BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 06, 2009
Cerpen : Alfro & maggi (ramadhan)
Nama Pena : umi kalsom

Semua mata tertumpu di kaca televisyen. Semangat nak tengok pengumuman bulan puasa. Amira dengan Safwan dah berdebar-debar. Fikir nak puasa penuh buat kali pertama. Dikerling sekilas ke arah mama dengan papa, nampak cool je menghadap TV.

" Assalamualaikum warahmathulahi wabarakhatu," dah mula dah.

" Bagi menyempurnakan titah perintah seri paduka baginda yang dipertuan Agong, setelah diperkenankan oleh duli-duli yang Maha Mulia Raja-raja," Safwan pandang Amira, dan begitu jugak sebaliknya.

" Maka dengan ini saya mengisytiharkan bahawa....," tangan digenggam erat. Sofina dan Adam yang melihat gelagat mereka berdua macam nak terhambur ketawa je. Anak-anak aku ni gelabah biawak betul! Nak puasa je pun. Puasa je? Sofina... dulu kau pun macam tu jugak. Hehehe..

" Tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri di seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Sabtu, 22 haribulan Ogos tahun 2009," Safwan terus kalih belakang.

" Ma... puasa bila?," soalnya. Sofina dengan Adam terlopong. Gila khusyuk dengar pengumuman tadi, tapi tak dapat input ke.

" Hari sabtu la abang! Tak dengar ke???," sampuk Amira. Safwan menjegil marah.

" Ma... kena puasa ke?," soalnya lagi. Sofina mengangguk. Ditahan mulutnya agar tak terlepas ketawa.

" Abang nak minta tangguh puasa tahun depan boleh?," Safwan meminta dengan penuh mengharap. Muka sayu yang amat.

" Apalah abang ni!!! Puasa jela... tak malu minta tangguh-tangguh tahun depan," marah Amira. Sekali lagi Safwan menjegil. Sibuk je Amira ni.

" Ma... abang tak tahan lapar!!," terus je Sofina ketawa.

" Mai sini.. duduk dekat dengan ma...," ditarik tangan Safwan dan didudukan ke atas ribanya. Muka Safwan risau sangat.

" Kenapa kita kena puasa? Sebab itukan rukun islam, jadi sebagai orang islam... ma..pa..abang dengan kakak... semua kena puasa," terang Sofina.

" Tapi ma... tak lapar ke?," soalnya lagi. Sofina cuma tersenyum.

" Kalau tak nak lapar, abang kena bangun bersahur sebelum subuh. Makan waktu pagi ni akan bagi tenaga kat kita untuk buat aktiviti dalam hari tu... memang akan lapar," Safwan telan liur. Gulp! Lapar??!!

" tapi kita kena tahan laparlah, baru Allah bagi ganjaran banyak kat kita,"

" Ganjaran apa ma?," soal Amira pula yang dah duduk di atas riba Adam.

" Kita akan dijanjikan masuk ke syurga. Semua amal yang baik akan dijanjikan dengan balasan yang baik daripada Allah," kedua-duanya mengangguk-angguk tanda faham.

" Abang nak jadi orang yang dapat balasan baik ke, yang tak baik?,"

" mestilah yang baik ma...," cepat je Safwan menjawab.

" Jadi, nak puasa tak?,"

" Nak la...," Sofina tersenyum memandang Adam. Your son ni, banyak kerenah betul!

*********

HARI PERTAMA....

" Mana budak-budak?," Sofina pandang pelik. Disuruh Adam kejutkan budak berdua tu, tapi datangnya seorang jugak.

" Abang tak sanggup la... maggi jela kejutkan," PAP!!! sudip mengenai tepat pada bahu Adam.

" Kenapa???," soalnya sambil berkerut-kerut dahi.

" Berapa kali dah pesan... tak nak maggi-maggi semua... lagi sekali saya dengar...," Adam dah mula berdiri di hadapan Sofina.

" Kenapa?," soalnya sambil memandang tepat ke wajah Sofina. Sofina telan liur. Adam dah mula mendekatkan wajahnya.

" Jangan nak ngada-ngada...," dia menolak tubuh Adam jauh darinya. Adam lepas ketawa. Sofina terkulat-kulat di situ.

" Tau takut.... pergi kejut budak-budak tu...," arahan mandatori dah dikeluarkan. Sofina menjelirkan lidah sebelum berlalu.

Di dalam bilik, Safwan tidur gaya tenggiling. Amira pula dah buat sujud sejadah.

" Abang... kakak... bangun, makan sahur...," digerakkan bahu dua-dua beradik tu.

" Ma...esok la...," suara Safwan yang serak-serak mula kedengaran.

" Bangun!!!," suaranya berubah lantang. Terus terpacak 90 darjah Safwan dengan Amira. Menonong je mereka bergerak ke tandas. Awal-awal pagi, sejuk pulak tu.

Dah sudah gosok gigi dan cuci muka, Safwan dengan Amira dah mula duduk di meja makan.

" Ma...cereal please...,"

" Makan nasi sikit... lapar nanti," Sofina tak berkompromi. Safwan dah tayang muka seposen. Tapi Amira tak peduli, nasi dengan ayam goreng dah selamat mendarat dua suap dalam perut.

" Ma...please...," Safwan mencuba lagi.

" Abang....makan nasi. Kalau lapar nanti...," sengaja Sofina meleretkan suara.

" Ala...maggi...kasi jela budak tu cereal," sampuk Adam. Sofina dah jegilkan biji mata.

" You Alfro...don\'t call me maggi!!! Safwan...makan nasi!!!," Safwan telan liur. Arahan tegas dari mama....tak berani lawan.

*******

Jam berdenting pukul 12 tengah hari. Safwan berlari menuju ke dapur. Amira sempat menangkap kelibat ala-ala toyol tu. Perlahan dia mengekor dari belakang. Safwan take slow... pandang kiri, pandang kanan. Line clear! Pintu peti sejuk dibuka.

" Ehem! Ehem!," Safwan terus freeze depan fridge tu. Macam mana boleh kantoi ni.

" Oooooooooo....," panjang Amira menarik.

" Tak puasa ye???," kuat suaranya pecah memenuhi ruang dapur. Safwan dah berubah muka kelabu asap.

" Mana ada!!! Orang saja nak bagi sejuk muka," PAP! Pintu fridge ditutup, perlahan dia melangkah keluar dari dapur. Sempat jugak dia menghadiahkan jelingan sedas pada Amira. Kacau line~

********

" Amira....," suara mama memanggil. Tiada sahutan. Sofina kerut dahi. Jam dah pukul 5 setengah.

" Safwan....," senyap jugak. Pelik! Mana anak-anak aku ni??? Pengsan berpuasa ke???

" Yes my dear....," tiba-tiba je Adam muncul dari belakang. Lain yang dipanggil, lain pulak yang muncul.

" Orang panggil budak-budak la....," Adam dah tersenyum.

" Ingatkan panggil papa budak-budak tu," Sofina menjeling melihat Adam yang tersenyum mengusik.

" Abang... pergi tengok mana budak-budak tu? Tidur ke?? Tak menyahut pun,"

" Abang ke kena tengok?," soal Adam sambil buat muka malas. Sofina rasa macam nak lekapkan je tepung karipap tu kat muka Alfro ni.

" Tak nampak ke Sofi tengah buat apa.... abanglah yang kena tengok...," tangannya pantas memasukkan inti ke dalam tepung karipap yang dah diuli tu.

" Yela... abang pergi! Karipap extra untuk abang...," Sofina kerut dahi.

" Untuk???," pelik benar suami aku!

" Claim upah!," Sofina jeling sebelah je. Adam terus berlalu dari situ. Aku buat untuk satu family nak makan, main claim-claim upah pulak~ Adoi.... suami sapa la tu?!!

Adam mula menapak ke ruang tamu. Matanya melilau dari satu-satu sudut. Depan tv takde pun budak berdua tu. Bergerak ke bilik. Pun takde! Mana pergi budak berdua ni?? Pengsan ke???

Adam patah balik hendak melangkah ke dapur. Namun kakinya tergam di ruang makan. Safwan dah terbaring lesu atas kerusi. Amira pun sama. Gaya macam baru balik dari berperang. Muka exhausted habis!

" Maggi....," selamba Adam memanggil. Sofina keluar dari dapur dengan muka berapi.

" Tengok anak-anak awak ni....," dia tergelak kecil tanpa mempedulikan wajah merah padam Sofina. Sofina buang pandang ke arah meja makan. Ya ALLAH! Kesiannya....

Dia mula melangkah dan mengambil di situ. Tangan Safwan dicuit. Safwan membuka mata sedikit.

" Ma...," suara takde tenaga langsung.

" Penat sangat ke?," Sofina tersenyum sambil melurut perlahan rambut Safwan yang sebijik macam Alfro tu.

" Dahaga ma.....," keluh Safwan.

" Tunggu kejap je lagi.... nanti mama buatkan air favourite abang ye," pancingnya. Terbuka sedikit mata Safwan yang kecil itu.

" Yeke ma...," Sofina mengangguk.

" Sekarang tak boleh ma.... abang dahaga ni," ujar Safwan beria-ria.

" Tunggu buka la... kejap je lagi," terus berubah wajah Safwan.

" Buka ke....takpelah," kepala didaratkan atas meja kembali. Matanya terkatup. Sofina pandang Adam. Adam angkat kening.

" Mesti abang dulu macam ni kan...," Adam dah menjegil biji mata. Sofina terus ketawa.

*********

SEMINGGU.....

Setelah berbuka mereka sekeluarga solat maghrib bersama. Lepas solat, mengaji kejap. Matanya mencari kelibat Safwan. Tadi nampak macam ada sebelah Amira.

" Abang mana?," soalnya.

" Tadi ada kat sini," Amira pun pelik.

Sofina bangun. " Kejap mama pergi cari dia!".

Elok je dia melangkah ke dalam dapur, Alfro junior dengan senior sekali tengah makan mee kari. Bagus! Papa dengan anak... sama je

" Makanlah banyak sikit bang...," perlinya. Adam tersengih. Safwan turut tersengih sambil buat muka comel.

" Tadi dah makan dua mangkuk dah! Kejap lagi nak pergi solat terawih.... mengantuk masa pak imam duk mengaji...baru padan muka!!!," Sofina dah masuk mode membebel. Semalam baru Adam cakap, makan banyak sangat rasa mengantuk masa nak solat. Hari ni, makan jugak. Bukan nak tunggu pergi terawih dulu....

Adam terhenti suapan seterusnya. Pandang muka Sofina yang gaya macam nak telan orang dah. Safwan turut berhenti. Papa tak makan, jadi tak berani jugak nak lawan mama. Kena piat telinga nanti. Pedih!

" Kami habiskan yang ni je, lepas ni dah tak tambah dah," serentak Adam dan Safwan mengangguk.

" Apa-apa jela...," Sofina malas nak layan. Dia terus berlalu ke bilik.

Keesokan paginya, Adam dengan Safwan muka berkerut-kerut. Nasi di pinggan sedikit pun tak berusik. Kenyang katanya. Sofina dah bengang. Mana tak kenyang... kalau bedal mee kari macam baru keluar dari hutan je gayanya. Sekarang ni, nak makan untuk sahur pun dah takde space.

" Lain kali, lepas berbuka tu... makan la banyak-banyak lagi. Sofi masak letak dalam satu periuk... abang dengan Safwan makan je dari malam sampai pagi," sindirnya.

Last-last.... Sofina dengan Amira je makan pagi tu. Adam dengan Safwan teguk air je. Tak berani dah nak cakap apa-apa bila nampak muka Sofina yang bengang.

Pada petangnya...

Elok je, papa dengan anak sekali, dua-dua tersadai lemah dalam bilik. Sofina geleng kepala je. Anak dengan papa sebijik. Takde yang beza sikit pun. Haru betul~

" Kakak penat ke?," soalnya pada Amira yang duduk bertenggek di pintu dapur melihatnya melayur daun pisang. Amira menggeleng kecil.

" Bosan!!! Abang asyik tidur je.... takde kawan nak main," rungutnya.

" Nak tolong mama?," terus bercahaya biji mata Amira. Mengangguk dengan pantas sekali. Namun, Sofina mengetap bibir. Betul ke ni??? Amira tolong aku kat dapur... alamatnya, tunggang terbaliklah masakan aku.

Seperti yang dijangka. Idea suruh Amira tolong kat dapur patutnya cancel je tadi. Tapi dah terlajak terajak budak tu, memang pening kepala Sofina.

" Mama.. kakak nak kacau ni!,"

" Mama...kakak nak lipat lepat pisang ma,"

" Mama... yang tepung ni nak tolong....," semua benda pun dia nak tolong tapi sekerat-sekerat. Takde yang dia buat sampai habis. Tiba-tiba.....

" Ma... bosanlah... kakak nak duduk depan," Sofina tersenyum lega.

" Pergilah kakak....," ma tak halang pun, sambungnya dalam hati.

********
SEBULAN....

" Baju ni cantik tak? Masuk tak ma kalau abang pakai dengan seluar ni....,"

" Ma... Amira nak pakai baju warna apa esok??," Kecoh mulut budak berdua sejak mendengar takbir berkumandang.

Mak Leha yang sedang memasang langsir tergelak kecil.

" Pakai je baju mana-mana pun. Tak kisah...," Sofina dah tak tau nak jawab apa. Sebab dari semalam lagi asyik mengulang soalan yang sama.

" Kenapa ni?? Wan dengan Mira nak pakai baju apa esok?," Mak Leha mencelah. Sofina mula bangun perlahan. Biar nenek mereka pula melayan merapu budak berdua ni.

" Macam nak pakai yang kelabu...tapi nek, biru ni pun cantik. Yang mana yang sesuai dengan Wan ye nek??," Safwan menayangkan baju-bajunya.

" Mira pun tak tau nek...mana satu nak pakai," Amira ikut tayang sekali bajunya.

" Nenek rasa.... yang ni macam lawa tapi yang ni pun cantik jugak!," Safwan dah pening.

" Nek... betul-betullah! nak pakai yang mana?," Mak Leha dah berkerut seribu.

" Mana-mana pun bolehlah Wan....," Safwan senyap terus. Dapat jawapan sebijik macam yang mama bagi. Amira pun tak jadi nak soal. Confirm akan dapat answer yang sama jugak.

Sofina yang tengah susun biskut raya dalam balang kuih, ketawa kecil. Mengarut kalau melayan budak berdua tu. Senyuman terus tersungging di bibirnya.

" Ni apa senyum sorang-sorang ni?," Sofina tersentak. Namun kembali tersenyum.

" Salah ke?,"

" Makruh," ketawa lepas.

" Banyak la abang ni!!,"

" Abang satu je maggi....," terus mati ketawa Sofina.

" Again....," dia meleretkan suara. Adam dah tersenyum-senyum.

" Abang melawak jela....lama tak panggil maggi la sayang...,"

" Ni apa? Tengah ambil mood romantik ke?," soal Sofina direct. Adam tersengih.

" Papa.... baju mana lawa pa?," Safwan dah datang menyerbu. Sofina tepuk dahi. Semua pun dia tak lepas. Adam dah menggaru-garu kepala. Cuba minta tolong Maggi...tapi tak dilayan~

" Yang kelabu ni, nampak smart!," dah select.

" Betul pa...," Safwan ragu-ragu.

" Betul!!!," Safwan berlalu sambil tersenyum riang.

" Sofi cakap baju yang sama... sepuluh kali dia mengulang soalan tu jugak!!!," Sofina pulak tak puas hati.

" Sofi takde skill macam abang," balas Adam riak. Sofina dah buat muka menyampah.

" Berlagak nak mati!!!" balas Sofina geram.

*********

" Selamat hari raya ma....," pipi Sofina dicium. Sofina dah memerah muka.

" Janganlah lebih-lebih!," marahnya. Adam tersenyum nakal.

" eh...bini saya...saya punya sukalah...nak lebih-lebih," balasnya selamba.

" Cepat, salam!," tangan dihulurkan.

" Selamat hari raya... Sofi minta maaf zahir dan batin," tangan Adam dikucup. Dah salam, tak nak lepas pulak.

" Sofi nak jumpa mak pulak!," dia menarik tangannya tapi tak berjaya. Adam menunjukkan ke arah pipi, kiri dan kanan.

" Abang dah bagi... sayang la pulak...," rengeknya. Sofina jelir lidah.

" Baru minta maaf, dah jelir lidah....,"

" Papa!!!! Mama!!!!," kedengaran suara dari luar. Sofina angkat kening. Adam tayang muka tak berperasaan.

" Mama!!!," suara Safwan. Adam mendengus kecil. Tak sabar betul si kecik tu.

" Nanti abang claim....," tangan Sofina dilepaskan.

Di ruang tamu, mereka berkumpul sekeluarga. Semua bersalam-salaman. Safwan dah melekat dengan mama. Sofina dah dapat sense something. Sengihan lebar Safwan membuatkan andaiannya terjawab.

" Mama... duit raya tahun ni, ma nak bagi berapa ye?," tersengih sambil menyoal.

" Puasa penuh tak?,"

" Sehari je abang puasa penuh!," Sofina terlopong. Biar betul? Jujurnya anak aku. Bagus betul!

" Abang tak puasa la ni....,"

" Bukan... kadang-kadang masa ambil wuduk, abang minum air sikit...," Sofina terdiam.

" Kamu mengajar anak kamu ye Adam?," tiba-tiba Mak Leha menyampuk. Sofina dah tergelak. Adam merah muka.

"Dulu dia pun macam tu ye mak?," anggukan pasti dari Mak Leha membuatkan Sofina pecah gelak.

Safwan dengan Amira blur. Senyap je tengok mama mereka yang ketawa bagai nak terguling kat ruang tamu tu. Papa pulak muka dah merah, macam pakai blusher pun ada.

" Kenapa nek? Mama gelakkan papa...,"

" Papa kamu dah kantoi depan mama...," Mak Leha ketawa. Amira dan Safwan berpandangan sesama sendiri. Masing-masing jungkit bahu. Tak penting kot!


HOPE ALL OF U ENJOY UR READING :)
SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK.
posted by Penulisan2u @ 3:24 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
35 Comments:
  • At 6/9/09 3:50 PG, Anonymous miracle-love said…

    salam...
    hahahahhaha.....
    sgt lawak n best....
    part paling best 4 me mase adam kantoi ngan sofina...
    hahahhahah...
    best cerpen awak...
    keep it up...:)

     

  • At 6/9/09 4:03 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cter ni..
    enjoy je family diaorg..
    suami isteri plak happy memanjang..
    suka sgt..

     

  • At 6/9/09 6:11 PG, Blogger oRkId eDyLiYnE said…

    comelnya diorang ni...
    senyum je sepanjang baca...
    hehehe...
    =)

     

  • At 6/9/09 6:12 PG, Anonymous zieya said…

    simple je citer ni..
    teruskan usaha ya!

     

  • At 6/9/09 9:19 PG, Anonymous qyqa said…

    badak lah citer ni..
    selamber kiut..
    suka!
    sesuai dgn mood ramadhan skrag..
    teruskan lg writer..=)

     

  • At 6/9/09 9:31 PG, Blogger bidadari cinta said…

    haha..lawak tol la..family yg sempoi aje..nak lagi??

     

  • At 6/9/09 9:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahahahahaha
    lawak la cte ni,ada lagi k sambungan cte afro n megi ni?

     

  • At 6/9/09 10:21 PG, Blogger sofi said…

    suka sangat-sangat!
    pandainyer awak bercerita.
    memang best!

     

  • At 6/9/09 11:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sangat2
    tahniah....

    < MassFDya >

     

  • At 6/9/09 11:39 PG, Blogger damya said…

    best jugak...lawak plak tuh..klo rajin surfing lah sye nye blog plak..www.karyadamya.blogspot.com

     

  • At 6/9/09 11:40 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh citer xabis..tergantung..best best dah...tp xabis...cemane ni penulis..reply plez..

     

  • At 6/9/09 12:17 PTG, Anonymous aisyah humairah said…

    cite ni best giler....
    suke sgt...sempoi tol..
    lawak tahap gaban....huhuhu..
    congrate..hehe...

     

  • At 6/9/09 12:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ney comel..
    i luv it..

     

  • At 6/9/09 12:52 PTG, Anonymous arie-iemaniey said…

    waa....suke watak sofina tu...
    punye la tegas...
    tegas yang luvly...
    hehehe...
    adam pon mcm sweet je..
    asyik2 kacau mama je..
    panggil megi la...
    hehe...
    sweet2....

     

  • At 6/9/09 1:40 PTG, Anonymous balkis said…

    lawak...tp motif citer tu psl kantoi ke?

     

  • At 6/9/09 3:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez,hapy n kiut story...

     

  • At 6/9/09 4:02 PTG, Blogger dreamer said…

    cite ni cuma utk kisah time ramadhan je.
    act, sy penah post cita alfro n maggi dh sblm ni...

    n ending...mmg purposely sy bt mcm tu...
    sbb klu pjgkan lg..takut meleret2...

    nywy...thanx.. :)
    hopefully dpt hiburkan pembaca wit dis simple story...

    *umi kalsom*

     

  • At 6/9/09 5:23 PTG, Anonymous wani said…

    simple story and happy family...continue again...

     

  • At 6/9/09 7:44 PTG, Blogger iManAzRaf said…

    haha.. xtahan aku ms bc cite neh.. mmg besh.. xsngke plak de smbngn... t smbgla r lg.. best2..

     

  • At 7/9/09 12:59 PG, Blogger iriz said…

    besh je citer die...
    keep it up writer...

    swit* :)

     

  • At 7/9/09 6:25 PG, Anonymous mai said…

    hahah..

    trsenyum aQ sorang2 baca cite niy...

    sempoi je bace..best ouh..

     

  • At 7/9/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asyik nk claim jer laki die 2........... ngade2....... pape pown besh cte nie..keep it up

     

  • At 8/9/09 12:04 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer nh
    gelak sakan.....
    ader smbungan ker???

     

  • At 8/9/09 8:20 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt n romantik plak 2...kelakar2...god job...

     

  • At 9/9/09 11:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke2..
    bestnye cite nih..
    bagus2..
    all the best..
    (^_^)

     

  • At 10/9/09 10:07 PG, Blogger achasishomel said…

    suke gler!!!!!
    :)

     

  • At 12/9/09 11:52 PTG, Blogger Jel said…

    ^^
    love it!
    sweet

     

  • At 15/9/09 9:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    BESTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT BANGATTTTTTTTTTT

     

  • At 15/9/09 3:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..
    cite yg smple je..
    sng nak pham..
    xbyak pk..
    g.luck

     

  • At 17/9/09 5:59 PG, Anonymous ermm said…

    serius alfro&maggi! hahaha..bes2! love it..so cool!

     

  • At 17/9/09 8:39 PTG, Anonymous dev said…

    smbngn alfro and maggi ekh..tp kalu like fther like son mesti ler mama dy and amira cmtu gak,nolong org x prnh hbis..

     

  • At 22/9/09 1:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    simple pelik best.

     

  • At 2/8/10 9:22 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..citer ny simple tp klaka..haha..len dri yang len..papepon,thumb up!!

     

  • At 8/8/10 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye.. klakar giler family mcm ni..
    bhagia je ase.hehe....
    two thumbs up..!!!!!!!!!

     

  • At 19/12/11 10:13 PTG, Blogger Hafizatul Sufiah Yaacob said…

    sporting giler parents dia

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group