BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Khamis, Oktober 15, 2009
Novel : Kafe cinta Ferrera 5
Nama Pena : Mia Effy

Tidak seperti Johan yang biasanya memilih gerai atau premis makanan sederhana untuk menjamu selera.Tapi berbeza dengan pasangan dihadapanku yang lebih suka mengajakku ke tempat lebih sesuai dengan status mereka.Makanan di Hotel lima bintang memiliki dekorasi yang menarik dan cantik seiring dengan keenakan setiap makanannya.
"You memang tak nak makan ke,Dimie?"
"Maaflah,saya rasa kurang sihat hari ni."Ujarku dan meneguk segelas Fresh Orange.Mia tidak berselera untuk makan memandangkan demamnya masih belum sembuh.
"Dear sepatutnya hantar Dimie balik tadi.Sorry Dimie..i tak tahu you tak sihat.Apakata lepas ni we temankan you ke klinik dulu before balik rumah,k."cadang Irfand.
"Ish,tak perlulah.I’m okey..just need some rest."
"Sure?"
"Yes.I don’t want to trouble you."
"Tak,kita ikhlas.Awak dah bagi inspirasi kat rekaan saya..Dah tentu saya akan hargai bakat awak tu Dimie."
"Saya macam tak confident boleh buat.Tadi tu cuma kebetulan je."
"Atau..awak rasa lelaki macam kita ni tak patut ceburi bidang ni?"Aku tersedak.Lelaki?Bagi bidang peragaan dan rekaan fesyen di dunia ni semakin dikuasai orang lelaki.Tentulah aku langsung tak tercabar langsung dengan fakta itu sebab aku melihat dari perspektif wanita.
"Saya takkan paksa awak Dimie,but you know you have both,talent and chance.But,I don’t want to push you.Awak fikirlah..which one is better for your life.Not just now,but future Dim."Mungkin ada benarnya kata-kata Sufyna.Tapi aku masih sayang dengan suasana dan kerja di Kafe.Terutamanya Johan.Kalau aku bekerja sepenuh masa dengan Sufyna,bermakna aku akan jarang bertemu dengannya.Bagaimana dengan misi aku untuk sambung pengajian ke kolej?Aku perlu rebut peluang dan dalam masa yang sama..aku perlu dikenali sebagai Mia Ferrera.

****************************************************

Deruman kereta Irfand semakin mengecil dan pandanganku pada kereta itu semakin hilang setelah keluar dari pondok sekuriti Apartmen Suria.Aku menghela nafas panjang dan lega.Dapat juga balik ke rumah dan berehat.Namun masih terngiang-ngiang suara cik Sufyna dengan tawaran kerja yang agak lumayan.Kenapa aku perlu tolak tawaran hebat tu?
Menjadi pereka bukanlah sesuatu yang termasuk dalam senarai impian aku..malah ia mungkin sesuatu yang tidak pernah aku impikan.Mungkin dalam kehidupan ni kita perlu memberi peluang pada diri kita berikan sesuatu yang terbaik pada seseorang.Sufyna memerlukan bakat aku,mungkin tak rugi kalau aku bekerja dengannya.Menyesal setelah mencuba peluang tidaklah terlalu sakit berbanding menyesal meninggalkan peluang.Bukankah begitu?
Belum sempat aku membuka pintu rumah yang berkunci dengan kunci rumah milikku, ianya telah pun dibuka.Tertonjol muka Nurul dihadapanku.Aku menyisip ruang untuk masuk ke dalam rumah.
"Ferr,ko dari mana ha?"tanya Nurul yang separuh kasar.
"Hey,kenapa pulak ko angin semacam ni?Kan aku dah balik dengan selamat..tak kisahlah aku dari mana Rul."aku jawab selamba.
"Ko tahu tak,aku dan Johan risau gila kat ko tau!Berpuluh kali kita missed call tapi ko boleh selamba macam ni?Sekarang ni dah jam 7.Nak kata ko kat kafe pun tak..ko dari mana?"
"Itu yang aku excited nak citer kat ko Rul,tapi aku nak layan penat aku dulu..nak mandi pastu tido jap.Sakit kepala aku masih belum hilang ni.."Aku seraya masuk ke bilik dan duduk di katil.Baru semalam tak tidur atasnya dah buat aku rindu.
"Johan ada beli ubat untuk ko.Tapi Ferr..kenapa ko tutup hp ek?Apa aktiviti yang ko dok syok nak beritahu aku tu?Selalunya ko ni dok lepak dengan Johan tu je.."
"Bateri cell phone aku empty lah Rul,Hah,tu lah..,korang ni asyik ingat aku dok berkepit dengan Joe je..aku dapat offer kerja tadi.Lumayan beb gaji tu!"
"Wey,bestnya! Cerita lah..ko pi interview kat mana?"
"Nanti aku citer kat ko..aku shower lu.Eh,Johan singgah kat sini ke?"
"Yalah..Ohya,dia kata kalau ko dah balik,dia suruh aku call dia.Tapi better ko sendiri call dia je lah.Dia risau betul kat ko…"Aku menganguk dan masuk ke bilik air dengan fikiran yang tertumpu pada Johan.Kata tak nak cakap dengan aku..tapi cari aku jugak?Siap beli ubat lagi?Johan..Johan…

Selesai menyegarkan badan,aku lantas mengambil telefon dan mencari nama Johan.Senyuman terukir setelah berjaya mendail telefon sahabat baikku.Kedengaran suara serak Johan dihujung talian.
"Mie!Mia!Ko dimana?!Ko kat rumah dah?Ko pergi mana hah seharian ni?!Ko dah makan
ubat tu?Ko dah sihat belum?"
"Relaxlah Joe,aku okey! Yang ko cemas semacam ni apsal?Aku baru balik,baru lepas mandi…and dilaporkan aku sihat je.Thanks sebab bawa ubat tu."
"Ko pergi mana Mie?Puas aku cari ko."
"Aku jumpa seseorang yang offer aku kerja hari ni.Dia kata aku boleh dapat pay lebih tinggi dari kerja kat Kafe tu."
"Sapa?Kerja apa?"
"Aku baru kenal dia tadi,kerja sebagai penolong pereka.Kau ingat lagi tak butik tempat gaun untuk Safira tu?"
"Mestilah aku ingat..gaun sepasang tu dengan harga sepuluh pasang.Sapa tak ingat?Eh..Baru kenal sehari dah kena bagi kerja.Perempuan tu syok kat kau agaknya,Mie.."
"Banyaklah syok ko Joe..Dia tu dah bertunang! Aku kenal dia pun dari tunang dia tau.Dia hampir langgar dengan kereta Porsche merah dia tu dan.."
"Apa?!Habis tu kau okey tak?"pintas Johan.
"Aku okeylah Johan..Kalau tak, aku takkan berani call ko sekarang ni."
"Yalah..aku pun minta maaf sebab marah tak tentu pasal kat kau pagi tadi.Aku tak sangka kau betul-betul pergi dari rumah..Lepas tu,siap tutup telefon pulak."
"Bukan sengaja pun..hp aku takde cas.Aku tak marah lah,aku pun minta maaf sebab pasal mulut aku.. kau dan mak kau bergaduh."
"Tak..kalau ko takde pagi tadi pun..kitorang memang selalu gaduh lah Mie.Eh,aku tahu ko pun penat sekarang.Tapi jangan lupa tau..makan ubat before tidur.Tapi ko dah makan ke belum ni?"Tak habis-habis dengan sikap mengarah-arah dia ni.
"Baiklah bos.Nanti aku makan ubat tu..tak kisahlah aku dah makan ke belum.Yang penting aku makan ubat tu Joe.Ok?"
"Banyaklah Ok ko..Ingat tu gula-gula ke..suka hati je.?you give me 20 minute.Bye."
"Joe?Johan?ugh…"Talian diputuskan.Ah,entah apa 20 minit tu?Dia nak datang sini ke..atau dia nak ke bilik air agaknya.Hmmm..mungkin dia telefon aku balik lepas ni.
Aku keluar dari bilik dan segera mencari kelibat ubat yang diberikan Johan tadi.Nurul pula tengah leka melayan drama kat tv.Sebungkus plastik jernih yang berisi beberapa paket ubat menjadi perhatian.Aku membaca setiap bungkusan ubat.Ada ubat demam,selesema,sakit kepala,sakit perut dan vitamin.Nampak sangat Johan ni banyak prasangka negatif tentang kesihatan aku.
"Ferr,kau dah janji kan cerita kat aku..Ko pergi interview mana tadi?"Nurul tiba-tiba muncul dibelakang dan mengambil kerusi untuk duduk disebelah.
"Tak..aku tak pergi interview pun.Dia cuma hired aku sebab kata aku ada talent dalam reka fesyen.Ko rasa muka aku ni muka pereka ke?"
"Ish..ko ingat aku ni boleh scan orang ke nak tengok sesuai ke tak?Tapi Ferrera,aku rasa ko tak patut lepaskan peluang tu.Ramai lagi orang kat luar sana teringin nak dapat peluang tu..lagipun ko dapat gaji lebih,kerja pun taklah penat sangat.Berbaloi."terang Nurul.Televisyen tadi dibiarkan tanpa penonton.
"Yalah..betul juga tu."
"So,apa lagi yang ko risau?Accept je.."
"Aku macam tak yakin dengan diri aku.Boleh ke aku reka fesyen?Cuba ko tengok aku.Sedangkan aku sendiri pun tak reti berfesyen makcik ooi..ni nak buat fesyen untuk orang pula??Huh..karang tak sampai sebulan aku dah kena buang tau."
"Actualy,aku pun terkejut juga dapat tau berita ni.Nanti kalau dorang Julia tahu…"
"Hah..mesti perli aku lagi kan?Dorang tu selalu kutuk dressing aku."Nurul ketawa terbahak-bahak mengiyakan.Mentang-mentang wardrobe aku tu penuh t-shirt je.
"Eh..bos butik tu dah tahu ke ko tu perempuan?"
"Tak.Aku kata nama aku Dimie..Lagipun tunang dia bulat-bulat percaya aku ni kaum dia.Aku pun biar je lah.."
"Kau ni Ferr..memang dasar tomboy! Muka begini lawa nak tunjuk macho konon..Tahu tak,someday orang akan tahu juga tembelang ko tu.Apa salahnya jadi Mia Ferrera?Be like a girl,be who you used to be.."Satu cubitan hinggap di lenganku.Aku cuma ketawa.Membiarkan sakit hilang sendiri.
"Tak kisahlah Nurul,kalau mereka tahu aku ni perempuan pun takkan ubah apa-apa.Aku lebih selesa macam ni,lebih safe."
"Kenapa?Kau tak rasa happy jadi perempuan?"
"Hidup perlu happy.Mungkin sebab real family aku buang aku pada papa pun maybe because mereka nak anak lelaki.Unfortunately,they have me.Daughter.Aku dah hilang minat nak jadi perempuan..dilahirkan,dikecewakan.."Aku terdiam dengan kenyataan yang aku sendiri ucapkan.Itulah andaian yang aku buat sejak aku diberitahu papa tentang keluarga asal aku.
"Janganlah buruk sangka Ferr.Mana tahu ada sebab lain?"
"Sebab apa lagi Rul?Aku tak cacat?Aku tak terencat pun?Aku pun bukan anak haram?Sebab apa lagi?Takkan aku harus puji tindakan mereka?Sekali pun mereka tak pernah nak lawat atau ambil tahu pasal aku?Ohya..mungkin aku patut puji sebab mereka beri aku keluarga yang lebih baik dari mereka.."Nurul diam sebentar.Aku pun turut hilang bicara seketika sehinggalah bunyi loceng tiba-tiba memecah suasana dingin itu.
"Biar aku buka pintu.."Nurul bersuara perlahan.
"Eh,Johan?!"Kedengaran suara Nurul separuh menjerit.Aku pun turut terkejut.Pantas mataku beralih pada jam yang sememangnya menunjukkan baru 20 minit berlalu sejurus selepas taliannya diputuskan sebentar tadi.Barulah aku tahu apa maksud 20 minit tadi?Macam lagu MLTR pula..
"Hai Mie..ni aku bawa bubur ayam ni.."Bungkusan plastik hitam yang berisi makanan diletakkan dihadapanku.Johan pula melabuhkan punggungnya di kerusi Nurul duduk tadi.
"Ooh..buat susah-susah je.Stok maggie aku tu banyak lagi..tak payah penat-penat buat the amazing race 20 minit hantar makanan kat aku."Johan tergelak sambil tangannya memuatkan bubur ke dalam mangkuk.
"Begini punya baik dah aku masakkan bubur untuk ko..maggie kat plastik tu juga yang ko bela ye?Nurul tak nak join makan ke?"
"Ko masak atau ko beli ni?Ada pulak 20 minit tu cukup wak…"
"La..before ko call tu pun dah masak dah bubur ni makcik..Cuma aku belum buat delivery je."
"Wah..baik gila lah ko Johan!Boyfriend aku pun tak pernah buat aku macam tu ,never.Masak lepas tu hantar sekali.Tapi,aku tak nak makanlah Joe..aku dah kenyang makan luar tadi.Bagus ko sumbat kat mulut Ferr tu je.."Nurul kembali menemani televisyen yang tiada penonton tadi.
"Joe..thanks."ucapku dengan suara yang hampir berbisik dan tidak semena-mena aku mengalirkan airmata dihadapannya.Entah kenapa kali ni aku lemah dalam menahan emosi.Air mata wanita jatuh jua akhirnya.
"Kau nangis ye Mie?Tak sedap ke?"tanya Johan yang sudah teragak-agak memberi suapan bubur kepadaku.Aku menggeleng dan tersenyum melihat aksi cemas Johan.
"Habis tu?Kenapa nangis Mie??Kau sedih ek..?"
"Sikitlah..aku teringat kat mama aku.Kalau dulu dia yang suapkan aku.Tapi,lupakan je la…Entah kenapa aku emosi malam ni?Hehe.."Aku mengesat tangisan yang membasahi wajahku dan menggantikan dengan senyuman tawar.Mungkin ini perasaan rindu yang selama ni aku sering pendamkan.Aku cuba padamkan dan biarkan masa memberi kekuatan untuk aku menerima hakikat keluarga tempatku menumpang kasih sayang kini telah pergi dan tidak akan kembali.
"Takpe..hari ni ko boleh anggap muka aku yang hensem ni mak ko Mie.Aku selalu ada temankan ko.."Aku tergelak.Boleh pula dia beriya nak gantikan muka dia dengan mak aku?
"Apsal ko gelak hah?Tak sesuai?"Aku terus ketawa dan sedikit sebanyak menggangu konsentrasi Nurul menonton tv.Johan tersenyum.
"Kan cantik kalau ko ketawa macam ni.Tenang hati aku."
"Tenang?Macam lain je maksud tu…?"sampuk Nurul sambil matanya masih tertumpu pada skrin tv.
"Maksud apa?"tanyaku bodoh.Sememangnya aku tahu apa yang dimaksudkan oleh Nurul.Tenang yang menyimpan rasa sayang,agaknya.
"Yalah..maksud lain,aku tak risau kan si Mie ni.."jawab Johan selamba.
"Takpayah nak risau-risau aku Joe,macamlah ko tak paham aku.Aku budak yang berdikari dan mengejar cita-cita walaupun terpaksa sendiri,Joe.Kau tu yang patut hargai keluarga teutamanya mak ayah kau tu,Teruk macammana pun perangai mereka..tapi mereka yang bawa kau ke dunia ni.Mereka yang besarkan kau.."
"Ok Joe..aku ingat tu.Tapi kau pun kena ingat Mie,kau takkan sendiri selagi aku ada..mereka kawan-kawan ko ni ada.."
"Yalah Ferr..kami takkan sampai hati tinggalkan kau."Nurul tiba-tiba datang ke arahku.
"Tak sampai hati konon..kalau terkena korang semua kahwin esok?Ko nak bawa aku tinggal kat rumah korang jugak ke?"
"Ala..apa susahnya Ferr,ko kahwin je lah dengan mamat sebelah ko tu.."
"Gila ke?Macamlah aku desperate sangat nak berteman."
"Ooh..jadi aku ni untuk orang yang desperate aje lah Mie?Nurul ni pun satu..takkanlah budak Mie ni nak kahwin aku pulak?Nak tunggu budak ni pakai skirt pun sampai ko bercucu pun belum tentu tau!"Nurul dan Johan ketawa mengejek.Ceh,kalau bab mengata boleh menang anugerah! Aku mencubit kedua-dua lengan mereka.Mujur Dina dan Julia tiada masa ni,kalau tak dah tentu naik bengkak telinga aku dengar ketawa mengejek mereka!

***************************************************************

"Hai Mie..lama tak jumpa.Dah sihat?"Man si Tukang masak memberikan sapaan terawal pada hari ini.Aku melakukan tugas ‘opening’ seperti biasa.Namun siapa tahu,dalam hati aku masih teringat tentang tawaran semalam.Rasanya aku belum sedia nak jumpa En.Hafiz untuk maklumkan aku berhenti kerja dari Kafe ni.
"Eh..napa diam semacam je Mie?Belum sembuh betul ni."usik kak Maria dari kaunter.Selalunya aku yang buat kecoh kat Kafe terutamanya bila kena shift pagi.Kalau mood baik aku akan bersiul,menyanyi macam orang baru dapat award.Tapi bila bad mood aku akan mengomel sendiri.Lepas tu kadang-kadang aku sibuk nak tolong staf lain kat kitchen.Tapi,paling banyak tolong curi makan adalah…Haha…
"Aku dah sihatlah kak..Dijamin.Cuma aku rindu nak mengurat customer je.."
"Aik..tak habis-habis perangai buruk dia lagi?Kan dah ada Abang Johan."Ceh,ikut sedap mulut je Man cakap.Kadang-kadang ada pelanggan wanita terutamanya yang cuba nak tarik perhatian aku.Ada yang berani sampai minta nombor telefon pula.Aku pun apalagi..bagi layan jer..Ada pulak yang tiap-tiap hari nak makan kat Kafe..ada makna tu.Konon nak ada peluang ajak berborak.
"Johan lain..dia tu lelaki."
"Yalah..sebab dia lelaki lah aku maksudkan Johan."
"Sebab tu lah aku tak nak menggatal kat dia..entah sapa lah perempuan yang berkenan dengan si Johan tu? Nak tengok dia ada gf pun susah."
"Ceria nampak Mia?Dah sihat ke?"tiba-tiba bos muncul dibelakang.Terlalu khusyuk mengelap dinding cermin Kafe sampai bos hensem pun aku tak perasan.Perlukah aku beritahu sekarang?

*****************************************************

Keputusan sudah dibuat.Aku kurang pasti dengan tindakan yang aku telah buat.Tapi bila aku minta pendapat dengan Nurul dan dua lagi housemate aku,mereka semua kata tindakan aku bijak.Bekerja menjadi pereka bukanlah sesukar mana,kata Julia.Paling penting bukan kerja..tapi keuntungan! Itu kata Dina.Malah Nurul pula kata aku akan dapat pengalaman baru.Maka dengan sebab itu,aku dengan rasmi berhenti kerja dari Kafe.Goodbye kafe!
Orang yang paling gembira dengan keputusan aku tentulah cik Sufyna.Malah,dia langsung tidak menyangka aku akan memulakan kerja dengan sebegitu awal.Seperti kebiasaan yang terdapat dalam drama atau cerita,selalunya orang yang gembira dapat kerja ni tentulah berangan-angan sebelum memulakan antara hari bersejarah dalam hidupnya.Aku turut tidak ketinggalan dalam melakukan sesuatu dihadapan cermin.Sesuatu yang berkaitan dengan stail dan gaya aku ke kerja.Memandangkan aku berpeluang untuk memakai pakaian kasual (Bukan seperti T-shirt hitam oren House Café) maka aku berusaha untuk menjadikan diri aku sehebat yang mungkin.Hebat dalam kamus hidup aku bukanlah ‘cantik’ atau pun ‘menawan’ tetapi lebih kepada ‘macho’ dan menyerlahkan ketampanan.Malah aku sanggup membuang duit untuk membeli beberapa pakaian lelaki yang baru untuk koleksi aku ke butik.Semua ni penting bagi memastikan identiti aku sebagai Dimie terjaga.
"Mie,kenapa kau quit tak bagitahu aku dulu?!Aku macam orang bodoh je tadi tunggu ko masuk shift kat Kafe.Kau tahu tak?Aku orang terakhir kat Kafe tu yang tahu ko dah quit!"Aku memang geram sebab Johan mengganggu sesi penjanaan semula imej aku.Tapi rasanya perasaan geram dia lebih teruk dari aku bila dia tiba-tiba datang ke rumah dan terus masuk kerumah tanpa disuruh.
"Sorry..aku minta maaf ek.Aku tahu aku salah.Aku cuma tak boleh bagitahu ko dulu.Aku akan tak sampai hati dan takkan sanggup quit..Tapi itu tak bermakna ko tak penting."
"Aku akan sokong walau apa je keputusan ko Mie.Cuma sakit hati tau bila kaubuat aku macam ni!Nasib mulut ko tu manis..pandai mengampu.Kalau tak ,jangan harap aku senang-senang nak bagi maaf kat kau."Johan mula menggapai senyumannya semula.Aku turut lega bila dia mula perlahankan suaranya.Malu juga didengari si Julia dan Dina yang ada di bilik sekarang.Mereka baru balik sejam sebelum Johan datang melulu.
"Sebab tu ko kena belajar dari aku Joe…esok lusa kalau gaduh dengan bini pun tak susah ada mulut manis macam aku."ujarku sambil memuncungkan bibirku,mengejek.
"Kalau kau yang jadi bini aku,memanglah aku tak susah Mie..Eh,apa cerita dengan job baru kau?Bila start?"Aku tergelak sebentar mendengar ungkapan ‘bini’ dikhaskan kepadaku.Geli.
"Esok lah Joe..ni yang aku tak sabar-sabar ni.Kejap lagi ko akan tengok imej baru aku sebagai Dimie Fader! Haha.."jawabku bangga sambil menepuk dada.
"Haha…Dimie??Laku juga nama yang aku bagi."
"Kebetulan kau datang Joe,apakata kau tolong aku pick and match baju yang sesuai untuk aku?"Aku menunggu kata ya lahir dari bibir Johan.Tapi apa yang aku tunggu cuma ketawa besar yang menjadi jawapan pada cadanganku.
"Eh,kata bakal pereka Fesyen..?Mana talent kau tu Mie??"
"Aku reka bukan untuk aku Joe..jadi aku manalah tahu apa yang sesuai untuk aku!"
"Kalau ko tanya aku..aku akan suggest kau pakai something like pink..Put a dress on you…or pakai baju kebaya ke…skirt ke…"
"Eh..orang serius lah!"
"Seriuslah ni!Kau tahu tak apa impian terbesar aku sekarang?"tanya Johan.Aku menggeleng dan mengambil masa singkat untuk masuk kebilik dan keluar semula dengan pakaian baru aku.Bila Johan kata dia serius,dia tak tipu.Dia tunggu jawapan peribadi aku dan matanya merenungku dengan renungan yang merimaskan jiwa.
"Aku rasa impian terbesar kau ialah mendapatkan perhatian dan sepenuh kasih sayang dari ayah kau, kan?"dugaku dan terus kembali duduk disisinya semula.
"Silap.Itu kedua."
"Untuk mendapatkan isteri yang cantik dan soleha?Lepas tu bahagia dengan anak-anak?"Jawapanku yang berbaur soalan.
"Tak..pun bukan."
"Habis tu??Apa?Lagipun aku masih tunggu ko suggest pakaian untuk aku ni.."
"Hah..yes!Itu lah impian terbesar aku!"
"Apa?Suggest pakaian??"
"Ya..Impian aku ialah tengok kawan baik aku ni dressing macam perempuan.Even sekali dalam seumur hidup.Tapi,itu mustahilkan?Sebab itulah aku letakkan dia sebagai impian je..impian yang terbesar antara impian yang sukar dicapai."
"Kau tahu tak,bila kau sebut impian?Tak semestinya impian itu tidak akan tercapai walau sebesar manapun.Sebab impian ialah sesuatu yang diimpi yang dicampur dengan niat dan penuh harapan.Dan itu antara perkara yang dapat dibezakan dengan perkataan angan-angan.Angan-angan ialah suatu rangkaian yang tiada had.Dan harapan yang diletakkan ialah harapan lemah dan palsu.So,kau tahu kan maksud aku?"
"Em..aku faham.Tak sangka kau ni pandai berfalsafah.Maksud kau yang aku perlu gantikan impian aku tu pada angan-angan?"
"Bukanlah Joe!Aku yang akan gantikan impian tu pada kenyataan.Kau tolong aku,aku tolong kau..Deal?"aku berkata sambil menghalakan pandangannya pada pakaian yang terlentang dihadapannya.
"Ok..sekarang aku faham maksud kau.Haha..yes!Kau takkan tarik balik kan?!Aku setuju..haha!"Johan tersenyum panjang.
"So,what I should wear for tomorrow?"tanyaku sambil menghalakan pandangan ke arah pilihan pakaian untuk esok.
"Ok..try this n this one.Tapi nanti biar aku yang pilih dress and aku juga nak take you somewhere..dengan gaya girly kau."
" Dengan syarat,kau memang tak berpeluang nak malukan aku depan kawan Kafe kita,sebab it just between us.And lagi satu,aku cuma tetapkan masa sehari.One day.Tapi bukan dalam masa terdekat ni..Muktamad."putusku tanpa berfikir panjang.Ala..kalau setakat pakai dress and keluar dengan Johan ni tak lah susah sangat?
posted by Penulisan2u @ 4:21 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
0 Comments:

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group