BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Awek Kampung
Nama Pena : iNtRiNsIk CiNtA

Dia tersenyum sendirian. Matanya tertancap pada wajah gadis yang menghiasi skrin telefon bimbitnya. Suara lunak yang didengari di hujung talian sebentar tadi benar-benar membuai perasaannya. Seketika, dia hanyut dalam dunia khayalannya sendiri.
"La... ada je si Shamyl ni kat rumah. Penat abang jerit suruh buka pintu." Shahril meletakkan bungkusan barangan dapur di atas meja kopi. Isterinya, Juliana sekadar mengangkat bahu sebelum menghilang di balik dapur. Shamyl terpinga-pinga tatkala melihat abang dan kakak iparnya sudah berada di dalam rumah.
"Budak kalau dah angau, orang panggil pun tak dengar. Sibuk belek-belek handphone ni, mesti baru telefon dia kan?" perli Shahril. Adiknya itu tersipu-sipu malu.
"Lawa sangat ke si Suhaili tu? Sampai si Shamyl ni angau bagai nak rak?" Juliana yang baru muncul dari dapur mencelah. Dia meletakkan dulang berisi air di atas meja sebelum duduk di sebelah suaminya. Shamyl menggaru-garukan kepala sambil tersengih.
"Tak adalah kak Lia. Biasa-biasa je. Dia budak kampung, tapi dia baik sangat. Lemah-lembut, sopan-santun, hormat orang tua. Pendek kata, memenuhi ciri-ciri gadis idaman Myl," ujar Shamyl dengan penuh perasaan. Wajah gadis itu bermain-main di mindanya.
"Amboi, sejak bila Myl suka budak kampung? Setahu kak Lia, taste Myl semua budak-budak bandar. Yang seksi, yang hot. Entah-entah adik abang ni dah kena mandrem tak?" Juliana menjeling manja ke arah suaminya.
"Awek-awek bandar semua tak boleh pakailah, kak. Setakat nak bawak pergi enjoy tu bolehlah. Tapi kalau nak buat bini, hmm... kirim salam."
"Huh... berlagak. Tengoklah berapa lama Myl boleh tahan dengan si Suhaili tu nanti. Abang harap, Myl tak main-mainkan dia macam Myl dah buat kat perempuan lain."
"Abang jangan risau. Kali ni, Myl janji... Myl tak akan main-main dengan Sue. Myl yakin, dialah jodoh Myl." Berkobar-kobar Shamyl menyatakan pendiriannya. Hatinya nekad. Gadis bernama Suhaili itu mesti dimiliki. Masih jelas di ingatannya, kali pertama dia bertentang wajah dengan Suhaili di kampus 2 tahun lepas. Hatinya bergetar. Cinta pandang pertama yang begitu mengasyikkan.

"Aku dah seriklah nak couple dengan awek bandar ni. Tak habis-habis nak kelentong aku," bentak Shamyl. Amarahnya masih belum reda. Peristiwa yag berlaku semalam masih jelas dalam ingatannya.
"Ni pasal Natasha dan Raymond keluar sama ke? Aku dah cakap, minah tu pisau cukur. Tapi kau degil. Sekarang baru nak menyesal. Tapi, aku peliklah. Selama ni, kau bukannya serius dengan awek-awek kau tu. Apa yang kau nak sedih dengan si Tasha tu. Petik jari jelah. Gerenti berduyun awek yang datang nanti." Huzairi, teman baik Shamyl memberikan pendapat.
"Kau tak fahamlah, Ri. Aku dah bosan jadi playboy ni. Kalau boleh, aku nak cari awek yang boleh dibuat bini. Dulu, aku yakin Tasha lah orang yang aku cari-cari selama ni. Tapi hampeh! Kalau boleh, sekarang aku nak cari awek-awek kampung je. Pandai masak, menjahit, jaga keluarga. Yang paling penting, dia pandai jaga hati mak aku."
Shamyl memejamkan mata. Dia cuba menggambarkan wajah gadis idamannya. Bertudung litup, bersuara lunak, lemah-lembut...
"Assalamualaikum, saudara."
Shamyl membuka matanya. Dia tersentak. ‘Wow, cepat betul tuhan makbulkan permintaan aku.’ Matanya memandang tepat ke wajah seorang gadis yang sedang berdiri di hadapan meja mereka.
"Minta maaf. Err... tumpang tanya. Di mana saya boleh dapatkan koleksi tesis? Saya pelajar baru di sini..."
"Owh... koleksi tesis ada di tingkat 2," balas Huzairi. Gadis itu mengucapkan terima kasih sebelum berlalu pergi. Shamyl masih terpaku menatapnya sebelum gadis itu menghilang di balik lif.
"Oit... kot ye pun syok nampak awek, tutuplah mulut tu. Menganga macam dah setahun tak nampak perempuan," perli Huzairi sambil meluku kepala Shamyl. Shamyl tersedar, tangannya meraba kepalanya yang terasa pijar dek perbuatan rakan baiknya itu. Ketika sedang melangkah meninggalkan meja tersebut, kaki Shamyl terpijak sesuatu.
"Eh... ni kad matrik awek tadi," ujar Shamyl. Nama ‘Suhaili’ meniti di bibirnya berulang-ulang kali.
"Hah... rezeki kau, Myl. Bolehlah kau ayat dia lepas ni. Dah tahu nama, dah tahu fakulti... aku yakin, besok pagi, confirm kau terpacak kat fakulti Kejuruteraan untuk cari dia."
Benar apa yang dikatakan oleh Huzairi. Seawal jam 7.30 pagi, dia sudah berada di fakulti kejuruteraan untuk mencari kelibat gadis bernama Suhaili itu. Dia sendiri lupa akan kuliahnya bersama Dr. Jamal pagi itu. Fikirannya melayang mengenangkan gadis Melayu terakhir yang menghiasi mimpinya malam tadi.
"Isk... mana pulak dia ni? Dah dekat 3 jam aku tunggu. Jangan-jangan hari ni dia tak ada kelas," omelnya Shamyl, sendirian. Hampir 3 jam dia mundar-mandir di ruang legar fakulti tersebut. Dia tidak tahu ingin bertanyakan kepada siapa. Tiba-tiba, matanya tertancap pada sesusuk tubuh yang sedang berjalan ke arahnya. Hatinya berlagu riang. Segera dia mendekati gadis itu.
"Err... assalamualaikum."
Suhaili sekadar tersenyum dan menundukkan kepala, sebagai tanda dia telah menjawab salam yang diberi dalam hati. Jantung Shamyl hampir gugur tatkala menatap senyuman itu.
"Err... Saya Shamyl, boleh panggil saya Myl. Saya pelajar Masters. Kita jumpa kat library semalam. Cik tanya mana nak cari koleksi tesis," Shamyl memulakan bicara. Otak Suhaili ligat memikirkan sesuatu. Tiba-tiba dia tertawa.
"Ya, saya ingat. Awak ni yang mulut ternganga semalam kan? Macam nampak hantu."
"Bukan hantu, tapi bidadari," ujar Shamyl perlahan, tetapi cukup jelas di pendengaran Suhaili. Shamyl menghulurkan sesuatu. "Ini kad matrik awak. Semalam terjatuh kat library."
"Owh... terima kasih. Semalaman saya cari kad ni. Saya tak tau macam mana nak balas jasa encik Shamyl."
"Senang je... kita lunch sama-sama nanti. Saya belanja."
"Hah?"

"Gol!!!" Jerit beberapa orang remaja di kawasan lapang itu. Penyerang berbisa pasukan itu mendapat sokongan daripada penonton-penonton yang hadir.
"Amy, I love you!" jerit satu suara. Remaja berusia awal 20-an itu melambai-lambai ke arah suara tersebut.
"Ooo... dekat sini rupanya kamu."
Kesemua yang ada di situ memandang ke arah seorang wanita separuh abad yang sedang bercekak pinggang dan menuju ke tengah padang.
"Mak suruh kamu jaga ikan kat kuali kejap pun tak boleh. Nasib baik mak pergi kedai kejap. Kalau tidak, bukan setakat ikan kat kuali tu je yang rentung. Silap-silap dengan rumah kamu sekali rentung." Tangan tuanya memulas telinga si anak. Si anak menyeringai kesakitan. "Mak ni, malulah Amy," rungut si anak.
"Ala, mak. Biarlah Amy main kejap. Dia kan baru balik kampung semalam," ujar Ady.
"Ye lah, mak. Lagipun, kalau tak ada Amy... tak best la perlawanan bola sepak ni," Ary mencelah. Dia cuba membela adik bongsunya itu.
"Banyaklah kamu punya bola sepak. Kamu dah lupa ke? Adik kamu ni perempuan, dah besar panjang pun. Kamu ajak dia main bola, terkangkang sana-sini... ish, malulah mak tengok. Sudah, Amy... cepat balik. Tolong mak masak."
Sambil menarik muka masam, Amy melangkah mengikuti Pn. Latifah. "Booo... kena balik tolong mak masak," pihak lawan mula mengejek. Langkah Amy terhenti seketika. Dia menunjukkan sekepal penumbuk kepada mereka. Masing-masing terus terdiam.
"Kamu tu perempuan, Amy. Buatlah cara perempuan. Yang kamu bergaul dengan abang-abang kamu tu kenapa? Mak tak tahulah apa nak jadi dengan kamu ni. Dah besar panjang, tapi masak nasi pun tak reti. Kamu kena ingat. Walau setinggi mana pun seseorang perempuan itu belajar, nanti kalau dah kahwin, akhirnya ake dapur jugak. Ingat Amy, satu-satunya cara nak tambat hati suami adalah melalui masakan si isteri. Macam mana mak nak bagi kamu kahwin kalau memasak satu apa pun kamu tak tau," bebel Pn. Latifah.
"Siapa kata Amy tak pandai masak langsung? Amy pandai apa..."
"Yelah... masak meggi dengan sardin. Tu pun kamu belajar masa pergi camping kan? Laki manalah yang tahan kalau terpaksa telan meggi dan sardin hari-hari?"
"Along, Angah dengan Alang boleh je makan meggi dengan sardin."
"Isk... menjawab je kerjanya. Sudah, tolong mak potong bawang, cili dan halia ni. Kamu jangan nak curi-curi lari pulak. Kalau tak, mak tak bagi duit poket bulan ni."
"Assalamualaikum... Amy, Amy!" laung satu suara di luar rumah. Amy tersenyum.
"Mak... Amy potong bawang kat luar ye." Bekas berisi bawang, cili dan halia dibawa ke sebuah meja di laman rumah.
"Ally, macam tau-tau je aku dalam kesusahan. Nah!" Amy meletakkan bekas tersebut di hadapan Ally dan menyerahkan pisau kepadanya.
"Eeii... kejilah kau ni. Tak habis-habis nak suruh aku. Bagitau mak kau baru tau."
"Bagi taulah kalau berani. Kau tak sayang skuter pink kau tu?" Amy mengangkat kening sambil tersenyum nakal. Dalam keterpaksaan, Ally mengambil pisau tersebut.
"Haha... tau takut."
"Kau ni kan... Kalau perangai macam ni, jangan haraplah ada jantan yang nak sangkut kat kau. Kalau ada yang sangkut pun, mesti jantan tu dah mereng."
"Eleh... ada aku kisah? Kalau tak ada jantan yang sangkut, kau kan ada." Merona merah wajah Ally diusik sedemikian rupa.

"Err... Sue. Dah dekat 2 tahun kita berkenalan. Bila Sue nak bawa Myl jumpa mak dan ayah Sue?" Shamyl akhirnya melontarkan persoalan yang sering menghantui fikirannya. Suhaili terdiam. Dia segera melarikan pandangannya ke arah lain.
"Ke Sue dah ada buah hati kat kampung? Sebab tu Sue susah nak bawak Myl jumpa dia orang?"
"Awak... tolong jangan cakap macam tu boleh tak? Bukan pasal saya dah ada buah hati lah. Cuma... saya masih belum bersedia. Saya perlukan masa."
"Ermm... tak apalah, sayang. Myl akan tunggu walau seribu tahun sekalipun." Tangannya cuba menyentuh jejari gadis yang bertahta di hatinya itu. Suhaili segera mengelak. Shamyl akur dengan pendirian gadis itu. Sepanjang 2 tahun perkenalan, belum pernah Suhaili membenarkan Shamyl menyentuhnya. Ini yang membuatkan Shamyl pasti dengan pilihannya kali ini.
"Err... jom balik. Dah lewat ni." Suhaili bingkas bangun meninggalkan Shamyl terpinga-pinga. Shamyl membuat bayaran di kaunter pembayaran gerai itu, sebelum mengikut langkah Suhaili. Masing-masing hanya membisu di dalam kereta. Hanya irama lagu yang berkumandang di corong radio menemani perjalanan mereka.
"Awak... terima kasih," ucap Suhaili sebelum melangkah keluar dari perut kereta. Belum sempat dia keluar, tangannya dipaut lembut. Gadis itu terpana tatkala matanya bertatapan dengan mata sang arjuna di hadapannya. Dia terdiam saat bibir hangat lelaki itu menyentuh dahinya, lama.
"Saya cintakan awak." Dunia Suhaili bergegar saat itu. Segera dia melangkah meninggalkan Shamyl. Air matanya merembes keluar. ‘Ya Allah, perasaan apakah ini?’

Amy tersengih tatkala kelibat Ally muncul di muka pintu.
"Ada gosip baru ke, nyah? Kelam kabut kau suruh aku balik semalam. Kau tau tak aku banyak assignment kat U tu."
"Ala... aku pun banyak assignment jugak. Tapi ni ada emergency. Tu yang terpaksa suruh kau balik kampung."
"Emergency? Siapa mati, nyah? Jangan kata Tom Cruise kesayangan aku tu. Oh, tidak... dia terlalu hot untuk mati."
"Isk... apa kau merepek ni, Ally? Tak ada siapa yang matilah. Aku cuma nak minta pertolongan kau je."
"Owh... ingatkan apalah tadi. Pertolongan? Kau nak aku tolong apa, nyah?"
"Tolong ajar aku... masak!"
"Hah??? Nyah, penat je aku balik jauh-jauh. Setakat nak belajar masak, mak kau kan ada."
"Ala... mak aku tak bestla. Suka bebel. Aku nak belajar masak daripada kau."
"Kejap, kejap, kejap. Apa mimpi kau nak belajar masak ni? Hah... jangan-jangan, kau dah ada boyfriend tak?" Amy tersenyum mendengar usikan teman baiknya itu.
"Lebih teruk, nyah. Keluarga dia nak datang merisik minggu depan," ujar Amy.
"Hah? Ni masalah besar ni. Ya ampun, nyah. Kenapalah kau tak cakap awal-awal. Kau tu, jangan kata masak. Buat air pun tak lepas. Budak macam kau ni, kalau Chef Wan yang ajar pun belum tentu pandai tau. Dah, dah, dah. Kita siap-siap sekarang."
"Nak pergi mana, Ally?"
"Pergi kedailah. Kalau nak belajar masak, kenalah ada bahan-bahannya."
"Err... tapi, aku tak bawak duitlah. Ni pun ada RM1 je dalam poket. Upah Along aku suruh carikan kutu tadi."
"Isk... jangan risau, okey. Kau guna duit aku dulu. Nanti dah dapat wang hantaran kahwin, aku minta ganti 2 kali ganda."
"Huh, kekwat!"
Mujur Pn. Latifah dan Haji Zakaria masih belum pulang dari bandar. Masa yang ada ini dimanfaatkan oleh Amy dan Ally untuk memulakan operasi mereka. Hampir 3 jam berada di dapur, mereka berjaya menyediakan beberapa hidangan untuk makan tengah hari.
"Ni siapa yang masak?" soal Haji Zakaria sewaktu muncul di ruang dapur.
"Alah abah ni... dah Amy dan Ally je kat dapur dari tadi. Takkanlah abah tak boleh agak siapa yang masak," perli Azy.
"Ehem, ehem. Jangan nak perli Amy tau, Lang. Ini semua, Amy yang masak tau."
"Huh... yelah tu," sampuk Ady, diikuti pula oleh Ary.
"Makan kat sini, Ally," pelawa Pn. Latifah. Ally mengangguk. Dia segera membantu Pn. Latifah membentangkan tikar dan menurunkan hidangan ke bawah. Masing-masing mengambil tempat.
"Amy!" jerkah Haji Zakaria. "Duduk tu cubalah sopan sikit. Tengok si Ally tu."
Masing-masing memandang ke arah Ally yang sedang duduk bersimpuh di atas tikar. Ally menjeling ke arah Amy, mengisyaratkan agar Amy duduk sepertinya. Amy akur.
"Amy... abah belum baca doa lagi, kamu dah makan ye?" Sekali lagi, Ally menjeling ke arah Amy. Mengisyaratkan agar gadis itu menadah tangan sepertinya.

"Manis anak cik Tipah dan abang Haji tu. Patutlah anak saya ni angau dibuatnya. Err... siapa nama sebenar si Sue tu?" soal Dato Karim kepada bakal besannya itu.
"Amy Suhaili, Dato, Datin. Dia anak bongsu. Dialah satu-satunya anak perempuan dalam keluarga ni," balas Haji Zakaria.
"Tak payahlah panggil Dato Datin lagi. Panggil Karim dengan Hasnah sudah. Kan tak lama lagi kita nak berbesan." Meledak ketawa mereka di ruang tamu. Sementara itu, keadaan agak kelam-kabut di dapur.
"Amy... bila nak hantar air tu ke depan?" soal Ally yang ketika itu sedang mengacau gulai.
"Alamak, aku lupa nak letak gulalah." Kelam kabut gadis itu menyelongkar satu persatu kabinet dapur, mencari letaknya bekas gula yang selama ini tidak diendahkannya. Matanya tertancap pada bekas kecil berisi hablur putih di rak bersebelahan dengan tempat memasak. Amy segera mencapainya. Belum sempat hablur itu mencecah permukaan air sirap buatannya, satu cubitan singgah di lengan.
"Kau nak bagi dia orang mati minum air garam ke?"
Ally menggeleng-gelengkan kepala. Tangannya pantas mencapai beg sandang dan mengeluarkan sesuatu.
"Aku dah agak benda ni akan terjadi. So, aku dah bawak gula daripada rumah." Ally segera memasukkan beberapa sudu gula ke dalam bancuhan air sirap sebelum mengacaunya.
"Dah... bawak ke depan. Tapi ingat, jalan tu hati-hati. Karang tersimbah air kat muka orang tua tu, habis kau kena reject."
Amy muncul di ruang tamu sambil meletakkan dulang berisi air. Sesekali matanya menjeling ke arah Ady dan Ary yang sedari tadi tersenyum-senyum nakal ke arahnya. Dia menjeling tajam dan mengisyaratkan mereka supaya meneruskan lakonan. Mujur Shamyl tidak mengesyaki apa-apa.
"Lemah lembut dan pandai memasak konon," perli Azy sewaktu mereka berselisih di tangga menuju ke dapur. "Diamlah!" Amy sempat menyiku abang ketiganya itu sebelum menghilang di dapur.
"Ok... semuanya dah settle. Aku dah hidang lauk-pauk tu. Tinggal nak tunggu dia orang turun makan je. Aku terpaksa balik dululah, ada hal kat rumah. Lepas ni, pandai-pandailah kau handle."
"Ally, terima kasih. Kau dah banyak tolong aku."
"No hal... lagi satu, please. Jangan sendawa lepas makan. Tolong sangat-sangat."
‘Okey, okey. Muah-muah, I love you nyah."

Setahun berlalu. Berkat tunjuk ajar daripada sahabat baiknya, Amy kini menjadi seorang gadis kampung sejati. Kepakarannya dalam memasak tidak dapat disangkal lagi. Penampilannya di kampung juga telah berubah. Tiada lagi imej gadis tomboi yang bergelumang lumpur di atas padang bola sepak. Ally benar-benar mahu sahabat baiknya itu menemui kebahagiaannya.
"Apa yang kamu bertiga tercegat kat sini ni? Tak nampak ke orang ramai buat kerja tu? Sudah, bangun cepat. Tolong Wak Jali tu potong daging." Haji Zakaria memberikan arahan kepada ketiga-tiga anak terunanya itu.
"Sampai hati Amy kahwin tak tunggu kita. Along dah 28 tahun, tak ada siapa nak ngorat Along. Sedih tau." Ady mengomel sambil tangannya pantas menghiris daging lembu.
"Salah Along jugak. Yang Along kacau si Milah anak Lebai Abas tu kenapa? Milah tu cinta pertama saya tau. Tengok, last-last dia kahwin dengan Mamat keding tu," balas Ary.
"Agak-agak, Shamyl tu ada adik-beradik perempuan tak?" soal Azy.
Sementara itu, di tingkat atas rumah usang itu...
"Auww... cantiknya kau, Amy. Macam artis. Ni yang buat aku nak kahwin jugak ni," puji Ally, usai menata wajah raja sehari itu.
"Kau bila nak kahwin, Ally? Takkan tak ada yang berkenan di hati kot?"
"Hmm... kalau ada pun, belum tentu dia orang berkenan dengan aku."
"Jangan cakap macam tu. Jodoh di tangan tuhan. Kita kena berusaha."
"Eei... nyah. Boleh tak kau jangan membebel macam mak nenek? Nanti cair bedak 5 inci kau tu."
Amy Suhaili tersenyum melihat gelagat lelaki di hadapannya. Entah mengapa, rasa sayu menyelubungi hatinya. Selepas ini, mereka mungkin tidak dapat bersama seperti dahulu lagi. Sementelaah Shamyl menghalangnya daripada berkawan rapat dengan Ally.
"Myl tak suka Sue berkawan dengan lelaki lembut tu. Nanti berjangkit kat bakal anak-anak kita pulak."
"Awak... Ally tu kawan baik saya sejak kecil lagi tau. Saya tak akan dapat kawan lain sebaik dia."
"Tapi... Myl kan ada. Myl akan jadi kawan baik Sue sampai bila-bila."
Amy Suhaili mengeluh. Pintu bilik terkuak. Pn. Latifah memaklumkan bahawa rombongan lelaki telah pun sampai. Amy menggenggam erat tangan Ally. Perasaan lelaki itu berderau buat pertama kalinya. Sebentar lagi, gadis itu akan menjadi milik orang lain. Ally menatap wajah Amy yang sedang tertunduk itu. ‘Aku cintakan kau, Amy.’
"Assalamualaikum." Seorang lelaki berpakaian baju Melayu serba putih melangkah masuk ke kamar pengantin. Ally bingkas bangun bagi memberi ruang kepada upacara membatalkan air sembahyang. Air mata Amy menitis saat itu. Ally segera mencapai tisu untuk mengesatnya. Namun, lelaki bernama Shamyl itu terlebih dahulu berbuat demikian. Ally terkesima.
"Mak Jah, kirim salam pada Ally ye. Lepas hari persandingan Amy, Ally terus menghilang. Mungkin lama lagi Amy nak pulang ke Malaysia. Suruh Ally jaga diri baik-baik ye."
Amy bersalaman dengan ibu Ally buat kali terakhir. Sebentar lagi, dia akan bertolak ke Jepun bersama dengan Shamyl. Amy akan melanjutkan pelajaran ke peringkat Masters, manakala Shamyl akan bekerja selama beberapa tahun di sana.
"Bye Along, Angah, Alang. Jaga diri elok-elok. Jangan gatal-gatal." Amy memeluk erat tubuh ketiga-tiga abang kandungnya itu.
"Mak, abah... Amy pergi dulu ya." Pipi tua ibu bapanya menjadi sasaran bibir Amy. Shamyl memberi isyarat bahawa sudah sampai masanya untuk mereka berangkat. Di balai perlepasan, sekali lagi Amy menoleh ke belakang, tercari-cari sesuatu. Namun dia hampa.
"Amy!!!" jerit satu suara. Nafasnya tercungap-cungap. Kesesakan lalu-lintas menghalang kelancaran perjalannya untuk sampai ke KLIA. Kini, dia hanya melihat kelibat ibunya dan ahli keluarga Amy di celahan ribuan manusia yang memenuhi ruang di KLIA itu.
"Kau lambat, Ally. Amy dah berangkat."
Dia terpaku di situ. ‘Sampai hati kau tak tunggu aku.’

Dia lena di dalam teksi yang dinaikinya. Perjalanan berjam-jam yang terpaksa ditempuh benar-benar meletihkannya. Selepas 5 tahun, akhirnya gadis itu pulang ke negara asal. Bertemankan anak kecil di ribaan. Rumah tangganya berantakan sejak 3 tahun yang lalu, gara-gara sikap sang suami yang mula kembali ke perangai asal. Arak dan judi sudah menjadi santapan harian. Shamyl menceraikannya saat Amy sedang berbadan dua ketika itu. Selama 2 tahun, Amy cuba mencari kekuatan untuk kembali semula ke pangkuan keluarga. Dan hari ini, dia berjaya melakukannya.
‘Assalamualaikum..."
Semua mata tertumpu pada wanita yang sedang berdiri di laman rumah sambil mendukung anak kecil. "Amy!!!" Pn. Latifah menjerit lalu menerpa ke arah anaknya itu. Amy tersenyum. Namun, dia tidak dapat menyembunyikan kesedihan yang terpendam sekian lama. Air matanya tertumpah lagi.
"Sabarlah, Amy. Mungkin dah bukan jodoh kamu,’ pujuk Pn. Latifah saat melihat Amy menangis ketika mendodoikan Ayu Batrisya. Amy tersenyum, sekadar memujuk hati nan lara.
"Ally apa khabar, mak?" Pn. Latifah tersenyum. "Besok dia balik sini."

Sebuah perodua Myvi memasuki kawasan laman rumah.
"Mak, ada orang datang," jerit Amy yang ketika itu sedang bermain-main dengan anak kecilnya.
"Assalamualaikum..."
"Waaalaikumsalam. Jemputlah masuk. Keluarga saya ada di dalam. Sebentar ya, saya panggilkan."
Pemuda itu membuka kaca mata hitamnya. Dia mengerutkan dahi seakan tidak percaya dengan apa yang sedang dilihatnya ketika ini. Gadis manis berambut panjang mengurai. Amy kehairanan. Sedari tadi, pemuda itu asyik menatap wajahnya.
"Amy... kau ke tu?" soal Ally.
"Err... kau... Ally?" Amy hampir pengsan. Mujur Ally sempat memaut tubuhnya. Amy seakan tidak percaya dengan apa yang sedang dilihatnya. Seorang lelaki berbadan sasa mendakap kemas tubuhnya. "Yup... Ally in da house."

"Apa yang kamu bertiga tercegat kat sini ni? Adik kamu dari pagi tadi dah bersiap, kejap lagi akad nikah nak bermula. Sudah, naik atas mandi dan tukar baju. Pukul 10.00 pagi nanti dah kena bergerak ke masjid."
Ady, Ary dan Azy saling berpandangan. "Abah ni tak sporting betullah," bisik Azy. Serentak, mereka bertiga bangun dan naik ke atas rumah.
Majlis akad nikah berlangsung dengan sempurna. Dengan sekali lafaz, si gadis sah menjadi milik si teruna. Kini, tibalah upacara membatalkan air sembahyang. Pengantin perempuan telah sedia duduk di pelamin kecil yang dibuat khas di sudut masjid.
"Amboi... ni bini Angah daa. Bini Along yang itu ha." Kelam kabut Ary menarik tangan kembarnya itu yang cuba bersalaman dengan isterinya. Ady terpinga-pinga.
"Ni yang payah kalau lelaki kembar kahwin dengan perempuan kembar. Seiras pulak tu. Jangan kata Along, bini kita pun tak boleh cam mana satu laki dia orang. Hehe... sorry ye Liza. Nasib baik tak sempat salam tadi." Ady tersengih sambil melangkah mendapatkan isterinya, Lisa yang duduk tidak jauh dari Liza.
"Dah dating hari-hari pun masih tak dapat cam saya?" bisik Lisa, perlahan. Tangannya pantas mencuit lengan suami yang baru dinikahinya itu. "Adeh, sakitla."
"Nasib baik kita bukan anak kembar. Kalau tidak, pening kita nanti," ujar Azy kepada isterinya, Nurain. Upacara membatalkan air sembahyang 3 beradik itu selesai. Kini, tiba giliran Amy dan pasangannya.
"Agak-agak, Icha ada harapan tak nak dapat adik kembar?" bisik Ally ke telinga isterinya. Amy tersipu-sipu malu. Siapa sangka, rakan baiknya yang ditemui semula setahun yang lalu kini sah menjadi suaminya. Sepeninggalan Amy ke Jepun, Ally telah berjaya mengubah identiti daripada seorang lelaki lembut kepada seorang lelaki sejati.
"Saya cintakan awak, Amy Suhaili," ujar Ally usai bibirnya menyentuh dahi Amy.
"Saya cintakan awak jugak, Ally Suhaimi," balas Amy.
Majlis persandingan empat beradik itu diadakan secara besar-besaran di Dewan Orang Ramai Kampung Kenanga. Melihat padang bola yang terbentang di hadapan dewan itu, Ady tiba-tiba teringatkan sesuatu.
"Ingat tak janji kita masa kecil-kecil dulu? Kita berempat janji nak naik pelamin sama-sama. Sekarang, impian kita dah tertunai," ujar Ady kepada Ary, Azy dan Amy. Masing-masing tersenyum di sisi pasangan masing-masing.
"Papa!" Kesemua mereka terdiam. Tumpuan kini diberikan kepada anak kecil yang sedang bertatih di hadapan mereka.
"Apa sayang?" soal Amy kepada anaknya, Ayu Batrisya.
"Papa!" ujar anak kecil itu sambil menunjuk ke arah Ally lalu tertawa riang. Amy menarik muka masam. "Icha tak pernah panggil saya apa-apa. Alih-alih, awak yang dapat dulu. Bencilah!" rajuk Amy. Masing-masing ketawa melihat karenah Amy.
posted by Penulisan2u @ 6:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
37 Comments:
  • At 21/8/09 10:21 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...tp nape syml mcm tu...apepun tahniah penulis...citer yg lain dr yg lain

     

  • At 21/8/09 11:51 PG, Blogger Hana Norisa said…

    hmmmmmmm.......poning kepala dibuatnya...nama sume nk hampir sama....otak harus bekerja kuat utk bezakn nama yg hmpir serupa...tp overall..penceritaan dn gaya bahasa okay lah...tp btul gak kata tanpa nama kat atas..npe syamil jd gitu? hehehehe...~peace~

     

  • At 21/8/09 2:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    a'ahlaa...pening sikit dgn name2 yg hampir serupe tu..

     

  • At 21/8/09 2:23 PTG, Blogger ~Faniza~ said…

    best....
    skali ag 5 star...
    tp sket pening dgn nama yg hmpr sama

     

  • At 21/8/09 5:14 PTG, Anonymous yanna nabil said…

    nice story...

     

  • At 22/8/09 3:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    rase cam miss satu part la..
    cam tergatung.. ape jadik kat syamyl tu?
    dan kalo boleh elakkan name yg hampir same sbb bole memeningkan kpale otak...
    ok, keep it up!

    ~~PapaTul~~

     

  • At 22/8/09 3:19 PTG, Blogger MiSs AnDrOpHoBiA said…

    Salam... terima kasih atas segala komen yg diberi
    Maaf krn me'mening'kn kpala smua yg mbaca krn pgunaan nama2 tsebut mpunyai sbb yg tsendiri
    Sila komen cerpen2 sy sblm ini... Intiha Kehidupan dan Hati Buat Cikgu
    Slmt mnjalani ibadah puasa buat smua pmbaca :)

     

  • At 23/8/09 1:07 PG, Anonymous eiya0505 said…

    nice story...
    truk la shamyl 2..
    npe la die wt cm 2 kt amy...
    good job writer...

     

  • At 24/8/09 11:37 PG, Anonymous aNJe said…

    igtkan shamyl watak utama rupanya ally daaa
    hehehee
    best cite nih
    congrats to writer

     

  • At 24/8/09 1:32 PTG, Blogger Decorater said…

    bny sgt name..tak sempat nak hafal...hehe,tp jalan cite besh

     

  • At 24/8/09 4:20 PTG, Anonymous ann93scorp@yahoo.com said…

    story yang best..
    tp agak berbelit..
    anyway,best of luck!!

     

  • At 25/8/09 10:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah gak, menarik, p start cte ni mmg pening nk fhm sape nme2 yg lbh kurang je 2... bykkn perenggn lah, poning lah....

     

  • At 25/8/09 1:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    besh...hepi ending! =)

     

  • At 25/8/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah..bestnya cerita ni...

     

  • At 25/8/09 4:41 PTG, Anonymous aimi said…

    yeah,,,best..best..best...

     

  • At 25/8/09 9:35 PTG, Blogger ziela said…

    best mmg la best..
    thumbs up..
    cume mcm yg pembaca lain komen, nama tu byk sgt n lbh kurang sama.. ady, ary, azy, ally, amy..
    ramai sgt..
    huhu..
    tp, best shiok!

     

  • At 26/8/09 12:32 PTG, Anonymous ara said…

    em..mmg bez..
    keep it up writer..

     

  • At 26/8/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i love this story.....seronoknyer sampai tersenyum sorang-sorang....harap penulis teruskan usaha....

     

  • At 27/8/09 11:11 PG, Blogger apLe dE gadiZ said…

    knape dgn syamil tuh smpai cerai2... alarh nk tau part tuh boleh la rase gempak sket..nieh cm tergantung rase cm.. hhuhu
    pape best lorh ..

     

  • At 27/8/09 11:30 PG, Anonymous kelam said…

    gaya penceritaan yang bagus..
    tapi kenapa watak shamyl tergantung..
    kalau boleh sambungkan lagi cerita ni jd part2..
    mesti lagi menarik..
    semoga berjaya..
    amin..
    selamat berpuasa..

     

  • At 27/8/09 5:11 PTG, Blogger rOzEz said…

    best gak

     

  • At 28/8/09 2:55 PG, Anonymous bunga pujaan mekar mewangi said…

    nana....ko terperap kt umah tu. banyak je idea ko ye..huhu. tahniah kerana cerpen kamu telah disiarkan. aku akan menuruti jejakmu. aminnnnn.

     

  • At 28/8/09 1:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hahaha..
    memang power punya story daa..
    giler kawen dengan kembar jugak!!
    hehehe..
    cha yoo!!!!!!!!!

     

  • At 31/8/09 1:23 PTG, Anonymous syu90 said…

    boleh la...
    amy 2 kejap jer bleh suka kat ally plak...
    huhu....
    papepon...thniah!!!!!!!!!
    truskn lg bkarya...

     

  • At 1/9/09 2:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    anyway for me citer ni teramat amatlh kelakar...sebab juz mimpi walaubgaimana pun bleh dbuat hburan...buat cerpen yg lebh best ag ekkkk....hehehehehe....

     

  • At 1/9/09 5:12 PTG, Anonymous pricess said…

    best nyer..haahaa...5 star lah..
    memang tak bajet pun citer jd mcm nie..
    haahaa...

     

  • At 2/9/09 6:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best llah.. tapi sama cam orang atas.. nape sampai leh cerai.. tengok syamil tu cam baik jew...
    best!!

     

  • At 14/9/09 11:53 PG, Blogger nhidayah said…

    best gak...jln cite y mnrik.congrate writer.

     

  • At 14/9/09 5:56 PTG, Blogger miz wutever said…

    nama dorang na dkt sama n agak memeningkan kepala r...cite agak tergantung r

     

  • At 14/9/09 8:43 PTG, Blogger ~kiE~ said…

    ha ha ha..
    x kesa la pasal name sumer tuh..
    yg penting..
    mesej yg penulis nk sampaikn tu..
    dpt..
    besh!!

     

  • At 17/9/09 3:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    TAHNIAH!!
    sbuah crite yg menarik..
    smpati kat amy..
    ingtkan syamil lah hero tu..
    btw,GUD LUCK N KEEP IT UP!!

     

  • At 25/9/09 2:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mcm plik jer tetibe shamyl tu brubh..
    sblm tu nmpk bek jer..
    biar btol..

     

  • At 26/9/09 10:07 PG, Anonymous Maryam Kamal said…

    Salam~

    =D

    So sweet!
    Cute jek cerita ni..

    Ada yg kata berbelit, xpercaya Shamyl berubah la..
    And whatsoever..

    Tapi tu sebenarnya hanyalah perisa yg ditambah utk melazatkan cerita..

    Nak dijadikan cerita...
    Maka kenalah ada elemen2 surprise & confusing sket..
    Kan penulis?

    =D

    Well done!

    Wallahu'alam.

     

  • At 2/2/10 10:50 PTG, Anonymous guccie liena76 said…

    good job cite yg menarik....setuju pengunaan nama yg serupa sedikit mengelirukan

     

  • At 12/3/10 4:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...p pe kes ngan dak bandar 2????

     

  • At 26/11/10 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    keliru sikit...name bnyk sgt yg same..kukuku..btw nice story

     

  • At 17/1/11 1:58 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni..good job for writer.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group