BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 10, 2009
Cerpen : Rumah Sewa RM 45
Nama Pena : Kencana Merana

PENUNTUT-PENUNTUT Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang telah berpusu-pusu ke foyer PPIP untuk melihat senarai nama yang baru keluar.
Aku, Laila dan Nita juga tak mahu lepaskan peluang. Kami juga mahu berebut-rebut mencari nama dan sekolah mana kami ditempatkan untuk menjalani latihan praktikum nanti.

" Ila, Nita, kita dapat sama tempat beb!! SMK Tengku Abdul Aziz, Kedah ." Aku melaung kat tengah-tengah orang ramai. Lantak lah. Yang penting aku, Nita dan Laila dapat satu sekolah.

" Ya Allah Yana, syukurlah, kalau kita tak dapat satu sekolah, menangis 7 hari 7 malam lah aku." Nita pula datang dengan gebangnya. Tak sudah-sudah kawan aku yang mulut becok tapi baik hati ni bercakap.

Hari itu, sehari suntuk semua orang asyik bercerita tentang sekolah mana mereka kena pergi buat praktikal mengajar selama hampir 3 bulan.

@@@@@@@@


Awal Februari ni, dah masuk 3 minggu kami menyewa rumah kat area Simpang Empat, Kangkung ni. Tidak lah dekat sangat dengan Pekan Tokai . Kalau nak ke sekolah kami ada ’chatter’ kereta Pak Cik Hamid bekas tukang kebun sekolah. Pak Cik Hamid, kebetulan tak kerja pun, hantar dan ambil cucu nya pergi balik sekolah. Sesuai dengan kami yang satu sekolah dengan mereka.

Kami pakai motor tuan rumah kalau nak keluar. Motor tu diorang jarang guna. Lagi pun tuan rumah yang kami panggil Mak Dah pandai bawa kereta. Dia selalunya keluar pakai kereta. Mak Dah ni, kerjanya berniaga kecil-kecilan. Macam-macam bisnes dia angkat. Jual barang kemas, jual kosmetik, jual jamu. Macam-macam lah. Tu yang seronok kat sini, kami tumpang sekaki jamu mata jer! Cikgu praktikum kan, mana lah ada gaji lagi.

Malam itu tak seperti malam-malam yang lain. Aku rasa sejuk sangat , dingin sampai ke sum-sum tulang. Hujan tak lebat sangat. Tapi cuaca kat luar tu seram semacam. Rumah kami sewa ni, dahulunya anak Mak Dah tinggal. Mereka dah pindah kat KL katanya. Mak Dah ada anak lelaki dewasa. Kacak, lawa, tampan giler. Hairan! Laila dan Nita tak pulak terserempak ngan mamat tu, aku jer selalu nampak dia. Namanya pun unik gak aku rasa, Megat Iskandar.

Macam nama klasik pun ada, tak kisahlah, yang penting ’handsome’. Tinggi, badan tegap, kulit cerah sedikit dari anak jati Melayu. Mukanya kemas tak berkumis, kadang-kadang ada kumis nipis, tak sempat cukur habis kot.

Kerjanya, aku tak pasti sangat. Tapi, time aku sorang-sorang tak dak kawan nak sembang, dia selalu ada. Yang aku heran sekali, baju dia. Mamat ni kan, cukup suka pakai kemeja biru polos dan slack hitam. Kemeja tak masuk dalam, nampak kasual lah. Ngancam habis! Lengan baju kemeja dilipat sampai ke bahagian lengan, macam banyak kerja jer gayanya. Tapi nampak muka ’relax’ semacam jer.

Kadang-kadang tu, aku ajak geng kami bertaruh, sapa dapat ’tackle’ Abang Iskandar dan ajak dia keluar makan. Menganga mulut Laila bila terbayangkan cerita aku ni. Dia tak pernah nampak lagi Megat Iskandar ni . Aku melopong ajer lah tiap kali Abang Iskandar tu kata dia banyak kerja hujung minggu. Mamat ni tahu ker, aku dah pakat ’gamble’ nak ’adjust’ dia haaa.

Aku tak dapat tidur sangat malam ni. Perut pula memulas. Nak pergi tandas ker ni. Dah pukul 11.45 malam. Tandas ada kat belakang bilik Laila. Laila dah tidur. Dia tidur dengan Nita. Bilik utama. Aku ambil bilik kedua. Tak nak kongsi dengan orang lain kononnya.

Seram. Semilir malam menjamah tubuhku. Aku bangun dan ambil baju sejuk . Kemudian keluar bilik. Bergerak ke arah bilik Laila dan Nita. Aku melintasi ruang dapur dan hendak membelok ke kanan. Ke tandas. Chopp...Tak jadi. Ada kelibat kat dapur . Dekat meja makan empat segi dengan 4 kerusi. Macam bayangan lelaki lah.
Aku pejam celik kan mata. Aku memang sah, aku yakin, aku pasti aku nampak bayang batang tubuh seorang lelaki . Tegap dan tinggi macam Megat Iskandar dari pandangan sisi.

Aku gosok mata lagi berkali-kali. Tiba-tiba aku buka mata semula. Bayangan itu merempuh badanku. Aku pengsan terkejut, takut yang amat selepas mengeluarkan bunyi melolong yang maha kuat. Tak tahu apa jadi lepas tu. Aku pengsan. Kira takut tahap dewa lah ni!

@@@@@@@@@@@


Sayup-sayup aku dengar bacaan Yassin di tepi telinga. Bau apa ni? Bau kemenyan ker? Tak. Tak mungkin. Aku dah mati ker? Tak mungkin ? Aku nak buka mulut. Tak dapat. Aku nampak Abang Megat Iskandar di hujung muka pintu. Ramai orang baca Yassin kat aku. Naper ni? Aku sakit ker aper ni? Ya Allah, hanya pada Mu aku berlindung.

Aku buka mata perlahan-lahan. Aku nampak cahaya. Aku nampak Nita, Laila, dan Mak Dah. Mereka senyum tengok aku. Kenapa? Suara baca Yassin dan bau tadi dah tak ada.Aku bingung lah. Tadi aku ’transit’ kat mana sebenarnya . Mana orang ramai yang datang tadi.

" Yana!! Kau dah sedar? " Laila si mulut becok risau tengok aku.
" Yana okay ker?" Tanya Nita pulak. Mata Nita basah bekas menangis.
" Kenapa ek? Korang? Aku okay aper?" Tanya ku kembali.
" Mak Dah jumpa kau tidur kat atas pangkin luar, kat tepi pohon sena." Ujar Laila.
" Hah.." Ternganga mulut aku, luas yang amat.

Aku angkat tangan dan tutup semula mulut yang ternganga tadi.
"Aku? Tidur kat atas pangkin luar. Kau ni, gurau ker aper?"
" Yana. Malam tadi Yana tidur kat mana sebenarnya nak?" Tanya Mak Dah tenang.
Sambil tu, dia hulurkan aku segelas sir putih. Aku minum dulu. Tenangkan diri.

" Kat bilik lah Mak Dah. Kat atas katil Yana lah. Tak kan kat dapur pulak."
" Haaahhh..kat dapur! Kat dapur malam tadi Yana nampak! Yana nampak"
"Nampak apa nak?" Tanya Mak Dah
"Kau nampak apa Yana" Nita dan Laila serentak bertanya.
" Nampak apa? Aku tak ingat. Aku pergi tandas. Aku tak ingat lepas tu aku nampak apa. Tapi aku macam nampak orang lain dalam rumah ni." Aku bercerita lagi.Aku memang tak ingat sepenuhnya hal semalam.
" Mimpi lah tu." Nita mengejek.
" Ya kot"
" Siapa jumpa saya Mak Dah?" Tanyaku lagi.
“Mak Dah nak keluar pagi tadi. Nampak kamu tidur kat pangkin." Terangnya lanjut. Fikiran ku dibejat dengan kekeliruan lagi.

Nita dan Laila tersangat risau tapi, akhirnya dibiarkan sahaja. Coz, mereka selalu kata aku ni suka merapu kadang-kadang tu. Kuat berimaginasi. Kalah kan, cikgu sastera . Padahal, aku mengajar subjek Sains kat sekolah.
Kemudian, masing-masing mencari arah meneruskan rutin harian seperti biasa .

@@@@@@@@@@


Sekolah Menengah Tengku Abdul Aziz ni best sangat aku rasa. Pembantu makmal dia , lawa. Muda lagi. Kami panggil Abang Zack. Kami tak kacau, kami menyakat jer. Cikgu nakal lah kiranya ni.

" Cikgu sewa rumah kat mana? “ Tanya Aziah anak murid ku tingkatan 4 Sains 1 .Hari tu, kami bersembang-sembang leaps dia tolong hantar buku latihan kat meja aku.
“ Rumah Mak Dah . Area Simpang Empant. Sewa murah sikit, nak jimat kos, 45 jer ." Aku berterus-terang, walaupun Mak Dah pesan jangan beritahu harga murah rumah sewa tu kat orang lain.
“ Hahhh…apa cikgu? rumah batu cat kuning sebelah rumah Mak Dah dekat kawasan taman, dekat dengan rumah bekas tukang kebun sekolah kita tinggal tu?" Tanya Aziah hairan bin ajaib. Budak ni, naper. Terkejut tahap cipan lagi.

“ Cikgu tak takut ker? Tempat tu orang tak berani sewa. Banyak kes dengar-dengar." Aziah menambahkan cerita seram kat aku yang sememangnya penakut.
"Dah...jangan cakap apa-apa lagi. Cikgu Ariana kamu ni penakut. Noktah. Cikgu tak tahu lagi baik. " Aku menyuruh Aziah balik ke kelas.
Dia bersungut sorang-sorang . Tak puas hati sebab aku tak percaya cerita karut dia. Katanya rumah tu berhantu. Biar betul budak ni. Persoalan itu aku tolak ke tepi.




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


"Abang Is?? Buat apa kat sini? “ Aku bertanya mesra bila melihat Iskandar duduk kat pangkin dekat pohon Sena. Ada sebakul bunga sena dan bunga Melur dia pegang.
" Sajer. Tunggu Yana lah. Laila dengan Nita mana?"
" Diorang balik awal, ikut mak Abang Is pergi Alor Setar.Abang Is dah makan?"
" Sudah. Makan dengan kawan pejabat tadi. "
" Yana pun dah makan. Abang! Hujung minggu ni, abang free tak? Yana nak keluar Alor Setar. Tapi, tak ada kenderaan. " Aku mula memasang kail. Kena ke tak kena ker, lantak lah.
" Abang kena out station kat Ipoh Yana, Pergi Khamis, balik Ahad,"
Melepas lagi. Aku angguk jer.
" Tak apa lah. Ni bunga untuk Yana. Abang Is kumpul tadi sementara tunggu Yana balik.Bunga Melor ni, abang ambil kat belakang rumah abang. "
" Emmm....ada can ni.Aku fikir sendiri.

Aku menilik bunga dalam bakul. Tak romantik sangat mamat ni, bawa bunga atas kubur kat aku. Bawa lah Lili ker, Ros merah, putih ker, Carnation ker, tulip ker, aku mengelamun seketika. Tapi orang dah bagi, tak baik tau! Aku terima seadanya.
" Terima kasih bang!! Yana suka sangat bunga ni."
" Jangan bagi tau mak abang boleh? Dia pesan kat abang tak bagi abang ganggu korang yang sewa rumah ni. Takut apa pulak orang kata."
" Ya lah... Yana cakap bunga ni, Yana kumpul.Orait bang?"
" Bye Yana." Dia berlalu. Dia masuk ikut pintu belakang rumah Mak Dah. Pelik. Aku selalu nampak Iskandar ni masuk ikut belakang rumah. Tak pandai cari pintu depan ker mamat ni. Lantak lah.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Malam ni masuk sebulan kami sewa rumah kat sini.
Malam ni kami tidur lambat. Nita, dan Laila masih tengok TV, aku sibuk menulis rancangan mengajar . Esok cuti, tapi aku nak siapkan dahulu, baru nak rehat.
" Yana." Satu suara panggil aku . Aku buat tak reti mulanya. Ilusi mungkin.
" Yana." Suara itu memanggil lagi. Ada nada seram pun ada. Ni bukan ilusi. Aku pasti . Realiti binti kenyataan. Saper pulak kat luar. Aku keluar dari bilik, menonong ke ruang tamu. Minah senget dua orang ni pekak badak ker! Tak dengar orang panggil kat luar.

" Guys, ada orang datang kat luar tu, buka pintu," Aku beritahu Laila dan Nita.
" Wehh...kepala otak karat kau Yana. Pukul 11.45 malam dah ni. Mana ada orang. Kat luar tu hujan , kat sini kan, selalu dah lewat time macam ni, ni kan kawasan kampung.Bukan kat kampus USM wehh..." Laila mulut becok tapi baik hati tu mengejek aku.

"Sumpah! Aku dengar beb! Orang panggil aku tadi. Ada iras suara Abang Iskandar!" Aku menambah . Siap dengan lirik mata menggoda lagi. Nita mencebik, buat-buat muka mengada-ngada. Jeles kat aku lah tu!
" Kau buka lah kalau kau berani. Aku nak masuk tidur dah ni. Kau ni kan, ada deria ke-6 ker hah??" Laila menambah lagi.
" Aku pun. Yana , kau ni kan, tak betul sikit sejak kita mengajar kat sini." Kata Nita pula .
"Bedebuk" bunyi bantal yang aku bantai atas belakang Nita.
" Sakit lah minah ! " Nita mengadoi.
"Tahu pun! Kutuk aku lagi! "
Pecah ketawa kami bertiga . Hishh...kawan baik aku ni, memang suka sakat aku.
" Tak apa lah, aku salah dengar kot"

Kami semua masuk tidur.
"Tok! Tok! Tok! " Aku terjaga. Bunyi pintu diketuk orang dari luar.
Aku tengok jam kat meja . 11.45 malam. Ehh...tadi kan masa kat luar Laila kata dah 11.45 malam.Aku hairan tapi tak fikir sangat. Tadi, tentu 10.45, Laila tentu silap tengok jam.
Aku tak tahu macam mana aku boleh jadi berani. Aku pergi menonong buka pintu. Dan, aku tak percaya.
" Abang Iskandar?"
" Kereta abang kering air. Yana bagi air sikit kat abang boleh?" Tanya Megat Iskandar dengan wajah risau. Mukanya basah kena hujan. Fuh, lagi kacak .
" Jap! Jap! Naper tak balik umah abang jer? Kan dah dekat tu."
" Mak dah tidur lah tu. Malas nak kejutkan mak. Kesian. Penat dia."
"Hmmm... ya lah, dengan Yana tak pa pulak" Aku cuba menguji.
“ Yana tak suka Abang Is minta tolong dari Yana?"
“Bukan…Yana suka Abang Is. Eh! Eh !... Yana cakap, Yana suka, tak apa, Yana boleh tolong. Sekejap ya." Aku masuk ke dapur.
Botol air paip dah bertukar tangan.
“ Esok abang bagi balik botol air ni ya! "
"Simpan jer . Belambak kat dapur. Hati-hati Abang Is"
Megat Iskandar berlalu dalam kelam malam. Macam mana dia jalan tak bawa lampu suluh.
Tiba-tiba. Eh! Baju Abang Is tu, macam baju tengah hari tadi, baju semalam, baju minggu lepas, baju bulan lepas. Apa lah, kedekut sangat agaknya mamat ni. Baju pun tak boleh beli. Kerja macam bagus. Ala-ala kontraktor kelas atasan.Aku masuk bilik. Sambung tidur. Malas nak pikir banyak.

@@@@@@@@@@@@@


Hari ni, Mak Dah ajak makan tengah hari kat rumah dia, kami sungguh gembira. Hajat hati nak jumpa Abang Iskandar.
"Dah siap?" tanya Laila.
"Jom!" Ajak Nita.
"Kejap. Cam ner? Dah lawa?" Aku berpusing depan Nita dan Laila dengan baju kurung biru. Biru polos macam warna baju Abang Iskandar. Aku suka warna tu. Warna biru polos, lembut dan tenang.
" Lawa dah ...dah lawa tahap anak dewa dah !! “ Laila mulut becok menjawab. Nita ketawa pendek.
“Macam-macam lah kau ni Yana, nak gi makan rumah Mak Dah kat sebelah jer , kau pakai macam nak kena pinang orang. Buang tebiat aper?" Tambah Laila lagi.
Aku mencubit lengan Laila dan Nita serentak. Ketawa tercetus lagi. Kami bergerak beberapa minit kemudian. Mengunjungi rumah Abang Iskandar.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@


Isu hangat tercetus antara kami. Pulang dari sekolah, banyak ’gimix’ yang kami dapat . Macam-macam versi cerita tentang rumah sewa 45 tu.
Yang pasti banyak yang buruk dari baik.
" Cam ner? Nak pindah rumah tak?" Nita mendahului perbincangan kami.
“ Aku ikut korang jer" Aku menjawab lanjut.
" Aku ni tak kisah sangat. Cerita mulut orang macam-macam. Kita duduk kat sini dekat 2 bulan , dah. Tak ada per pun." Laila membalas. Dia paling berani antara kami.
" Kita tanya Mak Dah nak?"
"Hishh...nanti kecik hati orang tua tu. " Laila menambah.
"Jangan tanya apa –apa tau! " Nita pulak bagi ’warning’ kat aku.
" Ohhh... ni kira nak ’back up’ bakal mak mentua lah" Aku menyakat.
"Tolong ehh...anak dia aku tak pernah nampak, cam ner nak ngorat!" Kata Nita.
" Tok! Tok! Tok! " bunyi ketukan bergema lagi.
" Aku buka pintu." Aku bersuara.

Mereka di ruang TV, diam menunggu, sambil menonton .
“ Abang Iskandar?"
“Maaf abang ganggu Yana ker?"
" Tak lah. Masuk lah, semua ada ni." Aku membuka pintu lebih luas.
“ Tak pa lah. Nak cepat ni. Cakap kat luar lah. Kejap jer .Ada mesyuarat lepas ni." Ujar Megat Iskandar .
" Yana. Jangan pindah rumah ya! Walau apa pun terjadi. Jangan dengar cakap orang. " Katanya tenang. Dia nampak resah semacam.

" Abang Iskandar suka Yana tinggal sini. Abang Is ada kawan."
“ Yana tak pindah lah Abang Is. Yana pun dah tak lama lagi nak habis praktikum ni. Susah pulak nak pindah rumah." Aku menjawab tenang tanpa syak sesuatu.
Macam mana mamat ni tahu kami bincang soal ni. Ada deria ke -6 ker.
" Terima kasih Yana."
"Sama-sama."
" Pergi dulu, nak kejar ’meeting’ "
Dia berlalu. Dan, aku naik hairan lagi sekali. Kali ke berapa entah. Hairan tahap dewa. Abang Megat Iskandar pakai baju dan seluar sama lagi? Kemeja biru polos dan slack hitam, baju tak masuk dalam, lengan baju lipat tiga suku. Fuh..mamat ni tak sesuai buat laki, kedekut tangkai jering tahap bapak dewa !!! .
Aku masuk balik kat dalam rumah.
" Kau sembang dengan siapa tadi? Tak nampak orang pun? Laila mulut becok tapi baik hati , buat lawak siang-siang buta.
“ Dengan hantu lah." Aku membalas . Aku pun buat lawak tahap dewa juga.
Kami semua ketawa tapi muka Nita dah lain macam sakan. Muka Nita merah, sekejap tu pucat. Dan, kini dia menangis. Ya ampun, minah ni, apa hal lah pulak.
" Kau biar betul Yana. Kau sembang dengan siapa tadi?" Nita tanya serius macam pengetua soal siasat budak ponteng sekolah sebulan.
" Heh...dengan siapa lagi. Megat Iskandar. Aku ulang. Aku berbual-bual tadi dengan Megat Iskandar ! " Kuat suara aku menjawab. Tak sedar Mak Dah ada di belakang dengan sebekas kuih .
"Panggg...." Pinggan jatuh dari tangan Mak Dah. Dia pengsan lah pulak.

@@@@@@@@@@@@


" Yana....tak siap lagi ker?" Tanya Laila.
" Nak g mana ni?"
"Mak Dah buat tahlil malam ni, untuk arwah anak dia." Kata Laila.
"Ya lah. Kan aku citer kat kau semalam." Tambah Nita pulak.
" Kau citer apa?"
" Mak Dah buat tahlil lah mangkuk! Hishhh. Kau ni kan, sejak datang sini dan lepas kau pengsan dulu, kau ni tak betul sikit lah aku rasa. " Kata Nita.
"Weh! Weh! Aku ni Awet Idaman Malaya, sedap mulut jer kata aku tak betul."
" Kenduri kesyukuran lepas dia pengsan hari tu ker? Macam orang nampak hantu jer masa dia terkejut dulu tu." Aku mengomel lagi.
" Doktor cek, katanya Mak Dah ada darah rendah. Tu yang pengsan dulu tu." Nita menjawab pula. Aku dan Laila akur. Tak banyak soal lagi.

Kami sampai lepas slot bertikam lidah tadi tamat . Tapi kami tak gaduh. Biasa lah, budak ’U’, perangai gila-gila, senget-sebelah. Tapi otak ’pick up’. Nak besar kepala semuanya. Tapi kami ni ’friends are forever’ .

" Masuk lah nak,masuk. Buat macam rumah sendiri" Kata Mak Dah. Ramai jugak orang datang. Minggu ni kami last kat sini. Esok lusa balik USM semula.
" Kenduri siapa ni Mak Dah?" Aku tanya tiba-tiba coz aku nampak semua orang tapi aku tak nampak jejaka idaman kalbu. Abang Megat Iskandar.
Mak Dah tak sempat buka mulut lagi.

" Kak Yana, ada orang panggil! " Kata Suria, budak sekolah tempat aku mengajar. Aku tinggalkan Mak Dah kejap sebab si Suria ni siap tarik tangan aku lagi.
Kat luar rumah, Gelap sikit, tapi boleh nampak lah. Samar-samar kata orang.Suria dah hilang ke dalam rumah.
" Abang Iskandar?"
" Naper ada kat sini? Kat dalam kan ada tahlil."
" Abang Is tahu Yana,"
"Dah tu ? Kata tahu? Tak tahu kot? Ni, naper tak tukar baju Melayu?"

Heran lagi tengok mamat ni. Kemeja polos, dan slack hitam.
" Abang Is ni, nak cepat Yana. Takut tak sempat . Kena ‘out station’ kat Ipoh."
"Hahhh...malam ni? Apasal bos abang suka hantar abang kat Ipoh ahh.? Lagi pun, malam ni kan ada kenduri ni ? Mak Dah tak marah ker?" Tanya ku jujur.
" Abang Is sedih, kena berpisah dengan Yana. Abang Is tahu, kita tak sepadan."
La…dia dah mula ayat jiwang karat dah.Orang nak buat tahlil kat dalam , dia buat tahlil kat sini.
" Abang Is. Kita nak berpisah apa nyer, baru bertemu, bercinta pun tidak." Aku pulak buat lawak. Aku senyum pendek.
Abang Iskandar senyum juga . Kacaknya! Ni lah senyuman indah dia buat aku. Mabuk kepayang lah aku malam ni.
" Abang nak cepat. Pesan kat Mak Dah. Abang pergi dulu. Abang ada hal penting. Selamat tinggal Yana."
"Baik lah."
Dan, dia pergi .
" Yana. Siapa panggil.?" Tanya Laila dan Nita.
" Abang Is..."
Aku nampak kelibat Abang Iskandar dekat dapur, lepas tu hilang. Yang anehnya, dia tak macam selalu. Muka dia macam penuh darah. Baju birunya tidak biru polos, merah darah.Pekat. Mukanya nampak sakit sangat. Kemudian, wajah itu berganti menjadi pucat. Dan aku jadi seram sejuk. Bulu tengkuk menegak. Seriau benar rasanya.
"Pegang aku Nita, Laila. Pegang aku. Jangan biarkan aku rebah. Aku tak larat dah ni."
Mak Dah datang panggil kami makan. Bacaan Yassin beransur hilang. Suara baca Yassin dan ratib dah sampai penghujung.
" Kenduri tahlil siapa ni Mak Dah?" Aku gagahkan suara bertanya.
" Anak Mak Dah. Megat Iskandar, kemlangan jalan raya dekat Ipoh tahun lepas. Pukul 11.45 malam. " .
Wajah Mak Dah retak seribu, badan aku jadi ringan. Aku jatuh tergolek. Mujur ’line clear’, tergolek ala-ala \'miss world\', versi gadis ayu gitu beb. Bukan nagka busuk.


@@@@@@@@@@@@@@@@


Malam itu malam akhir kami kat rumah tu. Rumah Mak Dah sebenarnya.
Sumpah!! Kami tak nak sewa dah rumah tu. Esoknya , kami nak balik terus ke Pulau Pinang . Aku dah siap-siap ‘booking’ papa dan mama ambil kami bertiga. Mujur lah, di akhir –akhir hari praktikum. Segala-galanya lancar kat sekolah.

" Mak Dah minta maaf. Tak pernah cerita kan. Rumah ni, arwah yang tinggal. Meninggal dunia sebelum kahwin. Tunangnya juga mati dalam kemalangan tu.

\"Mak Dah sewa kan rumah ni murah jer sebab tak ramai yang sanggup duduk sini." Terang Mak Dah.
"Ingat tak lepas kau pengsan dulu Yana, lepas kes tu kan, kau selalu cakap sorang-sorang. Kami nampak kau pelik sangat tapi kami tak kisah sangat sebab ingat kau tak ada apa-apa. Tapi Nita memang takut kalau nampak kau cakap sorang." Kata Laila pula.

" Masa mula-mula datang sini dah aku perasan, kau jadi macam pelik sangat." Tambah Nita.
" Tapi, kau tahu kan Megat Iskandar?Korang pun pernah nampak kan?"
Nita dan Laila geleng kepala serentak. Aku hairan tahap segala mambang dan dewa.
" Kau kuat berimaginasi kebelakangan ni Yana. Kau selalu cakap kat kami benda-benda yang kami tak pernah sembang dengan kau. Kau citer pasal benda yang kami tak tahu. Bab tu aku hairan tapi aku tak ambik ’port’ sangat. Aku nampak kadang-kadang kau ’ okay ’ pulak.

"Jadi, selama ini aku bercakap dengan ......" Aku tak habiskan ayat tu.
Aku memerah ingatan semula. Patut lah, arwah pakai baju sama, tak pernah tukar baju. Patut lah dia masuk ikut pintu belakang. Patut lah, dia bagi aku bunga sena, bunga melur, bunga tanah kubur. ’Out station’ balik-balik pi Ipoh, dan segala macam. Malam kematian dia. Aku dibejat ingatan bersama arwah. Kenapa dia pilih aku?

"Yana, tunang arwah yang meninggal dulu tu, ada iras muka Yana. Lemah –lembut macam Yana. Suka warna biru macam Yana jugak. Sebab tu kot, Yana yang selalu nampak arwah.
“Malam kenduri arwah, dia pesan kat Mak Dah, dia pergi dulu. Dia ada hal penting." Aku memberitahu.

Aku tidak tahu apa yang aku rasa atau apa yang patut aku rasa. Selama ni, aku jatuh cinta pada orang yang sudah tak wujud dalam dunia ini.

" Kami tetap bersama kau Yana." Kata Laila dan Nita serentak. Mereka peluk aku. Kemudian Mak Dah peluk aku. Aku sungguh sedih. Sungguh takut. Macam-macam. Bercampur-baur. Mama dan papa sampai jam 11.45 pagi untuk mengambil kami bertiga. Aku dah tak nampak kelibat Megat Iskandar lagi selepas malam tahlil itu. Tapi, aneh juga , cinta untuk Abang Is seperti masih tersisa di taman hati. Semua tu akan berlalu. Aku pasti.

Sekian. 1 Ogos 2009 . 11.45 minit malam.

posted by Penulisan2u @ 5:20 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
65 Comments:
  • At 10/8/09 6:28 PG, Blogger Suhaidah Tan said…

    unik dorh cerita ni..
    bez sangat

     

  • At 10/8/09 7:17 PG, Anonymous kongkang said…

    bez gak la..tapi yg peliknya..camner si suria tu tau ada org nak jumpak ngan yana uh?dia bley nampak iskandar tu jugak ek?

     

  • At 10/8/09 9:25 PG, Blogger xy_yx said…

    best~~~~~

     

  • At 10/8/09 9:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ala...suria kn budak2..nmpk la 2...kdg2 cter scary mcm ni pn, layan jgk...seronok...tahniah!!! len dr yg len...

     

  • At 10/8/09 12:23 PTG, Anonymous nad said…

    btol2 cmne suria bleh tau??? ape pun mmg best....

     

  • At 10/8/09 2:16 PTG, Anonymous sifa said…

    mmg best, cite lain dr yg lain
    tahniah penulis....

     

  • At 10/8/09 3:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni betul2 ke atau rekaan je..........

     

  • At 10/8/09 4:55 PTG, Anonymous haveafun_day2@yahoo.com said…

    wah nice story..
    walaupun xmsuk akal..
    erm klau boleh,dptkn idea-idea yang boleh membantu dlm kehidupan dan di alam nyata..
    kisah ini mungkin terjadi..
    tapi belum tahu kesahihannya.

     

  • At 10/8/09 6:14 PTG, Blogger Azleena said…

    TQ to semua yg komen. Saya akan terima yg positif dan negatif sbg penambahbaikan pada masa akan datang.

    Actually, watak Suria ialah 'watak kodi' bermakna watak yg muncul dan hilang secara tiba-tiba.

    Watak ini tidak penting, tujuan penggunaan watak kodi ialah untuk mengembangkan jalan cerita dan untuk menggerakkan watak utama dalam plot .

    Ini apa yg saya pernah belajar lah...

    TQ Guys....saya amat hargainya....

     

  • At 10/8/09 6:15 PTG, Blogger Azleena said…

    Dan.. one more ...
    cerita ini adalah rekaan semata-mata

    Dpd penulis.

     

  • At 10/8/09 6:19 PTG, Anonymous Maryam Kamal said…

    ~mwahahaha.. (ketawa gaya menakutkan!)

    entah2,
    Suria tu pun tak wujud, x?
    Heheh

    Erm,
    utk pengetahuan penulis..
    Ni cerpen kisah hantu yg pertama sy baca smpai habis..
    =D

    Tahniah ler!
    (",)

     

  • At 10/8/09 6:37 PTG, Anonymous NUQYQA said…

    halu sifu...
    dah kuar pun crita ni...
    memg bes n unik...
    sape lagi yg pandai nak wat citer selain dari sifu nana ka??
    gud luck sifu..

    p/s:jgn percaya orang laki yg romantik,tah2 cam iskandar...
    TIDAK!!!!

     

  • At 10/8/09 8:15 PTG, Blogger xxg said…

    kepada penulis..
    tahniah... i love this story.. lain dari yang lain...
    menghiburkan.. gaya penyampaian yang menarik.. penulis mempunyai bakat so please keep it up..kalau boleh jadikan novel, mesti lebih menarik... well done!!!

     

  • At 11/8/09 8:56 PG, Blogger Org Ganu said…

    ni 1st time bace cte hantu yg betul2 menyentuh perasaan..simple but padat..walopn seram tp sedih ah sbb org yg kte nak tu dah tak de kat dunia ni..huhu
    good job writer! i like the way you tell the story..so simple..

     

  • At 11/8/09 12:27 PTG, Blogger Olive said…

    aku suka2 sangat cita ni...best

     

  • At 11/8/09 1:01 PTG, Blogger KOMIE AROON said…

    cite ni best...unik..
    tak la stereotaip mcm sesetengah cite..

    terkejut aku..
    da la tgh seram..
    tibe2 lagu kuar dr blog ni..
    melompat skjp..haha

     

  • At 11/8/09 1:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jap3...meremang ooo aku bace cite ni..member aku dulu kena camni gak..pe2 pon cite ni bes gile r

     

  • At 11/8/09 1:17 PTG, Anonymous su said…

    adus...x tahan..asyk glak..bce cte serm pon..gelak jek..adus..memg ilg tnsion lepak kt pnulisan2u ni..bce komen pon da bleh wt ak tgelak..heh

     

  • At 11/8/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdeh cte nyh...
    lau iskandar idup mst dorag kn couple pye..
    sdeh la...

     

  • At 11/8/09 4:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok jga cito nie..ala keliwong..hantu kubur.
    ingat sekali sedih jga.klu is wujud kan bagus..
    -zie-

     

  • At 11/8/09 5:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lah cte ni,unik, first time aku jumpe cte ni..menarik plak 2, bleh plak bercinta ngn org yg dh mati..sweet story..

     

  • At 11/8/09 6:17 PTG, Anonymous Tyna_Vir said…

    Serammmm....n best r cita ni.Tpi cian la kat Yana.Terjatuh cinta ngan antu...emmm...nak wat camne,die pun x tau yg Megat Iskandar tu antu.Apa2 pun,teruskan usaha ye penulis...wat cite seram yg best agi.

     

  • At 11/8/09 6:50 PTG, Blogger Cya_Vincylea88 said…

    Best cerita ni..simple tp padat isi..good job ya..n Wish u gud luck ya........

     

  • At 11/8/09 8:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    perkaitan di dlm cer ini bermaksud mati itu pasti,maka jika kita lari dari sambungannya mka apa yg kta terima ialah kerosakan akhlak yakni tanda2 kecil KIAMAT..

     

  • At 11/8/09 8:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wowww speechless laa untie nana...
    untie nana ne mmg gojes..
    pengulasan dn jalan cerita yg menarik!
    salute for u..
    tp i heran laa,u kan takot antu?camner ade keberanian nk buat cerpen neh...

     

  • At 11/8/09 8:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow..best laaa...
    boleh cuba lg next time

    < MassFDya >

     

  • At 11/8/09 10:15 PTG, Anonymous jejey said…

    ambui2 tgk hantu smpat lagi pengsan ala2 miss world. haha. yeyeaaaa best sgt okayy auntie nana ku yg cun lg gojesss *nnty bg duit lebih k . heee . good job , tahniahhh beb ! ^^

    p/s : kali pertama bce cite hntu tergelak2.haha

     

  • At 12/8/09 1:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah best2

     

  • At 12/8/09 2:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    first time bace cerpen hantu smpai abiz...bes sesgt.congrats

     

  • At 12/8/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    11.45..

     

  • At 12/8/09 4:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    first nk ucap tahniah kt penulis sb
    ayat lawak cm komik yg selamba
    tak rase dipaksa2
    bes!
    d idea pun unik
    bercinta dgn hantu
    keep up d gud work yah!

     

  • At 13/8/09 8:19 PG, Blogger zha80 said…

    taniah buat penulis...
    teruskan berkarya
    citer yg ringan tapi padat.

     

  • At 13/8/09 1:51 PTG, Anonymous sS said…

    Best la cite nie...cam sedih pon ader...

     

  • At 13/8/09 9:04 PTG, Anonymous sujana said…

    assalamualaikum cg. ni sujana k...saya suka cerita ni. saya dah baca citer ni kat blog cikgu tapi saya tak tahu mcm na nak buat komen sebab susah sangat nak masuk...tak tau. mula-mula tu saya agak iskandar tu manusia biasa tapi bila menuju ke puncak cerita saya terus yakin yang iskandar ni bukan manusia. n bila sampai ke penutupnya...ya 1000 peratus tekaan saya betul...tapi pelik sikitlah cerita ni....nak buat cerpen macam ni saya tak ada kemahiran lah sg..but whatever pun cerita ni memang manyak bagus punya...

     

  • At 14/8/09 12:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite betul ka?????aku org simpng 4 kangkong...tp xpernah dgr la plak cite aneh tu??

     

  • At 14/8/09 10:11 PG, Anonymous cumil arya said…

    siot cite nie..adala seram juak tp lucu psal bunga tu...
    hehe..cinta dpt bunga kubur..hahaha..
    anyway..congratz writer..best...

     

  • At 14/8/09 11:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mak aih...lokasi area umah aku ni...ahah....aku nak gi cari umah tu...agak2 jumpa ke x???

    (',') pen biru

     

  • At 15/8/09 1:55 PG, Blogger ieNNah haNNie said…

    seram dowh..
    habis baca 1:54
    nak dkt dgn 11;45!!! ARGH!!SERAM

     

  • At 15/8/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni..sedey pon ade gak..huhu..

     

  • At 15/8/09 7:20 PTG, Anonymous ieda_iman87 said…

    huhu.. bestla cite ni..
    gud luck for akak..
    ~kami memimpin~
    I LOVE USM

     

  • At 15/8/09 10:17 PTG, Blogger niena kierana said…

    hahaha...ayat pertama aku dah ada BANGGA...sebb uni apex..haha.. tahniah...cikgu sastera ke?? heheh... jalan cerita yg amat bgus bg sy... tak tau nak ckp camana..best sangt2... hahahahaha

     

  • At 15/8/09 11:32 PTG, Blogger mady+yana said…

    citer nie misteri..cam citer hantu ade jgak..tapi memang best lah...he3..kalu de yg nak bce cerpen..view our blog
    http://dindingcoretan.blogspot.com/
    thanx.

     

  • At 16/8/09 11:40 PG, Anonymous Lia Ania said…

    best3......
    http://ay-mycollection.blogspot.com/

     

  • At 16/8/09 1:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wahhh ckgu!!!

    bnyk komen Oooo...nice work....

    huhuhuhuhuhuhu

    smk SIS 2 boleh!!!!

     

  • At 16/8/09 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    blala, aku benci usm !

     

  • At 17/8/09 11:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...crita yang bgus..x membosankan..dan ending tu kureng siket la....tp overall ok.....

     

  • At 17/8/09 4:16 PTG, Blogger aifazahs said…

    seram gak...meremang niee...mmg best..tahniah penulis

     

  • At 18/8/09 3:29 PTG, Blogger aqilah_95 said…

    salam..

    best citer nih..
    len cket dri cter bese..
    gud job

     

  • At 18/8/09 4:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ohohoho..
    nek tegak bulu ketiak aku membacaY..
    memg pelik bin ajaib tol citer ni..
    gud job!

     

  • At 19/8/09 9:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud job babe ! ily la ur story ! moahx !

     

  • At 27/8/09 1:38 PTG, Anonymous kelam said…

    fuhh..
    cerita seram yg mnrik..
    seram + romantik..
    bagus2...
    teruskan berkrya..
    semoga berjaya..
    ammin..
    selamat berpuasa

     

  • At 28/8/09 6:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...best sgt ba cerita ni.dah la baca sensorang tgh malm buta nih..
    btw,nak mintak izin siarkan cerita ni kat dlm fb sy ek..

     

  • At 31/8/09 4:13 PTG, Anonymous nurindah said…

    Salam Ramadhan,

    Seramnya akak baca cerita ni. All the best

     

  • At 1/9/09 2:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mula2 duduk x tnya jiran dlu
    laen kali jgn bodoh sombong..
    menarik, rugi klau x bce
    best gilerr..

     

  • At 2/9/09 9:26 PG, Blogger mrsK said…

    best..xnyesal bce..hehe

     

  • At 3/9/09 2:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jujur aku ckp..
    x de niat nk kutok..
    tp de la cket2..
    cte fesyen lme la..
    cbe ko up kn cket..
    bg klainan..pastu..
    ayt cm x bes laa..
    btl aku ckp..
    x menarik phatian pmbce y mcm aku..
    tpulg la nk ckp aku pe..
    aku jz bg komen..
    harap komen ni mbina mse dpn ko gak la oke..
    sori ler law ckp bkn2..
    sori byk2 law ko terase ati k..
    emm..xnk tarok nme r..
    t ko cri aku..
    heheheheheh..

     

  • At 8/9/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    LORRR KN PENULIS ADE GTAU..SURIA XNAPAK SGT MEGAT ISKANDAR COZ KT LUAR TUH GELAP..DIE DGR SUARA JE..XPHAM2..BEST CITE NIH..NT WAT LG ERK..

     

  • At 10/9/09 12:52 PG, Blogger mardya ramlee said…

    hohhh...meremang kot bca,
    da la kol 1pg dah...
    tp best r...tahniah

     

  • At 27/10/09 1:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    CITA NI BEST N TERUSKAN USAHA

     

  • At 27/11/09 6:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hehe seram!!!!!!!!!!!!!

     

  • At 6/12/09 11:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seram...
    dah la bace kol 11.45 mlm,dah mcm dlm cter ni...
    huhu...tkot

     

  • At 14/12/09 11:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alamak..nasib hntu 2 baik..ader gk org jth cinta kt hntu yer..ei seram.

     

  • At 10/8/10 10:44 PTG, Anonymous fabn said…

    tahniah writer...
    ayat yg digunakan sgt sempoi walaupon ni citer seram...
    meremang bulu roma baca malam2...
    apapon... citer ni memang bez dan agak menakutkan...

     

  • At 11/11/10 3:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah...citer yg x memboringkan..

     

  • At 16/11/12 12:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baca pangkap pertama dh tau megat 2 berbeza

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group