BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Kehadiranmu
Nama Pena : aiza aidir

Sayup-sayup terdengar suara cengkerik memecah kesunyian pagi. Dia menggeliat perlahan apabila terdengar suara cengkerik bersahutan pula dengan azan subuh di masjid kampungnya. Sekilas matanya memandang pada jam di meja tulisnya, hadiah pemberian rakan sekelas pada majlis pertukaran hadiah yang diadakan pada tiga tahun lepas…
Terasa seperti waktu berlalu begitu pantas, tidak terkejar rasanya. Dia bergerak kearah jendela, dikuaknya perlahan. Terasa amat damai apabila hembusan bayu menyentuh pipinya. Indahnya ciptaanmu ya allah..dia memanjatkan rasa syukur..al-hamdulillah, aku masih bisa bernafas pada waktu pagi yang sebegini indah…bangunlah umat nabi Muhammad sekalian, tinggalkan mimpi-mimpi indah kalian…
Dia membuka daun pintu untuk menuju kearah dapur, sarapan wajib disediakan sebelum dia bersiap-siap untuk ke tempat kerja. Dari dapur kedengaran suara ayah melaungkan takbir…dia tahu pasti ketiga adiknya akan menjadi makmun pagi itu…dia bercuti, jika tidak, pasti dia juga akan berjemaah bersama adik-adiknya.
Apa nak masak pagi ni ea..dia termenung sendirian…andailah arwah mak masih ada, pasti aku tidak pening untuk memikirkan apa yang perlu dimasak setiap hari. Mak..along rindu…
" alamak…nasi goreng lagi..bosan la…"
" apa adik ni..makan aje la..kesian along, dah penat-penat masak..bukan nak ucap terima kasih"
Hardina, adiknya yang kedua sempat memarahi adik lelaki tunggalnya. Dia hanya tersenyum. Kata-kata Imran tidak lansung meninggalkan kudis..dia tahu Imran hanya meluahkan apa yang dirasa. Budak-budak tidak pandai untuk menyimpan apa yang mereka rasa..semuanya akan diluahkan…
" adik..tak sedap ke along masak?"
" adik bukan cakap tak sedap tapi adik cakap dah bosan nak makan nasi goreng. Along masak memang best! Tak ada sape leh lawan..kan kak uteh…"
Emm..bodek! takut tak dapat makan la tu….
***********************************************
" Fatihah..ada stok baru sampai. Kamu susun ikut rak yea.."
Dia hanya mengganguk. Faham dengan tugasan yang perlu dilakukanya. Itulah rutin seharianya, menyusun buku dan menjadi jurujual. Jika tidak ada pelanggan, masanya banyak dihabiskan dengan membaca novel dan majalah yang terdapat di kedai tersebut. Dia amat suka membaca dan itu menjadi satu sebab mengapa dia memohon kerja di situ. Serasanya sudah hampir tiga tahun dia bekerja di situ, bukan tidak ada tawaran kerja yang lebih baik tetapi dia lebih senang di situ. Dekat dengan ayah dan adik-adik. Sekurang-kurangnya, dia masih boleh menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang anak dan kakak.
" cik, saya nak tahu..apa buku keluaran terbaru NB KARA?"
Dia menoleh apabila terasa yang suara tersebut begitu hampir denganya. Dia tersenyum walaupun senyumanya tidak disambut oleh pemuda di hadapannya ini. Uih..sombong! hatinya mengutuk…
" kat sini adalah buku-buku keluaran terbaru Alaf 2 dan NB KARA.. saudara boleh pilih sendiri. Stok baru sampai pagi tadi"
" saya tak pandai nak pilih..sebab tu saya tanya awak. Kalau tak, apa guna awak jadi pekerja kat sini"
Sinis. Tajam. Dia menahan sabar..pemuda itu adalah pelanggan..pelanggan sentiasa betul…
" saya rasa elok encik try baca buku ni..dengarnya sambutan yang diterima amat memberangsangkan..karya Norhayati Berahim.."
Dia menghulurkan salah satu buku yang berada di rak tersebut. Buku yang dihulur tidak disambut. Dia hanya menahan sabar dengan tingkahlaku yang ditunjukkan oleh pemuda tersebut. Apa lah malang nasib, baru sekerat hari bekerja dah jumpa manusia macam ni…
" kenapa bagi kat saya? Bungkuslah! Itu pun nak kena ajar ke?"
Dia terkejut. Terasa ayat yang diluahkan oleh pemuda yang berlagak di depanya ini terlalu kasar. Darahnya naik samapai ke kepala..ada jugak aku hempuk je buku ni kat kepala mamat ni..baru dia tau langit tu tunggi ke rendah.
" berapa?"
" Rm 24.90"
Dia menjawab ala kadar. Malas mahu melayan karenah manusia yang tidak pandai untuk berbudi bahasa. Bukankah rakyat Malaysia kaya dengan budi bahasa..budi bahasa budaya kita..kononnya!
" what? Buku macam ni pun mahal?"
Ish..ini dah melampau. Dia mengetap bibir..tadi berlagak, tak kan sebuah buku yang tak sampai lima puluh ringgit dah komlen….apa punya manusia la mamat ni…
" awak nak beli ke tidak?"
" eh..awak jangan nak perli saya lak..saya ada duit taw!"
Pulak..dia dah mula menyampah. Aku tak cakap pun yang kau tak ada duit…
***************************************************************
Tengahari itu dia tidak keluar untuk membeli makanan. Dia ada membawa bekal dari rumah. Bulan ini dia memerlukan duit yang agak banyak daripada biasa kerana kedua adiknya Hardina dan Najwa perlu membayar yuran peperiksaan minggu depan. Nampaknya, tak boleh lagilah aku nak beli handfhone bulan ni..dia senyum sendiarian…insya-allah…ada rezeki aku bulan depan…dia menahan sabar.
" Fatiha..kenapa tak keluar makan?"
Kak Tina selaku bos nya menegur ramah. Mengambil tempat di sebelahnya.
" pagi tadi Tiha masak lebih nasi lemak ni..tu yang bawak bekal. Akak dah makan?"
Dia menyoal. Dipandangnya bekas nasi lemak yang dah tinggal separuh. Nak pelawa ke? Nampak macam kurang sopan mempelawa nasi yang telah dimakan.
" akak dah makan ngan Abang Salman tadi..Abang Salman ada meeting kat kawasan ni tadi. Tu yang dia ajak akak lunch sama.."
Dia hanya mengangguk. Faham benar dengan kebaikan suami bosnya itu. Tidak pernah sekalipun dia ternampak pasangan bahagia itu bertengkar, segalanya nampak macam baik-baik sahaja. Semoga allah panjangkan jodoh akak sampai akhirat..ikhlas dia mendoakan. Kak Tina seorang yang baik, pasti allah kurniakan seorang suami yang baik seperti Abang Salman untuknya. Bukankah wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik?
" fatiha..akak nak tanya ni..tapi, akak tak mahu Tiha kecik hati.."
Lambat-lambat ayat itu dituturkan oleh Kak Tina. Dia mengerutkan dahi..macam ada yang tak kena je…
" tanyalah akak…"
" dua hari lepas ada tak adik kawan akak datang sini?"
Dahinya semakin dikerutkan. Berupaya untuk mengingati wajah-wajah yang seakan dia kenal datang ke kedai itu sejak dua hari yang lepas. Dia menggeleng perlahan..
" tak ada kak..adik siapa? Kak Ramlah ke..or Kak Syireen?"
" adik Kak Sofea.."
" Kak Sofea ada adik?"
Kak Tina mengganguk. Mengiyakan kata-katanya.
" Kak Sofea cerita kat akak yang adikya marah-marah lepas balik dari kedai kita. Katanya Fatiha cakap bukan-bukan dengan dia..menyindir dia.."
Haaa? Mamat itu! Mamat itu adik Kak Sofea..kenapa lain benar…tapi kenapa dia mahu mengfitnah aku?
" demi allah kak..saya tak buat seperti apa yang adik Kak Sofea cakap. Akak kenal saya macammana kan? Kak Sofea marah saya ke kak?"
Dia bertanya. Gusar wanita sebaik Kak Sofea akan berburuk sangka dengannya.
" fatiha janganlah fikir bukan-bukan. Akak tak percaya cuma mahu cerita dan bertanya dengan Fatiha sahaja…kot-kot la adik Sofea tu tersilap kedai, dia baru balik dari Norway. Kak Sofea kirim salam. Petang ni dia mungkin datang..nak ambil buku yang dia order untuk sekolahnya"
*********************************************************************
" kau lagi? Mana Kak Tina?"
Dia mengurut dada perlahan apabila disergah sebegitu rupa. Tidak reti beradab lansung! Bagilah salam..ini main redah aje…
" Kak Tina sakit kepala. Dia dah balik rumah. Ada apa-apa yang boleh saya tolong?"
Walaupun hatinya sarat dengan amarah kepada pemuda di hadapanya ini tetapi dia tidak berupaya untuk marah. Dia tiada hak..Kak Sofea adalah kawan paling baik Kak Tina. Aku tak mahu menjadi penyebab atas kerosakakn persahabatan mereka jika bergaduh dengan adik Kak sofea.
" aku nak ambik order ni.."
Dia mengambil perlahan kertas putih yang berada di tangan pemuda tersebut. Setelah itu, dia terus ke rak belakang tanpa memandang wajah yang bila-bila masa sahaja boleh menyebabkan dia terasa ingin menampar orang.
" eh..kejap-kejap..apa nama kau ea.."
" fatihah…"
" kau tak sesuai ngan nama kau..sepatutnya nama kau Munirah.."
Dia menahan gelak dalam hati. Apa kena dengan mamat ni?
Ada ke orang macam dia kat dunia ni? Ada..mamat sengal ni la…haha…
" nama aku Munif…"
" sedap nama tu.."
Dia memberi pujian ikhlas.
" eh..betul ke? Kawan-kawan aku cakap nama aku tak moden..nama orang lama"
Pulak..macam-macam la mamat ni..nama pun nak dijadikan isu. Redha aje la..nama Munif bukan membawa makna yang tidak elok.
" kak sofea sihat?"
Dia sengaja berbasa basi. Tidak mahu menyimpan dendam lama-lama dalam hati. Teringat pada tingkahlaku Kak Sofea yang serba sederhana walaupun dilahirkan dalam keluarga yang kaya dengan kemewahan duniawi. Malah, kadangkala dia sering bertukar pendapat dengan wanita tersebut dalam hal yang berkaitan dengan hal agama. Kak Sofea bukan sahaja kaya dengan harta dunia malah sedang mengumpul harta akhirat iaitu pahala dan kebaikan.
" al-hamdulillah..dia sihat cuma dia kena temankan mak aku shopping…mak aku tu, makin lanjut usia makin gila shopping…"
" biarlah mak awak buat sesuatu yang menggembirakan hatinya selagi usia masih ada…dia tak ambik duit awak kan?"
Dia cuba berlucu. Nasib baik mamat ni ketawa gak..jika tidak, mesti aku dah dimakinya. Dia membuat andaian sendiri.
" nah..dah siap buku-buku yang kak Sofea pesan. Semuanya dalam tiga kotak. Boleh buat pembayaran dekat kaunter"
Dia bergerak kearah kaunter apabila melihat mamat tadi tak henti-henti memandangya. Ada yang tak kena ke?
" thanks ea..ini kad aku, ada apa-apa hal..contact kat nombor tu..boleh bagi aku no fhone kau? Bukan apa, kalau ada tersilap dengan buku ni, aku senang nak contact.."
Dia terkejut. Boleh pulak mamat ni cakap elok-elok ngan aku..ingatkan tahu nak marah je..
" maaf..saya tak ada talefon"
Saat ayat itu dituturkan, dia dapat melihat wajah munif itu berubah..seakan tidak percaya!
***************************************************************
Pagi itu, dia datang bekerja disambut dengan senyuman meleret Kak Tina. Nampak cantik benar Kak Tina pagi itu dalam busana muslimah warna hijau lumut…ternampak sahaja dia, kak Tina terus memeluknya membuatkan dia tergaman. Kenapa ngan Kak Tina?
" al-hamdulillah..Fatiha, akak dah disahkan mengandunng…lima minggu"
Ya allah! Dia hampir melompat kesukaan mendengar berita yang ditunggu-tunggu sejak tiga tahun lalu. Jika dia hanyalah sekadar pekerja sudah teruja mendengar perkhabaran tersebut, apatah lagi tuan empunya badan! Pasti disambut dengan berjuta kesyukuran…
" malam ni umah akak ada kenduri kesyukuran..Fatiha datang taw..ajak family Tiha.."
Dia hanya mengangguk. Tanda bersetuju dengan perlawaan tersebut.
" akak lupa..semalam ada seseorang bagi Fatiha hadiah. Kejap akak ambik dalam beg.."
Hadiah? Kak Tina yang mengandung tapi mengapa aku yang dapat hadiah..dia rasa pelik…
" nah..orang tu kirim salam kat Tiha.."
" siapa kak?"
" rasanya ada kad kat depan kotak tu..Tiha bukak la..akak nak col abang Salman jap"
Kak Tina berlalu apabila melihat dia masih lagi kebingungan. Perlahan-lahan kad itu dibuka.
‘ Fatiha yang baik…
Terimalah hadiah yang tidak seberapa ni sebagai tanda persahabatan..
Maaf..pernah bersikap kasar…
Ikhlas.
Munif.
Munif? Belum sempat dia menenangkan perasaan..ada sesuatu bunyi yang agak aneh bergema melalui kotak yang dipegang olehnya. Bunyi apa pulak ni? Cepat-cepat dia membuka balutan kotak dan…
Nah..tersembul sebuah handphone yang comel di dalamya. Di skrin talefon tersebut tertera nama munif..cepat-cepat dia dekatkan di telinga..
" assalamualaikum"
Dia memberi salam…salamnya disambut dengan suara ceria munif. Menang peraduan gores dan menang kot?
" suka tak hadiah yang aku bagi?"
" saya tak layak dapat benda ni hanya untuk sebuah persahabatan. Kalau awak tak kasi saya hadiah ini sekalipun, saya tetap akan terima awak sebagai kawan walaupun pada mulanya saya amat menyampah dengan awak"
Kata-kata yang terlalu berterus terang tersebut disambut dengan hilaian tawa oleh Munif..aku wat lawak ke tadi?
" aku sebenarnya nak mintak tolong ngan kau. Kak Sofea cakap kau baik, so aku pun tak teragak-agak nak kawan ngan kau..leh tak kau tolong aku? Anggap sahaja hadiah tu sebagai tanda terima kasih aku pada kau sebab dah tolong aku"
Kali ini giliran dia pula yang ketawa. Hebat Munif ni..aku tak setuju lagi nak tolong dia..tapi dia macam confident je yang aku akan tolong dia. Pulak tu sanggup belikan hadiah yang mahal macam ni..apalah yang Kak Sofea cerita pasal aku kat adik dia ni….
" jadi tak kau tolong aku?"
" tolong apa?"
**********************************************************************
" saya tak nak.."
Pandanganya dihalakan pada pengunjung yang datang ke restoran tersebut untuk menikmati makan tengahari kerana restoran tersebut memang terkenal dengan keenekan masakan kampung.
" ini bukan betul-betul…just main-main untuk mak aku percaya. Kerja senang Tiha, apalah tak boleh tolong.."
" saya tak nak bersubahat dengan awak!"
Dia tetap bertegas.
" bersubahat apa lak ni?"
Munif telah menggaru kepalanya yang tidak gatal. Pandanganya terarah pada sebujur wajah hitam manis di hadapany itu. Sekali pandang, macam anak mami la pulak si Fatiha ni..
" berbohong..cakap aje la yang betul ngan mak awak yang awak tak ada teman wanita..apa susah?"
Fatiha memandang tepat wajah di hadapanya itu. Tidak faham apa yang ingin dimainkan oleh Munif..kenapa mahu menipu ibu sendiri?sekadar menyatakan yang benar, rasanya tidak pelik bagi seseorang lelaki yang berumur 28 tahun tetapi masih tidak mempunyai teman istemewa.
" masalahnya..hari tu mak aku dah tahu yang aku ada awek! Aku baru putus bulan lepas. Kau ingat tak yang aku pergi beli buku kat kedai hari tu? Time tu aku baru je putus.."
Oh! Patutlah perangai macam lanun..Fatiha senyum dalam hati…
" cakaplah dah putus..saya yakin mak awak boleh terima.."
" nak mati? Masuk ni dah kali ke tiga puluh aku putus.."
Mak aih..Fatiha terlopong. Biar betul..tu putus cinta ke putus tali kasut? Banyaknya…
" tolonglah aku Tiha..aku bukan ada kawan perempuan..semua kawan perempuan aku dah aku jadikan awek aku…"
Kali ini ketawa Fatiha meledak kuat. Apa punya manusia depan aku ni?adui..uniknya ciptaanmu tuhan…
" aku just nak yakinkan mak aku yang aku ada awek dan tak mahu mak aku fikirkan bukan-bukan tentang aku. Kau pun tahu kan..orang tua selalu risau tentang anak-anak..lebih-lebih lagi dapat anak yang macam aku ni.."
Tahu pun!
*********************************************************
Semakin dekat dia dengan rumah, jantungnya makin berdebar-debar. Dia tidak tahu apa yang membuatkanya rasa tidak tenang…langkahnya makin dipercepatkan. Kenapa aku rasa jarak rumah jauh daripada biasa? Dia menyoal sendiarian..ya allah..janganlah ada apa-apa yang buruk berlaku pada keluarga aku…aku masih memerlukan mereka dalam kehidupan ini..dia berdoa sejak tadi…
" along!"
Dari jauh dia sudah nampak lambaian tangan adik lelakinya yang berwajah ceria daripada biasa. Sekurang-kurangnya wajah adik memberikan petanda yang baik untuknya. Kegusaran yang dirasakan sejak tadi telah berkurang sedikit.
"along..tadi kawan along datang. Dia belikan rumah kita TV, perabot baru, motor baru untuk ayah, buku untuk angah dan uteh…dan..jeng-jeng..adik dapat PSP!"
Belum sempat kaki melangkah ke tangga, telinganya sudah dikhabarkan dengan satu berita yang cukup membuatkan jantungnya hampir gugur!
Kawan aku?
Ya allah..apa yang Munif dah buat ni..apa tanggapan ayah pada dia. Mesti aku kena serang ngan soalan-soalan berbisa dari ayah. Kakinya terasa berat untuk melangkah..otaknya ligat mencari alasan. Kenapalah dia mendapat kawan yang berperangai pelik macam Munif? Tidak sayang duitkah Munif..andai begitu pemurah sikap Munif terhadap kawan-kawan..pasti sahabatnya itu kaya dengan teman-teman. Hakikatnya? Munif hanya ada aku sebagai kawan….
" kenapa kau tak masuk?"
Haa? Dia hampir terjatuh dari tangga kerana terkejut mendengar suara tersebut.
" awak buat apa kat sini? Ayah mana?"
Dia melilau. Sungguh..hatinya sarat dengan kegusaran yang amat sangat.
" ayah ada Fatiha..masuklah, kami dah lama tunggu kamu balik. Mari kita makan sama-sama. Munif belanja..ayah cakap biar angah masak tapi dia bertegas untuk beli lauk kat restoran depan tu"
Dia menghela nafas lega. Tidak ada tanda-tanda amarah dalam nada suara ayah. Seketika dia terpandang pada gengaman tangan adik lelakinya dengan Munif. Seperti sudah kenal lama…siapa sangka sahabat yang selama ini sering dimarahnya kerana tidak pandai menjaga hati orang telah dapat melembutkan hati seluruh keluarganya. Dia tersenyum keharuan. Matanya bertembung dengan panahan mata Munif yang dia sendiri tidak tahu bagaimana untuk mentafsirkanya.
*************************************************************
Dia melabuhkan duduk di sebelah Munif yang sedang asyik memandang kearah bintang-bintang yang bertaburan di dada langit. Dia turut sama memandang..cantik ciptaanmu tuhan!
" terima kasih"
Dia memulakan bicara. Ayah dan adik-adiknya sedang enak menonton TV..terlihat ada sinar bahagia pada wajah ayah. Sejak ayah kehilangan sebelah kaki kananya kerana kencing manis, serasanya tidak pernah ayah berwajah begitu.
" saya tidak tahu hidup awak sesukar ini Fatiha.."
Ada nada sedih dalam ayat itu. Saya?dia terasa ada kelainan dalam ayat yang dituturkan oleh Munif.
" saya tidak pernah memandang kehidupan saya sukar Munif…saya bersyukur, sekurang-kurangnya allah masih memberi saya sebuah keluarga yang bahagia. Masih memberi saya kudrat untuk membantu keluarga, masih memberi saya ruang untuk saya laksanakan tanggungjawab saya. Jika kita mampu melihat kesenangan dalam kesusahan..kita adalah insan yang bersyukur. Saya tidak mahu kaya dunia tetapi miskin akhirat.. "
Munif hanya mengangguk. Dia menilai diri sendiri dan membandingkanya dengan Fatiha..terlalu berbeza! Patutlah Kak Sofea terlalu memuji kau Tiha..kau istimewa..
" kenapa awak senyum?"
Munif hanya menggeleng. Terima kasih Ya allah..kau temukan aku dengan insan sebaik Fatiha. Dia teringat kata-kata ibunya sebulan yang lepas selepas dia pertemukan Fatiha dengan ibunya sebagai teman wanita palsu. Siapa sangka, ibunya benar-benar tertaut hati pada seraut wajah hitam manis tersebut.
" jangan sia-siakan perempuan sebaik dia Munif..dalam ramai-ramai kawan Munif, mak tengok hanya dia yang layak untuk Munif jadikan isteri dan ibu kepada anak-anak Munif nanti. Perempuan yang baik susah dijumpai dan susah pula untuk dimiliki..seperti bintang di langit, dari jauh nampak semunya cantik..tapi untuk cari yang benar-benar cantik amat payah…"
" berangan!"
Bahu Munif ditampar..dia tersentak. Lama ke aku berangan?
" Fatiha.."
" iya…"
"awak macam bintang.."
Fatiha hanya tersenyum. Dia kembali memandang bintang yang bertaburan di langit…pandanganya dialihkan pula pada Munif yang sejak tadi tidak jemu menatap wajahnya. Sebagai wanita, dia amat faham erti renungan tersebut. Kak Sofea pernah memberitahunya yang Munif pernah mengigau menyebut namanya. Munif juga setiap hari akan datang ke kedai untuk makan tengahari bersamanya. Tidak dia nafikan kehadiran Munif dalam hidupnya membawa pelbagai perasaan..suka,duka,benci dan rindu. Andai ini takdirmu tuhan, mampukah aku menolak cinta yang hadir?
" Saya sukakan awak…"
Ada getaran dalam nada yang dituturkan oleh Munif. Dia tersenyum..airmata yang ditahan seakan mahu tumpah..tuhan, aku bahagia mendengar ungkapan itu…….
***************************************************
posted by Penulisan2u @ 6:57 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
21 Comments:
  • At 21/8/09 9:39 PG, Anonymous shasha81 said…

    best juga jalan cerita cerpen nie walau pun hanya pendek tapi ia mempunyai satu maknanya yang tersendiri....saya harap awak akan lebih berusaha dalam menghasilkan cerpen yang terbaru......go luck

     

  • At 21/8/09 9:47 PG, Anonymous aNJe said…

    jalan cerita dah menarik tp terlalu cepat ending
    btw well done

     

  • At 21/8/09 12:56 PTG, Blogger hambaALLAH_acik said…

    cita ni bez tp cepatsangt...x sempat nak feel...but anyway...not bad......keep it up.

     

  • At 21/8/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape x diakhiri ke jinjang pelamin, kn best... cte yg menarik gak lah...

     

  • At 21/8/09 3:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story...
    jalan cerita yg menarik...
    keep up the gud work
    -nurani-

     

  • At 21/8/09 4:00 PTG, Anonymous milakarmila said…

    lain dari yang lain...good job...

     

  • At 21/8/09 4:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jgk...sy suke nama fatiha dan munif...kalau dipanjangkan mesti lagi best...

     

  • At 23/8/09 1:57 PTG, Anonymous org ganu said…

    cepat sangat la habis.........belum pun tangkap feel...
    laen kali panjangkan lagi la........anyway!!!!!!!good job...i love this story...hehehehehehehehe

     

  • At 23/8/09 10:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...best...best...
    susah nak jumpa jalan cerita mcm ni..
    gud luck penulis

     

  • At 24/8/09 11:43 PG, Blogger Liza said…

    sebuah jalan cerita yang menarik dan tersusun. gud luck n chayok2 dalam penulisan ini

     

  • At 24/8/09 1:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best

     

  • At 24/8/09 4:35 PTG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    besssttttttt!!!!!!!!!!
    panjangkan lagi..coz pendek sangat.
    BEST OF LUCK WRITTER!

     

  • At 27/8/09 3:45 PTG, Anonymous rOzEz said…

    best ...simple.....kene tambah lagi..

     

  • At 31/8/09 9:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...ok je wk tulis cerita...seronok dibaca...tp pendek je cerita...tengah nk syok dah nk tamat...cam trailer ler plak...kene bg yg panjang sket part gurau...feel...hehehe

    -afiq-

     

  • At 8/9/09 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ok gak,,p cpt sgtla ending dia..
    kalo bleh bnykkn lagi konflik story cmnie br gempak..
    k keep writing yea..

     

  • At 15/9/09 1:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes3...sronok sy bace..

     

  • At 17/9/09 2:59 PTG, Blogger nhidayah said…

    congrate writer...cite ni best sngt.bersahaja...simple...tp mempunyai makna y sngt mndlm.

     

  • At 18/9/09 2:23 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah..cite nie bestlh...
    akhir dy pn unik...
    sronok jr baca..
    good job pnulis...

     

  • At 23/9/09 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cte ni

     

  • At 25/9/09 5:36 PTG, Anonymous Nurul Aini said…

    Ya Allah!!! Sweet giler cerita nie...
    Penuh makna dlm setiap tulisan... Menarik sgt2!
    Harap penulis dpt menulis cerite2 yg bagus mcm nie ok.
    Good luck and good job utk karya akan dtg (^_^)

     

  • At 30/7/12 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2 cerita ni...ada mesej yang t'sendiri...goodluck...smga terus success...amiin.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group