BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Warkah Cinta
Nama Pena : norshiemah

‘Anak teruna seberang titi,
Hendak pergi ke tanah jawa,
Hidup ini kian bererti,
Kehadiran adinda pengubat jiwa.

Suria melipat surat yang baru diterimanya petang tadi. Sebelum dia menyelak buku makroekonomi dia terlihat sampul surat berwarna ungu tertera namanya. Suria mengerut dahi seribu. Dia tidak tahu siapakah gerangan yang menghantar surat kepadanya. Tanpa pengirim dan tanpa kata-kata cuma pantun yang menghiasi isi kandungan surat itu.
Pada mulanya dia berkali-kali membaca mana penerima. Dia takut ada yang tersalah hantar. Namun akhirnya dia membuka apabila nama Suria Bin Ahmad 6 Atas 2 tertera pada sampul surat itu. Suria menggarukan kepala yang tidak gatal. ‘Siapa pulak yang gatal nak main-mainkan aku ni?’ Mata Suria terus kepada nama pengirim. HANG TUAH? Sudah, siapa pulak Hang Tuah di zaman sains dan teknologi ni? Ini mesti Hang Tuah bijak pandai dalam sains. Kalau tidak takkan dia hantar surat ni dengan menggunakan komputer?
Mata Suria masih lagi dengan surat yang diterimanya. Kalau surat ni ditulis dengan tangan boleh juga dia membandingkan dengan tulisan pelajar di dalam kelasnya. Ini bertaip dengan komputer. Siap dengan tulisan Roman lagi. Suria menggeluh keras.
"Wah, mengeluh nampak. Kenapa? Banyak sangat ke kerja sekolah yang perlu disiapkan?" Tanya Wardina tiba-tiba. Suria memandang sahabatnya di katil sebelah. Tanpa menjawab pertanyaan dari Wardina, Suria menyerahkan surat yang diterimya. Wardina pula tanpa meminta izin terus membaca dan ternyata sabahatnya itu terkejut.
"Bila masa pulak kau ada secret admire ni?"
"Banyaklah kau punya secret admire. Aku tengah runsing siapa yang bagi surat ni, kau pulak buat lawak anatarabangsa."
"Yelah, setahu aku kau ni bukanlah minah cintan. Minah ulat buku adalah. Ni, jantan mana pulak yang syok dekat kau ni?"
"Itulah yang aku tengah pening ni. Kau tahu tak siapa yang bagi?"
"Manalah aku tahu. Kalau aku tahu, baik dah lama aku bagi tahu, sebab kau tak tahu, jadi aku pun tak tahu. Entah-entah kau tahu tak? eh, apa yang kau cakap ni?"
Suria mencapai surat dari tangan Wardina dan terus menyemadikan di dalam buku.
"Dahlah Dina, buat apa kita nak pusing kepala. Buat bodoh jelah. Nanti kita yang pening dia pulak riang." Suria seakan mengalah. Dia sudah buntu untuk mengetahui siapakah pengirim yang bernama Hang Tuah itu.
"Takkan kau tak nak tahu siapa yang berikan kau surat tu? Kalau aku, akan ku cari sampai ke lubnag cacing. Tak kiralah apa saja caranya." Ujar Wardina sambil mencebikkan bibirnya.
"Buat masa sekarang ni aku nak tumpukan perhatian pada STPM yang bakal aku duduki. Aku tak nak gagal disebabkan oleh makhluk yang bernama Hang Tuah ni."
"Takkan sikit pun kau tak nak ambil tahu?" Pujuk Wardina yang seakan memberikan ruang kepada Suria untuk menyiasat.
"Dah, jangan nak pujuk aku pulak. Ni, kalau aku siasat siapa Hang Tuah di zaman millennium sudah pasti aku akan gagal dalam STPM nanti."
"Kita tunggu dan lihat. Aku takut kau yang tak tidur malam nanti terkenangkan Hang Tuah." Sindir Wardina sambila tersenyum. Suria tidak mengiakan sebaliknya dia terus meninggalkan kawannya itu sendirian.
Walau pun tidak mahu mengetahui siapakah Hang Tuah yang telah memberikannya surat, namun di dalam kelas namun dia cuba menjadi pemerhati. Pelajar lelaki di dalam kelas ni bukanya ramai sangat, cuma 4 orang saja. Tapi itu sudah cukup membuatkan Suria pening kepala. Kehadiran surat dari ‘panglima Hang Tuah itu benar-benar membuat dia keliru.
Siapakah Hang Tuah? Adakah datang dari kelasnya atau pun dari kelas lain? Suria mula bermain dengan teka-teki. Firdaus? Tak mungkin. Dia budak geografi. Tak mungkin dia yang tulis pantun tu. Syharin? Lagilah keluar dari senarai. Dia dah ada affair dengan si Halina. Takkan dia nak main kayu tiga. Nasir? Budak rock tu? Mana dia suka dengan jiwang-jiwang ni. Nazli? Ustaz 6 Atas 2? Tak mungkin. Mana dia nak campak si Dayang adik angkat dia tu?
"Eh, Suria kenapa dengan kau sejak tadi aku tengok bukan main lagi kau tenung anak muda dalam kelas ni. Kenapa? Kau nak tahu siapa Hang Tuah?"
Suria senyap.
"Bukan ke kau kata kau tak nak tahu siapa Hang Tuah tu? Sekarang kau dah pandai pandang anak teruna orang."
"Hish! Kau ni janganlah cakap kuat sangat." Suria mula rasa tidak senang hati. Dia mencubit lengan Wardina. seolah-olah tidak mahu orang lain tahu yang dia sedang mencari siapakah sebenarnya Hang Tuah.
"Aku binggung betullah. Sampai sekarang aku masih lagi tak tahu siapakah Hang Tuah yang dah kacau hidup aku. Agak-agak kau mungkin ke dari kelas yang lain?" Tanya Suria yang cuba mendapatkan pendapat dari rakannya itu.
"Entah-entah ada orang saja nak mempermainkan kau. Manalah tahu, kan. Kau the best student mesti ada yang dengki dengan kau."
"Susah aku nak cakap, Dina. Semalam dia berikan aku surat lagi. E… kalau aku tahu siapa Hang Tuah tu, nahas aku bebel kat dia."
"Itu cakap kau. Entah-entah bila kau dah jumpa dengan dia, lidah kelu seribu bahasa." Usik Wardina dalam tawa. Suria juga turut ketawa. Walau pun dia tidak menyenangi akan kedatangan warkah ungu itu, namun dia tetap ingin tahu siapakah milik disebalik pengirim surat itu.
"Betul ke kau nak siasat?" Pertanyaan dari Wardina itu membuatkan Suria tersentak. Siasat? Perkataan itu terus meluncur dari bibir Wardina.
"Entahlah. Bila nak kenangkan sekarang ni memang aku nak tahu siapa orangnya. Tapi bila aku kenangkan masa akan datang, aku malas pulak nak fikirkan. Nanti Hang Tuah kemana, STPM ke mana."
"Aku rasa esok lusa mesti dia penat berikan surat untuk kau. Kau lupakan jelah. Memang aku mula-mula ingat nak siasat juga, tapi bila kenangkan bebudak lelaki dalam kelas ni memang ramai, aku rasa tak ada adventure langsung. Dahlah tu, jangan difikirkan sangat. Nanti kau juga yang sakit."
Memang ada benarnya kata-kata Wardina itu. Mana tahu esok lusa dia tidak akan dapat warkah itu lagi. Sudah tentu dia akan kering idea untuk mencipta perempuan. Namun persoalannya, adakah Hang Tuah itu benar-benar seorang lelaki?
Suria memandang ke belakang di saat dia mendengarkan bebelan dari Nazli.
"Kenapa dengan kau ni Nazli, aku tengok muka kau dari tadi macam tempoyak basi. Masam je." Tegur Nasir. Nazli melepaskan keluhan perlahan. Suria masih lagi menjadi pemerhati.
"Tu, si Dayang. Dia punnya berani ada ke patut dia cakap dengan mak aku yang dia nak kahwin dengan aku. Buat malu aku je." Luah Nazli.
"Habis mak kau cakap apa?"
"Dia gelakkan akulah. Budak tu, siang malam suka buat aku susah. Nak makan ubat pun tanya aku dulu. Dia bukannya budak 4 tahun."
"Kau terus-teranglah dengan dia."
"Puas aku cakap dengan dia. Aku cuma anggap dia macam adik aku sendiri. Tapi dia tak nak dengar."
"Itulah dari dulu lagi aku dah cakap. Buat susah je ambik adik angkat ni. Tapi kau tak nak dengar. Sekarang siapa yang susah? Jangan kata aku tak berikan peringatan pada kau. Itulah, adik angkat…. Adik angkat sekarang dah terangkat." Nazli menggelengkan kepala. Dia sudah buntu untuk melepaskan diri dari Dayang sering kali mengekorinya. Menyesal pula dia berjanji untuk menjadikan Dayang sebagai adik angkat.
Suria mendengarkan perbualan Nazli dan Nasir sambil dia berfikir. Dia mula menyusun kemungkinan. Nazli? Mungkinkah dia? Tapi…. Ah! Tapi lagi. Suria kemudiannya memandang ke arah Syahrin yang wajahnya kelihatan sugul. Mungkinkah dia bergaduh dengan Halina? Hish! Kenapa pulak ni? Buat andaian yang bukan-bukan? Argh!!!!! Tolong.
Suria menggarukan kepala yang tidak gatal. Dia menghempaskan badan di atas katil sambil mencapai buku Sejarah 2. Dalam erti kata dia ingin menyelak untuk membaca sepucuk surat jatuh di badannya. Warkah ungu itu lagi. Suria hanya sekadar memandang. Hatinya mula berbelah bagi. Nak baca atau tidak?
Akhirnya Suria tekad. Dia membuka surat itu dan seperti biasa hanya ada serangkap pantun.
‘Salam diutus di hari lebaran,
Budi tersemai di bawa mati,
Hati teruna penuh debaran,
Melihat adinda pujaan hati.
Ah! Hang Tuah ni memang sudah gila barangkali. Makin lama makin menjadi. Suria hampir mengalirkan air mata. Siapakah mempermainkan hidupnya? Mahu sahaja dia menjerit. Geram, marah semuanya berbaur. Mahu sahaja dia menjerit bertanyakan kepada semua rakan di dalam kelas siapakah yang memberikannya surat itu. Tidak! Sudah pasti tiada siapa yang mengaku.
Wardina masuk ke dalam dorm sambil memerhatikan Suria yang jauh mengelamun. Dia menggelengkan kepala. Apalah nak jadi dengan kawan aku sorang ni. Asyik termenung je sejak akhir-akhir ni.
"Oi! Teringatkan hero Hang Tuah ke?" Sergah Wardina.
"Engkau ni Dina, kalau bercakap tu berlapik sikit boleh tak?" Suria sedikit terasa akan pertanyaan Wardina itu tadi.
"Aku tengok kau sekarang ni dah lainlah Suria. Asyik termenung panjang je aku tengok. Nampaknya kau sudah jatuh hati dengan Hang Tuah." Serkap Wardina lagi.
"Gila kau. Kenal tidak, jumpa tidak mana boleh aku jatuh cinta dengan dia? Kau tu, jangan nak buat cerita pulak ye."
"Yelah, dari pantun dan madah yang dia beri. Apa yang dia kata pada kau hari tu? ‘Engkau sinar dalam hidupku’? Syahdu tu. Kalau aku pun cair mendengarnya." Ujar Wardina.
"Tapi aku tak puas hatilah. Selagi aku tidak tahu siapakah dia Hang Tuah yang sebenarnya. Budak lelaki di dalam kelas kita bukannya ramai sangat. Cuma 4 orang je. Itu pun aku masih lagi tak boleh nak agak. Bijak betul Hang Tuah ni simpan rahsia dia."
"Ala dia pun takut nak buka pekung di dada. Mungkin dia segan akan dikata atau pun dia takut kau akan marah dia. Tapi… bagus juga ada secret admire ni."
"Best apa? Tak tidur malam adalah. Dok bertanyakan siapa Hang Tuah di zaman moden ni."
"Agaknya sampai bilalah dia nak tulis surat. Aku tengok dia tak jemu bagi kau sampul ungu tu. Makin lama makin kerap pulak aku tengok dia bagi kau surat." Suria mengangguk perlahan. Dalam diam dia mengiakan kata-kata Wardina itu. Dia sedar akhir-akhir ini dia sudah mula menantikan surat itu.
"Entahlah Dina, biarlah dia. Aku yakin lama-kelamaan berhentilah dia tu. Tapi nak tahu juga siapa dalangnya. Tak jemu tulis surat dan pantun."
"Agak-agak kau, siapa dia?" Nah! Itu dia soalan maut Wardina tujukan kepada Suria.
"Entalah aku. Lagi aku fikirkan lagi buntu otak kepala aku. Kau ada idea?" Tanya Suria kepada Wardina. Saja untuk dia bertanya jika tahu siapakah yang menghantar surat kepadanya.
"Kalau aku tahu tak adalah aku nak tanya kau."
"Nak kata Syahrin aku rasa tak mungkin. Bukankah dia dah ada buah hati? Si Halina tu, mana nak letak?"
"Aku rasa itu hanya sementara. Sebab gossip yang aku dengar dia dengan Halina tengah perang besar. Aku tengok pun si Syahrin tu pun asyik termenung je."
"Atau pun Nazli?" Serkap Suria meminta pendapat dari Wardina.
"Mungkin."
"Tapi aku rasa tak mungkin. Sebab apa, si Dayang tu bukan main kontrol dia. Ada ke patut nak makan ubat pun dia sanggup datang jumpa dengan Nazli?"
"Itu ada potensi nak berikan kau surat." Fikir Wardina.
"Macam mana pulak dengan Nasir si budak kepala rock tu?" Perbincangan mereka bertambah hangat. Suria dengan penuh harapan agar dapat mengetahui siapakah Hang Tuah sebelum dia mengakhiri persekolahan di sini. Sudah pasti bila rahsia tidak dapat dirungkai, rahsia akan kekal rahsia.
"Dia…. Aku tengok sekarang ni dah tak ada nyanyi lagu XPDC atau Search, tapi dah pandai menyanyikan lagi Anuar Zain. Itu yang aku keliru. Macam mana dia dia boleh berubah sekarang ni. Yang pasti kepala gila-gila dia dah hilang entah kemana. Susah sangat nak dengar dia nyanyi lagu yang nak terkeluar anak tekak. Entah-entah dia tak?"
"Takkan sampai macam tu sekali? Ini yang buat aku pening kepala ni. Mereka semua ni nak sabotaj aku supaya gagal dalam peperiksaan ke?" Suria sudah mula putus asa.
"Tinggal lagi seorang. Si Firdaus. Aku tengok dia ni bukan main ceria lagi sekarang ni. Bila aku tanya dia tak nak jawab. Dia kata dia dah ada jumpa mata air. Sebab itu aku syak dengan dia." Berbular biji mata Suria mendengarkan kata-kata Wardina itu.
"Kau jangan nak buat cerita pulak. Si Firdaus tu tengah bercinta dengan si Gayah budak 6 Bawah 1."
"Ye ke? Macam mana aku boleh tak tahu? Wah! Aku ingat aku yang ekspress, tapi aku lagi advanced dari aku. Kau boleh tahu sebelum aku."
"Ala…. Aku malas nak hebohkan. Nanti dia kecik hati pulak. Sebab itu aku tak kisah yang dia berubah. Sebab aku pasti bukan dia yang hantar."
"Hish! Pelik juga dengan kes kau ni Suria. Apa kata kita report je kat polis. Biar dia siasat siapa yang punya angkara." Cadang Wardina sambil menganggukkan kepala.
"Dah, kau jangan nak mengada-ngada. Banyak lagi kes diaorang tu nak fikir. Aku dah surrender nak tahu siapa Hang Tuah ni. Tapi….."
"Tapi apa?" Wardina merapatkan dirinya seolah ingin tahu.
"Aku dah jatuh hatilah."
"Dengan Hang Tuah? Kau ni biar betul. Entah-entah dia saja nak kenakan kau. Kau pula yang terhegeh-hegeh kat dia. Aku rasa kau ni kena bawa berubat. Mana tahu nanti kalau kau jawab STPM nanti kau tulis nak Hang Tuah sampai 10 muka surat. Suria, aku rasa biarlah lupakan dulu tentang Hang Tuah tu. Kalau dah jodoh tak kemana."
Suria termenung dan memikirkan akan kata-kata Wardina itu tadi. Memang dia ingin melupakan. Namun setiap kali ingin dilupakan, setiap kali itulah warkah berwarna ungu itu ditatap.
STPM bakal menjelang tidak lama lagi. Suria mengambil keputusan untuk belajar bersama dengan Wardina demi ingin melupakan pengirim misteri itu. Namun ia tidak lama berkekalan. Warkah ungu itu datang lagi.
‘Tumpang teduh di tepi perigi,
Menanti sahabat untuk bersua,
Walau ke mana adinda pergi,
Bawalah hati ini menyusur jua.
Argh!!!!! Sudah sah. Tak lama lagi boleh masuk hospital jiwa aku di buatnya. Mahu sahaja Suria menjerit. Tapi tidak terluah. Sudah berkali dia bertanyakan kepada rakan pelajar lelaki di dalam kelas namun tiada siapa yang mengaku. Ialah. Siapa nak mengaku. Nak kontrol macho konon. Tak gentleman langsung. Suria melipat semula surat itu dan segera ingin melupakan warkah itu. Dia mesti bangkit agar tidak akan kecundang di medan peperiksaan.
Suria menghela nafas lega setelah kertas Pengajiam Am 2 yang berlangsung 2 jam lalu kini telah selesai. Dia bersama dengan Wardina meninggalkan dewan peperiksaan sambil bersalam dengan rakan-rakan lain. Di dalam diam Suria menyimpan harapan agar hari ini segala pertanyaan akan terjawab. Namun hampa, bukan sahaja jawapan malahan juga warkah yang selalu singgah di halaman bukunya juga tiada. Dia tahu Hang Tuah yang selama ini menjadi pengirim misteri akan kekal sebagai satu rahsia.
Akhirnya Suria berlalu dengan harapan dan angan kosong yang pastinya dia sendiri tiada jawapan. Suria masih lagi berpaling ke arah Sekolah Dato’ Bentara Dalam sebagai lambaian terakhir. Mungkin ini kali terakhir dia menjejaki di sekolah itu dan selepas ni nasih lagi jauh perjalanan yang perlu dia terokai. Sudah pasti warkah ungu akan terkubur selepas ini.
Sepuluh tahun sudah berlalu. Kini, Suria sudah pun menjadi seorang pendidik. Dan berita terkini adalah dia sudah disuting orang kini. Ya, Suria sudah menjadi tunangan orang akan bergelar isteri tidak lama lagi. Walau pun tidak pernah bercinta, namun Suria sedar bahawa percaturan jodoh dari keluarga memberikan keistimewaan yang tersendiri. Berkatdan restu dari orang tua, Suria tekad untuk belajar menyayagi dan menyintai tunangannya. Biar pun tidak pernah berjumpa, namun dia yakin akan jodoh yang diaturkan oleh keluarga.
Pintu bilik diketuk berkali-kali. Suria membuka pintu dan ternyata wajah ibunya menghiasi ruang matanya. Halimah menghulurkan sepucuk surat yang ternyata membuatkan Suria terkejut.
"Ini ada orang beri kamu surat." Suria menyambut surat itu dengan penuh rasa getaran. Suria membuka surat dan sekali lagi dia terkejut akan surat itu dipenuhi dengan tulisan tangan.
‘Duduk berdua di pohon jati,
Duduk bersama penuh cerita
Kasih adik kusimpul mati,
Seiring bersama dimahligai cinta.
Tatapan buat adinda ku sayang….
Buat pertama kali maaf kiranya terlalu lama menantikan warkah yang tidak seberapa ini, dan terlalu lama merahsiakan akan hal yang sebenarnya. Hati hamba sudah tertawan sejak pertama kali kita bertemu. Semakin kerap hamba ingin mengenali adinda semakin kerap juga dugaan yang datang. Sesungguhnya, setiap dugaan yang datang sudah pasti ada hikmah di sebaliknya. Hamba tahu, segala apa yang berlaku akan menjadi baik dikeesokan harinya. Di saat kasih putus di tengah jalan adinda menjadi penyambungnya walau pun adinda diam seribu bahasa. Dari jauh hamba tahu adinda rindukan hamba.
Hamba cuba untuk berdiamkan diri, namun dengan sepuluh musim yang kini sudah berlalu dan hamba percaya kepada jodoh yang telah ditentukan. Dan kini …. Er….. abang mengambil langkah drastik dengan menyunting adinda. Kalau jodoh tidak kemana abang gembira di saat adinda setuju dengan lamaran abang. Er…. Er…. Sayang, maaf sekali lagi kalau selama ini membuatkan sayang menanti dengan terlalu lama. Yang pasti selepas ini abang akan selalu berada di sampingmu…..

Yang benar,
Hang tuah@abang@Muhammad Syahrin Azhar
Suria berlalu meninggalkan kamarnya lantas segera mendapatkan ibunya. Namun langkahnya terhenti apabila melihatkan Syahrin berada di ruang tamu.
"Suria, kenalkan tunang kamu. Syahrin."
"Maafkan abang, sayang. Abang sebenarnya bukan tidak mahu memberi tahu akan hal yang sebenarnya, tetapi abang takut. Di saat hubungan abang menjadi renggang dengan Halina, abang banyak menulis surat pada Suria. Pada mulanya abang hanya suka-suka namun tidak lama kemudian abang sedar yang abang sudah pun mula jatuh hati dengan Suria. Perpisahan selama sepuluh tahun dia telah banyak merubah abang. Abang begitu rindu sehinggalah pada satu hari abang berjumpa dengan Wardina. sudah memang ada jodoh antara kita abang tahu Suria masih belum lagi berkahwin. Akhirnya, abang beranikan diri berjumpa dengan ibu Suria dan tidak sangka, ibu Suria dan ibu abang pernah menjadi sahabat semasa kecil. Kesabaran Suria bukan sahaja memberikan abang cinta suci malah kesabaran Suria juga telah menemukan sahabat yang sudah lama terpisah."
Bagaikan murah air mata Suria menghiasi wajahnya.
"Kenapa buat saya begini?" Perlahan sahaja suara yang keluar dari mulut Suria.
"Apa? Abang tak dengar."
"Kenapa abang buat saya macam ni?"
"Perkataan itulah yang abng nak dengar. Sudah jangan menangis. Nanti abang tebus balik ye." Suria melemparkan sebuah senyuman manis untuk tunangnya itu. Dia yakin kini dengan kata-kata Wardina. Kalau ada jodoh sudah pasti tidak akan ke mana.
posted by Penulisan2u @ 6:42 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
6 Comments:
  • At 21/8/09 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    EH....SURIA BIN AHMAD??? naper leh slap nih????
    keliru mula2...upernyer suria binti ahmad....
    kesilapan yg besar...jgn ulangi lagi... teruskan usaha.. -nua-

     

  • At 21/8/09 4:58 PTG, Blogger Sakinah said…

    mmm....best sgt....
    bgus pd penulis cerpen ini
    klu niat kite suci...
    n klu jodoh kite mmg dgn org yg kite suke
    insyaallah,allah akn permudhkan urusan kite

     

  • At 26/8/09 1:17 PTG, Anonymous ara said…

    mati2 ak ingat nazli
    he..
    anywhre bez sgt..

     

  • At 27/8/09 8:20 PG, Anonymous ee-zzaattii said…

    0oooooooooooooooo.............
    syahrin rupanya...

     

  • At 6/9/09 9:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cara penulisan cerpen warkah cinta amat menarik, secara berpantun, membuat penerimanya tertanya-tanya siapakah uda yang mencuri hatinya dalam diam, sehinggalah jawapannya terserlah, kekalutan diminda dara berakhir

    SAJALI BIN MOHAMAD
    jalimhd@yahoo.com

     

  • At 17/9/09 6:33 PTG, Anonymous Ilham Rusydan said…

    As'kum..
    lar tkujut jgak....
    rupenyer Syahrin...
    good work...4/5

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group