BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Oktober 05, 2009
Novel : 7 Hari Semakin Sayang 3
Nama Pena : rifanna

Sejurus selepas aku selesai membaca emel dari Akmal, telefonku berbunyi menandakan ada mesej. Terusku membacanya. Tiada nama pengirim yang tertera bererti pengirim itu bukanlah dari kalangan kenalanku.

+ Salam, Mrs Sudu. Bole sy call awk skarang ni x?

Mrs Sudu?? Macam kenal je! Huh! Tapi aku berpura-pura tidak mengenalinya.

- wslm, awk ni sape?

+ Im ur hero lah. Mr Sudu.

Malas aku nak melayannya malam ini. Biarlah dia fikir aku sudah tertidur. Selang 15 minit kemudian, ada panggilan masuk. Mr sudu? Dengan suara yang kubuat-buat serak agar dia fikir aku sudah tertidur, ku menjawab panggilan.

" Hello, siapa ni? "

" Ni tunang awak lah"

" Tunang? Yang mana satu? ". Sengaja aku bergurau dengan niat untuk menyakitkan hatinya.

" Wah, banyaknya tunang awak! Erm, ni tunang awak yang paling hensem, paling awak sayang, paling awak susah nak lupa. Dah kenal ke belum? "

Suaraku masih ku buat-buat serak. Terusku jawab, " Argh, malas lah saya nak kenal". Aku tiada tunang lain lagi ketika ini. Hanya dia sahaja tunangku. Eh, perempuan boleh bertunang ramai sekaligus ke?

" Kenapa awak lambat reply mesej saya tadi?"

" Emm, dah tertidur lah. Suara pun serak lagi ni."

" Hehe, awak tak mampu menipu sayalah. Awak dah lupa ke siapa yang selalu duk kejutkan awak bangun subuh dulu-dulu? Tentulah saya dah cam suara awak sangat-sangat. "

Ish, kalah lagi aku malam ni. Macam manalah aku boleh terlupa ye ? Semasa kami masih bercinta dulu sebelum sempatku bangun pagi dan sebelum sempatku tidur pasti dia akan menghubungiku. Katanya dia mahu menjadi orang pertama dan orang terakhir yang aku dengar suara setiap hari.

" Hurm, takdelah. Saya tengah duk bilang cicak tadi. Tu yang lambat reply mesej awak. "
Hanya itu sahaja alasan yang terkeluar dari mulutku ketika ini.

" Hahahaha! Bilang cicak?? Dari dulu lagi awak selalu bagi alasan yang pelik-pelik kalau lambat reply mesej. Duk bilang cicak lah, tunggu semut melintas lah, kucing awak nak beranak lah, macam-macam lagilah binatang yang keluar. Kadang-kadang saya terfikir juga, rumah awak tu rumah orang ke zoo? "

" Oit! Sempat lagi awak perli saya eh? Suka hati lah saya nak bagi alasan apa pun. Awak call ni kenapa? "

" Haa, lupa pulak. Sembang dengan awak ni selalu buat saya terlupa niat sebenar call awak. Emm, dah baca emel saya tadi? "

" Saya tak sempat nak check emel hari ni. Kenapa? ". Sengaja aku malas nak mengakuinya. Nanti tak mustahil dia akan membuat aku terharu lagi.

" Takpelah, nanti awak jangan lupa cek ye. Ada surprise special untuk awak. Awak, jom kita keluar nak tak esok? Dah 2 tahun kita tak keluar sekali. Nanti bila dah kahwin awak asyik nak berkepit dalam rumah je. Bila lagi kita nak keluar macam tu. " jawab Akmal sambil sedikit tergelak.

" Eh, tolong sikit. Saya tak ingin pun nak berkepit awak". Perasannya lelaki ini!

" Nak tolong apa sayang? Abang sanggup buat apa pun untuk sayang. Ala, bolehlah awak. Kita keluar esok. Saya rindu awak sangat tau". Suara Akmal sedikit merayu.

" Dah call ni takkan tak lepas-lepas lagi rindu awak tu? ". Aku sudah mula berasa rimas dengan sikap mengada-ngadanya.

" Tak. Tak puas. Tak boleh tengok awak. Saya suka tengok bibir awak bila awak membebel. Cute sangat, macam hamster. " Jawab Akmal. Dia ni saja je nak membuai perasaanku.

Dulu dia pernah menyarankan agar aku memakai mask apabila keluar bersama agar tiada sesiapa pun dapat melihat kecomelan bibirku selain dia. Kuat cemburu sungguh dia. Dulu dan kini! Huh!

“ Saya tak bolehlah nak keluar dengan awak. Nisa ajak saya tengok wayang esok. “. Jawabku. Akal menipuku menjelma kembali. Nisa sebenarnya merancang untuk bermain bowling bersama Aidil esok.

“ Emm, awak nak tau 1 rahsia tak? Saya awal-awal lagi dah cek jadual awak dekat Nisa. Nisa pun dah siap cakap nak keluar dengan Aidil. Dah! Alasan ni tak diterima. Next reason please. “. Akmal menjawab sambil memperliku.

Kenapa aku selalu je terkantoi dengan dia? Haa, ada satu lagi alasan kuat yang dia mesti tak dapat nak tolak.

" Okey, takpe. Kita keluar esok. Tapi dengan syarat, kita keluar naik scooter Nisa. Saya yang bawak." Aku menjawab. Akmal seorang yang sangat mementingkan keselamatan. Keluar dengan motorsikal adalah sesuatu yang Akmal mahu elakkan. Tambahan pula, aku baru sahaja memiliki lesen P. Mesti dia tak jadi nak keluar esok.

" Naik scooter? Awak bawak? Awak bukannya takde lesen ke? ". Jawab Akmal dengan riak terkejut.

" Jangan risaulah, saya baru je dapat Lesen P minggu lepas." Jawabku. Aku yakin 80% kemenangan di pihakku.

" Ala, biarlah saya yang bawak awak. Awak tu bukannya cekap sangat. Kaki pun tak berapa nak sampai ! ". Akmal sempat memperli aku. Namun suaranya ku dengar sedikit risau. Mungkin memikirkan kemungkinan yang bakal berlaku jikalau aku membawa motor.

" Kurang asam betullah awak ni! Awak nak keluar ke tak ni? ." Sesuka hati je dia memperli aku. Kali ini ku yakin 100% dia tak jadi nak keluar esok.

" Okey, kita keluar. Awak cuti kan esok? Saya datang rumah awak pukul 9 pagi ye. Kita breakfast sekali. Bye, assalamualaikum. Good nite.". terus dia meletakkan panggilan. Mungkin tidak mahu mendengar aku memberi alasan seterusnya.

Huh, Akmal setuju? Sejak bila dia tidak menghiraukan prinsip keselamatannya itu?.

------------------------------------------------


Teringat aku akan kenangan lalu. Sewaktu itu, kami bersiar-siar di taman berdekatan rumah sewanya. Aku merengek-rengek mahu belajar menunggang motorsikal. Mungkin kerana kasihan melihat semangat aku yang berkobar-kobar ini dia setuju untuk mengajarku.

" Mula-mula, awak kena belajar start motor ni.." Akmal terus menongkat dua motornya dan menyuruh aku naik ke atas motorsikalnya. Tiba-tiba aku terdengar dia ketawa berdekah-dekah. Hairan aku melihatnya, menyesal pulak aku keluar dengannya di waktu senja-senja ni. Akmal ketawa lagi sampai terduduk di atas rumput.

" Hoi! Awak ni kenapa haa? Dah kena sampuk ke senja-senja ni??". Geram pula aku melihatnya. Namun dia tetap meneruskan ketawanya. 5 minit kemudian barulah dia berhenti.

" Sorry-sorry, saya tak tahan tengok awak naik motor ni. Dahlah kaki tak sampai nak pijak tanah hinggakan terpaksa terjengket-jengket. Sungguh! Saya tak sangka awek saya sependek ini! Hahaha!! ". Akmal meneruskan ketawanya kembali. Aku terus mencubit lengannya.

"Aduh, sakitnya! Awak ni sebijik macam ketam. Dah lah jalan pun lebey kurang". Akmal pantas menggosok lengannya.

Oh, kata aku macam ketam ye. Aku terus mencubit lengannya sekali lagi. Kali ini lebih kuat dari tadi. Padan muka!

" Ouch!! Awak nak bagi lebam tangan saya balik ke? Okey, saya tak cakap apa-apa dah. Sekarang saya nak tengok awak start motor ni. " Arah Akmal sambil menuju ke beg sandangku dan membawa keluar buku nota kecilku dan mencatat sesuatu. Buku nota itu memang sentiasa aku bawa ke mana-mana kerana mungkin aku memerlukannya untuk mencatat sesuatu.

Aku cuba untuk menghidupkan enjin. Namun, gagal! Aku tidak dapat menghidupkan enjin walaupun sudah berbelas kali aku mencuba. Aku mencuba hidupkan enjin kembali sambil menjeling ke arah apa yang ditulis oleh Akmal. Namun aku tidak mampu lihat kerana Akmal menyembunyikannya dari aku.

Akmal pergi ke arah motorsikalnya dan membelek di bahagian kunci. " Hah, pulas kunci pun tak habis. Macam mana awak nak start motor macam ni? ". Akmal terus memulas kuncinya sambil senyum mengejek kearahku. Selepas itu, dia menyalin sesuatu di buku notaku.

" Argh!! Kenapa awak tak cakap dari tadi?? Tak boleh ambil tuisyen lah dengan awak ni. Cikgu yang teruk! Kedekut ilmu! ". Aku luahkan geramku terhadap Akmal.

" Cakap banyak lah awak ni! ". Jawab Akmal sambil menulis lagi di atas buku kecilku itu. Akmal menghidupkan enjinnya. Nyata dia mencuba hanya sekali sahaja. Ah, nasib saja tu.

" Sekarang saya nak awak naik atas motor ni. Try main gear pulak. " jawab Akmal. Aku terus mengikut arahannya.

“ Motor ni tengah free gear. Kalau awak nak naikkan gear, kaki kiri awak ni kena tekan ke depan. Kalau nak turunkan gear, tekan ke belakang. Sekarang awak cuba masuk gear 2. " Akmal menyuruhku.

Aku terus memasukkan ke gear 2.

" Haa, pandai! Awek sapa la ni ? Sekarang masukkan ke free gear semula. ". Aku terus menunduk mencari tempat menekan gear di bawah tapak kaki kiriku. Lantas kutekan 2 kali. Ketika itu Akmal kembali mencatat di bukuku.

Akmal menurunkan motor dan menyuruh aku cuba membawanya ke sekeliling taman. Aku cuba membawa dengan Akmal turut menunggang di belakangku. Aku membawa perlahan-lahan motor tersebut.

" awak, saya dah berjaya bawa motorlah! " aku menjerit sambil menoleh kearahnya. Tiba-tiba... Gedebush!! Kami sama-sama tergolek di atas rumput. Mujurlah tidak ada kecederaan yang teruk. Sekadar calar-calar sahaja. Rupa-rupanya ada bonggol di hadapan ketika aku menoleh ke arah Akmal tadi.

Akmal terus bangun mengangkat motornya dan menjegil mata ke arahku. Mampus aku kali ni! Mesti dia tak bagi aku naik dah motor.

" Kan saya dah cakap, awak tu takkan reti punya bawak motor. Selamat tak cedera teruk tau. Dah jom kita balik. Susahlah kalau dah sayang, nak marah pun dah tak reti. ". Akmal terus mengajakku pulang.

-------------------------------------------------------

11 September 2009

Tepat pukul 9 pagi, Akmal tiba di rumahku dan terus memarkirkan keretanya di dalam garaj. Aku terus mengunci pintu rumahku dan mengusung keluar scooter Nisa. Mujurlah Nisa membenarkan aku meminjamnya. Aku memakai helmet dan menghulurkan helmet Nisa kepadanya.

Terbeliak mata Akmal memandangku. "Pink??? Awak nak suruh saya pakai helmet ni?? Janganla awak. Dah lah scooter warna pink jugak. Hantu pink betullah Nisa ni.! Awak, tukarlah helmet dengan yang ni. Tak macho lah pakai pink ni.".

" Tak boleh! Saya tak selesa lah pakai helmet orang lain. Awak juga pernah cakap dulu, keselesaan adalah ciri-ciri keselamatan yang penting kan? ". Jawabku. Sebenarnya tidaklah ada kesan sangat pun kalau aku memakai helmet Nisa tapi sengaja aku mahu mengenakannya hari ni.

" Yelah-yelah, jomlah kita pergi. Awak ingat lagi tak taman dekat rumah sewa saya dulu. Kita pergi ke makan kat situ jela. Awak yakin ke awak boleh bawak motor? ". Tanya Akmal sambil menyarungkan helmet ke atas kepalanya.

" wah, nampak ayu lah awak! ". Perliku apabila melihat dia memakai helmet pink itu. Malas aku nak menjawab pertanyaannya. Ingat aku macam dulu lagi ke?

" Tak payah lah awak puji. Lelaki mana yang pakai helmet ni pun mesti nampak ayu punya. " jawab Akmal berbaur merajuk.

" Padan muka! Lain kali keluar dengan saya lagi ye." Aku terus menghidupkan enjin scooter Nisa.

Aku terdengar Akmal berkata, " Emm, bagus! Ada peningkatan!." Dia terus membonceng di belakangku. Aku masih ingat dengan jelas jalan ke rumahnya. Entah mengapa aku tidak mampu membuang ingatan terhadapnya langsung.

Aku memulakan perjalanan. Tiba-tiba Akmal meletakkan tangannya dipinggang ku. Aku menampar tangannya. Terus dia menarik tangannya kembali. Tidak lama kemudian dia meletak kembali tangannnya namun bukan di pinggang, tetapi di bahu. Aku mencubit tangannya.

" Habis tu saya nak pegang kat mana? Gayat lah duk macam ni! " Akmal berkata sambil sedikit terjerit agar aku mendengar suaranya dengan jelas.

" mengadalah awak ni, nak gayat pulak! Awak jangan sentuh saya ye, kalau tak saya tinggalkan awak kat tengah jalan ni. " ugutku kepada Akmal.

Akmal terus terdiam, mungkin berasa takut dengan ugutanku. Selang 5 minit kemudian, tiba-tiba aku berasa kepalaku sedikit berat. Rupa-rupanya Akmal sedang memeluk helmetku!

Terusku memberhentikan scooter di tepi jalan dan mematikan enjin. Aku menoleh ke arah Akmal dan berkata, " Awak ni dah gila ke apa? Kenapa awak peluk helmet saya hah?! Senget kepala saya tau tak? ".

Akmal mula tersengih-sengih sambil menjawab, " Dah awak tak bagi saya sentuh awak, saya pegang lah helmet awak. Ada saya sentuh awak? Takde kan?. "

" Awak ni bila nak jadi matang sikit ek? Penat lah saya nak melayan kerenah awak ni. Cuba awak toleh belakang sekejap."

Akmal terus menoleh ke belakang.

" Awak ada nampak pemegang tak kat belakang seat tu?"

" Ada, kenapa". Tanya Akmal.

" Hah, pegang yang tu lah SUDU!! Nama je engineer fizik tapi benda simple macam ni pun saya nak kena ajar ke? ". Aku terus menghidupkan semula enjin. Gilalah dia ni. Tak pernah aku jumpa pembonceng pegang helmet orang depan!

Aku meneruskan perjalanan. Sepatutnya 15 minit je ke kawasan perumahan Akmal namun mungkin kerana aku membawa sedikit perlahan, ia memakan sedikit masa.

Setibanya di lampu isyarat, aku terdengar penunggang motosikal di sebelahku berkata, "Bawak awek keluar jalan ye adik? ". Tanya lelaki itu kepadaku sambil menunjuk ke arah Akmal yang berada di belakangku.

Awek? Mungkin kerana helmet pink yang dipakai Akmal. Aku tidak menghiraukan lelaki itu sambil meneruskan perjalanan apabila lampu hijau.

Rasa pelik bermukim di hati kerana Akmal diam sahaja ketika itu. Mustahillah dia tidak berasa marah mendengarnya. Tiba-tiba Akmal menyandarkan kepalanya di atas bahuku.

" Awak ni nak kena eh? Kacau bahu orang pulak ni !". Marahku namun tidak ku tolak kepalanya dari terus bersandar. Tiada sedikit respons pun dari Akmal. Rasa hairan aku terhadap Akmal. Aku terus berhenti memandangkan sudah tiba di taman di rumahnya.

Aku menjeling ke arah Akmal yang masih bersandar di bahuku. Tidur??? Aku terus menolaknya ke tepi.

Akmal kulihat terpisat-pisat seolah-olah baru tersedar dari tidur.

" Awak tidur?? Atas motor?! ". Terusku mentertawakan Akmal yang kelihatan terpinga-pinga. Tak pernah aku tergelakkan orang sebegini rupa. Namun Akmal berjaya membuatku ketawa sebegini. Dekat 5 minit jugaklah aku mentertawakannya. Akmal hanya mampu tersenyum. Malukah dia?

" Sudah-sudahlah tu awak. Kang putus urat perut tu kang. Dah lama saya tak tengok awak ketawa macam ni ye. Dahlah awak, jom kita pergi makan. "

Kami berjalan ke gerai yang terletak di situ. Aku masih lagi ketawa. Tak sangka ada orang lagi teruk dari aku. Rasanya aku tidaklah teruk sangat kalau setakat tertidur dalam bas tapi dia? Hahaha!

Kami makan nasi lemak dan teh tarik. Selesai makan Akmal mengajakku bersiar-siar di taman. Aku seakan teringat sesuatu kejadian apabila aku melewati tempat tersebut. Ha! Disinilah aku belajar menunggang motor dahulu!

Akmal terus menuju ke sebatang pokok berdekatan kerusi rehat di situ. Dia mula mengorek-ngorek tanah di situ dengan menggunakan ranting kayu yang bersepah di situ.
Hairan aku melihatnya.

"Awak ni kenapa? Kerja anjing polis pun awak nak curi ke? " tanyaku kepadanya. Manalah tahu dia sedang menjalankan penyiasatan.

" awak ni diamlah. Awak duduk je dekat kerusi ni ". Akmal menarik tanganku kearah kerusi dan meneruskan kembali kerja mengoreknya. Semakin lama semakin dalam Akmal mengorek. Tiba-tiba dia menarik keluar bungkusan plastik hitam. Dia ni simpan benda tak betul dalam tanah ke?

" Eh, apa tu? Awak simpan ke?". tanyaku kepada Akmal.

" Nah, ni awak punya lah. Tapi saya nak awak buka di rumah bukan di sini. "

Hairan aku melihat bungkusan tersebut. Namun ku ambil juga dari tangannya.

" Ada apa dalam ni ? Tak nak lah saya, syirik! ". Aku terus memulangkan barang tersebut kepada Akmal.

" Haish! Ada pulak ke situ awak ni! Nanti bila awak buka awak tahulah. Dahlah jomlah kita balik. Mesti dalam hati awak tu excited gila nak tengok benda tu. Buat-buat tak nak pulak. Hah, kali ni biar saya bawak pula ye. Kang berdengkur pulak saya di atas jalan raya tu."

Tersenyum aku mendengar gurauannya. Kami bertolak pulang ke rumahku. Usai tiba di rumahku, Akmal terus mendapatkan keretanya dan bertolak pulang. Sebelum pulang, sempat dia berkata, " Kalau tak berani, janganlah buka bungkusan tu. Nisa pun takde kat rumah. Tinggal awak sorang je tau. "

" Awak jangan nak takutkan saya! Awak bagi apa ni ha?? "

" Bye, sayang. Abang balik dulu ye. “ kereta Myvi Akmal terus meluncur laju.

Entah apa agaknya yang dia bagi. Aku goncang-goncangkan bungkusan tersebut. Macam kotak je ni. Namun aku tak berani membukanya. Biarlah Nisa pulang dahulu. Sepanjang hari itu, aku hanya mampu melihat bungkusan tersebut. Hinggalah tiba waktu malam,aku menerima emel dari Akmal.

’ Hai sayang, duk buat apa tu?

Dah tengok ke apa yang saya bagi tadi ? Mesti belum kan ? Tunggu Nisa balik dulu ye ? Macamlah saya tak tahu perangai penakut awak tu !

Hurm, hari ni saya takde idealah nak mengorat awak. Mungkin saham saya waktu semalam lagi tinggi kot.

Awak, dah lama saya tak tengok awak ketawa macam tadi tau. Awak nampak happy sangat tadi. Tapi saya harap kalau saya bagitahu hal sebenar, awak jangan marah ye?

Sebenarnya, saya bukan tidur pun waktu membonceng dengan awak tadi. Saya buat-buat tertidur je. Yelah, malu tau dengar mamat kat traffic light tu cakap. Dahlah pakai helmet pink, scooter pink, perempuan yang bawak pulak tu! Malulah saya.

Saya lagi sanggup awak gelakkan saya sampai terguling-guling sebab ingat saya tertidur dari orang lain yang gelakkan saya. Tapi takpelah, asalkan awak happy. Takdelah asyik masam je muka tu bila jumpa saya.

Hurm, pasal barang tu sebenarnya tu barang awak. Sebenarnya sewaktu kita sama-sama jatuh motor tu, saya rasa menyesal sangat benarkan awak belajar. Selamat awak takde cedera apa-apa. Sebab itu jugaklah saya simpan barang tadi dalam tanah di situ, dan berjanji akan pulangkan kepada awak apabila awak dah berjaya buktikan awak mampu bawak motor. Saya tak bagi awak tengok benda tu pada masa dulu pun kerana ada tips yang saya tinggalkan untuk awak. Biasalah, saya kan kedekut ilmu!.

Rasanya awak dah dapat teka kot barang apa yang saya beri tadi. Jangan risau, bukan benda yang menakutkan lah.

Okeylah, saya nak tidur dulu. Nanti esok saya call awak ye. Dan macam biasa, jangan rasa terharu pulak ye. Hehehehe’

-------------------------------------------

Aku terus membuka bungkusan plastik yang Akmal beri tadi. Ada kotak di dalamnya dan sebuah buku nota kecil terjatuh dari dalam kotak tersebut. Buku aku?? Dah lama aku tak tengok buku ini sejak hari itu hinggakan aku sangka sudah hilang. Patutlah selepas pulang dari menghantarku hari itu, dia terus tergesa-gesa ke satu tempat. Ada hal penting katanya.

Ku selak hingga ke helaian memuatkan tulisannya.

Komen dari Cikgu Akmal.

1. Melawan cakap cikgu! Cikgu gurau cakap dia macam ketam pun nak marah.

2. Terlampau gelojoh nak belajar, sampai kunci pun pulas tak betul.

3. Masuk gear pun teragak-agak. Kalau nanti kat tengah jalan, confirm gelabah biawak!

p/s dari Cikgu : Sebenarnya senang je nak bawak motor ni. Bila awak teringatkan saya yang selalu duk ejek awak tak reti bawak motor ni, tentu awak akan boleh punya bawak motor. Betul tak?


Arghh, macam mana dia tahu?? Sememangnya dengan cara teringat akan kutukan Akmal lah yang membolehkan aku mampu menunggang motor hingga berjaya memperoleh Lesen P. Akmal! Aku terharu lagi!
posted by Penulisan2u @ 4:16 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
51 Comments:
  • At 5/10/09 5:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah kelakar giler ..hehehhe
    cepat2 sambung ok

     

  • At 5/10/09 5:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyer...

     

  • At 5/10/09 6:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best..keluar air mata ketawa..dpat tunang cam Akmal kan best..huhuhuhu

     

  • At 5/10/09 8:55 PG, Anonymous Ajoi said…

    hehe warna pink ek..

     

  • At 5/10/09 9:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la...nk lg2..hehe..

     

  • At 5/10/09 10:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pun jadi gila,,gelak sorang2.all the best.

     

  • At 5/10/09 11:03 PG, Anonymous ciknum said…

    bestnye..kalau ada sambungan lg best..
    cepatlah buat sambungannye

     

  • At 5/10/09 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha
    gelak guling-guling baca cter ni...
    kelakar gler kot...

    syabas penulis. best cter ney.......

     

  • At 5/10/09 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apesal xde pun blog http://rifanna.blogspot.com.?

     

  • At 5/10/09 12:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....cpt2 sambung!! hehehe

     

  • At 5/10/09 12:18 PTG, Anonymous mimie said…

    best cite ni....
    cptla smbung.. xsbar nk bc sterusnye..
    ade blog x? klu de bg laaaa..

     

  • At 5/10/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..walaupn kapel n bertunang stil sempoi ja dua2 org 2...xda kontrol2 cun...kiut sgt

     

  • At 5/10/09 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh giler la..
    nk temuntah ketawe...
    =p
    cute couplet

     

  • At 5/10/09 5:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambung lerr yg ke 4 plak...
    citer ni sronok tol larr!!!
    sal akmal da tunang 2, tol ke???

     

  • At 5/10/09 5:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2!!! lawak giler.. mk aku tengok semacam je aku gelak sorang2.. cpt2 smbung.. da x sabar da ni..

     

  • At 5/10/09 5:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha lawak gile..
    sampai aqu kene tegur ngn bos nape gelak sorg2..
    cpt la smbg x sbr ni

     

  • At 5/10/09 8:13 PTG, Blogger ~terataibungaindah~ said…

    so sweet~
    =p

     

  • At 5/10/09 9:00 PTG, Blogger miz ruha said…

    wei..
    lawak giler....

    hahhaa...
    helmet pink...

    cpt smbg...

     

  • At 5/10/09 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie....
    lucu pn ada...

     

  • At 5/10/09 10:37 PTG, Anonymous lizz said…

    kelakar tul..gelak tak henti2 baca...tgh study baca novel ni..pastu terus lupa benda yg study tu..hehe..4 kali baca..at least bleh release tension..but pls writer..nxt episode asap ok..

     

  • At 5/10/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila nak kuar nex episod?

     

  • At 6/10/09 12:26 PG, Anonymous nor said…

    continue plez...
    best..klakar gler..xsbar nk tgu 7 hr smakin syg 4..
    gud luck..chaiyok2!!

     

  • At 6/10/09 7:43 PTG, Anonymous Anis said…

    eem memang best sangat citer nie
    cepat la sambung x sabar nak baca

     

  • At 8/10/09 11:13 PG, Anonymous tempegoreng said…

    adoyai... lawaknyaaaaaaaaaa.. x larat dah aku nak gelak.huhu

     

  • At 8/10/09 4:10 PTG, Anonymous lyna said…

    kelakar lah
    lawak bangat
    sambung cepat3

     

  • At 8/10/09 4:11 PTG, Anonymous NINOT said…

    jalan cerita yang sungguh menarik sehingga menarik minat membaca saya ....... ni hari-hari duk tunggu 7 hari semakin sayang (4)

     

  • At 8/10/09 4:17 PTG, Anonymous NINOT said…

    bila membacanya ninot teringat zaman muda-muda.....dulu
    rasa macam diri saya pula sungguh menakjubkan.

     

  • At 8/10/09 5:05 PTG, Blogger rifanna said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 9/10/09 12:19 PG, Anonymous ainz said…

    cite nie best la kalau blh cepat2 la sambungkan, nak tau ape pulah perkara yang terharu tu !!!!
    ok bye$$$

     

  • At 9/10/09 11:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boleh tahan karya awk ni...buat aku tersengih sorang dlm ofis,cam org xbetol...hehe.. terus berkarya..gud luck

     

  • At 11/10/09 7:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    part pegang helmet tu yg paling lawak..hahaha..

     

  • At 12/10/09 10:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aww..so sweet..part paling best time akmal pgg helmet tu hehe..i was laughing like crazy at 4am in the morning..cant wait for num 4!!good job :)

     

  • At 13/10/09 8:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best tollllllll
    A.1

     

  • At 13/10/09 8:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best betul lah ehehe saya gelak sampai nak pecah perut ahahah...Lovvveeeeeeeeeeeeeee ur story^^

     

  • At 13/10/09 9:41 PTG, Blogger nur crystal said…

    tau xpe, gelak sakan dlm bilik ni sorg2..

     

  • At 11/11/09 2:44 PTG, Anonymous NINOT said…

    MANA NI 7 HARI SEMAKIN SAYANG 4...... DAH LETIH AKAK TUNGGU DIK ...............................

     

  • At 13/11/09 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg syok giler..tq la cz dpt hsil kn cte yg mnrik cmni..
    ktwe x hnti..

     

  • At 21/11/09 6:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sye membace ni tergelak gelak dibuatnye..
    kakak sye pn pelik dgn sye..
    best..
    teruskan

     

  • At 2/12/09 3:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nuR_haN a.k.a miSs unGu said...
    s0o suwitt l0rhh..
    mmg gle2 ah bce sib bek xgle smpai ak ley
    gelak sorg2 n siap t,angau lgik tuh...hehe
    fuh..syok kn dpt p.we cam akmal...
    ske wat org t.haru tau..
    t0 da writer pr0ceed k....
    smngat mmbce btmbh2 nih..hik2..:)=

     

  • At 11/2/10 11:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha.........klakar giler citer ni.......
    nak2,masa dia peluk helmet tu..
    x pernah di buat orang benda cam tu.....
    mmg gelak sorg2 la dlm bilik ni...
    hilang trus rs ngantuk........

     

  • At 17/4/10 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler.....smbg lgi........

     

  • At 29/4/10 8:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahaha!!!pelok helmet???????hahahahaha...kelakau giler!!!best sesgt!!gelak sowg2 pg2 dlm opis nie

     

  • At 12/6/10 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saye ske sgt2 cter nie.........gud job writer....

     

  • At 14/8/10 7:43 PG, Anonymous nurul said…

    kelakar laa...smpai leh glak sorg2....x sbar nk dgar crita strusnya....

     

  • At 25/7/11 3:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nyee

     

  • At 14/1/12 12:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoi,tergelak-gelak aq bace
    best gila ar
    tahniah

     

  • At 17/1/12 9:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla cte nie
    tahniah kpd penulis

     

  • At 29/1/12 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kelakar gler..snak prut glak..best sgt tau..

     

  • At 30/6/12 8:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler smbung lagi

     

  • At 3/7/12 10:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sngat.......................................................

     

  • At 15/10/12 7:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Haha..klakar ar akmal ni...haha..best...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group