BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Merajuk
Nama Pena : Ifa Zafrah

Masuk hari ini sudah lima hari aku merajuk. Menjeruk rasa. Tapi tak ada siapa yang peduli. Kalau difikirkan, memanglah ini kerja yang membuang masa dan tenagaku sahaja. Tapi aku tidak punya cara lain untuk protes. Aku cuma perempuan. Ah, alasan kuno. Tapi itulah alasan yang dapat aku fikirkan untuk menunjukkan rasional dan kewajaran perbuatanku. Sekurang-kurangnya aku punya alasan.. Hemm..
Aku melihat buku latihan murid di sebelahku yang bertimbun-timbun di atas meja. Semua menuntut kudratku yang empat kerat ini untuk bekerja. Aku meneruskan kerjaku menanda latihan yang tertunda sejak tadi. Sejak aku memikirkan rajukku. Sejak setengah jam tadi..! Buang masa betul aku ni..
Jam terus berdenting. Lima belas minit lagi dua belas tengah malam. Aku harus tidur awal. Takkan aku nak menghadap pelajar dengan muka sembap tak cukup tidur. Rajukku masih ada. Lima hari terpendam membuat hatiku kini sarat dengan rajuk. Air mata tak henti-henti merembes keluar. Tiap malam sebelum tidur sejak lima hari ini itulah rutinku. Menangis, menangis dan menangis. Mungkin kalau ada yang tak faham akan menganggapku gila menyeksa diri. Mujur juga aku dan Hanizah tidur dalam bilik yang berasingan. Kalau tidak tentu malu aku dibuatnya. Tak matang dalam menangani masalah. Pelajar-pelajar kat sekolah itu pun boleh handle masalah macam ni dengan professional. Aku tekup muka dengan bantal. Lepas baca doa tidur, aku menangis lagi..!
Kalau dulu, masa mula bercinta semua pasal aku pun nak diambil tahu. Sakit kah, sihat kah.. Sudah makan kah aku.. Hatta kalau aku buat muka monyok sikit pun dia dah tak tentu arah. Sekarang..?

"Saya ada benda nak cerita kat awak.."
"Erm.. Ceritalah.."
"Awak dah ngantuk ke ni..?"
"A’ah.."
"Kalau macam tu takpe lah.. Awak tidurlah.."
"Awak pun tidurlah sekali.. Tak elok tidur lewat sangat.. Jom kita tidur ek sayang.."
"Okey.."
"Esok jangan lupa cerita tau.. Good night sayang..Sweet dream.. Assalamualaikum.."
"Tak payahlah.. Kalau esok cerita ni dah basi. Good night.. Waalaikumussalam.."

Aku seperti terdengar dia ingin mengatakan sesuatu di hujung talian. Gagang telefon ku letak. Aku malas hendak mendengar apa-apa kata darinya lagi. Aku sudah menerima ucapan selamat malam. Bererti tiada apa lagi yang hendak diperkatakan. Aku cuba bersangka baik. Perniagaannya kini sedang membangun.. Sudah tentu dia sibuk dengan bermacam urusan. Pasti dia penat. Tapi tak boleh..! Aku tetap terasa hati dengan tindakannya. Aku merenung tangan kiriku yang berbalut. Pagi tadi ada pelajar buat hal. Cermin tingkap pecah dan terkena tapak tanganku. Mujur tak dalam. Luka tanganku digam. Kalau dijahit sudah tentu aku terjerit-jerit melihat cangkuk jarum yang tajam. Aku sebenarnya ingin meluah itu padanya. Tapi..? Dan sejak malam itulah aku tidur berendam air mata..
Esoknya aku cuba berlagak seperti tiada apa yang berlaku. Panggilannya ku jawap seadanya. Hatiku tawar. Paling tidak dapat ku lupa, dia bertanyakan soalan bonus yang seakan satu penumbuk singgah di muka ku.

"Awak betul-betul merajuk ke ni..?"
Arrgh..! Aku menjerit semahunya dalam hati. Takkan aku hendak mengaku yang sekarang aku sedang melancarkan kempen merajukku pada seluruh anggota tubuhku. Hatta bibir ini pun ku larang senyum. Aku diam. Membisu tiada bahasa. Akhirnya aku melontarkan jawapan yang menambah sakit di jiwaku.
"Takde lah.. Buat apa pulak saya nak merajuk.."
"Baguslah kalau awak tak merajuk.. I love you sayang.."
Pagi-pagi lagi aku sudah terpacak depan pejabat am. Lepas punch card,aku menonong ke bilik guru. Terus ke mejaku. Buku latihan semalam yang masih belum ditanda ku siapkan secepatnya. Masa pertama ku pagi ini di kelas empat Harmoni. Takkan aku hendak menanda dalam kelas pulak. Itu adalah pembaziran masa belajar. Dan aku bukan guru yang makan gaji buta. Pen merah ku tutup. Siap jugak akhirnya. Lima belas minit lagi loceng akan dibunyikan. Dalam masa lima belas minit itu aku membiarkan fikiranku menerawang lagi.. Menyakitkan hatiku lagi..
Kelmarin, pagi-pagi lagi aku sudah menitiskan air mataku.. Membazir lagi.. Cikgu Zainab dan Ustazah Rukiah sedang sibuk berbincang mengenai kain cadar yang mereka tempah tempoh hari.
"Cantikkan Su..?"
Ustazah Rukiah menunjukkan padaku kain cadar yang dibelinya.
Aku mengangguk lemah. Senyuman nipis terukir di bibirku. Meskipun aku sedang bersedih, tapi anggukan dan senyuman ku tadi benar-benar ikhlas. Tak palsu. Tak pura-pura.
"Rugi akak tak pilih yang tu kan Su.. Cantik. Dapat percuma cadar untuk single bed pulak tu.."
Cikgu Zainab menyuarakan kekesalannya padaku.. Aku cuma tersenyum. No komen. Ustazah Rukiah tersengih-sengih.
Aku mengeluarkan komputer ribaku. Berpura-pura sibuk. Aku ingin melayan perasaanku yang terguris. Masih belum ada ubatnya. Hanizah belum sampai lagi. Cikgu Hanizah adalah temanku sejak di universiti lagi. Pagi-pagi begini senang sekali perasaanku terusik. Lebih-lebih lagi tanpa teman di sisi.
Sudahnya, air mata bergenang di tubir mataku. Aku mengusap dadaku. Perit. Menahan tangis itu sememangnya amat perit. Sakit. Seakan segumpal kapuk kapas sedang disumbat seganas-ganasnya di saluran trakea ku.. Sesak.
Loceng berbunyi sekeras-kerasnya. Menandakan masa untukku melangkah masuk ke kelas empat Harmoni. Aku mengangkat punggung.. Longlai. Ku kerling meja di sisiku. Hanizah masih belum kelihatan di mana-mana. tapi itu bukan masalah padanya. Punch cardnya tidak pernah merah. Maklumlah, pagi-pagi lagi Cikgu Asmed guru muzik sawo matang yang berambut ikal itu sudah punchkan untuk Hanizah.
Aku sebenarnya sebal dengan tindakan mereka. Tidak seharusnya tabiat begitu diamalkan para guru. Menjadi guru bererti sudah bersumpah setia kepada negara akan mendidik anak bangsa dengan jujur dan amanah. Sikap begitu terang-terangan menunjukkan sikap tidak professional dan tidak amanah dalam kalangan guru.. Kalau nazir datang baru kelam kabut tunjuk sikap professional. Semua kerja siap tepat pada masanya. Tiada masa yang terbuang.
Aku masih ingat ketika Asmed masuk ke dalam kelas Hanizah sambil marah-marah. Semua murid di dalam kelas disuruhnya tunduk. Siapa yang mendongak bakal terkena maki hamunnya. Aku yang memandang dari kelas sebelah hanya mencebik geram. Hanizah juga ku lihat tunduk. Aku tak tahu sama ada dia tunduk malu atau tunduk menangis. Aku malas hendak ambil tahu. Aku sudah jelak dengan kontrovesi yang sering mereka timbulkan.
Jadi,. Menurutku, guru tidak boleh mempunyai masalah peribadi yang berkaitan dengan cinta? Begitu? Seperti aku sekarang ini?
Aku mencapai rotan di atas meja Hanizah. Aku tidak pernah merotan sebelum ini. Meninggikan suara pun tidak pernah. Jadi, apa yang akanku lakukan dengan rotan in? Aku menonong ke kelas empat Harmoni.
Seperti biasa, mereka berdiri hormat ketika ketibaanku. Setelah itu mereka akan berdiri tegak membaca doa. Aku selalu pesan begitu. Meminta sesuatu kenalah sesuai dengan caranya. Bersungguh-sungguh. Bukankah doa itu permintaan pada Tuhan agar dicelikkan pemikiran?
Lama aku diam.. Sehinggalah aku dengar suara-suara yang tidak sabar-sabar hendak duduk. Aku tersentak. Laa.. Aku mengelamun lagi..
"Duduk semua.." Kata ku. Aku juga duduk.
"Arsyad, kamu agihkan buku-buku ini."
Arsyad ketua darjah itu tergesa-gesa berdiri menjalankan tugasnya. Aku bercongak-congak. Selalunya aku sudah bersedia dengan pengaranku. Dengan suaraku yang lantang dan kata-kataku yang pedas merobek telinga. Tapi pagi ini hatiku seakan berada di tempat lain. Seperti bukan dalam diriku. Bahkan kerja Anita yang banyak kesalahan itu pun tidak ku tegur seperti selalunya. Ku pinta mereka membuka halaman 123..
"Buat nota.. Lukis gambar rajah." Kataku ringkas. Tidak seperti selalunya aku yang penuh dengan celoteh dan leteranku.
Murid-muridku tekun membuat nota. Ada juga yang berbisik-bisik sesama mereka. Aku yakin mentaliti kanak-kanak sepuluh tahun mereka belum dapat menangkap gelodak perasaanku. Aku membiarkan mereka dengan bisikan-bisikan mereka. Aku membiarkan diriku terkurung dalam kotak hitam tanpa daya usaha untuk lepas darinya.
Bisikan yang berdesas-desus kini makin berdesing di telingaku. Bising! Aku mengetap bibir.. Rotan ku capai. Hatiku yang remuk tidak bisa menahan hiruk-pikuk yang sama sekali tidak menenangkan jiwaku ini.
PRANG!! Aku hanya merotan meja yang berdekatan. Biar bergema satu kelas. Biar mereka terkejut sebentar. Diam! Aku guru kamu masih ada di hadapan. Apa kamu tidak melihat?! Itu lah mesej yang cuba aku sampaikan. Entahkan sampai entahkan tidak. Yang penting, aku hanya dengar bunyi kipas siling yang ligat berpusing. Mujur sahaja tidak ada pesakit jantung dalam kelas ini.
Aku beristighfar dalam hati. Kemudian aku duduk.
"Sambung kerja kamu. Kali ini gunakan tangan sahaja. Jangan gunakan mulut kamu yang becok itu.."
Kelas diam semula. Masing-masing mulai tekun membuat nota.
Balik rumah adalah saat yang ku tunggu. Flat guru yang aku diami ini meskipun tidaklah sebesar mana tetapi cukuplah untuk memberikan keselesaan kepadaku. Usai solat Zuhur, aku bermalas-malas di depan televisyen. Hanizah keluar dengan Asmed. Aku bersyukur hujung tahun ini mereka akan melangsungkan perkahwinan. Tidak wujudlah lagi amarah Asmed seperti dulu gara-gara cemburu. Tapi siapa yang akan menemani aku di rumah ini? Persoalan yang ku tangguh-tangguh. Hujung tahun masih jauh.. Aku pesan nasi ayam pada Hanizah. Mudah-mudahan saja dia cepat pulang. Tidak ada benda yang boleh ku kunyah-kunyah di dapur itu. Perutku pula sudah memulas lapar..
Menurutku, masalah peribadi bukan untuk dibawa ke sekolah. Ya, itulah yang sebenarnya. Murid-murid bukan mangsa masalah peribadi guru. Guru adalah pendidik anak bangsa. Harus sentiasa professional dalam mendedikasikan khidmatnya.
Telefonku berdering. Panggilan yang ku tunggu akhirnya tiba jua.
"Hello.. Assalamualaikum.."
Aku bersuara malas.
"Waalaikumussalam.. Awak okey ke ni?"
Aku nekad. Aku tidak mahu lagi dipergula-gulakan oleh perasaan. Kali ini apa yang jadi, terjadilah. Aku tidak akan menoleh ke belakang lagi.
"Saya dah bosan dengan awak. Awak dah tak sayang saya lagi. Awak dah berubah. Awak dah tak macam dulu.."
Aku berjeda. Air mata yang mengalir deras di pipi ku usap.
"Sayang... Awak cakap apa ni.."
"Awak dengar kan apa yang saya cakap. Jelas di pendengaran awak. Saya tak mahu menunggu awak yang semakin hari semakin berubah. Semakin hari semakin kurang sayang awak pada saya.. Hubungan kita sampai di sini saja. Awak carilah perempuan yang lebih baik dari saya. Assalamualaikum.."
Gagang telefon ku letak. Hatiku puas. Tetapi sakit. Entah mengapa.. Ah, dunia belum berakhir.. Aku boleh terus hidup tanpanya..
Dua tahun kemudian, aku menerima sepucuk surat. Kemas dan ringkas tulisannya. Dia menjemput aku ke majlis persandingannya. Seakan direnggut hebat jantungku. Begitu payahnya aku menggantikan tempatnya dihatiku.. Dia sudah mendapat penggantiku dalam masa dua tahun..? Setelah lima tahun kami menganyam cinta..? Air mataku tumpah lagi. Begitu murah sekali ku rasakan air mata ini untuknya..
Mana mungkin aku menghadiri perkahwinan insan yang paling ku cintai.. Sesuatu yang sangat mustahil untuk aku lakukan. Melihat perempuan lain bermesraan dengannya di atas pelamin. Mencium dengan penuh kasih tangannya. Arrgh..! Sungguh aku masih sayang padanya..
Mukaku ku lencun. Basah dengan air mata. Sembap. Aku ambil cuti sakit. Kenyataaan itu sungguh perit untuk ku telan. Dia bakal berkahwin..! Bukan dengan aku. Dia bakal menjadi hak milik mutlak isterinya. Diikat ikatan suci yang tak mungkin aku leraikan. Biarlah aku berehat dengan hatiku yang sudah benar-benar remuk..
"Irah..! Irah..! Bangun..! Kenapa dengan kau ni..?"
Aku melihat Hanizah di sisiku. Tubuh kurusnya ku peluk erat. Hatiku remuk. Sakit yang tidak ada ubatnya. Bahuku terhinjut-hinjut. Laju. Air mataku mengalir sederasnya. Pilu..
"Is nak kahwin Nizah.. Is dah tinggalkan aku terus.."
Aku masih teresak-esak. Mana mungkin aku berhenti menangis. Aku benar-benar sakit hati..!
"Ya Allah Irah.. Istigfar banyak-banyak.. Kau mengigau ni sayang.."
Hanizah mengusap bahuku.. Aku terkedu. Mengigau..? Biar betul..?
"Tengok.. Ni nasi ayam yang kau pesan tadi.."
Hanizah menyuakan sebungkus nasi ayam kepada ku.. Aku mengerling jam di dinding.
Ya Allah..! Dah jam empat petang..? Betullah aku mengigau.. Aku mengusap-usap dadaku. Inilah padahnya tidur petang.. Aku kerling telefon bimbit. 41 panggilan tak dijawab..? Is..?
Mesej yang baru dihantarnya ku buka.
‘Sayang.. Kenapa awak tak angkat bila saya call.. Saya ada buat salah ke.. Saya minta maaf kalau saya ada sakitkan hati awak tapi saya tak sedar.. I love you sayang.. Janganlah buat saya risau..’
Aku mengesat air mata. Hanizah di sisi terpinga-pinga.
"Patutlah seminggu ni muka semacam je aku tengok.. Macam ayam berak kapur. Cikgu Sains kita ni pun ada masalah cinta rupanya.. Ada penjelasan saintifik ke cikgu..?"
Hanizah tersengih-sengih. Macam kerang busuk.. Aku cuma tersenyum kambing. Malas hendak menjaja kisah peribadiku. Aku mengangkat punggung menuju bilik air. Selesai solat asar nanti aku ingin menjernihkan segala kekeruhan.. Hatiku berbunga riang.. Ternyata Is masih sayang padaku..
Inikah cinta..? Menyakitkan dan penuh dengan beban.. Tetapi manusia sukar untuk menolak tarikannya.. Beban perasaan yang indah untuk dipikul.. Adakalanya, ada hal yang Sains pun tak ada jawapannya.. Aku bernyanyi kecil meninggalkan Hanizah yang maih terpinga-pinga di ruang tamu..
posted by Penulisan2u @ 3:48 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 20/9/09 7:25 PTG, Blogger iriz said…

    errr..
    maaf..
    len kli wat perenggan eh??
    berpinar mte nk mmbce..

    btw..keep it up!

     

  • At 21/9/09 12:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok la best....same mcm prob. aku skg. mkin lame kapel mkin rase dia xsyg aku......lelaki mmg mcm2 ke????????

     

  • At 21/9/09 10:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    garangnyer cikgu???
    pergh!!!!!takut r nak jadik anak murid...
    kenape cikgu nak campurkan urusan peribadi ngan keje??
    x elok....6t ape kater anak murid??dyorang x kan respek kite law kite ni terlalu garang n ikut emosi...

    pape pown,,,citer ni besy=t jugak...teruskan berkarya...

    ex-instructor..rea..

     

  • At 22/9/09 9:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X BRAPE PHM LA JLN CITERNYE..HUHUHU

     

  • At 28/9/09 8:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cter nie...
    hurm x ad smbungan ker???????????

     

  • At 30/9/09 8:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ek? abis mcm tue aje???

     

  • At 1/10/09 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni. cam same la kisah idup kite.. cume ending story saya masih blur. sambung2 ek. =)

     

  • At 6/10/09 1:05 PG, Anonymous ema said…

    manusia mmg sush tok diduga. bukn lelaki sahaja.

     

  • At 6/10/09 3:01 PTG, Anonymous syud slumber_jer2002@yahoo.com said…

    em tu susahnya bila bercinta lama2.. da lama2 kenal, ilang manisnya perasaan.. ramai gak yg jadi camtu.. hmm.. kira ok la cite ni cam luahn hati sorg yg da terbiasa 'dibaluti' kata2 manis setiap detik.. dan bila kata2 manis jarang di dengar, mulalah rasakan diri tidak lg disayangi.. huahuhuauaa.... isk isk isk.. perempuan oh perempuan.. ok.. good luck. nt sambung lg cite ni.tsmbah lg konfliknya..

     

  • At 7/10/09 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha cara irah merajuk tu cam aku le plak...merajuk psal kurg perhatian....keke snyum sorg2 je bace stori ni

     

  • At 8/10/09 12:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple..tp,he3..merajuk 2 wat ku terasa je..ku plg kuat kot merajuk

     

  • At 8/10/09 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perangai diew nie same je la cm aku huhu....nice story....
    tpi aku pwn rase cm die rase argh ...agaknye kaum2 lelaki mmg dicipta tok punyew prngai g2 kew???btl la ktew mak aku...org lelaki bile blm dpt bkn men dikejar...bile dah dpt...wt endah x endah jew...

     

  • At 8/10/09 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg simple cite ni..
    harap ade sambungan..

     

  • At 16/10/09 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best juga..hrp lepasnie labih hbat setara dngn siti rosmizah

     

  • At 24/10/09 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npe citewr mcm tergntung jewr..
    but ctewr dya pda mulanya igtkn betol si is nk kwin..tpi..mimpi rupenyewr..anyway..ctewr dya leyh mengalirkn air mta aq...pasl mimpi 2...huhuhu
    -farisha95-

     

  • At 24/10/09 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha
    rmai rupenye yg senaseb ngn aku
    kurg perhatian
    pastu rsa cm laki tu dah xsyg
    it only takes a few sec0nds 2 type a msg kan
    tp nape dorg stil ckp dorg bz n xde masa nk contact
    hmm

     

  • At 9/11/09 9:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    sama cam cite aku
    pompuan mmg sensitif bab camni
    tambah lak laki bile dh dpt,
    lame kapel perhatian mula kurang
    coz dorang ingt bile dh dpt
    kte hak milik kekal dorang
    xyah nak manje2 lg (",)

     

  • At 15/6/10 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup..perenggan itu perlu dik!

     

  • At 6/10/10 10:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Mmmm..time ni sy pun tngh alami ap yg si irah tu alami..buat mcm yg irah buat, mrajuk..tp cm x tnjuk, dah tu x tau cmne nk xplain knpe kte mrajuk ? ada lg ke yg prnah rasa cmni?..ad jwapannye utk leraikan skap ni?.. bile fkir blik..cian kt c dia,x tahu ap2 pun..sbb kte xleh nk xplain. kan2?..last2 cmni lh..scare x lngsung kte yg fkir bkan2 psal c die..konon dh x sayang...& kte sndri yg makan hati. si die plk trasa hati dgn skap dingin kte..konon nk mrjuklh..n nak dia jd superman fham sgle isi hati kte..adol ke kte?.. jngn nnti c dia jauh hati n mnjauh dri..spe mlepas? Nauzubillah.... -NFHAR-

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group