BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : Ultraman Hati Rissa
Nama Pena : nur adilin

"Rissa..."

"Ya?"

"Petang ni awak free tak?"

"Free je...Kenapa?"

"Saya nak ajak awak keluar, boleh?"

"Err...Nak pegi mana?"

"Minum-minum ke..."

"Aaa...Err..."

"Boleh ek?"

"Saya tak boleh nak janji lah..."

"Kenapa?"

"Sebab petang-petang saya selalu tido!"

"Tido??"

"Nantilah saya bagitau balik ek? Ek? Ek?"

"Err... Okay..."

Ezany terkulat-kulat memandangnya. Rissa sekadar senyum dan cepat-cepat berlalu ke meja lalu mengambil tempat dimana Maira dan Hasni sudah menantinya. Gelas berisi Milo ais itu diletak di sisi pinggan nasinya.

"Kak Rissa, betul ke si Ezany tu ajak akak keluar petang ni?" belum apa-apa Maira sudah bertanya. Rissa sedikit terkejut.

"Eh! Mana kau tau?"

"Kami dengar tadi!" sampuk Hasni.

"Owh...ha’a..." Rissa sekadar berbasa-basi. Tak penting pun baginya perkara tersebut.

"Waahhh...Ni berita baik ni!" Maira bersuara girang.

"Apa yang baiknya tu?" Rissa hairan. Tiba-tiba pula Maira terlebih happy mendengar khabaran itu.

"Yelah, mamat tu nak confess kat akak la tu yang dia suka akak and nak akak jadi awek dia!"

"Hishh...Takde maknanya! Tak mungkinla..."

"Kenapa pulak?"

Rissa hanya mencebik. Bosan mahu melayan soalan Maira itu. Sebenarnya Ezany memang sudahpun confess padanya dan dia juga telah dilamar oleh lelaki itu untuk menjadi teman wanitanya. Namun Rissa meminta ruang masa untuk memikirkannya dan sehingga kini Ezany masih tidak berputus asa mengajaknya keluar.

Didekatkan gelas lalu straw diletak dibibirnya. Belum sempat menyedut minumannya, Rissa terpandangkan Ajiff bersama-sama Badrul dan Izad yang duduk selang dua meja darinya. Rissa memberikan senyuman. Lelaki itu hanya memandangnya tanpa perasaan. Kemudian Ajiff bangun tiba-tiba.

"Aku blah dulu!"

"Eh Jiff! Bakpo cepat sangak? Mung nok gi manno?" soal Badrul hairan.

"Balik tido!" ringkas tapi padat jawapan yang Ajiff berikan.

Ajiff berlalu. Sempat dia memandang Rissa. Senyuman gadis itu tidak dibalasnya. Rissa hairan dengan sikap Ajiff sebentar tadi. Seingatnya Ajiff tak pernah berkelakuan seperti itu. Biasanya jika bersama dengan rakan-rakannya, kalau tidak menegur pun paling kurang lelaki itu akan tersenyum padanya.

"Hmm...Datang bulan kot!" monolognya di dalam hati lantas minumannya disedut perlahan-lahan.

Ajiff merebahkan badan ke katil. Kipas yang berputar sedikitpun tidak dapat menyejukkan hatinya yang sedang panas waktu ini. Ajiff cuba melelapkan mata, malas mahu memikirkan apa-apa. Namun tetap gagal. Fikirannya kacau. Apa yang dia mahu sekarang hanyalah tidur. Ajiff bangkit ke meja Idham. Dibelek-belek buku yang tersusun di rak rakan sebiliknya itu lalu dicapainya satu novel.

"Sungguh Aku Cinta...Hmm boleh tahan jiwang tajuk dia..." bisiknya perlahan. Ajiff tersenyum kerana dia sudah menemui bahan yang boleh membuatnya lena dengan cepat. Bukan kerusi urut Ogawa, tetapi novel cinta!
******************************

Rissa merenung telefon bimbitnya. Mesej yang dihantar kepada Ajiff seketika tadi masih tidak berbalas. Risau pula dia memikirkan sikap Ajiff yang berbeza kebelakangan ni. Mungkinkah Ajiff sedang menghadapi masalah. Selalunya mereka berdua berkongsi masalah bersama. Rissa cuba mengingat kembali jika dia ada berbuat salah terhadap lelaki itu. Memang tak ada.

"Dia ada kerja kot...tengok malam ni lah camne." Bisiknya tanpa mahu mengesyaki apa-apa lalu dia berbaring di katilnya.

Teringat pada Ezany membuatkan Rissa pantas menghantar sms. Mahu memberikan jawapan untuk ajakan lelaki itu petang ini. Seketika kemudian Rissa hanyut dibuai mimpi.
******************************

"Persamaan korang berdua ialah..." kata Hasni sambil memandang Maira.

"Suka tido petang!!!" sambung Maira pula disusuli gelak Hasni.

"Mana ada sama!!!" pintas Rissa dan Ajiff serentak.

"Wei! Kami dah lama kenal korang tau! Memang sama je!" celah Maira.

"Tapi orang turun main sukan petang-petang tau!" Ajiff menyuarakan rasa tak puas hatinya.

"Eleh! Apa ingat orang tak bersukan ke petang-petang?!" Rissa mencelah. Juga tak puas hati.

"Hah! Awak bersukan apanya kat bilik tu? Berenang kuak lentang?!"

"Bukan la!"

"Habis tu?!"

"Orang buat poco-poco!" balas Rissa.

"Oit! Poco-poco mana kira bersukan!"

"Poco-poco tu kan satu senaman. Kira sukan jugak la!" ujar Rissa yang masih tidak mahu mengalah kepada Ajiff.

"Hah! Sudah! Sudah!! Asyik bertekak je! Aku kahwinkan korang berdua baru tau!!!"

Mendengarkan sergahan Hasni, masing-masing terdiam. Rissa menelan liur. Tiba-tiba teringatkan kata-kata ibunya semalam. Wajahnya bertukar muram. Dia bangun lalu berlalu meninggalkan mereka semua dalam kebingungan.

"Rissa tu kenapa?" soal Ajiff hairan.

"Kesian dia..." Hasni melepaskan keluhan beserta riak wajah yang agak mendung.

"Kak Has! Cakaplah kenapa kesian kat dia pulak?"

"Semalam mak dia telefon, cakap nak kahwinkan dia dengan sepupunya yang kerja kat Putrajaya tu..."

"Hah?! Kahwin?!" Ajiff terjerit kecil. Cepat-cepat dia menutup mulutnya yang separuh ternganga itu.

"Yalah, kahwin...yang kau terkejut lebih-lebih ni kenapa?" soal Hasni sedikit terkejut.

"Takdela...Tiba-tiba je..." Ajiff bersuara perlahan.

"Tiba-tiba apanya, Rissa tu bukannya muda lagi. Dah 26 tahun. Memang patut la mak dia suruh kahwin."

Umur Rissa! Baru Ajiff teringat itu.

"Habis tu...Rissa terima?"

"Dia tak nak la Ajiff oii... Hmm akak pun tak faham, dia nak tunggu apa lagi. Sepupu dia tu dahlah hensem, kerja gomen, ada kereta, rumah dah beli...Bini je takde lagi!" berapi-rapi Hasni memberitahu.

"Err...Berapa umur sepupu dia tu, kak?"

"Tak silap akak dia cakap 33 tahun..."

Ajiff mengeluh perlahan. 33? Usia yang cukup matang bagi seorang lelaki. Apatah lagi dengan aset yang sudah dimilikinya.

"Ajiff... Kau... suka Kak Rissa ekkk?" tiba-tiba Maira bersuara menyebabkan Ajiff hampir terjatuh. Nasib baik tangannya cekap berpegang pada tiang disitu. Berbaloi jugak la dia bermain tenis setiap petang.

"Apa kau merepek ni Maira?!" soal Ajiff, bengang dengan soalan Maira itu.

"Betul ke Ajiff?!" Hasni pula menerkam.

"Mana ada Kak Has! Maira saja je wat lawak biawak tu!"

"Kalau tak betul...kenapa kau gelabah semacam je?" duga Maira lagi.

"Mana ada aku gelabah!"

"Elehh... Aku perasan lama dah kau suka Kak Rissa!"

"Kau jangan pandai-pandai Maira!" bentak Ajiff keras.

Cepat-cepat dia beredar dari situ. Sayup-sayup dia dengar suara Kak Hasni memanggil-manggilnya. Makin lama makin jauh suara itu ditinggalkan.

"Kenapa akak tak perasan ek...?" tiba-tiba Hasni teringatkan sesuatu.

"Apa yang akak tak perasan tu?" soal Maira kehairanan.

"Yang selama ni... Ajiff tak pernah panggil Rissa tu Kak Rissa...Hmm..."

Seketika Hasni dan Maira saling berpandangan.
*****************************

"Gila betul budak Maira tu! Boleh dia serkap jarang camtu depan Kak Has. Malu aku! Huh!" marah benar Ajiff dengan tingkahlaku Maira tadi. Dan serkap jarang sebegitu lah paling ditakutinya. Hampir pitam dibuatnya.

Ajiff berjalan pantas menuju ke tempat parkir kereta. Dia berhajat mahu keluar mengambil angin luar sebentar. Tiba-tiba matanya tertancap pada susuk tubuh seseorang di kerusi taman mini. Rissa! Perlahan-lahan Ajiff menghampirinya.

"Rissa..."

Rissa berpaling bila mendengar namanya dipanggil. Dilihatnya Ajiff tersenyum sambil melangkah ke arahnya.

"Kenapa nangis?"

"Takde apa-apa..."

"Tengok tu...Awak citer lah kat orang...Macam tak biasa pulak."

"Orang dah cakap kan takde apa-apa!" bentak Rissa.

"Amboi! Garangnya...Tadi makan tebuan ek? Hmm... Rissa, orang dah tau masalah awak tu...Tadi Kak Has dah bagitau orang..."

Rissa memandang Ajiff sayu. Kalaulah lelaki ini faham kenapa dia menangis...

"Pendapat awak?" Rissa tiba-tiba menyoal.

"Ek? Pendapat orang? Hmm...orang pun tak tahu nak komen camne...semua ni awak yang kena buat keputusan...Lagipun, orang tak faham kenapa awak susah hati pasal ni. Kalau awak tak nak, awak cakap jelah kat mak awak elok-elok. Dia tentu faham..." jawab Ajiff panjang lebar.

"Kalaulah semudah tu..." Rissa bersuara perlahan. Sedikit keluhan terdengar disebalik suaranya.

"Kenapa pulak? Awak kan dah besar. Dah boleh buat keputusan sendiri. Takkan mak awak nak paksa jugak kalau awak betul-betul tak nak..."

"Awak tak faham Ajiff...Mak orang memang takkan paksa kalau orang tak nak...Tapi, dia ada syaratnya yang susah orang nak penuhi sekarang..."

"Apa syaratnya?"

"Mak orang cakap, kalau orang tak nak kahwin dengan Abang Uzair tu...orang kena bagi 10 sebab kenapa orang tak nak kahwin dengan Abang Uzair..."

"Lorr...tu je ke syaratnya? Awak cakaplah tak nak sebab awak belajar lagi, sebab tak ready lagi ke, sebab tak pandai masak ke, tak pun sebab dah ada pakwe...Kan senang?"

Rissa merenung Ajiff. Lama dia terdiam. Keluhan dilepaskan sekali lagi. Kemudiannya dia bersuara.

"Alasan-alasan tu semua dia tak nak terima. Kalau nak cakap orang tak ready lagi mustahil sebab orang dah 26 tahun. Dia pun kahwin umur 17 tahun. Lagi, kakak orang pun kahwin masa belajar. Sekarang dah ada anak dua pun still belajar lagi. Lagi satu, dia tau orang pandai masak. Orang pun dah terlanjur cakap orang dah ada pakwe. And..." Rissa mematikan kata-kata.

"And...?" soal Ajiff yang tidak sabar mendengar ayat seterusnya.

"Dia nak orang bawak pakwe orang tu jumpa dia..."

Hoh! Kes berat ni! Mana mungkin Rissa dapat penuhi syarat yang itu sebab gadis itu belum ada pakwe. Ajiff membisu begitu juga dengan Rissa.

"Maybe I should accept to be Ezany’s girlfriend... Hmm..." Rissa bersuara tiba-tiba.

"What?! Ezany?! Girlfriend?! No way! Awak jangan buat keputusan terburu-buru camtu Rissa. Awak kan tak suka dia, kenapa awak kena terima dia pulak?"

"Then...How?"

"Rissa, don’t rush okay? Kalau pun awak terima Ezany tu, awak boleh bahagia ke? Awak nak ke berlakon je?"

"I don’t want to..."

"So, there’s nothing you can do with that stupid decision. You should at least fikir apa yang akan berlaku lepas dari tu."

Rissa diam. Memikirkan kebenaran disebalik kata-kata Ajiff itu. Sememangnya dia tidak mahu mengorbankan perasaannya yang satu ini kepada lelaki yang tidak sedikitpun dicintai.

Melihatkan Rissa, Ajiff semakin mengerti betapa seriusnya masalah gadis itu.

"Apakata...kita keluar jalan-jalan sambil awak fikirkan cara nak settle problem awak ni?"
Rissa memandang Ajiff kehairanan. Dapat mentafsir maksud disebalik kata-kata Ajiff, akhirnya gadis itu tersenyum mengangguk. Lantas mereka ke kereta Ajiff bersama-sama.
******************************

"Tapi mak..."

"Takde tapi-tapi lagi dah Rissa. Mak dah bagi peluang kat kamu bawak calon menantu mak tu datang jumpa mak tapi sampai sekarang tak nampak bayang pun?"

"Rissa bukan tak nak bawak tapi..."

"Hah! Tapi apanya?" kali ini giliran kakak Rissa pula menyampuk.

Rissa mati akal. Dia dah tak kuasa nak berdalih bila diserang bertalu-talu oleh ibu dan kakaknya yang bagaikan tentera Amerika itu.

"Ni mak bagi satu lagi peluang kat kamu, kamu kena bawak jugak calon menantu mak tu minggu depan masa mak buat makan-makan nanti. Mak nak tengok sama ada orangnya boleh celen Abang Uzair kamu tu ke tak!" Rissa terkedu. Arahan ibunya itu ibarat hukuman mati mandatori baginya. Mana nak cari pakwe ni?
******************************

Rissa termenung lagi buat kesekian kalinya. Puas menongkat dagu, dia menongkat pipi pula di meja belajarnya. Pantas jarinya menekan butang ‘shut down’ di laptopnya. Sesenak matanya menghadap assignment, senak lagi jiwanya kini dek arahan tak masuk akal ibunya.

Sesekali Rissa terfikir juga, kenapa ibunya tiba-tiba berubah laku dari seorang yang sangat adil seperti ultraman kini menjadi sekejam raksasa yang menyerang bumi.

Lamunannya mati bila telefon bimbitnya menjerit memintanya menjawab panggilan. Di skrin telefon terpapar nama Ajiff. Rissa menjawab malas.

"Assalamualaikum awak! Buat apa tu?" kedengaran suara ceria Ajiff di hujung panggilan.

"Waalaikumsalam...hmmm takde buat apa-apa pun..."

"Ni kenapa macam takde mood je ni?"

"Memang tengah takde mood pun...hmm..."

"Awak fikir pasal tu lagi ye?" sengaja Ajiff menduga walaupun dia sedia maklum situasi Rissa kini.

"Dah takde benda lain yang orang kena fikirkan sekarang Ajiff..."

"Awak jangan stress sangat. Tak baik untuk kesihatan tu..." nasihat Ajiff bak cikgu PJ sekolahnya dulu.

"Hmm...yelah..." Rissa sekadar menjawab malas. Dia benar-benar tiada mood untuk bercakap apatah lagi beramah mesra.

"Awak dah makan?"

"Takde selera..."

"Ishh...Mana boleh macam tu. Takde selera pun kena makan jugak. Biar orang belikan makanan kat awak."

"Takpelah Jiff...Orang takde selera lah..."

"Takde-takde! Awak kena makan jugak! Awak nak makan apa?"

"Makan beruang!" pintas Rissa geram. Geram dengan sikap Ajiff yang memaksanya untuk makan sedangkan seleranya sudah hilang entah ke kutub mana.

"Beruang?" soal Ajiff sedikit terkejut.

"Hmm..."

"Ada pulak nak makan beruang...Okey-okey...orang nak keluar ni. Nanti orang call balik awak turun ambik makanan tu."

"Ajiff!" belum sempat Rissa melarang, talian sudah dimatikan. Rissa mengeluh geram. Bengang juga dia dengan sikap Ajiff yang masih tak nak faham dengan kata-katanya tadi. Adakah Ajiff juga nak jadi raksasa seperti ibunya? Malas mahu memeningkan kepala, Rissa mengambil keputusan untuk tidur saja.

Tidurnya yang lena setengah jam lalu terganggu dengan panggilan dari Ajiff yang memintanya turun ke bawah untuk mengambil makanan yang telah lelaki itu belikan. Dengan rasa malas yang amat, Rissa akhirnya turun juga.

"Ambik ni..." Ajiff menghulurkan plastik berwarna biru itu kepadanya.

"Apa ni?"

"Nasi lah..."

"Kan orang dah cakap orang takde selera..."

"Tak kira. Takde selera pun kena makan jugak..."

"Hmm yelah, yelah...lauk apa ni?" soal Rissa sambil diintainya kandungan dalam plastik biru itu.

"Daging beruang masak merah..." spontan Ajiff menjawab.

"Hah?!"

"Tadi kata nak makan beruang kan? Kan?"

"Ishh awak ni...Ada pulak daging beruang masak merah..."

"Hah senyum pun...Ingat dah lupa camne nak senyum..." sakat Ajiff.

Rissa senyum lagi. Kali ini makin lebar. Ajiff memang pandai mengambil hatinya.

"Rissa..."

"Hmm?"

"Cuti hujung minggu ni orang ikut awak balik kampung ye?" soal Ajiff.

"Eh? Kenapa awak nak ikut orang balik pulak?" Rissa sedikit hairan dengan kata-kata yang baru didengarinya tadi.

"Sebab orang nak jumpa ‘bakal mak mertua’ orang tu la..."

"Hah?!!"
******************************

Rissa masih tersenyum. Beberapa kali dia mencubit pipinya. Bagai tidak percaya dengan apa yang baru dialaminya tadi. Ajiff sukakannya!

"Aku tak mimpi!" bisiknya. Rissa senyum lagi. Teringat akan pertemuannya dengan Ajiff sebentar tadi.

"Ajiff...Jangan main-main boleh tak?" soal Rissa bengang dengan kata-kata Ajiff yang dianggapnya sebagai gurauan itu.

"Rissa, orang dah lama nak bagitau awak tapi orang tak berani. Orang takut awak reject orang mentah-mentah. Orang tak sanggup kalau betul benda tu berlaku kat orang sebab orang serius suka kat awak..."

"Haa...Hahhaa! Sempat lagi ye awak buat lawak biawak Ajiff? But sorry...That’s not funny."

"Orang tak bergurau lah Rissa! Orang serius ni! Tak nampak ke muka orang serius ni?"

"Ajiff...Awak tau kan orang tengah kusut sekarang ni. Kenapa awak nak jadikan kusut tu makin kusut masai? Kenapa awak nak bergurau dengan orang pasal ni? Orang tak suka tau tak?!"

"Demi Allah Rissa! Orang tak gurau! Orang serius. Orang suka awak!" tegas Ajiff.

Rissa terdiam. Terkejut bila Ajiff bersungguh-sungguh menyatakannya. Kemudian Ajiff menyambung.

"Orang tau awak tengah serabut sekarang. Tapi orang rasa ni lah masa paling sesuai untuk orang bagitau awak!"

"Tapi Ajiff...Orang dah 26..."

"You’re 26 and me, 22. So, what? Apa ada pada umur Rissa? Just a number!"

"Awak cakap senang Ajiff...Awak muda lagi. Masa depan awak masih jauh. Awak boleh cari pompuan yang lagi muda dari orang..."

"Look Rissa! I don’t care about that stupid fact! Apa yang orang tau orang suka awak dan orang sayang awak dari dulu lagi! And... Orang tak nak awak kahwin dengan sepupu awak tu!"

Rissa mati kata. Kali ini Ajiff benar-benar serius dan Rissa sedar akannya kerana dia tidak pernah meilhat Ajiff seserius kini sepanjang mengenali lelaki itu!
******************************

Suasana di rumah Rissa gamat dengan suara-suara saudara-maranya yang datang ke majlis kesyukuran anak saudaranya. Rissa yang sibuk membantu sesekali mengintai-intai kedatangan Ajiff, Hasni dan Maira disebalik keramaian manusia itu.

"Hah! Datang ke calon menantu mak tu?" Kak Lizza tiba-tiba berbisik di telinga Rissa menyebabkannya sedikit terperanjat. Rissa pantas mengurut dada. Dia hanya diam mencebik. Malas mahu melayan usikan kakaknya itu kerana dia sendiri tidak pasti sama ada Ajiff berani untuk datang bersemuka dengan ibunya hari ini.

Tiba-tiba kedengaran salam dari luar. Rissa pantas menjenguk dan dilihatnya Hasni dan Maira tersenyum menghampirinya tetapi Rissa tidak nampak pula batang hidung Ajiff.

"Mana Ajiff Kak Has?" soal Rissa separuh berbisik. Bimbang didengari kakaknya.

"Ajiff tak dapat datang la Rissa..." jawab Hasni. Juga separuh berbisik.

"What?! Hari tu bukan main beria lagi cakap nak datang..." Rissa berkata dengan nada geram.

"Dia takut kat Makcik Zah kot, tu yang tiba-tiba kensel tu..." kata Hasni.

"Sape takut? Tak baik la tuduh-tuduh orang yang bukan-bukan tau..." satu suara tiba-tiba muncul dari belakang.

Ajiff! Serta merta wajah muram Rissa bertukar ceria. Seceria Astro Ceria.
******************************

"Bakal cikgu jugak lah ni ye?"

"Ha’a mak...Eh! Makcik...Err..." Ajiff cepat-cepat memotong. Boleh pulak dia tersasul kata.

Telinganya sempat menangkap bunyi ketawa-ketawa kecil. Dipandangnya wajah-wajah di sekelilingnya satu persatu. Ada yang menutup mulut menahan tawa. Ada yang menekan perut menahan geli. Malu jugak seposen dirasakannya.

"Dah lama kamu kenal Rissa?" Makcik Zah bertanya apabila suasana kembali tenang.

"Dah lama dah makcik...Sejak dari dia mula-mula belajar kat sana lagi..."

"Hmm...Kamu suka ke kat anak makcik tu?" Hah tu dia! Soalan cepu cemas dari bakal mak mertuanya.

"Suka sangat-sangat makcik. Kalau boleh saya nak kawin dengan dia..."

"Kalau boleh ye...Kalau tak boleh camne pulak?" soal Makcik Zah membuatkan Ajiff terkedu. Pandai juga ibu si Rissa ni berpsikologi dengannya.

"Macam ni makcik...Saya tau saya sekarang masih belajar tapi kalau makcik boleh bagi saya masa sikit lagi... Saya akan habis semester depan. Sementara tunggu posting bolehlah saya pinang Rissa..." Ajiff menjawab yakin. Memang itu perancangannya.

"Kamu nak pinang anak makcik dengan apa? Kamu masa tu tak kerja lagi mana ada duit?" sekali lagi Makcik Zah cuba menduganya dengan soalan berbaur psikologi. Ajiff mati kata. Agak susah soalan yang satu ini. Lebih susah dari soalan open book test semester lepas. Kalau dirujuk pada buku psikologi pendidikan tulisan Mok Soon Sang pun, dia tetap takkan menemui jawapannya. Seketika Ajiff terdiam. Seluruh makhluk disekelilingnya turut diam. Rissa memandang tepat pada Ajiff. Sabar menantikan jawapan dari lelaki itu.

"Saya akan tetap usahakan sampai saya boleh pinang Rissa. Saya tak kira macam mana pun. Saya akan usahakan sebab saya betul-betul nak kahwin dengan Rissa!" tegas Ajiff.

Bersinar-sinar wajah Rissa tatkala mendengarkan pengakuan berani mati Ajiff. Tidak disangka Ajiff seberani itu. Terbuktilah kini Ajiff adalah ultramannya. Suasana kembali tegang. Ada yang berbisik-bisik. Ada yang mengangguk-angguk.

"Amacam Uzair?" tiba-tiba Makcik Zah menyoal Abang Uzair disebelah Ajiff.

"Lulus!!!!" jawab Abang Uzair sambil mengangkat ibu jari tanda bagus.

"Cantekkkk!!!" sahut Kak Lizza pula diikuti yang lain bertepuk tangan semua.

Eh?!! Ajiff ternganga. Rissa juga ikut ternganga.
******************************

"Hensem betul calon menantu mak tu Rissa... Lagi hensem dari gambar dia..."

"Hah?! Gambar dia?!"

"Yelah, gambar dia yang ada dalam purse kamu tu lah haaa..."

"Mak! Mak bukak purse Rissa?!"

"Mak tak sengaja haa tertengok gambar calon menantu mak tu masa mak terjatuhkan purse kamu hari tu. Tu yang mak beria nak kenal dia sampai berkomplot abis dengan Kak Lizza dan Abang Uzair kamu tu...Hehehe..."

"Makkkkk!!!"

Makcik Zah tersengih lebar. Berjaya jugak dia mengenakan anak daranya yang banyak berahsia itu. Rissa ikut tersenyum. Malu pun ada kerana kantoi dengan ibunya bila gambarnya bersama Ajiff ketika majlis jamuan raya perdana institut tahun lalu yang disimpan kemas di dalam pursenya terjatuh keluar. Tapi berbaloi jugak kolaborasi antara ibu, kakak dan sepupunya itu. Sekurang-kurangnya dia tahu yang selama ini dia tak bertepuk sebelah tangan!

p/s~hye! ni cerpen sy yg ke4 lps ada untukmu, kamu sehangat ais! & pakweku si bintang fantasi...hope u\'ll enjoy it. nt komen2 oke! (\'_~)v
posted by Penulisan2u @ 2:24 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
34 Comments:
  • At 12/9/09 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2...:)
    asik t'senyum jer bce citer nie,hehehe
    keep it up 2 writer..
    lain kali wat citer yg lg bessssttt2 taw
    hehehehee...

    (nuruel_leopardzz)

     

  • At 13/9/09 7:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Slmt hr ry..xsmpt lg bc cerpen ni..tp tajuk die aku suke sgt. Nnti2 aku bc. Aku suke tjuk yg pelik2 mcm ni. Kdg heran la...org tgok tajuk mcm xbest diaorg xbc. Tp diaorg xtau, kdg2 yg tjuk xbest tu la sronok bc.

    -Budak bosan-

     

  • At 13/9/09 7:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol2..skong ngn Budak bosan..tjuk yg jiwang terlbey 2 kdg2 xbesh pn..borink je ble bc..tjuk2 yg pelik2 cmnih la yg kbyknnye besh..bab2 gak la ak suke bc crpn yg tjuk2 nye pelik2 cani

     

  • At 14/9/09 11:13 PG, Blogger mardya ramlee said…

    sangat comel lor...
    teruskan usaha anda!ehehh

     

  • At 14/9/09 1:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cool lah...wat citer psl dak ipgm hehe....sweet n simple...keep it up

     

  • At 14/9/09 5:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lawak la...
    teruskan usaha lagi...

     

  • At 15/9/09 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btl2..
    sokong yg kat ats 2..
    tjuk pelik2 la jln cite dia byk yg best..
    dr tajuk syahdu..
    cite pon tgkap leleh abis..

    aku-pelik88

     

  • At 15/9/09 12:35 PTG, Blogger Athirah said…

    bolehla..
    best..coz ending tu unexpected..

    punyala si rissa tu serabut semacam..
    alih2..it's just an acting..
    what a good collaboration..

    ^_~ @>---~-----

     

  • At 16/9/09 1:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best nye crta ni....asyk tersyum je bc crta...bgs2..chyok23..

     

  • At 16/9/09 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke kat watak mak die..sempoi semacam.
    -freesia_aya-

     

  • At 16/9/09 3:45 PTG, Blogger piCaSa-mE said…

    cerita yg best..keep it up..ade jgk mak yg mcm tu kn..hehehe..ape2 pn kesian rissa masa tgh serabut 2..tp at last,die bhgia..

     

  • At 17/9/09 11:25 PG, Blogger bidadari cinta said…

    sempoi habis watak die..
    pandai mak rissa wat komplot erk..!

     

  • At 17/9/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cool man. best2.

     

  • At 17/9/09 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke suke suke
    best best sest
    (adeh...pengaruh upin ipin ni)

     

  • At 18/9/09 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tol la cter nie bes....
    aku pun dok senyum jer..
    sweet tol..
    bes!!!!!!!!!
    cngrte ek writer...
    mature gak mamat 2 even umo mude ag...

     

  • At 19/9/09 3:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...
    bez r.
    2 thumbs up!
    heheh!

     

  • At 21/9/09 2:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BIASA2 JER...

     

  • At 23/9/09 2:04 PG, Blogger AkMa said…

    enjoy reading ^_~

     

  • At 24/9/09 8:22 PG, Anonymous mus said…

    notbad...
    penceritaan pun sweet...
    xsangka plak mak die bluh komplok kan...he3...

     

  • At 25/9/09 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best....
    rse cam org gler
    asyk t'snym dpn comp..

     

  • At 26/9/09 2:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gua lbh ska kamu sehangat ais...tp dah tak di paparkan. kalu writer still smpan cer 2..send la blik kt cni ye..

     

  • At 27/9/09 2:47 PG, Blogger nur adilin said…

    salam...
    thanx 4 all d comments...
    act,kamu sehangat ais 2 still leh d cari kt arkib...
    tp lau nk mudah leh je ke blog sy...
    http://bicarapadaberuang.blogspot.com
    thanx again!
    =)

    -nur adilin-
    wink2!

     

  • At 28/9/09 4:03 PG, Blogger ~kiE~ said…

    okis
    cute..:p

     

  • At 8/10/09 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik...tahniah n teruskan berkarya ye...awak ada bakat

     

  • At 10/10/09 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Cutenya cte nah ...law la jd real dlm idup sy kan bez....huhuhuhuhu ...

     

  • At 14/10/09 8:55 PTG, Blogger rahim_sasuke said…

    gud writer..
    snok bce
    ajiff sorg yg brani
    ngn bkl mak metua on leh lyn lg pale otk mak rissa tu

     

  • At 29/10/09 4:59 PG, Blogger akubersamaCahya said…

    alahai mok soon sang pun ade
    heeeee
    ingat lam kelas je ade
    mmg bestlah..
    keep it up!!

     

  • At 10/5/10 10:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job. hebat. jalan citew yang menarik.. kalau kawin tua perempuan murah rezeki kew?

     

  • At 1/6/10 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lawak dol....ceria mcm astro ceria..ultraman?raksasa..hahaha...tergelak sorang aku...hahaha

     

  • At 4/8/10 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak oi...ade gak mak yg mcm ni ye..best.. mak dia sporting.
    awl2 je mcm mendesak anknye sruh kawen..hehe..
    congrat ya.. :-)

     

  • At 4/8/10 2:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pandai gak ye mak dia korek rhsia..hehe

     

  • At 23/8/10 4:48 PG, Blogger nur adilin said…

    salam...
    thanx 4 d comments...

    utk bc cerpen sy yg lain blh la melawat blog sy...

    http://bicarapadaberuang.blogspot.com

    thanx again 4 all supports~ ('_~)

     

  • At 28/11/10 1:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best!! best!! congrates. teruskan berusaha . chaiyok!! chaiyok!!

     

  • At 7/10/11 1:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    frmkijfrvghjmjbnmk,mkhfbnjhjmkmk7rhhvgfhl

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group