BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Oktober 04, 2009
Cerpen : Cinta Si Cicak Kobeng
Nama Pena : perla

Bab 1
Diriku…


"Siapa nama?"
"Siapa nama kamu?"
"Ntah. Tak tau."
Janganlah bertanya siapa nama aku. Aku memang tidak tahu namaku siapa. Ibu bapa aku sendiri pun tidak memberikan nama khusus untukku. Apa yang aku pasti aku digelar Kobeng. Kobeng yang besar. Kobeng yang hodoh. Kobeng yang kuat makan. Kobeng yang suka berjalan ke sana kemari. Ya, mungkin nama aku Kobeng. Siapa yang memberikan aku gelaran ini. Kenapa tidak Datuk Pengiran ke, Putera raja ke. Kobeng namaku diberi. Siapakah gerangan apa tujuannya namaku begitu. Kobeng. Generasi yang entah ke berapa menetap di lembah penginapan para cicak berhormat bertaraf VVIP. Kediamanku besar umpama mahligai zaman silam dipenuhi warna coklat tanah diselangi warna kehitaman rona arang dikelilingi rerumput hijau dibawahnya. Dindingnya diperbuat daripada kayu-kayan yang aku sendiri tidak pasti berapa nilainya. Aku sudah menetap di sini hampir mencecah 3 tahun. Di dalamnya ada 6 lagi ahli selain daripadaku sendiri. Bapaku yang paling senior usianya, ibuku muda sedikit berbanding bapa, 2 adik betina dan 2 adik jantan. Adik-adikku masing-masing sudah boleh berdikari sendiri. Tidak perlu lagi dipimpin olehku dan kedua orang tua seperti zaman mereka baru belajar untuk merangkak. Mereka mampu berdiri sendiri hidup makmur dengan matlamat sendiri. Cuma satu sahaja, kami tidak pernah tinggal berasingan. Tempat tidur masing lagi bersama dalam rumah bak mahligai ini, walaupun tidak seindah mahligai diraja di zaman silam. Ruang gelap hanya diterangi cahaya neon jiran sebelah yang berlagak kaya. Walaupun pernah memasang tembok setinggi dua belas kaki bagi menghalang cahaya neonnya mengalir masuk ke rumah kami, seekor adik jantanku yang bijaksana menebuk lubang-lubang kecil membolehkan cahaya mengalir masuk menyinari rumah kami. Hasilnya,wow, membanggakan! Rumah kami umpama disirami cahaya pari-pari berkerdipan indah di setiap pelusuk rumah. Bertompok-tompok bertaburan di atas lantai, siling, dinding. Maka tidak salah kami katakan kediaman kami lebih indah daripada kediaman banglo kediaman jiran yang kaya berlagak itu. Kami semua tersenyum apabila bulan muncul di tengah langit malam bertemankan bintang. Begitulah juga kediaman kami ditaburi cahaya umpama bintang di serata tempat. Malah tiap kali matahari sudah mula ingin beradu, kami bergegas pulang ke kediaman kami. Bukan untuk berehat, tetapi untuk menyaksikan panorama indah setiap kali cahaya matahari tenggelam dan digantikan dengan cahaya neon orang kaya berlagak. Selepas makan malam adik-adikku akan keluar semula beraksi sendiri. Aku? Aku akan ke ruang kecilku menatari setiap detik waktu, menilai perbuatanku dan juga mengangankan masa depan.

***
Bab 2
Impian dan Angan

Di atas perbaringan, kepala ku beralaskan bantal empuk yang aku kutip hasil buangan orang kaya berlagak, aku meletakkan tangan kurus ku berotot sedikit diatas dahi. Lalu aku pun berfikir. Apakah akan jadi pada sepuluh tahun akan datang? Adakah aku masih disini? Apakah ada peluang untuk aku bergelar seorang jutawan? Bagaimana kehidupan aku di saat itu? Beristerikah aku? Beranak-pinakkah aku? Semua menjadi suatu persoalan yang maha hebat apabila dihimpunkan. Aku mengkelaskan setiap persoalan itu menjadi satu kumpulan kecil yang boleh aku kaji dan nilai semula. Setiap target matlamat itu aku cuba mencari titik permulaan dan mencari satu penyelesaian berupa perkiraan perjalanan liku bagi mencapainya. Tidaklah keterlaluan jika aku katakan bahawa aku yang bernama Kobeng ini adalah antara golongan cicak yang bijaksana mempunyai nilai ukuran IQ yang tinggi. Hanya keluargaku yang kurang berkemampuan sahaja menyebabkan aku tidak mampu menjadi terkenal. Tiada siapa yang mengesan bahawa aku ini genius kerana aku tidak pernah berpeluang ke mana-mana institusi pendidikan untuk menunjukkan kehebatanku. Mahupun di peringkat tadika. Malang.

Jangan disangka air yang tenang tiada buaya. Jangan disangka kulit buku yang buruk rekaannya buruk juga isi kandungannya. Jangan disangka aku yang kelihatan hodoh paras, kelihatan bodoh-bodoh lembab, maka bermakna bodoh juga ilmu di otak. Jangan sangka aku bodoh. aku pun berupaya masuk ke Havard jika sekiranya diberi peluang. Pernah suatu ketika aku berjaya menjawab teka-teki IQ dengan cepat. Aku jawab lebih pantas daripada peserta rancangan tersebut. Alangkah bagusnya jika aku berada tempat peserta tersebut. Tentu aku boleh menang sejuta ringgit. Mungkin lebih daripada itu. Peserta itu pun, bukannya pintar sangat. Soalan mudah macam kacang pun begitu susah dia nak jawab. Jawab pula terketar-ketar. Bibir pucat. Takut ke dia? Alah, dia mengada-ada sahaja. Salah satu taktik strategi mencari publisiti murahan. Jika yang lemah-lembut, malu-malu kucing kemudian melelehlah air mata putih jernih tagih simpati diberikan peluang soalan yang mudah-mudah. Mana-mana individu yang kasar sifatnya langsung diberikan soalan yang sukar. Permainan politik katanya. Terlalu banyak diskriminasi.

***
Bab 3
Jatuh Cinta

Tiba-tiba, aku terlihat seorang peserta yang paras wwajahnya amat memikat hatiku. Berkulit putih, berwajah bujur, bermata galak, bulu mata melentik, berbadan ramping menggoda, gerak badan lemah gemalai begitu menawan. Mata aku terbeliak melihat gerang empunya semua ini. Siapakah dia? Di mana dia tinggal? Aku merapatkan diriku di kaca televisyen buruk milik keluarga ku. Pipi wajahku bersentuhan dengan kaca tv. Rapat serapatnya. Aku perhatikan wajahnya lama-lama penuh minat. Aku begitu ghairah ingin mendekatinya. Ingin menyentuhnya.Jari ku menyentuh lembut wajah anggun itu. Sentuhanku seolah-olah jariku menyentuh kulit pipi gebu miliknya. Namun, semua itu mustahil. Aku dihalang oleh kaca tv. Jarak kami terlalu jauh. Bagaimana aku ingin ke sana? Aku hendak melihat wajahnya secara berdepan, bertentangan dua mata, aku ingin berbicara dengannya. Aku ingin mendengar suaranya. Aku ingin segala-galanya daripada insan jelita itu. Argh,tolonglah! Lengang-lenggok tangannya melambai ke arah penonton amat lembut gemalai. Aku ingi gapai jari-jemari itu. Aku hendak sentuh. Aku melihat lagi dia bangun beredar daripada kerusi untuk berehat sebentar untuk memberi laluan iklan pesanan para penaja rancangan tersebut. Kemudian selang beberapa minit, wajah itu hilang. Hatiku kecewa. Kecewa sungguh-sungguh. Hancur remuk jiwaku yang baru berbunga. Berbunga cinta? Aku jatuh cinta ke? Jatuh cinta? Cinta?

Aku jatuh cinta? Apa itu cinta, aku tiada bayangan bagaimana ingin memberikan huraian makna perkataan itu. Walhal aku belum pernah mendengar perkataan ini sebelum ini. Terlalu sukar untuk terima hakikat ini. Aku terus terbaring di atas karpet usang yang mencari hamparan ruang tamu kediaman keluarga ku. Mataku tajam memerhati siling yang berlubang di sana sini. Cahaya matahari tepat menerjah di dahi ku. Tajam umpama hujung pedang yang menusuk di kulit dahi. Tajam hinggakan boleh berdarah jika ditusuk. Pedihnya hanya dahiku sahaja yang tahu betapa pedihnya. Berasa sakitnya seperti ditusuk pedang samurai. Sebenarnya pedih lagi hati jiwaku. Wajah jelita gadis itu bermain-main di ruang udara sejengkal daripada mataku. Aku amati wajahnya. Ya, amat ayu, sayu sungguh hati apabila mengenangkan adalah mustahil untuk aku menggapainya. Menjeling sedikit pun ke arahku dia tidak hendak. Inikan pula ingin berbicara dengan diriku ini. Malang sungguh nasib diri aku ini. Tiada harta, tiada rupa, tiada apapun yang boleh dibanggakan langsung. Aku serba kekurangan. Aku fakir miskin yang menumpang hidup di dunia ruangan golongan mewah. Mereka berdiri megah di atas, manakala aku terperosok di ruang sempit di bawahnya. Itu pun ada hati ingin mendampinginya. Usah beranganlah Kobeng. Bangun Kobeng. Engkau tidak layak untuk berjumpa Si Jelita itu. Taraf kau dan dia tidak sama. Dia mempunyai keindahan yang pelbagai, kemewahan daripada segala segi. Berantaikan emas padu 24K, bersubang gading, bercincin permata. Mampukah kau memberikan hadiah semewah itu. Hendak makan sehari sekali pun terpaksa mencari di seluruh dunia baru ketemui. Inikan pula ingin menggali barang kemas bernila berjuta ringgit. Usahlah berangan Kobeng.

***
Bab 4
Merelakan

Aku bangkit kembali dari hamparan karpet usang lalu menyambung tontonan rancangan sukaramai yang menawarkan wang berjuta itu. Si Jelita aku lihat sudah bersedia diatas kerusi menanti juru acara mengambil tempat laulu memulakan bicara secara soalan. Dengan penuh perasaan emosi dia melontarkan soalan. Si Jelita aku perhatikan penuh ketenangan walaupun aku dapat mengesan ada sedikit perasaan gementar di anak mata hitam berkilatnya. Jangan takut, jangan gemuruh wahai Jelita ku. Aku percaya kau mampu mengharungi soalan seterusnya dan mainan kata-kata juruacara yang penuh muslihat. Penuh dengan provokasi. Jangan terjebak dengan pujuk rayunya supaya kau menarik diri daripada memenangi perjuangan ini kau pasti boleh. Kau pasti boleh memenangi pertandingan ini. Aku ingin kau menjadi wanita pertama yang memenangi pertandingan ini memecah monopoli sebelumnya. Aku harap impiannya tercapai. Aku mendoakan.

***
Bab 5
Bangkit

Aku secara jujur dalam pasrah berserah kepada takdir. Moga Si Jelita berjaya dalam perjuangannya. Berjay adalam apa jua yang dihajatinya. Aku hanya mampu mendoakan kebahagiaannya. Aku tidak mampu. Aku lemah selemahnya. Tiada kebahagiaan yang bakal diterima daripada ku jika sekiranya dia bersamaku. Harapan, ada seorang yang mempunyai kemampuan melebihi diriku akan hidup bersamanya hingga akhir hayat. Tidak bersamaku. Selamat tinggal wahai Si Jelitaku.

Aku membalas lambaian Si Jelita selajur dia melambai ke arah penonton. Seolah-olah dia melambai ke arahku. Aku melambai lemah. Selemah nasib diriku yang miskin hina. Aku kembali terbaring lemah di atas hamparan usang. Menutup mata serapatnya. Mengosongkan ruang kotak fikiran. Mencari ketenangan daripada rebut taufan kekalutan fikiran yang sebentar tadi mengganggu kotak minda. Membayangkan diri gagah berdiri di pesisir pantai memutih indah di pinggir sebuah mitos kepulauan misteri. Indah pemandangan terhampar dihadapan mata kecil ku. Aku menjatuhkan diri di pepasir. Aku tenang sebentar. Mencari ruang dan peluang kepastian kehidupan ku. Mencari arah tujuan ku. Aku ingin mengubah nasib diri. Ya, aku harus mengubah nasib diri. Aku mesti berjaya. Mesti mengubah taraf kehidupan. Tapi bagaimana caranya. Mencuri? Merompak? Tidak. Aku tidak menjejaki langkah seorang penjenayah. Otak aku yang cerdik pandai ini menjadi asset berharga bagiku. Inilah peluang untuk aku mengubah nasib buruk ini.

Mulai saat ini aku, Kobeng bangkit berikrar akan melangkah keluar daripada nasib buruk. Aku bakal menjadi seorang berjaya. Ramai cicak gadis yang mungkin lebih jelita daripada Si Jelita bakal terpikat dengan ku. Kerana kekayaan, aku bakal mempunyai hampir segala harta yang ada di dunia ini. Suatu hari nanti, aku akan bangkit lalu berdiri megah. Masa itu akan berkata, "Inilah aku cicak Si Kobeng!".
posted by Penulisan2u @ 5:23 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
24 Comments:
  • At 4/10/09 3:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen bengong,bodo

     

  • At 6/10/09 11:43 PTG, Anonymous Shakirasweetgirl said…

    bukan dh penah kuar ke citerr ni?

     

  • At 7/10/09 12:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sesuai sgt cerpen nie utk aku yg tengan tensen..

    -miss_purple-

     

  • At 7/10/09 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adoi cite ape ni??

     

  • At 8/10/09 9:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pn xde rs mint nk bc...
    skip2 j...

     

  • At 11/10/09 3:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CETE APE N9

     

  • At 11/10/09 5:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak faham langsung la cita ni.. pa maksud yg nak disampaikan oleh penulis sebenarnya...??? siapa sebenar nya kobeng tu...???????????
    (by:reeya_91)

     

  • At 12/10/09 6:52 PTG, Anonymous ctpah said…

    hmmm lyn aje la
    tp syok jugak bc citer ni klu tgh boring....

     

  • At 28/10/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x paham!!!!!!!!!!!!!!!!
    lg tension ak dbuatny

     

  • At 30/10/09 8:33 PG, Blogger cikgi_moon said…

    ade jgk org wt cte cmni..ntah hape2..

     

  • At 5/11/09 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la..not bad...yg x nk bce 2..x yah la bce...mgde r je korg yg ktuk 2..laen kli tulis sndri...ngok tol..

     

  • At 8/11/09 3:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul cakap miss purple--- cerite nie sesuai untk org tensen..aku pun epy jer bace..korg yang rse2 xpaham maybe sbb korg x tensen..so tensenkan diri korang k..

    -miss kelabu-

     

  • At 9/11/09 11:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg aku tensen bc, aku stuju ngn dorg.. cite mcm bangang!

     

  • At 11/11/09 1:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    amboi2 sedap nye mulut mengata karya orang
    korang ingat karya korang orang suka sgt bace ke hahaa...
    kalu dah x suka x yah rrr bace..
    buat karya sendiri..
    pastu korangbaca rrr sendiri..
    x pun bg orng len bace..
    biar diorang komen..
    baru korang tau rasa cam nee..
    hahahahaaa...
    bongok rrr korang nie..
    tau nak k0men2 je..
    korang ingat korang nie juri profesional ke..
    piIraahhh mabokk....
    iee tak faham ak..
    weaakkkkkkkkkkkkkkkk

     

  • At 11/11/09 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betol3x

     

  • At 14/11/09 5:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sbgai penulis,,,
    sy akui,,,
    bkn senang untuk mengarap sebuah cerita...
    tapi sebagai pembaca,,,
    kita arap kn pemahaman dlm sebuah penulisan...
    tujuan asal ruang komen adalah untuk memperbaiki lagi coretan milik penulis...
    bukan senang untuk seorang itu bersikap jujur dan ikhlas ketika memberik komen...
    jadi,,,
    penulis haruslah menerima apa sahaja komen yang diberikan..
    anggaplah itu sebagai penaik semangar untuk menghasilkan kisah yang lebih menarik dan dekat di hati pembaca...

     

  • At 19/6/10 12:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aduii...sakit perut den baco

    ~ati~

     

  • At 21/6/10 9:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam penulis..

    sy kagum dgn anda..anda kluar dr kelompok genre cerpen2 yg sedia ada, yg terlalu klise..pada hemat sy, karya anda baik namun masih boleh diperbaiki.. idea menarik.. teruskan usaha anda menulis karya begini, di luar linkungan pemikiran klise pembaca2.. ^_^ tahniah..

    MissF

     

  • At 1/12/10 6:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    frust jugak bace crite yg ntah ape2 ni... tp best larr, klakar... tahniah.. jgan terpengruh dgan komen yg tak membantu lansung tu...

     

  • At 13/4/11 10:39 PG, Blogger faridz said…

    kah kah kah...agak kelakar la cerita ni..menghiburkan juga...tahniah penulis

     

  • At 7/7/11 10:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita dh ok cma krg suspen.. sbb dr awl dh crta kobeng 2 dr kluarga cicak... cba tkar, msukkn unsur suspen...ctohnya,crtakn ksah hdp si kobeng 2..then last2 bru dedahkan spa sbnar kobeng 2...mgkin i2 akn lebih mnarik.

     

  • At 18/5/12 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerpen malay...so stupid..
    habiskan wktu saya saja utk membaca..

     

  • At 1/6/12 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sorry tp aq xfhm sepatah haram yg ko tulis

     

  • At 3/6/12 3:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    merapu2... xfaham aku!!!! nyesal aku bace!!!! usaha lagi.. jangan byk berangan k :)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group