BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 11, 2009
Cerpen : Rahsia sebuah cinta
Nama Pena : dya zafina

"Aku terima nikahnya Nurin Nazrini Binti Abdullah dengan mas kahwin sebanyak RM80 tunai"
"sah?... sah" jawab saksi-saksi berdekatan.
"Alhamdulillah" terdengar suara abah lembut.
Sudah seminggu aku berada dirumah besar ini, bermakna seminggu jugalah aku sudah bergelar seorang isteri kepada Adam Zakuan Bin Abdul Manaf. Anak Tuk penghulu kampungku yang disegani ramai.
Masih terbayang-bayang lagi bagaimana aku merayu pada bapaku agar mengubah keputusannya yang menerima pinangan ketua kampung untuk menjodohkan aku dengan anak terunanya.
"Abah tolonglah Rini, Rini berhak menentukan siapa teman hidup Rini. Abah tak sepatutnya menerima pinangan tersebut tanpa pengetahuan Rini. Rini juga ada perasaan dan keinginan untuk bersama orang yang Rini sayang dan cintai". Rayuku,
"Sudah, abah sudah bersetuju dan berjanji dengan pakcik Manaf..malu kalau tak jadi tau" . tegas abah.
"Tapi bah.."aku ingin bersuara.
"Rini, abah tak pernah mintak apa pun dari Rini sebelum ni..Hanya ini yang abah mohon,jangan malukan abah dan keluarga kita..abah sudah membuat janji dengan menerima pinangan tu..kita mesti pegang pada janji tu..kalau lembu pada talinya,kita manusia pada janjinya Rini.."potong abah dengan lembutnya memujukku.
"Betul tu Rini, mak harap Rini janganlah terus berkeras macam ni..kami inginkan yang terbaik untuk Rini. Hanya Rini saja yang belum berkahwin,abang-abang dan kakak-kakak Rini semuanya berkahwin dengan orang jauah-jauh, semuanya bukan senegeri dengan kita..sebab tu la mak dengan abah nak Rini Kahwin dengan anak pakcik Manaf tu, dekat pun dekat…lagipun si Adam tu baik budaknya,mak yakin Adam mampu bahagiakan Rini". Usul mak pulak..
"Mak,takkan la sebab tu,mak ngan abah sanggup belakangkan Rini dalam memilih jodoh Rini sendiri?" marahku..
"Mak tahu,kamai memang bersalah sebab tak bincang dengan Rini dulu, tapi mak fikir tentu Rini setuju memandangkan Rini pun berkawan rapat dengan adam dulu kan?" sanggah mak..
"mak, tu zaman bila mak? Zaman Rini main pondok-pondok? Semua tu dah berlalu la mak..Rini pun dah tak pernah jumpa dia selepas kami tamat tingkatan 5 dulu.jadi camne kami nak kahwin mak?" aku meluahkan ketidakpuasan hatiku.
"sudah Rini,abah dah buat keputusan, walau apapun alasan yang Rini bagi..semua tu tak kan ubah keputusan abah lagi". abah kembali bertegas denganku.

Setitis air mataku gugur menyedarkan aku kembali dari lamunanku..
"sampai hati mak dengan abah buat Rini macam ni,sanggup abah dengan mak hancurkan masa depan Rini" gogoiku sendirian..
Memang betul aku belum punyai teman istimewa tapi itu tak bermakna aku harus dipaksa kahwin dengan lelaki pilihan ibu bapaku. Adilkan pada zaman sekarang perkahwinan dirancang dan ditentukan oleh orang tua?aku buntu bila memikirkian hal demikian,aku benci!!
Dalam adik beradikku,tidak dinafikan akulah anak yang suka mementang kata-kata ibu bapaku, aku seorang yang keras kepala dan tidak mahu mengalah, kerana itu tidak hairanlah aku memilih kerjaya sebagai peguam yang memberi peluang untukku berdebat setiap hari. Namun dalam urusan perkahwinanku dan jodohku aku tidak mampu untuk berdebat dan menghalangnya. Permintaan abah benar-benar mencekit urat sarafku. Aku menurut dalam terpaksa…
Adam Zakuan! Nama yang selama ini bermain dimindaku sehinggalah aku sah menjadi isterinya. Aku akan ajar kau, berani ya mahukan aku menjadi isteri kau tanpa berbincang dengan aku terlebih dahulu. Nanti kau! Rasakan lah kehadiran aku dalam hidup kau, sehingga kau akan menyesal dengan perkahwinana ini…amarahku bertukar menjadi dendam terhadap suamiku.
Setelah seminggu lebih aku berada dikampung melansungkan perkahwinanku, kini aku kembali ke kota untuk meneruskan kehidupan seperti biasa, bezanya aku kini tidak lagi tinggal bersama teman-teman serumahku yang sama-sama menuntut di university dahulu. Sedih hatiku ingin meninggalkan sara, dan mia..Maisarah dan DAmia Huda merupakan temanku sejak tahun pertama di university lagi. Bersama merekalah aku bertengkar, ketawa riang, menangis, berkongi masalah dan segala-galanya. Kini aku tinggal bersama suamiku di sebuah kondominium mewah di jalan Sultan Ismail, Damansara. Aku tidak mengemari tinggal di kondo,bagiku kawasannya terhad, tiada ruang untuk menanam bunga, serai, pandan dan apa-apa lagilah. Tak seperti di kampung boleh menanam di sekitar kediaman, malah ketika di rumah sewaku dahulu pun aku menanam serai, pandan dan lengkuas.

"Ermm..baru balik Reen.." tegur Adam ketika aku melangkah memasuki rumah. Dia sedang membaca majalah di ruang tamu.
"Yealah, tak kan tak nampak kot" suaraku keras.
"Aik, abang Tanya pun nak marah?Reen kemana baru balik masa ni? Tanya suamiku lembut.
"kerumah Sara dan Mia,lama tak jumpa mereka,so lepak-lepak la kat sana, tak sedar pulak dah lewat" jawabku panjang, agar Adam tidak lagi menyoal.
"ok,tp sampai tak ingat yang Reen ada suami kat rumah nie?" soalnya lagi.
Aku mulai rimas dengan pertanyaan Adam, ‘nie yang bt aku naik darah’,gomelku dalam hati.
"Ala,macamla awak tak biasa saya balik lewat!".bentakku. sejak kami berkahwin aku tak pernah menggunakan perkataan ‘abang’ padanya walaupun Adam membahasakan dirinya sebegitu.
Apa kena dengan Reen ni? Sejak kita kahwin, Reen tak pernah anggap abang ni suami Reen..Reen, u’re my wife! Abang perlu tahu kemana Reen pergi dan kenapa balik lewat". tegur Adam dengan suara semakin meninggi.
"Ermm.." balasku
"abang tahu, Reen tak suka abang, tapi sampai bila kita nak macam nie?abang ikut semua kemahuan Reen..Reen nak kita bilik berasingan , abang setuju, Reen tak jalankan tanggungjawab Reen, abang diam…apa yang Reen buat abang cuba fahami.. abang ingin bagi ruang pada Reen untuk terima abang dan….tapi nampaknya abang je yang cuba fahami Reen". keluh Adam kesal.
"Saya letih, kita bincang lain kali jeala eh". aku berjalan kebilikku.
Tapi bahuku dipegang oleh tangan kasar Adam.
"Tunggu dulu Reen, abang nak kita bincang hal kita ni…jangan berdalih lagi". Pujuk Adam lembut.
"kan saya dah kata,saya letih…awak nie tak faham ke?" suaraku mula meninggi.
Ya ALLAh, ampunkanlah dosa hambamu ini,aku sedang melakukan satu lagi dosa..kenapa cepat sangat amarahku terhadap suamiku ini.. kemudian aku duduk di kerusi berdekatan untuk mengelakkan mulutku lancang membantah kata-kata suamiku.
"ok..kalau Reen rasa susah nak terima abang sebagai suami, apa kata kita mulakan hubungan kita sebagai kawan. Dulu pun kita pernah berkawan kan?". tutur Adam cuba memancingku.
"Ermmm..tu dulu…". Kataku perlahan.
"Kenapa? Kalau dulu kita boleh berkawan dan bermain bersama, kenapa sekarang kita tak boleh melakukannya? Lagipun tak salah kalau kita mencuba kan?" asaknya.
Betul juga tu,dulu aku pernah berkawan denganya, malah kami pernah berada dalam persatuan yang sama. Aku seorang yang aktif berpersatuan dan aktif dalam debat manakala Adam seorang Pustakawan yang rajin dan gemarkan buku-buku serta aktif dalam olahraga sekolah. Kami pernah berada dalam pasukan yang sama ketika pertandingan hoki peringkat daerah. Dia merupakan atlet harapan sekolah dan menjadi kesayangan guru-guru dalam sukan, aku pula hebat dalam pendebatan dan sentiasa menyainginya dalam pelajaran. Kami bersaing secara sihat dan kami membawa haluan masing-masing selepas tamat peperiksaan SPM. Sejak itu, kami tidak pernah bersua dan aku hanya mendengar khabar yang Adam dapat menyambung pelajaran di Rusia dalam bidang kejuteraan.
"Reen…..". teguran Adam menghilangkan semua lamunanku..
"ok..kita cuba". Putusku dan segera berlalu kebilik. Tubuhku melekit dan tidak sabar rasanya ingin menjirus air kebadanku seterusnya tido..’argggh,..letihnya’.

Hampir sebulan aku bersetuju menjadi kawan kepada suamiku sendiri,anehkan..dan selama itu juga aku cuba membung rasa marah dan benci terhadpa perkahwinan ini. Aku cuba melupakan hubungan perkahwinan dan hanya memikirkan yang aku dan dia sekadar kawan. Tidak pula payah untuk aku bercakap dengannya seperti mana sebelum ini. Adam banyak bercerita sehinggakan kadang kala aku letih mendengar ceritanya yang terlalu banyak itu. Adam cuba menjernihkan hubungan kami dengan bercerita kisah-kisahnya semasa di luar Negara dan banyak lagi. Menurut Adam lagi, adiknya akan menumpang di rumah kami selama dua bulan kerana menjalani latihan industry di sebuah syarikat bekalan air, SYABAS. Hal ini mengembirakan aku, kerana aku tidak akan sunyi lagi berada di rumah dan tidak perlu melayan cerita-cerita Adam yang banyaknya itu. Tapi perkara yang menjadikan aku berfikir panjang apabila Adam meminta aku berpindah ke Bilik utama dan berkongsi dengannya sepanjang adiknya tinggal dirumah kami. Hal ini untuk mengelakkan adiknya, ika mengetahui perihal rumahtangga kami. Pada mulanya aku sememangnya berkeras untuk tidak mengikuti cadangan Adam dan tidak mengendahkannya. Aku buat-buat sibuk dan tidak mengangkut pakaianku ke bilik Adam.
Pada hari yang dijanjikan Ika datang kerumah kami, Adam yang mengambilnya di Hentian Putra.
Pada malamnya kami makan di rumah. Zulaikha seorang gadis yang kecil molek dan periang, orangnya berkulit sawo matang dan seiras dengan Adam. Sejak sampai suaranya memenuhi setiap genap kediaman kami dengan usikan dan tawanya menjadikan rumah tersebut hidup dan bercahaya dari sebelumnya.
"Kak Reen, kenapa baju akak banyak kat bilik tamu tu?". soal Ika ketika kami sama-sama menonton tv pada malam tersebut.
"Hah…aRR,,.. baabaju "aku tergagap-gagap mahu menjawabnya.. ‘aduh apa aku nak jawab nie..tu la,degil sangat..’
"Baju tu Kak Reen belum gosok, jadi diletakkan kat bilik tu.. lagipun sebelum ni mane ada orang kat bilik tu.." jawab Adam mebantuku menjawab soalan Ika itu..
‘Huhhh.leegaa…’
"oo00…patut pun..manela tahu kot-kot time gaduh kak Reen lari duduk bilik tu..hehhe". duga Ika.
"eis,,kesitu plak..kami mana ada gaduh-gaduh..cam budak-budak pulak..kan sayang?" bantah Adam.
"haahh,..? a’aa..betul tu ika…".jawabku dalam getaran,entah kenapa jantungku berdetik kencang bila ada memanggilku begitu. ’adus bersayang-sayang la pulak mamat nie’
"ermmm..ok la akak,abang…ika masuk tido dulu la eh..ngantuk doh ni,esok dah nak stat kijo". Ika bangun dan melangkah ke biliknya.
Tinggalla aku dan Adam di ruang tamu tersebut.. ntah kenapa mataku belum mangantuk atau pun aku sebenarnya teragak-agak nak masuk tidur di bilik yang akan aku kongsi bersama Adam.
"Esok Reen ambik baju dalam almari bilik tamu tu dan simpan di bilik kita". tutur Adam memecahkan kesunyian.ketika aku mula bangun meninggalkannya.
"Bilik kita?". Aku terkejut dengan kata-katanya.
"yea bilik kita, selama Ika berada kat sini dan abang harap untuk selamanya..abang tak sempat nak ambik semua pakaian Reen tadi, so abang ambikla barang-barang yang penting saja" kata Adam lagi ketika aku dah mula melangkah menuju ke bilik utama.
‘barang yang penting saja?oo..patut la, Ika hanya mengatakan baju sahaja yang terdapat di almari biliknya rupanya Adam dah mengangkut sebahagiannya…jadi..arghh,jadi termasuklah pakaian dalamku! Adam dah mengambilnya dan menyimpanya di dalam almari biliknya..aduh, malunya aku, apalah la yang difikirkannya bila mengambil pakaian aku dan melipatnya tadi. Rajin pulak dia menyusun pakaianku di dalam almari tersebut.. aku bertambah malu…
Cepat- cepat aku naik ke katil dan berpura-pura tidur apabila terdengar tombol pintu dibuka dari luar. Sempat juga aku letakkan bantal sebagai pemisah tempat tdur kami.
"Aik Reen…cepat tido?" Tanya Adam..
"atau pura-pura tido nie?" duganya lagi
"Jangan sampai semput dah la eh, jgn tahan nafas tu…kalo iye pon tido takkan la sampai terkaku camtu sekali ?" usik Adam dengan tawanya dan berlalu ke bilik air.
‘huh..kurang ajar punya laki, sempat lagi die mengata aku..cam tau-tau je aku pura-pura tidur…eisss, gerammya..’ bercampur malu sebenarya kerana lakonanku terkantoi.
Sejak hari itu hubungan aku dan Adam bertambah baik, kami sudah boleh bertukar cerita dan sudah boleh bergelak ketawa bersama. Aku sudah tidak kekok lagi bersamanya, tambah-tambah lagi dengan kedatangan Ika menjadikan kami sebuah keluarga yang bahagia. Adam sentiasa meluangkan masa dirumah, hari minggu biasanya di habisankan dengan mengemas rumah dan bersiar-siar di taman. Tak disangka rupa-rupanya Adam mempunyai minat yang sama denganku iaitu megemas dan medekolorasikan rumah. Adam juga gemar berjoging, setiap minggu dia akan berjoging di tasik perdana, pada mulanya aku tidak gemar mengikutnya, hanya Ika sahaja yang megikut abangnya stiap kali keluar berjoging dan aku hanya menyediakan sarapan dirumah. Ika selalu mengajak aku turut serta berjoging dan setiasa memujukku setiap kali ingin keluar berjoging. Entah bangaimana aku termakan pujuknya dan kami sama-sama ke tasik Perdana, tapi aku tidak berjoging..hanya makan bekalan yang aku sediakan sambil menikmati pemandangan pagi yang indah itu.
"bez kan kak Reen pagi-pagi dapat hirup udara yang segar camnie". laung Ika apabila melihat aku leka melayan perasaan.
"a’aa. Rugi akak tak ikut dari dulu lagi..". aku mengiakan.
" Dia jual mahal Ika, mana la nak ikut kita nie, lagipun dia sayangkan lemak yang ada pada badannya tu, tu pasal tak berminat nak berjoging, bia la die simpan je lemak tu!". Usik Adam.
‘ehh, sempat lagi die mangata aku!’
"lemak tu kat badan saya, suka hati saya la, lagipun saya bukan nak konngsi-kongsi dengan awak pun!" marahku.
"haahaha… abang ngan kak Reen ni macam-macam la..pasal lemak pun bole bertengkar eh… tapi bang Kak Reen ni,dia tak suka berjoging dan sayangkan lemak pun badan dia tetap mantain,mengancam habis!!.."gelak Ika.
"haa,betol tu ika, pasal tu la abang sayang sangat pada kak Reen tu, selalu buat abang tak tahan!" sampuk Adam lagi.
"tengok tu kak, pengakuan ikhlas tu…ish, abang ni tak tau malu langsung la..". gomel Ika.
Terkejut aku mendengar kata-kata Adam tu. ‘biar betol si adam ni,boleh dia bercakap cam tu depan adik die,nk kena betul la die ni..memang langsung tak tahu malu!’
"dah la tu, apa kata kalau kita makan, akak dah lapar nie". Kataku menamatkan perang mulut antara Adam dan Ika.
"hah, tengok tu Ika, kita yang jogging tapi dia pulak yang lapar…hahahha". Gelak Adam sambil tangannya memaut erat pinggangku. Dihadapan Ika, Adam segaja menunjukkan kemesraan kami dan mempamerkan sifat romantiknya itu.
"Amboi, habis kalo saya tak makan buat apa susah-susah saya masak, nak bagi awak makan dan tambahkan berat badan awak tu..berjoging konon tapi perut makinn ke depan..buncit!" bidasku marah. Marah dengan kelakuan Adam yang semakin berani memegangku dan menciumku di hadapan Ika.
"dah tu, nak tunggu perut Reen yang kedepan,?kebulur dulu la nampaknya abang". Perlinya dalam gurauan sambil mencium telapak tanganku.
Belum sempat aku membalasnya, ika sedia menyampuk..
"ala,kalo camnie gaya abang ngan kak Reen hujung tahun ni gerenti ika dapat anak suadara, tak sempat kebulur la abang tu." . tawa ika dengan kuatnya.
"Amin,doa-doala yea agar hujung tahun abang dapatla anak seperti yang dikatakan Ika tu.." kata adam sambil tangannya mengaminkan beberapa kali dengan lagaknya yang melucukan.
Mulutku terkatup rapat,mana perginya hujah-hujahku yang bernas selama ini,takkan la aku tak mampu membidas balik kata-kata dua beradik nie.

Suatu malam, yang seharusnya Adam menghadiri seminar di utara Tanah air. Saat yang sangat-sangat ku tunggu iaitu berseorangan di bilik besar ini. Selama ini aku rasakan perlakuanku terbatas dek sorotan mata Adam. Walaupun Adam tidak pernah mengambil kesempatan terhadap diriku namun aku tahu yang dia sentiasa memerhatiku setiap kali aku keluar dari bilik air. Pada mulanya aku kekok dengan jelingan Adam, namun lama kelamaan aku menjadi lali malah ternanti-nanti jelingan tajam Adam. Pandangannya yang penuh kelembutan dan kerinduan terpamer indah pada matanya yang kuyu dan mempersonakan itu, aku perasan yang Adam memiliki sebuah mata yang sangat mempersonakan dan matanya yang coklat itu mengambarkan sebuah cinta yang sangat sukar dimenngertikan. Kini aku rasakan seolah-oleh ada sesuatu yang menarik yang tak dapat aku tafsirkan dengan kata-kata. Setiap kali aku ingin merungkai apakan perasaan yang sering buat aku kebingungan itu, aku pasti menemui jalan buntu. Aku takut ingin mengakui yang aku mula jatuh cinta terhadap Adam!
Aku teringat yang pada satu petang aku menyimpan barang-barangku dan kemudian meletaknya di bilik kosong yang dijadikan Adam bilik stor. Di dalam bilik tersebut aku terjumpa sebuah kotak lama yang merungkai kenapa Adam ingin menjadikan aku isterinya, Rupanya Adam sememangnya menyintai aku sejak di zaman persekolahan lagi. Banyak gambar-gambarku tersimpan didalam kotak tersebut, bersamanya kujumpai sepucuk surat. Surat tersebut tertulis …
Assalamualaikum..
Kehadapan temanku Nurin Nazrini, namamu sentiasa menjadi semagatku. Engkaulah insan yang menyinari malamku,setiap malam hanya wajahmu yang bermain di layar mataku. Entah sejak bila perasaan ini timbul padaku tidak aku sedari, namun aku pasti yang aku sebenarnya menyintaimu. Sifatmu yang keras sering kali megundang perdebatan, kata-katumu yang teratur dan jelas mencairkan hatiku. Walaupun kata-katamu keras tapi pernah suatu hari aku tertumpah air di bajumu, kusangka kau akan memarahi dan memaki hamunku, tapi nyata sangkaanku melesat. Kau langsung tidak memarahiku sebaliknya menerima maafku dengan hati yang senang..mungkin sejak itu, aku kagum dan ini mengenalimu lebih dekat lagi, aku pasti dalam kekerasan hatimu terselit kelembutan yang pasti mendamaikan.Aku tak pasti ape reaksimu setelah mendapat warkah ini.
Bagiku, kau adalah insan yang terlalu istimewa, kelembutanmu tertutup dengan kekerasan hatimu. Buat pengetahuan kau juga, aku akan melanjutkan pelajaranku ke Rusia dalam bidang kejuteraan kimia. Sebelum aku berangkat ke Luar Negara, ingin sekali aku menatap wajahmu Rini. Aku akan pastikan cinta yang terputik dihatiku akan terus bercambah sehingga ke gerbang perkahwinan, aku harap kau mengetahui betapa dalamnya cintaku. Aku tidak mengharapkan balasan cintamu, namun aku sekadar ingin kau mengetahui perasaan hatiku terhadapmu. Kau adalah cinta pertamaku. Sekian lama kupendamkan perasaan ini, namun terluah juga pada warkah ini. Aku bukan pengecut kerana tidak berjumpa denganmu tetapi aku tidak punyai masa yang sesuai untuk bersua denganmu.
Akhir kalam, ku harap kau megerti ketulusan hatiku untuk melamar cintamu. Sekian sahaja warkah ini dariku yang akan sentiasa merinduimu dari perantauan..
Tanpa kusedari gugur air mataku takkala membaca warkah tersebut, namun hatiku tertanya-tanya mengapakah surat tersebut tidak sampai kepadaku dan kenapa surat tersebut berada dalam simpanan Adam sendiri, adakah semua ini hanya permainan Adam atau Adam tidak lagi menyintaiku seperti mana dalam suratnya itu. Hal tersebutlah yang sentiasa menyesakkan fikiranku…biarla Adam yang merungakai segalanya, aku akan cuba membalas cintanya,,itu tekadku..
" Reen…" Adam cuba menyentuh isterinya ang terbaring di sofa. Nyata dia telahpun tertidur dan dengan perlahan-lahan Adam mengangkatnya kekatil.
Aku tersedar dan tidak mengangka berada dalam dakapan Adam, pertama kali mataku dan matanya bertaup ketika Adam meletakku di atas katil. Entah apa yang merasutku, aku tidak merelakan adam meninggalkanku, Adam akur dan malam itu merupakan satu malam yang cukup indah antara aku dan Adam setelah 3 bulan bergelar suami isteri.
Keesokkannya aku dan Adam sama-sama terbabas subuh.. ‘arrgh.. Mc la jawabnya pagi nie!’. Ciuman Adam menghangatkan pagiku yang damai menyebabkan kami sama-sama malas ke pejabat.
"I love u Rini". Ucap Adam dengan Romatiknya.
"I love you too!!" aku membalsnya malu-malu.

"tahniah, isteri encik hamil 4 minggu". Kata doctor Sofia.
"hah…!"
Bedebukkk!!!!
"abang!!" jeritku terkejut.. Adam rupanya terkejut sehingga terjatuh dari kerusi yang didudukinya.
"ma…maaf doc..saya betol-betol terkejut!" akui Adam dengan sengihanya.
" pertama kali saya melihat suami yang terjatuh dari kerusi kerana terkejut, isteri mengandung.." gelak Dr. Sofia yang turut terkejut dengan kelakuan Adam. Dalam diam aku juga turut tertawa melihat gelagatnya, namun ku pendamkan saja untuk menjaga air muka suamiku.
"well, tahniah sekali lagi, En. Adam, Puan Nazrini. Jaga kandungan awak, rehat secukupnya dan jangan makan lupa makan ubat ikut aturanya". Pesan Dr. Sofia penuh prihatin.
Diluar klinik Adam terus memelukku tanpa menghiraukan orang sekeliling..
" kenapa Reen senyum semacam jer tengok abang nie?" tegur adam ketika kereta mula bergerak meninggalkan Klinik Dr Sofia.
" kelakar la abang nie, camner la abang duduk sampai terjatuh tadi". Gelakku tidak tahan lagi menahan tawa.
"eiss, Reen nie, itu pulak yang diingatnya, mahu abang tak terkejut..seronok sangat la sayang!" akui Adam.
"bang, apa kata kita makan sup belut?" ajakku..
"Hah, sejak bila pulak Reen makan Sup belut nie??" Adam bersuara terkejut. Sememangnya aku tidak menyukai sup belut. Pernah suatu hari Adam membelinya, belum pun sempat Adam memakannya telah ku ‘sedekahkan’ sup belutnya pada tong sampah. Aku geli melihatnya, jadi Adam juga tidak boleh memakanya, itulah fikirku.
" sejak, kesian tengok abang jatuh dari kerusi tadi" usikku. Aku pun tak pasti, tapi tekakku ingin sekali mencuba sup belut yang selalu disebut-sebut oleh adam.
" Reen ni, tak abis-abis nak kenakan abang eh". Marah Adam manja sambil mencuit hidungku. Kelak tawa kami sentiasa menghiasi rumahtangga kami, dan semoga kehadiran cahayamata ini memeriahkan lagi rumahtangga kami.

Kami menghirup udara segar di Cameron Highland. Adam di sisiku sedang leka mengusap perutku yang memboyot 7bulan. Kami berada di Cameron untuk menikmati percutian sempena ulangtahun kelahiran Adam.
‘sayang, bila anak nie lahir agaknya serupa siapa yer?’ soal Adam .
‘ erm..mestilah Reen..sebab Reen ibunya!..cepat aku menjawab.
‘ eh, abang pulak bapanyer!" Potong Adam.
" mestilah…Reen Ibu n Abang bapanye..hehehhe"..tawaku dengan kelucuanye,,
"Reen, kenakan abang lagi ek…" marah Adam mencubitku.
"betol tu sayang.." Adam mengiakan.
"yang, abang nk bagitau satu perkara ni.."sambung suamiku.
" kiranya, nk bt pengakuan kea apa nie?" kataku tersengih berserta debaran.
" Reen nak tau knapa abang kahwin dengan Reen?, mesti selama nie Reen tertanya-tanya kenapa tiba-tiba ayah pinangkan Reen untuk abang kan?" Adam memulakan cerita.
"Ermmm…" reaksiku menumpukan perhatian pada cerita adam.
" sebenarnya, sejak zaman sekolah lagi abang menyukai Reen, abang meminati Reen dalam diam. Reen merupakan insan pertama yang membuatkan jantung abang berdegup kencang. Senyuman Reen masa kat kantin hari tu benar-benar membuatkan abang tak tentu arah.." ceritanya.
"kantin??" aku pura-pura tidak mengetahuinya.
" ya, kantin. Masa tu abang tertumpahkan air pada pakaian Reen, abang sangka pasti Ren marah. Yea la, semua orang tahu yang reen adalah pelajar yang paling garang kat sekolah kita dulu. Tapi sangkaan abanag meleset, bukan amarah Reen yang abang terima tapi senyuman manis Reen yang terpamer di bibir Reen. Sejak hari tu, abang pasti di sebalik kekerasan hati Reen, Reen sebenar orang yang paling manis dan mempunyai kelembutan hati"
"camner abang pasti cam tu skali?" soalku lagi ingin megenakannya.
" yeala,klo tak mesti abang dah dapat habuan maki hamun Reen." Jawabnya.
" lor, kan bang dah mntak maaf, takkan la Reen tak maafkan. Lagipun bukannya abang sengaja." Giatku lagi.
" tu la pasal, ntah kenapa abang betol2 sukakan senyuman Reen hari tu, sampai terbayang-bayang dalam mimpi tau." Cerita Adam bersungguh-sungguh.
" abang ada tuliskan sepujuk surat untuk Reen, niatnya ingin Reen tahu isi hati abang sebelum abang berangkat ke luar Negara… tapi abang tak sempat untuk menghantarnya pada Reen sebab abang terpaksa bertolak seminggu sebelum tarikh yang sebenarnya. Kalo tak mesti Reen tahu dari awal lagi dan tak payahlah abang bersusah-susah pikat Reen selepas kita kahwin." Sambung Adam lagi.
Kini barulah aku tahu kenapa Adam tidak mengirimkan surat yang aku jumpai dalam bilik stor dulu.
"o0oo.. camtu la ceritanya..sampai abang nekad nak kahwin dengan Reen ek..? " aku menduganya.
"iyalah sayang, tak mungkin abang akan lupakan cinta pertama abang dan Reenla orangnya." Terang Adam lagi.
"Err.. abang nk tau satu perkara tak..kiranya, pengakuan jugak la nie.." aku memandangnya serius.
" apa die Reen? Reen suka abang jugak eh dulu?" Adam bertanya tidak sabar.
" sebenarnya Reen dah tahu semua cerita abang tu!!!" gelakku..
"REen kenakan abang sekali lagi yer!" marah Adam bingkas bangun dan duduk setentang denganku.
Tapi macammana Reen tahu semua tu?" Tanya Adam lagi
" dulu Reen ada kemaskan barang-barang dalam setor kat bilik belakang rumah kita tu..dan…tanpa disangka Reen terjumpa surat abang, sejak tula Reen cuba terima cinta abang..Reen tak Tanya abang sebab Reen nak abang sendiri yang ceritanya..tak sangka abang ceritakan hari nie, lama juga abang ambik masa nak ceritakan semua tu yer..?" kataku dengan suara yang nakal untuk terus mengusiknya.
" abang nak tunggu sampai Reen Betol-betol boleh terima abang.." tak sangka lak rupanya Reen dah tahu semua tu.." mUncung Adam seperti lgak anak-anak merajuk.
"ala bang, yang penting kita dah bahagia sekarang, Reen dah terima segalanya berkenaan dengan abang, Reen sayangkan abang dan baby kita ni. Reen harap rumahtangga kita akan berkekalan selamaya." Kataku mencium tangannya untuk memujuknya.
"abang pom harap kita akan bahagia selamanya sayang". Balas Adam dengan senyuman yang paling bermakna.
Setelah itu kami bangun dan berjalan beriringan untuk pulang ketempat penginapan. Semoga perkahwinan yang di bina ini mendapat keberkatan dan sentiasa de Redhai oleh ALLAH s.wt.
Sekian.
posted by Penulisan2u @ 3:22 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
10 Comments:
  • At 11/10/09 4:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen ni ade sikit persamaan dengan satu novel ni tp x ingatlah tajuk die.but whatever la,keep it up..teruskan dengan cerpen yang lain dari yang lain

     

  • At 11/10/09 4:05 PTG, Blogger puteri_kebayan said…

    macam cerita dari novel2 alaf 21....
    da byk citer camni

     

  • At 11/10/09 4:16 PTG, Blogger SaPeRnTAh-NoThIng said…

    best tp dh slalu jln crite mcm ni....
    cube cri kelainan...tq...
    selamat berkarya..

     

  • At 11/10/09 4:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah, jadi org 1st comment nih.. :) hehe..cter nih mcm pnh baca, Hlovate pnh wat novel lebih kurg citer nih, tp sy x igt novel yg mn..jln cter lebih kurg jer.. tp wateva it is, keep writing k.. ;) nice story adaption..

    -Don Dlon

     

  • At 11/10/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh la tahann..

     

  • At 11/10/09 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SAME CAM SEJUJUR HATIMU

     

  • At 11/10/09 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    campo cket ngan KABUS KASIH...

     

  • At 11/10/09 10:17 PTG, Anonymous butterfly05 said…

    btul3 sye stuju...
    ist time bce igatkn sme...
    tp ad gak len nye...
    nme pompuan 2 lbih krg je novel sjujur htimu..

     

  • At 11/10/09 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah sama ngan sejujur hatimu

     

  • At 12/10/09 11:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm cite hlovate pon ad Aa + Bb

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group