BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : See You di IPT
Nama Pena : HanaTVXQ

HARRIS Ashman kaku di sebuah bangku yang tersedia di taman rekreasi itu. Wajahnya muram. Jelas terpancar di seraut wajah tenang miliknya kerunsingan yang sedang dialaminya. Harris Ashman mengeluh lagi. Berat. Sudah beberapa kali dia mengeluh sedemikian. Apa yang pasti, anak muda itu sedang sarat dilanda masalah. Harris Ashman mengelamun lagi.

" Harris!" sergah seseorang. Sergahan itu disertakan sekali dengan tamparan kuat di bahu kanannya. Harris Ashman terus memberi gerak balas spontan. Dia menoleh ke belakang.

" Kau rupanya, Adam. Terkejut aku. Kalaulah hari-hari kena sergah dek kau, boleh mati aku, tau tak," marah Harris Ashman. Adam Haikal yang berada di sebelahnya cuba menahan ketawa yang ditahan-tahannya. Harris Ashman menjeling geram ke arah sahabatnya itu. Adam Haikal ketawa lagi.

" Maaf. Aku gurau je. Bukannya apa, sejak dari tadi lagi aku tengok kau asyik termenung je. Kenapa? Ada masalah?" Adam Haikal mengambil tempat duduk bersebelahan dengan Harris Ashman. Dia merenung wajah muram Harris Ashman.

Harris Ashman mengeluh lagi. " Keputusan periksa aku kali ni teruk. Teruk gila. Inilah keputusan paling teruk yang pernah aku dapat. Mama dan papa aku marah. Mereka kata mereka malu ada anak yang bebal seperti aku."

Adam Haikal yang diam sahaja mendengar apa yang diluahkan oleh sahabatnya, segera bersuara. " Berapa keputusan kau kali ni?"

" 4A, 4B, 1C dan... untuk paper Add Math, aku fail. Teruk gila," kata Harris Ashman perlahan. Syafiq Haikal membeliakkan matanya.

" Eh, kau ni biar betul! 4A je... lagi... kau fail untuk paper Add Math? Aku rasa selama ni kau asyik pegang rekod markah 90 % ke atas untuk subjek tu. Kau tak pernah gagal dalam subjek tu," ujar Adam Haikal tidak percaya. Dia sememangnya hairan. Selama ini, Harris Ashman tidak pernah gagal dalam peperiksaan. Apatah lagi untuk mendapat gred B dan gred C dalam peperiksaan. Untuk melihat budak lelaki itu mendapat gred B dan C cukup payah. Harris Ashman sememangnya seorang pelajar yang pintar. Tetapi, kini... Dahi Adam Haikal berkerut seribu.

" Kau ada masalah ke? Aku rasa, kalau kau gagal teruk macam ni, lepas tu pulak asyik termenung sana sini je sejak kebelakangan ni, mesti kau ada masalah. Cakaplah, mana tahu aku boleh tolong kau," kata Adam Haikal perlahan.

" Tak ada apa-apalah. Aku okey je," balas Harris Ashman. Dia duduk menopang dagu. Adam Haikal tersenyum kecil. Dia mengangkat wajah. Melihat keindahan alam. Langit hari ini begitu cerah. Tidak ada tanda-tanda bahawa hujan akan membasahi bumi hari ini. Tetapi, sahabatnya pula yang mengalami mendung yang sedang berarak di dalam hati. Adam Haikal merenung Harris Ashman.

" Aku rasa, dalam keadaan kita sedang sibuk dengan persiapan untuk SPM yang akan menjelang tiga bulan lagi, kau tak ada pilihan lain selain daripada menceritakan masalah kau atau melupakannya. What’s your choice?" tanya Adam Haikal dengan nada mengusik. Dia menanti reaksi Harris Ashman.

Harris Ashman mengangkat muka, turut memerhatikan langit biru yang terbentang luas di angkasa. Satu keluhan keluar dari mulutnya.

" Kau rasa... kau dapat belajar tak dalam suasana ibu bapa kau sedang bergaduh?" tanya Harris Ashman. Ada senyuman kecil yang terukir di bibirnya.

" Maksud kau, ibu bapa kau bergaduh?" tanya Adam Haikal.

Harris Ashman mengangguk. " Sejak papa aku dapat gelaran ‘ Datuk ’ tahun lepas, papa aku selalu ke luar negara. Kadang-kadang, dalam masa dua minggu tu nak jumpa, nak makan sama-sama pun tak boleh. Mama aku pulak sibuk dengan butik dan spa miliknya. Memanglah mama aku ada kat Malaysia, tapi mama aku keluar awal pagi dan balik lewat malam. Waktu sarapan, makan tengah hari, dan makan malam aku makan seorang diri, tak pun Mak Jah yang temankan aku makan. Nama je ada keluarga, tapi aku hidup macam anak yatim piatu. Kalau mama dan papa aku ada kat rumah pulak, mereka pasti bertengkar. Aku tertekan, Adam. Aku tak tau nak buat apa lagi dengan ibu bapa aku. Kadang-kadang, bila duduk seorang diri dalam bilik, aku terfikir juga nak lari dari rumah. Tapi, aku masih waras, tahu macam mana nak jaga maruah keluarga aku. Kalau aku lari dari rumah, tentu mama dan papa aku dapat malu. Aku masih dapat fikir tentang tu," kata Harris Ashman perlahan. Dia benar-benar tertekan.

Masih terbayang-bayang di ruang matanya peristiwa semalam. Semalam, ibu bapanya bergaduh lagi. Mereka bertengkar betul-betul di hadapannya. Mamanya menuduh papa ada perempuan simpanan di luar, papa pula menuduh mama lebih pentingkan butik dan spanya daripada suaminya. Pertengkaran itu berakhir apabila papa keluar dari banglo mewah mereka sekeluarga dan memandu keretanya menuju ke destinasi yang tidak diketahuinya. Sepanjang malam, mamanya menangis di dalam kamarnya. Hatinya benar-benar terluka dengan tindakan ibu bapanya.

" Kau dah cuba berbincang dengan mereka?" tanya Adam Haikal. Simpati juga dia terhadap sahabatnya itu. Walaupun keluarga Harris Ashman mewah dari segi harta benda, tetapi mereka miskin dari segi kasih sayang. Adam Haikal bersyukur di dalam hati. Walaupun bapanya hanyalah seorang guru biasa, dan bukannya ahli perniagaan berjaya seperti bapa Harris Ashman yang berpendapatan lumayan setiap bulan, setidak-tidaknya keluarganya mewah dengan kasih sayang.

" Kalau nak bersua muka pun payah, apatah lagi nak duduk berbincang mesra," kata Harris Ashman sinis.

Adam Haikal termenung seketika sebelum berkata. " Macam nilah, kau lupakan dulu masalah ibu bapa kau tu sampai kita selesai SPM, okey? Jom, kita ke restoran makanan segera kat depan tu. Kita pergi makan burger. Okey?"

Harris Ashman mengangguk. Dia melemparkan seulas senyuman kepada Adam Haikal.

" Okeylah."

" Bagus! Macam tulah kawan aku. Jom."

Mereka sama-sama meninggalkan taman rekreasi itu.


HARRIS Ashman mengoyak sampul sepucuk surat yang baru diserahkan oleh Adam Haikal kepadanya tadi. Haruman yang terbit dari surat itu menusuk hidungnya. Harris Ashman tersenyum. Perlahan-lahan, dia membuka lipatan surat itu. Matanya menangkap satu persatu patah perkataan yang ditulis dengan kemas di atas surat itu.

Assalamualaikum, Harris,
Saya dapat tahu daripada Adam, keputusan peperiksaan awak kali ini turun mendadak. Kenapa boleh jadi macam ni? Sedangkan awak tergolong dalam kelompok pelajar yang menjadi harapan pihak sekolah untuk mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Adam beritahu saya awak ada masalah keluarga. Jangan jadikan masalah keluarga awak mematahkan semangat awak!
Salam ikhlas
Arissa Qistina
P/S : See you di IPT

Selesai sahaja dia membaca isi surat itu, dia segera menyimpan surat itu ke dalam laci meja belajarnya.

" Benar kata Arissa dan Adam. Aku patut lupakan dulu masalah keluarga aku. Kalau aku berjaya dengan cemerlang dalam SPM, aku boleh sambung belajar aku ke tempat yang jauh dari sini. Jauh daripada masalah keluarga aku," bisik Harris Ashman sendirian. Dia tersenyum lagi.

Harris Ashman masih ingat. Empat bulan lalu, hatinya terpaut pada seorang gadis. Pada mulanya, dia menyuarakan hasrat untuk mengambil gadis itu sebagai teman wanitanya, tetapi gadis itu, Arissa Qistina segera menolak. Kata Arissa, sekarang ini pelajaran yang harus menjadi keutamaan, bukannya cinta. Setelah permintaannya ditolak, Harris Ashman memujuk gadis itu untuk menjadi sahabatnya. Mereka sering berutus surat walaupun kelas mereka hanya sebelah-menyebelah. Adam Haikallah yang menjadi posmen tanpa gaji mereka berdua lantaran Adam Haikal dan Arissa Qistina merupakan jiran.

Harris Ashman segera mencapai sehelai kertas putih daripada fail biru miliknya. Hatinya berbunga riang.

ARISSA Qistina menyelak halaman buku latihan Biologi miliknya. Dia mahu menyelesaikan dahulu kerja rumah Biologinya sebelum mengulang kaji nota-nota Fizik yang diberikan oleh guru matapelajarannya.Jemarinya berhenti di suatu halaman. Terdapat sepucuk surat yang terselit di halaman itu. Arissa Qistina segera mengambil surat itu dan diletakkan di atas diarinya.

" Belajar dulu, baru baca surat tu," kata Arissa Qistina perlahan. Tanpa mengerling langsung ke arah surat itu, mata Arissa Qistina hanya melekat pada soalan-soalan Biologi di hadapannya. Surat itu dibiarkan sepi terletak di situ.

Tiga jam berlalu, Arissa Qistina segera menutup buku rujukan Fiziknya. Dia mengeliat puas. Hampir tiga jam belajar, dirasakan otaknya tepu dengan fakta-fakta sains yang rumit.

" Boleh pecah otak aku kalau belajar ni lama-lama," kata Arissa Qistina sambil ketawa seorang diri. Arissa Qistina mencapai segelas jus oren segar perahan sendiri yang disediakan oleh ibunya, Puan Ariana. Selepas tegukan demi tegukan, barulah gadis itu menghela nafas lega.

Tiba-tiba, matanya terarah kepada surat itu. Selepas menghabiskan minuman itu, Arissa Qistina mengambil tempat di katil bujangnya. Surat itu tergenggam kemas di jemarinya. Surat itu dibuka.

Assalamualaikum, Arissa,
Terima kasih di atas nasihat awak. Saya akan mengikut nasihat awak dan Adam. Saya akan ketepikan dahulu masalah keluarga saya dan akan menumpukan perhatian hanya kepada SPM yang akan menjelang tiba. Saya bukan sahaja mahu mendapat keputusan yang baik dalam SPM, tetapi mendapat keputusan yang cemerlang! Terima kasih sekali lagi.
Salam sejahtera,
Harris Ashman
P/S: See you di IPT

Arissa Qistina tersenyum. Dia mengakui kata-kata Harris Ashman. Dia juga akan berusaha bersungguh. Seperti janjinya dengan Harris Ashman, mereka hanya akan meneruskan hubungan masing-masing jika mereka berdua bersama-sama berjaya hingga ke menara gading. Pasti!

WAKTU dirasakan begitu pantas berputar. Pejam, celik, pejam, celik, pada hari ini Harris Ashman serta rakan-rakan setingkatan dengannya akan menduduki peperiksaan penting yang akan menentukan masa depan mereka sama ada mereka akan melalui masa depan yang cerah atau kelam. Selepas mendengar taklimat, semua pelajar Tingkatan Lima menuju ke dewan peperiksaan. Badai debaran semakin kuat melanda pantai hati mereka. Harris Ashman berulang kali berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Kedudukan Harris Ashman dan Arissa Qistina amat jauh jaraknya. Tetapi kedudukan Arissa Qistina dan Adam Haikal berdekatan sahaja lantaran pangkal nama mereka serupa.

Lima belas minit sebelum peperiksaan bermula, Adam Haikal mendekati tempat duduk Arissa Qistina. Dia menyerahkan sekeping kad kecil berwarna merah jambu kepada Arissa Qistina.

" Kad? Daripada siapa?" tanya Arissa Qistina kehairanan.

Adam Haikal tersengih. " Tu, tuan empunya badan berada di jauh di hujung sana."

Arissa Qistina segera menoleh ke arah yang ditunjukkan oleh Adam Haikal. Sebaik sahaja dia terpandang akan Harris Ashman, Arissa Qistina segera memandang Adam Haikal. Adam Haikal masih tersengih.

" Bukalah."

Kad kecil itu dibuka. Cuma terdapat beberapa patah perkataan sahaja yang tercatat di situ.

Good Luck. May ALLAH Bless You.

Selesai sahaja membaca isi kandungan kad itu, Arissa Qistina segera menyimpan kad itu ke dalam dompetnya. Sehelai kertas memo pad dikoyakkan oleh gadis itu. Gadis itu mencatatkan sesuatu di atas kertas itu. Selesai sahaja dia menulis, kertas itu dilipat rapi dan diserahkan kepada Adam Haikal.

" Tolong sampaikan kepada dia," pinta Arissa Qistina. " Okey, tapi hari last kita SPM, kau kena belanja aku makan ABC kat gerai Mak Leha. Okey?" kata Adam Haikal. Arissa Qistina mengangguk.

" Okey. Kau nak makan berapa mangkuk pun aku tak kisah," setuju Arissa Qistina.

" Orait!"

Adam Haikal segera menuju ke tempat duduk Harris Ashman. Sesampainya di meja Harris Ashman, kertas itu segera diserahkan kepada remaja itu.

" Nah, Rissa beri kat kau. Lepas baca, simpan baik-baik. Pembakar semangat kau tu," Adam Haikal mengusik Harris Ashman. Harris Ashman hanya tersenyum. Selepas Adam Haikal beredar ke tempat duduknya barulah Harris Ashman membaca apa yang tercatat di atas kertas itu. Tulisan Arissa Qistina yang bulat-bulat seperti bola kemas tercatat di atas kertas itu.

All the best. Remember, See You di IPT

Harris Ashman mengangguk. " Saya ingat, ini janji kita."

Sejurus dia menyimpan helaian kertas itu dalam poket seluarnya, ketua peperiksaan mengumumkan bahawa peperiksaan sudah bermula. Harris Ashman segera membaca doa. Dia bertawakal kepada ALLAH SWT.

BEBERAPA bulan telah berlalu. Kini, Harris Ashman kembali menjejakkan kakinya di sekolah itu untuk mengambil keputusan peperiksaan SPMnya. Semalam, dia mengerjakan solat hajat. Dia benar-benar berharap agar mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan itu.

Sebaik sahaja slip keputusan peperiksaannya tergenggam kemas di tangan, dia segera mencari kelibat Adam Haikal. Dia menjumpai Adam Haikal sedang berdiri di bawah sebatang pokok mempelam di taman sekolah. Jelas kelihatan riak kegembiraan di wajah itu.

" Macam mana result kau?" tanya Harris Ashman sebaik sahaja dia mendekati Adam Haikal.

" 8A1 dan 2A2. Kau?" tanya Adam Haikal pula.

" Aku dapat 10A1. Terima kasih kepada kau. Kalau kau tak nasihatkan aku tempoh hari, aku rasa mungkin aku tak akan dapat keputusan sebaik ini," kata Harris Ashman gembira. Adam Haikal ketawa kegembiraan.

" Itulah gunanya kawan. Apapun, kau nak sambung ke mana kau punya study lepas ni?" tanya Adam Haikal.

" Aik, takkan kau dah lupa? Kau kan kata nak ikut aku ke Australia. Sambung belajar dalam jurusan bisnes. Atau kau nak sambung ke tempat lain?" tanya Harris Ashman. Adam Haikal menepuk bahu kanan Harris Ashman.

" Aku takkan lupalah. Keluarga aku dah setuju aku sambung kat sana. Aku tanya kau sebab aku takut kau berubah fikiran. Mana tahu ibu bapa kau nak kau sambung kat tempat lain."

Harris Ashman menggeleng. " Ibu bapa aku tak kisah. Sekarang ni hubungan antara mama dan papa aku dah semakin baik. Dah kurang dah bertengkar, cuma papa aku masih sibuk dengan urusan bisnesnya di luar negara," jelas Harris Ashman.

" Baguslah tu. Kiranya, dah tenanglah hidup kau sekarang?" tanya Adam Haikal.

" Makin bahagia." Harris Ashman melontarkan pandangan ke arah pintu pagar sekolah. Di situ, dia melihat kelibat Arissa Qistina sedang memeluk ibu bapanya. Pasti gadis itu juga berjaya mendapat keputusan yang baik. Harris Ashman tersenyum kecil. Adam Haikal yang mengerti apa yang sedang difikirkan oleh Harris Ashman, bertanya.

" Kau masih mengharapkan dia?"

Harris Ashman tersenyum. " Sentiasa. Aku tak pernah lupakan dia. Tapi, aku akan biarkan dia pergi. Pergi untuk mencapai cita-citanya. Kalau jodoh aku tetap dengan dia, pasti aku akan bertemu lagi dengan dia."

Adam Haikal mengangguk. " Mari, kita pulang."

Harris Ashman mengekori langkah Adam Haikal. Dia masih memerhatikan gadis itu yang sedang berbual-bual gembira dengan ibu bapanya.

" See you di IPT," bisik Harris Ashman perlahan. Dia mengeluh.

" HOI, Harris. Kau kat sini rupanya. Kau dah daftar belum?" tanya Adam Haikal.

" Dah. Kau ni kalutlah. Baru hari kedua kita kat sini, kau dah kalut macam ni. Relakslah," kata Harris Ashman. Dia mengalas beg galasnya.

Masuk hari ini, sudah dua hari Harris Ashman dan Adam Haikal berada di bumi kanggaru itu. Mereka berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti Monash yang terletak di bumi itu. Mereka berdua bernasib baik dari segi tempat tinggal kerana bapa Harris Ashman, Datuk Ismail telah membeli sebuah banglo yang terletak berhampiran dengan universiti itu. Jadi, mereka berdua tidak perlu bersusah payah mencari rumah untuk didiami.

" Kau tak apalah. Kau dah biasa dengan negara orang. Aku mana biasa lagi. Sekarang, kita nak ke mana?" Adam Haikal melihat jam tangannya.

" Sekarang ni kita pergi cari makanan dulu. Aku tahu ada satu restoran Pakistan kat sini. Jom," ajak Harris Ashman.

" Okey."

Mereka berdua keluar daripada kawasan tempat pendaftaran itu. Dalam keadaan yang sesak sedemikian, Harris Ashman terlanggar bahu seseorang. Dia segera berhenti untuk memohon maaf.

" I’m sorry, miss. I..." bicaranya terhenti di situ. Dia tergamam sebaik sahaja melihat wajah itu.

" Harris, Adam. Kamu berdua kat sini juga ye?" ujar gadis itu.

Perlahan-lahan, Harris Ashman mengukir senyum.

" See you di IPT," katanya perlahan.

Gadis itu mengangguk. " See you di IPT too. Awak dah tunaikan janji awak," kata gadis itu. Harris Ashman mengangguk. " Ya."

" Terima kasih," ucap Arissa Qistina perlahan. Harris Ashman tersenyum lagi.


Hana Zukri
posted by Penulisan2u @ 2:49 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
25 Comments:
  • At 6/9/09 4:27 PTG, Blogger siti87 said…

    hmmmm... so romantik....

     

  • At 6/9/09 6:51 PTG, Blogger Lily Angella said…

    hehehe.... bes2...
    tjuk ni mcm stu movie... lma dah x ingat citer dia mcm mana. tjuk dya
    cudipt.
    see you di ipt
    sma kn???

     

  • At 6/9/09 9:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'a la..citer yg bienda brlakon 2 ke..

     

  • At 7/9/09 1:35 PG, Anonymous village_gurl89@yahoo.com said…

    bgos2...stdy dulu..bwu leh pk hal yg strusnyer...ni x..awl2 skul ag da mggtal..huh..pape pon, gud luck writer...nti wt cter len dgn idea yg lbih kreatif..all da best

     

  • At 7/9/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    best n romantik..

    < MassFDya >

     

  • At 7/9/09 11:35 PG, Anonymous mai said…

    mcm same jer ngan cd see you dipt..

    tajuk un da same...
    hm..

     

  • At 7/9/09 11:40 PG, Anonymous balkis said…

    cerita yang matang....

     

  • At 7/9/09 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    2 jer??????? hmm bole la........

     

  • At 7/9/09 1:08 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    menarik citer ni..
    diolah tanpa ada kisah cinta..
    hope lepas ni leh wat karya yg lagi baik..

     

  • At 8/9/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sama tajuk ngan lagu nasyid nih..
    nice story..

     

  • At 8/9/09 5:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ha ah ler..baca opening n ending jep..
    pown dh tawu kater citer cudipt..
    am i ri8??

    anyway..gud try ^_~

     

  • At 11/9/09 2:05 PTG, Anonymous dell said…

    hye...ok la story ni..
    tapi nama 2 kalau blh ringkaskan sket k..
    payah nak baca r..
    tapi macam yg mai ckp..
    lebih kurang sama ngan cd cte cudipt..
    pe pun, nice try!

     

  • At 13/9/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah! besh gler! nk jd cmni jugk larh! huhuu,taun ni,,shaye spm jugk lorh!=)

     

  • At 13/9/09 10:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh...syok cite ni..to all dax2 spm 2010..c u d ipt k...

     

  • At 15/9/09 7:52 PG, Anonymous ain hanani said…

    hehehehehe..teringat kembali zaman sekolah dulu...rindu lorh
    bgs cerita nie blh bg pngjrn kpd student
    good luck

     

  • At 18/9/09 8:08 PTG, Anonymous HanaTVXQ said…

    Hana ada e-novel di blog Hana. Tolong buka dan beri komen anda. Hana benar-benar harap cerita tu menarik.

     

  • At 27/9/09 5:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mesti cerpen ni di cipta berpandukan pada telemovie see u di IPT,yang kumpulan nasyid UNIC dan Biena tu....Bell Ngahsri pun ada gak......memang best gak cite tu....jadi pembakar semangat untuk berjaya dalam spm.....Syabas la untuk peulis...-ain-

     

  • At 11/10/09 11:54 PG, Anonymous cuteeee said…

    sangat menarik
    pembakar semagat utk sya ambk spm thn 2o1o
    gud luck to writer
    all the best

     

  • At 11/10/09 12:37 PTG, Anonymous syada said…

    hu5
    cam ade lam filem lark,,
    see u di ipt,kan??
    bez lar,,roamntik gi2..
    bley jadikan panduan gak..kih3
    usaha lagi erk..
    cayook....

     

  • At 17/10/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perh cter ni bst r.... jd pmbkar smgt aku nk spm 18.12 ni.....

     

  • At 19/11/09 8:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama watak hanif ashman sama dgn wtk dlm novel aisya sofea la cite gelora jiwa

     

  • At 17/5/10 9:28 PG, Anonymous JamAl said…

    Wah...sangat terharu setelah membaca cerita ini...mengingatkan kembali peristiwa cinta yang lapuk ditelan dek masa!=)

     

  • At 30/11/11 10:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcam kisah hdop ku

     

  • At 30/11/11 3:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritamacambabi

     

  • At 3/1/12 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...mlh cerpen nie memberi semangat kpda mereka...n cerpen nie jgak sngt romantik...gud job...perkembangkn lg bkat yg ada...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group