BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Rabu, Julai 22, 2009
Cerpen : Sole Property
Nama Pena : anarif

Mata Filza meliar mencari wajah pak ngahnya di antara ribuan wajah di depannya. KLIA yang dipenuhi ribuan orang membuatkan pencarian Filza menjadi sukar. Akhirnya, dia mengambil tempat di salah satu kerusi yang disediakan untuk pengunjung. Kelelahan berada di dalam penerbangan yang agak lama tadi membataskan pergerakannya. Lehernya tetap dipanjangkan ke kiri ke kanan, bimbang pak ngahnya sudah tiba tetapi belum bertemu.

Entah kenapa, Filza tidak sedap hati kali ini walaupun dia sudah menghabiskan pengajiannya dan ini bererti dia sudah tidak akan pergi ke UK lagi. Dia sudah pulang ke kampung halaman untuk selama-lamanya. Sepatutnya, dia gembira dengan hakikat itu tapi hatinya benar-benar tidak sedap. Dia ada juga terfikir mungkin hal itu terjadi kerana perihal keluarganya yang berada jauh darinya. Namun apabila dia menelefon ke rumah, tiada berita buruk yang dikhabarkan. Semuanya kedengaran seperti biasa.

Apakah erti petanda ini? Filza benar-benar resah.

"Filza!" suara pak ngah mengejutkan Filza dari lamunannya. Dia berpaling, menatap segaris senyuman di wajah pak ngah, adik papanya.

Filza bingkas menghampiri pak ngah dan bersalaman.

"pak ngah dah lama sampai ke?" soal Filza.

"tak lah lama jugak. Jalan sesak tadi."

Pak ngah menolak troli Filza, membuatkan Filza berjalan berlenggang sahaja. mereka beriringan menuju ke pintu automatic, melawan arus insan yang ramai di KLIA.

"papa dan mama sihat?" soal Filza lagi.

Pak ngah angguk. Mereka sudah sampai ke kereta. Filza merenung wajah pak ngah yang benar-benar nampak lesu, dan tidak ceria. Kenapa agaknya?

"best betul dah habis belajar. Tapi, papa mesti nak Filza kerja di syarikat dia kan? Filza tak nak lah pak ngah. Agak-agak, papa akan beri peluang tak untuk Filza berdikari?" soal Filza teruja.

Pak ngah tidak memandang wajah Filza, sebaliknya dia menutup but kereta tanpa menjawab soalan Filza. Kelakuan pak ngah membuatkan debaran dan resah di dada Filza bertambah kuat. Hairan dan bingung.

"jom," ajak pak ngah. Filza masuk ke perut kereta lambat-lambat. Enjin kereta dihidupkan dan kereta yang dipandu pak ngah meluncur perlahan di atas jalan raya.

Pak ngah tidak berkata apa-apa, tidak juga menjawab soalan Filza tadi. Filza semakin resah. Kenapa kepulangannya seperti tidak dinanti?

Acap kali dia mengerling wajah pak ngahnya yang sudah bergelar bujang terlajak itu. Pak ngah sudah berumur 40 tahun namun masih belum berkahwin. Di antara 3 adik beradik papanya, Cuma pak ngah yang masih bujang.

Filza menggigit bibir, memandang wajah pak ngahnya tidak lepas.

"pak ngah, pak ngah ada masalah ke?" terkeluar juga soalan itu dari mulutnya. Pak ngah tidak mendengar soalan itu. Sepertinya, dia sedang bermenung panjang.

Filza menarik nafas dalam.

"pak ngah?"

"huh? Ha, ada apa Filza?"

"pak ngah ok ke?"

"kenapa?"

"taklah, Filza tengok pak ngah mengelamun je?"

"eh, taklah, ok. Jangan risau lah." Dalih pak ngah.

"ada something jadi kat rumah ke?" pak ngah yang bekerja di syarikat papanya turut tinggal bersama mereka di rumah papa Filza.

Pak ngah geleng. Wajahnya bertambah tegang dan gundah.

"taklah, jangan risau." Nada suara pak ngah bukannya menenangkan Filza, sebaliknya membuatkan dia bertambah risau. Nada suaranya berbicara yang lain.

Filza menongkat kepala, tidak lagi mahu bertanya. Berdoa semoga benar apa dikatakan pak ngahnya, tiada apa yang perlu dia risaukan.

"mama!" Filza mendakap tubuh mamanya yang sudah mencapai separuh abad itu.

"Filza sihat ke?"

"sihat mama, mama?"

"mama ok sayang. Jom, masuk rumah. Pak ngah angkat beg Filza ke dalam." Filza memeluk bahu ibunya, beriringan ke dalam rumah.

"papa mana?"

Wajah mama sedikit kelat mendengar nama papa.

"papa ada hal sayang, nanti papa balik. Dah makan ke? Jom, kita makan." ajak mama. Filza senyum tawar. Mama menyembunyikan sesuatu darinya. Begitu juga pak ngah.

Dan papa ke mana pula hari minggu begini?

Filza menurut juga langkah mamanya ke meja makan. apa yang orang rumah ni sembunyikan?

*****

Filza menuruni anak tangga satu persatu. Telinganya dapat menangkap suara papa, mama dan pak ngah sedang bersembang di ruang tamu. Dia melajukan langkahnya, mahu menyertai mereka.

"takkan tak beritahu Filza?" Filza mematikan langkahnya, kaku di atas dua anak tangga terakhir. Beritahu apa?

Soalan pak ngah tidak berjawab. Filza tidak jadi menuruni tangga. Dia bersandar di dinding tangga, menanti jawapan. Mungkin dari sini dia akan tahu apa yang disembunyikan orang lain. Cuma papa yang bijak bersandiwara sejak papa pulang tadi. Papa banyak bertanya tentang dirinya di sana. Namun dia tahu, ada yang tidak kena. Bila papa banyak berbicara, itu bererti ada yang ingin disembunyikannya.

"bukan abang tak nak Filza tahu, tapi abang tak nak dia rasa terbeban bila dia tahu. Lagipun, dia baru balik. Abang nak dia berehat. Kalau dia tahu, mesti dia nak cari kerja cepat-cepat. Dia masih tanggungan abang, ngah. Abang takkan biarkan hal sebaliknya berlaku." Suara papa tenang menjelaskan.

Filza menahan nafas. Kenapa papa cakap macam tu?

"abang tak boleh minta tangguh dari AMR Corp. tu ke?" suara mama pula kedengaran.

"tak boleh, CEO baru tu betul-betul tegas. Entahlah. Abang rasa sekarang kita berserah je lah. Mungkin rezeki kita dengan syarikat tu sampai sini je. Abang dan ngah kena fikirkan benda lain untuk dibuat sekarang. Abang kesiankan pekerja semua. Mungkin ada yang akan dibuang nanti." Suara papa kesal berbaur simpati.

Filza tergamam. Bunyinya macam ada yang tak kena dengan syarikat. Tapi apa? Jangan-jangan...

********

Filza mendongak ke atas, melihat tinggi bangunan di hadapannya. Syarikat papanya di tingkat 3, 4, dan 5. Dia sendiri akan mencari masalah sebenar yang sedang melanda syarikat itu. Filza menarik nafas dalam.

Memanjat satu persatu tangga dan sampai di depan pintu automatic yang belum terbuka dan bercermin gelap. Tiba-tiba, telefonnya berbunyi. Filza menunduk, menyelongkar tas tangan mencari telefonnya.

Serentak itu, seorang lelaki berkaca mata hitam melangkah keluar tergesa-gesa menyebabkan dia terlanggar Filza yang terpacak di depan pintu itu. Filza yang terkejut dengan perlanggaran itu tercampak telefon bimbitnya ke atas lantai. Melopong Filza melihat telefonnya berkecai.

Lelaki itu terkedu. Melihat serpihan telefon yang berserakan di atas lantai dan wajah Filza yang terkejut.

"cik, saya minta maaf." Ujarnya penuh rasa bersalah. Filza membongkok, mengutip satu persatu serpihan telefonnya. Bunyi tadi juga sudah hilang.

Filza mengetap bibir. Dipandang lelaki itu tajam.

"awak ni kelam-kabut sangat kenapa? Tengok! Siapa nak ganti ni?" marah Filza. Diunjukkan serpihan telefon di tangannya.

Faiz terdiam. Ditanggalkan cermin mata hitamnya, tidak puas hati. Namun kata-katanya mati sebaik dia melihat warna sebenar Filza di hadapannya. Tidak berkelip dia menatap.

Filza bertambah geram melihat lelaki itu diam tidak berkata apa-apa.

"apa tengok-tengok? Dah bisu ke?" jerkah Filza.

Faiz tersentak. Boleh tahan jugak dia ni.

"ok, saya ganti, puas hati?"

Filza terdiam. Dipandang lelaki itu atas bawah. Nampak macam orang kaya tapi pakai t-shirt dan jeans je. Hmm, lupakan je lah Filza. Entah dia ni mat despatch ke apa ke. Biar papa asal bergaya.

Filza merengus perlahan. Disimpan serpihan telefonnya ke dalam poket tas tangannya.

"tak apalah. Lupa kan." Filza pantas beredar meninggalkan Faiz terpinga-pinga.

Faiz ketawa kecil. Garu dahi. Oh my God! Is this love at first sight?

*******

Filza termenung di jendela. Perbualannya dengan seorang pekerja syarikat ayahnya siang tadi benar-benar menganggu fikirannya.

"sebenarnya, syarikat ni dah bankrupt tapi ada syarikat lain dah beli. Syarikat yang banyak beri hutang pada syarikat papa awak. Puncanya ialah ada seorang pekerja ni, dia bekerja di bahagian kewangan. Dia gelapkan duit syarikat. Bila papa awak sedar, dah terlambat. Dia dah berhenti dan duit syarikat dah hampir habis. Hutang semakin banyak. Dengarnya, syarikat yang beri hutang tu dah tak nak beri masa lagi. Dia akan beli syarikat ni dan papa dan pak ngah awak mungkin dipecat."

Filza mengeluh panjang.

"kalau awak nak jumpa CEO syarikat tu, ni kad dia."

Filza merenung kad di tangan. Faiz Khidir. CEO AMR Corp.

Esok aku akan jumpa dia. Aku mesti jumpa dia untuk merayu bagi pihak papa dan pak ngah. Jika mereka tak nak bebankan aku dan bimbangkan aku, biarlah aku berkorban sedikit masa aku. Mudah-mudahan dia akan lembut hati.

********

"encik Faiz, cik Filza dari Warisan Corp. datang nak berjumpa encik tanpa temujanji. Encik nak berjumpa dengan dia?" suara setiausahanya bertanya dari intercom menganggu konsentrasi Faiz.

Dia mengetuk-ngetuk pen di tangan. Menimbangkan keperluan mereka untuk bertemu. Dengan separuh hati, dia mengangguk sendiri.

"ok, benarkan dia masuk."

Faiz kembali menulis. Menyelak helaian-helaian di depannya, menyemak dan mencongak. Kedengaran pintu dikuak.

"assalamualaikum," Faiz mengangkat mukanya.

"waalaikumussalam," Filza melopong, Faiz terkedu.

"awak?" soal Filza tidak percaya.

Faiz senyum kecil.

"nampaknya, kecil dunia ni, kan?" ujar Faiz tenang. Dia menyandar di kerusi, meneliti seraut wajah itu. Wajah yang sering menemaninya sejak pertemuan tak diduga semalam.

Filza mengorak langkah ke hadapan. Rasa bersalah dan serba-salah dengan layanan kurang mesra terhadap lelaki ini semalam. Bimbang permintaannya nanti akan dipengaruhi oleh apa yang berlaku semalam. Akankah lelaki ini berlaku adil dan bertindak secara professional?

"sila duduk. What"s your name again?"

Filza mengambil tempat di hadapan lelaki itu. Cuba berlagak tenang sebaik mungkin. Senyum tawar.

"Filza. Saya anak Dato" Shahidi." Ringkas Filza memperkenalkan diri.

Faiz membesarkan matanya.

"oo, anak dato rupanya? So, I bet you must have your own reasons to show up here. By the way, saya tak pernah tau dato ada anak perempuan."

Filza senyum kecil.

"I"m his only child."

Faiz senyum lagi.

"well, interesting, very interesting." Faiz merapatkan kedua tapak tangannya, masih merenung wajah Filza tidak lepas.

Filza menunduk seketika. menyusun ayat yang terbaik untuk memulakan.

"sebenarnya, saya datang nak bercakap tentang hal pembelian syarikat ayah saya." Filza memulakan.

Dia mengangkat muka, menentang pandangan tajam Faiz.

"saya dengar, ayah dan pakcik saya mungkin dipecat. Boleh saya tau, kenapa mereka tak dikekalkan?" lambat-lambat Filza bertanya.

Faiz tidak terus menjawab, sebaliknya, dia merenung wajah Filza lama membuatkan Filza tidak senang duduk.

Faiz berdehem perlahan.

"jadi, awak nak saya kekalkan mereka?" soalan berbalas soalan.

Filza terdiam. Lelaki ini memang sesuai menjadi CEO, otaknya pantas dan tangkas berfikir.

Filza senyum tawar.

"saya, tau saya tak ada hak untuk membuat permintaan ni, tapi jika awak boleh kekalkan mereka, saya amat berterima kasih dengan awak." Akhirnya, Filza berterus-terang.

Faiz senyum nipis. Berani gadis ini, dan bijak juga. Sanggup bertemu aku kerana ayah dan pakciknya. Sekilas juga Faiz tahu, dia semakin tertawan dengan gadis ini.

"boleh, tapi saya nak tuntut hak saya. My sole property." Selamba Faiz berbicara.

Filza kerut dahi. Apa benda pulak dia cakap ni?

"apa dia benda tu? If kami boleh berikan, saya tak rasa kami akan keberatan. For now, tak ada yang lebih penting dari syarikat tu." Yakin Filza berbicara.

Faiz senyum senang.

"including you?"

Filza kerut dahi. Menatap wajah Faiz tajam.

"what??"

********

Filza menarik nafas dalam. Inai yang menghiasi jari dibelek lama. Petang tadi, dia telah sah menjadi isteri Faiz Khidir. Filza senyum sendiri mengenangkan pertemuan mereka.

Faiz telah menghantar rombongan meminang sebaik sahaja persetujuan antara mereka dicapai.

Dia akan berkahwin dengan Faiz jika jawatan papa dan pak ngah dikekalkan. Namun Filza tahu, dia bersetuju bukan kerana itu. Hakikatnya, dia juga telah terpaut dengan sikap bersahaja Faiz selepas beberapa lagi pertemuan yang diatur antara mereka.

Pintu dikuak dari luar. Filza menahan debar di dada. Debaran malam pertama.

"assalamualaikum," salam Faiz berjawab di dalam hati. Filza yang duduk di sisi katil mengukir senyum apabila Faiz menghampirinya. Terasa debaran di dada kian kuat apabila Faiz melabuhkan punggungnya di sisi Filza.

Filza menunduk, bermain dengan hujung baju. Resah.

Faiz senyum nipis. Mengerti debaran gadis itu yang sudah bergelar isterinya.

Dicapai jemari Filza, sejuk.

"aik, pegang ais ke?" tegur Faiz mengusik. Filza membesarkan matanya. Faiz menarik Filza mendekatinya bersama tawa. Dia benar-benar bahagia.

Filza bersandar tenang di bahu Faiz.

Jemarinya di genggaman Faiz erat.

"Filza tau tak, I fell in love with you the first time we met. Sejak berjumpa Filza, I wasn"t in my right mind, seriously." Ujar Faiz, serius.

Filza mengiringkan kepalanya sedikit, menatap wajah Faiz.

"ye ke? Boleh percaya?" soal Filza menguji.

Faiz angguk laju.

"betul sayang. I"m telling you the truth. And now, I"m happy because I got you and now, you"re my sole property." Faiz mencuit hidung Filza, mengusik.

Filza memuncung.

"apa pulak property? Filza bukannya barang dagangan tau." Rajuk Filza.

Faiz ketawa kecil.

"bagi abang, Filza harta abang yang paling berharga. Lebih berharga dari syarikat abang, dan duit yang abang ada. Tapi, abang risau." Suara Faiz berubah nada.

Filza menoleh pantas, memandang wajah suaminya yang berubah mendung.

"bang, kenapa ni?" soal Filza risau.

Faiz melekapkan sebelah tangannya di pipi Filza, diusap lembut.

"abang risau, Filza akan tinggalkan abang. Abang risau, Filza tak cintakan abang sebagaimana abang cintakan Filza. Abang risau Filza berkahwin dengan abang semata-mata demi keluarga Filza." Ujar Faiz perlahan. Redup sinar matanya benar-benar menunjukkan kerisauannya.

Filza tersenyum manis. Dia mengambil tangan Faiz di pipinya, digenggam erat dan dibawa ke mulutnya, dikucup lama.

Filza mengangkat muka, tangan kanannya pula diletakkan di pipi Faiz. Bertentang mata dengan suaminya.

"bang, memang tujuan pertama Filza buat semua ni kerana papa dan pak ngah. Tapi itu tak bermakna tak ada cinta dalam hati Filza untuk insan yang bernama Faiz Khidir. Filza sendiri tak pasti bila cinta itu berputik tapi yang Filza tau, di hati ini, Cuma ada abang seorang. You"re my sole property, ok?" ujar Filza yakin.

Faiz senyum lebar. Ditarik Filza ke dalam pelukannya, erat, seolah-olah takkan dilepaskan lagi. Filza turut membalas pelukan itu. Semoga bahagia menjadi milik mereka.

*******

Hari itu, bapa saudara Faiz yang baru pulang dari Sydney berkunjung ke rumahnya. Dia juga seorang peniaga yang Berjaya. Faiz pula sebenarnya baru sahaja mengambil alih syarikat ayahnya sebelum dia mengambil keputusan membeli syarikat Dato Shahidi. Kebetulan pula Filza keluar atas urusannya sendiri.

"Faiz, uncle minta maaf sebab tak balik perkahwinan Faiz tempoh hari." Encik Rahmat meneguk air di dalam cawannya. Faiz senyum nipis.

"tak apalah uncle. Faiz faham."

"hmm, dengarnya, wife Faiz anak pemilik syarikat juga kan?"

"hmm, dia anak Dato Shahidi."

"wait, Dato Shahidi, yang syarikatnya Faiz beli tu?" soalan itu bernada pelik.

Faiz angguk.

"yup. Kenapa uncle?"

Encik Rahmat menggeleng.

"how could you be so stupid Faiz?" tegur Encik Rahmat. Faiz kerut dahi.

"kenapa uncle?"

"Faiz, can"t you foresee this? She married you because of your money, obviously." Yakin Encik Rahmat berkata-kata.

Faiz terdiam.

"tak lah uncle, dia baik."

Encik Rahmat senyum sinis.

"baik la sekarang untuk dapatkan harta kau, dah dapat nanti, kau ingat dia akan still jadi baik lagi? Faiz, wake up, make a wise decision before it is too late." Nasihat Encik Rahmat lagi.

Faiz menunduk. Terbayang wajah manis Filza di ruang ingatannya.

"ni, wife Faiz ke mana?"

Faiz angkat muka.

"keluar kejap. Ada hal."

"hal apa?"

"entahlah. Dia tak cakap pulak."

Encik Rahmat geleng lagi.

"I"m sure she is out planning to get rid of you Faiz. Faiz, uncle bercakap dari pengalaman. Faiz pun tau kan, all my ex-wives semuanya tamakkan harta pakcik saja? That"s why I"m giving you an advice right now. Kalau Faiz tak nak ikut, terpulang tapi ingat, don"t you ever let her go overboard. Be in control. Control dia sepanjang masa. Dengan cara tu, mungkin dia takkan dapat bertindak jauh."

Faiz tidak mengangguk, tidak mengiyakan. Tertanya-tanya mengapa kali ini, Filza keluar tanpa memberitahu agendanya? Mungkinkah benar apa yang dikatakan uncle? Curiga mula menguasai dirinya, dan syaitan laknatullah mula memainkan peranan.

*****

Filza yang baru pulang tercari-cari wajah suaminya. Ada 2 khabar yang dibawanya. Resah untuk memberi kedua-duanya.

"bang!" laung Filza. Tiada sahutan. Di bilik tidur tiada, di bilik bekerjanya pun tiada. Sudah bertanya pada orang gaji, namun jawapannya yang diberi tidak memuaskan.

"kau ke mana?" Filza menoleh pantas bersama senyum lebar. Menghampiri suaminya. Dia tahu suaminya akan gembira dengan berita yang dibawanya.

"adalah. Filza akan beritahu abang nanti, ok? Jom, malam ni kita makan luar, nak?" ajak Filza, dicapai tangan suaminya namun dia tergamam apabila tangannya ditepis Faiz.

Dia merenung wajah Faiz yang kelihatan tegang.

"tak payah. Itu saja kerja kau! Menghabiskan duit aku! Memang itu tujuan kau kahwin dengan aku kan? Papa kau dah jatuh miskin, kau nak kikis harta aku, kan?" Filza terkedu.

Tersayat hatinya mendengar tuduhan suaminya yang jelas telah berubah sama sekali. Bukan Faiz yang dikahwininya 6 bulan lalu.

"bang, kenapa abang cakap macam tu?" lirih suara Filza. Air mata sudah bertakung di tubir matanya.

Faiz berpaling pantas.

"argh! Kau jangan nak tunjuk baik dengan aku! Mulai hari ni, kau tak boleh keluar ke mana-mana dan bercakap dengan sesiapa! Segala urusan rumah ni, aku yang uruskan! Kau duduk saja dalam rumah, faham?!" tengking Faiz, memberi arahan.

"bang, Filza patuh kalau itu yang abang nak. Tapi tolong jangan tuduh Filza yang bukan-bukan bang, Filza isteri abang, Filza cintakan abang." Rayu Filza. Air matanya sudah menitis.

Faiz senyum sinis.

"kau tak pernah cintakan aku kan? Kau Cuma cintakan harta aku kan? Sudah! Aku tak nak dengar lagi cakap kau!" Faiz merentap tangan Filza kuat, ditarik Filza kasar ke bilik tetamu di tingkat bawah rumah itu. Orang gaji yang setia memerhati dari tadi menyeka air mata di pipi. Puan Filza.

"mulai hari ni, kau jangan keluar dari bilik ni! dan tak ada sesiapa dibenarkan bercakap dengan kau! Faham?" ditolak Filza masuk dan pintu terus ditutup dari luar. Kedengaran ketukan bertalu-talu dari dalam diiringi suara Filza yang merintih sayu.

"bang, maafkan Filza kalau Filza bersalah tapi tolong jangan buat Filza macam ni," rayu Filza sekuat hatinya namun sia-sia saja rayuannya.

Faiz telah berlalu pergi bersama rengusan kasar. Dicapai tas tangan Filza yang terjatuh semasa dia merentap tanga Filza tadi dan diselongkarnya rakus. Handphone Filza yang baru dibelikannya dicampak ke dinding, berkecai bertaburan di atas lantai. Puas hatinya.

Filza menangis di pintu, tersandar kepenatan. Keadaan dirinya membataskan kudratnya untuk pergi lebih jauh, menghalangnya dari mengetuk pintu itu dan merayu lagi.

Diusap perutnya perlahan. Berkecai harapannya mahu meraikan kehadiran orang baru di dalam keluarga mereka bersama Faiz. Hilang niatnya mahu menyampaikan khabar itu mendengar tuduhan melulu Faiz. Kenapa kau berubah suamiku? Kenapa?

Filza mengetap bibir. Kepalanya berdenyut lagi. Dipegang kepalanya kuat. Air mata mengalir bertambah laju.

Akhirnya, Filza tertidur di atas lantai di depan pintu bersama basah air mata, kepala yang berdenyut dan sakit jiwanya.

********

8 bulan berlalu. Perutnya semakin membesar namun Faiz tetap tidak tahu tentang kandungannya. Pada orang gajinya juga telah dirayu supaya merahsiakan keadaannya dari Faiz. Faiz semakin jarang di rumah sejak peristiwa hari itu dan mereka tidak lagi bersemuka kecuali satu hari di mana mereka menerima kunjungan ibu bapa Filza. Filza sudah dibenarkan keluar dari bilik namun hubungannya dengan dunia luar sama sekali dihalang.

Terubat rindu Filza apabila Faiz pulang awal hari itu walaupun wajahnya masih tegang seperti tempoh hari. Kandungan Filza masih kekal menjadi rahsia kerana kebetulan tika itu, perutnya masih belum membesar.

"kau pergi bersiap. Papa dan mama kau nak datang, tapi ingat, jangan sekali-kali kau beritahu hal di rumah ni. kalau tak nahas kau!" Faiz memberi amaran. Filza senyum tawar. Sudah pasti dia tidak akan mengadu jika inilah saja peluangnya bermesra dengan suaminya, biarpun semuanya sekadar lakonan semata kerana dia sendiri tidak pasti, akan adakah lagi peluang kali kedua ini.

Malam itu, Filza duduk di mejanya. Dia tahu Faiz belum pulang. Pena di tangan dilarikan di atas kertas. Surat pertama dan terakhir untuk suaminya. Kepalanya berdenyut kuat. Filza tahu, masanya mungkin telah tiba. Namun dia perlu bertahan. Ayat terakhirnya perlu dihabiskan.

*****

Faiz bermenung di mejanya. Ruang pejabatnya sudah suram. Seperti biasa, sejak 8 bulan yang lalu, Cuma tinggal dia yang masih di pejabatnya selepas habis waktu pejabat. Semua pekerjanya sudah pulang.

Bunyi telefon bimbitnya mengganggu menungan Faiz.

"helo," jawabnya lemah.

"helo, tuan, puan Filza tuan!" suara cemas orang gajinya menyapa gegendang telinganya.

"kenapa pulak dengan dia?" Tanya Faiz kasar.

"puan pengsan di mejanya. Kandungan dia..."

"what???"

******

Faiz membaca bait-bait tulisan isterinya. Dari orang gajinya, surat ini sedang ditulis Filza semasa dia dijumpai tidak sedarkan diri. Faiz mengetap bibir, menahan sebak.

Salam sayang untuk abang.

Filza harap abang sentiasa gembira walaupun setelah ketiadaan Filza nanti.

Abang, percayalah, Filza tak pernah menyalahkan abang atas apa yang terjadi. Bagi Filza, mungkin ada baiknya Filza pergi dalam keadaan begini supaya abang tidak terlalu sedih meratapi pemergian Filza. Filza redha bang.

Bang, sebenarnya, Filza berhajat untuk mengkhabarkan 2 berita pada abang tempoh hari, hari di mana abang mula berubah. Berita pertama ialah tentang kandungan Filza. Filza percaya saat abang membaca surat ini, anak kita pasti telah melihat dunia. Filza serahkan pada abang untuk menamakan anak kita bang.

Berita kedua ialah berita buruk bang. Hari yang sama juga, Filza mendapat tahu punca sakit kepala Filza yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini. Filza disahkan menghidap barah otak bang, dan peluang untuk Filza diselamatkan amat tipis. Jika Filza memilih untuk menjalani pembedahan, anak kita mungkin takkan dapat diselamatkan. Jadi Filza memilih untuk menyelamatkan anak kita. Filza mahu dia menjadi pengganti Filza kelak di samping abang. Our sole property.

Bang, untuk itu, Filza memohon ampun dan maaf kiranya selama kita bersatu di bawah satu bumbung masjid ini, Filza ada melakukan salah dan silap terhadap abang, maafkan Filza untuk semuanya. Percayalah, kasih dan sayang Filza pada abang tak pernah tergugat oleh mana-mana insan ataupun harta benda as for me, you"re my sole property.

Filza sayang dan cintakan abang dulu, kini, selamanya. Semoga kasih kita bersatu di syurga kelak, itu sahaja doa Filza kini, insyaAllah.

Salam sayang terakhir dari isterimu,

Filza.

Faiz tersedu-sedu di situ juga. Tertunduk di bangku itu, menahan air mata yang semakin galak. Rasa bersalahnya pada Filza amat menebal. Dosanya pada isterinya itu tak mungkin termaaf. Tak mungkin. Tiada apa yang mampu dia lakukan melainkan peluang kedua untuk hidup di samping Filza. Dan peluang kedua itu kelihatannya semakin menjauh pergi darinya. Filza, maafkan abang!

"encik Faiz?" suara itu mengejutkan Faiz. Dia mengangkat muka, diseka air mata pantas.

"doktor, macam mana anak dan isteri saya?"

Doctor itu tersenyum nipis.

"anak awak selamat encik Faiz."

"isteri saya?"

Perubahan di wajah doctor itu seakan-akan memberitahu sesuatu padanya. Faiz tertunduk lemah. Filza, maafkan abang!

********

Faiz meraup wajahnya dengan tangan kanan. Air matanya sudah kering namun sebaknya masih terasa. Terasa gerakan di dalam kendongan tangan kirinya, anak perempuannya dan Filza, Lina Adilah yang baru berusia sebulan.

Faiz bingkas menuju ke kereta.

Pintu dibuka dan dia masuk ke dalam perut kereta. Huluran tangan dari tempat di sebelah pemandu membuatkan Faiz mengukir senyum. Lina bertukar tangan.

"abang ok?" soal Filza prihatin. Dia tidak turun sama kerana keadaannya yang belum betul-betul sihat. Suaminya tersenyum tawar.

"ok, Cuma abang betul-betul terkejut. Uncle nampak sihat tempoh hari. Tak sangka dia akan pergi dalam masa yang begitu cepat." Ujar Faiz. Enjin kereta dihidupkan.

Filza tersenyum nipis.

"bang, macam tu jugak dengan Filza. Filza sangka, Filza akan pergi juga. Filza bersyukur kerana diberi peluang kedua bang."

Faiz menoleh sekilas.

"Filza, abanglah orang yang paling bersyukur dengan kehadiran Filza. Abang ingat, Filza takkan sedar dari koma. 3 minggu menanti memang banyak mengajar abang erti rindu dan cinta sebenar. Abang bersyukur kerana doa abang supaya diberi peluang kedua dimakbulkan. Filza janji, jangan pergi dari abang lagi?" lirih suara Faiz.

3 minggu yang lalu, lemah lututnya mendapat khabar dari doctor. Pembedahan telah Berjaya dilaksanakan Cuma Filza masih belum sedarkan diri dan Faiz Cuma boleh menanti dan berdoa.

Filza tersenyum manis, menghiasi wajahnya yang sedikit pucat.

"Filza janji. Abang dan Lina are my sole properties. Filza takkan tinggalkan abang dan Lina, Filza janji."

"you"re my sole property too, honey." Faiz mencapai jemari kanan isterinya dan dikucup lama. Air mata Filza menitis lagi.
posted by Penulisan2u @ 9:24 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
28 Comments:
  • At 22/7/09 12:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waa...best cte ni..
    sedih..
    mnitis air mate mhal ak..hehehe..
    wat la lg cerpen yg best2..
    chaiyok!!

     

  • At 22/7/09 12:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sdhny citer nie..rase nk nngs bile bace..
    ingtkn Filza dh mnngl tp x,nasb baik le Faiz dberi pluang kedua...klw x mst nyesl x sdh...
    good job writer..

     

  • At 22/7/09 5:44 PTG, Blogger syerah z. said…

    bestt.

     

  • At 22/7/09 5:56 PTG, Anonymous yunix77 said…

    cerpen yg bagus
    cuma...tak berapa clear kenapa Faiz berubah
    takkan hanya kerana nasihat dr Uncle beliau?
    drastik sgt kot

    jalan cerita sangat menarik

     

  • At 22/7/09 9:30 PTG, Anonymous ira said…

    waa...........suspennya citer ni, buat org panik jer.ingtkn filza dh xda,pndai lh pengrg putar belitkn cerita he3 but gud story.congrat...................

     

  • At 22/7/09 11:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best ssgt..
    pandai pengarang garap citer niy..
    byk p'isian..
    terselit pngjaran, pngunaan ayt yg dramatis..
    sdeyh pun sdeyh..
    sronok sgt..
    hope penulis dpt garap kg byk cerpen mcm ni..
    teruskan usaha..
    SALAM~

     

  • At 23/7/09 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    waaa...
    sedih creta nih!

     

  • At 23/7/09 10:39 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ape yang penting?
    communication!

     

  • At 23/7/09 10:56 PG, Anonymous SWEET PRINCESS said…

    air mata aku nk m'galir nie..cdihnyeerrr...
    ramainyer org dlm class nie..
    kne control cun beb...

    curi2 baca cerite nie..'cik' xde...hahaha..;-)

     

  • At 23/7/09 4:16 PTG, Anonymous anarif said…

    my blog
    http://anarifartpieces.blogspot.com

    thanks for the comments!

     

  • At 24/7/09 2:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sumpah best dowh!!
    sdeh...tp mmg sweeyt!

     

  • At 24/7/09 3:24 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    buat cuakkn org je lah, igtkn filza mati, org len plak dh.. pe pun sweet lah cte ni..sedihnyeee...

     

  • At 24/7/09 11:59 PTG, Blogger hida said…

    tahniah kerana berjaya mengelakkan stereotype dalam epilog cerita anda. jalan cerita yang kemas. juga senang dibaca. teruskan usaha.

     

  • At 25/7/09 5:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bestnya cite ni...bagus2...jalan cerita yang simple dan membuatkan para pembaca tertanya2..keep up writing...buat la lagi cerita2 yang best ya penulis..kalau buat novel mesti ramai yang baca..best of luck..
    ~nadz~

     

  • At 25/7/09 6:16 PTG, Anonymous anarif said…

    sy mmg ada buat novel..yg publish kat cni -KIRA AYUMI-,
    -ANAKNYA, ANAKKU JUA-...KIRA AYUMI dh habis tp kat cni x hbs lg..
    my blog, http://anarifartpieces.blogspot.com...

     

  • At 26/7/09 9:29 PG, Anonymous Nadiah Kamal said…

    sweet..hehe

     

  • At 26/7/09 9:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2 tu best...
    tp x payah la kot buat filza tu ada brain tumor
    kan?
    hehe
    slalu sgt org buat brain tumor la... blood cancer laa
    pdhal bnda tu bkn common pon..

    ps- bg pndpt je..
    peace -v-

     

  • At 26/7/09 11:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best sgt2...meleleh a.mataku...ingat filza meninggal,,suspen gak...congrates to writer,,wat la lg cwrpen yg best cm gini sllu...
    ---sleepingcutie---

     

  • At 28/7/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedey btul...alangkah bahagianya kalu ada insan yg benar2 menyayangi aku.

     

  • At 28/7/09 4:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best citer ni...congrate..

     

  • At 30/7/09 12:24 PTG, Anonymous misshoney said…

    hmm best jgk tp jln cerita di apendek sgt n drastik
    better if jd novel kot..
    reader puas baca.
    plot cite dia ok, suspen betul..
    mmg kreatif!

     

  • At 1/8/09 10:49 PG, Blogger Lily Angella said…

    best....

     

  • At 6/8/09 3:57 PTG, Anonymous mid's said…

    best giler....
    cdih pn ada, tp mmg best
    bla nk update citer baru?
    xsbr nk tggu citer bru :P

     

  • At 8/8/09 11:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sy suka..tahniah

     

  • At 21/8/09 8:53 PG, Anonymous ishatasya said…

    congratulate pd penulis,
    cite ni best... sedih...
    tp ending bahagia..
    hrp dpt buat lagi cerita yg menarik yerk..

     

  • At 27/8/09 1:04 PTG, Anonymous trisyamira said…

    best !!! ingatkan Filza 2 mati. tp Faiz 2 x ptt cpt percaya dgn pak cik die tue..

     

  • At 3/5/11 6:14 PG, Anonymous teeya said…

    suspense je cite ni, anyway congrats writer

     

  • At 11/11/12 2:56 PG, Blogger Rin said…

    Best!!!!! Feeeeling!!!! Love at first sight.. XD LOVE IT! Congrats writer..

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group