BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Isnin, Julai 27, 2009
Novel : Sepupuku, Suamiku 13
Nama Pena : fantaghiro via Lynn Allyna

Hisyam memandu tenang. Dia dan Nana dalam perjalanan pulang ke kampung. Emaknya yang beria-ia mahu mereka pulang. Maklumlah, cucu pertama. Mestilah gembiranya terlebih.

"Sayang nak makan apa-apa ke? Kalau nak, abang berhenti ni." Hisyam memandang wajah isterinya sekilas. Tangan wanita itu diusap perlahan.

"Takpelah bang. Dah nak sampai rumah mak ni." Tidak sampai setengah jam lagi sebelum sampai ke kampungnya. Lagipun, mesti mak mertuanya sudah sediakan banyak makanan seperti kebiasaannya.

Telefon bimbit Hisyam berdering tiba-tiba. Hisyam melirik ke arah telefonnya yang berada di hadapannya. Nama Hani tertera di skrin. ‘Apa lagi minah ni nak?’ detik hatinya. Dia rimas sebenarnya. Dibiar deringannya mati sendiri tanpa dijawab. Nana pelik bila panggilan itu tak dijawab suaminya. Tak pernah Hisyam tak menjawab panggilannya. ‘Mungkin tak mahu diganggu.’ Tekanya sendiri.

"Kenapa tak jawab?" Hatinya masih tak puas selagi tak mengetahui perkara sebenar.

"Malas. Tengah drive ni. Nantilah abang call dia balik. Tak penting pun. Kawan lama abang je tu." Jawab Hisyam cuba menyedapkan hati isterinya. Nana mengagguk perlahan. Hisyam lega.

"Hmm..mesti mak dah tak sabar nak tunggu cucu dia ni sampai kan? Mesti asyik tengok jam je tu." Hisyam cuba mengalihkan topik. Perut Nana diusap perlahan. Nana geli. Dia mengalihkan tangan suaminya. ‘Ish, kang ada yang terkencing dalam kereta ni kang. Gelilah…’ Nana senyum sebaris.

"Mana ada cucu lagi. Belum tentu jadi tau." Nana cuba mengingatkan suaminya. Usia kandungannya baru menginjak 6 minggu. Masih lambat lagi. Macam-macam boleh terjadi dalam tempoh 8 bulan ini.

"Ish sayang ni. Tak baik cakap macam tu tau. Abang kan ada. Apa guna abang jadi doctor kalau tak dapat jaga baby and my cute wife ni. InsyaAllah, semuanya akan selamat. Trust me, ok…" Hisyam mencubit manja pipi gebu isterinya. Makin gebu sejak berbadan dua ni. Suami mana yang tak geram.

"Tapi bang, semua tu kerja Allah. Kalau bukan rezeki kita lagi kali ni nak buat macam mana." Nana tetap mempertahankan kata-katanya tadi. Entah kenapa mindanya berfikir sebegitu.

"Dah. Jangan cakap macam tu lagi. Selagi abang ada, abang akan jaga sayang dengan baby sebaik-baiknya. Abang tak suka sayang cakap macam tu lagi, ok." Putus Hisyam tegas. Dia tak dapat bayangkan kalau ada apa-apa terjadi kepada bayi dan isterinya. Ini cahaya mata pertamanya. Dah lama dia menunggu. Mungkin benar kata Nana yang semuanya ketentuan Allah, tapi dia akan pastikan kandungan isterinya sihat dan berjalan dengan lancar.


Nana dan Hisyam disambut mesra oleh Puan Hasnah yang sedari tadi memang menantikan kepulangan anak dan menantunya. Nana dipeluk erat oleh ibu mertuanya. Mereka beriringan masuk ke dalam rumah. Suasana rumah begitu ceria dengan gelak ketawa mereka sekeluarga. Ayah mertuanya juga turut serta. Seperti jangkaan, hidangan memenuhi meja makan. Dari hidangan utama ke hidangan pencuci mulut. Lengkap. Ayam masak kurma, ikan goreng berlada, sayur pucuk paku kegemaran Hisyam, telur dadar, buah-buahan, dan pudding. Jenuh juga nak menghabiskannya.

"Banyaknya mak masak. Siapa nak habiskan ni?" Tegur Nana. Sememangnya dia kecur liur melihatkan lauk pauk yang pelbagai di atas meja. Sudah lama tak menjamu selera sebegini. Perutnya lapar tiba-tiba.

"Siapa lagi. Korang berdualah. Tu, baby kat dalam tu pun mesti nak rasa nenek dia masak." Maklong menjuikan mulutnya ke perut Nana. Mukanya memang ceria.

"Tapi mak, banyak sangat ni. Makan 10 orang pun tak habis ni." Tambah Hisyam lagi. Dia sudah sedia di meja makan untuk menjamah makanan.

"Takpelah. Sekali sekala. Hah, malam nanti si Yaya dengan Haidar pun nak balik. Nanti tak payah masak lagi.

"La…ye ke. Hmm..ada diorang seronok sikit." Masing-masing sudah mengambil tempat. Makanan yang terhidang dijamah satu persatu. Berselera sekali semuanya, diselang seli dengan gelak ketawa.


"Nana, kita ni macam janji-janji pulak ye." Zahlia yang sedang duduk berehat di ruang tamu bersama ahli keluarganya yang lain berkata.

"Janji? Janji apa pulak kak?" Nana kerut dahi tak faham.

"Ish budak ni. Saja je buat tak faham. Ni…" Zahlia menuding jarinya ke arah perut mereka berdua yang tidak lama lagi akan memboyot.

"Oooo…ingatkan janji apa tadi." Nana menggaru kepalanya yang tidak gatal. Ahli keluarga lain turut sama ketawa.

"Hmm…Mak. Lepas ni pening la kepala mak nak layan dua orang puteri ni. Dua-dua manja." Sampuk Hisyam yang berada di sebelah Nana. Dia mengaduh tiba-tiba bila pehanya terasa pedih akibat dicubit isterinya.

"Mak tak kisah. Lagi mak suka. Riuh sikit rumah ni. Takde lah bosan sangat." Wajah Puan Hasnah ceria sejak tadi. Seronok melihat anak dan menantunya bahagia. Tak lama lagi, ahli keluarganya akan bertambah dengan kehadiran dua orang cucu serentak. Tak sabar dia menantikan saat itu.

"Ha… Dengar tu bang. Bukan kita yang manja tau. Mak yang nak manjakan. Jangan jealous ye." Zahlia memeluk lengan Puan Hasnah di sebelahnya. Hisyam mencebik. Nana hanya senyum. Dia sebenarnya sudah penat. Sejak berbadan dua, badannya memang cepat letih. Tak boleh buat kerja lebih sedikit, pasti dia akan terbaring keletihan selepas itu.

"Hmm…korang ni kalau berborak tak ingat dunia. Dah lah, mak nak masuk tidur dulu. Nana, Yaya, jangan tidur lewat sangat. Ingat, kamu tu mengandung. Jangan nak buat macam anak dara dulu. Selagi ayam tak berkokok, tak ingat nak tidur." Pesan Puan Hasnah sebelum dia dan suaminya masuk ke bilik. Kedua-dua bakal ibu itu hanya mengangguk perlahan.

"Abang pun dah mengantuk ni. Penat. Sayang tak nak tidur lagi ke?" Hisyam menggosok-gosok bahu isterinya. Mata Nana sudah merah menahan rasa mengantuknya.

"Ish, apa tidur awal sangat ni. Tunggulah dulu. Bukan senang nak jumpa macam ni. Nana, tak payahlah tidur lagi. Hah, kalau abang nak tidur, abang pergilah masuk dulu. Malam ni, isteri kesayangan abang ni Yaya sewa. Tau." Tangan Nana sudah digenggam kemas oleh Zahlia. Tegas sekali arahan Zahlia.Hisyam diam. Tak dapat nak berkata apa. Kalau berbahas dengan peguam ni, sampai esok pagi pun tak habis. Ada saja hujahnya. Betul juga kata adiknya, bukan senang nak berkumpul macam ni. Biarkanlah.

"Abang pun nak tidurlah Ya. Jangan lewat sangat tau. Kesian kat baby tu." Suami Zahlia yang dari tadi hanya menjadi pendengar, mula bersuara. Sudah beberapa kali dia menguap. Mata pun sudah berair.

"Ala…awalnya nak tidur. Tapi takpe lah. Nana ada." Haidar mengucup dahi isterinya sebelum dia melangkah ke bilik.

"Jangan lewat sangat tau. Abang takut tidur sorang-sorang." Bisik Hisyam seraya mencium mesra dahi isterinya. Nana tersipu malu.

"Amboi, mengalahkan pengantin baru nampak. Jangan harap Yaya nak izinkan Nana naik sebelum ayam berkokok tau. Abang tidurlah sorang-sorang. Biar hantu kat rumah sebelah tu temankan." Zahlia siap membuat gaya hantu di depan abangnya. Hisyam mencubit geram pipi adik kesayangannya. Dia pun rindu untuk berbual dengan Zahlia tetapi malam ini dia terlalu letih. Sudahlah banyak pesakit di hospital tadi. Balik kerja terus memandu ke kampung. Dia memang letih. Mungkin esok saja.

"Kejam betullah Yaya ni. Kalau apa-apa jadi kat isteri abang, siap Yaya. Abang penyek jadi lempeng." Hisyam memberi amaran. Zahlia memjelirkan lidahnya. Dia tahu, abangnya hanya bergurau.


Hisyam merebahkan badannya ke katil. Nikmat sekali rasanya. Mata dipejam rapat. Bantal peluk dipeluk erat. Dia tak biasa tidur tanpa Nana di sebelah. Tapi, hanya untuk malam ni. Sekejap saja, dia sudah berada di awang-awangan. Telinganya menangkap bunyi yang amat biasa didengarnya. Namun, otaknya yang letih tak mampu mengingatinya. Beberapa ketika kemudian, bunyi itu berhenti sendiri. Namun, bunyi itu kembali menyapa telinganya. Mengganggu tidurnya. Tapi, dia masih belum berupaya untuk membuka matanya. Dibiar bunyi itu membuai tidurnya. Terasa mendayu-dayu dan senyap kembali.

Hani menghempas telefon bimbitnya ke katil. Geram. Sudah beberapa kali dicuba, namun tak berhasil. Takkan dah tidur. Dia membelek jam di tangan. Baru pukul 11. Masih awal. Esok hari minggu. Badannya dihenyak keras ke katil. Telefon dikutip semula. Dia terus berusaha. Takkan dia begitu mudah menyerah kalah. Kali ini, mesti berjaya.

"Hello?" Hani tersenyum menang. Dia berjaya. Memang tak sia-sia dia mencuba.

"Hmmm…" Lemah sekali suara Hisyam. Dia terlalu mengantuk. Entah siapa yang menelefonnya malam-malam begini. Memang langsung tak menghormati orang.

"Hai…Dah tidur ke? Sorry ganggu you malam-malam ni…" Hani bersuara manja. Mungkin Hisyam tak akan marah padanya. Ternyata Hisyam sudah tidur.

"Siapa ni?" Suara Hisyam agak keras. Sudahlah telefon orang malam-malam. Diri pun tak perkenalkan.

"Takkan dah lupa kot. I lah ni. Hani." Suaranya makin menggoda. Sebenarnya agak kecewa juga bila Hisyam tidak mengenali suaranya kerana dalam hatinya suara Hisyam sentiasa menemani tidur malamnya.

"Ohh…Sorry. I mengantuk sangat ni. Tired. Anything important?" Hisyam membuka matanya. Hairan bila Hani menghubunginya malam-malam begini. Ada hal kecemasankah?

"No. Saja nak call. Takkan dah tak boleh nak borak-borak dengan you kot?" Hani mengalih posisi duduknya. Dari duduk dia sudah berbaring di atas katil.

"Bukan macam tu. I penat sangat ni. Mungkin lain kali saja kita borak ye. I nak tidur." Hisyam malas hendak melayan karenah Hani. Tak mungkin dia akan kembali menjalin hubungan dengan wanita itu. Walaupun hanya kawan.

"Hmmm…takpe lah. Orang dah tak sudi nak berborak dengan kita. Nak buat macam mana. Anyway, sorry lah ganggu you tidur. Good night." Hani mematikan talian. Sekali lagi telefon bimbitnya menjadi mangsa geramnya. Hatinya sakit. Kali pertama lelaki tak melayannya. Egonya tercabar.

"Jangan sombong sangat Hisyam. Kau tak kenal aku lagi. Kita tengok siapa yang lagi hebat." Mukanya sudah merah dan berbahang kerana menahan marah. Kunci kereta dicapai. Dia mahu melepaskan tekanannya. Tempat yang paling sesuai untuknya bukan di rumah tapi di kelab malam. Dia mahu menari sepuas-puasnya sampai pagi.


"Kejarlah laju sikit. Apalah abang ni. Kejar ayam seekor pun tak dapat. Malu je tau." Hisyam dan Haidar tercungap-cungap kepenatan. Hampir sejam mereka berusaha menangkap ayam untuk hidangan tengah hari. Tapi, masih belum berjaya.

"Amboi, sedapnya cakap. Hah, kalau pandai sangat, tangkaplah sendiri."Hisyam mencabar adiknya yang dari tadi hanya membebel tak berhenti. Mengalahkan nenek.

"Jangan cabar tau. Kalau Yaya dapat tangkap ayam tu, abang nak bagi apa?" Zahlia cuba berlagak pandai. Dia sendiri pun tak pernah tangkap ayam sebenarnya. Makan ayam tahu lah.

"Eleh, nak berlari pun tak larat. Nak kejar ayam konon. Dah lah. Hah Haidar, ayam tu tengah berehat tu. Cantik. Slow sikit. Nanti lari pulak. Ok. Satu…dua…tiga….tangkap!" Hisyam memberi arahan kepada adik iparnya. Mereka berdua menyusup seperti askar mahu menembak musuh. Ayam jantan yang sedang mematuk makanannya tidak sedar akan kehadiran musuhnya. Apa lagi, berkokoklah ayam tu bila badannya dicekup oleh dua lelaki itu.

"Yes!" Haidar bersorak gembira. Memang tak sia-sia dia berjemur panas hampir sejam. Hanya kerana hendak menangkap ayam untuk hidangan tengahari mereka. Kali pertama dalam hidupnya. Selama ini, kalau nak makan ayam, beli saja di kedai. Lagipun keluarganya tinggal di bandar. Tak ada tempat untuk memelihara ayam.

"Ha…tengok. Siapa kata abang tak pandai. Dah dapat pun. Nah!" Hisyam tersenyum bangga. Zahlia dan Nana mencebik menyampah. Hisyam menghulurkan ayam itu kepada isterinya. Nana menjerit kerana ayam itu masih meronta-ronta minta dilepaskan. Kesian pula.

‘Nasiblah kau ayam. Alamatnya, jadi hidangan kamilah kau hari ni…’

"Dah dapat tangkap ke belum? Sehari suntuk tangkap ayam seekor. Apalah budak-budak ni." Puan Hasnah terkedek-kedek keluar dari rumah. Dari tadi, halaman rumahnya riuh rendah dengan suara anak menantunya. Itu baru suruh tangkap ayam, kalau suruh tangkap lembu, mahunya sampai seminggu.

"Dah ni mak. Nah, macam mana nak buat ni?" Hisyam menghulurkan ayam jantan yang berada di tangannya.

"Yaya, pergi panggil ayah. Nanti ayah sembelih. Lepas tu, cabut bulunya. Besar jugak ayam ni. Cukuplah untuk kita anak beranak makan tengahari ni." Puan Hasnah membelek-belek ayam jantannya. Dia menyerahkan ayam itu kepada suaminya untuk urusan penyembelihan. Menggelupur ayam jantan itu selepas disembelih. Kesian pula.

"Nana, Yaya. Ambil ayam ni. Cabut bulunya. Lepas tu biar mak potong." Arah Puan Hasnah. Nana dan Yaya berpandangan sesama sendiri. Cabut bulu? Macam mana nak buat?

"Ermm…mak. Macam mana nak cabut ni? Kuat sangat ni. Dia tak nak tercabut." Yaya cuba mencabut bulu ayam itu. Namun, bulunya terlalu kuat melekat pada kulit ayam.

"La…budak bertuah ni. Kalau buat macam tu, macam mana bulunya nak tercabut. Dah , bawak masuk ayam ni. Rendam dalam air panas. Lepas tu, barulah senang nak cabut bulunya." Puan Hasnah menggelengkan kepala. Budak-budak sekarang, satu apa pun tak tahu.

"Tu lah. Tadi gelakkan orang. Hah sekarang, jom kita gelakkan dia." Hisyam dan Haidar ketawa sekuat hati. Mulut kedua-dua wanita itu sudah muncung. Mereka melangkah laju masuk ke dapur. Itulah, dulu siapa suruh tak nak belajar.


Gambar gadis yang sering menjadi igauan tidurnya ditatap penuh rasa kerinduan. Terlalu rindu. Sudah hampir enam bulan dia tidak mendengar khabar berita gadis itu. Mungkin sedang mengulit bahagia bersama suami tercinta. Hatinya pedih dan sayu bila teringat akan perkara itu. Gadis yang dipuja sudah jadi milik orang. Johan bangun dari pembaringannya. Menyaksikan matahari yang terbenam di ufuk barat. Terang sinarnya menerangi alam. Adakah peluangnya untuk memiliki Nana secerah itu? Mungkinkah mereka dapat mengecapi hidup bahagia bersama? Dia terlalu mengharapkan kebahagiaan itu. Cintanya suci luhur. Tiada wanita lain dalam hatinya.

"Johan…" Terdengar suara seorang wanita memanggil namanya. Lemah sekali suara itu. Johan melangkah keluar dari biliknya.

"Ye Ibu. Ada apa?" Johan menghampiri emaknya yang sedang terbaring lemah di kerusi. Wanita separuh usia itu terlalu menderita dulu. Dan sekarang, Johan tak mahu melihat wanita yang mengandungkannya selama sembilan bulan, menjaganya dan menyaranya hingga dia berjaya menamatkan pelajaran menderita. Setiap permintaan wanita itu akan ditunaikan walau betapa sibuk pun dia.

"Tak ada apa-apa. Kamu buat apa dalam bilik tu?" Sesekali kedengaran batuk-batuk kecil bersulam dengan suara lemahnya. Kepala anak kesayangannya diusap perlahan. Kasihan. Anaknya terpaksa menjaganya yang sudah tak berdaya. Dia hanya mampu menolong apa yang terdaya. Tapi dia tahu, anaknya memang seorang anak yang baik. Taat.

"Tak buat apa-apalah Ibu. Saja je baring-baring. Ibu nak makan apa-apa ke? Johan boleh masakkan." Tubuh lemah ibunya dirangkul penuh kasih. Rasanya tak sanggup berpisah. Doanya setiap hari agar Tuhan memanjangkan usia ibunya.

"Tak apalah. Ibu kenyang lagi ni. Kenapa ni? Ibu tengok Johan macam ada masalah je. Cuba cerita kat ibu." Jelas kerut di wajah anak lelakinya. Apa agaknya masalah yang sedang menimpa anaknya.

"Mana ada masalah bu. Pandai je lah ibu ni. Johan gembira je ni. Cuma letih sikit je. Banyak sangat kerja kat pejabat tu." Johan cuba menyembunyikan perasaannya. Dia tak mahu ibunya risau. Lagipun, dia belum bersedia untuk memberitahu ibunya mengenai perkara itu. Dia dapat mengagak reaksi ibunya kalau wanita itu dapat tahu. Pasti ibunya menentang. Tidak ada gadis lainkah yang boleh dijadikan isteri? Kenapa mesti isteri orang?

"Tak apalah kalau Johan tak nak cerita kat ibu. Tapi, nanti kalau dah sedia nak bagitau ibu, cakap saja. Ibu sedia." Pesan ibunya. Ibunya memang lembut. Tak pernah marah kepadanya. Kalau dia berbuat silap, pasti ibu akan menasihatinya. Tak pernah sekalipun ibu marah apatah lagi memukulnya.

"Malam ni ibu tak payah masak ye. Kita makan kat luar. Kesian ibu, hari-hari kena masak." Johan memeluk erat ibunya. Kasih sayangnya takkan luntur sampai ke akhir hayat.

"Kalau tak masak nak makan apa. Lagipun ibu dah biasa. Hmm…kalau macam tu, kita makan mee hoon sup kat tempat hari tu ye. Teringin pulak rasa." Johan mengangguk. Apa-apa sahaja yang ibu minta. Asalkan ibu bahagia. Cukup.

Dua beranak itu sangat rapat. Seperti tak dapat dipisahkan. Gurau senda sentiasa mewarnai kehidupan mereka. Kini, tirai bahagia telah menutupi kesengsaraan yang pernah mereka alami satu ketika dulu. Saat yang tak mungkin dilupakan mereka. Sejarah itu tetap menjadi pedoman dalam hidup mereka.


Nana menanti suaminya penuh sabar. Sudah hampir setengah jam dia menunggu. Hatinya rasa mahu menangis. Sejak kebelakangan ini, emosinya agak tidak stabil. Senang sekali tersentuh. Kadang-kadang marah tak tentu pasal. Mungkin pembawaan budak. Baru saja dia hendak membuka semula tudung biru muda yang dipakainya ketika telefon bimbitnya berlagu rancak.

"Sorry sayang. Abang lambat. Ada emergency tadi. Sayang turun sekarang ye. Abang dah tunggu kat bawah ni." Mendengar saja suara suaminya Hisyam, terus moodnya berubah. Hatinya riang. Marahnya reda. Segera dia keluar dari rumah menuju kepada suaminya yang sedang menunggu untuk keluar makan bersama.

"Lama ke sayang tunggu? Sorry ye. Tiba-tiba saja ada urgent. Tapi nasib baik ada Norman dan Salina. Boleh abang mintak excuse sebab nak dating dengan isteri abang yang cantik ni." Pandai Hisyam memujuk. Tangan isterinya dikucup penuh kasih dan rindu. Pipi Nana merah menahan malu. Hatinya cair. Terasa baru semalam mereka berkahwin.

"Lama tau orang tunggu. Nasib baik tak tukar baju." Nana mengadu manja. Kereta mereka meluncur perlahan meninggalkan kawasan perumahan.

"Alah, kesiannya isteri abang ni. Ok, malam ni abang belanja sayang kat tempat paling best. Setuju?" Hisyam masih tak jemu memujuk. Muka Nana yang makin comel di pandangan matanya membuatkan hatinya terasa geram. Ingin saja dia mencium dan mencubit pipi gebu itu. Tapi dia harus tumpukan pada pemanduannya.

"Tak nak lah. Nana rasa nak makan masakan panas je. Kita pergi restoren yang kita makan dengan Kak Yaya hari tu nak tak? Makanan dia pun sedap." Cadang Nana. Liurnya kecur bila terbayangkan mee bandung yang dimakan Zahlia dulu. Nampak sangat sedap. Perutnya lapar tiba-tiba.

"Hah! Dah kecur liur lah tu. OK. Apa-apa saja yang sayang mintak." Tangan Nana dikucup lagi. Digenggam erat. Tak mungkin dilepaskan. Cintanya hingga akhir hayat. Biar betapa kuat badai melanda, akan tetap dipertahankan walau dia terpaksa mengorbankan dirinya.


Suasana restoren agak lengang. Mungkin masih awal. Hanya kelihatan beberapa pelanggan di situ. Dua pasangan dan satu keluarga. Nana dan Hisyam mengambil tempat duduk di hujung restoren. Agak tersorok. Mereka mahu berdua-duaan di situ. Cahaya lampu restoren dan jalan cukup untuk memberi cahaya di tempat mereka. Makanan dipesan. Mee bandung dan jus oren. Nana sudah tidak sabar ingin menjamah makanannya.

"Cantik sayang malam ni." Puji Hisyam. Nana tersipu malu. ‘Hai, selama ni aku tak cantik ke?’

"Biasa je." Nana masih malu. Hisyam memandangnya tak berkelip. Senyuman yang sentiasa mencairkan hatinya terukir di bibir Hisyam. Tangan Nana diraih ke dalam tangannya. Dilekatkan ke pipinya. Lembut.

"Ish…apa abang ni. Malu orang tengok tau. Macam budak-budak lah." Nana memerhati sekeliling. Masih tidak ramai orang walaupun ada pertambahan pelanggan.

"Takpe. Kat sini mana ada orang. Jauh. Orang tak nampak. Lagipun, kita kan suami isteri. Apa nak malunya." Tangan Nana dikucup bertalu-talu. Nana cuba menarik tangannya dari genggaman Hisyam namun tak dilepaskan.

Seketika kemudian, pelayan restoren datang menghantar makanan yang dipesan. Haruman hidangan yang berada di depan mata menaikkan selera Nana. Tangannya disentap. Sudu dan garfu dicapai. Tak sabar nak menjamu selera.

"Ha….Baca doa dulu. Baby kat dalam tu pun nak makan jugak. Nanti sakit perut tau." Hisyam mengingatkan isterinya yang kelihatan tak sabar-sabar. Matanya bersinar-sinar.

Nana meletakkan semula sudu dan garfunya. Dia mengaminkan doa yang dibaca oleh suaminya. Habis saja doa, terus dicapai semula sudu dan garfu. Sesaat kemudian, mee bandung telah masuk ke dalam mulutnya.

"Ouch…" Nana mengibas-ngibas mulutnya. Panas.

"Ha…Tu lah. Makan tak reti nak perlahan. Meh sini abang tiup. Sakit ke?" Nana menghirup air orennya dengan harapan pedih mulutnya akan berkurangan.

"Tak pelah bang. Sikit je ni. Nanti sejuk lah." Nana masih mengibas-ngibas mulutnya. Hisyam geleng kepala. Macam budak-budak. Dia senyum sendiri. Mungkin orang yang sedang mengandung memang begitu. Mengidam.

Makan malam mereka diselang seli dengan gelak ketawa. Hisyam galak mengusik isterinya. Sampai terkeluar air mata Nana kerana terlalu kuat ketawa. Tapi dia bersyukur kerana rumah tangganya kini sedang menuju alam kebahagiaan. Berkat kesabaran dan cinta sucinya, doanya agar dikurniakan seorang suami yang baik dan penyayang dimakbulkan oleh Tuhan. Ditambah lagi dengan keadaan dirinya yang sedang berbadan dua, dirasakan dirinya lengkap sebagai seorang wanita.


Johan menghempas badannya ke katil. Gelak ketawa Nana bersama suaminya bermain-main di benaknya. Cemburunya menyala. Makanan yang dipesan hanya luak separuh dek kerana hatinya pedih bagai disiat-siat. Ibunya mungkin perasan akan perubahan air mukanya. Dari mula-mula Nana dan suaminya masuk, dia sudah memerhatikan gelagat mereka. Walaupun kurang jelas kerana kedudukan mereka agak jauh dan tersorok, tapi dia dapat melihat wajah Nana yang ceria dan dia juga dapat mendengar gelak ketawa wanita itu. Mereka berdua kelihatan sangat gembira. Bahagia. Dia cemburu. Terlalu cemburu. Dia tak sanggup melihat drama percintaan antara gadis pujaannya dan lelaki lain itu lama-lama. Dia mengajak ibunya pulang dengan alasan sakit perut. Ya. Dia memang sakit. Tapi sakit hati. Sakit jiwa. Sakit kepala. Kejadian tadi terus menghantui mindanya. Matanya terasa pedih. Tapi, semua itu bukan alasan untuk dia berputus asa. Masih ada harapan. Semua yang berlaku hanya satu dugaan. Dan dia sudah biasa berdepan dengan dugaan. Lagi parah dan teruk daripada ini. Hatinya yang kecewa terus dipujuk agar bersabar. Dia hanya perlu berusaha. Bersabar dan bersedia dengan apa sekalipun dugaan yang tiba. Suatu hari nanti, kejayaan pasti akan menyebelahinya jika benar cintanya ikhlas dan suci. Johan terlena dengan mimpi dan impiannya. Impian yang masih samar dan tidak tahu penghujungnya.


p/s:ok.yg ni post terakhir ek.lps ni, sy kena fokus untuk novel writing.so,kalo nk tahu kesudahan cinta nana n hisyam, nntikan novel sy ek.ape2 pun, terima kasih yg teramat kt korang coz always support me. novel tu adalah hadiah sy untk sokongan korang selama ni.
anyway,enjoyzzz!!!

Admin : Novel ini akan berada di pasaran. Akan datang.
posted by Penulisan2u @ 6:01 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
48 Comments:
  • At 27/7/09 8:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baek!

     

  • At 27/7/09 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    owh ye ke..ok.kekalkn tajuknye ye..senang nk cari kt kedai nti..dis story is similar with my life=) thats y i like it

     

  • At 27/7/09 12:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    pastikan novelnye cpt di terbitkn..xsbr nk tahu kesudahan cter ni.

     

  • At 27/7/09 5:21 PTG, Blogger miz ruha said…

    cpt2 tau...
    xsbr nk tau kesudahan cite ni...

    dh kuar nti,,war2 kn lah yer...

     

  • At 27/7/09 6:27 PTG, Blogger BLOGG OMBAKRINDU.JB said…

    blh tahan..

     

  • At 27/7/09 6:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best..

    hope cepat2 la kuar...x sabar nak baca kesdhan citer ni..

    < MassFDya >

     

  • At 27/7/09 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best lh...

     

  • At 27/7/09 7:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    erm...best gk jln cter
    thniah tuk writer..
    cpt2 ckt kluar nvel ny..
    sme xsbar..

     

  • At 27/7/09 8:50 PTG, Anonymous h4j4r said…

    pastikan cepat novel 2 diterbitkan...
    x sabar nak tunggu

     

  • At 27/7/09 9:34 PTG, Anonymous lina said…

    best gak....... harap happi ending.

     

  • At 27/7/09 10:06 PTG, Blogger PriNcEsS_DeiYnA said…

    ALA...POST TERAKHIR KE??

    KENE BELI NOVELNYE..HUHU....

    ANYWAY, BEST CITE NI..KEEP IT UP!

     

  • At 28/7/09 6:56 PTG, Blogger nur myra edora said…

    best sgt crita neyh,...cpt2 la kluar novelnye,...xD

     

  • At 29/7/09 4:44 PTG, Blogger rini hamiza said…

    take ur time.. =)

     

  • At 30/7/09 2:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2....make sure tajuk novel tu same tau? senang la cket kitorang nak carik nant..hehe...gudluck! sy sentiasa mnyokong anda! chayok2!=)

     

  • At 31/7/09 10:53 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ar..nak beli..dh kuar ke?

     

  • At 1/8/09 5:18 PTG, Blogger iezamaniey_azri ahmad said…

    jgn tukar tajuk ye..
    crite ni best sangat2 x sbar n tunggu
    novel tu kuar..
    cepat skit ye...

     

  • At 2/8/09 2:12 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lar...
    sdeynya.
    xsbr nk tau ending.
    pape pown gud luck ek!
    ~flying without wing~

     

  • At 3/8/09 12:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    camner nk beli novel ni?.....kat mane?...jgn lupa bagitau siapa yg publishkan novel best ni...good luck pada penulis novel. memang sesuai ngan jiwa akak...hehehe

     

  • At 4/8/09 11:07 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup..akan ditunggu ......

     

  • At 8/8/09 10:09 PG, Anonymous lyna said…

    cerita ini btul2 best,tak sabar nak tgu tau ending nana dn hisham,akan ku tguuuuuuuuuu..please jgn tukar tajuk

     

  • At 8/8/09 5:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah citer nie tak sabor nak tahu kesudahannya dan tak sabar utk beli novel tu.tahniah buat penulisnya semoga novel anda menjadi yg terhangat dan terlaris dipasaran.good luck

     

  • At 8/8/09 9:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    thnx to all!!!!try my best to finish this novel....
    teruskan menyokong karya saya k!!!
    enjoyzzzzzzzz

    >>fantaghiro

     

  • At 9/8/09 1:09 PG, Anonymous rissell rehn said…

    bgus2...bnyak kslhan lalu yg u dh pbetulkan...aku hrp u dpt buat citer yg best2 pada msa akn dtg...ohya,congratulations..ur story will publish soon..well,can't wait 4 it...hope to continue reading...i starts to like ur story...its kinda good story...

     

  • At 9/8/09 1:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestlah citer ni..dah keluar ke novelnye??

     

  • At 10/8/09 2:02 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnye..cpt2la terbitkanbukuni..jgn krtajuk yer penulis..senang nk cr kat pasaran..tahniah penulis..hailkan yg terbaiklg pas ni...

     

  • At 11/8/09 9:48 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah...best sangt citer ni...congratz pd penulis...jgn tukar tajuk tau..senang sy cari dipasaran insyallah...haniedy

     

  • At 12/8/09 8:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    okaiyh..
    jgn tkar tjuk plak nti ssah nak cri..
    gud luck..

     

  • At 14/8/09 11:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    novel nya baik..bl akan ada d pasaran..x sabar nak miliki novel ni....

     

  • At 15/8/09 3:56 PTG, Blogger cinta terindah said…

    walawehhhhhhh...
    bila nvl nie nak kuar...
    best aaa...
    mcm mna agaknya crita cinta nana ngn hisyam ye???
    tahniah ye...
    truskan usaha ye...

     

  • At 17/8/09 2:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    WAH NOVEL NI MEMANG BEST.. SO CEPATLAH KUARKAN DI PASARAN..
    COZ TAK SABAR NAK TAU KESUAHAN CITE NI..
    TAHNIAH...

     

  • At 18/8/09 9:34 PG, Anonymous ixora_gurlz said…

    haha..ade novel...
    tjuk same ker??

     

  • At 24/8/09 9:44 PTG, Blogger Puteri Khayalan said…

    beshhnya...
    tak sabar nak tunggu novelnya...
    hik3..

     

  • At 25/8/09 4:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cte nie...
    gud j0b writer....
    jngn tkar tjuk taw...
    snng nk cri nnti...

     

  • At 28/8/09 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalo terbit novel.. siapa publisher novel ini? alaf21? rhythm? sbb nk cari la :)

     

  • At 11/9/09 11:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jangan tukar tajuk nanti senag nak cari

     

  • At 18/9/09 1:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    alaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................cri nvl ler plak.....huuuuuuuuu.....cm ner nk cri..bsy..=(
    jgn tkar tjuk yer.nk cri tme weekends(lu sempat r).asgmnt byk.hhuhuuhhhuuuu...anyway,cite bez..x sterotaip jek..keep it work.arap2 epy endg..x epy endg aku x tau r cm ne.
    thumbs up!
    (adieyn)

     

  • At 21/9/09 12:12 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bila citer nie nk kuar..
    lame lagi ker/
    penat dh tggu nie x kuar2

     

  • At 23/9/09 10:57 PG, Blogger ~faNtaGhir0~ said…

    salam...sorry...novel ni memang lambat lg nk kuar...kalo xder aral,thn depan.sy pun da penat memerah otak utk siapkn novel ni...bile la novel ni nk siap...huhu...anyway...sy harap korang sume bersabar yek...sy sedang berusaha utk mnyiapkn citer ni secepat yg mungkin...huhu...sorry3..kalo rajin...visit la my blog...
    princess-fantaghiro.blogspot.com
    enjoyzzz!!

     

  • At 26/9/09 9:20 PG, Anonymous liya said…

    cpt2 lah smbung.dah bpe ari sy tgu tau.kcian sy.best cte nie

     

  • At 27/9/09 6:46 PTG, Anonymous ida said…

    dear writer...
    novel dah keluar ke belum??
    nak jadi first buyer...
    kalau boleh nak order terus dari sini boleh tak??

     

  • At 1/10/09 1:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    apsal johan tu..
    dh nana x nk kat jngn la kacau die lagi..
    kan bagus kalau johan kawin ngan hani...
    suke la tengok nana ngan hisyam tu..
    eee..cemburu dngn kebahagiaan mereka..
    :)

     

  • At 7/10/09 12:11 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wow,,romantik yer nana dgn hisyam...
    wlaupun kwin dgn spupu sndri..
    huhuhu...
    nape xsmbg online je,,,
    cpt ckt dpt thu..
    huhuhu..
    klu dpsrn,,lmbt la..
    nk kne kuar cari dlu dkt kdai2 yg ada..
    huhu.
    ape2 pom,,cpt2 la kuarkn novel ni..
    nk thu ending yer...
    hahahahah..
    gd luck...

     

  • At 12/10/09 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cite ni bez sgt...arap ending die pom bez n bahagia dgn suami die....leh taw x bile novel ni nk kuar,keluaran alaf 21 ke n tjuk ape yg nak bg...senang nk p cari....lau blh pnulis umum la dlm penulisan2u novel da dpsarkan....gud luck 2 u...
    sye nntikan novel anda.....!!!!!!!!

     

  • At 30/10/09 12:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes la cta ney..
    law nvel ne da keluar,,
    bgtaw ek..snang nak cari.,
    alaf 21 ke??
    apa2 pn..sya hrap ending nvel ne..hepy laa..hehe,
    n gud luck!!

     

  • At 30/11/09 3:13 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aiii fantaghiro..
    mmg bes..tahniah..
    gud lucks..
    keep on wrting..
    niya1501@y.c

     

  • At 8/4/10 3:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    gud luck..

     

  • At 31/12/10 1:33 PG, Anonymous rohayu purcell said…

    best xsabar nk tau ending ia camane ;-/

     

  • At 18/1/11 5:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    huhu.. best siot!!

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group