BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, September 20, 2009
Cerpen : Akukah yang Bersalah?
Nama Pena : LuvUa

"Cukuplah setakat ni hubungan kita. Lepas ni, kalau kita terserempak butakan mata dan hati." Ucapan Safira membuatkan Hanani hampir pitam.

"But why Fira? Aku ada buat salah kat kau ker? Sebab masalah sekarang ni ker? Tak kan kau nak berpihak pada yang salah?" Hanani menyoal dengan nada seolah-olah merayu. "Tiada yang salah atau benar antara kita. Ini adalah keputusan aku." Fira langsung tidak menoleh ke arah Hanani.

"Ok fine! Aku setuju kalau kau nak friendship kita hanya setakat ini, tapi aku tak boleh terima kalau kau berpihak kepada Farhana. Kau tahu bukan siapa yang salah dan siapa yang benar?" Hanani sudah mengalah untuk mengekalkan hubungan mereka yang sudah tiba ke pengakhirannya.

"Hak aku, aku nak pilih siapa kawan aku. Kau tak ada hak nak tentukan siapa kawan aku dan siapa bukan kawan aku. Kau tak layak untuk itu!" Dengan angkuh kata-kata itu dilontarkan.

Hanani terkesima. Tidak disangka Fira akan berubah sedemikian kali. Safira yang dikenali selama ini seorang yang lemah-lembut, tiada kata-kata kesat. Entah apa yang merasuk diri 'sahabat baiknya' itu. "Tergamak kau Fira. Kau sedar tak apa yang kau cakap tu? Kau sedar tak yang Farhana cuba merosakkan hubungan kita? Aku pasti kau tahu siapa yang benar dan siapa yang salah. Kau yang lebih tahu hal sebenarnya Fira. Inikah ertinya persahabatan kita yang terjalin hampir 5 tahun? Mana janji-janji kita dulu? Adakah ini yang dimaksudkan dengan sehidup-semati? Kau kejam Fira! Aku tak sangka ini sebenarnya perangai kau. Aku pasti kau akan menyesal dengan keputusan ini. Baiklah, setakat ini sahaja hubungan kita. Aku tidak lagi mengenali kau Nur Amira Safira Hassan." Panjang lebar luahan hati Hanani. Sepantas kilat Hanani berlari meninggalkan taman sains sekolahnya itu bersama linangan air mata yang gugur bak hujan.

'Aku tidak akan melupakan kau Hanis Hanani Muhammad Safwan.' Bisik hati kecil Safira. Air mata yang ditahan akhirnya gugur jua. 'Maafkan aku Nani'.

*

Hari-harinya berjalan seperti biasa cuma tiada lagi Safira di sampingnya untuk belajar bersama, ke kantin bersama, ke tandas bersama dan pulang ke rumah bersama. Hanani sedaya upaya menumpukan perhatiannya kepada pelajaran kerana peperiksaan SPM tinggal beberapa minggu sahaja lagi. Masalah yang dihadapi di anggap sebagai satu cabaran daripada Allah.

Hati Hanani sakit apabila dilihat Safira bergembira bersama Farhana. Alangkah indahnya hidupnya jika dia yang berada di tempat Farhana. "Oit Nani!" Sergah Hana.
" Kau ni kan Hana, cuba bagi salam dulu, ni tak main terjah je. Nasib baik aku tak ada sakit jantung tau!" Marah Nani.

"Hey cik Nani oi… Kau ke aku yang salah? Dah berbiuh mulut aku ni bagi salam tau tak. Dah lebih 3 kali tau. Kau tu yang mengelamun sakan sampai tak dengar salam aku." Hana cuba bergurau. Dia tahu konflik yang dilalui sahabatnya itu.

"Kalau dah lebih 3 kali kau patut pergi jer. Kau tak belajar ke?" Gurauan dibalas gurauan. " Ooo… Aku tau lah kedatangan aku ni tak diundang, mengganggu kau je kan. Tak pe lah aku pergi dulu." Rajuk Hana. "Kau pun pandai merajuk Hana?" Makin kuat tawa Hanani. Satu cubitan hinggap di pipi kanan Hanani. Kemudian mereka ketawa terbahak-bahak.

Dari satu sudut, sepasang mata sedang memerhatikan gelagat mereka. 'Akhirnya kau ketawa jua. Kau akan tetap gembira tanpa aku di sisi kau. Aku hanya akan melukakan hati kau satu hari kelak.' Lega rasa hati Safira.

*

"Nani kau perasan sesuatu tak?" Soal Hana ketika mereka sedang menunggu peperiksaan seterusnya berjalan. " Apa?" Tanya Hanani dengan matanya tetap fokus ke arah buku di atas paha.

"Dah seminggu kita exam. Aku tak nampak pun kelibat Fira. Kau ada nampak tak?" Pelik! "Sapa Fira? Aku kenal ke? Macam tak familiar je nama tu. Mana satu ek?" Dengan riak blurr Hanani menyoal. 'Alamak! Silap orang la aku tanya. Sah-sah la dia tak kisah Fira ada ke tak.' Mereka diam.

Kejadian dua hari sebelum SPM berulang-ulang di minda Hana. Dia nampak kedua-dua orang tua Safira datang ke sekolah. Maknya menangis teresak-esak. Ayahnya mendukung tubuh kaku Safira.

Apa sebenarnya terjadi? Walaupun Safira sudah melukai hati Hanani, tetapi dia pasti Safira ada alasan untuk itu.

*

'This is real, this is me, I'm exactly where I'm supposed to be now…..' Ringtone telefon bimbitnya berkumandang. Di skrin tertera nama si pemanggil, 'mama'. Hatinya tersentak. Mama Safira! Kenapa mama call? Dibiarkannya sepi sendiri tanpa menjawab panggilan itu. Panggilan demi panggilan tidak diendahkan.

"Kakak!!!Kakak!!!" Panggilan ibu dari tingkat bawah disahut. "Ada call." "Ok, coming." Dia berlari-lari anak turun ke tingkat bawah. Gagang telefon dilekapkan di telinga. "Hanani…" Panggil si pemanggil. Suara itu membuatkan dirinya terkaku.

*

Kakinya diatur perlahan ke wad yang menempatkan Safira. Rayuan mama membuatkan hatinya sedikit terbuka untuk melawat Safira. Kalau diikutkan hati, tidak mungkin dia akan melawat orang yang telah melukakan hatinya yang sehingga kini tidak dapat diubati.

"Assalmualaikum mama." Hanani menghampiri Puan Rohana yang sudah dianggap mamanya suatu ketika dahulu. Mereka berpelukan. Hanani dapat melihat mata 'mama'nya bengkak akibat terlalu kerap menangis. "Masuklah, Fira tengah tunggu Hanani tu." Arah Puan Rohana supaya Hanani masuk ke dalam bilik yang menempatkan satu-satunya anak perempuannnya.

Langkah kakinya diatur malas. Seakan-akan terpaksa. Memang dia terpaksa! Pintu dikuak dan dirinya hilang di balik pintu itu.

"Nani…" Panggil suara itu lemah. Hanani langsung tidak menoleh ke arah suara itu. Dia lebih minat menerokai bilik yang dicat dengan warna kegemarannya iaitu oren merangkap warna kegemaran Safira.

"Nani, aa..ku t..a..hu k..au mmaar..ahh k..att aku." Suaranya tersekat-sekat. Dia sangat gembira apabila mengetahui Hanani akan datang melawatya di sini. Dia sedikit terkilan kerana Hanani langsung tidak ingin memandang wajahnya tetapi dia mengerti perasaan sahabatnya itu.

"Aaa…kuu mmin..tta mmaaaf, aa..kku tah..u a..ku dah baa..nyakk bu..at ssalah de..nggann kkau."Begitu payah kata-kata itu dilontarkan. "Saya dah maafkan." Akhirnya Hanani bersuara tetapi tidak juga menoleh ke wajah lesu Safira. Terubat sedikit rindu Safira kepada Hanani.

"Ada apa-apa lagi ke awak nak cakap? Saya ada kerja ni. Nanti lewat pula." Tiada lagi kemesraan antara mereka. Tiada lagi panggilan 'aku' dan 'kau'. 'Sudah dibuang jauh-jauhkah diriku ini? Sudah tiadakah ruang untuk di hatimu?' Bisik hati kecil Safira.

"Mmaaf ka..llauu tter..pakksa daa..tang si..nni.." Sayu kedengaran suara Safira. "Awak ni berapa kali nak minta maaf? Kan saya dah cakap tadi saya maafkan." Sedikit meninggi suara Hanani. Safira tetap sabar.

"Aa..kku a..dda pperr..mmin..taaaann akkhhirr." Tiada jawapan daripada Hanani. "Bbolleh kkau ppel..uk da..n cii..uum a..kku bbuat kka..lli terra..khhir?" Walaupun dia tahu mustahil permintaannya dipenuhi. Dia tetap mencuba. "Dah habis?" Tiada jawapan daripada Safira. Dengan laju, dia mengatur langkah keluar daripada bilik itu. Dia menyalami Puan Rohaya kemudian berlalu pergi.

*

Keputusan peperiksaan SPM sudah keluar. 'Alhamdulillah'. Perlahan suara Hanani mengucap syukur ke hadrat Ilahi. Dia mendapat keputusan yang agak cemerlang.
InsyaAllah dengan keputusan ini, dia dapat melanjutkan pelajarannya ke bumi yang dipenuhi bunga sakura yang menawan. Jepunlah yang ingin ditujunya selama ini. Dengan tekad yang tinggi dia berusaha dan terus berusaha. Akhirnya dia berjaya.

Sebelum pulang, dia berpelukan dengan kawan-kawannya yang entah bila lagi mereka dapat berjumpa.

"Kau jangan lupakan aku tau!" Ucap Hana dengan linangan air mata. "Kau pun." Balas Hanani dalam sebak. Lama mereka berpelukan. "Hanani…." Mereka dikejutkan dengan kedatangan mama Safira.

"Mama sihat?" Sapa Hanani ramah sambil bersalaman. "Macam ni lah Hanani, orang tua." Puan Rohaya tersenyum. " Ibu dengan ayah ada kat sana." Hanani menuding jari ke arah kedua-dua ibu bapanya yang sedang berbual dengan beberapa pasang orang tua lain.

"Mama dah jumpa tadi. Tahniah ye. Mama dengar Hanani dapat keputusan yang cemerlang." Dia turut gembira untuk gadis yang telah dianggap sebagai anaknya sendiri.

"Terima kasih." Hanani tersenyum.

"Alangkah gembiranya mama kalau Safira dapat exam macam Hanani." Lemah kedengaran suara Puan Rohaya. Hanani hanya diam tanpa sebarang balasan. Puan Rohaya memahami keadaan mereka. Dia membiarkan mereka menentukan sendiri hala tuju hubungan mereka walaupun berat hatinya membiarkan mereka berpisah begitu sahaja. Hubungan mereka sebelum ini amat rapat bak kembar yang tak dapat dipisahkan. Dalam sekelip mata mereka berpisah. Siapa yang tidak sedih.

"Ni Safira ada bagi sesuatu." Puan Rohaya memberikan beg plastik yang dipegangnya sejak dari tadi. Hanani menyambutnya dengan penuh debaran.

"Terima Kasih."Ucapnya perlahan.

*

Di rumah, kepulangan Hanani disambut gembira oleh keluarganya. Ucapan tahniah diterima bertalu-talu. Selepas beberapa jam berada bersama-sama keluarganya, dia meminta diri untuk ke biliknya. Isi kandungan plastic bag itu betul-betul menyesakkannya.

Dibuka perlahan-lahan beg plastik yang berwarna oren, isinya dikeluarkan satu persatu. Ada sekeping surat dan beberapa helai lukisan tangan. Dia pasti itu lukisan tangan Safira kerana Safira memang berbakat dalam bidang itu.
Dibuka perlahan-lahan surat itu…..


Dear Nani…

Pertamenyer ak mintak maaf kalo kehadiran surat mengganggu idup kau. Tujuan utame ak tulis surat nie kat kau. Ak nk minta maaf ngn kau. Ak tau ak da byk wat slh ngn kau. Ak buat sume nie cuz ade sbb Nani. Percayalah!

Ak bkn sengaje nk berphk pd Farhana. And ak tau dielah punce segale2nya. Ak tau dielah y hancurkn hubungn kite. Ak tau die y lempar cerita buruk tentang ko 2. Ak tau semua tu Nani. Ak tau y kau takkan wat cm2 kat ak. Kau takkan sggp tikam ak dr belakang. Kau takkan sggp tuduh ak cheated in exam. Ak tau kau takkan sggp tgk cikgu pukul ak. Ak tau 2 semua keje Farhana. Ak tau die jeles ngn hubungn rapat kite. Ak tau Nani. Ak saje besarkn citer Nani.

Ak bukan sengaja mintak hubungn kite putus Nani. Tp ak xsggp tgk kau sedih nnt Nani. Aku menghidap penyakit serius Nani. "Barah Otak". Kau pun tau betapa seriusnya penyakit 2 bila smpai tahap terakhirkn? Ak xnk nnt kau sedih ngn 'pemergian' ak nnt. Ak xsggp tgk air mata kau. Aku nk kau benci ak Nani. Benci ak!!!

Ak ingt ak akn bhgie berbuat bgitu. Ak silap Nani. Ak tak bhgie bile kau jauh dr ak. Ak skit ati bile kau ketawa gembira ngn Hana. Ak sedih bile tgk kau murung. Kau nyawa ak Nani. Aku selfish ke Nani?

Nani… Boleh kite baik mcm dlu? Ak tau itu mustahil. Aku tau pendirian kau. Sekali disakiti, selamanya terasa. Tapi blhkn klo ak msh berharap? Ak nk habiskn masa2 terakhir ak ngn 'jiwa' ak.

Ak sertakan lukisan ak y semakin buruk. Ak lakarkan kembali kenangn kita ats kertas 2. Ak terlalu rindukan semua itu. SANGAT2!


p/s: I'm waiting 4 u…

Perlahan-lahan dilipat kembali surat itu. Tulisan tangan Safira yang semakin buruk menyukarkannya untuk membaa. "Baka." (bodoh dlm bhs jepun).Hanya itu sebagai respon. Dia meneliti setiap 'kenangan mereka'. Perlahan-lahan air matanya gugur. Betul kata Safira. Lukisannya sedikit buruk namun tetap tergambar 'kenangan mereka' dengan jelas kerana mereka telah melaluinya bersama.

Lukisan mereka berada di bawah pokok sambil mengulang kaji pelajaran, makan bersama di kantin, berada di depan cermin dalam tandas, menunggan basikal bersama dan banyak lagi. Tiba pada lukisan terakhir, air matanya makin laju mengalir. Tidak dapat ditahan apabila melihat lukisan itu. Dirinya berada di sebelah Safira yang terbaring lemah. Apa yang menyedihkan lagi, dia langsung tidak menoleh ke arah Safira. Kejamkah aku?

Dengan berlari-lari anak, dia turun ke tingkat bawah dan mencapai kunci keretanya. "Mama! Kakak keluar kejap." Jeritanya lantang. Walaupun, pada luarannya, aku kelihatan seperti begitu membencinya, namun jauh di lubuk hatiku yang paling dalam, aku amat merinduinya.

"Nak pergi man…" Belum sempat Puan Noraini bertanya, dia sudah mendengar deruan kereta Myvi anaknya itu keluar dari rumah mereka. Puan Noraini hanya mampu menjungkit bahu apabila mata suaminya tepat padanya.

*

"Maaf Puan, kami telah cuba sedaya upaya kami. Namun, Allah lebih menyayanginya." Puan Rohaya redha dengan pemergian anaknya itu walaupun begitu sukar. Tubuhnya yang hampir menyembah bumi dipaut erat oleh suaminya.

Hanani berlari-lari ke bilik pembedahan apabila dia diberitahu oleh jururawat di situ bahawa Safira sedang dibedah.

"Mama…Macam mana Fira ma?" Dengan nafas yang tercungap-cungap dia menyoal. Puan Rohaya hanya mampu mengelengkan kepalanya. "Apa maksud mama? She' fine right ma?" Hanani berdebar melihat reaksi 'mamanya'. "Allah lebih sayangkan dia". Faiz, abang Safira bersuara. "No! You liar!" Bagai dirasuk, Hanani berteriak. Dia memandang kembali wajah sugul Puan Rohaya untuk memastikan jawapan itu. Dan jawapan yang sama dia dapat.

'Ya Allah, dugaan apa ini? Ketika aku ingin kembali bersamanya, kenapa Kau mengambilnya daripadaku? Ketika aku baru ingin ceria kembali, kenapa Kau tarik keceriaanku? Ketika aku ingin berbicara dengannya, kenapa Kau kakukan jasadnya? Ya Allah, tabahkan hatiku. Aku redha dengan pemergiannya.' Dia rasa dunianya gelap.

*

Di bawah sebatang pokok sakura yang lebat bunganya, berdiri seorang gadis sambil memegang segulung ijazah. Dikeluarkan Mp3 dari begnya.

"Nah! Nie Mp3 yang Fira suruh abang bagi kat Nani before dia masuk bilik bedah. Dia suruh Nani dengar mp3 nie." Huluran faiz disambut.

Kenangan 6 tahun lalu bermain kembali di ingatannya. Dia mendengar 'isi' Mp3 itu buat kesekian kalinya.

"Naa..ni, nnie aa..kku, Fiiraa…Aa..kku hharaap kkau su..ddi dden..gar ssampaii hab..bis…Wa..laaupun aak.ku ttak llay..ak bbagi pes..sanan nie kkat kauu, akku nak jjugak ppesan. Ak..ku ttau kkauu dapaat ke..putusan y..ang ba..ikk laam SPM. A..kku harrap, ka..u mas..sih nnak tunnaikann impi..ann ki..tta ttuk bbelajar kkat Jepun. Akku nakk kauu bbelajar bbetul2. Jaanngan hham..pakann fam..ily kkau and a..kku. Akku ttak rassa ak..ku dappat ttengok ke..jayaann kauu nan..ti. A..kku rassa ma..ssa ak..ku ddah sam..paii. Kkau jagga di..rri kko ba..ik2. Ak..ku sayyang sangatt2 katt kauu. Akku harrap kkau massih ang..gap akku 'jiwwa' ko. Don't b..be ssad, kkeep smiling! Gammbatee!"

Tamat sahaja pesanan itu, lagu Hadapi Dengan Senyuman nyanyian Samsons berkumandang.

Setiap kali mendengar pesanan itu, dia akan tetap mengalirkan air mata. Rasa rindunya kepada 'jiwanya' itu semakin membuak. Diselangi dengan rasa bersalah kerana membiarkan Safira menanggung derita seorang diri. Dalam kesedihan, dia gembira kerana dapat merealisasikan impian mereka.

'Kau tetap 'jiwa' aku sampai bila-bila. Tak sesiapa yang dapat berada di tempat kau dalam hati aku. Aku pun sayang sangat-sangat kat kau. Sampai bila-bila.' Bisik hati kecilnya.
posted by Penulisan2u @ 3:56 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
26 Comments:
  • At 20/9/09 5:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih...........good job.keep it up.thumbs up.

    (E'e)

     

  • At 20/9/09 12:27 PTG, Blogger miz ruha said…

    okey cite ni....

    keep moving..!!

     

  • At 20/9/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhhhh gambatenae...
    Cita mmng best.... Touching tol..
    Ni la yg dikatakan apabila jantung dan paru2 bersatu, maka terbentuklah roh cita yg mantep lg ganteng huhuhuu..
    Memang best... Keep it up....

     

  • At 20/9/09 4:42 PTG, Anonymous shaqyue said…

    sedih gile iter nie..
    nice...
    teruskan berkarya ye

     

  • At 20/9/09 7:39 PTG, Blogger iriz said…

    thumbs up..
    gud job..
    speechless...
    huh/:(

     

  • At 28/9/09 3:58 PTG, Anonymous LuvUa said…

    thnx 2 all y sudi comment...
    this is my 1st cerpen...
    klau sudi...
    g0 2 my blog...luvua.blogspot.com

     

  • At 29/9/09 1:09 PG, Blogger ...aKu... said…

    sdey...leleh lak airmate bce cite ni..huhuhu

     

  • At 29/9/09 11:49 PG, Blogger normal girl said…

    ceh ..
    ternnagis ak baca walopon cite ni x sedih mana pon.
    hahaa

     

  • At 29/9/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer yg myentuh prasaan
    smpai menangis2 ak

     

  • At 30/9/09 12:44 PG, Anonymous nur kasih said…

    sdh gler..
    ada jugak prsahabatan yg mcm ni kt dunia ni kan?
    arap2 persahabatan sy pown cm nie...

     

  • At 30/9/09 12:00 PTG, Blogger nhidayah said…

    sdih nye...
    gd job writer.congrate.
    mmg bhgia hdp kte lau ada sahabat cm 2.

     

  • At 1/10/09 12:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes gler citer nie...menyentuh jiwa...kisah sahabat yang best.....wat la lg cter yg mcm nie lg...i will support u.....go2 chaiyok!!!!

     

  • At 1/10/09 1:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Wahh hero macam aku nie nanggis jugak baca cerpen awk....hehehe touching sangat pat akhir cerita awk nie... Tahniah for good job well done....

     

  • At 2/10/09 12:31 PTG, Anonymous eza said…

    sedih siot,,,nages gak akhirnyer...

     

  • At 2/10/09 5:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite nie best sgt.....
    terasa hbis...
    bl agknya nak jmpa kwn yg mcm tue....

     

  • At 3/10/09 10:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uwa...ku igtkan aku mmpu brthn....rupanya tdk..crita ni touchg sgguh

     

  • At 6/10/09 8:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm..lagu hadapi dgn senyuman nyanyian dewa..bkn samsons..

     

  • At 7/10/09 8:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey tol cte nie,,,,,, dh 2 jam xbhenti2 lg air mata nie kua...... huhuu3, pepe pown keep it up

     

  • At 10/10/09 10:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey gak citer ni tp blom mpu wt aq nangis..
    susah nk cri kwn yg btol2 sejati..
    papepun nice story..gud job..

    -Dzilda-

     

  • At 10/10/09 3:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sad story..wat aku terharu...sedih..

     

  • At 13/10/09 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg sede..
    perjalanan cerite die bagos, menyentoh..
    friendship like this is so rare nowadays..

    cume saye rase kalau yg saket tu bgtau nani pasal penyakit die awal2, semue yang burok takkan terjadi..
    y make things hard?
    perbuatan die tu cume menyakitkan hati die dan hati orang yang die sayang.. n tat is precisely not a sacrifice..
    nothing good comes out of it..

    nani kwn yg baik, yang saket tu patot tahu yang nani sanggop dgn die dlm ape keadaan sekali pon..

    anyway this is a very good trial..
    walaupon baru first tym, cerpen ni ttp sgt memuaskan..
    alhamdulllah.. teruskan..

     

  • At 14/10/09 5:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam..hihi mula2 malas nk komen.tp xpela skit je..utk kebaikan penulis..hrp xkecil hati..yg bhs jepun tuh setau sy yg xbrp pndai nila..ejaannya 'baga'..sikit ke salah..xberi kesan sgt kot..apapun..selamat berjaya..=)

     

  • At 23/10/09 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gile sedih!!

     

  • At 26/10/09 11:38 PG, Blogger najwa said…

    sedeh giler citer ni.menitis gak air mata aku.tp apsl la hanani 2 keras hati sgt.spttnyer bile tahu hal sbnr x la jd cm ni.kesian fira akhirnyer prgi tanpe "jiwe" disisinya.good job writer.sy suka citer ni.

    najwa rawi
    adriena_25@yahoo.com

     

  • At 16/12/09 12:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceh..
    air mata bleh leleh lak..
    nice story..
    keep it up!!

     

  • At 31/5/12 10:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best giler cite ni, syabas buat penulis, hati saya yg keras ni pon blh menangis bc cerpen ni, firts time menangis time bc cerpen, teruskan berkarya ,chaiyok!!!!!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group