BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Oktober 07, 2009
Novel : Dr.Cinta 8
Nama Pena : Dia Adila @ Dyadila


Suasana bilik yang agak suram dipenuhi bauan Lavender, wangian kesukaannya sejak dari bangku sekolah lagi. Sejak kecil lagi dia di ajar untuk berdikari. Walaupun satu-satunya anak tunggal tengku Mazlan dan Tengku Maznah tapi dia sudah biasa melakukan semua kerja sendiri. Tapi sejak kedatangan Zikri dalam keluarganya dia rasa ada tempat bergantung sehinggakan kadang-kala semuanya dilakukan oleh Zikri. Berlemaklah katakan.

Nasib baiklah mama tangguhkan makan malam perdana yang dirancang dengan anak Datuk mana entah. Sekurang-kurangnya ada masa lagilah dia mencari jalan keluar dalam kemelut paksaan mamanya sendiri. Rancangan gila si Zikri juga berjalan lancar Cuma dia belum berjumpa dengan bakal calon Isterinya untuk satu malam tu.

"hai anak mama termenung jauh nampak?" Tengku Mariam tersenyum melangkah merapi anak kesayangannya.

"bukan termenung tapi berfikir"

"fikir pasal apa? Pasal bakal menantu mama ke?"

"Mama ni ke situ pulak dia" Iskandar duduk di depan meja tulisnya.

"Mama berkenan betul dengan Natasha tu, cantik, baik, bahasapun bagus, hormat orang tuan.." Iskandar mencebik. Mula dah promosi hebat, tawaran beli satu dapat satu.

"Is dengar tak apa mama cakap ni?"

"emmm...dengar" jawabnya malas. "ala mama is muda lagilah, masa depan Is masih jauh"

"muda? Is kalau zaman Mama dulu sebaya Is ni dah ada anak 5 orang tahu tak" bulat mata Tengku Mariam memandangnya anak lelakinya. Degil macam papa dia.

Memang Iskandar lebih mirip wajah suaminya. Mata yang sama, bibir yang sama, hidung yang sama. Apa yang pasti Iskandar lebih ke arah wajah melayu bukan sepertinya melayu+ baba nyonya, ibu kepada tengku mariam seorang wanita keturunan baba dan orang putih yang berkahwin dengan lelaki melayu. Jadi tak hairanlah jika wajahnya lebih ke arah nyonya melaka. Pertemuaan dengan Tengku Mazlan juga banyak mengajarnya kembali ke adat melayu yang lama ditinggalkan. Sejak mengikut papanya berhijrah ke Indonesia dia lebih terdedah dengan adat yang bercampur.

"haiii mama ingat papa ke?"

"30 tahun mama tak pernah berpisah dengan papa siapa kata tak ingat" akui tengku Mariam.Iskandar tersenyum.

"papa pergi seminggu je mama..jangan risau kalau tak esok maybe lusa dia sampai" . Wanita seperti mamalah yang dicari selama ini. setia dan jujur dalam melimpahkan kasih sayang. Cuma suis mulut saja yang tak boleh nak off.

"dahlah mama nak masuk tidur..jangan lupa makan malam nanti..mama tak suka orang yang mungkir janji.. mungkir janji tu makna ye...."
"orang munafik.." sambung tengku Iskandar. Tengku Mariam tersenyum.

"Zikri jangan lupa ajak sekali, budak tu kalau tak ada hal mustahak susah sangat nak jumpa batang hidung dia" rungut Tengku Mariam.

"emmm dia sibuk mama.."

"sibuk dengan apa?"

"cari calon isteri.." kata-kata Iskandar terhenti. Aduhhh terlepas pula.

"Calon isteri? Maksud Is"

"hah?? Ehhh tak adalah dia tengah nak mencari calon isteri untuk dialah mama"

"betul ke...Ya Allah itulah yang mama doakan selama ni, terbuka juga hati Zik tu" melihat mamanya yang tersenyum gembira membuatkan Iskandar tersenyum. Memang mama sayangkan zikri. Tapi bukan calon isteri tu untuk aku ke? Hehehe..

"dah jangan tidur lewat sangat"

"aik mama..nite. sayang mama" bisiknya perlahan sambail mencium dahi Tengku mariam. Itulah rutinnya setiap malam, kalau dulu dahinya dicium lembut tapi kini giliran dia memberi kasih sayang kepada mamanya.

***

Langkahnya semakin laju. Alamak dah lambat ni. Kalau aku tahu macam ni tadi baik naik teksi. Ini semua driver bas punya pasal, bawa macam siput. Kalau lumba dengan kura-kura gerenti kalahnya. Boleh buat cerita teladan baru ‘kura kura dengan bas 67’.. nasib baik jugalah perut aku pagi ni tak meragam kalau tak mesti selamat dalam bas. Nokia 3310 dikeluarkan. Baru dia ingin mendail destinasi pilihan... debummm...satu rempuhan kuat dari depan. Nokia 3310 kesayangannya terpelanting...Tidak!!!...

"hoiii tak nampak orang ke? jalan pakai mata ke pakai telinga!!" aduhhh...mana sayang aku ni. Dia mencari-cari sesuatu.

"pakai kaki.." jawab lelaki itu selamba. "awak yang jalan pakai mulut tu pasal apa?" sambungnya lagi, hahh!! Berdesing telinga..macam nak jatuh segala kesabaran yang ada di dada. Kalau aku ada kuasa laser dah lama mulut mamat ni terbakar.

"ehhh..saudara, encik, tuan...sesuka hati sedara je terjah orang, bukan nak minta maaf" marah Mazliana.

"saya tak minta maaf kalau bukan salah saya.."

mamat tu blah macam tu je, tanpa ucapan selamat tinggal. Tanpa sedikit senyuman..ehhh pasal apa pulak nak senyum dengan aku?. Mazliana mengutip Nokia 3310nya. Hah??...sayang....tanpa perasaan bersalah dia tinggalkan tempat kejadian dengan sumpah seranah yang berbakul-bakul. Harap muka saja ajer kelas A+, perangai E-. Hampeh...

MM holding berdiri megah didepannya. Menyesal pula dia menapak ke sini kalau lepak dekat rumah tadikan best. Hari ni ada tanyangan ‘bujang lapok’.hishh rugi betul. Perlu ke ada pertemuan dengan calon suami dan calon isteri ni. Namapun drama pendek tak akan nak buat versi episod bersiri sampai suruh aku datang jumpa dia dekat sini. Memang mainan orang kaya macam ni kot?..jangan jadi sinetron sudah sampai seratus episode tak habis. Gerenti penonton bosan..

Wajah tersengih Syamin menyambut kedatanganya. Mazliana mengisi bangku bertentangan dengan Syamin. Marahnya masih belum reda.

"ehhh...awalnya kau sampai? Tak sabar nak jumpa calon suami ke?"

"Mimi nanti kalau aku tertampar muka kau, aku minta maaf ek" syamin tersengih macam biasalah tayang muka ala-ala blurnya. Ada tak ena nada suara kawan baiknya ni..

"kenapa muka macam baru bercerai je. Bukan kau baru nak dapat calon suami ke?"

"aku panas betullah, ada sorang mamat ni tadi langgar aku sampai bersepai sayang aku ni cium jalan, dia boleh blah macam tu je, siap buat muka tak bersalah tu..kalau ikutkan hati aku dah lama aku backhand mamat tu"

"baguslah..aku nak sangat jumpa mamat tu?"

"kau nak buat lawak antarabangsa ke lawak dalam negara?.." tanya Mazliana tak puas hati. Bukan dia tak tahu tahap kecemburuan Mimi dengan 3310nya. Dasar perempuan tak boleh bermadu..ehhh ada kaitan ke??...

"sepatutnya dari dulu lagi kau buang sayang kau tu..mana ada orang pakai lagi dah 3310 kau tu, dah boleh letak dekat mezium tahu tak. Habis tu ok tak?"

"nasib baik ok" Nokia 3310 ditayang ke kiri ke kanan. Syamin mencebik.

"alaa kalau ‘sayang’ kau tu kena langgar dengan lori 10 tayar pun ok lagi. Inikan baru tercium jalan.."

"haii...tu ayat versi menghina ke apa?"

"bukan hinaan tapi kenyataan, bilalah kau nak buang fon kau tu dalam sungai..aku tak sabar-sabar nak tunggu waktu tu" hisshhh sungguh laju mulut minah ni, apalah dosa Nokia 3310 aku ni dekat dia.

"kalau kau nak semua tu terjadi kau hanya sekadar bermimpi sayang"

Syamin tersengih-sengih mendengar kata-kata Mazliana. Tangannya menongkat dagu memandang ke wajah temannya. Satu-satunya sahabat yang suka cari pasal, memang betullah hobi dia ‘Jalan-jalan cari pasal’. Sampai sekarang Mazliana tak ada kerja tetap. Semua tak kena dengan jiwa kata dialah.

"kau analisis aku ni semata-mata nak tayang gigi kau yang cantik tu ke?"

"ehhh lupa pula kau nak jumpa bos, kejap ek Maz" Maz mengelengkan kepalanya. Mimi..mimi....orang suruh makan nasi pergi makan semut buat apa dah dapat penyakit pelupa.

"bertuah kau lepas ni dapat bakal suami tengku lagi" tambah Syamin.

"kau jangan sampai aku tarik balik persetujuan MOU aku tu"

"ok..ok aku gurau jelah...sejak bila pula Mazliana Hj Nordin sensitif ala-ala perempuan melayu terakhir ni?"

"kau ni kalau si erma fatimah tu dengar mesti dia saman kau.. cerita perempuan melayu terakhir tu satu-satunya filem melayu yang baik tahu tak. Kesenian melayu yang diketengahkan, kita kena berbangga" aduhh...silap time lah kutuk filem melayu depan Mazliana.

"ala aku tahulan kau subjek Kritikan seni dapat A++, janganlah marah"

"bukan marah tapi nasihat..kalau bukan kita sokong filem kita siapa lagi, tak akan nak suruh bibik sumanti kau "

Syamin tersenyum. Bibik sumanti orang gaji dari indonesia yang sudah lama berkhidmat untuk keluarganya. Baru beberapa kali bibik dan Mazliana berjumpa tapi mulut bibik tak habis-habis bertanyakan keadaan kawan baiknya itu.

"hahh..sebut pasal bibik, dia dah banyak kali tanya aku bila kau nak datang rumah lagi.. entah ayat apa kau baca dekat dia asyik nama kau je dia sebut"

"ayat-ayat cinta.. bibik tu dah jadi geng aku, kalau aku ada masa nanti aku lepak rumah kau. mana bos kau?" tanya Mazliana selamba.

"ada dalam bilik Encik Iskandar"

"bagi tahu aku dah sampai... " satu arahan, lagaknya macam baru dilantik jadi CEO MM holding semalam.

"amboiii...arahan ke apa tu?"

"akukan bakal ‘calon isteri’ bos besar kesayangan kau tu.. cepat-cepat"

"baik Madam besar...." Syamin memberi tabik hormat. Gaya macam askar pencen. Mazliana ketawa perlahan. Senggal punya budak..

***

Kakinya berhenti di depan pintu sebuah pejabat bilik yang agak jauh dari bilik-bilik yang ada di MM holding. Emmm biasa arr bos mestilah tempat istimewa sikit, memang dah tradisi orang dekat malaysia ni kot asal bos je mesti bilik ala-ala rumah gitu. Cantik. Mewahlah serba serbi. Mungkin sofa ni buatan Itali yang harganya mencecah ribuan ringgit bukan rupiah ek. Matanya terhenti pada lukisan seorang wanita cantik di atas kulit lembu mungkin.. cantik. Unik. Tapi kenapa wajah wanita tu macam menangis?. Dia terus meneliti makna di sebalik lukisan di depannya. Belum pernah dia melihat lakaran seunik ini mesti karya ini boleh menceceah jutaan ringgit.

"ehemm..ehemm.." zikri berdehem beberapa kali.

"ehhh bos bila masuk, jemputlah duduk buat macam bilik bos" laju ayat itu keluar dari bibir Mazliana. Ketawa Zikri pecah.

"memang bilik saya pun"

Mazliana menyelak juntaian rambut yang menutup matanya. Ditolak ke belakang telingan. Cuba menutup ke’kantoi’kan yang berlaku. Dia tersenyum lagi tapi senyuman itu tak lama. Mati. Darah merah dalam sisitem salur darah seakan terhenti. Matanya digosok berkali-kali..Ya Allah betul ke apa aku lihat ni? Ehhh..ini ke mamat yang akan jadi ‘calon suami’ aku ni?. Bukan mamat ni ke yang redah aku pagi tadi. Hishhh ini betul-betul lawak antarabangsa versi tak berapa kelakar. Tetiba je rasa macam sakit perut.

"awaaak???" mereka berkata serentak.

Berkerut dahi Iskandar. Sedari tadi matanya tak lepas memandang wajah di depannya. Perempuan ni jugalah yang melanggarnya pagi tadi. Nyaris dia terlamabat untuk masuk ke bilik mesyuarat mendengar amarah dari mulut yang tak berhenti itu. Dia berjalan mengelilingi ‘calon isteri’ didepannya. Memang penipu betul.

"ini dia yang kau cerita tu?." Mazliana tersentak. Cishhh!! Terasa terhina mendengar soalan dari Calon Suaminya. Dia berpura-pura menyelak majalah entah apa nama di depannya. Diorang ni kalau nak diognosis akupun biarlah aku tak ada dalam bilik ni. Senggal betul!!.

"dialah calon yang paling layak".

"kau tak jumpa perempuan yang baik sikit ke?" bisiknya perlahan tapi dia yakin wanita itu mendengarnya. Sesuatu yang disengajakan. T-shirt hitam dan jeans hitam yang tersarung di tubuh kecil itu membuatkan dia meneliti sekali lagi. Hishhh macam tangkap muat je perempuan ni. Ada sesuatu yang menarik ingatannya tapi apa??....

Mazliana mencebik. Dia tetap berlagak tenang. Satu hinaan sepanjang keturunan aku. Ingat aku ni jahat ke? Kalau setakat kena gantung sekolah tu pernahlah tapi belum lagilah tahap membunuh. Tapi macam akan ada je yang kena bunuh dengan niat sikit lagi. Wajah Zikri jelas serba salah.

"alaaa..kau jangan banyak ragam, aku dah dapat ni dah cukup bagus dah" bisik zikri geram.

"aku tengok lain macam je?"

"apa lagi ni Is... kau jangan sampai aku batalkan segala plan kita ni"

"masalahnya Zik, budak tu boleh ke?..kau tengoklah jeans yang dia pakai dengan baju saiz sama macam kau.. mama boleh terima ke?"

"alaaa nanti kita Make overlah dia" kata Zikri tegas. Wajah Mazliana dipandang lagi. Buta apa si Is ni punya comel budak Maz ni. Cuma....perangai je sikit kureng... dia tersenyum.

Mazliana mengigit bibirnya. Hishh panas hati aku dengar ayat mamat dua ekor ni. Ada pulak yang makan bubur sepanjang hayat kang!!.

"helloo...bos kalau nak mengatapun belakang-belakang arr.. ni mengata depan dah lama hidup ke?" matanya masih tak beralih dari Majalah yang di pegang. Memang nak cari nahas! Bisik hatinya.

Zikri tersenyum sumbing. Dia menampar perlahan bahu Iskandar. Iskandar mencebik.

"Mazliana ini saya kenalkan Tengku Iskandar, is ini mazliana Hj Nordin" mereka hanya bertukar pandang. Maz tetap menyangkan muka selambanya. Perlu ke aku salam? Hishh mak aku kata bukan Muhrim tak boleh salam.

"so inilah ‘calon suami’ saya itu?"

"yup.." jawapan lahir dari mulut Zikri.

"saya rasa Zikri dah terangkan tugas awak yang sebenar, so saya harap awak jalankan tugas dengan baik"

Mazliana tak terus menjawab. Dia hanya mengangkat keningnya, tak puas hati. Poyonya mamat ni!!..kalau aku tahu dulu masa kaki kau sakit aku urut sampai terpusing segala sendi baru padan muka. Dahlah rempuh aku tadi tak minta maaf langsung. Memang gagal subjek tatasusila betul.

"lagi satu nanti malam tu tolong jangan makan benda dalam mulut awak tu" arah Iskandar. Serius.

Kunyahannya berhenti. Maz memandang sekali imbas wajah di depannya. Ehhh belum apa-apa lagi nak mengajar aku nampak. Gula-gua getah atau nama omputihnya chewing gum tetap dikunyah, tanda dia tak kisahpun dengan arahan itu.

"apa faedahnya makan getah macam tu?" soalan pertama lahir dari mulut Bos besar tanpa mempersilakan tetamu duduk. Memang tak sopan. Dia ni mesti nak balas dendam dekat aku sebab kes pagi tadi. Sengaja!!

Mazliana tetap diam menahan perasaan. Kalau ikutkan hati muda dah lama dia angkat kaki keluar. Tapi mengenangkan MOU dah ditandantangani dia berserah. Satu persatu kritikan tak membina dari Bos besar ditelan mentang-mentang. Kedengaran ketawa kecil dari Encik Zikri yang duduk di sofa sambil relax santai.

"kalau betul pun nak scan pakailah antivirus yang power sikit bos..kalau setakat pakai mata bulat tu susah sikit nak detect perangai saya ni"

"maksud awak?" tanya Iskandar tak puas hati.

"sepajang hidup saya nilah..kalau tak silap saya dah dua orang masuk hospital sebab terlepas cakap..."

"kenapa pula masuk hospital?" tanya Zikri bersungguh. Menarik pula cerita Maz di telinganya.

"sebab saya pun tak sengaja terlepaskan penampar" Iskandar tersenyum sinis. Berani ke? tanyanya dalam hati. Zikri tersenyum.

Terbayang aksi Mazliana menampar muka Tengku Iskandar Tengku Mazlan, fuhhh..mesti front page metro esok.. Pecah tradisi ke’macho’ an Iskandar kalau macam tu. Pewaris MM Holding ditampar di syarikatnya sendiri. Ohh sesuatu yang sangat memalukan.

Iskandar menjeling sekali lagi ke paras milik wanita di depannya. Boleh tahan juga melawannya. Mazliana berjalan menuju ke arah Zikri. Dia duduk di sofa yang tak jauh dari lelaki itu. Senyuman zikri dibalas dengan jelingan tajam, secara outomatik mematikan senyuman manis Zikri.

"ada saya suruh awak duduk?" Tanya Iskandar.

"ada saya kisah Bos besar suruh saya duduk ke tak? Yang penting saya dah lenguh berdiri. Bos besar nak apa jumpa saya"

"don’t call me Bos besar..just Encik Iskandar" satu amaran kad kuning dikeluarkan.

"Macam ni sajalah Bos besar saya ada banyak hal ni, kalau ada apa-apa nanti kita bincang kemudian lagipun saya dah maklumkan segalanya pada bos ni" matanya terarah kepada Zikri yang dari tadi hanya menjadi pemerhati bebas. Dia bangun dari sofa ingin melangkah keluar.. tapi langkahnya terhenti dia berpaling kembali mendapatkan Tengku Iskandar yang sedang berdiri memandangnya.

"ini untuk Bos Besar...baik untuk sistem pernafasan supaya tak berbau busuk bila cakap dengan orang ramai, lagi satu baik untuk senaman mulut nanti kalau banyak bercakap tak adalah rahang tercabut ke jatuh ke"

Mazliana hilang di balik pintu. Zikri sudah ketawa kuat, tak tertahan rasanya melihat wajah kelat Iskandar di sindir face to face. gula-gula getah di atas meja Iskandar dipandang. Sempat juga Maz menyindir Iskandar.

"budak dari planet mana kau bawa ni Zik?" tanya Iskandar geram, dia kata mulut aku busuk?.

" kau tu main terjah sesuka hati siapa suruh, kan dah dapat sebijik. Nasib baik tak dapat buku lima." Senyum Zikri bersambung lagi.

Iskandar memegang kepalanya, banyak benda berat yang terpaksa difikirkan. Dia anak yang tak pernah ingkar kata kedua ibu bapanya tapi bila urusan masa depan ini dipersoalkan dia jadi serba salah.

"boleh ke budak tu? Kau tahukan mama aku"

"sebab aku kenal Mama kaulah dia yang aku pilih. Kau jangan risau aku akan bereskan". Iskandar tahu apa yang dimaksudkan Zikri. Memang kadang kala mamanya lebih mendengar nasihat Zikri. Apa ilmu yang mamat ni pakai dia pun tak tahu.

Mazliana menapak ke meja Syamin yang sedang asyik bermain mouse di tangan. Mata tekun memandang skrin di depannya. Konon-konon kerjalah tu. Meja syamin diketuk perlahan dengan tangan. Pantas temannya berpaling.

"aik sekejapnya?" tanya Syamin.

"bos kau tu mamalia spesies apa ek?"

"kenapa?" tanya Syamin pelik. Melihat muka asam keping Mazliana dia tahu ada yang tak kena.

"dia suka telan minyak urut ke? Angin satu badan? Macam bagus"

"apa yang dia buat dekat kau?"

"ada ke dia pertikaikan aku ni boleh ke tak.. memang pantang datuk nenek aku kalau orang jeling tak puas hati macam tu, nasib baik MM ni papa dia punya, kalau Haji Nordin punya dan lama aku suruh dia balik kampung tanam jagung"

"amboii...marah nampak?"

"cik Syamin Bos besar kau tulah mamat yang rempuh aku pagi tadi lepas tu buat muka tak bersalah" ketawa Syamin meledak juga.

"patutlah kau hangin sangat.. macam ada jodoh je kau dengan dia ek"

"banyaklah kau jodoh..gado-gado adalah...oklah aku nak blik dulu lagipun panas dekat sini"

"nak balik dah...lepaklah dulu"

"lepak.. pergi setapaklah kawan"

Mazliana meninggalkan syamin. Kalau lagi lama dia dekat situ alamat boleh terbakar MM holding ni. Siapa juga yang susah kalau tak mereka dah keluarga mereka. Belumpun selangkah kakinya keluar dari lobi MM Holding kedengaran ada suara yang memanggil namanya.

"suara sumbang siapa pulak tu" pantas dia berpaling ke belakang. Zikri sudah termengah-mengah di belakangnya.

"emmm...nasib baik awak tak balik lagi"

"kenapa bos? Kena kejar hantu ke puteri bunian?" pertanyaan Mazliana dijawab dengan senyuman meleret. Mak ioookkk senyuman pembunuh betul kalau hari-hari senyum dekat aku macam tu boleh tergugat Iman.

"jom saya hantar awak balik"

"kenapa pula bos kena hantar saya balik?"

"arahan Bos besar, dia tak nak bakal isteri dia jalan kaki" Mazliana mencebik.

"saya jadi calonk isteri dia sehari saja bos.. sampaikan saja terima kasih dekat bos besar tu, lagipun selama ni saya jalan kaki tak ada pulak apa-apa" mazliana terus berjalan keluar. Tapi Zikri tetap mengekornya dari belakang.

"itu selama ni..tapi sekarang saya kena hantar awak balik"

Selepas sepuluh minit bersidang di tepi jalan akhirnya dapat juga persetujuan untuk naik kereta mewah milik Zikri. Yalah kalau fikir-fikir balik daripada menapak turun bas naik LRT baik naik kereta. Bak kata orang dahulu rezeki jangan ditolak maut jangan dicari. Padahal ajal,maut, rezeki semua terletak pada empunya skrip dunia Dia yang maha mengetahui.

"lapar" satu perkataan keluar dari mulutnya secara tak sengaja.

"kenapa awak lapar ke Mazliana?" Zikri memandang sekilas ke arah wanita yang duduk di sebelahnya.

"nampak gayanya perut ni dah berbunyi juga"

"oklah kita makan dulu lepas tu saya hantar awak balik..awak nak makan dekat mana?"

Dia diam sejenak memikirkan persoalan yang sebentar tadi lahir dari mulut Encik zikri. Jari telunjuknya dimainkan ke bibir seolah memikirkan sesuatu yang berat.

"macam nilah bos jalan dulu depan tu ada gerai bos berhenti dekat situ" arah Mazliana sambil tangannya menunjukkan araj jalan yang dimaksudkan.

Tidak sampai 10 minit mereka sampai di tempat yang dimaksudkan. Zikri menarik tali lehernya lalu dicampak ke dalam kereta. Terasa agak formal bila dia mengenakan tali leher di tempat macam ni.. Mazliana terus melulu masuk ke dalam gerai kecil itu. Zikri hanya mengekornya dari belakang. Jual apa dekat gerai sekecil ini. ingatkan restoran besar mana yang dicadangkan Maz rupanya gerai tepi jalan.

"awak memang suka makan benda ni ke?"

"emmm...suka tapi tak selau seminggu sekali kalau tak sibuk" burger daging special dihulurkan kepada Zikri.

"sedap ke?"

"bos tak pernah makan ke?"

"pernah tapi dekat McDonalds itupun masa belajar dulu" Mazliana menganggukkan kepala.

"kalau macam tu bolehlah makan, sedap tahu tak rugi siapa yang tak makan" bueger ditangannya digigit, matanya terpejam kononnya menikmati keenakkan burger ditangannya. "kenapa bos tengok saya? Kenapa tak makan?"

"tak adalah saya tengok awak makan semangat sangat"

"mestilah kita kena makan dengan perasaan barulah perut ni kenyang" ujar Mazliana.

Zikri membuka perlahan bungkusan burger ditangannya. Memang dia bukan dari anak orang berada tapi sejak bersama dengan keluarga Tengku mazlan dia diberi layanan yang sama seperti Iskandar. Kalau ada anak yatim piatu sepertinya tak makan dan ada yang menahan kelaparan . dia bersyukur kerana bertemu Iskandar sekeluarga.

"awak jangan ambil hati kata-kata Tengku Iskandar tu, dia memang macam tu tapi hati dia baik"

"baik?? Saya dah lama hidup dengan manusia bos saya tahu sangan bos besar tu spesies yang macam mana. Lagipun saya tak kisah kalau tak kerana janji dah lama saya blah macam tu je tadi"

"dia insan yang mengajar saya erti kasih sayang.. dia juga satu-satunya teman yang sangup berkongsi apa saja dengan saya"

"baguslah tapi pandangan mata saya jelas melihat perangainya yang sebenar"tegas mazliana.

"mungkin awak belum kenal dia lagi, orang kata tak kenal maka tak cinta"

"manalah pulak kaitannya kenal maka tak cinta ni..."

"awak kerja apa sebenarnya Maz?" tanya Zikri lagi.

"kenapa?"

"saya pasti awak bukan seorang doktor" duga Zikr lagi. Mazliana menelan air liurnya perlahan. Kantoiii.

"kenapa saya tak ada kriteria seorang doktor ke?"

"emmm...bukan tapi hati saya yakin awak bukan doktorkan" anggukan Maz menjawab segala persoalan di mindanya.

"jadi betullah awak orang yang sama mengurut kaki Iskandar dulu?"

Dari jauh dia dapat melihat kelibat Taufiq yang melambai-lambai ke arahnya. Yes... peluang ni nak larikan diri. Bungkusan burger yang sudah licin di masukkan ke dalam tong sampai. Mestilah kena sambut kemen kerajaan jangan buang sampai merata-rata.

"ehhh..taufiq.." sengaja dikuatkan panggilan itu.

"siapa?" zikri turut melihat pemuda yang melambai ke arahnya.

"itu tunang saya.." jawabnya selamba.

"Tunang??!!!!!" terlopong mulutnya.

"mudanya tunang awak betul ke dia? "

"muda tak bermaksud dia tak boleh bersama saya.. cinta tiada ukuran umur Bos, oklah bos saya gerak dulu.. burger tu kira saya belanjalah ek.. kalau nak bungkuskan untuk bos besarpun boleh juga..biar dia tahu orang miskin pun boleh makan sedap"

Mazliana mendapatkan taufiq yang tersenyum manis kepadanya. Zikri hanya memerhatikan gelagat mereka persis pasangan kekasih. Laju langkahnya masuk ke dalam kereta. Ada perkara yang perlu disiasat. Iaitu segalanya tentang Mazliana Haji Nordin.
posted by Penulisan2u @ 3:01 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
31 Comments:
  • At 7/10/09 9:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada blog x?????????????

     

  • At 7/10/09 11:19 PG, Blogger ieza razali said…

    bes..
    smbung lg ye..

     

  • At 7/10/09 11:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kt blog pown cter nie x letak....
    kt sini jewp yg ade
    -kiki-

     

  • At 7/10/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar cte nie..
    cpt sambung yer writter..
    -fara-

     

  • At 7/10/09 2:43 PTG, Anonymous farnesence said…

    kiki..bg url blog dy..

     

  • At 7/10/09 3:30 PTG, Anonymous Anis said…

    em best la perangai mazlina ni....
    citer ni memang best giler la

     

  • At 7/10/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ler...cpt smbung ek,,

     

  • At 7/10/09 3:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cepat sambung

     

  • At 7/10/09 6:49 PTG, Anonymous dyadila said…

    so sory..bila bc kat sini byk plak kesalahan ejaan kan..kan..hope tak de yang pening-pening itik bc..hehehe
    insyaallah pas ni dya akan tgk balik ejaan...

     

  • At 7/10/09 7:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpe kak dya...yg penting dr cinta bestttt sgtttt...
    next N3...kak dya cpt2 laaa ekk....:)

     

  • At 7/10/09 11:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe kantoi si zikri...de ke tunang...
    Maz memang cool...suka sgt Dr.cinta...

     

  • At 8/10/09 11:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cool la maz 2..
    slumber giler..
    _pisces_

     

  • At 8/10/09 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r citer nie...cpt smbng ye...dh x sbar nk bce smbngan dr.cinta........

     

  • At 8/10/09 8:24 PTG, Anonymous yunix77 said…

    ada ka Taufiq tu tunang maz?
    hahaha
    lawak betul
    idea penulis ni memang brilliant
    sakit perutku bila baca setiap episod

    tapi lepas tolong check betul-betul yer
    ejaan banyak salah....yang perlu koma tak dikoma dan lain-lain lagi

    saya sokong novel ni dibukukan

     

  • At 8/10/09 8:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha...aku penat dah gelak.. best arr cite ni..memang mantap... but plzz cepat sikit next N3.. Dyadila knp xletak je cite ni dlm blog??..
    like dr cinta..

     

  • At 8/10/09 9:42 PTG, Anonymous dr cinta said…

    so best la cite ni....

     

  • At 9/10/09 1:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dyadila ada blog tak????

     

  • At 10/10/09 1:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka cite ni
    menarik...
    kelakar..
    nexz ep..plz...
    kalau dpt bc smapi bis kan best..
    de blog x writer ni??..
    nak....
    ....cutegirl....:)

     

  • At 10/10/09 3:27 PTG, Blogger Some1 Secret89 said…

    masyaAllah~~~~ menariknya cerita!!! tak sabar nak tunggu sambungan~! ^^ keep it up! <3<3<3

     

  • At 10/10/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehhe
    lawaak...:)
    setuju cite ni dinovelkan
    cpt2...x sabo nak tau cite seterusnya....
    cpt sikit ek

     

  • At 11/10/09 3:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    next N3...plz.. best sgt cite ni..

     

  • At 11/10/09 5:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kak dya knapa cite ni xde kat blog???

     

  • At 11/10/09 10:58 PTG, Anonymous akubudakbaik said…

    hishhhh...tak sabo nk tggu next ep...
    best cite ni
    nk lg...nk lg...nk lg....
    :)

     

  • At 13/10/09 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ehhh best plak cite ni..
    cpt N3 bru ek..
    -mira-

     

  • At 14/10/09 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mn lgi dr cinta...plz next N3

     

  • At 15/10/09 2:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.....ada jual kat pasaran x???

     

  • At 15/10/09 12:23 PTG, Anonymous Isabella Elaine said…

    Avery nice n fantastic story.. I was laughing from the first chapter till now.. Just can't wait for the next chapter.. Congratz to the writer for doing suc h a great job!!! Cheers to u!!!

     

  • At 15/10/09 12:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm...belum g kot de kat pasaran...
    memang best...

     

  • At 15/10/09 8:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahah..
    kelakar arr cite ni aku baru baca..
    sib baik terasa nak baca.
    memang best la... hapenning gile cite ni..
    to Dyadila wat cepat ek.. bukukan je arr senang tak yang smbg2 nak baca..hehehe kan..kan..

     

  • At 17/10/09 1:20 PTG, Anonymous Issabella Elaine said…

    Tis story is da best among all tat i've read in this blog.. The story line is superb.. Please please please publish the next chapter quick.. Can't wait!! To the writer keep up the good work!! Cheers..

     

  • At 26/3/14 11:55 PG, Blogger suki.com said…

    best r citer ny...so funny..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group