BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 12, 2009
Cerpen : Bercinta dengan abang kandung?
Nama Pena : snow girl17

Kepulanganku hanya tiga hari sebelum hari raya aidiladha.Aku mengusung beg dengan kemas dan langkah yang teratur seolah-olah tahu arah ingin dituju.Jam ditanganku menunjukan tepat pukul 2.30 petang.Kelihatan para penumpang yang menaiki penerbangan denganku semuanya disambut mesra oleh ahli keluarga masing-masing.Hatiku bertambah pilu apabila terkenangkan…….siapa??Hatiku berbisik.Aku menuju ke arah sebuah teksi dengan harapan dapat membawa aku ke destinasi yang seterusnya.Tanganku menggapai pembuka pintu teksi tersebut dan tiba-tiba seorang lelaki merampas pembuka pintu dan terus memasuki teksi tersebut.Tanpa sebarang alasan dan kata maaf,teksi tersebut terus berlalu.Aku tidak sempat untuk memerhati dengan jelas susuk tubuh lelaki itu kerana ia berlaku dengan pantas tanpa aku sempat berfikir untuk mengambil apa-apa tindakan. Aku membuat keputusan untuk duduk sebentar kerana sudah jenuh mengusung beg yang agak berat sementara menunggu teksi yang lain. Bila terkenangkan kejadian tadi,aku mendengus geram terhadap perbuatan lelaki tersebut.Kelakuan lelaki itu mengingatkan aku pada saat perkenalan aku dengan lelaki yang bernama Mohd Shahrul Haikal.Terukir sebuah senyuman di bibirku..Hatiku berulang kali menyebut namanya. Aku merenung jauh disaat aku di sekolah menengah.
SMK Pantai Indah,Johor.
Loceng berdering menandakan waktu rehat sudah tamat.Aku sebagai pengawas pusat sumber yang telah lewat menjalankan tugas di perpustakaan kelihatan agak kelam-kabut menggapai pinggan roti canai dan mangkuk yang masih berisi kuah kari dan terus menuju ke besen meletak pinggan kotor.Tanpa disedari apabila aku bangun dan memusingkan badan,pinggan dan mangkuk aku terjatuh kerana langkahku terhalang oleh seorang pelajar yang entah sejak bila berdiri di belakangku. Lebih malangnya,kuah kari aku tertumpah di atas baju sekolahnya.
" Matilah aku kali ini." Fikiranku yang sedang sibuk menyusun kata-kata maaf tersentak apabila pelajar itu mengeluarkan suara yang agak lantang.
" Eh perempuan,kau ni buta ke?Aku sikit punya besar kat sini kau boleh langgar.Habis baju aku tercemar kena sisa makanan kau ni.Sekarang siapa nak bertanggungjawab?Ish,nak aje aku tangan budak perempuan ni." Lagaknya seolah-olah ingin memukul aku menambahkan kekalutan aku.Aku tertunduk,dengan pantas aku mencari sapu tanganku di poket.Niatku ikhlas ingin membersihkan kotoran di baju pelajar itu,tiba-tiba pelajar itu mencurahkan air sirap di baju sekolahku.Pelajar itu berlalu pergi.Aku merasa amat geram,sempat juga dia berkata sesuatu walaupun dari jauh.
" Eh raksasa merah,kau dengan sapu tangan kau tu boleh blah la.."
Pipiku berasa hangat menahan marah pada pelajar itu.Aku bertambah malu apabila terdengar suara-suara halus mentertawakan aku.
" Memang malang nasib kau sebab cari pasal dengan budak senior tu.Siapa tak kenal dengan Mohd Shahrul Haikal a.k.a MSH."Dengan gerak badan yang semangat,Shima bercerita.
" Ah,lantaklah dia tu siapa.Senior ke junior ke,yang penting dia memang kurang ajar.Aku tahu aku salah,tapi baru saja nak minta maaf dia dah buat perangai.Dia ingat dia tu kuat sangat ke?"Aku melajukan lagi kayuhan basikal melepaskan rasa geramku.
Selepas tamat sesi perhimpunan pada pagi Isnin,seperti biasa aku menuju ke kelas.Aku mencari-cari diari yang aku di dalam beg.Mungkin tertinggal di tempat meletak basikal selepas bergaduh mulut dengan pelajar senior MHS itu.Aku terkejut melihat ada sebuah bungkusan cantik dan kemas di atas mejaku.Pembalutnya bercorak merah hati dihiasi dengan reben amat menarik perhatianku.Aku menarik perlahan kad kecil yang terselit di bawah reben itu.Aku berlagak tenang membaca kad itu walaupun hatiku sama seperti Shima melonjak ingin tahu isi kandungan kotak di hadapanku.
Istimewa untuk qistina balqis,
Maafkan Haikal atas segala yang berlaku.
Meskipun kita ibarat anjing dan kucing,asyik berkelahi namun jauh di sudut hati haikal ingin lebih mengenali Balqis.
Anggaplah hadiah ini sebagai tanda maaf.
Sambutlah salam persahabatan dari Haikal buat puteriku,Balqis.
Mohd Shahrul Haikal.
Aku membuka kotak itu dengan rasa berdebar-debar.Sebaik sahaja aku membuka kotak itu,aku melompat-lompat satu kelas dan menjerit.Aku terkejut dan geli kerana lebih kurang sepuluh ekor lipas merayap di badanku.Aku terduduk selepas semua lipas itu dibuang dan dibunuh oleh Shima.Aku tercungap-cungap dan beristighfar panjang.Haikal dan kumpulannya lalu di tepi kelasku.
" Lompat si katak lompat,lompatlah tinggi-tinggi.Apa cik adik dapat,lipas terbang sana-sini."
Pantun bodohnya itu diselangi dengan deraian tawa budak-budak kelas lain.Akibat dari rayapan lipas di badanku,aku telah demam dua hari. Sejak dari kejadian itu,aku dan MHS bagai anjing dan kucing.Asal berjumpa,pasti ada sahaja perkara yang ingin didebatkan.
Apabila keadaan aku dan budak senior itu semakin tenang,aku kembali ke sekolah dengan semangat baru.Tiba di kelas aku meletakkan buku di laci,aku terlihat ada sekuntum bunga mawar putih di laciku.Aku meninjau keadaan di sekelilingku,takut-takut si Haikal dan kumpulan bodohnya itu ingin mengenakan aku lagi.Tetapi,tiada sebarang tanda-tanda kejadian itu akan berulang lagi.Setiap hari aku menerima sekuntum mawar putih,bunga yang menjadi kegemaran aku dan ibu.Hubungan aku dan Haikal masih macam dahulu,tegang dan selalu bergaduh.Pada masa yang sama aku telah didatangi jejaka misteri yang digelar oleh Shima sebagai "pencinta mawar".Setiap kuntum mawar putih yang diberinya mesti diselitkan nota-nota yang puitis.
Qistina Balqis,
Di sini ku berdiri,
Menanti dan terus menanti,
Pelangi yang akan pergi.

Di sini ku termenung,
Merindu dan terus merindu,
Indahmu yang akan berlalu.

Di sini ku tinggalkan,
Bayangan dan impian,
Yang lama membelenggu.

Di sini ku berjanji,
Menunggu hujan reda,
Dan mengagumi pelangimu.

Desas-desus mengatakan Haikal sudah berhenti sekolah hampir seminggu.Aku semakin hairan,kuntuman mawar putih pun sudah tidak dikirim lagi.Tidak mungkin mereka adalah orang yang sama.Pencinta mawar itu seorang yang romantik manakala Haikal pula lelaki yang panas baran dan kasar.Mustahil,mustahil….
Ketika aku pulang dari sekolah bersama Shima menaiki basikal,aku memberhentikan kayuhan basikal apabila melihat seorang lelaki tua sedang menyusun banyak bunga serta bunga mawar yang pelbagai warna.Cantik dan indah sekali pemandangannya.Mawar putih?Lelaki tua itu seperti seseorang yang aku pernah lihat.seseorang yang amat aku kenali.Siapa?Siapa?Aku terkejut melihat Haikal sedang mengangkat bakul berisi mawar putih turun dari lori.Hatiku terusik apabila melihat Haikal memimpin kemas tangan ayahnya duduk di atas bangku kayu serta mengelapkan peluh di dahi ayahnya.Inikah Haikal yang menjadi musuh ketatku selama ini.Haikal yang aku benci? Tiba-tiba nama pencinta mawar terkeluar dari mulutku,aku dan Shima saling berpandangan.
Bunyi hon teksi menyapa aku dari terus dibuai kenangan bersama Haikal.Dari musuh jadi kawan dan dari benci rasa sayang.Aku menggeleng-gelengkan kepala aku sejenak lalu tersenyum.Tanpa berlengah,aku menaiki teksi itu bimbang akan dirampas orang lagi.Sepanjang perjalanan di dalam teksi,aku banyak membuangkan pandanganku di luar.Aku ditemani dengan alunan lagu ‘Syurga di Bawah Telapak Kaki Ibu’ yang bergema memecah keheningan dinihari.Gemersik lirik lagu itu meresap jauh ke lubuk hatiku.Sesungguhynya,alunan lagu itu amat menyentuh hatiku.Aku memejamkan mata dengan rapat.Menyelusuri lirik lagu itu di dalam mindaku.Banyak yang sudah berubah.Adakah perubahan ini dapat melupakan kejadian yang menjadi titik hitam dalam hidupku?
Teratak Desiran Bayu.
Selepas menghantar adikku Qaisy Basyirun ke sekolah Agama petang,aku tidak ke warong kerana ibu menyuruhku membawa nasi yang tertinggal di atas meja sewaktu ibu bergegas keluar pagi tadi.Aku melihat jam sudah hampir pukul 3,aku tidak menunaikan solat Zohor lagi.Aku mencapai tuala dan terus ke bilik mandi.Aku bersuci dahulu sebelum menunaikan solat fardhu.Tiba di bilik,aku masih dalam keadaan berkemban mengeringkan badan.Kedengaran pintu utama dibuka.Ibu ke?Hatiku berdetik.Aku mencapai tuala kecil untuk menutup bahagian dadaku.Aku membuka sedikit pintu bilikku menjenguk untuk mendapatkan kepastian.Aku tertolak jatuh apabila pintu bilikku dibuka sepenuhnya oleh ayah tiriku.Ayah Uda mengunci pintu dan akhirnya aku menjadi pemuas nafsu binatang ayah tiriku sendiri.Aku bukanlah anak dara sunti lagi.Maruahku sudah tercalar dek manusia bertopengkan syaitan.Selama sebulan aku mendiamkan diri.Menjadi bukan diriku yang sebenar.Haikal tempat aku mengadu.Haikal seorang sahaja yang tahu perkara sebenar menjadikan diri aku begini.Haikal tidak jemu menasihatkan aku supaya membuat laporan pada pihak polis,tetapi apa yang aku bimbang adalah kesihatan ibu apabila mendengar perkara ini.Puas ibu bertanya,namun jawapanku masih sama iaitu penat dengan aktiviti sekolah.
Aku telah lambat datang haid bulan ini.Aku mengambil keputusan untuk melakukan ujian kehamilan menggunkan alat yang dibeli di farmasi.Pandanganku menjadi kabur apabila melihat keputusannya ‘positif’.
Seusai solat maghrib,aku mencapai Al-quran dan letakkannya di atas rehan peninggalan arwah nenek Yah.Aku meneruskan bacaan yang terhenti sewaktu solat asar tadi.Juzuk baru,surah Al-Mulk.Bacaanku terhenti pada ayat ke7 apabila mendengar bunyi pinggan terjatuh.Dengan bertelekung aku meluru ke dapur.Aku melihat ibu jatuh pengsan di tepi sinki.Aku bergegas ke rumah maklong yang terletak bersebelahan dengan rumahku untuk meminta bantuan.
Aku melihat Qaisy tidur lena di kerusi tamu hospital.Mungkin keletihan menjaga ibu semalaman.Aku mengusap lembut tangan ibu.Ibu tersedar dari tidurnya.
" Balqis,ibu tahu apa yang ayah Uda dah lakukan pada Balqis.Haikal yang ceritakan pada ibu. Balqis jangan marahkan Haikal. Dia Cuma risaukan keadaan Balqis."Ibu menarik nafas panjang dan terbatok kecil.
" Balqis berjanji dengan ibu yang Balqis akan jaga zuriat ini baik-baik.Walaupun ia bernyawa tanpa kehendak Balqis,anak ni masih rezeki dari Allah S.W.T.Didiklah anak ini dengan ilmu agama yang cukup.Balqis,jadilah ibu pada adikmu Qaisy.Walaupun Qaisy adalah adik tirimu,namun Qaisy tetap anak ibu sama seperti Balqis.Maafkan ibu kerana tak dapat mendidik Balqis dan Qaisy sehingga berjaya.Maafkan ibu sayang…"
Air mataku mengalir deras.Aku tertunduk dan memegang erat jari-jemari ibu.
"Ibu,Balqis tak kuat tanpa ibu.Ibu jangan tinggalkan Balqis,Balqis perlukan ibu.Ibulah semangat Balqis selama ini.Dengan kandungan dalam perut Balqis,bagaimana Balqis nak teruskan hidup.Ibu….."Tangisan aku semakin kuat membuat Qaisy bangun dari tidur.Qaisy menggoncang-goncangkan badan ibu dan bertanya mengapa aku menangis dan Qaisy tumpang menangis seolah-olah mengerti penderitaanku.
Pintu bilik terbuka.Aku menoleh,kelihatan Haikal bersama ayahnya.Ayah Haikal memanggil ibu dengan nama,seperti sudah kenal lama.
"Salamah?"
"Abang…."Lembut suara ibu menjawab panggilan ayah Haikal.
Haikal memimpin ayahnya ke sisi ibu.Ibu menyambut lemah tangan ayah Haikal.Ibu salam dan cium tangan ayah Haikal dengan perlahan.
" Abang,Mah penatlah.Penat sangat,boleh tak Mah tidur?Abang temankan Mah ye."Ibu kelihatan semakin lemah.Hatiku mula gusar.
"Mah,Mah tidurlah dengan tenang.Mah dah penat jaga anak kita.Biar abang teruskan tanggungjawab ni ye mah."Ayah Haikal mengucup mesra dahi ibu.
Tidak lama kemudian,mata ibu tertutup perlahan.Aku memegang tangan ibu tetapi tiada tindak balas.Ibu!!!Ibu!!!!Jangan tinggalkan Balqis……
Alhamdulillah majlis pengebumian ibu berjalan dengan lancar.Seolah-olah merestui pemergian ibu.Ayah Haikal dan maklong banyak membantu aku sepanjang majlis tahlil dijalankan.Tanpa mereka pasti aku kebuntuan,tambah lagi dengan Qaisy yang asyik menangis mencari ibu.
" Ibu,Balqis teramat merindui kehadiran ibu.Ibu rindu kat Balqis tak?Qaisy?Kalau ibu rindu,ibu baliklah….Ibu balik kat teratak usang kita,teratak yang penuh dengan kenangan.Balqis gembira dikurniakan seorang ibu yang tabah dan kuat dalam menghadapi dugaan.Balqis tak pernah rasa hidup ini susah walaupun serba kekurangan.Ini semua sebab Balqis ada benda yang paling berharga.Tak dapat ditandingi dengan wang ringgit.Balqis ada Qaisy dan yang paling penting Balqis ada ibu.Tapi…..Allah dah tarik seseorang dan satu-satunya yang Balqis sayang.Kenapa Balqis diduga begini?Kenapa?Kenapa ibu yang harus pergi dulu,kenapa tidak Balqis?Kenapa?"Air mataku mengalir jatuh di atas pusara bondaku.
Perjalanan pulang dari pusara ibu ke rumah ditemani dengan cerita ayah Haikal.Ayah telah terpisah dengan ibu 20 tahun dahulu.ketika itu ayah hanyalah seorang nelayan yang terpaksa acap kali keluar ke laut berminggu-minggu dan ada kalanya sampai berbulan hanya untuk mencari rezeki buat keluarga.Pada suatu hari,sampan berenjin ayah telah dihempas pukulan yang amat kuat dan musnah.ketika itu merupakan musim tengkujuh tetapi ayah dan rakannya tetap berdegil ingin ke laut dengan alasan musim tengkujuh baru bermula.Tidak sampai tahap rebut petir lagi. Kuasa Allah ketika itu,ayah didatangi rebut petir.Dua rakan ayah dapat diselamatkan oleh bot penyelamat manakala seorang lagi kawan ayah terkorban.Ayah???Alhamdulillah ayah telah dijumpai terdampar di tepi laut tidak sedarkan diri oleh seorang nelayan dari kampong yang agak jauh dari kampong ayah.Al-maklumlah ketika itu berita memang sukar mendapat liputan kerana belum maju lagi. Ayah pula hilang ingatan sementara waktu. Beberapa bulan setelah ayah sembuh, ayah ada pergi mencari kami. Malangnya aku dan ibu telah berpindah mengikut paklong dan maklong dari Kelantan ke Johor. Ketika itu aku baru berusia 3 tahun.Itulah yang membuat kami sekeluarga terpisah.
Malam berganti siang,masa terus berlalu.Aku menguis pasir pantai dengan ranting menulis nama ibu.Aku termenung,jiwaku terasa amat kosong.Kandunganku sudah sarat,hanya menunggu hari.Aku telah tamat menghadiri kursus persediaan luar Negara dalam bidang perniagaan.Aku dijangka akan berlepas ke U.K selepas tempoh berpantang.Apalah nasib anakku ini.Jika diturutkan rasa hati,aku tidak ingin meneruskan pengajian.Tetapi,aku telah diberi biasiswa sepenuhnya oleh pihak MARA.Aku tidak boleh lepaskan peluang keemasan ini.Haikal dan ayah sendiri telah memberi semangat untukku meneruskan pengajian.Qaisy dan anak ini akan dijaga oleh ayah dan maklong walaupun aku tidak mahu menyusahkan mereka.
Malam sebelum aku berlepas,aku ingin meluahkan perasaanku pada Haikal atau gelaran sepatutnya abang Haikal?Aku tertanya sendiri.Ah,tidak mungkin aku jatuh cinta pada abang kandungku sendiri.Itu salah di sisi agama.Mungkin sepanjang aku belajar di sana,aku akan dapat melupakan perasan cinta yang terlarang ini.Insya-Allah…
Bazaar Ramadhan Ombak Kasih.
Teksi berhenti di depan pasar malam kerana jalan ke tempat yang ingin aku tuju di tutup.Aku menyusuri pasar dengan penuh kesesakan.Tiba-tiba,seorang gadis kecil memakai mini tudung melanggar aku dengan tidak sengaja.Beg aku terjatuh.Telor yang dibelinya pecah semua.Gadis kecil itu meraba-raba tanah untuk mencari barangnya yang terjatuh.Beberapa tika kemudian,gadis kecil itu bangun dan segera meminta maaf padaku dan bergegas pulang.Pantas aku membeli sepapan telor dengan niat ingin menggantikan telor gadis kecil yang pecah itu.Lalu aku mengekori gadis kecil itu sampai di kawasan jelapang padi.Aku berhenti sejenak apabila melihat sebuah teratak yang amat ku kenali,sebati dalam hidupku. Aku melihat gadis kecil itu dimarahi oleh neneknya kerana pulang dengan tangan kosong.Gadis kecil itu kelihatan seperti mengambil wuduk menggunakan air di dalam tempayan.Seketika gadis itu hilang dari mata pandanganku kemudian kembali dengan bertelekung di tepi jendela.
" Oh,mungkin gadis itu tergesa-gesa hingga terlanggar aku kerana mengejar waktu asar."Hatiku berbisik.
Selesai solat,aku melihat gadis itu menggapai Al-Quran dan memulakan bacaan.Merdu dan syahdu sungguh alunan suara gadis itu.Aku terikut-ikut rentak bacannya.Tiga surah terakhir iaitu surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan An-Nas.Bahuku ditepok dari belakang membuatku terjaga dari asyik mendengar alunan ayat suci gadis kecil itu.Aku menoleh dan aku tergamam melihat lelaki di hadapanku.
" Haikal...."Gerak bibirku menyebut namanya namun suaraku seakan-akan tersekat di kerongkong.
" Dah lama Balqis berdiri kat sini?Kenapa tak masuk teratak kita?Tak nak jumpa ayah dan maklong?"Haikal bertanya seolah-olah sedikit pun tidak terkejut dengan kepulanganku.
" Maklong?Ayah?"Aku bertanya dengan penuh hairan.
Haikal memimpin tanganku ke arah perempuan dan lelaki tua yang sedang melambai-lambai memanggil kami.Aku menyambut mesra salam yang dihulur maklong.Terasa amat rindu pada maklong yang banyak membantu aku.Aku salam tangan ayah,ku cium tangannya.Air mataku deras mengalir melihat wajah tua ayah.Aku memelok erat ayah seolah-olah tidak ingin melepaskannya lagi. Pelokkan aku terlerai apabila mendengar bunyi pinggan terjatuh di dapur.Kedengaran suara gadis kecil itu menjerit halus meminta maaf.
" Biasalah tu,Farah tak biasa lagi dengan susun atur perabot kat teratak ni.Walaupun Farah cacat penglihatan sejak umur dia 8 bulan lagi,tapi dia budak lagi.Lambat nak belajarnya.Mengaji bagus pula macam neneknya."Perlahan maklong bersuara sambil mengambil tempat di bawah pangkin.
Gadis kecil itu buta?Dari setiap langkahnya,gadis itu seperti gadis yang biasa.Gadis yang tidak cacat penglihatannya.Mengapa aku tidak perasan semasa gadis itu meraba-raba tanah mencari telor yang sudah pecah?tetapi,bagaimana pula dengan Al-Quran dan bacaannya?
Farah?Hatiku bertanya dengan penuh rasa ingin tahu.
Adakah gadis buta dan ayat sucinya itu adalah……..

Kami berbuka hanya dengan lauk ikan lumi digoreng garing dan telor dimasak kicap.Walaupun juadah berbuka tidak lumayan,namun aku terasa amat kenyang.Kenyang dapat berbuka bersama keluargaku untuk pertama kali setelah sekian lama.Sepanjang waktu kami berbuka, maka terbukalah segala jawapan yang selama ini menjadi persoalan dalam benak fikiranku.
Mohd Shahrul Haikal bin Zulkifli dan Qistina Balqis binti Halim.Mana mungkin aku dan Haikal adalah adik-beradik.Nama ayah pun membezakan.Kenapa aku tidak terfikir selama ini.9 tahun aku di U.K langsung tidak terfikirkan hal ini.Mungkin kerana pada ketika aku berjumpa kembali dengan ayah,aku di dalam keadaan duka cita.Mungkin juga kerana aku terlalu ingin menghilangkan perasaan cinta pada Haikal yang selama ini aku sangkakan adalah abang kandungku sendiri. Haikal merupakan anak kepada abang angkat ayah ketika ayah dijaga oleh ayah kepada Haikal,anak kepada nelayan tua yang sering disebut ayah sebagai datok Karim. Aku juga terkejut apabila mendapat berita bahawa ayah Uda telah meninggal dunia di penjara selepas dua tahun ditangkap atas tuduhan cubaan mencabuli budak perempuan di bawah umur. Walaupun bagiku hukuman di dunia buat ayah Uda tidak mencukupi atas segala penderitaan aku tanggung, namun selebihnya aku serahkan pada penciptaNYA. Itu urusan ayah Uda dan Allah di alam barzakh.
Ketika aku mengemas pinggan di pangkin,Haikal menarik manja tanganku.Kerjaku terhenti.Haikal meletakkan tanganku di sisi pinggangnya dan memandang tepat ke anak mataku.Aku menundukkan kepala lantas dihalang oleh jari Haikal yang mencuit daguku.
" Haikal…Kenapa Haikal,maklong dan ayah tak terkejut dengan kepulangan Balqis?Balqis hairan sangat."Aku bertanya untuk menukar cerita yang tidak melibatkan perasaan untuk menutup perasaan malu ku ini.
" Balqis ingat tak lelaki yang rampas teksi dengan Balqis?Balqis perasan tak lelaki tu siapa?"Haikal tersenyum manis.
" Jadi lelaki yang kurang ajar tu ialah Haikal?"Aku bertanya dengan nada terkejut.
" Bukan kurang ajar tapi lelaki yang tak sabar-sabar nak jumpa Balqis.Dah 9 kali raya haikal tunggu Balqis kat lapangan tu tau.Haikal tak jemu-jemu tunggu Balqis balik walaupun maklong dan ayah dah banyak kali pesan bila Balqis nak balik,mesti Balqis telefon beritahu mereka nanti.Tapi,Haikal kan degil."Terang Haikal sambil usap lembut pipiku.
" Izinkan Haikal untuk terus berada di dalam hati Balqis dan juga Farah.Haikal ingin terus mencintai Balqis dari saat pertama perkenalan kita.Kuah kari dan air sirap?"Haikal seolah-olah mengingatkan aku kenangan yang tidak pernah dilupakan.Aku dan Haikal ketawa serentak.
Dengan lembut Haikal mengucup dahiku.Pipiku bertukar menjadi kemerah-merahan menahan malu dengan perbuatan Haikal tetapi singgah seribu kebahagiaan di hatiku.
" Jadi,Balqis izinkan abang terus bertakhta di hati Balqis dan Farah?"
" Farah?Farah Natasya Aliya?"Haikal mengangguk perlahan dan tersenyum.
Gadis buta yang sedang menyapu halaman rumah berhenti seketika seolah-olah mengerti perbualan kami.Aku berlari menuju kearah Farah.Aku memelok Farah dengan penuh rasa kerinduan,rindunya seorang ibu pada anaknya.Aku mencium pipi Farah berulang kali sambil air mataku mengalir laju.Aku mengusap wajahnya dan mencium anak rambutnya.Tiba-tiba,Farah memanggilku.
" Ibu?Ibu jangan tinggalkan Farah lagi ye.Farah rindu sangat kat ibu.Farah tak ada tempat nak bermanja,nenek garang."
Panggilan ibu membuat hatiku tersentuh menambahkan lagi kelajuan air mataku.Naluri seorang ibu selalunya benar.Dari pertemuan pertama aku di pasar,aku dapat rasakan gadis kecil ini adalah anak dari rahimku.
" Ibu nak tahu,Farah dapat khatam Quran kali pertama hari ini.Dua hari sebelum raya.Farah selalu doa kalau Farah dapat khatam sebelum raya,Ibu akan balik sambut raya dengan Farah.Alhamdulillah,Allah dah makbulkan doa Farah.Farahlah orang yang paling bahagia kat dunia ini.Walaupun Farah buta tapi Farah dah ada ibu.Betul tak ibu?"Aku pelok erat badan Farah sambil tanganku mengesat air mataku yang semakin deras.
Tanah Perkuburan Al-Jannah.
Sebelum menghantar Qaisy ke stesyen bas untuk pulang ke asrama selepas cuti raya,aku mengajak Haikal ke tanah perkuburan.Selepas menziarahi kubur ibu,kami menyiram air mawar di kubur ayah.Aku mengusap perutku yang kini hampir 8 bulan sambil leka melihat Farah menyiram air mawar di kubur atoknya.
Ayah,terima kasih atas segalanya.Terima kasih kerana sanggup berkongsi penglihatan ayah dengan Farah.Kerana ayah,gadis buta dan ayat sucinya dapat melihat dunia sama seperti kanak-kanak yang lain.Ayah,ibu…Damailah engkau disana.Semoga roh ayah dan ibu dicucuri rahmat,Amin.

" Apa yang sayang termenungkan tu?"Album di tanganku hampir terjatuh kerana terkejut dengan sapaan Haikal.
" Daripada sayang termenung tengok album tu,baik sayang baca buku ni."Haikal menghulurkan sebuah buku bewarna merah jambu bercorak hati.
Aku terkejut apabila melihat diariku yang hilang dahulu ada di tangan Haikal.
" Jadi abang yang curi diari Balqis masa sekolah dulu ye?"sambil aku membelek2 diari lamaku itu.
" Abang tak curi tau,abang pinjam je.kalau tak,macam mana abang nak tahu yang Putri Balqis ni dah jatuh hati dengan MHS?Apa,pelajar senior kurang ajar?"Haikal seolah-olah mengajuk apa yang ditulis di dalam diariku itu.
Haikal merampas diari di tanganku.Aku ingin mengambil balik tetapi di tolak lembut oleh Haikal di atas katil.Haikal menindih badannya di atas badanku,dadaku berombak perlahan.Haikal mencium bibirku yang nipis dan kemerahan sambil tanganya cuba membuka butang bajuku.Namun belum sempat Haikal berbuat demikian,kedua-dua puteriku Farah Natasya Aliya dan Farah Natasya Elina masuk ke bilikku.Penyelamatku sudah sampai.Haikal pantas bangun dan berdehem.Aku hampir tergelak dengan perbuatannya.
" Kan ayah dah pesan,masuk bilik ibu dengan ayah kena buat apa?ketuk pintu bilik dulu kan.Sebagai denda,ayah nak geletek kaki Farah dengan Tasya."Haikal kejar kedua-dua puteriku keluar bilik.Aku tersenyum.
Ya Allah,jikalau ini hikmah di atas segala dugaan yang KAU berikan,aku redha.Terima kasih atas segala nikmat yang KAU berikan.Aku bahagia dengan adanya Haikal dan kedua puteriku ini.Ibu,Balqis tabah kerana ibu sentiasa di sisi Balqis.Percayalah…….
posted by Penulisan2u @ 2:21 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
41 Comments:
  • At 12/9/09 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul2 menyentuh perasaaan..menitik air mata ni bace keperitan hidup watak utama...
    begitu tabah dia menghadapi dugaan ini..

    kepada penulis,, tahniah...
    anda berjaya !!!
    rea..

     

  • At 12/9/09 4:08 PTG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    nnt wt la perengan..rase mlas lak nk bace smpai habis..

     

  • At 13/9/09 11:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni memang best.. tersentuh gak..dengan pergorbanan itu..
    sweet story..
    keep writing..
    untuk aple de gadiz.. awak kena tahu even kita tulis dah wat space.. bila hantar dia nampak je macam da di space kan.. lagi2 untuk pertama kali y hantar karya.. tapi sebenarnya.. bila diterbitkan kat sini dia tak dispace kan.. you should know that.. bukan salah saper2...

     

  • At 13/9/09 12:25 PTG, Anonymous ily dear said…

    wah,,trsnth ati aquh bce citer nieh..
    kalo wt novel lgi besh..
    klhkn novelis negara kte..
    caiyok..caiyok..
    huahua,,

     

  • At 13/9/09 3:11 PTG, Blogger syasya said…

    bestnye citer ni...tersentuh bila baca kesusahan hidup diorang..

    to writer.. good job!
    keep it up!

     

  • At 13/9/09 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x gune punye bapak tiri!!!

     

  • At 14/9/09 3:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memeng ptt pn bpk tri balqis mati dlm penjara 2...hukumn di dunia bru selesai tp hukuman di akhrat blm lg...memang menyentu persaan..good job,harap dapt wt karya y lbh baik..oky.

     

  • At 14/9/09 11:01 PTG, Blogger ~:: Izzati ::~ said…

    gud job..
    menyentuh hati...
    keep itu up, k...

     

  • At 15/9/09 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam snow girl17..
    gud story..t'sntoh jiwa..menitis a/mte ni..
    thniah..haruan mkn ank..!!
    kt dunia realti ni pn mmg ade..!!!
    pe2 pn stil ade y syg..da ok da 2..
    keep up a gud work..!!
    niya1501@yahoo.com

     

  • At 15/9/09 8:45 PG, Anonymous Azzrinsha said…

    lain kali wat perenggan ek..susah nk baca..ape2 pun good job....

     

  • At 15/9/09 7:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice crpen...

    ska sgt dgn ending nie...

    nmpak tpncar kbhgian stlah kdukaan

    yg balqis alami blalu...

    =p

     

  • At 15/9/09 8:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    fuh..
    romantik gilerzz
    ar HMS tu..
    cayok cayok.

     

  • At 16/9/09 5:47 PG, Anonymous village_gurl89@yahoo.com said…

    salam...cte ni memg bez..thniah pnulis
    tp maaf jika sy katakan...sy rse mcm pnah bce cerpen ni..rsenye kwn bg...rsenyer la...hmmm...tp klu sy silap..maaf ya..pape pon,truskn brkrya

     

  • At 16/9/09 9:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes r creter ni..tersentuh gak..pew pun nice writing..

     

  • At 17/9/09 9:38 PG, Anonymous sweet princess said…

    best sgat2..............
    gud luck untk p'nulis...

     

  • At 17/9/09 12:29 PTG, Blogger Leeya Hezlin said…

    best cerita ni..kesian balqis..ape2 pn akhrnye die bhgia..nice job..keep it up..

     

  • At 17/9/09 2:56 PTG, Anonymous suz said…

    mmm..cite yng menarik...ske sngt bile diselitkan tntng bacaan Al-Quran...mmgmnyntuh perassan...

     

  • At 18/9/09 9:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    village_gurl....
    sye pown yakin gle sye da bce cite nie...
    erm, myb writer yg same kowt...
    papepown, cite nie best...

     

  • At 25/9/09 9:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwa..uwa..uwa..sedih larh..gugur gak air mata aq nie..
    tahniah pada penulis..
    mmg gile larh cite nie..
    sedih tp bez..
    mhs..pelajar senior kurang ajar..





    [intan suhaila]

     

  • At 26/9/09 10:51 PTG, Anonymous nadia said…

    wah..besh gler cetaney..
    rse nk nanges jew..

     

  • At 27/9/09 10:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penah baca cite ni..tp xingat kat mana

     

  • At 27/9/09 10:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    fuh.. cdeh ny citer ni... keep it up... ok ???

    kepada penulis,,
    tahniah saya ucapkan...

     

  • At 28/9/09 6:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik,bukankah dlm Islam melarang kite bercium mulut ke mulut?
    tapi best gak..
    haikal tu abg kandung balqis ke??

     

  • At 29/9/09 9:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kpd penulis tlong jwb soalan yg saye tanye tu??

     

  • At 2/10/09 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cerita best..cume cara sampaikan n tulisan tuh x syok la nk bace..x feeling sgt..

     

  • At 7/10/09 3:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xgne pnye org tua...
    sengal ubi kntg btol la...

     

  • At 15/10/09 5:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tahniah.....jatuh juga airmataku ke pipi..ehehe...
    good article......

     

  • At 16/10/09 10:52 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye cite ni..
    rs cm jd balqis plk.
    anyway name i pun balqis..
    hehehe,kn best dpt cinta sejati cmtu..
    keep it up!!

     

  • At 17/10/09 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape la korg nie!
    bukannye bez pn cte ni,
    ntah pape je.
    cm x logik je,
    cmne ley spai jato air mate ni?hahah
    x bez lngsg!!!

     

  • At 17/10/09 6:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm,btol2,
    x bez pn cte nie.
    myenth prasaan.
    mne ade!
    cm siot je!!!!!!

     

  • At 17/10/09 11:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eehh..
    citer nie best pe..
    t'sntuh p'rasaan..
    orng yg xreti nk m'hayati je kte xbest n t'sntuh p'rasaan..
    but to writer keep it....

     

  • At 20/10/09 1:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam,
    tahniah.. best gak cet nie..
    nxt time, tlg bt prggn erk..
    pening nk bce..
    btw..keep it up.. tq

     

  • At 22/10/09 10:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite dah bagus
    plotnye drastik sangat
    kurang huraian
    jadi samar2 je kite bleh imagine

     

  • At 24/10/09 2:02 PG, Anonymous tengku hairiel said…

    hmmm.. cite ni mnarik.. wt sy trsentuh for the 1st time.. keep it up writer!


    -tengku hairiel alfieyyan-

     

  • At 24/11/09 7:03 PTG, Blogger niza said…

    salam,,

    okey,,congret coz ad idea tersendiri utk buat cerita,,,

    xmcm citer2 lain yg kite dah boleh agk apa yg akn terjadi,,

    teruskan berkarya,,

     

  • At 4/8/10 3:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala......xkmas lngsung..xbce g tgk je pun ase mls nk bce..
    huhu...len kali bt la prenggan ckit..

     

  • At 25/12/10 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang sangat mengagumkan>>>>

    terdapat kisah yang gembira, lucu, sedih didalam cerpen ini >>>>>

     

  • At 20/10/11 3:11 PG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    bagus la
    ujian dari tuhan itu memberi kan kita seribu satu makna
    jangan sekali kamu berputus asa
    setiap masalah da penyelesaian nya

     

  • At 8/11/11 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow...bgus2...teruskan berkarya yee..

     

  • At 20/3/12 2:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus sgt cerita ni...kalau buat novel mesti lagi best..banyak pengajaran dari cerpen ni...

     

  • At 3/8/12 4:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job ! :)

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group