BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Labyrinth Hati
Nama Pena : Syeraho

Naufal berlari sekencang mungkin, meredah hujan yang menujah ke badannya. Dia tidak memperdulikan air hujan yang membasahi seluruh tubuhnya. Sasarannya hanya satu, kantin! Lopak-lopak air dan lecak diredah tanpa diperdulikannya. Habis seluarnya basah lencun dan kotor berlumpur. Tiba di kantin, matanya meliar. Segenap sudut kantin itu ditenung. Dalam hujan lebat itu, dia sempat menangkap satu bunyi. Kepalanya menoleh ke arah sinki. Disebelahnya terdapat sebuah kotak yang sudahpun basah dilanda tempias hujan. Naufal segera meluru ke arah kotak tersebut lalu diangkat secepat mungkin. Dia membawa kotak itu lalu diletakkan di atas meja, jauh daripada terkena tempias hujan. Hati Naufal jadi sayu, anak-anak kucing di dalam kotak tersebut sudah mengerang kesejukan. Badan anak-anak kucing tersebut menggigil.

Tiba-tiba muncul kelibat seseorang sambil membawa payung, sambil mendakap helaian tuala. Naufal mengangkat muka, dia tertegun. Suraya di hadapannya juga tampak terkejut dengan kehadirannya. Naufal terus mengalihkan pandangannya ke arah anak-anak kucing tersebut. Hening sejenak. Bunyi anak-anak kucing itu memecahkan keheningan. Suraya menutup payungnya dan diletakkan di tepi meja. Tuala di tangannya dileraikan lipatannya. Spontan tangannya meraih seekor anak kucing itu ke dalam tualanya. Suraya mengelap anak kucing itu dengan penuh hati-hati. Seekor demi seekor Suraya mengelapnya, dan Naufal hanya menjadi pemerhati di tepi. Tiada sepatah yang terluah antara mereka.

"Aku tak tahu ada lelaki suka kucing," ujar Suraya tiba-tiba menyentap perhatian Naufal pada anak-anak kucing tersebut. Suraya tidak menoleh ke arahnya.

"Rasul sendiri suka kucing," pendek sahaja jawapan dari Naufal. Sebetulnya dia gugup untuk bersuara dengan Suraya dalam keadaan berdua-duaan begini. Keadaan begitu mendesak, mujur Suraya muncul tepat pada masanya. Kalau tidak kesejukanlah kucing-kucing ini. Suasana khali lagi.

Selesai mengelap badan anak-anak kucing tersebut, tuala itu dilipat dan dialas di dalam kotak. Anak-anak kucing tersebut di letakkan semula di dalam kotak. Suraya mencapai lagi tuala yang dibawanya lalu menutup bahagian atas kotak tersebut dengan tuala tersebut. Naufal melepas nafas lega. Dia bingkas bangun.

"Kau nak bawa kucing ni balik hostel?" Suraya sekadar mengangguk. Naufal mula mengatur langkah.

"Naufal!" langkah Naufal terhenti. Dia menoleh. Suraya menghulur payungnya. Naufal diam, melihat huluran payung itu.

"Kau nanti nak guna apa?" tanya Naufal.

"Macam mana aku nak pegang payung kalau aku pegang kotak ni. Kau dah lama kena hujan, demam nanti," payung itu dihulur lagi.

Lama Naufal merenung payung itu. Getar, tangannya teragak-agak menyambut payung itu. Payung itu bertukar tangan. Dada Naufal semakin berombak. Suraya tanpa berlengah terus mengangkat kotak tersebut dan meredah hujan tanpa menunggu Naufal. Bayangnya semakin lama semakin menjauh dan hilang dari pandangan Naufal. Naufal merenung payung itu. Hatinya bergetar. Naufal memejam matanya, dia beristighfar kemudian membuka payung tersebut dan meredah hujan.

* * * * *

"Wei… kau tadi redah hujan semata-mata untuk anak-anak kucing ni?!" ujar Hazirah kagum sejurus Suraya masuk ke bilik selepas mandi. Suraya mendekati Hazirah dan kemudian duduk di sebelahnya. Anak-anak kucing di dalam kotak yang baru sahaja diganti nyenyak tidur sambil diselimuti dengan kain.

"Takut diorang mati kesejukan, sedih aku," balas Suraya. Tangannya mengelus lembut ubun-ubun anak-anak kucing itu.

"Nasib baik kau cepat selamatkan diorang,"Suraya diam sebentar.

"Tak juga. Tadi nasib baik Naufal sampai dulu and dia yang cepat-cepat bawa kucing tu ke tempat yang tak kena tempias," beritahu Suraya jujur. Kening Hazirah terangkat.

"Ni… sejak bila pulak kau buat pakatan dengan archenemy kau ni?" Suraya hanya menjungkit bahunya. Dia tidak menyangka Naufal turut menyukai kucing. Dia sebetulnya tidak menyukai sikap Naufal. Pada pandangannya Naufal seorang yang terlalu serius dan agak sombong dan berlagak. Mereka berdua sama-sama ahli bahas. Dia sering bertelingkah pendapat dengan Naufal ketika latihan bahas.

"Naufal redah hujan gitu aje ke?" Suraya sekadar mengangguk. "Dia bawa payung?"geleng.

"Yaya!" Nana tiba-tiba melaung dari katilnya, Suraya menoleh. "Pinjam payung, aku nak ke sekolah sekejap," sambung Nana lagi.

"Aaa…," Suraya sudah tidak terkata apa. Hazirah semacam dapat meneka sesuatu yang telah berlaku.

"Oh no… Yaya… don’t tell me that…," Hazirah tidak menyudahkan kata-katanya. Suraya memandang Nana dan Hazirah bersilih ganti. Apa pula yang akan dijawabnya?

"…Pada Naufal,"

* * * * *

2.30 pm. Loceng menandakan waktu persekolahan sudah tamat sudah lama berbunyi. Naufal masih duduk di kerusinya. Kelasnya, 5 Alim sudahpun kosong tanpa berpenghuni. Naufal menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Ish… nak bagi sekarang ke tidak ni… karang dia balik, susah pula. Kalau prep petang nanti, ramai yang tengok, malu pula. Bukan dia tidak tahu semua orang sedia maklum dia dan Suraya sebagai archenemy. Dia sebetulnya tidaklah menyimpan sekelumit perasaan benci terhadap Suraya namun pada pandangannya entah mengapa segala tindak-tanduknya seperti tidak kena pada pandangan Suraya. Kebiasaannya percuma sahaja dia kena sembur-ala-perli begitu ketika latihan bahas.

Naufal bangun, begnya digalas di bahu. Payung tersebut dicapai. Dia merenung kelas 5 Mujahid dari kelasnya. Pagi tadi dia telahpun menjadi bahan gelak rakan-rakan sebiliknya lantaran Suraya yang secara rela hati dengan tiba-tibanya meminjamkannya payung. Naufal menghela nafas. Bismillah… semoga dia dilindung dari fitnah. Bukan maksudnya untuk bertemu secara suka-suka. Dia melangkah cepat-cepat ke arah kelas 4 Mujahid. Dari luar, dia menjengah kepalanya. Di dalam, kelihatan beberapa orang pelajar lagi sedang mengemas beg. Naufal berkitar-kitar di situ. Cemas. Dia tidak pernah meminjam barang dari seorang perempuan sebelum ini.

Setelah memastikan pelajar-pelajar yang tidak berkenaan beredar dari kelas tersebut, dia menjengah sekali lagi. Naufal melepas nafas lega. Suraya dan seorang rakannya, Hazirah masih lagi berada di dalam kelas. Setidak-tidaknya masih ada seorang perempuan yang menemani Suraya. Naufal melangkah masuk, perlahan. Dadanya bergetar. Dia cemas. Malu pun ada. Kadang-kala dia terfikir menyesal juga meminjam payung dari Suraya namun sudah terlambat untuk menyesal. Alhamdulillah dia tidak mengidap demam atau selsema. Naufal menghampiri mereka. Tangannya sudah pun sejuk.

"Suraya," Naufal bersuara. Suraya menoleh. Payung di tangan Naufal dihulur. Suraya menyambutnya.

"Terima kasih," ujar Naufal, sedikit gelabah. "Anak-anak kucing tu okay?" Suraya mengangguk.

"Okay. Ibu kucing tu pun ada dengan diorang. Alhamdulillah tak demam," ujar Suraya, spontan dia tersenyum.

"Oh," Naufal sekadar mengangguk kemudian dia bingkas beredar.

Suraya menggalas begnya. "Jom," ujarnya kepada Hazirah. Hazirah dilihatnya memandangnya dengan pandangan yang aneh. Suraya berkerut.

"Kau apsal?" tiba-tiba tawa Hazirah terpecah. Muka Suraya lama-kelamaan semakin memerah. Bengong apa Hazirah ni?

"Hahaha… lawak la tengok korang berdua!" Hazirah masih lagi ketawa. Muka Suraya memang sudah menjadi merah.

"Amende yang lawaknya," entah dimanalah si Hazirah melihat adengan itu lawak.

"Eleh, ingat aku buta apa? Ceh ceh ceh, dua-dua pun dua kali lima, masing-masing control muka, padahal dah blush tahap petala kelapan! Amendelah korang!" Hazirah ketawa lagi.

"Zira!!!"

* * * * *

Naufal berjalan selaju mungkin. Mukanya memerah. Panas mentari yang menggigit-gigit kulit sudah tidak dirasakannya lagi. Darahnya sudah menyerbu ke muka. Jantungnya berdebar kencang. Astaghfirullah. Naufal mengurut dadanya. Tiba di bilik, dia terus sahaja mencampakkan begnya dan menyalin pakaian. Sejurus itu dia terus bingkas ke bilik wuduk dan mengambil muduk. Lama dia berwuduk, menenangkan gelora di hati. Naufal berwuduk sepenuh hati, cuba meleraikan rasa berdebarnya yang tidak henti-henti. Setelah dia berwuduk agak lama, dia berhenti. Doa selepas berwuduk dibacanya. Kemudian doa itu disusul dengan doa lain,

"Ya Allah ya Tuhanku, kau leraikanlah belengu syaitan dan nafsu di hatiku, biarkan hatiku untukMu, biarkan ibadahku tenang dan khusyuk, jangan kau biar hati ini terganggu kekhusyukannya padaMu, jangan biar hati ini terlalai dari mengingatiMu, jangan biar nasib diri ini ditentukan oleh diriku walau dalam kadar sekelip mata atau lebih pendek dari itu, amin…," Naufal meraup mukanya. Hatinya lebih tenang kini. Dia kemudian terus menuju ke surau untuk melaksanakan solat Zuhur berjemaah.

* * * * *

Naufal melangkah masuk ke perpustakaan. Di dalam, kelihatan Sarah, Izzati, Falah dan Baihaqi. Cikgu Miza juga berada di dalam dan mereka sudahpun memulakan perbincangan. Dia terlewat sedikit hari ini. Naufal segera mengambil tempat selepas meminta maaf atas kelewatannya. Tiba-tiba pintu perpuastakaan itu terkuak. Kelibat Suraya muncul di balik pintu. Dia sedikit gelabah lantaran kelewatannya. Suraya meminta maaf kepada Cikgu Miza atas kelewatannya kemudian segera mengambil tempat di sebelah Izzati.

Suraya mengeluarkan sehelai kertas dari begnya kemudian mengeluarkan sebatang pen Pilot Super Grip F. Suraya menghela nafas. Malam itu otaknya seakan kosong. Lambat pula idea datang. Tidak seperti selalu, ideanya cepat sahaja muncul di kotak fikiran. Pennya diketuk-ketuk di atas meja. Sesekali dia menulis sesuatu di atas lembaran kertasnya. Dia mengetuk pennya lagi. Ah… ilham tidak datang pula. Dia melihat Naufal. Lincah sahaja tangannya melakar sesuatu di atas helaian kertas itu. Suraya mengetap bibir. Geram pula melihat Naufal begitu lincah.

Tangan Naufal berhenti menulis. Serasanya ada seseorang yang sedang memerhatikannya. Dia mengangkat muka, lantas terperasan bahawa Suraya sedang memandangnya. Mata mereka bertembung sesaat. Naufal tersentak. Suraya tergamam. Kedua-dua lantas mengalihkan pandangan masing-masing. Pen yang diketuk-ketuk Suraya semakin laju ketukannya. Bengang. Suraya memarahi dirinya. Itulah, lain kali kalau nak pandang orang jangan lama-lama sangat, kan dah bengang! Latihan bahas malam itu berlalu dengan aman dan sentosa, tiada lagi perang dan serang balas antara Naufal dan Suraya. Suasana yang tidak ribut itu pula yang menghairankan Cikgu Miza.

"Kamu berdua ni demam ke apa?" nah, ke situ pula pertanyaan Cikgu Miza. Suraya menggeleng sambil tersengih.

"Sakit tekak," jawabnya.

Latihan bahas tamat. Mereka semua terus keluar dari perpustakaan. Kerana cahaya yang samar-samar, masing-masing tercari-cari kasut masing-masing. Falah dan Baihaqi sudah siap menyarung kasut mereka. Naufal masih lagi memakai kasutnya. Sarah, Izzati dan Suraya masih lagi tercari-cari kasut mereka. Akhirnya Suraya menjumpai kasut miliknya. Saat dia mahu mencapai, tiba-tiba dia menarik tangannya dan terlompat ke belakang.

"Mak!" Suraya terjerit kecil. Terperanjat Sarah dan Izzati.

"Kenapa?" Tanya Sarah.

"Tu," Suraya menunding jari, ada katak di sebelah kasut Suraya. Izzati dan Sarah berpandangan. Mereka pun takut dengan katak itu.

"Wei korang, tolonglah buangkan benda tu," ujar Izzati kepada jejaka-jejaka yang sedari tadi sekadar menjadi pemerhati. Mereka memandang antara satu sama lain. Akhirnya Naufal yang di belakang terus sahaja menangkap katak itu dan diletakkan di tempat lain. Suraya lega. Terkejut juga dia melihat Naufal selamba sahaja menangkap katak tersebut.

"Terima kasih," ucap Suraya

* * * * *

Naufal menghempaskan tubuhnya ke atas tilamnya yang empuk. Dia mengeluh kasar. Dia kemudian mencapai mp3 di sebelahnya kemudian earphone disumbatkan ke dalam telinga. Mp3 tersebut mula memutarkan lagu-lagu yang telah disimpan. Naufal memicit kepalanya. Dia resah. Resah dengan perasaannya yang semakin sukar untuk dikawal. Semakin hari semakin menebal resahnya. Naufal mengeluh. Tuhan apakah perasaan ini? Ujian apakah yang Kau datangkan kepada hambaMu yang lemah imannya ini? Naufal menghela nafas. Matanya terpejam rapat.


Suraya menutup payungnya dan diletakkan di tepi meja. Tuala di tangannya dileraikan lipatannya. Spontan tangannya meraih seekor anak kucing itu ke dalam tualanya. Suraya mengelap anak kucing itu dengan penuh hati-hati. Seekor demi seekor Suraya mengelapnya, dan Naufal hanya menjadi pemerhati di tepi.


Mp3 Naufal mula memainkan lagu Crush – David Archuleta. Hatinya bergetar. Bergetar tatkala bayangan gadis itu menyapa minda. Hatinya mula tersentuh saat dia melihat Suraya yang begitu prihatin terhadap anak-anak kucing.

"I hung up the phone tonight
Something happened for the first time deep inside
It was a rush, what a rush
Cause the possibility
That you would ever feel the same way about me
It\'s just too much, just too much"

Naufal mengiringkan badannya. Dia tidak menyangka Suraya akan menghulurkan payung kepadanya. Dia juga tidak pernah berbual sebaik itu dengannya. Itu kali pertama serasanya Suraya begitu baik terhadapnya.

"Why do I keep running from the truth
All I ever think about is you
You got me hypnotized, so mesmerized
And I just got to know"


Payung di tangan Naufal dihulur. Suraya menyambutnya. "Terima kasih," ujar Naufal, sedikit gelabah. "Anak-anak kucing tu okay?" Suraya mengangguk.
"Okay. Ibu kucing tu pun ada dengan diorang. Alhamdulillah tak demam," ujar Suraya, spontan dia tersenyum.


Hati Naufal bergetar lagi. Senyuman itulah yang meresahkannya. Dia hampir-hampir tewas dengan senyuman itu. Dia hampir-hampir tewas dengan perasaannya sendiri. Hatinya semakin sukar dikawal.

"Do you ever think when you\'re all alone
All that we can be where this thing can go
Am I crazy or falling in love
Is it real or just another crush
Do you catch a breath when I look at you
Are you holding back like the way I do
Cause I\'m tryin, tryin to walk away
But I know this crush aint goin away yeah, yeah yeah yeah
Goin away yeah yeah yeah yeah"

Naufal mengeluh kasar. Dia benar-benar akui dia telahpun jatuh hati terhadap gadis yang membencinya. Perasaannya kini begitu rumit, seperti berjalan di dalam sebuah labyrinth yang besar dan tiada penghujungnya. Dan secebis iman di dadanya itulah yang senantiasa mengingatkannya, menjadikannya bertahan hingga kini. Naufal meraup mukanya. Mp3nya dileraikan darinya dan diletak ditepi.
"Seharusnya aku berpuasa esok," ujar Naufal. Dalam sebuah hadis ada meriwayatkan bahawa sesungguhnya puasa itu menyempitkan lorong bagi syaitan dan nafsu.

* * * * *

Sebulan. Sebulan lamanya dia berjaya mengawal perasaannya dengan sepenuhnya. Sungguh, puasa itu menyempitkan lorong syaitan dan nafsu. Naufal merasakan hidupnya lebih tenang kini, tanpa perasaan aneh yang berbolak-balik di hatinya. Getar dahulu tidak mengganas lagi, dan perasaannya boleh dikawal sepenuhnya. Imannya berjaya, berjaya menguasai dan melenturkan nafsu yang bersarang di hatinya. Dia bukan maksum, dalam hatinya masih ada titik noda yang menanti masa merebak dan menguasai segumpal darah di dalam badannya.

Naufal teringat sebuah hadis sahih mengenai perbuatan zina. Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya ALLAH menetapkan untuk anak adam bahagiannya dari zina, yang pasti akan mengenainya. Zina mata dengan memandang, zina lisan dengan berbicara, sedangkan jiwa berkeinginan serta berangan- angan, lalu farji yang akan membenarkan atau mendustakan semuanya. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim & Abu Daud). Naufal beristighfar. Selama ini pun dia telah melakukan zina!

Petang itu Naufal perlu menghadiri latihan bahas. Naufal mengambil tempat sejurus sahaja tiba di perpustakaan. Cikgu Miza belum tiba lagi. Barangkali mesyuarat guru belum tamat, fikir Naufal. Tidak berapa lama kemudian, Suraya masuk. Naufal tidak lagi bergetar tatkala berhadapan dengan Suraya. Perasaannya tidak lagi melonjak-lonjak seperti selalu. Lagipun, dia tahu Suraya amat membencinya. Naufal menghela nafasnya, semoga ketenangan ini kekal selama-lamanya.

Seketika Baihaqi pula masuk, kemudian disusuli oleh Falah di belakang. Ditangan Falah ada sebungkus coklat Cadburry Black Forest. Coklat itu tanpa disangka-sangka dihulur kepada Suraya. Perbuatan Falah itu disaksikan oleh semua ahli bahas di situ. Naufal tampak sedikit terkejut dengan tindakan Falah itu. Suraya lebih-lebih lagi. Dia tersentak dengan perbuatan Falah itu. Keningnya berkerut. Mimpi ngerikah dia ketika itu? Kalau ya cepat-cepatlah tersedar!

"Budak tu kasi," ujar Falah kepada Suraya. Suraya diam. Dia menyambut coklat tersebut dalam keadaan terpinga-pinga dan teragak-agak. Dan Naufal benar-benar diburu pelbagai persoalan.

Tamat latihan bahas, Naufal, Falah dan Baihaqi terus sahaja menuju ke surau. Naufal berkira-kira mahu bertanya tentang coklat tadi namun hasratnya dibatalkan kerana khuatir disalah anggap. Akhirnya hasratnya mati begitu sahaja. Dia malas hendak melayan persoalan yang menggasaknya. Pasti dari rakannya, Naufal bersangka baik.

"Coklat yang kau kasi tadi tu dari sape?"tanpa dipinta Baihaqi bertanya secara tiba-tiba. Falah menoleh. Dia berkira-kira sama ada mahu menjawabnya atau tidak.

"Alah… dari budak sebelah aku tu lah. Si Haris tu, kan dia minat Suraya," Naufal sedikit terkesima.

"Dah lama?" tanya Baihaqi lagi

"Tak juga. Tapi Haris tu tak henti-henti kasi coklat kat Suraya. Dah banyak dah dia kasi coklat kat Suraya," ujar Falah. Naufal beristighfar. Bukankah Haris ialah ahli halaqah, sama dengannya? Serasanya baru minggu lepas mereka membincangkan topik ikhtilat antara lelaki dan perempuan. Tuhan…

* * * * *

Dingin. Terasa aura kedinginan yang keluar dari Naufal. Latihan bahas mereka malam itu tidak serancak mana. Naufal bersikap dingin, pada hematnya. Dia tidak banyak bercakap, malah untuk bergaduh dengannya pun tidak. Ketika latihan bahas dilakukan, Naufal petang itu lebih senang menggunakan laras bahasa yang sinis dan raut muka yang tidak beriak. Tuturnya tenang dan sinis, dan… sukar dibangkang seperti selalu. Raut mukanya tidak menunjukkan apa-apa. Dia bersikap selamba. Suraya pula yang sakit hati mendengar apabila tuturnya yang sinis itu bergabung dengan hujahnya yang mantap. Serangan psikologi yang bagus untuk dirinya yang senang naik angin.

Latihan bahas petang itu tamat awal. Cikgu Miza perlu pulang awal kerana mempunyai urusan lain. Izzati, Baihaqi dan Falah terus beredar ke kelas mereka. Hanya Sarah, Suraya dan Naufal sahaja yang terus prep di situ. Suraya malas hendak kembali ke kelasnya. Lagipun di perpustakaan ini ada radio. Dia terus mengeluarkan buku Chemistry dan membuat kerja rumahnya. Naufal bangun, kemudian dia menuju ke arah rak-rak buku yang menempatkan buku-buku agama. Matanya tercari-cari buku yang dimahunya. 4.10 pm. DJ radio mula memutarkan lagu Mad – Ne-Yo.

"Yaya… aku ada benda nak tanya nih," ujar Sarah, sambil tangannya masih setia membuat latihan additional mathematics.

"Amende?" Tanya Suraya kembali.

"Kau… dengan Haris tu ada apa-apa ke?" tangan Suraya terhenti. Cepat betul khabar angin tersebar. Mulut manusia. Dia sendiri ada terdengar khabar angin itu disebarkan.

"Kenapa pula aku dengan dia?" Suraya bertanya. Sarah mengeluh.

"Don’t ask silly question, you know…," Sarah membalas kembali. Dia benar-benar serius bertanya.

"Sarah dengar dari mana ni?" Suraya tak berpuas hati.

"Petang semalam…,"

Bam!

Sebuah buku diletak di hadapan Suraya. Naufal berpaling dan kemudian dia beralih tempat dan duduk membelakangkan mereka. Suraya mengambil buku di hadapannya dan kemudian menatap buku tersebut. Sarah turut menoleh, ingin melihat buku apa yang diberi oleh Naufal sebentar tadi. ‘Romanticism ; A Weapon Of Satan’ karya Harun Yahya. Kening Suraya berkerut. Dadanya berombak. Dia terasa tersindir. Amat, amat tersindir. Hatinya sedikit terbakar. Suasana hening antara mereka.

"She\'s staring at me,
I\'m sitting, wonder what she\'s thinking
Nobody\'s talking,
\'Cause talking just turns into screaming... oh…"

"Pardon me, Encik Naufal bin Abbas. What do you mean by this book?" Suraya bertanya, ada nada marah pada suaranya. Naufal tidak menoleh.

"Kan bagus buku tu," jawab Naufal pendek tanpa berpaling ke arah Suraya. Suraya sakit hati. Dia benar-benar aneh dengan sikap Naufal hari ini. Terasa pedas sekali kata-katanya. Dia bukan Naufal yang selalu, bukan Naufal yang sentiasa berlagak baik dan tunjuk alim (pada pandangan Suraya lah).

"Cakap direct je boleh tak? Tak payahlah sindir-sindir macam ni!" Suraya menekan suaranya.

Naufal menutup buku di tangannya. Pulak dah… keluh hatinya. Nyata Suraya sudah salah faham. Dia bukanlah bermaksud untuk memerli atau menyindir. Dia hanya meletakkan buku tersebut dengan harapan agar Suraya berminat membacanya dan kemudian menyedari kesilapannya secara tidak langsung. Naufal bangun sambil merengus perlahan. Dia sedikit marah apabila niatnya disalahertikan.

"Kalau tak nak baca dahlah. Bak sini buku tu," walaupun nada Naufal tenang, namun rasa marah itu tetap terasa. Suraya tetap merasakan kata-kata Naufal itu satu sindiran buatnya.

"Kalau kau tak cakap sindir-sindir tak boleh ke?" Suraya mula hilang sabar. Sarah memegang lengan Suraya, menyuruhnya bersabar.

"And now is I\'m yelling over her,
She\'s yelling over me.
All that that means,
Is neither of us is listening,
And what\'s even worse
That we don\'t even remember why were fighting"

"Aku tak sindir kau pun. Kau yang terasa sendiri," suara Naufal sudah bergetar. Marah. Kata-katanya pedas. Nafas Suraya sudah berombak. Dia terlalu geram. Sarah bingkas bangun dan menarik Suraya keluar dari perpustakaan. Naufal melihat mereka pergi. Dia kemudian kembali ke tempatnya. Seketika, dia memejam matanya, tangan kanannya memicit dahinya. Dia mengeluh. Menyesal dengan kata-katanya tadi lantaran terlalu mengikut emosi. Tuhan…

"So both of us are mad for... nothin\'
Fighting for nothin\'
Crying for nothin\' (Whoahhh).
But we won\'t let it go for nothin\'
No not for nothin\'.
This should be nothin\'
To a love like what we got Oh, baby..."


Sarah menarik Suraya ke kantin. Kantin agak lengang tanpa sesiapa. Hanya Sarah dan Suraya sahaja berada di situ. Muka Suraya dilihatnya sudah merah. Dadanya berombak. Nafasnya tertahan-tahan. Mereka duduk di kerusi. Sarah cuba menenangkannya. Suraya cuba menenangkan dirinya. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Hatinya galau. Suraya mengetap bibir. Dia kemudian tertunduk. Badannya menggigil tiba-tiba. Sarah terkejut.

"Yaya?" Suraya mengangkat kepalanya. Air matanya sudahpun mengalir deras.

"I know sometimes it\'s gonna rain...
But baby, can we make up now
Cause I can\'t sleep through the pain
(Can’t sleep through the pain)
Girl, I don\'t wanna go to bed (Mad at you),
And I don\'t want you to go to bed (Mad at me).
No, I don\'t wanna go to bed (Mad at you),
And I don\'t want you to go to bed (Mad at me)
Ohhh no no no..."

Hazirah melangkah masuk ke perpustakaan. Matanya melihat segenap ruang perpustakaan itu. Hanya terdapat kelibat Naufal sahaja di situ. Hazirah tidak jadi masuk ke dalam lagi. Dia berdiri di hadapan pintu yang terbuka. Dalam keadaan begitu tidak sewajarnya dia masuk, memandangkan di perpustakaan itu hanya ada Naufal sahaja. Hazirah kemudian ternampak beg milik Suraya dan Sarah. Hazirah mencari-cari kelibat mereka di perpustakaan itu, namun tidak kelihatan. Dia enggan masuk, tapi…

"Suraya dan Sarah keluar tadi," Naufal tiba-tiba bersuara. Hazirah memandangnya.

"Diorang pergi mana?" Naufal hanya menjungkit bahu. Hazirah mahu melangkah pergi. Hazirah menuju ke kantin. Di situ, dia terlihat kelibat Sarah dan Suraya. Dari jauh, Hazirah ternampak Suraya yang sedang menangis teresak-esak. Hazirah tersentak. Terus dia berlari mendapatkan mereka.

"Yaya! Yaya kenapa kau menangis ni?!" bahu Suraya dipegang. Panik Hazirah melihat Suraya menangis begitu. Hazirah bertanya Sarah mengapa Suraya begini lalu Sarah menceritakan segala-galanya yang berlaku di perpustakaan tadi. Hazirah mengerti. Dia menenangkan Suraya. Setelah tangisnya reda, Hazirah memegang bahu kanannya.

"Yaya… aku tau soalan aku ni mungkin akan mengecilkan hati kau, tapi aku nak kau jawab dengan jujur sejujur-jujurnya," Suraya mengangguk. Dia bagai dapat menangkap apa yang bakal dikatakan oleh Hazirah.

"Kau sebenarnya bercouple atau tidak dengan Haris?" Suraya mengeluh. Dia menggeleng.

"Demi Allah Zira, aku tak bercouple dengan dia. Aku anggap dia sebagai kawan sahaja," ujar Suraya.

"Jadi bagaimana kau menjelaskan coklat-coklat yang kau terima dari dia?" tanya Hazirah.

"Aku tau salah aku terima coklat dia. Dia terlalu berharap pada aku dan aku… aku kesian kalau… aku tak tergamak nak kecilkan hati dia," ujar Suraya.

"Kerana itu kau terima coklat tu?" Suraya angguk. Hazirah dan Sarah berpandangan. Kemudian, serentak mereka melepaskan nafas, lega.

"Yaya… kau tahu betapa risaunya aku bila dengar fitnah ditabur di atas badan kau. Kau tahu betapa risaunya aku kalau-kalau fitnah itu benar. Alhamdulillah kau tak terjebak dengan ikhtilat begini. Cuma satu sahaja nasihat aku, Yaya. Kadangkala bukan perasaan mazmumah sahaja datang dari syaitan, tapi perasaan kesian dalam situasi kau tu pun datang dari syaitan," tutur Hazirah. Suraya menyeka air matanya yang masih tersisa.

"Aku tak faham. Perasaan kesian yang datang dari syaitan?" Tanya Suraya.

"Dalam kisah ashabul ukhdud, seorang raja mengaku dirinya tuhan. Sesiapa yang enggan mengaku, dicampakkan ke dalam parit yang berapi-api. Lalu tiba giliran seorang ibu bersama bayinya. Dia bimbang jika dia mengaku kebenaran Allah, bayinya akan turut dibakar sama. Dengan kuasa Allah, bayi itu bercakap dan meyakinkan ibunya tentang kekuasaan Allah. Lalu, ibu bersama bayi itu terus terjun ke dalam parit berapi itu. Perasaan bimbang pada diri ibu itu adalah perasaan ragu yang disisipkan oleh syaitan agar kita terpedaya dengan tipudaya syaitan," Air mata Suraya mula mengalir. Dia lantas mendakap Hazirah.

"Terima kasih Zira, terima kasih Sarah sebab memahami!"

* * * * *

Suraya baring di atas katil. Dia teringat, bulan lepas dia menyerahkan kembali coklat-coklat yang pernah dihadiahkan oleh Haris kepada Haris kembali. Pada mulanya Haris terkejut dan tidak mengalah dan terus mencuba pelbagai cara untuk memikat hati Suraya. namun setelah lama-lamaan, dia berhenti. Barangkali dia telah faham. Barangkali, semasa halaqah, ahli halaqah yang lain telah menasihati Haris. Suraya lega akhirnya khabar angin yang mengatakan mereka berdua bercouple semakin lama semakin hilang. Dan Haris telahpun meminta maaf daripadanya. Menurutnya, dia bersyukur kerana mempunyai sahabat seperti Naufal yang tidak putus-putus menasihatinya dan tidak mengalah dengan dirinya yang degil.

Naufal.

Ah… lelaki itu. Getus Suraya dalam hati. Entah mengapa dia pernah menumpahkan air mata selepas mendengar kata-kata Naufal yang serasa begitu sinis dan melukai tangkai hati semasa di perpustakaan dahulu. Antara mereka terasa begitu kekok setiap kali bercakap. Tidak lama selepas itu, iaitu selepas mereka mewakili pertandingan bahas ala parlimen peringkat kebangsaan dan mendapat tempat ke-3, dia tidak lagi bertegur sapa dengan Naufal, memandangkan latihan bahas untuk mereka sudah tamat, dan peperiksaan SPM sudahpun hampir. Kini, latihan ditumpukan untuk wakil sekolah akan datang. Trial SPM telahpun berlalu. 9A1, 2A2, 1B3. Not bad, huh? Fikiran Suraya melayang, teringat kali terakhir Naufal bercakap dengannya.


"Maaf berkasar hari tu," ujar Naufal sebaik sahaja pertandingan bahas ala parlimen peringkat kebangsaan itu tamat. Suraya berkerut. Sebetulnya dia sudah lupa…

"Semasa kau prep kat perpustakaan hari tu… maaf menyinggung perasaan kau," lancar tutur Naufal. Suraya baru teringat. Oh… peristiwa itu. Suraya menggeleng.

"Salah aku juga… maaf melenting hari tu," Naufal tersenyum. Suraya terpana. Serasanya inilah kali pertama Naufal tersenyum kepadanya.

"Terima kasih," ujarnya sambil tersenyum. Suraya mengangguk.


Jantungnya mula berdegup kencang. Muka Suraya mula memerah mengenangkan peristiwa itu. Tuhan… apa yang telah berlaku ini? Suraya menyembamkan mukanya ke bantal. Hatinya mula tidak keruan. Setiap kali dia teringat peristiwa itu jantungnya berdebar, kencang. Suraya mengeluh. Dia mengetap bibirnya. Kenapa pula jadi begini? Apa kaitannya peristiwa itu dengan jantungnya? Jantungnya excitedkah apabila teringat peristiwa itu?

‘Suraya, quit it!’ marah hati Suraya. Sempat pula dia memikirkan lawak bodohnya. Suraya bangun dan duduk di katilnya. Dia menghela nafasnya. Okay… apa sebenarnya yang telah berlaku pada dia sekarang? Kenapa dia dahulu menumpahkan air mata hanya kerana kata-kata Naufal yang pernah menghiris hatinya? Kenapa kata-katanya suatu ketika dahulu terasa begitu pedih dan berbisa? Dan kenapa apabila dia teringat peristiwa di mana Naufal meminta maaf kepadanya, hatinya jadi tak keruan begitu? Kenapa dengan peristiwa itu? Apa masalahnya peristiwa itu? Dia berdebar setiap kali teringat peristiwa itu. Atau… dia berdebar setiap kali teringat senyuman Naufal? Ekk?

‘Uuuu… Yaya, you’re busted!’ getus hatinya tiba-tiba. Suraya menampar pipinya. Sakit! Ini bukan mimpi!

Suraya termenung. Takkanlah…

* * * * *

"Yaya… aku nak tanya ni… tapi kau jangan terkejut tau," ujar Hazirah, dia dan Suraya sedang minum petang di dewan makan. Tidak ramai yang minum petang. Dewan makan agak sunyi, tidak riuh seperti waktu sarapan, makan tengah hari dan makan malam.

"Tanyelah…" Hazirah diam seketika. Khali sejenak.

"Kau suka Naufal ke?" Suraya yang sedang minum itu tersedak terus. Mabuk apa Hazirah ni? Direct betul pertanyaan dia! Suraya tidak menjawab. Mukanya berkerut.

"Kalau tak takkan bila Naufal cakap sinis sikit kau dah menangis melalak-lalak?"andaian Hazirah semakin membuatkan Suraya gusar. Malu juga dia, kenapalah Hazirah masih ingat peristiwa dia menangis kerana kata-kata Naufal itu?

"Hei, soalan tak agak-agak. Main aci redah je. Merapu la kau ni," balas Suraya. Hatinya berdebar. Hazirah ni biar benar. Takkan main aci teka aja. Kening Hazirah terangkat.

"Ahah, gotcha!" senyuman nakal mula terpamer di muka Hazirah. Suraya kalut.

"Tu jawapan kalau kau nak menafikan sesuatu yang betul. Kalau betul kau tak suka dia, mesti kau jawab macam ni, ‘in your dream’, atau ‘otak hang’ tak pun ‘ha-ha-ha, it’s so funny that I forgot to laugh’," Suraya terdiam. Keningnya berkerut. Wah wah wah, dialog dia semua Hazirah hafal!

"Okay, okay, I’m busted!" Suraya mengalah. Mukanya merah, malu. Hazirah menggeleng.

"Tak salah pun kalau kau suka dia," ujar Hazirah. Suraya terkejut.

"Rasa cinta itu satu lumrah, satu anugerah Allah, kita tak boleh nak menafikannya. Namun untuk bercinta itu juga Allah telah tetapkan garis panduan. Tak salah kalau kau simpan rasa cinta, tapi kau kena mengawalnya. Kawal rasa cinta kau dengan iman, jangan biar nafsu kau berleluasa, kelak kau sendiri menyesal. Rasa cinta ni anugerah, pada masa yang sama ia juga satu ujian," tutur Hazirah.

"Anugerah dan ujian?" Suraya tidak faham

"Ujian menguji keimanan kita dalam mengawal nafsu. Jika kita berjaya mengawal nafsu, maka itulah jihad bagi kita. Dan ia satu anugerah selepas perkahwinan, anugerah kekal hingga ke syurga, insya-Allah. Suami isteri yang soleh di dunia juga suami isteri di syurga. Buat masa ini, cinta merupakan ujian buat kita. Biar kita bertahan, biar kita berkorban, kelak Allah pasti akan membalas segala pengorbanan kita. Kalau kita bercouple dan berikhtilat hingga tak terkawal, Allah tak redha, takut walaupun selamat berkahwin, rasa cinta tu sudah basi dimamah nafsu," tutur Hazirah panjang lebar. Suraya mengangguk.

"Thanks fo the advice. Ni dah kira halaqah tak rasmi nih," ucap Suraya. Hazirah tersenyum mendengarnya.

"Tapi halaqah rasmi tetap jalan seperti biasa, okay."

* * * * *

Hari demi hari, peperiksaan SPM semakin hampir. Suraya dan Naufal pun sudah tidak bertegur sapa. Masing-masing menjaga hati yang sedang berlawan dengan nafsu sendiri. Mereka berdua tahu, dengan membataskan pergaulan mereka sahaja perasaan yang terkadang menggila itu dapat dielakkan lantaran merasakan iman mereka lemah. Kalau pun mereka bercakap, hanya perkara penting dan tidak lebih dari itu. Masing-masing bimbang jika mereka tidak dapat mengawal gelora di hati masing-masing, akan berlaku ikhtilat yang diharamkan. Kerana itu, langkah pencegahan diambil. Alwiqayah khairu minal ‘ilaj. Mencegah lebih baik daripada merawat. Prevent is better than cure.

Menjelang peperiksaan SPM, hati Naufal tenang. Begitu juga Suraya. mereka tidak terganggu dek perasaan yang pernah menggila suatu ketika dahulu. Sepanjang peperiksaan SPM ini dilalui dengan penuh tenang. Tiada gangguan pembelajaran. Zikrullah sentiasa mengiringi, melawan nafsu yang cuba memberontak. Perasaan yang menggila itu hanya meresahkan, dan hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati akan sentiasa mendapat ketenangan abadi. Peperiksaan SPM berlalu tanpa sebarang halangan. Doa dan tawakal akan terus menyusul selepas ini.

* * * * *

"Nana!"

"Amende?!" Nana menoleh ke arah Suraya.

"Kau nampak Hana tak?" Hana. Nama kucing. Nana menggeleng.

"Dah abes SPM nih orang sibuk nak mengemas, kau sibuk dengan kucing kau," seloroh Nana. Suraya tersengih.

"Hey, just want to say goodbye to Hana," balas Suraya.

"Whatever," Nana sudah menggeleng melihat telatah rakannya yang begitu gilakan kucing. "Esok kau kahwin aje lah dengan kucing."

"If it’s possible," pecah terus tawa mereka. Suraya terus berlalu. Dia meninjau-ninjau di seluruh bahagian sekolah. Tiada. Matahari terasa sudah membakar badannya. Panas. Dia duduk di tangga blok D, melepaskan lelah.

"Meow" eh? Suraya bangun. Dia terdengar suara kucing dari arah belakang blok D. Suraya mula melangkah. Setapak. Dua tapak. Tiga tapak.

"Kau gelakkan aku eh?" langkah Suraya terhenti. Suara lelaki. Seketika Hana mengiau lagi.

"Malu seh masa aku pulangkan payung tu…," lelaki itu bersuara lagi. Suraya tersentak. Itu Naufal. Suraya terdetik sesuatu.

Payung?

"Masa aku dapat tau Haris bagi coklat kat Suraya, aku jealous sikit… ingatkan diorang couple. Kat library, ingatkan nak kasi dia baca buku Harun Yahya tu, tapi lain pulak jadinya… melenting terus Suraya. skarang dah okay dah," ceritanya. Hana mengiau lagi. Muka Suraya jadi panas. Bengang. Ade ke pergi cerita kat Hana? Ish… mesti Hana tengah gelakkan aku tu! Gerutu hati Suraya.

"Hati manusia ni Allah ciptakan macam labyrinth. Rumit sangat, terpusing-pusing. Kadang-kadang macam tak jumpa jalan keluar, tu yang jadi sesat, terlupa segala landas dan hukum Tuhan. Kadang-kadang, benda yang tak berapa logik dek akal pun berlaku juga. Kuasa Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia," tutur Naufal. Suraya masih lagi mendengar di balik dinding.

"Yang lagi kelakarnya, aku dah pun jatuh hati kat Suraya,"

Jantung Suraya berdegup kencang mendengar kenyataan itu. Benarkah apa yang aku dengar ni? Salah dengar kut… Takkanlah. Menipulah. Otak aku ni saja je interprete data yang salah dari nerve impulse, gerutu hati Suraya

"…Sejak, dia selamatkan anak-anak kau, cing,"

Suraya mencubit pipinya. Alahai, cepatlah bangun dari mimpi mengarut ni! Suraya terkaku di situ. Baru sahaja Suraya hendak melangkah pergi, tiba-tiba Naufal muncul di sebalik dinding sambil tangannya mendukung Hana. Mereka berdua terkejut, tergamam. Muka masing-masing sudah merah. Naufal lebih-lebih lagi. Khali. Hanya Hana yang mengiau-ngiau. Barangkali sedang menggelakkan mereka berdua.

"Kau… kau dengar apa aku cakap tadi?" gugup Naufal bersuara. Peluh sejuk mula turun.

"…Sorry… tak sengaja… aku tak berniat… Sorry!" Suraya gugup. Dia mehu beredar.

"Suraya!" laung Naufal. Langkah Suraya terhenti. Hana diletakkan di atas tanah. Hana terus mendapatkan Suraya. dia menggesel-geselkan badannya di kaki Suraya.

"Minta maaf… aku…," Naufal menarik nafas dalam-dalam. Dia menenangkan diri.

"Sudikah kau jadi isteri aku kelak?" tergamam Suraya dibuatnya. Dia tunduk, mukanya terasa hangat. Biar betul Naufal ni. Bengong ke apa? Naufal terus sahaja melamarnya, tiada kias-kias, terus direct to the point. Suraya sudah tidak keruan. Mukanya sudah pun menjadi merah. Suraya mengetap bibir. Suraya mengangkat Hana. Dia diam. Suraya berpaling kemudian terus berlari, meninggalkan Naufal.

* * * * *

"Lepas tu apa jadi? Kenapa ibu lari? Kesian ayah," suara anak kecil berusia 11 tahun itu mencuit hati Naufal. Dia tergelak. Hafiz… Hafiz…

"Yalah, betul apa Along cakap. Apalah ibu ni. Nasib baik kahwin juga!" lagi suara anak gadis kecil berusia 9 tahun bernama Aisyah.

"Lepas ibu lari, ayah buat apa?" tanya anak kecil berusia 6 tahun, Hakim. Naufal sudah tidak kuasa melayan kerenah anak-anaknya. Hanya Aisyah, anak gadis berusia 3 tahun begitu sabar menanti jalan cerita seterusnya. Naufal memandang Suraya yang sedang melipat pakaian, meminta dia tolong melayan pertanyaan anak-anak mereka. Suraya menggeleng. Dia bangun dan mendekati Naufal.

"Nak tau apa jadi lepas ibu lari tu?" semua anak-anak mereka terus menumpukan perhatian.

"Ibu pun…," berdebar-debar. "…Gelakkan ayah kamu, hahaha," terus pecah tawa anak-anak kecil itu. Bulat mata Naufal mendengarnya.

"Eii… suka hati aja Yaya ubah jalan cerita ye?" Suraya hanya tertawa.

Naufal mengucapkan syukur. Syukur kerana itulah jawapan Suraya pada ketika itu dan dia tidak silap menafsir.

"Diam perempuan tanda setuju eh? Nasib baik abang tak silap tafsir," ujar Naufal kepada Suraya. Suraya memaut bahu Naufal dari belakang.

"Alhamdulillah Yaya dapat suami yang memahami cam abang,"Naufal tersenyum.

"Hati manusia kan macam labyrinth, rumit sentiasa berbolak-balik. Sebab itu Nabi SAW ajar doa supaya hati ini sentiasa tegar. Ya Muqallib qulub, sabbith qulubana ‘ala dinika (Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia, tetapkanlah hati ini pada agamamu), amin."
posted by Penulisan2u @ 2:26 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
18 Comments:
  • At 6/9/09 4:52 PTG, Anonymous saiidatina_aisyah... said…

    besnye..........................
    cam buku lak...
    sal x buat buku trus......?????????
    hoeeeeeee......
    lawak ......
    nanti...tanglah ke blog kak saya....
    http//www.tintaku-berbicara-glokal.blogspot.com

     

  • At 7/9/09 5:59 PG, Anonymous village_gurl89@yahoo.com said…

    alahai..klu la aku dpt jd cm suraya ngn naufal ni kn best....huhu..dlm proses percubaan...tp bnyk je halangn..ya Allah...xtau lah ap nk jd..tp moga2 ak dpt kwl hti aku mcm dorg..amin2...best...bleh igtkn hti ak yg alpa ni..huhu

     

  • At 7/9/09 2:47 PTG, Blogger syasya said…

    best giler cerpen ni...xde ape pun yang bo;leh di komenkan...sebab..jalan ceritanya sangat best...gaya penulisannya pun matang dan susunan ayat pun teratur..

    to writer..keep it up!

     

  • At 7/9/09 4:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgus cte ni.best sgt n still islamic way..

     

  • At 8/9/09 3:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwa...ngantokla...dh 3.30 pg..nnt2 sy bc crpen ni ya?

    miSs EsBie

     

  • At 8/9/09 4:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...

    islamic sgt..

    suka...

    like this...

    hope d pertemukan ngan org cm naufal tp knalah jd diri sebaik suraya......

     

  • At 8/9/09 8:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah kepada writer =)
    cerpen yg penuh mesej yg mendalam dan bermakna..
    semoga ramai yg mendapat iktibar setelah membaca cerpen ini..
    keep up the good work..

     

  • At 9/9/09 3:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alahai....sweetnya cita ni...
    pndai pengarang olah ayat...
    dlm masa sama mentarbiah diri2 insan d luar cni..
    go0d job!
    thanx atas 'halaqah tak rasmi' tu


    ~miSs EsBie

     

  • At 9/9/09 6:06 PTG, Anonymous gadis said…

    kan bagus kalau semua remaja macam naufal....
    kuranglah gejala sosial kan...
    memang best lah cerpen ni....
    menghiburkan & pada masa yang sama,
    mengingatkan pembaca akan batas2 agama...

     

  • At 11/9/09 6:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt best..
    len dri yg len..klu bercinta n berkawen berlandaskn agama msti kes cerai berai x byk mcm zmn skrg..

     

  • At 13/9/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ermm biler bacer cerpen nh teringat kat maahad muo.. situasi memmg sebijik.. r u from maahad?? batch bler.. yg pentg cter nh bes good jobs.. keep it up..

     

  • At 30/9/09 8:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hidup dengan pegangan agama menjadi tonggak agama...pasti tidak terpesong dari landasan-NYA. to the writer,it is so lovely....i pray one day u will published ur novel...insyaallah

     

  • At 6/10/09 11:42 PTG, Anonymous lai said…

    garapan yg menarik,tahniah buat penulis.

     

  • At 17/10/09 9:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..cerita yang begitu bagus sekali..
    cerita cinta yang mengikut landasan yang betul..
    tahniah kepada penulis kerana menghasilkan cerpen yang bnyk memberikan unsur2 islamik..

     

  • At 22/11/09 11:29 PTG, Blogger niza said…

    plot cerita ad,,memg ad idea yg tersendiri,,,
    tapi,,,ad jugak idea yg amik dari org lain gak,,,
    coz cara penulisan ad mcm hlovate cket,,,
    nak jadi mcm dy ke??
    nie blaja lg ke???
    hlovate pon blaja lg,,

     

  • At 7/12/09 7:19 PG, Anonymous Syeraho said…

    reply for niza :
    idea dtg drpd suasana sek. & novel
    hlovate lyn cket,
    mostly lyn ramlee awang murshid & faisal tehrani
    still blaja lg, f.5 2010

     

  • At 7/9/10 2:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2... teruskan usaha anda

     

  • At 29/3/11 7:24 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice..sweet..truskan brkaya.
    ~Good Luck penulis~

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group