BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 10, 2009
Cerpen : Lafaz Kasih Yang Tersimpan
Nama Pena : Nuril Bahanudin

Gemersik alunan gesekan biola itu mengganggu lenanya kini. "Huh... siapa yang buang tebiat main biola memalam ni.." sungut Tengku Syukran sendirian, bengang lenanya terganggu, lama dia diam, cuba difahami apa maksud disebalik melodi yang cuba disampaikan oleh penggesek misteri itu, semakin lama semakin mendayu..

Semenjak 2,3 hari ini sering telingannya dihidangkan dengan bunyi gesekan biola itu, terlintas juga di hatinya untuk mengetahui siapakan gerangan penggesek misteri itu.



Nasuha begitu asyik melentukkan kepala pada biola kesayangannya, menggesek sepenuh hati, sehingga terpejam-pejam matanya menghayati melodi yang terlahir dari gesekannya. Tak sedar ada telinga yang mencuri dengar akan gesekannya. Setiap kali habis satu lagu dimainkan dia pasti tersenyum, terasa ada kepuasan yang terlahir dari setiap gesekan-gesekannya. Segalanya masalah seolah terbang melayang bila dia mula menyentuh biola kesayangannya..Cahaya Nasuha Iman itulah namanya... nama yang unik pada pandangan orang-orang yang pertama kali mengetahui namanya.



**********



Pagi itu seperti biasa, tugasnya melawat setiap ceruk hotel ini. Bertugas sebagai designer di sini menyebabkan dia mesti selalu peka kepada persekitaran holel ini agar semua lanskapnya teratur dan sedap mata memandang.



"Nas....!" terdengar namanya dipanggil serentak dia menoleh kearah si pemanggil, pantas bibirnya mengukir senyum manis.


Josephine teman baiknya sedang melangkah ke arahnya.

"You dah breakfast?" josephine bertanya

Nasuha hanya menggeleng, sungguh dia belum sempat sarapan sedari tadi sebab terlalu ralit dengan tugas-tugasnya..



"jom breakfast" belum sempat dia mengangguk bersetuju dengan ajakan rakannya itu, tangannya telah ditarik. Dia hampir terdorong, tapi sempat dikawal badannya. hampeh betul la minah ni. Hatinya bergetus geram.


Cafe itu sesak dengan pengunjung dari pelbagai tempat, mungkin cuti sekolah yang sedang berlangsung menyebabkan ibu bapa mengambil peluang membawa anak-anak bercuti ke sini. Nasuha menatang dua cawan berisi milo suam. Dalam bersesak-sesak, entah kenapa dia terasa dirinya dirempuh sebelum dia tidak dapat mengawal diri dan cawan ditangannya tertumpah pada seseorang yang duduk di meja berhampiran. Nasuha kaget, matanya sedikit terbeliak dan mulutnya sudah terbentuk \'o\' dia tak sengaja. Lelaki itu juga kelihatan kaget sebelum berdiri, wajah pemuda pan asia dihadapannya sudah merona merah, siapa tak bengang oit tiba-tiba dimandikan dengan air milo free, pagi-pagi pula tu. Nasuha pantas menundukkan badannya memohon maaf tetapi....


"hai awak ni mata letak mana hah? sampai saya yang besar ni pun awak tak nampak, atau awak ni masih mamai pagi-pagi ni... dah tu tak reti minta maaf, takda adab langsung pot... pet... pot.. pet... bla... bla.." tengku Syukran membebel membentak tak puas hati sebab dirinya dimandikan air milo..


Wajah Nasuha sudah bertukar rona, malu dimarah di hadapan ramai.


"Encik, maafkan kawan saya, dia tak sengaja," tiba-tiba Josephine menyampuk sehingga menyebabkan bebelannya terhenti.


"Kenapa awak pula yang minta maaf, macamla kawan awak takda mulut" masih tak puas hati sambil matanya memerhati gadis yang telah memandikannya tadi, tiba-tiba dilihat gadis itu mengeluarkan sebuah buku kecil dari saku seluarrnya dan menuliskan sesuatu, dihulurkan kepadanya "saya minta maaf" dia kehairanan memandang gadis itu dan temannya, mahukan penjelasan.


"maaf encik kawan saya ni tak mampu bercakap" lagilah tercengang dia mendengar jawapan Josephine..


"maksud awak dia bisu", ajunya mahukan kepastian dan dilihatnya gadis itu mengangguk pantas.


"Mari ikut saya, kami akan cuci pakaian encik dan gantikan dengan yang lain"


***********





Hujung minggu hari yang paling di tunggu-tunggu olehnya, hari ini dia berhasrat untuk pulang ke villa keluarga, entahlah sebenarnya bukan ada talian darah pun antara dia dan penghuni- penghuni villa tersebut tapi itulah, dia langsung tak punya siapa-siapa pun di dunia ni kecuali penghuni-penghuni villa tersebut.
Beberapa tahun lalu….
Dia mencelikkan matanya perlahan-lahan, kabur… dipejamkan kembali untuk beberapa ketika, dan akhirnya di celikkan kembali barulah segalanya jelas, segalanya asing, wajah-wajah yang berada disekelilingnya juga terlalu asing, siapa aku? Di mana aku? Siapa mereka? Siapa keluarga aku? Hatinya bertanya kehairanan.
"Alhamdulillah cik Nasuha dah sedar" salah seorang yang berada di situ bersuara menegurnya..
Nasuha? Siapakah Nasuha? Adakah aku ni Nasuha? Pelik kenapa aku tak ingat apa-apa langsung… hatinya berkata-kata lagi.. Dia memandang sekeliling dengan pandangan terpinga-pinga dan dilihatnya mereka di sekelilingnya saling memandang sesama sendiri.



"Cik Nasuha ingat tak apa yang terjadi kepada awak sebelum awak terlantar di sini?" tiba-tiba seorang lelaki memakai kot putih bertanya kepadanya dan dia hanya menggeleng sebagai jawapannya. Fikirannya masih kosong, hendak mengingati siapa dirinya pun dia tidak mampu inikan pula hendak mengingati apa yang terjadi.
Terlalu asyik mengimbau kisah lalu sehingga tak sedar dia kini sudah pun berada di perkarangan villa Nur Qaseh itu, huikk camna aku boleh terpacak kat sini, tak sedar pun drive tadi, heyy nasib baik sampai dengan selamat tadi…. Hatinya bergumam.


Dia memerhati keadaan sekeliling, sunyi jea, tapi semua kereta ada elok terparking mean semua adalah ni. Perlahan jarinya menekan loceng pintu, untuk beberapa ketika dia menanti sehingga pintu utama di buka…hampir 5 minit dia menanti..
"La cik Nasuha rupanya, selamat pulang" terjengul wajah Mak Esah pembantu di Villa itu yang berusia pertengahan 5oan, orangnya gempal pendek mudah tersenyum dan suka berjenaka.
Dia hanya menghadiahkan senyuman manis pada wanita itu, kakinya di atur ke perut villa itu,
"Mak engku dan Pak Engku ada di atas, mungkin di bilik bacaan, Tengku Nurissa pula di biliknya, katanya mahu tidur selepas sarapan tadi, penat katanya.." tanpa ditanya Mak Esah memberitahu tentang aktiviti-aktiviti penghuni villa ini, dia mengangguk sambil memberi isyarat terima kasih.
Dia mendongak wajahnya ke tingkat atas, dan mengambil keputusan pergi ke kamarnya, ingin berehat, nantilah jumpa mereka…putusnya..
"saya naik atas dululah" dia memberi isyarat tangan kepada Mak Esah dan wanita itu hanya mengangguk.


****************


Tengku Syukran tenang berehat di balkoni banglonya, sudah lama dia tidak menikmati suasana begini, semenjak dia menggantikan tempat Tengku Syukri, masanya lebih banyak di habiskan di hotel, tidurnya pun kadang-kadang di hotel jika terlalu banyak kerja yang menuntut perhatiannya.
Dia teringat tiba-tiba pada peristiwa di mandikan milo di hotel itu, manisnya wajah itu tapi sayang dia bisu, dia mengeluh bila teringat kepada Nasuha… kemudian layar ingatannya terbang pula kepada pemilik gesekan biola itu, sudah puas dia mencari siapa gerangan penggesek itu tetapi dia tidak ketemu. Pernah suatu malam sengaja berjalan di sekitar kawasan hotel itu, tetapi tetap tak ketemu apa yang di carinya, apa yang dia pasti bunyi biola itu datangnya dari sebuah bilik dalam kawasan hotel itu. Dia mengeluh perlahan, apa nak jadi aku ni…tiba-tiba teringatkan penggesek misteri tu…dia meraup wajahnya perlahan…


****************
Suasana makan malam di villa itu begitu meriah sesekali ada sahaja kerenah mereka yang mencuit hatinya Nasuha tersenyum riang, hilang terbang segala masalahnya tika itu, yang dirasakan cuma sebuah gembira.


"sikit jea anak mama makan? Kenapa jaga badan ke?" Tengku Fatiha menegurnya apabila melihat dia makan hanya sedikit..
Pantas dia menggelengkan kepalanya menyangkal kata-kata Tengku Fatiha itu, tangannya mengusap perutnya petanda dia sudah kenyang.
Inilah keluarga dia, dia tak tahu siapa keluarga dia yang sebenarnya, ingatannya hilang dibawa pergi bersama kemalangan itu, seperti yang diceritakan oleh mereka, dia telah dilanggar oleh Tengku Narissa ketika gadis itu cuba mengelakkan sebuah lori yang tiba-tiba membelok tanpa isyarat dan akibatnya kereta yang dipandunya telah menghentam Nasuha yang kebetulan berada di tepi jalan. Selepas kejadian dia langsung tak boleh bercakap, menurut doktor keadaan dirinya seperti orang normal yang lain, cuma dia kehilangan daya untuk bercakap, mungkin trauma dan mungkin untuk seketika, atau mungkin untuk selamanya…

Akibat peristiwa itu, akhirnya mereka mengambil keputusan menjaga Nasuha, mulanya hanya atas dasar tanggungjawab tapi akhirnya perasaan itu bertukar, Nasuha di anggap seperti anak sendiri, Tengku Narissa pula sudah menganggap dia seperti adiknya, maklumlah dia hanya anak tunggal dalam keluarga.


************



Suasana sunyi, hembusan angin silir semilir menampar pipi mulusnya, Nasuha terpinga-pinga, di mana aku? Tempat apa ni, macam pernah pergi tapi bila? Dia tertanya-tanya dalam hati.
Dia melangkah kakinya perlahan menyusuri sungai yang mengalir tenang airnya, terasa tenang disitu memerhati anak-anak ikan yang riang berkejaran didalam air.. namun hanya untuk seketika, ketenangan terganggu bila tiba-tiba dia didatangi oleh seorang lelaki berwajah mencengkam tangannya dan menarik dia pergi dengan kasar ke sebuah rumah kampung yang separa usang, tubuhnya di tolak kasar ke sebuah bilik yang agak kosong isinya, dan tanpa sebarang sebab dan alasan lelaki itu membelasahnya tanpa belas kasihan dengan sebatang ranting sebesar ibu jari, dia meronta mohon dikasihani, mohon dilepaskan…tetapi lelaki itu tidak peduli……..
Tanpa sedar dalam rontaanya tangannya telah terlanggar sesuatu… prang..!! berderai..dia membuka mata pantas.. gelas yang terletak di atas meja kecil di sisi katilnya telah pecah berderai, dilihatnya Tengku Narissa telah pun berada disisinya dengan wajah yang cemas, pantas tubuh kakaknya itu dipeluk erat, dia teresak-esak menangis, nafasnya turun naik kencang ketakutan.
"Syii… Nas, just nightmare jea tu…." Tengku Narissa memujuk, cuba menteramkan Nasuha yang Nampak benar terlalu takut, terbit rasa hairan dihatinya, biasanya Nasuha tak pernah bermimpi sehingga begitu. Perlahan dia mengusap belakang tubuh Nasuha yang masih memeluk dirinya erat. Kenapa dengan Nasuha, mimpi apa yang mengganggunya.. Tengku Narissa mula kebimbangan.
**************
Tengku Syukran mengatur langkah mencari dari manakah datangnya bunyi gesekan biola itu, hari ini dia nekad untuk mencari siapakah gerangan penggesek misteri itu.. Langkah kakinya terhenti pada taman itu, matanya tertancap pada seseorang yang begitu asyik sekali mengesek biolanya sehingga tak sedar akan kedatangannya, tubuh itu dihampiri, semakin dekat semakin jelas wajah penggesek misteri itu..


Dia…! Tengku Syukran terkejut bila dia dapat mengecam pemilik wajah itu… Nasuha tersentak bila tiba-tiba dirasakan ada yang memerhati lakunya, dan bertambah tersentak bila pandangannya tertaut pada si pemerhati. Dia bingkas bangun, ingin berlalu pergi, malu menjadi perhatian dan malu juga bila mengetahui ada yang mendengar gesekannya..
"Nanti…!" atur langkahnya terhenti, dia tersentak bila lelaki itu menghalang tingkahnya. Dia pantas menoleh, Lelaki itu sedang berpeluk tubuh.
" owh jadi awaklah yang selalu menggesek biola sampai mengganggu tidur saya?" Tengku Syukran bersuara dan dia hanya mengangguk mengiyakan apa yang dikatakan oleh lelaki itu..
"saya nak hukum awak sebab asyik ganggu tidur saya dengan bunyi biola awak selama ini…" serius air wajah lelaki itu menuturkan bicaranya. Nasuha tersentak mendengarnya, pantas kepalanya ditundukkan sebagai tanda memohon maaf, sungguh dia tak pernah menduga, dia mengganggu lena lelaki itu..
"hukumannya awak kena mainkan untuk saya satu lagu…"
Nasuha terkejut dengan "hukuman" yang diberikan oleh lelaki itu, dia masih terpinga-pinga, biar betul mamat ni… adeyyyla… bisik hatinya
"cepatlah…yang tercegat tu kenapa? Saya tunggu ni…"
Akhirnya hendak tak hendak Nasuha terpaksa menjalani hukuman lelaki itu, malam itu menyaksikan mereka berdua menghabiskan masa bersama, dan Tengku Syukran dilihatnya begitu menghayati setiap alunan yang terlahir dari gesekan biolanya..entah faham entah tidak mamat ni, hati Nasuha berbisik.

***************


"Mama, Rissa risaulah dengan Nas tu, akhir-akhir dia selalu mimpi yang bukan-bukan, takut lama-lama nanti Nas jatuh sakit pula" Tengku Nurissa membuka bicaranya tika mereka sekeluarga sedang bersarapan bersama.
"Hurmm mama pun hairan juga, sebelum ni dia tak pernah pun mimpi macam tu.."
"Papa rasa mungkin kita perlu bawa Nas jumpa pakar… mana tau mimpi tu ada kaitan dengan masa lalu dia" Tengku Jefry bersuara memberi cadangan.

"Betul juga cadangan papa tu, nantilah Rissa bawa Nas jumpa Dr Mursyid yang selalu rawat dia tu, mungkin nanti boleh membantu Nas.."
Nampaknya esok dia perlu ambil cuti, memang menjadi tanggungjawab dia atas setiap rawatan yang perlu Nasuha jalani, yelah dia yang menyebabkan Nasuha jadi begitu, jadi dia tak boleh lepas tangan macam tu je..


************


Josephine memerhati tingkah kedua-dua insa di hadapannya itu, sedikit tercuit hatinya melihat Tengku Syukran yang sedang terkial-kial belajar bahasa isyarat dari Nasuha. Hatinya begitu gembira melihat Nasuha sudah punya teman selain dirinya. Dia juga yakin yang Tengku Syukran ikhlas mendampingi Nasuha.
"hehehe… kelakarlah you 2 ni…" ketawa yang ditahan terluah juga akhirnya.
"Apa yang kelakarnya Joe?" Tengku Syukran menyoal, hairan, rasanya takda yang kelakar pun, aku pun takda buat lawak apa-apa, pelik-pelik-pelik…. getus hatinya.
"tak kelakar you kata Syuk? Tengok mimik muka you tu, berkerut sana berkerut sini macam apa jea, I dulu belajar dengan Nas jugak tapi takdalah sampai macam gaya you tu, apa kata you beli jea buku rujukan untuk bahasa isyarat, takdalah Nas susah nak ajar you tu…"



"Beli buku? Ade ke jual Joe?" Tengku Syukran bertanya kembali, kenapa tak pernah terfikir untuk rujuk buku jea, hisy susahkan Nasuha jelah aku ni, gumamnya.
"Yuplah, lagipun gune buku lagi senang you nak faham sebab dalam buku tu siap ada sekali tunjukkan gambar tentang setiap gaya-gayanya sekali.." jawab Josephine.
Tengku Syukran mengangguk menyutujui saranan Josephine…. Tapi tiba-tiba hatinya berbisik, kalau aku beli buku, tak dapatlah nak habiskan masa dengan Nasuha… owh tidak-tidak-tidak… dia mengeleng-gelengkan kepalanya..

" Apa yang you geleng-gelengkan " dia tak sedar yang Josephine masih memerhatikan dirinya.

"Takda apa-apa, I buat senaman leher, " Dia berdalih, nak cover le tuh…hehe.
Nasuha hanya senyum memerhati dua insan di sekelilingnya berbicara, tiba – tiba dia teringat sesuatu, cepat-cepat mengerling jam tangannya… gulp.. dia menelan air liur, alamak dah pukul 6 petang, hari ni nak kena balik villa, semalam mama pesan suruh balik sebab malam nanti lepas isyak nak buat tahlil.. tulah leka sangat tadi, ni nanti mesti kena leter dengan mama, tak mama kakak, tak kakak papa pula… aduyyai.. hatinya berdongkol.. pantas barang-barangnya di kemas, setelah selesai dia memberi isyarat yang dia sudah kelewatan kepada Josephine dan Tengku Syukran yang kehairanan memerhati tingkahnya yang kalut tiba-tiba…
**********
Dia bersandar kepenatan pada sofa yang terdapat di ruang tamu villa itu, di kerlingnya pada jam dinding yang terdapat di situ, hampir 11.45 patutlah penat semacam, hatinya berbisik.. tadi tak menang tangan dia melayan tetamu, yelah ramai pula jemaah dari masjid yang datang malam ni, memang menjadi kebiasaan keluarganya akan membuat kenduri tahlil arwah sebulan sekali pada setiap malam jumaat akhir bulan..
Petang tadi sesampai sahaja di villa, Tengku Narissa telah menanti di muka pintu, dan akibatnya ….
"Pukul berapa sekarang ni Nas?" soal Tengku Narissa dengan wajah yang di seriuskan..

Nasuha memberi isyarat 6.30 petang…
"tau pun dah pukul 6 lebih, kan semalam mama dah pesan, suruh balik awal, Nas nilah kan suka buat kakak marahlah…pot…pet..pot..pet " Tengku Narissa berleter…
Macam mak neneklah pulak kakak ni, desis hati Nasuha, dia mengulum senyum, cuba menahan tawa..


"Apa senyum-senyum? Kakak serius ni tau…" bengang bila marahnya dianggap gurauan oleh Nasuha..
"Disebabkan Nas lewat, Nas kena denda cuci pinggan mangkuk lepas kenduri ni.." Sambung Tengku Narissa,
Hilang terus senyumannya tadi, wajahnya dikeruhkan cuba memohon ehsan…

"Takda excuse ok…" Tengku Narissa mengatur langkah berlalu dengan senyum lebar, puas dapat mengenakan Nasuha.. tapi bukannya dia serius pun dengan denda tu..
Dan Nasuha yang sememangnya seorang yang lurus….
"Lah apa anak mama buat ni? Tengku Fatiha terkejut bukan kepalang, melihat anaknya itu sedang membasuh pinggan mangkuk yang di gunakan oleh tetamu-tetamu tadi…
"Basuh pingganlah mama, kak Rissa yang suruh katanya denda sebab Nas balik lewat tadi…" jawabnya dengan isyarat tangan..
"kak Rissa kamu ni memang nak kena ni, siap dia nanti…" Tengku Fatiha kegeraman, ade ke patut buli adik macam tu… bertuahnya anak.
"Ya Allah, Nas, kakak gurau jea, yang Nas buat betul-betul ni kenapa?" Tengku Narissa yang entah dari mana muncul terjerit kecil.. apasal aku boleh lupa yang adik aku ni lurus.. baru Tengku Narissa teringat, dia menepuk dahi.
"Dah Rissa tau Nas ni lurus, Rissa buli gitu kenapa, dah-dah Nas tinggalkan tu, nanti suruh pembantu kita buat…" arah Tengku Fatiha.
Peristiwa tadi sedikit demi sedikit mula kabur dari layar ingatannya, matanya mula memberat, dan akhirnya dia terlena di sofa itu. Dunia yang tadi hingar bingar menjadi sepi, dia mula hanyut di alam lena…..ZzzZzzzZzz…
*************
Tengku Syukran mengeluh perlahan, puas tubuhnya di kalih kiri dan kanan, namun lenanya tetap tak mahu datang…
Hisy tadi bukan main mengantuk, ni langsung tak boleh lelap pulak, dia merungut dalam hati…Bingkas dia duduk, menggaru-garu kepala yang tidak gatal sampai serabut jadi rambutnya. Apa aku nak buat ni, dah lah boring gila… nk tengok tv tapi macam takda mood, nak call Nasuha, macam buang tabiat pulak, ganggu anak dara orang tetengah malam, lagipun dia bukan boleh bercakap, mahu aku yang cakap sorang-sorang…. Aduyyy…tiba-tiba… hah.. dia teringat buku panduan belajar bahasa isyarat yang baru dibelinya, baik aku baca, mana tau boleh faham dan pandai…dia membuat keputusan..


************
"Dik… bangunlah temankan akak,…" Nasuha yang masih lagi liat mahu membuka mata, mendengus perlahan, benci lenanya diganggu, siapa lagi kalau bukan Tengku Narissa punya kerja… Memang usai solat subuh tadi dia menyambung lenanya kembali… penat semalam tak hilang lagi..
"Nas…" kali ini tubuhnya digoyang lebih kuat… dia membuka mata malas, kelihatan Tengku Narissa tersengih lebar dengan siap berpakaian sukan, apa lagi nak ajak teman joginglah tu.. Nasuha dah faham sangat dengan perangai kakaknya itu.
Dia bangun perlahan menuju ke bilik air, hanya beberapa langkah, tiba-tiba dirasanya dunia seolah berputar ligat, pandangan kelam tiba-tiba, dia rebah tapi sempat di sambut oleh Tengku Narissa…..
"Mama…. Papa…!!" Jeritan Tengku Narissa memecah kesunyian villa pagi itu..
***********
Nasuha cuti hari ni?? Kenapa?? Tengku Syukran tertanya-tanya, tak pernah-pernah gadis itu ambil cuti, tapi hari ni berlainan.
"Tadi kakak dia telefon, katanya Nas tak sihat…" beritahu Josephine..
"You tau mana dia tinggal Joe? Kalau you tau, tengahari nanti kita pergi tengok Nas nak?"
"I tak tahu mana dia tinggal, tapi you boleh tengok kat fail dia, may be ada tulis alamat dia"
Tengahari itu, mereka berdua pergi melawat Nasuha, berdasarkan alamat yang terdapat pada fail maklumat peribadi milik Nasuha…
"Betul ke Nas tinggal kat sini??, macam salah jea.." Tengku Syukran ragu-ragu..
"Betullah tu.. kan ada tulis Nur Qaseh, so nilah tempatnya.." kata Josephine sambil jarinya ditunjuk mengarah papan tanda yang terdapat di situ..
**************
Tak sangka perjalanan hidup Nasuha terlalu berliku, hilang ingatan dan bisu akibat kemalangan, langsung tak tahu mana asal dirinya, siapa keluarganya.. Tengku Syukran berasa belas tiba-tiba bila mengetahui segalanya tentang Nasuha.. sangkanya Nasuha bisu semenjak lahir.. siang tadi dia mengetahui segalanya bila Tengku Jefry menceritakannya… Bagaimanakan caranya perlu aku lakukan untuk membantu Nas kembalikan ingatannya? Biasanya orang yang hilang ingatan ni perlu di bawa ketempat-tempat yang dia selalu pergi sebelum dia lupa ingatan, tapi masalahnya tiada siapa pun tahu siapa sebenarnya Nasuha ni? Asal usulnya, keluarganya, lagi pun alamat rumah yang terdapat pada icnya pun alamat lama, dan rumah tu pun dah tak berpenghuni dan hampir roboh seperti yang Tengku Jefry cerita… Tengku Syukran mengusap-ngusap tengkuknya… terasa lenguh..
*************
Gelap malam… hanya ditemani sinaran bulan, Nasuha terpinga-pinga, tak ketahuan dimanakah dirinya berada kini, suasana sunyi, sesekali dipecahkan dengan bunyian cengkerik…Hawa sejuk mula menampan ketubuhnya, sehingga ke tulang hitam dirasanya sejuk itu… Nasuha hairan bercampur bingung… Dari kejauhan dia mendengar namanya di seru dengan kasar.. pantas dia menoleh, kelihatan seorang lelaki, lelaki yang berwajah bengis, yang selalu sangat muncul tanpa diundang dalam mimpi-mimpinya sebelum ini..
"Suha tunggu situ aku kata," lelaki itu menjerit, memekik kearahnya, menyuruh dirinya terus static di tempat dia berdiri itu.
Nasuha takut… ya! Ketakutan lebih tepatnya… gerun melihat wajah bengis itu, ah mana mungkin aku menanti lelaki itu, aku kena lari.. desis hati kecilnya.
Pantas kakinya diatur, cuba melarikan diri, dia tahu lelaki berwajah bengis tu punya niat jahat, dia tahu lelaki itu bukan orang yang baik-baik..Kencang dia berlari, sambil sesekali dia menoleh kebelakang, dan kelihatan lelaki itu juga berlari, sedang mengejarnya.
"budak sial, aku kata tunggu situ, memang budak tak guna…" pekik lelaki itu kuat, kelihatan marah…
Ya ALLAH selamatkan aku, doanya dalam hati… Entah macam mana dalam kalut berlari, Nasuha lupa berhati-hati, akhirnya dia tersembam, tersepak batu yang entah dari mana munculnya…dia mengaduh dalam hati..
"kau ni memang budak yang menyusahkan, sama macam mak kau, tak habis-habis" lelaki itu mencekak rambutnya.. merenungnya tajam.
"kenapa kau pandang aku macam tu kau nak melawan? Budak bodoh.." lelaki itu menyentak lagi rambutnya, Nasuha teresak ketakutan, ya dia ingat lelaki itu suami ibunya, merangkap ayah tirinya yang kaki judi dan kuat minum arak itu dan lelaki itulah penyebab kematian ibunya… Nasuha mengetap bibir benci.. ptuih… spontan dia meludah kewajah yang paling dibencinya..
"celaka… kurang ajar… ambik kau" sebuah penampar hinggap diwajahnya, sakit, bibirnya berdarah, pecah…

"Aku suruh kau layan lelaki tu kau taknak, kau layan satu malam, lepas tu hutang aku dengan lelaki tu selesailah…… takkan kau taknak tolong aku, aku ni ayah kau, suami mak kau yang kau sayang tu…"
Nasuha masih meronta-ronta, rasa jijik mendengar kata-kata lelaki tu, ayah konon, ayah aku dah lama pergi… dan ayah aku lelaki mulia, tak macam kau… binatang…!! Pekik hatinya geram.
Lelaki itu tiba-tiba berubah laku, menjadi bengis, laksana…. Entah mungkin seperti dirasuk iblis.. wajah lelaki itu semakin bengis, dengan rakus cuba mengasingkan pakaiannya dari tubuh Nasuha… Nasuha ketakutan… cuba menjerit… tapi itu mustahil… aku ni bisu..bisik hati kecilnya… tidak…aku tak bisu… doktor kata aku tak bisu…dia menggeleng tiba-tiba.. dibuka mulutnya.. cuba menjerit tapi tiada suara yang keluar, dicuba lagi… ya Allah tolonglah… lelaki itu pula semakin merakus, dan pakaiannya pula mula koyak-koyak…
"ya ALLAH jangan….! Sekuat hati dia menjerit…. Dan serentak…

"Nas, ya ALLAH kenapa ni, mimpi apa ni?" terbayang kerisauan di wajah wanita itu.
Nasuha terpinga-pinga, di pandang sekeliling, dia masih dibiliknya, bukan dikampung itu, dan bukan bersama lelaki itu.. dia teresak-esak, dan pantas ditenangkan oleh Tengku Narissa yang turut kebimbangan..
"Suha, taknak jumpa lelaki tu, dia cuba nak rogol Suha, dia yang buat mak pergi tinggalkan Suha, Suha takut…" dalam esak dia bercerita… mereka yang terpinga-pinga, suasa hening seketika…
"syyy… Nas selamat kat sini, lelaki tu takda kat sini pun" pujuk Tengku Fatiha…
"Mama..! papa!" tiba- tiba Tengku Narissa tersedar..
"Nas dah boleh bercakap…Ya ALLAH syukur…"





**********


"Nas…! Uit… menung apa tu?" Tengku Narissa mencuit hidungnya.. mengusik…
Nasuha menoleh, menghadiahkan senyum manis..
"kakak panggil apsal tak nyahut? Ingat apa ni sampai jadi orang tak dengar?" soal Tengku Narissa.

Nasuha hanya menggeleng.. Segalanya dah kembali seperti normal, ingatan yang hilang kini dah kembali, Nasuha rasa bersyukur yang teramat..banyak hikmah dengan kejadian-kejadian yang menimpanya…dan sekarang hanya seminggu menanti detik-detik bahagia di satukan dengan Tengku Syukran…dan sehingga kini.. Tengku Syukran masih tak tahu yang dia dah boleh bercakap..
Dia ingat lagi malam tu, dalam esak tangis, dia berkelana, selepas berjaya melepaskan diri dari diperkosa oleh bapa tirinya itu, waktu itu baru beberapa minggu ibunya pergi menghadap ilahi kerana terjatuh dari tangga ketika cuba menghalang bapa tirinya itu daripada terus mengasari dirinya yang terlewat menyediakan minuman yang diminta… Nasuha hanya ikut langkah kaki, bas behenti dia terus naik, sedar-sedar dirinya dah berada di kuala lumpur, waktu tu barulah wujud rasa gerun, takut di tempat asing… sedang berkira-kira untuk melintas jalan.. tubuhnya terlebih dahulu telah dirempuh…. Dan itulah titik mengubah segalanya… terlantar hampir 6 bulan… dirinya dijaga oleh orang yang langsung tak dikenali, diberikan segalanya dengan cukup… hingga ke hari ni… mereka insan yang sangat berjasa pada dirinya..
Kini apa yang dia tahu, dari cerita orang kampungnya yang dikunjungi minggu lalu, ayah tirinya telah pun tiada, mati dalam keadaan aib, mati kerana terlampau banyak minum.. mabuk dan motor yang ditunggang terbabas kedalam tali air..
Nasuha tiba-tiba memeluk erat tubuh Tengku Narissa, hingga membuatkan gadis itu terpinga-pinga, lama… barulah dia membalas pelukan Nasuha…
"Nas terhutang budi dengan kakak, mama dan papa, sebab sudi jaga Nas waktu Nas langsung tak ingat siapa diri Nas, Nas mintak maaf banyak sebab susahkan semua.."


Tengku Narissa pantas meletakkan jari telunjuknya pada bibir Nasuha, tak mahu gadis itu terus berbicara..
"syyy.. Nas tak pernah buat silap, dan tak pernah susahkan kami, kalau bukan sebab kakak, Nas takkan jadi macam ni.. Kakak yang puncanya.. lagi pun kakak nak Nas tahu satu, walau apapun jadi lepas ni, walaupun Nas dah berkahwin, rumah ni tetap terima Nas, sebab memang semenjak dari hari pertama Nas sedar, mama dan papa dah anggap Nas macam anak sendiri…" panjang lebar Tengku Narissa berbicara, membuatkan Nasuha di ulit sebak yang teramat…

"Ya ALLAH terima kasih dengan pemberianMu, dulu Kau uji aku dengan ujianMu yang berat, tapi kini Kau hadiahkan aku keluarga yang baik, yang menerima aku seadanya…"
**********
Suasana hiruk pikuk dengan pelbagai ragam manusia, masing-masing sibuk dengan tugas-tugas tersendiri, villa Nur Qaseh nampak indah berseri… Khemah-khemah putih bersulam pink segak menghiasi halaman villa itu..
Nasuha di kamar tak senang duduk, sesekali dia ditegur oleh mak andam sebab tak pandai duduk diam..
"sabar-sabarlah sikit pengantin oi…kejap lagi, kamu boleh jumpe cik abang kamu tu.. nak berkepit lama-lama pun takpa, tapi yang ni bagilah akak siapkan dulu wajah kamu ni.." mak andam berleter… mula bengang dengan keletah Nasuha..
Wajah Nasuha memerah di usik begitu… malu saya… ampes nya mak andam kesitu pulak dia fikir, aku ngah gelabah tahap tak ingat ni…
"Pengantin lelaki dah sampai.." beritahu Tengku Narissa di muka pintu.
"Elok-elok sikit kamu ni, gelisah semacam, risau akak tengok" bisik mak andam di telinganya.
Hisy mak andam ni… geram hatinya, Josephine di sisi dikerling, dan temannya itu mengenyitkan mata mengusiknya.. ampes punya kawan..
Sekujur tubuh tegap berdiri di hadapannya kini, bersama sekotak cincin majlis membatalkan air sembahyang..

Nasuha mengucup lembut tangan Tengku Syukran.. sebelum lelaki itu tunduk mengucup dahinya,..
"thanks sayang sebab sudi jadi milik abang…" bisik lelaki itu..
"thanks jugak abang sebab sudi memiliki diri ini.." balas Nasuha, membuatkan lelaki itu terkejut…
Betul ke yang aku dengar? Nasuha dah boleh bercakap?...Tengku Syukran terkelu…macam di awangan je rasanya dan toing-toing-toing dia terpengsan terkejut, isteri yang disangka bisu sudah boleh berbicara, suasana kecoh tiba-tiba.

***********

"Tulah Nas, nak buat surprise konon kan dah pengsan suami kamu tu…hey bertuah punya anak" Tengku Fatiha membebel geram..
"Mana Nas tahu nak jadi gini mama, Nas ingat nak buat surprise dan hadiah sempena perkahwinan kami, tak sangka abang tu lemah semangat…dan…"
"uikk abang dengar Nas ngumpat abang.." Sampuk Tengku Syukran yang baru tersedar..
"Mama keluar dulu…" belum sempat jawab apa Tengku Fatiha telah melangkah keluar dari bilik mereka..
"Abang Nas mintak maaf, buat abang pengsan.."
"Takpalah Nas, abang gembira sangat Nas dah kembali normal macam dulu.."

"Abang thanks, Nas sayangkan abang sangat-sangat dari dulu lagi, tapi Nas tak mampu nak ucapkan, tu sebab Nas tunggu sampai hari ni sebab nak ucapkan kata-kata tu pada hari bahagia kita ni.."
"Abang pun sama Nas, bukan sebab belas kan Nas, tapi sebab rasa sayang pada Nas.." balas Tengku Syukran tulus.

Nasuha tersenyum gembira, bahagia, lafaz kasihnya yang di simpan selama ni mampu juga di ucapkan pada insan yang sangat dikasihinya.

posted by Penulisan2u @ 5:17 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
40 Comments:
  • At 10/8/09 9:48 PG, Blogger xy_yx said…

    sgt best..
    keep it up the good job writer!
    hehehhe..

     

  • At 10/8/09 10:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestt..
    lau sambung lagi best ni..

     

  • At 10/8/09 11:02 PG, Anonymous Ninie said…

    memang beh cite ni..
    tetapi nak jumpa lelaki yang sebaik Tengku Syukran memang susah dalam dunia ni...
    Teruskan berkarya..Tahniah

     

  • At 10/8/09 12:57 PTG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....
    thanks olz 4 read n leave commnt...
    ckup lme utk mnyiapkn crpen ni..
    agk lme jge mnti ia tsiar..

     

  • At 10/8/09 5:10 PTG, Blogger Maryam Kamal said…

    ~Salam..

    Kat hotel mana eh Tg Syukran ni duk?
    And xder adik ke?
    Kot2 la ada adik sebaik dirinya..
    Hehe

    Cerita yg menarik, unik..
    Xpenah baca.
    Attarctive.

    Bagus2..
    =D

     

  • At 10/8/09 11:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menariiiiiiiiiiik...
    ske ar jln citenyer!!!!

     

  • At 11/8/09 12:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus citer ni, best giler...
    good writer.

     

  • At 11/8/09 7:33 PTG, Anonymous azie_lavender said…

    cite yg best..ade gak unsur humour..

     

  • At 11/8/09 11:20 PTG, Anonymous munirah said…

    best giler ceta nie.....

     

  • At 12/8/09 10:35 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besttttt...kan bgs klu ada sambunganY..

     

  • At 12/8/09 12:28 PTG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
    sambungannya insyaALLAH akan ade...
    tp mungkin sbgai novel...
    -trimas-

     

  • At 12/8/09 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah yen.
    u cte tengku syukran ni cam ala2 anak wak jan lak.
    i lak nasuha.
    wakakakak~~~
    lenkali wat cite pasal ank wak jan k.
    ni i bg idea sebernas ni..haha

    -nani the gorgeous-

     

  • At 12/8/09 1:01 PTG, Anonymous lyna said…

    bagus cerita ni....kepada penulis terbitkan novel mesti meletup y...

     

  • At 12/8/09 1:38 PTG, Blogger syu_are said…

    swett...
    tp plotnya sudah dapat diagak..
    hehehe..

     

  • At 12/8/09 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaaa...
    menyayat ati n sgt2 beeesshhh
    epinye tok nas...
    good work writer...
    keep it up k...

    zre_ida

     

  • At 13/8/09 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cita yg mnrik..
    mcm pene lalui je..~ghee~
    nyway it's sooooo atractive..
    keep it up..

     

  • At 13/8/09 12:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best woooooo...tp skrg ni ade ke lelaki cm tgku syukran 2..hmmm

     

  • At 13/8/09 11:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    per best nye........
    jalan cerita yang menarik

     

  • At 13/8/09 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kuasa tuhan kn, boleh kmbali berckp, aku x nafikn..bestnye cte ni, wat aku tersenyum sendiri plak.. story yg menarik, bru aku jumpe story yg cm ni..congrtn..

     

  • At 13/8/09 2:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita best. terima kasih. terhibur membacanya.
    penyudahnya yang pasti baik di balas dgn baik dan sebaliknya.itu adalah kitaranya. teruskan menulis.
    -zie-

     

  • At 13/8/09 4:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku tak bce lagi....jap aku nak bce..sat lagi aku komen

     

  • At 13/8/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best r citer ni....tp yg scene paling bes...perkataan "ptuih" tu hehehe imginasi wak tggi...nasuha boleh lihat die nye karakter seorang yg sederhana (ayu)

     

  • At 13/8/09 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok...kat atas ni komen aku :p

     

  • At 15/8/09 8:46 PTG, Anonymous syuhadaa said…

    pada dasarnya, idea cerita ini ringkas... pertemuan seorang lelaki bernama Tengku Syukran dan seorang gadis yang hilang identiti, Nasuha. Namun, apa yang mengkagumkan, penulis berjaya mengembangkan cerita ini menjadikannya tampak kukuh disokong dengan penulisan yang cemerlang. malah, penulis juga mampu, membina cerita yang kuat dari segi perjalanan kisah hidup nasuha. yang kurang, mungkin, gambaran diri tentang Tengku Syukran yang begitu sedikit ditonjolkan. apa pun, anda telah menulis sesuatu yang sangat menarik untuk dibaca...
    ~semoga terus cemerlang dalam berkarya~

     

  • At 15/8/09 11:33 PTG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
    bbyk TERIMA KASEH nuril ucapkn kpd xy_yx, ninie, maryam Kamal, azie_levender, munirah, lyna, syu_are,zre_ida,zie, nani the gorgeous, kwn2 yg tnpa nama, mekaseh ngan komen2 yg mbina...
    tanpa anda tiadalah sy...:)

     

  • At 16/8/09 1:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uniknya crita ni.best.takdak sambungan ke?keep up the good work.bahasa dlm crita ni pun tak pening kepala sgt cam dlm cerpen2 lain.love it.

     

  • At 16/8/09 10:58 PTG, Anonymous Fara said…

    best citer ni.. unik.. memang tak pernah bacer lg story cam ni.. nanti kalo ader rezeki u buat la novel.. mesti citer dia best.. kiranye yang ni sebagai sinopsis la.. keep writing yerk.. i like it

     

  • At 16/8/09 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg bes..cume perkenalan dgn tengku syukran kejap sgt n sikit sgt romantisnyer...hehehe
    ape2 pn bes..

     

  • At 17/8/09 1:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam...
    best sgt
    hehe
    toing...toing..toin.. tengku Syazran pengsan..
    suke tol part ni,mencuit ati,heheh
    moga sukses dlm penulisan2 strusnya..
    goodluck!

     

  • At 18/8/09 12:30 PTG, Blogger hambaALLAH_acik said…

    hahahaha...leh lak ye pngntin pengsan coz dgr sora wife sndiri...hmmm...not bad story....ayt2nyer mmg spontan...congrat...keep it up

     

  • At 18/8/09 4:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    unik!!
    i luv this story..
    aku pun ada sedare yang bisu..
    ternganga jugak la nak paham isyarat dia..
    tp skg da blajar seket2..
    its fun..
    try laa..

     

  • At 18/8/09 8:26 PTG, Anonymous scorpgirl said…

    waa..bestlaa..susah nak jumpa story camni..congrats..
    nuril nak wat novel??wat yang terbaik k..
    WE ARE WE AS WHAT WE SAY..

     

  • At 19/8/09 1:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best la....
    suka sangat....
    alangkah bagus kalau reallife pun happy ending macam nie....

     

  • At 19/8/09 6:18 PTG, Anonymous NuRiL Bahanudin said…

    Salam...
    Mekaseh yg bce, n kumen2..
    my another cerpen "karya terakhir"
    jmput bce...

     

  • At 26/8/09 11:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alala~
    comel giler!!
    huhu..

     

  • At 29/8/09 2:00 PTG, Blogger rini alik said…

    best..

    tahniah!

     

  • At 1/9/09 1:28 PTG, Anonymous nurindah said…

    salam Ramadhan,
    penceritaan yang menarik.

     

  • At 3/9/09 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sume cte u best2 la...karya terakhir pn best gak.congrate ya!

     

  • At 10/9/09 2:08 PTG, Blogger nhidayah said…

    nice story...congrate writer.truskan berkarya.karya terakhir pun best.ade bakat jadi seorg penulis.truskan usaha anda.

     

  • At 3/11/09 4:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Bagus tp apsal x sambung, rsa cam x puas lak baca. terus creative k?

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group