BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 26, 2009
Novel : 7 Hari Semakin Sayang 1
Nama Pena : rifanna

Ramai pula orang datang makan kat cafe ni hari ini. Sebelum ni, tak adala ramai sangat aku tengok. Kebanyakkan yang datang makan kat sini selalunya berpasangan, jaranglah nak nampak yang datang makan seorang diri.

"Hoi, makcik!!. Kau ni aku duk penat cakap dari tadi kau boleh duk bantai termenung ye." . Tegur Nisa sambil menampar tangan aku.

Dengan muka selamba aku mencubit lengannya. " Kau tu yang dari tadi duk cakap tak berhenti, aku buat-buat lah termenung jap. Hehe, I'm sorry, friends. "

"Ni haa, aku nak bagitahu. Ada seorang mamat kirim salam kat kau. Technician kat kilang kita tu."

Aku dengan Nisa sama-sama bekerja di sebuah kilang pembuatan susu di Kuala Lumpur. Dia bekerja sebagai Quantiti Surveyor manakala aku sebagai Food Technologist. Kiranya kami ni sama-sama mengkaji pasal makanan. Kami berkawan rapat semenjak sama-sama belajar di zaman universiti lagi. Nisa sudah pun bertunang dengan Aidil, juga rakan sepengajian kami di universiti. Aku sorang je yang keseorangan sekarang ni.

"Ya Allah! Bilalah sikap termenung kau ni nak berubah haa? Penat aku duk tunggu kau membalas, rupanya kau duk termenung sambil duk usya muka aku." Nisa dah mula membeliakkan matanya sambil mengjungkit kening.

"Alamak, sorry lagi sekali. Hehe, kau ni macam la tak tawu perangai aku yang suka termenung ni." Aku cuma mampu tersengih buat sahabat karibku ini.

"So, macam mana? Nak aku cakap apa kat mamat tu? ".

" Emm, aku malas la nak layan benda-benda macam ni. Buat sakit otak aku je fikir pasal ni. Kau cakap kat dia ,aku tak suka lelaki. Biar dia fikir yang bukan-bukan sikit ". Jangan dia fikir aku ni lesbian sudah. Tapi kalau dia tak fikir macam tu, apa lagi yang dia boleh fikir. Lantaklah, tak kesah la dia nak fikir apa pun.

" Kau ni kenapa? Takkan dah hilang minat kat lelaki kot. Risau lak aku nak kawan dengan kau. Kau normal lagi kan?". Riak muka Nisa sudah mula menunjukkan risau.

" Yelah, kenapa kau tak percaya pulak? Kau tak perasan ke tiap-tiap malam aku selalu duk usya kau tidur. " Seronok pula aku mengusik Nisa petang ni.

" Kau jangan nak buat aku takut Farah. Kang petang ni jugak aku pindah keluar dari rumah tu". Muka cuak Nisa benar-benar melucukan hatiku. Aku dan Nisa sama-sama menyewa rumah di Petaling Jaya.

" Aku gurau jela. Takkan lah aku suka kat perempuan pulak. Aku masih normal lagilah. Cuma buat masa sekarang ni aku malas nak fikir cinta-cinta ni."

" Kau masih teringat kat Akmal kan? Cuba kau contact dia balik, manalah tahu dia jugak tak dapat nak lupakan kau."

"Huh, taknak lah aku. Dia sekarang juara carta orang yang paling aku benci tau." Buang masa je aku nak cari dia balik. Aku takkan terhegeh-hegeh sayang pada orang yang tak pandai nak menghargainya. " Nisa, hari ni berapa hari bulan?". Aku berusaha mengubah topik dari bercerita pasal Akmal. Sesungguhnya aku sangat-sangat membenci lelaki itu.

" Emm, hari ni 8 September. Kau ada plan apa-apa ke hari ni? Nak pergi tengok wayang ke? Nak ikut! " Mata Nisa sudah bersinar-sinar bagaikan mata hamster yang dibela di oleh adik aku.

" Takdela. Means lusa 09.09.09 lah kan? Wah, menariklah tarikh tu. Aku suka sangat tarikh-tarikh yang special macam ni. Nisa, aku berjanji depan kau ni. Sesiapa saja yang melamar aku pada tarikh ni, aku akan terima tak kira sesiapa pun dia". Otakku yang bergeliga ni sudah merapu. Aku ni memang mudah terharu kalau ada orang yang sanggup buat benda yang mengharukan aku.

Nisa sudah mula melopong. " Kau ni biar betul. Takkan kau nak terima jugak kalau kau kenal langsung dengan orang itu.! "

" Betul lah. Kau tak percaya eh? Tunggu jap ek." Aku sudah mula mengeluarkan telefon bimbitku sambil mendail nombor telefon ibuku. Setelah menunggu beberapa ketika, terdengar suara ibuku memberi salam. "Waalaikumsalam. Mak sihat? Alhamdulillah, Farah pun sihat jugak. Mak, Farah nak bagitahu satu benda ni. Lusa ni, kalau ada orang masuk meminang Farah, Mak terima je tau."

" Farah ni sungguh-sungguh ke nak? Jangan nak main-main benda macam ni. "

" Betullah mak. Mak terima je walaupun Farah tak kenal orang tu. "

" Yelah-yelah. Macam-macamlah anak dara aku ni. Kalau orang tu tanya pasal hari nikah pulak macammana? "

" Emm, kalau diorang tanya, mak cakap je Farah serahkan pada pihak lelaki untuk pilih tarikh."

" Suka hati kau lah Farah oi. Silap-silap takde sesiapa pun yang masuk meminang hari tu."

" Hehe, kalau ada mak terimalah. Kalau tak ada, mak buat macam hari-hari biasalah. Okeylah mak, Farah dah nak letak telefon ni. Kirim salam kat laki mak ye.Hehehe, assalamualaikum". Aku tersenyum lantas menamatkan panggilan.

" So Nisa, kau dah percaya ke apa yang aku kata tadi? " Soalku sambil cuba meniru aksi mengjungkit kening yang selalu dilakukannya.
" Tak payahlah kau nak tiru aku. Nampak buruk sangat kau duk angkat-angkat kening macam tu. Fuh! Aku percaya. Kalau ada sesiapa masuk meminang kau, kau jangan tolak pulak ye. "

" Mestilah, aku ni seorang yang berpegang pada janji tau. Eh, dah lambat ni. Kang Encik Farid tu marah-marah pulak kita keluar rehat lama-lama. Jomlah masuk kerja balik" Aku menarik tangan Nisa lalu kami sama-sama jalan beriringan masuk ke dalam kilang. Sepanjang perjalanan aku terfikir kembali janjiku pada Nisa dan ibuku. Bertunang pada 09.09.09? Wah, seronoknya kalau tarikh ni betul-betul menjadi milikku. Tapi nak bertunang dengan siapa pulak ye? Aku mana ada calon pun. Emm, alamatnya mustahillah aku nak ada kenangan manis di 09.09.09 ni. Mungkin aku kena tunggu tarikh 10.10.10 pulak kot.

-------------------------------------------


Hari ini aku keluar makan bersama Nisa dan Aidil di sebuah restoran di KLCC. Sesungguhnya aku berasa kurang selesa keluar bersama mereka. Iyelah, orang tengah hangat bercinta katakan. Aku berada kat sebelah pun bukannya diorang perasan sangat. Tetapi, mengenangkan Nisa beriya-iya mengajakku, terpaksalah aku ikut jugak.

" Aidil, awak duduk dulu dengan Farah ek. Saya nak pergi cari novel sekejap. Korang pesanlah makanan dulu ye. " Nisa terus bangun meninggalkan aku dengan Aidil.

" Awak nak makan apa? Saya nak pergi order ni ". Aidil bertanya sedikit terjerit kepada Nisa.

" Saya nak snack plate. Air Strawberry ye! “ Laung Nisa kuat sambil berlari naik ke lif untuk ke kedai novel di tingkat 3.

“ Farah, kau nak makan apa? Hari ini aku belanja kau makan. “

Aku sudah mula tersengih seperti kerang busuk. “ Wah, patutlah kau nampak hensem harini. Duit gaji dah masuk ek? Emm, aku nak sama dengan Nisa lah tapi air Pepsi ye. Thanx, jasamu dikenang. Hehehe."

“ Aku hensem hari-hari lah, bukan takat hari ini je. Okek, kau tunggu sini jap ek. Sambil tu tolong tengok-tengokkan beg makcik novel ni. " Aidil terus melangkah ke kaunter untuk membuat pesanan.

Aku terus mencari tempat duduk yang sesuai lalu menghenyakkan punggungku di atas kerusi yang tersedia. Mataku melilau melihat pengunjung-pengunjung restoran ini. Terasa bagaikan ada seseorang sedang memerhatiku, terusku membuang pandang ke arah dia. Akmal ! Apa yang dia buat kat sini ?? Dia tidak keseorangan malah ditemani dua orang lelaki. Mungkin sahabat-sahabatnya.

Aidil datang mendapatkanku beberapa minit kemudian. "Weh, air pepsi dah habislah. Aku beli air strawberry je kat kau. Nak taknak kau kena minum jugak sebab aku dah beli.“ Aidil terus meletakkan tiga set snack plate di atas meja dan terus duduk di hadapanku.

"Aidil, kau kena tolong aku. Bekas pakwe aku ada kat depan tu. Aku tak nak nampak kalah di depan dia. Kau tolong menyamar jadi pakwe aku jap boleh tak? Please! Nanti aku bagitahu kat Nisa". Aku merayu Aidil sambil menunjukkan muka simpati.

" Cuba kau bertenang sedikit, nanti dia perasan kalau kau duk gelabah macam ni. Aku boleh tolong kau, tapi mana aci tolong saja kan. Mestilah ada upahnya." Aidil dah mula menadah tangannya meminta upah daripadaku.

" Yelah, nanti aku belanja kau makan pizza. Cepatlah weh, dia tengah tengok kita ni. "
Aku sempat menjeling ke arah lelaki yang paling aku benci tersebut.

Aidil mula memainkan peranannya dengan mencubit isi ayam dan menyuap ke mulutku. Aku hanya mengikut rentak Aidil kerana sesungguhnya aku tidak mampu berfikir di saat yang genting ini. Kami berlakon seolah-olah sepasang pasangan yang bahagia. Aidil mencuit mulutku sedikit comot terkena sos. Aku sempat menjeling ke arah Akmal. Nyata pandangannya berapi-api dan aku ternampak api kecemburuan didalam matanya. Akmal terus bangun meninggalkan kawan-kawannya dan terus meninggalkan restoran. Selang 5minit kemudian, kelihatan Nisa terus berlari masuk mendapatkan aku.

"Farah. Tadi aku ternampak Akmal kat luar. Muka macam tengah bengang je. Kau nampak tak dia? Aku rasa macam dia baru keluar dari arah sini je.“ Tanya Nisa sambil tercungap-cungap kerana penat berlari.

"Aku nampak dia tadi. Selamat kau tak datang awal sedikit, kalau tak mesti kau pun jadi bengang sama. Thanx ye Aidil,nanti aku belanja kau makan ye. Korang makanlah, aku nak pergi cari barang jap. Nanti balik tak payah tunggu aku tau. Aku nak tawaf KLCC hari ni. " Aku meninggalkan Nisa yang sedikit terpinga-pinga bersama Aidil.

9 September 2009. Seronoknya aku hari ini. Dendam aku terhadap Akmal terbalas. Dah lama aku menunggu saat ini.

------------------------------------------------


Teringat pulak aku di saat dia reject aku 2tahun lepas. Sewaktu itu dia datang berjumpa denganku di taman dalam universitiku. Aku masih ingat akan kata-katanya di hari terakhir pertemuan kami.

" Saya rasa lebih baik awak lupakan saya walau sebagai seorang teman sekalipun." Akmal melafazkan kata tanpa sedikitpun memandang ke arahku.

" Kenapa? Apa salah saya? Dulu awak yang beriya-iya nakkan saya. Bila saya dah sayang awak separuh mati, senang-senang je awak suruh saya lupakan semua tu. " Rasa sedih mula menapak dihatiku. Terbayang-bayang saat indah selama kami berkawan semenjak setahun yang lalu.

" Saya dah nak bertunang! " tergagap-gagap dia berbicara.

" Hah? Kenapa tiba-tiba? Awak tak pernah sayang saya ke selama ni? " Aku sudah berasa marah. Takkanlah aku hanya bertepuk sebelah tangan saja selama ni?

" Saya keliru, saya rasa saya cuma anggap awak tak lebih dari seorang adik sahaja."

Pang!!! Satu penampar hinggap di pipi Akmal. Aku terus berlari masuk ke dalam asrama dan meninggalkan Akmal yang terpana dengan tindakanku. Padan muka kau mangkuk! Puas hatiku.

Usai tiba di bilik, aku mencapai telefon bimbitku lalu menaip mesej.

+ Ni last msj dr sy. Thanx atas segalanya atas apa yg telah kita lalui selama ni. Sy janji x kan hubungi awk lg. Andai kata kita terjumpa lps ni, awk adlh seorg yg sy xpnh kenal sebelum ni. Bye!

Aku menghantar mesej tesebut kepada Akmal. Dia membalas tak lama kemudian.

* okey, bye.

Kurang asam punya jantan! Yang itu je dia reply kat aku? Aku benci sangat-sangat pada dia. Petang itu juga aku membakar semua barang pemberian Akmal. Aku tidak mahu hidup dengan bayangan dia lagi. Nombor telefonku juga telah kutukar. Alang-alang nak buang kenangan, biarlah kubuang kesemua!

----------------------------

Aku hanya berjalan-jalan mengikut arah kaki hinggalah aku terhenti di depan Guardian. Baru aku teringat yang pencuci muka dan ubat gigiku sudah kehabisan. Lantas aku terus melangkah masuk ke dalam kedai tersebut dan menuju ke bahagian set penjagaan muka. Sedang aku leka memilih pencuci muka, pandanganku terarah ke pintu masuk kedai tersebut.

Ku lihat Akmal berada di situ sambil matanya tertoleh-toleh ke segenap kedai. Aku terus menundukkan wajahku cuba untuk keluar dari kedai tanpa disedari oleh Akmal. Aku berjalan perlahan-lahan sambil tunduk ke arah pintu keluar. Yess!! Berjaya jugak aku lari dari dia. Kalau tak, mesti dia tahu aku berlakon je kat restoran tadi kerana tidak terlihat Aidil bersamaku ketika ini.

Aku bercadang mahu terus pulang. Niat untuk membeli tadi terpaksa kubatalkan gara-gara takut terserempak dengan dia lagi. Sedang ku mencari-cari arah menuju ke lif, tiba-tiba...

" Haa, disini pun awak! Penat saya cari, awak ingat awak dapat lari dari saya ke? " Adeh, macam mana boleh terkantoi ni?

" Awak ni siapa? Maaf! Saya tak biasa bercakap dengan orang yang saya tak kenal! " Aku berpura-pura tidak mengenali dia.

" Saya faham perasaan awak, mesti awak marah sangat-sangat kat saya kan? Hurm, mana pakwe kesayangan awak tu? Dah balik? Ai, Siap makan bersuap-suap lagi! Dulu dengan saya tak pernah pun nak bersuap-suap. " Akmal bertanya.

" Eh, suka hati sayalah. Diakan pakwe saya, yang awak nak marah-marah ni kenapa? Dia pergi toilet lah. Nanti dia datang balik.! ". Akal menipuku sudah menjelma. Hehehehe.

Muka Akmal sudah berubah riak. Seolah-olah sengaja mahu mengejekku. " Eleh, yela tu. Toilet konon! Tak tahu la pulak saya kalau nak pergi toilet pun kena naik kereta.Nak pergi cari toilet kat luar ek? Siap saya nampak Nisa sekali. Dah habis ke toilet kat KLCC ni sayang oi?"

Aduss!! Terkantoi lagi penipuanku ini. Mesti dia dah nampak Aidil dengan Nisa ni. Habislah aku, dendam tak terbalas jugak nampaknya. Aku sudah mula mengundur langkah ke belakang. Sesak rasa hati ini bila berhadapan dengan Akmal. Aku lihat Akmal semakin menghampiri ke arahku bersama senyuman nakalnya. Aku sudah tidak mampu lari lagi apabila sudah berada di penjuru dinding, Akmal meletakkan tapak tangannya didinding agar aku tersepit.

" Apasal dengan awak ni haa? Tepilah sikit! Saya nak baliklah. " Aku sudah mula berasa tak keruan. Hanya Akmal yang mampu membuatku berperasaan sebegini.

" Awak kena berterus terang dulu dengan saya. Siapa lelaki yang makan bersama awak di KFC tadi? ". Tanya Akmal ingin tahu. Dia masih tidak mengendahkan permintaanku malah kurasakan badannya semakin rapat ke arahku.

" Yang awak duk sibuk nak marah-marah ni kenapa? Awak ni siapa pada saya haa? " Suaraku sudah mula perlahan. Sungguh! Aku sudah tidak mampu bertahan dengan Akmal. Rasa benci, rindu dan sayang bercampur ketika ini.

" Sebab awak ni tunang saya! Mestilah saya marah kalau tunang saya keluar dengan orang lain. Dah tu sampai nak bersuap-suap pulak. Sakit sangat ke tangan tu sampai tak reti nak suap sendiri?? ".

" Haa?? Bila masa saya bertunang dengan awak?? Awak ni dah gila ke apa? ". Sah! Dia ni sudah gila. Dah dua tahun aku tak jumpa dia. Tup tup bila terserempak macam ni kata aku dah bertunang pulak. Meskipun suatu ketika dulu aku pernah membayangkan betapa bahagianya diriku jikalau menjadi tunangan Akmal. Tapi itu semua dulu punya cerita!

Akmal sudah mula mengundurkan tangannya namun matanya tidak terlepas dari menatap wajahku. " Kalau awak tak percaya, cuba telefon emak awak. Pagi tadi ibu saya dah hantar rombongan ke rumah awak."

Aku terus mendail nombor emak. Apabila mendengar suara ibu, terus aku berkata. "Hello, mak. Betul ke hari ni ada orang datang masuk meminang Farah ? "

" Farah ni kalau ye pun, bagi lah salam dulu. Mak baru je nak telefon Farah. Pagi tadi ada satu pinangan untuk Farah. Dari Akmal, kekasih Farah dulu. Mak dia yang datang tadi. Mak tak tahu pun Farah dah berkawan balik dengan dia." Kedengaran suara ceria ibuku menjawab. Tak pernah aku mendengar suara ibu yang seceria ini. Mungkinkah dia berasa seronok di atas peminangan ini?

" Habis tu mak terima lah pinangan diorang?" Hatiku sudah merasa tak sedap. Teringat pulak perjanjian diantara aku dan Nisa semalam.

" Yelah, bukankah Farah yang suruh mak terima pinangan sesiapa pun pada 09.09.09. Mak buat ikut Farah cakap lah. Kenapa, Farah tak jadi nak bertunang pulak ke?" Suara ceria emak bertukar menjadi sedih.

" Eh, takdelah. Farah tanya je. Farah ingat ada ramai orang datang merisik hari ni. Rupa-rupanya seorang je. " Aku bergurau untuk mengelak dari membunuh keriangan ibuku ini sambil kerling mata ke arah Akmal. Nyata dia juga tersenyum mendengar gurauanku itu.

" Hurm, elok sangat la tu. Kang kalau ramai sangat tak terpilih nanti. Dah lah, mak banyak kerja nak buat ni. Pihak lelaki minta nak dinikahkan cepat sangat. Kelam kabut mak nak selesaikan apa yang patut. "

" Haa? Nikah cepat?? Bila pulak mak? Hello? Hello? Mak?. " Tut..tut..tut.. Ala, dah habis kredit rupanya. Macam mana aku boleh terlupa nak topup tadi?

Aku terus mengalihkan padangan ke arah Akmal. " Awak minta bila tarikh nikah dekat mak saya? "

Akmal tersengih ke arahku sambil berkata " Hurm, 16.06.2009. 7 hari dari sekarang. Awak baliklah rumah buat persiapan ye. "

" Awak kan dah bertunang. Apasal yang tamak sangat ni? Pergilah kahwin dengan tunang awak tu. " Aku berasa sangat geram dengan Akmal. Hidupnya tentu tak terasa puas kalau tidak mempermainkan perasaan aku.

" Lelaki kan boleh kahwin empat sayang. Lagipun awak kan dah berjanji nak terima pinangan sesiapa pun pada hari ni. So , rugilah kalau saya melepaskan peluang keemasan ni. " Akmal tersenyum meleret sambil menjungkit-jungkit kening kanannya. Lantas aku teringatkan seseorang. Nisa!

" Nisa yang bagitau awak ke?? Arghh!! " Tunggulah Nisa, balik nanti siap kau aku kerjakan!

"Kirim salam sayang saya dekat housemate awak tu ye. Dahlah awak, jomlah saya hantarkan awak balik. Maghrib pun dah nak masuk ni “ Akmal menarik tanganku menuju ke arah lif.

“ Saya taknak balik dengan awaklah. Awak tahu tak awak juara carta orang yang paling saya benci tau?" Aku menarik kembali tanganku di dalam lif dan cuba untuk mengelak dari dia. Mujurlah hanya kami berdua di dalam lif tersebut.

" Saya dah lama dah tahu pasal tu, sejak dari hari kita putus lagi. Awakkan suka wujudkan carta yang pelik-pelik dari dulu lagi kan? Orang yang paling jahat di dunia lah, orang yang paling pandai Matematik lah, macam-macam lagilah carta awak tu. Kalau tak silap, saya juga pernah menjuarai carta lelaki yang paling awak sayang kan? Tolak abah dan datuk awak lah. "

" Arghh, bencilah awak ni. Baik saya balik lagi senang! " Aku terus melangkah menuju keluar lif usai tiba di tingkat bawah. Memang dulu dia pernah menjuarai carta tersebut tapi sekarang tidak lagi.

" Haa, yang ni saya tak boleh nak kompromi. Awak kena balik dengan saya jugak. Kalau nanti jadi apa-apa dekat awak, saya nak menikah dengan siapa? Baik awak pilih samada nak ikut saya secara sukarela atau nak saya dukung paksa awak balik?"

Geramnya aku dengan lelaki ni. Sesuka hati je buat aku macam tunang dia. Aku bertunang ni tanpa rela lah. Menyesal aku pandai-pandai buat janji dengan Nisa. Kononnya nak buat kisah happening bertunang di tarikh yang spesial. Padan muka kau Farah!

" Yelah-yelah. Mana awak parking kereta? " Mataku melilau mencari kereta Akmal. Terbayang Myvi hitam yang sering digunakan ketika kami keluar bersama-sama suatu ketika dahulu. Sewaktu itu, aku pernah menyarankan kepada dia dalam nada yang bergurau supaya dia mengecat keretanya itu kepada warna hijau, warna kesukaanku. Kalau tidak, itu bermakna dia tak sayangkan aku. Tapi sampai ke hari terakhir kami berpisah pun warna Myvi Akmal masih lagi warna hitam.

" Depan mata awak ni lah. Dah mata empat pun rabun lagi! ". Cis sempat lagi mengutuk aku. Aku terus mendongak di hadapan. Terbeliak mataku memandang ke arah keretanya. Myvi hijau?? Mana pergi Myvi hitam kesayangannya dulu?

" Kenapa awak cat warna lain pulak ni? Awakkan suka warna hitam." Mustahil dia melakukannya keranaku. Mustahil dia masih sayang padaku.
" Sebab saya sayang tunang saya. Dia yang suruh saya buktikan sayang saya dengan mengecat warna pokok pisang ni. Dahlah tak cantik pun!. " Akmal terus melangkah ke arah keretanya dan membukakan pintu untuk aku masuk. Romantik la pula mamat ni. Dulu aku masuk tak payah nak bukak-bukak pintu pun. Aku terus masuk dan memikirkan katanya tadi. Ah, jangan nak perasanlah. Mungkin tunangnya yang dulu tu sukakan warna hijau jugak. Tapi, betulkah mereka masih bertunang? Entah-entah dah berkahwin. Huh! Bencinya!

Kereta Akmal terus meluncur laju. Sepanjang perjalanan aku hanya mendiamkan diri. Aku tak mampu membayangkan masa yang akan datang di mana aku dan dia menjadi suami isteri. Dan yang paling menyedihkan, aku terpaksa berkongsi suami! Sesungguhnya aku menyesal kerana tidak berfikir terlebih dahulu sebelum berjanji dengan Nisa semalam. Terlajak kata, badan binasa. Sesuai sangatlah pepatah tersebut untuk diriku.

Tiba-tiba Akmal memberhentikan keretanya secara mengejut. Badanku terdorong sedikit ke hadapan, mujurlah kepalaku tidak terhantuk cermin hadapan.

" Awak ni kenapa haa? Berhenti tak bagi isyarat apa-apa pun! Selamat kepala saya ni tak terhantuk. " Hatiku berasa geram dengan Akmal. Nak bunuh aku ke apa mamat ni?

" Sorry! Saya terkejut tengok awak tak pakai sit belt. Kan dari dulu saya dah selalu ingatkan awak. Jangan lupa guna tali pinggang keselamatan. Kita kena mengamalkan langkah-langkah bersedia. Kalau jadi apa-apa kat awak, macam mana dengan saya nanti? "

" Awak ni macam polis trafik la." Aku terus mengenakan tali pinggang. Sayang juga dia pada aku. Ingatkan dah tak nak ambil tahu langsung pasal aku ni. Lepas ni aku nak pakai helmet la bila naik kereta dengan dia. Biar dia brek mengejut masuk dalam gaung terus. Alang-alang nak mengamalkan langkah bersedia katakan. Hehehe.

Akmal meneruskan perjalanan ke rumahku. Kami tiba 20minit kemudian. Aku menanggalkan tali pinggang dan berura untuk keluar. Akmal terus mengunci kesemua pintu secara automatik dari tempatnya. Aku menunjukkan muka kehairanan dan dia tersenyum ke arahku. Satu sifat dia yang aku respek selama ini. Senyum memanjang! Kalau dia berduet dengan Dato' M Daud Kilau nyanyi lagu Senyumlah memang sesuai sangatlah.

" Tunggulah dulu. Saya ada benda nak cakap dengan awak ni. Firstly, saya nak ucap terima kasih sebab sudi terima lamaran saya. "

" Saya terpaksa terimalah mangkuk! Saya dah terjanji dengan Nisa dan ibu saya." Haa, kan dah terlepas perkataan yang tak enak didengar tersebut.

" Awak panggil saya mangkuk?? Cubalah bagi gelaran yang sedap sikit. Cawan ke, sudu ke. Seronok sikit saya nak dengar. Hah, sebelum saya terlupa, kita ni akan menikah dalam masa seminggu ni. Saya tahu yang saya ni juara carta orang yang paling awak benci, tapi saya yakin saya takkan berada di tempat tersebut dalam masa 7 hari ni. Dapat naib juara pun jadilah asalkan bukan juara."

"Amboi, yakinnya awak ni! Takpe, kita tengok. Tapi saya yakin awak akan terus bertahan sebagai juara. Dah 2 tahun tau awak pegang rekod ni. " Aku membenci Akmal semenjak dari hari pertama kami berpisah. Bermakna sudah 2 tahun aku membencinya.

"Okey, saya akan pecahkan rekod tu tapi saya juga akan dapatkan kembali rekod yang pernah saya pegang dulu. Juara carta lelaki yang paling awak sayangi. Awak tengoklah nanti, saya akan buatkan awak jatuh hati kat saya balik dalam masa 7hari ni. Just wait and see sayang". Ujar Akmal sambil tersenyum sumbing.

“ Suka hati awaklah. Jangan menyesal sudah. Saya tak jamin samada saya dapat sayang awak ke tak lepas ni. Jangan terlalu berharap. So, eekarang boleh tak saya nak masuk dalam rumah saya wahai tunang tersayang? " Sengaja aku memerli Akmal agar dia segera membenarkan aku keluar dari keretanya ini.

" Haa, kan manis kalau awak cakap macam tu. Sejuk hati saya dengar, sampai rasa taknak berpisah dengan awak. Sepatutnya saya suruh ibu saya minta tarikh nikah kita esok kan? Lagi cepat lagi bagus. Kan sayang? " Akmal mula membelai jariku. Meremang aku rasa bersama dengan Akmal ketika ini.

" Sudah! Nak termuntah saya dengar. Baik awak buka pintu ni cepat sebelum saya cubit awak sekuat hati macam dulu tu." Akmal terkocoh-kocoh membukakan kunci. Aku tersenyum puas sambil melangkah masuk ke dalam rumah sewaku.

"Bye sayang! " Aku ucap pada Akmal yang riak mukanya masih sedikit cuak ketika itu. Baru dia kenal siapa aku. Aku yakin dia masih teringat akan peristiwa dulu. Ketika itu, Akmal mengambil kesempatan mencium pipiku apabila aku tidak perasan akan perbuatannya itu. Lantaran dek rasa terkejut yang amat sangat, aku terus mencubit lengannya sekuat hati. Luka kesan dari cubitan itu agak mendalam, hinggakan kelihatan seperti didera oleh ibu tiri. Sakitnya apatah lagi, hinggakan nak mandi pun terpaksa mandi sebelah badan saja. Akmal sudah tak berani membuat tak senonoh padaku. Mungkin sudah trauma dengan kesakitan yang dialaminya.

-------------------------------------------
posted by Penulisan2u @ 2:55 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
42 Comments:
  • At 26/9/09 7:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehehe kelakar.. nama saya pun fara jugak and saya pun perangai ala ala sama la ngan fara diatas.. tak suka guys.. tapi bukan lesbian erk.. just malas nak fikir.. so i`m waiting the next episode.. cepat sambung yerk!!

     

  • At 26/9/09 9:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la..ada blog x??

     

  • At 26/9/09 9:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha best ar cite nie.cpt2 er smbung.xsbar ar

     

  • At 26/9/09 9:20 PG, Anonymous siti said…

    penulis ada blog??

     

  • At 26/9/09 10:23 PG, Blogger Maria Kajiwa said…

    Salam adik Rifanna,
    Dari corak penulisan, nampak bersahaja. tetapi jika boleh tolonglah elakkan penggunaan bahasa pasar di bahagian Naratif. Hadkan sahaja di bahagian dialog. Adakalanya kekurangan bahagian naratif seolah ini hanya tulisan drafting untuk sesi pengujian pembaca yang dipenuhi dialog asas.
    Semoga dapat menerima teguran ini dan jika berhasrat untuk menerbitkannya nanti, perlu banyak buat kerja-kerja editing susulan.
    Salam manis,
    Mariakajiwa

     

  • At 26/9/09 11:32 PG, Anonymous lyna said…

    salam
    bes ar,nak tergelak ase
    xsabo nak tau kisah seterusnye

     

  • At 26/9/09 12:06 PTG, Blogger Sirah@Cyrah said…

    cepat2 sambung!!!ok??

     

  • At 26/9/09 12:30 PTG, Anonymous azrin said…

    blog ada??best la citer ni.. cepat sambung yer..

     

  • At 26/9/09 1:39 PTG, Anonymous bidadaricinta said…

    haha..best la..
    tp sy konfius sikit..
    tarikh meminang 09-09-09 tp nikah 16-06-09..
    silap taip ke? bkn patutnya 16-09-09..??????

     

  • At 26/9/09 4:12 PTG, Blogger miz ruha said…

    erm...
    best2,,..
    silap taip tu...
    kan..?
    dh kate semgu dri tarikh tunang...
    mesti lh 16.9.09...

    cpt sambung...

     

  • At 26/9/09 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu, sory2...
    tersilap type..
    tarikh nikah diorg 16.09.09..
    thanx pd ssaper yg komen..
    sy akan try improve utk next siri nnt..

    -Rifanna-

     

  • At 26/9/09 10:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh, cup..lupa lak
    sy blum berblog lg..
    huhu

    -rifanna-

     

  • At 26/9/09 11:00 PTG, Anonymous yusrina said…

    rifanna wat la blog..
    kalau nk tungu kat sini lmbt la..hehe..
    papun citer best!!

     

  • At 26/9/09 11:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..cite ni best la...
    cpat2 smbung ye..
    sy tnggu... :)

     

  • At 27/9/09 12:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni memang best
    i like cepat lah sambung...

    -Aila-

     

  • At 29/9/09 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2....

     

  • At 30/9/09 12:23 PTG, Anonymous dgshue said…

    tak sabar tunggu episod seterusnya.....

     

  • At 30/9/09 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thanx again~
    episod 2 dh kuar..

    rifanna

     

  • At 3/10/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cite ni.bile nk smbg ek?

     

  • At 4/10/09 11:08 PG, Blogger rifanna said…

    http://rifanna.blogspot.com

     

  • At 4/10/09 9:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam rifanna..

    hari ni 8 september...lusa 09/09/09..hehe saudari tersilap tue.patutnya esok.bukan lusa.But paper pown best la..just one more things nk add.hope s dapat rapikan bahagian naratif walau style s more simple..funny la farah ni kan.

     

  • At 6/10/09 5:44 PTG, Blogger rifanna said…

    alamak, sy terclap lg ek?
    huhu, sory ye.. bab2 no ni lemah sikit..
    part naratif 2 mmg sy kurang cket..
    tp sy akan try utk improve..
    thx for komenz ye..

     

  • At 18/10/09 12:11 PG, Anonymous hensem boy said…

    best r cite nie..lwk n romantik.gud job

     

  • At 22/12/09 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    best gler cite nie..
    lwknyer ttp ade..

     

  • At 23/12/09 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tunang 09.09.09.. nikah 16.06.09? xker pelik tu??

     

  • At 26/12/09 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAHNIAH JALAN CERITA YANG MENCUIT HATI...
    BEST AAA...

     

  • At 5/2/10 10:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite nie klakaw....
    syer sker novel cinte yg aderw unsur fuuny n romantic..
    teruskan menulis...




    ALya RAzaLI

     

  • At 30/3/10 10:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pnjang sgt..x smpt nk bcew,,but..k larh..

     

  • At 28/4/10 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salammm.............
    Best giler!!
    hik :-)

     

  • At 23/5/10 1:18 PTG, Anonymous misa said…

    klakar ar..
    tp bez

     

  • At 30/6/10 12:30 PTG, Anonymous dayungann said…

    tarikh tunang 09/09/09 tarikh nikah 16/06/09..biar betul??? tp tak kan silap taip..hahahah

     

  • At 17/7/10 2:50 PTG, Anonymous Acik_chill said…

    ralat la tu...patutnye editor bleh kesan ralat tarikh ni,..apepun,cite ni mmg mables..best tahap gaban..aku dh mula down syik bc cerpen yg stereotaip tp tang cerpen 7 hari makin sayang ni,mate aku kembali bersinar cam hamster yg dibela leh dik Farah tu..hik..hik..congrate Rifanna!!

     

  • At 14/8/10 6:34 PG, Anonymous nurul said…

    permulaan crita yg menarik........

     

  • At 21/10/10 12:48 PG, Blogger chindek said…

    melayan gak baca novel skali skala..

     

  • At 13/8/11 12:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    d|-_-|b

     

  • At 16/11/11 10:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sangat cerita ni , lawak pun ada , best2 , tak sabar nak baca yang seterusnya :D

     

  • At 1/12/11 1:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet ar cter nie..kelakar pun adew..huhuuh...

     

  • At 12/1/12 2:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    quantity surveyor bkn nye kaji makanan..pls chek role of qs..

     

  • At 23/3/12 3:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story ..
    seriously funny , HAHA !

     

  • At 28/5/12 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Suke..suke..sSuke

     

  • At 19/10/12 7:51 PTG, Blogger mirul said…

    haha .. sme mcm sye xsuke lelaki .. not les but x suke fikir .. sakit otak ... btw bes cite nie .. :D

     

  • At 19/10/12 7:51 PTG, Blogger mirul said…

    haha .. sme mcm sye xsuke lelaki .. not les but x suke fikir .. sakit otak ... btw bes cite nie .. :D

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group