BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Daniel atau Iskandar?
Nama Pena : gadis

Aku pulang agak lewat dari kelas tambahan pada malam itu. Papa hampir sahaja terlupa untuk menjemputku. Nasib baik aku tergerak hati untuk menelefon papa. Sebaik sahaja aku pulang, aku ternampak adik beserta rakan-rakannya sedang berkumpul sambil berbual-bual di taman. Aku hanya memerhatikan mereka. Tiba-tiba mataku tertumpu pada seseorang. Aku tertanya-tanya siapakah dia. Aku lupakan sahaja persoalan tersebut. Aku terus masuk ke rumah untuk menukar pakaian.

"Aiman, siapa budak yang pakai baju kelabu tadi tu? Tak pernah pulak akak nampak dia datang rumah." soal aku pada adik lelakiku sebaik sahaja rakan-rakannya beransur pulang.

"Oh, itu Iskandar, kawan baru Aiman. Tapi dia tu sebaya dengan akak tau."

"Eh, macam mana Aiman boleh berkenalan dengan dia? Kan dia tu lebih tua 2 tahun dari Aiman."

"Aiman kan selalu pergi masjid setiap malam jumaat. Kami berkenalan di sanalah. Dia tinggal berhampiran dengan masjid."

"Hmm…comel jugak eh budak tu." Kataku dengan nada berbisik.

"Eh akak, apa akak cakap tadi? Aiman kurang dengar."

"Tak ada apa-apa lah Aiman. Sudah malam ni, kawan-kawan Aiman pun dah balik. Aiman pergilah siapkan persiapan untuk sekolah esok. Kemudian terus tidur."

Aiman mengangguk. Dia memang seorang adik yang mendengar kata walaupun kadangkala nakal dan degil juga. Sudah menjadi kebiasaan, Aiman mengajak kawan-kawannya singgah di rumah selepas pulang dari masjid. Aku kenal semua kawannya walaupun hanya mengenali nama.

Entah mengapa, hati aku terpaut pada Iskandar. Dia kelihatan baik dan pendiam. "Ish aku ini, mudah sangat suka pada orang. Tapi tak salahkan kalau cuma suka dalam diam-diam." Aku tersenyum sendiri sambil mengelamun.

Aku segera masuk ke dalam bilik. Esok hari pertama persekolahan untuk sesi 2006. Tak sabarnya untuk berjumpa dengan kawan-kawanku. Mesti banyak cerita yang ingin dikongsikan. Malam itu, aku tidur dengan nyenyak sekali.

Subuh menjelang akhirnya, mama mengejutkanku dari lena. Aku terus ke bilik air untuk mandi dan menyiapkan diri untuk ke sekolah. Pagi ini, papa yang menghantar aku dan Aiman ke sekolah. Aku dihantar ke sekolah menengah dan adikku pula perlu ke sekolah agama pada waktu pagi. Tahun ini aku berada di Tingkatan lima. Aku gembira sekali kerana dapat berkumpul semula dengan rakan-rakanku setelah 2 bulan tidah ketemu. Kami saling bertukar-tukar cerita.

"Amilia, kau nak tau tak semalam Aiman membawa rakannya ke rumah."

"Ala, biasalah tu. Aiman kan selalu buat begitu. Apa yang peliknya?"

"Aku tahulah. Tapi semalam dia bawa kawan barunya, Iskandar. Comel tau. Berkulit cerah pula tu."

"Ewah-ewah, kau ni biar betul. Takkanlah kau minat pada budak sebaya adik kau. Macam-macamlah kau ni."

"Ish kau ni, dia sebaya kitalah. Kau tak tengok lagi rupa dan gaya Iskandar tu. Kalau kau tengok, gerenti ‘cair’ tau." Kata-kataku disambut dengan gelak tawa rakanku. Aku turut ketawa.
Persahabatan kami yang sentiasa dihiasi dengan gelak tawa adalah faktor utama yang menjadikan persahabatan kami selama 3 tahun ini tetap kukuh. Sepanjang hari persekolahanku hanya dihabiskan di kelas dengan sesi pendaftaran.

Sebentar sahaja masa berlalu. Aku perlu ke sekolah agama pada hari sabtu untuk mendaftarkan diri. Aku telah lulus dengan cemerlang dalam Ujian Darjah Enam di peringkat sekolah agama. Dan pada tahun ini, aku perlu mengikuti kelas untuk persiapan menghadapi Ujian Darjah Khas pula. Tidak seperti yang aku jangkakan, ramai pelajar baru yang akan bersekolah di sini. Aku mengikuti kelas seperti biasa. Jam telah menunjukkan waktu tepat jam 10 pagi. Itu menandakan waktu rehat akan bermula. Aku, Natalia dan Amilia menuju ke kantin untuk bersarapan.

"Adrianna, cuba kau tengok pelajar tu. Tahun ni dia sekelas dengan kitakan?"

Aku pun menoleh ke arah pelajar yang dimaksudkan oleh Natalia itu. Hati aku mula berdegup apabila pelajar tersebut turut memandang ke arah ku. Dia tersenyum padaku.

"Eh, itu lah Iskandar yang aku maksudkan tempoh hari. Sejak bila dia bersekolah di sekolah ini?"

"Oh, itu rupanya Iskandar. Kau tak ingat ke? Semasa Darjah limakan kita sekelas dengan dia. Tapi masa itu, dia taklah secomel ini. Setahu aku, sudah beberapa tahun dia tak bersekolah agama di sini. Entah mengapa, tahun ni dia muncul pula."

"Biar betul kau ni. Aku memang tak pernah perasan kehadiran dia kat sekolah inilah."

Setelah selesai membeli makanan, persoalan tersebut hanya dibiarkan begitu sahaja. Kami menikmati makanan yang dibeli sambil duduk di taman.

*******************************************************************************

"Aiman, Iskandar yang Aiman ceritakan pada akak tempoh hari tu satu kelas dengan akaklah tahun ni."

"Oh, betulkah akak? Tak sangka pula." Banyak juga yang aku tanyakan pada Aiman tentang Iskandar. Aiman hanya menjawab sahaja soalanku.

"Iskandar tu comelkan?"

"Eh, akak minat dia ker?" Adikku melihatku dengan sorotan mata yang tajam sambil tersengih.

"Isk, mana ada. Aiman ni suka serkap jaranglah."

"Ala, macamlah Aiman tak tahu yang akak minat dia. Dari minggu lepas, akak tak habis-habis tanya pasal dia. Aiman dah masaklah dengan kelakuan akak ni. Tak payah nak sorok-sorok dengan Aiman."

"Yelah-yelah. Akak cuma minat gitu-gitu je dengan dia. Bukannya ada apa-apa pun."

"Hah, mengaku pun akhirnya!" Aiman senyum mengejek.

Sepanjang petang, aku meluangkan masa dengan melakukan tugasan-tugasan yang diberikan oleh guru. Waktu hampir senja, aku pun mula bersiap untuk ke masjid bersama-sama mama. Mama yang memintaku menemaninya ke masjid untuk menghadiri majlis tahlil. Aiman dan papa turut sertai.

Majlis pada malam itu dimulai dengan bacaan Yassin dan di akhir majis, jamuan akan dihidangkan. Kira-kira pada pukul 10.30 malam baru kami pulang ke rumah.

"Akak, Iskandar kirim salam pada akak."
Aku agak terkejut dengan kata-kata adikku itu.

"Iskandar kirim salam? Biar betul? Hmm, Wa’alaikumsalam."

"Aiman pun tak tahulah akak. Dia minat akak kot." Kata adikku dengan nada mengusik.

"Isk, tak mungkinlah. Akak ni dahlah tak berapa cantik. Takkanlah dia minat akak." Aku membalas usikan adik, walaupun hatiku sudah berbunga-bunga mengenangkan Iskandar. Mustahil dia minat pada aku. Mungkin dia dapat agak yang aku ni sudah minat pada dia. Sebab itulah dia mahu mengusikku.

Beberapa minggu selepas itu aku mendapat SMS dari seseorang yang tidak dikenali. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Daniel dan bersekolah di SMK Wawasan. Aku ni merupakan seseorang yang mudah dikenali jika benar cara seseorang itu memulakan perkenalan. Jadi, aku tidak teragak-agak untuk berkenalan dengan Daniel berikutan kata-katanya yang agak sopan semasa berbual denganku melalui SMS. Setelah hampir seminggu usia perkenalan kami, aku mula bertanya adik aku tentang Daniel. Manalah tahu, Aiman mengenali Daniel memandangkan mereka bersekolah di sekolah yang sama. Tetapi menurut adikku, tiada pelajar Tingkatan lima yang bernama Daniel di sekolahnya itu. Aku pun mula mencurigai identiti Daniel yang sebenar.

Aku begitu teruja dengan persiapan parti hari lahirku. Hari ini, aku telah menemani mama ke pasaraya untuk membeli barang keperluan untuk parti malam nanti. Memang sudah menjadi acara rasmi setiap tahun, setiap kali hari lahirku pasti akan disambut dengan meriah. Begitu juga dengan hari lahir Aiman. Semua ahli keluarga dari kelurga belah mama dan papa akan berkumpul untuk menyambutnya. Rakan-rakanku juga pasti dijemput untuk memeriahkannya. Hari lahirku jatuh pada 11 haribulan dalam bulan Januari. Sama tarikh dengan penyanyi pujaanku, Siti Nurhaliza. Cuma perbezaan tahun sahaja. Ada lagi satu persamaan kami. Beliau mempunyai tahi lalat di bawah bibir bahagian kiri dan aku juga mempunyai tahi lalat di bawah bibir tetapi di bahagian kanan. Lebih kurang juga kan.

Tidak sabar untuk menunggu malam nanti. Pakaian yang aku beli bersama-sama mama seminggu yang lalu aku tatap lama-lama. Amat sesuai dengan tema parti hari lahirku iaitu simple but gorgeous. Jeans yang berpotongan menarik dipadankan dengan blaus merah jambu. Parti akan bermula selepas waktu maghrib bagi menghormati waktu tersebut.

Sebaik sahaja aku selesai bersiap, aku menuju ke kawasan kolam renang. Sebahagian daripada ahli keluarga dan rakan-rakanku sudah pun hadir. Aku menyapa mereka lantas dihujani ucapan selamat hari lahir. Ada juga yang membawa hadiah untukku. Di antara tetamu yang hadir, aku ternampak kelibat Iskandar. Dengan serta merta aku terasa malu. Dia menghampiriku dan mengucapkan selamat hari lahir sambil di tangannya terdapat kotak yang dibungkus kemas.

"Selamat hari lahir Adrianna. Semoga apa yang awak impikan akan menjadi kenyataan. Nah, terimalah hadiah yang tidak seberapa daripada saya," sapa Iskandar. Iskandar kelihatan sangat kacak pada malam itu dengan pakaian yang santai. Dia memang sesuai berpakaian t-shirt dan jeans lusuh sahaja.

"Terima kasih Iskandar. Buat susah-susah sahaja datang membawa hadiah. Kehadiran awak sahaja sudah mencukupi buat saya," aku berkata sambil tersenyum malu.

"Jemputlah makan. Aiman ada di ruang tamu jika awak mahu mencarinya. Saya perlu melayan tetamu yang lain. Maaf ya," kataku dengan sopan.

"Tidak mengapa. Saya faham," dia pun berlalu pergi. Mungkin mahu mencari adikku.

Aku mula terasa gembira yang teramat sangat kerana ini adalah kali pertama dia menegurku. Tiba-tiba telefonku berbunyi menandakan SMS diterima. Rupa-rupanya SMS dari Daniel.

‘Adrianna, sebenarnya saya hadir ke parti awak tadi. Saya ni kawan kepada Aiman.’
Aku pun berbalas SMS dengannya.

‘Apa? Kawan Aiman? Awak pakai baju warna apa malam ini?’

‘Saya pakai baju berwarna biru muda.’

Aku pun menjenguk kearah Aiman dan rakan-rakannya berkumpul. Cuma Iskandar yang berpakaian baju bewarna biru muda. Takkanlah Iskandar, bukankah Daniel yang SMS tadi.

‘Cuma rakan Aiman yang bernama Iskandar je yang pakai baju berwarna biru muda. Awak ni siapa sebenarnya?’

Setelah hampir setengah jam aku menunggu balasan darinya, tetapi tiada juga. Aku cuba menelefonnya beberapa kali tetapi malangnya telefonnya dimatikan. Kalau diikutkan hati ini, mahu saja aku terus tanya pada Iskandar. Tetapi aku tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang sama seperti tanggapanku. Ah, hari ni kan hari jadiku. Aku patutnya menghiburkan hatiku, bukan merosakkannya. Aku kembali menyertai parti tadi. Aku menemui rakan-rakanku yang nampaknya begitu berselera menjamu makanan yang mama hidangkan. Kami berbual panjang sehinggalah tiba upacara terakhir iaitu memotong kek hari jadi. Tetamu mula beransur pulang selepas upacara tersebut. Setelah aku memastikan tiada lagi tetamu yang berada di rumahku, aku terus menuju ke bilik tidur untuk memulakan satu operasi. Pastinya operasi membuka hadiah!
Satu persatu hadiah kubuka. Hadiah yang paling membuatku teruja adalah hadiah daripada Iskandar. Aku berhati-hati membuka kertas bercorak yang membalut bungkusan itu. "Wah, lawanya jam ini!" Tidak kusangka Iskandar tahu mengenai hobiku yang suka mengumpul jam. Jam yang berwarna merah jambu itu kubelek. Pandainya dia pilih hadiah. Benar-benar menepati citarasaku. Tiba-tiba aku terpandang sekeping kad yang terselit didalam kotak jam itu. "Assalamualaikum Adrianna, terimalah hadiah yang tidak seberapa ini sebagai tanda permulaan persahabatan kita ini. Is harap Anna tak terganggu dengan kiriman SMS yang sering Is hantar.-Daniel Iskandar" Astagfirullahal’azim, rupa-rupanya Daniel dan Iskandar adalah orang yang sama. Malunya aku. Dalam diam-diam aku rasa tertipu. Perasaan geram dan gembira bercampur aduk dalam hatiku mengenangkan perbuatan Iskandar serta persahabatan yang bakal terjalin.

*******************************************************************************

Seperti biasa, aku pasti akan meluangkan masa duduk di taman untuk membaca buku. Entah mengapa, aku tergerak untuk membelek majalah sekolah SMK Wawasan petang itu. Mataku tertumpu pada laporan pelajar cemerlang PMR dua tahun lepas. "Daniel Iskandar?" Hatiku tertanya-tanya benarkah pelajar itu adalah Iskandar yang aku kenali. Aku meneliti senarai kejayaan yang Iskandar telah kecapi dari segi akademik dan kokurikulum. Aku lantas memanggil Aiman untuk menanyakan perihal pelajar cemerlang tersebut.

"Memang betul tu Iskandar, kawan Aiman. Dia memang aktif di sekolah. Dia juga merupakan pelajar harapan sekolah tau." Aiman menjelaskan.

"Mesti dia akan dapat banyak tawaran untuk ke sekolah berasrama penuh kan? Seronoknya."

"A’ah. Tapi Iskandar tak mahu ke sekolah berasrama penuh. Dia pernah kata sekolah di mana-mana pun sama sahaja, yang penting niat kita untuk menuntut ilmu." Aiman tergesa-gesa meminta diri untuk pergi bermain bola di padang berhampiran. Memang sudah menjadi aktivitinya di petang hari.

Fikiranku kembali melayang memikirkan Iskandar. "Bagus juga kalau dia menjadi kawanku, boleh aku minta tolong dia jika aku mengalami kesukaran dalam pelajaran." Detik hatiku. Aku ingatkan dia seperti segelintir remaja lelaki yang tidak begitu menitikberatkan hal pelajaran. Rupa-rupanya sangkaan aku meleset.

"Assalamualaikum, Adrianna."

"Wa’alaikumsalam." Jawabku dengan sedikit gementar. Eh, bila masa pula Iskandar ni ada kat sebelah aku? Nasib baik aku tak pengsan terkejut tau, dahlah waktu hampir senja ni.

"Boleh saya panggil awak Anna?" Tanya Iskandar dengan sopan.

"Boleh. Terima kasih ya kerana sudi memberi hadiah sempena hari jadi saya pada ahad lalu."

"Sama-sama. Awak boleh panggil saya Is. Awak tak marah sayakan?"

"Tak marah, saya geram je dengan tindakan awak tu. Seronoknya awak main-mainkan saya yek."

"Maaflah Anna. Saya tak bermaksud nak mainkan awak. Saya cuma tak tahu bagaimana hendak mulakan ikatan persahabatan dengan awak." Pujuk Iskandar dengan senyuman ‘mengancam’ di bibirnya.

Ish, kenapalah dia kena senyum pada waktu-waktu camni? Buat gugur jantung aku je. Tak menjadilah taktik aku nak merajuk.

"Yelah, saya maafkan. Tapi jangan cuba lakukan lagi pada lain kali ya. Ni amaran pertama dan terakhir." Aku memandangnya dengan jelingan mata yang tajam. Konon-kononnya seriuslah tu.

"Anna, kadang-kadang awak ni garang juga ya. Takut saya dibuatnya. Saya janji takkan buat lagi perkara seperti itu. Jadi, awak sudi nak berkawan dengan saya?"

"Berkawan dengan awak? Bagi saya masa tujuh bulan purnama untuk berfikir. Nanti saya beri jawapannya." Sekali-sekala kenakan Iskandar ni seronok juga. Gelakku dalam hati.

"Awak ni memang nak menyeksa saya ni. Sanggup ye awak buat saya macam ni?" Iskandar mula buat muka sedih. Hahaha…kelakar betullah mamat seorang ni. "Saya gurau jelah, Is. Saya sudi jadi kawan awak."

"Terima kasih, Anna."

"Is, boleh tak saya nak minta sedikit pertolongan daripada awak? Saya dapat tahu awak ni pelajar cemerlang di SMK Wawasan. Boleh tak awak ajarkan saya subjek Matematik Moden dan Matematik Tambahan? Saya agak lemah dalam dua subjek tu. Kalau awak nak ajar saya subjek lain pun, saya alu-alukan." Aku tersenyum pada Iskandar.

"Boleh, saya tak keberatan. Saya rasa setiap hari, sejam sebelum saya pergi bermain bola seperti biasa, kita boleh belajar sama-sama. Apa pendapat awak?" Iskandar memberi cadangan.

"Saya tak kisah. Lagipun waktu-waktu begitu saya sentiasa ada di rumah. Terima kasih kerana sudi menolong saya."

"Sama-sama. Kita nikan kawan, mestilah saling menolong, betul tak? Mungkin kali ini awak susah, manalah tahu, besok atau lusa saya pula."

"Anna, Iskandar, sudah hampir waktu maghrib ni. Tak elok duduk di luar rumah." Sapa mama dengan lembut.

"Oh, saya tidak perasan pula sudah hari sudah hampir malam. Saya mintak diri dulu ya aunty, Anna." Iskandar menyalami mama dengan sopan dan berjalan menuju ke pagar.

"Sejak bila Anna berkawan dengan Iskandar tu? Apa yang kamu berdua bualkan tadi sampai tak sedar keadaan sekeliling?" Tanya mama untuk mendapatkan kepastian. Anna pun menceritakan segala-galanya tentang Iskandar. Daripada kisah pelajar cemerlang hingga ke rancangan untuk belajar bersama-sama.

"Bagus juga kamu berdua berkawan. Dapat juga saling berkongsi-kongsi ilmu. Dahlah Anna, mari kita masuk ke dalam rumah untuk solat maghrib."

*******************************************************************************

Tidak sangka pertemuan singkat aku dan Iskandar dapat merubah segalanya. Sekarang hubungan aku dan dia semakin baik dan rapat. Dia banyak membantuku dalam pelajaran. Semenjak Iskandar mengajarku subjek Matematik Moden dan Matematik Tambahan, aku sering mendapat markah lebih daripada sembilan puluh peratus dalam kedua-dua matapelajaran itu. Aku juga telah mendapat tempat pertama dalam kelas untuk semua ujian yang kududuki. Malah, aku dan Iskandar pasti akan berlumba-lumba untuk mendapat keputusan yang lebih cemerlang. Kami telah membuat perjanjian bahawa sesiapa yang mendapat keputusan yang kurang cemerlang, dia akan didenda belanja makan di tempat makan kegemaran kami iaitu McDonald. Meskipun dendanya tidak seberapa tinggi nilainya, kami tetap bersemangat. Mama dan papa amat gembira melihat perubahan dalam diriku dan pencapaianku kebelakangan ini.

*******************************************************************************

Tidak pernah kuduga ikatan persahabatan antara aku dan Iskandar sudah setahun terjalin. Kami sedang menunggu keputusan SPM yang bakal diumumkan sebulan sahaja lagi. Sementara menanti hari tersebut, aku telah mengikuti kursus Bahasa Inggeris di salah sebuah kolej swasta di bandar Johor Bahru untuk mengukuhkan lagi kemahiran dalam bahasa tersebut. Papa mencadangkan aku berbuat demikian untuk menghabiskan masa terluang dengan aktiviti yang lebih bermanfaat. Iskandar pula pergi ke Kuala Lumpur untuk tinggal bersama-sama kakaknya disamping menimba pengalaman bekerja di bandar metropolitan itu. Hampir 3 bulan kami tidak ketemu, cuma telefon dan internet yang menjadi penghubung kami.

"Anna, Is akan bertolak ke Johor tengahari ni. Is ada sesuatu untuk Anna. Malam ni Is datang rumah Anna. Is ada sesuatu buat Anna. Anna buatkan kek coklat untuk Is ya. Is rindu sangat nak rasa kek Anna. Jaga diri baik-baik." Begitulah SMS yang kuterima tadi pagi. Gembira bukan kepalang aku dibuatnya. Yelah, dah 3 bulan tak menatap wajah Iskandar yang comel tu. Walaupun kami telah berkawan lama, aku tak pernah ceritakan bahawa aku pernah minat kat dia sebelum kami berkenalan. Lagipun dia pun tidak pernah menyentuh soal perasaan sepanjang kami berkawan. Aku tak mahu persahabatan yang terjalin akan musnah disebabkan perasaanku ini. Jadi, lebih baik aku memendamkan sahaja perasaan ini.
Tak sabarnya nak jumpa Iskandar. Apa agaknya ‘sesuatu’ yang dimaksudkan oleh Iskandar tadi? Entahlah. Kena tunggu malam nantilah jawabnya. Hmm, memandangkan Iskandar nak datang ke rumah malam ini, sempat lagi aku buat kek coklat untuk dia. Aku bergegas mencapai kunci keretaku dan menuju ke kedai berhampiran untuk membeli bahan-bahan. Aku ingat lagi pada waktu pertama aku menjamu Iskandar dengan ‘chocolate cake’ buatan aku sendiri, dia begitu memuji kelazatan kek tersebut. Petang itu, masa aku hanya dihabiskan di dapur bersama bibikku.

********************************************************************************

"Dah jam 10 malam ni, takkan belum sampai-sampai lagi. Biasanya 4 jam saja perjalanan dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru." Aku merungut bersendirian. Sudah berkali-kali aku cuba menghubungi telefon bimbit milik Iskandar, tapi jawapannya hampa. Entah mengapa Iskandar mematikan telefonnya, tidak pernah dia lakukan sebelum ini. Risau aku dibuatnya.

Mungkin juga Iskandar sengaja mahu mengenakanku, baik aku tanya kakak Iskandar, Illyianna. Aku lantas mencari namanya di dalam telefonku dan menekan butang dail. Namun, usahaku sia-sia sahaja. Telefon kak Illyianna juga dimatikan. Ini yang membuatku musykil, takkanlah kak Illyianna berkomplot dengan Iskandar untuk mengenakanku. Disebabkan hari sudah larut malam, aku mengambil keputusan untuk tidur dahulu. Sebelum itu, aku sempat meminta bibiku untuk mengejutku jika Iskandar datang nanti. Tidurku pada malam itu sememangnya tidak nyenyak dan dihantui berbagai-bagai mimpi ngeri.

*******************************************************************************

"Adrianna, bangun sayang. Pergi mandi dan pakai baju yang mama siapkan ni yek." Bisik mama dengan lembut sambil mengusap rambutku. Aku terjaga dan terlihat pakaian yang tersedia di atas katil itu. Kenapa pula mama suruh aku pakai baju kurung pagi-pagi ini? Hatiku tertanya-tanya.

"Mama, kita nak pergi mana pagi ni?" Tanyaku pada mama setelah aku siap mandi dan berpakaian.

"Anna ikut sahaja ya." Kata mama sambil memegang tanganku.

"Marilah kita pergi sekarang." Kata papa sambil membuka pagar. Aku ikut sahaja pergerakan mama yang berjalan menuju rumah tetangga. Aiman juga turut serta. Tiba-tiba aku terlihat keadaan rumah Iskandar yang dipenuhi dengan kunjungan orang. Setahu aku, Iskandar tidak pernah cakap rumahnya mahu membuat majlis hari ini.

"Anna…." Sapa kak Illyianna sambil memelukku.

"Kak, majlis apa ni?" tanyaku pada kak Illyianna. Dia terus menangis tatkala mendengar soalanku. Mama juga begitu.

"Kenapa ni kak? Anna bingunglah."

"Iskandar telah meninggal dunia malam tadi. Jenazahnya ada di dalam rumah." Jawab kak Illyianna dengan suara yang tersedu-sedu. Serta merta badanku terasa amat lemah. Aku terduduk sambil menangis. Mama memeluk batang tubuhku untuk menenangkan anaknya ini.

"Kak, macam mana Iskandar boleh meninggal?" Soalku dengan suara yang bernada lemah.

"Kejadiannya terjadi semalam ketika Iskandar dalam perjalanan balik ke Johor. Kereta yang dipandu Iskandar tidak dapat dikawal dan akhirnya terbabas ke tepi jalan. Keretanya terlanggar pokok menyebabkan kepalanya terhantuk dengan kuat dan pendarahan telah berlaku. Sewaktu proses menyelamat dilakukan, Iskandar telah disahkan meninggal dunia di tempat kejadian." Jelas kak Illyianna sambil teresak-esak. Mama membawaku ke dalam rumah untuk melihat jenazah Iskandar buat kali terakhir. Aku tidak dapat menahan air mata lagi. Aku melihat jasad yang kaku di depanku. Jenazah Iskandar akan dikebumikan pada waktu Zuhur nanti.

*******************************************************************************

"Is, Ana rindu sangat pada Is. Kenapa cepat sangat Is tinggalkan Ana? Bukankah kita sudah berjanji untuk bersama-sama mencapai impian untuk menjadi seorang doktor pakar yang disegani? Selama ni Is yang banyak bagi semangat dan membantu Ana dalam pelajaran." Aku bermonolog sendiri sambil memegang gambar Iskandar. Tanpa kusedari air mataku jatuh ke pipi.

"Ana, Is sayang sangat pada Ana. Nah, Is ada sesuatu untuk Ana ni. Is nak Ana berjanji dengan Is yang Ana akan mencapai cita-cita yang kita impikan selama ini. Kejayaan Ana bermakna kejayaan Is juga. Ingat, Is akan sentiasa ada di dalam hati Ana," Iskandar menghulurkan cakera padat (CD) kepadaku lalu melangkah pergi.

"Is nak pergi mana ni? Tunggulah Ana!" Iskandar berlalu tanpa menghiraukan jeritan Ana.

"Iskandar!..." jerit Ana lagi sambil menangis.

"Astagfirullahalazim. Ana, kenapa ni? Bangun nak. Bawak mengucap." Suara mama yang agak kuat telah menyedarkanku.

"Mama, Ana mimpikan Iskandar tadi. Ana rindukan dia." Ana memeluk mama sambil berlinangan air mata. Mama menenangkanku dengan memberiku segelas air suam. Aku meneguknya dengan perlahan.

"Tadi kak Illyianna datang, dia titipkan CD ni untuk Ana. Dia kata pihak penyelamat telah menjumpai CD ni di dalam kereta arwah Iskandar yang remuk. Memandangkan terdapat nama Ana diatas CD tersebut, kak Illyianna fikir CD ini penting untuk Ana." Jelas mama kepadaku yang masih terpinga-pinga.

"Ana, jangan terlalu memikirkan pemergian Is ya. Biarlah dia pergi dengan tenang ke sisi-Nya. Pasti Is akan bersedih sekiranya dia melihat keadaan Ana yang kurang terurus sebegini," nasihat mama sebelum menutup daun pintu bilikku.

"Ana akan cuba mama," janjiku dalam hati.

Bekas CD yang tertulis ‘Khas Buat Adrianna’ kutatap lama-lama.

*******************************************************************************

"Ana, maafkan Is jika selama ini Is ada membuat kesilapan atau terkasar bahasa dengan Ana secara tidak sengaja. Sebenarnya, Is telah meminati Ana dari jauh sewaktu Is pertama kali ke rumah Ana untuk bertemu Aiman. Oleh sebab itulah, Is secara diam-diam telah mendapatkan nombor telefon Ana daripada Aiman. Ana ingat lagi tak? Is telah memperkenalkan diri sebagai Daniel untuk berkenalan dengan Ana melalui SMS. Is sangat gembira kerana orang yang Is minat selama ini telah memberikan respon yang baik. Ini memudahkan Is untuk mengenali Ana secara mendalam mengenai keperibadian Ana. Ternyata apa yang Is fikir tentang Ana, benar belaka. Ana juga ada menceritakan perihal minat Ana terhadap warna merah jambu dan suka mengumpul jam tangan sewaktu kita berbalas SMS. Is pasti Ana akan menyukai hadiah yang Is berikan semasa hari lahir Ana yang ke-17. Ana nak tahu tak? Sewaktu Is menegur Ana di taman dahulu, Is tak tahu dari mana datangnya kekuatan untuk bercakap dengan Ana. Sememangnya Is ni seorang yang agak malu untuk berkenalan dan bercakap dengan perempuan. Tetapi, apabila kita sudah memulakan perbicaraan, Is rasa amat selesa berbual dengan Ana. Is sentiasa ternanti-nanti masa untuk belajar bersama-sama Ana. Ana juga merupakan pendorong buat Is untuk belajar bersungguh-sungguh. Setelah setahun kita berkawan baik, Is tak pernah luahkan perasaan Is terhadap Ana. Is takut Ana akan menjauhkan diri daripada Is dan membuatkan hubungan baik antara kita selama ini terlerai. Sepanjang Is berada di KL, Is telah mengikuti kursus komputer. Hasilnya, Is ada membuatkan video khas untuk Ana. Is harap Ana suka,"

Itulah teks yang dapat kubaca sejurus aku memainkan CD tersebut. Aku menekan butang ‘play’ untuk melihat video yang Is maksudkan. Isi kandungan video tersebut membuatku terharu.Video itu telah memuatkan gambar-gambar yang diambil sepanjang persahabatan kami. Di akhir video itu memaparkan kata-kata yang membuat aku terkedu. "Sudikah Adrianna menjadi kekasih Daniel Iskandar?"

"Ana sudi," kataku sambil menahan sebak di dada.

*******************************************************************************

"Is, Ana ni. Ana akan bertolak ke India besok untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Ana akan berusaha sedaya-upaya untuk merealisasikan impian kita berdua. Ana berjanji pada Is yang Ana takkan putus asa dan takkan menyalahkan takdir atas pemergian Is. Kalaulah Is masih hidup, kita pasti akan bersama-sama mendaki tangga kejayaan untuk mengecapi cita-cita kitakan? Is nak tahu tak? Mama dan papa sangat gembira sewaktu pengumuman keputusaan SPM minggu lepas. Ana telah dianugerahkan ‘Anugerah Pelajar Cemerlang’ peringkat Johor Bahru dengan keputusan 10A satu. Kak Illyianna ada menghubungi Ana. Dia mengatakan Is juga mendapat anugerah yang sama. Semua kejayaan ni berkat tunjuk ajar Is tau. Terima kasih dan Ana harap Is halalkan segala ilmu yang Is curahkan pada Ana," kataku dengan nada perlahan sambil menatap kubur arwah Iskandar. Aku membacakan surah Yassin dan doa-doa ringkas untuknya.

"Is, Ana akan kembali dengan membawa segenggam ijazah. Nanti Ana datang menjenguk Is lagi," kataku di dalam hati sambil melangkah menuju ke kereta. Aku meninggalkan tanah perkuburan dengan membawa satu harapan dan semangat baru.
posted by Penulisan2u @ 1:36 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
21 Comments:
  • At 6/9/09 11:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menyedihkan.....But gud job...

     

  • At 7/9/09 5:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam....cerita yang menarik tapi ayat skema sgt....he3 but gud job

     

  • At 7/9/09 6:47 PG, Anonymous mai said…

    so sad..

    npe akhi dye sad,?

    buat la happy ending..

    pe2 pun...best

     

  • At 7/9/09 5:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crite nie besh..
    dan juge menyedihkan..
    but gud job..

     

  • At 8/9/09 1:13 PTG, Anonymous gadis said…

    salam....
    terima kasih atas komen2 anda.....
    ni karya pertama saya...
    mungkin banyak lagi kelemahan yang perlu saya baiki...
    i will try my best for my next cerpen.....
    thanx=)

     

  • At 10/9/09 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aq x baca sebab ada ayat skema ayam...perhh x sanggup seyh.....

     

  • At 11/9/09 4:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala, sedihnye cte ni, best, p sedih lah, klu last die 2 ana de pengganti kn best..p klu nk smbung dh x kene ngn tajuk die kn, abis cani je lah kn..good job..

     

  • At 11/9/09 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku bace sket je..yg lain tu just go through aje..huhu..coz panjang sgt..kalo cerpen..suppose to be cerita pendek rite..

    pepun..keep up da good work

     

  • At 13/9/09 9:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good...
    cerpen nie pn dah bolh diklasifikasikan sbg cerpan...
    iaitu cerpen panjng...jngn salah sngka..cerpan memng ada dlm dunia pnulisan...
    apepun,,,good job penulis

     

  • At 13/9/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good...best gak...tapi ok kalo hepi ending

     

  • At 14/9/09 5:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dlm kehidupan ini x semua happy ending choiiiiiiiiiii,,,,,

     

  • At 15/9/09 8:20 PG, Anonymous ain hanani said…

    good job but sad la...
    good luck for next job

     

  • At 19/9/09 12:25 PTG, Anonymous shaqyue said…

    gud tapi some part cam pening skit...
    neway best la...

     

  • At 30/9/09 8:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite ni best gile,,
    menyayat hati,,haha,,
    is dgn anaa memeg,,
    SWEET!!

     

  • At 30/9/09 3:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang realiti tak semestinya berakhir dengan kebahagiaan..syabas...betul2 tersentuh...

     

  • At 30/9/09 11:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sday.. but mmg bes.. congrate..

     

  • At 3/10/09 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xtau xpe...citer bezt tp ayat tu jgnlh skema sgt....hehehehe

     

  • At 4/12/10 12:55 PG, Blogger ana syaza said…

    sdihnyer cter nie... nanges ana ble mmbce nyer...hu7...

     

  • At 1/1/11 3:30 PG, Anonymous ana yaya said…

    nme sye powm ana gak,,hehe,,
    citer niey best but ayt t'lalu skema la,,
    it's okey,,gud job n gud luck to pnulis,,

     

  • At 9/10/12 10:00 PTG, Blogger kacang panjang said…

    sedeyhnye cite tpi best

     

  • At 9/10/12 10:04 PTG, Blogger kacang panjang said…

    sedeyhnye cite tpi best

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group