BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Buat dirimu yang teristimewa
Nama Pena : Ummu Umar

Usai solat subuh, aku terus menggapai al-Quran. Sejurus kemudian ku alunkan zikir-zikir di dalam al Mathurat. Hari ini agak berbeza dari hari yang lain. Aku tak dapat meluahkan yang terbuku di hati. Adakah aku gembira atau sedih? Aku sendiri kurang pasti. Kurasa punggung ini tidak mahu berganjak dari sejadah. Aku takut cintaku pada Rabb berkurang dek kerana cintaku pada insan. Gurauan adik-adik dan saudara mara masih terngiang-ngiang di cuping telinga. Benarkah hari ini perkahwinanku?Ya Allah, berikan aku kekuatan….
Ku atur langkah menuruni anak tangga. Adik-adik ku sedang asyik menonton TV bersama-sama sepupu-sepupu yang lain. Ku terus menuju ke dapur. Ibu dan Mak Ngah sedang memasak menyediakan sarapan.
"Kenapa Kak Long lambat sangat?"Tanya ibu.
"Kakak baru selesai solat Dhuha ummi".
Mak Ngah hanya tersenyum. Ibu turut tersenyum. Aku bingung. Hatiku berdebar-debar. Ku sempat menjeling ke arah jam dinding. Pukul 8.30 pagi. Aku akan dinikahkan pada pukul 11 pagi nanti. Aduh…beratnya hati ini….
"Hmm, kenapa tengok jam tu? Dah tak sabar ke?"usik Mak Ngah.
Aku menggelengkan kepala. Aku hanya mampu tunduk membisu. Tiba-tiba kurasa satu tubuh memelukku.
"Kak Long, jangan macam ni. Ummi risau"pujuk ibu menenangkan jiwaku.
"Ummi, kakak tak nak kahwin la. Kakak takut".
Pipiku mula di basahi dengan air mata. Cepat-cepat aku menyeka titisan-titisan jernih itu. Ummi menggenggam erat tanganku.
"Kak Long, Ummi berat hati nak lepaskan puteri Ummi ni. Tapi sudah tiba masanya untuk Kak Long memikul tanggungjawab baru" bicara wanita yang berusia lewat 40an yang sentiasa menjadi idolaku.
Benarkah aku sudah sedia? Pada usia 23 tahun untuk bergelar zaudjah kepada insan yang bernama Muhammad Saifullah bin Mukhsin.Dapatkah aku menjadi isteri yang terbaik buat lelaki itu?
**************************************************

"Ukhti Na ‘ilah, kalau tak ada sebarang masyaqoh, bulan depan ana hantar rombongan merisik anti"bicara lelaki itu tanpa berselindung.
Aku terkesima. Begitu mudah dia menutur kata. Aku jadi tak keruan selepas peristiwa itu. Muhammad Saifullah bin Mukhsin, pelajar jurusan Quran Sunnah dan juga merupakan presiden Ma’aruf Club yang menjadi gilaan gadis-gadis di universiti ingin merisik aku? Aku? Gadis desa yang tak punya apa-apa. Gadis desa yang ‘invisible’ yang tak dikenali walaupun di Kulliyyah sendiri.
Ku lihat Aisyah, sahabat akrabku tersenyum tatkala aku menceritakan peristiwa itu. Gadis kelahiran Kota Bharu itu seperti sudah mengetahuinya sebelum aku sendiri mengkhabarkan berita risikan itu.
"Ana rasa dia adalah calon yang tepat".
Aku terkejut. Hampir saja jus mangga yang kuhirup tersembur ke wajah gadis manis itu.
"Yalah. Anti asyik menolak risikan dan pinangan orang sebelum ini. Tak sesuai la, tak sedia la, macam-macam alasan anti" sambung Aisyah.
Aku membulatkan mata. Ingin sahaja aku mencubit kedua belah pipi Aisyah.
"Ayash, ana tak sedia lagi. Ana nak belajar lagi. Lagipun ana tak ada perasaan pada dia"ujar ku sambil merenung bebola mata Aisyah atau lebih mesra kupanggil Ayash.
"Na’ilah, apakah wajar seorang perempuan menolak pinangan lelaki yang soleh? Kahwinilah dia kerana agamanya dan agamamu" kata Aisyah untuk meyakinkanku.
Aku menundukkan muka. Otakku ligat memikirkan jawapan.
"Ramai lagi perempuan yang solehah yang sekufu dengannya. Lagipun dia memang tak kenal ana. Sekadar tahu nama. Ataupun mesti dia ingat ana berpurdah sebab ana ni cantik jelita. Mungkin sebab itu….".
"Astaghfirullah, Na’ilah. Cuba anti husnuzon. Lelaki soleh tak memandang rupa paras. Rasulullah dah anjurkan kaedah untuk memilih isteri.Pilihlah perempuan kerana rupa, harta , keturunan dan agama. Terlebih utama memilih yang elok agamanya. Ukhti, sesungguhnya dia memilihmu kerana agamamu" terang Aisyah dengan panjang lebar.
Aku hanya membatu. Apa yang harus aku lakukan? Barangkali aku harus istikarah sebelum membuat apa-apa keputusan. Aku buntu. Ya Allah, tunjukkan jalan buat hambamu yang lemah ini…..

Aku menyarungkan jubah biru muda yang dihiasi dengan sedikit manik-manik dan labuci. Jubah yang dibelikan oleh sepupuku di Mesir amat bersesuaian denganku. Wajahku dibiarkan tanpa sebarang ‘make up’. Pertunanganku diadakan secara sederhana. Cuma di hadiri oleh kaum keluarga terdekat sahaja.
Pintu bilikku di ketuk. Kedengaran suara adik bongsuku memanggilku. Aku mengalihkan pandangan ke arah pintu bilik.
"Kenapa Uwais? Kenapa tercegat kat situ?"Tanyaku dengan penuh kehairanan. Si kecil Uwais hanya mencuka.
"Uwais, kenapa ni dik?"tanyaku lagi.
Uwais al Qarni segera memelukku. Aku terpinga-pinga. Uwais kelihatan sungguh berbeza pada hari ini. Kebiasaannya adikku ini terlalu banyak kerenah. Sampai seluruh ahli keluarga pening akan telatah si bongsu ini.
Aku masih ingat, Uwais pernah menegurku.Ketika itu Uwais baru berusia 7 tahun
"Kak Long ni peliklah. Orang lain pakai baju cantik-cantik bila keluar rumah. Pakai baju buruk kat rumah. Kak Long pula pakai baju cantik kat rumah tapi kat untuk keluar tak cantik"Tanya si kecil.
Aku terdiam. Surah an-Nur ayat 31 bermain di mindaku. Tapi bagaimana pula ingin kuterangkan pada si kecil yang baru melangkah ke alam persekolahan ini.
"Dik, orang perempuan tak boleh pakai cantik-cantik depan orang ramai. Kalau depan keluarga macam ayah,ibu,adik beradik dan suami, baru boleh pakai cantik-cantik. Nanti baru Allah sayang"jawabku sambil membelai rambut adik kesayanganku.
"Oh macam tu ke? Nanti kalo Kak Long dah kahwin mesti lagi cantik kan?"
Aku hanya tersenyum. Ku lihat ibu juga turut tersenyum.
Wajah Uwais al Qarni yang sudah berusia 9 tahun ku tatap. Mata galaknya kelihatan berkaca. Dia masih membisu tanpa sebarang bicara. Tiba-tiba si kecil itu memelukku dengan erat.Makin erat dakapannya.
"Kak Long, jangan lupakan Uwais ye"
Aku sudah menduga kata-kata adikku itu.Ku biarkan dia terus memelukku.
"Kakak bukannya kahwin. Tunang je. Kakak takkan lupa adik kesayangan kakak ni"bisikku ke telinga Uwais Qarni.
Si kecil yang lincah itu menganggukkan kepala. Tiba-tiba sepupuku Nurul melangkah masuk ke bilik.
"Mabruk ye Na’ilah" kata Nurul sambil menghulurkan tangan.
Aku tersenyum kelat. Aku sebenarnya tidak pasti akan perasaan sendiri. Adakah aku gembira dengan pertunangan ini? Atau sebaliknya.

***********************************************
Cuaca sangat panas. Payungku tidak mampu menjadi benteng daripada terik matahari. Aku mempercepatkan langkah mendaki ‘tangga Batu Caves’ untuk pulang ke bilikku di Mahallah Nusaibah. Mahallah Nusaibah terletak di atas bukit. Telah menjadi rutin harianku mendaki anak-anak tangga yang di panggil ‘Tangga Batu Caves’ oleh pelajar-pelajar UIAM.
Kesemua roommate ku tiada di bilik. Aku terus menuju ke compartment ku. Bilik ini mempunyai 4 compartment dan setiap pelajar tinggal di compartment masing-masing.
Tudung dan purdahku ditanggalkan. Baru sahaja aku melabuhkan punggung di atas katil, handset ku berbunyi. Satu mesej di terima. Daripada Saifullah, tunangku.
Salam. Ukhti, ana akan ke Narathiwat esok. Doakan segala berjalan lancar. Tiba-tiba aku berasa geram. Pelbagai soalan timbul di benakku. Untuk apa dia ke sana? Bukankah wilayah itu sedang bergolak? Surat khabar yang ku baca minggu lepas ada menceritakan akan pergolakan yang berlaku di wilayah-wilayah selatan Thailand. Tiga orang pelajar pondok tahfiz di Narathiwat cedara ditembak. Hatiku gusar. Aku harus menasihatkannya agar membatalkan hasratnya itu. Lantas jari-jemariku ligat menaip mesej untuk di hantar kepada Saifullah.
W’salam. Akhi, bahaya sekarang ni. Tak usahlah ke sana. Nyawa anta mungkin terancam. Wilayah itu tidak selamat. Tunggulah sampai keadaan reda.
Satu mesej di terima. Segera aku membacanya.
Ukhti, maafkan ana. Ana tetap akan pergi. Ana ada tanggungjawab di sana. Tanggungjawab sebagai seorang muslim membantu saudara seakidah. Ukhti, inilah peluang ana untuk berjuang. Jika Allah takdirkan ana mati, ana mahu syahid di jalan Nya. Dahulu ana tidak ada semangat berjuang. Tetapi ana telah bertemu dengan seorang srikandi yang hidupnya sentiasa dalam perjuangan. Sejak dari itu,hidup ana berubah.
Srikandi? Perempuan mana pula ni? Tiba-tiba hatiku mulai panas. Namun ku teruskan juga pembacaan.
Ketabahan dan semangatnya menyuntik roh baru dalam diri ana. Dia bukan gadis biasa. Dia terlalu istimewa. Demi Allah dan Rasul, dia berjuang.Dia tak pernah gentar akan menegakkan kebenaran. Walaupun pada zahirnya, dia kelihatan lemah lembut dan penuh kesopanan tapi sebenarnya dia ibarat panglima perang yang memperjuangkan kalimah Allah.
Aku menanti mesej yang seterusnya dari lelaki itu. Jantungku berdebar-debar. Cemburukah aku? Arghhh….cemburu bukan milikku. Untuk apa aku cemburu? Dia belum lagi bergelar zaujdku.
Peristiwa di Kem PLKN 5 tahun lepas masih segar di kotak minda ana. Komander mengarahkan semua peserta berbaris. Kasut dan stokin diarah untuk ditanggalkan. Lengan baju wajib dilipat hingga paras siku. Ketika itu hujan mulai turun. Seorang gadis enggan menanggalkan stokin dan sarung lengannya. Komander mengamuk dan memarahinya di hapadan ribuan peserta. Si gadis didenda tekan tubi sebanyak 50 kali di tengah padang ketika hujan.
PLKN? Aku terkedu. Seperti ia juga masih segar di fikiranku.
Ukhti, kalau ana cerita akan semua perjuangan gadis itu. Pasti takkan habis. Dia tidak kisah walaupun orang menabur fitnah ke atasnya. Biarpun gambarnya di edit menjadi gambar lucah. Dia tetap bersabar. Ana sentiasa berdoa agar gadis itu dapat ana miliki satu hari nanti.
Perasaan hiba mula hinggap di sanubariku. Ku teliti parut di tanganku akibat luka kerana didenda tekan tubi semasa di Kem PLKN 5 tahun lepas.
"Siapa nama kamu? Kenapa tak mendengar arahan saya?!"teriak komander kem yang berdiri lebih kurang 10 meter dariku.
"Nai’lah al Farafisyah binti Abu Dzar. Demi Allah dan Rasul, auratku takkan ku buka di hadapan yang haram bagiku"lantang aku bersuara.
"Berani kamu ingkar arahan saya!". Komander itu kelihatan sangat marah. Aku seperti mahu ditelannya hidup-hidup.
"Saya ikut perintah Tuhan. Tuan juga hamba seperti saya" balasku dengan selamba.
Kerana itulah aku didenda tekan tubi ketika hari hujan. Tanganku luka dan meninggalkan parut yang masih kekal hingga kini. Aku tidak menyangka Saifullah telah mengenali aku sejak di Kem PLKN lagi. Fikiranku melayang pada peristiwa penyebaran gambar lucahku. Gambar itu di edit dengan begitu baik. Sehingga ramai yang mempercayainya. Aku digantung pengajian selama 2 minggu sementara kes itu disiasat. Alhamdulillah. Allah itu Maha Adil. Segala kepalsuan dapat dibongkar dan aku dibenarkan untuk meneruskan pengajian.

Selesai usrah di masjid aku mengatur langkah untuk ke HS café. Fail dan buku-buku kupegang kemas. Beberapa pasang mata memandang ke arahku. Mulut mereka terkumat kamit mengatakan sesuatu. Aku didekati oleh dua org teman sekelasku.
"Na’ilah, tak sangka gadis baik pun boleh buat maksiat. Pakaian tu hanya menutup dosa-dosa yang tak kelihatan"bicara Nadia dengan sinis.
Aku mengangkat kening tanda tidak memahami maksud disebalik kata-katanya
"Ada orang pandai berlakon. Tak sangka rupanya dah ditebuk tupai"tambah Salina sambil tergelak.
Aku bingung. Apakah yang cuba disampaikan oleh mereka? Kedua-dua gadis itu beredar meninggalkanku. Aku masih terpaku di atas jalan. Kulihat Aisyah termengah-mengah berlari ke arahku.
"Na’ilah, ada berita buruk. Anti jangan terkejut"kata Aisyah yang masih tercungap-cungap.
"Ayash, bertenang. Kenapa ni?".Perasaan hairan mula menyelubungi diriku.
"Ukhti, ada surat layang menulis pasal anti. Dalam surat tu, anti dikatakan mengadakan hubungan sulit dengan seorang lelaki. Hingga berzina"terketar-ketar suara Aisyah memberitahuku.
Aku menelan air liur. Astaghfirullah al‘azim. Siapa yang mengadakan cerita ini? Pasti cerita ini telah tersebar. Ya Allah, berikan aku kekuatan. Permudahkanlah urusan hambamu ini. Jauhkan aku dari fitnah dunia dan akhiratku.
"Boleh ana tahu siapa lelaki yang dimaksudkan bersama ana?"Tanya ku dengan lebih lanjut.
"Akh Ahmad Irfan"jawab gadis itu.
Aku memperbanyakkan istighfar dan salawat. Kuaturkan pertemuan dengan Ahmad Irfan. Aisyah akan menemaiku. Saifullah telah mengetahui akan berita itu. Dia menasihatkan agar aku bersabar. Dia berjanji akan cuba mencari penyelesaian untukku.
Sesusuk tubuh yang kukenali berdiri di hadapan perpustakaan. Ahmad Irfan tersenyum melihatku.
"Akhi, mari kita cari penyelesaian untuk masalah ini. Kita difitnah".
Ahmad Irfan memandang tepat ke arah anak mataku. Kemudian pandangannya dialihkan ke sekumpulan pelajar asing yang berada tidak jauh dari kami. Aku semakin tidak mengerti. Anak muda itu hanya mendiamkan diri.
"Semua ni fitnah. Irfan, lakukan sesuatu" tambah Aisyah yang masih setia di sampingku.
"Maaf, ana tak dapat tolong" jawab Ahmad Irfan dengan tenang.
"Apa maksud Akhi? Takkan anta tak mahu membersihkan nama anta?" soalku dengan nada yang agak keras.
"Na’ilah, biar ana terus terang. Ana cintakan anti. Ana cintakan anti sejak sekolah lagi. Niat ana untuk menyunting anti sebagai isteri selepas tamat belajar nanti. Tapi Saifullah merampas anti dari ana. Ana terlalu mencintai anti. Ana tak boleh kehilangan anti" terang Ahmad Irfan dengan penuh perasaan.
Jasadku kaku sebentar. Aku sama sekali tidak menyangka Ahmad Irfan mencintaiku. Memang kami kenal antara satu sama lain sejak di bangku sekolah lagi. Tapi aku tidak pernah menaruh hati padanya.
"Jadi, anta lah yang buat fitnah ni? Supaya Saifullah tak berkahwin dengan Na’ilah"Tanya Aisyah dengan nada marah.
Ahmad Irfan menganggukkan kepala. Urat sarafku menjadi tegang. Kepalaku seperti ingin meletup. Adakah itu dinamakan cinta? Benarkah Ahmad Irfan mencintai ku? Mencintaiku hingga sanggup memfitnahku. Mencintaiku hingga sanggup mengaibkanku.
"Kahwini ana, Na’ilah".
Ungkapan itu amat menguris hati. Mengahwini selepas memfitnahku. Adakah wajar aku terima lelaki seperti itu? Wajah tenang Saifullah bermain di mindaku. Aku tidak tahu bagaimana reaksi Saifullah jika dia mengetahui hal ini.
"Ana tak akan berkahwin dengan orang yang memfitnah ana. Benarkah cinta? Cinta kerana Allah atau nafsu semata-mata? Jika benar cinta, kenapa sampai memfitnah? Akhi, mencintai tidak semestinya memiliki. Memiliki tak semestinya abadi. Akhi, ana kecewa dengan anta. Ana tak sangka lelaki yang ana fikir soleh yang kuat berpegang pada Al-Quran dan Sunnah akan rebah dalam pangkuan cinta yang dicipta iblis".
Ahmad Irfan menundukkan mukanya. Lidahnya kelu dari berkata-kata. Aku segera meninggalkan lelaki. Tidak sanggup aku menatap wajahnya. Aisyah cuba menenangkanku. Tanpa disedari air mataku mengalir. Aku terkenangkan kad jemputan perkahwinan yang hampir siap. Busana pengantin juga telah ditempah. Jika dihitung, cuma tinggal dua bulan lagi aku akan bergelar isteri. Bagaimana reaksi keluarga Saifullah jika mereka mengetahui berita ini? Layakkah aku menapak di rumah mereka sebagai menantu?
Hari-hari kujalani seperti biasa. Biarpun manusia disekeliling memandang jijik ke arahku. Sokongan dari keluarga dan sahabat-sahabat menguatkan lagi semangatku. Inilah ujian dari Allah. Aku pasti ada hikmah di sebaliknya. Semakin banyak dugaan yang kualami, semakin kuat ikatan cinta pada Khaliq. Ujian ini tanda cintaNya pada hambaNya. Aku berdoa agar Allah membukakan hati Ahmad Irfan. Hanya dia sahaja yang boleh membetulkan keadaan.
Angin sepoi-sepoi seakan-akan bermain dengan jubahku. Aku menyusun langkah menuju ke kompleks sukan yang terletak berdekatan dengan Mahallah Maryam. Tiba-tiba sebuah motor menghampiriku. Dua orang lelaki yang amat kukenali menyapaku. Kedua-dua orang adikku, Hassan al-Basri dan Khalid al-Walid kelihatan begitu serius. Tanganku dikucup oleh keduanya. Aku pasti mereka sudah mengetahui berita mengenaiku.
"Kak Long, biar Abang Ngah ajar Ahmad Irfan tu"ujar Khalid al- Walid mengenggam kedua-dua tangannya.
"Abang Angah, jangan guna kekerasan. Kakak tak suka"balasku.
"Tapi Kak Long…."Adik kembar Khalid mula bersuara.
"Sudahlah. Jangan risaukan kakak. Ingat, Allah akan bantu orang yang membantu dalam agamaNya. Macam mana pelajaran adik-adik kakak ni?".
"Kak Long jangan tukar topik. Kita buat laporan polis. Orang macam tu mesti diajar!" bentak Hassan al-Basri.
Aku hanya menggelengkan kepala. Tak dapat aku membayangkan apa akan terjadi kepada Ahmad Irfan jika dia dikenakan tindakan kerana memfitnahku. Kemungkinan besar dia boleh dihentikan pengajian. Sayang sekali kerana anak muda itu sudah berada di tahun akhir dalam jurusan kejuruteraan mekatronik. Malah dia juga pelajar cemerlang dan mendapat tempat ‘dean’s list’ setiap semester.
"Kita kena didik diri kita untuk menjadi seperti pohon tamar. Bila dibaling batu, dibalas dengan jatuhnya buah-buah. Kakak yakin Ahmad Irfan akan insaf dengan perbuatannya. Berilah dia peluang".Bersungguh-sungguh aku meyakinkan kedua-dua adikku.
Aku masih ingat kata-kata naqibahku sewaktu di sekolah dahulu.Bahagianya kekasih Allah dihadiahi ujian yang amat berat. Tak dibiarkan terlena dalam kenikmatanNya tetapi dihidangkan dengan keperitan dan derita yang tak berkesudahan. Itulah tanda kasih sayang Tuhan. Syukur aku padaNya kerana antara hamba-hambaNya aku ‘terpilih’untuk menerima ujianNya. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 286, Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Mungkin dengan ujian ini akan aku dapat menjahit semula sejadah cintaku padaNya.
Kicauan burung-burung di luar jendela sesekali mencuri perhatianku. Jari-jemariku ligat menekan butang-butang ‘keyboard’ menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarahku. Wajah Dr. Maryam sesekali menjelma di mataku. Aku amat mengagumi wanita itu. Wanita kelahiran Bosnia itu sangat tabah menongkah arus kehidupannya. Dia tidak pernah mengenali ibu bapanya dan pada usia 17 tahun dia telah dipaksa berkahwin oleh keluarga angkatnya. Nasibnya malang kerana suaminya itu seorang kaki judi dan telah banyak berhutang. Wanita itu sering didera oleh suaminya. Kerana tidak tahan akan perlakuan suaminya, dia melarikan diri ke Kanada bersama dua orang anaknya yang masih kecil. Dari situ, dia belajar sambil bekerja untuk memperbaiki kehidupannya.
Aku pernah bertanya, bagaimanakah dia boleh menjadi sangat tabah.
Jawabnya, "I thanked to Allah because of Him, I am my self as you can see today. This is my fate. Why should I blame Him after He gives me everything? He loves me, that is the reason why I become the chosen one". Aku ingin jadi sepertinya. Jika dibandingkan ujian yang kulalui jauh lebih mudah daripada pensyarahku itu. Benar katanya, apakah wajar aku mengeluh kerana ujian yang kecil sedangkan Dia telah memberi terlalu banyak nikmat kepadaku. Tiba-tiba, handset ku berbunyi. Kulihat nombor yang tertera di skrin. Nombor itu tidak kukenali.
"Assalamualaikum".
"Waalaikumussalam. Ukhti, maafkan ana. Ana akan cuba jernihkan keadaan semula"suara seorang lelaki di talian. Ahmad Irfan.
Tidak henti-henti ku ucap syukur pada Tuhan yang mentadbir alam. Segera aku sujud syukur tanda kesyukuranku atas rahmat Tuhan. Air mataku deras mengalir. Sesungguhnya Kau terlalu menyayangiku…..
*******************************************

Keriuhan sanak saudara di sekitar rumah kedengaran hingga ke kamarku. Aku mengenakan busana serba putih. Mak Ngah beberapa kali memujukku agar bersolek. Aku menolak permintaannya dengan baik. Jawapanku cuma tabaruj. Ku tatap wajah adik-adik perempuanku. Mereka kelihatan lebih berseri daripada pengantin. Aku tergelak kecil melihat telatah mereka mencuba tiara berlian yang menghiasi kepalaku.
"Nanti kalau Achik kahwin, Achik nak baju macam Kak Long la" ujar Zainab Al-Jahsy yang baru berusia 15 tahun.
"Amboi-amboi. Kak Lang kahwin dulu sebelum Achik pun tak fikir lagi"usik Mariah al-Qibtiyah.
Aku hanya tersenyum. Mungkin selepas ini, aku tidak dapat melayan kerenah mereka seperti biasa. Ibu kesayanganku menghampiriku. Aku sebak. Kupeluk ibuku erat. Tidak mahu kulepaskan pelukan itu.
"Puteri Ummi akan tinggalkan Ummi untuk pergi ke alam baru. Pesanan Ummi buatmu, jagalah peribadimu, bahagiakan suamimu. Jangan pernah ada yang kurang senang darimu tertangkap oleh matanya. Taatilah suamimu. Jika ada manusia yang boleh disembah, maka kamu harus sujud pada suamimu. Dambakan dirimu seperti dambaan Mutiah pada suaminya."
Aku mengangguk lemah. Air mataku membasahi pipi. Aku dapat mendengar suara Saifullah melafazkan aqad.
"Aku terima nikahnya Na’ilah al-Farafisyah binti Abu Dzar dengan mas kahwin RM114 tunai". Dengan sekali lafaz, aku sah menjadi isterinya.
Permintaanku untuk nilai mas kahwin sama seperti jumlah surah dalam al Quran dan jumlah hantaran sama nilai dengan ayat dalam al Quran telah dipenuhi oleh pihak lelaki. Sejurus aqad nikah, Saifullah membaca hafalan surah ar-Rahman di hadapanku. Kata adik-adikku, aku terpengaruh dengan karya Habiburrahman El-Shirazy. Aku berlagak seolah-olah aku adalah guru tasmi’nya. Merdu sungguh suaranya mengalunkan kalamuallah. Aku terharu. Sekali lagi aku menangis. Tangisan kegembiraan. Ya, aku pasti. Ini adalah tangisan kegembiraan.
Tatkala suamiku melayani tetamu-tetamu yang hadir, aku menulis sepucuk surat dan menyelitkan di tepi begnya. Mataku beberapa kali aku mencuri pandang ke arah suamiku. Ini kali pertama aku menatap wajahnya dengan lama. Kulihat Saifullah membaca suratku. Aku hanya menyembunyikan diri di sebalik langsir.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Ana minta maaf jika anta kurang senang dengan kehadiran warkah ini. Ana sendiri tidak tahu mengapa ana melayangkan warkah ini..Barangkali sudah tiba masanya ana meluahkan perasaan yang terbuku di hati. Akhi, kehadiran anta amat ana hargai.

Sepanjang hayat ini, pintu hati ana ditutup rapat daripada mana-mana lelaki kerana ana yakin akan kehadiran seseorang yang bergelar suami. Ana mengajar diri ini untuk setia walau ana tidak mengetahui siapakah yang bakal melengkapkan hidup ana. Ana menghalang diriku daripada mengenali mana-mana lelaki kerana ana tidak mahu mengenali lelaki selain anta. Ana akui ada yang cuba meraih cinta ana tapi jiwa kecil ini mengatakan ana bukan buat mereka.
Ana sedaya upaya menjauhkan diri dari menjadi perhatian lelaki. Bukahkah sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang. Ana tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki lain. cukuplah ana hanya cantik di mata anta.

Suamiku yang amat disayangi,

Ana tidak mahu menjadi rebutan lelaki kerana ana yakin sudah tertulis di Luh Mahfuz sana ana hanya untuk anta. Ana tidak mahu menjadi punca kejatuhan seorang lelaki. Kerana ana takut di soal oleh Allah kelak. Ana menjaga pergaulan kerana ana tidak mahu suami ana memandang yang haram baginya. Bukahkah Allah telah menjanjikan perempuan baik untuk lelaki yang baik? Ana yakin dengan janjiNya. Kalau ana inginkan lelaki yang baik menjadi suami maka ana juga perlu menjadi perempuan yang baik. Tidak ana nafikan fitrah cinta itu. Ana juga memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun, tatkala perasaan itu datang, ana akan mengingatkan diri ini bahawa ana hanya untuk anta. Cerita dari sahabat-sahabat akan ketiadaan lagi lelaki soleh sesekali merunsingkan ana. Ana memanjatkan doa agar Dia melindungi diri ana dan anta daripada sebarang kejahatan dan keburukan.

Ana bukan mencari suami sekacak Nabi Yusuf a.s yang mampu membuat gadis-gadis terpikat. Tapi yang ana lihat adalah agamamu . Bimbinglah isterimu ini kerana ana terlalu banyak kekurangan. Permintaan ana tidak banyak. Ana tidak meminta emas permata. Ana juga tidak menagih rumah banglo dan kereta mewah tapi cukuplah sekadar anta membimbing ana ke jalan Nya. Jadikan ana mujahidah yang membantu di sayap kiri perjuangan anta. Berjanjilah pada ana, cintailah kerana cinta anta pada Allah. Didiklah ana menjadi isteri yang solehah di dunia ini agar ana dapat menjadi ‘ainul mardiah’ buat anta di kerajaan akhirat nanti. Moga cinta kita akan menguatkan kita dalam mengejar mardhotillah dan juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga sana.

Isterimu,
Na’ilah al-Farafisyah
Zaudjah Muhammad Saifullah

Aku dapat melihat senyuman Saifullah. Senyuman yang cukup membahagiakan. Aku mahu melihat senyuman itu selama-lamanya.
"Na’ilah, tak usah bersembunyi di situ" tegur Saifullah. Aku tersipu-sipu malu. Perlahan-lahan aku mendekatinya.
"Na’ilah, anti adalah hadiah yang sangat istimewa dari Allah buat ana"ujar suamiku.
"Hadiah yang istimewa buat insan yang sangat istimewa"balasku sambil tersenyum.

~THE END~
posted by Penulisan2u @ 3:50 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
34 Comments:
  • At 20/9/09 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..masih adakah kisah begini di alam realiti???

     

  • At 20/9/09 2:10 PTG, Blogger miz ruha said…

    best nyer cite ni...

     

  • At 20/9/09 11:42 PTG, Anonymous nazla_44256 said…

    best cite neh...
    pnh pnhytn..

     

  • At 21/9/09 12:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hrp dptlah fie dpt jd seorang
    zaujah
    yg baek...
    buat akhi yus.
    semoga masih ada akhi seperti
    saifullah di muka bumi ini..
    aminn

     

  • At 22/9/09 4:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Ni baru best...dah xbosan..

    -BUdak bosan-

     

  • At 24/9/09 5:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat!!
    suke crite cinte islamic camni.

    to writer, good job.
    teruskan berkarya..

    cintailah seseorang kerana cintanya pada ALLAH...

     

  • At 24/9/09 5:43 PTG, Blogger piANum said…

    hehehe..
    sweet la yang last sekali tu..
    "Na'ilah,tak usah bersembunyi disitu.."
    :-)
    moga aku dpt mnjadi isteri yg baik kelak buat tunang skrang yang juga bakal suamiku nnt.insya-Allah....

     

  • At 25/9/09 3:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ya ALLAH.....
    sungguh sempurna penulisan ini...
    berkati la penulisnya...

    thanks, c0z dpt beri skit peringatan
    pd y x sesab0 nk kwin cepat 2..he

    bersabarlah,
    kita akn berjumpe jugak j0d0h kite...
    cepat atau lmbt, itu rahsia ALLAH TA'ALA....
    (I_sya92)

     

  • At 25/9/09 7:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    'bukan cari suami sekacak Yusuf as..kerana diri tidak secantik Zulaikha...'
    namun dambakan seorg suami yg mampu membimbing ke jalan Mu ya Allah....
    bestttttt sgt citer ni...tersentuh hatiku...huhu

     

  • At 28/9/09 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok sgt cite ni..
    len dr yg len..

     

  • At 30/9/09 12:58 PG, Anonymous nur kasih said…

    i like it...

     

  • At 30/9/09 4:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni bnar2 mnginsafkan...

    usah mncri cnta kerna siapa pon 'dia' telah tertulis di loh mahfuz...

     

  • At 30/9/09 12:32 PTG, Blogger nhidayah said…

    best sngt2.
    congrate writer.
    lain dri y lain...
    brunsurkn islmic..

     

  • At 30/9/09 3:57 PTG, Blogger bicara hatiku said…

    moga ada insan seperti saifullah utk diriku kelak..
    yg d'cri bukn kekacaknnya..yg d'impikn buknlah harta menimbunnya..aku menanti seorang insan yg dapat m'jadi imam utk aku dan keluarga kami sua2 hari nnt..

    like this st0ry..
    congrate write..
    :)

     

  • At 30/9/09 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke le bace cter y bunsur Islamic nie...
    hope ada cter y tbaru dr pnulis lg...
    Tahniah..coz cter nie dpt mmbri ilmu y bguna kpd pmbace...
    Suke sngt....

     

  • At 2/10/09 5:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BEST CITE NIIIII
    A.1

     

  • At 3/10/09 1:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni barulah cinta kerana Allah..
    Alhamdulillah...

    hrp2 rmai insan yg seperti Na'ilah dan saifullah..
    cinta kerana agamanya..

    ~izzara~

     

  • At 4/10/09 9:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PLKN mn yg anti pg neh???

    i xpnah kna arahan cm 2 pn...jgn la nk m`burukkan nm plkn...xde arhn yg suruh bka aurat pn...

     

  • At 5/10/09 5:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul sy pun g plkn..xde arahan tunjuk aurat..malah ktrg diwajibkan utk solat jemaah magrib n isya'..rindu kem bumimas-sarawak..alpha-bilik langsat..huhu
    papepun..ske sgt story nie..cume ade beberape bahase arab yg sy xtau cz sy x blaja arab pun..cume simple arab time skola dlu ade r..so bukak kamus balik..
    tahniah...penulis..islamik story..nice-tersusun-ayat seng phm-ending menarik-n pling bagus-ade pengajaran..kaum hawa, jom kite berusaha utk baiki diri..

    smbung ea citer nie..

    -miss_purple-

     

  • At 8/10/09 8:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni bru citer yang giler masyuk.....good job....

     

  • At 10/10/09 3:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat citer ni..
    lain drpd yg lain..
    kalau ada org sebaik saifullah bahagia sungguh hidup ini...
    cinta kpd allah,agama..adalah cinta selama lamanye

    -nur alyaa-

     

  • At 15/10/09 1:44 PTG, Anonymous sya said…

    best ar citer ni..
    kalo bleh....wat la citer camni lagi....
    x bosan langsung...
    dari awl hingga akhir...
    ana pon mahu jadi macam Na'ilah....

     

  • At 19/10/09 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...ana xpernah pergi PLKN, tapi ana ambil pengalaman shbt2 ana. Mmg ada komender PLKN yg meminta sedemikian...berdasarkan pengalaman sahabat ana juga. Bukan nak burukkan PLKN...setiap benda ciptaan manusia tak sempurna...kalu ada kelebihan, mesti ada kelemahaan Allahu'alam -UMMU UMAR

     

  • At 19/10/09 6:25 PTG, Anonymous kzam_ilham said…

    tahniah n trharu baca citer...bagus

     

  • At 20/10/09 12:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnyer sgt2...camnilah,,,

     

  • At 20/10/09 11:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAHNIAH UMMU UMAR...TERUSKAN MENULIS CITER BERUNSURKAN ISLAM SEBEGINI...

    SAFFIYA

     

  • At 27/10/09 2:25 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nie..hmm..nie kisah benar ker??and pengarang ni budak uia ek?

     

  • At 28/10/09 5:47 PTG, Anonymous Maryam Kamal said…

    Subhanallah!

    Ukhti,
    Allah kurniakan sesuatu kpd anti.
    Dan anti dah gunakan di jalan yg betul.
    Jalan dakwah.

    Sekali anti berada di jalan dakwah, jgn pernah terfikir utk mencari jalan keluar drnya.

    Smg terus istiqomah berdakwah menggunakan bakat kurniaan Ilahi.

    Mabruk 'alaiki.
    Jazakillahi khairan laki..

    Wallahu'alam.

    p/s : cerita di PLKN tu.. betul ke? boleh ek lawan arahan komander? kena try tuh next year. =D

     

  • At 11/11/09 3:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good job

     

  • At 11/12/09 2:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best sangat, kdg2 ana t'fkr ade lg ke cinta mcm nie skrg,sdp nama 2 wtk dlm cerpen nie,tahniah krn dpt buat cerpen sehebat nie,smg Allah memberkati anda

     

  • At 17/7/10 10:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet story..
    really hope theres a guy like saifullah..
    i want to be like Na'ilah..

     

  • At 1/10/10 10:52 PTG, Anonymous cahaya hati said…

    tahniah...menarik dn pnuh penghayatan setiap watak..gaya bahasa yang ringkas, olahan yang padat dengan isi menghasilkn karya yang bermutu...semoga penulis dapat menghasilkan karya sebegini dengan olahan cerita yang berbeza di masa akan datang..

     

  • At 17/4/11 4:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kan da xbnyak ctew cmnie....
    tlis la lgi

     

  • At 22/5/11 11:48 PG, Anonymous sharifa emiey said…

    beznyerrrrr!!!!!!!!
    islamik ney....
    cinta yg sebenar-bnarnya,,,
    jrg dlihat tp ttap d nntikan...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group