BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 19, 2009
Cerpen : Kasih Sayang Yang Terindah
Nama Pena : Atiekah Natrisya

"mak....."

"hmmm..kenape pulak nie...? Muke mcm org mati laki jer..."

"erm...bukan mati laki mak....tapi..."

"tapi ape..?"

"tapi...Niesa nak berlaki...."

"haaa...??? Ko dah x betul ker Niesa..?
ko tue baru lepas SPM...result pun x dapat lagi...!"

"tapi mak... Abg Lan dah beriye-iye nak jadikan Niesa isteri die mak...
Boleh la mak..."

"ko jgn nak buat malu mak Niesa...ko cube ikut jejak langkah Kak Sya ko dgn Abg Long ko tu...
Belaja tinggi-tinggi dulu baru diorang kawin... Ko tgk Abg Long ko pakai kete ape skrg,,?
Dudk rumah besar-besar, gaji besar, senang lenang hidup diorang skrg..
Kak Sya ko pulak dapat kawin dgn Pilot lagi...ko nak kawin dgn budak kebun tu..??
Ko jgn buat malu mak Niesa..mak x restu ko nak kawin dengan Si Lan tu..!"

"makkkk......"

"sudah!! Ko pegi masuk bilik..mak x kuase nak tgk muke ko lagi..!"

"sampai hati makk...Niesa cume..."

"pegiiii..!!!"

Teresak-esak Niesa melepaskan tangis nya..apa kan daya cinta yg disemai nya bersama pemuda kampungnya tidak mendapat restu ibunya..Niesa telah kematian ayah sejak 5 tahun yang lalu..
Ibunya lah yang menyekolah kan nya..kakak dan abg long nya hanya tahu masukkan duit ke dalam akaun ibunya setiap bulan. Nak harapkan kakak dan abg long nya balik menjenguk ibunya di kampung, jgn harap lah...alasan nya tetap sama..."kami sibuk lah mak, byk kerja di pejabat, nanti kami senang, kami balik ya mak.."
Naik jemu mendengarkan alasan yang sama.. Namun ibunya tetap x kisah..apa yg penting, anak-anaknya berjaya, dah jadi orang kaya..tiap-tiap bulan duit je yang melimpah, tapi kasih sayang..?
Jgnkan kata melimpah...setitis pun tidak ditunjukkan...itulah adat dunia...

"abg Lan...siang tadi Niesa dah bgtau mak pasal hasrat abg nak pinang Niesa..tapi,,,"

"tapi..mak Niesa x setuju..?"
"ermmm..nampaknya mcm tu lah abg...
mak langsung xnak dgr penjelasan Niesa...."

Esakan Niesa berkumandang lagi...

"tak ape lah Niesa..mungkin mak Niesa masih terkejut..kita bg dia masa dulu, mana tahu nanti mak Niesa setuju..nanti abg mintak mak abg dtg ke rumah Niesa ye..."

"tapi..mcm mane kalau mak tetap x setuju..?"

"jgn risau syg..insyaALLAH, tuhan akan bantu kita ke arah niat yang baik ni...
Jgn nangis lagi ye syg..."

Malam ni gelap sgt...xde sebutir bintang pun kat langit...bulan pun xde... Suasana mlm ni sama seperti gelodaknya hati Niesa. Niesa x lena memejamkan matanya, apa yg difikirkan skrg, bagaimana mahu melembutkan hati ibunya...

"Ya Allah Ya Tuhanku... Kau bukakanlah pintu hati ibuku untuk menerima Abg Lan..."
Bisik hati kecilnya.

Pagi yang tinggi dengan seribu harapan buat Niesa.

"selamat pagi mak..."

"selamat pagi...awal ko bangun Sa..."

"ermm..Niesa nak pegi balai raya sekejap lagi mak.."

"nak buat apa..?"

"hari ni ada latihan mak...latihan Randai..latihan Cak Lempong pun sekali harini..
Abg Lan "kepala" nya mak."

"si Lan tu..? Ko xpayah pegi latihan arini Sa..ko duduk rumah tlg mak siapkan tempahan jahitan."

"makkk...Niesa dah janji dgn Liya nak pegi latihan mak..."

"sudahhh2...ko duduk rumah..jgn pegi mana2..! Ko janji dgn Liya ke atau ko janji dgn Lan tukang kebun tu..?? Ko ingat mak bodoh ye Niesa..??"

"makkk...tlg lahh..jgn mcm nie mak...izinkan Niesa pegi mak..."

Panggggggggg!!!!!
Hinggap satu tamparan di pipi Niesa.
"ko menjawab lagi Niesaaa!!! Aku kate duduk rumah, duduk jelah!! Susah sgt ke nak dgr ckp aku..??
Pegi atas! Kemas rumah!!"

"sampai hati mak...Niesa x sangka mak sanggup tampar Niesa..."

Tersentuh hati keibuan Makcik Leha, tak pernah dia sampai naikkan tangan di muka anaknya. Memang prinsipnya utk tidak berkasar dgn anak-anaknya, oleh kerana keegoan seorang ibu tadi, hinggap jua satu tamparan di pipi anak nya...

"biarkan...budak tuh perlu di ajar.. Ntah sape-sape punya perangai dia amik...degil sgt!!"
Ngomel ibu Niesa sendirian.

"ASSALAMUALAIKUM.....
Cik Leha...Oooo Cik Lehaaa..."


"Uiiiii... Wa"alaikummussalam....
Ohhh...Cik Nab... Ada apa ni dtg siang-siang ni..?
Naik lah Cik Nab.. Letak selipar di bawah ye.. Saye baru sapu lantai tu..."
Sindir Makcik Leha.

"hmmmm..apa dimahukan Mak Si Lan ni...dtg dgn Pak Taib pulak.."
Bisik hati cemburu Makcik Leha.

"Cik Leha...kami dtg ni ada hajat.."

"hajat apanya Cik Nab..?"

"hajat kami ingin memetik bunga yang sedang mekar...
Sebelum dipetik orang, harap-harapnya kami terlebih dahulu yg memetiknya..."


"ohhhh..bunga yang mana satu Cik Nab..? Bunga kertas ke, bunga orkid ke atau bunga mawar..?"

"eh, eh...bercanda pulak Cik Leha ni..tentu lah kami nak memetik bunga Si Niesa tu...
Maklumlah tgh mekar cantik..."

"ohhhh...Niesa yee Cik Nab... Tahu pulak Cik Nab Niesa tu cantik ya..? Nak dijodohkan dgn anak Cik Nab yg tukang kebun tu ke..?






Terguris hati ibu Lan mendengar sindiran ibu Niesa, namun dek kerana anak kesayangan nya Lan, ditabahkan jua hatinya utk berdepan dgn Cik Leha..bukan dia tak tahu Cik Leha ni memang sombong orgnya, malah bukan hanya dia dan Pak Taib yg berkata begitu, satu kampung tahu Cik Leha memang agak riak orangnya..maklum lah anak-anaknya semua menjadi orang...
Makan pakai Cik Leha terjaga rapi oleh anak-anaknya..tiada yg kurang pun..kecuali.. Orang kampung tidak pernah nampak anak-anak Cik Leha pulang ke kampung melainkan hari raya pertama. Lepas Asar je, anak-anaknya lesap lagi...

"Cik Leha..kami dtg ni dgn hajat yg murni, dgn niat yang baik... Kami sedar anak kami Lan tu x sepadan dgn anak Cik Leha tu, namun apa kan daya, darah orang muda, daripada mereka berkawan tanpa ada ikatan, lebih baik kita satukan mereka tu..sejuk mata memandang... Mereka pun dah sama-sama suka..jadi tidak salah rasanya...x begitu Cik Leha..?"

"sejuk mata memandang Pak Taib kata..? Mata Pak Taib memang lah sejuk..mata saya nie panasss.. Sakittt..bila tgk anak saya ke hulu ke hilir dgn budak Lan tu...makan sendiri pun x cukup..nak bagi anak saya makan pulak,,?? Jgn nak mimpi Pak Taib oiii... Muka Si Lan tu punnn x setanding dgn tumit anak saya Pak Taib tahuuu..??"

"Cik Leha....kite bincang lah baik-baik...pasal wang hantaran.. Cik Leha x perlu lah risau.. Saya ada duit simpanan sikit..berapa pun yg Cik Leha mtk..InsyaAllah saya berikan..."

"betul ni Cik Nab..? Kalau macam tu saya akan setuju dgn pernikahan ni dgn syarat wang hantaran sebanyak RM 35,000.00 tunai..!"

Terbeliak mata ibu dan ayah Lan..tidak disangka-sangka sebegitu byk yg diminta oleh Makcik Leha.

"baiklah Cik Leha..akan saya usahakan.."
Balas Pak Taib.

"yelahh Pak Taib.. Jgn lama-lama sgt usahakan..nanti takut x sempat pulak...maklumlahh Pak Taib tu bukan boleh hidup lama sgt pun..."

Menitik airmata ibu Lan..bongkak sungguh bakal besan nya ni..
Bakal besan..? Jgn berangan Nab..bisik hatinya.

Niesa yang dari tadi curi-curi mendengar perbulan ibunya dan kedua orang tua kekasihnya menangis terhinjut-hinjut menahan pilu. Tak disangka-sangka ibunya sanggup meletakkan wang hantaran sebanyak tu.. "mana abg Lan nak cari duit sebanyak tu..." katanya tersedu-sedu.

"haa yg ko menangis kat tepi pintu ni macam org x betul kenapa..??
Ko dah dgr ye Sa? Bagus lah ko dgr semua nya.. Xpayah mak susah-susah nak bgtau ko lagi..
Ko dgr sini baik-baik Sa.. Mulai hari ni, mak xnak ko berkawan dgn Si Lan tu lagi..! Ko jgn nak curi-curi jumpa dia, jgn ko nak ingatkan lagi budak kebun tu..!"

"makkkkkkkk.... Niesa x boleh makkk...niesa x sanggup berpisah dgn abg lan mak...
Tlg lah mak....niesa merayu sgt2 kat mak...
Sampai bersujud Niesa dikaki ibunya. Tapi Ego ibunya telah mengatasi segalanya.
Makcik Leha sepak Niesa, meringkuk anak nya itu di tepi dinding.
"ko jgn melawan ckp aku Niesa.!! Aku kata putus, ko mesti putus dgn budak tu!! Aku x suka ko berkawan dgn budak miskin macam tu!!"

"makkkk...sampai hati mak...sebelum nie niesa xpenah melawan ckp mak..Niesa cuma mahukan restu dari mak je..tlg lah mak...kalau mak x kasi Niesa kawin dgn Abg Lan, xpelah mak..tapi izinkan lah Niesa berkawan dgn Abg Lan..tlg lah mak..."

" jgn mengada-ngada Niesa...!!! Mak tetap x izinkan..!!"

Makcik Leha berlalu meninggal Niesa dgn hati yang puas. Puas anak nya tewas dgn keegoan nya.

"selagi aku hidup Niesa, aku akan pastikan ko kawin dgn budak yang kaya raya, bukan mcm budak Lan tu." bisik hati Makcik Leha.

Malam ni Niesa tekad, dikumpulnya seluruh kekuatan utk lari dari rumah. Dia tekad utk hidup bersama insan yg dicintainya selama ini. Bukan setahun dua dia menyemai cinta bersama Razlan, tapi sejak dia berumur 13 tahun dia telah mula berkasih sayang dgn pemuda itu. Walau mereka mempunyai jarak umur yang agak jauh, anggaran 7 tahun, namun itu semua tidak menghalang dua insan ini utk terus melayari alam percintaan mereka. Walaupun Razlan mulanya tidak setuju sama sekali dgn cadangan Niesa, tapi oleh desakan Niesa yg berulang kali, lembut juga hati lelakinya.
Razlan cuma mampu berdoa agar semuanya menjadi seperti sedia kala. Semoga pintu hati Makcik Leha terbuka jua utk menerimanya.

Malah, ibunya tidak pernah tahu, Razlan lah yang banyak membantu Niesa dalam soal pelajaran.
Razlan akan pastikan Niesa sentiasa mendapat keputusan yang terbaik dalam apa jua ujian yang diambil oleh Niesa. Niat Razlan bukan hanya mahu bercinta dgn Niesa, tapi dia akan pastikan, walaupun mereka menyemai benih cinta dengan usia Niesa yg masih muda, Razlan tidak mahu Niesa gagal dalam pelajaran. Buktinya, peperiksaan percubaan SPM tempoh hari, Niesa berjaya memperoleh 7 A1 dan 2 A2. Itu semua kerana Razlan byk membantu Niesa mengulangkaji pelajaran. Razlan bukannya bodoh, cuma keluarga nay tidak berkemampuan untuk menghantarnya menyambung pelajaran, oleh itu, razlan tekad untuk terus bekerja selepas tamat tingkatan lima.

Namun ibunya tetap bongkak, tetap berkata anaknya memang dilahirkan bijak pandai sejak dari azali lagi. Tak perlu dihantar kelas tambahan atau ke tempat tuisyen, Niesa tetap menjadi calon terbaik SPM di sekolahnya.

"mak...ampunkan Niesa.. Niesa nak pegi jauh dari kampung ni..Niesa nak mulakan hidup baru bersama Abg Lan..Niesa cintakan Abg Lan..dan Niesa tetap sygkan mak sampai bila-bila...
Ampunkan Niesa mak... Halalkan makan minum Niesa sejak mak susukan Niesa hingga sekarang.
Assalamualaikum.."

Sehelai nota diletakkan diatas meja soleknya. Niesa melangkah dgn hati yg berat, harapannya cuma satu, semoga ibunya memaafkan nya.

Hidup dikota tidak seindah yang disangka Niesa dan Razlan. Mujurlah Razlan mempunyai kenalan di Seremban, disanalah dia membawa Niesa utk memulakan perjalanan hidup mereka. Dengan berbekalkan duit hanya RM 1,000.00, Razlan menyewa sebuah rumah flat kos rendah, mereka membeli alatan rumah apa yang termampu, begitu juga alas tidur suami dan isteri ini. Selebih duitnya, Razlan simpan utk mencari pekerjaan dan modal sebelum dia mendapat upah kerja di Restoran Negeri. Mujurlah Tuhan memudahkan nya, dalam masa 2 hari Razlan di seremban, dia sudah mendapat pekerjaan, walaupun upahnya hanya cukup-cukup makan, Razlan terima jua dgn hati yg terbuka. Niesa pula tinggal dirumah, mengambil upah membasuh baju jiran-jiran, menjaga anak jiran, ataupun apa sahaja yg boleh mendatangkan punca rezeki.

Sedar x sedar, sudah lebih 5 bulan mereka hidup sebagai suami isteri. Walaupun kehidupan x semewah orang lain, namun Niesa tetap bersyukur kerana dikurniakan seorang suami yg mewah dgn kasih sayang. Dengan bermodalkan yg x seberapa, Niesa mencuba nasib menjual kuih muih dan nasi lemak di bawah flat nya. Alhamdulillah, rezeki nya semakin murah..dgn wang itu juga, Niesa kirimkan buat ibunya di Kampung melalui wang pos, biar x byk, namun tetap diingat.
Itulah prinsip Niesa. Ibunya tetap dlm ingatan dan hatinya sampai bila-bila.
Semoga tuhan memberkati kehidupan nya bersama suaminya, dan semoga mak maafkan Niesa.
Itulah harapan Niesa setiap saat.

Berita yang disampaikan oleh kawan suaminya petang tadi meresahkan hati Niesa.

"Niesa...Ooooo Niesa... Ko ada kat rumah x..?
Niesaaa...."

"yerr...Niesa ada ni..sekejap ye.."

"ohhh Udin..ada apa Din..? Tercungap-cungap je ko ni.."

"Sa..aku ada berita buruk nak kasi tahu ko ni..."

"berita buruk.?? Kenape?? Abg Lan kemalangan ke..? Abg Lan sakit ke?? Mana Abg Lan..??
Dinnnn..Mana Abg Lan..??"

"bukann...bukann.. Bukan Lan.. Lan baik-baik je..tapi ni mak ko Sa..."

"alhamdulillah...Niesa ingatkan ada apa-apa berlaku dgn Abg..."

"Sa..ko dgr x Din ckp ape tadi..?"

"apa dia..? Apa Din ckp td..?"

"Ya Allah...budak ni..mak ko Sa...mak ko sakit tenat.."


"makkk..??? Ma..makk Sa sakit te..nat..??
Mana ko tahu Din..? Sape bgtahu ko..? Mak Sa kat mane sekarang,,? Dia ok kan Din..?"

"mak ko ade kat rumah dia..mak ko dah lama sakit Sa..tapi Din baru tahu 2 hari lepas..
Dgr cite mak ko dah x sedar diri...ko balik la Sa..ajak Lan blk..jenguk mak ko...."

Niesa hanya mampu mengangguk...

"terima kasih Din sbb bgtahu Sa..."

"sama-sama...ko blk lah pagi esok..ni dah lewat petang, nanti Din belikan tiket bas, malam karang Din singgah rumah lagi ya..Din mtk diri dulu, ko jaga diri Sa..jgn ikut perasaan sgt, anak dlm kandungan tu perlu dijaga jugak..."

"baiklah Din..InsyaALLAH..." kata Niesa sambil tgn nya mengusap perut nya..
"sayang...nenek sakit kat kampung..nanti kita blk jumpa nenek ya..."
Bagai mengetahui apa yg dimaksudkan oleh ibunya, anak dalam kandungan Niesa memberi tindak balas apabila perutnya terasa ditendang.

Perjalanan selama 10 jam dalam bas cukup meletihkan. Namun, dalam tempoh masa itu juga, Niesa tak dapat melelapkan mata, hatinya risau memikirkan keadaan ibunya.
"semoga mak x apa-apa..." Rintih hatinya.

Setibanya Niesa dan Razlan di rumah Kampung halaman, org kampung sudah berkumpul dirumah Makcik Leha. Hati Niesa mula tidak enak. Langkah nya terhenti melihat Ibu dan ayah razlan yang juga mertua nya. Perasaan bersalah mula menyelinap ke dalam sanubari nya. Namun di kuat kan juga hati nya, segala semngat dan kekuatan dikumpul seeratnya utk berhadapan dengan segala macam risiko yang bakal menjelma. "tabah lah hati..." bisik hati sayu Niesa.

Genggaman tgn Razlan semakin kuat. Razlan bagaikan mengerti apa yg belegar-legar didalam kotak fikiran Niesa ketika ini. Sebuah senyuman di damparkan buat isteri tercinta..
"Jom sayang..jumpa mak..." Razlan berbicara separa berbisik.

Tgn ibu dan ayah Razlan Niesa salam dgn penuh hormat dan kasih sayang. Sangkanya mertua nya tidak sudi menyambut huluran salamnya, namun kucupan kasih seorang ibu buat anaknya juga diberikan oleh ibu Razlan kepadanya. Itulah kasih seorang ibu..harapannya semoga mak nya juga berlembut hati...



"Sa..." panggil Ibu Razlan.

"ye makcik..."

"bukan makcik... Ibu.. Panggil ibu..."

"ye ibu..."

"ibu ada benda nak bgtau pada Sa... Ibu harap Niesa tabah ya nak.."

"apa dia Bu,,?"

"mak Sa sebenarnya dah 2 minggu sakit, dalam tempoh masa tu jugak dia asik memanggil-manggil nama Niesa.. Dia asik pegang surat-surat yg Sa kirim, wang-wang pos yg Sa kirimkan, semua ada bersama dia skrg.. Mak Sa macam dah x kenal org keliling lagi.. Ibu dah telefon kakak dan abg long Sa, tapi diorang kata diorang sibuk.. Kak Sya katanya dia di Sabah selama sebulan kat sane, Abg Long Sa pulak katanya dia x de cuti..dia ada kursus. Ibu tak tahu nak bg tahu siapa lagi, sampailah ibu jumpa Din 3 hari lepas, kebetulan Din blk kampung, Ibu kirimkan berita ni pada Sa."

Saat itu, tak ada lain lagi yang mampu Niesa katakan melainkan airmata nya yg laju mengalir.
Niesa terus berlari mendapatkan ibunya, tidak dihiraukan lagi anak didalam kandungan nya.

"makkkkkkkkkkk....ampunkan Niesa makkk...ampunkan Niesa....."
Teresak-esak Niesa di kaki ibunya.

"Niesa berdosa besar pada makk..ampunkan Niesa mak.. X sepatutnya Niesa biarkan mak mcm ni sorg2...mak...Niesa janji x akan tinggalkan mak lagi...."

"ko sape ni...ko bukan Niesa...ko bukan anak aku..!!!"

tersentak Niesa mendengar kata-kata ibunya.

"makkkk..ni Niesa mak...Niesa anak mak..ampunkan Niesa mak..."

Sayu seluruh rumah itu mendengarkan pemohonan ampun dari Niesa. Semua org turut sedih dan pilu melihat keadaan Cik Leha. Tak di sangka-sangka seorang wanita yang ligat, sihat, akhirnya menjadi begini... Inilah jalan Allah, kita tak tahu apa yang akan berlaku...
Sabar dgn apa yang telah terjadi, redha dgn apa yang akan terjadi. Tabah dgn apa yg sdg dihadapi, dan tawakkal dgn kesudahannya... Subhanallah... Besarnya kuasa mu Ya Allah.. Bisik hati Cik Nab, Ibu Razlan.

"kau bukan anak aku..!!! Aku x de anak macam ko!!! Anak aku semua cantik-cantik, semua pandai-pandai, bukan macam ko..ko x cantik, ko bodoh, tgk lah baju yg ko pakai, baju lusuh!!! Ko bukan anak aku!!!! Berambus ko dari sini..!!! Berambusssss!!!!!"

Ditolaknya badan Niesa, mujur Niesa tidak apa-apa, Razlan terus memeluk Niesa. Meredakan tangisan isteri tersayang nya. Namun Niesa tetap berdegil, tetap mahu memujuk ibunya. Walaupun dia sedar ibunya sudah tak waras lagi, tapi dikuatkan jua semangat nya, dia mahu ibunya tahu, dialah Niesa, anak mak...

"mak....Niesa mtk ampun mak..tlg lah ampunkan Niesa. Niesa janji Niesa xkan tinggalkan mak lagi..ampunkan Niesa mak..." rintih Niesa tanpa jemu.

Ibunya tetap tidak mahu mengaku Niesa adalah anaknya.

"satu-satu Niesa syg Mak...
Dua-dua Niesa syg Mak...
Tiga-tiga Niesa syg Abah...
Satu dua tiga syg mak abah..."

Niesa menyanyi didalam sendunya.
Hanya lagu itu harapan nya kini. Semoga ibunya masih ingat, lagu itu sering dinyanyikan Niesa utk Ibunya. Memang sering kali dinyanyikan Niesa dgn lirik yg sebegitu, bg nya, dia menyayangi ibunya terlebih dahulu kemudian barulah abah nya.

"mak....." Niesa merenung muka ibunya dengan pandangan yg sayu. Comot sungguh ibunya. Tak pernah dia lihat ibunya dalam keadaan yg begini. Selalunya ibu nya amat menitik beratkan soal rupa paras, kebersihan, baju yg cantik-cantik, tapi kini..ibunya bukan seperti sedia kala.
"kesian mak..." bisiknya lagi.

"Niesa...." panggil makcik Leha.

"makkkkk...mak ingat Niesa..? Nie Niesa mak..anak mak..."

"Niesa..Anak mak..."

"Ya Allah....terima kasih Ya Allahhh..aku bersyukur dgn Rahmat Mu..."
Seru Niesa dalam esakkan nya.

"Niesa pegi mane nak..kenape Niesa tinggalkan mak..."

Razlan tak dapat menahan sayu lagi, gugur juga airmata jantan nya. Begitu juga dengan Cik Nab.

"Mak...Niesa mtk ampun....Niesa kawin x mtk restu mak..ampunkan Niesa mak...."

"Niesa kawin..? Hahahahahahahaaa...bodoh ko ni! Kawin dgn org miskin! Tukang kebun ye?
Hahahahahahaaa...

Makcik Leha tak dpt dikawal lagi. Dia sudah mula hilang akal. Makcik Leha mula mengganas. Semua barang-barang didalam rumahnya dibaling, di campakkan sesuka hatinya. Dengan tiba-tiba makcik Leha berlari ke luar rumah, menjerit-jerit nama Niesa, nama anak-anaknya. Bercakap yg bukan-bukan. Makcik Leha sudah diluar batasan. Razlan menghalang Niesa utk mengejar ibunya. Razlan bimbang Niesa akan cedera. Orang kampung megejar makcik Leha.

"baaaammmmmmmmmmmmm...!!!! Terpekik semua orang kampung.

"makkkkkkkkkkkk...Ya Allahhhhhhhhh..makkkkkkkkkkkkk....!!!!!!"
Jerit Niesa apabila dia ternampak tubuh ibunya terbaring diatas jalan raya.
Sebuah bas telah terlanggar makcik Leha ketika dia sedang berlari terhuyung hayang. Pemandu bas tidak dapat mengawal stereng dan akhirnya terbabas.

"makkkkkkkkkkkk...bangunnn makkkk...jgn tinggalkan niesa mak...."

"Nie....saa....rintih makcik Leha.

"makkkkkkk...bertahan mak...sekejap lagi ambulan sampai...mak.. Mak bertahan ye mak.....
Ampunkan Niesa mak..Niesa janji lepas nie Niesa xkan tinggalkan mak lagi..."

"Niesa....mak ampunkan Niesa.... Tersekat-sekat makcik Leha melahirkan kata-katanya.
Saat itu juga, hembusan nafas yg terakhir dihembuskan oleh makcik Leha.

"makkkkkkkkkkkkkkkkk..!!!!! Jerit Niesa sekuat hati.

Majlis pengebumian berjalan dgn lancar. Kenduri doa selamat juga akan diadakan utk tiga malam berturut-turut. Harapan Niesa dan Razlan hanya satu, semoga roh mak ditempatkan dikalangan
org-org yg beriman...

Seminggu sudah pemergian makcik Leha. Selama seminggu itu juga kakak dan abg Long Niesa masih belum pulang ke kampung. Padahal kabar berita telah dikirimkan.
Sibuk sgt kah mereka sampai mak sendiri meninggal pun x de masa nak blk..?
Niesa berjeda keseorangan.

"Niesaaaaaaaa..Niesaaaaaaaa!!!!! Jerit seorang perempuan lewat 30an diluar

"yerr....sekejap..Niesa dtg...
Ohhh akak, abg Long... Masuk lah kak, abg Long..." jemput Niesa penuh hormat.

"xpayah lah kami kejap je...bila mak mati..?" kata abg Long nya.

"abg..mak meninggal..bukan mati.... Dah seminggu dah bang...kak...
Kenapa akak, abg Long x balik....?"

"kami sebok..hmmm dah selesai dah semuanya kan? Rumah buruk ni ko duduk lah...
Kami x ingin...tanah-tanah mak, abah yg berduyun-duyun tu pun ko amik lah..kami xnak..kesian kat ko pulak kang, makan pasir pulak klu kami amik..." celah kakak Niesa.

"akak, abg Long, naiklah dulu..kita borak kat atas..pasal tanah-tanah, dusun ke ape, xpayah la dibincangkan lagi buat masa ni, kubur arwah mak pun merah lagi abg, akak..." Niesa berlembut.
"ahhhh..xpayah-xpayah...akak kejap je ni.. Dah nak blk dah... Ok lahh ape2 hal ko call lah akak..tu pun klu penting je..klu x penting xpyh nak menyusahkan akak pulak.."

"abg pun sama, abg nak blk dulu..lusa abg nak ke Korea, ada projek baru. Ko jage diri baik2..."

"abg..akak...tinggal sehari dua kat sini...ziarah lah kubur mak abah dulu...kita kan adik beradik...
Apa salah nya kita bertiga bersatu kejap..x lama pun abg, akak..kejap je..." rayu Niesa.

"xde mase la Niesa..nanti lah lain kali ok..kalau ko nak pakai duit ke ape, call je akak, nanti akak bank in kan...akak balik dulu."

"hmm...time kasih abg, akak, sebab sudi jenguk rumah mak.. Sepatutnya abg akak pegi lah ziarah kubur mak abah kejap, bukan lama sgt pun.."

"ko nie..faham x abg Long kata abg sibuk..kak Sya ko pun sibuk...lain kali la Sa...
Ko jelah tlg sedekah Al-Fatihah bg pihak kami ya."

"sibuk betul abg akak ni, sampai mak meninggal pun akak abg x blk..dulu arwah abah meninggal pun akak ngan abg pun x balik...sibuk memanjang, abg, akak...sesibuk mana pun kita, kalau dah sampai sanggup abaikan mak abah, x berkat hidup kita bang...akak.."

"ko x payah lah susah-susah nasihatkan kami Sa...ko tu jage la diri baik2...akak tgk perut ko tu dah memboyot dah..kang xpasal-pasal ko pulak yg mati..."

Saat itu Razlan tiba dirumah. Berdesing telinga Razlan terdengar ayat kak Sya yg akhir tadi.. Sampai begitu sekali anggapan kak Sya terhadap Niesa. "sabarlah sayang.." bisik hati kecil Razlan.

Jatuh lagi airmata Niesa berhadapan dgn kakak dan abangnya seketika tadi. Niesa dah x tahu bagaimana lagi harus dia berlembut dgn abg dan kakak nya. Harapan nya setelah kematian kedua org tua nya, diharap abg dan kakak nya akan berubah, namun harapan hnya tinggal anganan.
Bagi kakak dan abang nya, hidup didunia mengatasi segalanya. X de duit, manusia mati. X de mak bapak, boleh lagi teruskan hidup. "Berkatilah hidup abang dan kakak ku Ya Allah..." itulah harapannya kini.





Berita yang dilihat Niesa tgh hari tadi mendebar-debarkan jiwa nya.
"betul ke tu abg Long..? Tapi..xkan lah... Ermm..tapi Taufiq Bin Salleh, memang tepat nama abg Long nya. Abg Long ke tu..?"
Hati Niesa semakin lama semakin resah gelisah. Akhirnya terlerai juga kekusutan Niesa, lelaki yg keluar didalam berita pendek tgh hari tadi memang sah abg Long nya. Abg Long nya disahkan berkhalwat dengan seorang isteri kepada Dato" yg terkenal di Malaysia, tuduhan kedua pula abg Long nya dituduh menyeleweng wang syarikat sebanyak RM 2.5 juta..! Kedua-dua tuduhan ini menyabitkan abg Long nya terpaksa meringkuk dalam penjara selama 25tahun.


"Ya Allah...begitu cepat pembalasan Mu Ya Allah...Kau ampunilah dosa-dosa abang Long ku Ya Allah..." rayu Niesa dgn penuh kesal.

5 tahun selepas itu...

"adikkkkk... Meh turun makan syg...ajak abah sekali...umi masak special hari ni..."

"Ok umi...kejap lagi adik turun yee..."

Nur Syafiqah Salleha Bt Razlan. Cahaya mata kepada kedua org suami dan isteri ini setelah lebih 5 tahun mereka bersama. Syafiqah Salleha nama yang diambil daripada nama Ibu Niesa, "Leha" nama Abah Niesa, Salleh, nama Abg Long nya, tauFIQ, dan nama kakak nya, SYAlina.
Begitulah mendalam nya kasih sayang Niesa buat keluarga nya. Walaupun kedua orang tua Niesa telah meninggal dunia, tapi, kasih sayang Niesa buat kedua Ibu dan Abah nya tidak pernah pudar.
Walaupun abg Long nya kini sedang menjalani hukuman di penjara, doa serta semangat yg dikirimkan Niesa, menjadi kekuatan dan keazaman buat Taufiq. Kakak Niesa Syalina pula telah lama tak pulang ke kampung, dengar cerita kakaknya telah bercerai dgn suaminya, dan kini sedang menetap di London bersama-sama suami barunya, dengar kabar dengan "org putih".
Harapan Niesa, semoga suatu hari, kakak nya pulang jua ke kampung halamanya.

Razlan kini telah bergelar petani moden yg berjaya. Tanaman sayur-sayur kampung dan buah-buahan tempatan nya telah mendapat sambutan yang hangat di pasaran. Alhamdullilah, berkat kesabaran dan usaha yang gigih, akhirnya membuahkan hasil yang amat memuaskan untuk mereka sekeluarga.


Nur Khairunnisa dan Razlan akhirnya memperoleh nikmat hidup yang di impi-impikan selama ini. Mereka mula merasa tenang dan bahagia yang teramat. Semoga kebahagian ini berkekalan hingga ke hujung nyawa. Itulah harapan kedua orang suami isteri ini.

"abang Lan...terima kasih atas semua yang telah abg curahkan pada Sa... Sa xdpt nak balas bang...
Sa hanya boleh bg abg semangat, kekuatan, kasih sayang dan cinta Sa pada abg. Sa janji itu semua xkan berkurang buat abg.. Sa akan sentiasa menjadi penyokong abg..."

"sama-sama Sa.. Abg pun nak ucapkan terima kasih kat Sa, kalau bukan kerana Sa, abg xkan sampai ke tahap ni... Terima kasih sayang...."

Sebuah kucupan mesra buat isteri tersayang di hadiahkan utk Niesa.

Semoga semua ini berkekalan sampai bila-bila Ya Allah... Bisik hati Niesa.


TAMAT.


P/S : cerpen ke-2 dari saye.. terima kasih kerana sudi membace..
jgn lupa comment ok... thanx.. ("",)
posted by Penulisan2u @ 5:52 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 20/9/09 12:56 PG, Blogger iriz said…

    nice!
    len dr y len..
    gud job!:)

     

  • At 21/9/09 11:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    awesome!!! keep it up... hehehe

     

  • At 28/9/09 10:35 PG, Blogger atikah_natrisya said…

    terima kasih kpd pembaca...
    ('',)

     

  • At 28/9/09 1:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bgs.. yg ni best la.. leh menitis ayaq mata ni..
    wat lg yer.. smoga brjaye. -abg-

     

  • At 28/9/09 1:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2
    sedih bila mak dia xmngaku nisa anak nye
    bt lg ye cerpen
    pe cerpen pertama dulu?

    yannie

     

  • At 28/9/09 1:36 PTG, Anonymous eizmie H said…

    taniah skali lg... sedih gak la cte ni... leh nanges di buat nyer... apepon.. wat la yg lg best k..

     

  • At 28/9/09 4:49 PTG, Blogger atikah_natrisya said…

    terima kasih kpd sume pembace..
    thanx jgk atas sume comment...
    ('',)

     

  • At 29/9/09 2:08 PTG, Blogger normal girl said…

    urm ,
    kalo pk kan ,
    kalo anak ak nak kawen ngan tkg kebun ..
    ak pon tak bg ..
    tp, kalo leh berjaya n nmpk aura2 nak berjaya .
    mungkin leh di considerkan ..
    hahaa

     

  • At 29/9/09 4:24 PTG, Blogger atikah_natrisya said…

    mcm cite nie la..Razlan x bodoh..cume dier x berkemampuan jer.. at last dier berjaye gak... pokok pangkal nye.. usaha dan tawakal... hehehee thanx coz bace.. ('',)

     

  • At 29/9/09 11:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku kalo tukang kebun yg x bape nk cukup makan (bak kate mak dier r) minang aku pun aku xmo..
    tp kalu yg ciri2 mcm abg taufik tu pun aku xmo..
    erk..so ape yg aku mau?
    aku pun kalu nmpk ciri2 nk berjaye tu memg aku pkir due kali je ..x pkir bnyk kali da..
    kalu spesies org kaye yg ade ciri2 nk bankrup lak..memang aku x pkir lgsg..
    hehe..
    -miss_purple-

     

  • At 3/10/09 10:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez n nice story...

     

  • At 3/10/09 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mati wat knuri doa slamat??? pe yg slamat??da mati...
    bkn knuri tahlil ke??
    to writer be careful!

     

  • At 9/10/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih....huhuhu...
    lakukan ty terbaik...

     

  • At 15/10/09 12:12 PTG, Anonymous ctpah said…

    cerpen yg menarik
    unsur keinsafan yg tinggi
    byk pengajaran yg boleh dpt drp cerpen ni
    kesimpulannye...
    jgn bongkak, jdlah anak yg soleh & solehah & sbg manusia yg beragama islam...
    jdkan halal & haram tu sbg batas2 kehidupan utk kesenangan hidup d dunia..
    syabas penulis..
    anda berjaya menambat hati pembaca

     

  • At 24/2/11 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story.... :)

     

  • At 5/9/11 9:47 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story

     

  • At 21/3/12 3:07 PTG, Anonymous min sofia said…

    HAHA..CITER NI X LAA BEST SANGAT......

     

  • At 12/4/12 7:20 PTG, Anonymous zila said…

    nice...sdih dgr crite ni :(...tp,, walaupun x direstukan,,,akhernye...tukang kebun jdi pengusaha tamanan yg hebat..

     

  • At 29/6/12 11:55 PG, Anonymous lynn said…

    Wah bestnya cerpen ni hrp di akn dtg ada lg yg trbaik trma ksih

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group