BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : Saya nak jadi isteri awak, bukan bini awak
Nama Pena : Nur

Waktu itu mata kami sama-sama membaca notis yang dilekat pada papan kenyataan.

"LD class was cancelled, extended to next week." Dia membacanya dengan kuat. Lirik mataku serta merta beralih padanya. Dia tersenyum sambil mengangkat bahu. Senyumnya kubalas.

"Assalamualaikum." sapanya.

"Walaikumsalam."

"Apa khabar awak?"

"Alhamdulillah sihat. Awak?" soalku sambil meneliti bentuk wajahnya yang sedikit berubah. Ya wajahnya berubah kerana rambut barunya. Kali terakhir aku berbual dengannya bulan lepas. Waktu itu rambutnya masih panjang melebihi 3 inci. Sekarang nampak lebih kemas dengan potongan gaya ala moden. Segak.

"Awak tengoklah saya ni makin membulatkan? Confirmlah saya sihat walafiat." Jawabnya dengan sedikit senyum berlagak. Tubuh polosnya kupandang dari atas ke bawah. Dia memang makin berisi sedikit terutama di bahagian pipi dan perut. Tangannya yang mengusap perut membuat aku tergelak.

"Dah lama kita tak berborakkan?"

"Semenjak kerja group kita dah settle awak pun busy je dengan program kolej awak." Balasku sambil mengangkat kening.

"Awak rindu saya tak?" soalannya buat aku tersengih dan perlahan-lahan aku mengangguk. Dia tergelak kecil sambil mengeleng. Ketawaku menyusul. Canda tawaku dengannya tak pernah hilang walau dah sebulan tak bertegur sapa.

Dia melirikkan matanya ke arah sebuah sebuah pondok cendawan tepi tasik di hadapan dewan kuliah. Tempat yang selesa untuk bersantai berbanding berdiri di tengah-tengah koridor. Aku membalas dengan senyum dan anggukkan. Kami berjalan beriringan ke pondok cendawan.

"Saya teringat kata-kata awak bulan lepas, awak kata awak teringin nak kahwin. Bilalah awak nak kahwin ni? Saya tertunggu-tunggu kad jemputan awak tau." Usikku sekadar membuka topik perbualan sebaik sahaja punggung kulabuhkan di atas kerusi. Dia tergelak besar. Mungkin terkejut dengan soalanku yang tak sepatutnya kuajukan.

"Tak jumpa calon lagi."

"Alah..alasan lapuk!"

"Amboiii...." Matanya menatapku tajam. Aku menutup mulut menahan gelak. "Awak ingat senang ke nak kahwin? Nak mencari pasangan ni macam nak pilih baju kat kedai. Nak yang saiz fit dengan badan, nak warna dan fesyen yang memikat hati, tak merimaskan, dan yang paling penting nak yang selesa." Balasnya merenung tepat ke wajahku sambil memegang koler jaket kulit hitamnya. Sedikit berlagak macho.

"Hmmm..memilih sangat.." ringkas kubuat kesimpulan sambil menjeling. Pandangan ku buang ke arah tasik. Sesekali ekor mataku mencuri pandang wajahnya. Aku ingin lihat bagaimana riaknya bila diusik. Ternyata dia bersahaja dengan wajah selamba.

"Biasalah orang banyak duit ni taste tinggi sangat kan? Nak beli baju pun banyak kerenah." Tambahku.

"Awak, tak memilih?" dia menyoal dengan mata yang tajam. Keningnya terangkat tinggi.

"Bakal suami awak, awak nak yang macam mana?" tambahnya. Soalannya membuatkan aku berfikir seketika. Wajahnya kurenung. Semestinya saya takkan cari suami yang pemilih macam awak Ihsan.

"Saya belum fikir lagi soal tu. Belum terlintas dalam fikrian saya. Saya bukan macam awak yang dah teringin nak kahwin, nak bercinta." jawabku acuh tak acuh.

"Biasanya perempuan yang tak sabar sangat nak kahwin..."

"Pardon me???"

"Nothing.." jawabnya laju sambil tersengih.

"Awak ramai peminat kat kolej ni. Bukan susah nak pilih. Nak yang comel-comel? Ada je freshie yang baru masuk tu ramai. Nak yang sebaya? cari je kat dewan kuliah. Awak ada rupa, dari kerabat keluarga terhormat, pelajar cemerlang, waris lelaki tunggal ayah awak pula tu. Lengkap pakej lelaki idaman para gadis." Tuturku sesuka hati. Tapi memang benar, itulah yang sering diwar-warkan oleh rakan-rakan perempuanku tentang lelaki bernama Mohd Ihsan itu.

Kedengaran ketawa kuatnya. Seketika kemudian dijuihkan bibirnya sambil menggeleng. Aku balas dengan sengihan. "Awak ingat senang ke nak cari pasangan hidup? Saya tak nak binilah.. yang saya nak ialah isteri." Ucapnya bersemangat sambil menarik nafas dalam-dalam. Riaknya mula bertukar serius.

Bini? Isteri? "Apa bezanya?" Soalku juga serius.

"Kalau saya nak bini sekarang juga saya boleh dapat. Suruh ayah saya tawarkan hantaran Rm30 ribu ke Rm50 ribu ke untuk siapa-siapa untuk jadi bini saya, mesti laju je ada yang nak."

"Kalau saya, saya tak nak." Lincah saja mulutku menjadikan diri sendiri sebagai contoh untuk menidakkan pernyataannya.

Dia memandangku seketika sebelum melepaskan ketawanya. Aku turut ketawa. Tapi ketawaku tak seasli ketawanya kerana kelucuan. Aku ketawa sekadar menutup perasaan maluku sendiri.

"Bercakap memang senang bagi orang yang banyak duit. Tapi awak jangan lupa pada kenyataan, tak semua hati boleh dibeli dengan wang ringgit." Sambungku menjelaskan. Itulah jawapan sebenarnya patut aku utarakan awal tadi. Tak sepatutnya aku menjadikan diri sendiri sebagai contoh.

"Thats it! Thats what i meant!" Tuturnya dengan nada tinggi. Aku mencebik kehairanan. Aku tak faham, apa maksud awak Ihsan?

"Saya tak nak hati yang boleh dibeli dengan wang ringgit. So, saya nak ISTERI untuk dunia dan akhirat, bukan BINI untuk dunia sahaja." Tuturnya dengan menekankan perkataan isteri dan bini.

"Saya nak isteri yang akan terima saya kerana diri saya. Bukan kerana apa yang saya miliki. Harta dan kedudukan tidak akan kekal. Saya nak isteri yang sanggup kongsi segalanya dengan saya. Susah senang dengan saya, suka duka dengan saya. Segala-galanya dengan saya."

"Setiap orang tidak tahu bagaimana perjalanan takdir yang perlu dilaluinya. Sebagaimana naik turunnya ombak kehidupan, mungkin suatu hari saya ditakdirkan jatuh sakit, atau jatuh papa kedana, saya hanya mahu isteri saya berada di sisi." Tuturnya dengan nada perlahan, kelihatan penuh kejujuran. Perlahan kepalanya ditundukkan sambil kakinya yang menguis-nguis pada rumput.

Aku tersenyum sendiri sambil meneliti Ihsan. Ku renung wajah seriusnya. Siapakah sebenarnya lelaki di hadapanku ini? Dia ternyata beza dengan mereka yang lain. Tanggapan negatifku terhadap lelaki itu sedikit demi sedikit terhakis. Ketika dia mengangkat wajahnya, aku cepat-cepat melarikan mata jatuh ke meja. Sambil ketawa kecil, buku di atas meja ku kemas dan memasukkan ke dalam beg.

"Nak ke mana? Kelas LD kan cancelled?" tegurnya.

"Saya nak balik. Lagi lama saya dengan awak kat sini lagi saya cair dibuat awak." Ucapku sambil mengangkat punggung dari kerusi. Matanya terbeliak, terkebil-kebil memandangku. Aku segera berpaling. Tanpa menoleh aku mengatur langkah pergi. Tidak berapa jauh aku melangkah kedengaran ketawa kuat Ihsan.



---------------



Hari minggu berikutnya Ihsan ajak aku temankan dia melawat ke rumah atuk saudaranya di Bukit Tiara. Mulanya aku menolak kerana segan. Tak berani aku nak jejakkan kaki ke tempat-tempat milik keluarga berada apatah lagi keluarga golongan ternama. Maka aku menolak sekeras-kerasnya. Tapi Ihsan, dia gunakan helah supaya aku setuju. Katanya atuk saudaranya sakit. Padahal waktu aku bersua di hadapan datuk saudaranya, sihat walafiat saja Tuk Anjak tersenyum riang menyambut kami di ladang angsanya. Tak patut sungguh Ihsan kata TuK Anjak sakit.

Seronok juga dapat berkunjung ke Bukit Tiara. Paling seronok dapat kenal dengan Tuk Anjak. Tuk Anjak kelakar orangnya. Ihsan kata umur Tuk Anjak dah masuk 60 tahun lebih tapi masih kuat bertenaga tak serupa usianya sebab senang hati. Tuk Anjak hidup tenang menghabiskan masa dengan angsa-angsa peliharaan di ladangnya. Cuma Tuk Anjak kadang ada ragam manjanya seperti budak-budak. Jenuh juga melayan kerenahnya.

Selain Tuk Anjak juga aku sempat bertemu dan berkenalan degan Kak Alia, kakak Ihsan dan suaminya yang suka berhujung minggu di Bukit Tiara. Satu persatu keluarga Ihsan aku kenali. Dan nyata mereka sangat berbeza dari tanggapan negatifku tentang golongan berada sebelum ini. Bukan sekali aku melawat Bukit Tiara. Setiap hujung minggu aku akan ke sana semata-mata nak jumpa Tuk Anjak. Aku senang menghabiskan masa melayan cerita-cerita Tuk Anjak.

Pada suatu hari di ladang angsa Tuk Anjak, Ihsan telah menyuarakan sesuatu. Ketika itu Tun Anjak meminta diri mahu ke stor. Ihsan yang semakin merapat bersuara perlahan dengan nada serius,

"Hani, saya nak tanya awak sesuatu.."

"Tanya je lah.." ucapku sambil lewa. Anak-anak angsa yang berbunyi sambil berkeliaran ke kolam kecil menjadi tumpuanku sambil tanganku ligat mengisi bekas-bekas makanan mereka.

"Kalau sekarang ni ada seorang lelaki kata dia sukakan awak, awak nak bercinta dengan dia tak?"

Aku berpaling dari menghadap anak-anak angsa. Wajah Ihsan kutenung. Keningku berkerut.

"Siapa?" soalku.

"Takkan Tuk Anjak kot.." jawabnya.

Ihsan kupandang lama. Berfikir sambil melihat keseriusan dalam anak matanya. Ada sesuatu dalam anak matanya yang bersinar. Tiba-tiba saja aku jadi gemuruh lantas aku menggeleng kasar. Ku sambung semula mengisi makanan dalam bekas. Satu persatu bekas kupenuhkan dan semakin jauh Ihsan ku jarakkan.

Suasana hening bila keadaan senyap menguasai. Bunyi anak-anak angsa yang tadi bising juga tidak lagi kedengaran. Dengan ekor mataku, aku memandang Ihsan yang menyandar pada pagar kayu tidak jauh dariku. Sambil bersandar renungannya jauh ke hadapan. Raut wajahnya buat aku serba salah. Tiada lagi riak riangnya. Maafkan saya Ihsan..awak dan saya takkan mungkin..

Aku cepat-cepat memenuhkan bekas makanan angsa, rasa serba salah dan tidak selesa tanpa gurauan Ihsan membuatkan aku tak senang. Selesai saja di situ aku meminta diri pada Tuk Anjak sebelum meminta Ihsan menghantarku pulang ke kampus.


------------------


Sejak balik dari hari ladang Tuk Anjak, sehingga ke hari ini aku jarang jumpa Ihsan. Sudah dua minggu, aku hanya tersempak dengannya di kafe sekali saja. Itu pun awal minggu lepas. Sekadar bertegur sapa bertanya khabar sepatah dua dan Ihsan segera meminta diri beredar.

Beberapa minggu berlalu, kami kembali berhubung cuma tidak sekerap dulu. Sekali dapat bertemu, aku yang akan memulakan perbualan. Mengajaknya duduk semeja sekadar berbual-bual seperti biasa. Aku menanya itu dan ini, terutama tentang Tuk Anjak dan angsa-angsanya. Ihsan banyak diam, sekadar menjawab sepatah-sepatah pertanyaanku. Di penghujung semester, aku dapat tau Ihsan sedang bercinta dengan seorang gadis bernama Sofia.


-------------------


Masa berlalu begitu pantas. Hampir 3 bulan aku tak berbual-bual dengan Ihsan. Terserempak dengannya bukan tak pernah, cuma sekadar bertegur sapa. Untuk duduk semeja berbual panjang tidak lagi. Aku tahu kedudukan Ihsan. Dan aku juga tak akan pernah lupa akan kedudukan aku.

Aku masih ingat raut wajah Sofia ketika sekali aku terserempak dengan Ihsan dan Sofia di sebuah pusat membeli belah. Seperti biasa apabila aku dan Ihsan bersua, kami akan bergurau kecil. Ihsan kata lama tak berborak dengan aku, maka aku diajaknya makan tengah hari bersama dia dan Sofia. Aku pantas menolak. Aku tak berniat nak kacau daun. Tapi Ihsan kata aku lupa kawan, kata aku sombong. Mahu tak mahu, aku kena bagi muka.

Sepanjang makan, aku dan Ihsan berborak panjang. Sesekali Ihsan buat lelucon dan aku menambahnya. Kemudian kami sama-sama tergelak. Bagiku sebagai sahabat, sejauh mana kedudukan itu berbeza, kemesraan tidak perlu dihapuskan. Tapi Sofia tak faham akan itu. Sofia dia sekadar tersenyum. Aku bukan ahli tilik wajah, tapi aku tahu maksud riak senyum yang Sofia tunjukkan. Hati perempuan, pasti tidak lari dari cemburu. Walau tahu hakikatnya aku dan Ihsan hanya kawan.

Habis saja makanan, aku segera meminta diri. Ihsan ajak lagi ke pameran kerjaya di tingkat atas, dan aku menolak dengan alasan hendak balik cepat. Padahal memang tujuan aku utama aku hari itu hendak ke pameran kerjaya di situ. Tanpa berlengah, aku segera meminta diri untuk pulang. Ketika mengatur langkah, sempat aku berpaling melihat seketika Ihsan dan Sofia yang berjalan ke arah bertentangan. Wajah Ihsan kelihatan bahagia di sisi Sofia. Nafas kutarik dalam-dalam lalu kuhembuskan bersama perasaan yang tak sepatutnya kupendam. Biar perasaan itu terbuang jauh-jauh.



---------------------



Sampai sahaja aku di halaman Villa Angsana tiba-tiba saja kakiku berat untuk melangkah turun dari kereta. Villa Angsana milik keluarga Sofia tersergam indah dan kehadiran tetamu golongan atasan membuatkan aku naik segan. Lama aku berkira-kira nak masuk atau tidak. Kelibat Kak Alia di pintu masuk membatalkan niatku untuk berpatah balik. Aku turun dari kereta terus mendapatkan Kak Alia yang yang sibuk mempelawa tetamu masuk ke dalam. Kakak Ihsan itu sajalah yang aku kenal di situ, yang lain-lainnya pastinya kerluarga Sofia. Masing-masing sibuk menjemput tetamu segera masuk.

"Lambat sampai Hani.." sapa Kak Alia.

"Maaf kak, Hani sesat tadi."

Kak Alia menggeleng tersenyum. "Dah berpeluh-peluh dah Hani ni. Jom masuk, majlis dah nak mula tu." Pelawa Kak Alia segera menarik tanganku masuk ke dalam villa. Sambil mengelap peluh di dahi dengan lengan aku melangkah ke dalam Villa Angsana.

Villa Angsana berseri-seri dengan hiasan indah bertemakan warna hijau. Di ruang tamu utama, di tengah-tengahnya tersusun barisan dulang-dulang hantaran kedua belah pihak. Di kelilingi oleh tetamu yang hadir duduk bersila dan bersimpuh. Kak Alia mengajak aku ke bilik bakal tunang Ihsan. Aku menolak. Segan. Aku tak berapa kenal sangat dengan Sofia. Sekadar dikenalkan oleh Ihsan saja pada empat bulan lepas dan sesekali bertegur sapa bila berjumpa Ihsan bersamanya. Sambil bergerak dengan senyap aku menyelit di satu sudut tepi dinding, mengambil tempat duduk bersama tetamu perempuan yang lain. Kak Alia lesap ke tingkat atas.

Aku tak tahu aku duduk di bahagian pihak perempuan atau pihak lelaki. Aku dah tak kesah, janji aku duduk di tempat yang sedikit tersorok. Duduk di sudut itu, mataku meliar di celah-celah orang. Sesekali berbalas senyum dengan tetamu bila bertemu pandang. Rata-rata mereka berdandan dengan mewahnya. Kaum hawa anggun-anggun semuanya. Berseri-seri. Para adam pula segak dengan batik dan baju melayu. Seperti menghadiri majlis perkahwinan saja.

Di satu sudut pula kelihatan dua orang sedang memakai pakaian sedikit lain. Salah seorang memegang kamera besar dan seorang memegang buku kecil dan sebatang pen. Wartawan agaknya. Majlis orang-orang kenamaan, wajarlah semuanya serba serbi. Getusku dalam hati. Sofia dan Ihsan memang pasangan yang serasi, datangnya daripada keluarga yang sama kedudukannya, eloklah liputan media esok lusa.

Mataku tertancap pada beberapa orang yang memakai pakaian bertemakan hijau di kawasan tengah. Wajah Datuk Hassan dan Datin Maznah kelihatan. Tersenyum gembira diapit oleh beberapa saudara mara mereka. Di belakang Datuk Hassan, kelihatan Tuk Anjak, sedang berbual-bual dengan lelaki di sebelahnya. Mataku terus meliar sampailah mataku bertemu dengan sepasang mata yang sangat ku kenal. Ihsan segak dengan songkok di kepalanya. Wajah yang putih bersih sedang mengukir senyum. Cepat-cepat kubalas senyumnya dengan anggukkan. Saya tepati janji saya Ihsan, saya di sini hadiri majlis pertunangan awak..

Pandangan kami serentak beralih pada anak tangga. Sofia turun diiringi anak-anak gadis dan Kak Alia rapat memimpin lengan Sofia. Cantik sungguh Sofia dengan kebayanya. Aku pandang Ihsan semula. Matanya tak berkelip pandang Sofia. Sekelumit keluh spotan kulepaskan. Ternyata ada suatu perasaan yang semakin membeban di hatiku.

Majlis pertunangan berlangsung dengan sempurnanya. Aku tak ikuti acara pertunangan hingga selesai. Ketika upacara menyarungkan cincin, aku segera berdiri bersama beberapa tetamu yang lain. Tetamu yang lain begerak rapat ke depan mahu mengambil gambar, aku pula menyelit ke belakang mahu ke luar. Aku perlahan-lahan mengangkat kaki dari situ. Ketika aku bergegas nak menyelit, lengan baju kurungku ditarik. Aku menoleh.

"Tuk Anjak!"

"Hani ok?"

Aku pandang Tuk Anjak. "Hani ok?" ulangnya lagi. Aku pantas mengangguk sambil mengukir senyum sedaya yang mungkin. Tuk Anjak membalas senyum. Tangannya menyentuh bahuku lalu diusap perlahan. Renungannya seketika membuat aku hampir menitiskan air mata. Seperti membaca apa yang tersirat di hatiku.

"Makan dulu baru balik cu." Pesan Tuk Anjak. Aku sekadar mengangguk dan meminta diri untuk ke ruang makan.


------------------


Aku menjamah sedikit juadah sebelum meminta diri pulang. Ketika hendak melangkah pulang, Ihsan mengiringiku ke tempat letak kereta. Akhirnya aku berkesempatan berbual dengannya bersendirian.

"Saya gembira awak bahagia. Tahniah awak, atas pertunangan awak." ucapku mendatar sambil senyum melihat ada bahagia di wajahnya. Ternyata Sofia orang yang tepat yang mampu membahagiakannya.

"Cinta itu yang membahagiakan, rasanya manis Hani." Ucapnya. Aku mengangguk-angguk mengiyakan saja. Seketika itu kami berdiam. Masing-masing berfikir. Aku tak tahu apa yang difikirkan oleh Ihsan tika itu. Dan dia, tahukan apa yang aku fikirkan? Fahamkan dia akan perasaan yang aku rasa sekarang ini?

"Awak tak pernah bercinta?" Soalnya tiba-tiba. Aku tunduk menguntum senyum hambar. Ihsan, soalan awak sangat pedas! Bagaimana untuk aku menjawabnya? Ya, aku hanya pernah mencintai..dan itu pun untuk pertama kali. Untuk merasa cinta berbalas kemudian saling bercinta, aku langsung tak pernah.

Melihat aku diam tak menjawab dia bertanya lagi,

"Tak nak cuba bercinta?"

"Bercinta hanya sekali untuk saya, iaitu dengan suami saya." Laju aku menjawab. Dia tersengih sambil merenungku. Aku cuba larikan mata.

"Semoga awak temui suami awak segera dan merasa cinta." Ucapnya dengan senyum. Aku sekadar mengangguk. Cukuplah setakat ini topik cinta menjadi perbualan kita Ihsan. Biarlah inilah kali terakhir saya dengan awak, kerana awak sudah sah menjadi tunangan orang. Kukenyitkan mata lalu mengarahkan anak mata pada belakangnya. Sofia di muka pintu sedang menunggu dengan senyuman yang mekar. Ihsan menoleh lalu tersenyum. Aku membuka pintu kereta sambil meminta diri untuk pulang.



--------------------------------


Hari ini pengajianku akhirnya selesai dengan sempurnanya bersama segulung ijazah di tangan. Aku hadiri hari konvokesyenku tanpa ditemani keluarga. Aku bukan orang berkemampuan untuk membawa mak dan ayah dari Kota Bharu untuk datang sekali ke mari. Cukuplah aku seorang menerima ijazah ini dan membawanya pulang untuk kuhadiahkan pada mak dan ayah nanti. Ketika melangkah keluar dari dewan canselor aku mengambil kesempatan bertemu rakan-rakan untuk mengucapkan tahniah. Sesekali aku berselisih dengan beberapa rakan-rakan coursemate Ihsan, masing-masing tak lupa juga mengucapkan tahniah. Rakan-rakan Ihsan sahaja yang aku temui, batang hidung Ihsan langsung aku tak nampak. Aku keluarkan fonsel dari poket, aku menekan butang cari sehingga nombor Ihsan tertera. Teragak-agak untuk kutekan butang dail. Lama aku tak berhubung dengan Ihsan melalui telefon. Segan rasanya. Sejak dia bertunang pada cuti akhir semester bulan lepas aku langsung tak pernah menghubunginya. Bertemu pun tak pernah.

Rasa ingin bersua dengan Ihsan cukup kuat merangsang aku untuk menekan butang dail. Aku dail tapi tak berjawab. Aku cuba dail beberapa kali lagi, talian masih tak berjawab. Ihsan awak di mana? Tolonglah, saya nak jumpa awak sebelum saya balik kampung...

Rintihku dalam hati semakin membuak. Ketika itu kelibat seorang rakan Ihsan yang ku kenal berada di hadapan tangga dewan canselor. Aku segera mendapatkannya.

"Rey, nampak Ihsan tak?"

"Ihsan kan buat medical treatment kat Amerika."

"Medical treatment? Amerika?" ulangku kehairanan. Rey mengangguk dengan kening berkerut. Wajah ku yang terkejut dengan jawapan Rey membuatkan Rey kehairanan.

"Kenapa dengan Ihsan?"

"Oh, awak tak tahu eh?" soal Rey. Aku menggeleng. Sudah lama aku terputus hubungan dengan Ihsan, masakan aku tahu menahu perkembangan tentang diri lelaki itu lagi.

"Ihsan kan accident bulan lepas. Kaki dia memang susah nak pulih. So minggu lepas dato dan datin bawa dia ke Amerika. Diorang nak cuba teknologi dekat sana pula. Tadi yang ambilkan ijazah Ihsan pun, atuk sedara dia. Katanya tak pasti bila Ihsan akan balik." Jelas Rey.

Ihsan accident?? Aku makin terkejut. Hatiku mula diserbu resah.

"Kat mana awak jumpa atuk sedara Ihsan, Rey?"

"Tadi kat dalam dewan. Tapi tadi baru je nampak dia lalu kat sini. Agaknya ke parking lot kat belakang. Kalau nak jumpa sempat lagi kejar tu."

"Ok, thanks Rey! I’ve to go. Congrates for your graduation!" Ucapku kelam kabut. "Thanks, you too!" Balas Rey berserta anggukkan sebelum aku mengatur langkah bergegas ke tempat letak kereta.

Dari jauh kelibat seorang lelaki menggamit pandanganku. Cara jalan dan potongan rambutnya dari belakang cukup ku kenali.

"Tuk Anjak!" jeritku sambil berlari-lari. Lelaki separuh abad itu memberhentikan langkahnya lalu menoleh.

"Hani!" Tuk Anjak mengukir senyum menyambutku.

"Tuk.." laju tanganku mencapai tangan Tuk Anjak. Salam hormat kuhulur. "Tuk, apa yang jadi pada Ihsan tuk?" soalan kupaculkan spontan sambil tercungap-cungap. Wajah Tuk Anjak yang melepas keluh panjang membuatkan aku tambah risau.

"Kenapa tak bagi tahu Hani Ihsan kemalangan?" soalku lagi sebelum menelan air liur menahan sebak.

"Maafkan Hani, Tuk tak tahu nombor contact Hani.."

Aku tunduk mengeluh. Tuk Anjak memang tak ada nombor telefon aku. Tapi, Ihsan ada. Kenapa Ihsan tak hubungi aku? Aku tahu aku bukan siapa-siapa yang penting pada Ihsan, tapi sebagai kawan aku juga berhak untuk tahu. Sampai hati awak Ihsan..

"Lagi pun Hani kan sibuk dengan praktikal, takkan tuk nak ganggu Hani."

Wajah Tuk Anjak kurenung. Tuk Anjak tak nak susahkan aku, tapi aku lagi susah kalau tak dapat tahu. Kalau ada apa-apa terjadi pada Ihsan dan aku masih tak tahu memang aku akan menangis tak henti-henti depan Tuk Anjak.

"Bagaimana keadaan Ihsan sekarang tuk?"

"Alhamdulillah Ihsan selamat." Jawab Tuk Anjak sambil mengusap bahuku. "Cuma kedua belah kakinya sukar nak pulih."

"Tapi boleh pulih kan?" Tuk Anjak menggangguk. "Perlukan masa yang lama dengan rawatan berterusan."

"Bila Ihsan akan balik? Hani nak jumpa dia tuk."

"Tuk tak pasti bila. Tapi Ihsan tak lama kat sana. Paling lama pun seminggu. Cuma nak cuba mesin teknologi rawatan pemulihan kat sana je. Kalau serasi dengan Ihsan, Ihsan akan balik bersama mesin tu. Tak perlu Ihsan lama-lama dekat sana."

Aku menggangguk. Nafas kutarik dalam-dalam dan hembus bersama keluhan panjang. Tangan Tuk Anjak masih pada bahuku. Diusap perlahan. Kemudian tangan Tuk Anjak mencapai topi di kepalaku. Dibetulkan topi yang senget.

"Senyumlah Hani. Tak baik sedih-sedih hari ni. Sepatutnya Hani bergembira, hari ini kan hari Hani bergelar graduan." Aku sekadar menggangguk cuba mengukir senyum. Dalam hati wajah Ihsan masih berlegar-legar.

Sebelum berpisah aku berikan nombor telefonku kepada Tuk Anjak. Aku perlu tahu perkembangan Ihsan walau di mana dia berada. Cukuplah berberapa bulan aku dan Ihsan terputus hubungan, berita kemalangannya pun aku langsung tak tahu.



-------------------------------


Pagi itu aku ketika berada di kampung, aku terima panggilan dari Tuk Anjak memberitahu Ihsan sudah balik dari Amerika. Pagi itu juga aku bertolak dari Kota Bharu menuju ke Kuantan. Aku sampai di Bukit Tiara petang. Aku terus ke rumah Tuk Anjak. Aku bukan tak tahu alamat rumah Ihsan, tidak jauh dari rumah Tuk Anjak. Cuma aku segan untuk ke sana bersendirian. Biarlah aku melawat Ihsan bertemankan Tuk Anjak.

"Tuk tak bagi tahu Ihsan Hani nak datang. Tuk takut Ihsan marah." Terang Tuk Anjak ketika kami melangkah masuk ke rumah Ihsan.

"Tak apa Tuk, pandai-pandailah Hani nanti." Jawabku. Ketika itu kelibat Datin Maznah muncul di tangga ruang tengah. Aku tunduk tanda hormat. Datin mengukir senyumnya sambil menuruni anak tangga.

"Ni lah budaknya Nah." Tuk Anjak bersuara. Datin Maznah mengangguk-angguk. Aku memerhati sekeliling. Budaknya apa? Tiada seorang budak-budak pun di ruang itu ketika ini? Akukah yang Tuk Anjak maksudkan?

"Nak melawat Ihsan?" soal Datin Maznah membuat aku sedikit terkesima. Lantas aku mengangguk. Mulanya aku teragak-agak untuk menyalam tangan Datin kerana seganku pada Datin Maznah tak sudah-sudah. Datin tersenyum sambil menghulurkan tangannya, perlahan aku menyambut. Kucium tanda hormat.

"Naiklah, bilik Ihsan yang paling hujung sebelah kiri." Aku menggangguk.

"Hani naiklah dulu, Tuk Anjak ada hal nak cakap sikit dengan Datin. Nanti Tuk menyusul." Tuk Anjak memberitahu. Aku mengangguk saja. Perlahan-lahan kulangkahkan kaki ke atas.

Bilik hujung yang dimaksudkan aku tujui. Beberapa langkah aku dari muka pintu bilik itu suara tinggi seorang perempuan kedengaran.

"Kita putus Ihsan!"

Aku memperlahankan langkah dan berhenti di tepi pintu bilik Ihsan yang terbuka. Mataku menjengah luas ke dalam. Kulihat Ihsan di duduk di kerusi rodanya berhadapan dengan Sofia yang sedang berpeluk tubuh. Wajah Sofia serba salah walau angkuhnya jelas kelihatan. Sedang keadaan Ihsan pula meruntun hatiku. Pada kerusi rodanya dia mendongak memujuk dan merayu pada Sofia.

"Lupakah pada janji Sofia? Sofia takkan tinggalkan Ihsan walau apa pun terjadi?" soal Ihsan sayu. Sofia berdiam. Keningnya berkerut sambil menelan air liur.

"Tolong jangan tinggalkan Ihsan, Sofia.." rayu Ihsan lagi.

"Ihsan, awak tak faham!"

"Apa yang Ihsan tak faham?"

"Dulu lain..sekarang lain.."

"Apanya yang lain Sofia?"

"Dulu memang.. Sofia cakap memang senang. Sofia sanggup apa saja. Sebab Sofia tak laluinya lagi! Sekarang Sofia sedar Sofia tak sesanggup apa yang Sofia ucapkan dulu. Sofia tak sanggup Ihsan, Sofia tak nak sia-siakan hidup Sofia dengan tunang yang cac...." kata-kata Sofia putus di situ.

"Ihsan akan pulih Sofia! Cuma perlu masa!" marah Ihsan.

"Sofia tak sanggup tunggu! Sekarang ni pun Sofia dah tak tahan. Macam mana Ihsan nak jaga Sofia dengan keadaan Ihsan macam ni? Nak temankan Sofia keluar pun tak larat. Sofia pula yang nak kena jaga Ihsan sampai pulih. Nak jaga sampai setahun? Sofia tak sanggup...

"Mana cinta awak Sofia?" Ihsan bergerak merapati Sofia. Tangannya cuba memegang tangan Sofia. Berharap Sofia tidak bermaksud akan kata-katanya. Pantas juga Sofia mengelak menghindarkan dirinya ke belakang.

"Cinta saya dah hilang.. dan saya nak cari cinta yang lain!" Putus Sofia sambil berundur ke belakang lagi.

"Sofiaaaa..." Bergenang mata Ihsan menahan sebaknya. "Semudah itu kau berubah Sofia.."

"Maafkan saya, saya tak sanggup!" Sofia meletakkan cincin tunang di atas meja kecil tepi dinding lalu bergegas menuju ke pintu. Hampir dia terlanggar aku yang statik berdiri di luar pintu. Terhenti langkahnya di hadapanku. Mata kami bertentang. Dia segera melarikan matanya lalu mengelak ke tepi. Berlalu meninggalkan bilik Ihsan.

Di dalam bilik, Ihsan sedang duduk terkejut dengan kelibatku. Perlahan dia cuba mengukir senyum tapi aku tak membalasnya membuatkan dia tunduk. Dia tunduk lalu perlahan mengalihkan kerusi rodanya membelakangkan aku. Aku melangkah masuk dengan sebak yang menggunung. Perasaan di dalam hati tidak dapat kubendung lagi. Aku dekati Ihsan. Aku merendahkan kaki duduk di hadapannya. Kedua belah tangannya kugenggam kuat. Mataku bertentang dengan mata Ihsan yang kemerahan. Ada air yang bergenang ditahan dari tumpah.

"Sudikah awak terima saya jadi isteri awak?"

Ihsan terpinga-pinga. Aku tahu dia terkejut. Aku biarkan dia merenung mataku, aku harap dia faham akan maksudku ikhlas.

"Awak.."

Aku mengangguk meyakinkan. Ketika itu juga air yang bertakung di kelopak mataku menitik.

"Awak tak cintakan saya, jangan kerana simpati awak sanggup!" Ihsan cuba menarik tangannya. Aku genggam lebih kuat. Matanya yang dilarikan masih kutenung.

"Maafkan saya Ihsan. Saya sebenarnya dah jatuh hati apda awak lama dulu. Tapi waktu di rumah Tuk Anjak hari tu, saya belum bersedia. Saya tak bersedia dengan kedudukan saya. Dan waktu itu juga saya tak dapat menerima kedudukan awak."

"Kedudukan apa?"

"Taraf kedudukan kita berbeza. Saya berasal dari keluarga nelayan. Cerita latarbelakang saya tak secantik cerita latarbelakang awak Ihsan." Ucapku. Seraya itu aku tunduk.

"Kedudukan itu yang awak maksudkan? Huh, apa yang ada pada kedudukan?! Awak dan saya tak ada bezanya!" Ihsan bersuara tinggi. Pandangannya dipalingkan ke arah lain.

"Maafkan saya Ihsan.. saya.. saya cuma tak bersedia. Saya takut. Saya takut dengan keluarga awak."

"Itu alasan awak tolak cinta saya dulu?" Aku mengangguk. Ihsan tersengih sinis. "Awak memang kejam Hani.." ucapnya membuat air mataku mengalir laju. Maafkan saya Ihsan...

Aku mendongak sambil menarik nafas, "Saya tak mahu kehilangan cinta ini. Cinta saya ialah awak Ihsan." Ihsan memandangku. "Masih adakah sisa perasaan awak untuk saya?" sambungku sambil melihat ke dalam anak matanya.

"Awak tak kesah nak jaga saya yang tak berupaya?"

"Saya nak jadi isteri awak, bukan bini awak."

Ihsan merenungku. Lantas tersengih. Perlahan-lahan senyumnya terukir. Tangannya hinggap di pipiku. Aku pejamkan mata. Airmata yang mengalir laju membasah di tapak tangannya. Saya nak jadi isteri awak selamanya Ihsan...
posted by Penulisan2u @ 4:15 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
86 Comments:
  • At 12/9/09 8:17 PG, Anonymous Ashiya Mizuki said…

    bezY....bgus2....huhu
    ape adeY ngn darjat...
    y pntg hati budi mau baik...
    huhu.... =)

     

  • At 12/9/09 9:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh gile

     

  • At 12/9/09 9:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cantik lah

     

  • At 12/9/09 10:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2

     

  • At 12/9/09 12:24 PTG, Anonymous nurindah said…

    Salam Ramadhan,

    Cinta beserta keikhlasan, cinta yang dirahmati Allah.sambung la, bagi Ihsan sihat plak.

     

  • At 12/9/09 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story..good job

     

  • At 12/9/09 1:07 PTG, Blogger iriz said…

    best! len dr y len..

    gud job...:)

     

  • At 12/9/09 2:05 PTG, Blogger miz ruha said…

    thumbs up...!!

     

  • At 12/9/09 7:50 PTG, Blogger anahraf said…

    best la citer nih..bgus,,tapi tajuk dia ajk kasar ckit

     

  • At 12/9/09 8:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fulamak!!
    tersusun giler citer ni..
    lancar jee aku baca...
    kim salam eh ngn penulis neh..
    hehehe..
    btl tu..
    ada apa dengan kedudukan kalau nak dibandingkan dgn cinte yang sejati..
    butakan mata,pekakkan telinga,jgn pandang status..
    pandang hatiY..

     

  • At 12/9/09 10:39 PTG, Anonymous adaaa. said…

    fuhh,
    baca citer ni mmg best,
    sgt gramatis. :D
    pape pun kan,
    citer ni mmg bg pengajaran.
    keep it up!~~~

     

  • At 13/9/09 2:58 PG, Blogger ~caHaYa MaTaKu~ said…

    bile kite sayang seseorg xperlu pikir tentang darjat keturunan..yg penting hati...bagusla penulis....

     

  • At 13/9/09 9:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni.. ada apa la pada kedudukan right..
    BesT!!

     

  • At 13/9/09 10:30 PG, Anonymous zieya said…

    pergh..meleleh air mata aku bace cerita ni...
    tahniah buat penulis...

     

  • At 13/9/09 3:56 PTG, Anonymous village_gurl89@yahoo.com said…

    salam...btul tu...ad ap dgn darjat..Allah x pndang pon sume tu, yg pntg akhlak,ht budi = baik. tp kte sbg mnsia kdg kala x terlepas dr bab darjat2 ni...huhu...sdih2. ad je pghlg ble mnusia mnjdkn material sbg akar khdupn

     

  • At 13/9/09 4:27 PTG, Anonymous shuhaizan kot said…

    syookk...bnyk pengajaran yg ada dlm nieh..
    kalo masuk pertndingn 100% aku sokong..
    hahaha

     

  • At 13/9/09 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter ni bez...tp xsmpt bc r...da nk blik n da abis office hour...esk aku bc k..hehe

     

  • At 13/9/09 4:47 PTG, Anonymous amarfi said…

    bagus.
    'bercinta dengan suami' memang sepatutnya diamalkan sume wanita zaman ni.
    cerita ni bagi byk pengajaran dari segi setia,berpegang pada agama dan berani menghadapi hidup.
    writer pandai mengolah citer dan ayt
    keep moving forward k.
    wish u all d luck as a writer..

     

  • At 13/9/09 6:50 PTG, Blogger bungachengkeh said…

    beshnyer.....

     

  • At 13/9/09 7:10 PTG, Blogger ana shah said…

    fuhh.. best giler...smooth je aku bace citer ni.. buat nvl bgus nih.. nak tau gak jd apa kat si sofea gedik tu..

     

  • At 14/9/09 1:03 PTG, Blogger affzdira said…

    best citer ni...bhs pun cantik je...
    tp penulis...looking forward for your next one..

     

  • At 14/9/09 3:35 PTG, Anonymous najie said…

    cter yg simple..:)
    dr_g

     

  • At 14/9/09 4:39 PTG, Blogger atikah_natrisya said…

    asal x pnjang kan lg ending dier....
    singkat sgt ending dier....
    lau panjg sket lg besh kot...
    hehehehe
    anyway....nice story....
    gudjobz..

     

  • At 14/9/09 6:03 PTG, Anonymous rOzEz said…

    best best n best

     

  • At 15/9/09 5:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku suke citer ni..cetim..aku xtau aku betul suke die atua hanya minat...tp even da setahun xjumpe die tetap rindu..nasib baik ade klon die..cetim lrt n cetim bazar..huhu.. ptg ni nk jmp cetim bazar..sekadar tgk dari jauh je la..hmmm=(
    -freesia_aya-

     

  • At 15/9/09 7:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice.

     

  • At 15/9/09 10:14 PTG, Anonymous lin said…

    jalan cerita yang menarik...tersentuh hati...emosi yang mendalam...kalau boleh, tekankan personaliti watak tu..
    sy suka tgk tajuk..bila tajuk 2 menarik..sy akan klik...

     

  • At 16/9/09 10:13 PG, Blogger baby elepent said…

    best cite die..tharu n cdh pn da..

    sy hrap dpt jg p.we sy..die pn g2

     

  • At 16/9/09 11:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Peh.. menitis air mataku.. ceh.. pengajaran yg baik ni. akan aku bersama suamiku walau apapun yg terjadi.walau apa pun keadaannya nnti..~~ummi~~

     

  • At 16/9/09 3:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya...story ni nk sm ngan my life story....cm sy ngah m'p'timbangkan adakh ptt sy terus'n cinta ini @ henti'n...

    -gadis ayu-

     

  • At 16/9/09 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu saya baca...tanpa menoleh kusyuk membaca setiap bait yang ditulis,,,tahniah...awk da buat saya betol2 mergerti apa itu cinta,,,,tersentuh sgt....

     

  • At 17/9/09 9:52 PTG, Anonymous Ilham Rusydan said…

    bg aq...
    kedudukan 2 berbeza...
    tp bukan wang yang lbih tp ibadat....
    best criter nie....
    tp ending x bez langsung...
    3/5...

     

  • At 18/9/09 7:22 PG, Blogger mardya ramlee said…

    aaaa...best!!!
    tesentuh gak r...

     

  • At 18/9/09 10:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tajuk sebenarnya "masih ada cinta", versi yg telah diedit (edit pun hentam2 je). yg post dkt sini ni blum edit. Terima kasih kepada yang sudi baca. Cerpen ni di tulis ketika ada masa terluang untuk lepaskan gian menulis. main post je. a'ah memang ending tak best sbb sy tak ada idea dah. :D Apa yg ptg mesejnya sampai pada pembaca.

    "jgn pernah membezakan kedudukan, kerana itu hak Allah."

    selamat hari raya.

    NUR

     

  • At 18/9/09 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez ceta nie tapi ad beza ke jdi bini n isteri???

     

  • At 18/9/09 11:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uish!
    best gle woo!
    best sesangat!
    cantik bahasenye...
    tesusun...
    congratz!

     

  • At 18/9/09 11:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smooth tp ending xbape best...

     

  • At 19/9/09 8:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte besh..tp ending tue da dpt diagak..lg best if wat ending yg unexpected..huhu..
    btw...gud job..=)

     

  • At 21/9/09 1:49 PG, Blogger M.E.A said…

    best wak...suke tajuk n isi cter ni..Isteri?Bini?hik2

     

  • At 22/9/09 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe..btol2!!mmg payah nak cari isteri skang sbab kebanyakan lelaki mmg ska golongan bini2 nieh..hrap aku dpat jdi isteri n bkan bini..
    -shikhai-

     

  • At 23/9/09 11:45 PG, Anonymous heskim said…

    best~~~~~~~~~
    teruskan usaha

     

  • At 24/9/09 9:23 PG, Anonymous Mus said…

    Mmg best giler...
    Pceritaan pun sweet..
    Xrugi bace smpai abis...
    Susunan citer pun teratur sgt2...
    Tahniah wak penulis...

     

  • At 24/9/09 4:59 PTG, Blogger hana said…

    Cerita bes, tak tergantung dan kreatif

     

  • At 28/9/09 1:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet sngat....

     

  • At 28/9/09 6:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    awesome!!

     

  • At 28/9/09 12:54 PTG, Blogger ~kiE~ said…

    nice one writer..
    tulis la lgi yek

     

  • At 30/9/09 9:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 30/9/09 10:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    toucing btol la ending cter..kalo dipanjangkn sket cter ni..msti lg meletop.tahniah penulis

     

  • At 30/9/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang gempak.. sweet la..

     

  • At 3/10/09 12:59 PG, Anonymous tukang komen said…

    ye ke best??
    ihsan 2 tak mcm suka kt hani pun...
    mcm trime hani sbb hani nak kt die w/pun die cacat..
    kalu die tak cacat die nak ke trime hani 2..
    emosenel pulak tukang komen ni...hehehe...

     

  • At 3/10/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Citer ni sweet la...
    xcaye rasa...
    hehehe...

    comel!!

     

  • At 5/10/09 1:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg sempurna dan jngn terlalu bnyk kan bahasa utara di dlm ayt ......
    jika berkehendakkan saya meminta untuk menulis lagi cerpen yang lagi sempurna....
    TQ
    tapi saya tahu ihsan suka dkt hani sejak dulu kan !!!
    kan haritu ihsan ingin hani menjadi girlfriend dia tapi hani belum bersedia kan !!!!
    tapi saya sukalah mereka bersama sbb mereka secocok kan!!!
    ok bye???

     

  • At 5/10/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak citer ni..
    layannn...

    -Dzilda-

     

  • At 5/10/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak best la.

     

  • At 7/10/09 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cte nie....sedih pwn ade gak...tpi bgus la pmpn 2...die dtg saat laki 2 perlukn sokongan....
    2 la bru dinamekn cinte sejati...

     

  • At 9/10/09 3:28 PTG, Anonymous Lona said…

    Fuh...best! Plot bagus, x meleret2, touching, realiti... u really do a good job! very talented 2 be a pro author. Harap dpt hasilkan cerita2 yg lbh bagus lagi. wish u all d best!

     

  • At 9/10/09 3:46 PTG, Blogger lurvE cUpiD said…

    penulis cun!
    hehe besh ar citer lg..
    aku bce pon lancar congrats!!

     

  • At 9/10/09 4:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter yg bgus.....

     

  • At 11/10/09 5:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    merutun jiwa...
    tahniah wat penulis...-ubi

     

  • At 15/10/09 2:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2 ...teruskan utk lbh baik ..utk penulis anda mpunyai bakat yg cukup besarr..tersentuh hati sy mbacanya...Tie

     

  • At 15/10/09 2:39 PTG, Anonymous amka said…

    best sgt2..tahniah writer!!!!

     

  • At 16/10/09 3:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    soo sweet

     

  • At 17/10/09 11:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ler..wat orang terpikir sementara..masih ramai lagi kah orang yang akan berpegang pada cinta sejati??

     

  • At 20/10/09 3:46 PG, Anonymous putri_story said…

    waaaaaaaaaa.......
    best gler2 cte nie...
    so sweet....
    ihsan 2 cam baek jep....
    hani pulak baek sgt2...
    tabah dan sanggup terima ihsan seadanya...
    wish i'll have that love too..
    so cute, so sweet, smooth happy ending...
    keep it up writer!
    bbasya!!

     

  • At 21/10/09 12:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape la tjuk cter ni
    bknnyer bini ngan istri sma jer
    bengongggggg

     

  • At 22/10/09 11:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best laa citer nih..writer yg best

     

  • At 22/10/09 12:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh mmg touching arrr..
    ssh nx cri laki mcm tue...
    i2 arrr nmanyerr cerpen...
    tp ape2 pun mmg bgs...

     

  • At 22/10/09 6:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uhuhuh...sweetnyer cite ni...

     

  • At 7/12/09 8:07 PTG, Anonymous bluE_bErrY said…

    bez r cte nieh!!sO sweet..

     

  • At 10/2/10 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestt

     

  • At 17/3/10 10:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam pada penulis..
    bkn je kronologi cerita je menarik, malah susun atur n cara penulisan penulis mmg ter-baek! bagus2..
    teruskan usaha k..=)
    ley jd penulis tkenal t..hehehe..

    ~A.N.A~

     

  • At 26/3/10 2:35 PTG, Anonymous hilabeetle said…

    bagus...saya suke...
    simple, easy to understand & very touching..hu..hu..
    meleleh air mata!!!

     

  • At 18/9/10 1:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.....sye suke sgt...
    gud job.....
    teruskan usaha.....
    =)

     

  • At 28/11/10 7:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cinta perlukan keikhlasan ..

     

  • At 29/3/11 5:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    serius best.keep up your writing.
    ~Good Luck penulis~

     

  • At 8/4/11 10:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwaa,,
    bezz nye!
    thums up

     

  • At 10/4/11 1:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagossss..cedeygiler nak nak nangis dah nie

     

  • At 12/4/11 10:27 PTG, Blogger Nurul Haana said…

    wooww best2 cter nip
    gud job...

     

  • At 17/4/11 2:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thumbs 4 u...
    to much good n
    to much best

     

  • At 3/5/11 5:45 PG, Anonymous teeya said…

    beautiful story credit to writer
    keep going :D

     

  • At 16/5/11 12:05 PTG, Blogger LeMon BluRR said…

    u have touched my heart so much..im crying while reading this...

     

  • At 12/7/11 12:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gler bez!!!!!!

     

  • At 19/12/11 9:53 PTG, Blogger Hafizatul Sufiah Yaacob said…

    good for you hani...

     

  • At 12/1/12 1:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes..tp op, singkat sangat la ending te.mcm ihsan 2 senang sangat cintakan hani semula,anyway..best sbb bhs ye sedap..

     

  • At 30/5/12 3:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sweet , that's all I cuold say. Hu huT^T

     

  • At 20/7/12 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    the best ar crta nie..,cba lh hani trima ihsan tyme kt ldang tuk anjak 2...pape pon gud job writer

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group