BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 22, 2009
Cerpen : Kasih Maisara
Nama Pena : missnera

"Saya sayangkan Maisara." Pelahan tapi jelas dek pendengaran. Tegas nadanya.

Maisara berpaling. Memandang lelaki di sisinya yang kiranya sebaya Hafiz, adiknya. Senyuman terukir dihujung bibir Maisara. Berduan begini walaupun dalam keadaan persekitaran terbuka membuatkan Maisara sedikit kekok walaupun lelaki itu dianggap seperti adiknya.

"Ya, saya sayangkan umar seperti mana saya sayangkan Hakim, Rozana, Adam, Jocelyn, Kumar dan Sharina." Maisara balas dengan penuh yakin. Satu persatu nama anggota kumpulan yang diketuainya disebut. Tidak tinggal walau seorang.

Seminggu berkampung di pantai yang serba indah ini serta mengenali setiap dari anak buahnya, Maisara rasa cukup bertuah. Tidak disangka ajakan Nadia yang hampir sahaja ditolaknya memberikannya seribu satu pengalaman.

"Saya cintakan Maisara." Kali ini nadanya sedikit bertukar rentak. Agak kuat dan disebut satu persatu patah perkataannya. Maisara terkesima. Langkahnya yang tadinya bermain dengan air di gigi pantai terpaku. Kali ini dia memusingkan badan, menghadap Umar yang sudah terlebih dahulu kaku langkahnya. Lelaki itu memandangnya lunak. Ada keikhlasan di mata itu.

"Jangan bermain dengan perasaan Umar. Saya tahu itu bukan yang awak rasa." Balas Maisara pelahan dan tenang. Menidakkan rasa lelaki itu.

Pertama kali melihat lelaki itu, hatinya terdetik rasa kurang suka. Dengan rambut yang diwarnakan keperangan, telinga yang bertindik buatkan hati Maisara sakit. Tambahan pula hari pertama lelaki itu mendaftar setelah diberikan taklimat dan agihan kumpulan lelaki itu mengamuk. Hanya kerana dia perlu berkongsi bilik dengan rakan lain.hampir lebur kesabaran Maisara bila mana lelaki itu menengkingnya. Nasib baiklah ada Najib dan Ridwan. Pada Najib, selaku ketua fasilitator program dimintanya supaya Umar ditukarkan dibawah fasilitator lain. Najib menolak dengan alasan tidak adil untuk yang lain. Akhirnya Maisara akur.

"Tak, saya memikirkan sejak dari hari pertama lagi. Sejak hari pertama saya nampak awak di lobi."

Umar mendekat. Renungan matanya masih belum berganjak dari merenung anak mata Maisara. Menghantar isyarat betapa dia benar-benar memaksudkan kata-katanya. Maisara mengeluh. Dia tidak bisa menghadapai hal ini. Hal yang melibatkan hati dan perasaan. Tambahan pula dengan lelaki yang jauh lebih muda. Gila ke apa!? Fikir Maisara.

"Saya anggap awak seperti adik saya sendiri. Sayang saya pada awak tidak lebih daripada itu. Saya ni lebih tua dari awak." Ada penegasan dalam bicara Maisara. Dia mahu lelaki itu tahu sayangnya sekadar sayang seorang kakak kepada adiknya.

"Siapa kata awak lebih tua dari saya?" soalan itu diaju Umar Qayyum. Dikalangan rakan-rakannya Umar lebih dikenali dengan nama Qay. Maisara yang memanggilnya Umar. Kata Maisara, Umar lebih nampak macho dan kuat. Lebih gagah dan berani. Seperti Saidina Umar, khalifah Islam ke dua yang membawa kejayaan dalam memajukan umat Islam pada zaman pemerintahannya.

Mata Maisara sedikit mengecil. Kurang jelas dengan nada soalan Umar. Bukankah semua peserta program jati diri terdiri daripada pelajar Universiti Malaya peringkat diploma? Soal Maisara kepada diri sendiri.

"Saya tak tipu perasaan saya pada Maisara. Kalau awak rasa umur yang menghalang awak untuk menerima saya, tengok betul-betul nombor kad pengenalan saya pada borang senarai ahli kumpulan. Maisara kata, Maisara sayangkan kami tapi hal seperti ini pun terlepas dari pandangan."

Umar mengatur langkah meninggalkan Maisara yang kebingungan. Kata-kata Umar sebentar tadi terngiang-ngiang di telinga. Terasa dirinya diperli lelaki itu. Matanya masih tidak lepas dari memandang susuk tubuh Umar yang akhirnya menghilang disebalik gerai-gerai kecil.


**************************

"Woit, asal kau ni?"

Pertanyaan Nadia dibiarkan sepi tanpa jawapan. Di terus mencari helaian kertas putih yang tertera senarai nama dan maklumat anggota kumpulannya. Dia sendiri yang menyediakan maklumat tersebut. Mahu mengenali anak buahnya dengan lebih dekat tetapi seperti kata Umar, hal kecil seperti umur lelaki itu pun dia terlepas pandang.

Setelah menemui apa yang dicari, dibeleknya satu persatu senarai nama berserta nombor kad pengenalan anak-anak buahnya yang tertera dia situ. Terang dan jelas. Maisara menepuk dahi. Baru sedar dia begitu cuai dalam hal itu.

"Kenapa?"soal Nadia lagi, tidak berpuas hati bila pertanyaannya tidak bersambut. Terbantut niatnya mahu menghubungi Sazwan apabila melihat gelagat pelik rakannya. Masih tanpa jawapan, kertas putih itu dihulurnya kepada Nadia. Hendak tak hendak Nadia menyambut. Dibaca satu persatu apa yang tertera. Namun, fikirannya masih buntu. Tidak dapat mengagak apa yang membuatkan Maisara berkeadaan begitu.

"Kenapa dengan senarai ni?"

Maisara mengaduh. Ya, nampaknya Nadia juga ‘buta’ sepertinya. Jari telunjuknya diletakkan pada nama Umar Qayyum Bin Hanafi. Kemudian, dibawa jarinya ke kotak yang tertera nombor kad pengenalan lelaki itu. Dia memandang Nadia. Nadia pandang dia. Nadia mengangkat bahu dan mengerutkan dahinya. Masih tidak dapat menagkap maksud Maisara. Apa kenanya dengan nombor kad pengenalan Umar Qayyum?

"Kau tengok la betul-betul nombor kad pengenalan Umar."

Sekali lagi mata Nadia mendarat di kotak tertera nama Umar Qayyum. Matanya membulat bila mana dapat menangkap nombor-nombor tertera. Mulutnya melopong. Dipandang Maisara dengan pandangan tidak percaya. Maisara tersengih. Nadia lebih teruk daripadanya.

"Kau biar betul Sara!"

Kali ini Maisara tertawa kecil. Apa yang tak betulnya? Dia bersoal sekadar di dalam hati. Ruang matanya penuh dengan wajah-wajah Umar. Dari mula lelaki itu dikenalinya sehingga saat sebentar tadi, di tepi pantai.

"Dan yang paling harunya sekarang, si Umar ni baru jer bagitahu aku yang dia cintakan aku." Luah Maisara, sedikit bergetar suaranya. Dengan Nadia, dia tidak mampu untuk merahsiakan walau apa pun. Terkejut beruk juga Nadia mendengarnya. Terasa tidak tertelan air liurnya saat itu.

"Habis tu kau jawab apa? Kau terima dia?" Laju sahaja pertanyaan Nadia. Maisara menepuk peha Nadia, sedikit kuat. Gila apa mahu terima semacam itu sahaja?!

"Kau ingat aku ni desperate sangat ke nak ada boyfriend!? Aku anggap dia macam adik aku."

"Dan dah sah-sahlah dia bukan macam adik kau. Umur dia dengan umur kau termasuk aku sebaya."

Di ruang mata ke dua-duanya terbayangkan Umar Qayyum. Lelaki itu berbadan tidak kurus tidak juga gemuk. Sasa? Tegap? Maisara tidak dapat mendefinisikan lelaki itu sebegitu. Sedang-sedang sahaja. Begitu juga Nadia. Anak orang berada. Tentu sahaja apa yang dipakainya berjenama mewah. Mungkin kerana sudah terbiasa hidup mewah bila datang ke program begini semuanya tidak kena.

Tiga hari pertama lelaki itu mengikuti program, tidak langsung dijamah makanan yang telah disediakan. Sanggup mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk makan di hotel berhampiran. Geram Maisara dengan sikap lelaki itu.

"Hari ini kita akan makan bersama. Satu kumpulan, makan apa yang disediakan. Umar, serahkan dompet kamu berserta semua duit kamu kepada saya sekarang. Mulai hari ini kamu kena belajar untuk makan makanan murah. Tak ada bezanya makanan kat hotel tu dengan yang disediakan. Jangan asyik mahu berlagak dengan kekayaan keluarga kamu. Ingat, itu duit keluarga kamu. Kamu ada apa? Jangan mahu menghabiskan harta yang selama ini penat-penat ayah kamu cari dan kamu habiskan untuk benda-benda yang tak sepatutnya." Panjang lebar dia memberikan ‘ceramah’ pagi itu. Dia tidak peduli apa yang akan Umar lakukan. Dia mahu lelaki itu belajar memahami erti hidup yang sebenar. Bukan hanya untuk bergembira sahaja.

Dia bagaikan terkejut bila sebaik sahaja dia habiskan kata-katanya, Umar menghulurkan dompet kulit berwarna hitam kepadanya. Tergamam dia seketika sebelum meneruskan kata-katanya untuk aktiviti pada hari itu.

"Habis tu macam mana?" pertanyaan Nadia mematikan lamunan Maisara. Maisara menggeleng. Ah, hanya tinggal esok sahaja! Getus hati Maisara. Selepas esok, dia tidak akan bertemu lagi dengan lelaki itu.

"Aku rasa dia sengaja nak kenakan aku. Akukan asyik marah dia." Kesimpulan itu akhirnya melucur dari mulut Maisara. Dia malas mahu memikirkannya. Nadia tidak terkata apa. Dia sendiri terkejut. Bukan terkejut yang umar Qayyum jatuh hati dengan Maisara tetapi terkejut bila mana mengetahui umur sebenar lelaki itu. Dari pandangannya, lelaki itu sebaya sahaja dengan yang lain. Paling tidak pun kalau lebih tua pun setakat setahun dua. Ini empat tahun!



*************************


Sebaik sahaja selesai solat isyak kesemua peserta berkumpul. Malam terakhir Program Jati Diri di Pantai Port Dickson. Malam itu, kesemua fasilitator yang terlibat memberikan nasihat dan ingatan terakhir mereka termasuk Maisara. Kemudiannya, sesi bermaaf-maafan antara peserta dan fasilitator masing-masing. Mengalir juga air mata Maisara mendengar kata-kata maaf dari anak-anak buahnya. Didakapnya erat tubuh Sharina, Jocelyn dan Rozana. Tiba Umar Qayyum dihadapannya. Maisara terdiam seketika. Tidak tahu mahu ungkapkan kata-kata apa. Peristiwa petang tadi bermain di fikiran Maisara.

"Semoga awak terus membawa nama Umar sebaiknya." Akhirnya hanya patah-patah perkataan itu yang muncul difikirannya dan dizahirkan dimulutnya. Umar Qayyum sekadar mengangguk. Tidak ada walau secebis senyuman dari wajah itu.

Malam itu, setelah tamat sesi bermaaf-maafan mereka diberikan kebebasan untuk membuat sebarang aktiviti.

"Saya mahu bercakap dengan Cik Sara sekejap." Sapaan Umar Qayyum dari belakang sedikit mengejutkannya. Nadanya sedikit kuat memecah kebisingin kawasan pantai dek bunyi irama muzik. Maisara memandang Nadia. Nadia membalasnya sebelum pandangannya beralih kepada Umar Qayyum.

"Sekejap je." Pinta Umar Qayyum. Maisara mengeluh. Dia bangun dari duduknya, mengikut langkah Umar Qayyum yang sedikit menjauh dari kumpulan peserta.

"Sudah tahu umur saya berapa?" pertanyaan itu bagaikan nasa sindiran bagi Maisara. Kedengaran gelak kecil dari lelaki itu. Malam ini, oleh kerana tiada aktiviti lelaki itu sekadar memakai seluar pendek paras lutut dipadankan dengan sweater berkait berlengan panjang. Umar Qayyum berpeluk tubuh. Mungkin terasa sejuk.

"Saya mahu mengenali Maisara. Lebih dari seorang kawan."

"Kita jauh berbeza, Umar." Kata-kata itu dilontarkan dengan penuh yakin. Dia mahu perbualan tentang hati dan perasaan ini tamat secepat mungkin. Walaupun dia sudah tahu tentang umur sebenar lelaki itu, perasaan cinta untuk Umar tidak wujud langsung.

"Berbeza? Maksud Sara?" kali ini Umar memanggilnya dengan nama itu pula. Maisara mengeluh. Sejak petang tadi, entah berapa kali dia mengeluh. Semuanya gara-gara Umar Qayyum.

"Erm, awak sendiri tahu Umar. Kita amat jauh berbeza dan untuk pengetahuan awak, saya tak boleh mencintai awak. Saya hanya boleh menjadi kawan awak. Tak lebih daripada itu."

"Kenapa?" tenang Umar bertanya. Kedua-dua belah tangannya sudah berada di dalam kocek seluar. Dia langsung tidak memandag Maisara sebaliknya pandangan di lemparkan jauh-jauh menghadap pantai yang kelam. Malam ini bulan malu untuk menjelmakan diri. Dada langit yang terbentang kosong tanpa ditemani bulan mahupun bintang.

"Saya mohon maaf. Cukuplah. Balik KL nanti Umar tentu akan lupakan perasaan itu. Kita tak mungkin akan bertemu lagi." Tutur Maisara. Dia tidak mahu lama-lama dengan lelaki itu. Takut nanti disedari rakan-rakan fasilitator yang lain. Walaupun ada antara mereka baru sahaja baru bertemu muka tetapi Maisara tidak mahu ada anggapan-anggapan kurang enak terhadapnya.

"Saya tak akan lupakan seorang gadis seperti Maisara." Sebaris ayat itu sudah cukup menyesakkan Maisara. Ingatkan kata-katanya tadi akan menjadi penamat bicara mereka.

"Sudahlah Umar. Lupakanlah. Saya perlu kembali ke sana." Ujar Maisara akhirnya sambil matanya melirik ke arah kumpulan pelajar dan fasilitator yang berkumpul. Maisara sudah mula melangkah bila Umar memanggil namanya.

"Saya tidak akan sesekali melupakan semua ni. Saya sayangkan awak. Saya cintakan awak." Tegas dan agak kuat lontaran suara Umar. Menjadikan Maisara panik, takut ada yang terdengar. Dia kembali mendekatkan diri dengan Umar. Dalam samar itu, wajah tegang Umar masih mampu dilihatnya.

"Jangan jadi bodoh Umar. Awak sendiri tahu kita jauh berbeza. Saya Cuma boleh jadi kawan awak!" tegas Maisara. Suaranya cuba dikawal.

"Berbeza! Berbeza! Semuanya alasan awak. Bagi saya sebab kenapa kita berbeza? Awak bukan manusia ke?"

Maisara mendengus. Umar sudah mula meninggikan suara. Kalau ada yang perasan heboh nanti! Fikir Maisara.

"Awak anak orang kaya. Awak ada rupa. Ramai lagi perempuan yang lebih layak dan mahukan awak." Alasan itu yang terfikir dek fikiran Maisara saat itu. Dia teringat cerita Sharina tentang Umar. Lelaki itu menjadi bualan di seluruh universiti. Anak Tan Sri Hanafi, pemilik rangkaian perniagaan terbesar di Malaysia. Ramai yang mahu jadi teman wanitanya.

"Saya tak mahukan dorang. Saya tak pernah layan pun. Apa yang saya tahu saya mahukan awak dan saya akan pastikan awak milik saya."

"Awak terlalu yakin Umar. Saya bukan terbaik untuk awak. Awak akan menyesal."

Saat itu Maisara mula terbayangkan Hakimi. Lelaki itu meninggalkannya hanya untuk perempuan yang jauh lebih cantik dan menarik. Baru-baru ini dia mendapat tahu lelaki itu putus tunang dengan gadis pujaannya itu. Gara-gara perempuan itu berlaku curang dengannya. Sedikit pun Maisara tidak simpati.

"Saya yakin kerana saya pasti awak akan jadi milik saya dan saya tak akan menyesal." Kali ini pelahan sahaja Umar menuturkan kata. Pelahan sehingga Maisara seperti mendengar lelaki itu berbisik sahaja.

"Umar, hidup awak sudah biasa dengan kemewahan. Awak dikelilingi dengan kawan-kawan yang sama taraf dengan awak. Awak akan menyesal bila satu hari nanti orang akan mengata. Saya dengan awak bagai langit dan bumi. Saya tak menarik. Saya tak cantik." Maisara melepaskan jauh-jauh pandangannya ke arah pantai. Entah kenapa dia rasa sendu tiba-tiba. Penghinaan yang pernah dia terima satu ketika dahulu bagai mengamitnya. Penghinaan itulah yang menjadikan dia tabah dan menanam impian.

"Saya perlukan teman hidup bukan model. Awak cantik apa?!" Maisara menelan air liur. Kali ini, dia merasakan bibir Umar dekat benar dengan telinganya. Dengusan nafas lelaki itu terasa di pipinya. Terus sahaja Maisara menjauhkan diri. Kedengaran ketawa kecil dari lelaki itu.

"Saya tak akan apa-apakan awak. Sejahat-jahat saya tak pernah lagi ‘makan’ anak dara orang." Ujar Umar, masih bersisa ketawanya.

"Amboi, dah tu anak orang yang tak ada dara tu awak makan lah ya?" serius sahaja pertanyaan Maisara. Umar tergelak lagi.

"Maisara.. Maisara, awak ni kan! Bertambah cantik bila marah. Sebab tu saya sukakan awak. Saya tidak pernah buat benda tu malah terfikir sekalipun. Erm, tapi dengan awak pernah lah!" Umar gelak lagi dihujung bicaranya, sengaja mahu mengenakan Maisara agaknya. Terbeliak mata Maisara mendengar ayat terakhir Umar. Terus sahaja dia memusingkan badan mahu mengatur langkah meninggalkan Umar.

"Saya sayangkan awak. Saya cintakan awak dan saya akan buat apa sahaja untuk awak." Sempat Umar capai jari-jemari Maisara. cepat-cepat juga Maisara menarik tangannya. Tanpa sebarang kata, dia meninggalkan lelaki itu keseorangan.

"Ehem, ehem.. cinta sudah berputik ya?"tegur Najib, ketua fasilitator. Maisara jadi terkejut dengan teguran itu. Serasa mahu tumbang di situ juga. Adakah lelaki itu memerhatikan dia dan Umar sedari awal.

"Er,..er.. mana ada Bang. Borak-borak kosong jer." Tersekat-sekat Maisara menjawab.

"Jauh benar borak kosongnya. Abang tahu Qay sukakan Sara."

"Abang tahu?"

Najib sekadar mengangguk. Senyuman penuh makna diberikan kepada gadis yang baru dikenalinya itu. kalau tidak kerana Maisara, dia terpaksa merombak balik pembahagian kumpulan peserta.

"Esok sebelum balik Sara jumpa abang. Ada benda abang nak bagi."

Tanpa sempat Maisara bertanya, Najib sudah berlalu. Meninggalkan Maisara yang tertanya-tanya. Sempat Maisara melirik ke arah Umar sudah menyertai rakan-rakannya.



**********************


Dua hari sudah berlalu. Maisara kembali meneruskan kerjanya sebagai Pengurus Pemasaran dan Promosi di salah sebuah restoran terkenal yang terletak di pantai Port Dickson.

Tengah hari itu, setelah habis mesyuarat dengan pihak atasan hotel terus sahaja Maisara menghilang ke dalam biliknya. Dia tersenyum apabila melihat gambar dia bersama anak-anak buahnya yang terletak di atas meja. Merenung wajah setiap daripada mereka buatkan Maisara puas. Walaupun sekejap Cuma mereka bersama tetapi Maisara amatlah gembira. Matanya kaku bila terpandang wajah Umar. Gambar itu di ambil pada hari terakhir mereka bertemu. Nadia yang menghantar ke semua gambar melalui emel kepadanya.

"Kau dah lupakan perasaan kau kan!?" Maisara tergelak kecil. Dia pasti selama ini perasaan Umar padanya adalah sementara sahaja.

Tiba-tiba Maisara teringatkan kertas yang diberikan Najib kepadanya. Terus sahaja dia mencapai beg tangannya. Dia terlupa untuk membaca isi kertas tersebut. Kertas berlipat dua dan sudah berkerunyuk sejak dari mula bertukar tangan dengan Najib diperhatinya seketika. Dia tidak sempat untuk membacanya akibat terlalu sibuk menguruskan hal-hal yang telah dipertanggungjawab kepadanya.

Terbeliak mata Maisara bila kertas itu di bukanya. Figura wajahnya yang dilukis menggunakan pen berdakwat biru itu benar-benar membuatkan degupan jantungnya berdegup lebih pantas. Namanya bertulis berselerakan disetiap penjuru kertas. Terdapat juga nama Ummar Qayyum di hujung kertas.

"Abang tahu Qay sukakan Sara." Kata-kata Najib, lelaki tua tiga tahun daripadanya itu terngiang-ngiang ditelinganya. Tentu sahaja Najib sudah melihat dan membaca terlebih dahulu apa yang tertera di atas kertas. Dia terasa malu tiba-tiba.

Bunyi deringan telefon menambahkan lagi kejutannya. Maisara mengurut dadanya pelahan sambil menghela nafas. Nasib baik aku tak ada sakit jantung!

"Ya, Maisara bercakap." Tutur Maisara pelahan.

"Kak, Ada orang nak jumpa akak kat lobi." Kedengaran suara Syahrul, penyambut tetamu di hujung talian.

"Siapa?"

"Entah. Dia cakap dia kawan akak."

"Erm, ok. Akak turun sekarang."

Maisara bergegas meninggalkan biliknya. Benaknya puas memikir siapa gerangan yang mahu menemuinya waktu-waktu begini. Sampai sahaja di lobi dia menemui Syahrul sebelum lelaki itu menunjukkan seorang lelaki yang duduk di kerusi bulat membelakangkan Maisara.

"Ya, encik." Sapa Maisara. Saat lelaki itu berpaling hampir sahaja Maisara terjerit. Cepat-cepat dia menutup mulutnya. Lelaki itu hanya tersengih melihat reaksi Maisara.

"Janganlah sampai macam tu teruja. Tahu lah awak rindukan saya!"

"Awak buat apa kat sini?" tanya Maisara, membiarkan usikan Umar tidak bersambut.

"Nak jumpa awak." Balas Umar terus terang. Maisara menggeleng. Telahannya salah rupanya. Lelaki itu masih belum putus asa mahu mendapatkan cintanya. Benarkah lelaki itu mencintainya atau sekadar mahu mengenakannya?! Soalan itu pula yang muncul di benaknya.

"Tak ada kelas ke?"

"Kelas tak ada untuk tiga hari. Cuti. Student penat."

Maisara mengangguk-anggukkan kepalanya mendengar jawapan Umar. Sempat dia mencuri pandang lelaki itu. Sedikit berbeza perwatakannya hari ini! Getus Maisara. Masih lagi dengan seluar bermudanya berwarna khaki di padankan dengan t-shirt berkolar berwarna putih. Cermin mata berwarna hitam diletakkan dikepalanya.

"Saya rindukan awak dan hari ini awak kena temankan saya makan. Boleh kan?"

"Saya banyak kerja ni Umar." Maisara memberi alasan.

"Alasan. Kita makan kat sini je. Bukan nak bawa lari awak ke mana pun."

Maisara mengeluh. Akhirnya dia mengangguk tanda setuju. Kedua-duanya melangkah masuk ke dalam restoran.

"Saya nak kenalkan awak pada seseorang. Come."

Belum sempat pun Maisara membuka mulut, Umar sudah menaraik tangannya menuju ke arah penjuru restoran. Maisara menelan air liur bila Umar berhenti di sebuah meja. Seorang lelaki dan perempuan sedikit berusia hanya tersenyum memandangnya. Secara spontan juga Maisara menyalami wanita dan lelaki itu.

"Jadi inilah Maisara yang selalu Qay cerita tu?" soal wanita itu. Maisara jadi tidak keruan. Dia masih berdiri bila Umar menarikkan kerusi dan menyuruh dia duduk.

"Duduklah, Sayang." Mendengar sahaja perkataan itu diungkapkan Umar membuatkan Maisara merasakan panas menyerbu mukanya.

"Sara jangan takut. Uncle dengan auntie ni bukan makan orang." Usikan lelaki yang dihadapannya membuatkan Maisara tersenyum. Merah padam mukanya di usik begitu.

"Sara, ini saya kenalkan mummy dan daddy saya."

Bertambah pantas degupan jantung Maisara saat Umar menghabiskan kata-katanya. Serasa mahu sahaja dia lari meninggalkan tempat itu.

"Qay ni sejak balik dari PD hari tu, asyik bercerita pasal Sara. Pagi, petang dok cerita. Yang jadi mangsa auntie lah." Ketiga-tiga mereka ketawa kecil. Maisara hanya mampu tersenyum. Serasa tidak percaya Umar begitu serius mahukannya.

Sepanjang masa itu, Maisara bagaikan ditemuramah. Itu dan ini ditanya oleh ke dua-dua ibu bapa Umar. Puan Sri Hazlina memang ramah. Senyuman tidak lekang dibibirnya.

"Qay nak ke toilet jap."

Maisara jadi tidak keruan bila Umar meninggalkannya keseorangan bersama ibu bapanya. Dia tidak tahu apa yang harus dituturkan.

"Sara tak perlulah risau. Auntie tak kisah siapa pun pilihan Umar. Yang penting bagi auntie, Sara telah mengubah Qay. Dia jadi lebih baik. Selama ni dia tak mudah di tegur. Auntie dengan uncle ni dah penat tegur dan marah dia. Tak sekali pun dia dengar cakap. Belajar pun kena paksa sebab tulah umur dah dua puluh empat diploma pun tak lepas lagi." Ujar Puan Sri Hazlina bila melihat Maisara seperti tidak selesa.

Dua hari lalu anaknya asyik bercerita perihal Maisara. Naik penat dia mendengar tetapi terbit rasa gembira dihatinya dengan perubahan Umar. Melihat Umar mula berubah menjadikan dia teringin benar menemui gadis bernama Maisara itu.

"Uncle pun sama. Uncle tak kisah siapa Sara kalau itu yang membimbangkan Sara. Siapa keluarga Sara tak penting bagi uncle. Yang penting siapa Sara. Uncle tak pernah tetapkan bagaimana calon-calon suami atau isteri untuk anak-anak uncle. Yang uncle mahu orang tu boleh menjaga nama baik keluarga."

Saat jari jemarinya disentuh Puan Sri Hanizah, Maisara rasa cukup terharu. Gugur juga air matanya saat itu. Dia tidak mahu sesiapa melihatnya menangis terutama rakan-rakan sekerjanya. Selama ini dia cukup kuat untuk tidak menangis.

"Usahlah menangis. Nanti Qay tuduh uncle dengan auntie sakiti buah hati pengarang jantung dia pulak. Tak pasal-pasal roboh restoran ni!" pecah ketawa Tan Sri Hanafi mendengar kata-kata isterinya. Maisara jadi tersenyum. Air matanya di kesat dengan hujung baju kurung modennya.


*************************


Tan Sri Hanafi dan Puan Sri Hanizah sudah kembali ke Kuala Lumpur kerana ada urusan penting yang harus dilakukan. Tinggal Maisara dengan Umar.

"Sekarang Maisara percaya?" tanya Umar setelah lama berdiam diri. Lama di renungnya gadis yang cukup menarik pada pandangannya itu. Maisara diam tanpa sebarang reaksi. Langkahnya di atur pelahan-lahan. Tudung yang dipakainya sesekali ditiup angin pantai. Waktu-waktu begini tidak ramai yang berkuncung ke pantai kerana bukan waktu cuti.

"Maisara sayang, saya bertanya perlukan jawapan."

"Saya tak tahu, Umar." Jawab Maisara akhirnya. Kepalanya masih menunduk. Memandang kakinya yang tidak berkasut. Kedengaran jelas keluhan Umar.

"Nadia ada bagitahu saya tentang awak."

Kali ini Maisara memanggungkan kepalanya. Memandang lelaki disebelahnya dengan pandangan yang sukar dimengertikan Umar. Marah atau terkejut?!

"Tentang apa?"

"Tentang cinta awak untuk lelaki bernama Hakimi. Tentang keperitan yang awak tanggung akibat dikhianati dan dipersenda cinta Hakimi. Segala-galanya tentang awak."

"Jadi?" Maisara cuba berlagak tenang. Sedangkan hatinya bergelora bila nama lelaki yang pernah dicintainya itu disebut.

"Saya mahu awak tahu saya bukan Hakimi. Saya tidak mahu janjikan apa-apa kepada awak Cuma saya tak akan jadi seperti Hakimi." Tegas nada bicara Umar.

"Awak boleh berkata macam tu hari ni. Esok, lusa entahkan lebih teruk dari tu." Provok Maisara. Umar ketawa kecil. Bukan lucu dengan kata-kata Maisara tetapi dia merasakan Maisara sengaja mengunci pintu hatinya untuk lelaki lain kerana Hakimi. Terasa tidak adil.

"Maisara binti Zahari, sebelum saya bertemu awak, saya sudah bertemu dengan bermacam perempuan. Yang cantik bagaikan model atau puteri raja pun sudah tetapi sesaat pun saya tak pernah terpikat seperti mana saya terpikat dengan awak."

Yakin benar dia mengatakan itu. Ya, selama ini dia tidak pernah terpikat dengan mana-mana wanita. Mungkin tiada siapa akan percaya kalau dia katakan dia tidak pernah jatuh cinta. Dengan segala kelebihan yang dia ada senang sahaja untuk dia mendapatkan mana-mana wanita yang diingininya.

"Saya tunggu jawapan awak esok. Tengah hari esok saya balik. Saya jumpa awak pukul sebelas pagi kat tempat tadi. Kalau awak tak ada, saya cari awak sampai jumpa." Umar putuskan begitu lalu dia meninggalkan Maisara sendirian. Sempat dia menoleh sambil melambaikan tangan ke arah Maisara dengan senyuman. Maisara hanya memerhati sehingga lelaki itu menaiki keretanya.


*************************


"Akak, tadi ada someone suruh bagi surat ni kat akak." Nurin yang berada di meja penyambut tetamu menghulur sekeping surat kepada Maisara. Maisara mengambilnya tanpa banyak soal lalu terus naik ke pejabatnya. Lama juga dia bersendirian di pantai sebelum kembali ke restoran.


Maisara..

Sya xtau mcm mana lagi harus yakinkan awak.

Sya cintakan awak. Sya mahukan awk.

Sya mahu awk mnjadi teman hidup sya selamanya.

Bukan setakat untuk sehari dua.

Sya tak mahu jadi spti Hakimi.

Dan sya yakin sya xakan jadi spti dia.

Kerna sya cintakan awk bukan kerana rupa.

Klu kerana rupa, sya blh pilh yang lbh baik... ttpi sy mahukan awk...

Sya mahukn awk sbg kekasih, teman dan isteri sya..

Maisara…

Sya tunggu jawapan awk dan harap jwpn itu xkecewakan sya...


Ummar Qayyum Hanafi


Maisara mengeluh. Figura Umar bermain diruang matanya. Berselang seli dengan wajah Puan Sri Hanizah dan Tan Sri Hanafi. Senyuman yang tidak lekang dari bibir ibu bapa Umar itu menenangkan Maisara.

Tetapi perasaannya sekarang berbelah bahagi. Kesan luka bertahun lamanya yang ditinggalkan Hakimi masih berparut. Parut yang tak mungkin hilang selama-lamanya.

"Bukakan pintu hati kau untuk orang lain, Sara. Kalau dah macam tu serius Umar mahukan kau, tak akan kau mahu lepaskan dia?" persoal Nadia bila Maisara menghubunginya menceritakan betapa Umar nekad mahu memilikinya. Diceritakan jugat tentang kehadiran ibu bapa Umar.

"Aku.. aku tak tahu."

"Banyakkan berdoa dan minta petunjuk dari ALLAH, Sara. insyaALLAH, kau akan dapat petunjuk."

"Tapi Umar mahu keputusannya esok." Luah Maisara. Terasa mahu menangis dia saat itu.

"Kau mintalah dia bagi kau masa. Kalau dia benar-benar ikhlas mahukan kau, dia akan tunggu tapi kau pun kena ingat. Jangan ambil masa terlalu lama."


*******************


assalamualaikum Umar..


sya mohon maaf klu emel ni ganggu awak..

sya mohon maaf juga kerana mmbiarkan awak menunggu..


sya tidak tahu dari mana harus mulakan..

Umar,

Sya sdh mmikirkan dgn sewajarnya.

Sya juga sudah mohon petunjuk dri ALLAH yang Maha Penyayang

Dengan ini..

Sya mahu memulangkan kembali cincin yang awk berikan pada sya pada pertmuan t’akhir kita dahulu. Sya xmahu membuangnya sptmana permintaan awk andai sy ttp menolak cinta awk. Mahal harganya, Umar. Bagi orang xberduit spt sya ini, cincin emas putih itu terlalu mahal harganya.

Terima kasih kerana sudi mencintai sya dan sya amat berharap andai cincin emas putih ini akan tersarung di jari sya nanti, pada mjlis pertunangan ataupun pernikahan kita nanti. Buat masa sekarang, sya mahu awk menyimpannya. Sampaikan salam penuh kasih untuk mummy dan daddy awak. InsyaALLAH satu hari nanti mereka akan menjadi mummy dan daddy sya juga.

Terima kasih Umar kerana sudi menjadi Umar saya.


Maisara Zahari.


Maisara tersenyum membaca bait kata yang baru sahaja ditaipnya. Dia puas. Terbayang wajah Umar di ruang mata. Tentu sahaja lelaki itu melonjak kegembiraan. Dia menekan butang ‘send’. Di dalam hati dia berdoa, agar ALLAH terus merestuinya.

Baru sahaja Maisara mahu bangun dari kerusinya, telefon bimbitnya berbunyi. Nombor yang tertera di skrin tidak dikenalinya. Namun, Maisara tetap menjawab panggilan itu.

"I love you. I love you. Love you so much, Maisara." Riang bunyi suara di hujung talian membuatkan Maisara ketawa kecil.

"Erm, tak ada bagi salam dah terus serbu!"

"Er.. assalamualaikum Maisara. Excited sangat tadi."

"Waalaikumsalam, Umar. Cepatnya baca emel?!"

"Saya tengah siapkan assignment tadi. Tiba-tiba emel masuk. Awak hampir-hampir buatkan saya kecewa Maisara. Rasa tak mahu baca sampai habis."

Maisara tersenyum mendengar kata-kata Umar. Dia sengaja berbuat begitu. Sengaja mahu mengenakan Umar.

"Terima kasih Maisara. Awak telah melengkapkan diri saya tapi saya harap awak berikan saya masa untuk jadikan awak suri hidup saya. Saya harap awak tak bosan menunggu saya." Pelahan suara Umar menuturkannya. Kedengaran sayu di telinga Maisara.

"Saya akan tunggu awak. Saya tahu dan amat faham. Cuma awak janji dengan saya, awak tak akan mempermainkan saya."

"Saya tak akan persia-siakan seorang wanita semulia awak, Maisara. Itu janji saya. Pada awak, pada diri saya."

Maisara tersenyum. Tanpa sedar ada air mata yang mengalir dari tubir matanya. Dia berharap Umar adalah lelaki yang telah tercipta untuk mendampinginya sebagai suami suatu hari nanti. Lelaki yang menjadi ayah kepada anak-anaknya. Lelaki yang membimbingnya dunia dan akhirat. Lelaki yang melengkapi kehidupannya. Amin.
posted by Penulisan2u @ 4:59 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 22/11/09 5:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pertama kali komen saya...saya suka jalan ceritanya..tak meleret2.walau hanya separuh shj cerpen yang awak siarkan...cuma satu shj saya cadangkan awak tukarkan cerita awak ini kepada novel..kerana jalan ceritanya amat menarik..seperkara lagi,kalau menulis untuk surat jangan buat singkatan ayat..biarlah penuh..macam umar beri surat kepada maisarah...good luck!

    f:Maya myra

     

  • At 22/11/09 10:13 PG, Anonymous lizz said…

    best...light reading..tak yah nak pikir byk2...ada pengajaran..utk komen diatas..ok la tu sbb maisara email jer..dia kan jenis bz...umar pun tulis ringkas..tapi pjg sket dari maisara sbb dia yg feeling lebih..hehe..to writer teruskan berkarya..

     

  • At 22/11/09 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ah best..
    de pgajaran..
    gud luck 4 yr next cerpen..

     

  • At 22/11/09 4:48 PTG, Anonymous Nurul Asimah said…

    best! btol2! wat jd novel! gerenti meletop!

     

  • At 22/11/09 8:52 PTG, Blogger Tim said…

    cerita ni ok, cuma ada benda yang tak logik.
    UM tak menawarkan program diploma.
    yang ada pun Diploma Kejururawatan.

     

  • At 22/11/09 11:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maaf ya..
    terlupa nak wat research... len kali sya akan lebih berhati-hati.. terima kasih..

    missnera

     

  • At 23/11/09 6:02 PTG, Anonymous fie90 said…

    cerita best!!!!!!
    n agak sweet!!!!

     

  • At 24/11/09 1:09 PG, Blogger farahlikescookies said…

    uh?
    UM?
    erk...
    hurmmm.
    rase sedih bila tahu student UM. aduhai~!
    U lain tak boleh ke?
    sob3

    anyway! jalan cerita takde la heavy sangat.
    tak memberatkan otak!

     

  • At 24/11/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ney bley tahan,,
    yg penting ade kisah hepy,sad,funny,romantic n also bez,,
    if bt buku novel mmg berbaloi,,pastikan smpai lebey 400 muka surat lagik berbaloi,,paling penting sekali pembaca akan rase puas ati,,
    tq

    ina2507@yahoo.com

     

  • At 24/11/09 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..sbb nme sy pon maisarah..huhu

     

  • At 26/11/09 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..
    bestny...
    baik btl umar tu..
    untung maisara dpt umar..
    umar pn baik gk..
    nice story.
    bestt sssggttt..:)
    ____sofea96______

     

  • At 23/7/10 1:10 PG, Blogger fadzli said…

    maisarah...
    maisarah...
    kepada si penulis,
    cepat2 buat novel, sy akan menjadi antara org terawal baca...
    haha.. anyware good luck..
    nice story...

     

  • At 23/7/10 3:07 PG, Blogger fadzli said…

    menanty maisara muncul dalam hidup ku...
    huhuh

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group