BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : Kalau jodoh tak ke mana
Nama Pena : secretive

"Alamak, aku tersilap hantar mesej. Kat siapa pulak aku hantar ni. Tu le. Time ngantuk, hantar mesej. Kan dah silap hantar. Teruk betul."

Elna menyemak kembali senarai mesej dihantar dalam telefon bimbitnya.

"Aqi? Alamak, macam mana aku boleh terhantar mesej kat dia ni. Matilah aku. Malu aku nak jumpa dia. Adey, apa aku nak balas kat dia ni ye."

Jari Elna menari-nari di atas keypad telefon bimbitnya. Kemudian, dia menekan sesuatu.

:::Aqi, sory. Aku tersilap hantar mesej kat kau malam tadi kan? Aku nak hantar kat mama aku. Sory sangat2:::

Elna menunggu. Tetapi tiada balasan.

"Ish, macam mana la aku boleh terhantar kat mamat tu. Apa pula kata dia nanti. Ya Allah, dia lah satu-satunya insan yang aku sayang selain familyku."

Sememangnya Elna telah mula menyayangi lelaki itu selepas mereka berkenalan dan berbual semasa tahun pertama mereka di ipta itu. Cuma sebelum ini Elna tidak ambil kisah kata hatinya. Dia hanya menganggap itu mainan perasaan.

Tetapi setelah lelaki itu ikhlas membantunya semasa dia mahu pulang ke rumah, Elna tertarik dengan sikap lelaki itu. Lelaki itu seorang yang penyabar. Lelaki itu juga adalah teman sekelasnya.

Cuma Elna berlagak selamba kerana dia tidak mahu kecewa. Dia malu jika lelaki itu tidak menyukainya seperti dia menyayangi lelaki itu.

Oleh sebab itu, Elna hanya memendamkan perasaan itu jauh di sudut hatinya.

"Ish, teruk betul la aku ni. Dia tak balas. Confirm dia marah or tak suka. Teruknya aku ni!" Elna mengetuk kepalanya berulang kali. Dia geram dengan dirinya sendiri yang telah mula menyayangi lelaki itu.

-------------------------

"Woi, Aqi. Ni kenapa ketawa sorang-sorang ni? Dah kena sampuk ke?" Ajib menegur teman sekelasnya, Faqih.

Faqih terus tersenyum sendirian. "Apa la dia ni. Manja betul call mak dia ‘mama’. Hehe. Macam mana la dia boleh hantar kat nombor aku ni. pelik betul. Entah-entah….Ish, perasan je aku ni. tak mungkin dia syok kat aku."

Faqih menggeleng-geleng kepalanya. Dia bercakap sendirian.

Ajib hairan melihat sikap kawannya itu. "Woi, kau ni sihat tak? Tadi gelak sorang-sorang. Ni, cakap sorang diri pula. Baik kau pergi hospital. Teruk kau ni."

Faqih menutup telefon bimbitnya. Dia memandang Ajib.

"Bukanlah. Aku sihat walafiat lagi ni. Jangan risau. Aku geli hati baca mesej Elna. Dia tersilap hantar. Apa kena la dengan minah tu."

"Yang kau suka sangat tu kenapa?"

"Mana ada. Biasa-biasa je la."

"Aqi, pinjam handphone jap. Kredit aku habis."

"Nak buat apa?"

"Adalah."

Faqih menyerahkan telefonnya kepada Ajib. Ajib mengambil kesempatan itu untuk melihat peti masuk. Dia melihat nama Elna tertera dalam peti masuk. Semuanya daripada Elna. Ajib mengesyaki sesuatu.

"Aqi, kau single lagi ke?"

"La, kau ni macam tak tau pula Ajib. Aku mana pernah bercouple. Malas la."

"Suka hati kau la. Nah, thanks sebab bagi pinjam."

"Alright. No hal."


Kemudian, Ajib yang sememangnya rapat dengan Elna kerana Elna selalu meminjam motosikalnya, menghantar mesej kepada Elna. Kreditnya masih ada. Cuma dia mahu memastikan sesuatu.

Kini, dia pasti, kedua sahabatnya, Faqih dan Elna saling menyayangi Cuma tiada siapa berani meluahkannya lagi.

:::Elna, kau buat apa sekarang?:::

:::Baru hantar assignment. Kenapa Ajib?:::

:::Aku nak tanya something ni. Jangan marah sudahlah.:::

:::Apa?:::

:::Sejauh mana kau rapat dengan Aqi?:::

:::Kenapa kau tanya?:::

:::Dia asyik cakap pasal kau je.:::

:::Dahlah. Merepek je. Kitorang kan kawan. Mestilah selalu dia cakap pasal aku:::

:::Masalahnya dalam handphone dia penuh dengan mesej kau je. Dia langsung tak delete:::

Elna terkedu. "Betul ke apa yang Ajib beritahu ni? Ya Allah, apa jadi ni. Elna, sabar. Maybe dia malas nak delete kot. Entah-entah dia dah ada awek. Relax." Elna cuba menenangkan hatinya.

:::Elna, kenapa tak balas?:::

:::Biarlah. Dia lupa delete tu. Abaikan je. Aku nak buat kerja ni. Ala, takde kaitan dengan aku. Nanti kalau dah penuh inbox tu, dia delete le tu:::

Ajib menggelengkan kepalanya. Dia yakin Elna memang menyayangi Faqih kerana dia dapat mengagak daripada perwatakan temannya itu. Dia memahami Elna sememangnya susah untuk membuka hatinya untuk sesiapa.

Tetapi setelah bertemu dengan Faqih, Elna seolah-olah mahu menerima seseorang dalam hidupnya. Ajib hanya mampu berdoa yang terbaik untuk mereka. Dia berasa terhutang budi kepada Faqih kerana telah banyak membantunya dalam pelajaran.

----------------------------------

"Aqi, macam mana dengan result kau?" Elna bertanya.

Faqih berasa suka kerana Elna menegurnya tetapi dia hanya berlagak selamba.

"Jatuh le result aku sem ni. Teruk betul aku ni."

"Janganlah give up. Boleh belajar lagi. Usaha lagi." Elna memberi kata-kata perangsang kepada lelaki kesayangannya itu.

"Em…." Pendek sahaja jawapan Faqih.

‘Teruk betul la dia ni. Ish, aku lagi teruk. Kenapa aku ni sayang sangat kat dia ni. Apa aku nak buat ni. Oh, hatiku, tolonglah fahami aku. Janganlah sayang dia. Entah-entah dia tak suka aku. Malunya.’ Elna berperang dengan kata hatinya.

Faqih melihat Elna dari jauh. Dia dapat melihat keresahan hati wanita yang disayanginya itu.

Mata mereka bertentang. Elna perasan Faqih sedang melihatnya. Elna segera beredar dari situ.

"Ish, kenapalah hati aku terasa nak berbual dengan dia? Baik aku jangan jumpa dia lagi." Elna bercakap sendirian.

Faqih perasan Elna seolah-olah menjauhi dirinya. "Adakah Elna tidak suka aku mengganggunya dengan mesej-mesej aku tu?" Dia menggaru-garu kepalanya.

Sememangnya, Faqih selalu menghantar mesej-mesej, mengadu kepada Elna berkaitan masalahnya dalam pelajaran. Dia datang dari negeri yang jauh. Dia selalu mengadu kepada Elna berkaitan kerinduannya kepada keluarga.

Dia begitu gembira kerana Elna melayan semua mesejnya dan selalu memberi kata-kata perangsang kepadanya.
Tapi sejak akhir-akhir ini, dia sendiri yang cuba menjauhkan diri daripada Elna. Dia berasa sungguh bersalah tetapi dia takut untuk meluahkan perasaan sayangnya kepada Elna.

------------------------------

"Woi, brother. Kenapa kau ni penakut sangat. Tell her the truth. Takkan dia nak mulakan dulu. Dia perempuan. Malulah dia."

Faqih memandang Ajib dengan penuh kehairanan.

"Apa yang kau merepek ni Ajib?"

"Aku tak merepek. Aku cakap apa yang patut."

"Apa ni? Aku tak faham."

Ajib menghampiri Faqih dan menepuk-nepuk bahu kawannya.

"Aqi, aku rasa Elna pun rasa macam mana kau rasa."

"Elna? Kenapa pula dengan dia?"

"Aku tau kau dah lama sayangkan dia."

Faqih terdiam.

Ajib menelan liur sebelum bersuara.

"Aku rasa baik kau call dia sekarang. Jangan seksa hati dia lagi. Kau selalu mesej dia, mengadu macam-macam tapi bila dia bagi kau mesej or jumpa kau, kau buat tak tau je."

Faqih tidak mampu berkata-kata. Dia merasakan dirinya bersalah. Dia akui dia tidak pernah mahu membalas mesej Elna jika kawannya itu menghantar mesej.

Elna sahaja yang rajin melayani aduannya.

"Ya Allah, Ajib. Aku dah banyak bersalah kat dia la. Apa aku kena buat sekarang ni?"

"Nah, ambil ni."

Ajib menghulurkan telefon bimbitnya.

"Nak buat apa ni?"

"Call her now."

"Tapi aku tak sure. Entah-entah dia anggap aku kawan sahaja."

Ajib tidak mengendahkan kata-kata Faqih. Dia terus mendail nombor Elna.

"Hello, Ajib. Kau nak apa call aku ni?" Elna menjawab.

Ajib menekan butang ‘loudspeaker’. Ajib menghembuskan nafas. "Elna, boleh aku tanya sikit."

Elna ketawa. "Kau ni macam tak biasa je dengan aku. Kenapa serius sangat ni?"

"Elna, kau ada sayang kat siapa-siapa tak?"

Elna ketawa kecil. "Kau ni tanya aku macam kau nak masuk meminang je. Bila nak datang? Boleh aku bagitau parents aku awal-awal. Hehehe."

Ajib ketawa kecil. Faqih juga hampir ketawa.

"I’m serious la my friend. Bagitau je la. Kita kan dah lama berkawan."

"Ada la seorang insan tu tapi entahlah. Aku tak nak la bagitau. Biar aku pendam sorang je. Kau nak ngorat aku ke? Sorylah. Aku dah terlalu sayang kat dia." Nada suara Elna sayu.

Faqih berdebar-debar.

"Ala, Elna. Tu bukan jawapan. Takkan hint pun takde."

"Kenapa kau nak tau sangat ni?"

"Ala, apa salahnya aku nak berbual kosong dengan kau petang-petang ni. Kalau kau dah berpunya, senang sikit aku nak bagitau sesiapa jangan ngorat kau lagi. Dah di ‘booking’. Hehehe."

Elna ketawa lagi. "Kau ni merepek je la. Sekarang aku nak berkawan je. Bab-bab sayang ni, dah konvo nanti baru aku bagitau."

"Kenapa kau sayang orang tu?" Ajib tidak puas hati. Dia mahu membuktikan kepada Faqih. Faqih hanya diam mendengar.

"Entahlah. Dulu, aku anggap dia biasa je. Tapi bila dah lama-lama tu, aku jatuh sayang pula kat dia. Aku pun tak tau macam mana. Tapi dah banyak kali aku cuba buang rasa sayang aku ni. tak boleh juga. Tension betul aku. Aku tak nak dia tau sebab maybe dia tak suka kalau aku sayang dia."

"Belum cuba belum tau la Elna."

"Biarlah masa menentukan. Yang aku tau, aku betul-betul sayangkan dia sebab aku dah faham masalah dia."
"Siapa dia tu?"

"Sory. Secret. Ok lah. Aku nak pergi jogging ni. Lama pula bergayut dengan kau. Habis la kredit kau. Sebelum aku lupa, tolong rahsiakan apa aku cakap ni. Malu aku kalau orang lain tau. Promise?"

"Promise. Jangan risau. Pergilah jog. Kurus sikit." Ajib ketawa.

Elna geram. "Teruk betul la kau ni. Ok. Assalamualaikum."

-----------------------------

Faqih tidak tidur lena malam itu. Dia pasti orang yang Elna maksudkan adalah dirinya.Dia berasa bersalah walaupun hatinya sangat gembira. Sayangnya tidak bertepuk sebelah tangan.

Dia memikirkan cara untuk memberitahu Elna. Faqih menekan butang ‘start’ pada telefon bimbitnya. Dia mahu mendengar semula perbualan Elna denga Ajib.

Semasa Ajib berbual dengan Elna, Ajib sempat menekan butang perakam. Faqih telah memindahkan file perbualan ke telefon bimbitnya.

Dia lega setelah mendengar kata-kata Elna berulang kali. Dia menghembuskan nafas. Faqih mahu menenangkan hatinya.

Dia menuju ke bilik air dan mengambil wudhuk. Dia mahu solat istikharah. Dia mahu memastikan kata hatinya tidak dipengaruhi nafsu semata-mata. Lama Faqih bersujud. Dia mahu Yang Maha Esa menunjukkan jalan yang betul untuknya.

Sementara itu, Elna mengimbas kembali kata-katanya kepada Ajib. Dia merasakan dia tidak patut memberitahu Ajib walaupun kawannya itu rapat dengannya. Elna telah mengingkari janjinya sendiri.

Dia tidak tenang. Dia merenung wajahnya di hadapan cermin.

"Ya Allah, apa yang dah aku buat ni? Ish, aku tak patut bagitahu sesiapa. Teruknya aku ni! Aqi, maafkan aku. Aku sayangkan kau. Tolong jangan putus sahabat dengan aku."

Elna menampar manja pipinya. Dia memegang kepalanya. Air matanya menitis. "Ish, kenapa aku ni? Ya Allah, tolong buang perasaan aku ni! Aku tak tertanggung. Sakit rasanya!"

Elna memegang dadanya. Dia tersedu-sedu menangis. Inilah kali pertama dia menangis kerana menyayangi seorang lelaki. Elna menangis sepuasnya.

Elna bangun untuk solat istikharah. Selesai bersolat, Elna berdoa.

"Ya Allah, tolonglah hambaMu ini. Jika dia bukan jodohku, tolong buangkan perasaan sayangku ini. Aku tak sanggup menanggungnya lebih-lebih lagi dia sahabatku. Aku tak sanggup berjumpa dengannya di dalam kelas dengan perasaan sayang ini Ya Allah.

Aku takut dia tak suka. Tolonglah aku. Seandainya jodoh kami berdua, tunjukkan aku jalan yang betul. Tunjukkan aku kasih sayangnya jika dia menyayangi aku."

Elna tersedu-sedu. Tidak pernah dia berasa sakit begitu. Dia menutup pintu hatinya sebelum ini.

-------------------------------

"Assalamualaikum, Elna." Faqih menelefon.

Elna terkejut. Lama dia tunggu untuk menjawab panggilan telefon itu tadi. Dia menjawab salam.
Faqih menghembuskan nafas.

"Elna kat mana ni? Tak nampak pun keluar makan or kat mana-mana dalam kampus ni."
"Balik rumah. Homesick macam orang kat sana tu."

"Elna, kau suka aku ke?"

"Mestilah. Kau kawan aku. Semua kawan aku suka. Kalau tak suka, musuh namanya." Elna merasakan sesuatu kelainan pada nada suara Faqih.

"Maksud aku, selain tu. Kau sayang aku?" Faqih tidak mahu menunggu dengan lebih lama. Dia berasa bersalah yang teramat sangat.

"Apa yang kau cakapkan ni. Aku tak faham. Sory." Elna berpura-pura.

"Elna, aku ikhlas sayangkan kau. Sayang lebih dari seorang kawan."

Elna terkedu. ‘Betul ke apa yang aku dengar ni?’ Hatinya bertanya.

"Alhamdulillah." Elna membalas.

"Em? Kenapa Elna?"

"Aku bersyukur sangat. Aqi, maafkan aku. Aku dah lama sayangkan kau lebih dari seorang kawan."
Faqih berasa sangat gembira. Dia bersyukur.

"Is it true, Elna? Alhamdulillah. Elna, aku terlalu sayangkan kau. Kenapa kau tak nak bagitau yang sebenar? Kenapa suka menyeksa hati sendiri?"

"Sebab kau selalu ignore mesej aku. Sebab aku takut kau tak nak kawan dengan aku kalau aku sayangkan kau lebih dari seorang kawan."

"Childish la kau ni. Aku minta maaf Elna. Aku sengaja tak nak balas mesej-mesej kau tapi kau selalu melayani mesej-mesej aku. Aku dah seksa kau. Maafkan aku."

Sayu sahaja suara Faqih. Elna mengesat air matanya yang hampir mengalir.

"Aqi, aku tak pernah marah kau. Aku senang dengan mesej-mesej kau. Aku tau masalah kau. Aku gembira sebab kau pilih aku untuk luahkan masalah."

"Elna, aku sayangkan kau. Terima kasih sebab menerima kasih aku."

"Aqi, kalau jodoh kita bersama, insyaAllah, kita dalam keredaanNya."

"Elna, aku bercadang, kita rahsiakan sahaja ikatan kita ni. Ajib saja yang tau sekarang ni. Dia yang dah banyak nasihatkan aku."

"Aku pun berfikir perkara yang sama, Aqi. Aku tak nak hebohkan perkara ni. Biar kita saja yang tau. Sebab aku nak both of us tumpukan pada pelajaran dulu. Cuma aku lega. Hati aku tenang sekarang."

"Lega? Aku pun macam tu. Elna, thanks for loving me."

"Mee too."

"Bila balik sini?"

"Ahad ni."

\"Take care. Jumpa time kuliah nanti. Miss you."

"Aqi pun take care."

----------------------------

"Tak boleh! Ibu takkan benarkan Aqi bersama budak tu. Ibu tak setuju. Dia tak sedarjat dengan kita." Puan Fida bersuara.

Faqih terkejut dengan pengakuan ibunya, "Tapi, kenapa bu? Apa salah dia? Aqi tak kisah kalau dia bukan daripada keluarga yang senang. Aqi ikhlas menerimanya."

Puan Fida menggeleng-gelengkan kepalanya. "Ibu tak boleh nak menerimanya. Ibu takut nanti dia hanya mempergunakan Aqi untuk harta."

"Ibu, sejak bila ibu mementingkan harta? Tak pernah pun Aqi tengok ibu macam ni. Ibu belum jumpa dengan dia. Macam mana ibu nak tau hati budi dia?"

Puan Fida sebenarnya berasa bersalah dengan kata-katanya. "Aqi, Aqi satu-satunya anak lelaki ibu. Abah dah lama tinggalkan kita. Ibu tak nak Aqi tersilap langkah."

"Tak mungkin ibu. Aqi betul-betul menyayangi dia. Aqi cintakan dia sepenuh hati Aqi. Lagipun sekarang kami dah lama berkasih. Sejak di universiti dulu. Cuma Aqi tak bagitau ibu."

Puan Fida mengerutkand dahi. Faqih memahami maksud ibunya itu. Dia meneruskan kata-katanya. "Aqi sengaja tak memberitahu ibu sebab Aqi nak tumpukan kepada pelajaran dahulu."

Puan Fida menghembuskan nafas. "Tak. Aqi takkan bersama dengan dia. Ibu dah jodohkan Aqi dengan anak Datin Rosnah. Putuskan hubungan dengan dia. Ibu tak setuju."

Faqih terpana. Dia berharap Elna tidak mendengar kata-kata ibunya tadi. Dia tidak menyedari, Elna yang sedang berada di sebalik pintu bilik pejabatnya telah mendengar semua perbualan mereka.

Elna berasa bersalah kerana telah menyebabkan ibu dan anak bertelingkah. Elna tidak mahu memutuskan hubungan antara seorang ibu dan anak. Elna mahu meleraikan semua itu. Tapi hatinya sedih dan kecewa kerana dia pasti, dia terpaksa rela melepaskan Faqih.

Elna mengetuk pintu yang telah sedikit terbuka. Faqih memberi arahan untuk masuk. Sebaik sahaja Elna masuk, Faqih terkedu. Puan Fida berlagak biasa. Dia bersuara.

"Siapa ni? Secretary kamu ke,Aqi?"

Faqih berasa bersalah. Dia pasti Elna telah mendengar semua perbualan itu tadi. Faqih menghampiri Elna dan memperkenalkannya.

"Ibu, ni Elna. Inilah cinta hati Faqih."

Puan Fida terkejut. "Macam dia ni yang kamu nak sangat? Apa yang hebat sangat? Buat apa kamu datang sini? Anak saya dah takde apa-apa hubungan dengan kamu."

Elna berasa sebak. Dia cuba memperkuatkan hatinya. Elna menarik nafas dalam-dalam.

"Aqi, Elna rasa, jalan terbaik ialah Aqi terima sahaja cadangan ibu Aqi. Elna tak nak jadi pemisah antara ibu dan anak. Lagipun, ikatan kita masih belum sah sebagai suami isteri. Aqi layak terima orang lain selain Elna."

Faqih terkejut dengan kata-kata Elna. Dia tidak bersetuju. "Tak! Aqi takkan lepaskan Elna. Ibu, tolong nilai hati budi Elna dulu before ibu buat keputusan. Aqi takkan terima pilihan ibu. Ibu, please. Jangan buat Aqi serba salah. Aqi tak mahu jadi anak derhaka tapi Aqi terlalu sayangkan Elna."

Sayu hati Elna mendengarnya. Tapi dia merasakan dirinya kerdil dalam keluarga itu.

"Aqi, budak ni nak kan kamu tu sebab harta. Dia tu kan dari keluarga miskin. Kita orang kaya. Nampak sangat dia nak harta."

Faqih geram dengan kata-kata ibunya. "Ibu, sampai hati ibu kata macam tu? Elna plese forgive my mum. Elna, Aqi akan selesaikan perkara ni."

Elna memandang sayu wajah Aqi. Dia merasakan ini kali terakhir dia akan menatap wajah itu. Lama Elna memandang. Elna bersuara. Suaranya tersekat-sekat.

"Aqi, kalau ada jodoh, insyaAllah kita akan bersama. Tapi Aqi, buat masa sekarang, Elna tak boleh menerima semua ini. Elna tak boleh terima kata-kata nista dilemparkan kepada keluarga Elna. Aqi, lepaskan saja Elna pergi."

Faqih menggelengkan kepalanya. "Tak. Aqi takkan lepaskan. Elna, tolong jangan peduli kata-kata ibu. Elna, tolong fikirkan semula. Aqi takkan lepaskan."

Elna menarik nafas dalam-dalam.

"Puan, saya minta maaf sebab menjadi penyebab puan dan Aqi berselisih pendapat. Tolong maafkan saya. But for your information, keluarga saya taklah sehina yang puan fikirkan. Dan lagi satu, saya menyayangi dan mencintai Aqi melebihi diri saya sendiri.

Tapi saya tau sayang saya taklah setanding kasih sayang puan kepada anak puan. Apa yang pasti, kalau memang jodoh saya dan Aqi, saya tak boleh menolak. Tapi biarlah masa menentukan. Saya minta maaf."

Elna melangkah keluar dari bilik pejabat Faqih. Faqih tidak dapat menerimanya. Dia mengejar Elna.

"Elna, wait. What are you doing? And where are you going? I will not let you go!"

Elna tersenyum memandang Faqih. "Please, let me go for a while. Like I said, kalau ada jodoh, kita akan bersama, Aqi. Aqi, jangan sesekali menderhaka kat parents. Lagi-lagi ibu Aqi keseorangan sebab suaminya tiada di sisi. Dia amat memerlukan Aqi. Takpe. Bagi Elna masa. Aqi, maafkan ELna. elna terpaksa pergi buat sementara waktu."

Faqih hanya melihat Elna pergi. Dia tidak mampu berbuat apa-apa.

------------------------------

Elna menangis sepuas-puasnya. Dia berasa kosong. Dia berasa kehilangan sesuatu yang amat penting dalam hidupnya. Elna berserah kepada Tuhan. Elna membawa dirinya pergi jauh ke rantau orang. Dia telah meminta majikan di tempat kerjanya untuk menghantarnya bekerja di luar negara.

Elna tenang berada di negara matahari terbit itu. Mujur dia mempunyai seorang kawan yang telah lama dikenalinya melalui internet. Walaupun selalu belajar berbahasa Jepun bersama kawannya itu, Elna masih belum dapat menguasai sepenuhnya.

"So, Elna. How long will you work here?" Daisuke menegur Elna yang sedang termenung di tepi pantai.
Elna tersenyum. "I don’t know, Daisuke. Until I can forget him because I don’t want him to be a bad son. I want him to love her mother more than me."

Daisuke menggelengkan kepalanya. "But I know, you still cannot forget him because I can see it on your face. Always sad and crying alone, here."

Elna terkejut. "How do you know? You are so naughty. Did you follow me here, everyday?"

Daisuke tergelak kecil. "No, sometimes I’m also come here to release my tense. This is peaceful beach."

Elna tersenyum. "Yes, it is very beautiful."

Daisuke mengangguk. "So, Elna. what if you come to my house tonight. All my family will be gathered tonight for some festival. I hope you can join us."

"Can I? It is for the family. I’m not your family. I’m very shy you know…" Elna tersenyum.

"Ha…ha…ha…You are so friendly, Elna. So, I will get you tonight at 7. Ok?"

Elna mengangguk. "Arigato ghozaimasu, Daisuke."

"Sama-sama." Pelat sahaja cara Daisuke membalas dalam bahasa Melayu

------------------------

"Why don’t you see him?" Daisuke menegur Elna. Elna yang sedang asyik melihat Faqih dari jauh terkejut.

"Daisuke, what is he doing here?" Elna terkejut setelah dia melihat Faqih hadir dalam majlis keluarga Daisuke.

"He is my father’s partner in their business. I know that he is the one you love. He always tell me about his life but I never tought you are that girl he mention to me."

Elna terdiam. Dia terfikir. ‘Adakah memang benar dia jodohku? Kenapa aku perlu berjumpa dengan dia setelah setahun aku tinggalkan Malaysia?’ Dada ELna berdebar.

Dia bersuara. "Daisuke, please don’t tell him that I’m here. I’m not ready to see him. Please excuse me. I want to go back to my hotel."

"Can I accompany you?"

"No, never mind. You better take care of your family. I can go alone. Thanks for tonight. I really enjoy it."

Kemudian Elna segera berlalu dari situ. dia tidak mahu terserempak dengan Faqih. Dia dapat melihat Faqih datang ke majlis itu bersama ibunya.

Elna tidak mahu mengeruhkan keadaan. Elna hanya berjalan kerana tempat penginapannya tidak jauh dari rumah Daisuke.

Elna bercakap sendirian. "Kenapa perlu aku ingat dia? Entah-entah dia dah berkahwin dengan pilihan ibunya. Kalau dah, aku relakan. Semoga dia berbahagia selalu."

Elna meneruskan langkahnya. Tiba-tiba angin kuat menerpa. Elna tidak perasan sehelai kertasnya terbang.
Faqih yang sedang berjalan-jalan berhenti. Dia perasan sekeping kertas sedang melayang ke arahnya dan dia pasti kertas itu milik gadis yang sedang berjalan di hadapannya.

Faqih mencapai kertas itu. Dia terlihat tulisan pada kertas itu.

:::Elna, please wait for me. I want to tell you about him, Faqih….Daisuke:::

Faqih terpana. ‘Daisuke? Bukan ke dia ni anak partner aku tu?’ Nama itu tidak menarik perhatiannya. Dia mengamati nama pertama yang tertera pada kertas itu. ‘Elna?’

Faqih merasakan sesuatu. Dia mengekori gadis di hadapannya.

"Miss, wait. You forget something."

Elna terhenti. "Siapa pula la yang nak kacau aku ni." Elna tidak berani untuk berpaling.
Faqih segera menghampiri Elna.

"Here, your paper. It’s flying towards me."

Elna tidak memandang wajah lelaki itu. Dia hanya mengucapkan terima kasih. Faqih tidak dapat melihat dengan jelas wajah gadis itu kerana dia memakai tudung dan baju tebal kerana musim sejuk.

Elna mula melangkah. Tapi bahunya dipegang oleh lelaki itu.

Faqih bersuara. "Wait, Elna. are you trully my Elna?"

Elna terpana. Dia baru perasan suara itu. Hatinya tersentuh dengan kata-kata lelaki itu. Elna berpaling.
"Aqi? Apa kau buat kat sini?" Elna berlagak biasa.

Faqih pelik dengan sikap Elna.

"Elna, please. Jangan macam ni. ni, Aqi. Elna I’m trully miss you."

Elna tersenyum. "Apa yang kau merepek ni Aqi. Tak baik tau menduakan isteri. Aku biasa-biasa saja. Kau nampak macam sihat dan gembira je. Mana wife kau?"

Elna cuba menahan gelora di hatinya.

Faqih terkejut. "Elna, what is wrong with you? Aku masih tunggu kau. Elna, kau masih sayang aku lagi tak?"
"I’m sorry Aqi. Aku dah pilihan hati baru. Baik kau ikut cakap ibu kau. Jadilah anak yang baik. I’ve got to go. Jaga diri."

Elna melangkah pergi. Dia tidak boleh lama di situ. Dia takut dia tidak dapat menahan air matanya yang hampir mengalir. Elna terus berjalan laju.

Faqih tidak dapat berbuat apa-apa. Ibunya telah memanggilnya berkali-kali di suatu arah. Elna hilang dari pandangan.

-------------------------

Faqih kembali ke rumah Daisuke dan mencari lelaki itu. Dia terlihat Daisuke sedang beramah mesra dengan ahli keluarganya. Faqih meminta izin untuk berbual dengan lelaki itu.

Daisuke merasakan sesuatu telah terjadi. "What do you want from me, Aqi?"

Faqih memandang tajam ke arah Daisuke. "Why don’t you tell me earlier that Elna is your friend? That she comes here tonight?"

Daisuke berasa serba salah. "I don’t know that Elna you mention before Is the same person with Elna, my friend. You just tell me her name is Elna but not her appearance. You don’t give me any photo of her."

Sememangnya Faqih tidak pernah menunjukkan gambar Elna kepada sesiapa. Tetapi Daisuke telah lama mengetahui Faqih lah yang dimaksudkan oleh Elna selama ini. Elna pernah menunjukkan gambar Faqih kepadanya.

Faqih baru tersedar akan silapnya. Dia menghembuskan nafas.

"Oh, ya. I’ve never show you her photo. I’m sorry, Daisuke. I want to tell you that she is the one that I’m seerching all this time. I’m going crazy without her."

"Why? What happen? Have you meet her?"

"Yeah, a while ago. But she’s acting like nothing happen." Faqih mundar-mandir.

"Aqi, she’s doing that because she always tell me that she wants you to be a good son. Never hate your mother. She’s a strong girl. I know her well."

"I’ve been waiting for her for a year. I’s happy to meet her here. Daisuke, please, take care of her for me. I promise one day I will take her with me forever."

"Don’t worry. You are my friend. I promise."

---------------------------

Elna menangis tapi dia redha dengan apa yang telah ditetapkan. Baginya, dia lebih tenang jika dia dekat dengan Tuhan. Elna menerima semua yang telah terjadi.

Elna menghembukan nafas dalam-dalam. Pertemuannya dengan Faqih seminggu yang lalu masih segar di ingatannya. Dia berasa lega setelah dapat melihat lelaki kesayangannya berada dalam keadaan sihat walafiat.

Elna tersenyum seorang diri. Hari ini dia akan pulang ke tanah air untuk bercuti. Elna tidak sabar untuk bertemu dengan ibu bapanya setelah berbulan lamanya berada di negara orang.

Elna mengemas segala barang keperluannya yang akan dibawa pulang. Dia Cuma berharap setelah dia berada di tanah air tercinta, dia tidak akan sesekali bertemu dengan Faqih.

Dia tidak mahu terus kecewa. Setahun lamanya Elna berada di Jepun telah mengajarnya untuk menjadi seorang yang tabah. Namun, pertemuannya dengan Faqih itu telah menggugat sedikit hatinya.

Dia tidak mampu untuk melupakan dan membuang kasih sayangnya kepada lelaki itu. Elna terlalu menyayanginya. Dia terkejut dengan peristiwa tempoh hari. Elna berharap Faqih tidak akan mencarinya lagi.

-------------------------------

"Elna, berapa lama cuti ni?" Umi menegurku.

"Elna dapat cuti sebulan, umi. Mujurlah majikan Elna tu baik orangnya. Dia nak Elna berehat dulu before teruskan suatu projek besar kat sana."

Umi mengangguk. "Umi bersyukur Elna dapat kerja yang bagus tapi selamanya ke Elna kena kerja sana?"
"Kenapa umi? Umi tak bagi ke?"

"Taklah. Umur Elna sekarang pun dah berapa. Bila nak bagi umi cucu?"

Elna terpana. "Umi, Elna belum ready lagi la. Elna nak berusaha lagi. Elna ada ramai adik nak dijaga. Elna malas la nak fikir hal-hal tu. Buat sesak kepala je."

Umi memandang sayu.

Elna perasan dengan pandangan ibunya.

"Kenapa umi? Umi tak izinkan ke? Elna perlukan sangat restu umi."

Puan Ezah, ibu Elna berasa sebak. "Elna, umi nak bagitau Elna sesuatu. Umi dah tak sanggup tengok Elna macam ni. Umi tau hati Elna tu sakit. Umi pernah muda, nak."

"Umi nak bagitau apa? Elna tak faham. Elna ok saja. Umi jangan risaulah."

"Elna kenal Puan Fida?"

"Puan Fida? Macam pernah dengar nama tu."

"Ibu Aqi."

Elna terkejut dengan kata-kata ibunya. Dia mengesyaki sesuatu telah terjadi.

"Umi, dia dah buat apa kat umi? Apa yang dia dah buat, umi? Elna kenal. Elna pernah jumpa dia sekali."
Puan Ezah menarik nafas panjang.

"Dia nak jumpa Elna. Dia dah cerita semuanya kepada umi."

Elna terpana. ‘Nak jumpa aku? Apa yang dia tak puas hati lagi dengan aku ni?’

"Bila dia nak jumpa Elna?"

"Malam ni. Kat hotel tempat Elna selalu pergi untuk dinner tu."

"Baiklah umi. Nanti Elna pergi. Apa yang dia ceritakan kat umi?"

Puan Ezah cuba menahan air matanya. "Nak, kenapa selama ni Elna tak bagitau umi segala yang telah berlaku? Kenapa perlu Elna bawa hati yang lara ke rantau orang? Umi tersangat rindu dengan Elna tau."

Elna sedih mendengar pengakuan ibunya. Lantas dia memeluk ibunya dengan erat. Elna mencium dahi ibunya berkali-kali dan mencium tangan Puan Ezah.

"Umi, maafkan Elna. Elna tak berniat langsung nak berahsia dengan umi tapi Elna nak jadi seorang yang kuat. Itulah sebabnya Elna minta majikan hantar Elna ke luar negara. Elna tak boleh pujuk hati ni kalau terus ada kat sini. Umi, ampunkan Elna."

Puan Ezah mengusap kepala anaknya. "Anakku, umi bangga dengan Elna. Terima kasih kerana membantu umi dan adik-adik. Umi dan abah bangga dengan Elna."

Elna teresak-esak. "Umi, Elna tak kisah seandainya hati Elna sakit. Yang penting bagi Elna, umi, abah dan adik-adik Elna. Elna tak akan sesekali menghampakan umi dan abah."

"Terima kasih anakku tapi Faqih juga perlukan Elna. Dia kat hospital sekarang, Elna."

Elna terkejut. "Hospital? Apa dah jadi umi?"

"Elna jumpalah ibu dia malam ni. Selesaikan semuanya."

------------------------------

"Aqi, wake up. Aqi, please, bangun. Ni Elna. Aqi…."

Elna terus-terusan memanggil Faqih yang sedang terlantar di atas katil. Elna memandang sayu wajah Faqih. Dia berasa bersalah kerana tidak mengendahkan lelaki itu.

Faqih membuka matanya perlahan-lahan. Pandangannya yang sedikit kabur, menjadi jelas. Dia dapat melihat wajah Elna dengan jelas. Dia tersenyum.

"Elna, macam mana tau Aqi kat sini?"

"Aqi, jangan banyak cakap ye. Rehat banyak-banyak. Aqi, Elna nak Aqi sembuh secepat mungkin. Ibu Aqi sedia tau tengok Aqi macam ni."

Faqih telah ditempatkan di hospital setelah mengalami kemalangan. Umurnya masih panjang. Faqih terselamat walaupun keadaa dirinya parah.

Faqih memandang Elna sepuas hatinya. "Elna, terima kasih kerana datang. Takde orang marah ke Elna jumpa Aqi ni?"

"Siapa nak marah?"

"Boyfriend baru, mana tau."

"You are my only one, Aqi. Elna takde sesiapa dalam hati ni selain Aqi."

"Alhamdulillah. Terima kasih Elna."

"Cepat-cepat sembuh ye, sayangku." Elna memandang Faqih.

-----------------------------------

Ketika sedang menunggu doktor memeriksa keadaan Faqih sebelum dia keluar dari hospital itu, Elna mengimbas kembali pertemuannya dengan Puan Fida.

"Elna apa khabar sekarang? Dah berpunya ke?" Suara Puan Fida mendatar.

"Kenapa puan nak jumpa saya. Kalau puan masih tak puas hina keluarga saya, lebih baik saya pergi." Elna mula bangun dari kerusinya.

Puan Fida menghalang. "Nanti dulu Elna. Dengar penjelasan ibu dulu."

‘Ibu? Apa kena pula dengan perempuan ni?’ Elna tertanya-tanya dalam hati.

"Ampunkan ibu. Maafkan ibu. Ibu dah banyak bersalah kat Elna. Elna, tolong terima ibu." Puan Fida mula menangis.

"Puan, apa dah jadi ni? Kenapa bahasakan diri puan ‘ibu’?"

"Elna, tolonglah kembali kepada Faqih. Ibu dah terima Elna sebagai menantu ibu. Ibu dah sedar, Elna. Ibu nak Elna panggil ibu, ibu. Tolonglah, nak. Maafkan ibu."

Elna berasa bersalah. "I…Ibu…." Elna berasa janggal.

"Ibu, Elna tak berdendam dengan ibu. Elna hanya akan marah kalau ibu apa-apakan keluarga Elna. ibu, tolong jangan macam ni. Ibu buat Elna rasa bersalah.

"Elna, Aqi kat hospital sekarang. Ibu perlukan Elna untuk berikan dia semangat. Keadaannya parah, nak."
Elna memujuk hatinya. Dia boleh menerima Puan Fida semula. Kini, hatinya resah memikirkan Faqih. Dia segera ingin bertemu dengan lelaki kesayangannya itu.

"Ibu, bawa Elna jumpa Aqi. Kasih dan cinta Elna pada anak ibu tak pernah padam. Elna sayangkan dia ibu."
Puan Fida tersenyum. Kemudian, dia mengangguk. Di luar hotel, Puan Fida memeluk erat Elna sambil menangis. Elna berasa senang dengan penerimaan Puan Fida. Dia bersyukur dengan semua takdir yang telah ditentukan olehNya.

-----------------------------

"Jauh termenung, Elna. Aqi kat sini. Teringat kat siapa pula tu?" Faqih mengusik Elna.

"Dah habis check-up?" Elna tidak menjawab pertanyaan Faqih. Dia bangun dan memapah Faqih yang masih memakai tongkat. Kakinya yang patah masih disimen.

"Dah. Jomlah kita balik. Next check-up minggu depan tapi Elna dah nak fly semula ke Jepun, kan? Hai, takdelah orang nak temankan Aqi nanti."

Elna tersenyum. "Takkan merajuk kot. Aqi jangan risau la. Elna dah jumpa majikan Elna. Dia benarkan Elna extend cuti untuk 5 bulan. Projek tu pun kena tangguh dulu. Ekonomi jatuh. Hehe."

Faqih berhenti. "Betul ke ni, Elna?"

"Aah. Mungkin Elna dah ditakdirkan untuk menjaga Aqi. Elna bersyukur sangat."

"Tak kisah ke? Rumah kita berdua kan jauh."

Elna memandang Faqih. "Aqi, Elna tak nak berpisah dengan Aqi lagi. Umi Elna benarkan Elna jaga Aqi. Hujung minggu Elna balik la rumah. Aqi tak suka ke?"

Faqih tersenyum. "Elna, Aqi tak nak Elna duduk rumah Aqi sebagai teman istimewa tapi Aqi nak Elna tinggal kat rumah Aqi sebagai isteri Aqi yang sah. Elna, sudi tak temani Aqi dalam susah dan senang untuk selamanya?"

Elna terkedu. Faqih mengeluarkan sebentuk cincin daripada kocek seluarnya. Dia terus menyarungkan cincin itu tanpa sempat Elna berkata apa-apa.

"Tapi, macam mana nak kahwin? Aqi tak sihat lagi."

"Ni, tak jadi penghalang. Akad nikah tu sahaja yang penting. Kita nikah je dulu. Then, bila Aqi dah sihat, insyaAllah, kita buat majlis. So, what is your answer, my little princess?"

"Aqi, Elna dah bersedia untuk menjadi milik Aqi untuk selamanya. Terima kasih kerana memilih Elna. Elna sangat sayangkan Aqi."

"Alhamdulillah. Jom, kita balik. Aqi nak suruh ibu pinang Elna sekarang juga. Nanti takut terlepas."
Elna mencubit lengan Faqih. "Tak sabar betul."

Mereka berpandangan dan terus meninggalkan kawasan hospital.
posted by Penulisan2u @ 3:17 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
51 Comments:
  • At 12/9/09 5:15 PTG, Blogger miz ruha said…

    kalu jodoh x ke mane....

    sweet...!!

     

  • At 12/9/09 5:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm..best2 cter nih
    xnk smbg ke alksah ny..
    sy sdia tgu if da..xkn smpai tu jer pgakhirn ny..
    thniah..writer

     

  • At 12/9/09 10:06 PTG, Blogger MiSs hAwA said…

    sepanjang masa kena pendam perasaan tapi akhirnya tak sia-sia penantian yang menyeksa jiwa dan raga tu.
    well, hidup mmg xsentiasa indah

     

  • At 12/9/09 11:24 PTG, Blogger Air.Novel Ababiel said…

    Salam kenal kawan,Artikelnya tak download....mau di baca di rumah boleh ya?oh ya.....mampir balik ya ke blog saya....saya juga punya blog yang berisi novel.......mohon masukanya,saya harap kita bisa menjalin persahabatan dan sharing-sharing....untuk masuk ke blog saya silahkan klik Di Link Ini makasih banyak!

     

  • At 12/9/09 11:26 PTG, Blogger Air.Novel Ababiel said…

    wah maaf terpaksa save as html page nih...hehe top deh pkoknya

     

  • At 13/9/09 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aii secretive..
    gud story..kalo jodh x ke mane kn..??
    so,keep up a gud work..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 13/9/09 5:15 PG, Anonymous secretive said…

    Alhamdulillah...
    cerpen ketiga saya ni diterima
    Jika ada sebarang komen, luahkan saja
    Saya menerimanya...

    Cerpen pertama saya dah lama dihantar
    cerpen kedua saya masih ada dalam senarai di page utama ni
    tajuknya, 'Kau Jadi Sayang'

    Terima kasih atas sokongan kawan2=)

     

  • At 13/9/09 1:02 PTG, Anonymous dell said…

    erm..ok la cte ni..
    juz ada mistake sket la kt pgglan utk emk elna 2..
    mula2 ms slh anta msj 2 paggl mama..
    tp kt bwh2 tu pggl ummi plak..org yg sama kan??
    n sdikit ksilapan dlm pggunaan BI..
    maaf ek kalau x senang dgn kritikan ni..
    skadar teguran mbina..
    overall,nice job!(^_^)

     

  • At 13/9/09 4:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni..
    so, sweet :)
    -ain farhain-

     

  • At 13/9/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hebaaat, banyak konflik, i like!
    but of course kan, kalau jodoh mmg da x ke mana...
    semuanya di tangan Tuhan, amiiin.

     

  • At 13/9/09 8:00 PTG, Blogger ~kiE~ said…

    bes!!..
    tp..cara gul tuh accept dat guy time kt ipta mcm klise sket..
    rush sngt..tarak segan ka??
    huk3..2 my opinion la..
    all in ol..nice :)

     

  • At 14/9/09 1:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhuhu.....broken eg tol...
    len kali klu x thu...tulih jer malay..
    adoiya....

     

  • At 14/9/09 5:07 PG, Anonymous secretive said…

    maaflah ye
    saya dah minta guru English saya check before saya send kat web nie
    so, english grammar, cikgu saya kata, ok
    tiada kesilapan
    harap2 pandai baca la ye

    terima kasih kepada yang memberi sokongan
    kenapa girl tu pilih cepat sgt??
    ini cara saya menulis
    berpandukan idea saya
    harap anda memahaminya

    terima kasih
    Selamat Hari Raya^_^

     

  • At 14/9/09 11:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btollaaaa
    kalo da jdoh x ke mana kan....
    A.1

     

  • At 14/9/09 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mm,,best,,bnyk konflik,,
    of coz,,klu ada jodoh x ke mana..
    pandai!

     

  • At 15/9/09 12:49 PTG, Blogger rOzEz said…

    best

     

  • At 16/9/09 11:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet...

     

  • At 16/9/09 3:17 PTG, Blogger nadey said…

    besh!!!!!!!!!!!!!!!!! suke kronologi cite even cerpen...mcm novel..lg2 kalo cite dugaan elna kt jepon...but ni cerpen bkn novel...but anyway well done!!!!!!!!!

     

  • At 17/9/09 1:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buhsan tol cter nie..
    sory writer..

     

  • At 17/9/09 6:03 PG, Anonymous secretive said…

    bosan??
    suka hatilah
    nak memberi pandangan masing-masing
    yang penting, saya dah lakukan yang terbaik

    yang kata bosan tu, apa kata anda cuba buat cerpen sendiri
    kalau kita menulis, baru kita tahu betapa susahnya untuk mendapatkan idea yang bernas

    maaflah ye kalau bosan...penulis di atas=)
    yang penting, sahabat2 lain enjoy baca cerpen saya ni
    ^_^

     

  • At 17/9/09 9:39 PG, Blogger Alfa said…

    best jugak cite ni xp rasa macam cerpen xpress la pulak...huhu
    anyway, well done, gud job...

     

  • At 17/9/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..hehe..

     

  • At 17/9/09 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt cite nie...;))

     

  • At 17/9/09 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thounsands of prototype..this story hve da same plot with plenty of other love basis story. kind da bored and u can make disagree with me coz of you cant thank with other criticize and ask them 2 make their own story..kalau cerita anda sudah bagus mengapa anda hntr di sini,cari yang beda..

     

  • At 18/9/09 1:11 PG, Anonymous angah_utm said…

    cinta x selalu indah...pada yang tabah je mampu menahan panahan rindu terhadap owg yg d kasihi....lagi2 cinta pada jaraK jauh

     

  • At 18/9/09 10:58 PG, Blogger ~nurie!~ said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 22/9/09 9:28 PG, Anonymous sha said…

    best glerrrrrr...ada gak la adegan2 sedih...tp sat jer laa..tp wlau mcm mna pun tetap best crita ni...

     

  • At 22/9/09 9:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BORINGNYE CITER NI. MNDATR JE .. SMPI AK JD NGANTUK BCE. HUH

     

  • At 24/9/09 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni dh biase berlaku dan semua org tau dah klimaksnye. saya bagi 2 bintang je.

     

  • At 25/9/09 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haah..!! hambarlah sgtlah, jln citer pun byk sgt dah main kat tv.. tp tahniah n gud luck dgn idea baru yer wak.

    .

     

  • At 25/9/09 6:02 PTG, Anonymous Nurul Aini said…

    Panjangnyer cerita...
    But,so sweet this story...
    I like it!!
    Good luck for the next story. (^_^)

     

  • At 26/9/09 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    as sweet as candy...
    kiut jer mereka brdua

     

  • At 27/9/09 11:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pandangan masing2...
    best jg jln cternya...
    kalo dah jodoh x ke mana...
    so sweet....

     

  • At 27/9/09 12:02 PTG, Blogger nhidayah said…

    kalau da jdoh,x kemana...tol la kn.walau ape pn y blaku ttp akn brsama.kn best kalau khdpan y btl2 pn mcm ni.gd job writer.puas dpt bce cte y best2 cam ni.keep it up k!

     

  • At 27/9/09 7:22 PTG, Anonymous <~~"iena"~~> said…

    ske sgt..bes..kalau dah jodoh x kemana...yelah sumenye ketentuan ilahi.gud job writer..harap dapat garap cerpen2 yg menarik..

     

  • At 30/9/09 10:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple but nice,
    cuma kena matang lagi,
    otherws, lari drpd kebiasaan-prmpuan lelaki boleh brsentuh sblm kawin,
    "kelak kita akan dihisab atas setiap pekerjaan"
    jd try reach some gud advise for teen that fall in love b4 married,k
    gud luck! ^_*

     

  • At 8/10/09 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad..
    citer simple n ayt tak berleret..
    tahniah..

    -Dzilda-

     

  • At 8/10/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job!!!!
    very good...

    truskan usaha anda....:D

     

  • At 11/10/09 8:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bolehla
    ada bakat mnulis
    cayok2
    aja2 fighting

     

  • At 19/10/09 11:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus~
    kalau boleh,buat la smbungan,
    and kalau boleh,biar la jalan cerita nye lain sedikit dr yg lain yep.
    baru menarik sikit ;)
    dah bagus dah ni,ada bakat, cuma perlu diasah lagi,
    tak lama lg,boleh la jd penulis yg terkenal,InsyaAllah.
    teruskan usaha ye!
    jgn sesekali putus asa~

    -ardini-

     

  • At 23/10/09 7:56 PTG, Anonymous anna & da'king said…

    bosan......... balik2 jalan cerita yg sama! benci lama2 sayang...........huh

     

  • At 25/10/09 11:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweettttt....best2..

     

  • At 31/10/09 12:39 PTG, Blogger cempakabiru said…

    agk mnrik...emm..pnat kn pndam persaaan...sakit tau....cam duri...huhu..nice job...gud luck 4 ur nxt story k..

     

  • At 12/11/09 9:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best...... x nak wat novel ke?
    Pasti meletup.

     

  • At 26/11/09 5:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet nye...
    owng kaye mmg cm2..
    ske sgt pndg hine kt owng miskin..
    x bek btol..
    keep it up k..

    -miss-

     

  • At 25/1/10 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best..........sangat. Wat novel.
    Bayangkan betapa romantiknya
    kalau itu satu kenyataan.
    Tapikan kenapa selalunya kena
    hina dulu baru bahagia, trend ke?

     

  • At 22/2/10 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg skit tau klu pendamkan perasaan...
    klu ade jodoh x kemana kn....

     

  • At 29/9/11 4:07 PTG, Anonymous NIQA said…

    BEST BEB :) . JODOH DYE MMG TA KEMANE .

     

  • At 29/10/12 9:35 PTG, Blogger nida nabila said…

    I found this url somewhere and i tried to read this story.. You should fix your english and your grammar is terrible.. Please fix your language..
    Btw, i can speak malay and i do understand malay very well..

     

  • At 14/1/13 1:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Terbaikkk

     

  • At 1/3/13 8:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Highlу enегgеtiс ρoѕt,
    I еnϳoyеd that a lot. Will thеre bе
    a part 2?

    Alsο visіt my web blog rocket spanish

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group