BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Ogos 21, 2009
Cerpen : Apakah mungkin...aku, kau dan dia?
Nama Pena : Hana Norisa

Perkahwinan antara aku dan Irfan akan berlangsung dalam masa dua minggu lagi. Aku berasa gugup bila memikirkan hal itu. Bersediakah aku untuk menjadi seorang isteri? Bersediakah aku untuk menjadi seorang ibu kepada anak-anak Irfan? Kad perkahwinan berwarna hijau yang terletak di atas meja bulat itu aku tenung. Lantas fikiran aku tertumpu pada Irfan.

Aku segera mencapai telefon bimbit aku yang terletak berhampiran kad itu. Aku mendail nombor telefon Irfan. Kalau boleh, aku ingin Irfan tahu perasaan aku yang gugup itu kesekian kalinya. Aku merasakan Irfan harus tahu apa yang aku rasakan ini.

"Assalamualaikum," aku mengucapkan salam setelah talian di sebelah sana disambungkan.

"Waalaikumsalam," jawab suara di talian sebelah. Suasana menjadi sepi seketika. Aku tidak tahu bagaimana mahu memulakan kata-kata.

"Iera, ada masalah ke?" soal Irfan, ada nada kegusaran di suarnya.

"Mmmmm.... tak de lah. Saje je call. Rindu nak dengar suara Irfan," aku berbohong. Aku khuatir kalau-kalau Irfan marah dengan persoalan aku. Ake pernah bertanyakan soalan ini padanya dulu, masakan aku bertanyakan soalan yang sama.

"Mmmm, rindu rupanya," suara garau itu benar-benar mengegarkan jiwa aku. Entah kenapa setiap kali mendengar suaranya pasti jantung ku berdegup dengan sangat kencang. Masih teringat lagi aku pada pertemuan pertama ku dengannya.

********

Buku-buku rujukan yang berterabur di atas meja itu aku kemas. Berserabut rasanya otak ini melihat buku-buku yang bergelimpangan. Sudahlah otak aku berserabut dengan assignment Kimia, di tambah pulak dengan keserabutan buku-buku di atas meja itu.

"Hai," tegur satu suara. Aku mendongak memandang orang yang memanggil aku.

"Yupe," aku membalas. ’Mamat ni apa lah pulak’

"Ada yang boleh saya bantu?" aku menghulurkan bantuan.

"Boleh saya duduk di sini?" pinta lelaki itu. Aku memandang ke setiap pelosok perpustakaan. ’Patutlah mamat ni nak duk sini. Rupanya sini je yang kosong’.

Maklumlah, ini kan study week, patutlah perpustakaan penuh dengan student. Aku mengangguk membenarkan dia duduk di situ. Aku meneruskan pembacaan ku seperti biasa.

Tanganku ligat mencatit setiap nota-nota penting untuk dimasukkan ke dalam assignment ku nanti.

Entah kenapa, tiba-tiba aku dapat merasakan sepasang mata di hadapan aku sedang asyik memerhatikan aku. Aku menjadi tidak keruan. Aku berpura-pura menutup bukuku dan mencapai buku yang lain dengan tujuan untuk melihat adakah benar mamat dihadapanku itu sedang memerhatikanku.

Ternyata sangkaan aku tidak meleset. Disaat aku mencapai buku yang lain, aku lihat dia cepat-cepat melarikan pandangannya untuk menatap buku rujukan dihadapannya. Aku tergelak kecil.

Aku mengerling jam di pergelangan tanganku. Jam menunjukkan pukul 2 petang. Aku bergegas menyusun semula buku-buku yang aku guna. Pasti Syazee sudah menunggu aku di kafe.

Kami telah bercadang untuk menyiapkan assinmnet Kimia itu bersama-sama. Aku mencari maklumat di perpustakaan dan Syazee mencari maklumat di kafe menggunakan wi-fi.

Kalau diikutkan, aku tidak mahu bergerak ke kafe. Aku malas nak menapak ke sana. Aku lebih selesa berada di dalam perpustakaan ini. Suasananya yang sunyi dan pemandangannya yang menenangkan jiwa. Arghhhh...geramnya aku....nak tak nak aku harus merajinkan diri demi menyiapkan assignment aku.

*******

"Kau dari mana? Lambat kau sampai?" tegur Syazee.

"Sorry lah. Tadi aku ada masalah sikit. Ramai sangat yang pinjam buku," aku berterus-terang.

"Aku tak kisah pun tapi aku cuma pelik je tadi..tak pernah-pernah kau datang lambat dari aku,"

Aku memang tak suka datang lambat. Selalunya, kalau boleh aku mahu aku yang sentiasa datang awal. Kata kak Long, biar kita tunggu orang, jangan sampai orang tunggu kita.

Aku meletakkan buku yang aku pinjam tadi di atas meja di kafe itu. Tudung aku yang senget-benget ditiup dek angin aku betulkan.

"Nah, yang ni notes yang aku dah kutip sikit-sikit dari buku-buku ni," aku menyerahkan buku catatan aku kepada Syazee. Tersengih-sengih Syazee mengambil nota aku.

"Kau nak dengar cerita tak?" soal Syazee. Aku tidak mengendahkan soalannya.

"Wei, dengar lah. Aku nak cerite ni?" Syazee beriya-iya suruh aku mendengar ceritanya.

"Apa dia?" soal aku, acuh tak acuh.

“Kau nak tahu tak…aku dengar course kita ni ada budak baru," Syazee mula bercerita.

Ni aku tahu sangat mesti budak baru tu lelaki. Kalau tak, pasti Syazee tidak akan beriya-iya bercerita. ’Syazee...syazee...’aku menggelengkan kepala.

"Budak tu dengar cerita baru balik dari U.S. Datang kat sini sambung belajar kat sini sebab parent dia suruh," semangat Syazee bercerita.

Aku hanya menggaguk, tanda faham. ’Well, sebenarnya aku tak dengar pun apa yang Syazee tu cakap. Yang aku dengar budak tu belajar kat U.S sebelum ni.’

U.S? Teringat aku pada Kak Long. Dah lama Kak Long berada di bumi Inggeris itu. Aku teringin sangat nak menatap wajah Kak Long.

********

Aku bergegas ke pejabat Prof Arif untuk menghantar assingment Kimia yang telah aku dan Syazee siapkan semalam. Mujurlah aku sempat tiba di pejabatnya. Kalau tidak pasti aku akan dikenakan markah penalti untuk assignment tersebut. Prof Amir baru sahaja hendak keluar dari pejabat pada tika itu

"Nasib baik awak sempat datang. Kalau tak dah kena penalti awak ni?" tegur Prof Amir. Aku meletakkan assingment itu dia atas meja Pro Amir. Prof Amir kelihatannya sedang mencari sesuatu.

Kesempatan itu aku ambil untuk meng’usha’ bilik pensyarah muda itu. Sungguh, bilik kelihatannya sangat berbeza dengan bilik pensyarah lain. Suasananya sungguh nyaman. Wangian ’Lavendar’ yang menjadi kegemaranku kuhidu sedalamnya.

Mata aku tertancap pada sekeping foto yang telah terbingkai dalam sebuah bingkai kayu. Aku seperti pernah melihat lelaki disamping Prof. Amir tetapi aku tidak ingat dimana. Ingin aku bertanyakan pada Prof Amir tetapi bimbang dikatakan penyibuk. Akhirnya, aku bukukan sahaja soalan itu.

"Hmmm, jauh mata awak berlari," tegur Prof Amir. Aku terkejut mendengar tegurannya. Aku dapat rasakan mukaku mulai memerah mendengar teguran itu. Pasti dia telah melihat perilaku aku tadi. Aku mengigit bibirku.

*******

Syazee ligat berkenalan dengan pelajar baru itu. Macam-macam dibualkannya. Aku malas untuk menyibukkan diriku dengan hal-hal seperti itu lalu aku mengambil keputusan untuk membaca serba sedikit mengenai pembelajaran hari ini.

"Hai, nama saya Irfan Hisyam," lelaki itu menghulurkan tangannya untuk berjabat denganku.

Suara itu menarik perhatianku. Aku mendongakkan kepalaku menghadap lelaki itu. Aku memandangnya dari bawah ke atas dan sebaliknya. Aku tertanya-tanya adakah makhluk dihadapannya ini buta? Tak nampakkah aku bertudung? Sudah jelas dan terang aku tidak akan sama sekali menyambut huluran salamnya. Aku tidak mengendahkannya. Aku meneruskan pembacaanku.

"Dia memang macam tu," rengek Syazee. Entah dalam banyak-banyak kawan aku di kolej ini, mengapa mesti dia yang kawan. Aku mengerling ke arah Syazee. Aku nampak Syazee menjelirkan lidahnya ke arah aku.

"Maaf," pohonnya lembut. Mungkin dia sedarkan silapnya. Dia menarik semula tangannya.

"Iera tu memang macam tu. Skema," ujar Syazee. Lelaki yang bernama Irfan tadi hanya mendiamkan diri.

"Fazliana Shafira," panggil seseorang dari arah depan. Aku memandang Victoria setelah mendapati dia yang memanggil aku.

"Mr. Vir, nak jumpa awak sekarang," Victoria menyampaikan pesanan.

Aku tanpa berlengah segera mecapai beg dan buku ku lalu keluar berjumpa dengan Mr. Vir guru kelas biola ku.Entah apa lagi lah yang cikgu ni mahu. ’ Terpaksa lah aku tuang kelas ni’

*******

Syazee menyerahkan nota kelas Kimia tadi kepada aku. Mujurlah, Syazee ini memahami aku. Mungkin sebab itu kot aku suka berkawannya. Sikapnya yang memahami.

Aku mengambil tempat duduk disebelahnya dan segera mengeluarkan pensel box aku lalu menyalin semua nota yang tercatit di dalam buku nota Syazee. Tanpa mempedulikan siapa-siapa.

Pandangan aku beralih setelah mendengar orang berdehem.

’Lah mamat ni. Dia nak apa pula ni’ gerutu aku dalam hati.

"Awak nak apa?" soal ku kasar. Aku cukup tak suka orang mengganggu kelancaran semua perkara yang aku dah rancang.

"Kenapa saya tengok awak macam tak suka kat saya?" soalnya tiba-tiba.

Aku tiba-tiba merasakan seolah-olah seketul batu telah pun jatuh ke atas kepala aku. Mana taknya…..punya straight soalan dia tanya…. Mahu tergagau aku nak cari jawapan…kenapa aku tak suka dia?...ye ke....aku tak sangka pulak dia fikir macam tu...

"Hello, awak tak jawab lagi soalan saya ni," Irfan memetik-metik jarinya di muka aku.

Mendengarkan tegurannya, aku tersedar dari lamunan aku. Aku menatap wajahnya dengan pandangan yang kosong. Atau lebih tepat, aku mencari-cari sebab kenapa aku tak suka pada dia.....tapi macam tak de....hmmm....confuse aku ni...

Gelengan aku menyebabkan senyuman terukir di bibir Irfan. Entah kenapa, aku suka melihat senyumannya. Aku turut tersenyum.

"Awak nak tahu tak, awak nampak manis sangat kalau awak senyum," aku terpempam mendengarkan kata-kata ku. Tak pernah ada orang yang puji aku seperti Irfan. Gelabah aku dibuatnya.

Irfan ketawa kecil melihat keletahku. Mana tidaknya, dengan hanya mendengarkan pujian sekecil itu, sudah kalut dibuatnya. Pensel yang tadinya berada di tanganku, telah pun melanting entah ke mana.

"Nampak gayanya, saya maca orang pertama yang puji awak maca tu ya?" soalnya. ’Ya Allah, apa yang aku dah buat ni’ aku mengutuk diriku kerana tidak bijak meejaga reaksiku sendiri. Aku tertunduk memandang nota di hadapanku. Tak berani menetang pandangan Irfan.

"Saya suka kawan dengan awak," Irfan meneruskan kata-katanya. "Sebab saya rasa awak tak hipokrit," sambung Irfan lagi.

’Hipokrit, apa yang dia tahu dengan hipokrit’ gerutu aku dalam hati.

"Sebab semua apa yang awak rasa dan fikir akan terpamer kat muka awak,"

Aku memandang ke mukanya mendengarkan ayat itu. ’Betul ke aku macam tu? Tak tahu pun’

"Kalau boleh saya nak kenal dengan awak," Irfan meminta kebenaran. Aku memandangnya kosong. ’Biar betul mamat ni’

"Orang tua-tua kata kalau diam tandanya setuju. Jadi, saya anggap awak setuju lah ya," ujarnya kemudian dia bangkit dari duduknya.

"Nama saya Irfan Hisyam. Selamat berkenalan,"

"Fazliana Syafira. Selamat berkenalan" laju meluncur kata-kata itu dari mulutku. Dahiku berkerut mendengarkan kata-kataku sendiri.

Sekali lagi Irfan ketawa kecil. "Awak ni comel lah," Irfan mencubit pipiku. Aku menggosok-gosok pipiku yang sakit. Aku mengetap bibirku. Aku melihat sekelilingku. Mujur tiada yang nampak. Eh, mana Syazee?

"Aku baru bagi green light nak kawan...dah mamat ni main pegang-pegang.....tak boleh jadi ni, ambik kau," Irfan mengerang kesakitan tatkala aku menyepak kakinya.

"Ni balasan awak sebab sesuka hati je nak cubit orang," ujatku geram ke arah Irfan. Aku mencapai buku-buku yang ada di atas meja lalu beredar dari situ. Meninggalkan Irfan terpinga-pinga di situ.

********

"Kenapa kau buat Irfan tu macam tu?" soal Syazee tiba-tiba. Aku menoleh ke arahnya. Syazee sedang khusyuk mengunyah bebola ayamnya yang baru kami eli dikedai Pak Mat.

"Buat macam mana?" aku mencari kepastian. Takkan lah Syazee nampak apa yang berlaku di kafe tadi.

"Tak baik tau," tegur Syazee. Aku berlari mencari tempat duduk setelah terpandangkan tempat kosong di taman itu.

"Apa yang tak baik?"

"Ye lah. Dia tu ikhlas tau nak kawan dengan kau,"

"Maksud kau?"

"Yelah. Mana taknya, dia tu usha kau je sepanjang kelas.," aku pelik betul dengan minah sekor ni.

"Oh, maknanya dia usha aku. Kau pulak usha dia?" aku cuba berseloroh. Ketawa ku kendur bila melihat wajah Syazee yang serius. “Kau suka dia ke?" aku meminta kepastian.

“Itu tak penting pun. Yang penting dia suka kau," ujarya, lemah.

Aku terkesima. Mana mungkin Irfan menyukai aku. Aku ni Cuma manusia biasa yang tidak punya apa-apa. Nak kata cantik tu, boleh lah ( perasan lah pulak) tapi tak lah sampai cantik macam Siti Nurhaliza.

********

Irfan membawa aku bersiar-siar di Tasek Titiwangsa. Terhibur rasanya apabila melihat keletah anak-anak kecil yang sedang asyik bermain di situ.

"Ehem," aku menoleh ke arah Irfan.

"Kenapa?" aku menyoalnya. Risau jugak melihat muka dan dahinya berkerut memikirkan sesuatu.

"Saya cintakan awak dari pertemuan pertama lagi," Irfan memulakan bicara. Aku terkesima mendengar ayatnya..eh, tapi pertemuan mana yang dimaksudkan ni?

"Maksud awak?" aku mencari kepastian.

"Masa pertama kali saya jumpa awak di U.S saya benar-benar tertarik dengan awak?"

U.S? Takkan lah....Ya Allah...baru aku ingat...Irfan lah orang yang telah menolong aku semasa aku sesat mencari rumah Kak Long di sana.

Aku menekup tanganku. Terperanjat dengan kenyataan itu.

"Takkan sebab tu awak kejar saya sampai sini?" aku benar-benar inginkan kepastian. Kepastian yang nyata.

"Mulanya, saya ingat itu pertemuan pertama dan terakhir...tak sangka pula lepas balik Malaysia saya terjumpa dengan awak. Saya terperanjat juga masa terlihat awak di perpustakaan hari itu. Tapi saya tak pasti itu awak jadi saya buat keputusan untuk tegur awak pada hari itu," Irfan mula bercerita.

"And," aku meminta Irfan melanjutkan kata-katanya.

"And terbukti itu awak, jadi saya ambil keputusan untuk mengenali awak dengan lebih dalam,"

"And,"

"Fazliana Syafira, sudikah awak menjadi isteri saya," Irfan meluahkan kata-kata itu. Dia melutut dihadapanku sambil sebelah kakinya ditegakkan. Kotak cincin itu dia persembahkan pada ku.

Aku terkesima mendengar lamarannya. Cincin itu aku tenung lama. Terdengar sorakan dari orang ramai.

Aku tidak tahu apa yang berlaku pada diriku. Dengan mudah aku menerima cincin itu. Apakah benar aku sangat mencintai Irfan Hisyam.

Orang ramai bersorak kegembiraan setelah cincin itu aku ambil. Mukaku mulai merah. Seganku tidak terkata.

*******

"Hello," suara di talian sebelah sana memanggil. Aku tersedar dari lamunanku. ’Ya Allah, macam mana aku boleh mengelamun pulak ni?" gerutu hatiku.

"Iera, okay tak?" soal Irfan.

"Iera, okay lah bang," aku tidak mahu Irfan bimbang.

"Apa dia tadi? Ulang sikit. Dah lama Irfan nak dengar," Irfan meminta aku mengulang ayat yang ku ucapkan sebentar tadi.

"Ulang apa?" soalku.

"Alah yang tadi tu? Apa yang okay?" aku tersenyum kecil. Pasti Irfan teruja kerana aku menggelarkan dirinya ’abang’. Sepanjang pertunangan kami, puas Irfan memaksa aku memanggilnya dengan gelaran itu, tetapi aku enggan.

"Tak nak ulang lah," aku membentak.

"Nak tak nak. Nanti lepas kahwin, kena panggil juga," ugut Irfan.

’Arghhh, lepas kahwin lain cerita, yang penting sekarang tidak sama sekali.

"Assalamualaikum," aku terdengar suara orang memberi salam.

"Okaylah wak, saya kena pergi dulu ni. Ada tetamu," aku meminta izin dari Irfan untuk memutuskan talian.

"Eh, akak. Jemputlah naik,"

Tak kusangka, akhirnya Kak Long pulang ke rumah untuk perkahwinanku setelah enam tahun dia tidak pulang ke rumah ini.

********

’Jempuatlah minum," aku mempelawa Kak Long minum setelah meletakkan sedulang minuman di atas meja. Ibu dan abah juga ada di situ.

"Kau nak apa pulang ke sini? Aku ingat kau dah tak balik ke sini?" ayah menyoal kasar.

Aku tahu pasti ayah sangat marahkan Kak Long kerana Kak Long telah mengambil keputusan untuk kahwin sambil belajar di U.S. Mungkin ayah terkilan kerana tidak dapat melihat wajah menantunya. Apa yang lebih membuat ayah sakit hati, adalah apabila mendapat tahu dari temannya bahawa Kak Long telah ditinggalkan suaminya enam tahun lalu.

Aku mengalihkan pandanganku ke arah Syafiq. Kasihan aku melihat anak itu, membesar tanpa bapa.

"Iera ingat akan tak nak balik tengok Iera kahwin," aku cuba menukar topik perbualan. Aku tidak mahu ayah terus menerus menyalahkan Kak Long.

Pada aku, itu semua bukan salah Kak Long, tapi salah lelaki durjana itu. Yang hanya pandai bermanis mulut.

"Syafiq, meh sini," aku memanggil Syafiq. Syafiq berlari-lari ke arah ku.

"Syafiq nak gula-gula tak?" aku menyoalnya.

"Mak cik, mak cik ingat Syafiq ni budak-budak ke nak bagi gula-gula,"

Sesungguhnya, aku terpempam mendengar kata-kata itu. Tak kusangka si kecil itu petah berbicara.

Seisi rumah pecah dengan hilai tawa melihat keletah aku dan Syafiq yang suka menjawab setiap patah kataku.

********

"Iera, akak nak ke toilet sekejap ni," Kak Long meminta izin.

"Sekejaplah kak. Tengok lah dulu bakal suami Iera," aku merengek meminta Kak Long melihat Irfan.

"Tapi ni hah, Syafiq ni dah tak tahan nak buang air ni,"

"Mmm...tak pe lah...tapi jangan lama-lama," aku mahu Kak Long melihat Irfan sebelum kami diakadkan.

Sebaik sahaja Kak Long keluar, ibu masuk memberitahu Irfan dan rombongannya telah sampai. Aku dan diiringi mak anda segala, melangkah keluar dari bilik itu dan duduk diempat yang sepatutnya.

********

Dengan sekali lafaz, aku telah pun sah menjadi milik Irfan Hisyam. Aku dapat merasakan air mataku bergenangan tatkala dia mengucup lembut dahi ku. Perasaan hatiku tatkala itu hanya Tuhan sahaja yang tahu.

’Ya Allah, sesungguhnya aku bersyukur kau telah mengurniakan aku seorang suami yang baik’

"Irfan," aku segera mengalihkan pandanganku ke arah suara yang memanggil suamiku. Irfan juga turut melakukan yang sama.

Aku sempat mengerling wajah Irfan. Ternyata dia juga terperanjat dengan apa yang dilihatnya.

"Ila," kata-kata itu meluncur keluar dari bibirnya.

’Macam mana Irfan boleh kenal dengan Kak Long’ . Pada saat itu, aku terkesima dengan apa yang aku lihat.

"Papa," si kecil itu memanggil. Syafiq berlari meluru ke arah Irfan.

’Apa semua ni. Irfan. Ila. Papa’ aku pening. Aku rasakan ruang tamu rumah ku berputar-putar. Aku juga dapar merasakan semua mata sedang tertumpu pada kami berempat.

Aku merasakan kakiku lemah. Terketar-ketar kepala lututku tatkala itu. Pandangannku mulai kabur. Aku terjelepok jatuh ke lantai.

Aku dapat merasakan Irfan menerpa ke arahku lalu mengangkatku.

Aku tak mahu. Mahu sahaja aku meronta tatkala itu tapi aku tidak berdaya.

Mungkinkah Irfan itu suami Kak Long yang telah meninggalkan Kak Long? Mengapa Syafiq memanggilnya papa? Tak mungkin. Tak mungkin. Tak mungkin suamiku adalah suami Kak Long.

Apakah mungkin SUAMIKU, SUAMIMU?

P/S: cerpen ni sepatutnya bertajuk Suamiku, Suamimu tapi ditukarkan tajuknya kepada Apakah mungkin...aku, kau dan dia? kerana beberapa masalah teknikal...mungkin kerana tajuk cerita ini hampir sama dengan tajuk sebuah novel....tp apa2pun harap kalian enjoy ya cerpen ni...
posted by Penulisan2u @ 6:45 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
25 Comments:
  • At 21/8/09 9:45 PG, Blogger Luvpink said…

    best citer ni...
    napa x teruskan lagi seperenggan dua...=)

     

  • At 21/8/09 1:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nape mcm tu....huhuhuh..

     

  • At 22/8/09 1:54 PTG, Blogger LiNa said…

    nape jadi mcm tue..?
    kalo sambung cikit lagi pun ok jgk..hehehe

     

  • At 22/8/09 2:41 PTG, Blogger ema_hzardy said…

    nape jd cmtu??
    ~pa2pun nice work..
    da msa do visit my blog...
    http://emahzardy.blogspot.com

     

  • At 22/8/09 7:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape jd ??
    aduhhhh..

     

  • At 22/8/09 9:07 PTG, Anonymous miera said…

    lagi pe??

     

  • At 22/8/09 9:23 PTG, Blogger Hana Norisa said…

    hehehe...time kasih pd yg komen ya......criter mmg sengaja digantungkn...insyaALLAH, sambungnnya ada....

     

  • At 22/8/09 11:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    crita ni mcm tergantung ckit... tp saya rasalah, irfan tu bukan suami kak long iera... n anaknya syafiq panggil irfan papa mungkin sbb masa duk kt US irfan pernah bantu kak long iera tu... dan suami kak long iera tu mungkin prof. amir... sbb saya rasa mcm ada sesuatu yg ingin dismpaikan bila eira lihat gambr yg ade kat bilik prof amir tu..gambar prof amir dan seorng lelaki yg mcm penah dia jumpa(irfan). mungkin irfan , prof amir n kak long sudah knl antara satu sama lain. ape2 pn cerpen ni best...sory komen pnjg sgt.. tu ape yg saya rasa je...andaian saya shj...klu salah sory erk pengarang..

     

  • At 23/8/09 9:19 PTG, Blogger ♥♥ScArLeT_HeArT♥♥ said…

    tahniah!!!
    cerita yang sgt menarik..nnt wat sambungannye tau...
    all d bez.. ;-j
    violet_purple

     

  • At 24/8/09 9:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ne menarik....enjoy sy baca..

     

  • At 25/8/09 12:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes la cta nyh...
    tym dia kawen 2 sy cm dh leh agk..
    msti irfan 2 x-hsband kkak dia...
    tp cm t'gntung ja cta nie...
    nway gud job..
    n kalo bleh,abiskn la ek..
    nk tau ending..

     

  • At 25/8/09 1:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emmm..
    mulanya sy pun rase yg irfan tu suami ila n iera.
    tapi, bila difikirkan balik bdasarkan agama..x mungkin.
    lelaki x boleh kawin perempuan yg bersaudara..
    tu kalau x silap sy la..
    mybe penulis nk wat cite lg gempak or complicated ke..
    tp lau penulis baru tau ttg hukum ni, sy berbesar hati dpt berkongsi bersama korg!
    i'm a new reader! ~elly ^_^

     

  • At 25/8/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita menarik tapi sayang mcm tergantung

     

  • At 25/8/09 2:14 PTG, Blogger nickie said…

    cter yg tergangtung..
    rasa mcm tgk drama bersiri plak..
    tp, ni membaca..
    at least gtau pembaca pe yg terjd..
    irfan tu sapa..
    yg len dh ok dh..
    mmg best..
    yg x syok bab ujung2 ni..

     

  • At 26/8/09 1:39 PTG, Anonymous ara said…

    wt r cntineu..
    dh bez pn..

     

  • At 27/8/09 8:01 PG, Anonymous ee-zzaattii said…

    adoi!!
    nk tau ending....
    best sgt crita nih...

     

  • At 27/8/09 1:16 PTG, Anonymous eza said…

    xmungkin irfan suami ila,n mgkin syafiq tsilap mggap irfan ayah die sedagkan prof amir ayah die,yela dak kevik lame xjumpe,mgkin muke dorang seiras.

     

  • At 29/8/09 7:05 PTG, Blogger rini alik said…

    haha

    kelakar..

    smbung la lagi..

     

  • At 30/8/09 12:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tergantunglah..cuba buat kesudahan yang menarik.

     

  • At 2/9/09 7:55 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    memang besh sgt cte nie...... mcm aku lk yg ada dlm cerpen 2...hehee, cptla smbg......sblm aku brangkat ke US aku nk bce smbungn nie.heheee

     

  • At 14/12/09 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    asal tergantg...
    nak tau ending

     

  • At 28/1/10 2:21 PTG, Blogger hananorisa said…

    sori sbb late sambung citer nie...
    tp jgn isaw...
    Hana dah buat sambungan cerpen ni dah...
    sekarang dah pun tersiar kat blog penulisan 2 u yg baru...
    hope kalian enjoy ya...
    tinggalkanlah komen yang membina ya...
    peace~

     

  • At 8/8/10 4:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    la..nape sparuh je cerpen ni.. smbungannye mn?sy nk tau lbh lnjut g ttg cite ni..

     

  • At 13/12/10 4:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lpz 2 pe y brlaku ? ?
    npe trgntung ? ? la , ne y x best ne . .

     

  • At 21/9/11 11:51 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cik elly...seorang lelaki boleh berkahwin dengan saudara perempuan kandung isterinya, bila.... dia telah bercerai dengan isterinya. sebab itu, ipar kena menjaga auratnya.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group