BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Oktober 09, 2009
Novel : Ad + Iz 19
Nama Pena : eury athena

"Lepaskan aku!"

Telefon bimbitnya yang dari tadi menjerit minta diangkat, langsung tak dipedulikannya. Sampai flat bateri pun, dia tetap begitu. Tenang. Seolah-olah tiada apa-apa yang boleh mengganggunya di kala ini.

"Kau nak bawa aku pergi mana ni?" Tanyaku buat ke sekian kalinya. Dia diam. Ahh!! Bengang betul cakap dengan patung bernyawa nih!

Dengan tangan kiri, aku meraba, mencari handphone dalam poket baju. Harapan terakhir untuk membebaskan diri dari orang gila di sebelahku ini. Alamak! Tapak tangan dah melekap di dahi. Gaun pengantin mana ada kocek! Huish…! Ni dibuatnya kena tahan dengan polis, sah-sah aku kena cop sebagai PATI Indon... Jangankan handphone, satu dokumen peribadi pun tak ada nih! Main aci lari macam gitu aje masa nak kejar Farriel tadi.

"Woi, pekak! Lepaskan aku la!" Aku jerit lagi. Kali ni, aku guna tone suara yang tertinggi. Dia ni tak faham bahasa ke? Tak pergi sekolah? Subjek Bahasa Melayu gagal ek? Sekolah bertingkat-tingkat, bodohnya pun bertingkat-tingkat tahap dinosaur! Aku Tension!!!

Dek ke’high-pitch’ingan suaraku, tapak tangan kirinya spontan melekat di cuping telinga. Padan muka! Dan pergelangan tanganku dilepaskan. Kalau tak, dia lebih senang memandu sambil mencengkam pergelanganku. Samseng diraja betul! Pergelangan tangan aku belek. Huhu… Dah merah dah ni! Sikit lagi nak melecet…

"Kalau iye pun kau nak pujuk si Marina tu, tak payah la seret aku sekali! Aku tak ada kena-mengena dalam masalah korang, tau tak!"

Farriel cuma diam. Mata tertumpu searah ke depan. Senang betul kerja dia. Diam, diam dan diam… Aku kat sini yang dah nak dapat darah tinggi!

Okey! Aku tahu la dia tengah memandu, tak boleh kalih kiri kanan sesuka hati TAPI… Tak boleh ke at least dia jawab pertanyaan aku? Aku dah nak jadi kereta api arang batu yang keluarkan asap hitam tu dah ni! Letih dah aku menjerit, melalak, melolong marah dia, maki dia, tanya itu-ini, minta dia lepaskan aku dan tinggalkan aku kat mana-mana ke… Tapi dia buat ‘dunno’ aje. Geramnya!

Seriuosly, aku memang tak interested langsung nak jadi spectator terhadap pergaduhannya dengan Marina yang aku jangkakan bakal berlangsung sebentar nanti. Sebab aku rasa aku tak ada kena-mengena lansung dalam masalah diorang. Aku cuma mangsa keadaan! Marina dan Farriel pula tak ubah seperti haiwan pemangsa. Kalau tak Marina, si Farriel ni yang akan membaham, melapah, menyiat sekeping hatiku ini… Sadis sungguh nasib hidupku!

"Ei, sejak bila kau jadi bisu ni? Tadi elok aje kau bercekau dengan Marina! Tak kan dah hilang suara kot? Ke kau simpan suara sebab nak gaduh dengan dia kejap lagi?"

Farriel diam lagi.

Signboard di bahu jalan aku pandang. Susur masuk ke Lebuhraya Utara-Selatan? Uih…! Biar betul? Rumah si Marina tu kat belah-belah utara ke? Bukan ke dia duduk area KL aje? Kampung Marina tak… Heish! Kampung dia bukan kat Selangor aje ke? Habis, apa ke halnya dia menuju ke utara? Entah-entah Marina tu dah lari ke sempadan tak? Ke diorang dah berpakat nak kahwin kat sana? Habis, apa hal pulak si Farriel ni seret aku sekali? Untuk jadi saksi? Kerja gila! Sungguh gila! Memang gila! Sah-sah dah tak waras akal dia ni! Dashboard kereta aku pandang. Alamak, tank minyak full lagi… Memang dia nak bawa aku ke Thailand gamaknya nih!

"Izumi! Ke mana kau nak bawa aku ni? Woi! Jawab la!"

Bahu dan dadanya sudah jadi ‘punch-bag’ku. Tapi dia tetap macam tu. Tak bergerak. Tak beriak. Tak beremosi. Ya Allah, kenapalah Kau jadikan Tengku Farriel Izumi ni android bernyawa?

"FARRIEL IZUMI!!!!"

@~@~@~@~

Majlis dah hampir sejam tertangguh. Para tetamu dah mula tak senang duduk di kerusi masing-masing. Masing-masing membuat spekulasi tanpa asas atas tertangguhnya majlis tersebut. Para wartawan dan pemberita sibuk mengumpul bahan untuk memuji, menghentam, menyindir atau apa sahaja yang boleh mendatangkan keuntungan kepada syarikat mereka.

Artis dan kumpulan muzik yang masih rancak menyanyi di pentas sudah tak dihiraukan oleh para tetamu lagi. Mereka datang ke sini bukan untuk menonton persembahan tersebut. Mereka datang untuk menyaksikan mempelai bergandingan di atas pelamin dan di sepanjang majlis berlangsung. Tanpa pengantin, apalah ertinya majlis perkahwinan ini?

"Ma, sampai bila kita nak tunggu ni?" Soal Tengku Radhiah lembut. Nenda Nerrisa di sebelah pandang sekilas ke arah anak bongsunya. Jatuh kasihannya pada Tengku Naqiu berusia empat tahun yang sudah lena dipangkuan ibunya. Anak menantu, cucu-cucunya, kaum kerabat serta rakan-rakan yang hadir dikerlingnya. Masing-masing sudah keletihan, sudah bosan menunggu namun tetap bertahan di tempat masing-masing demi menghormati dirinya dan juga majlis yang masih berlangsung.

Hana dan Akiha berjalan pantas ke arah Nenda Nerrisa. Tumpuan seisi meja terarah kepada mereka berdua.

"Kami tak jumpa mereka, nenda!" Kata Hana dalam mengah. Nenda Nerrisa, Tengku Radhiah dan Tengku Khalidah pamer wajah pelik.

"Kiha cuba telefon abang, tapi tak ada orang angkat. Sekarang asyik masuk voice mail aje pulak! Kak Adry tak bawa phone…" Sampuk Akiha. Dia masih tak jemu menekan-nekan keypad telefonnya. Seperti tadi, dia masih gagal menghubungi abangnya.

"Mustahil diorang ghaib! Sejak bila pulak Aril menuntut ilmu menghilangkan diri ni?!" Sinis nada Tengku Makmur menuturkan ayat-ayatnya. Tengku Muhainis dan Tengku Murni mengukir senyuman mengejek.

"Kamu dah cari di bilik hotel? Lobi? Ke, mana-mana? Dah tanya pekerja hotel?" Soal Nenda Nerrisa lagi.

"Dah, nenda! Memang tak ada!"

Nenda Nerrisa kalih pandang pada dua orang bodyguardnya. Masing-masing mengelengkan kepala. Tanda tidak tahu. Nenda Nerrisa menopang dagu di meja. Bingung memikirkan kehilangan cucu-cucunya.

"Ish… Mana pulak budak-budak ni pergi? Tak kan tak tahu yang majlis kita tak habis lagi…" Gerutu Nenda Nerrisa. Yang mendengar sekadar mengeleng-ngelengkan kepala. Tengku Faris mula bengang dengan situasi yang dihadapkan kepadanya.

Tengku Makmur tiba-tiba ketawa terbahak-bahak. Sengaja membakar api kemarahan Tengku Faris yang sudah panas punggung di hadapannya.

"Itulah, mama… Kahwinkan lagi si Aril tu dengan perempuan tak tahu asal-usulnya. Macam ni la jadinya. Cuba pilih si Murni ni, elok la sikit jadinya. Dah tentu-tentu keturunannya tengku. Cantik, terpelajar…"

"Ini bukan soal keturunan. Bukan soal cantik ke tidak. Bukan soal pandai atau tidak. Ini soal masa depan Aril. Mama tak kisah dengan siapa dia nak kahwin. Asalkan perempuan tu ikhlas mencintai Aril dan boleh membahagiakan Aril… Dengan anak kamu yang materialistik dan plastik ni, boleh kamu jamin yang Aril akan bahagia dengannya?"

Tengku Murni tarik muncung. Jauh hati mendengar kritikan nendanya. Tengku Makmur ketap gigi. Rasa terpukul dengan kata-kata ibunya.

"Sekurang-kurangnya si Murni ni tahu adab dan protokol. Tak ada la buat kerja gila sampai tinggalkan majlis sendiri! Si Aril tu pun satu. Perangai entah macam apa. Layak ke dia tu jadi CEO syarikat?"

"Abang jangan nak mengutuk anak saya sesuka hati pulak! Anak abang, si Ihsan tu bagus sangat ke? Dah bertahun duduk US, mengulang paper yang sama dua tiga kali, baru la lulus. Tahunya berpeleseran dan menghabiskan duit aje!"

Tengku Makmur tepuk meja seraya bangun dari kerusinya. Tengku Faris turut berbuat demikian. Mata masing-masing tajam merenung antara satu sama lain.

"Makmur! Faris! Sudah la tu! Duduk! Ini bukan masanya nak bertekak. Sekarang, kita perlu fikir macam mana nak selesaikan masalah kita ni. Hari dah makin larut malam. Tetamu-tetamu pun dah keletihan. Aril dan Rianna pulak hilang entah ke mana. Mama fikir baik kita tamatkan aje majlis ni." Nenda bersuara lantang. Tengku Makmur dan Tengku Faris akur dengan arahan mama mereka.

"Apa alasan kita nak bagi pada tetamu? Pada press?" Soal Tengku Khalidah yang mula tertarik mendengar cadangan ibu mertuanya.

"Itulah yang kita kena sama-sama bincangkan. Ini soal maruah keluarga… Mama pun buntu fikir..."

"Ha! Apa kata…bla bla bla…"

"Mana boleh! Apa kata… bla bla bla…"

"Diorang percaya ke?"

"Tak pun kita…"

Tengku Faris bangun dari kerusinya. Malas nak join ahli keluarga yang tengah pecah kepala fikir alasan untuk cover tindakan gila anak dan menantunya. Niat di hati nak ke tandas. Meredakan sakit di hati dan tekanan di kepala. Namun, sebaik sahaja dia terpandangkan Yusman di meja berhampiran, dia menukar arah dan akhirnya berhenti di meja lelaki berusia 38 tahun itu. Yusman segera bangun dari kerusinya.

"Kamu tahu mana Farriel pergi?"

"Salah seorang pekerja kita nampak Tengku Farriel mengejar Marina, tengku!" Lapor Yusman.

Tengku Faris menggosok-gosok bawah dagunya dengan jarinya. Senyum segaris terukir di bibir.

"Memang kerja gila. Tapi berbaloi!"

"Tengku nak orang-orang kita cari dan ekori mereka?"

"Biarkan mereka…" Tengku Faris tersenyum lagi.

@~@~@~@~

Honda City biru metalik terus meluncur laju di atas jalan. Membelah kegelapan malam. Lagu-lagu di radio sekadar menjadi penyumbang suara supaya sunyi tidak merajai suasana. Celoteh penyampai radio langsung tak dihiraukan. Fikirannya bercelaru. Berserabut. Berselirat dengan segala macam masalah. Dia tak tahu yang mana satu patut didahulukan, diabaikan, atau dilupakan terus… Sungguh dia tak tahu!

‘I benci you, Farriel! Sampai hati you buat I macam ni! I malu! I beria-ria buat preparation untuk majlis pertunangan dan perkahwinan kita tapi you… You hancurkan segala-galanya dalam sekelip mata! I tak kan maafkan you, Tengku Farriel Izumi! Even you, on your bended knee, I will never forgive you I hate you!!!!’

Farriel pejam mata. Masih terbayang wajah sedih bercampur-baur dengan kebencian milik Marina. Dalam diam, Farriel mula menimbang-nimbang tindakannya, dosa pahalanya… Ya Allah, apa aku dah buat? Berdosanya aku kerana melukai insan-insan di sekelilingku…

AD sudah lena akibat keletihan di tempatnya. Dengan bekas air mata yang masih di pipi, dengan mascara yang comot di serata wajahnya, dengan layah, tudung dan tiara yang entah-macam-apa-rupanya-dah-entah, AD dah lena dibawa ke alam mimpi. Muka AD kelihatan tenang. Cuma sesekali dia bersuara, mengigau dalam tidurnya. Dan riak wajah AD kemudiannya akan berubah menjadi sedih.

‘Iz…’

‘Iz… jangan tinggalkan aku…’

Berdetak hatinya mendengar. Nafas ditarik dalam-dalam sebelum dihembus keluar. Akalnya gagal berfungsi ketika ini. Apa yang dilakukannya kini semata-mata kerana menurut kata hati. Yang mana yang salah, yang mana yang betul, dia sendiri sudah tidak pasti lagi… Sungguh, dia buntu saat ini…

‘Pernah ke kau dengar isi hati Adry? Or at least, baca tingkah-lakunya… Betul ke dia tak suka pada kau? Atau kau buat andaian sendiri? Jangan bertindak melulu. Dalam dunia ni, ada benda yang kita tak payah cakap tapi orang boleh tahu dan faham. Dan ada benda yang kita kena cakap supaya orang boleh tahu dan faham…’

Suara Qhuz bergema-gema di telinga. Berulang-tayang dalam kotak fikirannya.

‘Kau bercakap senang la, Qhuz… Aku yang menanggung ni yang rasa sengsaranya… Aku tak sanggup nak lukakan hati orang… Aku juga tak sangup nak lukakan hati sendiri… Benda-benda berkaitan hati dan perasaan ni bukannya boleh ditentukan dengan teori buku… Ia rumit, abstrak, di luar kemampuan…’

Cermin tingkap diturunkan. Gadis itu tersenyum lalu dihulurkan tiket tol.

"Cik, kat mana saya boleh jumpa simpang susur keluar ke Kuala Lumpur?"

Setelah mengangguk tiga empat kali, pedal minyak ditekan lagi.

Apa nak jadi, jadi la… Aku dah tak peduli!

@~@~@~@~

Adly menjenguk ke dalam bilik. Mata ayahnya terpejam rapat. Mungkin sudah tertidur dek keletihan. Dengan usia yang semakin meningkat, ditambah pula dengan penyakit jantung yang dihidapi, ayahnya mudah letih. Semenjak ayahnya menjalani pembedahan, keadaan ayahnya bertambah lemah. Bukan kerana pembedahan yang dijalankan oleh pakar jantung di hospital terkemuka itu gagal, tapi disebabkan kerinduan terhadap seseorang yang sudah tidak mampu dibendung lagi.

Diperhatikan keadaan sekeliling bilik. Mamanya tak kelihatan di mana-mana. Mungkin masih belum pulang dari majlis anjuran kelab yang dianggotai atau temujanji bersama pelanggan. Dalam hati, dia bersyukur. Memang dia kurang selesa bertemu atau berbual dengan ibu tirinya itu. Bukan kerana benci. Mungkin kerana hubungan mereka yang tak pernah rapat.

Perlahan-lahan dihampiri katil kayu berukiran cantik, lalu duduk di kerusi yang ada di situ. Wajah tua si ayah diperhatikan dengan perasaan belas. Diusap dan dikucupnya ubun-ubun si ayah. Ayahnya bergerak lalu mata yang tadinya terpejam mula celik.

"Adly…" Panggil ayahnya perlahan.

Adly tersenyum. Diraihnya jemari ayahnya, dan didekatkannya bibir ke wajah tua itu.

"Ya, ayah…" Jawabnya perlahan.

"Lambat kamu balik hari ni…" Katanya ayahnya setelah mengerling ke arah jam di meja.

"Kawan Adly masa sekolah dulu kahwin, yah… Jumpa ramai kawan-kawan kat majlis tu tadi, leka berbual sampai tak sedar dah tengah malam!"

Ayahnya cuma sekadar mengangguk. Adly memicit-micit lengan ayahnya tanpa dipinta. Nafas ayahnya turun naik perlahan. Sesekali dia kelihatan amat payah sekali untuk berbuat demikian. Rasa sayu menggamit hati Adly. Ayah bukan lagi tokoh perniagaan yang gagah ke sana-sini seperti lima enam tahun lalu.



"Kamu dah jumpa Rabitah?" Soal ayahnya. Setiap kali menyebut nama perempuan itu, matanya akan bersinar. Seperti membayangkan kenangan indah yang pernah dilalui bersama-sama perempuan tersebut.

"Belum lagi, yah!" Adly tunduk. Tak sanggup rasanya nak menatap sepasang anak mata yang sudah pudar sinarnya tatkala mendengar jawapan darinya. Sukar benar ingin dikhabarkan pada ayahnya bahawa pencariannya selama bertahun-tahun lamanya, belum lagi menampakkan hasil yang memberangsangkan. Masih samar-samar untuk mencari seseorang yang sudah lebih 20 tahun menghilangkan diri. Dia terdengar ayahnya mengeluh berat.

"Panjang sungguh rajuknya. Tebal lagi amarahnya pada ayah. Langsung dia tak tinggalkan jejaknya untuk ayah kesan. Di mana kau, Rabitah?" Antara dengar tak dengar ayahnya menuturkan kata-kata itu. Seperti merungut sendirian dalam nada sedih gayanya.

"Sabar la, ayah… Adly janji, Adly akan cari dia sampai dapat!"

"Kamu mesti cari dia sampai dapat Adly! Sebelum ayah mati, ayah teringin sangat nak jumpa dan minta maaf dengan dia. Ayah dah banyak berdosa dengan dia…" Air mata ayahnya mengalir lagi. Seperti selalu, setiap kali ayahnya terkenangkan kesalahan dan dosa-dosa yang telah dilakukannya, hati tua ayahnya akan menjadi sayu.

"Ayah, ayah jangan putus harapan… Esok lusa tentu Adly akan dapat berjumpa dengan dia. Adly dah upah penyiasat professional untuk mencari dia. Kita dah berusaha, selebihnya kita berdoa aje…" Diusap-usapnya tubuh ayahnya. Meredakan kesedihan ayahnya.

"Ye lah… Siang malam ayah berdoa dapat dipertemukan dengan dia… Ini…"

Ayahnya mengeluarkan sesuatu dari laci meja. Sekeping gambar lama dihulurkan pada Adly.

"Adly ingatkan semuanya dah habis terbakar…" Lambat-lambat Adly menuturkannya. Terkejut dengan kehadiran gambar tersebut.

"Satu-satunya gambar Rabitah yang berjaya ayah selamatkan. Mungkin pencarian kamu akan lebih mudah dengan adanya gambar ni…"

Adly menatap gambar tersebut. Gambar yang diambil lebih 25 tahun lepas. Walaupun sudah kabur dan hampir hilang warna gambar tersebut, namun jelas di matanya kegembiraan yang terpancar di wajah kedua-dua insan di dalamnya.

"Cantik!" Puji Adly spontan. Ayahnya tersenyum. Matanya jauh memandang ke suatu arah. Seperti sedang membayangkan sesuatu.

"Ibu kamu memang cantik. Rasanya dialah wanita yang paling cantik yang pernah ayah lihat. Tapi ayah terpikat padanya bukan kerana kecantikan semata-mata. Ayah terpikat pada ketulusan hatinya mencintai ayah dan sikapnya yang sopan-santun. Tak ada sesiapa yang dapat menggantikan tempatnya dalam hati ayah…"

Pintu bilik dikuak kasar dari luar. Muncul wajah Jasmine, ibu tiri Adly yang kepenatan. Ayahnya segera mengisyaratkan agar gambar Rabitah disembunyikan dari pandangan ibu tirinya itu. Adly akur.

"Hah! Adly, abang… Apa yang dibualkan tu? Berbisik-bisik nampaknya! Ada rahsia yang mama tak patut tahu ke, Adly?" Tegurnya lantang.

"Tak ada apa-apa, ma! Adly dengan ayah cuma berbual kosong aje…" Dalih Adly.

Jasmine yang tengah menanggalkan barang kemas di leher sekadar tersenyum sinis.

"Tak usah nak bohong la, Adly! Mama tahu kamu dengan ayah kamu tengah merancang nak singkirkan mama dari syarikat dan rumah ni, kan? Mama tahu. Mama sedar yang mama dan Farah cuma menumpang harta-benda ayah kamu. Sampai masanya, kami akan disingkirkan. Adat menumpang la, kan…" Suara Jasmine seperti jauh hati.

"Apa yang kamu merepek ni, Jas! Abang tak pernah terfikir pun fasal benda tu semua!" Bidasnya tegas.

"Jas tak merepek, bang! Memang betul pun Jas anak-beranak ni cuma menumpang. Sapalah kami di mata abang dan Adly. Jas cuma emak tiri pada Adly. Farah pulak sekadar adik tiri Adly. Kalau ditakdirkan abang ceraikan Jas, putus la pertalian antara kita."

"Ma, jangan cakap macam tu… Adly dan ayah sayangkan mama dan Farah. Walau apapun yang terjadi, kita tetap bersaudara. Walaupun mama dan ayah tak berkahwin, mama tetap sepupu ayah. Adly dan Farah tetap punya pertalian darah. Adly dan ayah tak pernah terfikir pun nak diskriminasi mama dan Farah dalam apa jua perkara. Buktinya, ayah bagi sepenuh kepercayaan pada mama untuk kendalikan urusan syarikat, kan..." Terang Adly bersungguh-sungguh.

"Ye la… Kalau dah itu kata kamu, kata ayah kamu, mama bersyukur kerana diberi ruang dalam keluarga ni…"

Adly menarik nafas lega. Jauh di lubuk hatinya, dia berasa tenang apabila ibu tirinya dapat menerima kata-kata yang dilafazkan tadi.

@~@~@~@~

Marina menghempaskan tas tangannya ke sofa. Kemudian mundar-mandir di sekitar ruang tamu. Seketika kemudian dia duduk pula berteleku di sofa. Air matanya tak henti-henti mengalir. Sesekali dia mengesat air mata dengan belakang tapak tangan.

Seumur hidup, inilah pertama kali dia terasa didustai dan dikhianati. Sungguh dia tak menduga bahawa Farriel tergamak menipunya. Selama ini dia benar-benar mengagumi sikap Farriel yang begitu setia dan sabar dengan kerenahnya. Dek kerana ciri-ciri tersebutlah dia tekad untuk meninggalkan kesemua teman lelakinya. Dia sudah letih mencari yang terbaik. Dia hanya mahu Farriel sahaja kini. Namun apa yang berlaku memang di luar jangkaannya.

"Sampai hati you tipu I, Farriel…!"

Puas hatinya dapat melihat perempuan yang merampas Farriel darinya. Perempuan yang mencuri status isteri dari dirinya. Walaupun idea itu dibantah sekeras-kerasnya oleh Ihsan, namun akhirnya tunduk mengalah juga Ihsan dengan permintaannya.

"I tak rasa ini idea yang bagus, Marina!"

Langkah Marina pantas dihalang oleh Ihsan.

"Mengapa tidak? I cuma nak Farriel I semula. Perempuan tu rampas Farriel dari I!"

"Tapi tindakan you nak serang majlis perkahwinan diorang tu salah! You akan malukan diorang dan diri you sendiri!"

"I dah tak peduli semua tu! I nak tengok muka perempuan tu. Farriel tu milik I! Sapa dia nak rampas Farriel dari I? Hebat sangat ke dia tu?"

Dan kerana kedegilannya la mereka nekad menyerbu ke bilik persalinan Farriel dan Adry sehingga terjadinya acara kejar-mengejar itu. Apapun, dia puas... Farriel meninggalkan Adrianna dan mengejar dirinya. Itu bermakna Farriel mencintai dirinya dan bukannya Adrianna Mayesa.

Loceng di luar pintu apartmennya menjerit nyaring. Memikirkan kemungkinan Farriel yang datang memujuknya, membuatkan Marina bergegas berlari mendapatkan tombol pintu. Sempat dia memperkemaskan diri yang tadinya kelihatan tak terurus.

"Auntie?!" Jeritnya nyaring sebaik sahaja terpandangkan wajah Mary di luar rumah.

"Hi, sweetheart! Terkejut tengok auntie?" Ujar Mary dalam senyuman.

"Of course! Auntie tak inform pun fasal flight auntie…!" Mata Marina masih terbeliak dek kerana terkejut.

"Saja nak surprisekan nak buah auntie ni! You know what, I brought you a very big ‘present’. All the way from US!"

"Ye ke? Mana dia?" Soal Marina teruja. Mary beralih ke tepi. Memberi ruang untuk Marina melihat hadiah istimewanya.

"Ryan!! You buat apa kat sini?"

@~@~@~@~

Bau itu menusuk ke hidungku sehingga menyebabkan lenaku jaga. Bau apa? Bau masin. Bukan ikan masin. Beserta dengan bau itu, kedengaran bunyi deburan air. Eh, kat mana aku ni? Mataku buka luas-luas. Di hadapanku, terbentang luas pemandangan di tepi pantai. Walau dengan cahaya yang cukup terhad; cuma diterangi langit yang agak cerah, bulan, bintang serta lampu yag terdapat di laluan pejalan kaki; pemandangan di hadapanku ini sangat mempesonakan deria penglihatan.

Pemandangan yang indah dan menenangkan minda. Deburan pantai setiap dua hingga tiga saat. Bayu pantai yang menyapa lembut di tubuh. Aku sedut udara itu dalam-dalam. Aku pejam mata. Merakam rasa, bau dan bunyi itu dalam kotak memori. Serta-merta marahku terhadap Farriel yang ‘melarikan’ aku, lenyap. Rasa girang dengan apa yang disogokkan di hadapanku kini telah membawa pergi rasa marah, benci, dan segala rasa tadi. Tanpa sedar, aku mengukir senyuman.

"Iz… Cantik kan…" Mata yang terpejam aku buka seraya menoleh ke sisi. Tak ada? Mana dia pergi? Dia tinggalkan aku… sorang-sorang kat sini? Dengan pintu tak berkunci. Dengan tingkap yang diturunkan seluas-luasnya. Dia tak takut aku kena culik ke? Oh, lupa! Dia mana kisah apa jadi kat aku pun!

Jam tangan Farriel atas dashboard aku ambil. Pukul 4.30 pagi. Kat tepi pantai. Sorang-sorang. Angin dari Laut China Selatan yang bertiup menegakkan bulu romaku. Serta-merta datang rasa takutku. Teringat cerita-cerita seram yang pernah aku tonton dan dengar dari kawan-kawan.

Entah-entah si Farriel ni dah kena culik tak? Tak pun kena telan dek penunggu laut? Andaian buruk yang menjelma dalam kepala membuatkan aku tak senang duduk. Layah dan tiara aku tanggalkan dari kepala. Pintu segera ku buka.

"Iz! Izumi! Farriel Izumi! Kau kat mana?" Jeritku. Berpusing-pusing aku di sekitar kawasan itu. Tiada jawapan. Dirinya juga langsung tak kelihatan. Memikirkan harapanku tipis untuk bertemu Farriel sekali lagi membuatkan air mata mula merembes di pipi.

‘Iz, kau kat mana? Aku memang benci kau. Aku memang marah pada kau. Sebab kau bodoh! Sebab kau pilih Marina gedik tu berbanding aku. Sebab kau buta, langsung tak nampak cinta aku. Tapi… Aku tak nak kau mati kena telan dek penunggu laut. Aku lebih rela lepaskan kau pada Marina…’

"Iz! Iz, kau dengar tak aku panggil ni? Kalau dengar, jawab panggilan aku!"

Tiada jawapan. Hanya ombak pantai yang menyahut panggilanku. Aku terduduk di situ. Air mata kian lebat menuruni pipi. Dengan pandangan yang dikaburi dek air mata, tebarkan pandangan ke segenap sudut pandang. Masih berharap adanya keajaiban.

Nun di sana, aku terlihat kelibat sesuatu yang sedang terbongkok-bongkok di pasir pantai.

‘Entah-entah, itu penunggu laut yang makan Izumi aku. Nanti kau! Aku akan ajar kau cukup-cukup!’

Sebatang kayu yang ada di bawah sepohon pokok, aku capai. Dengan rasa takut bercampur berani, aku hampiri kelibat tersebut. Tangan dah sedia untuk menghayun kayu.

"Iz…?!" Kayu aku turunkan. Aku urut dada perlahan-lahan. Rasa lega segera bertamu di hati. Kayu aku campak ke tepi. Air mata aku kesat. Muka kuraup perlahan.

Farriel angkat muka. Badan yang membongkok, ditegakkannya. Kot sudah tersidai di dahan pokok. Di hadapannya, setimbun pasir pantai dan barang mainan kanak-kanak yang mungkin tertinggal di situ. Aku tertanya-tanya sendirian. Apa yang cuba dilakukannya ni?

Farriel lempar senyuman padaku. Wajahnya tidak setegang tadi lagi.

"Jom buat sand castle!"

Aku hanya mampu ternganga… Yang pelik-pelik betul si Tengku Farriel Izumi ni!

@~@~@~@~

"Mana boleh buat pintu gerbang kat situ! Pintu masuk ni pun kena ubah!" Aku capai penyodok. Nak meruntuhkan pintu gerbang istana pasir yang baru siap dibina oleh Farriel sebentar tadi.

"Apasal tak boleh pulak? Boleh aje! Ini istana pasir aku. Dan aku arkiteknya, okey!" Bidasnya tegas. Penyodok mainan itu dirampasnya dariku.

"Aik! Aku yang susah-payah kaut pasir dari sana, korek tingkap istana, siap hias istana ni lagi, tak kan kau aje yang dapat nama? Mana aci!" Bantahku. Lengan baju pengantin dah berlipat hingga ke siku, aku naikkan lagi selagi boleh.

"Aci tak meenachi! Mana ada bangunan letak nama buruh kat plat emas. Nama arkitek, orang yang sponsor dan yang rasmikan adalah!" Farriel memberi alasan. Pintu gerbangnya diperkemaskan ‘ukiran’nya dengan jari telunjuk kiri.

Aku siku Farriel sekuat hati. Terduduk dia seketika. Mengaduh sakit. Anak manja!

"Ahh! Aku tak kira! Kau kena ubah juga kedudukan pintu masuk nih! Tak sesuai. Mana boleh mengadap laut! Nanti asal angin tiup aje, pasir masuk dalam istana…" Protesku. Jari telunjuk aku sentuh ke binaan pintu gerbang istana. Menolak dengan jari untuk meruntuhkan binaan tersebut.

Farriel tepuk kuat tanganku. Cepat aku bawa tangan rapat ke dada. Sakit la, ngok!

"Lantak la pasir nak masuk ke, ikan nak terbang landing cantek atas menara istana ke… Ikut perkiraan aku sebagai ‘arkitek’ yang arif soal selok-belok pembinaan istana, pintu masuk wajar diletakkan kat sini. Biar senang orang nampak…"

"Aku tak setuju!"

"Peduli apa aku kalau kau tak setuju sekalipun!"

"Kau mesti la ambil kira cadangan aku sebab aku pun ada hak atas istana ni!"

"AD, cuba dengar cakap aku nih! Aku ni lelaki. Kau perempuan. Lelaki dilahirkan sebagai pemimpin. So, kau kenalah dengar cakap aku!"

"Ahh! Ada aku kisah?! Yang salah tetap salah! Tukar!"

"Tak nak tukar!"

"Tukar!"

"Dengar cakap aku, AD!"

"Apa hal pulak aku kena dengar cakap kau?! Asyik dengar cakap kau aje. Mana aci! Diktator…"

Farriel letak tangan di kedua-dua belah bahuku. Sepantas kilat tangannya menarik tubuhku ke arahnya dan… Cupp! Bibirnya melekat di bibirku.

"Sebab aku cintakan kau!!!"

Novel ini akan di terbitkan. Tahniah daripada kami di penulisan2u. teruskan menyokong penulis dan novel ini. Kami di penulisan2u akan memberitahu dari semasa ke semasa bila novel ini akan di terbitkan di pasaran.
posted by Penulisan2u @ 2:38 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
61 Comments:
  • At 9/10/09 2:56 PG, Anonymous saffanadiah said…

    org first!! yeay. haha.
    alaaa...nk kuar kan dah ke? xpuas bace lagi niyh..
    harap2 happy ending~ tahniah penulis sebab dah berjaya memaut hati pembace from novel ni. harap2 xsia2 la pembaca2 setia penulis ni bace dri mule smpai ke blakang page novel.
    cmne sye nk beli novel ni niyh?! dah la dok uk.. alaahaaaaiii~~~ 2 thun kne tggu bru leh bce novel nyer.
    OH TIDAAAAAAAAKKKK~~ merane guaa.ape2 pon, TAHNIAH!! GAMBATE ne....-saffa-

    saffas_94@yahoo.com

     

  • At 9/10/09 3:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oyeah !! oyeahhh!! aku yang pes...hebatttt~~~hahah..citer gempaq yang aku wase aku nak jadik burung antu malam2 sbb nak tunggu entry bawu..gila laaaa~~~~cik melo

     

  • At 9/10/09 4:37 PG, Blogger Penulisan2u said…

    saffanadiah.. bila keluar novel di pasaran. dekat UK pun penerbit akan hantar.. boleh hubungi penerbit bila keluar nanti novel ni

     

  • At 9/10/09 9:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai...x sabar nak tggu cter ni kuar...best gilerrrr

     

  • At 9/10/09 9:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila nak keluar????? tolong leeee tak sabar nak baca sampai habis niiii......

     

  • At 9/10/09 10:07 PG, Blogger azima said…

    bestttt... muzri, nanti dah publish novel nie.. war2kan yer! tq

     

  • At 9/10/09 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...
    memang bez...
    bile kuar niy...
    tak puas lagi bace...hehe..
    novel cepat sket terbit..huhu...
    pe2 pown congratz kat penulisnye~eury athena~
    anda memang bezlah!!!
    ~iera~
    ...

     

  • At 9/10/09 10:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie x hbs lg kn?cpt sikit erk kuarkn novel..

     

  • At 9/10/09 11:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm cte ni mmg best..
    kalau kuar novel ad + iz msti akan ramai org beli..
    tahniah penulis eury athena kerana novel ini akan di terbitkan...
    sy tak sabar untuk membelinya...
    -fara-

     

  • At 9/10/09 11:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya pun suka novel ni!! hee~ tp sy kat lua malaysia jugak ni...penulisan2u blh antakn ke???ke nk kna tungu blk malaysia???wuhaa...lama la tu...

    shiela
    sha_marki90@yahoo.com

     

  • At 9/10/09 12:03 PTG, Blogger Penulisan2u said…

    shiela boleh tanya penerbit. sebab sblm nih penerbit pernah dapat order dr luar malaysia. dan mereka tetap hantar. mereka perlu check kos penghantaran dlu

     

  • At 9/10/09 12:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler cite ni...bila nak kuar novel ni??? dah x sabar nak baca ni...all the best 2 the author...congratulation

     

  • At 9/10/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haah..
    cite ny bapak besh..
    cepat r kuar kat pasaran..
    nk tw smbungan die..
    ending die pe??

     

  • At 9/10/09 1:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haaa...tbaik!!!pnye la tggu smbgn die...haha. keep it up...

     

  • At 9/10/09 2:24 PTG, Anonymous Anis said…

    memang best la citer nie...
    congratulation tu the author n
    best the best....
    bila citer nie nak keluar kat pasaran??

     

  • At 9/10/09 3:28 PTG, Anonymous hajar said…

    wow!!!
    novel nie mmg dpt sambutan...abiz lepas nie kluar lg x kt penulisan2u???hrp2 ade lagi...

     

  • At 9/10/09 4:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    woahhh!!!! nak klua dah ke novel ni??
    cantek!!!
    wuhuu!!!!
    citer ni tebaik dr ladang!!!

     

  • At 9/10/09 5:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape episod kt list novel ni juz ade smpi 13 je ek..
    sy nk tgk episod len pn x leh

     

  • At 9/10/09 5:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..akhirnye kuar gak episoD 19 nie..ari2 dok bkk blog nk tgk..
    x puas nye bce.. x sbr nk bli..pnulis mmg bes gler ar idea dy..hehe
    gud job..
    ~ Fare~

     

  • At 9/10/09 5:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    huhu,mmg bez sgt(1000x) cite nie... kalu dh publish gtau ek.x sbrnk smbg bce.hehe.
    BAHSYAAA!!!

     

  • At 9/10/09 6:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus r klu nak kyarkan nvel 2.
    tapi bleh x pihak penulisan2u bagitau la kt kita orang bila dah kuar nvel 2 ek..
    ~wisws~

     

  • At 9/10/09 6:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best leeeeeeee
    bile nk publish niiiiiiii
    A.1

     

  • At 9/10/09 7:32 PTG, Blogger UCU said…

    tahniah kpd penulis...
    waaa...
    xlame lagi buku nk kuar...
    xsabar2 nk tunggu ni...
    huhuhuhu~
    hope hepi ending...

     

  • At 9/10/09 8:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah... tak sabar nk tnggu citer ni di publish....
    best garapan storynya..hope hepi ending too!!!

     

  • At 9/10/09 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cadangkan novel nie d kuarkan kat pasaran larw..
    jgn jual secara online je..
    susah nnt murid skul mcm sy nieh nak beli..
    hrp di pertimbangkan ea...plezzzzz

     

  • At 9/10/09 11:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh!da abis ke ni??
    bes bes!!!
    heheheh

     

  • At 10/10/09 12:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy zue...sy suka sgt ngn cite ni...bl nk kuar n cmne nk bli??sy xpnah oder lg novel dgn penulisan2u...tlg gtau detailnye ye...

     

  • At 10/10/09 12:58 PG, Blogger Penulisan2u said…

    Tanpa nama.. sila contact saya sendiri.. muzri@penulisan2u.net saya akan tgk.. tak akan masih tak sampai...

     

  • At 10/10/09 12:59 PG, Blogger Penulisan2u said…

    nanti bila keluar boleh beli secara online melalui penerbit.

     

  • At 10/10/09 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah,best gler la cter ni..
    tiap ari duk bkk blog ni nk tggu episod bru..
    thniah pd penulis sbb cite ni akn dikuakn
    congrats,all the best =)
    -yana-

     

  • At 10/10/09 2:38 PTG, Anonymous sem4_na said…

    SALAM...
    alhmdllh..selesai baca!hemm..very interesting!
    tpi,klu leh ending dia bkn takat tu jer..
    ntah la,rasa cam tergantung la plak.
    ape2pun sakalung tahniah diucapkan kpd pnulis coz b'jaya m'hasilkn krya yg mnarik dgn plot yg trsusun cntk...
    truskan berkarya!dn jgnlah sesekali trasa dh duk at comfort level...

     

  • At 10/10/09 11:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yeah..~

     

  • At 11/10/09 12:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cepattt la kuar novel ni...
    tak sbr nk bli...
    glerr bezzz ctr ni...
    sye sukeee....
    6ti wt tjuk laen k...
    sye tggu...
    eNNy

     

  • At 11/10/09 12:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    -eNNy n PyRaa suke cter ni

     

  • At 11/10/09 6:31 PG, Anonymous sem4_na said…

    salam...
    rsanya ada beberapa persoln dn kmusykilan yg dbw atau dtampilkn berkaitn dgn watak2 dlm nvel ini.
    adakah sgala persoaln ni akn terjawab atau stakat ini shj?
    atau bakal dijawab dlm novel yg bakal diterbitkan?
    StaBas diucapkan kpd pnulis..!!!

     

  • At 11/10/09 8:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hai....
    cepatnyaer habiss
    kami tunggu keluarannya...

    whatever..tahniah...story tg est sabgat..

    < MassFDya >

     

  • At 11/10/09 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar citer ni
    rasa cam xpuas lagi baca
    sy dah baca 4-5 kali dah
    tapi tetap tak jemu
    best ar

     

  • At 11/10/09 11:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye..mmg harap sgt kuar novel..
    but bila nk kuar..tlg la jawab
    huhuhuhuh...

     

  • At 12/10/09 3:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gler cite nie...
    plz infrm klo nk kuar da..
    xsoba nk serang bookstore,mph n bla bla bla..
    cpt skit ek...
    xcited nie

     

  • At 12/10/09 8:46 PTG, Anonymous dgshue said…

    wah..ramai dah peminat rupanya citer ni...citerni memang best ape...dan saya merupakan antara peminatnya yang rasa puas hati dengan olahan dan jalan citernya ada klasss,......tahniah kepada penulisnya eury..lebih2 lagi novelnya akan dibukukan sukenya...tak sabar nak tunggu..kalo bleh..pembelian buku tu nanti buat gak secara online k....leh order trus tak perlu ke kedai buku untuk cari....sekali lagi tahniah n keep up a good work...

     

  • At 13/10/09 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni beshhh sgt...
    sy minat...
    tp gase mcm pnh npk novel nie kat kdai...
    novel nie da kuar ke?
    konpius...huhu
    klu blm kuar cpt la kuar...
    sambutan hangat...:)

     

  • At 13/10/09 10:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya peminat bru penulisan2u.blh saya tau,novel ni publish dr ep.1-ep.19 je ke???ke akn ditambah ep. seterusnya utk novel yg akn dterbitkan???

    -aira_lily-

     

  • At 13/10/09 2:18 PTG, Anonymous amie_91 said…

    bezzzzzzzzzzzzzz!!!!!!!!!!!cpt publishkn die xsbr nk bc..

     

  • At 14/10/09 11:08 PG, Blogger aNIeSsA_AniESsa said…

    yuhuuuu...besh3!!!!xsbar nk bli novel..wat koleksi..
    truskan menulis!!!
    teruja..
    xsabar nak taw yang seterusnya..
    shweet gler..

     

  • At 15/10/09 2:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ble da kuar gtaw ek kt email....
    best.......
    chayyok!!!

     

  • At 15/10/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    congrats writer sbb crite ni nak jadi buku dah .
    tp crite ni mmg best tahap gaban ah !
    congrats !!!

    -emy-

     

  • At 16/10/09 5:16 PG, Blogger Penulisan2u said…

    episod 1 -15 hanya bab promosi.. ada banyak lagi bab selepas ini.. yang lebih menarik..

     

  • At 17/10/09 11:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ble dijangka buku ni ada kt pasaran? jgn hegeh...t jd sesuam simen..dah xsyok nk bc lak. Bukan dpt on9 slalu..

    Kipas+susah+mati

     

  • At 23/10/09 11:13 PG, Anonymous dizi7782 said…

    best sangat cerita ini penulis sambung cepat

     

  • At 24/10/09 1:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh congrate...

     

  • At 2/11/09 10:55 PTG, Blogger iman aisyah said…

    ALa....da hbes ke...truly speak mang best gler...
    ingtkan ad yg menggemparkan akn blaku lg..adoi..

     

  • At 3/11/09 4:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besssssssssssssst sgt
    x sabar tunggu dpblskan
    6ti bgth kat email ye bila dah da kat passaran

     

  • At 4/12/09 5:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa!! cite ni mmg best...xsngk plak izumi 2 y 'kidnapped' ad...smoga berjaya 2 da writer..hehehhe

     

  • At 5/12/09 10:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baek pnyeee..
    sweet dowh..
    best best...

     

  • At 12/12/09 4:12 PTG, Anonymous Yang Tak Puas Hati said…

    novel ni x da kuar kat kedai2 buku ka??
    nk kena beli secara online jaa.?? X best aah mcm nihh..
    dh la org x reti..
    pasarkan la dkt kedai2 buku jugak~!
    senang cita ^^
    Lupa pulak... agak2,bila novel ni kuar kt pasaran ek??
    tolong bg tempoh yg tepat,boleh?
    Please~~~~

     

  • At 9/1/10 5:01 PTG, Anonymous purple girl said…

    Adly dan adry nie adik-beradik ke

     

  • At 22/4/10 6:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    XSABO NK TGGU NOVEL NI...TLGLA KABOKN BLE DH KUA JE...-SUZEE-

     

  • At 30/4/10 5:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer citer nie.....tp cam citer dri Korea. citer psl ktrunan draja gak. nama citer 2 princess hour(goong)....dlm majalah blues pon ade gak citer cam gini. camnepon, citer nie mmg best n romantik giler.... penulis citer nie pon cam minat j pop....

     

  • At 23/5/10 4:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tlg kuarkan...n btaw keluaran pe??
    ak xsbr da nie

     

  • At 2/7/11 3:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!.. (^_^) besa la kalu de same2 sikit... pzpe pun..usaha3!..

     

  • At 23/9/12 11:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang menarik

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group