BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, September 19, 2009
Cerpen : Akhirnya Kau Milikku
Nama Pena : nina

"Wei...tolong la...aku betul-betul suka dekat kawan kau tuh..."ujar Luqman dengan serius.

"Ya allah...kenapa dengan dia ni...aku dah la kepenatan ni...dia ni tak ada hati perut betul la...patut ke aku percaya dengan ape yang dia katakan sebentar tadi...aku tahu dia ni dari dulu lagi jenis lelaki yang suka mempermainkan perasaan perempuan...dasar lelaki murahan!!kurang ajar!!...kau tunggu la akan tiba saatnya...tatkala itu kau akan sedar bahawa langit itu tinggi atau rendah....kerana kau aku kehilangan semua kawan aku..aku sendiri tidak mengerti mengapa mereka menjauhkan diri dari aku.."

"Boleh tak awak jangan ganggu saya...awak pergi la cakap sendiri dengan dia!!tolong la jangan nak ganggu saya sebab saya tidak pernah ganggu awak!!"jeritku yang sedang duduk di atas tikar...aku memandang tepat ke arah wajahnya...Luqman kelihatan terkejut melihat riak wajahku yang mungkin kelihatan seperti harimau yang mahu menerkam mangsanya.

"Erk.."hanya itu yang terungkap dari mulutnya.

"Kalau awak kacau saya lagi...awak tahu lah..nasib awak!!"ujarku lantas bangun dan berjalan menuju ke arah Sofiya,Khairul,Najwa,Faizal dan Haziq...mereka melambaikan tangan ke arahku...aku membalas lambaian mereka.

"Kenapa dengan Luqman tu??"soal Najwa.

"Abaikan dia...saya tak mahu tahu"ujarku sambil mengambil burge di dalam bakul.

"Yang kau datang dengan muka masam nak suruh aku abaikan...cakap la kenapa??kalau kau tak nak cakap...aku call Abang Ikhwan.."ujar Najwa lantas mengambil telefon bimbitnya di dalam tas tangan...aku merampas telefon bimbit Najwa dari tangannya.

"Eh...jangan telefon Abang Ikhwan..dia tak ada buat apa-apa pun..saya ok..awak jangan la risau..."ujarku lantas memulangkan kembali telefon bimbit milik Najwa.

"Arr..sebelum terlupa..Abang Ikhwan suruh kau telefon dia balik.."ujar Najwa.

"Hurm..ok..kejap lagi saya call dia..terima kasih Haziq"kemudian Haziq menghulurkan gelas yang berisi air oren kepada ku...aku menyambutnya dengan ikhlas.

"Kau jangan layan sangat Luqman tu Lisa..nanti kau juga yang sakit hati"ujar Khairul sambil mengambil seluar pendeknya mungkin dia mahu mandi..mereka turut pergi menukar pakaian...hanya aku sahaja yang masih belum tukarkan pakaian.

♥"Kalau kau membantah apa yang aku putuskan...kau bukan lagi anak aku!!"jeritan ayah membuat jantungku seakan-akan mahu berhenti....kenapa ayah buat Lisa macam ni...

"Ayah..Lisa cuma"belum sempat aku mahu meneruskan kata-kata...

"Cuma apa!!ayah tak suka kau buat apa-apa tanpa keputusan dari ayah!kau ingat Lisa...ayah dengan paklong dah bersetuju ....kau dengan Ikhwan akan ditunangkan minggu depan juga!!"bagai halilintar membelah bumi..begitu lah juga hati ku...kenapa ayah suka paksa Lisa...Ibu!! tolong Lisa ibu...kenapa ayah buat Lisa macam ni Ibu...kenapa Ibu tinggalkan Lisa !!Ibu...

♥Semua perkara dalam hidup ini...semua keputusan terletak di tangan ayah...dengan siapa Lisa nak berkawan...kemana Lisa nak pergi...Ibu..hidup Lisa terletak di tangan ayah...adakah Lisa tidak mempunyai hak untuk menentukan arah tujuan hidup Lisa..Ibu...kenapa Ibu pergi...adakah kerana Ibu tidak tahan dengan sikap ayah...kenapa Ibu tidak membawa Lisa bersama...adakah Ibu tidak pernah menyayangi diri ini... ♥

"Lisa!!!"jeritan Sofiya membuat aku terkejut dari lamunan...baru aku tersedar bahawa telefon bimbitku terdering..lantas aku menjawab tanpa melihat nama yang tertera diskrin.

**Assallamualaikum**

**Waalaikumussalam...ayah ni...Lisa boleh balik sini sekarang juga tak??**

**Lisa dekat Pangkor ni ayah...**

**Ayah suruh Ikhwan ambil kau....lagi 5 minit sampai lah dia...tunggu tahu??!!**

**Baiklah ayah...**

Air mataku menitik tanpa aku sedari...lantas aku menyeka...setelah aku menamatkan perbualan...mereka datang ke arahku...

"Kenapa Lisa?"soal Faizal.

"Paksu suruh saya balik.."ujarku perlahan.

"Jadi kita balik sekarang lah yer??"soal Najwa.

"Tak..bukan kita..hanya Lisa..ayah dah suruh Abang Ikhwan datang untuk ambil Lisa..."ujarku lagi.

"Kenapa Paksu suruh kau balik???"soal Sofiya.

"Lisa sediri pun tak tahu Sofiya..."ujarku.

"Kau tak nak ikut kita orang mandi sekali ke Lisa?"soal Haziq.

"Hurm...tak apa la...awak semua pergi la mandi...nanti kalau Abang Ikhwan dah sampai..saya pergi yer.."ujarku lalu mereka kembali mandi semula...

♥Aku tahu Abang Ikhwan sudah mempunyai teman istimewa...dan aku tidak pernah mempunyai perasaan cinta terhadapnya...Abang Ikhwan mengganggap aku sebagai adiknya dan aku juga mengganggap dia tidak lebih dari seorang abang...tidak mungkin aku dapat menerima dia sebagai teman hidupku...temukanlah semula aku dengan Ibu...aku terlalu merinduinya...♥

"Lisa...jom?"ujar Abang Ikhwan yang baru saja tiba...lalu aku bangun dan masuk ke dalam kereta.

"Kenapa ayah suruh abang ambil Lisa?"soalku memecahkan kesunyian yang bermula sebentar tadi.

"Paksu nak tetapkan majlis pertunangan kita"ujar Abang Ikhwan dengan riak muka yang resah.

"Abang pergi la beritahu paklong ...abang dah ade calon...Lisa tak mahu majlis pertunangan kita diadakan...kita kan pernah berjanji bahawa kita akan menjadi adik-beradik sehingga kita menghembuskan nafas yang terakhir...kenapa perlu jadi macam ni.."soalku dengan nada yang pelahan.

"Abang sendiri pun tak tahu Lisa...abang dah cuba cakap dengan paklong...semua ni gara-gara harta Lisa...mereka tak mahu harta itu terlepas ke tangan orang lain..Lisa pun tahu...arwah atuk tidak meninggalkan sedikitpun harta untuk mereka...sebaliknya semua harta arwah atuk..telah pun diwasiatkan kepada kita berdua...abang sendiri tak dapat membangkang kata-kata ayah abang.."ujar Abang Ikhwan.

"Abang..apa kata kita tukarkan semua harta arwah atuk tu ke atas nama mereka...Lisa tak mahu sebab harta..kita jadi macam ni...abang sendiri pun tahu selama ini hidup Lisa terletak di tangan Paksu..."ujarku lagi.

"Abang pun rasa macam tu juga...tapi Lisa...kalau mereka tak setuju macam mana??apa kata Lisa yang ajukan cadangan ini kepada paklong..Lisa sendiri tahu paklong kan sayangkan Lisa..."ujar Abang Ikhwan dengan senyuman.

"Insyallah Lisa akan ajukan kepada paklong..."ujarku...

***********************

"Tidak..paklong tak setuju...ini bukan sebab harta...paklong sayang Lisa...paklong nak Lisa jadi menantu paklong.."ujar Paklong..aku yang ketika itu sedang duduk berdua bersama paklong di taman mini...terkedu seketika.

"Tapi paklong...Lisa cuma mengganggap Abang Ikhwan macam abang kandung Lisa sendiri...kesian dekat Abang Ikhwan paklong...dia dah ada calonnya sendiri...Lisa sendiri pernah jumpa dengan calonnya...dia seorang wanita yang sopan santun...baik...paklong cuba laa suruh Abang Ikhwan bawa perempuan itu datang sini...paklong mungkin akan berkenan"ujarku sambil tersenyum..hampir setengah jam aku merenung wajah paklong yang makin dimamah usia...oh tuhan...kurniakanlah hajatku yang satu ini.

"Baik...paklong akan beri peluang kepada Ikhwan...tapi...jodoh kamu biar paklong yang cari...setuju?"ujar paklong...sekali lagi hidupku diatur...tapi kalau dengan cara ini kami tidak terikat..aku rela.

"Baiklah Lisa setuju"ujarku lantas tersenyum....ketika itu ayah datang bersama Abang Ikwan sambil gelak.

"Sakan nampak gelak...usu...aku dah buat keputusan...nak batalkan pertunangan diaorang.."ujar paklong yang duduk bersebelahan dengan aku...aku hanya tertunduk.

"Kenapa??"ujar ayah dengan nada yang terkejut...tanpa menjawab persoalan yang melanda ayah...lantas paklong mencapai tangan ayah..membawa ayah keluar..Abang Ikhwan yang dari tadi hanya berdiri datang ke arahku.

"Macam mana Lisa??paklong kata apa??"ujar Abang Ikhwan dengan nada yang mungkin tidak sabar untuk mengetahui perkara itu.

"Hurm..."aku sengaja menjawab lambat-lambat.

"Takkan paklong tak setuju??cakap la Lisa??"ujar Abang Ikhwan...aku kemudiannya tersenyum.

"Abang ni cepat gelabah la...paklong setuju...nanti abang bawa la akak datang jumpa paklong..tapi..."aku kemudiannya tertunduk semula.

"Tapi apa Lisa???"soal Abang Ikhwan...aku terdiam seketika...kelihatan...manik-manik peluh menghiasi dahi Abang Ikhwan.

"Paklong nak pilihkan jodoh untuk Lisa... Lisa tak kisah...asal abang bahagia...asal kita tak dinikahkan...itu pun Lisa dah bersyukur sangat-sangat.."ujarku sambil melemparkan senyuman kepada Abang Ikhwan...tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi..lantas aku mencapai telefon yang aku letak di atas meja sebentar tadi.

**Assallamualaikum...siapa tu??**

**Luqman ni...Lisa...tolong la saya...please**

**Awak ni memang la...tolong laa berapa kali saya nak beritahu awak...tolong la jangan kacau saya!!...sebab awak saya hilang semua sahabat saya...boleh tak awak berhenti jadi pemusnah sebuah persahabatan...**

**Tapi Lisa**

**Sudah..saya tak mahu dengar apa-apa lagi....awak jangan kacau saya!!**KLIK!!

"Sape Lisa?"soal Abang Ikhwan.

"Luqman..."ujarku lagi.

"Anak Dato’ Jazran kawan paklong dengan paksu tuh ke?"soal abang tanpa henti.

"Iye!!anak Dato’ yang miang tu.."ujarku perlahan..serentak itu kami ketawa dengan kuat.

"Amboi..seronoknya...cerita apa ni.."soal ayah...aku dan Abang Ikhwan menutup mulut kerana terlampau seronok...

"Cerita pasal Dato’ miang la ayah.."ujarku...lantas buat kali kedua aku dan Abang Ikhwan tergelak...

"Dato’ mane yang miang sangat tuh?"soal paklong yang tidak tahu hujung pangkal cerita kami.

"Dato’ Jazran..."ujar Abang Ikhwan. .

"Uish..tak baik kamu kata dia macam tu..."ujar ayah.

**********************************

Ketika itu aku sedang mengemas bilik stor yang mungkin sudah bertahun tidak terkemas...bilik itu terletak dibelakang rumah...aku sendiri hairan ayah tidak pernah pergi ke stor itu untuk mengambil apa-apa...aku sudah terlampau bosan duduk di rumah tanpa melakukan apa-apa aktiviti..jadi aku mengambil keputusan untuk mengemas stor di belakang rumah...stor itu tidak mempunyai banyak barang...hanya ada kotak-kotak yang mungkin sudah lama...dan 1 kotak kelihatan baru...keinginan aku untuk membuka kotak yang kelihatan baru itu amat kuat...lantas aku mencapai kotak itu dengan pantas...alangkah terkejutnya aku...setelah aku membaca surat-surat yang begitu banyak di dalam kotak itu...ternyata ditujukan untuk aku...aku dengan pantas membuka satu daripada surat itu...

Assallamualaikum...

Apa khabar puteri??ibu dekat sini sentiasa sihat...ibu harap puteri sentiasa sihat..ibu yakin ayah akan menjaga puteri dengan sebaik mungkin....kenapa puteri tidak pernah membalas surat-surat ibu yang lalu..kenapa puteri hanya mengirimkan gambar.....adakah puteri marah dengan ibu...oh ya puteri...kalau puteri senang datang lah ke rumah ibu di Kuala Kangsar...alamatnya ibu sertakan di belakang surat ini...ibu terpaksa berundur...harap bertemu di lembaran yang lain...jaga lah diri puteri...

Ikhlas Dari Bonda,
Puteri Khairina Alisha

Apa!!surat itu bertarikh 2 Mei 2006...maknanya...seminggu yang lepas!!...lantas aku menutup semula kotak itu...selepas aku meletakkan kotak itu ditempatnya kembali dengan pantas aku keluar dari stor itu...surat itu aku simpan di dalam poket seluarku...ya allah...ini peluang untuk aku bertemu kembali dengan ibuku...tiba-tiba paklong muncul di pintu utama...

"Kenapa Lisa??nampak macam terkejut je..."ujar paklong.

"Tak ada apa-apa paklong...paklong...boleh tak kita bersembang??"soalku sambil memaut lengan paklong.

"Tentu boleh...Lisa nak sembang tentang apa..."soal paklong....aku mendorong paklong masuk ke dalam kereta.

"Adalah..tapi kita pergi ke Taman Bunga...boleh paklong??tentang ayah dengan abang..paklong jangan la risau...macam tak biasa je...kalau paklong dengan Lisa tak ada...maknanya kita keluar sama-sama la..."ujarku sambil menghidupkan enjin kereta.

"Ok..paklong tak ada masalah..."ujar paklong...sepanjang perjalanan kami ...suasana sunyi sepi..setelah tiba di Taman Bunga...aku mengajak paklong duduk di bawah pokok...

"Lisa berharap sangat ...tolong lah beritahu Lisa perkara yang sebenarnya...hanya paklong tempat Lisa bertanya tentang segala-galanya..."ujarku sambil menatap wajah paklong...

"Lisa nak cakap apa sebenarnya ni...insyaallah...paklong akan berterus-terang dengan Lisa..
Tapi boleh paklong tahu tentang apa??"ujar paklong.

"Tentang ibu..kenapa ibu tinggalkan Lisa..."soalku...paklong kelihatan amat terkejut dengan pertanyaan aku sebentar tadi.

"Tentang Alisha...huhh...."paklong melepaskan keluhan yang amat panjang.

"Lisa harap paklong jujur dengan Lisa..."ujarku...

"Baiklah Lisa...sebenarnya Alisha tak pernah tinggalkan kamu..ayah kamu telah menceraikan ibu kamu 3 hari selepas kamu lahir..."ujar paklong.

"Kenapa ayah ceraikan ibu??"soalku lagi.

"Ibu kamu telah difitnah...dia diperangkap ketika itu kamu masih didalam kandungannya...keluarga belah ibu kamu telah memerangkap ibu kamu...mereka telah membuat rancangan sehingga ibu kamu ditangkap bersama dengan seorang lelaki di sebuah hotel..ketika itu ayah kamu dan paklong dipanggil oleh keluarga belah ibu kamu...ayah kamu sangat marah...tapi paklong tak percaya yang ibu kamu sanggup berbuat begitu...setelah paklong menyelidik...barulah paklong tahu apa yang terjadi sebenarnya..tapi...semuanya sudah terlambat...ayah kamu telah menceraikan Alisha..dan paklong tidak dibenarkan bercerita apapun tentang Alisha di hadapan kamu...pernah juga paklong membuka mulut untuk menceritakan hal yang sebenar...tetapi semuanya sia-sia..ayah kamu tidak mahu mendengarnya..."ujar paklong sambil melontarkan pandangannya kearah bunga-bunga di taman itu...mataku yang bertakung tidak mampu lagi membendung airnya...lantas mengalir dengan deras...lantas aku mengeluarkan surat dari ibuku.

"Paklong...kenapa semua orang cuba menyembunyikan dari Lisa..surat dari ibu untuk Lisa berkotak-kotak lagi di dalam bilik stor...kenapa paklong..."ujarku dalam tangis.

"Maafkan paklong Lisa..paklong tidak berdaya..itu semua kehendak ayah kamu..."ujar paklong lagi.

"Lisa nak cari ibu paklong..."ujarku sambil menyeka air mataku yang mengalir.

"Paklong boleh mengaturkan semua itu...tetapi...seharusnya kamu pergi setelah kamu berkahwin..itu lebih memudahkan lagi rancangan kita kerana ayah kamu...pasti akan menyuruh suami kamu untuk menemani kamu..."ujar paklong...

"Terserah....semuanya Lisa serahkan kepada paklong...yang penting Lisa dalam bertemu dengan ibu secepat yang mungkin.."ujarku sambil menggenggam tangan paklong..paklong hanya mampu tersenyum..

Masa berlalu terlalu pantas...sehingga suatu hari abang Ikhwan pulang dalam keadaan yang begitu memeranjatkan...ketika itu ayah dan paklong berada di luar masih belum pulang dari kerja....aku yang ketika itu sedang menikmati hidangan makan malam segera menyambut abang Ikhwan dengan salam...

"Astafirullahuwalazim...abang...apa yang dah jadi ni..."aku terkesima dengan keadaan abang Ikhwan..manik-manik halus mula menghiasi wajahnya..abang Ikhwan memelukku erat..

"Maria...dia nak kahwin dengan orang lain.."sedunya bertambah kuat..aku menenangkan dia...aku tidak mahu bertanya...kerana bagiku jika aku bertanya...akan..bertambah-tambah lagi penderitaan yang di alaminya ketika itu...dia meleraikan pelukan...lalu menyandar di sofa...

"Abang...sabar ya...apa yang sudah terjadi ni mesti ada hikmahnya..mesti Allah nak gantikan dengan pengganti yang lebih baik dari Kak Maria..abang sabar ye...ala...jangan laa buat muka sedih macam tu..nanti tak hensem pula abang Lisa yang sorang ni.."ujarku...gurauanku mendapat sambutan tawa dari dia...dia merebahkan kepala di pehaku....bagiku itu semua perkara biasa sebagai seorang adik dan abang...

"Abang malu Lisa...abang dah kenalkan Maria dengan ayah...paksu...kenapa dia sanggup buat abang macam ni...majlis pertunangan kami makin hampir...kawan-kawan ayah semua dah tahu..."

♥Malam itu segala-galanya abang Ikhwan luahkan..aku hanya mampu menasihatinya...keesokkan harinya aku keluar untuk pergi berjumpa dengan Reza... ♥

"Kalau Lisa rasa Lisa tak perlukan Reza dalam hidup Lisa terpaksalah Reza mengundur diri"ujar Reza lalu melepaskan keluahan yang kedengaran amat berat...

"Reza...memang awak kena undurkan diri sebab saya telahpun menjadi tunangan orang"ujarku dengan tenang sambil memandang tepat ke arah anak matanya..

"Huh..semestinya awak sedang bermain kata-kata dengan saya Lisa"Reza yang kelihatan tenang tampak gelisah ketika itu.

"Siapa yang bermain kata-kata dengan awak!!saya tidak pernah menabur harapan untuk awak memiliki saya!!"ujarku dengan nada yang kedengaran seperti berada dalam keadaan yang marah.

"Awak..saya minta maaf ..hidup saya tak akan sempurna tanpa awak"Reza kemudiannya menggenggam erat jari jemari aku..aku meronta dalam diam kerana aku tak suka diperlakukan sebegitu..kini aku tidak dibenarkan melakukan sesuatu perkara sesuka hati lagi!!..

"Apa yang kau buat ha!!"jeritan Luqman sekaligus membuat aku terkejut lalu menyentap tanganku dari genggaman Reza..

"Kau siapa untuk bertanyakan perihal kami.."Ujak Reza dengan selamba..

"Kau tanya aku siapa??dipersilakan tanya pada tuan punya tubuh sendiri...siapa aku dalam hidup dia..."Reza membuat mimik muka meminta kepastian..aku melepaskan satu keluhan yang berat...

"Dia tunang saya...Luqman.."ujar aku dengan lambat..serentak itu Luqman menyampuk..

"And both of us love each love..."Ujar Luqman seraya itu dia memeluk erat bahuku..

*******************************
2 Tahun Kemudian...

♥Ayah telah pergi ke Sabah..atas urusan perniagaan...dan 3 hari selepas itu paklong telah mengaturkan rancangan untuk aku bersua muka dengan ibu....perangai Luqman yang sejak dahulu terkenal dengan perangainya yang romantis itu...tetap ada... ♥

"Paklong dah aturkan semuanya Lisa...hari ini kamu akan bertolak...ayah kamu akan kembali ke sini lagi 3 hari..paklong berharap Lisa dapat menjaga diri...Luqman tolong jaga Lisa...hanya kamu yang paklong boleh harapkan ketika ini Luqman"ujar paklong...

"Insyaallah paklong...Luqman akan jaga Lisa sebaik mungkin.."ujar Luqman...setelah kami menyalami paklong...kami berangkat pergi...di dalam perjalanan suasana sepi.

"Luqman...saya minta maaf kalau saya banyak menyusahkan awak.."ujarku memecah kesunyian..

"Eh..mana ada...apa salahnya abang tolong ayang kan?"soal Luqman dengan senyuman..

"Saya tahu awak ada kekasih..saya minta maaf ...kalau awak mahu mengahwininya...saya izinkan...saya tahu ...hati awak bukan untuk saya...dan hati saya tidak mungkin untuk awak..
Saya turut semua kemahuan awak kerana awak suami saya..."ujarku..tiba-tiba Luqman menekan brek...dahi ku terkene dashboard...aku mengaduh kesakitan...Luqman menjadi kalut seketika...

"Sorry sangat sayang...sakit ke sayang.."ujarnya sambil memegang dahiku..aku menepis lembut tangannya...mesti la sakit...dia ni...nasib baik tak ada kereta dekat belakang..kalau tak kemalangan tadi.

"Saya tak apa-apa..kenapa awak brek??awak penat ke Luqman ??kalau awak penat...biar saya yang memandu..."ujarku lagi.

"Abang tak penat pun...kenapa ayang cakap macam tu??tak kan hati ayang tak ada rasa sayang dekat abang??kenapa ayang kata hati ayang tidak mungkin untuk abang???ayang dah ada orang lain ke??siapa dia??!!abang tak mungkin benarkan dia memiliki ayang..."ujar Luqman tiba-tiba...kenapa dengan dia ni..ni mesti kes bodek..still nak tackle kawan aku yang sorang tu...

"Awak ni mengarut je...awak pun tahu..hidup saya ni ibaratkan milik ayah...saya bukan macam awak..kalau awak still nak tackle kawan saya...awak cakap je...saya boleh tolong.."ujarku...dia meneruskan perjalanan semula...lagi 20 minit destinasi yang aku nantikan akan tiba.

"Ayang ni...abang ada ayang sorang je...tak ada yang lain..."ujar Luqman...aku meminta kebenaran untuk tidur sebentar...tiba-tiba aku merasakan ada orang mengoncang bahuku...lantas aku membuka mataku...aku menoleh ke kanan...Luqman tiada di situ...lantas aku menoleh ke kiri...seorang wanita yang amat anggun tersenyum ke arahku...aku kehairanan...kenapa Luqman berhenti dekat sini...

"Erk....iya?"ujarku gugup..

"Puteri ??ini ibu sayang.."soal wanita itu..

♥Ibu!!!akhirnya ...lalu aku keluar dari kereta lantas memeluk ibu.. ♥

"Puteri rindu dekat ibu...kenapa ibu tak datang tengok puteri dekat sana ibu??"soalku sambil menitiskan air mata..ibu mengusap rambutku yang mencecah ke paras pinggang..

"Dah berkali-kali ibu pergi...tapi ayah tak benarkan ibu berjumpe dengan Puteri..."ujar ibu...kemudian kelihatan wanita tua...berjalan disampingnya ada 2 orang lelaki yang memegang lengannya...

"Sape tu ibu?"soalku.

"Itu nenek Puteri...yang 2 orang laki tu sepupu Puteri...Ibu nak tanya...siapa lelaki yang tengah call orang tu?"soal ibu sambil menunjukkan kearah kiri...aku menoleh...kebetulan ketika itu Luqman baru sahaja selesai menelefon..aku memanggilnya.

"Ini suami Puteri..Luqman Hafizi.."ujarku setelah itu Luqman menyalami Ibu..

"Oh ye ke...tak lama lagi ibu jadi nenek la pula ye..."serta merta mukaku menjadi panas.

"Ibu..kalau ibu tak keberatan kami nak duduk sini 2 hari..."ujarku..

"Ibu lagi suka...kenapa tak seminggu je Puteri?"soal ibu..

"Ayah balik lagi 3 hari ibu...ini pun paklong yang aturkan...dulu mase Puteri belum berkahwin dengan Luqman..Puteri nak jumpa ibu..tapi paklong tak benarkan lagi..."ujarku..ibu ketika itu kelihatan seperti terkejut...aku menoleh ke arah Luqman...Luqman hanya menjungkitkan bahu.

"Puteri panggil ape dekat Luqman??"ujar ibu...alamak!!!...takkan ibu nak marah kot.

"Luqman la kenapa ibu??"ujarku...sekali lagi ibu membulatkan mata..Luqman tergelak.aku hanya mencemikkan muka...

"Kenapa panggil Luqman je...tak elok lah Puteri...?"ujar ibu..

"Tak biasa lagi lah ibu...ni pun keje ayah dengan paklong...Puteri terima je...ibu pun tahu lah macam mana perangai ayah...nak ke tak nak ke...Puteri kena nak juga..."ujarku sambil tersenyum...ketika itu..nenek pun tiba...aku menyalami tangan nenek...lantas nenek menarik aku ke dalam pelukannya...aku tersentak.

"Maafkan nenek Puteri...sebab nenek Puteri tak kenal ibu Puteri sendiri...ampunkan nenek Puteri.."ujar nenek dalam sedu...sesungguhnya aku amat terharu sehingga menitiskan air mata..kemudiannya aku meleraikan pelukan.

"Puteri maafkan nenek....sekarang ni pun Puteri bersyukur sangat sebab dapat bertemu dengan ibu.."ujarku...kedua-dua sepupu aku melemparkan senyuman kepadaku..aku membalas kembali.

"Shah...Eddy... ini Puteri..anak maksu yang selalu maksu ceritakan tu...eh..jom lah kita masuk ke dalam..."ujar ibu..

*******************************

♥Ya Allah..bertapa gembiranya hatiku dengan semua ini..ibu telah memanggil semua sahabat handainya dan saudara-mara ibu..keesokan harinya....semua saudara mara yang tidak aku kenali selama ini...telah pun aku kenal ....kadang-kadang aku terperasan bahawa Eddy sering kali memandang ku...tetapi aku mengabaikannya kerana itu mungkin hanya perasaanku...malam itu ibu mengajakku ke biliknya...setelah aku meminta izin Luqman aku pergi ke kamar ibu...

Kelihatan kamar ibu terbuka...aku masuk ke dalam kemudiannya menutup daun pintu dengan perlahan..aku berjalan ke arah ibu yang berada di atas katil..ibu sedang melihat gambar-gambar ku ketika kecil hingga sekarang... ♥

"Assallamualaikum ibu...tengah buat ape tu.."ujarku kemudian duduk di samping ibu di atas katil..

"Waalaikumussalam...terkejut ibu...ibu tengah tengok gambar Puteri..."aku kemudianya merebahkan kepalaku di pangkuan ibu...ibu membelai rambutku..

"Kan seronok kalau dari dulu ibu ada...tak ada la semua benda ayah yang uruskan..."ujarku...

"Hurm...kalau ibu ada pun...ayah tetap uruskan...Puteri bukan tak tahu..ayah tu...mana boleh dibangkang..."serentak itu kami ketawa.

"Betul tu ibu...ibu bila nak pergi sana...kita boleh pergi jalan-jalan...ayah ada beli rumah dekat Puteri 2 tahun yang lepas...kelengkapan semua dah ada...masa tu Puteri tinggal dengan pengasuh Puteri yang jaga Puteri sejak kecil...sebab tu ayah beli rumah dekat situ..nanti ibu boleh la duduk dekat situ..."ujarku lagi..

"Ohh..habis Puteri nak suruh ibu tinggal dekat situ sorang-sorang la?..."ujar ibu dengan nada yang berlainan...

"Ala...tak la macam tu ibu...Puteri tinggal dengan ibu sekali..biar kita berdua je dalam rumah tuh.."ujarku sambil tersenyum..

"Kita berdua??habis Luqman kamu nak campak mana??"soal ibu..

"Entah lah ibu...mungkin Luqman bukan untuk Puteri..pada mulanya paklong dengan ayah ingin menjodohkan Puteri dengan abang Ikhwan..Puteri anggap abang Ikhwan macam abang Puteri sendiri...dan abang Ikhwan juga telah mempunyai calon...Puteri tak nak ada pihak yang kecewa setelah kami disatukan...tapi Puteri cuba juga pujuk paklong...paklong setuju dengan syarat jodoh Puteri paklong yang cari...Puteri akur dengan semua yang terjadi...tapi Puteri tahu hati Luqman bukan untuk Puteri ibu...mungkin dia juga berada dalam situasi yang sama seperti Puteri...oleh sebab itu dia menerimanya juga..."ujarku sementara air mata yang bertakung melimpah jua akhirnya..

"Tapi Puteri...ibu rasa dengan melihat mata Luqman...ibu dapat merasakan yang dia amat menyayangi Puteri...."ujar ibu lantas menyeka air mataku..

"Tak mungkin ibu...siapalah Puteri dimata Luqman...Puteri kenal dia dari dulu lagi ibu...dia suka mempermainkan perasaan perempuan...sebelum kami dijodohkan dia pernah meminta tolong Puteri agar memperkenalkan dia dengan seorang kawan Puteri...Puteri serik ibu...semua sahabat Puteri hilang dalam sekelip mata ibu...entah dimana silapnya...setelah mereka putus...mereka seolah-olah amat membenci Puteri...Puteri pernah bertanya mengapa mereka sering menjauhkan diri dari Puteri...mereka berkata yang Puteri pura-pura tidak mengerti....sememangnya Puteri sendiri tak mengerti..."ujarku dalam sedu..

"Sabarlah Puteri...mungkin ada hikmah disebalik semua yang terjadi...macam manapun buruknya Luqman ...Puteri kena hormat dia...sebab sekarang dia suami Puteri...berdosa Puteri kalau derhaka..."ujar ibu.

"Puteri tahu ibu...selama ini semua kehendaknya Puteri turutkan....Puteri tak pernah membantah...Puteri tahu hati dia bukan untuk Puteri....andai suatu hari Puteri ditinggalkan...Puteri redha bu..."ujarku dalam tangisan...Ibu memelukku....akhirnya aku tertidur dipangkuan ibu...

"Tukk..tukk..tukk..."bunyi ketukan pintu menyentak Alisha...

"Masuk..."ujar Alisha...

"Maaf kalau Luqman menggangu ibu....Luqman datang nak ambil Puteri..."ujar Luqman..

"Oh..tapi dia dah tidur lah Luqman..."ujar Alisha.

"Tak apa ibu...biar Luqman anggkat dia..."ujar Luqman...setelah itu..Luqman menggangkat Puteri ke kamarnya...Alisha melepaskan keluhan yang amat berat...

**************************

Mataku amat berat untuk dibuka...tanganku memeluk sesorang......semestinya ibu...kerana semalam aku tidur dipangkuan ibu...kemudian tanpa membuka mata...aku memeluk erat tubuh ibu...

"Ibu...10 minit lagi kejut Puteri ya ibu..."ujarku...tapi tiada sahutan...aku membiarkan sahaja...aku menyambung tidurku kembali...setelah itu aku merasakan tangan yang kasar menyentuh rambutku...aku segera membuka mata...alangkah terkejutnya aku apabila orang yang aku sangkakan ibu...rupanya Luqman...serta merta aku melepaskan pelukanku dan segera bangun dari katil...entah kenapa...sejak kebelakangan ini aku tidak suka mendekatinya...

"Maaf.."ujarku seraya itu mencari baju di dalam beg...kemudian pinggangku dipeluk erat...

"Luqman....lepaslah...Lisa nak pergi mandilah..."ujarku sambil cuba meloloskan diri...

"Jom...mandi dengan abang..."ujar Luqman...serta merta wajahku terasa panas...

"Awak jangan nak cakap benda yang tak senonoh dengan saya!!..lepaslah saya tak suka la..."

"Cubalaah panggil abang...berdosa tau derhaka dengan suami..."ujar Luqman...itu aku tahu la...saje jer dia ni...

"Abang...boleh tak Lisa nak pergi mandi.."ujarku dalam nada yang terpaksa...lantas dia melepaskan pelukkannya...setelah aku dan dia bersiap..kami turun bersarapan bersama nenek...sepupuku...dan ibu...tiba-tiba telefon bimbitku berdering...lantas aku menjawabnya...

**Assallamualaikum...**

**Lisa...kamu dekat mana sekarang ni...**nada ayah kedengaran seperti luar biasa...

**Ayah!!!**jeritku..aku dan Luqman berpandangan sesama sendiri...ibu dan nenek juga kelihatan tersentak...

**Ayah nak kamu dengan Luqman keluar sekarang juga!!**jerit ayah.

**Tapi ayah kami dekat..**

**Ayah dekat luar rumah...keluar sekarang...**

**Ok...Ok...Lisa keluar...**KLIK!!ayah menamatkan perbualan...

"Abang...ayah suruh keluar...dia ada dekat luar..."ujarku dengan nada ketakutan...

"Jom...ayang jangan takut ok.."ujar Luqman menggengam erat tanganku..

"Biar ibu dan nenek keluar sekali.."ujar nenek...aku tersentak...kami kemudiannya keluar...kelihatan 6 buah kereta di luar rumah dan 2 buah kereta di perkarangan rumah...kelihatan ayah dan paklong keluar dari isi perut kereta...aku dan ibu menuju ke arah ayah...

"Ayah...mana ayah tahu...kami berada disini.."ujarku...

"Ayah kata apa!!...sejak dulu lagi...jangan kau berani cari ibu kau!!..."jerit ayah...

"Tapi...dia ibu Lisa ayah...Lisa teringin jumpa dengan ibu..."ujarku...

"Apa lagi yang kau mahu Alisha...kau nak rampas Lisa pulak dari aku..."jerit ayah...

"Ayah...Lisa milik ayah dan ibu...dan sekarang Lisa milik abang Luqman.."ujarku...

"Kau diam Lisa...perempuan macam ni...tak layak jadik ibu kau!!"ujar ayah..

"Ayah...baik buruk ibu...dia tetap ibu Lisa....kenapa ayah kejam...kenapa ayah pisahkan Lisa dari ibu..."ujarku...pang!!satu tamparan hinggap di pipiku...lantas airmataku jatuh berderai...lantas Luqman mendapatkanku...aku menangis didalam pelukanya...

"Kau jangan kurang ajar dengan aku Lisa...kau tak tahu ape yang dia buat..."

"Sampai hati ayah buat Lisa macam ni ayah...selama ini...semua kemahuan ayah Lisa ikut...Lisa tak pernah bantah....Lisa tahu!!!semuanya Lisa tahu!!...kenapa ayah ego sangat!!tak nak dengar penjelasan ibu!!...ayah langsung tak sayang Lisa!!..."

"Shah....mak mintak ampun Shah....kejadian dulu...mak rancang..Alisha tak tahu apa-apa pun....mak tahu mak bersalah Shah...ampunkan mak Shah..."ujar nenek....ayah kelihatan tersentak...

"Kenapa..." ayah kelihatan terseksima....

"Kenapa tak beritahu dari dulu??macam mana saya nak beritahu abang....abang bukan nak dengar....3 hari lepas Puteri dilahirkan...abang terus ambil dia....dimanakah kesempatan saya untuk menjelaskan apa yang terjadi..."ujar ibu dalam sedu...

"Betul tu Usu...aku pun tahu....aku dah selidik hal itu dulu...aku cuba beritahu kau...tapi kau berkeras tak mahu dengar..."ujar paklong...setelah hampir setengah jam keadaan jadi sunyi...hanya esakanku yang kedengaran.

"Alisha....maafkan abang..."ujar ayah kepada ibu....ketika itu kepalaku terasa seperti digoncang...keadaan sekeliling menjadi berputar....lalu aku jatuh...Luqman sempat menangkap tubuhku...keadaan sekeliling menjadi riuh..akhirnya pandanganku kelam....

***************************

Ketika aku sedar...hanya ibu di dalam kamar itu.....riak wajah ibu kelihatan gembira...mungkin ayah melamar ibu menjadi permaisuri hatinya kembali...

"Ibu...."ujarku...

"Puteri...tahniah....tak lama lagi Puteri akan jadi mama pula..."ujar ibu dengan gembira...aku tersentak...seakan tak percaya dengan semua ini...

"Abang Luqman tahu tak ibu???"ujarku dengan riak muka yang gelisah...

"Tahu...kenapa Puteri...macam risau je..."ujar ibu...

"Tak ada apa...apa ibu....Puteri nak balik KL lah ibu...."ujarku...

"Ibu pun akan kesana malam ni...Puteri nak tahu tak..Luqman gembira sangat tadi...ayah pun macam tuh...."ujar ibu....aku tersentak sekali lagi....pelbagai perkara menjelma dalam fikiranku...aku segera menepisnya........

********************************
Sudah berbulan ibu,nenek dan dua orang sepupuku tinggal di rumahku...kata mereka...mereka mahu menanti saat putera atau puteri lahir melihat dunia barulah mereka akan pulang kembali... sesungguhnya aku tak mengerti dengan pemikiran Luqman....dia tidak pernah meninggalkanku...dia hanya akan keluar jika terpaksa....lalu aku mengambil keputusan untuk berbicara dengannya hari ini...setelah kami selesai makan malam...aku menariknya ke dalam bilik...

"Kenapa ni ayang...tiba-tiba je tarik abang..."ujar Luqman...

"Lisa nak berbincang dengan abang..."ujarku lagi...

"Bincang?tentang apa??"ujar Luqman dengan sambil lewa..

"Tentang kita...Lisa nak minta maaf sebab sekali lagi Lisa dah menyusahkan abang.."ujarku sambil melemparkan pandanganku tepat ke wajahnya...

"Huh??bila pula Lisa menyusahkan abang??apa yang Lisa nak cakap sebenarnya ni...abang tak faham la..."ujar Luqman dengan reaksi terkejut..

"Sebab Lisa mengandung....maaf kalau proses penceraian antara kita mungkin lambat....tapi Lisa harap abang sabar...lepas Lisa bersalin je kita boleh bercerai..."ujarku dengan tenang..setelahku Luqman terus memelukku dengan erat...tindakannya itu membuatkan aku lemas...

"Kenapa Lisa cakap macam tu...abang tak mungkin akan ceraikan Lisa...abang sayang sangat dengan Lisa....abang minta maaf sebab selama ni abang telah menyusahkan Lisa...abang berkawan dengan kawan-kawan Lisa sebab abang nak mendekati Lisa...abang nak Lisa jadi milik abang....Lisa pun tahu...ramai yang nak mendekati Lisa..."ujar Luqman....aku tersentak...sungguh aku tak menyangka...inilah punca keretakan hubungan aku dan sahabatku..suanana sepi seketika...tiba-tiba telefon bimbitku berdering..aku melepaskan pelukan dan mencapai telefon bimbitku yang berada di atas katil..

**Hello...Lisa boleh tak kau datang Hospital Pantai tak??**

**Siapa ni??kenapa saya kena pergi ke sana pulak??**

**Najwa la...kau datang je la..Haziq excident...dia asyik sebut nama kau je...**

**Ha!!??!!Haziq excident??...kejap lagi saya datang..**KLIK!!

"Hospital mana ayang?"soal Luqman sejurus perbualan kami tamat..

"Hospital Pantai..Lisa tahu abang penat...tak ape biar Lisa pergi sorang-sorang"ujarku sambil memakai tudung...

"Ish..mana ada abang penat...petang tadikan abang dah rehat sekejap...abang tak benarkan Lisa pergi sorang-sorang..kita pergi sama-sama ya..."ujarnya...

"Astafirullahuwalazim...apa yang dah jadi ni Najwa..bila dia balik dari UK??"ujarku kelihatan keadaan Haziq tidaklah begitu teruk..
"Dekat 5 bulan dah dia ade dekat Malaysia..entahlah Lisa...aku pun tak tahu macam mana nak cerita...lepas dia ternampak engkau dengan husband kau dekat Shopping Complex tu ...aku tengok dia macam tak tentu hala je..aku rase dia frust lah...kau pregnant ke Lisa?"ujar Najwa membelek-belek tubuhku..aku terkesima ketika itu dengan apa yang dikatakan Najwa...air muka Luqman berubah serta merta ketika itu..

"Haah...dah 7 bulan..yang awak belek-belek ni kenapa...ish...hairan saya.."ujarku...aku mengabaikan apa yang dikatakanya sebentar tadi..

"Aku lagi hairan...gila ke ape...7 bulan macam 5 bulan je...doktor salah bagi tahu kot?"ujar Najwa kehairanan..tawaku terhambur seketika..

"Mana ada la..."

"Serius...badan kau tu kecik je...maybe sebab tu kot..."ujarnya lagi...kedengaran suara Haziq memanggil namaku..aku melemparkan pandanganku ke arah Luqman...dia mengangguk...lantas aku duduk disisi katil sakit Haziq...kelihatan dia sudah sedar...dia menggenggam erat jari jemariku...Luqman masih di situ..tetapi aku dapat menangkap perubahan diwajahnya...

"Haziq..awak ok??..."soalku...Haziqnya menatap wajahku dapat menangkap apabila aku memegang perutku yang kian membesar...dia yang terkejut besar lantas merungkai genggaman antara kami...

"Saya ok...pulanglah Lisa...please leave me.."ujarnya kemudian beralih ke sebelah kiri...Luqman mendapatkan aku...aku melemparkan pandangan ke arahnya..

"Biarkan dia berehat dulu sayang"bisik Luqman..aku lantas beransur pulang setelah meminta diri daripada mereka...setelah pulang ke rumah..

"Sayang ade ape-ape ke dengan dia sebelum ni?"soal Luqman...aku memandang raut wajahnya ketika itu...tampak serius dengan apa yang dibicarakannya sebentar tadi..

"Tak ade pun...Lisa tak faham kenape dia nak frust...sedangkan kami tak ada ape-ape hubungan pun...tapi Lisa memang rapat dengan dia sejak zaman school sampai la sebelum kita kahwin...abang tahu kan??"ujarku dengan tenang...

"Hurm..."hanya itu yang kedengaran...aku sudah masak dengan perangainya yang kuat merajuk dan cemburu...kadang-kadang aku risau...kalaulah jadi macam apa yang jadi antara ibu dengan ayah...tidak!!!minta-minta dijauhkan...

"Papa merajuk dengan ibu lah sayang...tak ape lah..papa tak nak layan kita...jom kita tidur lah ye sayang.."ujarku sendirian sambil mengusap perutku...Luqman lantas menangkap pergelangan tanganku...mujurlah aku tidak bergerak lagi ketika itu...kalau tidak...mungkin aku sudah tersungkur ketika itu..aku duduk kembali ke sofa...Luqman merebahkan kepalanya di atas pehaku..dia menekapkan telinga ke perutku..sambil mengusap lembut perutku..

"Mana ada papa merajuk..ibu ni suka mengadu dekat anak papa kan..." ujar Luqman..Luqman menarik tubuhku kedalam dakapannya...

"Akhirnya kau milikku sayang..terima kasih kerana menerima abang seadanya.."ujar Luqman lagi..

"Lisa harap...kita akan bersama hingga akhir hayat kita berdua...Lisa sayangkan abang...semoga kehadiran baby ni dapat mempereratkankan hubungan kita berdua.." ujarku lalu mempereratkan lagi dakapannya..


-TAMAT-
posted by Penulisan2u @ 6:03 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 19/9/09 6:39 PG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    waa....
    best nyer...mmg best sgt..
    buat lg taw writter...sweet story..
    keep it up!!

     

  • At 19/9/09 6:46 PG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    permulaan dn pengakhiran yg baik...
    tp try tmbah lagi dya pnya konflik..
    erm...kalu boleh,letak la nama full heroin...
    pastu pasti kan diceritakan dgn terang siapa hero dya..
    coz kdg2 pembaca keliru mana 1 hero dya?lukman ke ikhwan??
    sebab mula2 ikhwan..tup2 tgh2 dya lukman...tuer jer kot..




    smile =)

     

  • At 20/9/09 1:09 PG, Blogger iriz said…

    hahaha..
    swit sje..
    nice job!:)

     

  • At 20/9/09 1:11 PTG, Blogger miz ruha said…

    hehe..

    best jer,,,

    sweet sgt...

     

  • At 20/9/09 9:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    plotnya x tersusun..konfius masa baca...

     

  • At 21/9/09 1:42 PG, Blogger -uNkNowN gEmINi~ said…

    alamkk...sorry guys...i'll try mai best lg noh!!

     

  • At 21/9/09 1:58 PG, Blogger -uNkNowN gEmINi~ said…

    korang punye commnt akan ku semat dalam memoriii!!cewahhh!!

     

  • At 21/9/09 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sorry writer,,,
    cam pening ckit ar bace citer neyh,,,
    best 2 best la...

    pape pown ...gud luck!!

    ~rea~b.p..

     

  • At 21/9/09 11:24 PTG, Anonymous syiera said…

    ala...
    sweet nye..
    suke r kt luqman tu...
    keep it up!!!

     

  • At 22/9/09 11:07 PG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    Boleh la dari xder..
    ngeee..

    mcm pernh dgr jgk la citer nieh..
    tp cm iras2 aje..
    mayb mcm pernh dgr...
    hehehe

    pape keep it up..

     

  • At 28/9/09 3:52 PTG, Anonymous mayang_mengurai said…

    best la citer ni...
    terharu rase..
    romantik pun ader...
    leh ark sambungkan lagi citer ni..
    lisa dapat baby boy or girl???

     

  • At 29/9/09 1:50 PTG, Blogger normal girl said…

    idea cite cm best la gak ..
    tp pening la gak kepala nih nak follow cite ..
    naseb bek best .

     

  • At 29/9/09 9:22 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aah..jln cter cpt btul berubah.
    tetiber ade reza dri ceruk mne ntah.huhu.
    puteri lisa tu pn cm xde perasaan je.tup2 da pregnant.

    but jln cter x mengecewakan.. :)

     

  • At 30/9/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet nye..
    ske kt luqman,rmantic sgt..hehe
    nice job,keep it up!!

     

  • At 30/9/09 8:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    saya suka cerita ini...beshhhhh...


    (',') pen biru

     

  • At 1/10/09 12:38 PTG, Anonymous ain said…

    bes cterye..gud job..sye sker watak luqman..besye dpt suami yg menyayangi dri ini..huhu...wat lag ae cter cam nie lg....gudluck 4 your next cerpen....go2 chaiyok!!!!

     

  • At 1/10/09 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer best..tp mcm ade part yg xbape paham la..xpela..abaikan.janji aku teringat si dia smbil senyum sorg2..
    -miss_purple-

     

  • At 2/10/09 8:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITE NI MEMENINGKAN KPALE tp okay la..
    bez..
    gud job..

     

  • At 6/10/09 8:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    boley r..

     

  • At 9/10/09 2:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah bez ar cte neh ...
    swett sgt ....

     

  • At 10/10/09 2:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PENING BCE CITE NIIIIIIIIII
    A.1

     

  • At 11/10/09 12:26 PTG, Anonymous syada said…

    urmm menarik lar juga wak..
    sayer seronok membace nyer..

    pape pown.,,good luck erk...
    teruskan usaha k..

     

  • At 13/10/09 3:35 PTG, Anonymous anglez_94 said…

    sweetz gilerr...
    luv this story...
    I wish my life has the same end like this story...
    luv lisa n lukman...me n ?????..

     

  • At 18/10/09 6:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedap lah cerita dia,tapi kan bagus kalau lisa pujuk luqman dapatlah pahala kat lisa,apapapun best ah.gud job bleh setara dngn siti rosmizah

     

  • At 21/10/09 4:49 PTG, Anonymous ajun said…

    cite ni mmg best giler.
    kalo nk wat novel pun leh...
    teruskan usaha. awk mmg berbakat...

     

  • At 26/10/09 1:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ceritanya kena sambung lagi tapi skit je

     

  • At 26/10/09 5:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer nih best laaaaaaa..
    x bosan pon bla bca..
    klu buat novel msti byk yg bca nih..
    sweet story !!!

     

  • At 27/10/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story

     

  • At 27/10/09 6:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    b0sannye...........
    s0ry ek writer............
    cbe lg......gudluck.....

     

  • At 1/11/09 9:48 PTG, Anonymous kity said…

    best

     

  • At 21/12/09 8:14 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie best...
    so sweet..
    two thumbs up..
    gud job writer..

     

  • At 12/4/10 7:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SWEET SGT CER NI...
    BEST NYER

     

  • At 17/9/10 11:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet giler.....bez.....siot......hehehe...gud jobs....

     

  • At 18/2/11 2:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lar..... good job... buat lagi cerpen best2 yer... hehehe

     

  • At 14/8/11 6:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terbaik...cya lar

     

  • At 8/10/11 5:19 PTG, Blogger MARNI AININ SYAHIRAH said…

    pada mula sya x faham la pe yang writer cterjkan.....
    tapi saya faham akhir nyer

    best
    sound good
    interesting

     

  • At 25/7/12 4:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar ...btw gud job,keep it up writer

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group