BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, November 22, 2009
Cerpen : Aku Bukan Kau
Nama Pena : Nuril Bahanudin

Aku bukan kau sesedap hati menyatakan rasa, aku bukan kau seenak bicara meluahkan kata, aku bukan kau!! kau bukan aku!! aku bukan kau...!! kau faham tak??? hatinya menjerit, tapi tiada siapa yang mendengar..

Dia mengeluh, kenapalah semua orang dekat sekeliling aku ni tak pernah nak belajar faham apa yang aku rasa? Kenapa semua buat-buat tuli, pekak bila aku meluah bicara, kenapa semua buat-buat buta tak nampak ketika lakuku meluah protes pada mata pandangan mereka? kenapa? kenapa???

Kenapa biarkan aku terlahir kedunia ini andai sering kali rasa perasaanku diketepikan? kenapa lakukan aku layak seperti pintu kayu? yang bila marah akan dihempas sekuatnya, kenapa hakku seolah kau nafikan sedangkan aku punya layak untuk terus meluah suara. Aku tak faham.. hatinya terkilan, campur sekali dengan rasa walang, hurm sampai ke bilanya hidup aku ini akan terus diatur, dicampur tangan oleh orang lain? sampai ke mananya sudah hidup ku ini?

***********

"Mummy tengok surat apa yang Nea dapat ni??" gembira bercampur riang mengunjuk sampul surat berwarna coklat.

"Surat apa tu?? mummy busy ni.." acuh tak acuh Puan Melina menyambut unjukan anaknya

"Sukacita dimaklumkan bahawa pihak kami setelah dipertimbangkan segalanya dan selepas menemuduga saudara/i kami dapati saudara/i telah layak dengan kursus yang ditawarkan oleh pihak kami iaitu kursus Penulisan Seni Layar....."

Membulat mata Puan Melina membaca sepotong ayat yang tertera dalam isi surat tawaran itu..

"What???? apa ni?? kan mummy dah kata mummy tak suka Nea ambil kos ni, Nea tak faham ke??"

Tersentak Nea bila melihat angin mummynya berubah tiba-tiba, dia terkelu.. salahkah apa yang aku cuba lakukan? tanyanya dalam hati. Salahkah? setelah kuturutkan segala kemahuan mummy dan daddy, setelah aku berjaya mendapatkan ijazah dalam bidang perniagaan seperti kehendak mereka, sekarang tibalah masanya untuk aku turutkan kehendak diriku sendiri.. itu pun menjadi satu kesalahan ke? Habis mana hakku sebagai seorang manusia yang berperasaan? bila perasaanku diketepikan tanpa timbangan.

Scrathh....!! bunyi kertas surat tawaran yang disiat itu menyiatkan sekali hatinya tika itu, tak sangka sampai hati mummy buat Nea begini, rintihnya dalam hati.. Berkecai bersama harapan yang lebur.. jawapannya mudah, bidang ini tak menjamin masa depannya itu yang pada fikiran mereka sedangkan fikirannya lain..

"Mummy tak suka apa yang Nea cuba buatkan ni, dahlah kos ni tak ada masa depan, mummy dah sediakan segalanya untuk Nea, Nea just sambung apa yang mummy dah sediakan, syarikat daddy tu siapa nak jaga kalau bukan Nea? tu saloon mummy tu siapa yang nak ambil alih kalau bukan Nea?? Nea ni satu-satunya anak kami..." panjang lebar sekali bicara mummynya kali ini.

Huh itulah yang diulanginya dah naik hafal dah aku dengan ayat mummy tu.. hai kalau dijawab dikatakan menjawab, nanti dikatakan kurang ajar, karang tak pasal-pasal jadi anak derhaka.

Dipandang sayu kearah carikan kertas yang bertaburan diatas ambal, lambat-lambat dia tunduk mengutip cebisan kertas itu... surat tawaran yang telah pun berkubur menjadi kenangan.. hanya sekejap gembira itu hadir dan sekelip mata ia dinyahkan kini, terikat dengan tanggungjawab yang sedia tergalas di bahu seorang anak... air mata bergenang, hampir tumpah, tapi pantas disekanya, mengelak dari di sedari oleh mummynya, yelah.. nanti bertambah panjang pula leteran mummynya itu.

*********

Bisingnya... dia menekup telinganya dengan bantal, sangat tertekan dan menyiksakan, begitulah selalunya andai teman-teman keluarganya bertandang, nama saja keluarga muslim, tapi sayang lebih kebarat dari orang barat. Huh teguk arak macam minum air coke, sangat menyedihkan.. keluarga aku kaya, tapi miskin ilmu agama, kaya dunia tapi miskin akhirat... ya ALLAH tolong ampunkan dosa keluargaku, tolong ampunkan dosa aku juga sebab aku tak mampu nak sedarkan mereka..

Aku ni macam boneka saja dekat dalam rumah ada macam tak ada, wujud macam tak wujud.. Aku teringin sangat, sangat-sangat teringin nak rasa, nak tahu maksud sebenar kebahagiaan tu?, macam keluarga orang lain, tak punya harta berlambak tapi punya kasih sayang melimpah, perhatian yang melaut..tapi sayang... keluarga ku yang ini sangat jahil.. malu kadang-kadang orang tanya, usia seperti ku sudah berapa kali khatam al-Quran,.. yelah orang seusia aku ni sepatunya sudah 3,4 kali khatam.. hai apa nak buat keluarga aku tamakkan dunia.. sayangkan dunia, cintakan dunia... lebihkan dunia..

***********

Kebas dah rasa muka ni rasanya.. dia mengeluh, yelah dari tadi asyik melorek senyum tampal di wajah ni, sudahlah tak kenal sesiapa pun yang daddy perkenalkan ni.. Nea Rindiani mengeluh.. Hari ini hari pertamanya dia di sini di syarikat milik daddynya.

"Aku tak tahu sama ada perlu ke tidak aku disini..sudah lah staff-staff daddy semuanya macam takut-takut saja nak dekat dengan aku, macamlah aku ni makan orang...hisy.." rimas bila terlalu dihormati..

"Cik Nea ni fail syarikat, Tuan Lutfy suruh saya bagikan pada cik, dia hendak cik tengok-tengok perjalanan syarikat dan kedudukan kewangan syarikat ni.." hulur Jesnita kepadanya.

Dia hanya mengangguk, dikerling pas pekerja milik Jesnita, owh.. patutlah setiausaha daddy..

"Letak situ... err.. Jesnita awak kata dekat daddy, saya nak keluar sekejap.." beritahunya..

Dah tak larat untuk memaksa diri berada di tempat yang diri sendiri tak suka.. rasa macam sesak, merimaskan.. dan Jesnita hanya mengangguk saja mendengar arahannya, yelah anak boss, siapa boleh halangkan.. suka hati dialah nak buat apa, bisik hati kecilnya..

**********

Tasik Putrajaya, walaupun penuh kadang-kadang dengan ramai pengunjung yang datang, tapi entah kenapa dia suka membawa diri ke sini bila dilanda keresahan.. dia suka memerhati kerenah mereka yang pelbagai, ada yang mencuit hatinya dan kadang-kadang ideanya melimpah di sini..

Buku nota kecilnya yang berada dalam saku belakang seluarnya di keluarkan, pen yang berada dalam tas tangannya di capai, dan dia mula menulis melakar idea-idea yang mula mendatang.. begitulah selalunya, dia akan kembali tersenyum gembira bila mula menulis, memang minatnya tumpah di sini bukan pada syarikat milik daddy itu atau pun saloon milik mummy..

Puisi : Maafkan aku.

Maafkan aku ya Tuhan,
Aku bukan hamba yang taat,
Bukan juga hamba yang selalu mengingatiMu,
Dan bukan juga hamba yang sentiasa mendahulukanMu,

Dunia yang hanya sementara ini lebih ku kejar,
Sedangkan akhiratMu sering ku biar.
Tanpa sedikit rasa gusar,
Cintakan dunia membuatkan aku alpa tanpa sedar,

Maafkan aku kedua orang tuaku..
Sering kali kucuba turuti segala kemahuan kamu,
Kerana aku tahu aku anak kalian yang satu-satu,
Tapi aku tak mampu,
Aku ada kehendakku, ada keinginanku..
Tapi siapalah aku..
Kuabaikan rasa bahagia diriku,
Untuk membahagiakan kamu..

Maafkan aku ya Tuhanku,
Gagal menjadi hamba yang sentiasa mendahulukanMu

Maafkan aku orang tuaku,
Gagal menjadi anak yang sentiasa menyenangkan kamu..

Maafkan...
Maafkan...
Maafkan...
Hanya kebahagian yang terlalu sering menjadi impian..

Nea mengetap bibir, ada rasa sebak yang mengetuk jiwanya kini ketika membaca puisi nukilan sendiri, kalaulah aku mampu, aku nak mereka baca puisi ini, biar mereka tahu rentak apakah yang sering berlagu dalam jiwaku ini...

Tangisan anak kecil menyedarkan dirinya daripada terus tenggelam dalam dunianya sendiri, pantas wajahnya dipalingkan kearah mana datangnya suara itu, di lihatnya seorang ibu muda sedang memujuk anak kecilnya yang menangis akibat terjatuh ketika berkejaran bersama saudara-saudaranya yang lain..

Dia tersenyum pahit.. dia teringat zaman ketika kanak-kanak dulu, dia tak berkesempatan merasai semua itu, sakit demamnya hanya di tangan orang gajinya, jatuh bangunnya juga di tangan orang gajinya, kedua orang tuanya terlalu sibuk, kadang-kadang berhari-harian dia ditinggalkan ditangan orang gajinya..

**************

"Macam mana hari ni? semua ok kat office tadi Nea?" soal Tuan Lutfy sebaik melihat anak tunggalnya itu melangkah masuk.

Dia hanya mengangguk malas, bosan, dahlah dekat office tu macam-macam kerenah, bila sampai rumah ingat nak berehat dari hal kerja yang berlambak dan menyenakkan otak ni, tapi tetap jugak itu yang disoalkan, macam tak ada benda lain nak di tanya.. dia mengeluh..

"Hah Nea esok jangan lupa, pergi saloon mummy, mummy nak kenalkan Nea pada staff-staff kita kat sana, yelah tak lama lagi kan Nea nak ambil tempat mummy" Sampuk Puan Melina pula..

Dia menggetap bibir, apa mereka ingat aku ni robot ke? semua benda nak di suruh buat..

"Ala mummy lain kalilah, banyak kerja kat pejabat tu.." dia cuba menolak.

"Lain kali bilanya? tak ada, mummy dah tanya daddy tadi, daddy kata ok je.." ujar Puan Melina sambil mengerling kearah Tuan Lutfy yang sedang bersandar santai sambil menghisap curutnya..

Hisy daddy ni, doctor dah suruh berhenti hisap benda tu pun masih degil.. bukannya ada faedah pun benda tu, buang duit saja, sempat dia membebel dalam hati tentang kedegilan daddynya menghentikan tabiatnya yang satu itu.

"Yelah, tengoklah macam mana, Nea naik atas dululah, nak solat, belum asar lagi ni.." sengaja ditekankanya perkataan solat di pendengaran kedua orang tuanya, yelah umur dah menginjak senja tapi belum pernah di sepanjang usinya dia melihat kedua orang tuanya sujud di tikar sejadah.. Ya ALLAH sedarkan mereka, doanya dalam hati..

**********

Tangannya lincah menekan papan kekunci laptopnya, laju selaju idea yang mengalir di benaknya, dia cuba menyiapkan cerpennya yang bertajuk Dia Lebih Mengerti yang sudah hampir sebulan tertangguh dek kesibukan dirinya akhir-akhir ini.

Sesekali wajah dikerutkan, sesekali wajahnya bertukar hiba, terutama bila sampai pada babak yang agak menyedihkan, dan sesekali dia tersenyum bila taipannya sampai pada babak yang sedikit menggembirakannya..

Selalunya begitu, dia sering curi-curi menulis andai berkesempatan, dia tak mahu kedua orang tuanya tahu, kalau tidak habislah dirinya akan dileteri..

Dia bersandar perlahan pada kerusi itu, merehatkan sebentar pinggangnya yang mula rasa lenguh..

Fikirannya menerawang, sampai bila macam ni? aku lebih rela hilang harta yang berjuta tu asalkan aku mampu kecap bahagia tu.. harta boleh dicari, tapi perhatian, kasih sayang semua tu mana nak cari, mana nak dapatkan.. entahlah, kadang-kadang aku rasa sangat penat dengan semua ni, aku boneka bernyawa perliharaan mummy dan daddyku, dari dulu sampai sekarang aku tak pernah di beri pilihan, diberi ruang untuk menyatakan apa rasaku..


********

"Ok Nea, now segalanya milik Nea, Mummy nak Nea jaga saloon ni seperti mana mummy jaga, dan uruskan.. lega hati mummy sebab Nea dah sampai umur untuk ambil alih segalanya milik mummy.." senyum lebar penuh gembira wajah Puan Melina sewaktu itu, dia ingat lagi.. ya semua tergalas berat di bahunya, usiaku baru menginjak 23 tahun, tapi aku telah di bebankan dengan tanggungjawab yang aku sendiri tak mampu nak pikul.

Orang seusia aku, mana ada yang nak fikir tentang syarikat, tentang macam mana nak mengukuhkan sebuah empayar, tentang macam mana nak bagi customer suka dengan servis kita tapi aku.... semua aku kena fikir... agaknya kalau macam ni, lama-lama memang aku akan jadi gila.. dia mengeluh. Dicuba memaniskan wajahnya semanis mungkin yelah air wajah mummy kena jaga jugak..

"InsyaALLAH mummy, Nea akan cuba buat yang terbaik, jawabnya..."

************

"Cik Nea, kita ada masalah... " adu Jesnita suatu pagi ketika dia sedang tekun mengadap kerjanya..

"Masalah apa Jesnita?" hatinya dihambat risau, takut masalah itu akan memberi impak besar pada syarikatnya, apa dia nak jawab dengan daddy nanti.. isk

"Barang yang client kita dari Terengganu tu pesan, dia kata banyak rosak, so mereka nak ganti rugi atau mereka akan saman kita.."

"Hah banyak rosak?? macam mana pulak boleh jadi macam tu? kan kita dah semak dulu sebelum hantar then semua ok, ni mesti rosak waktu dalam penghantaran.. " dia terkejut, memang dia sendiri yang memeriksa barang-barang tersebut sebelum penghantaran di buat.

"Hurm awak call pihak mereka, tanya macam mana, kalau mereka setuju dengan tawaran kita nak bagi ganti rugi yang baru, esok juga saya akan ke sana.." dia memberi arahan.. memang dia tak suka bila timbulnya masalah dan bertambah tak suka andai masalah itu mengganngu kerjanya.

***********

"Apa semua ni Nea??" keratan akhbar yang tertera gambar seorang wanita yang mengadu

"KULIT MELECUR SETELAH MENGGUNAKAN KRIM PEMUTIH KULIT DARI SEBUAH SALOON TERKEMUKA" di campak ke wajahnya sebaik sahaja dia melangkah kaki ke dalam villanya.

"Kamu baca tu, dari saloon siapa? mummy nak Nea beritahu kenapa boleh jadi macam ni? 17 tahun mummy jaga saloon tu tak pernah ada kes ni, ni Nea baru beberapa hari dah bermacam-macam hal, mana mummy nak letak muka mummy kalau macam ni ha? kenapalah Nea ni susah sangat nak menyenangkan hati mummy.. " leter Puan Melina, marah benar nampaknya.

Nea Rindiani tersentak, tak satu, satu yang datang, masalah dengan syarikat daddy baru saja selesai ni pasal saloon pulak, berat betul dugaanMu kali ini Tuhanku..

"Nea tak tahu mummy, Nea hanya guna product yang memang dah ada kat saloon kita tu je, Nea minta maaf mummy sebab Nea susahkan mummy, Nea minta maaf, Nea janji akan selesaikan kes tu mummy.." dia berjanji..

"Maaf, maaf, maaf... tu jelah yang kamu tahu.. mummy nak Nea bersihkan nama mummy yang kotor tu.. kalau tak mummy tak akan maafkan Nea.." ugut wanita itu.

************

Tuan Lutfy dan Puan Melina berpandangan sesama sendiri, sudah hampir seminggu anaknya itu hanya berkurung dalam bilik, office tak pergi, saloon pun tak jenguk.. yang dia tau berkurung dalam bilik dan termenung, mungkin dia terasa terlalu terbeban dengan apa yang terjadi akhir-akhir ini.

Bunyi dentingan loceng rumah, menyentakkan lamunan mereka, pantas langkah Tuan Lutfy diatur ke pintu, tak sabar bertemu orang yang bertandang itu..

"Sabar Luth, I tau you risau.." Doktor Rizal menepuk bahunya perlahan.

"Mana I tak risau Riz, tak pernah-pernah dia jadi macam ni.."

"Ok biar I periksa dia dulu, mana dia?"

"Kat dalam bilik, termenung je, mari I tunjukkan.."

30 minit menanti Doktor Rizal selesai memeriksa Nea di rasakan terlalu lama, segalanya bercampur aduk bermacam rasa yang hadir dalam diri mereka.

"Bagaimana Riz??" tak sabar dia bertanya sebaik sahaja melihat lelaki itu melangkah keluar dari kamar anaknya.

Lelaki itu hanya tersenyum tapi hambar..

"Susahlah Luth, dia tak nak tolong diri dia sendiri, sepatah yang I tanya, sepatah yang di jawabnya, dari apa yang I perhatikan, dari simptom-simptom yang ada kelihatan dia mengalami kemurungan, mungkin dia tertekan.. cuba you ingat-ingat balik peristiwa apa yang berlaku akhir-akhir ini, mungkin buat dia terbeban.." panjang lebar lelaki itu menerangkan

Tuan Lutfy hampir terkelu mendengarnya, Puan Melina apatah lagi.. ya terlalu banya peristiwa yang menekankan jiwa muda anaknya.

Serentak ingatannya terlayang pada peristiwa dalam keratan akhbar itu, sudah puas anaknya itu dimarah dan dileteri, barulah dia tahu yang akhbar itu silap menulis nama saloon, dan telah memohon maaf padanya pada keesokan harinya.. Puan Melina menggetap bibir.

"Boleh sembuh ke Riz?" tanya Puan Melina tak sabar.

"Biasanya boleh, bergantung kepada kekuatan mental dia, you all kena selalu ada kat sisi dia, biar dia rasa dia tak sendirian, biar dia rasa sentiasa berteman, dan lagi satu mungkin boleh bawa dia jumpa pakar-pakar kaunseling, mungkin dia ada memendam sesuatu yang you all tak pernah nak ambil tahu.."

Berdesing telinga, terasa tersindir dengan kata-kata Doktor Rizal itu.. memang betul pun, mereka mengiyakan dalam hati, memang jarang sekali mereka mengambil tahu perasaan anak itu.

**********

"HOSPITAL BAHAGIA TANJUNG RAMBUTAN" sayu matanya memandang tulisan yang tertera pada papan tanda itu.. Adakah ini makna bahagia yang kau cari anakku?? teringat dia bait akhir sajak tulisan anaknya itu dulu yang di temui dalam buku nota kecil anaknnya ketika dia mengemas bilik anaknya..

"Hanya kebahagian yang terlalu sering menjadi impian.."

Perlahan matanya di pandang ke arah seorang gadis yang terlalu asyik tunduk menulis sesuatu, sesekali gadis itu tertawa kecil, entah apa yang lucunya dia pun tak tahu..

Dia kesal, segalanya dah terlambat, jiwa anaknya dah terlalu parah lukanya, ini saja jalan terakhir yang mampu dilakukan oleh dia dan suami.. dan baru sekarang dia belajar merangkak-rangkak membaca al-Quran, lidah terasa keras, muka terasa malu tapi demi rasa cinta kepadaNYA yang baru mula tumbuh bercambah, digagahkan juga..

"Maafkan mummy dan daddy, Nea.. kalaulah mampu masa lalu itu diundur, memang Nealah yang akan menjadi keutamaan kami dulu..." bisiknya perlahan, terasa ada jemari yang menggenggam tangannya, dia menoleh, dilihat wajah Tuan Lutfy yang sedang menahan sendu, menahan air mata dari gugur..
posted by Penulisan2u @ 5:04 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
5 Comments:
  • At 22/11/09 6:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nih...

    tp ada ke org bleh uruskn dua2 sekali gus??
    salon and syarikat?? umo 23 thun?? dahsyat2...

     

  • At 22/11/09 10:30 PTG, Anonymous aki_ra said…

    best larh citer niyh..
    ade rse nk keluar air mata lak..

     

  • At 23/11/09 5:45 PTG, Anonymous fie90 said…

    wah!!!!!!!!
    byk2 novel yg saya baca selama 5 thn ni yg pertama sy komen.

    sybas writer!!!!!
    cerita bagus sgt n naik meremang bulu roma waktu membacanye...hehe

     

  • At 24/11/09 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    writer ni stdent penulisan seni layar ke??jrg ada org tau psl cos ni...??keep up ur work k..

     

  • At 24/11/09 9:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bolel la

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group