BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Suratan Pilu
Nama Pena : Aulia

"Bila kau nak balik Malaysia? Dah lama kau kat sana. Tak rindu aku ke?" suaranya masih seperti dulu. Manja.
"tak lama lagi aku balik lah"
"bila?"
"tunggu kau kahwin la. Baru aku balik"gurauku.
"serious"
Aku gelak.
"promise?" dia masih menyoal.
"ok" jawabku.
"aku nak kahwin bulan depan. Aku nak kau datang. Kau dah janji nak balik kan" aku terkejut dengan berita yang baru disampaikan.
"kau gurau kan?"aku seolah-olah tidak percaya.
"tak. Aku serius. Aku nak kahwin bulan depan." Aku dengar suaranya juga bukan main-main.
"aku nak kau raikan hari bahagia aku nanti. dulu kau kahwin, aku tak ada." Ujarnya. Dulu aku kahwin di luar Negara. Masih study lagi. Suamiku sudah 2 tahun kembali ke Malaysia. Aku masih di sini walaupun sebenarnya pelajaranku di sini sudah tamat. Kalau boleh aku ingin mencari pengalaman bekerja dahulu di sini.
"kau akan datang, kan?" soalnya inginkan kepastian.
"insyaallah"
Maisara sahabat baikku. Sudah lama aku bersahabat dengannya. Sudah lebih lapan tahun. Dia yang banyak memberi dorongan disaat aku kesusahan. Membesar bersamanya membuatkan aku bahagia. Ah, Maisara.


Alif : hi syg, miss u so much
Sha_iza : miss u too. Abg cht?
Alif : tak
Sha_iza: kenapa? Abg demam ke? Dh jumpa doctor?
Alif : abg sakit rindu
Sha_iza : ngada2.
Alif: bila syg nk blk ni? Syg kn dh hbs bljr.
Sha_iza : niza tak sedia lagi nk blk. 6t la
Alif : syg x kesiankn abg ke sorg2 kt cni.
Sha_iza : niza tak nak bincang pasal ni. Please.
Lama aku menunggu balasannya.
Sha_iza : abg msh d sna ke?
Tiada jawapan. YMnya sudah offline. Aku tahu dia merajuk. Dia tidak faham mengapa aku masih ingin disini. Bumi Malaysia banyak mengukir kenangan pahit dihatiku. Tiap kali aku teringatkan negaraku, pasti airmata ini tumpah. Disitu ada banyak kesunyian. Ada banyak kesepian. Aku tiada sesiapa di Malaysia. Keseluruh keluargaku mati dalam satu rompakan. Ayah, ibu, kakak, abang dan adik-adikku semua telah tiada. Tinggal aku sebatang kara di dunia ini. Peristiwa itu sungguh pahit untuk ku ingati. Aku ngeri untuk kembali. Airmataku kembali menitis.


Aku berjalan perlahan masuk ke banglo mewah milik papa. Terasa penat setelah semalaman bersengkang mata menyiapkan assignment yang berlambak. Kutoleh jam ditangan sudah pukul 12 lebih. Entah mengapa suasana malam ini terasa lain. Cuaca mendung seperti hendak hujan. Dingin bayu menyapa tubuhku membuatkan aku mempercepatkan langkah. Agaknya semua dah tidur. Maklumlah dah lewat malam. Aku membuka pintu perlahan. Gelap. Aku berjalan ke tangga. Namun langkahku terhenti apabila kakiku tersentuh sesuatu. Aku pelik. Aku berpatah balik ke suis lampu. Apabila keadaan sudah terang, alangkah terkejutnya aku apabila ku lihat mama, papa terbaring berlumuran darah di ruang tamu.
"mama" aku menjerit. Aku pangku tubuh mama yang sudah kaku tidak bernafas.
"mama, bangun. Kenapa ni?" namun mamaku sudah tidak dapat lagi mendengar.
"papa"aku goncang tubuh papa disebelah mama. Papa juga seperti mama. Sudah tidak bernyawa lagi. aku kemudian berlari ke bilik kakakku. Kulihat semua adik-beradik yang lain terbaring berlumuran darah disitu. Tangan dan kaki mereka diikat. Entah bila duniaku menjadi gelap. Sedar-sedar aku berada di dalam kamarku. Uncle Khalid, sahabat baik papa bersama isterinya berada disisku.
"Sabarlah Niza" ucap Auntie Maria. Aku menangis tersedu-sedan di bahu auntie Maria. Aku begitu berharap ini semua hanya mimpi ngeri. Namun reality tetap reality. Aku harus terimanya dengan redha.


Ketika aku sampai di Kampung Keramat suasana masih gelap. Baru pukul 6 pagi. Lamanya aku tidak kembali ke sini. Aku cuba mengumpul kekuatan untuk kembali ke tanah air. Nyamannya angin yang bertiup menyapa tubuhku. Tubuhku sedikit menggigil.
"Cik kita dah sampai"ujar pemandu teksi
"oh, ye ke? Terima kasih, pak cik"ucapku.
"sama-sama"
Aku melangkah perlahan ke rumah papan didepanku. Cantiknya suasana dibumiku, Malaysia. Aku rindu.
"Assalamualaikum" aku memberi salam. Aku berdiri tegak menghadap pintu rumah kayu didepan. Rumah itu masih tidak berubah. Masih seperti dulu.
"waalaikum...."seorang perempuan separuh abad membuka pintu.
"Ya Allah Niza, niza dah balik, nak" aku salam tangan Mak Cik Timah. Tubuh gempal itu ku peluk erat. Rindunya aku padanya hanya tuhan yang tahu.
"kenapa Niza lama tak balik, nak. Mak rindu"
"Niza dah balik kan" kusapu airmata di pipi Mak Cik Timah.
"Sara mana, mak?"soalku
"Petang nanti dia sampai. Naiklah Niza." Mak Cik Timah menarik tanganku. Langsung tidak di lepaskan.
"cantik Niza sekarang. Suami Niza tak ikut" soal Mak Cik Timah. Aku hanya menggeleng.
"Niza nak surprisekan dia, mak"ucapku.
"bang, oh bang. Tengoklah sapa yang datang ni" Laung Mak Cik Timah dari ruang tamu.
"siapa?"
"Niza bang. Niza dah balik"ucap Mak Cik Timah.
"ayah apa khabar?" soalku. Pantas ku hampiri Pak Cik Daud di muka pintu bilik.
"Niza, bila sampai, nak" ada nada sebak pada suara Pak Cik Daud.
"baru je, Ayah. Niza terus datang sini dari airport"
"lama ayah tak jumpa Niza. Niza dah banyak berubah." Pak Cik Daud hadiahkan senyuman padaku.
"Dahl ah tu. Niza mesti penatkan. Mari mak tunjukkan bilik. Niza rehat ye"ujar Mak Cik Timah. Aku angguk sambil mengikut langkahnya.
"mak"panggilku. Mak Cik Timah berpaling.
"terima kasih" ucapku.
"Rehatlah" aku hanya angguk. Mak Cik Timah tutup pintu. Dia ibu dan bapa Maisara. Tapi telah ku anggap sebagai ibu dan bapaku sendiri. Hanya dengan mereka aku meneguk kasih sayang. Dulu papa dan mamaku terlalu sibuk mencari rezeki. Langsung tiada masa untuk anak-anak. Jadi aku sering ke rumah Maisara. Kadang-kala aku mersakan diri ini sebahagian dari keluarga Maisara. Alangkah bagusnya kalau aku ada keluarga sebegini.


Maisara masih menangis dibahuku.
"Sara dah la"pujukku.
"mana boleh."
"habis kau nak jadi Kasim Selamat ke?"soalku.
"sampai hati kau buat aku macam ni"
"i’m here now. Is for you, dear"
"kenapa kau tak cakap kau nak balik. Kenapa lambat bagitahu aku. Kau tahu tak aku rindu sangat kat kau. Kenapa kau langsung tak balik. Kau tak fikirkan aku ke? Mak, ayah?" soal Maisara dalam sendu yang masih segar.
"aku pun rindukan kau. Tiap saat, tiap detik aku teringatkan korang. Tak pernah lupa. Tapi hati aku ni Sara. Susah untuk aku terima kenyataan yang aku dah tak ada sapa-sapa kat dunia ni" airmataku menitis jua.
Pantas Maisara meleraikan pelukannya.
"habis aku ni sapa, Niza. Mak dan Ayah aku, keluarga kau juga. Kami semua anggap kau keluarga. Kau bukan sendiri. Ingat tu" tegas Maisara.
"Aku minta maaf"ucapku dalam sendu.
"Dah, jangan nangis lagi. kau kalau nangis bukannya cantik pun" ujar Maisara.
"kau kata aku, abis kau tu. muka kau dah jadi buruk tau. Esok dah nak jadi bini orang"
"kau la buat aku macam ni" Maisara tidak mahu mengalah.
"apa pulak aku, kau lah dari tadi peluk aku. Habis basah baju aku tau"aku juga masih mahu melawan
"ah, takde. Kau jugak salah" maisara sudah berpeluk tubuh.
"Sara, Niza. Mari makan"panggil Mak Cik Tipah.
"baik, Mak"serentak mereka bersuara dan kemudian ketawa mereka berderaian.
"Sara, bakal suami kau tu macam mana orangnya?" soalku sewaktu kami sedang terbaring di kamar pengantin. Suasana sudah gelap dan sunyi. Namun aku dan Maisara masih belum mengantuk.
"emm.. orangnya hensome bagi aku. Dia caring, sporting, sometimes tegas jugak. Dia ok la"ucap Maisara.
"sempurna la?"
"aku sendiri belum sempurna, Niza. Jadi haruskah aku mengharapkan kesempurnaan darinya?" Maisara memandangku.
"kau sayangkan dia?" soalan cepu emas dariku.
"tentulah aku sayang dia, kalau tak, takkan aku nak kahwin dengan dia" aku dengar Maisara ketawa perlahan.
"aku Tanya je. Manalah tahu kau kahwin kontrak ke. Maklumlah sekarang ni, kalau aku baca novel, banyak betul pasal kahwin kontrak"ujarku
"ke situ pulak kau, mak pesan kalau nak bina masjid, biar betul-betul. Ini soal hidup dan mati tau. Aku kalau boleh aku nak sehidup semati dengan dia" aku tersenyum mendengar tutur Maisara. Aku yakin Maisara betul-betul mencintai bakal suaminya. Maisara bukanlah gadis yang cepat mengatakan sayang pada seseorang. Dia sangat teliti dalam memilih. Bertuah siapa yang menjadi pilihan Maisara.
"kau macam mana? Bila nak ada anak?" soal Maisara tiba-tiba.
"belum ada rezeki. Lagipun aku dah lama tak jumpa dia. Aku balik ni pun dia tak tahu" ucapku.
"kau cintakan dia?"soal Maisara. Aku diam. Teringat penikahan aku yang diaturkan oleh sahabat papa. Katanya itu wasiat papa. Ingin aku dijodohkan dengan anak uncle Khalid dan auntie Maria. Aku yang tengah bingung ketika itu hanya mengangguk setuju. Lagipun itu amanah papa. Biar aku tunaikan kewajipanku sebagai anak. Aku menikah dengan Alif di England. Kami sama-sama menuntut di university yang sama. Setelah tamat belajar, Alif kembali ke Malaysia. Dan selama 2 tahun hanya YM yang menghubungkan aku dengannya. Namun satu yang aku pasti kami belum cukup memahami satu sama lain walaupun sudah hampir 5 tahun kami berkahwin. Aku dengan haluanku begitu juga dia. Namun dalam kesibukan mengejar ilmu, dia tidak pernah lupa pada tanggungjawabnya memberi nafkah padaku. Hanya nafkah zahir. Bukan kerana dia lelaki lemah tetapi aku yang belum bersedia untuk melayari hidup berkeluarga bersamanya. Aku memerlukan masa. Dia tidak pernah mendesak dan setia menanti. Adakah aku mencintainya?
"Niza, kau dah tidur ke" aku tersentak.
"belum"
"kau dengan dia macam mana?" soal Maisara.
"ok. Dah lah. Esok kau dah nak jadi pengantin. Baik kau tidur. Nanti seri pengantin kau hilang" aku mahu menamatkan perbualan mengenai hidupku.
"ok. Gud nite"ucap Maisara.
"gud Nite"perlahan kelopak mataku tertutup.
Maisara Nampak cantik berbaju kebaya putih duduk bersimpuh penuh tertib. Diluar sudah riuh dengan suara kompang menandakan ketibaan pengantin lelaki. Maisara genggam erat tanganku. Aku membals. Menyalurkan sedikit kekuatan padanya.
"relax" aku berbisik di telinga Maisara.
Saat aku memandang kedepan, kulihat pengantin lelaki sudah duduk menghadap Kadi. Wajahnya tidak jelas kelihatan pada pandanganku kerana terhalang dengan orang yang ramai.
"Aku terima nikahnya Maisara bt Daud dengan mas kahwinnya RM80 tunai" sekali lafaz saja Maisara kini bergelar isteri. Tubuhnya ku peluk erat.
"tahniah"bisikku. Aku meleraikan pelukan apabila menyedari kehadiran pengantin lelaki untuk menyarungkan cincin. Aku memandang sekilas. Namun mataku lekat pada wajah lelaki itu. Sungguh aku tidak percaya pada pandangan mata ini. Aku bermimpi ke? Dia juga terkejut memandangku. Mulutku terkunci. Saat itu dapat kurasakan hatiku hancur lebur. Airmata cuba ku tahan. Cincin emas putih akhirnya tersarung kemas di jari Maisara. Aku sudah tidak mampu bertahan lagi saat maisara menyalami tangan suaminya dan sebuah kucupan sayang seorang suami hinggap di dahi Maisara. Aku kalah membendung rasa. Aku gagal mengawal perasaan hiba. Airmata tumpah jua. Pantas ku larikan kakiku. Aku tidak peduli. Aku mahu lari dan terus lari.
"Niza, kau pergi mana?"soal Maisara saat kaki aku melangkah ke halaman rumahnya. Aku anggarkan kekuatanku mampu untuk menempuhi segalanya.
"mari sara kenalkan suami Sara"Maisara menarikku. Aku hanya mengikut walaupun hatiku melarang.
"Abang nilah bestfriend Sara, Shaniza"lelaki itu berpaling. Pandangannya menikan jauh kelubuk hati.
"hi" ada getaran di suaranya.
"tahniah"hampir tidak terkeluar suaraku.
"korang borak dulu. Nanti Sara datang"Maisara terus berlalu.
"Bila Niza balik?" soal lelaki itu.
Aku diam. Aku ingin meniggalkannya. Dadaku mula sesak. Namun tangannya pantas mencengkam lenganku.
"lepaslah. Jangan sentuh aku" aku cuba mengawal suaraku. Ditarik tubuhku ke suatu sudut yang agak tersorot.
"Niza, abang minta maaf" suaranya perlahan. Bimbang ada yang mendengar.
"sampai hati abang buat Niza macam ni. Abang madukan Niza dengan kawan baik Niza sendiri." Airmataku mengalir deras.
"Niza, abang..."
"Niza tak nak dengar" aku rentap tangannya dan pantas aku tinggalkan dirinya sendirian. Petang itu juga aku meninggalkan rumah Maisara. Hatiku sebak dengan pujukan ibu dan bapa Maisara. Tapi apakan dayaku. Aku tidak sanggup melihat suamiku bersama sahabat baikku sendiri melayari malam bahagia mereka. Aku tidak sanggup.
"Abang juga manusia Niza. Abang ada kehendak." Ucap Alif.
"Abang terlalu selfish" tuturku
"siapa yang selfish? Abang atau Niza? Abang ni suami Niza tapi Niza tak pernah anggap abang begitu. Abang sendiri di sini. Sudah berapa kali abang merayu agar Niza kembali ke Malaysia.tapi Niza.."
"jadi salama ini abang tak ikhlas mengatakan rindu pada Niza. Pada Niza abang katakana sayang dan pada Sara abang katakan cinta. Betul kan?"tempikku.
Dia diam. Aku tahu dia resah.
"apa perasaan abang pada Sara?"soalku.
"abang...abang.."
"abang cintakan dia kan?" teka ku
"tidak" dia cuba menafikan.
"jangan bohong,bang. Kalau tak takkan abang sudi kahwin dengannya." Aku tolak tangannya yang melekat dibahuku.
"sekarang abang pilih Niza atau Sara?" aku sudah tidak mahu memanjangkan cerita luka ini. Biarlah dia pilih siapa teman hidupnya.
"abang sayang Niza dan Sara"
"jangan jadi tamak. Niza tak nak hidup bermadu. Dan yang paling menyakitkan hati Niza, abang madukan Niza dengan kawan Niza. Kenapa, bang?"
"Abang tak tahu"
"kalau abang tahu pun, abang tetap akan kahwin lain kan"sinis tuturku.
"kalau abang nakkan Niza, abang ceraikan Sara. Kalau tak abang ceraikan Niza"putusku.
"Niza adalah amanah uncle Shahril pada abang. Abang mesti jaga Niza"
"Niza dah dewasa. Dah tahu jaga diri."tegasku.
"Niza...."
"abang ceraikan Niza, bang. Tolong jangan seksa Niza"rayuku. Aku tahu berdosa seorang isteri meminta penceraian dari suaminya. Tapi luka dihati ini terasa begitu menyesakkan dada. Alif diam. Aku terus melangkah pergi. Tidak mahu terus berlama di situ.
Sebulan kemudian...
Aku kini kembali ke England. Aku nekad untuk terus di sani sehingga luka yang bernanah di hati sembuh. Minggu lepas aku telah menerima surat dari peguam Alif. Dia setuju untuk melepaskan aku. Itu bermakna dia mencintai Maisara. Airmata aku bagai hujan di musim tengkujuh. Tidak pernah berhenti. Aku tahu kini aku mencintainya. Tapi untuk apa lagi cinta ini kerana aku sudah terlambat untuk menakluk hatinya. Hatinya kini milik sahabat baikku, Maisara. aku cuba meredhakan segalanya. Biarlah Maisara terus dibelenggu persoalan mengapa aku pergi meninggalkannya tanpa pamitan. Aku tidak tegar melukakan dirinya walaupun dia telah mencalarkan hatiku. Biarlah rahsia ini tersimpan kemas dalam kotak memoriku. Aku terima takdir ini andai sudah tersurat kepiluan itu, maka siapalah aku untuk menghalangnya. Cuma ku harap suatu masa nanti kan hadir mentari menyinari diriku.

p/s: terima kasih kerana sudi membaca
posted by Penulisan2u @ 9:29 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
22 Comments:
  • At 22/7/09 10:04 PG, Blogger nadiah_abdllah said…

    kesian niza.. tapi tula...
    nak sangat duduk jao dr suami..
    erm..

     

  • At 22/7/09 11:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    btul 2,,,
    ade ke ptut kawin 5 taun tp blum bersama suami..
    eeee kejam btul.

     

  • At 22/7/09 2:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih gak citer ni..
    tapi xle nak salahkan laki dia gak..

    ~harith damia~

     

  • At 22/7/09 8:59 PTG, Anonymous nana said…

    2 la pasal...
    laki mne yg tahan jauh ngan bini...

     

  • At 22/7/09 11:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lar..
    citer da best..
    tapi sayang pendek..
    umm..btl gak, sape soh jauh dr somi.
    kan da dpt..
    kalo citer ni pnjang..
    kompem best..
    gud job..
    truskn usaha..

     

  • At 23/7/09 9:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    hm sedih gak,kesian dah la family dah tak ada,ada suami pun tinggalkan dia.
    tapi sepatutnya niza kenalah hargai husband dia.

     

  • At 23/7/09 12:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bencinya....x suka la ending mcm ni....

     

  • At 23/7/09 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    emm, cian niza, p slh gak niza 2, die x pkkn hak suami.. ape pn best ar wlpun pendek, p menarik.. god job..

     

  • At 23/7/09 5:09 PTG, Anonymous eiya said…

    best2..
    tp pendek la cte niee....
    nk tau gak ape jdi kt niza 2...
    cian die..huhuhu

     

  • At 24/7/09 7:14 PG, Anonymous cokelat_stroberi said…

    sedihnya,,
    ape pun mmg niza tu kna akur
    bkn jdoh..
    pntai kn lg brubh ni pulak mnusia
    urm..
    tp kn..ade gak org yg berthun2 xjmpe..tp ttp setia..
    hurm..dpt yg mcm tu kn best..hehe
    cograt penulis
    best sgt2

     

  • At 24/7/09 11:54 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..
    Tahniah..cerita yang baik.
    moga dapatlah ajarkan saye nanti..hehe
    pepon klu ada masa..layari blog saya.
    asy-eirhan.blogspot.com.

    salam ceria buat Aulia.

    asy'eirhan

     

  • At 24/7/09 1:37 PTG, Blogger wadishah said…

    mana blh salah kamn niza seorang...
    dia ada kenagan yang amat pahit...haruslah sebagai suami kna jadi kekuatan..
    bukan nya pentingkan kehendak diri..
    kalo betul dah tak leh nak tunggu ceraikan dari awal...
    cuba letak diri dia kat tempat niza,bagaimana rasa nya agak nye?

     

  • At 25/7/09 8:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salah niza la gak, sape suruh layan sgt rase sedey die tuh je...perasaan suami die die xpeduli....skang rasekan...

     

  • At 26/7/09 11:18 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedihnyer.......

     

  • At 26/7/09 2:26 PTG, Anonymous poksu firdaus said…

    sian niza
    yg suami pon xsabar sabar~
    amanah tuh...
    nice

     

  • At 26/7/09 6:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tepat skali tekaan ku........
    pepom citer nh cedey+best
    layan jer...............

     

  • At 27/7/09 9:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    padan muka niza...
    sape soh selfish giler...
    da jd bini org xnk dgr ckp laki...

     

  • At 5/8/09 1:13 PTG, Anonymous ara said…

    mmg slh niza tp alif 2 laen kali bincang r bru settle mslh..
    minta kebenaran kew dlu..
    menyampah dgr nm alif..
    anywhre god job writer bleh wt sy geram bangat ngn laki cm alif 2..
    x reti bw brsabo..
    keep it up..

     

  • At 8/8/09 8:18 PTG, Anonymous sya_ira said…

    cite die mmg best tp sedey nye....huhuhu....x tau nk slh kn sape...due2 slh kot...
    klu wt novel msti lg best nih...
    pape pn tahniah....
    chaiyok!!!

     

  • At 8/8/09 10:21 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat sakit hati! sedih tau..

     

  • At 9/8/09 9:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku ni jauh dr laki aku gak..tp masih jumpe gak paling koman 2 mggu skali..tp leh percaya ke makhluk yg bernama lelaki ni erk?? Ape pun gut job to penulis.. sedih.. huhuhuhu

     

  • At 11/11/12 3:07 PG, Blogger Rin said…

    Dh agak dh.... Niza x kawin lg ke? XD

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group