BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Kau jadi sayang
Nama Pena : secretive

Dalam diam, sebenarnya dua hati itu telah menjadi satu. Fazrul sememangnya sangat menyukai Reena. Reena juga begitu tetapi mereka tidak pernah meluahkannya. Dan mereka sesama sendiri tidak mengetahui isi hati masing-masing. Sehingga kini, Fazrul dan Reena hanya berkawan biasa seperti teman-teman yang lain.

"Woi, Reen, kau nak pergi mana lepas kelas ni? Tolong aku buat assignment semalam." Seperti biasa begitulah cara Fazrul menyapa Reena. Reena segera berpaling. Dalam hatinya suka sebab Fazrul yang memanggilnya.

"Oh, yang semalam tu eh. Aku pun belum siap lagi. Aku pun nak buat gak ni. nak pergi library. Jomlah." Reena mengajak temannya itu.

"Library? Adeh, aku malas la pergi tempat skema macam tu. Jom bincang kat cafe je la. Boleh makan sekali."

"Kalau macam tu, jomlah. Dua jam lagi aku ada kelas lain." Reena segera membuka langkah menuju ke arah café. Fazrul tergesa-gesa mengekori Reena dari belakang.

======

Sedang mereka berbincang, seorang pelajar mendekati Fazrul.

"Hai Rul, you kat sini ye rupanya. Penat I cari. Jom teman I pergi clubbing. Bosan la." Suara perempuan itu terlalu menggoda. Geli Reena mendengarnya. Hatinya bagai disiat-siat.

Tapi setelah difikirkan semula, dia memujuk hatinya. Terdetik di hatinya, ‘Biarlah dia nak keluar dengan sesiapa pun. Dia bukannya suka aku pun. Aku je yang suka dia kot.’

Reena bersuara, "Rul, aku tak halang kalau kau nak keluar dengan dia tapi aku nak pesan satu je. Tak baik pergi clubbing. Kita orang Islam."

Reena segera mengemas bukunya dan bangun. Dia sempat menjeling ke arah perempuan itu sebelum melangkah pergi.

Fazrul mengeluh. Dia memang mengenali perempuan itu tetapi hanya sebagai kawan biasa dan dalam hidupnya, dia tidak pernah clubbing. Dia hairan kenapa tiba-tiba sahaja perempuan itu mengajaknya.

"Sory la sis. Aku malas. Dan jangan kacau aku lagi. Aku tolong kau hari tu pun sebab terpaksa je. Bye." Fazrul segera berlalu.

Perempuan itu terpinga-pinga. ‘Tak guna punya perempuan!!!!’

===

Reena sedang asyik melayan yahoo messenger. Dia sedang chatting dengan teman baiknya, Mai di Rusia.
Ding! Tiba-tiba Fazrul menyelah.

Rul: Reen, ko watpe?

Reen: Aku tengah chat dengan member aku la. Kacau je.

Rul: Yela2. Aku nak tanya je, assignment tadi, aku nak pinjam.

Reen: Buatlah sendiri.

Rul: Ala, pinjam la. 5 minit lagi aku sampai blok ko. Tata….=)

‘Ish, budak ni. tak reti nak buat sendiri ke. Tapi, kenapa dia asyik pinjam dari aku ek. Budak-budak lain kan ramai lagi. Lebih pandai dari aku. Pelik betul la dia ni.’ Reena berkata dalam hati.

===

"Kau buat apa malam ni?" Fazrul memulakan perbualan.

"Nah, assignment yang ko nak pinjam tu. Takde buat apa-apa. Aku nak tidur. Nak merayau la tu." Reena membalas pertanyaan Fazrul.

"Takde maknanya aku nak merayau. Ni ha. Siapa nak buat assignment aku ni?"

"Ala, bukan banyak pun. Ok lah. Aku nak masuk dulu ni. Tak baik la lama-lama macam ni." Reena segera melangkah pergi. Hatinya masih sakit dengan peristiwa di café tempoh hari.

"Reen, thanks!!" Fazrul hanya melihat Reena dari jauh. Sayu hatinya. Reena bersikap dingin dengannya malam ni.

‘Entah-entah aku seorang je kot yang syok sendiri. Dia macam biasa je.’ Fazrul mengeluh.

===

"Ok. Kelas hari ni dah tamat. Kita jumpa lagi." Azam tersenyum memandang pelajar-pelajarnya. Dia seorang pengajar di sebuah pusat latihan memandu.

Sedang dia berjalan menuju ke pehabat, dia ternampak seorang gadis sedang resah menunggu seseorang. Adam segera menghampiri gadis itu.

"Assalamualaikum, cik. Awak ni student dalam kelas saya tadi, kan?" Adam akui, dia sering ingin melihat wajah gadis itu sepanjang sesi pengajarannya tadi.

Reena terkejut. "Waalaikumsalam. Eh, En Adam. Ya, saya dalam kelas teori encik tadi."

"Tak payah la berencik-encik. Hehe. Panggil saya Abang Adam."

Reena mengangguk. "Kalau macam tu, panggil saya Reen."

"Reen tunggu siapa? Dah lama saya nampak Reen kat sini." Adam bertanya.

"Oh, saya tunggu kawan saya tapi entahlah. Dia lupa kot." Reena menyembunyikan mukanya. Dia sedih sebenarnya. Fazrul berjanji untuk menjemputnya tapi dia sendiri sebenarnya tidak yakin dengan kata-kata Fazrul itu.

"Dah lama sangat ni. Takpelah. Saya hantarkan. Saya pun nak balik ni." Adam mempelawa Reena.
Reena tiada pilihan lain. Lagipun dia belum bersolat Asar. Reena hanya mengangguk.

Dari jauh, Fazrul melihat Reena memasuki kereta seseorang. Tapi dia pasti lelaki itu pekerja di pusat latihan memandu itu menerusi uniform yang dipakainya. Fazrul sengaja ingin mahu menyakat Reena. Dia sayang akan Reena Cuma dia tidak tahu cara yang betul untuk menyayangi gadis itu. Yang dia hanya tahu, dia suka menyakat Reena. Dia puas.

===

Fazrul termenung seorang diri. Dia resah. Dia tidak mahu Reena dimiliki orang lain. Dia amat sayang akan gadis itu.

"Macam mana aku nak bagitau dia ni. macam kelakar la pula kalau dia tahu aku sayang dia padahal before ni aku suka sakitkan hati dia. Ish, macam mana ni." Fazrul bermonolog sendirian.

Dalam waktu yang sama, di blok siswi, Reena sedang menghadap laptopnya. Walaupun pandangannya di situ, tapi fikirannya melayang ke tempat lain. Dia sakit hati dengan sikap Fazrul.

"Kenapalah dia suka sakitkan hati aku. Geramnya. Kenapa aku masih sayang dia even berkali-kali dia sakitkan hati aku?" Reena menangis. Dia geram dengan perasaannya sendiri. Dia cuba untuk melupakan Fazrul tetapi amat sukar.

Fazrul dan Reena telah berkawan sejak mereka kecil lagi. Ibu bapa mereka berdua merupakan teman rapat. Fazrul dan Reena sememangnya telah memahami sikap antara satu sama lain. Cuma mereka tidak sedar bahawa mereka telah ditakdirkan untuk menyayangi antara satu sama lain.

Tiba-tiba handphone Reena berbunyi. ‘Mesej dari siapa pula ni.’ Reena sedikit terganggu.

*Reen, ko balik dgn sape td? Aku pergi, ko dah takde pun.*

Reena malas mahu membalas. Dia membiarkan sahaja.

===

Fazrul mengejar Reena dari belakang. Dia segera berlari ke arah depan Reena.

"Stop! Kenapa dengan kau ni? Aku panggil, kau buat tak tau je. Penat la kejar kau." Fazrul termengah-mengah.

Reena hanya diam. Dia berpaling. Dia malas mahu menatap wajah Fazrul yang amat menyakitkan hatinya itu. Walaupun hati kecilnya merayu-rayu agar dia memaafkan sahaja lelaki itu.

"Kenapa diam je ni. Selalu tu bising je. Banyak je nak cerita kat aku. So, macam mana kelas teori semalam? Bila start belajar memandu?"

Reena memandang Fazrul.

"Kenapa kau ni banyak sangat tanya ha? Aku bukan awek kau pun kau nak ambil tahu. Dahlah. Tepi sikit. Aku nak cepat ni." Reena menolak Fazrul ke tepi.

Fazrul segera menarik beg sandang Reena.

"Memang kau bukan awek aku tapi kau tu penting bagi aku!" Fazrul meluahkan ayat yang terbuku di hatinya.
Reena terpana. Dia mahu menangis. Dia menarik begnya semula dan terus berlalu. Fazrul hanya memandang Reena dari jauh. Hatinya sayu.

===

Reena mengingati semula kata-kata Fazrul tadi. Dia rasa gembira dengan pengakuan lelaki itu. Tapi rasa sakit hatinya lebih kuat. Dia masih teringat lagi, Fazrul telah banyak menyakitkan hatinya. Reena mengingat kembali peristiwa yang telah banyak menyakitkan hatinya.

"Reen, kita jumpa malam ni kat tempat biasa eh. Aku belanja kau makan." Fazrul mengajak teman baiknya itu keluar makan malam.

"Ok. Datang cepat tau. Aku tunggu." Reen bersiap ala kadar sebelum keluar dari rumahnya. Reena bertemu dengan ibunya sebelum keluar.

"Ibu tak kisah kalau Reen keluar dengan Rul. Jaga diri baik-baik." Ibunya amat mengambil berat akan dirinya memandangkan dia hanya anak tunggal.

Reena sampai dulu di tempat yang dijanjikan. Dia melihat jam di tangannya. Walaupun dia telah lewat 15 minit, Fazrul masih belum muncul. Reena hanya menunggu.

Setelah beberapa jam berada di situ, Fazrul masih tidak muncul. Reena resah. Dia sudah mahu menangis. Sehinggalah restoran itu tutup, barulah Reena melangkah pulang ke rumah.

Setibanya di rumah, dia terus menuju ke bilik tanpa menyapa ibu bapanya. Di bilik, Reena mendapat mesej dari Fazrul.

*Sory, Reen. Aku keluar dgn kwn2 td. Lain kali la kita keluar sama2. =)*

Reena menangis semahu-mahunya. Dia geram. Fazrul melayaninya seperti lebih dari seorang kawan tapi dia merasakan hanya dia yang berperasaan sebegitu.

Telah banyak sebenarnya Fazrul meyakitkan hatinya Cuma dia suka beralah. Reena memujuk hatinya dengan mengatakan Fazrul hanya mahu bergurau dengannya. Sejak itu, dia tidak lagi mahu mempunyai perasaan istimewa terhadap Fazrul. Dia berlagak seperti biasa.

===

"Ish, terlepas juga apa yang aku simpan dalam hati aku ni. Kenapalah aku tak sedar yang aku sayangkan dia. Bukan sekejap aku kenal dia. Lama gila. Dari kecil." Fazrul bercakap sendirian.

"Macam mana aku nak pujuk dia ni. Tak bestlah kalau tak jumpa dia. Macam lain pula. Selalu kat mna ada Reen kat situ la ada aku. Tu la yang diorang cakap. Haha." Fazrul terus bercakap seorang diri.

Tiba-tiba dia terkejut dengan getaran dari handphonenya.

*Rul, jangan jumpa aku lagi.*

Ringkas sahaja mesej daripada Reena. ‘Kenapa pula ni?’ Fazrul curiga.

===

Dari jauh, Fazrul melihat Reena sedang menunggu bas. Dia segera memberhentikan keretanya lalu menuju ke arah Reena. Reena buat-buat tidak nampak kehadiran Fazrul. Tanpa banyak soal, Fazul menarik tangan Reena dan memaksanya masuk ke dalam kereta.

Reena tidak dapat berbuat apa-apa. Segalanya berlaku dengan pantas. Dia hanya duduk diam dalam kereta tanpa menoleh ke arah Fazrul. Dia malas mahu membuka bicara.

Sampai sahaja di kawasan tasik, Fazrul segera berhenti dan memaksa Reena keluar.

"Reen, kau keluar sekarang. Aku nak kau fikir dalam-dalam apa yang kau mesej aku semalam."

Setelah Reena keluar, Fazrul segera berlalu dari situ. Reena terpinga-pinga.

‘Dia bawa aku jauh-jauh dari kampus, lepas tu dia biarkan je aku kat sini. Tak guna punya kawan!’ Hati Reena menjerit. Reena tidak mampu menahan sebak di dadanya.

Dia duduk di sebuah bangku. Dia menangis semahu-mahunya. Hatinya semakin perit dengan kelakuan Fazrul.
Reena berfikir semula. ‘Kenapa aku perlu manangis sebab dia? Siapa aku pada dia? Entah-entah aku seorang je yang sayang dia. Tapi kenapa aku suka setiap kali dia menyakat aku?’

Reena keliru dengna perasaannya terhadap Fazrul.

"Assalamualaikum."

Reena segera berpaling. Dia terkejut melihat kehadiran Adam di situ. Reena segera mengelap air matanya dan menjawab salam suci itu.

"Buat apa-apa seorang diri kat sini? Takde kelas ke hari ni?" Adam memulakan bicara.

"Saya takde kelas hari ni. Saja je jalan-jalan ambil angin. Abang buat apa kat sini?"

"Abang pun jalan-jalan juga. Abang cuti hari ni. Penat la. Abang nampak Reen dari jauh tadi. Ingatkan abang silap orang tadi." Adam tersenyum. Dia segera duduk di sebelah Reen.

"Abang tau, Reen ada problem, kan? Dari jauh abang nampak Reen turun dari kereta tapi pemandu tu tak turun sekali. Lepas tu, laju je dia pergi. Abang bukan nak masuk campur tapi abang lebih tua. Mana tau ada yang abang boleh tolong."

Reena mula mahu menangis. Dia tidak sanggup menanggung beban itu seorang diri.

"Abang, kenapa dia suka sakitkan hai saya? Even dia sakitkan hati saya, tapi kenapa saya sayangkan dia lagi? Saya keliru la bang. Saya sangat sayangkan dia tapi saya tak pasti dengan dia. Dia layan saya lebih dari seorang kawan. Tapi saya tak tau la kalau itu hanya khayalan saya je."

"Dia tu lah yang awak tunggu hari tu ye. reen, hidup ni memang rumit. Susah kita nak ungkai. Reen pernah tengok cerita ‘Syurga Cinta’ tak?"

Reen hanya mengangguk.

"Dalam cerita tu, ada ayat yang abang sentiasa semat dalam hati, ‘Kadang-kadang Allah menghilangkan matahari, Dia datangkan kilat dan petir. Kadang-kadang kita tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah memberikan kita pelangi’. Reen faham kan?"

Reena hanya tersenyum. Dia mengerti ayat itu. Reena segera mengelap air matanya. "Abang, saya nak balik dululah. Lama pula kat sini."

"Kalau macam tu, marilah abang hantarkan."

"Terima kasih." Mereka segera menuju ke arah kereta.

===

Dari tadi, Fazrul hanya memerhatikan Reena dan lelaki itu dari jauh. Fazrul bercadang mahu berjumpa semula dengan Reena dan memujuknya tapi egonya terlalu tinggi. Dia geram melihat lelaki itu berbual-bual dengan Reena.

Fazrul mengekori mereka berdua yang sedang menuju ke kereta. Sebaik sahaja Reena membuka pintu kereta, Fazrul segera menghalang.

Reena terkejut dengan kehadiran Fazrul.

"Rul, apa kau buat kat sini?" Fazrul segera memegang lengan Reena. Dia mahu mengajak Reena pulang. Reena rimas. Dia melepaskan tangannya daripada cengkaman Fazrul.

"Reen, ikut aku balik. Siapa ni? Kan aku selalu pesan, jangan ikut orang yang kita tak kenal. Jom, ikut aku." Semakin kuat Fazrul mencengkam tangan Reena.

"Aku kata, lepas, lepaslah!. Kenapa dengan ka ni? Berapa kali aku cakap, aku bukan siapa-siapa pun bagi kau. Suka hati aku la aku nak keluar dengan siapa pun." Reena membalas.

Fazrul tidak mahu melepaskan Reena. "Reen, tolong la ikut aku. Aku ada sesuatu nak cakap dengan kau." Suara Fazrul semakin meninggi.

Adam tidak mahu keadaan itu berlarutan. Dia menuju ke arah mereka berdua dan meleraikan tangan Fazrul dari lengan Reena.

"Sory, bro. Be gentle la. Stop being childish. Kalau dia kata lepaskan, lepaskanlah. Selesaikan hal ni lain kali. Sekarang ni bagi dia masa tenangkan fikiran. Saya taknak campur urusan kamu berdua tapi seeloknya sekarang bagi dia tenang dulu."

Fazrul segera melepaskan Reena. Reena terus sahaja masuk ke dalam kereta. Kereta Adam terus meluncur pergi meninggalkan Fazrul dalam keadaan terpinga-pinga.

===

Fazrul merasakan air matanya menitis. Dia sayu melihat Reena pergi meninggalkan dirinya di taman tadi.
‘Ish, kenapa lak aku menangis ni? Kenapa aku ambil berat sangat hal Reen? Adakah dia cinta aku?’ Hati Fazrul berkata-kata.

Fazrul berjalan-jalan di sepanjang tasik itu sambil berfikir secara mendalam. Dia bertekad untuk segera meluahkan perasaannya itu kepada Reena sebelum hati Reena dimiliki orang lain. Fazrul segera memikirkan cara terbaik untuk berkawan seperti biasa dengan Reena sebelum dia membincangkan soal hati.

Tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Fazrul segera berlari menuju ke arah keretanya. Dia segera memandu. Disebabkan jalan raya yang agak licin, ditambah lagi dengan fikirannya yang berserabut, Fazrul hilang kawalan dalam pemamduan. Dia terbabas.

===

Setelah beberapa jam menunggu, barulah Reena dapat melawat Fazrul. Dari jauh, dia melihat Fazrul tersenyum melihat ke arahnya. Reena segera menuju ke arah Fazrul.

"Rul kau ok ke? Macam mana la kau bawa kereta ni? Selalu tu aku tengok kau bawa relax je. Macam mana boleh accident ni? Nasib baik tak teruk. Kau ni suka betul la buat aku risau. Kalau aku yang pandu, accident, takpe gak sebab aku baru belajar. Lain kali hati-hati la."

Reena baru sedar yang dia terlalu banyak cakap. Fazrul hanya tersenyum.

"Lega hati aku. Dah lama aku tak dengar bebelan panjang dari kau, Reen. Senang sikit hati ni bila kau nak bercakap dengan aku. Aku ok la. Kaki je yang patah sebelah."

"Habis tu, macam mana kau nak ambil paper akhir ni? Ni last semester kau tau tak?"

Fazrul meneguk air kosong sebelum meneruskan perbualan. "Ala, boleh aje tapi kena ada orang tolong aku buat revision la. Siapa lagi kalau bukan puteri kesayangan Haji Razak dan Hajah Rahmah ni."

Fazrul memandang Reena. Reena mencebik.

"Kalau macam tu, putera kesayangan Haji Faiz dan Hajah Fatimah ni, kena la belanja aku makan tiap-tiap hari."

Mereka ketawa. Fazrul lega setelah Reena mahu berbual dengan dia.

"Oklah, Rul. Kau relax dulu. Aku nak pergi kelas ni. Ha, before tu, lelaki yang kau jumpa kat tasik hari tu, Adam nama dia. Dia pengajar kat pusat memandu. Pengajar aku je. Tak lebih dari tu. Ok, aku pergi dulu."

Reena keluar dari situ. Fazrul mengingat semula kata-kata Reena tadi. ‘Tak lebih dari tu’? Fazrul tersenyum. Hatinya lega. Dia dapat mengagak, Reena juga menyayanginya.

===

"Hah, lega betul dah habis paper akhir ni.Yyahoo!!! Semester akhir dah berakhir!" Fazrul menjerit puas. Reena bersyukur. Mereka telah sama-sama menghabiskan kertas akhir pagi tadi. Hanya tunggu masa untuk mengemas barang dan pulang ke rumah.

"Rul, bila kau boleh jalan macam biasa ni? Konvo dua bulan ke dari sekarang. Takkan aku nak papah kau naik pentas. Haha." Reena mengusik Fazrul.

"Oh, kau kenakan aku ek. Aku dah nak ok dah, balik ni kena practice berjalan la. Macam kecik-kecik dulu. Kau tolong aku ek. Dah pack barang?"

Reena hanya mengangguk. "Kau? Aku pergi ambil barang aku kat bilik dulu, then aku tolong kau ambil barang kau. Roomate kau ada kat bilik tak? Takkan aku nak masuk bilik kau lak."

"Ala, masuk je la. Apa salahnya. Hehe." Fazrul mengusik Reena.

"Suka hati je. Tak pasal-pasal kang aku kena tahan. Tak dapat la aku konvo. Tak nak la aku. Aku bawa kereta kau tau. Mana kunci?"

Fazrul menyerahkan kunci keretanya kepada Reena. Dia dan Reena akan pulang bersama-sama seperti biasa. Cuma kali Reena yang akan memandu memandangkan kakinya yang telah disimen.

===

Tiba sahaja di rumah Fazrul, Reena segera berjumpa dengan Haji Faiz dan Hajah Fatimah, ibu bapa kepada Fazrul. Kebetulan, ibu bapanya juga ada di situ.

"Eh, ibu dengan abah pun ada kat sini?" Reena segera memeluk ibu dan bapanya. Fazrul memeluk ibu dan bapanya. Kemudian, Fazrul bersalam dengan ibu bapa Reena. Begitu juga dengan Reena, dia bersalam dengan ibu bapa Fazrul.

Haji Faiz bersuara, "Hai, ni balik sama-sama ni, ada apa-apa ke ni?" Dia mengusik dua orang anak muda itu.

"Alahai, pakcik ni. Takkan tak tau Reen kan selalu je balik dengan Rul. Biasa je. Betul tak, makcik?" Reena malu dengan usikan itu.

"Ala, kalau ada apa-apa pun, tak salah. Hehe. Jomlah masuk. Mesti penat tu, jalan jauh." Hajah Fatimah segera mengajak mereka masuk.

Sampai sahaja di ruang tamu, Fazrul meminta diri untuk masuk ke biliknya di tingkat atas. Dia mahu merehatkan diri.

"Mama, ayah, pakcik, makcik, boleh tak kalau saya nak Reena temankan saya kejap kat bilik." Fazrul meminta izin.

Haji Razak hanya tersenyum. "Pelik betul la anak kamu ni Faiz. Tak pernahnya dia minta izin camtu. Kalau datang rumah tu, terus aje dia ke bilik Reen. Hehe. Pergilah Reen, papah Rul tu."

Reena bangun dan terus menuju ke arah Fazrul. Dia memapah Fazrul sehingga mereka sampai di bilik Fazrul.
"Reen, duk la kejap. Relax la. Kita kan selalu main sama-sama dari kecik. Takkan tak biasa kot." Fazrul menyakat Reena.

Reena mencebik. "Kecik-kecik bolehlah. Dah besar ni, mana boleh. Tak malu ke kacau anak dara orang?"

Fazrul tersenyum. Dia ingin ke bilik air. Dia membiarkan sahaja Reena membelek album yang diamvil dari rak. Reena memerhatikan gambar-gambar dia dengan Fazrul dari kecil. Dia sangat rindukan saat itu.

Tanpa disedari, Reena terlena di atas sofa dalam bilik Fazrul. Fazrul baru sahaja keluar dari bilik air. Dia kasihan melihat Reena terlena di situ. ‘Letih agaknya ni, pandu seorang je.’ Fazrul berkata dalam hati.

Fazrul terdengar pintunya diketuk. Fazrul membuka. Ibunya muncul di muka pintu sambil menjengah ke dalam.
"Rul, mari turun makan. Ajak Reen sekali."

"Mama, nanti je la Rul makan. Mama tengoklah tu. Reen tertidur. Letih kot. Dia memandu seorang je tadi. First time jalan jauh pandu sendiri." Fazrul menunjuk ke arah Reena yang terlena di sofanya.

Hajah Fatimah hanya menggeleng kepala. "Biarlah dia tidur dulu. Rul, tengoklah Reen tu. Nanti mama hantarkan makanan."

Fazrul segera menghalang. "Takpe, mama. Nanti Rul turun makan. Mama makan la dulu dengan pakcik dan makcik eh."

Hajah Fatimah hanya mengangguk.

Setelah menutup pintu, Fazrul menghampiri Reena. Dia menatap wajah gadis kesayangannya itu. Terdetik di hatinya, ‘Reen, aku cintakan kau.’ Fazrul terpana. ‘Aku cintakan Reen’?

===

Sejak pulang ke rumah, Reena selalu ke rumah Fazrul untuk membantunya berjalan semula setelah kakinya yang patah itu semakin pulih.

Hajah Fatimah menghampiri Reena yang sedang minum di dapur. "Rajin ye kamu layan si Rul tu. Macam-macam la dia tu. Hari-hari dia suruh makcik minta izin ibu dengan abah kamu, suruh kamu datang sini."

"Takpe la makcik. Dari kecil, kami berkawan, saya dah tak kisah. Ibu dengan abah pun ok je. Lagipun makcik dengan pakcik kan kawan rapat ibu abah." Reena membasuh gelas yang telah digunakannya.

"Reen, makcik tanya sikit, boleh tak? Reen dah dapat kerja?"

"Reen dah dapat Cuma Reen belum bersedia nak kerja lagi la makcik. Nak relax dulu. Lagipun, Reen nak kerja kat tempat abah je. Siapa la yang nak tolong abah kalau bukan Reen."

"Kamu ni sama je la dengan Rul tu. Tapi dia kata, dia nak kerja terus as soon as dia sihat. Dia kata kat makcik, dia nak kerja cepat, dia kata dia nak kahwin cepat. Macam-macam la anak makcik sorang tu."

"Kahwin? Amboi, jauhnya dia fikir. Reen tak tau pun yang Rul tu suka kat siapa-siapa. Tak pernah pun dia bagitau Reen." Hatinya tertanya-tanya siapalah yang Fazrul sukakan.

"Entahlah, Reen. Makcik pun tak tau. Tapi, kalau boleh, makcik nak Reen yang jadi menentu makcik. Sudi ke?" Hajah Fatimah memandang Reena dengan penuh harapan.

"Soal kahwin ni, Reen tak tau nak cakap la makcik. Reen sendiri pun keliru dengan perasaan Reen. Hehe. Reen nak balik la makcik. Dah lewat petang ni."

Reena bersalaman dengan Hajah Fatimah dan segera beredar.

===

Kini, Fazrul telah 3 bulan bekerja di syarikat bapanya sementara Reen baru sahaja memulakan pekerjaannya di syarikat bapanya. Fazrul begitu kuat bekerja. Dalam hatinya hanya satu. Dia mahu cepat berterus-terang dengan Reena. Tapi sebelum itu, dia mahu kedudukannya kukuh sebelum melangkah ke alam perkahwinan.

Adam telah lama meninggalkan pekerjaannya sebagai seorang pengajar di pusat memandu. Selepas menghantar Reena pulang dari tasik dulu, dia tidak berjumpa dengan Reena lagi. Rindunya menebal. Cuma dia sangsi dengan perasaannya.

Dia mengerti Reena amat menyayangi Fazrul Cuma dia seakan ingin menafikannya. Dia ingin memiliki Reena. Adam tidak tahu di mana lagi dia mahu mencari Reena kerana dia sendiri tidak tahu perihal Reena.

Kini, Adam memulakan pekeerjaannya di sebuah syarikat milik bapa Fazrul. Fazrul tidak menyedari kehadiran Adam sehinggalah dalam sebuah mesyuarat. Adam menghampiri Fazrul dan memberi salam.

Fazrul menjawab salam suci itu dan cuba megamati wajah Adam. Dia baru teringat. Adam!

"Encik Fazrul, kan? Saya Adam. Ingat saya lagi?" adam bertanya.

Fazrul mengangguk. Dia rasa kurang senang. "Ya, saya Fazrul. Awak yang bersama Reena di tasik dulu kan? Dah lama ke kerja kat sini?"

"Baru 2 minggu. Rupa-rupanya ni syarikat milik bapa Encik Fazrul ya." Adam tersenyum.

"Tak perlulah berencik-encik. Panggil je saya Fazrul. Lebih mesra. Ok, saya ada hal lagi ni. Nanti kita jumpa lagi." Fazrul segera beredar dari situ.

Adam gembira. Terdetik di hatinya, ‘Kalau Fazrul ada kat sini, maknanya Reena mesti berdekatan.’ Adam tersenyum seorang diri. Tiba-tiba handphonenya berbunyi.

"Assalamualaikum, abang Adam. Ni Sarah." Adam mengingati semula nama itu.’Sarah’?

"Abang Adam dah lupa Sarah ke? Sarah baru balik dari Brisbane la. Sarah kat airport ni."

Adam masih tidak mengingati nama itu. "Sarah kat airport mana ni? Tunggu kejap. Nanti saya datang." Adam menekan butang off dan menuju ke keretanya.

Sarah menatap handphonenya. ‘Saya’? ‘Kenapa abang Adam gelar diri dia saya?’ Sarah curiga.

===

"Rindunya Sarah kat abang. Abang sihat?" Sarah mencium tangan Adam.

"Maafkan saya, Sarah. Saya memang tak ingat siapa awak. Saya memang tak ingat." Adam berterus-terang. Sarah terkejut. Hatinya sedih. Dia melihat cincin di jari manisnya.

"Takpe, abang pandu je terus ke rumah abang. Sarah nak jumpa mak abang." Sarah mengesyaki sesuatu telah terjadi dengan tunangnya itu. Sepanjang berada di negara orang, Sarah memang selalu menghantar emel kepada Adam tetapi tidak pernah dibalas.

Sarah mahukan penjelasan daripada ibu Adam.

Setibanya di rumah Adam, Sarah terus memeluk Mak Nah, ibu Adam, juga ibu kepadanya kerana dia telah dibesarkan oleh Mak Nah sejak dia kecil. Sarah yatim piatu.

"Ibu, apa yang dah jadi kat abang Adam? Kenapa dia tak kenal Sarah?" Sarah memulakan bicara.

Mak Nah jadi serba salah. "Sarah, maafkan ibu ya. Ibu rahsiakan sesuatu. Ibu taknak mengganggu pelajaran Sarah kat sana." Mak Nah menelan liur.

"Sebenarnya, Adam terlibat dengan kemalangan 6 bulan lepas Sarah ke Brisbane. Ibu sedih sangat dengan keadaan Adam. Sampai sekarag, ibu cuba membantunya mengingat semula tapi tiada kesan. Ibu harap dengan kehadiran Sarah, Adam pulih. Adam normal Cuma ingatannya pada masa silam hilang macam tu je. Mujur Adam masih ingat ibu."

Sarah sedih mendengar berita itu. Dia amat menyayangi Adam kerana mereka telah bersama sejak kecil. Dia nekad, dia mahu membantu memulihkan Adam.

"Takpelah ibu. Sarah akan cuba tolong abang Adam sebab Sarah terlalu cintakan abang Adam."

===

"Reen!" Adam memanggil Reena yang baru keluar dari kereta. Reena segera berpaling.

"Eh, abang Adam. Buat apa kat sini?"

"Abang dah kerja kat tempat Fazrul. Abang ada hal kat sini. Dari jauh macam kenal, memang kenal pun. Reen camne sekarang?"

"Reen kerja kat tempat abah. Oklah, abang. Saya nak cepat ni. ada presentation. Nanti kita jumpa lagi." Reena segerea beredar dari situ.

Niatnya ingin menjauhi Adam kerana dia tidak mahu Fazrul mengesyaki apa-apa. Walaupun dia sendiri ragu dengan perasaan Fazrul terhadapnya.

Adam hanya mamandang Reena hingga gadis itu hilang dari pandangan.

Dari kejauhan, Fazrul melihat perjumpaan semula Adam dan Reena. Dia semakin rasa tergugat. Ingin rasanya dia terus berjumpa dengan Reena. Di sudut lain, Sarah hanya memerhati Adam dan Reena. Dia ingin segera menemui gadis itu.

===

Sarah memberi salam kepada Reena setelah dia melihat gadis itu bersendirian. Reena menjawab salam Sarah dan berpaling. Dia terkejut melihat gadis di depannya. Gadis itu mirip wajahnya Cuma dia sedikit gelap.
"Maafkan saya. Saya Sarah." Sarah memperkenalkan diri.

"Saya Reena. Boleh saya bantu Sarah?"

"Reena kenal dengan abang Adam dah berapa lama?"

"Oh, abang Adam. Reena Cuma jumpa dia time Reena belajar dulu. Itupun 2 kali je, waktu kelas memandu dan satu lagi kat tasik. Kenapa ya"

"Saya tak nak Reena anggap yang bukan-bkan tapi saya tunang abang Adam. Muka kita seiras. Saya rasa abang Adam cuba mengingati masa silam dia melalui Reena."

"Saya tak faham apa yang Sarah cuba bagitau." Reena keliru.

"Sebenarnya, abang Adam tu hilang ingatan 6 bulan lepas Sarah ke Brisbane. Sebelum ke sana, kami telah bertunang. Kami dah kawan rapat dejak kecil sebab ibu dia jaga saya. Saya yatim piatu."

"What? Patutlah dia pandang saya macam dia kenal sangat kat saya. Saya minta maaf. Saya tak berniat pun nak ambil hak sesiapa. Lagipun, saya dah ada seseorang yang istimewa dalam hati saya. Saya anggap abang Adam tu macam abang je."

"Reena tak salah apa-apa pun. Sarah Cuma nak bagitau hal sebenar. Tu je. Sarah tau abang Adam sayangkan Sarah lagi Cuma dia keliru. Takpelah. Terima kasih sebab sudi luangkan masa dengan Sarah."

===

Fazrul mendengar dua orang sedang bergurau senda di sudut tangga. Dia cuba meneliti suara itu. Sah! Itu suara Reena dengan Adam. Mungkin Reena yang ingin berjumpa dengannya terserempak dengan Adam.

"Reen, dah lama tunggu aku?"

"Eh, Rul. Dah berjanggut aku tunggu kau. Lambat sangat. Jomlah. Sorylah abang Adam. Reena dah janji nak lunch dengan Rul. Ops, lupa. Sarah tunggu abang Adam kat tempat biasa katanya."

Adam hanya mengangguk. Dia geram. Rancangannya untuk lunch dengan Reena tidak kesampaian.

"Reen, turun dulu. Aku nak jumpa Adam kejap." Reena mengangguk. Dia terus pergi.

"Adam, aku rasa baik aku berterus terang dengan kau. Jangan jumpa Reen lagi. Dia milik aku!" Fazrul memulakan bicara.

Adam mencebik. "Sejak bila pula dia tu milik kau. Selagi dia belum berkahwin, dia boleh jadi milik sesiapa je."

"Berani kau!" Fazrul hilang saba. Dia terus menumbuk Adam. Dia geram setelah selama ini Adam tidak mempedulikan amarannya sebaliknya terus mencabarnya. Adam silap langkah. Dia terjatuh dari anak tangga atas hingga ke bawah.

Fazrul panik. Dia tidak berniat untuk berkasar dengan Adam. Dia beristighfar. Fazrul segera menelefon ambulans dan menghubungi Reena.

===

"Sarah, maafkan Fazrul. Dia tak sengaja. Sabar ya. Nanti ok la abang Adam tu." Reena memujuk Sarah. Reena menjeling ke arah Fazrul dia geram dengan tindakan melulu lelaki itu walaupun dia tidak tahu punca pertelingkahan mereka.

Sarah telah diberi kebenaran melawat Adam. Reena dan Fazrul meminta diri untuk pulang. Mereka akan berjumpa dengan Adam setelah dia sihat nanti.


Setibanya di rumah Fazrul, Fazrul segera menuju ke bilik. Reena meminta izin Hajah Fatimah untuk mengekori Fazrul ke biliknya dengan alasan ada perkara yang perlu diselesaikan. Hajah Fatimah hanya mengangguk.

"Kau ni kenapa ha? Kenapa sampai jatuh Adam tu? Apa yang korang bergaduh ha? Kalau pasal kerja, professional la sikit!" Reena memarahi Fazrul.

Fazrul memegang kepalanya. Dia cuba menenangkan fikirannya.

"Kau diam, boleh tak, ha? Tolong jangan serabutkan kepala aku lagi la!" Fazrul memarahi Reena. Reena terkedu. Tidak pernah Fazrul memarahinya begitu. Reena membuka pintu bilik. Dia mahu beredar dari situ.

Fazrul lantas memaut lengan Reena. "Reena, nanti dulu. Tunggu."

Reena tidak berpaling. "Kau nak apa lagi? Aku nak balik. Penat aku layan sikap kau tu la."
Fazrul menghembuskan nafas. "Kau nak tau kenapa aku gaduh dengan dia? Sebab dia cabar aku, dia nak rampas kau dari aku!"

Reena terkejut. "Biarlah dia nak buat apa pun dengan aku. Yang kau peduli tu kenapa? Selama ni kau tak pernah pun ambil tahu hal aku?" Reena inginkan kepastian Fazrul.

Fazrul segera menarik Reena ke pelukannya. Dia sudah tidak dapat menunggu dengan lebih lama. Biarlah dia berterus terang sekarang sebelum terlambat.

"Reen, aku sayangkan kau. Aku cintakan kau."

Reena terkedu dalam pelukan Fazrul. Dia dapat merasakan keikhlasan hati lelaki itu. Reena mengangkat wajahnya menatap mata Fazrul.

Reena bersuara, "Kenapa lambat sangat kau ucapkan, Fazrul? Kau buat aku tertunggu-tunggu. Aku benci."

Fazrul memegang bahu Reena. "Reen, maafkan Rul. Reen pun tau kan betapa susahnya Rul nak luahkan sesuatu? Kita kan dah kawan dari kecil. Reen mesti faham diri Rul. Reen, sudi tak Reen jadi isteri Rul?"

Dua dalam satu sekali. Fazrul tidak mahu menunggu dengan lebih lama. Dia terus melamar Reena setelah meluahkan isi hatinya.

Reena gembira dengan pengakuan dan lamaran Fazrul. Dia menangis kegembiraan.

===

"Hello, Reen. Ni Sarah. Sarah gembira sangat. Abang Adam dah sedar. Abang Adam dah ingat semula. He’s regain his memory." Sarah menelefon Reena.

"What? Syukur. Em, Sarah jaga lah tunang Sarah tu baik-baik ye." Reena mematikan perbualan. Dia sedang bersiar-siar di taman bersama dengan Fazrul. Reena menceritakan semua hal berkaitan Adam dan Sarah.

Fazrul berpuas hati dengan penjelasan Reena. Dia bahagia sangat. Kini, gadis itu menjadi miliknya. Reena bahagia di samping Fazrul.
posted by Penulisan2u @ 2:58 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
26 Comments:
  • At 6/9/09 5:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story.. suka lorh

     

  • At 6/9/09 8:04 PTG, Blogger iManAzRaf said…

    hee.. ok.. mcm best je ade geng dr kck smpi bsr.. pstu encem lak tuh.. hee

     

  • At 6/9/09 8:16 PTG, Anonymous syu90 said…

    erm....
    bes la jgk...
    truskn lg brkarya....

     

  • At 6/9/09 9:57 PTG, Blogger beruka makino said…

    atoy...masa bace teringat giler je kat abang senior ku kat skool...
    name fazrul...ah...
    tp fazrul skool aku tu pasif je...
    nerd buddy haha...

     

  • At 7/9/09 9:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aslkm...hai penulis....
    sy suka hasil cerpen awk..
    menarik...
    crita dua pasangan y masih tidak tau untk meluahkan ap y terbuku di hati masing2...bnyak rintang yang terjadi disaat salah sorang dri pasngan ingin meluahkan rasa hati itu..tapi..akhirnya....perasaan yang terpendam itu terluah juga....dah telah menjalinkan sebuah hubngan yang bahagia....

    cerita yang menarik...
    sy sukakannya...
    hope penulis akan lebih mempertingkatkan hasil penulisan dan hope penulis akn menghasilkan cerpen di masa akan datang

     

  • At 7/9/09 11:08 PG, Anonymous balkis said…

    ok...

     

  • At 7/9/09 11:08 PG, Anonymous reenu said…

    ohhhhhhhhh god....i juz love tis story..
    so trilling..enjoyed alot...thx fer sharing the story writer...

     

  • At 7/9/09 11:21 PG, Anonymous mai said…

    sweet..

    good job..

     

  • At 7/9/09 12:30 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    wah..lamanya amik mase nk luahkn perasaan tu..
    jgn tggu lame sgt klu suke seseorg,klu melepas kan susah..
    citer ni menarik gak.so sweet!

     

  • At 7/9/09 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    luahkan apa yang kita rasa lebih baik dari terus memendam rasa....
    renung-renugkan...

     

  • At 7/9/09 4:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dan slamat beramal^_^ smbgn dr tanpa nama tuh...but totally from diff person...

     

  • At 7/9/09 5:12 PTG, Blogger .::Lock-Key Man::. said…

    takut seyh...bila tgk watak Adam tu muncul...mcm nk rampas reena...^_^

     

  • At 8/9/09 8:36 PG, Blogger elna yanti said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 8/9/09 8:39 PG, Anonymous secretive said…

    Alhamdulillah
    saya dalam proses untuk menghantar cerpen ketiga
    dan dalam proses menghasilkan cerpen keempat
    cerpen pertama saya dah lama dipaparkan

    terima kasih banyak2 atas komen2 sahabat2 yang menaikkan lagi semangat saya untuk berkarya

    terima kasih sangat2
    ^_^

     

  • At 9/9/09 5:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    just nice n the way u story simple....wlpn da agk whut will happen next....
    btw,truskn usaha..
    chaiyok2...!! gambate

     

  • At 9/9/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story, a'ah lah, tkt ble adam 2 muncul blik, nasib bek cinta dia org kukuh kn...good job writer...

     

  • At 9/9/09 12:23 PTG, Blogger ~sinariduniaku~ said…

    that guy just got his luck. 1st, reena cant received another man coz she loved fazrul. 2nd, he helped adam regain his memory back. if this a novel, of coz it can be more compliceted. and of coz more interesting. good job,secretive!

     

  • At 10/9/09 5:50 PG, Anonymous secretive said…

    I'm so happy to hear all of your comments
    Thank you very much for encouraging me to write more
    I'm just a beginner
    If I make any mistake, please advice me
    I will do better next time

    Thank you for your support
    I want to write more complicated story after this
    InsyaAllah

    Once more, Thank you very much^_^

     

  • At 12/9/09 12:11 PG, Blogger emosi tak stabil said…

    aihh .
    dah suka tak d bg tau plak .
    ssh2.
    tp nk luahkan perasaan mmg susah pon
    hahaa

     

  • At 17/9/09 11:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg susah utk meluahkn rase hati kpd seseorg yg telah lame kite kenali...kadang2 kite menhrpkn die memahami ape yg tersirat di sudut hati ni...tp kalo ego mengatasi rase cinta..kelak kite akn menyesal..bile si die beralih kasih kpd yg lain..jgn biarkn itu berlaku

     

  • At 8/10/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang perlukan masa untuk berterusterang lagi2 mengenai perasaan terhadap seseorang.....

     

  • At 5/6/10 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler cerita nie .

     

  • At 5/8/10 12:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story.. ade watak hilang ingtn lg..bgus 2..
    mg susah kan nk luahkn perasaan ni. luah dlm hati senang la.
    hehehe...

     

  • At 12/7/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik... hajjah dengan haji kasi anak lelaki berdua-duaan dgn pompuan dalam bilik.... huh! ni hajah amerika nih!!! siap suruh temankan lagi........

     

  • At 1/1/12 8:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku thu memg sush u luahkn perasaan kt org kt suka tambah2 lagi sahabat kita.......
    aku thu...susahnye mcn mne...kt tkut u kehilangan sahabat y sentiasa dsisi klu cinta xdterima..tpi nsib baik dlm crta ni dua2 suka...

     

  • At 17/4/12 11:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seru kali ceritanya

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group