BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Ogos 23, 2009
Novel : Cinta Bersegi-segi 1
Nama Pena : Renesfee Cullen

"Hanis! Cepatlah, woi! Kata nak main dengan kamiii...!!!" pekik Farhan dari luar rumah Hanis. "Sabarlah, wei!" balas Hanis, memekik juga. "Hanis, jaga suara tu, sayang..." ibu Hanis, Puan Sharmila menegur lembut. "Hehe! Sorry, Ma! Nis pergi dulu, ya!" ujar Hanis lalu mencium tangan ibunya. "Pa, Hanis nak pergi main dulu, yaaaa.... Sayang Papa!" Hanis mencium ayahnya sambil tersenyum. "Hah, main nanti jangan kasar-kasar sangat. Suka sangat bergaul dengan budak-budak lelaki," Tuan Hisham menggeleng-geleng kepalanya. Hanis keluar dan kelihatan Farhan sedang menunggu. "Woit, hari ini ada budak baru joinlah. Nama dia Danny, anak orang kaya. Dia baru pindah sini," Hanis hanya mendengar celoteh Farhan itu. "Nis?" panggil Farhan. "Apa dia?" jawab Hanis. "Kenapa kau suka main dengan budak-budak lelaki?" soal Farhan. "Hmmm... Kalau aku main dengan budak perempuan, bosanlah wei! Asyik-asyik main masak-masak, pengantin-pengantin... Tak mencabar langsung!" Hanis mendengus. "Sebenarnya kau tu yang kasar. Ala-ala tomboy gitu," Farhan ketawa. Hanis hanya tersenyum. Mereka tiba di padang bola. Hanis terlihat kelibat seorang lelaki yang tak dikenali sedang lincah beraksi di padang. 'Budak baru tu kot. Pandai juga dia main,' getus hati Hanis. "Woi, ni, Hanis dah datang. Jom start!" pekik Farhan. Amboi, suka sangat memekik budak-budak ni. "Hah? Budak perempuan ni? Gila ke? Dahlah lembik, ada hati nak ajak dia main! Pergi balik main mak-mak sana dengan budak-budak perempuan!" sindir Danny. Farhan memandang Hanis, merah padam muka sahabatnya itu. "Kau apa hal?!" Hanis menolak Danny dengan kuat dan Danny hampir jatuh. "Hei, perempuan! Kau ni memang tak layaklah main dengan kami! Pergi baliikkk..!!!" Danny sudah hampir meletup.

'Danny, dahlah. Budak ni selalu main dengan kamilah,' bisik Farhan. "Farhan, aku blah dulu. Tak ada mood nak main," ujar Hanis selamba. "Hah, kau orang tengok! Penakut ya amat! Aduh!" bola sepak milik Danny sendiri mengenai kepalanya. Dia berpaling, Hanis tersenyum sinis. Kemudian, Hanis berlalu pulang. "Woi, kau Danny... Kacaulah!" Farhan geram dengan tindakan Danny tadi. "E'eleh. Setakat perempuan, baik kau cari budak lelaki kaki bangku main dengan kita. Sekurang-kurangnya kita tak main dengan perempuan," Danny memandang rakan-rakannya di hadapan. Semua diam, terkaku. Kemudian, satu keluhan berat dilepaskan dan mereka beredar dari situ. Danny terpinga-pinga. "Tulah kau. Aku dah cakap, jangan herdik Hanis. Dia tu memang dah mempengaruhi budak-budak lelaki kat sini. Dia tu kasar!" Farhan mencapai basikalnya. "Aku tahu kau anak orang kaya. Tapi, duit tak boleh beli kawan, tak boleh cari kawan. Hanis tu, memang anak orang berada juga, tapi dia tak sombong. Dia bergaul je dengan sesiapa pun. Atas rayuan dia, ayah dia setuju nak beli padang ni untuk budak-budak main. Hanis tu memang kasar, tapi dia baik," Farhan menerangkan karakter Hanis dengan panjang lebar. "Umur dia berapa?" soal Danny. Farhan memandang Danny sambil tersenyum simpul sebelum menjawab. "Sama tua dengan kita, 16 tahun. Kenapa, kau jatuh cinta ke dengan dia?" Farhan ketawa dengan lawaknya sendiri. Danny menjelingnya. "Kau cakap dia tu kasar? Macam manalah aku boleh jatuh cinta dengan dia pula..." Danny tersenyum sinis.

"Mana tahu... Wakaka," Farhan menahan ketawa. "Woi, Farhan!" sapa seseorang. Suara tak garau langsung, tapi kasar. 'Mesti si Hanis,' teka Farhan. Dia berpaling. 'Dah cakap dah...' bisiknya sendirian. "Jom pergi rumah aku kejap," ujar Hanis sambil tangannya memegang sebuah buku. "Apa hal pula... Malaslah," Farhan membuat muka blur. Danny hanya memandang mereka berdua. "Alah, jomlah!" Hanis mendekati Farhan dan menarik tangan Farhan. "Danny, kau baliklah dulu! Aku nak pergi rumah Hanis kejap," Farhan melambai-lambai ke arah Danny. 'Kalau kau nak ajak budak berlagak tu, aku tak kisah. Asal dia jangan cakap dengan aku, tak payah cari masalah,' bisik Hanis. "Danny, nak ikut?" Farhan dan Hanis menghentikan langkah. "Boleh juga..." jawab Danny teragak-agak. Mereka berjalan menuju ke rumah Hanis. Kelihatan ibu dan ayah Hanis sedang menikmati minum petang di halaman rumah yang permai itu. "Eh, Farhan! Mari sini, mak cik sediakan kuih kegemaran kamu, bingka ubi. Makanlah," Puan Sharmila menguntum senyum. "Eh, yang ni siapa? Hanis, tak nak kenalkan kat Mama?" Puan Sharmila memandang anak perempuannya itu. "Ermm... Ni, aa... Farhan, nama dia apa? Lupa pula. Hehehe," Hanis tersengih. Baginya, tak perlu ingat nama budak berlagak macam tu. "Mak cik, pak cik, saya Danny. Baru semalam pindah ke sini. Papa saya kena tukar tempat kerja," Danny menghulurkan salam kepada Tuan Hisham. "Oh... Anak Encik Daniel tu, ya? Tu kawan baik pak cik. Dah lama kami berkawan," Tuan Hisham menguntum senyum. "Oh..." Danny mengambil tempat di sebelah Farhan. 'Tak sangka pula ayah kau dan ayah Danny kawan baik. Nanti, bila dah besar, kau orang berdua dinikahkannya pula," Farhan kemudiannya ketawa. Hanis memandang Farhan tajam.

"Hah, Farhan. Kenapa suka sangat tu?" soal Puan Sharmila. "Eh, tak ada apa-apa, mak cik. Ni ha, Hanis buat lawak," ujar Farhan sambil tersengih. Danny hanya memandang Hanis lama. Hanis yang cantik, kulitnya putih gebu, wajahnya mulus dan kepalanya dilitup dengan tudung berwarna kelabu. 'Cantik,' bisik hati kecilnya. Setelah selesai minum petang, kedua-dua jejaka itu pulang ke rumah mereka. Keesokannya, Danny dimasukkan ke sekolah yang sama dengan Farhan dan Hanis. "Danny, sila perkenalkan diri," Cikgu Suhaila selaku guru kelas 4 Astronomy tersenyum. "Hai, saya Muhamad Danny Amirul bin Muhamad Daniel Amin. Saya datang dari Johor. Tapi, saya tak kisah berkawan dengan sesiapa. Jadi, harap awak semua dapat menerima kehadiran saya di sini. Cewah, ayat skema pula," Danny tersenyum dan seisi kelas ketawa. Ada juga yang sengih-sengih. Para pelajar perempuan hampir terlopong mulut melihat wajah Danny. Sungguh kacak! Dahlah tinggi lampai... Hanya Hanis je yang kelihatan gelisah. "Okey, Danny. Awak pergi duduk tepi Hanis. Tempat tu dah lama menyepi, sejak perginya kawan baik Hanis, Farhana. Pergilah duduk," Cikgu Suhaila memandang Danny, lama. "Tak ada tempat kosong lain ke, cikgu?" soal Danny. Cikgu Suhaila menggeleng tegas. Danny, dengan separuh terpaksa mengatur langkah ke meja bersebelahan Hanis. 'Okey, kelas. Cikgu ada meeting, jadi terpaksa pergi dulu," Cikgu Suhaila terus keluar dari kelas. "Farhan! Kau duduk sini, boleh?" soal Hanis. "Apa hal pula?" soalan berbalas soalan. "Tak selesa pula rasanya duduk sini. Lagipun, kau 'kan kawan baik orang sebelah aku ni. Tolonglahh..!!!" walaupun seisi kelas mendengar perbualan itu, mereka langsung tidak mengendahkannya. "Yalah... Yalah..." jawab Farhan. "Woi, Fiq! Aku duduk belakang kau, eh! Berbahagialah engkau di sebelah Hanis! Muahaha!" Farhan tersengih.

Syafiq Faisal, kawan baik Farhan. Boleh tahan juga kacaknya, tapi sedikit pendiam. Sedikit je, tak banyak. Hahaha. 'Sorry, eh, Fiq! Aku terpaksa... Aku tak sukalah duduk tepi budak Danny berlagak tu,' bisik Hanis. Syafiq hanya mengangguk. Dia tahu semua kejadian yang berlaku petang semalam, Hanis gaduh dengan Danny. 'Kau okey aku duduk sebelah kau?' soal Hanis. 'Okey jee... Tak kisah. Asal Farhan dekat dengan aku. Hahaha, macam kekasih pula kami ni, ya!" Syafiq tersengih. Apabila waktu rehat tiba, Hanis hanya memakan bekalannya di dalam kelas. Dilihatnya Danny seakan sakit. Dia menekan-nekan perutnya. "Danny, kau okey?" soal Hanis tanpa mengingati kisah semalam. Danny hanya diam, masih menekan-nekan perutnya. "Aku tanya ni..." Hanis hanya memandang Danny. "Aku...erk...aku ada gastrik," Danny menahan sakit. "Kau tak bawa bekal? Tak beli di kantin?" soal Hanis sambil mencapai bekalnya. Danny menggeleng. "Dompet...a...aku hi..lang.." Danny masih lagi kesakitan. "Nah, makan bekal aku ni. Nasi goreng mak aku buat. Sedap tau," Hanis menghulur bekalnya. Danny menggeleng, sebenarnya malu. "Kau...nak makan...apa...er...nan...ti?" Danny memandang Hanis. "Makanlah. Aku tak apa, aku tak ada gastrik. Hehehe. Nanti sakit kau melarat, susah pula," Hanis menghulurkan satu suapan kepada Danny. Nasib baik pakai sudu. Danny terkedu. Menyesal pula hina Hanis semalam. Dia teragak-agak membuka mulutnya. Farhan yang baru masuk kelas menyaksikan kejadian itu. Syafiq yang baru muncultersenyum. Mereka berdua pura-pura batuk. Hanis tersentak. "Err... Makan sendirilah pula, ya!" Hanis tersengih, malu gila! Syafiq duduk di tempatnya. 'Romantik gila aku tengok kau orang tadi,' bisik Syafiq. Hanis hanya tersengih.

"Hanis, nah bekal kau," Farhan mencampak bekal Hanis atas meja perempuan itu. Kemudian, dia berlalu begitu saja. "Danny, sakit lagi ke?" soal Hanis. Danny menggeleng. Setelah tamat pembelajaran pada hari itu, Hanis kelihatan sedikit pucat. "Kau okey, Nis?" soal Syafiq. "Okey..." jawab Hanis, mamai. "Hmmm.... Betul?" soal Farhan pula. "Yaa...." Hanis mencapai beg galasnya. Dia melangkah perlahan keluar kelas. Setelah mendengar Hanis dalam keadaan okey, Farhan dan Syafiq sibuk berbual. Danny juga ikut serta dalam perbualan itu. Hanya mereka bertiga yang belum pulang. "Gedebukk..." Farhan, Syafiq dan Danny tersentak. "Bunyi apa tu?" soal Syafiq. "Macam orang jatuh je..." Farhan menduga. "HANIS!" terbelalak mata Danny melihat Hanis kaku tidak bergerak atas lantai betul-betul tepi pintu. Ketiga-tiga jejaka itu mendekati Hanis yang terbaring kaku. "Ini semua mesti salah aku... Kalaulah aku tak sakit tadi, mesti dia tak bagi bekal dia. Mesti dia perut dia tak kosong," Danny mengeluh. "Wei, bukan salah kaulah. Dah, tak payah salahkan diri sendiri," Syafiq menepuk-nepuk belakang Danny. Danny kemudiannya mengangkat Hanis ke bilik sakit yang hanya setingkat dengan kelas mereka. Farhan hanya diam. Biasanya dia yang banyak celoteh. "Awak semua ni siapa?" tanya seorang guru yang bertugas. "Saya Danny. Kawan sekelas Hanis. Ni Syafiq, dan ni Farhan," Danny menunjukkan riak wajah yang kebimbangan. "Oh. Hanis tu cuma perut kosong je. Sebab tu dia pengsan. Lepas ni, bawa dia pergi makan ya," guru yang bertag nama Khalida itu tersenyum. "Ha, tu dia dah sedar. Hanis, kawan-kawan kamu nak belanja kamu makan ni," Puan Khalida tersenyum lagi. Farhan, Syafiq dan Danny tersengih melihat Hanis menggaru-garu kepalanya. "Jomlah...!" Farhan menarik tangan Hanis. Danny menjeling. 'Aku pengsan ke?' bisik Farhan. "Hmm..." jawab Farhan, melepaskan tangan Hanis. Hanis dapat rasakan Farhan semakin dingin dengannya. Ah, biarlah.

"Kenapa Cikgu Khalida cakap kau orang nak belanja...er..aku?" Hanis memandang Farhan dan Danny. "Aku balik dulu!" Farhan terus menghilangkan diri. "Tak ada siapa nak belanja kau. Perasan!" Danny mencebik dan terus berlalu dari situ. Syafiq terkebil-kebil memandang dua rakannya itu. "Kau okey?" soal Syafiq. "Aku okey, tapi tak tahulah kalau kawan-kawan kau tu okey ke tak... Pening aku. Jom, balik," Hanis beriringan dengan Syafiq menuju ke pagar sekolah. Kelihatan Farhan dan Danny juga sedang menunggu pemandu masing-masing menjemput. Hanis tidak mempedulikan mereka. "Wei, aku lintas dulu, eh. Nanti ayah aku ambil kat seberang sana," Syafiq melambai-lambai ke arah Hanis. Dia terus melintas setelah mendapati tiada kereta yang sedang lalu-lalang. Tiba-tiba, sebuah kereta meluncur laju ke arahnya. Tanpa sempat dielak, "GEDEBUMMM...!!!" Syafiq terpelanting jauh. Hanis terduduk. Farhan dan Danny tergamam. Pemandu kereta yang melanggar Syafiq itu berhenti, namun setelah melihat keadaan Syafiq, dia cabut lari. "SYAFIQ...!!!!!!!!!!!!!!!!!" jerit Hanis. Air matanya sudah bercucuran keluar. Dia mendekati Syafiq yang dibasahi darah itu. Baju sekolah putih yang dipakainya langsung tiada warna putih. Merah! Merah semerah-merahnya! Kepala Syafiq diletakkan ke atas ribanya. "Fiq... Sabar, Fiq. Nanti ambulans datang," Hanis mengesat air matanya. Farhan sedang menelefon ambulans di pondok telefon berdekatan manakala Danny hanya memandang. Syafiq lemah tiada berdaya. "A...ak...aku...cin...cintakan kau, Fiq!" Hanis menangis lagi. Syafiq kemudiannya terpejam matanya. "SYAFIIIIIIQ.....!!!!!!!!" jerit Hanis sekuat hati. Dia menangis teresak-esak.

Seketika kemudian, ambulans tiba. Syafiq dikejarkan ke hospital, namun apakan daya. Allah itu Maha Kuasa. Dia telah mengambil Syafiq untuk selama-lamanya. "Jangan khuatir, tuan. Kami pasti mencari orang yang melanggar anak tuan. Kami janji," seorang anggota polis bercakap dengan ayah Syafiq, Taufiq. Mata Hanis bengkak. "Hanis..." panggil Farhan perlahan. Dia memegang lembut bahu Hanis. Hanis menepis tangan Farhan dan pergi dari situ. "Hanis!" panggil Danny pula namun tidak dihiraukan. "Kak Fiqah!" Hanis memeluk kakak Syafiq, Shafiqah. Kedua-duanya menangis. Hanis agak rapat dengan Shafiqah memandangkan dia seorang anak tunggal. Dan, Shafiqah jugalah tempat Hanis meluahkan perasaan. Shafiqah tahu perasaan Hanis terhadap adiknya, Syafiq, tetapi dia hanya mendiamkan diri. Hanis sendiri yang menyuruhnya merahsiakan hal itu. "Hanis dah beritahu Syafiq?" soal Shafiqah. Hanis mengangguk. "Bila?" soal Shafiqah lagi. "Tadi...masa Syafiq tengah nazak, darah dia banyak sangat. Hanis takut. Hanis beritahu Hanis sayangkan dia," Hanis sudah reda tangisannya. "Hanis, sayang!" Puan Sharmila tiba di hospital. Hanis memeluk ibunya. Setelah selesai semuanya, Hanis dan keluarganya pulang ke rumah. Hanis hanya mendiamkan diri. "Syafiiiiq!!!!!!" jerit Hanis, tengah malam. Dia mengigau. Kemudian, dia menangis. Ibunya memasuki biliknya. "Hanis? Sayang okey?" Puan Sharmila memeluk anaknya tatkala melihat Hanis menangis. "Dahlah. Tidur... Esok nak pergi sekolah, 'kan?" Puan Sharmila mengusap-usap kepala anaknya itu. Cewah, kalah budak 6 tahun! Biasalah, anak tunggal, umur 16 pun masih dimanjakan. Hehehe!

Esoknya, Hanis melangkah masuk ke kelas dengan lemah. Dia duduk di tempatnya, sebelah arwah Syafiq. Dia hanya memandang tempat Syafiq. Kemudian, dia mengeluh. Sebentar kemudian, Puan Suhaila masuk ke kelas dengan wajah muram. Semua pelajar dalam kelas 4 Astronomy riuh-rendah, kecuali Farhan, Danny dan Hanis. Mungkin semuanya tak tahu akan pemergian Syafiq. Yalah, tak ada orang beritahu. "Bangun!" ketua kelas, Fazrin mengucapkan selamat pagi kepada Puan Suhaila. "Okey, kelas. Hari ini ada satu berita yang mengejutkan. Erm... Syafiq... Dia dah tak ada," Puan Suhaila menitiskan air mata. Hanis yang mula-mula hanya sebak terus menangis teresak-esak. Danny dan Farhan menunduk. Seisi kelas tergempar. Ada yang berwajah sedih, ada juga yang menangis. Mana taknya, Syafiq tu teramatlah baik. Selalu tolong orang. Tak pernah sakitkan hati orang. Bijak pula tu! Seorang pelajar lelaki melangkah masuk. Dia bercakap-cakap dengan Puan Suhaila. "Okey, kelas. Kalau semalam kita ada pelajar baru, Danny, hari ini kita ada Irfan. Irfan, perkenalkan diri," Puan Suhaila memaksa dirinya untuk senyum. "Assalamualaikum, semua. Saya Wan Irfan bin Wan Irsyad. Harap semua sudi berkawan dengan saya," Irfan menguntum senyum. "Irfan, memandangkan tak ada tempat kosong lain, awak kena duduk sebelah Hanis. Hanis, awak okey?" Puan Suhaila memandang Hanis yang bengkak matanya. Hanis mengangguk. "Tempat tu memang tiada orang ke, cikgu?" soal Irfan. "Sebenarnya ada... Tapi, orang tu dah 'pergi'," Puan Suhaila menunduk. Irfan sedikit hairan apabila melihat seisi kelas menjadi muram. Dia menuju ke tempat sebelah Hanis. Dia memandang Hanis dengan senyuman tanda perkenalan.

Waktu rehat, semua pelajar turun ke kantin untuk makan. Hanya tinggal Hanis berseorangan dalam kelas. Irfan yang hanya mengambil angin di tingkat itu masuk ke dalam kelas. "Eh, awak! Tak makan ke?" Irfan langsung tidak tahu nama Hanis. Hanis hanya memandang Irfan, kemudian dia tunduk. "Nama awak siapa?" soal Irfan. "Hanis. Faizatul Hanis," Hanis menjawab ringkas. Irfan mengangguk-angguk. "Hanis tak makan?" soal Irfan lagi. Hanis menggeleng. "Puasa?" sekali lagi Hanis menggeleng. "Habis?" Irfan pelik dengan perangai Hanis. Hanis tidak menjawab. Seketika, Danny dan Farhan masuk ke dalam kelas. "Hanis..." panggil Farhan. Diam. "Hanis!" panggil Danny pula. Dia sudah tidak tahan dengan perangai Hanis yang asyik mendiamkan diri sejak peristiwa Syafiq dilanggar lari semalam. 'Jangan kasar sangat, wei...' bisik Farhan. "Apa hal pula? Dia 'kan kasar, takkan kita tak boleh kasar-kasar dengan dia?! Benganglah kau ni, Farhan! Woi, Hanis! Takkan sebab Syafiq bodoh tu mampus, kau tak nak kawan kita orang?!" Danny mendengus marah. Irfan hanya memandang. "Kau... APA HAL?!" Hanis menolak Danny. Air matanya bercucuran. Merah padam muka Danny menahan marah. Irfan dan Farhan hanya memandang. Danny bangun dan memegang kedua-dua bahu Hanis. Kemudian, dia menolak Hanis hingga Hanis jatuh ke belakang dan kepalanya terkena bucu meja. "Kau memang kena diajar! Orang yang dah mati tu, dahlah! Kami ni nak minta maaf! Lagipun, bukan salah kami Syafiq kau tu mati!!" Danny semakin berapi. "Danny!" Farhan menegah Danny daripada melakukan sebarang perkara yang bakal memburukkan keadaan. Irfan membantu Hanis bangun. Ternampak kesan tompokan darah di tudung putih Hanis. "Dahlah, wei. Tak eloklah gaduh-gaduh macam ni," Irfan cuba meredakan keadaan. "Kau siapa, hah?!" Danny makin naik angin.

bersambung...
posted by Penulisan2u @ 4:55 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 24/8/09 8:26 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    giler bestnk mampos
    citer macam nie baru best bnyk konflik
    upload selalu yer

     

  • At 24/8/09 11:42 PG, Anonymous emilhlovate@hotmail.com said…

    baru nak baca...tp, x der mood pulak...
    sbb, berserabut sgt laa....
    bler dah ade mood nak bc nnti, sy bcelah...

     

  • At 24/8/09 2:59 PTG, Blogger miera_nasako said…

    crite nie besh..
    cepat ler sambung ekk...

     

  • At 25/8/09 11:31 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cpt lar smbung
    best yg amat citer nie

     

  • At 15/3/11 11:13 PG, Blogger tE'a n0n CHe said…

    citer nih maca citer budak darjah empat..bukan tingkatan 4..serius..sila betulkan dan sesuaikan susunan ayat2 anda yg menetapi jangka umur og yg dalam cerita ni...btw,ceritani bes...

     

  • At 28/7/11 9:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    npew tiada selang ato lgkh? mengelrukn pmbce.

     

  • At 3/3/12 6:56 PTG, Anonymous Nor Alyaa said…

    bestlh cte ni....cpatlh smbungannya xsbar nk thu ksah slnjutnya heheheh

     

  • At 29/9/12 1:35 PTG, Blogger maisya said…

    mcm karangan SPM....x ada lgkau baris pning la nak bca...crita best tpi bdi bosan sbb tulis rapat2..keliruu...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group