BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : Kangkung vs keju
Nama Pena : damia alisha

"ain..!!!!!!!!"kedengaran suara ibu yang hampir-hampir berjaya memecahkan gegendang telingaku.
"ya mak.."terasa agak berat untuk menyahut panggilannya, ibu tua itu kelihatan penat dan lesu, kedut-kedut akibat tidak memakai fair & lovely sudah kelihatan di wajahnya.
"kamu ke mana? dari tadi aku panggil..budak ni makin lama makin menjadi-jadi perangainya, cubalah kamu jawab terus kalau je aku panggil.." terdengar keluhan kecil di bibirnya
aku berpura-pura tidak mendengar dan cepat-cepat mendapatkan air teh panas untuk menghilangkan dahaga ibuku itu.
"ain..ain…..ain….,"kerongkongku seperti tersekat-sekat untuk menuturkan kata.benakku berputar-putar mencari ayat yang sesuai bimbang akan dimarahi lagi.
"sudahlah..sekarang ambik ikan ni pegi masak gulai cili padi.."
aku menurut perintah dan tersengeh-sengeh kerana berjaya meloloskan diri dari ibu kali ini.fuh lega asanya.

Villa Baginda
"kring...kring..."kedengaran bingit telifon berbunyi mendendangkan lagu nyanyian akim Af7 (bengang).
kelihatan seseorang sedang nyenyak tidur tanpa mempedulikan bunyi tersebut. seminit kemudian telifon berdering lagi.
"hello sayang u tidur lagi ke? kan kita ada class hari ini." kedengaran rengekan manja di corong telifon. adam kembali menghempaskan diri ke katil berniat untuk menyambung tidurnya, namun ketukan bertalu-talu membuatkan dia tidak dapat melelapkan mata.
"kejaplah umi..adam ngantok lagi ni, kang adam bangun le." adam adha seperti biasa cuba mencari alasan supaya tidak perlu bangun awal pagi kerana dia malas untuk ke kelas.
"umi tak kira adam kena bangun sekarang juga..wake up mohd adam adha!!!!!!!!" suara umi begitu garang sehingga berjaya mengejutkan anak sulungnya itu.

Dewan Anggerik.
"hye..boleh kita berkenalan?" seperti biasa aiman adha cuba memasang jerat untuk mendapatkan si gadis yang sudah tersipu-sipu malu disebelahnya.ketampanan dan keramahannya membuatkan ramai gadis cair apabila memandangnya berlainan dengan abangnya adam adha yang lebih bersikap dingin dan angkuh.
"diam je..nenek i cakap kalau diam tandanya setuju..so u setujulah nak kenal dengan i.?"
gadis itu hanya menganggukan kepala dan tersenyum manis padanya. umpan sudah mengena, mangsa sudahpun terjerat. malang lah nasib perempuan yang mudah tergoda dengan ketampanan aiman adha.
"assalamualaikum."satu suara menyapa aiman lembut.
"waalaikumussalam warahmaatullahi wabarahkatuh. mereka serentak ketawa membuatkan wajah sugul itu terdiam kaku dan hanya rezal yang tersenyum pada gadis kecil dihadapannya itu.
"ain buat apa kat sini?"semua mata memandang ke arah mereka berdua
"mak lang ada kirimkan duit untuk awak..kebetulan saya nak pergi bandar." panjang lebar aku menjawab.
"ain datang dengan siapa?"
"saya datang sorang jelah takkan nak angkut mak sekali kot..hehehe"
"kalau macam tu biar riz hantar ain dekat bus stop erk?" rezal mempelawa dirinya untuk menemani aku.
"wait..wait..siapa ni riz? aiman serentak bertanya apabila melihat gadis manis dihadapannya ingin berlalu pergi.
aiman menarik tangannya membuatkan ain hilang keseimbangan dan hampir-hampir menjamah wajah lelaki gatal di belakangnya itu.
"weiii..sepupu aku ni.korang jangan nak kurang ajar pulak."marah rezal padanya.

suasana di kampung.
ain meminta izin dengan ibunya untuk berhijrah ke bandar, lagipun dia berniat ingin membantu ibunya. bukan dia tidak lulus spm tetapi nasib tidak menyebelahinya. kemiskinan membuatkan dia tidak dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. salah satu sebabnya qistina iaitu kakak kepada nurul ain sudah bergelar graduan merangkap kekasih hati kepada adam adha.

di bandar
"pak cik boleh tunjukkan saya kat mana vila Baginda?" aku menunjukkan alamat yang diberi oleh emak pagi tadi sebelum aku berangkat ke sini.
nasibku agak malang, pak cik yang ku anggap sudah seangkatan ayahku cuba berbuat onar. aku bergegas lari menuruni kereta.aku cuba berlari selaju mungkin ala-ala pelari pecut dunia. tanpa disedari sebuah kereta persona merempuhku.
dummmmmm....satu hentakan mengena dikaki dan tanganku. sakitnya bukan kepaang, terasa ingin menjerit sekuat hati, badanku mulai lemah dan aku tidak lagi sedarkan diri.
"ohhh shit." aiman terpana seketika.
aku dibawa ke hospital oleh lelaki itu, setelah kaki ku siap di simen, aku dibenarkan pulang. lelaki itu ingin menghantarku tetapi tidak tahu ke mana lagipun alamat yang sedari tadi ku genggam hilang entah ke mana.

Vila Baginda
"mak jah.."lelaki itu menjerit memanggil seseorang. kelihatan wanita separuh umur datang menghampiri kami.
aku di tempatkan di bilik kosong sebelah bilik wanita bernama kak jah itu.
puan rohana yang baharu mengetahui perihal kejadia itu memarahi anaknya.
"kesian budak ni mak jah..tak sampai hati saya tengok." puan rohana sememangnya ibu yang baik dan majikan yang cuku bertanggungjawab
"hendak kesian apanya umi, dia yang langgar kereta adam tadi..agaknya tak pernah tengok keretalah tu.adam ni yang patutnya umi kesian, terpaksa dukung perempuan tu ke bilik sampai lenguhlenguh tangan ni."
aiman cuba memancing simpati dari ibunya.
setelah malamnya. menceritakan perihal kejadian itu kepada mak jah.tidak aku sangka rupanya mak jah lah wanita yang di ceritakan ibu sebelum akuberangkat pagi tadi. lapang sedikit dadaku. Aiman yang baharu sahaja pulang tergaman melihat gadis manis di sebelah mak jah itu. dia seolah-olah mengenali gadis tersebut.
"umi..siapa tu?calon isteri iman ke?hehehe...aiman tersengeh-sengeh seperti kerang busuk
"aaaa, calon isteri kau, abang jumpa kat tepi jalan tadi."adam memintas percakapanya aiman.
"kamu berdua jangan nak buat hal lagi." tan sri hashim mula bersuara. semua terdiam buat-buat tidak endah.

universiti malaya (fakulti ekonomi)
"sabarlah sayang.." qistina merengek manja dan mengeselkan badannya kepada adam.
"please la honey, i harap u dah bersedia untuk kenal dengan family i.lagipun dah 2 tahun kita couple." adam memaksa qistina untuk berjumpa dengan keluarganya.
"minggu depan i janji akan jumpa family u okay.."
"macam tulah honey."adam mencubit pipi kekasih kesayanganya itu.

vila baginda.
rezal yang mendapat tahu perihal ain dari aiman terus ke vila itu. lagipun mal limah berpesan supaya dia melihat-lihat ain semasa berada di sana.
mak jah membawa dulang yang berisi sepinggan nasi dan 3 gelas fresh orange untuk mereka bertiga.
"riz suapkan ain ye?"rezal mempelawa diri untuk menyuapi nurul ain.
"mengada-ngadalah pulak"aiman bermonolog sendiri, terasa benci melihat adengan manja antara gadis itu dengan shahrezal.
setelah hari lewat petang rezal meminta diri untuk pulang, manakala aiman sedari tadi meninggalkan pasangan dua sejoli tersebut. ain sempat melambaikan tangan kepada rezal yang sudahpun hilang kalibatnya.
"aik...dah jadi polis trafik la pulak minah kampung ni..siap boleh melambai tangan lagi tu." entah sejak bila adam muncul di sebelah aku.aku hanya mencebikkan bibir dan berpura-pura tidak dengar.
"adam..kamu jangan cuba-cuba nak menyakat ain."mak jah memberi amaran
"abang bisikan apa tadi?sampai budak tu tarik muncung?" aiman yang kurang senang dengan sikap abangnya cuba bertanya.
"takde apa. abang cuma nak tolong dukung dia naik ke bilik..dah dia tak nak, biar lah dia merangkak naik kang." adam mengenyitkan mata nakalnya kepada nurul ain.
sekali lagi adam cuba mengusik gadis itu. terasa seronok pula.
"hari tu kau lari ala-ala pelari pecut kenapa?kena kejar dengan anjing erk?
ain hanya berdiam diri.
"sombong betul lah..cakap engan kau ni buat kering tekak aku aje."adam yang masih tidak puas hati cuba sedaya mungkin menyakitka hati gadis itu.
""macam nilah encik adam,saya cadangkan awak pasang paip kat tekak tu erkkk..nanti bila terasa kering pulas je tombol paip tu..keluar la air so takdelah kering lagikan.,"ain memulangkan paku serpih. semua yang ada ketawa melihat perang antara ain dan adam

sebulan selepas kejadian.
adam memperkenalkan qistina kepada ibunya tetapi puan rohana sedikitpun tidak berkenan dengan gadis angkuh itu. pemakaiannya sudah membuatkan puan rohana cuak.
manakala ain semakin rapat dengan aiman. hubungan mereka sudah semakin mesra.malam itu setelah menghantar qistina pulang, adam inginberehat-rehar di taman namun terdengar hilai tawa ain yang rancak mendengar cerita dari aiman.
"ain nak tahu cikgu iman cakap buah oren ni kaya dengan vitamin..sebab tu iman suka sangat makan buah oren. minum fresh orange."
"ye sangat la tu."
ain yang menyedari kehadiran adam cuba beramah dengannya.
"nak oren?"sambil menghulurkan pinggan yang berisi beberapa potongan oren.
"kau makan jelah."adam berdengus kasar.
"memang tengah makanpun..kesian mesti rabun malam ni..tak cukup vitamin A agaknya.cepat-cepat makan oren ni walaupun kaya dengan vitamin c iman bagitahu tadi."ain tergelak kecil.sengaja dia ingin mengusik adam adha.
"tak senonohlah minah kampung ni."adam berlalu pergi.

dua tahun kemudian.
""cepatlah tukar baju tu terhegeh-hegeh cam siput.."idham mula memarahi aku".
"yelah...yelah..."jawabku malas melayani karenah lelaki ini yang hampir setiap hari melenting tak tentu pasal.
sejak hari pertama kami bergelar suami isteri sikap idham terhadap aku tidak pernah berubah malahan semakin parah.adakalanya aku dimaki hamun dengan kata-kata kesat namun tidak pernah sekalipun dia memukul tubuh kecilku itu. Dari awal perkahwinan idham sudah memberi kata putus agar aku tidak menceritakan perihal sikapnya itu kepada papa dan juga umi kerana aku adalah pilihan mereka. Tidak terdetik sedikitpun untuk aku menjadi isteri kepada anak tan sri hashim iaitu pemilik syarikat giro holdings yang berasaskan perkapalan. Setelah hampir setengah jam, aku menuruni anak tangga bergegas mendapatkan idham yang sudah kemerahan menahan marah.Idham memandu dengan tenang.
"kita nak pergi mana ni?" tanyaku bila keadaan agak sepi
"ehhhemmm......rumah i...!!!!setelah agak lama menyepi, terdengar jelas dicuping telingaku idham berdengus benci seolah-olah aku pesalah yang bakal dijatuhi hukuman.
"macam mana dengan amir...jadi ke dia balik arini?sengaja aku ingin beramah dengannya.
Dia kehairanan."yang you sibuk sangat kenapa?" dia menarik nafas panjang.
Aku mengeluh lagi.tidak puas hati dengan jawapannya tadi.
"heiiii....something wrong.dia agak terkejut dengan tingkahku.
Aku terdiam. sebentar tadi , aku benar-benar benci dengan omongannya tapi sebaik saja mendengar intonansi suaranya aku mulai goyah. Kemarahanku surut serta merta.


vila baginda
sebaik sahaja sampai tanganku diheret kasar. dia merangkul pinggangku dan berpura-pura sebagai suami mithali.
malam itu kami pulang agak lewat ke rumah kerana tidak sampai hati menolak pelawaan umi untuk berada lebih lama dari kebiasaannya.
Keesokan harinya, aku terlewat bangun. Dan aku terlupa bahawa aku terpaksa menghadiri satu mesyuarat berkaitan pelajar disekolahku. Dan tidak seharusnya aku mengabaikan tugasku sebagai seorang guru.
Aku paksa diri untuk bangun. Dalam keadaan begini tak semena-mena pandanganku jatuh pada idham yang mula terpacul di muka pintu bilikku dengan wajah bengis. Seram sejuk aku dibuatnya.
"lembab.." hanya itu yang sempatku dengar.namun sedikitpun aku tidak terasa dengan kata-kata itu. Mungkin sudah terbiasa mendengarnya setiap kali lelaki itu menungguku.
Aku hanya mengenakan baju kurung biasa dengan solekan nipis dan bertudung . dia menarik nafasnya kuat dan mula mempersoalkan cara pemakaianku yang dianggap kolot serta ketinggalan zaman.
"selama ni awak perhatikan cara saya berpakaian? What is wrong with my dressing?"i am what i am encik adam.
Dia agak terkejut dengan tingkahku. Tidak pernah sekalipun aku meninggikan suara meskipun maruahku diejek-ejek olehnya tapi aku sedikit terkilan dengan omonganya sebentar tadi. Aku membatukan diri dan memandang kesebelah kiri. Kelihatan sekumpulan pelajar sedang berlari anak untuk mengejar masa. Loceng akan dibunyikan tepat jam 7.30 pagi.
"i bukan nak ajar you ain, tapi i rasa pakaian yang you pakai ni kolot sangat..apa salahnya kalau you pakai kebaya takpun skirt je."
"Thank you very much but i’m not interested." Gila, agaknya dah mereng tiba-tiba nak aku pakai skirt..ingat aku ni kerja macam dia ke.bodoh betul.aku bermonolog sendiri dan berlalu pergi sebaik saja kereta berhenti tanpa memberi kesempatan untuknya mengkritikku lagi.

2 bulan selepas itu.
Aiman pulang seleps berjaya mendapatkan segulung ijazah. mesti umi bangga dengannya.

"iman dah lapar nih..jom le umi kita pergi makan." Terdengar rengekan manja. Pertama kali aku melihat dia begitu.masih marahkah dia pada aku? Kenangan dulu menerjah kembali dalam kotak fikiranku.
"kenapa ain terima lamaran tu?suaranya makin tinggi.
"ain sukakan abang adam ye? kenapa ain diam?"
Aku hanya membisu seribu bahasa. Tiada kata-kata yang mampu aku ucapkan kepadanya. Wajahnya begitu sayu. Dia seakan hilang arah.
Aku semakin gelisah. Terasa amat bersalah kerana terpaksa mengorbankan sekeping hati demi membalas jasa kedua orang tuanya.
"dia pilihan pertama ain kan?" suaranya semakin kendur.
"kalaulah saya tak pernah kenal ain, mesti semua ni takkan jadi.mungkin ain bukan untuk saya. Saya pasti akan bencikan ain..maaf sebab menganggu hidup ain selama ni.
Dia berlalu meninggalkanku. Tidak terdaya untuk aku berjalan. Tidak semena-mena tangisan tercetus dari bibirku. Hatiku begitu perit.
"maafkan ain iman?"ucapku perlahan. Airmata terus mengalir perlahan-lahan membasahi pipiku.
Aku rasa terasing seketika. Terlalu jauh untuk mengapai kenangan lalu. Perasaan itu tetap terkurung di situ.aku memandang ke arahnya, dia semakin kacak lebih tampan dari dulu. Ketinggiannya, kulitnya yang sawa matang, mata hazelnya begitu indah sekali dimataku.
Aku terus melihat telatah anak beranak yang lama terpisah tanpa rasa jemu. Dia langsung tidak memandangku.aku memandangnya tanpa sepatah kata
"you okey ke?" aku tersenyum mendengar nada kebimbangan idham.
"okey.
"are you sure you’re okey?" suaranya seakan bimbang
"okey je." Aku tersenyum melihatnya. Dia mengenggam jari jemariku begitu erat. Cemburukah dia?
Sekali lagi kenangan dulu bermain-main di fikiranku.
"dulu orang tua-tua selalu cakap dengan bencikan seseorang, hidup kita akan lebih baik. Mungkin kita akan Berjaya capai apa yang kira nak."
Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal.
"oh, ye ke?"aku menduga.
"macam mana kalau saya kahwin dengan orang lain, misalnya abang adam?" sengaja inginku pancing hatinya. Wajahnya masih tenang
"maybe, saya takkan maafkan nurul ain sampai bila-bila". Dia mengangkat tangan kirinya seakan berikrar.
"hah?"aku terkejut. "ye ke?" kali ini aku benar-benar cuba menghayati makna tersirat kata-katanya tadi. Aku mula rasa tidak sedap hati.
iman menarik tanganku, bagai dipukau. Aku ditarik ke dalam pelukannya. Dia mengeluh.
"ain, kalau suatu hari nanti kita terpisah, macam mana ya?
Aku merenungnya, terasa beban yang ditanggung begitu berat. Dia begitu tulus mencintaiku. Aku semakin menyayanginya.
"ain, boleh tak kalau saya mintak ain temankan saya sampai bila-bila?"bisiknya perlahan.
Dia memelukku erat.aku cuba merenggangkan pelukanya padaku. Dia enggan melepaskan pelukannya. Tanganku diletakkan ke dadanya.
" disini tempat ain sampai bila-bila kalaupun kita takda jodoh suatu hari nanti."
"I love you."hanya itu yang mampu ku ucapkan padanya. Bagiku dia adalah pemberian tuhan yang terbaik dalam hidupku.
Tiba-tiba satu suara menarikku kembali ke alam realiti. Tiada lagi gelak tawa yang dapat ku dengar.
"ain..panggil adam dalam kesibukan aku mengimbau kenangan dulu. Aku tersenyum padanya.
"umi tengok ain macam susah hati je?ain tak sihat ke ni? Hanya umi yang menyedari perubahanku.
"sakit?" soal iman sambil tersenyum lantas menarik hidungku. Aku mengaduh kesakitan dan menepis tangannya. Aku tersenyum sendiri, entah kenapa kenangan bersamanya sering menerjah benakku.
Kami tidak bermalam disitu. Lagipun adam asyik menggesaku untuk pulang awal. Dia seolah-olah tidak menyenangi kehadiran iman pada malam itu.
"i tak suka cara you pandang iman." adam bersuara tegas tanpa sedikitpun menolehku.
"you isteri i." Dia seakan-akan memberiku amaran.wajahnya begitu bengis.
Aku hanya mengangguk dan mengiyakan kata-katanya.
Keesokanya seperti biasa aku akan bangun awal untuk menyediakan sarapan dan bersiap-siap untuk ke sekolah. Hari ini aku sendiri ke sekolah. adam awal-awal lagi ke pejabat.

Jangan pulang lewat
kalau tak nak makan penendang i.
idham.

Aku tersenyum sendiri apabila membaca sekeping kertas yang sengaja diselitkan berhampiran meja kerjaku. Hari ini merupakan hari terakhir untuk aku mengajar di sekolah itu. Seperti biasa guru ganti seperti aku tidak akan lama di situ. Terasa sayang untuk meninggalkan sekolah tersebut. Aku menghabiskan rutinku dengan membelek-belek akhbar. Untuk mendapatkan kerja. Tnpa aku sedari perasaan sayang mula bertahta di hati, sayangkah adam kepadaku? persoalan itu sering berlegar-legar di mindaku.terasa perbezaan kami amat jauh. dia keju sedangkan aku hanya kangkung. manakan dapt bersama.namun takdir tuhanlah yang telah mengikat kami.aku bersyukur atas kurniaan-Nya.
posted by Penulisan2u @ 4:16 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
71 Comments:
  • At 12/9/09 5:18 PG, Blogger uu said…

    hmmm...
    peninglah...nama asyik bertukar jr....
    ending mcm tergantung
    pe2 pun, percubaan yang bagus....
    cuba lagi untuk next karya ye....

     

  • At 12/9/09 6:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ntahnye..
    kjp adam..kjp idham..
    pas2 cite belit2..
    xbest lgsong..
    xde kene mengene ngan keju o kangkong pon...

     

  • At 12/9/09 6:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita tu dh ok,
    tp nama n flow yg xteratur menyebabkn org konfius..
    nxt time try wt cte step by step k?
    ending pn mcm tergantung..
    ape2 pn,its a gd try..
    best of luck utk nxt entry..

    -ikhlas tanpa nama-

     

  • At 12/9/09 7:59 PG, Anonymous biena said…

    btoi3,,
    xphm + conpius + berbelit-belit

     

  • At 12/9/09 11:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xpaham langsung la...sapa iman?sapa ain? pas tu adha,idham la..langsung x paham
    tp pe2 pun citer ok cuma tak paham watak je

     

  • At 12/9/09 12:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening2...cuba la tetapkan nama 2....
    dari awal da byk salah..
    cuba lagi ye..

     

  • At 12/9/09 1:15 PTG, Blogger ~:: Izzati ::~ said…

    confused r..
    nama asyik tukar2 je...

     

  • At 12/9/09 1:18 PTG, Blogger iriz said…

    nme y tuka2..
    buat org konfius la..

    ending pun tergantong..
    pastu xde kne ngena dgn keju n kangkong pun...

    hailoh..
    rsenye cite dah oke..
    tp.....;(

    btw..usaha lagi! chaiyok2!

     

  • At 12/9/09 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku binggong sgt4!!!!!tlglah

     

  • At 12/9/09 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    berpinar mata aku!!!!!
    tak paham gila terbabas betol!!!!
    adedeh..

     

  • At 13/9/09 7:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    entah ape2

    -BUdak bosan-

     

  • At 13/9/09 11:42 PG, Anonymous syeraho said…

    kurgkn dialog, bykkn penceritaan + bahasa yg mantop, itulh yg cikgu bm sy ckp klu nk wt cerpen yg bagus... jln citer rasenye da okay, just plotnye cam tak kronologi, flow jln citernya tak cantik. klu leh dlm cerpen jgn letk byk sgt watak, takut jln citer jd kelam-kabut. jln citer da okay da tu, gambatte!

     

  • At 13/9/09 11:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iman tu aiman la.. nama manja..
    nama iman kan Aiman Adha..
    abang dia.. Adam idham kot...
    lorh ain tukan watak heroin.. budak yang dia langgar dulu..
    sweet citer..

     

  • At 13/9/09 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hah lupa nak cakap.. kankung refer pada orang biasa.. orang susah
    keju lak untuk orang kaya..
    don`t you think like that!!

     

  • At 13/9/09 12:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ntah pape laa. pening sgt membaca. kejap adam kejap idham kiejap aiman, kejap iman. aduyaaiii!

     

  • At 13/9/09 3:51 PTG, Anonymous miss S said…

    aku rs cam x match ja tjk dia dgn cita ni..

     

  • At 13/9/09 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape kate pnulis btolkan blek cerpen ni?
    tak pon..smbg lgi

     

  • At 13/9/09 5:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita ne bez klu wat leklok...
    ne mcm huru hara ja jdnya...
    pa2 pun jgn give up..
    ada potensi 2 jd pnulis yg bagoz
    ok gut luck!!!

     

  • At 13/9/09 10:51 PTG, Anonymous butterfly05 said…

    cte dh ok rsenye...
    tp name asik btukar...
    confius2...kjap adam, idham which one????
    ending pn cam tergantung je...
    anyway..gud luck...

     

  • At 14/9/09 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening ble bace citer nie...
    x de kena dgn tjk...mane kngkung vs kejunye???

     

  • At 14/9/09 5:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nyesal tul bace cite ni..
    ntah pape.. argggghhh!!!!

     

  • At 15/9/09 3:20 PTG, Blogger :: caCtusmeLon :: said…

    sakit mato...otakku berkerja dgn keras untk memikirkan nama2 itew

     

  • At 15/9/09 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nama.bg sebijk cukup lah..aiman, iman. adam, idham.. yg langgar pulak, adam tp nama aiman. writer ni pun konfius skali nih.

     

  • At 16/9/09 3:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    arghhh peninnnnnn...
    penat ak bc.. dah la kul 3pg dh nie..
    igt nk ilang tension.. tp makin tension..
    hukhuk..
    jalan cerita yang sgt2 kurg kemas....
    plis try later..uhuuuuuuu

     

  • At 16/9/09 1:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huh! mmg peninglah... ingatkan ending yg best tp
    kureng... try the best k... -Chikun

     

  • At 16/9/09 3:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tajuk citer mnarik...tp aduhai...pening pale...nama bertukar2..

     

  • At 16/9/09 4:28 PTG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    BORED N DIZZY.....=(

     

  • At 17/9/09 2:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa jd kat qistina? bkn dia kakak nurul ain ke? pas2 napa ain tu pi villa baginda? huhuhu...confuse maa...
    newey, bleh di mantapkan lagi.

     

  • At 18/9/09 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yoo...this is not really fascinating...i'm blurred...

     

  • At 18/9/09 2:15 PTG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    ak da pening kjp idham,adam,iman,ain pe laa tuh la..
    ish3

     

  • At 18/9/09 4:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pning2..
    tjuk cm menarik,cite nth pape la..

     

  • At 19/9/09 12:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baru bace sket da pening..& tanak bace da
    cube lg ehh smpai mudah sket nk bace

     

  • At 22/9/09 8:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ENTAH..NGARUT JE. SKIT OTAK AK NK PHM

     

  • At 23/9/09 3:11 PG, Blogger AkMa said…

    erk..kepeningan sebentar..
    adesss @__@
    xpe2..cube lg ^_~

     

  • At 24/9/09 8:48 PG, Anonymous Mus said…

    First baca cam best je...
    Tp ending plak tergantung...
    Ade sambungan ke...?
    Nama plak btukar2..pening2...

     

  • At 25/9/09 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tersangatlah memeningkan...watak tak banyak tapi nama2 sungguh menggelirukan. terlalu banyak tempat...terlalu banyak adegan...buat penulis sendiri jadi keliru...buat pembaca huruhara!

    ada mesej untuk disampaikan tetapi tidak kesampaian kerana kekeliruan yang dicipta...
    cuba perbaiki, ya...semoga berjaya =)

     

  • At 25/9/09 6:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kah3...sian penulis...penulis..ape2 pun jgn giveup k..citer ni u baiki balik...kalau nk smbung pun ok jugak..baiki tau..citer daa best...betul2kan nama2 je..ok penulis...gudluck..nnti tajuk dier wat tajuk yg sama..kalau x nnti org xtau...ok..jgn luper tau

     

  • At 26/9/09 12:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang agk menarik cuma kena perbaiki sikit lagi je..
    agak keliru dgn name yg bertukar2 tu.. salah taip ke mmg sngaje?..cerite pn agk berbelit sket...
    cube lah smbung crite nie.. mesti best sbb jln crite tu dh ade dh..
    papepun gudluck...n good try!

     

  • At 26/9/09 8:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak faham...
    mesej pun tak jelas...
    usaha lg...;-)

     

  • At 27/9/09 7:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu..fening2.
    kompius gler..
    pe jd ngn qistina??
    n nape ttbe adham leh kwen ngn ain??
    huhuhuhu

     

  • At 29/9/09 1:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa pnya cite lah..
    xfhm aku...
    lain kali bce dlu seblm org lain bace..
    semua dah pning...
    apa daaaaaa...

     

  • At 2/10/09 3:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ONTAH APO2...
    DEN BOIE 0.5 DR 10..
    NAMO ASEK TUKA2 YO..
    PONING KPALO DEN..
    CAGHO PNCERITAAN TLMPAU LAJU, EKAU NK POIE MANO?
    DEN X BC SMPI ABIH PON, X SELEGHO..

     

  • At 11/10/09 1:12 PG, Blogger FiFFyMaFiA (",) said…

    citer pe nih. dah la nama tukar2, pening hotak aku laa.. boikot la citer nih

     

  • At 12/10/09 3:23 PTG, Anonymous poisonivy said…

    sesungguhnya kepeningan melanda otak ku..tersgtla konpius nye diri aku lepas bace cite ni...

     

  • At 16/10/09 4:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    agak memeningkan kepala....
    try jgn tuka nama org....
    anyways, nice try...

     

  • At 17/10/09 8:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter best tp trgantung....
    btw keep it up.....

     

  • At 20/10/09 11:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam, adoii yaaiii...
    pening pale sy wak..
    pe pun.. dont give up..
    keep it up..tq

    -najjah-

     

  • At 20/10/09 5:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xbest langsong....

     

  • At 20/10/09 9:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nie best. tapi ade yg kurang ckit.jln citer memeningkan kepalalah.citer mmg best giler. first time jmpe
    jln citer camni. takde smbgn ker? best giler

     

  • At 21/10/09 12:13 PG, Anonymous deli said…

    xfaham laa...
    plot citer agak terabur

     

  • At 23/10/09 1:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Pening... nama asyik bertukar, plot cerita nampak tak tersusun..rasanya ending tergantung...Percubaan yang baik tapi kena banyak buat ulangkaji..
    Good Luck...

     

  • At 24/10/09 11:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    adeh..penin'

     

  • At 27/12/09 5:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa kaitan tajuk ngan jln cite??????????????????
    pening kpl bc cerpen ni
    sbb nama asyik ter2kar2x..

    pliz
    wat yg lbh elok lg nnti

     

  • At 2/2/10 6:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantung arrr.......

     

  • At 22/2/10 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg pening pn..

     

  • At 24/3/10 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte pe nh???
    pening..
    dh la ngh tensen..
    ++++ tensen bace cte nh..
    gram btol..
    ingt nk release tensen td..
    adoy..
    sory kalo kasr..
    tlmpau gram sgt nh..

     

  • At 8/5/10 12:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    y kawen ngn heroin 2h idham ke adam??
    klo adam..nme pnuh dye kan adam adha??
    ape sume ni??
    btw..2 d writer..gud luck 4 your next story!!!^^

     

  • At 10/5/10 11:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apa citew ni? tak paham la... putar belit. knp ain kawin dgn adam? apa jadi hbgn dia ngan aiman? qistina macam ne? bkn kew qistina tu akak ain? apa penerimaan dia bile adk dia kawen ngan kekasih hati die? mcm tak berpengalaman jew nak buat cerpen? jaln citew dah ada dh. tapi tak ulas lebih panjang lagi. apa la... sory penulis banyak sgt komen, tapi sy ckp benda yang betul. TINGKATKANLAH USAHA DENGAN LEBIH GIGIH YE.!!!

     

  • At 26/6/10 12:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kene banyak belajar dan timba ilmu penulisan ni lg..
    byk sgt kelemahan..
    idea ada, tp itulah, lemah, sgt lemah..

    MISS F

     

  • At 15/11/10 8:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening baca ceta ni..nama asyik bertukar n jln ceta pon berterabur...

     

  • At 29/11/10 7:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry lah kal0 sy ckp. tp sy ta phm la cter nie.. ber belit2.. mgkn bole ubah jd lbh baek lg. 1 lg, name asyik bertukar. sy ta tau yg mnew satu. sorry lah ek?? ini pndpt sy. sy jujur, jgn mara tau. anyway congrates sbb dpt hasil kan jgk cerpen ni drpd sy ta prnh wat ap. u kira ok lah coz ad gak cerpen. teruskan berusaha. chaiyok!! chaiyok!!

     

  • At 9/12/10 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eeeee.....pening la...

     

  • At 13/12/10 11:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sumpah pening giler bce cerpen ni..
    tp pape pon congrates ye penulis...

     

  • At 27/2/11 7:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Booooooooooooooooooooooreddd.. >.>
    erghh. name pehal asyik tuka2? aiseyy,da tu cite bebelit lak tu. kasi pening pale aku je. tajuk da best. cite x best lak. huhu. pepehal. all the best. n gudluck.

     

  • At 20/4/11 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pening sbb xpham...jap aiman,jap adam,jap idham...pening2x...n xpham langsung......

     

  • At 1/6/11 9:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yihh???
    ta paham,,,adam tue sker ker x kat ain???idham tue saper???
    ain sker kat saper???rezal plak aper jd kat dier???jln cter dier bnyak ta pahm la...soey to say kay...berbelit-belit sket,,,papehal,,nice try...

     

  • At 12/7/11 12:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uish... penin aa... jln crite cam bes... tapi watak dok tukar name je... kalo dah gelar aiman... biar le aiman smpi abis.. kalo adam... biarlah adam smpi tamat crite.... nak bace pun jadi x dak mood... penulis kene lebih berhati-hati lain kali

     

  • At 30/8/11 3:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    peninnn..ntah apa2..k0npius ngan nma2 tu..
    qistina g villa xjmpk ain ke?..
    time brangan tuh lg peninnn..
    sakit ati la bca crpen ni..
    s0rry to say la but..
    pnulis,g0 back n prctice..
    jngn buat alai balai je..

     

  • At 7/11/11 10:06 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak aiii....pning lalat ijau aq bce menatang nieeh..b'tuka2 nme depa . .nk bwat ctew bce laa dlu.bwat owg laen knpiuss jeaa . .NANA SAYANG ALEP<33

     

  • At 24/11/11 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape nie...
    tak best langsung cite nie...
    menyesal je bace...

     

  • At 20/7/12 10:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nma asyk btukar2....pning bca,ending plak krang pham ayat tgantung
    pape pn keep it up ok...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group