BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 17, 2009
Novel : Dr Cinta 4
Nama Pena : dyadila @ Dia Adila

Tangannya melibas-libas tuala yang dipegang, menari mengikut rentak muzik…lagu mari menari denganku nyanyian zahid dan sarah kedengaran kuat. Tangannya pantas menguatkan lagi tahap volume komputer riba di atas meja. Bergema suasana bilik menyebabkan dia semakin seronok. Sengaja dia berlonjak suka, cuba menghilangkan beban yang tersangkut di otaknya. Muzik bukan untuk keasyikan tapi boleh digunakan sebagai terapi.

“Ya Allah anak dara apa ni…nak tercabut telinga mak ni dengar MAz oiiiii" Puan Maznah memperlahankan lagu yang membingitkan telinga. Gelagat anak daranya dipandang.

“ala mak…..kenapa tutup lagu tu?"

"nak cair tahi telinga mak ni dengar lagu entah apa-apa kau pasang tu tahu tak" bebel Puan Maznah. Satu lagi perangai buruk anak daranya. Kalau dengar lagu mesti macam nak pecah.

"Mak kalau cair nanti tak adalah mak mengalami sakit sebab tahi telinga tu keras..hah masa tu baru mak berterima kasih dengan anak mak ni"

"banyaklah terima kasih, cepat turun ayah panggil tu sarapan sekali"

"aikkk Permata hati mak tu tak kerja ke hari ni?" pelik Mazliana sambil menjeling jam di dindingnya sudah menunjukkan pukul 9 pagi.

"tak hari ni ayah cuti..katanya ada hal nak bincang dengan Maz" Maz mengaru kepalanya, macam tak sedap hati je aku dengar ni. mesti nak promote anak-anak kawan dia ni. hisshh ayah ni pun satu macam dah tak sabar nak bermenantu tunggulah biar Kak Lin dulu. Ni aku juga yang dia sibukkan.

Ayahnya seorang cikgu. Walaupun sudah bersara tapi perkhidmatannya masih diperlukan di sebuah sekolah private. Macam biasalah kalau namanya anak pendidik dia mestilah dididik dengan peraturan yang kemas. Ehh kemas ke bukan ke dia yang selalu didenda ketika di sekolah menengah. Siapa yang pecahkan tingkap sekolah? Anak cikgu Nordin. Siapa yang ponteng kelas? Anak cikgu Nordin. Berbirat jugaklah tangan dirotan oleh ayahnya ketika itu.

"hah!!menung apa lagi tu cepat"

"baik Mak...bagi Maz 5 minit nanti Maz turun".

Tangga dituruni satu persatu. Sambil itu mulutnya tak henti menyanyikan lagu rindu. Entah kenapa sejak kecil itulah penyakitnya pantang duduk sorang pasti berpuluh lagu akan di hafal. Tapi kalau setakat nyanyi dalam bilik air bolehlah. Suara macam katak panggil hujan mana boleh buat album nanti menangis pulak Datuk Siti dengar aku nyanyi lagu dia.

"haiii...awal puteri ayah bangun hari ni?" hahhh dah kena sindir. Aku hanya tersenyum, sambil menarik kerusi di bertentangan dengan mak.

"emmm tak adalah awal sangat ayah..biasanya pukul 11 ni kira oklah pukul 9 kan mak" kata Maz sambil mengapai kuih gelang di depannya. Dikunyah perlahan.

"subuh ke tak ni?" pertanyaan ayah membuatkan dahinya berkerut.

"haiii ayah, Ini Mazliana Hj Nordin tau...mana pernah tinggal solat..lagipun kan solat tu tiang agama"

"memanglah solat tu tiang agama tapi tidur balik lepas subuh boleh tutup pintu rezeki tahu tak?" Maz tersenyum. Terkena lagi.

"Mak kata ada hal ayah nak bincang kenapa? Ayah nak kawin lagi ke?" tersedak Puan Maznah saat ayat itu keluar dari mulut anaknya. Pantas lengan Mazliana dicubit kuat. Geram.

"aduhh...sakitnya..alamak..lupa pulak permaisuri ketam ada dekat sini" dia tersenyum melihat jelingan maknya. Macamana mulut ni lancang kuning betul!! Kutuknya sendiri. Terdengar ketawa ayahnya masih belum reda.

"amboii..ayah kalau cerita pasal nak buka cawangan baru senyum sampai ke telinga ek.. jangan nak lebih-lebih ek bos, tadi tu tersasul tarik balik" giliran Puan Maznah ketawa apabila melihat tawa suaminya terhenti tiba-tiba.

"sudah jangan nak kenakan ayah, malam ni kau jangan pergi mana-mana ada orang nak datang dalam pukul 9"

"emmm agak dah"

"apa yang dah agak?"

"tak ada apalah...tak ada dah agak yang hari ni akan hujan..." Mazliana menghabiskan kuih yang baru separuh di makan. Puan Maznah hanya memandang kelibat anaknya bangun dan berlalu dari meja makan. Macam ada yang tak kena!!.

"lain macam je bang?" tanya Puan Maznah kepada suaminya.

"itulah yang abang hairan tu..selalunya dah awal-awal lagi membangkang..dia tak sihat ke?"

"hishhh abang ni, elok je saya tengok budak tu?"

“jangan dia buat pasal lagi sudah macam sebelum ni..malulah saya dengan Kamal nanti, apa saya nak cakap dengan Imam nanti" bisik Hj Nordin perlahan. bimbang jika rancangannya didengari Mazliana.

Mazliana mundar mandir di dalam biliknya. Sekejap duduk, sekejap berdiri. Satu persatu langkah diatur seakan dia mengira silang karpet merah yang dipijak. Hishhh apa aku nak buat ni tak akan nak berserah kot? Ke nak pura-pura ayu? Ke nak buat perkara yang memalukan?. Teringat peristiwa dua bulan lepas. Menantu pilihan ayahnya anak Imam Mahadi. Si skema.

"awak suka makan apa?"

"nasi" jawab mazliana sepatah.

"baguslah saya pun sama"

"emmm...awak pandai baca al-Quran?" Maz menjeling. Soalan jenis apa tu? Skim akhirat kot.

"bolehlah setakat untuk diri sendiri" hishh mamat ni tak tahu ke aku ni bekas Qariah sekolah. Lagi mau tanya!!

“awak kerja apa?"

“tak kerjalah duduk rumah..makan tidur lepas tu makan lagi"

"saya suka dengar lagu nasyid, mesti awakpun sukakan ?" Si skema bertanya lagi membuatkan dia mencebik. Matanya dapat menangkap aksi mak dan ayahnya yang membisik antara satu sama lain.

"emmm..taklah saya suka lagu rock Metalica, wings, Jinbara...lepas tu lagi mulan..akulah mahluk tuhan yang tercipta yang paling seksi...ahh ahh.." tiba-tiba Maz berlagu kuat siap dengan gaya. Kamal tersedak. Tersebur sedikit air dari mulutnya.

"Mazliana!! Maaf Kamal...anak mak cik memang macam ni suka bergurau"

"emmm tak apa mak cik.."

"ehhh kamal tak makan ulam ke?" tanya Puan Maznah

"emm...saya tak berapa suka mak cik" maz mencebikkan mukanya. Macam nak muntah, orang kampung tak makan ulam mengada-ngada.

"ehhh...rugilah awak saya suka petai dengan jering ni...kena pulak makan dengan telur rebus...fuhhhh kalau awak tercekik pun mesti saya buat bodoh je... lagi satu kalau awak makan benda-benda ni boleh hadamkan makanan. kentut pun power giler bau dia kan mak" Mazliana ketawa kuat. muka Kamal kemerahan. Jelingan Mak dan ayahnya tidak dipedulikan.

Pintunya di ketuk perlahan. Dia tersedar kembali ke alam nyata. Perlahan dia bangun merapati pintu bilik. Wajah maknya menjenguk sebelum sempat dia membuka pintu.

"maz tak siap lagi dah pukul berapa ni.. cepatlah" ehh..mak ni macam aku nak nikah pula malam ni. Dia hanya tersenyum dan mengangguk. Mak dan ayah memang tak serik-serik memadankan dia dengan si skema tu.

Mazliana gelisah sendiri di dalam bilik. Kak Lin tak ada pula gatal nak kursus masa ni juga kalau tidak ada juga orang nak seamatkan aku. Kepalanya ligat berfikir. Tiba-tiba dia tersenyum. Senyuman yang membawa seribu erti. Tingkap bilik yang terbuka luas dipandang.

****
Dari tadi dia tak henti ketawa. Tak dapat dibayangkan bagaimana rupa si kamal tu bila sedar dia lari. nak sangat kenal dengan aku hahh ambik kau!. Mesti lepas ni kau tak sanggup nak datang dah. Wajah syamin yang berkerut seribu dipandang. Nasib baik syamin sempat sampai tepat pada masanya kalau tidak...

"hah!!..maknanya ni kau larilah?" jerit Syamin.

"kalau yapun terkejut tak payahlah over sangat sampai macam tu" syamin tersenyum. Wajah temannya dipandang.

"patutlah kau kata soal hidup mati...sampai aku nak mekap pun tak sempat"

"ala setakat minum tepi jalan macam ni tak payah kau nak membazir mekap tu"

"ehhh kau jangan tak tahu kadang-kadang di tempat-tempat terbuka macam nilah jodoh kita sampai. Bukannya kita tahu" kata-kata syamin membuatkan dia ketawa sendiri.

"dahlah mimi jangan nak berangan.."

"habis kau keluar ikut mana tadi?"

"tingkap" pendek saja jawapan Mazliana tapi cukup membuatkan tawa syamin kuat kedengaran. "weiii kontrol sikit gelak tu...mamat sebelah tu asyik tengok je tak nampak?" tawa syamin terhenti tiba-tiba. Pantas dia berpaling ke arah yang dimaksudkan Maz.

"hishhh kau ni kenapa tak bagi sign dari tadi... malu aku"

"dia yang gelak tak ingat dunia salahkan aku pula" usik Maz. Suka dia melihat temannya yang kembali berlakon ayu.. dasar pelakon terbaik betullah.

"tak ingat dunia tak apa tapi akhirat aku ingat sentiasa" syamin menyedut air fresh oren di depannya. Cuba men’cover’ keterlanjurannya tadi. Beberapa mata yang melihat dihadiahkan dengan senyuman manis.

" kalau duduk dengan kau mesti sifat keayuan aku ni hilang" sambung syamin lagi.

"alaa keayuan kau tu memang plastik pun macam aku tak tahu..macamanalah mak dan ayah aku sekarang ni? Mesti hijau muka si skema tu bila tahu aku lari" ketawanya tercetus lagi membuatkan syamin terkedu.

"kau ni dah jodoh datang ke rumah kau lari..kalau aku dataran merdeka aku tadahkan, sekarang ni bukan senang nak cari lelaki yang baik,si kamal tu cikgu lagi. hishh kalau dalam sepuluh tu seorang pun payah nak jumpa"

"tu kau bukan aku...kalau tak ada cinta hidup kita ni tak ada maknalah"

“amboiii kau bercakap macam pakar sangat dengan cintakan, bukan kau sekarang ni lari dari cinta ke cik Mazliana..Over tahu tak."

“bukan lari tapi masih mencari, prinsip hidup aku senang je hidup biar lepak amalan biar gempaq Mimi" syamin mencebik. Kalau bercakap dengan perempuan ni sampai subuh esok pun tak akan habis. Siapa tak kenal Mazliana.

"lepak, gempaq, silap-silap balik ni kena sepak dengan Hj Nordin baru padan dengan muka kau. Emmm tapikan..kalau kau nak..aku boleh ‘match’kan kau dengan bos aku... baik orangnya hensem pulak tu" tambah Syamin lagi.

"emmm kalau kau nak jual bos kau tu..kau jual dekat orang lain je aku tak nak" ucap Mazliana sambil bangun untuk meninggalkan syamin.

"kau ni macam puteri gunung ledang pulak.."

"best juga kalau aku macam puteri gunung ledang mesti satu hari nanti jadi lagenda..mazliana Hj Nordin datu nama yang akan disebut-sebut oleh anak cucu kita nantikan"

"elehhhh...perasan..."

"tapikan Maz aku hairan bin pelik juga. bukannya tak ada yang minat dekat kau tapi kenapa kau susah sangat nak suka dekat insan yang bernama lelaki ni?"

"entahlah Mimi mungkin hati aku ni belum terbuka lagi kot semalam aku jumpa bobo, dah ada anak bini mamat tu.."

"ya?..emmm tu gara-gara frust dengan kau ar tu..kira jumpa Ex boy lah ni? " syamin ketawa lagi. Matanya masih menumpukan perhatian ke jalan raya.

“cantik muka kau..ex boy..teman tapi mesralah"

“jangan ramai sangat teman tapi mesra lepas ni yang datang sudah..nanti payah pula kau nak pilih"

"emmm bagus juga cadangan kau tu...mesti ayah aku suka aku bawa sampai dua menantu untuk dia kan"

"gila.!!!." ketawa Maz kedengaran.

"laaa bukan kau punya cadangan? kata aku gila pula"

"malaslah aku cakap dengan anak Hj Nordin ni. degil!!"

"dahh jangan bercakap pandu cermat jiwa selamat kata orang lebih dia tu dua kali lima" Mazliana tersenyum.

***

Suasana banglo dua tingkat itu nampak sunyi. Lampu kalimantan yang menerangi seisi rumah. Dia memberi isyarat selamat tinggal kepada syamin. Perlahan kakinya melangkah seolah-olah dia meniti lantai papan yang akan berbunyi apabila dipijak. Suasana ruang tamu terang benderang.

"emmm nak kemana tu?" suara garau ayahnya. Fuhhhh!! Ya Allah selamatkanlah hambamu ini..

"dah buat salah tak nak minta maaf?" sekali lagi ayahnya bersuara. wajah maknya juga masam mencuka. Marah sangat ke?

"alaaa Maz bukan buat salah tapi menegakkan kebenaran"

"kebenaran apa?" soalan ayahnya membuatkan dia terdiam. Ehhh kebenaran apa ek? Kebenaran dari dipaksa kawin ke? Ekk bila pula ayah paksa aku kawin?.

“dahlah bang, lagipun budak tu dah balik"

“emmm kesian ayah tengok budak kamal tu tadi..." tidak mempedulikan kata-kata isterinya. Mata masih tepat memandang anak manjanya itu.

“kenapa ayah suruh dia makan ulam ke?"

"banyaklah ulam Maz...dia mana suka makan ulam, mana boleh nak paksa-paksa" Mazliana memandang maknya. Macam biasa Puan Maznah akan memberi isyarat mata kepada anaknya supaya jangan menjawab.

"kalau ayah tak nak paksa dia makan ulam sebab dia tak suka, kenapa mesti ayah paksa Maz untuk terima sesuatu yang Maz juga tak suka.." Hj Nordin menyembunyikan senyumnya. Kalau bercakap dengan anak yang sorang ni mesti ada saja jawapan yang keluar. Degil!! Macam aku juga bisk Hj nordin.

"jadi Maz samakan kamal macam ulam?"

"kalau dia ulam dah lama Maz patah-patah cicah dengan sambal belacan makan..." mendengar kata anaknya membuatkan Puan Maznah ketawa kecil. Namun cepat disembunyikan tawa itu apabila menyedari jelingan suaminya.

"ada saja jawapannya"

"anak Hj Nordin kan..." Maz tersenyum.

"pandai nak salahkan ayah pulak?.. dah makan belum?"

"dah dengan Mimi tadi"

“ayah nak Maz minta maaf dengan kamal.. walau suka atau tak, jangan buat orang macam tu tak baik" arah Hj.Nordin. dia tak mahu anaknya mengambil ringan hati dan perasaan orang lain.

“baik bos"

Hj. Nordin terus bangun meninggalkan anaknya. Maz tersenyum dia tahu ayahnya tak akan memaksa Cuma kadang-kadang mengikut perasaan.

"anak dengan ayah sama je" sempat puan Maznah menarik lembut hidung mancung anaknya. Berlalu mengekori langkah suaminya.

Majalah wanita dihelak satu persatu. Tiada yang menarik perhatiannya. Nak melukispun moodnya tak ada hari ni. dia memandang siling yang berwarna putih bersih. Macam ada sesuatu yang difikirkan tapi apa?..hishh nampak sangat aku ni tak boleh pakai nak fikir apapun tak tahu. Dari tadi dia hanya bersenang lenang di atas katil. Jauh dia terbang entah kemana.

"hah...menung apa tu?" pintu terbuka luas.

"Kak Lin ni tak reti nak bagi salam ke masuk bilik orang? Kalau Maz ada lemah jantung dah pindah tahu tak!!" katanya pura-pura marah. Dia tahu kakaknya sudah memberi salam, sengaja tak disuruh masuk.

"ehhh akak dah bagi salam dua kali tau...dia yang dok melayan perasaan"

"ek?" Azlin baring di sebelah adiknya. Dia suka masuk ke bilik adik bongsunya. cantik. pelbagai jenis lukisan membuatkan biliknya terasa tenang. Ditambah pula dinding dengan warna biru lembut. Damai.

"akak dengar ada yang lari ikut tingkap?"

"elehhh pura-pura tanya lagi..mesti reporter dah hantar report lengkap dekat akak kan?" siapa lagi kalau bukan mak kesayangan mereka. Apa sahaja tentang dirinya pasti akan dikongsikan dengan Azlin. Tak ada rahsia langsung.

"tak baik tau dekat mak macam tu.."

"hahh...kan betul mak dah cerita" Azlin tersenyum. Bijak adiknya memerangkap.

"kenapa adik akak buat macam tu?"

“saja nak buat cerita novel kisah seorang perempuan cantik terjun tingkap sebab takut dikawinkan" Azlin ketawa. Muka selamba Mazliana membuatkan dia geli hati.

“kenapa ayah tu asyik nak carikan jodoh untuk Maz? Padahal kak Lin dengan kak Ida tak kawin lagi? Nak suruh Maz Langkah tangga ke?"

"langkah bendullah"

"sama arr tu"

"alaa...ayahkan sayangkan adik akak ni mestilah dia nak yang terbaik untuk Maz..kalau Maz teliti betul-betulkan ayah tu macam tak adil kadang-kadang...mesti dia lebihkan Maz tengok maz tak kerja pun ayah ok je"

"alaaa maz ni bodoh sikit dari Kak Lin dengan Kak Ida" ada nada sayu di hujung kata-katanya. Bear besarnya dipeluk erat.

Memang sejak sekolah lagi kedua orang kakaknya akan membanggakan keluarga dengan keputusan yang cemerlang. Tapi dia?..bukannya tak andai tapi dia memang tak berminat nak belajar. Kalau semua orang pandai siapa pula nak jadi orang tak pandaikan? Ehh betul ke? Lantak arr...

"siapa kata adik akak ni bodoh?...dalam kita adik beradik Maz yang paling berbakat tau...keluarga kita bangga dengan Maz..tu tengok lukisan Maz tu...ada harga tau walaupun Maz conteng je" dia tersenyum. Kata-kata pujian itu membuatkan hatinya kembali mekar.

“Maz akak nak tanya sikit boleh?"

"sejak bila nak tanya minta kebenaran?" Mazliana memandang wajah kakak kesayangannya.

"kalau diberi pilihan lelaki macamana Maz suka?"

"wah soalan berani mati tu..dah habis fikir ke tadi nak tanya soalan tu? ke akak dah tak ada soalan lain nak tanya?" sengaja dilontarkan sindiran itu ke arah Azlin. Riak wajahnya serius tiada senyuman menghiasi wajah itu. Berlakon la apa lagi.melihat wajah serba salah kakaknya membuatkan dia tersenyum.

"kalau diberi pilihan lelaki macam abang johan tu mesti ditolak ke tepi dulu.."

"kenapa pula...apa kena mengena dengan abang Johan pulak?" tanya Azlin tak berpuas hati dengan kata-kata adiknya.

"ehh suka hatilah pilihan Maz bukan Kak Lin yang punya"

"emmm ok...teruskan" azlin akur.

"emmm macam ayah kot"

"hah??" Azlin terkejut.

"Macam ayah?" sekali lagi dia menyoal adiknya. Biar betul!! “ayah yang garang tu.." azlin membuat kenyataan berani mati..hishh buatnya dengar di ayah tak ke kena sekeh kepala aku ni. Dia tersenyum. Senyuman adiknya dipandang dia kembali duduk di katil. Mazliana memeluk erat bear pink kesayangannya.

"emmmm...dalam banyak-banyak lelaki dalam dunia ni ayah adalah contoh terbaik yang Maz pernah jumpa. Kak Lin tengoklah cara ayah layan kita, cara ayah sayang mak terutamanya emmm memang tokoh lelaki romantik..cara ayah cakap dengan orang...first men in world. Ayah buat kita respek dia bukan takut, hahhh tu arr lelaki namanya bukan macam abang johan tu"

"hoooo patutlah ramai kena reject, kenapalah maz tak suka sangat abang Johan tu?"

“entahlah...Dr.Johan tu macam trauma phobia dalam hidup maz ni tahu tak" Azlin ketawa kuat mendengar kata-kata adiknya.

“jadi maz tak suka akak kawin dengan dia?"

“emm...itu hak akak...lagipun yang penting akak bahagia"

“ni yang akak sayang adik akak ni...mari peluk sikit.." azlin memeluk erat tubuh adik kesayangannya. Mazliana mejerit rimas. Akhirnya kedengaran gelak tawa dua beradik itu.

Di sebalik pintu ada satu senyuman terukir. Perbualan anak-anaknya membuatkan hatinya terusik. Haji Nordin kembali dengan niatnya untuk minum air di dapur. Tapi senyuman masih mekar di bibir. Itulah kelemahannya dengan anak bongsunya itu. Ada saja yang menari rasa marahnya. Baru nak marah terus reda. Senyumnya saja dah membuatkan hati tuanya lega.
posted by Penulisan2u @ 2:35 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
19 Comments:
  • At 17/8/09 11:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aik...knp habis cam ni je ni?? it that nothing tak kena??..

     

  • At 17/8/09 5:53 PTG, Anonymous anon99 said…

    ha arr kat blog kak dya cite part ni panjang lgi....kenapa ek..pelik ni?? ke ada ep seterus ye? or smbg plak...dr cinta?

     

  • At 17/8/09 6:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best hihihihihi.........

     

  • At 17/8/09 9:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xabis arr part ni...

     

  • At 19/8/09 10:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm....best...slamber je si maz ni.. suka2..
    like this story..
    :)

     

  • At 20/8/09 7:38 PG, Anonymous akubudakbaik said…

    haiii...
    alamak...gile la maz ni heheheh...
    next N3 plz... best Dr cinta..
    bleh plak tgk mkn cite pasal kentut..
    go..go...

     

  • At 20/8/09 1:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dr.cinta...pakar cinta..hehehe tergelak aku seseorg bila bc..nasib baik boss de..klau x..hihihi..
    to dyadila akak sentiasa sokong...semua cite dya best..
    :?
    -kakmin-

     

  • At 20/8/09 1:36 PTG, Anonymous mimi said…

    next N3...plz...

     

  • At 20/8/09 7:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    SWETT JE CITE NI... BEZTT...

     

  • At 21/8/09 2:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bleh x???sape yg tahu blog k.adila...tulis kan blog dia..........sy nak tahu jg.please..........2222222222222

     

  • At 21/8/09 9:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blog kak dya http;//www.dydila.blospot.com
    bestt dr cinta...i like 3x...cepat2 ekk kak dya n3 bru...
    ehehehe..
    rindu...

     

  • At 22/8/09 3:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dr.cinta 5 plz...best..
    -dr.love23...

     

  • At 22/8/09 12:26 PTG, Blogger Farra Lollipop Bunny said…

    huhu... best2... keep up ur gud work my dear... i knw u will...

     

  • At 22/8/09 8:11 PTG, Anonymous MUNIRAH said…

    best arrr...first aku bc dh cinta...
    hope next part lg best... hehehe..
    pening dpt awek cm bdk maz ni...
    tp aku yakin akan de yg cairkan hati dia..:)

     

  • At 23/8/09 9:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    next ep. plz....

     

  • At 24/8/09 8:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Best...best...best..best....hehehe

     

  • At 25/8/09 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dr cinta 5...hehehe

     

  • At 28/9/09 10:44 PTG, Anonymous mr.han said…

    bila start baca cerita nie ok....... biasa..but hati terlonjank2 bila nak masuk episod 2, masuk jer episod 2 dah tak sabar what will happen in episod 3...tahniahlah kat u coz berjaya memikat dan mengikat hati i untuk terus membaca,.... i like so much ur tulisan...something yang jarang-jarang penulis yang dapat saya jumpa yang karyaNYA buat saya terus jd peminat setia..... syabas//... teruskan usaha anda...kerana anda baru menambah peminat anda....

     

  • At 1/8/10 3:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh ar..dr.cinta eh..klakr maz uwh..alwys skong karya akk

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group