BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Bas Sekolah
Nama Pena : tinta nil

Bismillahirrohmanirrohim

Bila nak masuk musim2 raya , teringat zaman kecik2 dulu.

Dahulu, keluargaku tiada kenderaan. Berkat usaha gigih abah, kami sudah memiliki kenderaan yang akan membawa kami sekeluarga ke mana sahaja. Sangat berjasa sampai sekarang ku kenang lebih2 lagi bila musim nak raya.

BAS SEKOLAH yang abah beli mampu memuatkan 45 orang. Pekerjaan abah silih berganti dari seorang pembantu atuk di kebun sawit, bertukar kepada seorang pemandu van kilang. Bertukar lagi kepada pemandu bas awam. Abah memang seorang yang kuat berusaha dan pandai menabung. Hasilnya, abah mampu membeli bas sekolah yang agak panjang. Abah menjadi pemandu bas sekolah miliknya.Kenderaan yang setia membawa kami pulang ke kampung di waktu lebaran. Aku rasa bangga kerana memiliki seorang ayah yang tidak punya pendidikan yang tinggi tapi punya cita2 yang tinggi dan sangat berusaha keras memastikan isteri dan anak2nya hidup sempurna.

BAS SEKOLAH abah, banyak kenangan indah saat bersamanya. Usaha abah yang memudahkan urusan ibu2 dan ayah2 pelajar sekolah di kawasan penempatan kami, melahirkan ramai pemuda2 dan pemudi harapan agama dan Negara. Penuh bas abah dengan gelagat anak2 yang baru nak masuk sekolah sehinggalah yang hampir menamatkan tingkatan 5.

Antara tugas ku, membantu abah menjaga pintu bas sekolah bila bas bergerak untuk memastikan adik2 sekolah rendah sebelah petang tak berdiri di pintu bas. Kecik2 je semuanya dan macam perangai2. Ada yang keluar kepala dari tingkap, membebel abah kerisauan takut kepala hilang. Aku turut menyumbangkan suara menegur adik2 lelaki khususnya. Sekali kena libas dengan daun pokok mempelam terus masuk kepala. Macam2. Aku suka jaga pintu bas, meringankan kerisauan abah, maklumlah pintu manual.Abang dan adik 3 adik lelaki ku lazimnya akan pergi main bola sepak, jadi aku dengan pintu bas sekolah abah. Habis semua taman aku pusing.

Bila nak menjelang hari raya, lazimnya, abah lebih selesa memandu di waktu tengah malam, tenang dan sejuk katanya dan tak sibuk. Petang2 di hari akhir puasa ramadhan, kami akan bergotong-royong membersih bas sekolah. Kami akan dibahagi2kan tugas. Abang Nua akan membersihkan bahagian bumbung bas. Abang Nua memang abang yang paling berani, Udin dan Ijui kena basuh lantai bas dan tingkap. Aku? Tak tolong mak kat dapur, aku lebih suka aktiviti dengan adik beradik lelaki ku. Abah bagi tugas pada aku cuci tayar bas. Aku akan pastikan tayar bas abah berkilat hitam. Masing2 akan buat yang terbaik untuk tunjukkan hasil kerja kami.

Keriuhan kami mengundang mata2 jiran tersenyum melihat gelagat kami yang berpuasa tak macam puasa. Hilang penat puasa sebab asyik dengan tugas membasuh bas sekolah.

Paling seronok, bila aku dah selesai tugas membasuh tayar, aku akan tolong bahagian dalam bas dengan memberus lantai dan membersihkan ruang depan dan stereng bas. Terbahak2 kami ketawa adik beradik, saling simbah menyimbah..Abah tumpang sekaki kejar kami dengan air pancut…Terkekek-kekek kami adik beradik. Basah lenjun.

Alhamdulillah selesai sudah aktiviti mencuci, berkilat bas sekolah abah kami kerjakan adik beradik. Bila kering, kami bergotong-royong angkat 2 tilam \'single\' untuk dibentangkan sepanjang lorong di dalam bas. Kasut2 akan diletakkan di bahagian depan tangga, supaya tidak kotor.

Mak dan kakyong masak \'best\' malam tu, rendang ayam..Kami makan dengan nikmatnya setelah penat bergotong-royong membasuh bas sekolah abah.

Tiba saatnya kami nak balik kampung!! Semangat dan riuh suara kami membantu mak membawa beg pakaian, bekalan makanan dan lemang. Bantal tak lupa jugak. Perjalanan ke kampung sebelah abah memakan masa selama 2jam lebih.Seingat aku, kami majoritinya masih bersekolah rendah, aku tak ingat aku darjah berapa.

Bila bas mula bergerak, abang Nua dan Kakyong sebagai ketua, akan membuat pertandingan2 sesama kami. Mak menemani abah di depan .Kami enam beradik memenuhi bahagian belakang bas. Riuh rendah dibuatnya. Tapi tidak memberi kesan pada pemanduan abah. Sebab panjang. Hihi..Kalau naik van, abah tak bagi main sebab henjutan kami memberi kesan pada pemanduan abah. Bising juga abah, kami mati kutu tak boleh main.Bila dapat naik bas, masa inilah kami main sungguh2. Haha..

Antara kegiatan kami adalah bermain diri tegak ketika bas berjalan tanpa memegang kerusi. Melihat siapa yang paling lama bertahan.. Masing2 akan berdiri di sepanjang lorong dalam bas. Kakyong akan menjadi pengadil. Kami juga akan bermain teka-teki sehinggalah kepenatan. Bila mata mula mangantuk yang teramat, kami mula mencari tilam2 yang terbentang. Bersepah2lah kami tidur. Paling comel adikku yang kedua, Ijui, tempat kesukaan dia bawah kerusi panjang dibelakang. Muat-muat je dia kat situ.

Sedar2 dah sampai kampung. Riuh rumah atuk dengan kehadiran hero2 abah. Kami akan menjalankan tugas masing2 . Main!! Kaum ibu akan sibuk mengupas segala macam bawang, dan kerja2 memasak rendang, kaum ayah akan sibuk membakar lemang sambil bersembang2 setelah lama tak jumpa.

Bila kami penat bermain, semuanya tertidur di merata2 tempat di ruang tamu. Para Ayah akan mengangkat anak2 tidur di atas tilam. Nasib kami ringan je.

Bila selesai solat aidilfitri, semua keluarga berkumpul dan mula bersalam-salaman dengan ibu dan ayah. Kami adik beradik beratur panjang menunggu giliran bersalam. Salam memohon kemaafan dan terima kasih atas segalanya. Yang pasti, masa kanak2 kami pasti penuh poket dengan sampul2 yang pelbagai. Bila selesai bersalam salaman, semua kaum kerabat ku akan naik bas sekolah abah menuju ke tanah perkuburan arwah opah. Penuh bas abah dengan penumpang dengan pelbagai kemeriahan warna baju raya. Kami, budak2 paling seronok sekali, sampai keluar kepala dari tingkap, merasai nikmatnya udara dan angin yang Allah ciptakan.

Bila sampai, kulihat semua kaum kerabat menadah tangan berdoa untuk ketenangan dan kebahagiaan arwah opah yang telah menempuh alam yang panjang. Pemergian yang tidakkan kembali. Menunggu saat tiba dibangkitkan. Umur, rezeki, jodoh dan pengakhiran hidup semuanya telah Allah tetapkan. Dunia, kehidupan yang singkat dalam mengumpulkan segala macam amal kebaikan. Begitu pantas masa berlalu. Semakin meningkatnya usia, semakin hampir dengan alam kubur. Negeri yang kekal. Maha Tersusunnya kejadian YANG ALLAH CIPTAKAN.

Pulang dari kubur, kami akan pergi beramai-ramai beraya dari rumah ke rumah. Budak-budak lelaki pergi satu \'group\'. Kami yang perempuan pergi dengan adik2 kecil kami. Masa ni, kami pastikan ditanya nenek2, atuk2, pakcik dan makcik.

" Yang baju merah ni anak siapa? Anak Berahim ye" pandai opah teka. Mereka pasti teruja menyoal dan meneka kami anak siapa.

Begitulah kami. Pusing habis satu kampung. Bila dah penat, kami balik rumah atuk, masa untuk kira duit raya. Lihat siapa yang paling banyak dapat duit raya hari tu. Duit2 itu, akan kami serahkan pada mak dan abah masing2 untuk dibuat tabung.



Sekarang, BAS SEKOLAH ABAH, dah pun dijual, abah tak tak kuat seperti dulu.Masing2 dah meningkat dewasa, masing2 punya keluarga. Keluarga kami semakin membesar dengan kehadiran anak2 sepupu. Cepatnya masa berlalu, mudah2an bertambahnya usia, menambahkan lagi iman dan amal.Tanggungjawab semakin banyak sedangkan masa semakin kurang.

Inilah dia, sunnahtullah, pusingan kehidupan. Kini atuk dah tiada. Telah kembali kepada yang BERHAK. Raya kini di sambut dengan pewaris2 baru. Aku sekarang semakin tua!! Tersenyum….



P/S: SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI, MOGA LEBARAN KALI INI MEMBAWA PENAMBAHAN IMAN DAN AMAL. MOHON DI ATAS SEGALA KEKHILAFAN
posted by Penulisan2u @ 3:30 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
15 Comments:
  • At 20/9/09 11:57 PG, Anonymous syikin said…

    erm.......

     

  • At 23/9/09 4:10 PTG, Blogger piANum said…

    best....
    teingat mase kecik-kecik dlu g beaye..
    hehehe..

     

  • At 24/9/09 7:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak cerpen nih..
    aq t'ingin nk b're sesama kaum kembangan..

     

  • At 28/9/09 10:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni..
    teringt zmn knk-knk dlu..
    hehehe...

     

  • At 2/10/09 9:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni wat aku sdey jerr..gumbira pun ade..kire terharu lah,..
    susah nak jumpa citer cmni..selalu pasal anak dato' tan sri ..ank org kaya..ade kete sport..hidup mewah..
    tapi citer ni wat aku menghargai zaman kanak2 ..memg walau susah tp bile ingat balik seronok..
    ..teringat kecik2 dulu..adik beradik 6 org..naik satu kete balik kg +mak ayah jd 8..
    sumbat2 mcm ikan sardin..duk ats riba..nsib baik kurus2..nmpk polis je ade yg kne nyorok ..tunduk kepala..xmo bg nmpak...smpi kg kat kedah dr kl..sakit pinggang masing2..
    skrg sumer da dewasa..sume ade kete sndr..aku yg belajar pun da ade kete..xmerase lg nk bersempit2..
    rindu zaman kanak2..
    -miss_purple-

     

  • At 16/10/09 6:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah..bestnye cite nie..dengki tul bace...
    sya generasi bru yg xprnh rsa nkmat kgmbiraan sprti nie...
    sdih2...sngt mnyedhkn dngn hidp sya nie... :(

     

  • At 28/10/09 2:58 PG, Anonymous yellow said…

    suke sgt cter mcm ni..susah nk jumpa..mcm cter pada satu hari dlm ana muslim..hehehehe..

     

  • At 10/11/09 12:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaaaaaaaa....rindu kt bas sekolah abah aku....dulu abah aku pn ade bas sekolah gak...mmg sgt rajin abah aku ni....smpi aku blh idup sng gak la skng ni.....

     

  • At 17/8/10 10:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni sgt excellent!..
    sgt ske sy mmbaca cerita ni..
    mcm perasaan ade.
    kelakar pun ade,sedih,terharu..
    sgt best.

    terimas to writer yg come up wif the great idea. but i think thz is ur own story, rite?=)

    ~A.N.A~

     

  • At 3/12/10 10:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer benar? kalu betul, tq sbb sudi share pengalaman & kenangan.....

     

  • At 28/3/11 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    zaman kanak2 mmg best..kenangn yg klu kita ingt bolh buat kita ketawa.
    ~Good Luck penulis~

     

  • At 1/10/11 9:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..?? owh no!! lagsung tidak..

     

  • At 12/1/12 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bole la...cam karangan....

     

  • At 9/6/12 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape ni ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ish2 babi betul la

     

  • At 26/7/12 9:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jga lh...mcm crta bdak sklh

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group