BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Ahad, Ogos 09, 2009
Cerpen : Aima Nasuha
Nama Pena : NUQYQA

Bushhh!!!
Mantap betullah skuter aku ni!Boleh parking dengan hebat.Haha,nasib baik aku tak langgar motor lain kat parking ni.Nak mati??

Dengan langkah yang laju,aku melangkah masuk ke dalam kafe.Nak jumpa somebody..Nak jalan ayu,aku dah lambat nak dekat sejam.Ni semua sebab terleka main game kat bilik tadi…haha..

Dari jauh,aku dah Nampak muka toyer Audin yang melambai kat aku.Eleh,ingat orang tak Nampak ker dia?Jangan cakap dia,lubang hidung pun aku dah Nampak.Aku rasa dia nak sembur aku.Mesti dia dah lama tunggu sebab air kat cawan dia dah habis.Tinggal ketul ais jer.

"Sorry la Din…Lambat sikit,tadi pergi hospital"Ceh…karang ayat ni,haha..

"Kau selalu lambat kan.Tak pergi hospital,cirit la,perut masuk angin la bla bla bla"Hm…dia dah mula dah..

Aku angkat tanganku dan mengembangkan jariku"Stop!tak payah nak jadi mak nenek belakang rumah nenek jiran aku.apa kes kau nak jumpa aku?Cam da hal besar benar."aku menyoal.

Audin mengeluh..Ai,putus cintun ker?
"Ni pasal rancangan mak ayah kitalah.Kau kan tahu yang kita ni dah ditunangkan sejak kecil.Aku sebenarnya dah lama nak bangkang tapi aku tak berani.Kau tahu kan,papa aku sejak mama aku dah meninggal,penyakit dia bertambah kronik.Aku tak sanggup nak berterus terang.Lagipun,aku dah ada calon sendiri…Aku Cuma berani nak cerita kat kau jer.Aku harap kau tak marah.Kau tak ada simpan pape perasaan kat aku kan?"

Tergelak aku dengar kata-kata Audin terutamanya ayat terakhir dia.Nak jaga hati aku ker?Hahaha..

"Takkan kau sedih sangat sampai jadi gila cam ni?"Audin cemas.Lagilah aku gelak besar.

"Din oi…tak adanya aku nak sedihlah.Ni dengar aku nak cakap.Aku pun tak pernah nak setuju kahwin dengan kau.Aku lansung tak hingin.Aku pun cam kau juga,nak jaga hati mama aku.Aku harap sangat perkahwinan ni tak terjadi.Dah kau ada calon sendiri,baguslah!"bersemangat aku berkata.Audin membulatkan mata,eh…cam toyol..

Audin menggaru kepalanya."Kiranya,kau suka kalau kita tak jadi?"

"Yes!"

"Kau ada calon lain?"Wah…solan cepuperak ni!Aku manalah ada calon lain.Dah tak da laki nak kawan dengan aku ni.

"Sape perempuan yang konon-kononnya bertuah yang dapat tawan hati kau tu?"Tak mau jawab solan dia,aku Tanya balik soalan lain,jalan selamat ni,hehe..

Audin tersenyum.Hm…Nampak sangat bahagia.
"Nanti aku kenalkan kau dengan dia.Dia cantik dan Pakai tudung cam kau tapi ayu.Tak adalah bolah cam kau!"wah…dalam puji,sempat lagi kutuk aku tu..Hish..

"Yelah…aku memang tak ayu kan.Tu kau tak nak kahwin dengan aku."nak merajuk lah ni konon.

"Lah…janganlah marah.Kau baik tau tapi aku memang tak boleh nak anggap kau lebih.Kau macam adik aku!"Dia merendahkan suaranya.Aku gelak..

"Lawak jelah kau ni.Tak payah nak emo lor.Dahlah,aku nak blah ni.Nak sambung main game bek punya.."

"Jangan balik lagi!Kita kena bincang cam ne nak cerita kat mama kau and papa aku!"

Dump…ha,ni barulah bala besar.Nak berterus terang?Dengan mama?Oh…aku tak sanggup nak lukakan hati mama..Mama yang banyak berkorban untuk aku…Tak mau..

"Kau lah cerita sendiri.Aku tak mau tanggung risiko.Kang tak pasal-pasal sakit jantung papa kau tu menyerang balik.Tak maulah."Aku awal-awal lagi angkat bendera putih.

Audin berdengus.




Ala,rasa nak jalan-jalan lah pula.Ingat lepas jumpa Audin tadi,nak balik main game tapi ubah anginlah.Pa kata aku pergi tesco.Bes juga tengok sales.Mak-mak yang terkocoh-kocoh pilih barang,anak-anak yang nangis sebab tak dapat barang and….minah2 yang tak cukup kain!!

Aku sekadar berjalan-jalan sambil mataku melilau-lilau.Tiba-tiba,mataku tertacap pada seorang nenek tua yang sedang berusaha mengambil minyak dari rak atas.Kesian pula aku tengok.Aku menapak kearah nenek tadi dan berniat mahu menolongnya.

"Nek..biar saya tolong!"serentak kata-kata itu aku tuturkan bersama seorang pemuda.Aku dan dia berpandangan.Hek eleh,ingat bagus ker?Serentak itu juga,tangan kami mencapai minyak masak yang sama dan kedudukan tangannya di atas tanganku.

"How dare you?"Geram ni!Cepat-cepat aku tarik tangan.Laki ni sengeh jer.Bagus sangat ker??

"Cu….minyak nenek…"

Alahai,cam ner lah boleh lupa pasal nenek ni?Kesian kat dia..Laki tadi pun Nampak terkejut dan terus ambil minyak tadi,masukkan dalam troli.

"Terima kasih cu…"nenek tadi berlalu pergi.

Aku dan pemuda tadi berlawan pandang.Huh…dahlah ada mata 4,da hati nak lawan mata super laser aku ni.Pirraahh…

"Abang!"datang seorang gadis menepuk bahu laki ni.Nak kata bini,Nampak muda jer,lagipun perempuan ni comel.Tak macam mamat sengal kat depan aku ni.Nak kata adik…muka tak Nampak sama pun.Hurm…whatever..

"Abang,ni ker makwe yang abang cakap tu?"gadis comel dihadapanku menyoal..Hurm,dah sahlah ni adik dia.Hello little sister,I’m not…

"Bukan…ni peah kundur yang sesat.Abang tengah bagi cas mata abang kat dia ni!"amboi-amboi,sedap hidung masin jer dia cakap cam tu.Aku Peah??

"Lah…ni abang awak?Saya ingat mamat sesat dari tanjung rambutan!"Ha…aku pun boleh.Gadis comel tadi memandang kami.Peliklah tu…

"Err..abang,jomlah…"gadis comel tu tarik mamat tak cukup wayar ni.Mungkin dia rasa sat lagi bakal berlaku satu perang!Sempat lagi tu,mamat tadi bagi isyarat…Jari telunjuknya dan hantu ditujukan kematanya dan diarahkan kepada aku.Eleh,kononnya nak cakaplah I’LL WATCH YOU!Ada aku kisah???Tak pun..



Sampai di rumah,aku Nampak mama tengah sibuk nonton TV..hurm,cerita pasal fesyen.Taksub benarlah mama ni kalau pasal fesyen.

"Aima Nasuha Bt Syukran…"hah siap!Kalau mama dah seru nama penuh aku tu,mesti dia nak cakap secara minda orang dewasa.Aku yang tadinya dah naik 2 anak tangga,turun balik dan duduk di atas sofa,hadap mama.

"Ma…"

"Sihat?"Aik…nak Tanya aku sihat??Mestilah aku sihat.Aku angguk jer..

"Tadi mama jumpa Datuk Marzuki..Kami bincang pasal perkahwinan Suha dengan Audin.."Ooo…mama,tadi pun Suha jumpa Audin,bincang hal yang sama juga.Hurm…Baik aku diam jer..

"Kami ingat nak cepatkan perkahwinan kamu berdua.Lgipun,Audin dah kerja.Suha pun dah habis study.Okey tak sayang?"Ok??KO!!Adoi..cam nelah nak berterus terang dengan mama?

"Ma…Suha bukan tak setuju tapi kan kami dua masih terlalu muda.Biarlah kami stabil dari segala hal.Mama tengok Suha,nak masak pun tak pandai lagi.Telur goreng pun boleh hangus.Cam ner nak kahwin??Ma…please,jangan desak kami.."aku cuba berdiplomasi.Hakikatnya sekarang,aku terjerat kat tengah.Impian orang tua dan kehendak hati aku yang memang tak nak kahwin lagi.Tambah pula,Audin dah ada calon.Adil ker kalau niat dan hasrat kami dihalang dengan hasrat orang tua kami yang dibuat tanpa kerelaan hati kami sendiri?

Mama berdengus."Mama tak desak Suha…Mama Cuma nak yang terbaik untuk Suha..takkan Suha nak hampakan hasrat hati mama dan arwah papa?"Aduh…kalu main sebut arwah papa,ni yang buat aku lemah ni.

"Suha penatlah,Suha nak naik dulu."aku ambil jalan selamat.Malas nak cakap lagi.nanti tak pasal-pasal,aku derhaka pula..Alahai..



Haha,tekalah sekarang aku kat mana?Aku kat book store taw.Seingat aku,berapa kali jer aku kat lubuk orang-orang skema ni..Haha..
Saja jer aku datang sini,ingat nak cari novel.Entahlah tetiba terdetik kat otak aku nak baca novel bila tengok Kak Kiah,orang gaji rumah aku baca.Cam bes jer bila tengok dia dok tersengeh,muram,masam and the others reaction.Cam orang tak cukup wayar pun ada!

Tengah melilau,mataku tertacap pada sebuah novel berwarna pink.Cepat jer tangan aku mendarat kat atas buku tu.Tapi yang tak syok nya,da pula tangan makhluk asing lain yang dok kat atas tangan aku ni!Eh…nak ambil novel ni juga ker?Siapakah gerangannya??Jeng jeng jeng…

"Awak!"

Serentak kami bersuara.Tak sangka aku jumpa mamat ni lagi.Kenapalah dalam berlemon orang,aku asyik jumpa dia??Kebetulan sangat ni.

"Saya Nampak dulu novel ni.Saya nak!"aku menolak tangannya yang ada diatas tanganku dan mengambil novel tersebut.

"Saya tak kira,saya nak novel tu juga!Dah lama saya cari.Ni dah ada satu jer.Bagi kat saya!"oit…tak gentleman giler…ni nak kena suruh pergi kat toilet gents ni!!

"Ada saya peduli?"dengan sekuat tenaga aku,tolak jer mamat sentul ni..Gagagaga,aku lagi cepat….siap dah bayar kat kaunter dah…Baru padan muka!Silap besarlah kalau nak kenakan Aima Nasuha!

Cepat-cepat aku blah dari book store tu.Takut juga kalau mamat tu buat pape..Kan naye tu!Tiba-tiba telefon bimbit ku berbunyi.Mesej masuk,dari Audin.

‘Malam ni jumpa ko kat restoren hr 2.Aku nk kenlkan ko dgn mkwe ak.pkl 8,jgn lpe dtg.’

Hurm…dia tunaikan janji dia rupanya.Bolelah aku kenal dengan makwe si Audin ni..Mesti comel.

Tepat pukul 9.00 malam,aku samapi kat restoren.haha…cam besalah,aku memang selalu lambat pun.eh,terlambat!!!
Dari jauh,dah Nampak Audin dan seorang perempuan yang membelakangiku.Tapi yang peliknya,tak ada pula minuman kat atas meja.Hai,dah sejam tunggu,tak minum ker?

"Aku dah agak kau mesti lambat punya.Tu yang aku cakap pukul 8.00.Kitorang baru jer sampai."Audin terus berkata bila aku sampai kat meja.

"O…kau kenakan aku!"kata-kataku disambut tawa Audin.Aku ni dok berdiri,dia tak nak jemput duduk ker?

"Maya,nilah kawan abang yang abang salu cerita tu,Aima Nasuha."Gadis yang benama Maya tu memusingkan kepala.Wah!Aku tergamam.Kecilnya dunia.Nilah adik kepada mamat sentul yang salu mengacau ketenangan aku.Maya tersengeh.Aku yakin,dia mesti pikir benda yang sama.

Aku bersalaman dengan Maya dan duduk di sebelahnya.Takkan nak dok kat sebelah Audin,kang ada pula yang cemburu,huwahuwahuwa.

Pelayan datang mengambil pesanan dan Audin memesan set makan malam untuk 4 orang.Aik kenapa kena 4 set?kan ada 3 orang jer,aku,Maya,Audin.Lagi satu untuk sape?Aku memanglah lemah matematik tapi tak adalah sampai bengap sangat nak mengira.Malaslah nak Tanya,wat habis air liur.

"So,bila nak kahwin?"Soalan aku ajukan.Maya nampa malu-malu bila mata Audin menjelingnyaHai,orang bahagialah katakan.

"Cam nak nak kahwin kalau aku ada tunang?"selamba Audin menjawab.Maya mengangguk kepala.Huh…ni berat taw.

"Aku da cakap kat mama aku hari tu,tapi tak sangguplah nak beterus terang.Kau tahukan mama aku tu,lembut."aku berkata perlahan.

"Aku pun cuba nak cakap dengan papa aku tapi aku pun cam kau.Papa aku tu dahlah ada penyakit jantung.Takut aku kalau pape terjadi kat papa"

"Korang kahwin lari je lah."Gelak tawaku terhambur sedangkan muka Audin berubah kelat.Maya hanya tersenyum.

"Gila!Tak…"

"Sorry lambat!"

Kata-kata Audin terbantu bila dipotong oleh satu suara yang kedengaran dekat dibelakangku.Aku memusingkan kepala,mamat ni!Ya Allah,adik dia nak dating asal dia pun nak nyebok?Mukanya juga terkejut melihat aku.

"Syam…marilah dok kat sini.Kami pun baru jer sampai."Audin berkata.Dia melangkah dan duduk disebelah Audin berhadapan denganku.

"Ni kau punya orang gaji ker?"Jari dia menuju kearahku.Ceh…cinabeng punya mamat,nak kenakan akulah tu.Ada ke aku yang cun melecun ni dia panggil orang gaji?Buta ker??

"Tak,ni kawan aku."nada Audin kedengaran serba salah.Aku berdengus.

"O…ni tunang tak jadi kau tu rupanya.Hurm…not bad tapi memang elok kau pilih adik aku.Lebih sesuai dia jadi orang gaji kau jer."kedengaran sinis suara dia.Memang kurang ajar.Mataku dan matanya bertembung menghantar 100000000000000 kebencian.Memang cinabeng tahap cipanlah mamat ni.Mata kami tak berkelip seolah-olah sedang bermain lawan mata.Aku takkan kalah.

Tiba-tiba,"Adoi!!!"dia menjerit dan mengaduh.Nak taw pasal per?haha,aku pijak kaki dia.Padan muka!!Audin dan Maya berpandangan sesame sendiri.Pening lihat telatah aku dan mamat ni.Aku hanya tertawa kecil.Kalau dia nak pijak balik kaki aku,silap besarlah weh,dah lambat pun,aku dah siap bersila pun ha…haha..

Tak lama,makanan kami sampai.Aku memang lapar pun ni.Elok jer aku nak makan,sesuatu terpelanting ke pingganku.Kacang hijau yang tak lain dan tak bukan datang dari mamat tak cukup hormone depan aku ni.Eiii,geramnya.

Aku buat tak peduli dan meneruskan acara makanku.Tak lama,dia buat lagi.Aku abaikan.Dia buat lagi,aku sua penumbuk.Dia buat lagi…hei,aku dah hilang sabar ni!!Dengan hati yang membengkak,aku ambik pinggan dia dan menuangkan segla isi masuk ke dalam pingganku.Terjojol biji mata mamat ni,Audin dan ,Maya.

"Dia bukan nak makan pun.Baling-baling makanan kat aku,baik aku jer yang makan!Kan Encik Syam?"aku menyebut namanya yang aku dengar dari mulut Maya sebentar tadi dengan nada peril.

Syam menarik pingganku kearahnya.Eii,dia pula nak mabil bahagian aku.Ni tak boleh jadi ni.Aku merampas kembali pingganku.Bila dia cuba ambil kembali,aku memegang sekuat hati.Aku tak mau kalah.Maka,terjadilah perebutan makanan antara kami.Tah macam mana,elok jer makanan kat pinggan tu terpelanting dan jatuh kena pada baju kami berdua.Oh…tidak!!Dan kami jadi wayang kat restoren ni!!Ni semua sebab dialah…

Dah tak da selera nak makan dah,aku segera angkat punggung mahu keluar dari restoren.Betapa malunya bila semua mata kat restoren ni tengok aku.Camlah aku ni alien!!



Bosannya hari ni.Dah 2 hari aku tak kuar rumah sejak kejadian kat restoren tu.Gila punya malu.Kalu aku jumpa mamat tu lagi,memanglah….aku nak jer lumatkan dia.Tak matang lansung!!
Hurm…nak buat apa ye..Ha,aku da idea!Aku ingat nak masuk stor,nak cari barang-barang aku waktu kecil.At least bole tolong kemaskan sekali.
Besar juga stor barang-barang ni..Tengah syok-syok kau menerjah kat stor ni,tetiba jer terpijak pula kaca!Alahai…nasib baik aku pakai kasut.Tapi,bila tengok balik,ni bukan kaca tapi bingkai gambar.Perlahan-lahan aku buangkan kaca diatasnya dan mencapai gambar tersebut.
Gambar seorang laki dan seorang perempuan.Sama cantik dan sama padan.Eh…tunggu.Ni macam mama aku tapi laki kat sebelah ni bukan papa aku.Laki ni..Hurm,aku membalikkan gambar tersebut dan terdapat cacatan dipenjuru gambar tersebut.Sedikit kabur namun boleh ku baca.

‘CINTA ZUKI UNTUK ILA TAK MUNGKIN TERPADAM BIARPUN ILA TERPAKSA MENIKAHI SYUKRAN.
SALAM SAYANG ZUKI SELAMANYA UNTUK ILA.
I LOVE YOU

P/S:JANGAN LUPAKAN ZUKI SAYANG..’

Otakku cuba mencerakinkan apa yang aku baca sebentar tadi.Zuki?Datuk Marzuki ayah Audin?Ila?Aslia ibuku?Syukran ayahku?
Apa sebenarnya ni?Aku tak paham.Kenapa pula Datuk Marzuki tulis cam ni kat mama aku?’terpaksa menikahi’?Apa maksudnya?Mama terpaksa menikahi papa?Mama cintakan Datuk Marzuki?Cinta terhalang ker?Oh God..Secret is gone!!



"Suha?Kenapa ni?Tetiba nak jumpa cam ni.Nak bincang pasal Suha dan Audin?Suha dah bersedia?"Datuk Marzuki menyoalku.3 pasang mata kini memanahku.Datuk Marzuki,mama dan Audin.Masing-masing mengharapkan jawapan bila aku utarakan kemahuanku untuk berjumpa mereka di rumah ini.

"Suha tak mau kahwin dengan Audin!"aku lantang berkata.

Datuk Marzuki dan mama terkejut sedangakn Audin hanya tertunduk.

"Suha,apa yang Suha cakap ni?"Suara mama sedikit meninggi.

"Suha,kenapa?"Datuk Marzuki pula.

"Sebab Audin dah ada pilihan hati.Audin tak mau kahwin dengan Suha papa.Audin Cuma anggap Suha macam adik.Antara kami tak ada sebarang perasaan."Audin pula bersuara.Mungkin dia sudah ada keberaniaan.

"Jangan nak mengada-ngada.Semuanya dah diatur.Suha dan Audin kena bersatu!"mama sedikit beremosi.

"Kenapa mama dan uncle tak bole nak terima yang kami memang tak boleh kahwin?Uncle nak Audin jadi cam Uncle?Tak dapat kahwin dengan orang yang dicintai?"serentak itu,aku meletakkan gambar semalam diatas meja.Terjojol mata mama dan Datuk Marzuki melihat gambar itu.

"Suha!"suara mama meninggi.Matanya merah menahan rasa.Aku meneguk air liur.Aku tahu,pasti amarah mama akan meletus.Tapi,nilah cara terbaik.

"Mama..sepatutnya mama paham rasa hati kami berdua.Sakit sangat kalau berkahwin dengan orang yang kita tak cintai mama.Sakit.Biarlah Audin dengan pilihan hati dia.Suha pun memang tak ada lansung simpan perasaan kat Audin.Please mama.."lembut nada suaraku menerjah.

Mama terdiam tanpa reaksi.Datuk Marzuki dan Audin berpandangan sesame sendiri.

"Suha…tak semestinya berkahwin dengan orang yang tak kita cintai,hati merana.Perkenalan selepas perkahwinan adalah yang terbaik.Cinta boleh dipupuk.Restu orang tua adalah yang paling penting."Datuk Marzuki mencelah.

"Jangan menipu uncle,Suha tahu jauh disudut hati uncle ada tersimpan perasaan kat mama.Sebelum ni Suha tak pernah nak tafsir pandangan uncle pada mama tapi sekarang suha tahu.Kenapa tak Uncle dan mama jer yang menikah?"aku membangkang.

"Betul papa.Setidak-tidaknya hasrat papa yang dulu terlaksana."Audin menyokong.

"Jangan nak merepek.Kisah kami dah lama terkubur dan sekarang kisah kamu berdua.Kamu mesti kahwin!Mesti!!"suara mama meninggi.Tak disangka-sangka,suara mama makin tenggelam dan terus rebah tak sedarkan diri.


Aku termanggu diluar wad.Hajat untuk masuk bertemu mama terbantut.Mama enggan bercakap denganku.Mama dah benci kat aku!Perlahan air mataku terasa bertakung.Salahkah kalau aku sekadar menzahirkan hasrat hati?Enggan berkahwin dengan yang tak dicintai??
Mama….selepas tak sedarkan diri,terus dibawa ke hospital.Tekanan darah mama naik dan terpaksa ditahan di wad.Hatiku memang bimbang jika mama sakit.Aku tak mau mama menderita.
Sentuhan dibahuku membuatkan aku tersentak.Pantas aku mendongak,Datuk Marzuki melemparkan senyuman.Pahit sekali aku nak balas.Dia melabuhkan punggungnya disebelahku.

"Dah jenguk mama?"soalan itu aku jawab dengan gelengan.

"Kenapa?"

"Mama tak mau jumpa Suha.."

"Nanti mama ok lah tu"pujuk Datuk Marzuki.

"Salah ker apa yang Suha cakap tu Uncle?"

Datuk Marzuki tersenyum."Salah tak salah Suha,Suha tetap dah lukakan hati mama."

"Tapi memang kami tak mau kahwin.Uncle tak marah pun kat Audin.."’

"Uncle lain,uncle laki tak adalah terlalu emosional sangat.Lagipun sebenarnya uncle dah banyak kali terserempak audin dengan budak perempuan tu.Uncle sebenarnya tak kisah sangat dengan sape Audin nak kahwin tapi uncle terikat dengan janji uncle pada arwah papa Suha.Uncle rasa mama Suha tak mau ingkar dengan janji yang dah dibuat.."

Aku terdiam.Rasionalnya,aku sedikit lega.Yakin amarah mama tak akan lama.

"Uncle masih mengharapkan mama?"perlahan aku menuturkan soalan,bimbang tersilap langkah.

"Semua tu kisah lama Suha.Semua tu kenangan silam.."

"Uncle tak jawab lagi soalan Suha.Masih harap pada mama?"

"Merepek jelah.."

"Masih harap pada mama?"kali ketiga aku ulang soalan ni

"Uncle dah tua lah Suha,hidup pun tak lama.Sekarang ni bukan masa nak mengharap macam dulu-dulu lagi.Kalau uncle masih mengharap pun,mama suha tak kan sama cam uncle…"

Tersengeh aku mendengar kata-kata Datuk Marzuki."Dipenghujung usia Uncle nilah kena menikmati saat-saat manis.Cubalah uncle.Mana tahu,untung sabut dapat!"

Datuk Marzuki merenung lantai."Suha setuju ker?"

Aku mengangguk dan Datuk Marzuki tersenyum penuh makna.



Sampai di kafe hospital,aku memesan mee goreng dan segelas air suam.Tak lalu rasanya nak makan tapi perut aku dah memang lapar sangat ni.
Mee goreng yang ada di depan mataku,sedikit saja luaknya..Cukuplah sekadar mengisi perutku.

"Hai!"satu suara menegur.Aku mendongak.La…mamat sentul ni.

"Tak mau jemput saya duduk?"

"Tak malu,duduklah!"

"Memang tak malu pun."Dia duduk dihadapanku.Kaca mata yang sedikit jatuh ditolaknya.Hm…Nampak kacak!!

"Awak nak apa?Kenapa datang sini?Rasanya kat sini tak ada wad untuk pesakit mental!"lantang aku berkata.

Dia tersenyum."Saya datang nak jumpa awak!"Aku membulatkan mata.Asal plak nak jumpa aku?

"Awak nak kenakan saya lagi ker?Ker nak balas dendam?"

"Saya nak jadi pendengar kesedihan awak!

"Peliklah awak ni,dahlah kalau jumpa jer asyik nak gaduh.Ni tetiba nak jadi pendengar kesedihan saya."

"Audin dah ceritakan semuanya kat saya.Jadi saya dah tahu semuanya.Awak tengah bersedih kan?Saya datang kat sini semta-mata nak ceriakan awak.."
Bulat mataku mendengar kata-katanya.

"Kenapa pula nak buat cam tu?"

"Sebab…..saya kawan awak!

Berkerut keningku.Kawan?Musuh adalah..

"Kita lansung tak pernah kenal,cam ne nak jadi kawan?jumpa pun asyik gaduh.Kawan ker cam tu?"

"Kalau cam tu.jom kenal.Saya Ahmad Hisyam Raffi bin Mohd Zami.Awak?"Dia menghulurkan salam.

"Saya Aima Nasuha bt Syukran.Sorry tak boleh salam.Haram!"

Tersengeh dia memandangku."Friend?"
Aku mengangguk."Yup!"
"Saya nak minta maaf pasal hari tu…Kesian awak sampai kotor baju."Syam berkata.

"Saya pun salah juga.Saya pun nak minta maaf.Sekarang kita 0-0!"

Kami tersenyum.Entah kenapa,beban di fikiranku hilang dan aku tetiba jer lalu nak makan mee goreng ni!!



Sebulan kemudian…

"Aku terima nikahnya Siti Aslia bt Asri dengan mas kahwin RM20 tunai"

"Sah?"tok kadi bertanya.

"Sah…"
Saksi pun dah kata sah…Akhirnya aku dapat papa baru!!Mama bersatu dengan Datuk Marzuki a.k.a papa baru aku.Cam tak percaya tapi nilah reality.Susah juga nak suruh mama setuju,tapi Berjaya juga..Haha..
Hubungan aku dengan mama pun dah bertambah baik.Mama dah boleh terima yang aku memang bukan untuk Audin.Audin hanya citkan Maya.Bak kata mama,tak dapat jadi menantu,jadi anak tiri pun tak per..haha..

Yang syoknya,kenduri meraikan perkahwinan mama,papa dan Audin Maya diadakan serentak.Tapi mama papa tak sandinglah..Hehe,mama cakap nenek kebayan tak molek naik pelamin.Ada pula,mama tu still lagi cantik sebenarnya.Ala tak pe kan,janji deah nikah pun dengan papa..

"Secocokkan Maya dan Audin?"Suara Syam singgah di telingaku..Aku mengangguk…

"Habis awak,bila lagi?"Syam menyoal.

"Awak tu patut kahwin dulu,lagi tua dari saya taw!"

"Awak jelah kahwin dengan saya!

Aku tergelak mendengar kata-kata Syam.Suka sangat gurau cam tu.Dengan Syam??Boleh ker??Tak kot…Hehe,bole juga..Eh,tak lah..Bole!!
Ah…tak payah lah nak serabut pikir.Hidup ni tak seperti yang dirancang kan??Kadang-kadang apa yang kita rancang tak semestinya jadi..Selalu bertentangan..
Nak ramal apa yang akan berlaku antara aku dan Syam,aku memang tak berani.Kalau ada jodoh…huhu…Tengoklah dulu!


P/S:KALU TAK BES,HENTAM JER.BOLE TERIMA,HUHU...
posted by Penulisan2u @ 8:02 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 9/8/09 10:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah,cite nie best r...akhir dy pn mnyenangkan..sya sokong yg sgala prncangn xsmstinya akn brjalan lncr sprti yg kite arapkn..hu3...ape pn thniah...owh,1 jr...ade prkataan yg sya xphm klu bleh kurngkn skit prkataan bhasa pasar..2 jr...=) TAHNIAh

     

  • At 9/8/09 10:36 PG, Blogger bidadari cinta said…

    not bad la this story..apepun teruskn usaha utk hasilkn karya yg lg menarik, ok???

     

  • At 9/8/09 11:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    benst la cite ni...
    blh sambung x??

     

  • At 9/8/09 11:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2
    sambung la lg
    huhuhu

     

  • At 9/8/09 12:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cite ni...smbg la lg antara die n shyam plak...

     

  • At 9/8/09 1:28 PTG, Blogger Suhaidah Tan said…

    citer nye bez wow...ending dia je cam tergantung lak..buat lah diorang kawin ke...heheh apa2pun bez dorh!

     

  • At 9/8/09 4:26 PTG, Blogger siti jaharah ariffin said…

    best!teruskan usaha.

     

  • At 9/8/09 5:12 PTG, Blogger suara sizuka said…

    mmg best..i like.....

     

  • At 9/8/09 5:35 PTG, Blogger qiqa said…

    Salam to all readers..
    tq sebab sudi bagi komen yer...
    insyaAllah,saya akn buat kot sambungan cerita ni..
    memang saje je buat persoalan kat hujung cerita ni..
    wait ok!!

     

  • At 9/8/09 5:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam nurqyqa,
    nice story. senang difahami,tp ada sesuatu yg kurang di dalam cerita i2. teruskn berusaha. best of luck 4 u.

     

  • At 9/8/09 7:10 PTG, Blogger xy_yx said…

    best2... cerita yg selamba...
    senang nak baca..
    yg menyusahkan tuh ejaan la..
    tp yg klako tuh, catatan jd cacatan..
    hahhahahha...
    tp xde la cacat sgt..
    hehehe...

     

  • At 9/8/09 8:08 PTG, Anonymous nursya said…

    besh..besh..
    cpt2 ar smbg yek..
    x sabar nk tggu nie..
    hehehe..

     

  • At 9/8/09 10:15 PTG, Blogger Hana Norisa said…

    nice story...
    takkan ni je kot...
    mcm de sambungan je lagi...
    sambung lagi ek...
    best....

     

  • At 9/8/09 11:07 PTG, Blogger syasya said…

    citer ni best...gaya bahasa pun selamba jer...

    buat smbgn die cpt2 sikit ye...nnt hari2 sy on9 smata-mata nak tgu smbgn die...cpt sikit ye..!! tq..

     

  • At 9/8/09 11:24 PTG, Blogger myra_miracle said…

    babe.. best crite nih.. ringan dan enjoy.. nanti wat sambungan keh.. i'm waiting.. =)

     

  • At 9/8/09 11:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite bes.. tp bnyk sgt kebetulan...
    rs cam xlogikla plk..
    ade k camtu?
    hehe.. nwy, nice story~

     

  • At 10/8/09 12:48 PG, Blogger YucIkA said…

    comel!

    jarang boleh jumpa citer2 comel cam ni..

     

  • At 10/8/09 2:40 PG, Anonymous Tya_Cya said…

    Hai..cerita yang best..tapi ada error spelling sikit la. tapi kalau boleh kurang kan penggunaan ayat2 pasar.. Saya rasa awk ni tentu dpt berjaya dgn apa yang awak buat skrg ni..cuma perlu perbaiki dan improve kan lagi skill menulis awk..dan x lupa Tahniah coz awk dah buat org lain rasa best baca cerpen awk..wish u good luck ya..

     

  • At 10/8/09 2:52 PG, Blogger Cya_Vincylea88 said…

    saya tunggu episode sambungan cerpen awk..k..

     

  • At 11/8/09 8:40 PG, Anonymous aNJe said…

    sambungan please!!!
    xsabo nak tau ending suha n syam
    btw so sweet
    like a movie that i've watch before this

     

  • At 11/8/09 3:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm...
    rasa sedap lah nama aima nasuha tu...
    nak pinjam bole??
    he3...
    pape pun,sweet story

     

  • At 11/8/09 5:47 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Tika... Hai ... My Lily Girl....

    Baguih citer hang no...
    ramai yg 'siot' bangat ni ....

    tahniah...well u memang boleh pi jauh even u budak sains ...

    tengok lah anak didik sapo no!!!!
    I'm proud lah to be part of ur life ... hu hu hu...

    Sifu Nana ....
    p/s : really u nak sambung ek???

     

  • At 13/8/09 1:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah cte ni, kelakar gle, lg2 time die org gaduh 2..smbung lah cpt...

     

  • At 13/8/09 4:03 PTG, Anonymous ara said…

    so9 sweet ..
    anywhre keep it up writer.

     

  • At 14/8/09 3:41 PTG, Blogger zha80 said…

    nice...best....
    susahkan kalu org tua menentukan kehidupan kita, nasib baik dpt diatasi dg bijak...
    terus berkarya

     

  • At 15/8/09 11:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus..cume akhirnye mcm tergantung..huhu..pape pon besh..sempoi..

    tapi byk keslhan ejaan..x tau la sama ada sngja dislhkn atau typing error...

    teguran ikhlas..sori..

     

  • At 1/9/09 10:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    macam tergantung je cete?
    klu ada sambungan sambung la cepat..

     

  • At 6/9/09 1:17 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam nuqyqa..
    thniah..nice story..
    npe ending cam 2..??
    keep up a gud work..!!
    -nik-
    niya1501@yahoo.com

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group