BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, November 23, 2009
Novel : Misteri blok chempaka 3 (akhir)
Nama Pena : miz_apple

Hingar bingar kelas prep pada malam itu tidak dihiraukan Adira dan rakan-rakannya yang sedang sibuk mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaan akhir tahun hampir tiba.Walaupun exam nak dekat,kelas tersebut tetap bising seperti di pasar borong.
"Aku dah boringlah.Jomlah cerita apa-apa,"tiba-tiba Adira bersuara sambil tangannya pantas menutup buku.
"Betul jugak tu.Exam lagi 2 minggu,kita ada banyak masa lagi,kan,"sokong Alina pula.
Adhlin dan Misha angguk.Mereka memerhatikan gelagat rakan-rakan sekelas mereka yang lain.Ada yang sedag tidur,ada yang sedang makan bekalan dari rumah memandangkan mereka baru sahaja balik.Dan seperti biasa,sekelompok geng Ariff sedang sibuk bercerita sambil diselang-seli dengan ketawa yang nyaring bergema ke seluruh kelas.
Adira kembali menumpukan perhatian kepada rakan-rakannya yang hanya berbual-bual kosong."Dira,kau kenapa diam aje ni?,"tanya Alina.Adira mendiamkan dirinya."Kalau aku bagitau sesuatu,korang percaya tak?,"tanya Adira.
"Apa dia?ceritalah,"kata Misha dengan berminat.
"Semenjak kebelakangan ni,aku rasa ada sesuatu yang tak kena dengan blok tu.Maksud aku,blok cempaka yang kita duduk tu.Dah bayak peristiwa ganjil yang aku alami.Yang terbaru,masa nak balik kampung hari tu.Aku terjumpa sorang perempuan nak mandi tapi dia hilang macam tu aje.Aku rasa ada kaitannya dengan kehilangan Kak Mazni yang hilang 6 tahun yang lalu."
Misha,Alina dan Adhlin melopong.Buat seketika,mereka hanya mendiamkan diri masing-masing.Mereka susah mahu mempercayai cerita Adira yang dianggap tidak masuk dek akal.Masakan Adira sahaj yang mengalaminya sedangkan mereka yang lain tidak pernah melalui peristiwa seperti yang dialami Adira.
"Aku rasa kau letih sangat kot.Janganlah tension-tension.Relaks,banyak masa lagi nak exam,"Adhlin pantas bersuara.
Adira membeliakkan biji matanya."Korang fikir ni semua imaginasi aku aje?Aku berangan?Ataupun korang fikir aku ni dah gila,"sindirnya agak sedih dengan penerimaan rakan-rakannya.
"Bukan macam tu.Susahlah aku nak percaya.Takkan baru sekarang Mazni nak ganggu.Lagipun,apa motif engkau yang `terpilih’ untuk jumpa Mazni tu.6 tahun,Dira.Fikirlah sikit.Lagipun,tak semestinya Mazni tu dah mati sebab sampai sekarang dia belum dijumpai.Kalau dia dah mati,mana mayat dia?,"bidas Alina pula.
"Ok,fine.kalau tak nak percaya dengan cakap aku takpe.Kalau kau rasa aku ni dah gila aku terima.Yang penting,aku tahu apa yang aku alami.Cuma,aku rasa sebagai kawan mesti korang tak sampai hati,kan nak hampakan permintaan aku yang terakhir ni?."
"Apa dia?."
"Aku harap Lina dapat beritahu sumber dari mana kau dapat cerita mengenai Mazni tu.Tolonglah,Lina.Aku nak tau jugak.Lepas ni aku takkan bukak cerita pasal hal ni lagi kalau kau beritahu,"rayu Adira.
Alina agak teragak-agak untuk membuka mulut."Err…cerita ni aku tau masa tahun lepas dari akak dorm aku.KaK Farah form 4 sekarang ni,kau kenal,kan?Ha,dialah jiran Mazni tu,"beritahu Alina akhirnya.
"Kak Farah….",bisik Adira lalu melangkah pantas keluar dari kelasnya.Jeritan Alina dan Adhlin tidak dihiraukan Adira yang berlari-lari anak ke blok C,blok yang menempatkan pelajar-pelajar tingkatan empat.
"Maaf kak,Kak Farah kelas apa?,"tanya Adira kepada Elyn."Satu kelas dengan akaklah.Kenapa?,"tanyanya pula.
"Tak ada apa-apa.Terima kasih kak."Adira terus berjalan ke kelas Farah.
BAB 5

"Janganlah menangis lagi kak,"pujuk Adira sambil mengusap bahu Farah."Maaflah Dira.Akak tak dapat kawal perasaan.Kak Mazni tu sangat baik.Akak sayangkan dia sebab akak dah anggap Kak Mazni tu macam kakak akak sendiri.Kak Mazni baik,selalu bagi akak gula-gula dengan coklat sebab masa tu akak baru darjah empat.Tapi,dah lama akak tak dapat coklat dari dia.
Hari-hari akak tunggu depan rumah sampailah akak dikejutkan dengan kehilangan Kak Mazni masa nak mandi dekat blok cempaka tu.Sampai sekarang,dik Kak Mazni hilang macam tu aje.Mak Kak Mazni jatuh sakit mengenangkan anak dia yang hilang.Sekarang ni alhamdulillah,dia dapat menenangkan diri dan menganggap semua yang berlaku ni sebagai takdir.Akak percaya,Mazni masih hidup.Akak akan cari dia kalau akak termampu satu hari nanti."
Adira menggeleng."Kak,saya tak rasa Kak Mazni masih hidup,"tenang suara Adira berkata-kata.Farah kelihatan terperanjat."Kenapa adik cakap macam tu?,"tanyanya agak beremosi.Adira menceritakan segala-galanya kepada Farah.
"Kalau betullah apa yang saya rasa dan alami,kita kena berusaha untuk mencari kembali mayatnya,kak.Akak kena tolong saya.Terpulanglah kalau akak nak percaya ataupun tidak.Bertenanglah.Saya balik dulu.Dah lewat sangat ni.Fikirlah ya,kak,"kata Adira lalu melangkah keluar dari dorm Farah yang sudah sunyi.


BAB 6
Album yang sudah lusuh itu dibelek-beleknya.Sesekali,mulutnya mengukir senyuman disertai air mata yang membasahi pipi.Sesekali dia meninjau kawasan persekitaran rumahnya memerhatikan kalau-kalau tetamu yang ditunggu itu akan muncul.
Dia kembali membelek album tersebut apabila mendapati tiada sesiapa pun di halaman rumahnya.Dikesatnya air mata yang mencurah-curah turun apabila menatap album gambar tersebut.Namun,dia pantas menyeka air matanya apabila terdengar suara orang memberi salam.
"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam.Ha,Farah.Masuklah."
"Apa khabar Mak cik?Inilah kawan Farah,Adira.Adira,kenalkan.Mak Jah,"kata Farah sopan.
"Apa khabar mak cik?."
"Baik nak.Masuklah.Duduk dulu.Biar mak cik buat air,ya,"kata Mak Jah lalu segera berlalu dari situ.
"Macam mana ni,kak?Dira takutlah nak bagitau Mak Jah.Tak pasal-pasal mengamuk pulak orang tua tu nanti,"Adira meluahkan kebimbangannya.
"Tak ada apa-apalah Dira.Lagipun,kita akan tahu gadis misteri itu Mazni ataupun bukan lepas Mak Jah tunjukkan album gambar tu nanti."
"Jemputlah minum,Dira,Farah,"pelawa Mak Jah dengan ramah.
Farah dan Adira mengangguk.Mak Jah tersenyum memerhatikan mereka minum dengan berhati-hati.
"Oh,ya.Hari tu Farah ada cakap dengan Mak Jah yang Farah
ada sesuatu yang nak beritahu mak cik pasal Mazni.Apa dia?."
"Bukan Farah,Mak Jah.Ni,ha.Si Dira ni ada sikit berita yang nak bagitau,"jawab Farah lalu menyiku siku Adira yang nampak teragak-agak untuk mengeluarkan kata-kata.Mak Jah masih sabar menanti.
"Macam ni,Mak Jah.Sebelum tu,saya harap Mak Jah dapat bersabar.Saya terjumpa seorang gadis yang mahu mandi di kolam katak di blok cempaka.Gadis tersebut menangis tak henti-henti dan memberitahu saya dia sangat takut.Bila saya tanya mana dia tinggal,dia tunjuk satu arah dan bila saya pusing balik kepadanya,dia sudah hilang.Saya tak rasa gadis tersebut manusia.
Maksud saya,mungkin yang dijumpai saya tu kak Mazni berdasarkan keterangan Kak Farah yang kak Mazni hilang ketika mahu mandi.Saya rasa yang bercakap dengan saya itu hanya rohnya sahaja.Saya minta maaf,bukan niat saya mahu mengatakan bahawa kemungkinan untuk berjumpa dengan Kak Mazni dalam keadaan yang masih bernyawa tidak ada lagi.Saya hanya beritahu apa yang saya rasakan sahaja.Kalau mak cik izinkan,bolehkah saya nak lihat gambar Mazni.Kalau boleh,gambarnya yang terbaru kerana wajah gadis itu masih saya ingat."
Mak Jah termangu sebentar.Namun,dia masih berharap bahawa apa yang dikatakan oleh Adira sebentar tadi tidak benar sama sekali.Tangannya pantas mencapai sebuah album lalu mengeluarkan gambar Mazni yang terbaru.
Adira menatapnya.Mulutnya terbuka apabila mendapati bahawa memang gadis yang dijumpainya hari itu mirip dengan Mazni."Mak cik…..Kak Farah….Betul ke ni?."Mak Jah dan Farah termangu.
Gambar tersebut terlepas dari tangannya."Mak cik…inilah gadis yang Dira jumpa haritu…,"Adira tidak mampu lagi untuk berkata apa-apa.Mak Jah terlopong sebentar."Maksud anak,anak mak cik dah ma..mati?,"tanyanya.
"Bukan macam tu.Saya tak pasti lagi.Tapi,gadis yang saya jumpa haritu memang betul anak mak cik.Saya pasti.Cuba mak cik fikir,saya jumpa Mazni di sekolah masa tu.Kalau dia masih hidup,ke mana dia tinggal di sekolah tu?Dia boleh hilang dalam sekelip mata pulak tu."Adira rasa lega apabila dapat meluahkan segala-galanya.
Mak Jah menangis mendengar cerita Adira itu."Dira,kalau anak mak cik dah mati sekali pun,mana mayatnya?Mak cik hanya nak anak mak cik tenteram tak kira masih hidup atau pun mati…."
Tiba-tiba Mak Jah menggenggam tangannya erat.
"Hanya Dira yang boleh tolong mak cik…."Adira turut menangis sambil memeluk Mak Jah.Dia berazam mahu menolong Mak Jah.Dia sudah lama mengharapkan kepulangan anaknya itu.

BAB 7
"Kau baliklah dorm dulu.Aku nak pergi ke ampaian sekejap.Nak ambik baju yang aku basuh siang tadi,"kata Adira kepada Alina.Alina terhenti seketika."Kau berani ke?Dah pukul 11 malam ni.Esok ajelah,"kata Alina agak bimbang keselamatan rakannya itu.
Adira mengangguk.Dia yakin,dia akan dapat berjumpa dengan `Mazni’ lagi."Takpe.Kau baliklah.Aku nak ambik baju aje,"bohong Adira lagi.Alina termangu-mangu sebentar."Aku tau apa yang kau cari,Dira.Kau nak cari Manzi,kan?Janganlah tipu aku lagi."
Adira menunduk.Dia segera duduk di pasu bunga yang besar yang bersusun di bawah blok cempaka itu.Diamendongak,memerhatikan hingar-bingar suara penghuninya yang baru balik dari kelas prep malam itu.
"Aku takkan bukak cerita pasal ni lagi depan kau,Alina.Itu janji aku.Aku dah dapat jumpa dengan orang tua Mazni.Semuanya atas pertolongan kau,Lina.Terima kasih banyak-banyak.Sekarang ni,aku nak tolong Mak Jah.Kesian dia.Dia dah banyak menderita sejak kehilangan Kak Mazni."
"Aku ikut kau?,"Alina memberanikan diri.
"Tak usah.Biar aku pergi sendiri."
Adira hanya memerhatikan langkah temannya ke ampaian belakang.Dia berhasrat untuk turun menunggu Adira di bawah blok bersama Adhlin nanti selepas menukar pakaian.


Adira melangkah dengan berhati-hati.Dia beristighfar banyak-banyak.Ya Allah,permudahkanlah urusan aku.Niat aku untuk membantu,kata hatinya.Adira melangkah melepasi ampaian dan public phone untuk ke kolam katak.Beberapa orang pelajar sedang menunggu giliran untuk menelefon.
"Dik,nak pergi mana?."sapa seorang pelajar tingkatan tiga.
"Kolam katak."
"Kau tak tau cerita,ke dik?Jangan pergi sanalah.Karang kena sampuk dek hantu,susah akak dorm kau nak berkejar cari warden malam-malam buta macam ni."
Adira tidak menghiraukannya.Ketika dia hampir sampai ke kolam katak itu,kedengaran bunyi air sedang ditadah ke dalam baldi.Adira mengeluh lega.Nampaknya,`Mazni’ ada di situ.Adira memerhatikan gadis itu sedang mencangkung dengan baju merah hatinya.Tuala merah jambunya tersangkut di bahu.
"Kak,"tegur Adira.
Gadis tersebut tidak menoleh.Dia langsung tidak menghiraukan Adira yang berdiri di sisinya."Kak Mazni.Nak mandi ke?,"Adira memberanikan dirinya menyebut nama itu.
Pantas gadis itu menoleh.Bibirnya mengukir senyuman."Adik nak mandi sama?Akak takut mandi sorang-sorang.Nanti ada orang bunuh akak lagi.Akak takut,dik……"rintihnya lagi.
Adira tersentak.Tiba-tiba gadis itu berlari ke hujung blok lalu menghilang dalam kepekatan malam.Adira ingin mengejar tapi dia membatalkan hasratnya.Dia menunduk dan ketika itulah dia terlihat tuala gadis itu ditinggalkan.Adira mencapai tuala itu.
Ketika itulah angin terasa menderu.Serta-merta Adira teringat angin seperti itu yang dirasainya ketika di study room dulu.Adira pantas berlari menuju ke hadapan blok semula.Adhlin dan Alina sedang menunggunya di situ sambil makan Maggie."Ha,Dira.Macam mana?,"tanya Alina."Aku jumpa tuala Kak Mazni.Esok aku nak pergi lagi,"jawab Adira bersungguh-sungguh.
"Tak payahlah Dira.Bahaya.Dahlah,buang aje tuala tu,"kata Adhlin.Adira menggeleng."Tak nak.Aku nak cari Kak Mazni sampai jumpa.Tak kira dia masih hidup atau dah mati,"azam Adira sambil berlalu dari situ.Alina dan Adhlin berpandangan antara satu sama lain.

BAB 8

"Airnya sejuk tau.Tapi takde sesiapa pun yang berani nak mandi dekat situ.Bukannya apa,terpencil sikitlah tempat tu,"kata Linda bersungguh-sungguh.Mazni kelihatan tertarik."Betul ke?Aku suka sangat mandi air sejuk.Aku nak mandi dekat situlah,"katanya bersungguh.
"Jangan,Maz.Bahaya,"ingat Linda.
Mazni tidak menghiraukannya.Tetapi,setiap hari ada sahaja kelas yang perlu dihadirinya menyebabkannya tidak ada masa untuk ke kolam katak belakang blok itu.Suatu malam,terdapat peluang keemasan untuknya apabila prep malam dibatalkan.
Dengan bertrack suit hitam dan berbaju merah hati,Mazni melangkah riang ke bawah blok tanpa menghiraukan waktu sudahpun menujukkan pukul 11 malam.Blok sudah sunyi.Tuala merah jambu disangkut ke kepala.Dengan riang dia menadah air ke dalam baldi.
Ketika Mazni ingin membuka pakaian,dia terlihat ada satu lembaga hitam ingin masuk ke dalam blok cempaka."Tolong..penceroboh!,"jerit Mazni tanpa teragak-agak.
Dia yakin,itu ialah penceroboh kerana kawasan itu senang dimasuki orang.Kawasan pembinaan yang berhampiran menyebabkan blok tersebut mempunyai ruang untuk penceroboh masuk.
Mazni terus-terusan menjerit.Lembaga itu meluru ke arahnya lalu menekup mulutnya.Mazni meronta-ronta ingin melepaskan diri.Dia dapat melihat dengan jelas muka penceroboh itu.Lelaki itu menekup mulutnya dengan kuat.
"Diam..kalau kau bising aku bunuh kau,"katanya.Oleh kerana Mazni terus-terusan menjerit nyaring,pantas ditumbuknya muka Mazni lalu Mazni rebah di atas lantai.Oleh kerana terlalu panik,lelaki itu memeriksa pernafasan Mazni.Hidup lagi,fikirnya.
Dia terfikir mahu membiarkan Mazni di situ tetapi apabila mengenangkan bahawa Mazni akan membuat pengaduan,dia mula berhasrat mahu menamatkan sahaja riwayat Mazni yang sedang pengsan itu.
Tanpa berfikir panjang,dicapainya tuala merah jambu yang tersangkut di bahu Mazni lalu dijerutnya leher gadis malang itu.Mazni tersedar kembali dan mengerang kesakitan."Tolong…jangan apa-apakan saya…"rintih Mazni kesakitan.
Lelaki itu terus-terusan menjerut lehernya dan tidak lama kemudian,Mazni kembali senyap.Lelaki itu yakin,Mazni sedang dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.Diseretnya Mazni ke belakang blok cempaka lalu menggali sebuah lubang yang besar.
Selepas menanam Mazni hidup-hidup,ditimbusnya Mazni.Barang-barang keperluan Mazni turut ditanam di sebelahnya bersama tuala merah jambunya.Untuk menutup kesan lubang itu,lelaki itu mengambil sebatang pucuk pisang lalu ditegakkan di atas timbusan tanah itu.Dia tersenyum puas apabila melihat keadaan itu.
Segera dia berlalu dari situ dan terus melarikan diri.Hasratnya untuk menceroboh kawasan itu diketepikan dahulu.

BAB 9
Adira terjaga dari tidur.Dilihatnya rakan-rakannya yang lain ada yang sudah bangun dari tidur dan ada juga yang masih lagi mneikmati kedinginan pagi.Hari ini hari Ahad,walaupun jam sudah menunjukkan pada pukul 8 pagi namun ramai yang masih tidur.
Adira kembali teringatkan mimpi yang dialaminya tadi.Dia dapat mengingat dengan jelas bagaimana Mazni dibunuh.Adira mencapai tuala Mazni yang dibawa tidur bersama.Adira segera turun ke bawah blok,mencari pokok pisang yang kelihatan jelas di dalam mimpinya sebentar tadi.
Adira menarik nafas panjang apabila melihat pokok pisang itu sudahpun besar dan sudah mengeluarkan buah.Adira cuba mencari jalan.Esok,dia akan memaklumkan kepada Farah apa yang dilihatnya itu.Eh,kenapa lambat sangat esok?Aku nak bagitau dia sekarang ni jugak.
Adira segera melangkah ke atas lalu segera mencapai tuala mandi.15 minit kemudian,dia sudah bersedia untuk berjumpa Farah di blok Dahlia.Tuala merah jambu dibawanya bersama.Satu persatu anak tangga dipanjatnya dengan pantas.
Ketika dia memasuki dorm Farah,dilihatnya Farah sedang mengeringkan rambutnya menandakan dia baru sahaja selesai mandi.
"Eh,Dira.Pagi-pagi dah jumpa akak.Ada apa-apa yang penting ke?,"tanya Farah hairan.
"kak,Dira dah tau kenapa Kak Mazni dibunuh."
Farah kelihatan terperanjat."Macam mana Dira tau?."
"Dalam mimpi Dira.Dira tidur pegang tuala Kak Mazni ni.Malam tu,Dira mimpi."
Farah menumpukan sepenuh perhatian terhadap apa yang cuba disampaikan oleh Adira.
"Kak,Dira rasa perkara ni tak boleh dilengah-lengahkan lagi.Kita kena bagitau Mak Jah secepat mungkin."
Farah segera menarik tangan Adira untuk ke public phone bawah blok.Tangan Farah pantas menekan nombor telefon rumah Mak Jah.Selepas memaklumkan kepada Mak Jah,Farah meletakkan gagang lalu menarik nafas panjang.
"Kenapa kak?."
"Insya-Allah petang ni pihak polis datang.Kesian akak tengok Mak Jah.Akak tau,walaupun Mak Jah gembira ananknya telah dijumpai,tapi mesti dia sedih sebab yang balik hanya mayatnya sahaja."
Adira mengangguk.Nampaknya,niat sucinya untuk membantu Mak Jah mencari anaknya tercapai akhirnya.Dia juga ingin membuktikan kepada rakan-rakannya bahawa dia masih waras!Semuanya akan terbukti pada petang ini…

BAB 10

Tangisan melatari ruang belakang blok cempaka.Seluruh ahli keluarga dan saudara mara Mazni tidak dapat menahan sebak apabila melihat tulang-temulang dibawa keluar selepas pihak polis menumbangkan sebatang pokok pisang yang dipercayai berhantu itu.
Lubang sedalam 2 meter itu turut digali.Mak Jah tidak putus-putus mengucapkan terima kasih kepada Adira yang telah membantunya menemukan kembali dengan anaknya yang menghilang selama enam tahun itu.
Selepas semua beransur-ansur pergi,tinggallah Adira seorang diri di situ.Dia mengesat air matanya apabila teringatkan kematian Mazni yang dibunuh dengan kejam.Tiba-tiba,kelihatan Mazni sedang tersenyum kepadanya sambil melambai-lambai kepadanya.Adira terus menangis sambil membalas lambaian Manzi.
Adira hanya melihat bayangan Mazni yang makin hilang.Tiada rasa takut di dalam dirinya.Perlahan-lahan,dia melangkah pergi dari situ.Kini,terlerailah misteri blok cempaka…..

****************TAMAT****************
posted by Penulisan2u @ 12:10 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
4 Comments:
  • At 23/11/09 2:08 PTG, Blogger ann said…

    org pertama.. wah best gak cerita ni.. teringt balik kisah masa tinggal kat asrama dulu.. apa2 pun gud luck untuk penulis..

     

  • At 25/11/09 12:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..macam terbayang2 jerw blok2 asrama kiter yerk!tapi..best ar!good job sis! haha...

     

  • At 25/11/09 11:33 PTG, Anonymous miz_apple said…

    thnks for all the comment..

     

  • At 26/11/09 4:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ASALAMUALYKUM..... MENARIK JGAK CITER NI, HOPE AWAK TERUSKAN LG BERKARYA YE, WASSALAM

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group