BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 10, 2009
Cerpen : Shadia oh Shadia!
Nama Pena : Adam Farah

Cermin mata dicapai. ‘siapa pulak bagi surat ni?’ tanda soal bermain di fikiran. Hajah Quratul Aini membuka elok lipatan surat. Dia duduk di tangga halaman rumah.

Assalammualaikum Umi,

Umi apa khabar? Zuhair di sini sihat walafiat. Maaflah baru hari ini Zuhair berkesempatan membalas surat dari umi. Zuhair akan pulang ke Malaysia pada 27 Julai ini... Jadi tak perlulah Zuhair berceloteh panjang di sini. Kita akan berbual panjang di rumah nanti kerana Zuhair akan bercuti selama 4 bulan. Jumpa Umi 2 minggu lagi.

Yang Benar, Anakmu,Zuhair


Gembiranya tidak terkata. Hajah Quratul Aini mengucup surat itu seolah-olah mengucup anak kesayangannya yang bakal pulang. Zuhair akan pulang. Sudah 4 tahun Zuhair menyambung pelajaran di Kota Perancis. Dalam tempoh itu hanya calit-calit tinta menghubungkan mereka. Rindu yang teramat sangat dia kepada anak terunanya itu. Bermacam-macam benda kini bermain di akalnya. Mahu dihidangkan makanan kegemaran Zuhair, menyediakan bilik yang selesa buat Zuhair dan bermacam-macam lagi.


"Assalammualaikum..."

"Waalaikumsalam..." Kedengaran suara seseorang di corong telefon. Hajah Quratul Aini membetulkan kedudukannya setelah mengenal pasti tuan punya suara.

"Umi Aini ni, Shadia apa khabar?"

"Shadia sihat Umi... Umi sihat?" girang suara Shadia menerima panggilan dari ibu saudara yang sudah dianggap seperti ibu kandungnya sendiri.

"Sihat... Shadia tengah sibuk ke?"

"tak umi... Shadia tengah baring-baring depan tv je ni.. ada apa umi telefon Shadia?"

"Umi nak bagitahu Shadia, Zuhair nak balik!" menitis air mata tuanya saat mengungkapkan ayat itu. terlalu gembira rasanya. Shadia dijadikan tempat berkongsi rasa bahagianya ketika itu.

"betul ke umi? Bila?"

"27hb julai katanya... Shadia tak nak balik jumpa dia?"

"mestilah nak, umi! Nanti Shadia check jadual kelas Shadia dulu ye!"

"jangan tak balik... Zuhair pasti nak jumpa Shadia...Umi pun lama tak jumpa Shadia"

"Shadia janji umi! Shadia balik! Nanti Shadia telefon umi balik, ye?"

Setelah salam terakhir meniti di bibir, Hajah Quratul Aini meletak semula gagang telefon rumahnya. Tersenyum dia mengenangkan anak terunanya yang akan tiba tak berapa hari saja lagi. Mengenangkan Shadia, anak saudara di bawah jagaannya yang juga sudah agak jauh dengannya kerana pergi menyambung pelajaran di kota.


__________________


"Alamak, sakit perut!" Nasha memegang perutnya. Risau ada sesuatu yang bakal berteraburan. Boleh tempah batu nesan rasanya jika ia benar-benar terjadi.


"Bau apa ni?" Bagaikan ingin termuntah dengan aroma yang datang secara tiba-tiba. Shadia menekup hidung. Setelah puas mendalami dan mengenal pasti, "sah! Ni bau kentut! Siapa kentut?" soalnya dengan muka bercelerut. Dia pantad menoleh ke arah Nasha. Wajah Shadia ketika itu saling tak ubah seperti seorang peguam yang sedang mengenal pasti pesalah di dalam kandang di mahkamah. Nasha tersentap. ‘Control... control...’ bisiknya dalam hati.


"Iyelah! Bau macam taik kuda!" Beria-ia Nasha menutup hidung dengan muka yang marah mencerlung. Pura-pura tak bersalah. Hakikatnya hanya dia dan Dia yang tahu siapa empunya angkara. Gluurrkk... kedengaran bunyi perutnya... ‘alamak! Sebelum dia meletup, baik aku lari sekarang."


"Woi! Nak pergi mana tu makcik?" Shadia terpinga-pinga di tempat menunggu bas. Dua tiga orang lain di tempat itu turut berkerut-kerut wajah menahan bau kentut yang datang tanpa undangan. Dalam pada nak menahan bau busuk yang masih bersisa, dia mengesyaki sesuatu. Jangan-jangan...


"Fuuh...lega!" Flash ditarik. Butang seluar jeansnya disatukan. Dia ke sinki mencuci tangan. Rambutnya dibasahkan dengan sedikit air. Jam di tangan direnung sekilas. Dia teringatkan sesuatu ‘Shadia!’


"Kau pergi mana, hah? Dah terlepas satu bas tau tak!" marah Shadia. Ikutkan hati tadi sudah lama Nasha ditinggalkan. Sudahlah pergi tak berpamit. Shadia menjeling. Wajahnya masam. Nasha tersengih-sengih tak tahu alasan apa harus diberikan.


"err.. janganlah marah Shad... aku..aku..err...."


"apa!?" Tersentak Nasha denga sergahan itu.


"Aku ke toilet kedai mamak tu kejap. Sakit perutlah..." sambil tangan kanan menuding jari ke arah kedai mamak Ali Rustam, tangan kirinya memegang perut.


"ouuuhhh... jadi kau lah yang kentut tadi?" Shadia cuba menahan ketawanya dari terburai di depan Nasha. Memang dia sudah syak. Merah padam muka Nasha menahan malu. Mahu tak mahu, dia menyengih sahaja. Bak kata orang, diam tandanya setuju. Bermakna Nasha setuju dengan kata-kata Shadia bahawa memang dialah pembawa bau kentut sebentar tadi.


"dah kentut tak nak mengaku, boleh pulak buat muka innocent je konon-konon bukan dia yang kentut!" tambah Shadia lagi. Bahu Nasha ditamparnya. Nasha menahan malu. Salahkah aku kerana kentut? Dia bertanya-tanya sendiri.


________________________



"cuti semester kita 2 bulan saja?" Shadia mengomel sendiri. Nasha khusyuk mengunyah kerepek pisang sambil melayani cerita hindustan kegemarannya.


"Nasha! Kau dengar tak aku cakap ni!" geram dia dengan Nasha yang tidak mempedulikannya. Bukan main lagi dia menghadap televisyen. Sekotak tisu sudah tersedia. Babak air mata bakal menyusul. Lemas Shadia melihatnya. Setiap hari begitu. Dia mencubit Nasha kuat sambil mengetap giginya kegeraman.


"Arghh! Weeei!" Nasha menggosok-gosok laju lengannya yang terasa pedih akibat cubitan semut berapi dari Shadia yang memang cukup terkenal dengan cubitannya yang mengalahkan ketam. Memang benarlah bila ketam dimasak lemak cili api, sudahlah berlemak ditambah berapi lagi.


"Kau ni kenapa Shadia? Sakit tahu tak!" rajuk Nasha. Shadia melepaskan nafas. Puas. Kalau tak buat begitu jangan haraplah Nasha nak sedar kewujudannya di situ.


"Kau tu yang tengok cerita tu sampai tak ingat dunia!" Marah Shadia.


"Salah ke? Bukan aku menyusahkan kau pun!"


"Masalahnya aku tengah bercakap dengan kau..."


"hurm..." muka sepuluh kupang jelas terpampang di wajah Nasha. Shadia jeling manja.


"ok..ok.. i’m so sorry ok... spontan je tadi, kau kenal aku kan kalau dah geram tangan aku ni memang lost control... automatik dia boleh menyepit... ehehe " Shadia senyum memujuk. Kesian pula dia melihat lengan Nasha yang kemerahan seperti digigit semut. Dia mengusap lembut lengan itu.


"Kau nak cakap apa?" remote control dicapai. Punat ‘pause’ ditekan. Rancangan di televisyen terhenti sementara untuk memberi ruang kepada Shadia.


"Kita cuti 2 bulan saja ke semester ni?" Soalan tadi dibangkitkan semula.


"kalau tak silap memanglah. Kenapa?"


"hurm... aku kena balik kampung..."


"habis tu, dua bulan tak cukup?"


"cukup... tapi kalau boleh aku nak 4 bulan!"


"4 bulan? Tamaknya! Kau nak buat apa sampai 4 bulan?"


"sepupu aku yang dekat Perancis tu akan balik"


"Zuhair?" Shadia mengangguk. Nasha tergelak kecil. Dia teringat nama itu setelah beberapa kali Shadia bercerita tentangnya namun hingga ke hari itu mereka belum pernah bersua muka.


"Dua bulan tak kan tak cukup Shadia oii..."


"cukup...eh, kau teman aku balik kampung nak? Boleh aku kenalkan kau dengan sepupu aku tu! Handsome tau..." Shadia cuba menggoda Nasha.


"mentang-mentanglah aku tak ada kampungkan... saja je nak ajak aku!" Nasha pura-pura merajuk. Seronok juga dapat jumpa lelaki kacak. Dia memang pantang ada lelaki handsome, kalau boleh semua ingin disusun dalam list.


"kau tak nak? Umi aku tu baik tau... pandai masak!"


"urm....Boleh jugak! Kau tak kisah?"


"Aku yang ajak kenapa pulak aku nak kisah? Ish!" sekali lagi cubitan singgah di bahu. Tapi rasanya tidak seperit tadi. Masih mampu ditahan. Nasha mengangguk laju. Seronok juga sesekali menikmati suasana kampung. Sejak lima tahun selepas ibu dan ayahnya meninggal dalam kemalangan jalan raya, sudah tiada siapa yang menjadi pendorong untuknya pulang ke kampung. Kakak dan abangnya semua sudah berkahwin dan tinggal di bandar. Dia anak bongsu, tiada adik untuk dipertanggungkan.


___________________


"Assalammualaikum Umi" Kedua-dua belah pipi bonda tercinta dikucup penuh kasih. Air mata kegembiraan mengalir di wajah tua Hajah Quratul Aini. Anak terunanya itu dipeluk lama. Shadia dan Nasha yang memerhati turut merasakan kesyahduan itu. Teringat shadia pada empat hari lepas ketika dia dan Nasha baru sahaja tiba di rumah itu, beria-ia Hajah Quratul Aini mengajaknya ke pekan membeli barang keperluan di rumah sepanjang untuk Shadia, Nasha dan untuk menyambut kepulangan anaknya nanti. Bagaikan suasana di pagi raya pula rasanya. Shadia mengesat air mata. Ibu mana tak rindukan anak yang sudah 4 tahun tidak pulang. Anak mana pula yang tak rindukan ibunya?


"Hai Shadia, ingat aku lagi?" tangan mereka bertaut tanda salam sesama saudara. Shadia senyum mesra. Zuhair tertawa kecil.


"Mengada-ngada! Kenapa pulak aku tak ingat kau?" bahu Zuhair ditampar lembut. Nasha dari tadi asyik merenung jejaka tampan di depannya. Memang benar, kali ini dia tidak ditipu oleh temannya. Zuhair memang jejaka handsome idamannya.


"Kenalkan, ni roomate aku dekat universiti, Nasha Fatima." Nasha malu-malu saat mata bertentang mata. Zuhair senyum mesra tanda salam perkenalan buat Nasha. Saat itu bagaikan butir-butir berlian yang bertaburan di dadanya. Indah dah berkilauan. Mahu gugur jantungnya melihat senyuman Zuhair. Kacak betul sepupu Shadia ini.


"Marilah masuk rumah, takkan nak duduk di luar saja." Sampuk Hajah Quratul Aini yang seolah-olah dapat menyelami gelodak di jiwa teman anak buahnya itu. Dia juga perempuan dan pernah melalui zaman muda. Tidak sukar untuk mentafsirkan apa yang sedang bermain di minda Nasha. Hajah Quratul Aini tersenyum sendiri. Shadia membantu Zuhair mengangkat beg pakaiannya.


Malam itu lauk hampir penuh semeja. Semua bercampur-campur. Ada masakan kegemaran Zuhair, ada kegemaran Shadia, malah kegemaran Nasha juga turut dimasakkan. Walaupun baru beberapa hari mengenali Nasha, mudah saja Hajah Quratul Aini mengenali jenis makanan kegemaran Nasha.


"Kau cuti lama ni tak ada apa-apa plan ke?" Shadia membuka tirai.


"2 bulan aku nak hilangkan rindu aku untuk umi aku ni walaupun aku tahu tak kan pernah hilang" tangan kiri Zuhair memeluk Uminya di sebelah. Hajah Quratul Aini tersenyum manis walaupun usianya sudah mencecah 60-an. "2 bulan lagi aku akan ke Kuala lumpur, aku nak cari kerja di sana."


"Kerja di sana? Habis 2 bulan sajalah untuk Umi ye?" Sedikit kecewa Hajah Quratul Aini mendengar ucapan anaknya sebentar tadi. Zuhair dan Shadia saling berpandangan dan sama-saman ketawa.


"Umi kena ikut Zuhair!" mana mungkin masa yang sedikit untuk bersama ibu tercinta dipersia-siakan. Malam itu, selepas menjamu selera mereka berbual panjang di ruang tamu. Terlalu banyak cerita yang hendak dikongsi. Nasha menjadi pendengar setia. Sesekali anak matanya bertemu dengan anak mata Zuhair, sekali lagi jantungnya bagaikan mahu gugur.

_______________

"kawan kau tu tak banyak cakap kan?" soal Zuhair. Mereka bersantai di tangga halaman rumah. Hajah Quratul Aini dan Nasha sudah lebih awal dibuai mimpi. Mungkin penat selepas makan malam tadi.


"Nasha tak macam tu, dia tu selalunya kecoh! Aku rasa dia suka kau!"


"Suka aku? Mana kau tahu ni? Pandai-pandai je dia." Zuhair ketawa. Bahu Shadia ditolak. Shadia ketawa.


"Aku kawan dia, aku kenal dia. Dia tak macam tu selalunya. Kecuali dia sukakan seseorang!"


"Wah! Sejak bila kau tukar bidang ni Shad? Dah jadi doktor cinta nampaknya" Mereka sama-sama ketawa.


"tak mustahil kan, Zuhair? Kau tak suka dia?" Shadia cuba memancing. Nasha seorang gadis yang cantik, ramai yang cuba memikatnya di universiti. Tidak mustahil kalau Zuhair juga ingin menaruh perasaan.


"Suka? Aku tak kenal dia."


"Tak kenal maka tak cinta!"


"oleh itu aku sudah jatuh cinta.."


"what?? Dekat Nasha ke?"


"bukan... pada seseorang yang aku dah kenal!"


"Siapa?"


"Rahsia!"


"Zuhair!"


Zuhair ketawa. Seronok dapat mengenakan Shadia. Beria-ia Shadia ingin mengetahui siapakah gerangan insan di hati sepupunya itu. Berkali-kali juga Zuhair menggeleng kepala. Dia tidak mahu mengalah dengan Shadia.

"Belum masanya Shadia!"


"Kalau macam tu aku pun tak nak bagitahu kau siapa teman lelaki aku!"


Zuhair pantas menoleh ke arah Shadia. Benarkah Shadia sudah ada teman lelaki? Zuhair cuba membaca sesuatu melalui riak wajah sepupunya itu. Shadia tersenyum sendiri. Seperti seorang yang sedang berangankan sesuatu. Mungkin benar, Shadia sudah mempunyai kekasih hati.


"kau sayang dia ke?" soal Zuhair.


"Sama macam kau sayangkan kekasih kau tu, Cuma tambah gula sikit bagi secukup rasa! Lebih manis lebih sedap,kan!" shadia ketawa girang. Sesekali dia menjeling pada Zuhair. Zuhair juga begitu.

__________________


Selesai menunaikan solat subuh, Hajah Quratul Aini terus ke dapur menyediakan sarapan. Terkejut dia melihat Nasha yang lebih dulu berada di dapur. Nasha senyum pada orang tua yang sudah dianggap seperti uminya sendiri.


"awal Nasha bangun, dah solat?" soal Hajah Quratul Aini sambil mengintai bawang merah yang sudah dihiris halus oleh gadis itu. Nasha mengangguk sambil tersenyum manis pada Hajah Quratul Aini.


"Shadia dah bangun?"


"Sudah, Umi..eh, Makcik." Tersasul. Nasha menahan rasa malu. Risau jika Hajah Quratul Aini tidak selesa dipanggil begitu. Entah kenapa laju sahaja panggilan itu lahir di mulutnya. Mendengarkan ungkapan itu, Hajah Quratul Aini memegang bahu Nasha.


"panggil saja Umi... Umi lagi suka!" dia tahu Nasha sudah tidak mempunyai ibu. Tidak salah jika Nasha mahu menganggapnya sebagai ibu sekalipun. Dia juga senang dengan sikap Nasha yang sopan dan lemah-lembut.


"terima kasih, Umi..." sebaik rasa dada dengan penganugerahan itu. Dia sukakan Hajah Quratul Aini kerana wanita itu persis mendiang ibunya. Tambahan pula hatinya sudah terpaut pada anak teruna wanita itu. Orang kata, nak pikat anak kenalah pikat ibunya dulu. Nasha tersenyum sendiri.


"Wah... sedapnya bau! Nasha masak ke? Fuyoo!" Bagaikan tidak percaya. Shadia mencubit sedikit nasi di dalam kuali lantas disuap ke mulut. Hajah Quratul Aini menggeleng kepala dengan telatah anak buahnya itu.


"yummmy... sedapnya! Tak sangka kau pandai masak!" pujinya ikhlas. Nasha tersenyum malu. Tambahan pula pada waktu yang sama Zuhair masuk ke dapur.


"Anak Umi ni, dah solat ke?" Hajah Quratul Aini menghampiri puteranya di meja makan. Zuhair mengangguk berserta senyuman di bibir. Menyerlahkan lagi sinar wajahnya yang sudah sedia kala tampan. Shadia membancuh air dan dibawa ke meja makan. Sementara Nasha menghidangkan nasi gorengnya.


"Cuba rasa, anak bongsu Umi masak ni." Laju sahaja Hajah Quratul Aini mengiktirafkan status itu buat Nasha. Shadia dan Zuhair berpandangan. Seterusnya mereka memandang Nasha yang juga seperti tidak menduga dirinya diiktiraf sedemikian. Hajah Quratul Aini tertawa kecil.


"Anak bongsu Umi?" Soal Zuhair sedikit pelik. Sejak bila dia adik? Shadia juga pelik. Nasha pula yang malu-malu kucing.


"Apa salahnya, Nasha tiada ibu... Umi pula tiada anak perempuan..." Ucap Hajah Quratul Aini bangga menganggap Nasha sebagai anaknya. Shadia yang mendengarnya sedikit terkilan. Bukan dia cemburu pada Nasha tapi pada kata-kata Uminya. Tidakkah dia dianggap seperti anak kepada Umi? Sejak kecil Umi memeliharanya. Bagaimana Umi sanggup menuturkan kata-kata bahawa dia tidak punya anak perempuan?

Zuhair seakan dapat membaca perasaan Shadia ketika itu. Hajah Quratul Aini pula begitu bersahaja seolah-olah tidak menyedari bahawa dia telah melukakan hati Shadia.

____________________


"Nasha! Umi nak ke pekan, jom teman Umi." Ajakan Hajah Quratul Aini itu sekali lagi membuatkan Shadia tersentak. Kenapa Umi tidak mengajaknya? Kenapa mesti mengajak Nasha? Umi dah tak sayangkan Shadia ke? Kalut Shadia dengan persoalan di kepalanya. Nasha yang tidak memahami perasaan Shadia ketika itu begitu gembira dengan ajakan Umi barunya itu. Dia segera bangun dan berdiri di sisi Hajah Quratul Aini.


"Shadia, Umi dengan Nasha pergi pekan sekejap ye. Nanti Shadia tolong Umi panaskan lauk untuk makan malam, boleh sayang?" Pinta Umi sambil menyarung kasut di kakinya. Shadia cuba mengawal emosinya. Dia mengukir senyuman manis dan mengangguk.


Pandangannya jauh merenung Uminya memimpin tangan Nasha, Entah kenapa dia berasa sangat cemburu terhadap Nasha. Cemburukah aku? Tanpa dia sedar, ada mata yang memerhati di ruang tengah rumah itu. Zuhair baru saja selesai menunaikan solat asar. Namun dia tidak ketinggalan adegan sebentar tadi.


"Shad, jom lepak kat dapur!" cuba memancing perhatian Shadia. Shadia yang tidak menyedari kedatangan Zuhair sedikit tersentak dan segera menoleh. Bulat mata Zuhair merenung anak mata Shadia.


"Shad! Kau menangis? Tidak salah lagi, air yang bertakung di kelopak mata gadis itu adalah sebuah tangisan. Rasanya dia mengerti kenapa Shadia bersedih. Kerana kehadiran Nasha, shadia seolah-olah diketepikan Uminya. Uminya mungkin tak berniat tetapi hati anak muda itu begitu sensitif apatah lagi Umi itu yang membelanya sejak kecil.


"eh, mana ada!" kalut sejenak. Shadia cepat-cepat berpaling dari pandangan Zuhair. Kenapa harus menangis. Dia sendiri tidak menyedari kehadiran air mata itu.


"Shad..." tangan Shadia ditarik ke dalam genggaman. Melihat Shadia menangis, hatinya turut merasa sedih.


"kau jangan fikir yang bukan-bukan... Umi mungkin sekadar bersimpati dengan Nasha!" Zuhair memujuk. Seolah-olah apa yang diduganya memang benar menjadi punca tangisan Shadia.



"Eh, apa kau cakap ni?" Shadia pura-pura tak mengerti. Dia cepat-cepat menarik tangannya dari pegangan Zuhair.



"Shad, tak susah nak baca apa yang ada dalam kepala kau sekarang ni. Aku sendiri saksinya!" Silap orang jika dia ingin menipu. Jejaka di depannya itu berkelulusan tinggi dalam bidang psikologi malah lulusan Universiti terkemuka di Perancis, tidak terlalu sukar untuk menyelami hati gadis semuda sepupunya itu.


"Mungkin aku terlalu emosional kot... tak patut aku fikir bukan-bukan pada Umi dan kawan baik aku sendiri..." perlahan ayat itu lahir dari mulut Shadia. Zuhair senyum. Dia menarik Shadia duduk di sofa di ruang tamu.


"Kau sebenarnya tersinggung dengan Umi sejak semalam kan?" Duga Zuhair. Shadia sedikit tersentak. Tidak disangkanya yang Zuhair juga mengetahui hal itu. Dia menoleh pada Zuhair dan kembali merenung ke depan. Perlahan-lahan dia mengangguk.


"Aku bukan cemburu atau marah pada sesiapa Zuhair, aku Cuma terkilan bila Umi kata dia tak ada anak perempuan. Dia tak anggap aku macam anak dia ke? Sedangkan dia besarkan aku sejak aku berusia 13 tahun lagi."


"Umi tak sengaja... Aku tahu Umi sayangkan kau..."


" Tapi dia kata Nasha anak bongsu dia dan dia tak ada anak perempuan. Bermakna aku tiada dalam senarai..."


"Shad, Umi dah tua... kadang-kadang dia tersasul... aku rasa perasaan dia pada Nasha lebih kepada simpati... kau jangan terlalu jauh membuat kesimpulan...ok?"


Zuhair terus mencuci minda Shadia agar tidak menyimpan prasangka yang tidak elok terhadap Uminya. Dia tahu Uminya tidak berniat meminggirkan Shadia.

______________________


Sudah hampir sebulan mereka di kampung. Hubungan ibu dan anak di antara Hajah Quratul Aini dengan Nasha semakin rapat. Shadia juga yang rasa semakin terpinggir dari hari ke hari. Layanan kasih Hajah Quratul Aini seakan-akan tertumpu hanya pada Zuhair dan Nasha sahaja. Walaupun Uminya masih tidak mengabaikannya tapi terasa seperti dia tidak diperlukan di situ. Adakalanya bila dia tiada di meja makan, Zuhair yang akan memanggilnya. Tetapi bila Nasha yang tiada, begitu bersemangat Hajah Quratul Aini yang pergi memanggilnya.


"Zuhair nak makan apa petang ni?" Soal Hajah Quratul Aini pada si bujangnya itu. Zuhair yang sedang mentelaah beberapa buah buku mengangkat kepalanya sambil berkira-kira apa yang ingin dimakannya.


"Umi tanyalah Shadia! Selalunya selera Zuhair dengan Shadia serupa!" tersentak Nasha mendengar kata-kata Zuhair itu. Sehingga hari ini dia masih belum mendapat perhatian dari Zuhair. Asyik-asyik Shadia!


"Shadia nak makan apa,sayang?" soalan beralih pada Shadia pula. Shadia kekeringan idea. Dia menyengih pada Uminya itu.


"Zuhair! Kenapa suruh aku pulak ni? Aku tak rasa nak makan apa-apalah!" rungut Shadia sambil membulatkan matanya pada Zuhair. Zuhair ketawa. Sengaja dia menyuruh Uminya bertanya pada Shadia. Supaya Shadia tahu bahawa tiada sebaranag perubahan kasih di hati Umi mereka. Biarpun ada Nasha, Shadia tetap Shadia.


"ok... let me decide, urm... apa ye? Nasha! Kau sajalah pilih, kau kan anak Umi, pasti Umi lebih semangat nak masak nanti..." spontan saja Shadia melafazkan ayat itu. Kali ini Hajah Quratul Aini pula yang tersentak. Kenapa Shadia berkata begitu? Zuhair memandang geram ke arah Shadia. Dia takut Uminya pula yang salah sangka nanti.


"Shadia pun anak Umi..." dia ingin mempertahankan status Shadia dalam dirinya. Tersentuh Shadia mendengar ucapan Hajah Quratul Aini itu. Zuhair tersenyum lega. Nasha diam tidak berkata.


"apa kata Umi buat pengat pisang? Zuhair dengan Shadia dah lama tak makan pengat pisang Umi, kan?" akhirnya Hajah Quratul Aini sendiri yang memberi cadangan.


"Setuju!!" serentak Shadia dan Zuhair menjawab.


"Kan Zuhair dah cakap, selera makcik ni memang sama dengan Zuhair! Suka tiru orang!" Ejek Zuhair sambil menolak lembut bahu Shadia. Shadia geram dan memulas telinga Zuhair. Mereka saling menyerang balas. Berbaling kusyen sofa. Hajah Quratul Aini menggeleng-geleng kepala melihat telatah anak-anaknya itu. Nasha pula yang makan hati melihat kemesraan Shadia dan Zuhair. Alangkah seronoknya jika dia yang berada di tempat Shadia. Entah kenapa dia rasa cemburu dengan segala kepunyaan Shadia.

___________________


"Shad, kau dengan Zuhair..." terasa berat untuk meneruskan percakapan. Shadia yang ketika itu sedang mengetuk-ngetuk radio tua yang sudah tidak berbunyi berpaling menanti ayat seterusnya dariNasha.


"kenapa Nasha?" Shadia bersila di hadapan Nasha yang sedang melipat pakaian. Sambil itu dia meninjau-ninjau Zuhair dan Hajah Quratul Aini. Ruang tamu sunyi. Dapur juga sepi. Mungkin Zuhair menemani Uminya ke kebun.


"Kau dengan dia... ada apa-apa ke?" dia ingin tahu. Kerana semakin hari dia semakin menyukai Zuhair. Walaupun dia sendiri tidak tahu kenapa Zuhair yang menjadi pilihan hatinya sedangkan tidak pernah sekali pun dia berpeluang berbual mesra dengan Zuhair sepanjang dia menginap di situ. Hati ibunya sudah dipikat, tapi anaknya tak juga terikat.


"apa kau merepek ni Nasha, dia cousin aku!" Tergelak Shadia ditanya begitu. Kalau benar pun dia sukakan Zuhair, mungkin sukar untuk menjalinkan hubungan kerana mereka sudah seperti keluarga. Mana mungkin dia ada apa-apa hubungan dengan sepupunya sendiri. Walaupun dia bukan sepupu yang sedarah sedaging, tapi membesar bersama tidak sesuai sekiranya dia menaruh perasaan pada Zuhair.


"tapi aku tengok kau mesra betul dengan dia."


"kami dah macam adik-beradik, membesar bersama. Kenapa, kau cemburu?"


"eh, mana ada!" cepat-cepat Nasha menyembunyikan perasaannya. Shadia seperti dapat membaca sesuatu. Dia dapat merasakan Nasha menyimpan perasaan terhadap Zuhair. Haruskah dikhabarkan pada Nasha bahawa Zuhair sudah mempunyai kekasih hati? Dia ingat lagi beberapa hari lepas Zuhair pernah memberitahu hatinya sudah dimiliki. Cuma siapakah gerangan gadis itu dia masih belum mengetahuinya. Mungkin orang Perancis barang kali. Shadia tersenyum sendiri.


"Kalau kau benar-benar suka, luahkan!"


"eh, mana ada! Aku saja tanya!"


Melihat Nasha beria-ia menafikan, Shadia akur. Dalam soal lelaki Shadia tak terlalu risau kerana Nasha lebih pandai dalam bab-bab sedemikian.

____________________


"Umi, boleh Zuhair tanya Umi sikit tak?"


" Boleh sayang, sudah tentulah. Apa dia?"


"Umi sayang Shadia sedalam mana?"


"Sedalam Umi sayangkan Zuhair...kenapa tanya macam tu?"


"Sedalam Umi sayangkan Nasha juga?" Soalan jenis apakah itu? Hajah Quratul Aini tidak tahu jawapan yang sepatutnya. Dia baru mengenali Nasha. Kasih berputik kerana kasihankan anak itu sudah tidak beribu dan bapa. Apa salahnya dia cuba membuang kesunyian gadis itu?


"tidak perlulah Umi jawab soalan ini kerana kasih untuk Nasha adalah kasih sesama insan. Umi baru kenal dia dan tidak membesarkan dia jadi mana mungkin dapat menandingi kasih Umi buat Shadia dan apatah lagi anak kandung Umi ini..." Zuhair ditarik ke dalam pelukannya. Zuhair terharu. Hatinya puas. Sekarang dia yakin bahawa Uminya kasihkan Shadia sepenuh hatinya.


"Umi, Shadia tu bukan anak kandung Mak Lang kan?"


"Bukan... dia anak angkat saja... kenapa tanya, bukan Zuhair memang dah tahu ke?"


"Saja nak tanya lagi... siapa ibu kandung dia sebenarnya Umi?"


"Jiran sekampung juga... tapi sudah meninggal dunia masa lahirkan Shadia... itu yang Mak Lang kamu ambil jadi anak dia, dia kan tak ada anak..."


"Maknanya kita dengan Shadia bukan darah daginglah."


"ya.. tapi kita semua sayangkan dia macam darah daging sendiri!"


"Umi, Zuhair rasa sebelum Zuhair balik ke Perancis, Zuhair nak bertunanglah." Kenyataan Zuhair kali ini telah menutup semua persoalan sebentar tadi. Benarkah apa yang didengarnya.


"Zuhair dah ada pilihan hati ke? Siapa calonnya? Tak terlalu awal ke?" bertubi-tubi soalan lahir di bibit tua itu. Hajah Quratul Aini memandang tepat wajah anaknya. Cuba mencari kebenaran di situ.


"sudah Umi... calonnya Umi pun kenal malah terlebih kenal... soal awal atau tidak, rasanya tidak sebab Zuhair bukan nak berkahwin sekarang pun. Hanya nak bertunang dahulu sebelum dia terlepas ke tangan orang lain."



"eh, siapa dia? Janganlah buat Umi tertanya-tanya"


"Shadia"


"????"

________________________


Bila dikenangkan semula, rasa ingin ketawa. Zuhair langsung tidak menyangka bahawa Shadia akan menerima lamarannya. Rupa-rupanya Shadia juga menaruh perasaan terhadap Zuhair cuma malu untuk berterus-terang memandangkan Umi Zuhair sudah dianggap seperti Uminya sendiri. Shadia juga begitu, terkejut benar dia apabila Zuhair ingin melamarnya sebagai isteri.


"Tahniah Shad!" ucap Nasha setelah selesai majlis pertunangan di antara Shadia dan Zuhair. Buat Nasha, biarlah dia memendamkan sahaja perasaannya terhadap Zuhair. Suatu masa nanti dia pasti dapat melupakan insan itu. Lagipun Zuhair memang lelaki terbaik dan layak buat Shadia.


"Shad, bila Zuhair balik dari Rennes nanti kita terus kahwin ya!" dalam malu, Shadia mengangguk setuju. Mereka tidak lagi berkau dan aku seperti selalu. Hajah Quratul Aini tersenyum memerhati. Tidak disangkanya anak gadis yang sudah dianggap seperti puterinya sendiri itu adalah calon menantunya.



-THE END-

KEPADA SEMUA PEMBACA, MAAFLAH KALAU KARYA SAYA NI MEMBOSANKAN KE APA KE, SAYA SEKADAR INGIN MELIHAT BERPOTENSIKAH SAYA UNTUK MENULIS CERPEN... SEJUJURNYA SAYA MAIN-MAIN JE TULIS CERPEN NI... SEKADAR SUKA-SUKA.. TAKDE ILHAM PON MAIN HENTAM JE TULIS KISAH-KISAH MCM NI.
posted by Penulisan2u @ 5:05 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
11 Comments:
  • At 10/7/09 5:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Sronok la citer ni.. actually,waktu kite tgh main2 n suke2 la idea akn dtg mncurah-curah! tp kalau wktu nk concentrate wat something,mst idea yg ntah pape plak kuar!he..he
    sape stuju?

     

  • At 11/7/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    setujuu!!

     

  • At 12/7/09 1:44 PG, Blogger keSENGALan teserlah.. said…

    setuju2..
    hahaha..
    time concentrate tuh idea cm hampeh je kuar..,,
    time men2..yg tuh la besh..
    ekeke..
    comey gler cite niehh..
    ske2...t
    tp kalo smbung lg pon oke gak..
    smbung pas dorang kawen n pasl nasha uh..dye jmpe laki len x..hihi..

     

  • At 13/7/09 12:05 PTG, Blogger A'al said…

    best citer ni.tak bosan dan menarik.klau leh sambung arr.lagi best.

     

  • At 15/7/09 10:47 PG, Anonymous gennieviana said…

    sya pun rasa time suka2 idea keluar,
    sebab bla sya concentrate, idea langsung tak masuk akal,
    citer best...buat sambungan mungkin ble...

     

  • At 20/7/09 11:56 PG, Anonymous dhamirah_dekno@yahoo.com said…

    Setuju!!
    Best sgt,
    men2 tu lah yang jadi menarik.

    (^_^) dhamirah (^_^)

     

  • At 21/7/09 5:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    stuju2,,..

     

  • At 23/7/09 10:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best la cte nie...sambung la cte nie lg
    hehehe

     

  • At 27/7/09 2:59 PTG, Blogger CrappyCrappy said…

    thnx juge kpd semua yg komen story ni..
    sebok dgn assgnment skng ni..
    InsyaAllah ade mase sy
    cube olah sambungannye. huhu.
    thnx 4 all.
    mwahx!
    Daaa~
    Sharise~

     

  • At 29/7/09 3:37 PTG, Anonymous ara said…

    bez crite nie..
    anywhre nice try..

     

  • At 16/8/09 9:52 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bes..tapi cian la pulak kat nasha...

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group