BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, November 13, 2009
Novel : 7 Hari Semakin Sayang 6
Nama Pena : rifanna

Aku membelek-belek barang pemberian Akmal petang tadi. Sehelai tudung fesyen Yuna berwarna hitam. Aku akui memang selama ini aku tidak memakai tudung. Aku hanya mengenakan tudung ketika di bangku sekolah sahaja. Hatiku berasa sedikit tersentuh dengan pemberian ini. Ibu bapaku sendiri tidak pernah menegurku secara langsung mengenai pemakaian tudung ini. Kalau ada pun hanyalah sekadar secara kias-kiasan dari ibuku. Sebenarnya sudah lama aku ingin mengenakan tudung tapi entahlah. Mungkin aku belum bersedia ke arah itu lagi. Malam itu aku menelefon Akmal. Dia melayanku seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.

Akmal terlebih dahulu memberi salam tatkala aku menghubunginya. Setelah mendengar aku menjawab salamnya, pantas dia bertanya, " Mimpi apa telefon abang ni sayang? Tak puas ke jumpa abang siang tadi? ".

" Uwek! Nak termuntah saya dengar awak cakap macam tu! Abang? Sayang? Takde perkataan lain ke? ". Pantas aku berkata sedemikian namun tidak pula kujawab pertanyaannya tadi.

" Eh, betullah apa yang saya cakap. Awak kan muda 2 tahun dari saya. Memang patut pun awak panggil saya abang. " Jawab Akmal sambil tergelak-gelak.

"Erm, okey. Ada satu syarat kalau awak nak saya panggil abang. Awak kena panggil saya adik. Lagipun awak kan tua dari saya. Boleh ? ".Aku menjawab. Mesti dia tak mahu begitu.

Setelah diam berfikir, Akmal berkata, "Err, kalau macam tu tak payahlah. Awak ni, cubalah belajar bermanja-manja sedikit dengan saya. "

Rasa kasihan pula aku mendengar kata-katanya.Begitu bersungguh-sungguh mahu memikatku sedangkan aku sedikit pun tidak memberi ruang untuk dirinya. Aku hanya diam sahaja tanpa menjawab permintaannya.

Akmal berkata setelah agak lama aku mendiamkan diri, " Hah! Kenapa yang diam pulak ni? Tengah duk bilang cicak pulak ke? Ke tengah tunggu semut beratur nak melintas jalan?? "

Terus aku ketawa mendengar Akmal mengomel. Tentu dia masih ingat lagi alasan-alasanku dahulu. Ketawaku terus terhenti apabila mendengar suaranya kembali.

" Saya suka dengar awak ketawa. Unik. Lain dari yang lain. Kesimpulannya comel lah bunyinya. Terus-teruskan ketawa ye sayang ". Akmal berkata, lebih kepada merayu pula bunyinya. Ternyata dia tak pernah mengenal erti letih untuk mengambil hatiku.

" Hurm, tengoklah dulu kalau rajin. Awak.Sebenarnya saya telefon ni sebab nak ucap terima kasih atas pemberian awak tadi". Terusku menyatakan niat asalku menghubunginya. Akmal ni bukannya boleh dilayan sangat. Karang tak mustahil dia akan melalut entah ke mana hala pula.

Suasana berubah menjadi hening setelah Akmal terdiam sebentar. Mungkin sedang menyusun kata untuk membalas kataku.

" Awak marah ke? " . Tanya Akmal. Pendek sahaja perkataan yang keluar dari mulutnya. Mungkin memikirkan isu ini satu isu yang sensitif bagi seseorang perempuan.

" Erm, kenapa pulak saya nak marah? Saya tahu awak berniat untuk menegur kan?". Tanyaku. Aku yakin Akmal mula rasa bersalah sekarang ini.

" Err, seperti yang saya cakap dekat awak petang tadi. Awak sentiasa cantik di pandangan mata saya. Tetapi kalau awak memakai tudung tentu lebih manis awak nanti. ". Jawab Akmal. Ternyata dia bijak bermain dengan kata-kata agar aku tidak terasa atau mengambil hati dengan kata-katanya. Ayat-ayatnya juga lebih kepada 'ayat selamat'.

Aku termenung memikirkan ayatnya. Aku sedar tidak mudah untuk seorang lelaki menegur seseorang perempuan. Tambahan pula isu ini agak sensitif.

" Takpe, saya faham maksud awak. InsyaAllah, saya akan memakainya suatu hari nanti. Terima kasih di atas pemberian tadi." Jawabku.

" Saya tak kisah, itu semua hak awak. Tapi anggaplah teguran saya itu ikhlas dari seorang muslimin kepada seorang muslimah."

" Okey, saya faham. Erm, awak kerja pukul berapa esok? Tak nak tidur ke? Dah lewat malam dah ni.". Aku bertanya kepada Akmal. Sengaja aku mengubah topik perbualan kami kerna kuyakin dia juga kurang selesa membicarakan topik ini.

" Demi awak, saya tak payah tidur pun takpe. Saya dah mula ambil cuti esok. Yelah, kita kan dah nak kahwin. Takkan saya nak sibuk kerja lagi di waktu-waktu macam ni. ". Jawab Akmal. Kalau tak silap perkiraanku, dia sedang memerli aku. Maklumlah aku kurang mengambil tahu akan perkahwinanku ini.

" Awak ada perli sesiapa ke di sini? ". Terusku bertanya.

" Eh, mudahnya awak meneka! Selalunya bila hati seiring, apa yang difikirkan juga seiring. Adakah hati kita ini dah mula melangkah beriringan?". Madah Akmal. Sejak bila dia mula berjiwa seni ni?

" Eh, tolong sikit! Awak tu kan selalu perli saya. Ada sahaja yang awak nak perkena saya. Tentulah saya dah masak sangat dengan awak tu. Saya dah ambil cuti lah lusa. Ingat saya kejam sangat ke nak biar mak saya uruskan semua tu? ".

" Alhamdulillah, baik rupanya bakal isteri saya ni. Ingatkan takde perasaan! ". Ternyata dia sedang menaikkan perasaan marahku.

Aku cuba untuk mengawal rasa marah ini lalu berkata, " Eh, mestilah ada perasaan. Tambah-tambah perasaan marah! ".

" Ops, sorry. Marah yek? Esok saya belanja awak makan nak? Tak pun kita pergi Genting Highlands. Saya tanggung semua perbelanjaan, ok tak? ". Akmal memujukku. Memang tawaran dia sangat menarik kerana aku tidak pernah menjejakkan kaki ke sana. Tambahan pula semuanya ditanggung.

" Agak menarik tawaran awak tu. Tapi dah lupa ke, saya kerja lagi esok. Kalau nak pergi lusa mungkin boleh dipertimbangkan. ". Jawabku.

" Wah, awak setuju ek? Sebenarnya saya main-main je tadi, mencuba nasib. Manalah tahu terbuka hati awak nak pergi. Mesti best kan berdua-duaan di sana. Sejuk pula tu ! Dapat peluk awak. " Akmal menjawab. Aku merasakan seolah-olah dia mempunyai agenda lain. Itu ke niat sebenar dia ?

" Kalau macam tu, cancel ! Awak ada niat lain ni ! Tak nak lah saya. Dahlah, saya dah ngantuk ni. Esok nak kerja. Bye, assalamualaikum. "

Terusku meletak panggilan telefon. Malas aku nak melayan perangai gatalnya itu. Talian telefon juga turut kumatikan.

Dan malam itu aku tidur dengan lena tanpa panggilan dari Akmal.

------------------------------------------------------

13 September 2009

Pagi itu, aku menghidupkan semula talian telefonku. Terkejut aku melihat begitu banyak mesej yang masuk dari Akmal. 36 mesej kesemuanya, hampir penuh peti simpanan mesejku. Aku terus memadam semua kirimannya. Malas aku mahu membacanya. Walaupun dia hanya nak bergurau, aku mahu dia tahu yang aku tidak suka akan gurauannya itu.

Aku terus bangun untuk bersiap seperti biasa.ke tempat kerja. Sempat ku menoleh tudung pemberian Akmal yang tergantung dalam almari pakaianku. Suatu hari nanti, aku pasti akan memakainya jua.

Setelah siap berpakaian, aku bersarapan bersama Nisa. Sebungkus nasi lemak dan secawan nescafe sudah cukup mengenyangkan perutku.

Syif aku hari ini adalah sama dengan semalam, iaitu 9 pagi hingga jam 5 petang. Aku membonceng scooter Nisa seperti biasa. Setibanya di kawasan kilang, aku terus memulakan tugas harianku.

Apabila tiba waktu rehat ,aku keluar makan bersama Nisa di cafe berdekatan kilangku. Kami sama-sama duduk di sebuah meja yang agak terpinggir dari orang ramai. Tiba-tiba seorang lelaki menghampiri meja kami dan bertanya kepadaku,
" Boleh saya duduk di sini? ".

Aku lihat meja di sekelilingku. Masih ada banyak meja yang kosong. Bagaikan mengetahui apa yang bermain di fikiranku, dia berkata, " Saya segan sebenarnya nak makan seorang diri. Tapi takpelah kalau awak tak sudi, saya cari tempat lain".

Aku menjeling ke arah Nisa, dia hanya mengjungkit bahu tanda tidak kisah. Lantas ku membenarkan dia duduk. Kasihan pula aku lihat dia hanya seorang diri. Dia mengambil tempat di sebelah Nisa, bertentangan dengan tempatku. Aku meneruskan suapan ku yang terhenti tadi. Dia hanya asyik memandangku. Rimas pula aku dengan renungannya.

" Nama saya Syafiq. Baru 3 bulan bekerja di sini. Farah orang mana ye? ". Dia memulakan perbualan.

Aku yang sedang khusyuk menikmati nasi goreng tomyam terus menoleh ke arahnya. Hairan! Macammana dia tahu namaku. " Macam mana awak tahu nama saya?".

Syafiq memandang ke arah Nisa. Lalu dia berkata, " Err, saya nampak nama awak di name tag tu." . Sedikit gagap bunyinya.

Dia menuding jari ke arah name tag aku yang diletakkan di atas meja. " Oh, saya tak perasan la pula. Erm, saya orang Kedah. Nisa pula orang Johor. " Sengaja aku menyebut perihal Nisa agar dia sedar Nisa juga berada di situ. Nisa pula lebih senang membiarkan aku bersembang dengan Syafiq.

" Oh, rumah nenek saya pun di Kedah juga. Rumah Farah di mana? ".

Aku malas mahu berfikiran buruk mengenainya,lalu ku menjawab apa jua pertanyaannya. Setelah agak lama bersembang sambil makan, aku meminta diri untuk ke surau.Nisa juga ikut bersama menemaniku. Sebenarnya aku berasa rimas dengan Syafiq yang asyik merenungku seolah-olah aku ni nasi goreng patayya yang dimakannya tadi.

" Okey, takpelah kalau macam tu. saya harap awak tak kisah kalau saya datang makan bersama awak lagi." Jawab Syafiq.

Aku hanya berpura-pura tersenyum mendengar kata-katanya. Sejak bila aku pandai berlakon ni?

Setelah berjalan melepasi kafe, aku mencuit Nisa lalu berkata, " Kau tak rasa mamat tadi tu lain macam ke? "

" Dia lain macam dengan orang yang berjaya membuat dia rasa lain macam je. " Jawab Nisa. Langkahku terhenti seketika untuk menafsir kembali ayatnya.

" Aku tak faham lah apa yang kau cakap ni. Explain please? ". Malas aku nak memerah otak, baik aku bertanya terus kepada Nisa.

" Erm, kau ingat lagi tak aku pernah cakap yang ada seorang mamat kirim salam dekat kau? Dia tu lah. ". Jawab Nisa sambil menarik tanganku agar terus melangkah.

Aku cuba mengimbas kembali otakku ini. Tiba-tiba ku teringatkan seseorang. " Haa! Yang technician dulu tu ke? ".

" Yelah sayang oi. Dia tu lah. Aku pernah cakap dekat dia dulu kalau nak berkenalan dengan kau kenalah bertindak sendiri. Tetapi aku terlupa lah pula nak bagitahu yang kau dah nak kahwin. " Nisa berkata.

Aku hanya terdiam memikirkan katanya.

'Patutlah usya aku macam nak makan je. Peminat aku rupanya. Tak sangka pula aku ni ada peminat'. Aku bermonolog sambil tersengih seorang diri.

" Hah! Tersenyum-senyum! Dah mula nak menggatal lah tu. Aku report dekat Akmal baru tahu. " Ugut Nisa.

" Ke situ pula kau ni. Aku sedar lah aku ni dah nak kahwin. Walaupun bukannya pilihan aku, tapi aku tetap tunang orang.". Jawabku. Kami terus menyambung kerja setelah menunaikan solat Zohor. Sempat juga ku membelek telefon bimbit yang aku tukar kepada mod senyap dari pagi tadi. Ada 7 mesej beserta 19 panggilan tak terjawab dari Akmal. Sekali lagi aku bersikap kejam dengan memadam semua mesejnya.

Aku meneruskan kerjaku seperti biasa hinggalah jam menunjukkan pukul 5 petang. Aku menunaikan solat Asar dahulu di surau dan berjalan ke tempat menunggu bas. Nisa sudah memaklumkan pagi tadi yang dia mahu menyambung syifnya hingga ke malam.

Tiba-tiba aku mendengar namaku dipanggil. Aku menoleh dan melihat Syafiq sedang berjalan ke arahku." Awak nak balik ke? Jom lah saya hantarkan. " Pelawa Syafiq.

" Takpelah, saya tak nak menyusahkan awak. Saya dah biasa naik bas. " Aku tidak mahu terhutang budi dengannya, lagipun aku berasa tidak selesa dengan renungannya.

" Marilah saya hantarkan. Hari pun macam nak hujan ni. Jangan risau, saya cuma nak tolong je. " Aku hanya tersenyum sambil menggeleng ke arahnya. Macam mana lah aku nak elakkan diri ni ?

Syafiq berterusan memujukku. Tambahan pula kedengaran bunyi guruh membuatku tiada pilihan lain melainkan bersetuju dengan pelawaannya. Kami berjalan beriringan ke arah keretanya.

Tiba-tiba meluncur laju sebuah Myvi hijau lalu berhenti betul-betul di hadapan aku dan Syafiq. Akmal ???

Akmal terus keluar dari keretanya dan mendapatkanku. " Dah lama ke tunggu sayang? Sorry, abang ada kerja sedikit tadi. " Dia berkata sambil menjeling ke arah Syafiq.

Aku tahu dia sangat marah ketika ini namun dia bijak menyembunyikannya. Takut pula aku melihat air mukanya ketika ini.

Syafiq pula kelihatan terpinga-pinga. Aku terus berkata kepada Syafiq, " Maaflah, saya terlupa pula abang saya jemput hari ni. Lain kali lah saya tumpang awak ye." Aku terus menarik tangan Akmal untuk berjalan ke arah keretanya.

Namun Akmal terlebih dahulu menghulurkan tangannya kepada Syafiq. " Saya Akmal, tunang Farah. Awak ni pula siapa? ".

Aku lihat raut wajah Syafiq berubah tatkala mendengar ayat Akmal. " Oh, maaflah. Saya Syafiq, rakan sekerja Farah. Saya pulang dulu lah ye. ".

Syafiq terus melangkah ke arah keretanya lalu meninggalkan kami. Aku dapat merasakan kekecewaan yang bermukim di hatinya.

" Jom balik! ". Arah Akmal lalu terus masuk ke dalam keretanya. Aku hanya mengikut langkahnya. Sebenarnya aku berasa takut dan bersalah dengan Akmal.

Dalam kereta, aku hanya mendiamkan diri. Akmal juga begitu. Akmal terus menghidupkan enjin dan membawa keretanya. Aku berasa rimas dengan suasana hening sebegitu lalu ku pasangkan radio. Akmal terus menekan butang 'Off' untuk mematikannya. Aku menjeling ke arah Akmal. Aku lihat dia menggenggam kuat stereng keretanya. Sama kuat dengan marahnya ketika ini.

Aku bertindak berani dengan cuba menekan suis 'On' untuk menghidupkan radio itu kembali. Namun Akmal bertindak lebih pantas dengan menepis tanganku.

" Kenapa awak tak balas mesej saya? Kenapa awak tak endahkan langsung bila saya call awak? Kenapa awak keluar dengan lelaki lain?".
Akmal bertanya begitu banyak soalan kepadaku. Aku hanya mendiamkan diri dan memalingkan muka ke arah tingkap. Biarlah dia tenang dahulu.

" Hah! Kenapa diam pulak ni?? Patutlah tak layan saya langsung, rupa-rupanya dah ada lelaki lain! Awak nak curang dengan saya ke???".

Kali ni aku sudah tidak mampu bertahan. Aku bukanlah seperti dia yang sanggup meninggalkanku semata-mata kerana perempuan lain.

" Syafiq tu cuma rakan sekerja saya lah. Yang awak nak cemburu sangat ni kenapa? Dia hanya nak tolong saya. Dah hari nak hujan, saya pula rakan sekerjanya. Takkan lah dia nak biar pula. Tambahan pula, rumah dia dekat je dengan rumah saya". Sengaja aku menambah-nambah.

Aku sendiri tidak pernah mengambil tahu akan tempat tinggal Syafiq.Akmal memang begini dari dahulu lagi. Sifat cemburunya sangat-sangat melampau. Namun dia mudah mengalah apabila aku memujuknya.

" Erm, kalau ya pun janganlah sesuka hati naik dengan lelaki lain. Tak semua lelaki yang baik macam saya ni tau? ". Akmal berkata. Suaranya juga lebih lembut dari tadi. Mungkin sudah reda marahnya. Aku hanya mengangguk menjawab pertanyaannya. Sesungguhnya aku tiada mood untuk melayannya petang ini.

" Semalam kenapa tak reply mesej saya? Saya call pun awak tak angkat! Nak lari dari saya ke? ". Tanya Akmal. Ternyata dia masih terasa hati lagi akan soal itu.

" Erm, saya tak suka awak bergurau macam semalam tu. Saya naik takut dengan awak. " Aku menjawab sejujurnya terhadap soalan Akmal itu.

" Ya Allah. Nur Farah Elyna! Saya gurau jela pasal tu.Saya tak sangka awak nak anggap serius. "

" Mestilah! Awak tu tetap lelaki. ". Pendek sahaja jawapanku tetapi mengandungi makna yang amat mendalam.

" Okey-okey, saya minta maaf pasal tu. Niat saya hanyalah untuk bergurau." Akmal berkata sambil terus membawa kereta. Aku lihat arah perjalanan ketika ini bukanlah menuju ke rumahku.

“ Eh, awak nak bawa saya pergi mana ni? Saya nak balik rumahlah. " Tanyaku.

Akmal hanya tersenyum lalu berkata, " Awak duduk lah diam-diam. Kita pergi ke satu tempat ni. Kejap je. "

"Hah, tengok! Macam mana saya nak percaya dengan awak? Saya tanya awak tak jawab! ". Aku membebel. Entah kemana lah dia nak bawa aku ni.

" Sabarlah sayang! Nak sampai dah ni. ". Akmal berkata. Aku hanya mendiamkan diri sambil membelek barang-barang di dalam beg tanganku.

Perfume?
Pisau lipat?
Telefon ?

‘Mujurlah semua barang penting ini ada. Siaplah kau Akmal kalau nak buat tak senonoh dekat aku! '. Aku bermonolog.

Tidak lama kemudian Akmal memberhentikan keretanya di sebuah kawasan perumahan. Dia mengajakku turun. Aku terus turun dan memerhatikan kawasan sekilingku. Sebuah kawasan perumahan yang sungguh cantik landskapnya. Rumah-rumahnya juga agak unik dan menarik dan lebih kepada stail 'Western'.

Akmal terus menuju ke arah pintu pagar sebuah rumah di hadapan keretanya. Dia membuka kunci dan mengajak ku masuk.

' Ah, sudah! Akmal nak mengajarku mencuri rupa-rupanya! Baik aku balik dulu daripada bersubahat dengannya. Nampak rumah ni pun macam rumah orang kaya je. ‘. Aku bermonolog.

Namun belum sempat pun aku melangkah, Akmal terlebih dahulu menarik tanganku.

“ Saya taknak lah. Awak nak curi, janganlah ajak orang! Dah, saya nak balik!. “. Aku berusaha melepaskan pegangannya.

" Astarfirullah hal azim! Farah! Farah! Mana ada pencuri yang masuk pakai kunci. Awak ni kelakarlah! " Akmal berkata sebelum menghambuskan tawanya sepuas hati.

Aku hanya mampu menarik muka. Betul juga katanya, bukankah pencuri selalu masuk ikut tingkap ke?

" Diamlah awak ni. Manalah saya tahu. Awak tak bagitahu pun ni rumah siapa. Alih-alih, terus ajak saya masuk. " Jawabku.

" Yela-yelah. Tapi sampai hati awak cakap saya pencuri ye?". Akmal menjawab lalu menarik mulut muncung.

“ Sorry! Tak sengaja! “. Jahat betul aku ni, sesuka hati tuduh dia.

" Habis tu, ni rumah siapa ? ".Sambungku.

“Erm, rumah kita. Jom lah masuk tengok. Jangan risau, saya biar pintu ni terbuka. "
Akmal terus melangkah masuk.

Terlopong aku mendengarnya ! Rumah kita? Banyaknya duit dia!

Aku melangkah masuk sambil menggagau tangan mencari barang-barang penyelamatku di dalam beg tangan. Siaplah kalau dia nak buat tak senonoh!

Aku tergamam melihat ruang dalaman rumah itu. Sungguh cantik! Lengkap dengan perabot-perabot yang masih belum dibuka plastiknya. Namun yang paling menarik perhatianku ialah warna cat yang menghiasi ruang rumah itu. Semuanya berwarna hijau. Aku terus meneliti seisi rumah. Tidak ketinggalan di bahagian atas rumah. Akmal hanya tersenyum melihat telatahku.

" Semua saya cat sendiri. Tapi saya nak minta maaf sebab bilik kita nanti saya cat warna biru. Sakit matalah semua warna hijau. " Akmal berkata.

Setelah membiarkan aku meneliti sepuas hati seisi rumah itu, Akmal mengajak ku pulang.
Aku hanya mampu mengangguk tidak terluah kata-kata dek rasa terkejut yang amat sangat.

Di dalam kereta aku hanya mendiamkan diri.

" Kenapa diam je ni? " Akmal bertanya.

" Err, speechless ! Betul ke tu rumah kita?" Aku bertanya kepada Akmal.

" Betullah sayang. Yang awak ni kenapa macam baru lepas nampak hantu je ? " Tanya Akmal.

" Saya tak sangka awak sayang saya sampai macam ni. " Luahku. Sungguh ! itulah perasaanku ketika ini.

Akmal hanya tersenyum sambil menggeleng-geleng kepalanya. " Saya sangat-sangat sayangkan awak. Kalau hati ini boleh dilihat,dah lama saya pergi x-tray untuk buktikan sayang saya. Dahlah awak. Tutuplah mulut tu, ada jugak yang nak kena cium nanti."

Terusku menutup mulutku. Entah sejak bila aku ternganga mendengar ceritanya itu.

Akmal hanya tersenyum melihatku. Kami terus bertolak ke rumahku. Memandangkan hari sudah hampir menjelang Maghrib, aku terus masuk ke dalam rumah setelah memberi salam kepadanya.

--------------------------------------------------------

Malam itu aku menghidupkan YM. Barangkali ada mesej dari kawan-kawan lamaku. Tiba-tiba Akmal menyapaku.

+ Hai awak. Duk buat apa tu ?

- Hai. Saya tak buat apa pun. online je.

+ Erm, dah makan?

- Dah

+ Dah mandi?

- Dah

+Dah solat?

- Dah

+Dah sayang saya macam dulu?

- Dah
- Eh, belum! Merepek jela awak ni!

+Laa, bukannya awak terharu ke tadi?

- Terharu tak semestinya rasa saya itu bertambah. Memandai je awak ni. Dah lah awak, saya nak tidur.

+Eh, jap. Macam mana dengan trip kita pergi Genting esok? Please laa awak. Saya cuma nak bergembira dengan awak je. Please sayang?

- Erm, kalau awak mampu buat saya terharu dalam masa 30 minit ni, baru saya setuju keluar esok

+Okey, kalau macam tu awak tunggu jap!


Akmal terus menyepikan diri. Tidak lama kemudian emelku berbunyi menandakan ada emel baru. Terus ku membukanya. Sekeping gambar dari Akmal.

Aku zoom gambar tersebut untuk melihat dengan lebih jelas. Sebuah kontrak rumah. Mungkin kontrak rumah kami yang baru dibelinya.

Terusku menghubungi Akmal.

" Eleh awak, setakat kontrak ni. Macam mana saya nak terharu? Esok tak payahlah kita keluar ye. " Sengaja aku bermain-main dengannya. Dia sudah cukup membuat aku terharu hari ini. Mana mungkin aku mampu menolak permintaannya untuk keluar bersama esok.

" Kejap lah awak. Saya nak awak tengok betul-betul dekat nama pemilik rumah tu." Jawab Akmal.

Aku terus meneliti bahagian yang diperkatakan Akmal itu.

Tergamam aku melihatnya! Namaku tertera di situ sebagai pemilik tetap!

" Err, awak serius ke ni? Kenapa nama saya, bukan nama awak? " Aku terus bertanya kepada Akmal. Kejutan demi kejutan yang diberikannya hari ini membuatkan aku menjadi letih untuk berfikir.

" Kan saya sayang awak. Dah lupa ke? ". Akmal menjawab ringkas namun mampu membuat jantungku berdegup kencang. Dia kembali menyambung, " Cuba awak tengok tarikh perjanjian kontrak ini pula. Ada di bahagian bawah tu".

Aku kembali melihat akan gambar tersebut.

15 Disember 2007 ? Hampir 2 tahun yang lepas ! Bermakna dia memang nekad untuk bersamaku sedari dulu lagi. Tapi kenapa dia meninggalkan ku ?

Namun perhatianku terganggu setelah terdengar suara Akmal. "So, esok kita keluar ek? Saya tahu awak tengah terharu ni. Diam je dari tadi. Saya jemput awak pukul 8 pagi esok. Abang tidur dulu ye sayang, jumpa esok. Assalamualaikum."

Aku hanya mampu menjawab salam Akmal. Susah juga menjadi orang yang mudah terharu ni. Sehinggakan nak bercakap pun dah susah dah. Aku sedar di hatiku kini hanya ada nama dia.


---------------------------


p/s : Thanx 4 reading. Sorry lambat pos. Thanx a lot wat saper2 yg masih follow 7HSS ni. Kalo bole drop komen sekali ye. Maseh.. =]
posted by Penulisan2u @ 5:27 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
43 Comments:
  • At 13/11/09 7:02 PG, Blogger SaPeRnTAh-NoThIng said…

    sgt best...sy follow je awk nye citer..gud luck n cptlah smbung..huuhu

     

  • At 13/11/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu lak pulakzzzz..........cepat lah sambung, nak tahu nieee....best tau!!!!

    DiYaNN

     

  • At 13/11/09 10:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah..t'haruny...bez2...
    i ske sgt....romntk2...
    cpt la smbg xsbr nk taw nie..

     

  • At 13/11/09 10:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah mmg best!!..cepat2 la sambung ye...

     

  • At 13/11/09 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bezz+tharu dgn akmal....pnulis xde blog ke???klu ada bagilh kat kteorg>>>>>>

     

  • At 13/11/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla...cpt smbung ar...

    princess nara..

     

  • At 13/11/09 10:44 PG, Anonymous miss sal said…

    bez... always follow. jalan cerita menarik sgt. kira lein cket dpd jln2 cerita cerpen y laen. cpt2 continue. gud luck.

     

  • At 13/11/09 10:57 PG, Blogger bidadari cinta said…

    bestnya..
    sy pun terharu gakk...!

     

  • At 13/11/09 11:20 PG, Anonymous miss kelibot.. said…

    cpt la smbg..xsbor dah ni..mmg syok r..

     

  • At 13/11/09 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermmmm bestnye citer ni..hehehhe saya baru je ikuti ruangan ni.rugi pulak x baca dari mula...terharu je baca...tgk saya dok senyum sorg2 ni...hahahha best la...:) (penang_gurl610)best kan dapat lelaki macm tu..x ambik kesempatan...tapi ada ker lelaki macm tu zaman sekarang?

     

  • At 13/11/09 11:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good!
    i'm lovin it...
    sy da lama tunggu n3 baru ni..
    ingatkan da abis


    zmf_87@yahoo.com

     

  • At 13/11/09 11:37 PG, Anonymous NINOT said…

    SLAM DIK, AKAN NAK TANYA ????? KENAPA AKAK TAK JUMPA 7 HARI SEMAKIN SAYANG 4 DAN 5

     

  • At 13/11/09 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam cite nie mmg best...cepat2 sambung tau....saya tgu sambungan cte awak....

     

  • At 13/11/09 12:06 PTG, Anonymous zaitackey said…

    sy bru bce ni,y lpas2 pon ade eh,hehe..
    xleh nk fkus la,,bnyk sgt cite.
    tp cte ni mmg best..:P

     

  • At 13/11/09 12:30 PTG, Blogger FarHa said…

    best2..suke sgt2..hehe teruskan usaha yeee

     

  • At 13/11/09 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la 7 Hari makin sayang ni...
    cepatlah sambung nak lagi....

     

  • At 13/11/09 1:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2...sweet jer cter die..cpt smbung yer..

     

  • At 13/11/09 1:23 PTG, Anonymous chit_ana said…

    best ar cite ni.buatkan saya tersenyum2 sorang je
    cepat2 sambung ye

     

  • At 13/11/09 3:21 PTG, Blogger rifanna said…

    wslm.. thnx 4 reading..=]
    sorry ye lmbt cket pos..
    de exam..
    blog ada, tp sama je dgn episod yg sy pos d penulisan2u..

    http://rifanna.blogspot.com/

    kak ninot..cuba try tgk d bhg novel bersiri d sblh ni..<--
    ada 7HSS 4 n 5..
    xpn akak tgk d blog sy..

    thx 4 reading ye sumer..
    luv ur comments..=]

     

  • At 13/11/09 4:08 PTG, Blogger Eida Mohd Nor said…

    besh2..waiting 4 da next chapter..huhu~~kak ida..cpt la bace..ari 2 tertunggu ble 7HSS nak kuar,,huhu..cpt2..

     

  • At 13/11/09 5:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pun suka citer ni.. dari dulu lagi follow.. tapi well silent readers.. hari ni rasa nak komen lak... coz teramat amat la suka ngan watak akmal tu..
    cepat2 upload awak.. nak baca b4 cuti panjang.. heheheh...
    good luck!!
    -fara Syafia-

     

  • At 13/11/09 6:48 PTG, Blogger LiNa said…

    so sweet..

     

  • At 13/11/09 8:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes gila citer ni...rugi la xikut dr mula..
    kpd penulis hope lpas nie ada lg karya menarik y dpt sy ikuti lg nnt...
    good luck...

     

  • At 13/11/09 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gle2...cpt la smbung cter nie...xsabar nantikan pnyudahnya..

     

  • At 13/11/09 10:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i wish i can get bf like akmal..
    best giler..
    suka wat surprise yg xdisangka..
    bkn farah je terharu..
    sy pn terharu gakkk...
    cpt smbung

    -awa akira-

     

  • At 13/11/09 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Jalan cerita agak menarik tApi yang tak brape nampak menariknyer... si penulis menggunakan kata ganti diri dgn nama "aku" bukan nyer Farah atau nama penuhnya. Nampak seperti penulis menceritakan diri sendiri bukan mengenai Nur Farah Elyna.

     

  • At 14/11/09 12:18 PG, Blogger rifanna said…

    thx 4 reading~
    sbnrnya utk 7HSS ni lebih kepada diari harian Nur Farah Elyna..
    sbb 2 sy guna kata ganti diri "aku"
    nway, thx 4 de commentz ye..

     

  • At 14/11/09 10:10 PG, Blogger cactaceous opuntia said…

    hooo...tlg hntr en3 bru secepatnye...waaa.nti da kt umah susa nk online dah...

     

  • At 14/11/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2..cte ni.cptla post smbgnnya

     

  • At 14/11/09 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..nt wat sambungan lgi best yer..hihi

     

  • At 15/11/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cepat lah sambung..........
    best cite nie.....................

     

  • At 15/11/09 10:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..that's really interesting...lps ni wat lh post yg k-7 cpt-2 siket..hehe

     

  • At 15/11/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best bangat~

     

  • At 15/11/09 10:38 PTG, Anonymous ++tiza++ said…

    4 ur information, mmg best nk mmpos !!

     

  • At 16/11/09 10:24 PG, Blogger Sya said…

    Tahniah!!! teruskan usaha u ok... kalo boleh terbitkan la citer nie!! tahniah lg skali... Masih ada lg smbgan lg ker?

     

  • At 16/11/09 10:33 PG, Blogger Sya said…

    Hai Rifanna, kat blog complete story ker?

     

  • At 16/11/09 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbung please..x sabar da nih...

     

  • At 16/11/09 11:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mne nye smbugan ea..aish..pd ari jmat ag tgu ea..haa

     

  • At 23/11/09 1:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharunyer...T__T

     

  • At 3/12/09 12:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy0k n wat ak t,haru lbey2 lak..hik2..
    7 ary makin cyg 7 plezz???
    i f0ll0w....+),

    ...nuR_Han a.k.a miSs unGu...

     

  • At 9/12/09 12:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bile nak sambung lagi 7HSS7 PLAK
    cepat laaa..hehhehe.. syok sgt

     

  • At 16/9/11 8:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh2 .. mna smbungannya??

     

  • At 29/1/12 4:14 PTG, Anonymous noor bainee said…

    tharunye..sweet lg 2..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group