BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Ogos 10, 2009
Cerpen : Kembalikan indah
Nama Pena : sofi

1
"And you lady, what makes you still standing right there?"

Afifah memandang sekeliling. Baru tersedar bahawa dia saja yang masih berdiri. 24 orang pelajar lain dalam kelas T6 Atas 2 itu sudah duduk semua.

Wajah Cikgu Kamal direnung sekilas. Jawapan selamba diberikan. "Because I can’t answer your questions, sir!"

Pelajar-pelajar lain ketawa mendengar jawapan itu.

‘Wah, berani jugak budak ni.’ Sela Kamal dalam hati. "And why can’t you?" soalnya keras.

Afifah tidak tahu apa yang harus dijawabnya. Mata guru itu masih melekat di wajahnya dan dia amat takut kalau tersilap cakap. Namun dia mesti menjawab soalan itu.

"Hari ini otak saya blank, cikgu." Dia mengaku.

Bulat mata Kamal mendengar jawapan anak muridnya itu.

"Amboi, dahlah tak bawak satu buku pun ke kelas, berani pulak cakap yang otak awak kosong, ya? Agaknya, otak awak tu kurang oksigen kut! Esok, saya nak bawa tangki oksigen ke dalam kelas ni. Senang saya suntik masuk dalam kepala awak yang kosong tu! Supaya lepas hari ini, awak boleh terima pengajaran saya! Tidaklah macam hari ini, awak tengok saya tapi penglihatan itu tembus badan saya macam pancaran sinar gamma!"

Wajah Afifah serta merta berubah. Sindiran guru itu membuat dia rasa hendak menangis. Malu sungguh dia. Sampai hati cikgu itu ketawakan dirinya. Dia bercakap benar bila memberitahu yang otaknya kosong hari ini tetapi cikgu itu mempermainkannya. Marah benar dia dengan cikgu fiziknya itu. Geram!

"Dahlah tu, Fifi. Cikgu Kamal tu melawak. Tak usah ambil hati!" Aina dan Ain cuba memujuk.

Wajah dua orang sahabat baiknya itu ditatap. "Korang cakap senanglah. Bukan korang yang kena!" Balas Afifah dengan muka yang masam.

"Ko ni lawaklah, Fi. Cikgu Zamri lagi kasar kalau melawak, ko boleh tahan pulak! Tapi, dengan cikgu ....."

"Cikgu Zamri dah ajar kita selama empat tahun, tentulah aku boleh tahan lawak dia. Cikgu Kamal tu baru datang ari ni. Ari pertama ngajo dah hentam anak murid. Cikgu apa camtu? Menyampah aku!"

Sakit sungguh hatinya bila mengenangi sikap guru yang bernama Kamal Amir bin Osman itu.

"Eleh, menyampah konon. Entah-entah dalam hati tu..suka?" Usik Ain pula.

"Hah? Gila ko?" Marah Fifi. Bulat matanya merenung Ain.

"Ala, Fi. Jangan le marah sangat kat cikgu tu. Dia bukan lama ngajo kita. Dua bulan aje." Aina mencelah.

Cikgu Kamal ialah guru ganti. GSTT istilahnya. Dia menggantikan Puan Tan, guru Fizik mereka yang cuti bersalin.

‘Ya, dua bulan. Kejap aje tu.’ Fifi memujuk diri.

2
Kira-kira seminggu selepas peristiwa di dalam kelas itu, Afifah dalam keadaan terburu-buru untuk berjumpa dengan Cikgu Zamri. Sebagai setiausaha persatuan Bahasa Melayu sekolah, dia terlibat secara aktif untuk menggerakkan aktiviti persatuan. Guru itu memanggilnya untuk membincangkan tentang kertas kerja yang dihantar berkaitan beberapa pertandingan seperti perdebatan, membaca puisi dan drama yang akan dijalankan pada bulan hadapan sempena bulan bahasa.

Ketergesaannya itu membawa padah kerana secara tidak sengaja dia terlanggar cikgu Kamal yang sedang berbual-bual dengan cikgu Norhayati, guru tingkatan yang juga cikgu matematik kelasnya di luar bilik guru.

"Kenapa dengan awak, Fifi? Habis cikgu Kamal awak langgar! Kelam kabut ni nak pergi mana?"

Suara cikgu Yati yang terkenal garang itu kedengaran menjerkahnya.

Wajah Afifah merona merah. Dia menarik nafas panjang-panjang sebelum menjawab, "Maaf, cikgu. Saya tak sengaja. Saya ada amali bio sekarang tapi cikgu Zamri nak jumpa saya. Itu yang kelam kabut tu!"

Tumpuannya hanya kepada cikgu Yati. Tidak langsung dia menoleh ke arah cikgu Kamal.

"Yang awak minta maaf pada saya buat apa? Awak kan langgar cikgu Kamal, mintalah maaf pada dia! Habis isi bekas pensel dia berterabur!" Cikgu Yati berkata sambil ketawa geli hati. Pada masa yang sama dia melangkah pergi meninggalkan Kamal dan Afifah berdua di luar pintu bilik guru itu.

Afifah menjadi gugup. Dia turut sama mengutip alat tulis yang bersepahan di atas koridor dan menyerahkannya kepada Kamal.

"Otak awak kosong lagi ke? Atau kali ini saya dah jadi halimunan pulak?" Mata cikgu itu tajam merenungnya sebelum melangkah pergi.

‘Cikgu Kamal ni biar betul! Macam-macam dikatanya aku. Otak kosonglah, kurang oksigenlah, sinar gammalah. Sekarang? Aku dah halimunankan dia pulak! Aku hilangkan dia betul-betul, baru dia tahu! Hii…geramnya!’ Marah Afifah dalam hati.

"Hah! Ada awak, Afifah? Saya tunggu awak punyalah lama! Yang awak tercegat kat luar ini buat apa?"

Teguran Cikgu Zamri mengejutkan Fifi daripada lamunannya. Dengan langkah yang dipercepatkan dia mendekati cikgu itu dan berdiri mendengar segala komen dan nasihat demi menjayakan program yang telah diatur.

3
Di asrama, Afifah termenung di atas katil bujang. Peristiwa-peristiwa yang berlaku di antara dia dan Cikgu Kamal menghiasi fikiran.

‘Nape ngan aku aje, dia cam tu? Tapi kalo ngan budak pompuan lain, ok aje aku tengok. Boleh gelak-gelak lagi. Aku tak kacau dia pun....’

"Woi, apa yang dimenungkan tu hah? Ingatkan cikgu handsome tu ke?" Ain mengusik bila sejak tadi dilihatnya Afifah asyik termenung.

Afifah mencebik.

"Hang jangan, Fifi! Benci boleh bertukar jadi rindu, tau tak! Benci tapi rindu, ingat lagu itu?" Bisik Ain di telinganya membuatkan dia menjerit kecil.

"Tolonglah!" Rayu Fifi sambil dua telapak tangan ditemukan tanda minta ampun. "Ko jangan sebut-sebut nama dia depan aku, boleh tak? Hati aku ni sakit lagi…..Please!"

"Ain, aku tak sangka dekat sekolah kita ni ada alien. Bila satu sekolah sukakan cikgu macho tu, dia pulak benci. Bila semua budak perempuan mabuk kepayang, dia boleh buat muka selamba! Masya-Allah, ko ni kenapa, Fifi? Wayar ko dah putus ke?" Aina mengusik.

"Wayar aku semuanya berfungsi dengan baik. Korang tu yang tak betul. Cikgu tu yang sewel. Banyak peminat, konon? Sengaja menggatallah tu!" Balas Fifi.

"Aik, cemburu nampak? Adatlah! Cikgu Kamal tu smart, handsome, mestilah ramai peminatnya. Eh Fifi, cuba ko ngorat dia. Aku rasa dia tu suka kat ko. Dalam kelas pun, sesekali mata dia mesti jeling tengok ko. Aku rasa, kalau ko tackle dia, mesti dia balas punya. Mesti dia jatuh cinta pada ko.Betul tak, Ain?"

Afifah merenung tajam ke arah kedua-dua sahabat baiknya. Ada perasaan marah yang sudah bercampur geram. Macam nak ditelannya mereka. Tambah-tambah lagi apabila melihat senyuman yang sedang menguntum di bibir.

"Yalah, Fi! Biasalah lelaki, kan! Yang senang dapat, bukan dia peduli pun. Tapi, kalau ko, barulah ada cabaran! Sikap ko yang acuh tak acuh pada dia selama ini pun, tentu dia hairan. Tak pernah dibuat orang! Hai, tentu seronok tengok ko couple ngan dia. Sama cantik sama padan, macam pinang dibelah dua!" usik Ain pula.

Afifah ternganga mendengar kata-kata Ain. Tidak disangka Ain akan berkata begitu. Apakah yang sudah merasuk fikiran kawan-kawannya ini?

"Korang semua ni dah kena rasuk kot? Dah, jangan nak merapu. Baik baca buku! Ingat, periksa STPM tinggal 5 bulan aje lagi. Sekarang, bukan masa untuk main-main. Bukan masa nak cintan-cintun. Aku nak tidur, malas nak layan korang. Benci! Hah, lagi satu, aku dah set jam tu pukul tiga pagi. Jangan nanti bila alarm tu bunyi, ada pulak tangan yang gatal pi tutup. Faham?"

Kawan-kawannya ketawa besar mendengar bebelan Afifah. Ain sempat mengusik lagi, "Bila kita orang cakap ko rindu kat cikgu Kamal, ko marah. Tapi.... cakap pun, dah macam orang tak betul. Mula-mula ajak kami baca buku. Lepas tu kata nak tidur. Mana satu ni?"

Malas melayan, Fifi mengambil keputusan untuk menutup mukanya dengan bantal. Pura-pura tidak mendengar usikan Ain itu.

4
"Ko rasa ko boleh lulus tak dalam ujian Fizik ari tu?"

Suara Ain memecah kesunyian. Sebentar lagi, waktu fizik. Pastinya guru muda itu akan masuk dan membawa semula kertas jawapan para pelajar yang telah disemak. Afifah mendiamkan diri, tidak mahu menjawab soalan Ain itu. Entah kenapa, ada rasa cemas bila dia mendengarnya.

Tiba-tiba Mona (musuh tradisilah ni) menoleh ke arahnya dan berkata, "Kenapa nampak risau, Fifi? Takut gagallah tu. Muka ko tu macam tak ada konfiden untuk lulus. Baguslah! Barulah cikgu-cikgu kat sekolah ni boleh nampak yang ko tu bukanlah hebat sangat!"

Berdesing telinga Afifah mendengar sindiran itu namun belum sempat dia membalas, Cikgu Kamal sudah pun memasuki kelas.

"Kenapa?" Soalnya. Suaranya seakan-akan ingin menangis bila melihat nombor kosong dibulatkan besar-besar di atas kertas jawapannya.

"Awak yang jawab, tak kan awak tak tahu?" Guru muda itu bertanya balas.

Suasana dalam kelas itu sungguh hening. Sunyi. Kalau sebatang jarum jatuh, pasti bunyi itu akan jelas kedengaran.

"You hate me sir, don’t you? Sampai tak ada satu yang saya buat betul pada mata cikgu! I did answer according to the questions asked, tapi cikgu tak semak pun." Afifah menuduh. Sakit hatinya melihat bulatan kosong itu. Geram dan marah pada guru itu yang tersemai di hati sejak hari pertama lagi, dituntaskan.

Kamal menjegilkan matanya kepada gadis itu. Melampau betul! Ikut sedap mulut dia aje nak bercakap, gumamnya. Hatinya berang serta merta. Afifah ditengking. Kuat suaranya sehingga boleh didengari di kelas-kelas yang berhampiran.

"I want you to get out of my class now. Tuduhan tadi amat berat! Awak tulis apa yang awak hafal daripada buku. Untuk soalan pengiraan, awak beri rumus, beri definition. Jawapan awak merapu. Tapi awak salahkan saya? Awak kata saya sengaja tak semak kertas awak? Kenapa saya nak buat macam tu? Kenapa? Ini ke contoh yang ingin ditunjukkan oleh tokoh pelajar paling berbudi bahasa di sekolah? No, Afifah! Gelaran itu tak layak untuk awak hari ini! You’re not even polite. Your answers are all rubbish and you knew it! Get out of here! And remember this. Don’t ever enter my class again until you apologize!"

Malu, sedih, marah, hiba, kecewa bercampur aduk dalam dirinya. Afifah merasa dirinya terlalu kerdil saat itu. Hancur luluh hatinya. Hanya Allah maha mengetahui perasaannya ketika itu. Tanpa menunggu sesaat pun lagi, dia berlari ke arah asrama. Walau dia tahu, dia sedang melanggar peraturan asrama yang tidak membenarkan pelajar berada di situ sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan, namun ke mana lagi harus ditujuinya? Dia percaya tidak lama lagi, berita ini akan tersebar kepada semua penghuni sekolah tersebut!

5
"Apa sebenarnya yang terjadi Ain, Aina? Tolong ceritakan pada saya." Suara Kamal begitu lirih.

"Sejak cikgu marahkan dia ari tu, Fifi tak makan, tak minum, tak cukup tidur pun! Dia memang begitu kalau dia susah hati! Kalau kami paksa makan jugak, dia akan muntah dan keadaan dia akan jadi lebih teruk. Abis tu apa nak kata lagi? Masuk hospitallah, jawabnya!" Ain menerangkan.

Kamal menggelengkan kepala. Tidak diduga, penangan tengkingannya menyebabkan Afifah jadi begitu. Patutlah dia tidak nampak kelibat gadis itu sejak 3 hari yang lalu.

"Saya betul-betul menyesal. Kerana saya, Fifi jadi macam tu....." Ucap Kamal tulus. "Ain, saya nak gi tengok dia. Awak rasa, dia nak jumpa saya, tak?"

Kamal Amir mengatur langkah penuh yakin mendekati katil bernombor lapan belas. Di tangan kirinya ada sejambak mawar merah. Di tangan kanan pula, sebakul buah-buahan di bawa.

Di atas katil, dia melihat Fifi tidur dengan lena. Wajah gadis itu kelihatan sedikit pucat. Wajah itu ditatapi sepuas hati. Inilah kali pertama dia dapat berbuat begitu. Sepanjang sebulan mengajar, dia sering memandang wajah mulus itu namun adalah mustahil untuk menatapnya seperti sekarang.

‘Cantik!’ Desis di hati. Dadanya berdegup kencang. Kenapa, ya?

Tiba-tiba Afifah membuka mata. Pandangan bertaut. Akhirnya dalam gelodak jiwa yang gelora, Kamal menghulurkan apa yang dipegang kepada gadis itu.

"Saya minta maaf pada awak, Afifah. Saya salah kerana menengking awak di depan kawan-kawan awak. Saya tak patut kata kat awak macam itu. Tutur kata saya pada awak hari tu memang kesat. Saya betul-betul tak sangka awak akan jadi macam gini. Kalau saya tahu, sumpah saya tak akan marah-marah awak. Boleh ke awak maafkan saya?"

"Sebenarnya cikgu, saya pun tak patut tuduh cikgu macam-macam. Saya pun salah juga. Saya pun harap cikgu dapat maafkan saya?"

Lama mereka berbalas renungan. Ada debaran dalam dada masing-masing. Ada getaran sedang melanda dalam jiwa muda mereka. Marah sudah hilang. Perasaan sudah bertukar menjadi sesuatu yang sukar untuk ditafsirkan. Akhirnya, senyuman tersungging di bibir masing-masing.

Entah dari mana, Ain tiba-tiba muncul di sisi mereka. "Wah! Cikgu ni bila tengok Fifi, macam nak telan! Atau…. Macam dah jatuh cinta? Mana satu cikgu?"

Usikan itu membuat Kamal tersenyum meleret. Afifah bertambah malu. Lantas tangan kirinya mencubit paha kanan Ain dan Ain terjerit kesakitan.

"Woi, ko tu sakit, buatlah cara sakit. Dok cubit orang buat apa?"

"Lain kali cakap tu berlapik sikit. Langsung tak hormat pada cikgu!" Afifah menjeling Ain.

"Kalau saya dah jatuh cinta pada Fifi, macam mana Ain?"

Ain bertepuk tangan dan menjerit, "Bestnya!"

"Pergi baliklah Ain! Ko ni buat aku malu aje." Marah Afifah membuatkan Kamal dan Ain ketawa lebih kuat.

"Bagusnya kawan? Dia nak berdua-duaan dengan cikgu, kawan baik dihalaunya. Amboi, amboi! Nak aku repot pada cikgu Yati?"

6
Hujung minggu itu, pada hari Khamis, akan diadakan sambutan hari guru peringkat sekolah. Itulah hari terakhir persekolahan. Kebetulan pula, hari itu ialah hari terakhir Cikgu Kamal di sekolah.

Perhimpunan pagi dimulakan dengan pelbagai ucapan. Mula-mula ucapan yang Berhormat Menteri, kemudian ucapan Ketua Pengarah Pelajaran diikuti ucapan Pengarah Pelajaran Negeri. Lepas itu ucapan Pengetua mewakili guru-guru, diikuti ucapan oleh Ketua Pengawas mewakili pelajar.

Waktu semua guru menyanyikan lagu Guru Malaysia, semua pelajar bersorak bangga. Bila semua guru membaca ikrar, semua pelajar diam menghormati.

Suasana sungguh meriah. Bunga-bunga mawar yang cantik dan wangi bertukar tangan antara pelajar dengan guru. Hadiah pun begitu. Ada guru mendapat hadiah yang besar dan mahal. Tidak kurang yang mendapat hadiah kecil sahaja. Namun hadiah bukanlah penting. Tanda ingatan para pelajar terhadap setiap guru mereka itulah yang terutama.

Selepas perhimpunan, acara sukaneka dijalankan. Macam-macam yang telah diaturkan oleh para pelajar untuk para guru. Bukan bertujuan untuk mengenakan mereka, hanya sekadar menghiburkan hati melihat telatah guru-guru yang selama ini pandai memerintah para pelajar di padang.

Tadi acara sukan itu baru sahaja tamat. Sempat juga Afifah mengerling hadiah yang diperolehi oleh pujaan hatinya. Banyak juga acara yang dimenangi oleh lelaki itu. Maklumlah, lelaki itu kan masih muda? Masih kuat!

Sekarang ini semua guru sedang menikmati hidangan di dewan makan asrama. Tentu sedap hidangannya sebab bau harum semerbak dari dapur dapat dihidu sejak awal pagi lagi!

Sebentar lagi, acara persembahan akan diadakan. Ada persembahan individu, juga persembahan berkumpulan. Ada nyanyian, tarian malah drama dan boria. Sekadar untuk suka-suka, apa salahnya kan?

Aisyah, seorang pelajar tingkatan lima mekanikal yang terserlah kewibawaannya memulakan persembahan dengan menyampaikan sajak terkenal nukilan Allahyarham Usman Awang yang khas ditujukan kepada semua para guru.

Ketika persembahan akan menutup tirai, tiba-tiba kedengaran suara juruacara berkata, "Guru-guru yang kami hormati dan kawan-kawan yang disayangi. Hari ini ialah hari terakhir cikgu Kamal Amir bersama kita. Apa kata kalau kita minta beliau naik ke atas pentas ini dan menyanyikan sebuah lagu untuk kita, nak tak?"

Suasana hingar bingar seketika. Ramai yang terjerit-jerit meminta Kamal naik ke atas pentas. Apabila wajah tampan yang hanya memakai t-shirt dan track suit itu naik ke atas, ada yang menjerit, ada yang bersiul kecil tanda memberi sokongan moral.

Daripada atas pentas itu, sepasang mata itu liar mencari sesuatu. Apabila sudah bertemu, dia tersenyum lantas berkata, "I dedicate this song to a very beautiful girl, who always gives headache to me with all the wrong answers but who has a smile that made my nights sleepless. The song is when will I see you again?"

Pada masa itu Aina dan Afifah sedang berdiri di belakang dewan bersama-sama beberapa orang guru termasuklah cikgu Yati dan cikgu Zamri. Semua mata terfokus kepada Afifah bila mendengar bait-bait ayat daripada Kamal. Perhatian mereka kepadanya membuatkan Fifi merasa hangat pipinya begitu membahang.

Cikgu Yati mengusik, "Hebatnya penangan awak, Fifi. Sampai si dia tak boleh tidur!"

"Bukan sayalah, cikgu." Jawab Afifah malu-malu.

"Awak dah tak boleh menafikannya. Tengok tadi, dia macam tercari-cari sebelum bercakap. Bila matanya terpandang kat sini, dia tersenyum dan menyebut apa yang dia sebut. Takkanlah dia tujukan kata-kata itu kepada saya pulak? Saya yakin, kata-kata itu bukan juga untuk Aina sebab Aina tak pernah kelahi dengan dia, betul tak Aina?"

When will I see you again
When will we share precious moments
Will I have to wait forever
Will I have to suffer
And cry out all my true
When will I see you again?
When will our hearts beat together?
Are we in love or just friends?
Is this my beginning?
Or is this the end?
When will I see you again???

Afifah memerhatikan sahaja beberapa orang pelajar perempuan menaiki pentas menghadiahkan bunga untuk jejaka itu. Biarlah, bisik di hati namun rasa cemburu itu menyelit jua.

"Lagu dah nak habis tu, pergilah bagi bunga kat cik abang!"

Cikgu Yati mengusik lagi sambil meletakkan sekuntum bunga mawar ke dalam genggaman tangan Afifah. Serentak dengan itu Aina dan beberapa orang pelajar perempuan menolak Fifi naik ke atas pentas. Terpaku dia berdiri antara hendak memberi kuntuman itu atau tidak. Dia malu kerana menyedari semua orang sedang memerhati.

Kamal mengambil peluang itu untuk menghampiri sambil menghabiskan nyanyiannya. Dia kemudian menghadapkan wajahnya ke arah gadis yang sedang kebingungan di atas pentas.

"Hai Fifi! Bunga itu untuk cikgu ke?" soalnya.

Sunyi sepi dewan ketika itu menanti jawapan daripada gadis itu. Lama Afifah terpaku. Tiba-tiba Afifah mendapat idea dan berkata, "Sorry,sir. Otak saya blank bila naik atas pentas ini. Saya lupa apa nak dibuat!"
Semua yang ada di bawah ketawa.

Kamal yang seronok dengan situasi itu pantas menjawab, "Kurang oksigenlah tu! Sekarang juga saya ambil tangki oksigen dari makmal biologi ke pentas ini supaya dapat saya suntikkan masuk ke dalam kepala awak tu!"

Afifah tersengih. "Oh, patutlah bunga ini pun dah layu, cikgu. Oksigen dah kurang kat atas pentas ni. Lebih baik cikgu pun turun sama, kalau tidak….. cikgu pun akan layu macam bunga ni juga! Bye, bye, cikgu."

Dan dia terus berlari turun tanpa menoleh ke belakang lagi. Suasana hiruk pikuk masih jelas di pendengarannya.

7
Itu kenangan lima tahun yang lalu. Kenangan yang tidak mungkin dapat dilupakan. Kenangan cinta pertama yang membuai perasaan. Cinta yang sudah lama hilang. Lelaki bernama Kamal Amir bin Osman itu juga sudah tidak ditemui lagi. Dia pergi membawa sekeping hati yang masih setia menanti.

p/s: Ini kali pertama saya menulis sebuah cerpen. Sila komen dan berikan pendapat. Sofi.



posted by Penulisan2u @ 4:40 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 10/8/09 6:44 PG, Anonymous saffashapawi said…

    yeaaay. first one!! alaaa. ending dieee.....nape ending xkawen jer?? ke ade next part?? cte niyh bes sngt!! tpi ending jer..unik lak tu. hehe. xpenah lak sye bce kisah cinte cikgu ngan pelajar. bes la!! tolong la wat ending bess. a really nice work!

     

  • At 11/8/09 8:23 PG, Anonymous aNJe said…

    ade sambungan ke??
    cm tergantung je

     

  • At 13/8/09 9:28 PG, Blogger uu said…

    sweetnye citer ni...
    buatla sambungan....
    citer lain drp yg lain la...
    to sofi, buat smbungan erk,,,,hehehehh

     

  • At 13/8/09 1:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke citer nie..
    wat lah sambungn ye

     

  • At 13/8/09 3:41 PTG, Anonymous ara said…

    bez r crite nie..
    cntineu r..

     

  • At 14/8/09 6:25 PG, Anonymous sofi said…

    thanx 4 ur support.
    nnt sy post samb nya,
    tunggu!!!

     

  • At 16/8/09 1:23 PG, Anonymous Fara said…

    selama ni selalu dengar ceriter cinta lecturer ngan student jew.. skang ni cikgu pun ader.. nice work.. i like it..tapi kan betul la better guys jangan jd cikgu or lecturer coz nanti we all jatuh hati.. he3..tak leh study nanti (ader pangalaman jatuh hati pade lect.. tapi skat lect tu bidas ak balik.. terus tak suke..hua3 )

     

  • At 18/8/09 12:14 PTG, Blogger zha80 said…

    mcm.....
    di luar jangkaan...
    cikgu boleh marah mcm tu
    kalu saya di tampat afifah baik tukar sekolah aje dan tak akan jumpa lg dg cikgu kamal...
    terusla usaha untk hasilkan karya yg terbaik

     

  • At 18/8/09 12:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bez cite nie... tp tergantung la

     

  • At 12/11/09 3:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ap dh jd ngan ubungan diaorg?ke mne mhlangnye c'gu kamal

     

  • At 26/11/10 12:26 PTG, Blogger cik_ziqah said…

    cerita yg sangat best n comel.. sambung la.. ending die tak best.. nk happy ending !! anyway, good job!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group