BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 10, 2009
Cerpen : Kita?
Nama Pena : Iman Hazana

Aku tak tahu nak memulakannya bagaimana. Aku rasa baik aku ceritakan dari permulaan kisah kami… Satu kisah yang mengubah dua kehidupan... Kisah yang menukarkan aku dan kau adalah KITA.

Namaku Nawwar Alisya. Di kampus aku di panggil Alie dan di rumah aku di panggil Nawwar. Sejak kecil aku di besarkan di bawah kasih sayang Mak ngah dan Pak ngah yang sudah seperti ibu bapa kandungku. Mama? Papa?, Aku hanya jumpa mereka beberapa kali je dalam setahun. Aku ini anak mangsa penceraian. Sebaik sahaja kes penceraian mereka di sah kan aku dihantar ke Parit Raja ini untuk tinggal bersama Pak Ngah, abang kepada mama.

Pak Ngah adalah pensyarah di Jabatan Sains dan Matematik di Universiti Tun Hussien Onn Malaysia (UTHM) manakala Mak Ngah adalah Ustazah di Sekolah Rendah Pintas Puding. Pak Ngah dan Mak Ngah ada seorang anak perempuan... Merekalah ku panggil ibu dan abah.. Fatin Aqlisya Sebaya denganku...

Sejak kecil aku dan Fatin sentiasa bersaing dalam apa sahaja bidang. Akademik mahupun sukan. Aku tak tahu firasat aku ini betul atau salah tapi aku merasakan Fatin sentiasa ingin berebut denganku. Kalau aku masuk ke bidang itu dia juga akan terjun ke sana. Seringkali juga Fatin mengatasiku. Namun hubungan kami tetap baik dan rapat. Kami masih seperti adik beradik. Hubungan kami lebih rapat apabila kami sama-sama di terima masuk ke UKM. Aku di bawah bidang kejuruteraan bangunan dan Fatin di bidang undang-undang. Dari tahun pertama kami sebilik sehingga sekarang di tahun kedua kami serumah.

Kami masih rapat sehinggakan satu peristiwa ini berlaku setahun lalu. Peristiwa bakal tunangku menjadi tunangnya. Dulu aku hampir bertunang, namun suratan takdirnya sekali lagi Fatin mengatasiku setelah bakal tunang ku itu kini menjadi tunangnya. Hancur lebur hatiku apabila hari yang sepatutnya menjadi hari bahagiaku menjadi hari bahagia CIK FATIN AQLISYA. Saat itu baru aku tahu. Dalam masa aku berkasih dengan si DIA. Fatin juga kekasihnya. Sangkaku rombongan itu buatku tapi bukan. Rupanya untuk menyunting Fatin. Sejak itu kami tak rapat lagi.

Sekarang kami bak kutub utara dan kutub selatan. Kami sudah jarang berbual. Aku merasakan Fatin dah terlalu berubah sejak dia berkawan dengan Liza, model sambilan yang turut belajar satu fakuti dengannya. Fatin dah jarang balik rumah. Apabila di tanya katanya dia bermalam di rumah Liza. Baru-baru ini pula terbit gosip menyatakan yang Fatin bercinta dengan Zafril Akmal seniorku. Aku tak pernah melihat siapa dia namun aku tahu lelaki itu cukup popular. Cukup banyak peminat. Itu yang ku risaukan sekarang, lagi dengan gelaran Fatin sebagai tunang orang sekarang ini.

Yang tulus Ikhlas
Ingin sekali sekalanya di balas

Lagu Selamat tinggal sayang mengejutkan aku. Ada panggilan dari Mak Ngah atau wanita yang ku panggil Ibu kini.

"Assalamualaikum Ibu." Aku memberi salam.

"Waalaikumsalam Nawwar. Nawwar apa khabar sayang?" Kelembutan suara ibu menyapaku. Rindu.

"Nawwar baik ibu. Ibu dan abah apa khabar?"

"Kami sihat. Macam mana study okay?"

"Alhamdullilah setakat ni okay ibu. Ibu call ni kenapa?"

"Saja tanya khabar anak-anak ibu. Fatin mana?"

"Fatin. Dia keluar ke rumah kawan Ibu. Ada perbincangan kot. Kenapa Ibu?"

"Hmm... Selalu je ibu call dia tak dapat. Kenapa dengan adik Nawwar tu. Dah berubah sangat. Sekarang ni dah jarang sangat balik." Rungutan ibu bak sembilu menusuk hatiku. Aku tak mahu ibu terluka kerana Fatin.

"Dia sibuk ibu. Tak apa nanti kalau dia dah tak sibuk Akak bawa dia balik." Aku berbohong dan menabur janji palsu buat ibu. Harapanku agar nanti ianya jadi kenyataan. Hampir sejam aku berbual dengan ibu. Sedaya upaya mungkin aku mengelak dari berbicara soal Fatin. Aku takut berbohong lagi.


Malam ini aku nekad menunggu Fatin balik. Jam dah berdetik pukul satu pagi. Aku masih menanti. Penat menunggu di dalam rumah. Aku capai tudung yang tersedia di tepi tangga lalu ku sarung ke kepala. Aku menunggu sambil duduk di buaian di hadapan rumah itu. Buaian itu milik tuan rumah ini. Waktu kami masuk ke sini dulupun semua sudah tersedia memandangkan tuan rumah kami itu suami isteri yang sambung belajar.


Hampir setengah jam aku menunggu akhirnya aku nampak kereta My Vi warna hitam menghantar Fatin balik. Agak lama aku memerhati. Menanti waktu Fatin keluar dari kereta itu. Panas hatiku apabila Fatin tak keluar-keluar juga.

Rasanya sabarku mungkin dah sampai kemuncak aku lantas mengetuk cermin tempat Fatin duduk. Saat dia membuka lock pintu itu aku tarik Fatin keluar. Lelaki itu turut keluar sama. Dalam kelam malam aku masih mampu melihat wajahnya.

"Eh kenapa ni?" Lelaki itu nampak terkejut dengan tingkahku ganas menarik Fatin. Macam ibu tarik anak je.

"Kenapa? Saya yang patut tanya awak. Awak bawa anak dara orang keluar. Pagi buta baru balik. Adab apa yang awak pakai ni? Tak tahu malu ke bawa anak dara orang ke hulu ke hilir. Pagi-pagi baru balik. Kalau awak tak ada rasa malu. Kami masih ada rasa malu pada jiran kami." Suaraku masih terkawal. Takut kecoh.

"Fatin. Masuk."Arahku pada Fatin. Melihat Fatin tak mahu mendengar, aku mengugut.

"Fatin, masuk. Kalau tak nanti akak call ibu." Mendengar ugutanku Fatin melangkah masuk. Aku masih igin memberi kata dua pada lelaki itu.

"Saya tahu awak mungkin biasa dengan ini semua. Tapi tidak pada saya, tidak pada ibu saya dan tidak pada abah saya. Fatin itu adik saya. Saya tak menghalang dia berkawan dengan siapapun tapi kenalah tahu pada batasnya. Setinggi manapun pelajaran kita, adat jangan kita lupakan. Dia perempuan. Dia ada maruah untuk di jaga. Saya tak mahu orang mengata dia bukan-bukan. Saya harap awak faham." Aku nampak riaknya berubah. Macam kelat-kelat masam pun ada. Aku tak peduli sebaliknya melangkah pergi.



PANGGG... Sebaik aku melangkah masuk ke rumah. Satu tamparan hinggap ke pipiku. Aku tergamam sebentar. Fatin menamparku. Aku lihat wajahnya memerah. Kalah buah tomato... Masam macam strawberi yang terlebih masak pun ada.

"Fatin ni kenapa?" Nada suaraku terlambung tinggi.

"Tanya Fatin kenapa? Akak tu kenapa masuk campur hal Fatin? Fatin tak suka. Malu Fatin tau." Terkejut aku dengan luahannya.

"Fatin malu apa akak buat? Habis Fatin tak malu keluar masuk dengan lelaki. Balik pagi buta. Apa akak nak jawab dengan ibu?" Tengkingku. Pertama kali aku menengkingnya.

"Suka hati Fatin lah. Akak kena ingat akak tak ada hak nak masuk campur hal Fatin. Akak tu anak angkat je. Jangan nak lebih-lebih tau. Mula hari ini jangan masuk campur lagi hal Fatin." Aku pula di jeritnya balik. Fatin berlalu masuk ke biliknya.



Mula dari malam itu aku memang tak masuk campur sangat hal Fatin. Kami dah macam housemate je. Apa yang dia nak buat? Lantak p lah kat dia. Aku biarkan sahaja. Walau tersisip rasa bersalahku tak memegang amanah ibu dan abah tapi aku buat tak tahu je. Ala-ala lagu Adam AF2 –TAK TAHU.

Pagi tadi saat aku keluar nak pergi library. Dah ada kereta yang menunggu si Fatin tu. Tak tahu pula dia nak merambu kat mana hari ini. None of my business anymore. Aku perasan pemandu kereta itu memberi senyuman buatku. Aku balas... Hisy tak baik tak balas senyuman orang... Jadi mestilah aku balas kan.. Aku balas dengan jelingan maut.. Balas jugakan.

"Alie, kau tengok pelan yang ni. Okay tak?" Hajar mengejutkan aku dari lamunan. Hisy nasib baik aku tak ada sakit jantung. Kalau tak mahunya aku gol 1-0 kat sini juga.

"Hisy ko ni Hajar. Terkejuz aku. Jap aku nak cari jantung aku jap kat bawah." Aku pura-pura mencari sesuatu kat bawah. Hajar dah tak boleh tahan gelak lalu ketawa. Dah lah dia ni ketawa dengan sepenuh perasaan. Aku lantas tepuk tangannya sambil melilau ke sekeliling. Masa itu mataku bertembung dengan seseorang. Dia yang aku bagi jelingan maut pagi tadi..
Hai hidup lagi mamat ni walau telahku bagi jelingan maut pagi tadi... Hisy nyawa kucing betullah dia nih... Lama mata kami bertembung sebelum aku buat tak tahu. Hehehe... tak sanggup nak pandang lama-lama... Nanti kena samak pula mata aku ni.

"Hisy kau ni. Hajar dahlah ketawa macam keldai tak cukup air. Malu lah." Gurauku. Hajar ni bukan nak berhenti ketawa malah makin galak pula. Rasa nak sumbat je mulut dia dengan pelan kat depan ni.



Di meja berlainan. Zafril hanya memandang gadis di hadapannya. Gadis yang sama ‘sekolah’kan dia malam beberapa minggu lepas. Sejak malam itu sering dia memerhatikan gadis itu kalau terserempak kat mana-mana. Dia memerhatikannya namun tak sekalipun gadis itu sedar yang dia di perhatikan. Zafril nampak gadis itu ada dunianya tersendiri. Jenis yang tak kisah apa yang terjadi di sekelilingnya.

Gadis itu sentiasa dengan kawan baiknya dan dunia gadis itu pada kawan-kawannya. Tak pernah lagi dia nampak gadis itu keluar dengan mana-mana lelaki. Masih solo lah kot. Zafril tak tahu entah kenapa dia tertarik memerhati gadis itu. Gadis yang simple. Pakaiannya sederhana. Tak bermakeup. Jenis lepas laku, ingat waktu dia terlihat gadis itu makan burger di KFC minggu lepas. Gadis itu makan sampai comot dengan sos di hujung bibirnya. Gadis itu langsung tak control ayu. Hisy... berapa banyak gadis itu lah? Dah boleh buat lagu Gadis itu ni... versi perempuan ganti lagu Lelaki Ini.. kwang-kwang-kwang

"Kau tengok apa Zaf?" Tanya Azam kawan baik Zaf.

"Tak ada apa-apa." Zafril baru sedar ketika dia ralit memerhati gadis itu. Dia pula di perhatikan.

"Alah tak payah temberang lah Zaf. Kau tengok Alie kan? Kau jangan buat hal Zaf. Alie tu kakak sepupu Fatin. Tak ada maknanya kau boleh masuk line dah. Alie tu boleh tahan lah. Bijak." Zafril memandang Azam. Azam kenal ke ‘gadis itu’ nya?

"Kau kenal dia ke?" Tanya Zafril cuba melindungi perasaannya.

"Kenallah. Nama dia Nawwar Alisya. Junior kita, budak tahun dua. Dean list. Banyak silence admire tu. tapi tak ada yang berani dekat sebab dia ni low profile sangat." Azam memberitahu apa yang dia tahu.

"OHHH..."Jawapan cover dari Zafril. Sedangkan hatinya sudah menyebut lembut ‘Nawwar Alisya’. Azam sudah tak kisah setelah melihat reaksi Zafril yang selamba beruk itu. Dia membuat anggapan Zafril tak berminat pada Alie memandangkan tidak balas Zafril.



"Hah!!!" terlepas mug coklat panas dari tanganku. Aku segera mencapai tudung di tangga lalu berlari semula ke dapur.

"Apa yang awak buat dalam rumah ni? Siapa suruh awak masuk?" Nadaku tinggi. Jantung aku masih berdegup pantas. Terkejut aku sampai semua organ dalamanku pun beralih tempat,
Apa tak terkejut. Aku baru siap makan di dapur tadi. Makan lauk jari... Hehehe lauk tunjuklah... Dalam kenyang tak kenyang ni. Aku bawalah mug berisi coklat panas ke ruang tamu. Ingat nak studylah. Sampai aku di ruang tamu aku ternampak satu makhluk tuhan ni... Tak pakai tudung... Tinggi...Putih... Hmm badan okay lah sedap-sedap kusyen je... Rambut pendek...Kacak... Spesis lelaki idaman ni... Macam lelaki?...HAH!!! memang lelaki pun. Lelaki dalam rumahku... Terkejutku. Nasi yang baru masuk dalam perutku pun terkejut sama.

Aku apa lagi memulakan jurus Watson Nyambek ku berlari mengabil tudung dan memakai tudung. Watson Nyambek tau bukan kedai Watson... Eh agaknya Kedai Watson tu Watson Nyambek yang punya kot... Apa yang aku mengarut ni.. Iklan sekejap... Back to the story okay. Siap bertudung yang tak kira senget darjah ke berapa aku keluar menghadap lelaki itu... tak layak jadi lelaki ini.

"Apa yang awak buat dalam rumah ni? Siapa suruh awak masuk?"Nadaku menag tinggi.

"Saya.. Saya..." Melihatnya tergagap aku lagilah berani. Hehehe... Ini yang best di buli ini. Aku pun lama dah tak asah skil membuli ni.

"Apa saya...saya? Tak tahu ke ini rumah perempuan. Sesuka hati badak awak je nak masuk." Tengkingku lagi. Dia nampak terkulat-kulat melihatku.

"Saya Zaf." Dia menghulurkan salam. Ini lagi nak kena dengan aku ni. Jap aku nak keluar peluru berpandu jap.

"Saya ni gadis islam tak sambut salam lelaki ajnabi macam awak. Awak ni tak tahu adab ke? Dah lah masuk rumah orang sebarangan. Siapa aja awak hah?" Marahku lagi.

"Fatin yang suruh dia masuk. Kenapa?"Eh jatuh dari langit mana minah ini tiba-tiba je ada. Nak backup buah hati dialah tu. Aku backhand juga budak ni kang,

"Kenapa? Kan Fatin tahu peraturan dalam rumah ni. No Men are allowed except Abah. Okay kali ini akak lepaskan. Kalau lain kali, akak akan pastikan cik abang awak ini balik pakai tudung keluar dari rumah ni. And you. Tolong hormat sikit. Sesuka hati nak masuk rumah anak dara orang. Nanti-nanti kalau dah kahwin rumah pun dok merata-rata agaknya. Dah pergi keluar. Main jauh-jauh." Sinis ayatku. Aku segera menghala kembali ke dapur. mengambil kain untuk mengelap airku yang tertumpah. Rugi aku. Kesian mug kesayangan aku pecah. Nak je aku jerit. GANTI BALIK MUG SAILORMOON AKU.



"Ala, Alie cakap lah kat aku. Betul ke Fatin bercinta dengan Zafril?" Hajar ni memang tak fahamlah aku.
Selama ini dia lah radio saluran gosip buatku. Hari ini dia pula tanya aku.

"Aku tak tahulah Hajar." Aku buat muka maha bosan.

"Hish kau ni, apalah kau tahu." Rungut Hajar.

"Banyak apa aku tahu. Aku tahu makan, tidur. mandi. Ini berjalan ni pun aku tahu." Hah kan dah kena loyar burukku.

"Hisy kau ni loyar buruk lah Alie. Kau tahu tak Fatin tu untung dapat si Zafril tu. Dia tu dahlah kacak, baik. Pandai pula tu." Hajar mempromotekan si Zafril. Siapa Zafril pun aku tak kenal.

"So? Ada aku kisah? chak...chak...chak.."Aku buat gaya Nurbhan dalam siri drama Ada aku Kisah. Hajar buat muka geram je... Kalah lah tu... 1-0.



Zafril memandang Nawwar Alisya yang sedang bergumbira di selang beberapa meja dari tempatnya. Gadis itu seperti biasa. Simple dengan jeans dan T-sihrt. Bertudung peach hari ini seperti bajunya. Siapa yang tahu di sebalik tudung itu tersimpan mahkota wanita yang paling cantik pernah di lihatnya. Teringat kejadian dua malam lepas. Ketika itu dia menghantar Fatin pulang untuk mengambil barang. Apabila Fatin mengajaknya masuk sebentar sambil menunggu. Zafril bersetuju.

Zafril hanya memandang tubuh ramping Fatin masuk ke dalam biliknya. Masa itu di terdengar suara yang kurang sodap... hehehe.. ala-ala men‘yumbang’kan lagu Selamat Tinggal Sayang datang dari dapur. Zafril tersenyum sendiri di buatnya. Baru dia ingin melabuhkan punggung. Dia ternampak seorang gadis keluar dari dapur. Gadis yang memakai T-shirt putih dan berkain batik saje. Lama gadis itu terkaku melihatnya. Seolah-olah menilainya.

Zafril mengambil peluang memandang gadis yang bernama Nawwar Alisya itu. Cantik. Rambutnya panjang itu nampak sesuai dengan wajah Nawwar Alisya. Nawwar Alisya lebih cantik dari mana-mana wanita yang pernah dia jumpa. Cantik kerana selama ini kecantikkannya di sembunyikan. Tersenyum Zafril memandang Nawwar Alisya berlari masuk ke dapur dengan tudung. Zafril jatuh hati buat kali pertama dalam hidupnya.

"Apa yang awak buat dalam rumah ni? Siapa suruh awak masuk?" Nada Nawwar Alisya tinggi membuat dia tersedar dari angan indahnya. Nampak je lembut bak sutera tapi ganas bak kain cotton. Tergagap-gagap dia menjawab Nawwar Alisya. Nasib baik Fatin datang menyelamatkannya. Fuhhh... Lega..



Akhirnya cuti semester menjelma. Wah leganya. Aku mengambil bas ke Batu Pahat dari Pudu pukul 9.00 pagi.
Ambil masa tiga jam lebih juga. Konon-kononnya nak buat kejutan lah aku mengambil teksi. Lagipun malas nak susahkan abah. Untuk menjimatkan duit aku terpaksa berjalan jauh sedikit dari bas station. Jauh sikitlah. So rate dia lain. Bayar RM5.00 je. Hantar sampai depan rumah abah kat Taman Melewar II.

Aku baru je sampai depan pintu pagar. Aku ni terjerit-jeritlah ala iklan strepsils memanggil ibu. Well seperti biasa aku buatlah drama swasta dengan ibu. Tengah-tengah hari kami dok berpeluk depan rumah. Hish aku dah tak balik dua bulan beb. Rindu sakan kat ibu ini. IBU peluk lama sikitlah.

"Akak balik sorang je ke? Adik mana?" Pertanyaan ibu buat aku tersentak. Nak jawab apa ni? Pagi tadi apabila aku tanya pada Fatin. Katanya balik dengan kawan.

"Sekejap lagi sampailah kot bu...." Baru aku nak berbohong, sebuah kereta My Vi Hitam berhenti di hadapan rumah. Alamak. Memang cari penyakit betullah Fatin ni.

"Ibu." Fatin meluru keluar dari kereta lalu memeluk ibu. Aku hanya memandang tajam lelaki yang turut keluar dari tempat pemandu. Lelaki penceroboh. Yang menceroboh masuk ke rumah sewa kami dulu.

"Siapa ini Fatin?" Ibu bertanya pada Fatin. Aku nampak wajah Fatin serba salah. Pastilah tak tahu nak jawab apa. Dengan statusnya sebagai tunang orang lepas tu balik kampung dengan lelaki lain. Ape ke hal kan? Jawablah sendiri.

"Dia kawan akak bu. Ada masalah sikit. Tak sangka cari sampai sini." Hish kenapalah aku ni di lahirkan dengan hati yang suci lagi murni ini. Macma iklan minyak masak tu. Lagi suci Lagi Murni. Akhirnya aku menyelamatkan Fatin dengan menghantar leherku di tali gantung abah sat lagi.

" Betul ke kawan Nawwar ni ?" Tanya ibu tak percaya. Aku hanya mengangguk. Sebentar kemudian bala yang lagi satu sampai. Kereta Izwan, tunang kesayangan si Fatin ini pula menjengah.

"Assalamualikum." Izwan memberi salam. Dia bersalaman dengan lelaki yang tegak dari tadi di tepi My Vinya. Cantik sangatlah My Vi nya tu.

"Waalaikumsalam. Iz. Ada apa ni? Takada angin tak ada ribut, tiba-tiba muncul." Tanya ibu. Hah betullah tu ibu beroal jawab kat sini pula. Sekejap lagi jadilah mesyuarat pagar pula kat sini.

"Tak ada apa Makcik. Tadi nampak Fatin dalam kereta. Ingatkan salah orang rupanya betul." Aku dapat mengagak sesuatu di nada suara Izwan. Cemburulah tu. Matanya tajam memandang wajah Fatin. Fatin pun kelihatan macam nak terjun lombong dah. Sekali lagi aku di perlukan. Dengan kuasa bulan aku menolong mu (ala-ala sailormoon lah pulak kan)

"Hai Iz, dia kawan Alie. Kami ada hal sikit. Ibu, Nawwar minta diri dulu eh. Nak pergi mem‘bersih’kan diri jap. Jom Awak." Aku dengan sengaja masuk ke My Vi Hitam milik musuhku. Lelaki itu bagai faham-faham terus minta diri dari semua dan turut masuk ke dalam keretanya.


"Nak pergi mana ni?" Tanya lelaki itu padaku. Aku masih tak tahu lagi namanya. Hish. nak panggil apa ni?

"Saya Alie. Nama awak?" Aku tanya namanya. Dia hanya tergelak kecil.

"Kenapa?" Tanya aku hairan.

"Selalunya orang kenal saya. Saya yang tak tahu nama saya. Ini first orang tanya nama saya." Berlagak seh mamat ni.

"Ada saya kisah." Jawabku selamba.

"Saya Zafril Akmal. Boleh panggil Zaf je. Kita nak pergi mana ni Nawwar?" Dia menyoal lagi. Ops... Jap... Dia panggil aku apa? Nawwar?

"Awak panggil saya Nawwar?" Aku terkejut.

"Hmm. Kan mak awak panggil awak Nawwar." Ada juga yang aku backhand kang. Hish sengal...

" Itu mak saya. Bukan awak. Awak kena panggil saya Alie." Tegasku. Dia hanya tergelak.

"Kenapa pula? Saya suka nama Nawwar." Ini memang cari penyakit lah denganku.

"Awak ni tak faham bahasa erk?" Aura dragonball aku dah keluar ni.

"Tak. Jom turun." Eh dah sampai. Entah bila aku tak tahu. Tahu-tahu dia dah memakirkan keretanya di hadapan KFC di Parit Raja. Melihatnya turun aku pun turun sama.



Aku memesan double cheese burger dan wedges. Manakala dia mengambil snack plate. Kami bergerak ke tingkat atas KFC yang lebih banyak menempatkan tempat duduk. Ramainya. Aku dapat mengesan sebahagian budak-budak di sini adalah budak UTHM. Mungkin meraikan paper terakhir kot.

"Siapa Izwan?" Zafril bertanya padaku. Aku tak tahu sama ada berterus terang atau berbohong lebih baik. Terbantut usahaku untuk menyumbat burger dalam mulut.

"Sepatutnya awak tanya pada Fatin sendiri. Saya tak nak masuk campur." Aku mengambil jalan tengah.

"Saya tanya sebab saya dah terlibat dengan keluarga awak. Tak pasal-pasal saya ni ‘kawan’ awak. Baik awak bagitau dengan saya atau saya berterus terang dengan ibu awak." Ugutnya. Bengang betul lah aku dengan mamat ni. Main ugut-ugut pula. Tak Macho betul.

"Dia tunang Fatin. Sekarang awak tahukan. Awak nak buat apa? Tolonglah kalau awak bijak. Tinggalkan Fatin. Jangan malukan keluarga kami. Ataupun awak berterus terang dengan Izwan sendiri hubungan awak dan Fatin. Janji tak libatkan saya." Terangku penuh diplomasi. Hish bukan senang nak dengar suara ayu aku ini.

"Oh. Kalau macam tu tak apa lah. Lagipun saya dengan Fatin bukannya ada apa. Bukan saya ‘kawan’ awak ke?" Provoknya. Provokya yang bisa membuat aku menjeling tajam padanya. Malas menjawab. Dengan senang hati aku menjawab dengan makan burgerku. Comot itu pasti. Tapi aku buat selamba. Lepas makan baru aku lap mulutku. Tengoklah.. Biar terkeluar biji mata dia tengok aku makan.



Sampai kami di rumah. Kami di sambut meriah oleh ibu dan abah. Izwan pun masih ada bertandang. Abah mengajak Zafril masuk ke rumah. Aku dah mula berpeluh. Bukan panas tapi takut. Nampaknya abah dah mula merisik tu.

"Tak apa abah. Dia dah nak balik tu." Aku menolak bagi pihak Zafril.

"Cepatnya. Datang jauh-jauh dah nak balik. Dah akak. Bawa kawan akak ni masuk." Arah abah. Aku lihat wajah Zafril. Minta pertolongan untuk dia mengelak. Sebaliknya dia hanya tersenyum. Aduh.. Budak ni. Aku dah tak boleh kata apa dah. Kalah.

Zafril masuk ke rumah. Yang aku pelik lepas makan KFC dengan aku tadi ada lagi ruang kat perut dia tu nak makan tengah hari dengan keluarga aku. Hish mamat ni buruk lantak betullah. Entah berapa besarlah perut dia tu.

Sepanjang masa itu kami terpaksa berlakon. Tugas aku mudah ialah utuk mengiakan sahaja. Semua soalan itu di jawab baik oleh Zafril. Si Izwan pun menyibuk sama bertanya itu ini. Di sini aku tahu yang Zafril ini anak lelaki tunggal dari tiga orang adik beradik daripada pasangan pensyarah. Kakaknya seornag doktor dan adiknya pula sedang belajar perubatan di Dublin. Hanya dia mengambil aliran kejuruteraan. Tapi memang aku solute spring la kat Zafril sebab tenang je menjawab. Macam dah biasa je menipu je...

"Datanglah ke sini nanti Zaf. Awal bulan depan ni. Majlis si Fatin dan Izwan ni. Datanglah. Jemput mak ayah sekali." Ajak abah. Baru aku tahu tadi yang majlis Fatin dan Izwan di awalkan ke bulan depan kerana Izwan akan meyambung PhDnya pada bulan berikutnya. Baru tadi aku memasang harapan inilah kali terakhir aku berjumpa dengan si Zafril ni. Sekarang dah musnah dah.

"Insyaallah pakcik. Kalau tak ada apa-apa nanti saya datanglah. Saya minta diri dulu ye." Dush... rasa di tumbuk mukaku apabila dia menjawab macam tu. Cubalah menolak. Kang aku juga payah berjawab kalau abah tanya. Memang Kambing betullah si Zafril ni.



Ibu menangis. Abah dah tak tahu nak kata apa. Izwan tertunduk resah. Fatin menghilangkan diri di saat tinggal sehari pernikahannya. Hanya di tinggalkan sepucuk surat. Macam kisah orang dulu-dulu pula. Surat itu menyatakan yang dia tak mahu kahwin dengan Izwan kerana tak mencintai Izwan dan dia meminta aku menggantikan tempatnya. Banyak cantik muka dia. Tak kan aku nak kahwin dengan Izwan lelaki kasanova yang pernah memarut luka di hatiku.

"Macam mana ni akak? Abah kalau boleh tak nak paksa akak tapi malu keluarga nanti. Anggaplah abah minta tolong dari akak." Sedih aku mendengar suara abah. Inginku kata tidak tapi aku tak tahu macam mana. Aku lihat wajah ibu. Aku pandang wajah ayah. Saat mata ini bertembung dengan mata Izwan aku menjadi keliru.

"Biarlah akak fikir dulu abah. Bagi akak masa." Aku tinggalkan abah dan ibu di ruang tamu. Aku melangkah ke bilikku. Nasib baik aku masih mampu melangkah kalau tak berdukung lah aku.




"Nawwar... Nawwar." Suara ibu mengejutkan aku. Hisy tertidur rupanya aku. Tadi konon-kononnya nak memikirkan masalah. Tapi boleh je aku tertidur. Dengan muka sememeh aku membuka pintu. Biasalah aku masalah nombor dua. Apa yang penting? Tidur... hehehe harap-harap wonderpet tiru aku lepas ni. Boleh dapat royalti ini.

"Ada apa ibu?" Tanyaku masih mamai.

"Akak tidur? Dah nak masuk isyak tau." Bebel Ibu.

"Akak cutilah ibu." Jawabku tersengih. Tu yang tidur tak ingat dunia. Bukan ponteng sembahyang tau. Aku cuti.

"Hmm cepat siap. Zafril kat bawah tu." Arah Ibu. Bukannya aku dengar pun. Aku mengangguk je. Aku siap-siap. Cuci muka. Pakai tudung. Cukup. Terus aku turun.

"Ada apa ibu?" Tanyaku. Lantas empat pasang mata berpaling padaku. Abah, Ibu, Izwan. Hish Izwan ni tak ada rumah sendiri ke. Dari siang tadi dok melangut kat rumah aku ni. Sorang lagi macam kenal. Tapi siapa?

"Siapa ni bu?" Tanyaku sambil menunjuk lelaki itu.

"Apa akak ni dah bangun ke tidak? Inikan kawan akak Zafril." Marah ibu. Otakku cuba merembeskan segala jenis hormon untuk mengingat.

"Oh kawan akak eh ibu? Lupa pula. Hai zafril." Sapaku dengan selamba badak. Akhirnya aku berjaya mengingatinya. Bukan ke dia kekasih gelapku... hehehe gelaran baru.

"Hish betullah budak ni. Dah bangun ke tak ni?" Tanya abah lagi.

"Dahlah abah."

"Ini abah nak tanya. Macam mana dengan soalan pagi tadi? Akak sanggup ke ganti tempat adik kahwin dengan Izwan atau akak nak nikah dengan Zafril?" Soalan itu membuat otak aku segar. Ya aku lupa masalah tadi. Sekarang aku kena buat keputusan...


"Saya terima nikahnya Nawwar Alisya Binti Nazril dengan mas kahwin Lapan Puluh Ringgit Tunai." Zafril lega dengan sekali lafaz Nawwar Alisya sudah menjadi miliknya. Majlis disediakan ringkas. Semua tetamu agak pelik. Nama dalam kad jemputan lain. Pengantinnya pula lain. Namun Zafril tetap melayan dengan baik tetamu yang datang sehinggalah tetamu yang terakhir tadi.

Petang itu dia baru baik dari demam ketika Fatin menelefonnya meminta dia mengambil gadis itu di pudu raya. Dia pun dengan rasa lemah menolak permintaan Fatin. Namun Fatin merayu-rayu padanya. Sehinggakan Fatin menyatakan yang dia lari dari majlis nikahnya kerana Zafril. Zafril terkedu. Pada masa itu dia memujuk Fatin kembali ke pangkuan keluargannya namun balasan Fatin menyegarkan dirinya.

"Fatin tak nak balik. Lagipun Fatin dah suruh Kak Nawwar ganti tempat Fatin. Mesti kak nikah dengan Izwan tu." Ayat itu menyegarkan Zafril. Entah apa merasuk Zafril dia lantas mengemas barang dan drive ke Batu Pahat. Dia sempat berpesan pada Taufiq kawan serumahnya untuk mengambil Fatin. Hish bakal adik ipar tu. Kena jagalah.

Sampai depan pintu je. Tanpa memberi salam, Zafril memberitahu pada Abah Nawwar Alisya yang dia ingin menikahi Nawwar Alisya. Terkejut beruk orang tua tu. Pada masa itu yang di fikirkannya supaya Nawwar Alisya itu menjadi miliknya sahaja bukan orang lain.
Syukur Nawwar Alisya memilihnya. Mereka kahwin free plus koboi apabila Izwan dengan separuh rela menyumbang hantaran kahwin buat mereka. Tak sangka dia dah menjadi suami orang.

"Tak sangka you akan kahwin dulu dari I kan?" Suara Izwan menyentak lamunan Zafril.

"Jodoh Iz." Suara Nawwar Alisya menarik perhatian Zafril untuk terus mengintip mendengar.

"I menyesal Alie. Kalau dulu kita yang bertunang mesti hari ini hari bahagia kita kan." Izwan bagai memancing harapan.

"Benda dah berlalu Izwan. Dulu awak yang memilih Fatin. Jangan lupa awak yang membuang saya di hari sepatutnya pertunangan saya. Benda dah berlalu so jangan ungkit lagi. Sekarang saya isteri Zafril Akmal dan saya hanya akan menjadi isteri dia." Zafril tersenyum mendengar ucapan isterinya.
Aku terperanjat melihat Zafril di hadapanku ketika aku berpaling. Dia dengar ke? Memandang senyuman dirinya, aku tahu dia mendengar dan berpuas hati. Aku lihat suamiku hulurkan tangannya untukku. Tangan yang sama menghulur salam padaku dulu dan huluran salam yang pernah ku tolak sinis dulu. Aku sambut huluran tangan itu dan kami sama-sama melangkah masuk ke dalam rumah.
posted by Penulisan2u @ 5:26 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
53 Comments:
  • At 10/8/09 6:11 PG, Blogger Suhaidah Tan said…

    bez nya cerita ni...
    kuang bajet tul c fatin tu..suka suki je dia..
    api kalau pnjang gi kisah cinta zafril dgn Nawwar...
    Mesti menjadi best bangat :)

     

  • At 10/8/09 8:58 PG, Anonymous aNJe said…

    sikit sebanyak tersentuh hati aq
    coz ade kena mengena dengan aq story nih
    tp itu la Tuhan Maha Adil
    hari ni kite dianiaya esok kite akan dibalas seribu kerahmatan
    cume kite perlu bersabar,redha dan percaya pada Nya
    seperti aq dan Nawwar Alisya

     

  • At 10/8/09 9:08 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    so sweet...xthn betol...dan2 jek ade mug sailormoon...mmg slumber badak la die ni...bez!!!! tahniah...

     

  • At 10/8/09 9:11 PG, Blogger xy_yx said…

    i like~~~~~

     

  • At 10/8/09 10:17 PG, Anonymous cantik said…

    sweet nye citer ni. Congrate writer!!!
    memang sweet sangat2.
    Hope lain kali ada lagi citer spt ini yg akan datang k....

     

  • At 10/8/09 10:56 PG, Anonymous nad said…

    best cite ni... tanhiah writer...
    lg best kalo smbg citer ni...ape akn jd ngan izwan n fatin?? ape akn jd ngan fatin kalo die dpt tau zafril kawen ngan alie??? best ni masih ade konflik....ape plak penerimaan keluarga zafril??

     

  • At 10/8/09 11:34 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2 cter nie..
    i love it...
    mcm baca novel jerr..
    congrate 2 penulis,,
    teruskan karya anda

     

  • At 10/8/09 12:07 PTG, Blogger AMRIE said…

    sy suka lah cerita ni.tp cerita ni xabis lagi la,apaygjd masa fatin soh izwan ambik dan konflik apa seterusnya?diharap penulis menyambung cerita ni.nampak sgt cerita ni tergantung.kalau disambung,saya percaya bole buat filem cerita ni

     

  • At 10/8/09 12:51 PTG, Blogger bidadari cinta said…

    mesti lg best klu citer ni dipanjangkn lg..
    leh la cik writer wat citer ni sbg novel kan??

     

  • At 10/8/09 1:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Suka cerita ni. Sweet.

    Sikit sebanyak mengingatkan saya yang kita tak tahu apa yang akan jadi dalam hidup kita. Mesti bangun pagi tu si nawwar dan zafril tak sangka yang malam tu (or is it esoknya) diaorang akan kahwin kan..

     

  • At 10/8/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    law writer pjgkan cter ni kan bez...=)

    hop ak xkn jdik cm ksah fatin n nawwar,,
    mksd ak yg spttnye jd 2nang mawwar,jdik 2nang fatin....


    _rosmazmil

     

  • At 10/8/09 3:05 PTG, Blogger ainulmardhiah said…

    sweet cite ni...buat la nvel plak, cnfim lagi best..=)

     

  • At 10/8/09 3:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah,best la wei!best thp sengih melebar dh ni..klu buat nvel lg best thp sengih smpai ke telinga lak..best..best..best..best..best..hehehehe..

     

  • At 10/8/09 3:55 PTG, Blogger hazel adriana said…

    xde sambungan ke?
    mesti best kalau jadi novel...

     

  • At 10/8/09 4:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wa mmg besh sgt.. sonok bce dtmbh lak ngan iklan2 spontan 2..
    mmg gmpak r..
    hope ade smbungan...

     

  • At 10/8/09 4:43 PTG, Blogger Maryam Kamal said…

    ~ Nyawa kucing??
    Ada ke simpulan bahasa tu?
    =D

    Erm,
    cerita yg santai!

    Bestlah!
    Xtension pun baca..

    Cuma kekadang koma, noktah ada misplace sikit2..

    But overall,
    GOOD!

    Tahniah!
    =D

     

  • At 10/8/09 7:13 PTG, Blogger my_za2l said…

    haha ade plak iklan.
    okey la jgk.x best sgt pon.
    hee~

     

  • At 10/8/09 7:33 PTG, Blogger .:farah:. said…

    argh!!
    sweet nyer~
    hu~
    ske2..
    buat lgi cerpen mcm neh yerk..
    best ler..
    hak3

     

  • At 10/8/09 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gle la cite nie..
    sweet jer..mula2 xska tapi akhirnya diakhiri di jinjang pelamin..
    hrp lps nie ada lagi cite mcm nie..walaupn simple tapi sweet..
    good job iman hazana

     

  • At 10/8/09 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la..congratz writer...
    keep writing...

     

  • At 11/8/09 3:53 PG, Blogger khadijah said…

    bestnya cerpen nie.....
    simple gurl n masih mengekalkan ciri2 ketimuran n menitik beratkan agama.....best.....bukan setakat membaca jer...tapi ada gak unsur2 moral.....

     

  • At 11/8/09 10:15 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape kte cerpen ni dsmbung....
    tp smbung jd kan novel terus...
    kch cnta alie n zaf slpas kawen...
    n konflik akibat kawen segere tu...huhu..
    cnfirm besh!

     

  • At 11/8/09 11:44 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hmm..what should i say?..gaya tulisan besh, kena ngan soul remaja. sekali pandang cam tulisan hlovate, beb. hlovate tu writer novel aA + Bb, under jemari seni. best tol. ntah2 u ni hlovate x? hah3..tembak je.

     

  • At 11/8/09 1:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    watak cukup sempoi dan menarik..x berat sgt..
    i like it..cayalah..
    keep up ta good work..

    cokelatstroberi

     

  • At 11/8/09 2:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sweet ar cte ni...congratn writer..

     

  • At 11/8/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suka la cite nie..best..
    tp klu da smbngan atau pnjngkn sikit storyny lg best..
    bkn pa,nk tau jgk apa perasaan alie tu pada zaf..
    fatin plk pa critany after alie kawin dgn zaf..

     

  • At 11/8/09 3:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus citer ni. saya suka tak berat sangat.tambahan lagi diselit dgn ayat bersahaja tapi penuh makna..terus menulis..saya tolong baca..
    -zie-

     

  • At 11/8/09 7:42 PTG, Blogger Org Ganu said…

    best lah cte ni, simple , sempoi n funny
    byk betul iklan..hehe
    tapi btol la..rasa kena sambung sikit lagi pasal zafril ngan alie..nak tahu mcm mana kehidupan dia suami isteri pas kawen koboi, mesti lawak..haha
    fatin tu tak yah cter la..wat semak je..=p

     

  • At 12/8/09 12:00 PG, Blogger PriNcEsS_DeiYnA said…

    huhu..besh2

    pttnye part zaf ngn alisya byk sikit..huhu

     

  • At 12/8/09 1:16 PTG, Anonymous lyna said…

    hai..best cerita ni......tahniah..

     

  • At 12/8/09 1:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez gak...

     

  • At 12/8/09 6:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pe jd kt adek die 2..
    ala....
    nk tau y 2..

     

  • At 12/8/09 7:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kurang asam punya fatin..wat aq geram jer ngn dia..

     

  • At 12/8/09 8:39 PTG, Blogger nia_ageera said…

    salam...
    cite ni best ar,
    tp kan kalu bt smbngn lagiiiiiiii best..
    nak tau la jgk ksh diorng lps kawin,family zafril 2 time x nawwar ni..
    n kwan2 diorng tau x diorng dah kawin..tp kalu bt diorng rahsiakn best gak...huhu....

    cam mn conflict ngn fatin 2..
    n izwan 2 bt la die nak blk kat nawwar 2..
    biar ar si zafril 2 jeles...
    baru syok...
    plezzzzzzzzzz......
    xsbor nk tunggu KITA 2
    hahahaha....

     

  • At 13/8/09 4:52 PTG, Anonymous sIfA said…

    best citer nie...
    diharap penulis dpt buat smbgan..
    nak tahu jugak kehidupan nawwar n zafril
    lepas kahwin...sbb diorgkan kahwin mengejut..
    nak tahu jugak penerimaan keluarga zafril...

    ape jd ngan fatin & taufiq...

     

  • At 13/8/09 8:37 PTG, Anonymous syud slumber_jer2002@yahoo said…

    cite yg slumber.. hahaha.. tp macam terlalu senang je kan nak kahwin ni. x perlu nak main2 dg perasaan. ni barula citer yg real. NICE!!

     

  • At 14/8/09 1:30 PTG, Blogger Afzan said…

    bEST LA CERITA INI.....

     

  • At 14/8/09 3:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    tempat nie dkat nan tmpat aq..
    stakat UTHM n parit raja jerk..
    hax3..
    writer dr cne kewp..??
    btw.., cograts to writer..
    ctew nie bez...

     

  • At 14/8/09 3:48 PTG, Anonymous babywawa said…

    Bestnyer citer nie, ada unsur humor yang x keterlaluan. tahniah buat penulis.

     

  • At 14/8/09 10:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ni best la..
    tp KFC ade double cheese burger ker??
    fakta kna btul ya...

    -Nelly-

     

  • At 15/8/09 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yang menarik, tetapi ada sikit kesalahan ejaan dan tatabahasa. pada pendapat saya elakakan guna byk iklan2 tu sebab ini mungkin akan membuatkan pembaca keliru. lagipun bukan semua orang tahu nama2 artis af yang disebutkan tu. overall its fun and very interesting story. good job.

     

  • At 15/8/09 5:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa...best giler citer ni...harap ade smbungan pas ni..x pun wat versi novel lak..hehe, confirm rmai peminat..hmm...bkn ke double cheese burger tu ad kt mcD je..huhu..tataw la kalo ak silap...nway x kisah la ape nme burger tu janji citer ni best..gud job writer...and ak suke watak cm alie tu..sempoi..pmpuan sempoi pon lawa ape...huhu

    -bleach-

     

  • At 16/8/09 1:44 PG, Anonymous Fara said…

    best.. suka sangat.. betul2 selamba badak.. n macam penulis yang da lame menulis.. kalo wat novel lg bagus.. panjang sikit story.. kalo nak bagi rating ni.. confirm 10 bintang tak cukup.. suker giler!!!!!

     

  • At 16/8/09 10:05 PG, Blogger iman said…

    Ada sambungan? Entahlah... mungkin... Insyaallah... Entah Iman tak tahu ada ke tak double chesse burger kat KFC tapi Iman memang suka double cheese burger kat stall... kat Mc D tak sedap... Tak suka jeruk die.. hehehhee...

     

  • At 16/8/09 11:34 PG, Anonymous Lia Ania said…

    best3......
    http://ay-mycollection.blogspot.com/

     

  • At 17/8/09 12:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    uthm U ak..tmn melewar ostel aku..kepsi tu..dkt ngn fakulti aku...sape yg tulih cerpen ni??

     

  • At 17/8/09 2:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahahha....de sense of humor..
    de sedih..siap menyumpah ag kt si faten
    pe pun good work..
    tulis r ag..

     

  • At 18/8/09 1:14 PG, Anonymous hanie said…

    hehehehe...best giler tp takda ka sambungannya...
    lucu lg hahahaha...nti sambung tau cita ni

    ~http://hanie-arissa.blogspot.com

     

  • At 18/8/09 3:10 PTG, Blogger aqilah_95 said…

    salam..
    nice..gud job

     

  • At 18/8/09 3:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha..
    badak pon tak seslamberk die ni eh!!
    papepun,mesti best kalu ada smbgan..
    mcm c fatin nak rmpas blik c zafril ke..
    haha..
    men rampas2 lagik,bru pening..
    keh3x..

     

  • At 20/8/09 1:05 PTG, Anonymous dinda_z said…

    ok lar...alie 2 kwin walinye mn?spttnye cter r kit...

     

  • At 31/8/09 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ugh fatin tu suka2 hati dia je.....
    tp yalah, ending dia x disangka lak, ingatkan btol2 la Alie tu kawin dgn Iz...
    well byk fikir negatif pulak lah aku ni..

    nice one-shot by the way, i enjoyed reading it :D

     

  • At 1/9/09 5:53 PTG, Blogger uwmaisarah said…

    best,,santai gilak...
    buat kite hepi je....truskan mnulis!!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group