BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Sabtu, Ogos 29, 2009
Cerpen : Semalam Di Batu Pahat
Nama Pena : Julia Jazmine

Jam baru saja menunjukkan lima pagi, bas yang baru sahaja dia turuni sudahpun berlalu pergi. Dia melihat sekeliling, kosong. Tiada sesiapa pun di situ, dia keseorangan. Dia memandang lagi, cuma kelihatan seekor anjing tua yang menumpang tidur di kaki lima diseberang dari tempat dia berdiri. Dia masih tegak berdiri, tidak tahu ke mana arah yang harus dia pergi, tambahan ianya merupakan tempat asing baginya. Dia tidak selesa begitu. Dia dapat melihat beberapa kelibat manusia, dia berdoa dan berharap manusia-manusia itu tidak berniat jahat. Dia mendonggak dan berharap hari lekas siang.
"Hello, tunggu siapa?"
Jantungnya bagai berhenti berdetak. Suara yang tidak dikenalinya menegur, dia membisu. Hatinya tertanya apa yang harus dia lakukan. Dia cemas. Nafasnya tidak sekata, dia tidak bersuara bagaikan tersekat di kerongkong pada ketika itu. Kedengaran bunyi ketawa, orang itu mengtertawakannya. Berani sungguh!
"Maaf, saya ingatkan awak perlukan teman berbual."
Dia menoleh, kemudian berpaling. Dia tidak suka berada didalam keadaan begitu. Seorang lelaki, barangkali seusianya atau lebih. Dari ekoran mata, lelaki itu kelihatan bertubuh sasa tentu sekali kuat bersenam.
"Saya pun macam awak, tunggu hari siang."
Dia membisu lagi, lelaki itu berdehem dan bunyi keluhan kedengaran. Dia dapat melihat lelaki itu berlalu pergi, dia menghela nafas lega. Dia dapat bernafas semula, dia mendengus. Dia memandang sekeliling lagi, jam tangan dilihat sudah hampir enam pagi. Dia juga dapat melihat beberapa kelibat manusia. Tentu sekali mereka-mereka itu mahu ke tempat kerja. Dia menoleh, lelaki itu masih disitu. Dia tersenyum dan mengangguk kecil, bila pandangan bertembung. Dia berdecit dan melihat jamnya lagi. Temannya lewat, dia mendengus lagi. Kakinya sudah lenguh berdiri, bila agaknya temannya akan muncul dan menjemputnya.
"Hello, Saera. Aku dah tiba, bila kau nak jemput aku?"
"Maaf, aku terlupa nak beritahu kau. Aku sekarang dalam perjalanan ke Singapura."
Hampir ternganga dia mendengar keterangan temannya.
"Habis tu? Takkan aku nak balik ke Bidor, Saera aku baru je tiba?" jelasnya.
"Aku tak boleh nak buat apa-apa, aku dah nak tiba dah..."
Talian segera dimatikan, dia mengeluh. Dahinya ditepuk beberapa kali dan dia menggelengkan kepalanya. Dia mula menangis, dia tidak tahu apa yang perlu dia lakukan sekarang.
"Hai, awak ada masalah? Awak nak ke mana?"
Dia mengangkat wajahnya, wajah lelaki itu direnung. Lelaki itu hanya mengukirkan senyuman, tiada calitan mencurigakan terpancar diwajah itu. Namun, dia keberatan untuk menceritakan masalahnya.
"Kalau awak tak berterus terang, macamana saya nak tolong awak."
Dia membisu lagi, wajah lelaki itu direnung lagi. Dia mahu saja beritahu masalahnya tetapi rasa takut menyelubungi.
"Okey, awak ikut saya."
"Ikut..?"
Lelaki itu mengangguk, dia berlalu pergi. Dia bercakap dengan seorang lelaki tua yang layak digelar datuk. Kelihatan mereka seperti sedang berbincang, dia juga lihat lelaki itu beberapa kali menoleh memandangnya dan turut menunjukkanya kepada lelaki tua itu. Dia telan air liur, apa maksud perbuatan lelaki itu?
"Mari..." ujar lelaki itu dan turut mengangkat beg sandang miliknya. Di dalam keterpaksaan itu dia mengekori lelaki itu. Mereka menghampiri teksi berwarna biru, kereta Mercedes lama itu dimasuki. Mereka duduk sebelah menyebelah dibahagian belakang, dia terasa janggal.
"Kamu berdua budak Maktab yer?" tanya lelaki tua itu, ada loghat Jawa didalam pertuturannya.
"Maktab?" bisik hatinya.
Dia mengerling ke arah lelaki itu, dia pelajar Maktab? Tiada gaya langsung, lagipun di Batu Pahat ada Maktab? Dia tertanya-tanya kerana seingatnya hanya di Johor Baharu saja ada Maktab. Dia masih melayani perasaannya dan tidak kisah dengan perbualan lelaki itu dengan pemandu teksi tua itu. Beberapa minit berlalu, mereka sudah pun melepasi pintu masuk Maktab Perguruan Batu Pahat. Wujud rupanya tempat ni, itulah yang bermain difikirannya. Teksi itu berhenti, dia memandang sekeliling. Asrama Puteri. Itulah yang tertulis dipapan tanda berwarna merah.
"Okey, pakcik. Terima kasih."
Mereka berdua melangkah keluar. Dia dapat lihat duit kertas sepuluh ringgit bertukar tangan. Teksi itu kemudian berlalu pergi, dia menanti apa yang perlu lelaki itu lakukan. Dia dapat lihat lelaki itu mengeluar telefon bimbitnya.
"Hello, Lily..."
Lelaki itu beredar sedikit jauh dari dirinya, apa agaknya yang dia katakan kepada orang yang bernama Lily itu.
"Awak tunggu kejap, tunggu kawan saya."
Lima minit berlalu, seorang gadis yang muda darinya muncul. Gadis itu bertudung dan memakai windbraker jenama Adidas.
"Lily, ni sepupu aku. Aku tumpang dia kejap, lepas ni aku nak hantar dia balik. Tolong yer!"
"Sepupu? Cantik macam ni?"
Dia bagai tidak memperdulikan kata-kata gadis itu, dia memalingkan wajahnya tetapi terasa kehangatan diwajahnya. Dia malu, tidak pernah orang memujinya sebelum ini. Lelaki itu membuat mimik muka dan berlalu.

"Tak sangka awak ni sepupu dia. Datang dari mana?"
"Perak. Bidor."
Lily mengangguk.
"Kalau nak mandi, boleh mandi kat sana. Nak solat, boleh saya pinjamkan telekung dan sejadah."
Dia hanya mengangguk dengan kata-kata gadis itu. Lily begitu peramah, dia terasa seperti di tempat sendiri. Dia melihat dua katil di situ.
"Kalau nak baring, baringlah di katil Kak Jun. Dia balik Pahang."
Dia mengangguk lagi, tangannya pantas membuka zip beg dan mencapai apa yang perlu untuk dia gunakan.
"Kak, sepupu kak bagi SMS. Dia kata pukul sebelas, jumpa dia ditempat tadi."
"Dia baik tak?"
"Siapa?" tanya Lily, naif.
Dia baru perasan yang dia tidak mengetahui nama lelaki itu.
"Oh! AG... Baik juga. Kami tak sekelas tetapi selalu bertegur sapa."
"Habis kenapa dia telefon Lily?"
Lily ketawa kecil.
"Kawan sekelas dia mana balik lagi dari cuti semester. Kumpulan dia selalunya balik lewat, hampir senja barulah nampak batang hidup mereka."
Dia mengangguk. AG, nama yang pelik.
"Kakak ada dua jam lagi. Eloklah, kakak mandi."

Dia melangkah, sebuah kereta Kancil hitam menanti. Lelaki itu keluar, dia sudah menukar pakaiannya.
"AG, kau nak hantar dia terus ke balik Perak?"
"Tengoklah, rasanya tiket masih ada. Jom!" suara lelaki itu.
Dia melangkah dan memasuki perut kereta.
"Kereta awak?" tanyanya sebaik saja melepasi pintu besar maktab tersebut.
"Taklah, kereta kawan. Dia tak balik lagi, tapi dia benarkan saya pinjam. Jangan risau."
Dia membisu, matanya diarahkan ke jalan. Sesekali dia melihat sekelilingnya, disuatu sudut terlihat bangunan yang hampir siap.
"Kalau tak salah nak buat pusat membeli belah." Suara lelaki itu tanpa ditanya. Dia telan air liur kemudian mengangguk. Jalanan di Batu Pahat sedikit sesak dengan kenderaan. Lelaki itu cekap memandu kereta kecil itu.
"Kita dah tiba, marilah. Harapnya adalah tiket awak ke Perak."
Dia membuntuti lelaki itu. Dia lega kerana tidak menghadapi masalah, lelaki itu memang boleh diharap. Mereka menuju ke kaunter menjual tiket.
"Tumpang tanya? Tiket ke Ipoh ada lagi?"
"Ada, tapi malam pukul 10 malam ini."
Lelaki itu menegakkan badannya dan berpaling ke arahnya. Dia pun tidak pasti dengan keputusan itu. Pukul sepuluh malam, lewat sekali, kalau dihitung kira pasti jam lima pagi dia sudah tercangak di Medan Gopeng dan menanti beberapa jam sebelum dia boleh pulang ke Bidor.
"Macamana?"
"Saya tak ada pilihan, terpaksalah."
Lelaki itu membongkok lagi dan memesan tiket untuknya. Dia mengeluarkan wang namun lelaki itu menolak.
"Nah! Simpan, nanti hilang. Marilah."
"Tak apalah, saya tunggu disini."
Lelaki itu kelihatan terkejut, ketawa kecil.
"Awak ketawakan saya?" tanyanya dan mengecilkan matanya tanda marah.
"Maaf, awak tahu tak sekarang ni baru jam dua belas pagi. Awak ada sepuluh jam sebelum bas awak tiba."
"Tak mengapa, saya tunggu di sini."
"Marilah, lagipun saya tahu awak belum makan lagi."
Sekali lagi dia hanya mengekori lelaki itu, entah kenapa dia senang sekali dengan kehadiran lelaki itu. Lelaki itu memandu kereta kecil itu dan beberapa minit mereka tiba dihadapan sebuah bangunan. The Summit, itulah yang tertulis di situ.
"Marilah kita makan dulu atau awak ada cadangan lain?"
"Ikut awaklah, saya tak pernah datang ke Johor."
Lelaki itu menukar gear dan berlalu, mereka keluar dari bangunan itu. Dia sedikit terkejut dengan tindakan lelaki itu, ke mana agaknya lelaki itu mahu membawanya.
"Alang-alang dah ke Batu Pahat. Apa kata kalau saya bawa awak berjalan-jalan."
"Awak serius?"
Dia nampak lelaki itu tersenyum dan terus memandu. Dia hanya membiarkan saja lelaki itu membuat keputusan. Dia mengikut cuma, kerana disudut hatinya dia percayakan lelaki itu. Dia hanya melihat dari luar tingkap kereta buatan Malaysia itu semua tempat yang ditunjukkan oleh lelaki itu. Dari satu tempat ke satu tempat ditunjukkan sehingga mereka sudah melepasi sempadan Johor. Mereka sudah di bandar Melaka, bandar yang penuh dengan sejarah.
"Saya dah menyusahkan awak, kenapa awak buat macam ni?" tanyanya.
"Saya tahu bagaimana perasaan bila tiada sesiapa yang kita kenal di tanah asing."
Dia membisu. Makanan dihadapan dijamah, dia memandang lelaki itu. Entah kenapa, sikap lelaki itu membuat dia tertarik.
"Apa tujuan awak ke Batu Pahat. Maaf tapi saya terpaksa tanya?"
"Saya sepatutnya berjumpa dengan kawan seuniversiti, tetapi dia sudah ke Singapura. Dia kata ada kerja kosong untuk saya, tetapi nampaknya tak menjadi."
"Belum ada rezeki. Saya harap awak tak penat?"
"Taklah, kalau awak tak bawa saya belum tentu saya akan ke mari. Melaka diwaktu malam, cantik. Terima kasih pada awak."
Lelaki itu melihat jam.
"Kita balik Batu Pahat sekarang, sudah jam lapan malam. Nanti tak sempat pula awak naik bas."
Dia mengangguk.

Lelaki itu menghantarnya sehingga ke pintu bas. Mereka berpandangan, gadis itu cuba untuk bersuara tetapi tidak tahu apa yang ingin dikatakan.
"Selamat jalan," suara lelaki itu memecah kesunyian.
"Terima kasih, saya dah menyusahkan awak."
Lelaki itu gelengkan kepala.
"Saya gembira kita berjumpa. Saya harap kita akan berjumpa lagi. Saya..."
Kata-kata lelaki itu tidak sempat dihabiskan bila pemandu bas sudah mula menghidupkan enjin. Gadis itu mula melangkah naik.
"Hey, ini untuk awak?"
"Oh! Terima kasih." Gadis itu sudah pun melangkah masuk. Pintu bas ditutup. Matanya hanya melihat bas berwarna hijau itu berlalu pergi. Dia mengeluh, lelaki itu teringat sesuatu. Walaupun sudah seharian dengan gadis itu tetapi sampai kini dia tidak tahu nama gadis itu. Dia ketawa kecil, kejadian pelik. Dia berlalu pergi.

Dua tahun berlalu, dia sudahpun mengajar di sekolah di kampung halamannya. Dia melangkah keluar dari bilik guru dan menuju ke kelas. Hari ni kedengaran kecoh kerana ada beberapa orang guru baru akan datang ke sekolah itu. Dia tidak memperduli cuma mendengar perbualan guru-guru perempuan.
"Cikgu, lepas ni jangan lupa buat markah boleh key in cepat," suara salah seorang guru ketika bertembung. Dia hanya mengangguk sebagai jawapan. Jam sudah lapan pagi, dia sudah melangkah masuk ke dalam kelas. Sesi pengajaran dan pembelajaran sudah pun berjalan, selama sejam. Dari arah dia berdiri dia dapat lihat tiga orang guru perempuan menuju ke pejabat. Pasti itulah guru baru yang disebut-sebut tadi.
Dia sudah duduk dikerusinya, buku murid-murid yang banyak dimeja diperiksa satu persatu.
"Assalamualaikum, cikgu-cikgu. Ini cikgu baru dan akan mula bertugas hari ni."
Dia menoleh, sedikit terkejut namun tidak ditunjukkan. Jika itu benar banyak masa lagi untuk dia mencari jawapannya. Dia kembali dengan tugasnya.
"Amar, ini budak-budak baru. Ni Cik Ilya Ilani, ini Cik Anjali dan Cik Siew Fern. Mereka ni opsyen English."
Dia hanya senyum dan mengangguk. Kemudian mereka berlalu, dia hanya memerhati mereka bertiga dan tersenyum lagi.
"Amar Ghazali? AG?" Dia mendongak.
"Sudah lama orang tak panggil saya AG? Awak masih kenal saya?"
Gadis itu mengangguk, tangannya membetulkan kedudukan cermin matanya. Lelaki itu tersenyum.
"Gelang tu?"
"Hadiah istimewa dari orang yang istimewa. Tak mungkin saya tanggalkan sampai bila-bila."
Lelaki tersenyum.
"Kenal ke?" tanya Puan Kartika yang kebetulan lalu berhampiran.
"Kawan lama."
"Ilya, cantik gelang tu. Beli di mana?"
Gadis bernama Ilya Ilani, tersenyum malu. Dia memandang lelaki dihadapannya.
"Orang yang telah tolong saya dan telah memberi pertunjuk baru pada saya. Dia yang berikan pada saya," jelas gadis itu.
"Oh! Sentimental value lah ni..?" suara Puan Akmar, guru yang mengajar Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Ilya Ilani mengangguk.
"Kerana dialah saya berazam jadi cikgu."
"Sampai macam tu sekali?" tanya lelaki itu.
"Jika tidak saya mungkin dijual ke Singapura oleh Saera, kawan rapat saya sendiri.."
Lelaki bernama Amar Ghazali sedikit tertanya-tanya dengan kata-kata gadis itu.
"Saera, rupanya ahli sendiket jual perempuan di Singapura. Tak sangka kawan saya begitu. Awak dah selamatkan saya," suaranya.
"Taklah, itu rezeki awak. Jadi awak lepasan Maktab mana?"
"Institut Perguruan Tun Hussein Onn, Batu Pahat."
Lelaki itu ketawa kecil dan memandang gadis itu bagai tak percaya.
"Sebenarnya saya berharap dapat belajar disana dan syukurlah kepada Tuhan, ianya termakbul. Malangnya, waktu itu awak sudah pun tamat belajar."
Mereka ketawa kecil, lelaki itu mengangguk.

"Saya terima nikahnya, Ilya Ilani binti Safiuddin dengan mas kahwinnya lapan puluh ringgit tunai," suara pengantin lelaki dengan sekali lafaz.
"Sah! Sah! Sah!" suara saksi-saksi di sebelah tok kadi. Mereka menadah tangan memanjatkan doa. Pengantin lelaki diiring ke bilik perempuan untuk majlis seterusnya.
"Assalamualaikum," ujar lelaki itu.
Ilya Ilani mendongak dan menjawab salam. Lelaki itu menyarungkan cincin ke jari manis dan diikuti dengan kucupan di dahinya. Ilya Ilani membalas dengan salaman ditangan suaminya. Puluhan cahaya dari lampu kamera membasahi mereka.
"Tahniah, Amar dan Ilya..." ucap beberapa saudara mereka. Mereka berpandangan, mereka lega semuanya berjalan dengan lancar.
"Terima kasih, Ilya?"
"Ilya yang patut berterima kasih, pada Amar."
"Kita sama-sama berterima kasih. Kerana kejadian semalaman di Batu Pahat yang membuat kita bersatu."
Ilya Ilani menangguk, dia turut lega serta bersetuju dengan kata-kata suaminya. Mereka beriringan menuju ke arah tetamu yang hadir.
posted by Penulisan2u @ 12:49 PTG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
27 Comments:
  • At 29/8/09 8:15 PTG, Blogger khadijah said…

    best2.....
    aku org batu pahat yg selalu balik lalu station bas BP tue...
    tak ada pun laki2 yg sebaik AG nie aku jumpa.....huhuhuhuhuhuhuhu...nk gak....hehehhehehehhe.....by the way tahniah writer

     

  • At 30/8/09 6:00 PG, Blogger .:: Suhaidah Tan ::. said…

    emmm best2....
    klu dh jodoh tak kemna gak...
    wah latar dia kat johor lak best2...
    nak jugak org johor mcm AG ni hikhikhik

     

  • At 30/8/09 12:07 PTG, Blogger rini alik said…

    not bad...

    truskan brkarya!

    simple tapi menarik..

     

  • At 30/8/09 1:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetnyer..bagusnyer kalu dapat jumpe lelaki yang baik macam tu..
    papepun, teruskan berkarya.
    aja aja fighting!!!

     

  • At 30/8/09 6:59 PTG, Anonymous syu90 said…

    jrg nak junpa laki cam AG 2 skang nie....
    anyway,crpen yg bes....
    truskn lg bkarya...

     

  • At 30/8/09 9:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Citer ni bestlah jugak walaupun ringkas.

     

  • At 31/8/09 9:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kampung aku...huhu kt batu pahat 2...best la cite nie..truskan lg karya2 yg menaik ye..

     

  • At 1/9/09 3:05 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yes...my hometown 2...
    time 5pg biasa bus yg aku nek akn smpai bustand bp..
    citer ni btul2 wat aku xsbr nk balik bp..
    pape pon..citer yg menarik...
    tahniah kpd pgarang..

     

  • At 1/9/09 9:16 PG, Blogger alin said…

    uikssssss..bestnyer..cite org bp
    aku pon org batu pahat gakkkkkkk...
    windu nk lik kg...
    huhuhuhu

     

  • At 1/9/09 3:27 PTG, Anonymous Azzrinsha said…

    best sgt...jalan cerita yang menarik.....

     

  • At 1/9/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sonoknyer...
    ak pn dok bp tp studi kt perak...
    penulias cm very familiar ngan 2 tmpt ni..
    smpikan wktu bus jlan pn betol...
    nseb bek x ltk skali bus kkkl..
    hehe~~
    hope sgt dpt jumpe AG..
    tp slalunyer kol 5 pg, juz ade pkck teksi erk..
    huhu~~

     

  • At 2/9/09 11:01 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    menariklah cte ni, de ke laki mcm AG skrng ni, x denye, laki yg suke ambil kesemptn byklah kn...god job writer..

     

  • At 3/9/09 3:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    heheh...best cte nie..
    aku dlu budak mktb bt pht gk...
    rndu lak mktb bce cite nie..nice job!

     

  • At 3/9/09 2:50 PTG, Blogger ++...piCaSa-mE...++ said…

    wah..cerita yg menarik..not bad at all..congrates..truskn b'karya..

     

  • At 4/9/09 11:34 PG, Anonymous ღ A § y A ღ said…

    WA

     

  • At 4/9/09 11:42 PG, Anonymous ღ A § y A ღ said…

    xMenyeMpat nk tulis dh terpost!!!
    *terlebey xcited nk post
    =D
    ok2, sambung mengulas
    agagagaga ~
    RinGkas tp syiok membacanye
    latar tempat kt BP tu...
    sgt bangge hokeh!!!
    =)
    bile mau blik kg neh???
    HuHuHU

     

  • At 4/9/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2 jgk tp...
    sy pun slalu gak smpi kul 4, 5 pg kat trmnl bus..
    d ke bdk prmpuan sggup ikt lelaki yg bru jmpa??
    tp ape2 pn good job..

     

  • At 5/9/09 12:53 PTG, Anonymous ekin said…

    hye,
    ekin pon owg batu pahat gak,
    rindu nye kat kg,,,,,,,,

     

  • At 5/9/09 5:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    x logik r cite nii..
    tpi sy pn slalu gk naik bas kt bp
    blik kmpg..bile cti sem skrg kt uthm..

     

  • At 5/9/09 10:55 PTG, Anonymous zieya said…

    mmm citer yg best..tp kalau boleh nyatakan la nama tempat yg menarik kat Batu Pahat tu...bleh la sy g jalan2 cari makan kat sana nti bile ada kesempatan..
    apepun tingkatkan lg usaha =)

     

  • At 8/9/09 5:20 PTG, Anonymous dhiya said…

    aku orang bp gak...!!!bace cite nie rase x sabar plak nk balik raye...bustand bp, tggulah kepulangan aku..huhuhu...

     

  • At 11/9/09 1:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i love bp....hehe!!!

     

  • At 25/9/09 4:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yg mne org bp tu lps bca cite ni jgn pla t sng2 ikt laki2 time kt busstand bp tu..x smua org mcm AG tu tau

     

  • At 4/2/11 7:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweetnyer..aq arap aq pon dpt lelaki cam AG...hehhehee...

     

  • At 17/11/11 12:02 PG, Blogger Zughaaa said…

    Huaaaaaaaaa batu pahat tempat saya lahh xD
    Sweet nye Amar tuu hikhik

     

  • At 9/10/15 1:21 PTG, Blogger Mohammad Mamat said…

    Jom2 sy nk jdi mcm amar yg penyelamat keadaan..

     

  • At 9/10/15 1:21 PTG, Blogger Mohammad Mamat said…

    Jom2 sy nk jdi mcm amar yg penyelamat keadaan..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group