BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 03, 2009
Novel : Jodoh Atau Cinta 30
Nama Pena : Iman Hazana

"Assalamualaikum." Keempat-empat mereka menoleh apabila mendengar salam yang di hulurkan. Kelihatan tubuh tegap Tengku Farid berdiri di hujung ruangan itu.
Farhan dan Iman bangkit dari sofa tempat mereka duduk sadari tadi. Keduanya kelihatan tegang. Mata mereka berlaga kemarahan.

"Apa yang Tengku cuba buat disini? Memaksa kami datang. Apa yang Tengku nak lagi?" Farhan terus bertepik kuat. Hilang perkataan hormatnya pada lelaki di hadapannya sekarang yang bergelar ayah padanya. Iman di berlakang abangnya pun turut mempamerkan rasa tidak puas hati.

" Boleh kita duduk berbincang dulu kan? Papa rasa tak salah papa panggil anak menantu papa balik. Makan malam bersama." Tengku Farid dengan selamba melabuhkan punggungnya di salah satu kerusi mewah di situ.
Farhan tidak mengendahkan Tengku Farid. Begitu juga Iman adiknya. Entah hati mereka cukup keras menerima lelaki yang banyak membuat hidup mereka menderita. Farhan mahupun Iman, masing masing langsung tidak nampak sebab musahabab kenapa Tengku Farid perlu wujud lagi di dalam di hidup mereka. Setelah berpuluh tahun lamanya. Tak kan Tengku Farid tak terasa sudah terlambat untuk semua ini.

"Papa? Kami tak ada papa sejak ibu kami kena tinggal macam tu je Tengku. Kami tak ada papa sejak kami ni hidup macam anak yatim piatu, menumpang kasih pada keluarga orang. Kami tak ada papa apabila seorang suami tega melepaskan isterinya tanpa sebab. Apabila seorang lelaki tak pun hadir di hari pengebumian bekas isterinya. Apabila seorang ayah lagi rela biarkan anak-anaknya tinggal dengan orang asing dan tak pernah sekalipun nak ambil peduli." Iman dengan senyuman sinisnya bebas mengkritik. Dia nampak tabah meluahkannya tapi saat itu hatinya bagai di tumbuk hancur lumat. Matanya menceritakan segalanya. Danish bak memahami. Dia bangkit dari duduknya yang kaku tadi. Berdiri di sisi Iman. Merangkul bahu Iman sambil mengusap lembut bahu isteri kesayangannya itu. Ingin menyalurkan semangat buat Iman.

"Duduk Iman. Iman tahu kan apa yang papa boleh buat? Tentu sekali Iman tak terfikir yang Iman boleh keluar dari sini dengan mudah tanpa kebenaran papa. Sekarang duduk. Both of you." Tegas suara Tengku Farid memberi arahan. Sakit hati anak-anaknya. Pedih lagi hati dia. Hancur hati permatanya berdua itu. Lumat lagi hatinya. Perit hatinya mendengar luahan Iman.

Iman dan Farhan memang cukup faham apa yang di katakan oleh Tengku Farid. Mereka terlalu faham apa yang Tengku Farid boleh lakukan sebenarnya. Siapa yang tak kenal Tengku Farid yang ramai pengikut yang mampu melakukan apa sahaja. Kalau tak masakan dengan mudah Tengku Farid boleh mengheret mereka kembali ke rumah ini. Lantas itu mereka tiada pilihan lain selain duduk menurut apa yang di perintahkan.

"Kenapa dengan muka Farhan tu?" Melihat anak-anaknya mengalah. Tengku Farid berlembut. Dari tadi dia tertanya-tanya kenapa dengan wajah anak terunanya itu. Siapa yang sebegitu berani menyentuh anaknya?

"Jangan pura-pura lah Tengku. Ini kan kerja anak buah Tengku. Agaknya selagi kami berdua ni tak pergi dari dunia ni. Selagi itu Tengku tak puas hati kan?" Farhan rasa nak tergelak sahaja mendengar soalan yang cukup tak rasional itu. Pura-pura tak tahu konon. Keadaan bukan semakin sejuk malah semakin hangat rupanya.

"Farhan!!! Bukan salah papa tapi mama yang suruh mereka buat macam tu. Kalau tidak, Farhan dengan Iman mesti tak sampai sini kan? Farid, I yang suruh orang-orang you paksa mereka ke sini. I memang dah agak jadi macam ni." Entah dari mana, Suhana muncul. Farhan dan Iman terkejut melihat Mama Sue mereka di situ.

"Mama..." Terkeluar perkataan itu dari mulut mereka. Masing-masing dalam keadaan yang jantung mereka bagai baru lepas kena hentaman yang kuat. Nampaknya suasana akan semakin membahang selepas ini.

"Sue? Kenapa you buat anak-anak I macam ni?" Tengku Faris tak sangka Suhana boleh menyuruh orang-orangnya berlaku kasar dengan kedua warisnya itu.

"Kenapa? Sebab I kenal anak-anak you ni. Mereka ni sebiji macam you. Degil ego. You ingat kalau muka mereka tak lebam-lebam macam tu, mereka nak datang sini ke? Jangan berangan lah Farid. I yang jaga mereka. I tahu sangat otak anak-anak you ni. Betulkan cakap mama? Abang? Adik?" Suhana mengambil tempat di kerusi kosong berjiran dengan kerusi yang di duduki Tengku Farid. Tengku Farid terdiam. Mengakui kebenarannya. Farhan dan Iman hanya tertunduk.

Terasuh dengan cukup baik dan terdidik dengan cukup beradab. Farhan mahupun Iman bangkit mencium tangan Suhana. Di ikuti Intan dan Danish masing-masing di berlakang mereka. Bertapa sedihnya hati Tengku Farid melihat keadaan itu. Suhana di sambut penuh hormat oleh anak-anaknya sedangkan dia? Bertapa kala itu dia teringin tangannya di salam dan dicium hormat oleh kekasih-kekasih hatinya. Bertapa waktu itu dia ingin menarik mereka dalam pelukkannya. Meleraikan rindunya yang berkurun lama. Tapi tengku Farid sedar semua itu tidak mungkin untuk masa ini.

"Kenapa kami ke sini mama?" Farhan bertanya setelah balik duduk di tempatnya tadi. Semua mata yang ada melihat Suhana.

"Nantilah kita cerita. Jom kita makan dulu. Mama dah masakkan makanan kesukaan anak-anak mama. Rasanya Khalis dah hidangkan tu." Suhana bangkit mempelawa mereka semua.

"You masak ke Sue? Kenapa tak biarkan Khalis je masak?" Tengku Farid tak menyangka Suhana memasak. Di rumah ini selepas arwah Khadijah, ibu kepada anak-anaknya itu berpisah dengannya, belum pernah ada perempuan lain lagi yang masak di dapur itu kecuali Khalis tukang masak yang di gaji khas.

"Anak-anak balik Farid. Apa salahnya I masak." Hanya itu jawapan Suhana.



Sunyi dan sepi menyelebungi meja makan itu. Hanya kedengaran bunyi pinggan sesekali berlaga dengan sudu. Entah apa yang sebenarnya berlaku. Adakah makanan itu terlalu menyelerakan sehingga masing-masing leka menikmatinya atau mereka berkhayal?

"Sedap. Dah lama tak makan macam ni Sue. Sejak..." Tengku Farid memecah kesunyian tadi. Belum sempat menghabiskan kata, Farhan segera memotong.

"Usah dikenang pada yang di buang. Tengku sendiri yang membuang ibu dari hidup Tengku jadi dengan segala hormatnya Tengku tak ada hak nak menyebut nama ibu lagi." Sinis ayat itu keluar dari mulut Farhan. Tanpa rasa ralat pun. Iman memang dari tadi menyokong abangnya itu.

"Farhan. Watch your word?" Tegas benar suara Suhana menegur. Dia tak suka anaknya berkasar dengan papanya sendiri.

"Abang Han betul mama. Dia memang tak ada hak. Kenapa mama nak tegakkan dia? Lelaki yang dah lukakan hati arwah ibu?" Iman pula bersuara. Rasanya mereks perlu tegas dengan Suhana yang bertapa mereka memang berdendam dengan lelaki bernama Tengku Farid itu.

"Sebab mama tahu hal sebenarnya. Sebab papa kamu tak bersalah...." Suhana hampir membuka rahsia yang terimpan selama ini

"Sue." Tegas suara Tengku Farid menegah Suhana dari terus berkata-kata. Tengku Farid memberi gelengan pada Suhana.

Dia tak mahu anak-anaknya tahu kisahnya dulu. Dia tak mahu anak-anaknya rasa bersalah. Paling dia tak sanggup kalau anak-anaknya berdendam nanti dan ada hasrat melunaskannya. Biar hanya dia yang menghadapi semuanya. Lebih baik anak-anaknya tak tahu daripada mereka tahu. Apa yang penting sekarang anak-anaknya selamat.

"Sampai bila you nak simpan Farid? Samapi bila you nak mereka salah faham? Mereka patut tahu. Biar mereka sedar diri sikit." Suhana tak puas hati namun dia terlanjur berjanji. Kalau ikutkan hatinya biarkan semua terbongkar. Biar Farhan dan Iman tahu Tengku Farid dan Khadijah itu mangsa keadaan. Entah untuk apa Tengku Farid membiarkan segalanya. Sanggup membiarkan anak-anaknya terus memboikot diri sendiri.

"No Sue. Biarkan saja. You pernah berjanji dengan I. Cuma yang penting mereka selamat dan terus selamat." Tengku Farid semakin tegas. Mengingatkan Suhana tujuan mereka sebenar.

"Apa berlaku sebenarnya? Salah faham apa?" Suara Iman tegang bertanya. Terlalu jelas nampak, banyak rahsia antara Tengku Farid dan Suhana yang membuat dai semakin cuak.

"Iman." Danish yang sedari tadi memerhati mengenggam dan meramas lembut tangan Iman di atas meja. Menenangkan Iman yang nyata berubah auranya. Hati Danish turut terkesan dari setiap yang berlaku. Dia tak pernah tahu hal ini hingga sekarang, tapi dia mengerti luka di hati Iman itu cukup dalam.

"Ini kisah lampau Iman. Iman tak perlu tahu. Papa tak mahu Iman dan Farhan tahu. Jadi kamu tak perlu susah-susah fikirkan. Sekarang keselamatan kamu berdua yang utama." Keegoan Tengku Farid memang tak berubah malah semakin jelas.

"Kami ada hak nak tahu. Lagipun sejak bila hal keselamatan kami jadi urusan Tengku? Selama ini tanpa Tengku sekalipun, hidup kami selamat je." Semakin panas apabila Farhan juga mengeluarkan aura egonya. Bapa borek anak rintik.

"Sejak dari dulu lagi urusan kamu berdua adalah urusan papa. Benar kamu selamat selama ini, sebab itu papa tak masuk campur dalam hidup kamu. Tapi jangan ingat kamu jauh dari papa. Papa tak tahu apa yang jadi. Semua kisah kamu berdua, papa tahu. Macam rumah Farhan kena ceroboh semalam pun papa tahu. Sekarang papa tahu kamu berdua dalam bahaya dan mula hari ini adalah urusan papa lindungi kamu berdua." Tengku Farid bercekap seolah mudah sahaja pekara itu di lakukan. Tak terasa kekok ke untuk dia tiba-tiba muncul dalam hidup anak-anaknya macam ni?

"Kami dah dewasa. Kami tak perlukan perlindungan dari Tengku. Tengku tak terasa dah terlambat untuk Tengku berbuat macam tu? Dulu saat kami perlukan Tengku. Tengku di mana? Saya boleh lindungi diri saya sendiri dan Iman pun dah ada Danish untuk melindunginya." Farhan ingin membuka mata Tengku Farid. Tak mudah untuk dia dan Iman, tiba-tiba menerima kehadiran seorang papa setelah berpuluh tahun tempat itu kosong dalam hidup mereka. Kenapa sekarang? Kenapa setelah mereka sudah boleh berdikari.

" Terlambat atau tidak itu bukan urusannya. Papa tak mahu nanti kamu hilang di dunia ni tanpa sebarang kesanpun. Papa tak mahu apa-apa terjadi pada kamu berdua. Percayalah pengaruh mereka terlalu kuat untuk kamu lawan." Tengku Farid mengerling Suhana. Ingin meminta bantuan.

"Betul kata papa kamu. Farhan, Iman. Mama sendiri tak rasa kamu boleh melawan mereka. Percayalah apa yang nak buat adalah untuk kebaikan kamu berdua juga. Sekarang ni ikut je apa yang papa kamu katakan. Kamu tak kenal mereka seperti mana kami kenal mereka." Suhana menyokong Tengku Farid. Sejak tahu hal ini. Tak sesaat pun dia terlepas dari berfikir keselamatan dua anak angkat kesayangannya itu.

"Hebat sangat ke mereka tu? Kenapa rasanya kami tak pernah usik siapa-siapa. Tak ada sebab untuk mereka ganggu kami." Farhan memang layak di gelar peguam. Memang kuat membantah.

"Mereka musuh papa. Selama ini mereka tak ganggu kamu sebab mereka tak tahu papa ada anak ataupun mereka tak tahu mana nak cari kamu berdua. Sekarang mereka dah jumpa Iman dan Han. Percaya cakap papa. Mereka tak akan teragak-agak nak hapuskan kamu berdua. Kalau itu yang mereka tahu dapat buat papa menderita dna kamu tak akan tahu takat mana mereka mampu lakukan. Mereka sangat kejam. I don’t want anything happen to both of you. Papa dapat tahu mereka yang ceroboh rumah kamu semalam dan kemungkinan besar mereka yang aturkan kemalangan Iman dulu. Kamu tak hairan ke Farhan. Rumah kena pecah tapi tak ada barang hilang. Tahu kenapa? Kerana target mereka adalah kamu. Mereka tu datang nak hapuskan kamu." Tengku Farid cuba meyakinkan keduanya. Nampaknya suntikkannya berjaya. Farhan dan Iman terdiam. Berfikir agaknya.

"Okay. Sekarang nyawa kami dalam bahaya. So? Apa yang Tengku cuba cadangkan?" Farhan nampak mula bertolak ansur untuk itu. Kalau sudah melibatkan nyawa dia dan adiknya, rasanya dia perlu mempertimbangkan lagi.
Ini soal berat. Soal hidup mati. Ego mereka perlu di ketepikan. Kalau benar kata Tengku Farid. Mereka tak akan boleh melawan selagi tak tahu siapa mueuh mereka.
Tengku Farid mengerling ke arah Suhana. Dia perlukan Suhana untuk berbincang lebih lanjut tentang hal ini dengan anak-anaknya. Suhana memahami. Dia menarik nafas sebelum memulakan cerita. Bagai sesuatu yang sukar untuk di laksanakan sahaja tanggungjawab itu.

"Papa, dan mama dah berbincang. Mama minta Iman dan Farhan ikut mama ke London buat sementara, papa dan mama dah siapkan tempat. Tempat yang mereka tak akan dapat kesan." Suhana yang memahami menerangkan segalanya pada Iman dan Farhan.

"Mama, kami ada hidup sendiri. Takkan kami nak tinggalkan segalanya." Farhan tak setuju. Mereka memang ada hidup sendiri. Tak mungkin dia tinggalkan kejayanya. Lebih tak mungkin untuk dia tinggalkan Intan.

"Betul tu. Iman tak boleh tinggalkan kehidupan Iman sekarang. I cannot just walk out and leave everything." Iman menyokong. Dia juga tak mudah untuk tinggalkan segala-galanya di sini. Iman sendiri dapat merasakan keresahan Danish yang duduk di sebelahnya. Sesuatu yang mustahil untuk Danish lepaskan dia pergi. Iman pasti itu.

" Papa tahu, tapi buat masa sekarang itu yang terbaik." Tengku Farid tahu tak mudah untuk Iman dan Farhan lakukan. Lagi-lagi mereka di kemuncak dalam kejaya masing-masing.

"Tak. Mesti ada cara lain... Hmmm... Okay... Apa kata kalau Farhan pasang bodyguard. Itu yang terbaik Farhan boleh buat. Kalau cara lain yang menuntut Farhan tinggalkan kejaya Farhan dan Intan kat sini tak mungkin. Iman pun, Dia ada kejaya dia sendiri. Ada suami dia. Ada kehidupan dia sendiri disini. Farhan tak rasa Danish akan benarkan Iman ke London. Kami ada kehidupan kami." Farhan mencuba nasib memberi jalan penyelesaian yang lain dan itu yang terbaik dia boleh fikirkan.

"Memang saya tak akan benarkan Iman ke London. Tak semudah itu saya biarkan dia jauh dari saya. Lagi-lagi sekarang saya tahu dia dalam bahaya. Saya boleh upahkan bodyguard untuk dia" Danish tak mungkin setuju kalau Iman jauh darinya. Sedangkan ketika dia tahu Iman selamat pun sukar untuk dia berjauhan. Inikan sekarang saat dia tahu yang Iman dalam bahaya.

"Tak benarkan? Siapa kamu nak halang saya bawa anak saya sendiri ke London?" Pertanyaan yang tak terduga dari Tengku Farid. Lupakah Tengku Farid saat-saat dia menikahkan anak gadisnya dengan Danish dulu.

"Dia isteri saya. Saya ada hak." Danish sedikit baran apabila haknya terhadap Iman di persoalkan. Itu memang pantangnya. Danish tak suka orang mempersoalkan Iman dengannya walaupun bapa mertuanya sendiri. Kini dari soal keselamatan sudah beralih arah ke soal hubungan Danish dan Iman.

"Isteri? Sah ke?" Sinis benar suara Tengku Farid. Nadanya bagai memberitahu dia tak sukakan Danish dan Danish itu adalah rivalnya.

"Apa maksud Tengku?" Danish menjadi semakin panas. Apa niat bapa mertuanya menyoal begitu. Spontan tindakbalas Danish. Dia berdiri di tempatnya. Matanya menentang mata Tengku Farid.

"Nikah kontrak itu nikah muta’ah dan nikah muta’ah tu haram di sisi agama. Bukan kahwin kamu berdua ni terikat kontrak ke? Kamu berdua terasuh dengan didikan agama. Berpelajaran tinggi. Tapi bertapa kecewanya papa apabila kamu boleh pandang remeh hal nikah kahwin ni. Tak tahu hukum halal haram nikah kontrak." Memang aura Tengku Farid ketika itu penuh kekecewaan. Dia benar-benar tak sangka pekara itu terjadi. Paling dia kecewa dia baru tahu siang tadi dari laporan penyiasat persendiriannya. Kalau tak kerana dia mengupah penyiasat persendirian untuk menyiasat siapa yang pecah masuk ke rumah Farhan dan menyiasat kemalangan Iman dulu. Pasti dia tak akan tahu.

Kenyataan itu menyentak Iman dan Danish. Memang mereka nikah kontrak. Memang nikah mereka di sertai kontrak tapi Danish dah hampir lupa tentang itu malah Danish anggap kontrak itu dah lama terhapus. Benar ke nikah mereka tidak sah? Ya Allah di saat hubungan mereka begitu bergolak sekarang, kenapa pekara ini boleh keluar?

"Papa dah cakap. Papa jauh tak bermakna papa tak tahu. Papa tahu apa yang terjadi dan kamu Danish. Saat papa nikahkan kamu dengan Iman. Papa berharap sangat kamu mampu menjaga dia tapi apa kamu buat. Boleh kamu buat kontrak bodoh dengan Iman. Kamu tinggalkan Iman. Masa arwah atuk kamu dulu meninggal, kamu di mana? Keluarga kamu pun kamu biarkan macam tu je. Kamu nak kami percaya yang kamu boleh jaga Iman. Terus terang papa kata kalau papa tahu dari dulu lagi tentang kontrak tu. Tak mungkin papa setuju dengan penikahan kamu berdua. Mungkin dah lama papa minta kamu lepaskan Iman." Luah Tengku Farid. Iman dan Danish berpandangan sesama sendiri. Terkelu. Terpaku. Tak tahu menjawab apa. Mereka sendiri tak tahu status mereka sekarang.

"Macam mana Iman? Iman sanggup ke terus hidup bersama Danish? Iman dah tahukan wasiat arwah atuk tu? Iman rasa betul ke Danish sayangkan Iman." Satu pertanyaan yang terlalu sukar untuk di duga. Pada saat sekarang hubungan mereka bergolak Pada masa emosi Iman pada Danish terganggu. Tambahan Tengku Farid sengaja mengungkit hal wasiat itu.

"Iman, abang tak tahupun hal wasiat tu. Tengku, tolong jangan nak menambah masalah kami. Iman please..." Danish benar-benar cuak. Apakah keputusan Iman. Danish sedar buat masa sekarang terlalu terbuka peluang untuk Iman pergi meinggalkan dia begitu sahaja.

"Iman, abang Han rasa Iman tak perlu fikir yang bukan-bukan. Tengku sebagai papa sepatutnya menyelesaikan masalah bukan menambahkan masalah macam ni." Farhan tak mahu adiknya membuat keputusan yang salah. Dia tahu perasaan Danish sekarang. Pasti dia sendiri gila kalau Intan meninggalkannya.

"Ini bukan keputusan papa, Han. Iman yang akan buat keputusan. So Iman? Tinggal di sini bersama Danish yang belum tentu sayangkan Iman atau ikut mama Sue ke London?" Duga Tengku Farid lagi.

Iman terdiam. Berfikir. Apakah keputusannya nanti? Benar kata Tengku Farid, Danish belum tentu ikhlas menyintainya yang tentu-tentu sudah terlalu banyak melukakannya. Berada di London dia akan jauh dari Danish bererti jauh dari kelukaan. Masalahnya sekarang sanggup ke dia jauh daripada Danish? Apa keputusannya nanti?

Danish risau dengan keadaan Iman yang membisu. Apa yang Iman fikirkan? Sanggup ke Iman meninggalkan dia? Apa akan terjadi dengan hidupnya nanti? Tanpa Iman bolehkah dia hidup? Danish berpaling pada Iman.

"Sayang..." Danish memanggil Iman lembut namun tak sedikitpun Iman mendongak memandangnya.

"Sayang... Tolong jangan buat abang macam ni. Jangan tinggalkan abang ya." Danish meletakkan kedua belah tangannya di pipi Iman dan menarik wajah Iman memandangnya.
Mata bertemu mata. Hatipun berbicara. Danish melihat kekosongan dan kekeliruan di mata itu. Walaupun terbias sinar cinta yang tersisa namun ada keraguan. Itu yang merisaukan Danish.

"Give me time. Biar Iman berfikir dahulu." Itu jawapan Iman. Jawapan yang terkeluar dari bibir comel Iman. Jawapan yang membuatkan jantung Danish berhenti berdenyut. Terlurut tangan Danish di pipi Iman. Danish terduduk di tempatnya.

YA. ALLAH, apa yang akan terjadi sekarang? Apa keputusan Iman nanti? Ikutkah Iman kemahuan papanya? Sanggupkah Iman meninggalkannya? Dalam keadaan mereka yang terlalu bermasalah dan banyak salah faham ini, Di tambah lagi status mereka sekarang tak tahu hujung pangkalnya. Danish tak mahu Iman melihat itu sebagai salah satu jalan keluar. Yang pasti Danish tak akan biarkan Iman jauh darinya. Soal status mereka dia akan selesaikan secepat mungkin, sebelum Iman boleh melangkah setapak pun darinya. Itu tekad Danish? Bagaimana Iman? Bukankan untuk melakukan itu semua perlukan kerjasama dari Iman?


p/s Jangan lupa komen ye... Cerita ini masih banyak likunya.... Apa yang akan terjadi? terlalu banyak persoalan dan terlalu sikit jawapannya... Enjoy... dan jangan lupa komen tau berilah idea lagi merancakkan cerita itu.. To all my reader and my friend... Thanks for all your support... Komen... komen jangan tak komen.. Adios... cuss
posted by Penulisan2u @ 6:03 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
100 Comments:
  • At 3/8/09 7:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    smbg cpt yer
    xsabor teman nk tau kesudahannya

     

  • At 3/8/09 8:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btol3...lambt sngt hang update...teman xsabo nk tgu...yg pntg cter ni bez bangat...hehe..all da bez...

     

  • At 3/8/09 8:37 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bnyk btl konfliknya...
    cpt2 smbng...

     

  • At 3/8/09 9:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    banyak nye konflik citer nie.... tapi bole tahan aa... cmbest gilerr jew... hehe.. x sabar nak tunggu epi seterusnya... cepat2 update tau...

     

  • At 3/8/09 9:33 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhuhuh
    besh2222
    jgnla pisahkn iman ngn danish
    sweet diaorg tuh
    klu pisahkn pun, makesure diaorg still cintan cintun
    jgn biar org ke3 masuk ye

     

  • At 3/8/09 9:42 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iman cepat2 sambung cerita ni..jgn bt kami tertunggu2..

     

  • At 3/8/09 12:22 PTG, Blogger Nur_Wa said…

    salam
    biarlah iman ikut mama sue dorang gi london
    biar danish tinggal sorang2
    bagi danish rase sakitnya iman dulu bile dilukai
    lelaki ni kadang2 kene ajar sikit
    xleh bagi muka sgt
    bagi pengajaran kt danish supaya
    dia x ulang balik perangai lama

     

  • At 3/8/09 2:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku pn x tau nk buat kptsn pa klu aku jd iman 2..tp for sure aku bkn iman la kn..kuikuikui..hm,tp kn confuse klu nk suh ikut mama sue ksian plak kt danish dh la dpe 2 bru nk baik2..tp klu x ikut nyawa dia lg bhy..hm..klu dia ikut mama sue tp bwk danish skali blh ak???blh la...

     

  • At 3/8/09 2:51 PTG, Blogger L said…

    alaaa x mau ah iman bpisah dgn danish -___-

     

  • At 3/8/09 2:59 PTG, Blogger keSENGALan teserlah.. said…

    waaaaaaaa...
    byknye mslh in one time..
    huhu..
    i think,better iman ikot g london..
    give danish n iman time to think..
    bagi dorang rse perasaan tuh..
    bia danish selesaikan mslh wasiat tuh,,n iman live in london..
    ble sume da selesai,,bru danish cri n pujo iman kat london..
    huhu..
    xsaba nk taw smbungn..smbung cpt ek..

     

  • At 3/8/09 3:52 PTG, Blogger aL-HaNis said…

    siannye danish lau iman pergi. hmm tp ok jugak kalo itu dapat menguji cinta dorang. tp speaking from my experience, siksa nye berjauhan dr yg tersayang!

     

  • At 3/8/09 4:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bukan kah luka yang danish toreh tu dah telampau banyak? Kalau Iman terima danish nanti dia terluka lagi? Patut ada org ketiga yang muncul...

     

  • At 3/8/09 5:41 PTG, Blogger miz ruha said…

    biar la iman pergi tenang kn ati nye...
    kalu itu yg terbaik buat iman..

    danish pn kene rela...
    tp danish harus btol2 bukti kn yg dia syg iman...

    cpt smbg.....

     

  • At 3/8/09 6:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt s,bung...
    xsabar nk tau ending nyer...
    ade glog x?

     

  • At 3/8/09 6:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ade blog?

     

  • At 3/8/09 6:10 PTG, Blogger Zahidah Z said…

    tahniah best best
    sambung cepat cepat

    danish kene buktikn pasal khwin kontrak tuh
    yg die btul2 syg iman.
    tengku farid mcm jahat je..
    hmmm.

    tak sabar tunggu sterusnya dan buku..


    from;
    zahidah zahari,
    sydney,australia

     

  • At 3/8/09 6:38 PTG, Blogger hilma said…

    akhirnya...
    waaa..x mau iman pegi..kesian r kat danish..dy dh sedar slh dy..huhu~

     

  • At 3/8/09 6:45 PTG, Blogger LiNa said…

    best2..dh lama tggu sambungannya..
    sambung lagi ye..

     

  • At 3/8/09 6:45 PTG, Anonymous nursya said…

    jgn la iman bpisah ngn danish..
    cian kat danish...
    dia mmg cintakan iman and iman cintakan danish...
    so jgn ler ader ppisahan pulak pasnie...
    huhuhu..
    nie dh nk msk bab sedey2 nieh...

     

  • At 3/8/09 7:03 PTG, Blogger Mia Syha said…

    tak setujulah.patutnya iman stay la dgn danish..dia kan dah jd isteri danish.ptt dgr la ckp suami.apa-apa pn cita ni best gak.unik

     

  • At 3/8/09 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    askum iman.
    so sweet....i like. tapi jgn lambat sgt yer sambung.hari-hati tiap episod i baca tpi baru ni i coment.dah tak tahan. best sgt....hrp2 tak de pape yg tjd antra iman n danish...

     

  • At 3/8/09 10:31 PTG, Blogger siti87 said…

    salam iman.. hmm.. percintaan memang banyak liku, tapi saya harap sangat danish percayakna iman... kalau tak buat apa jadi wife dia...

     

  • At 3/8/09 10:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pegi2....bia iman pegi ngan mama sue...nnti pandai2 la danish jejak iman...

    `miss esmee alay`

     

  • At 3/8/09 11:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    biar laaa iman p london..
    nak lihat sejauh mana kekuatan hati danish...
    luka iman lagik dalam wOooo

     

  • At 4/8/09 12:37 PG, Blogger ~:: niz ::~ said…

    nk ckp ek????
    klu Iman g london sedih giler kot...
    tp...

     

  • At 4/8/09 1:53 PG, Blogger norlina mohd rasid said…

    erm,cite ni bez,juz dh lame x bce coz x d update,dh tlupe psl watak2 dlm cite ni...name ingt,tp ape yg tjd antra mereka,tlupe sudh..huhu.. tq penulis,cite bez...-smile-

     

  • At 4/8/09 2:15 PG, Blogger bulan bintang capricorn said…

    akhirnyer pas bkurun 2ggu de gak update tok citer nieh..huhu

    bbc pown rs iman patut g london je..bg danish tuh rs sket pe yg iman rs dlu..bru arr adil..sme2 rs..sweet kapel..haha

    but jgn smpai bg iman ngan danish break..hero mmg tcipta tok heroin an..so jgn sadis sgt tok wat dierowg cerai..

    papepown..its up to writer nk wat pe an..writer tuh arr pencipta takdir tok iman ngan danish..

    thumbs up to writer..gempak seyh..

    jgn tgguh citer nieh lme2 lo0rhh..t owg lpe ssh..citer da best sgt lg2 da smpai kat konflik yg mmg over nieh..

    chaiyok2

     

  • At 4/8/09 7:09 PG, Blogger infoguy said…

    Lorr nie nk buat cerpen ke novel? penat jer baca, tp belum ada kesudahannya.... huhuh....

     

  • At 4/8/09 11:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sye rsa biar iman ikut mama sue die g london.
    Biar danish settle psal wasiat tu.Han plak kena ikut gak mama sue die g london.Tp pening la nak fkir kesudahannye kn,..smuenye krane stu rahsia,..xpe la kte tgu kesudahan cite nie,..

     

  • At 4/8/09 11:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Please cepat abiskan... xsbrnyer nak tau ending dier....uwaaaa

     

  • At 4/8/09 11:43 PG, Anonymous sifa said…

    lama nyer br ade smbgan, biarkan iman ikut mama sue nyer
    pg london, br danish tahu mcm mana perasaan cinta nyer terhadap iman bila iman berjauhan drpdnyer.... ape yg akn
    danish lalukan utk memujuk iman dan buktikan cinta nyer...
    penulis cpt2 buat smbgan yer jgn ler lama sgt...

     

  • At 4/8/09 12:28 PTG, Blogger sepatu biru said…

    klu ikut ku, iman pi london dulu utk keselamatan..
    then danish kat sini settle sume masalah2 yang timbul..
    after dat, danish follow iman pi london lak..

    hehehe.. best la kak iman..
    cpt2 sambung k.. :)

     

  • At 4/8/09 1:25 PTG, Anonymous NEEWA said…

    BARU IKUTI CERITA NI...MMG MENARIK...TP JGN LA LEWAT SGT MSUKKAN ENTRY TAU...LAMA SGT NAK TNGU..NWAY MMG MENARIK SGT...

     

  • At 4/8/09 2:14 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wa cian tp org kate bila jauh dekat di hati..
    best 3 cpt smbung... jgn lmbt sgt...

     

  • At 4/8/09 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hah best la,part last 2 bwu aq phm....smbng la cpt.

     

  • At 4/8/09 11:25 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em..huhu..
    nape diorg kompius lak ni?
    haha..kn sah diorg kawin...haram sbb ade kntrk 2..tp still sah..x yah la pisah2..

     

  • At 4/8/09 11:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jgn pisah kan iman n danish...
    sodeh den klu gitu...

     

  • At 5/8/09 6:05 PG, Blogger khadijah said…

    huhuhhuhuhuhuhu........
    besh nya cerita nie......
    lambatnya baru sambung............

    penulis.....
    jagn lah pisahkan iman n danish....
    tapi kl pisah besh jugak....
    baru ada trill ceritanya.....
    apa2 pun tahniah penulis....
    n cepat2 lah sambung lagi...........

     

  • At 6/8/09 12:00 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    iman, akhirnya kak shila dapat lah juga baca...apa taknya, pagi, ptg, siang, mlm buka, pasal apa? nak baca cerita ni...terima kasih...pas ni, buat chapter dlm ni, lambat sikit nk hbis bila baca..Danish dan Iman adalah pasangan yg romantik, so harap kan, jgnlah iman mengambil keputusan yg terburu2,apa niat tengku farid buat mcm tu? kahwin kontrak? mereka kahwin cara sah lah...yg buat rule tu, si danish...skrg dh menyesal...sbbnye, dia syg sngt iman...

     

  • At 6/8/09 12:28 PTG, Anonymous wan said…

    iman...konsep kawen kontrak dalam Jac ni bukan kategori pernikahan mut'ah tu...harap diperbetulkan salah faham ini

    kalo bab agama ni kita tak leh amik lewa jer coz org boleh dgn pemahaman yg salah kesan dari penulisan kita.

    sila rujuk mereka yg lebih arif terlebih dahulu...itu yg terbaik

    tp pape pun...sy peminat setia cter ni

     

  • At 6/8/09 9:01 PTG, Blogger iman said…

    saya tak ulaskan lagipun... apa itu ketegori perkahwinan iman-danish..
    dont worry... saya tau dan dah rujuk pada yang pakar dah

     

  • At 7/8/09 7:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tq 4 ur story..i like it...sweet ngat..truskan b'karya n cpat2 smbung x saba niii.........

     

  • At 10/8/09 10:05 PTG, Anonymous neeza said…

    bestnyer citer ni...cpt2lah upload....x sabar nk tggu kesudahan citer ni...

     

  • At 16/8/09 10:49 PTG, Anonymous nailofar said…

    cepat la sambung x sabar nak bace...huhuhu

     

  • At 24/8/09 6:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestla........
    bila nak antar n3 yg baru?????
    x sbr nak tau ending
    tp jgnla pisahkn danish n iman last2
    pisahkan diorang utk sementara wak2 takpe
    kasi danish pengajaran....hehehe

     

  • At 28/8/09 9:48 PG, Blogger e-kin said…

    tolong la jangan pisahkan iman dengan danish..
    sesungguhnya citer awk ni kuat pada cinta mereka..
    kalau awak pisahkan iman dan danisd, bermakne hancur la jalan citer awak kerana jalan citer awak best sebab cinta mereka..percayalah....
    ending yang membahagiakan membuktikan sesebuah citer 2 best atau x..ikhlas dari saya..
    sambong cepat k...


    ~ekin~firdaus~firkin~

     

  • At 28/8/09 1:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cepatla smbg citer nie..xsbr nk bca kisah selnjtnya.....heheheh..peace

     

  • At 29/8/09 7:41 PG, Anonymous belati_tajam said…

    masih lagi dibayangi oleh novel2 yg sedia ada...wlwpun jln cerita yg berbeza tetapi intipati yg sama.... p/s : masih mencari aslinya karya novel itu tersendiri..ikhlas..

     

  • At 30/8/09 10:56 PTG, Blogger [e]cha [b]aek said…

    bile nk smbg ni,,,lmbt2 kang t da lupe2 lah,,

     

  • At 7/9/09 11:17 PG, Anonymous wynn said…

    mana ni...tnggu lama sgt...penulis buat kuih raya ker

     

  • At 17/9/09 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ada blog ker? tunggu lama sangat.....

     

  • At 24/9/09 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lama kali kau buat sambungannya. tak sabar aku ni. please make your idea shiny.

     

  • At 2/10/09 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hye lame nyer nak smbung citer nie.....

     

  • At 6/10/09 4:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt la ckit lamanyer nak smbg..wat la blog snang skit....

     

  • At 9/10/09 1:02 PG, Anonymous rhidercheer said…

    erm...tahniah kpd penulis..
    mmg sgt baik penceritaannya..

    hope lps nie dpt keluarkan novel di pasaran..

     

  • At 11/10/09 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    oh god. so long to wait your idea. what ever the result! please continue your story!

     

  • At 16/10/09 11:20 PTG, Anonymous airyq said…

    waaa..bnyknye org komen..
    best cite nyh..

     

  • At 28/10/09 2:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tlog sambugggggggg
    terdesak sgt dah ni.....
    n mampu r nak tunggu ari2 kat blog ni...
    bli nvel ape ag...
    dah r kat sni wreless free jeee
    hehehe

     

  • At 20/11/09 4:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bile nk antar N3 baru atau terbitkn novel nie??????????
    kitorg dh x sabar nk tahu kesudahan citer nie....
    tlglah iman....cptla sambung...
    anyway gud luck......

     

  • At 23/11/09 4:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lagi!! lagi!! lagi!!

     

  • At 24/11/09 9:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bla nk kuar smbgan ni..dh bbulan kot..cepat la smbg...cant wait to know wat happen nex..

     

  • At 9/12/09 11:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Mana sambunggan nie??????

     

  • At 15/12/09 10:12 PTG, Blogger farah nur athirah said…

    cpat smbungannya...mcm mner hubangan iman ngan danish...akn berkekalan ker??...n apkh tengku farid2 mnjaga ank2 nya dgn cara yg btl???

     

  • At 11/1/10 7:40 PTG, Anonymous ana said…

    ala...tak baik tau pisahkan diaorang,walau apa pun salah danish kt iman tapi diaorang kan kene paksa..pasal wasiat 2 iman @ danish 2-2 tak tau hal 2,jadi tak leh nk salahkn danish sorang je...kalau aku kt tmpt iman aku stay dgn hubby aku sbb cinta bru nak berputik la cian diaorang kalau berpisah ...

     

  • At 15/1/10 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blh tau mne bab 31??
    or cter ni stop sbb citer ni akn diterbitkan??
    tlg la respond cz sy dh xsgup mnggu..
    sesungguhnya penantian satu pnyeksaan..hehe..
    cter yg best sesangat!!keep it up..

     

  • At 2/2/10 8:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila nak sambung citer nie.. dah lama sgt tergantung... plzz cik penulis.. tak sabar nk tau citer seterusnya

     

  • At 10/2/10 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt smbg
    ada blog x??

     

  • At 23/4/10 2:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaaaaaaa....lmanya tnggu....
    bila nk n3 nie....
    cepat la smbng.....

     

  • At 23/4/10 2:56 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    plezzzz...plezzzz,,,,
    smbg la cpt....dh b'bln2 tngu tk kn smpi cnie jew...
    so plezzzzzzzzzz la smbg cpt....
    well pape pown crite nie mang bezzzzzz gilerrrrrr...hehe
    gud job...

     

  • At 5/9/10 8:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sambung la cepat iman,tak sabar nie...!!!
    ~~~~~~~~~~~~~
    plizzz jangan iman n danish berpisah...
    ~~~~~~~~~~~~~
    if danish love iman truely,why not danish teruskan kerjaya dia kat london jer...bukan tu lebih baik...sama la suruh si intan transfer ke london n teruskan kerjaya dekat sana...
    ~~~~~~~~~~~~~
    mungkin bunyinyer mcm tak logik tapi hendak seribu daya tak ndak seribu dalih...so...kenapa nak pening-peningkan kepala yg sedia kusut n tepu dengan bermacam konflik nie??
    ~~~~~~~~~~~~~
    after this , me as a reader, hopefully akan ada satu perbincangan dimana semua tanda tanya akan terjawab..
    ~~~~~~~~~~~~~
    maksodnya tentang salah faham iman terhadap danish.... yg mana iman n tengku farid menyangka danish hanya berdiam diri saat musibah melanada keluarga danish padahal danish hanya ada sejengkal cuma...
    ~~~~~~~~~~~~~
    one more thing,tentang mama n papa iman yg menjadi mangsa keadaan...semua tu harus dileraikan...hanya perbincangan akan meleraikan semua kekusutan yg hanya menyesakkan jiwa tu...
    ~~~~~~~~~~~
    sorii saya taktau apa yg saya merepek n maybe bunyinyer mcm sombong jer...tapi harap diterima dek akal kalian yg baca komen saya nie...

    psssttt..: ada nmpk mcm komen ke??
    harap2 sangat cita dia endingnyer happening like what i want...

     

  • At 9/9/10 3:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lmbt nyer smbung... rasenyew komen yg kt atas 2 btol... jgn la bnyak sngat konfliknyew.......... ~bella~

     

  • At 13/10/10 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    em best nye cite nie....
    cepat ar sambung....
    em x sabar nk taw kesudahan die.....
    em pe la yg jd kat danish ngn imam2...
    em pe rahsia yg tengku farid ngn mama su sembunyikan...

     

  • At 24/10/10 9:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cepat ler update citer ni,,,x sabar nk tgu dh ni...........please

     

  • At 25/10/10 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pergghh...dasyat!!

     

  • At 26/10/10 3:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Akum.....penulis bila lagi nak sambung balik cita ni, x sabar la, dal dekat setahun menunggu x dak pun sambungan....

     

  • At 7/11/10 3:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Salam...plizz smbung cite nie....
    knp lama sgat tanguh smbg cite nie?
    harap die ngan danish..
    tahniah sbb wat cite yang best!!!!!

     

  • At 15/12/10 6:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SAMBUNGLAH..,PLEZ..DAH FEELING HBS NI..LAMA SGT TRTANGUH..,

    -WAHIDAH

     

  • At 1/3/11 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang sangat menarik dan jalan cerita yang tak dijangka..kesudahannya

     

  • At 4/3/11 4:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nk thu ending cter nie...dh mmg xde smbngn ker???

     

  • At 17/3/11 9:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt........ cepatlah sambung

     

  • At 28/3/11 2:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best......teruja nak tau sambunganye...Cepat sikit ye, dah tak sabar nak tau yang seterusnya.Rasanya pilihan tengku farid tu, menyebabkan iman lebih sayang kat danish kut. Buat yang lebih lentok lagi best....hahaha.....

     

  • At 20/4/11 8:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lambat nye nak sambg cite......

     

  • At 11/5/11 2:55 PTG, Blogger syue@iNey said…

    best sgt .. xsabar nak tggu sambungan nyer..

     

  • At 30/9/11 10:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    please smbg ni cite...best tau cite ni

     

  • At 10/10/11 1:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak sabar nak tunggu sambungan citer... suspen gitu...

     

  • At 13/10/11 10:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt la smbung
    lma dh tggu ny

     

  • At 13/10/11 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bla nk smbung nie...dh xsbar nk tw crta slnjut nyr....
    -asma-

     

  • At 18/11/11 5:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pelir

     

  • At 27/11/11 2:00 PTG, Anonymous zafy said…

    alah..smbung lar cpt .bkin suspen jerw...
    bla lg nk smbng ne...
    tk sbar nak tgu...
    best giler..

     

  • At 30/12/11 10:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sekarang nie da nak msok tahun 2012 dah...
    takkan la x de idea lagi kot...
    ape2 pown cite nie bes...lerr..

     

  • At 31/12/11 4:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg best la

     

  • At 31/12/11 5:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nnti buat cerita best lagy ...taw..

     

  • At 13/1/12 8:25 PTG, Blogger hairia said…

    As'kum....iman saya ni hantu novel bila baca novel awak ni saya tk sbar nk tau kesudahan nye,tolongggggg la iman sambungan cite ni pls!!!!!trima kasih n good luck...

     

  • At 24/1/12 7:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm dah diterbitkan pun crta ne kat novel..huhu

     

  • At 26/4/12 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hem... bestnya citer nie... rasa mcm nak beli bukunya jer...

     

  • At 30/4/12 11:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez giler cite nie

     

  • At 3/5/12 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lambatnya ad sambungan cite nie...cepat2 lah...nak tau endingnya mcm mane...

     

  • At 28/5/12 1:29 PTG, Blogger sitiazznur khan said…

    alaa bg la iman tu pergi london..biar sma2 mrindu.pastu danish dtg london.n jadikan iman tu keras ht skit smpi danish mrasa putus harapan,dlm time tu la iman sendiri yg akan dtg pda danish,bg bnyk konflik yg mmcabar perasaan danish.tp jan bnykkkn plot2 mengungkit kisah lama.sy nak dorg mlm ptama kat london hahahahahah

     

  • At 4/7/12 8:10 PG, Blogger shopperz said…

    mana sambungannyer

     

  • At 7/4/14 1:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tudia . Sampai sekarang tak dak sambungan .

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group