BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Ogos 09, 2009
Cerpen : Hijab Cintamu Hana Humaira
Nama Pena : riany

Hujan turun mencurah-curah. Tidak terlalu lebat tidak juga terlalu renyai, menjadikan cuaca pagi ini amat sejuk sekali. Kata orang tua, hujan di pagi hari nie pembawa rezeki. Suasana yang dingin mengamit aku membawa aku kembali menginggati diriku 14 tahun nan lalu.

*****************************************************

Tujuan aku datang ke sini adalah untuk menuntut ilmu di samping mengubah nasib keluarga. Namun apalah dayaku. Aku hanya seorang Manusia. Hati ini cuba untuk lari dari cuba mencintai seorang wanita tapi semakin kucuba semakin ingatan ini menjadi jadi.

Aku bukanlah dari kalangan orang mewah. Aku hanyalah seorang anak kampung yang datangnya dari keluarga yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang, namun aku bersyukur walaupun sedemikian aku masih mampu menjejaki menara gading biarpun hanya berbekalkan duit pinjaman mara. Namun begitu aku tetap bekerja sebelah petang bila tiada kelas (kebiasaannya sebelah petang memang jarang ada kelas). Aku bekerja di sebuah stesen minyak. Di sini kerja aku pelbagai, kejap jadi cashier, kejap lap cermin keter, kejap cuci kedai serbaneka dan bermacam macam lagi. Duit gaji yang aku perolehi aku gunakan untuk menampung perbelanjaan ku di kota ini di samping lebihannya aku hantar ke kampung untuk menampung perbelanjaan keluarga di sana pula.

Perjalanan harian aku terlalu sibuk, masa yang ada aku gunakan sebaiknya untuk menelaah pelajaran. Aku tak mahu gagal, biarpun tumpuanku terhadap pelajaran agak terganggu gara gara keletihan di kampus dan jua di tempat kerja.

Pagi jumaat yang dingin, gara gara hujan lebat semalaman, sahabat ku ikmal memintaku menemaninya menemui kawan. Aku yang kebetulan takde kelas terus bersetuju. Walau badan agak penat, aku tak mahu menghampakan teman baikku.

Ermmm…rupanya ajak pergi pejabat makwe dia. Sabar jealah. Namun begitu aku cukup tertarik pada wajah lembut rakan seopis makwe ikmal nie. Lama juga aku merenungnya namun aku pasti gadis yang begitu tekun menaip sesuatu tue tak perasan langsung kerana matanya begitu ralit menatap skrin komputer di hadapannya itu.

************************************************************

"hai…ralit aku nengok ko pandang member si as tadi"

tak sangka tingkah aku diperhati ikmal. Terasa sebahagian darah menyerbu ke muka.

"selalu kau tak macam nie, awek langsung ko taknak pandang, nie apa citer nie. Kalau ko berminat aku boleh mintak tolong as"

Aku hanya tersenyum. Akhirnya tanpa sempat aku memberi kata persetujuan, ikmal terus mendail nombor as dan akhirnya tanpa ragu telefon pun bertukar tangan.

***************************************************

Namanya amat indah. Hana Humaira. Suaranya lembut keanak anakkan sesuai benar dengan seraut wajahnya. Namun begitu panggilan ku tadi tidaklah seperti yang aku harapkan. Maira bagaikan acuh tak acuh menjawab panggilan dariku. Mungkin aku begitu asing padanya. Namun entah mengapa, kedinginan maira seakan memanggil aku untuk lebih mendekati dan mengenali gadis itu.

**********************************************************

Hampir setahun aku cuba mendekati maira namun tingkahnya tetap seperti dulu. Dingin dan beku. Namun begitu melalui temannya ika, aku cuba mencari dan menyelidiki sikap dan perangai maira yang sebenarnya. Dan tanpa pengetahuan maira dalam diam tingkahnya aku perhatikan tanpa disedarinya. Bagiku itu sudah cukp untuk mengubati kerinduanku yang semakin sukar kurasakan untuk mendekatinya. Melalui ika, dan pemerhatianku, maira seorang gadis yang periang, namun seperti yang kuduga dia amat sukar untuk didekati. Apa yang pasti maira seorang gadis yang terlalu berterus terang. Dan itulah yang dinyatakan kepadaku bilamana aku tidak berhenti menganggunya (katanya). Tanpa memperdulikan hati dan perasaanku, maira menjelaskan dia taknak ada sebarang komitmen antara aku ngan dia. Maira meminta aku melupakan dia dan meneruskan hidup selaku pelajar.

"kita harap awak faham dan hormati keputusan kita"

"Adakah kerana saya bukanlah lelaki idaman maira dan bukan yang maira impikan"

aku cuba memujuk.

"Tolonglah….takde sebab apa apa, yang pasti kita taknak ada sebarang komitmen, yang lain kalau awak nak kata, terserahlah. Kita terima"

Suara maira yang mendatar semakin menghiris hatiku.

"maira, bagilah peluang kepada saya, biarpun sebagai seorang rakan"

lemahnya kurasakan sewaktu itu.

"Mir, kita minta maaf, bukan kita taknak kawan ngan awak, tapi kita taknak bagi harapan, kita taknak bila dah lama berkawan nanti, last last awak kan cakap menda ni lagi, kita taknak. Adalah lebih baik kita tak payah kawan langsung, kita taknak bagi harapan dan tak nak awak menaruh harapan, kalau awak ikhlas ngan kita, tolonglah hormati keputusan kita"

"Maira, saya janji..saya pegang kata saya, ok kalau itu yang maira nak, saya ikut, kita kawan ek.."

Aku seakan mendesak

"Mir, cukuplah mir, cukuplah mir, kita dah bosan…dahlah…" dan prakk…

tut…tut..tut..

Aku hanya merenung telefon, sampai hati maira. Hati lelakiku seakan disayat sayat. Barulah kini aku cuba nak merasa dan mengenali cinta namun tanpa sempat kumerasa kemanisannya, ianya hilang. Hilang tanpa jejak.


*****************************************************

Sudah hampir setahun hubungan aku dan maira terputus, ramai rakan menasihatiku, lupakan saja maira tapi bukan aku takpernah cuba, aku dah cuba tapi aku tak mampu. Walaupun begitu segala hal berkenaan maira tetap aku ambil tahu. Semuanya melalui ika, teman maira. Sekurang-kurangnya terubat rinduku. Bodoh aku kan, namun itulah aku.

Mungkin ada hikmah disebaliknya. Melalui ika, sekali lagi aku cuba mengenali gadis ini. Dalam diam tanpa pengetahuan sahabat sahabatku. Aku tak mahu sahabatku mempersoalkan tingkahku. Kerna aku sudah rasa yang sudah tiba masanya aku mencari diriku yang sebenarnya.

*************************************************

Jika dulu agak sukar untukku mencukupi solat 5 waktuku. Biarpun aku datang dari keluarga yang agak miskin namun keluargaku kurang menitikberatkan ajaran agama. Melalui ika, maira menurutnya seorang gadis yang begitu kuat pegangan agamanya. Kerna itu maira tidak pernah melayan mana mana lelaki yang cuba mendekatinya termasuk aku. Maira yang kukenali tidaklah bertudung labuh tapi cukup sifat sebagai seorang muslimah yang begitu menjaga pekerti dan auratnya. Maira tinggal di ibukota yang terdedah dengan pelbagai cabaran dunia namun biarpun begitu maira tidak pernah meninggalkan dan melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang muslimah dan hamba Allah yang pastinya.

Aku semakin mengagumi gadis ini. Berbanding dengan aku, jauhnya beza. Jangankan harta, iman apatah lagi. Dan di waktu itu, terasa kecillnya aku dibandingkan maira apatah lagi di sisi Allah. Dan dengan perlahan lahan, masa yang ada, aku isikan dengan penuh pengisian. Belajar di kampus, kerja, belajar mengaji dan juga fardhu ain. Dan bila pulang di kampung, semuanya aku praktikkan kepada adik adikku. Dan kini ketenangan semakin menghampiriku. Dan aku amat gembira dengan situasi ini. Aku merasa sungguh gembira dan tenang, hanya dengan mengenali gadis hana humaira, Allah berikan ruang ini untukku. Alhamdullilah, mungkin inilah hikmahnya. Dan perubahanku ini turut disedari teman temanku.


***************************************************

kini aku sudah bekerja dan memperolehi pendapatan yang bolehlah menampung hidupku di kota dan keluarga di kampung. Kehidupan aku pun semakin stabil. Iman dan amal tetap seiring. Itu yang aku pegang. Namun Hana Humaira tetap di hati. Entahlah…tidak pernah sekelumit benci dihatiku untuk gadis ini sebaliknya bila menginggati gadis ini seakan pendorong untuk aku melangkah dan melangkah. Istimewanya gadis ini hanya aku yang tahu.

Minggu depan aku nak balik kampung jadi ari nie aku nak luangkan masa skit tuk beli sedikit keperluan dapur tuk dibawa pulang ke kampung. Kat kampung aku tue nama jea kampung tapi harga barang runcitnya mengalahkan harga di kota metropolitan. Sedang ralit memilih barang, mataku seakan dapat menangkap satu lintasan bayangan insan yang selama ini menjadi sebahagian sumber inspirasiku, lantas ringan sajer kaki ini diatur menemui insan itu.

"Maira…"

Hampir terkejut kulihat gadis kesayanganku itu. Dan seperti biasa dia buat tak tahu jea.

"Maira tak kenal saya, saya mir, amirulhisham" aku cuba mengembalikan memorinya terhadapku. Mungkin maira dah tak begitu mengenaliku, Iyealah dulu pun kami jarang bersua muka, amat payah nak mengajak gadis ini keluar, kalau keluar pun bukan main ramai hamba rakyat nya turut serta. Lagipun aku tak salah kan maira, kami sudah lama tak berjumpa, sudah hampir 5 tahun dan fizikalku turut berubah, agak berisi berbanding dulu.

"oooo…awak, mahaplah, tak perasan" sambil mengambil barang keperluan, maira menjawab soalanku. Lega kurasakan, sekurang-kurangnya maira masih mengenaliku.

"Maira, duduk di sini ker..?" sengaja kucuba mencari ruang perbualan agar maira tak lari jauh dariku.

"Tak, kite kije kat sini"

"oooo…selalu juga mir datang sini, tapi tak pernah plak nampak maira"?"

Maira hanya senyum tanpa menjawab persoalan ku. Agak payah untukku membina ayat seterusnya. Sikap maira yang tidak bereaksi menyukarkan aku. Dahlah aku memang tak reti nak mengayat perempuan ini, apatah lagi yang dingin dan beku seperti maira.

"mahap yea, kite pergi dulu"

"ermm…maira, nanti"

Langkah yang baru diatur terhenti lantas si gadis berpaling sambil mengerutkan sebahagian kecil dahinya.

"Maira, kalau tidak keberatan, boleh tak kite minum di luar saya, lagipun ramai orang di sana" aku tahu sikapnya yang tidak suka berdua duaan.

"oooo..mahap yea mir, kebetulan saya nak cepat, saya pergi dulu"

Tanpa menunggu jawapan dariku, gadis itu terus berlalu meninggalkan aku mengigit jari. Hana, sukarnya untukku mendekatimu.

Ya Allah berilah aku peluang untuk mengenali gadis ini, ya Allah.



Bunyi hon yang bertali arus membuatkan aku tertanya tanya. Apa sebenarnya berlaku dihadapan sana. Desakan hati yang ingin tahu memaksa aku mecari ruang untuk meloloskan kereta lantas memarkir di sebelah bahu jalan. Kaki diatur menuju kereta comel di depan yang telah menyebabkan kesesakan lalu lintas yang bukan sedikit.

"Nie mesti pompuan nie" desis hati kecilku.
Ketukan kecil di cermin dan lantas gadis itu berpaling.

"Maira…."

Agak terkejut aku, lantas maira keluar dari kereta comelnya.

"Mir, maira cuba start keter nie tapi tak mahu jalan, tetiba jea masa ngah jalan tadi dia terhenti tiba tiba, maira tak tahu nak buat apa, tolong maira mir"

Dan buat pertama kalinya, maira menuturkan ayat yang sebegini panjang buatku tanpa aku perlu menyoalnya bertubi tubi.

Aku sebenarnya nak tergelak melihat wajah panik maira namun kusembunyikan lantas cuba menyelesaikan masalah maira. Bukan masalah maira jea tapi masalah jem giler nie.

"Maira, tunggu kat tepi, nanti mir tolong"

Tanpa menanti persetujuan, aku memasuki kereta maira dan maira mula melangkah ke bahu jalan.

Gear satu kumasukkan, lantas kereta comel nie kutolak menuju bahu jalan. Dan kereta yang mula bersesak tadi mula meninggalkan jalan beransur ansur sambil ader pemandu yang mengangkat tangan mengucapkan terima kasih dan tak kurang juga menarik muka masam. Ermm…macam macam.

Enjin kereta kuperiksa, rupanya plak keretanya sudah haus. Mungkin dah lama tak tukar.

"Maira, rasanya plak keter nie dah lama tak tukar, bila kali terakhir maira service"

"ermm..maira tak ingatlah, selalunya along yang buat" Muka maira merah menahan malu, mungkin merujuk sikapnya yang langsung tak ambil tahu perihal kereta comelnya.

"abis macam maner nie…" tanpa sempat kujawab, maira menanya soalan. Satu perkembangan yang baik.

Aku tersenyum memerhati tingkah nya.

"Kiter kena tukar plak dialah, tak pun bawak ke bengkel"

"Tapi maira tak tahu nak gantikan plak.."

Hampir nak tersembur gelakku mendengar tutur kata maira. Maira…maira..takkanlah aku nak suruh ko yang gantikan plak nie.. Ingat senang ker..? Maira, maira…nampak sangatlah dia tak tahu. Kalau bawak ke bengkel nie, sah sah kena tipu.

"Takper maira, nanti mir panggil kawan mir, Mir ader kawan yang kijer kat bengkel, jangan risau ekk.."

Aku lantas menghubungi sahabatku, sobri dan selepas berbual serba sedikit dan menunggu hampir setengah jam, sobri akhirnya muncul jua. Selepas meneliti kereta comel maira, sobri mengesyorkan untuk terus dibawa ke bengkelnya dan maira pun setuju, Akhirnya kunci bertukar tangan.

Selepas sobri berlalu dengan kereta comel maira, Wajah maira yang kemerahan akibat dipanah matahari mula berkerut semula, tanpa menunggu maira bersuara aku terus bertanya

"Naper maira, tak percaya kat sobri ker..?"

" Eh…bukan, sebenarnya maira tak biasa jalan kat sini, ermm…kat mana yea hentian teksi atau hentian bas yang terdekat ek.?."

Ler…itu yang dirisaukannyer..ingatkan apalah tadi. Maira, maira, takkanlah aku nak biarkan ko kepanasan kat sini.

"Takper, maira…maira nak pergi mana, biar mir hantarkan"

"eh…takpe, susahkan mir jea.., mir bagitau jea kat mana.."

"Takpe maira, jom…mir hantar tapi sebelum itu kita minum dulu yea, tekak mir dah kering betul nie…"

Aku nampak wajah maira yang serba salah tapi aku buat tak tahu jea. Aku baru perasan, maira sudah menukarkan kata ganti namanya, sebelum ini dia membahasakan dirinya ‘kita’ tapi kali ini ‘maira’. Ada dua perubahan. Maira mengangguk, mungkin terpaksa kerana mungkin dia rasakan aku telah berjasa padanya ari ini.

Erm..tak kisahlah, sekurang kurang aku akan menggunakan peluang ini dengan sebaik mungkin.

Langkah diatur dan dengan berhati hati aku meneruskan pemanduanku. Maira di sebelahku diam membeku. Maira..maira..


Accident kecil itu seakan punyai hikmah yang tersembunyi. Bermula peristiwa itu, hubungan kami semakin akrab, biarpun tidak seperti pasangan lain namun sekurang kurangnya maira sudah mula boleh bertolak ansur denganku. Cuma bila masuk bab keluar nie yang agak payah skit. Seperti biasa maira akan hadir bersama rakan rakannya dan aku pula seakan lali dengan keadaan itu. Sekurang kurangnya maira sudah mula menunjukkan sedikit perhatiannya untukku. Dan kini hubungan kami sudah menjangkau hampir setahun. Alhamdulillah.



Hari itu aku pergi ke pejabat maira, sengaja aku membiarkan dia terkejut dengan kehadiranku. Aku minta dia menemaniku minum di kafe pejabatnya. Agak mendesak skit tingkahku kali ini. Dalam serba salah, maira menurutiku.

"Maira, Mir ader perkara penting nak cakap, mungkin tempat ini tak sesuai, sebenarnya mir baru balik dari kampung dan kebetulan ramai pula keluarga yang bertandang, jadi tanpa ragu mir ada bercerita mengenai hal kita"

Maira hanya tunduk membisu
"Maira, izinkan mir mengisi ruang di hati maira secara sah dan mengikut hokum syarak, Mir berharap untuk kali ini biarlah maira yang menjadi teman dalam hidup mir. Teman susah dan senang, teman solat dan jua teman di dunia jua akhirat, insya allah, Mir tahu mir tak pernah bincangkan hal ini dan mir tak tahu apa penerimaan maira terhadap mir, namun mir berserah maira, hujung bulan ini rombongan pihak mir akan bertandang ke rumah maira, maira …sayang, kedatangan rombongan mir sekadar bertanya, seandainya maira terima, mir tak akan mintak apa apa lagi di dunia ini tapi andai sebaliknya, mir pasrah maira…tak perlu rasa bersalah kerana sebagai seorang hamba, mir redha dan percaya jodoh itu aturan Allah maira. Mir datang supaya maira tahu cerita yang sebenarnya. Mir taknak maira salah sangka, apa apa pun mir minta maaf kerana semua ini berlaku tanpa sebarang perbincangan dari kita, Mahapkan mir, maira"

begitu panjang aku menjelaskan kepada maira, maira hanya tunduk sambil sekali sekala jemarinya mengacau straw minuman dihadapannya. keadaan terusan menyepi dan aku sekadar diam membiarkan maira melayani fikirannya.

"Takpelah mir, maira pun mohon maaf, kebetulan maira ada meeting pas lunch nie, maira pergi dulu" Akhirnya maira bersuara.

Dan maira berlalu tanpa sebarang petunjuk buatku. Dan aku semakin pasrah.



Jam di tangan sudah puas dibelek, rombongan keluargaku ke rumah maira masih jua belum tiba, telefon pun tak diangkat oleh pihakku. Jawapan dari maira amatlah kutunggu. Biarpun aku seakan tahu jawapannya namun aku masih menaruh harapan yang positif.

Deruman enjin membuatkan aku hampir terlompat, belum sempat mak, abah serombongan masuk ke rumah, aku sudah tersengih sengih dimuka pintu.
Tangan mak abah dan rombongan kusalam satu persatu. Walau riak wajah mak tampak lesu mengundang gelisah didadaku namun aku cuba berlagak biasa. Maira…ko benar benar buatku gundah.

"yang ko nie mir dari tadi gelisah semacam kenapa, ko salah makan ker?"
Teguran mak yang berbunyi sindiran tue buat aku malu seketika, yer ker nampak gelisah, rasanya aku dah habis control dah dari tadi.

"Yang sebenarnya mir, dari mana ko kenal si maira nie?"

Pertanyaan abah buatku terduduk, tercekik. Aik..kenapa nie, lain jea suara abah, apa keluarga maira dah buat. Aduih, diaorang malukan keluarga aku ker..? Serentak aku bagaikan tersedar, teruknyer aku, kerana turutkan kata hati sampai sanggup desakkan mak abah sekampung tuk minang si maira tanpa memikirkan risikonya. Iya aku tahu, biarpun keluargaku tidak sesusah dulu lagi namun aku harus akur,kami datang dari kampung tidak seperti maira sekeluarga yang telah lama hidup dan membesar di kota metropolitan ini. Sedikit sebanyak jurang tue tetap ada.

"naper bah, apa yang dah berlaku..?’ agak mendatar suaraku. Begitu lirih sekali. Terasa ingin kusujud kedua kaki mak dan abah, Mohon mahap atas keterlanjuranku. Ya Allah apa yang telah aku lakukan ini.

"yang ko nie kenapa, tetiba sentimental, kita tanya elok elok, yang bergenang air mata tue kenapa, amir amir..macam macamlah ko nie"

Aik…macam bunyi happy plak suara mak aku nie. Aik semakin konfius nampaknya. Nie yang buat tak sabar nie.

"suka mak nengok kelaku budak maira tue, sejuk mata memandang, keluarga dia pun, tinggi pekertinya, pandai ko cari mir, mak ingat ntah mana mana lah budak kl yang ko pilih, takut jugak dapat yang jenis pakai tak cukup kain, tak berkenan mak"

dan aku semakin suspen. Bunyi macam khabar gembira jea. Tetiba…

"Nah, ko simpan kotak cincin nie, takkan mak pulak nak simpan, mak nak rehat jap. Letih, jauh gak umah budak maira tue"

hampir nak gugur airmata bila melihat kotak cincin itu dikembalikan kepadaku. Ya Allah, rupanya aku yang terlalu kuat berfantasi. Kenapalah aku boleh perasan sangat. Perasan sangat yang maira akan terima aku. Ya Allah tak tahu kat mana aku nak letak mukaku ini. Tanpa memandang wajah mak abah dan rombongan aku pantas bangun menuju ke bilik kecilku. Biarlah. Aku taknak ader yang nampak airmataku tumpah saat ini.

Dibilik, kubiarkan diri melayan perasaan sendiri. Airmata biar tak laju tetap menitis. Seakan sukar tuk kuterima kenyataan ini. Takpelah sekurang kurangnya aku telah berusaha.

Keperhatikan kotak cincin ini. Dalam sedih aku senyum sendirian, beriya kutanya ika saiz jari maira dan beriya juga aku memilih yang terbaik agar maira menyukainya namun akhirnya cincin ini kembali ke tanganku jua. Apalah aku nak buat ngan cincin ini. Terasa sayat untukku terus menyimpannya. Rasanya biarlah mak yang menyimpannya atau aku serahkan kepada adik perempuanku. Pasti dioarg gembira. Perlahan kubuka kotak cincin itu untuk melihat buat kali yang terakhir sebelum cincin ini bertukar milik, tapi..

"Mak…mak…" berkali kali aku mengetuk pintu bilik. Akhirnya wajah mak tersembul keluar, nampak benar keletihan.

"mak, mak..mana cincinnya." Sambil ku unjuk kotak cincin kepada mak.

"Ko nie kenapa mir, tadi ko suruh mak pinangkan si maira tue, Abis tue takkan mak nak ambik pula cincin tue semula"

Ish..aku semakin pening..

"abis …kotak nie.." aku mengaru keapalaku yang tak gatal..

"abis apanyer..takkan mak nak bagi ngan kotak kotak nie.. Dah mak sarung..cincin jealah..tak elok benar lah kalo mak pas sarung pastue hulur kotak…ko nie kenapa, mir"

"abis tue, maira terima lah yea..mak.."

Terasa aku bagai sedang melayang.

"ader mak kata tak terima ker tadi.."

"mak, alhamdulillah mak, terima kasih mak…" tanpa sengaja, pipi mak menjadi sasaran ciumanku.

"isk..naper ko nie mir, mak dah letih benar nie, tadi monyok, sekarang suka, aiiihh..mak betul betul tak fahamlah ngan perangai ko nie mir, dah lah malas mak nak layan"

Mak terus jea membebel. Dan aku bagaikan terawang awang. Maira..Ya Allah terima kasih kerna ko kabulkan permintaanku.


Pagi itu aku bersama sahabatku ikmal mengunjungi rumah keluarga maira. Sesampai di sana aku disambut mesra oleh kedua orang tua maira.

Tak sampai 5 minit, maira muncul membawa sedulang hidangan. Mataku tak lepas memandang jemari maira yang seakan menyerlah dengan cincin di jari manisnya. Perasaanku mula bercampur baur. Maira …maira..Payahnya nak menduga hati kecilmu. Maira berlalu tanpa sepatah kata selepas menghidangkan makanan dan kedua ibubapanya mengambil alih ruang nan sepi itu dengan perbualan yang begitu rancak. Dan aku sudah mula merasai dapat menyesuaikan diri menjadi sebahagian keluarga ini.



Bunyi guruh yang berdentum mengejutkan aku dari lamunan. Seraya beristigfar aku mengurut dada.

Tanganku ditarik lembut.

"Ayah, ummi anggil akan. Atak apar, adik pun apar" dalam pelat si kecil bersuara. Aku tergelak kecil.

"oooo..kakak lapar yea, ummi masak apa..?"

"asak asi..auk ayam.."

Si kakak yang petah terus bersuara. Suka benar kalo umminya masakkan lauk kegemarannya.
"Adik mana..?"

"adik tat ummi.."

lantas si kecil kupimpin menuju ke ruang makan. Aroma nasi lemak menusuk hidung membuatkan perutku sudah tak sabar untuk diisi.

"Termenung jauh abang, kakak jenuh panggil, tak elok tau termenung di pagi ari"

kucuit hidung isteri tersayang.

"Ermmm…sedapnya, patutlah kakak lapar, ader ayam goreng rupanya, Ermm….maira, maira…tak payahlah susah susah masak berat pagi pagi nie. Abang minum air pun takper…"

"takper…lagipun kakak yang nak sangat makan nasi."

"abang bukannya aper..nanti maira letih.."

"alah, kalau maira letih, abang kan ader…lepas nie maira rehat, abang lak buat kijer rumah, ok…"

"elehh..boleh plak macam tue…"

"aik..tadi kata taknak maira letih.."

sekali lagi hidung mira menjadi sasaranku.

"ayah, anan uwat ummi, oserr ..tak aik.." suara si adik mengundang gelak kami sekeluarga di pagi ari. Wajah 2 puteriku kebingungan bila tawa ayah dan umminya meletus.

Alhamdulillah…akhirnya aku kini bahagia. Menjadi suami kepada maira dan ayah kepada 2 puteriku. Keletah 2 puteriku menjadi penyeri keluarga ini. Dan maira tidak lagi dingin serta beku seperti dulu. Banyak mulut juga si maira nie. Sebenarnya hidup ini terlalu indah untuk dipersia. Cinta, jodoh aturan dari Nya, kita sebagai hamba haruslah berusaha di samping tidak melupakannya kerana andai telah tertulis jodoh kita, takkan lari gunung dikejar. Namun begitu jangan kerana cinta kita lupa pada Allah, lupa pada keluarga yang pernah membesar dan berjasa pada kita sebaliknya menjadi semakin kuat dalam menempuh hidup yang penuh pancaroba ini.
Cinta itu suci andai kita pandai menjaganya. Sebagaimana maira yang begitu menjaga cintanya, membuatkan aku kagum dengan kebesaran Allah. Sesungguhnya cinta yang berlandaskan syariatlah cinta yang paling diberkati, Hijab cinta maira akhirnya diserahkan hanya pada yang hak iaitu aku suaminya dan begitu jua hijab cintaku hanyalah buat isteriku Hana Humaira. Selama ini bukan maira jual mahal atau ego sebaliknya maira takutkan dosa, takutkan azab andai hubungan yang terjalin di luar batasan syariat, kerna maira sedar selaku manusia kite tidak kan dapat lari dari godaan syaitan. Untuk itu menghindari adalah perkara yang sering diamalkannya. Dan aku semakin mendekatkan diri kepadaNya kerna disitulah aku beroleh ketenangan di samping memandu arah keluarga ku ini. Doaku dipanjatkan moga kebahagian ini akan terus berkekalan, di dunia jua akhirat. Amin.
posted by Penulisan2u @ 7:58 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
25 Comments:
  • At 9/8/09 10:06 PG, Anonymous qyqa COMEL GILER said…

    huhu...
    org first komen...
    cerita yg menarik juga..
    selalu aku tu orang jadikan untuk perempuan tapi kali ni penulis buat jadi laki...
    menarik sebenarnya..

     

  • At 9/8/09 1:09 PTG, Blogger syasya said…

    best jgk la citer ni...bnyk pengajaran yg boleh pembaca dapat...saya sgt bersetuju dgn penulis..
    "cinta itu suci andai kita tahu menjaganya..."

    teruskan menulis wahai penulis...

    sukar untuk mencari wanita sebaik maira sekarang ni...
    cerita ini mmg menarik..

     

  • At 9/8/09 1:29 PTG, Anonymous syah said…

    wahh besh2..
    wut la lg cerpen..
    o myb bley up 2 nvl...=)

     

  • At 9/8/09 7:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam,
    cerita yang menarik dan lain dr yg lain.
    tajuk cerita pun sesuai dengan jalan cerita dan pengajaran yg disisipkn dalam cerita ni.
    teruskan berkarya.

     

  • At 9/8/09 7:50 PTG, Blogger xy_yx said…

    sgt best~~~~
    huhuhuuhu..
    hijab cinta aku utk sapa ya?
    hahahahha...

     

  • At 9/8/09 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    good luck..sye ska gan cerpen awk.
    teruskan kerjayaa awk dalam
    bidang penulisan....

     

  • At 9/8/09 10:25 PTG, Anonymous Nadiah Kamal said…

    sweeeeeeeeeeeeettttttttttt giler...huhu
    nak jadi cam humaira...

     

  • At 9/8/09 11:11 PTG, Blogger Anis Mohd said…

    kije.
    mahap .

    jln cite agak best la.
    walopon ending nya leh d agak.

     

  • At 10/8/09 9:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm..best la cte ni
    rse cm nk jd mcm hana humairah 2 la huhu...

     

  • At 11/8/09 9:15 PG, Anonymous aNJe said…

    betapa besarnya kuasa Mu Ya Allah
    berikanlah kami petunjuk Mu
    AMIN

    a'lillah
    cerpen ni berunsur keinsafan
    well done to writer
    semoga ade lagi cerpen2 yg bertemakan dunia & akhirat

     

  • At 11/8/09 12:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita yg menarik

     

  • At 12/8/09 1:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita menarik, byk pengajaran gak.
    teruskan menulis
    -zie-

     

  • At 12/8/09 11:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TERUSKAN BERKARYA..crita y best..

     

  • At 13/8/09 3:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best story
    truskan menulis
    cintailah seseorg krn Allah,
    nescaya kita akan bhgia...

     

  • At 14/8/09 1:37 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cnta i2 adlh semudera kehidupan di alam ini...

     

  • At 14/8/09 3:08 PTG, Blogger zha80 said…

    citer yg menarik
    tapi blh diperbaguskan lg
    terua berkarya

     

  • At 14/8/09 11:28 PTG, Anonymous anis said…

    best

     

  • At 15/8/09 3:55 PTG, Anonymous sYuHAdA said…

    mmg best...
    bleh menginsafkan org...

     

  • At 18/8/09 1:09 PG, Anonymous hanie said…

    best cita ni
    lawati blog saya http://hanie-arissa.blogspot.com

     

  • At 20/8/09 11:57 PG, Blogger sarah said…

    salam,this story is very best...keep it up and x ada sambugan ke?

     

  • At 20/8/09 2:26 PTG, Anonymous liya said…

    SALAM
    baca citer ni tahu tak korang apayang bermain kat fikiran aku skrg?? aku harap sangat lelaki memahami knp kita tak tegur n layan bila dorang tegur macam panggil ayam atau burung....dia akan dapat jwpnnya mcm ending citer ni...tahniah buat penulis
    semoga berjaya ya..ingat kawan!!! cinta yang hakiki pada yang berlandaskan hukum syarak...tak caye?? silalah mencuba...

     

  • At 20/8/09 5:04 PTG, Blogger sarah said…

    bestnya cerita ini...harap terus berjaya...

     

  • At 25/8/09 1:59 PTG, Blogger hambaALLAH_acik said…

    hmmm...not bad...cerita yang ok dan jalan cerita boleh dfahami..tapi kalau boleh gunakan ejaan yang betul...baru la cerita nampak tersusun. ok...keep it up..

     

  • At 27/8/09 7:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    seyez..
    best sgt!

     

  • At 28/8/09 10:39 PG, Anonymous adik said…

    saya suke sangat cerita ni...thanks, writter!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group