BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Kau Yang Ku Sayangi
Nama Pena : Ieka89

Tengku Natasha bin Tengku Naim adalah seorang gadis yang baru berusia 24 tahun. Dia merupakan anak orang berada (kira anak orang kaya la ni).. Syarikat papanya telah pun diserahkan kepadanya selepas papanya meninggal dunia kira-kira 2 bulan yang lalu kerana dia adalah satu-satunya anak tunggal dalam keluarga tersebut.. Dia meneruskan perniagaan papanya walaupun dia langsung tidak mempunyai ape-ape pengalaman berkaitan dengan perniagaan papanya.. Walaupun dia seorang gadis yang kaya, dia tidak pernah bongkak dan bangga dengan kekayaan yang dia kecapi selama ini. Tapi, malang sebab dia masih tidak mempunyai buah hati kerana dia terlalu sibuk menguruskan syarikat papanya..

"Cik Tasha, Encik Hairi dari Syarikat Maju Bersama yang buat ‘appointment’ dengan cik Tasha semalam, dah sampai. Dia ade di tempat menunggu tu. Nak saye panggil dia masuk ke??", Setiausaha Tasha, Zu memberitahu Tasha tentang ketibaan Encik Hairi.
"Ok Zu. Bawa dia masuk ke dalam opis saye. Lagi satu, tolong buatkan kopi untuk kami. Tolong ye?", Tasha sentiase berbuat baik kepada semua staffnya.
"Boleh je cik Tasha. Saya keluar dulu ye?", Zu keluar dari bilik Tasha. Sikap Tasha amat disenangi oleh semua staf di syarikatnya.. Lelaki yang kerja di situ semua tertarik hati padanya tetapi Tasha tidak mahu terburu-buru menerima cinta kerana dia tahu seorang jejaka idamannya pasti akan muncul satu hari nanti.

Tok..tok.. Pintu bilik Pengurus muda itu diketuk dari luar. Seorang jejaka tampan masuk ke dalam bilik tersebut setelah mendapat keizinan dari Pengurus muda itu. Jejaka itu mempunyai perwatakan yang amat menarik. Rambutnya dibuat stail ‘pacak’. Janggutnya disimpan sedikit (janggut kambing..hehe…), wajahnya putih dan bersih. Pengurus muda itu sedikit tertarik dengan perwatakan dan ketampanan jejaka itu.

"Silakan duduk Encik Hairi",Tasha mempersilakan Hairi duduk setelah lama dia memerhatikan wajah jejaka di hadapannya itu.
"Terima kasih Cik Natasha",Hairi duduk di hadapan Tasha. Hairi merenung wajah Tasha. Tiba-tiba hatinya berdegup kencang. Jatuh cintakah dia??
"Eh..janganlah ‘formal’ sangat. Panggil Cik Tasha pun dah cukup. Em..kita nak meeting tentang produk kita yang akan dipasarkan di luar Negara kan? Ade ape-ape cadangan tak untuk menggalakkan orang asing membeli produk kita ni?",Tasha menyilangkan kakinya. Matanya tertumpu pada komputer.
"Syarikat kami ade dua cadangan. Pertama, kita pasarkan di setiap kedai di sana. Kedua, kita buat iklan untuk tarik minat orang di London membeli produk kita. Ni ade sedikit ‘demo’ iklan yang akan kita lakukan di sana. Silalah Cik Tasha tengok. Saye rase dah cukup baik iklan tu",Hairi memberikan 3 helai kertas kepada Tasha. Tasha menyelaknya satu persatu.
"Very interesting. Siapa yang buat iklan ni? Ideanya cukup bernas.
"Saya lah..",Hairi tersenyum.
"Awak?? Awak kan Penolong Pengurus. Takkan awak jadi pereka pulak kot," Tasha mengerutkan dahi. Antara percaya atau tidak dengan pengakuan Hairi itu.
"Saye memang minat tentang mereka iklan ni. Saye cuba yang terbaik untuk membuatnya. And then, Pengurus syarikat saye suke dengan iklan yang saye reka tu. Termasuk la Cik Tasha."Hairi memandang wajah Tasha yang sedikit terkejut.
"Yes.. I like it. Saye setuju dengan 2 cadangan awak tu. Saye nak produk kite tu dipasarkan di setiap kedai dan iklan kan produk tu di sana. Can u do it for me?".
"Of course. Itu sajalah yang saye nak bincangkan. Terima kasih di atas persetujuan Cik Tasha dengan cadangan dari syarikat kami. Insyaallah produk kita akan laris dijual. Itu sajalah yang saye nak bincangkan. Ni kad saye. Ade apa-apa just call me k?",Hairi memberi kad bisnes kepada Tasha. Tasha turut memberikan kad bisnesnya kepada Hairi.
"Okay..thanks for coming. ",mereka bersalaman. Hairi melangkah keluar dari bilik Tasha.

***

Kring..Kring…

"Helo Cik Tasha..Hairi ni".
"Oh Hairi..ade ape yang boleh saye tolong? Ade bende nak bincang pasal produk kite tu ke?",Tasha tidak dapat mengagak ape yang Hairi nak cakap kan padanya malam itu.
"Eh..tak la..saje je saye call. Boring..tak tahu nak buat ape. Saye mengganggu Cik Tasha ke malam-malam ni? Kot-kot Cik Tasha dah tido ke. Maaf la kalau saye mengganggu",Hairi gembira dapat mendengar suara Tasha. Mungkin dia sudah jatuh hati pade Tasha.
"Hello..just call me Cik Tasha kat ofis je ek? Selepas waktu ofis, panggil saye Tasha je k? Tak ganggu pun. Belum lagi tengah malam. Kalau tengah malam, memang saye dah datang cekik awak pun. Haha..", Tasha berguling di atas katilnya. Dia tertarik untuk terus bersembang dengan Hairi.
"Hahaha..okey. Janganlah cekik saye. Nanti mati pulak saye. Dah le tak kahwin lagi. Tak sempat nak kahwin pulak nanti. Hehe..so,Tasha buat ape sekarang ni? Tak keluar mane-mane ke?".
"Taklah.. saye tak suke lah keluar malam-malam. Bahaya.. awak tahulah kan macam mane keadaan sosial sekarang ni. Takutla.. Awak pulak tak pergi dating ngan girlfriend awak ke? Saye tahu awak dah ade makwe. Betul kan??", Tasha cuba menduga Hairi.
"Mane adelah Tasha. Muke tak hensem macam ni, sapelah yang nak kan? Lainlah kalau die tu. Cantik..kaya..ade syarikat sendiri. Bertudung pulak tu. Bukan senang nak cari ciri-ciri gadis idaman saye macam Tasha ni tau. Hehe..",Hairi cube memikat Tasha.
"Oh..awak nak cari awek yang kaye je ek? Cinta tak ikhlas tu.. Tak baik pilih harta, rupe seseorang. Walaupun gadis tu takde pape tapi kalau dia sayangkan awak sepenuh hati die, tentu awak akan lebih bahagia dengan dia. Lagipun, harta boleh habis. Rupe yang cantik pun, bila dah tua, kedut jugak.Hilang jugak lawanya nanti. Tapi, kialau hati yang baik, insyaallah akan kekal sampai bila-bila tau",Tasha memberi syarahan kepada Hairi. ‘Hahaha.. terkena hang Hairi’.
"Tak la..ciri-ciri gadis idaman saye, yang baik dan bertudung. Macam Tasha ni. Bukan sebab harta dan rupa Tasha.. Tasha, esok hari minggu kan? Awak free tak? Jom keluar. Kite gi tengok wayang ke or pergi jalan-jalan. Bosan la duduk rumah je. Nanti saye tido je sampai petang. Boleh ek??".
"Erm..nice idea… Saye pun takde plan nak buat ape esok. Ok..kita jumpe esok k?",Tasha gembira dengan pelawaan Hairi untuk keluar dengannya.
"Wokey…esok kite jumpe k? Saye ambik Tasha kat rumah k?", Hairi gembira Tasha menerima pelawaannya. ‘Yahoooo…aku berjaya…’,bisik hati kecil Hairi.

***

Hairi dan Tasha sudah pun berkawan rapat sejak setahun yang lalu. Mereka makin rapat sejak mereka selalu menghabiskan masa keluar bersama. Hairi sudah pun melamar Tasha menjadi teman wanitanya. Pada satu malam, Hairi mengajak Tasha keluar makan malam. Tasha begitu gembira untuk bertemu dengan buah hatinya. Dia tidak tahu yang dia akan melalui malam yang paling menyakitkan pada malam itu.

"Sayang, cantiknya sayang malam ni. Untungnya abang dapat girlfriend macam sayang ni tau", Hairi melihat keayuan wajah Tasha.
"Eh abang ni. Biasa jelah tau.. Macam selalu je", Tasha malu-malu dengan pujian Hairi. Hairi pula tidak habis-habis memandang wajah kekasih hatinya itu. Seorang gadis berjalan menuju ke arah pasangan kekasih itu. Hairi terkejut dengan kehadiran gadis itu. Tasha pula bingung melihat wajah gadis itu yang agak marah. Siapakah sebenarnya gadis yang berdiri di hadapan meja Tasha dan Hairi itu??
"Hairi..siapa perempuan ni? U curang dengan I ke, Hairi??",gadis itu mula memarahi Hairi. Tasha semakin bingung.
"Mane ade I curang dengan U. Ni bos I la.. Kami tengah bincang tentang kerja. Bukan kami dating pun", Hairi cuba menjelaskan. Tasha sudah dapat mengagak kenape gadis itu memarahi Hairi dan kenape Hairi berbohong tentang hubungan dia dan Hairi.
"I tahu itu girlfriend simpanan U. Patutlah I ajak U kahwin, U asyik nak tunda je. Dah 2 tahun kita bertunang tapi U masih taknak melangsungkan perkahwinan kita. Rupanya U ade makwe lain. Hei perempuan, untuk pengetahuan U, Hairi ni tunang I k? So, jangan nak tergedik-gedik dengan dia k?", Sherry memberi amaran kepada Tasha. Hati Tasha hancur apabila mendapat tahu insan yang sangat dia sayangi selama ini adalah tunang orang. Dia merasa bersalah kerana menerima cinta Hairi.
"Awak dah salah paham. Saye dengan Hairi memang takde hubungan ape-ape. Kami cuma berbincang tentang produk baru kami. Itu sahaja. Lagipun Hairi dah bagitahu awal-awal yang dia ni tunang orang. Hairi tak salah. Mungkin salah saye sebab ajak dia keluar untuk berbincang tentang hal kerja tak kena dengan tempat dan mase. Maafkan saye", Tasha melangkah pergi meninggalkan Hairi dan tunangnya. Hairi memandang dari jauh pemergian Tasha. Dia tahu dia sudah menghancurkan hati seorang gadis. Hati yang suci menyintainya. Dia benar-benar menyintai gadis itu. Lebih dari dia menyintai Sherry. Sherry memang mempunyai wajah yang sangat cantik dan Sherry juga seksi. Sherry menjadi gadis idamannya pada waktu dahulu. Dia memang sukakan gadis yang seksi. Tapi sejak mengenali Tasha, dia lebih menyukai wanita yang bertudung. Tapi dia sudah terlambat sebab Hairi sudah memilih Sherry menjadi teman hidupnya sebelum dia mengenali Tasha. Sherry menarik tangan Hairi meninggalkan restoran itu. Mata Hairi masih lagi melihat bayangan Tasha yang sudah jauh meninggalkannya. ‘Tasha, maafkan saya. Saya benar-benar cintakan awak, Tasha.’hati Hairi mula menangis. Menangisi pemergian gadis idamannya.

***

3 bulan kemudian, Hairi datang ke pejabat Tasha untuk bertemu dengan Tasha. Hairi ingin meminta maaf dengan Tasha atas segala perbuatannya. Dia tahu mungkin Tasha tidak akan memaafkannya. Hairi berjalan perlahan-lahan menuju ke pejabat Tasha. Dia cuba mengumpul segala kekuatan untuk bertemu semula dengan Tasha.

"Assalammualaikum..", Hairi memandang Tasha yang sedang khusyuk mengadap komputer. Tasha tidak menyedari kehadiran Hairi.
"Waalaikummusalam..eh..Hairi. Kenapa awak datang sini? Nanti tunang awak pikir bukan-bukan pulak. Saye taknak jadi penyebab kemusnahan cinta korang berdua nanti. Tolong pergi sekarang", hati Tasha mula membara. Dia masih lagi memarahi Hairi tentang ape yang Hairi dah buat padanya.
"Tasha..please…dengar dulu ape yang saye nak cakap ni. Lepas saye terangkan semua pada awak, saye janji takkan ganggu hidup awak lagi. Please Tasha.. saye merayu", Hairi melutut depan Tasha. Tasha mula terkejut dengan tindakan Hairi itu. Dia mula serba salah.
"Tolong bangun Hairi. Saye tak suke awak melutut depan saye. Saye taknak staf saye pikir yang bukan-bukan. Please bangun", Tasha mulai gelisah apabila Hairi masih lagi melutut dihadapannya.
"Saye takkan bangun selagi Tasha taknak dengar ape yang saye nak cakapkan ni",Hairi memandang tepat wajah Tasha. Dia mahu gadis dihadapannya tahu yang dia sangat menyintainya.
"Ok..ok..awak cakap lah ape yang awak nak cakap kat saye. Tapi tolong bangun dan duduk kat kerusi depan saye ni",Tasha akur dengan kedegilan Hairi.
"Tasha, saye nak mintak maaf sangat-sangat pada awak. Tolong maafkan saye. Tolong maafkan saye, Tasha. Saye tahu saye dah lukakan hati awak. Tapi, saye nak awak tahu, cinta saye pada awak selama ini, adalah benar. Saye tak bohong bila saye mengatakan saye menyintai awak. Ye..saye sayang awak lebih dari saye sayangkan tunang saye. Tasha, kenapalah saye tak kenal awak dulu sebelum saye kenal Sherry", Hairi tunduk memandang lantai. Hairi menangis. Hairi tidak malu menangis depan Tasha. Dia mahu Tasha tahu yang dia benar-benar sayangkan Tasha.
"Ape yang awak merepek ni, Hairi?? Awak akan berkahwin dan akan menjadi suami orang tak lama lagi. Awak tak patut cakap macam tu di depan saye ni. Kalau tunang awak tahu awak cakap macam ni, mesti hati dia hancur macam mane hati saye hancur mase dapat tahu yang cinta awak pade saye selame ni hanyalah palsu!!!", Tasha mula bangun dan memandang wajah Hairi sedalamnya. Dia amat memarahi jejaka itu sekarang ini.
"Saye tahu kita takkan macam dulu lagi tapi please maafkan saye.. Saye mengaku salah saye tak bagitahu status saye yang sebenarnya. Tasha, saye akan berkahwin 5 bulan lagi. Saye nak awak maafkan saye. Saye taknak terus dibayangi dengan perasaan bersalah saye pada awak. Please…", Hairi menundukkan mukanya. Dia tak sanggup bertentang mata dengan Tasha sebab dia rase sangat bersalah pada gadis itu.
"Saye dah lame maafkan awak, Hairi. Lagipun saye tak salahkan awak sebab buat saye macam ni. Mungkin ade sebab awak buat macam ni. Sekarang awak dah tahu saye maafkan awak kan? So,please go away. Saye taknak tengok muka awak dah Hairi. Cukuplah atas segalanya. Harap awak faham..Lagi satu, Selamat Pengantin Baru. Semoga sentiasa berbahagia dengan yang tersayang", Tasha memalingkan muka ke dinding. Dia tak sanggup nak lihat Hairi melangkah pergi dari hidupnya kerana dia pun masih menyintai Hairi. Hairi redha dengan keputusan Tasha. Dengan hati yang berat, Hairi melangkah pergi. Pergi dari hidup Tasha.. mungkin untuk selamanya…

***

Tasha memandang wajahnya di cermin tandas hospital. Dia memegang wajahnya. Seakan tidak percaya wajahnya yang cantik dulu sudah tiada. Sekarang, wajahnya sangat pucat dan cengkung. Rambutnya juga gugur..Menampakkan kulit kepalanya. Ini disebabkan Tasha menjalani rawatan untuk melawan penyakit kanser yang dihidapinya sekarang ini. Sudah 5 bulan dia dapat tahu yang dia mengidap penyakit barah otak selepas dia jatuh pengsan semasa mesyuarat. Tasha menangis. Dia sungguh takut untuk menghadapi dugaan yang diberi oleh Allah Yang Maha Esa.

"Sayang, kenapa menangis ni? Sudahlah..ni semua dugaan Allah. Sabar ye, nak?",ibu Tasha cuba mententeramkan Tasha. Puan Tina memeluk anaknya dengan erat.
"Ibu, kenapa sungguh berat sekali dugaan yang saye terima, bu? Saye taknak mati. Saye masih muda lagi, bu. Saye masih banyak dosa. Saye takut saye tak sempat bertaubat,"Tasha menangis di dada ibunya.
"Sayang, janganlah cakap pasal mati. Kita semua tak tahu kita akan ‘pergi’ bila. Janganlah cakap pasal mati. Seolah-olah Tasha memang nak tinggalkan ibu. Tasha, ibu tahu Tasha seorang anak yang tabah. Ibu yakin Tasha dapat melawan penyakit Tasha ni. Ibu sentiasa disisi Tasha. Jangan menangis lagi ye, nak? Ini ade kad jemputan untuk Tasha. Baru ibu terima tadi. Kawan Tasha kahwin kot,"ibunya memberikan kad jemputan perkahwinan kepada Tasha. Tasha sudah mengagak itu adalah undangan perkahwinan daripada Hairi. Dengan hati yang berdebar-debar, Tasha membuka sampul kad itu. Terpampanglah nama insan yang pernah menjadi raja di hatinya dengan seorang gadis.

Undangan Ke Majlis Perkahwinan

Mohd Hairi bin Abdul Rashid
dengan pasangannya
Nurin Sherina binti Dato’ Mohamed Shah
pada 24 Oktober 2009

Kad itu ditutup. Airmatanya mula tumpah dengan lajunya. Tasha menggenggam kad jemputan itu dengan kuat sehingga kad itu renyuk. Jejaka dihatinya itu akan menjadi suami orang 2 minggu lagi. Ibunya dapat mengagak kad jemputan itu adalah undangan perkahwinan Hairi. Puan Tina tahu tentang ape yang dah terjadi pada hubungan Tasha dan Hairi. Puan Tina memeluk semula Tasha. Dia mahu anaknya itu melupakan lelaki yang pernah menghancurkan hatinya.

***

Hari itu merupakan hari bersejarah buat Hairi. Dia akan menjadi suami kepada Sherry. Hairi amat segak mengenakan baju melayu warna putih dan kain sampin berwarna hitam.Bagi lelaki lain, memang saat itu yang ditunggu. Tapi tidak bagi Hairi. Dia akan berkahwin dengan Sherry walaupun dia masih sayangkan Tasha lebih dari bakal isterinya sendiri. Dia mahu Tasha menjadi isterinya yang sah. Dia tidak dapat memutuskan hubungannya dengan Sherry kerana Hairi tahu Sherry sanggup lakukan apa sahaja pada insan yang menyakitkan hatinya. Hairi amat takut jika nyawa Tasha diambil oleh Sherry. Hairi memegang handphonenya. Hairi memegang handphonenya. Niatnya mahu menelefon Tasha. Dia mahu Tasha datang ke majlis kahwinnya kerana dia mahu melihat wajah Tasha buat kali terakhir. Dia amat merindui Tasha. Hasratnya itu terbantut apabila ayahnya memanggilnya pergi ke masjid untuk melangsungkan upacara akad nikah. Hairi melangkah keluar dari biliknya. Selepas ini, dia harus melupakan Tasha buat selamanya.

---

Tasha sedang bertarung dengan nyawa. Keadaannya makin kritikal sejak tengah malam tadi. Puan Tina tidak sanggup melihat anaknya itu terseksa. Dia keluar dari wad Tasha. Airmatanya tidak pernah kering sejak malam tadi. Dia takut kehilangan anak kesayangannya itu. Doktor memanggil Puan Tina.

"Ade ape, doktor? Macam mane dengan keadaan anak saye?",Puan Tina mengesat airmatanya.
"Anak puan sangat kritikal. Tiada harapan untuk sembuh. Puan bolehlah duduk di sisi dia selalu. Saye rase dia perlukan puan sekarang ini".
"Tolonglah selamatkan anak saye, doktor. Dia satu-satunya anak tunggal saye. Dia lah permata hidup saye. Tolonglah selamatkan dia",Puan Tina terduduk mendengar kata doktor tentang keadaan anaknya itu. Dunianya seakan gelap seketika.
"Kami dah cuba sedaya upaya tapi kansernya di tahap yang kritikal. Ini kerana dia lambat membuat rawatan. Maafkan saye",doktor itu berlalu meninggalkan Puan Tina. Puan Tina masuk ke dalam wad anaknya. Dia melihat Tasha memandangnya dengan pandangan yang sayu. Airmata Puan Tina terus tumpah. Puan Tina terus memeluk Tasha yang lemah di katil hospital itu.
"Ibu, janganlah menangis. Tasha tak suka lah tengok ibu Tasha ni nangis."Tasha mengenggam erat tangan ibunya.
"Ibu sayangkan Tasha. Ibu taknak kehilangan Tasha. Tasha je yang ibu ada di dunia ni. Jangan tinggalkan ibu ye, nak??",Puan Tina mencium pipi anak daranya.
"Ibu, setiap yang hidup pasti akan mati. Tasha tahu hidup Tasha ni dah tak lame dah. Tapi, Tasha nak ibu buat satu perkara untuk Tasha selepas Tasha takde lagi kat dunia ni. Boleh bu?".
"Tasha, jangan cakap macam tu, nak. Ibu taknak Tasha pergi tinggalkan ibu sorang-sorang kat dunia ni",airmata Puan Tina mengalir laju. Dia mencium pipi dan dahi anaknya itu berkali-kali.
"Ibu, Tasha nak ibu buat satu perkara untuk Tasha. Boleh ye,bu?",Tasha mengesat airmata ibunya.
"Boleh sayang. Ape dia, sayang?".
"Ni ada surat untuk Hairi. Tasha tulis 3 hari lepas. Hari ni Hairi bergelar suami orang. Tasha tak dapat nak tengok dia kahwin. Boleh tak ibu bagi surat tu kat Hairi selepas Tasha dah takde? Tasha berharap sangat-sangat kat ibu",Tasha memandang wajah Puan Tina. Puan Tina hanya mengangguk dengan permintaan anaknya itu.
"Terima kasih, bu. Ibu, Tasha sangat-sangat sayangkan ibu. Terima kasih sebab ibu dah lahirkan Tasha, ibu jaga Tasha dari kecil sampailah besar dan kasih sayang ibu pada Tasha tak pernah kurang. Tasha ucapkan jutaan terima kasih bu. Tasha tahu Tasha takkan dapat balas segala pengorbanan ibu dan Tasha dah tak sempat nak balas pengorbanan ibu tu. Tasha sentiasa sayang ibu",nafas Tasha mula turun naik. Malah denyutan nadinya makin perlahan. Tasha tahu inilah saatnya dia akan meninggalkan dunia ini. Puan Tina terkejut dengan keadaan Tasha. Terus dia mengajar anaknya itu mengucap. Tasha mengikuti ayat suci itu perlahan-lahan. Selesai baca, mata Tasha tertutup rapat. Pegangan tangan Tasha yang erat memegang tangan ibunya, mulai longgar. Tasha sudah tiada lagi di dunia ini. Puan Tina mengucup jenazah anaknya itu.

***

Puan Tina datang berjumpa dengan Hairi selepas seminggu pemergian Tasha. Segera dia memberikan surat itu kepada Hairi. Tidak sempat Hairi bertanya tentang Tasha, Puan Tina terus berlalu pergi. Puan Tina masih marah kepada Hairi kerana melukakan perasaan arwah anaknya. Hairi melihat surat yang diterimanya. Di hadapan sampul surat itu, tertulis namanya. Hairi segera membuka surat itu dan terus membacanya.

Assalammualaikum Hairi…

Hairi sihat ke? Maaflah kalau surat Tasha ni Hairi terima tak tepat dengan masanya. Macam mane kehidupan selepas bergelar suami? Ok tak? Tanggungjawab sebagai suami jangan diabaikan tau? Maaflah sebab Tasha tak dapat hadir mase Hairi kahwin hari tu. Tasha ade kat hospital mase tu. Tasha sakit. Tasha tak larat nak bergerak dari katil Tasha. Berbulan lamenya Tasha duduk kat hospital. Tapi, lepas bace surat ni, janganlah cari Tasha dekat hospital dah sebab Tasha dah takde. Tasha dah tinggalkan dunia ni. Tasha pergi dengan hati yang luka. Tapi, Tasha masih sayangkan Hairi sepenuh hati Tasha. Betul Hairi. Tasha dah meninggal dunia saat Hairi baca surat ni. Tasha suruh ibu Tasha bagi surat ni kat Hairi selepas Tasha meninggal. Hairi, Tasha nak pesan. Jaga Sherry elok-elok tau. Dia isteri Hairi. Bimbing dia ke jalan yang diredhai Allah.. Akhir kata, Tasha sayang Hairi dan Tasha takkan lupakan kenangan kita bersama dulu. Selamat tinggal Mohd Hairi bin Abdul Rashid. Jaga diri elok-elok dan jangan sesekali tinggalkan solat.

Wassalam
Tarikh : 21 Oktober 2009 Yang Benar,
Tengku Natasha binti Tengku Naim

Hairi terduduk. Dia menggenggam erat surat yang dibacanya tadi. Benar ke Tasha sudah tiada lagi? Benar ke Tasha sudah pergi meninggalkannya buat selama-lamanya? Airmata Hairi mengalir dengan lajunya. Antara realiti atau fantasi yang dia kini kehilangan insan yang sangat disayanginya untuk selama-lamanya. Hairi segera menemui Puan Tina untuk mendapatkan kepastian. Jika benar, dia mahu menziarahi pusara Tasha.

***

Hairi memegang tanah kubur yang masih merah itu. Disitulah bersemadinya seorang gadis yang sangat disayanginya. Hairi seakan lupa seketika yang dia kini sudah mempunyai isteri.

‘Tasha, saya akan sentiasa sayangkan awak. Semoga awak tenang bersemadi di sana dan saya sentiasa mendoakan agar awak ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman. Tasha, saya berjanji akan sentiasa menziarahi pusara awak. Saya akan pastikan pusara awak sentiasa bersih. Sayangku Tasha, maafkan saya diatas segala kesalahan saya’,rintih hati Hairi. Dia berjalan perlahan-lahan meninggalkan pusara itu.

***

Sudah 3 tahun Tasha meninggalkan dunia ini. Tapi Hairi masih tidak dapat melupakannya. Tiap-tiap hari Hairi akan menziarahi pusara Tasha dan membersihkannya. Hairi masih rasa bersalah sebab menghancurkan hati Tasha. Walaupun Tasha sudah memaafkannya tapi dia masih dibelenggu rasa bersalah. Hairi memandang anak perempuannya yang berumur 2 tahun di atas ribaan isterinya. Hairi dapat mengubah Sherry menjadi seorang wanita yang solehah. Nama anak perempuannya itu, Nurin Shalina Natasha. Hairi mengambil nama Natasha sempena nama insan yang disayanginya hingga ke hari ini walaupun insan itu sudah jauh meninggalkannya. Hairi menghampiri anak dan isterinya. Hairi memeluk isteri dan anaknya dengan penuh kasih sayang. Hairi mencium pipi mereka berdua. Hairi sudah nekad di dalam hatinya yang dia akan menjaga keluarganya itu sebaik mungkin. Tapi, ingatan dan sayang pada Tasha, tidak akan pudar di hati Hairi untuk selamanya….

## TAMAT ##

+++ Ini adalah karya saya yang keenam dan ini juga mungkin karya saya yang terakhir. Lepas ni mungkin saya tidak akan menjadi seorang penulis cerpen. Setiap komen anda, amat saya hargai.. Komen untuk karya saya yang terakhir ini, sangat dialu-alukan..Terima kasih pada semua yang menyokong saya selama ini. Terima kasih juga pada anda semua yang memberikan kritikan yang bagus untuk saye lebih mahir membuat cerpen. I love u all.. Assalammualaikum…
posted by Penulisan2u @ 6:52 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
21 Comments:
  • At 21/8/09 10:27 PG, Anonymous aNJe said…

    best tp sedih
    HUHUHUHU

     

  • At 21/8/09 11:44 PG, Anonymous Azzrinsha said…

    cerpen yang menarik..ending sedih ckt..huhuhu....

     

  • At 21/8/09 12:03 PTG, Blogger Dewi said…

    sedihnya....
    dah berair mata...

     

  • At 21/8/09 12:51 PTG, Anonymous ayma yana said…

    alaa..sedihnye cite nie..
    tapi..cite die bez tau!!

     

  • At 21/8/09 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    xcukup sedih lg..lg 1...surat tu macam main2 jew...mcm di buat dlm keadaan lawak..yg len ok..good job -nua-

     

  • At 21/8/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yelah..., sedihnye.. sy bru jmpe 2 cerpen awk, 4 lg to pe tajuk die? cte yg awk cipta best2, wt sy tersentuhlah.... god luck tuk u ieka89...

    Za89

     

  • At 21/8/09 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    awk jumpe cerpen sy yg mane lagi satu?ni senarai cerpen yang saye buat..

    Untukmu selamanya,Kesucian cintamu,Abadi Selamanya,Playboy vs Playgirl, Kau yang ku sayangi.

    Lagi satu cerpen,saye xpasti la coz cerpen tu dh terdelete oleh virus..hehe..anyway,ieka ngah siapkan lagi satu cerpen.
    Tunggu...thanks ats komen dn spport dari korang semua..

    cerpen untukmu selamanya dan kesucian cintamu tu dah lame sy hantar kat sini.Bulan 10 tahun lepas. So,susah sikit la nak cari..adios..

    From,
    Ieka89

     

  • At 21/8/09 3:55 PTG, Blogger onesyou said…

    cite ini sedih sgt2 harap penulis sentiasa menulis

     

  • At 21/8/09 4:20 PTG, Anonymous milahkarmila said…

    bagus jalan critanya...apa yang kit nak x 100% kita dapat..sedia sangt..meleleh...

     

  • At 21/8/09 5:02 PTG, Blogger i+E+r+A=iErA said…

    sangat sedih ni .... menangis ni tao ke ?

     

  • At 21/8/09 11:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape crpen ni yg terakhir???
    tulis la la...
    cerpen awak ni sgt bsgus...

    hrp2 lps ni awak dpt menulis lg yer...
    hehehe....

    ~izzara~

     

  • At 22/8/09 9:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni mmg bez la.bella ske.jln cte pon mnarik..lg2 tang mule2 dowang knal,mule brcnte then time kantoi ngan tunang die.....sedey gak time nasuha skit 2 kan...tp yg bella nak komen skit kat sni tang surat 2...cm xreal la...susunan ayat xmnarik n xnyedih kan....pape pon bella ske ngan cerpen ni.good job beb

     

  • At 23/8/09 12:16 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    busan,,,,lg2 bab surat utk hairi...
    surat cm budak2 sek men tulis je..

     

  • At 27/8/09 10:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih tp best... surat tu krg 'perisa'lah... overall, ok.

     

  • At 27/8/09 3:47 PTG, Anonymous rOzEz said…

    bessssss

     

  • At 11/9/09 5:44 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedeynye..itu lah harga pengorbanan yg x ternilai..
    jln citer yg btul2 meruntun jiwa..

     

  • At 17/9/09 4:37 PTG, Anonymous menusuk jiwa said…

    ntah la..sedih sgt2 citer nie.... huh! x da mood dah! cam sy plk Tasha tu. best sgt n sedih sgt. surat tu plg sedih.... masa chery dtg rasa cam nak marah.. cerpen yang bagus..saya sokong

     

  • At 24/9/09 7:20 PTG, Anonymous syazamardhati said…

    nice job tp rasanya ayat yang digunakan tak sesuai... lg best klu x guna bahasa pasar.. u can be more creative! apa2 pun, cerpen ni best sgt..

     

  • At 14/2/10 10:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lucu lak first paragraph tue...
    dah nama TENGKU... mesti arr kaya...

     

  • At 8/8/10 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye...tp sdih la..huhuhu...nk mnitis air mata aku ni tau x..dh la bce kt opis ni..huhu...
    anyway..thanks ye sbb bt sy menghayati cite sdih ni..
    huhuhu.....

     

  • At 13/12/10 10:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih la . .
    2 la laki x pndai nk hargai y masih hidup . .
    da mati bru pndai nk hargai . .

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group