BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Ogos 19, 2009
Cerpen : Tomboy
Nama Pena : alia maisarah

Aku boleh lah dikatakan gadis tomboy.Segala hobi yang dilakukan oleh lelaki,aku akan cuba untuk buat.Penampilan pun boleh dikatakan macam lelaki.Dengan rambut yang pendek,memakai topi dan hanya memakai seluar menyebabkan orang keliru.Aku pun tak tahu la adakah sebab persekitaran dalam rumah menyebabkan aku macam begini.Tetapi aku rasa tidak, sebab aku mempunyai 2 orang kakak dan satu adik lelaki.Nama aku Siti Wardah.Nama pun menunjukkan perempuan tapi perangai je macam lelaki.Aku mempunyai 2 orang kawan lelaki dekat kampung.Boleh dikatakan kami mempunyai hobi yang sama iaitu memancing.Kawan aku itu namanya Idris dan Mamat.Kami melakukan aktiviti bersama – sama seperti memancing,main sorok – sorok dan macam – macam lagi la menyebabkan hubungan kami rapat.Kadang – kadang ayah aku marah jugak sebab memancing ikut dorang masuk dalam hutan,tapi aku berani.Sanggup aku mencuri – curi keluar rumah untuk memancing waktu petang.
"Wei Wad,mana pancing kau?"Mamat bertanya apabila aku mengikutnya tanpa membawa apa – apa.
"Ayah aku sorokkan lah.Dia tak bagi aku memancing lagi,"aku membuat muka sedih.
"Ayah kau tu kenapa?Asal dia macam tak kasi kita berkawan je,"Idris yang ketika itu memasukkan umpan dalam mata kail bertanya.
"Aku pun tak tahu la.Mamat,kau ada batang pancing lebih kan?Pinjam kan lah satu pada aku,"aku bertanya pada mamat yang sibuk melihat batang pancingnya.
"Tu bapak aku punya la.Mahu dia patah kan tulang aku bila nampak satu pancing dia hilang,"Mamat cuba berjenaka.Aku mengeluh tiba – tiba.Nampak nya aku jadi penonton je la tengok dorang mancing.
"Kau buat la sendiri batang pancing.Tu kat sana tu ada batang kayu,kau tambah tali tangsi je,"Idris cuba memberi cadangan apabila melihat muka aku keruh.Brilliant idea.Aku bingkas bangun dan mengambil kayu yang ditunjukkan.Selepas pasang tali menggunakan tali Idris yang dibawa nya,aku menghampiri dorang.
"Wei,aku tak ada mata kail la,macam mana nak pancing guna tali je,"aku bertanya pada kawan ku.
"Nah,pinjam aku punya,"Mamat menunjukkan kotak yang dibawanya.Fuyoo,banyak nya mata kail.Ada besar,kecil dan halus.
"Amik yang perlu je,"Mamat mengingatkan aku.
"Yela aku tahu,haji bakhil tahi hidung masin betul kau ni,"aku teringat kembali jenaka ustazah sekolah agama ku.
"Kau pernah rasa tahi hidung kau ke Wad?"Mamat dan Idris memandang aku menunggu jawapan.
"Gila agaknya kau ni.Mana ada,aku teringat kata ustazah aku.Aku repeat balik je,"dah siap pasang mata kail.Alamak,umpan plak.Aku geli nak pasang guna cacing.
"Idris,pasangkan aku umpan,"aku meminta tolong kawan disebelah ku.Idris hanya membuat muka selambanya.
"Cuba la kau pasang sendiri.Suka mancing tapi geli nak pasang,apa punya laki macam ni,"Mamat mengenakan aku.
"Wei aku perempuan eh?Cakap baik – baik sikit,"aku mengingatkan balik jantina aku.Suka – suka hati dorang je cakap aku laki.
"Kalau kau perempuan,duduk kat rumah belajar jahit baju,"Idris menjawab dengan selamba.Peh,panas telinga aku ni.Nak kena terajang aganya si Idris ni.
"Kau kalau tak nak tolong aku cakap jela,aku tak heran.Tak pelah aku pancing tanpa guna umpan,"aku memasamkan muka dan mula memancing.Kelakar pun ada.Ada nak pancing tanpa guna umpan,sampai kiamat pun tak dapat la ikan.
"Orang baru gurau sikit,dah merajuk.Kau ni memang sensitive betul.Bak sini pancing kau,"aku ketawa kerana boleh membuat Idris terharu.Aku menghulurkan mata kail kearahnya.
"Woi,jangan la dekat dengan mata aku.Kau ni nak pancing mata aku ke,"Idris bertanya sambil menangkap mata kail ku yang bergerak kesana kemari.
"Mana ada.Kau tu je perasan,"aku membuat lawak.
"Dah siap.Aku pasang umpan untuk kau ni sikit je.Separuh badan cacing je,kau tu dah la tak tolong aku carik cacing.Tiba – tiba je nak merembat aku punya,"Idris melihat kembali pancingnya yang dimakan ikan.
"Eleh,kau tu carik cacing kat belakang rumah aku.Kira aku membantu kau juga la,"aku mula memancing.Aku tiba – tiba teringat sesuatu.
"Wei korang,nak main masak – masak tak?Kita buat ikan bakar.Aku masak,korang siang ikan yang kita mancing ni,"aku memberi cadangan.
"Ikan yang kau pancing tu dah la kecik – kecik,nak makan pun tak puas,"Idris mengenakan aku.Aku ni pantang betul dengar suara Idris.Aku hampuk jugak kat batang pokok kelapa sawit mulut dia ni.Tak ada insuran langsung.Mamat cepat – cepat mencelah apabil suasana terasa dingin.
"Boleh jugak makan.Ikan yang kau pancing ni bagi makan dekat ikan haruan aku je,"Mamat memberi cadangan.Terdengar ketawa Idris.Kurang asam punya Mamat.Ingatkan nak bela nasib aku.
"Tak payah la.Aku buang balik ikan ni dalam sungai,"aku segera menuang ikan pancing dalam sungai.Terjerit mereka berdua.
"Apahal kau buang?Membazir umpan aku je,"marah Idris
"Yela Wad,buat apa la aku buang.Kau bela jela,nanti besar baru kita buat masak ikan bakar,"Ni sorang lagi.Macam la kat rumah aku tu tak ada ikan dalam peti sejuk.
"Nanti aku ganti balik umpan kau tu,"aku berkata begitu apabila mendengar suara Idris yang tak puas hati.Dia ni kalau satu hari berdamai dengan aku tak boleh agaknya.Ada je salah aku.
"Aku nak balik dulu lah,"aku meminta izin untuk balik.Segera aku mencampak batang pancing aku ke tepi.
"Wei Wad,aku punya mata kail jangan lupa tanggalkan dan masukkan balik dalam bekasnya,"Mamat mengingatkan aku.
"Yela,"lantas aku mencabut mata kail dan memasukkan kembali dalam bekasnya.Aku mengambil basikal racing aku yang terletak berhampiran.
"Kau tu mancing,mancing jugak,solat jangan lupa,"aku mengingatkan kawan ku dan mula mengayuh basikal.Aku mengayuh sambil mulutku kepoh membunyi kan macam bunyi motor.Bestnya kalau ada motor,tak payah penat – penat mengayuh macam ni.Setiba dirumah,aku meletakkan basikal di garaj.Alamak,macam tak sedap hati je.Jangan ibu dan ayah aku dah bangun dari tidur dah sudah.Aku cuba berjalan dengan derap langkah yang paling perlahan.Belum sempat aku pulas tombol pintu,pintu sudah di buka dari dalam.Alamak,ibu dan ayah aku dah bangun la.Mereka merenung aku dengan panahan mata yang penuh dengan perasaan marah.
"Kau pergi mana Wawa?"Ibu sudah bertanya sebelum sempat ayah membuka mulut.
"Saya pergi memancing bu,"aku menjawab dengan jujur.
"Apa nak jadi dengan kau ni hah,"Ibu sudah mengambil rotan yang di sangkut pada paku yang berdekatan.Mula la badan ku menjadi mangsa rotan ibu.Berbirat – birat kena pukul.Aku menangis dalam bilik.
Esoknya aku tidak datang ke sekolah kerana demam terkejut.Tak pernah – pernah kena rotan,sekali kena terus demam.Sebelum – sebelum ni biasanya ibu dan ayah aku Cuma memberi nasihat agar jangan pergi memancing lagi,tapi sekarang agaknya dia dah malas nak cakap lagi,terus rotan aku.Sakit siot.Malam tak boleh tidur kerana sakit.Petang tu pun aku tak keluar main dengan Idris dan Mamat.Setakat memerhati dorang bermain susun tin dengan kawan – kawan dekat tanah lapang sebelah rumah aku.Sedihnya.
"Wawa,sini minum petang,"Ibu menjerit mengajak aku minum bersama kakak.Aku melangkah malas ke arah meja makan.
"Sakit lagi tak?"Ibu bertanya sambil menilik badan ku tempat yang kena pukul semalam.Tahu pun nak tengok.Aku merungut dalam hati.
"Wawa,ibu bukan tak bagi kamu berkawan dengan Idris dan Mamat,tapi kamu tu dah darjah 6,dah besar pun.Tahun ni kan amik UPSR.Cuba kejar cita – cita Wawa.Ibu masih hidup ni boleh bagi nasihat,kalau ibu dah tak ada,macam mana lah agaknya nasib -kamu,"Ibu menasihatkan aku sambil mengusap – ngusap kepala ku.
"Wawa minta maaf bu,"aku mencium tangan ibu sambil memeluk.dengan manja.
"Dah pergi makan pastu makan ubat,"Ibu mengarah aku sambil menghulurkan makan petang.

Esoknya di sekolah,aku di serang oleh budak dua ekor tu.Bising mulutnya bertanya sebab aku tak datang.
"Kau ni memekak la,kau tahu tak?"aku bertanya sambil mata memandang kea rah Idris.Terdiam mulut dia.Baru aman dunia aku.
"Kau ni Wad,tak baik buat Idris macam tu.Korang ni macam ada jodoh je,"Mamat cuba mengusik aku.Ni lagi sorang nak kena sembur.
"Kau tak payah nak menyibuk.Aku tak ingin kawin dengan dia,"aku duduk di kerusi sambil membuka buka untuk membaca buku.UPSR tinggal lagi sebulan je lagi.
"Wei Wad kau kan pandai,buat apa la nak baca buku lagi,"Mamat datang ke tempat ku sambil duduk di hadapan kerusi yang kosong di hadapanku.Ya Allah,sibuk betul.Aku nak jadi baik pun tak boleh.
"Suka hati aku la Mamat.Boleh kau pergi duduk tempat lain jangan ganggu aku,"aku bersuara setelah penat mendengar celotehnya.
"Ok.Tapi petang ni kau nak pergi mancing dengan kita orang tak?"Mamat bertanya sambil berdiri.
"Tak kot.UPSR dah dekat la.Aku nak studi,"aku cuba menjawab dengan penuh sopan.Tapi Mamat tergelak kuat apabila aku menjawab macam tu.
"Wad,kau ni dah kena sampuk ke?"Mamat bertanya sambil tersengih.Aku ambil buku dan ketuk di kepalanya.Padan muka.Mamat memegang kepala nya,sebaik kepala dia tak botak.Ada la lapisan sikit,kalau tak boleh jadi bertambah besar kepala dia.
"Aku tanya sikit,kau dah pukul guna buku,kalau aku tanya banyak habis kepala aku agaknya kena dengan kasut kau,"Mamat berlalu pergi ke sebelah Idris yang sejak tadi tengok aku.Ni sorang lagi,suka tenung macam tu.
"Apa tengok – tengok,ada hutang?"aku menjerit kearah Idris.Segera dia memandang kearah Mamat.Nak ngumpat aku la tu.Ah.lantak dorang la.Yang penting sekarang aku nak belajar rajin – rajin nak masuk asrama penuh.Tekad ku.

‘Alhamdulillah’aku mengucap syukur dalam hati.Peperiksaan UPSR sudah tamat.Semasa pulang,aku mengayuh basikal untuk pulang.Tiba – tiba kedengaran suara orang menegur aku dari belakang.
"Wei Wad,kau semakin sombong sekarang ni,"Mamat mengayuh basikal di sebelahku.Idris pula di sebelah Mamat hanya menganggukkan kepala tanda menyokong kata – kata Mamat.
"Aku bukan sombong.Cuma aku sekarang dah sedar betapa pentingnya ilmu.Sekarang kan zaman kemajuan.Sesiapa yang tiada ilmu,akan tertinggal di belakang,"aku menjawab dengan panjang lebar.
"Iyelatu.Almaklumlah diri tu pandai,tu yang tak nak kawan dengan kitaorang lagi,"Idris menjawab dengan penuh nada sindiran.Ish budak ni,kalau jawab tak sakitkan hati aku tak boleh agaknya.
"Apa – apa jela kau ni.Kau kalau tak pandai kena la belajar,"aku menasihatkan Idris.
"Dah cukup.Jangan nak bergaduh lagi,"Mamat mencelah apabila melihat Idris ingin berkata.
"Kau tu diam boleh tak Mamat.Mulut tu menyibuk je.Aku tengah lawan mulat dengan Wad kau jangan masuk campur.Karang tak pasal – pasal mulut kau tu kena cium dan tanah plak,"Idris memberi amaran kepada Mamat.Mamat hanya membuat muka selamba dek nya mengayuh basikal.
"Korang balik ni ada buat pape tak?"aku bertanya mengharap untuk tahu.
"Kau nak ajak kitaorang pergi mana Wad?"Mamat segera bertanya.Idris pun tunggu untuk mendengar jawapan ku.
"Aku ingat nak ajak kau jalan – jalan satu kampung la,dah lama tak meround kampung,"
"Ibu dan ayah kau bagi ke kitaorang temankan?"Idris bertanya setelah pasti yang ayah ku mungkin tidak akan benarkan aku pergi dengan mereka.
"Alah,pandai lah aku kelentong.Aku bukan apa,mana lah tahu aku tinggal kat asrama nanti.Rindu dengan kampung la plak,"Aku menjawab sambil memandang kepada sahabat ku.
"Kau rindu kampung ni or takut rindu dengan Idris?"Mamat menyakat aku.Budak ni memang nak kena.Ada plak match kan aku dengan budak yang aku tak suka.Lain la kalau dengan Azim yang handsome kat kampung ni,aku terima je.Tapi masakan enggang nak terbang bersama pipit.
"So,jadi tak korang nak temankan aku petang ni?"aku bertanya lagi untuk meminta kepastian.
"Aku tak pasti la Wad,aku takut mak aku tak bagi keluar,"Mamat memberi alasan.Idris pun mengia – ngiakan saja.
"Tak pe lah kalau macam tu.Aku pergi sorang jela.Jumpa esok,"aku segera mengayuh basikal ke rumah ku.

Petang itu,aku segera mengayuh basikal seorang diri.Setelah penat mengayuh,aku teringat tempat yang biasa aku memancing.Tempat tu boleh la dikatakan sunyi.Biasanya kalau aku pergi,aku pergi bersama Idris dengan Mamat,tapi hari ini aku terasa hendak pergi seorang diri.Semakin aku hampiri kawasan itu,semakin hatiku terasa berdebar – debar.Ya Allah,kenapa hati aku ni berdebar – debar ni?
Semasa aku aku menghampiri,aku ternampak seekor ular yang sedang membelit badan seseorang.Ketika itu,wajah mangsa ular itu aku tidak nampak kerana aku dalam ketakutan.Aku segera mengayuh basikal selaju – lajunya hingga sampai kerumah.Aku tidak pandang ke belakang kerana takut.

"I…I…Bu….Ibu!!!!,"aku menjerit sekuat hati apabila sampai rumah.Alamak macam mana aku boleh lupa yang ibu aku belum balik lagi.Habis sekarang nak buat apa?Aku memandang kea rah garaj kereta.Ayah pun belum balik.Idris…Mamat…Aku segera mengayuh ke rumah Idris kerana rumahnya berdekatan dengan rumah ku.
"Idris…Asalammualaikum Idris…Idris!!!,"aku menjerit sekuat hati.Air mata ku sudah keluar seperti air hujan.
"Cik Zah!!Cik Zah!!,"aku menjerit memanggil Puan Azizah mak kepada Idris.
"Ah,pe hal kau terpekik terlolong macam orang gila depan rumah aku?"Puan Azizah memandang ku tidak puas hati.
"Idris mana Cik Zah?"aku bertanya sambil air mata keluar.Basah lencun baju ketika itu dengan air mata dan peluh akibat mengayuh basikal selaju mungkin.Hatiku berdebar – debar menantikan jawapan Puan Azizah.
"Mana aku tahu.Dia pergi jumpa Mamat lah.Tak pergi jumpa kau,dia pergi…."tanpa sempat Puan Azizah habis berkata aku sudah berlari kea rah basikal ku.Cepat…. cepat….aku kena pergi rumah Mamat.
Sampai sahaja di hadapan rumah Mamat,aku terlihat dia di bawah pokok sedang bermain gitar.Sampai sahaja di hadapan nya,aku sudah tercungap – cungap..Ya Allah,aku terasa macam kat dunia ni dah tak ada oksigen sampai susah sangat aku nak bernafas sekarang.Ah,yang penting sekarang aku kena beritahu dekat Mamat perkara ni.Aku tahu kalau aku bagitahu orang lain,mereka tidak akan percaya pada ku.Hanya mereka berdua sahaja kawan yang percaya pada ku.
"Kau ni kenapa Wad?Macam kena kejar dengan hantu?Kan siang lagi,hantu tidur lagi,"dia berkata begitu sambil menyambung bermain gitar.Air mata aku tengah meleleh,dia boleh buat tak kisah.Aku ketuk dengan buah kelapa dekat depan rumah aku baru tahu.
"Mam…Mamat…,"aku berusaha untuk menyebut namanya dengan betul.Air mata ku kering kerana sudah banyak menangis.Tersedu – sedu aku menahan tangis.
"Kau ni kenapa Wad?"Mamat bertanya sambil menggoncang badanku mengharapkan aku berterus terang kepadanya sebab aku menjadi begitu.
"Tadi…tadi…Wad pergi kat tempat pancing yang biasa kita pergi mancing,pastu…Pastu…,"Aku sudah tergambar kembali peristiwa tadi.Makin meleleh air mata ku.
"Cuba cakap dengan aku betul – betul,"Mamat sudah menengking aku apabila aku susah hendak menjelaskan perkara sebenarnya.
"Pastu Wad nampak ular sedang belit seseorang.Tapi Wad tak nampak siapa tu sebab Wad takut.Wad terus lari balik.Wad panggil Idris,tapi dia tak ada.Wad takut Idris …,"aku tidak dapat menyambung kata – kata ku.Aku pasti Mamat faham apa yang aku maksudkan.
"Dah,jangan fikir bukan – bukan,"Mamat bersuara untuk menyedapkan hatiku dan hatinya yang resah.
"Tapi tadi mak Idris kata,Idris pergi jumpa kau.Aku takut lah Mamat,"tangisan ku sudah kembali reda tidak seperti mula – mula tadi.
"Tapi yang peliknya sebelum kau sampai sini si Idris ada datang sekejap.Dia cuma cakap..Ah,lupa pulak aku yang dia ada pesan kat aku dan suruh aku sampaikan kat kau.Dia cakap dia suka kat kau dan dia kirim salam.Dia mintak maaf segala salah silap dia kat kau.Kat aku pun dia mintak maaf.Aku pun buat lah endah tak endah apa dia cakap.Aku ingat dia bergurau,"Mamat berkata sambil memandang ku yang sedang mengesat air mata.
"Macam mana ni Mamat?"aku sudah kembali mengeluarkan air mata.
"Sabar..sabar…Biar aku cakap dengan ayah aku.Aku rasa ayah aku kat dalam,"Mamat segera berlalu dan selepas beberapa minit kelihatan Pak Rashid ayah Mamat menghampiri aku dengan membawa senapangnya.Mak Oii!!Panjang nya senapang dia.
"Jom temankan pak cik pergi tempat itu,"Pak Rashid berkata sambil berjalan menuju ke arah kawasan yang biasa kami memancing.

Tiba di sana,kelihatan sekujur mayat yang sudah tidak bernyawa dipenuhi dengan darah.
"Idris!!"aku menjerit apabila dapat mengenal pasti tubuh itu.Selepas itu,aku sudah tidak sedarkan diri.

Keesokannya,sedar daripada pengsan aku sudah berada di atas katil dalam bilikku.Aku tidak pasti siapa yang mengangkat tubuh ku.Aku terasa pening kepala.Idris?Aku segera keluar dari bilik dan menuju ke arah luar.Tidak ada sesiapa kat depan,dorang semua pergi ke mana?Aku mengunci pintu rumah dan mengambil basikal dari garaj.Aku segera menuju ke arah rumah Mamat.Terlihat seseorang yang aku rindu.Apabila terlihat wajah tersebut,aku mula mengayuh dengan lebih laju.Tak sempat aku turun dari basikal,aku sudah menyampak basikal ke tepi.Aku berlari – lari kea rah mereka.

"Id..ris..Kau hidup lagi??,"aku bertanya dengan suara tergagap.
"Tak hidup…Aku ni hantu,"dia berkata begitu sambil menakutkan aku.
"Kau ni.Cakap lah betul – betul,kau ni hantu ke tak?"aku bertanya dengan lebih serius.Eh,kalau hantu mesti lah meremang bulu roma aku.Ni biasa je.Mamat di sebelah hanya tersengih.Aku segera mengetuk kepalanya.
"Adui,sakit lah Wawa,"dia memegang kepalanya yang sakit akibat aku ketuk.Wawa?Aik sejak bila dorang mula panggil aku Wawa?
"Sejak bila nama aku Wad boleh tukar kepada Wawa?"aku bertanya kepada keduanya.
"Er,semalam aku dengar parents kau panggil kau macam tu,kitaorang ikut lah.Panggil Wawa nampak macam keperempuanan sikit.Kalau Wad,erm,nampak macam kejantanan,"dia berkata begitu sambil tergelak.
"Ni aku nak tanya.Sebenarnya semalam apa yang terjadi?"aku bertanya untuk mengetahui dengan lebih lanjut.
"Sebenarnya semalam tu bukan Idris lah.Tu Azim.Masa tu dia tengah hisap dadah kat dalam semak ,masa tu lah ular belit dia,"Mamat bersuara sambil tergeleng – geleng kepala.
"Dah tu semalam kau pergi mana Idris?"aku bertanya sambil memandang kea rah Idris.
"Er,aku dating dengan Farah lah kat Bandar.Terkejut jugak aku dengar berita macam ni,"
"Tapi Mamat kata kau ada jumpa dia sebelum aku datang,"aku sudah memandang kea rah Mamat yang tersengih – sengih.Kurang ajar punya budak,hidup – hidup aku kena tipu.Aku sudah mengejar Mamat yang berlari untuk menyelamatkan diri.


Aku harap semoga persahabatan kami akan berkekalan hingga ke akhirnya.Terima kasih tuhan kerana menganugerahkan aku teman yang sejati…

THE END


p/s:maaflah kalau cerpen ini tidak menarik.Kisah ini sebenarnya ada kaitan dengan diri saya dan saya ingin berkongsi kisah ini dengan pembaca.
posted by Penulisan2u @ 5:12 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
13 Comments:
  • At 19/8/09 9:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok laa..

     

  • At 19/8/09 3:12 PTG, Anonymous dinda_z said…

    ermm...tringat zaman kanak2 main sorok-sorok sampai kene sengat penyengat...hekhekhek

     

  • At 19/8/09 5:41 PTG, Blogger anahraf said…

    boleh la...teringat cite kcik2 dlu

     

  • At 19/8/09 10:20 PTG, Anonymous akula said…

    eii........mendebarkan betul la citer nie....

     

  • At 20/8/09 10:15 PG, Blogger kakak said…

    ok....awak kena keep it up....all u do have to be in your heart

     

  • At 20/8/09 6:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    EMMM...CERITA NI MENARIK JUGA...EMMM...NANTI SYA TUNGGU CERITA BARU AWK BY WII...

     

  • At 4/9/09 6:16 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tak best lansung..menyesal baca

     

  • At 4/12/09 11:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best.best..
    wt arr sambungan agiy k!
    aku arap cngt2..
    coz aku mmg sukew citer cam nie...

     

  • At 26/12/10 2:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    not bad...
    buat smbungan cerite nie nk tau gak wad 2 kwin ngan saper???
    dyorg berkekalan ker berkawan..???
    BUAT SMBUNGAN TAU!!!

     

  • At 5/4/11 11:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cte nie bez,,tpi npe idris tu ngn farah?
    npe x ngn wawa je??kan bez...

     

  • At 3/3/12 2:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la bru upsr ke....darjah 6 bwu...ak sme mule2 bce igt yg wad tu bdak f5 ke...klaw wt f5 logik la sket...ney bdak2.xde feel bce...klakar plak ak bce si idris tu pegi dting umo bwu bpe ade ati nk brcnta....

     

  • At 27/4/12 7:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus.......menarikkkk

     

  • At 12/9/12 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh knp si idris dating gan farah lak.. hurmm ok lahhh

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group