BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Yang Lebih Menyayangi
Nama Pena : Lavender Suci

Awan mendung berarak menutup sinar matahari pagi itu. Hujan renyai-renyai membasahi sedikit demi sedikit tubuh ini. Namun jasad ini masih tetap berada disisi pusara. Hari ini, tanggal 04 Ogos 2009, genaplah 365 hari dia pergi meninggalkanku.
Hujan semakin lebat. Aku masih setia membersihkan kawasan pusara itu. Pusara milik insan yang aku amat cintai. Pusara ini jugalah yang menjadi tempatku berkunjung pada setiap hujung minggu. Tiada lagi taman tasik tempatku beriadah seperti yang berlaku setahun yang lalu.
" Sudahlah, Maya. Jom kita balik. Hari makin gelap…." Julia sentiasa menjadi temanku. Setelah arwah pergi meninggalkan kami, dia tempatku mengadu.

Perkarangan rumah menjadi sunyi sepi tatkala mereka melihat kepulangan aku ke rumah. Mahu tersenyum pun aku tidak mampu lagi. Aku bukan lagi Maya yang dulu. Namun aku gagahkan jua untuk meneruskan hidup walaupun perit hari-hari yang aku lalui tanpa insan tersayang.
Julia memimpinku ke buaian dihalaman rumah. Rumah kampung yang mendamaikan ini menjadikan aku tenang. Aku mengayun perlahan. Julia membantu nenek di dapur. Atuk pula sibuk dengan tanamannya. Inilah rutin harianku. Aku tidak mampu berbuat apa-apa lagi selain bermenung.

**************************************************

Muhammad Amirul Daniel melangkah masuh ke ruangan pejabat. Semua mata memandang ke arah lelaki tinggi lampai itu. Aku akui, Encik Amirul mempunyai ciri-ciri lelaki idamanku. Namun aku tidak pernah meletakkan harapan untuk dekat dengannya. Memandangkan sikapnya yang angkuh itu, aku menjadi semakin benci dengannya walaupun dalam hati hanya Tuhan yang tahu. Julia adalah peminat nombor satunya. Setiap hari ada sahaja cerita tentang Encik Amirul yang keluar dari mulutnya. Sebagai anak CEO ditempat kami bekerja, Encik Amirul tidak mahu menurunkan walau sedikitpun egonya itu. Namun ramai gadis di syarikat tempatku bekerja ini tidak memandang semua itu. Mungkin bagi mereka, rupa paras lebih bermakna dari budi bahasa.
" Saya nak awak hantar ke meja saya sebelum pukul 2.00 tengah hari." Encik Amirul memang terkenal dengan sikapnya yang panas baran. Pantang salah sikit, haru biru satu pejabat dibuatnya. Nasibku begitu malang pada hari tersebut. Sudahlah lambat bangun, tayar kereta pancit pula, ini semua akan menguntungkan Encik Amirul. Bagiku, dia hanya mahu mencari salahku sahaja.
" Awak ingat pejabat ni bapak awak yang punya? Saya anak tuan punya syarikat pun tak lambat macam awak." Tengking Encik Amirul.
" Saya minta maaf, Encik Amirul." Aku hanya mampu memohon maaf.
" Awak ingat maaf awak tu boleh balikkan masa yang awak bazirkan tadi?" Marahnya semakin membuak. Aku semakin malu apabila semua staff memandang ke arahku. Suara Encik Amirul masih boleh menembusi pintu kaca diruangannya.
" Encik Amirul, ada seorang gadis menunggu encik di depan." Julia menyelamatkanku. Wajahnya kembali ceria.
" Awak bernasib baik. Sudah! Saya tak mahu awak terlambat lagi." Halaunya.

Selama setahun aku bekerja di syarikat tersebut, namun aku masih belum mengenali siapa sebenarnya Muhammad Amirul Daniel. Sikapnya sering kali berubah-rubah. Jarang aku lihat dia tersenyum. Majikanku itu sentiasa serius dengan hidupnya. Walaupun apabila bersama Dato’ Hamid iaitu ayah kandungnya sendiri. Sikapnya jauh berbeza dengan sikap Dato’ Hamid. Dato’ Hamid merupakan seorang yang prihatin, mesra dan jarang benar untuk melenting.

Hari demi hari, aku sering menjadi pelepas kemarahan Encik Amirul. Pada mulanya aku menganggap itu perkara biasa bagi seorang yang bertanggungjawab besar. Namun Encik Amirul bersikap pilih kasih. Apabila berhadapan denganku, sikapnya mula berubah. Aku juga tidak memahami sikap lelaki ini.
" Awak ni harap muka saja cantik tapi tak pandai buat kerja! Lebih baik awak berhenti kerja dan tunggu orang pinang awak. Tak payah nak menyusahkan mak bapak awak lagi!" Fail yang aku serahkan sebentar tadi dilemparkannya ke dalam tong sampah. Aku bertambah kesal dengan sikapnya apabila menyebut tentang ibu bapaku yang telah lama meninggal dunia. Julia dan Azman yang berada di tempat kejadian turut tergamam. Aku terus meluru keluar bersama air mata.
" Encik Amirul, bersyukurlah kerana masih dikurniakan ibu bapa tapi jangan menghina anak yatim piatu." Azman juga berang dengan sikap pengurus kami itu. Hanya Julia yang setia didalam bilik mesyuarat itu.

Aku mengemas segala keperluanku. Aku nekad untuk berhenti kerja dari terus dihina seperti anjing kurap ditepi jalan. Azman menghampiriku. Namun sengaja aku tidak mempedulikan kehadirannya itu.
" Jangan pergi, Maya. Kau masih diperlukan disini." Azman cuba memujukku. Namun hatiku lebih keras berbanding batu untuk termakan rayuannya itu. Semakin aku rancak berkemas, semakin Azman cuba memujukku, semakin ramai juga kakitangan pejabat menghampiriku. Mereka juga bersimpati dengan nasibku yang selalu menjadi mangsa pelepas kemarahan Encik Amirul.

Aku terus mengangkat kotak-kotak berisi barang milikku untuk dimasukkan ke dalam kereta. Dari jauh aku melihat Dato’ Hamid cuba untuk mengejarku.
" Maya, saya tak benarkan awak letak jawatan. Saya perlukan awak sebagai setiausaha Amirul." Dato’ Hamid cuba menghalangku.
" Dato, saya sudah setia hampir setahun dengan sikap Encik Amirul tetapi kali ini saya tak boleh usahakannya lagi." Pintu lif terus tertutup. Bangunan 7 tingkat itu hanya akan tinggal kenangan pahit aku selama bekerja dibawah Amirul Daniel.

Aku terus melangkah ke ruang parkir kereta. Namun dari jauh aku dapat melihat seorang lelaki berdiri disebelahnya. Lelaki tersebut kelihatan kusut masai dengan pakaian yang berpeluh.
" Maya…. Tolong jangan pergi." Azman masih belum berputus asa menghalangku.
" Dah lah, Man. Saya dah tekad…."
" Saya nak awak tahu yang saya sentiasa ada untuk menyokong awak. Balik dari kerja nanti, saya akan datang ke rumah nenek. Saya akan tolong awak cari kerja baru." Azman memberiku harapan.

Aku menekan pedal minyak dan terus ke pintu utama. Tiba-tiba aku dihalang oleh seorang lelaki yang mengejarku dari tadi.
" Encik Amirul!" Aku terkejut. Encik Amirul membahayakan nyawanya untuk menghalang perjalananku. Segera aku keluar dari kereta.
" Maya…. Saya cintakan awak!" Aku tergamam. Encik Amirul meluahkan isi hatinya di depan semua staff. Pak cik pengawal yang berada di situ juga tertawa melihat gelagat Encik Amirul itu. Tapi aku masih tidak berganjak dari kereta.
" …. Saya sayangkan awak. Tapi saya tak tahu bagaimana untuk memberitahu awak. Maafkan saya…. Saya tahu awak tak akan menerima saya setelah apa yang saya lakukan terhadap awak selama ini. Tapi kalau awak nak pergi juga, saya nak awak tahu yang saya terlalu cintakan awak…." Sambungnya lagi. Namun jauh disudut hatiku ini, aku juga menyimpan perasaan yang sama terhadap lelaki bongkak itu. Encik Amirul menundukkan wajahnya. Aku juga masih malu dengan kenyataan yang keluar dari mulutnya itu. Seluruh kakitangan yang berada disitu tersenyum melihat kami. Dato’ Hamid menghampiriku sambil berbisik.
" Anak saya tu tak pandai jaga hati wanita. Tapi dia benar-benar sayangkan awak. Itu jaminan saya pada awak. Dia tak akan sia-siakan awak…."

***********************************************

Mengharungi kehidupan baru sebagai insan yang disayangi banyak mengubah hidup kami. Amirul juga semakin matang dan berhati-hati dalam tindakannya. Namun aku sentiasa bersedia untuk membimbingnya menjadi pengurus yang lebih baik. Alhamdulillah…. Ramai yang menyedari perubahan sikapnya itu. Makan tengah hari bersama menjadikan hubungan kami semakin erat. Tambahan pula apabila bekerja dibawah satu bumbung.

0 Sepanjang 3 tahun melayari hubungan percintaan ini, kami belum pernah lagi berselisih faham. Setiap perkara yang berlaku, kami akan bawa berbincang. Aku bersyukur mempunyai Amirul Daniel sebagai kekasih kerana dia pandai membawa diri walau dimana sahaja dia berada. Sifat cemburu tidak pernah wujud dalam hubungan kami.
" Maya, saya nak awak tahu bahawa awak adalah perempuan pertama yang berjaya mencuit hati saya. Saya bukan memilih awak dari paras rupa tapi dari kali pertama saya lihat awak, saya sudah jatuh cinta." Amirul sering mengingatkan aku tentang perkara tersebut. Aku yakin dan berpegang dengan jaminan yang diberikan Dato’ Hamid 3 tahun dahulu.
" Saya mahu jadikan awak sebagai yang halal dalam hidup saya…." Setelah lama Amirul mendiamkan diri, kata-katanya itu cukup membuat aku terkesima.

Setiap hujung minggu kami menghabiskan masa dengan membeli persediaan untuk menempuhi alam perkahwinan. Keputusan untuk hidup bersama itu dipersetujui oleh kedua-dua belah keluarga. Atuk dan nenek juga selalu tersenyum apabila melihat cucu tunggalnya ini akan menamatkan zaman bujangnya.
" Mirul janji dengan nenek. Mirul tak akan buat Maya menangis walaupun sekali. Mirul nak nenek doakan supaya jodoh kami bukan setakat anak cucu tapi sehingga akhir hayat. Kalau boleh Mirul nak pergi dulu sebelum Maya sebab Mirul tak dapat bayangkan hidup Mirul bila Maya tinggalkan Mirul nanti." Kata-kata Mirul membuat hatiku luluh.
" Kenapa awak cakap macam tu? Kenapa awak nak tinggalkan saya?"
" Saya tak akan tinggalkan awak cuma saya tak sanggup melihat awak pergi dulu sebelum saya." Amirul mengesat air matanya.
" Dah lah, Mirul…. Nenek sentiasa doakan cucu-cucu nenek ni bahagia, dikurniakan anak yang comel dan hidup aman sentosa."

**********************************************

Satu khidmat pesanan ringkas aku terima pada tepat jam 12.01 pagi pada 19 September 2008. Tarikh tersebut merupakan tarikh yang bakal mencipta sejarah dan menjadi kemuncak hubungan kami.
" Tepat jam 10.00 pagi nanti, Maya Isandra akan menjadi milik Muhammad Amirul Daniel. Mirul terlalu gembira sebab impian Mirul selama ni bakal menjadi kenyataan. Maya, andai kata ada sesuatu yang terjadi pada Mirul nanti, Mirul nak Maya cari pengganti Mirul supaya Maya dapat melupakan Mirul dan akan selalu gembira seperti sekarang." Hatiku berbunga-bunga bercampur pedih apabila kata-katanya itu seperti menyimpan makna yang begitu mendalam. Namun dalam kebimbangan itu, aku tetap membalasnya dengan harapan yang menggunung.
" Terima kasih kerana sanggup menerima Maya seadanya. Tiada siapa yang boleh menggantikan tempat Mirul dalam hati ini."

Nenek masuk ke bilik pengantin dengan wajah yang berseri. Aku menyambut nenek dengan senyuman yang paling manis.
" Cucu nenek akan jadi isteri orang tak lama lagi. Lepaslah segala tanggungjawab nenek dan cucu nenek ni pun akan berpindah ikut suami ke rumah besar. Tinggallah nenek dan atuk dalam rumah buruk ni." Air mataku jatuh mengalir mendengar kata-kata nenek itu. Nenek mengucup mesra dahiku sebelum cincin disarungkan ke jari manisku ini.

Jam menunjukkan tepat pukul 9.50 pagi. Tok imam dan orang ramai juga sudah memenuhi masjid. Hanya tinggal 10 minit lagi. Hatiku berdebar-debar menunggu Amirul. Julia masih setia menjadi pengapitku. Dialah kawan yang sanggup mengorbankan impiannya untuk melihat aku gembira. Semua orang tahu Julia sering menarik perhatian Amirul dipejabat namun Amirul hanya setia kepadaku seorang.
" Hari ini segala-galanya akan berubah. Aku yakin Amirul tak akan buat kau menangis." Julia membisikkan kata-kata tersebut untuk menenangkanku. Namun jantung ini tetap berdegup laju. 10 minit telah berlalu. Namun bayang Amirul dan keluarganya masih belum kelihatan lagi.
" Kak Maya…. Kak Maya…. Abang Mirul!" Seorang pemuda dari kampungku masuk ke kawasan masjid dengan kelam kabut. Aku semakin tidak keruan. Julia menghampiri pemuda tersebut. Tanganku erat menggenggam jari nenek.
" Maya…. Mirul kemalangan!" Julia memberitahuku dan bersaksikan orang kampung yang berada di situ. Duniaku menjadi gelap gelita. Hanya Tuhan yang tahu betapa pedihnya aku menerima berita itu. Orang kampung mula berbisik sesama sendiri. Nenek memelukku erat. Aku memandang wajah nenek dengan linangan air mata. " Nenek…."
" Mirul dah tak ada, Maya. Dia meninggal ditempat kejadian. Azman juga cedera parah. Hanya kotak dan surat ni yang polis jumpa pada tangan Mirul." Aku mengambil kotak tersebut dengan tangan yang longlai.

" Maya….
Pada hari ni Mirul rasa terlalu bahagia. Kalau boleh Mirul tak nak hari ni berlalu macam tu je. Mirul sayangkan Maya lebih dari segalanya. Dalam kotak ni ada rantai yang Maya idamkan dulu. Mirul kumpul duit untuk berikan pada Maya pada hari bersejarah kita. Mirul nak Maya jaga seperti Maya sayangkan Mirul. Maya, Mirul akan sayangkan Maya hingga saat nafas terakhir Mirul."

***********************************************

Kini tiada lagi Amirul Daniel dalam hidupku. Duniaku juga tidak secerah dan seceria dulu. Tiada lagi insan yang selalu menengkingku. Tiada lagi insan yang memberi kata-kata perangsang kepadaku. Tiada lagi Amirul Daniel….

" Maya, buka mulut tu. Nenek suapkan nasi…." Nenek mengesat air mataku. Sepatutnya aku menjaganya ketika usia senjanya ini tetapi sebaliknya yang berlaku. Aku tidak sekuat dulu. Julia memerhatikan kami dari jauh.
" Nek, biar Julia suapkan Maya." Julia mengambil pinggan ditangan nenek.
" …. Maya, dah setahun Mirul pergi. Tak kan kau nak bersedih lagi? Kau pun dah tak terurus macam dulu. Tak secantik Maya Isandra kepada Amirul Daniel, tak seceria Maya Isandra kepada nenek dan atuk. Maya, jangan macam ni. Yang lepas biarlah lepas. Aku carikan kau pengganti ya?" Aku yang dari tadi hanya mendengar tanpa membantah, akhirnya bangkit dengan kata-kata.
" Tak ada siapa pun yang dapat ganti tempat Amirul dalam hati aku." Inilah maksud khidmat pesanan ringkas yang aku terima awal pagi dihari pernikahan kami dulu. Mesej itu juga masihku simpan dalam simpananku.
" Tepat jam 10.00 pagi nanti, Maya Isandra akan menjadi milik Muhammad Amirul Daniel. Mirul terlalu gembira sebab impian Mirul selama ni bakal menjadi kenyataan. Maya, andai kata ada sesuatu yang terjadi pada Mirul nanti, Mirul nak Maya cari pengganti Mirul supaya Maya dapat melupakan Mirul dan akan selalu gembira seperti sekarang." Tidak! Aku tak akan dapat melupakan dirinya.

Hanya kenangan kami bersama menjadi temanku kini. Segalanya dilakukan oleh nenek. Aku masih tidak dapat menerima hakikat ini. Biarlah apa orang mahu katakan. Aku mayat hidup yang hanya menyusahkan nenek! Aku hanya perlukan masa untuk menerima kenyataan yang pahit itu. Kepada nenek, terima kasih kerana sudi menjaga Maya seperti anak kecil. Kepada Julia, terima kasih kerana membantu nenek selama ‘pemergianku’ ke alam kenangan. Biarlah masa yang menentukan segalanya. " Amirul Daniel, awak akan sentiasa ‘hidup’ dalam hati Maya hingga matinya hati ini untuk meneruskan kehidupan."
posted by Penulisan2u @ 3:41 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
16 Comments:
  • At 20/9/09 7:17 PTG, Blogger iriz said…

    huh:(
    gud...

     

  • At 22/9/09 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    knper end sad

     

  • At 25/9/09 9:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maya cm name aq ar....
    hehehhe...
    gud job writer.....
    teruskan berkarya

     

  • At 29/9/09 12:11 PTG, Blogger piANum said…

    sedeynyerr..
    ak pn xdpt nk byangkn mcmne klo ak ilang org yg ak syg..
    uwaaaaaa....

     

  • At 29/9/09 1:05 PTG, Blogger normal girl said…

    erm ..
    mls nk pk ble dah baca ending crita ni .

     

  • At 30/9/09 1:08 PTG, Blogger nhidayah said…

    cdih nye cte ni...cian maya..
    lau dorg dpt hdp sme2 mst bhgia kn.
    ermm ni cte btl2 ke?
    nway, congrate writer.

     

  • At 30/9/09 11:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..
    4 ogos...tarikh arwah adk sy meninggal..
    huhu sdh..
    gud job..

     

  • At 1/10/09 8:47 PG, Anonymous shima said…

    almak, end sad..
    kasian maya.
    gud job
    cuba ceta yng ending hapy

     

  • At 4/10/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    HIDUP NI X SELALU HEPY KENGKAWAN..PERLU MASE UTK KITE TERIMA HAKIKAT..SEKURANG2NYER PENULIS XWAT SESUATU YG KLISE...BF MATI..N ,MAYA REDHA..PASTU JUMPE BF BARUY..MESTI CERITE LEBEY KURG NGAN PERTEMUAN DIE N AMIRUL..

    AKU PUN PERNAH MERASA KEHILANGAN SI DIA..WLPN DI DUNIA NYATA...EVEN KITE YG MINTK PUTUS TP SEDIH TU MEMG ADE..

    PENULIS..CITER BEST..SGT MENARIK..TP KALU LEY LEN KALI CUBE TUNJUK YG AMIRUL TU ADE GAK SUKE DIE..MCM PELIK JER SGGUP SAKITKAN HATI GURL YG DIE SYG ..WLPUN XNK TUNJUK OR NK NAFIKAN AT LEAST TUNJUK LA SKET YG MIRUL TU CONCERN GAK PASAL MAYA..TERKEJUT AKU TETIBE LUAH PERASAAN CMTU JER..

    NK SUH WAT CERPEN YG HEPI ENDING LAK EA..UTK CITER SAD ENDING NI SY BG 4 STAR..MASUKKAN GENRE HUMOUR + ROMANCE SKET EA..

    miss_purple punye komen..haha

     

  • At 15/10/09 3:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape sedihnyer ending.....tp apa2 pun pd penulis ...sebuah story yg ada value..sesgghnya hanya waktu yg mampu merubat segala kedukaan...Nor

     

  • At 16/10/09 2:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    macam kisah benr penulis aje nih..
    anayway congrats...
    keep it up writter...

     

  • At 26/10/09 4:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biasa je..
    tak de yang special

     

  • At 2/11/09 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    maya oh maya...

     

  • At 4/11/09 2:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu...dulu ak camni la
    lebey baik putus mati
    depada kna gantung x bertali

     

  • At 5/11/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya allah sedeynyer..

    nk nangis aku baca..:(

    gud job!

     

  • At 8/11/09 3:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    miss purple..ko boley x gune ayat yang xbuat aku tahan nak ketawa? komen serius pun ko buat lawak lgi..die luah perasaan yang ko terkejut knape?

    tom yam

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group