BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 10, 2009
Cerpen : Puteri Balqis Mama Mona
Nama Pena : sharise

"Ma... Balqis nak ikut mama..." Air mata si comel itu masih lagi mengalir di pipinya. Balqis mengesat matanya perlahan. Rambutnya agak kusut masai akibat tidak mahu disikat dan diadun ibunya. Apa yang dia mahukan adalah mengikut Mona keluar dari rumah itu. Sedih benar dia mahu ditinggalkan ibunya. Mona tersenyum pahit. Tidak tahu bagaimana lagi harus dipujuk anak kecil itu. Balqis masih terlalu kecil untuk memahami situasi itu.

"Mama pergi sekejap saja sayang... mama janji mama pulang cepat,ya?" Mona terus memujuk. Balqis menggeleng laju. "Balqis nak ikut mama!" teriaknya. Mona resah. Buntu dia bila Balqis memberontak sedemikian. Selama ini anak perempuannya itu tidak banyak ragam, ikut saja perintahnya walaupun baru berusia 4 tahun, tapi malam itu lain pula tingkahnya. Mungkin itulah yang dikatakan naluri kanak-kanak. Beg pakaiannya diletak di satu sudut. Mona menghampiri Syafiq yang sejak tadi menjadi pemerhati dari ruang tamu.

"i merayu pada you, izinkan i tidur di sini untuk malam ni saja bersama Balqis, awal pagi esok sebelum Balqis bangun i janji akan keluar..." perlahan saja nada suaranya agar tidak didengari Balqis yang masih teresak-esak di sisi sofa. Syafiq menoleh pada Balqis, simpati dia juga melihat anak kecilnya menangis begitu.

"Baik, tapi awal pagi esok i tak nak tengok muka you ada dalam rumah ni!" dengan angkuh Syafiq berdiri dan berjalan menuju ke biliknya di tingkat atas. Mona senyum merenung Balqis. Tuhan sahaja yang tahu betapa sedihnya dia sebagai seorang ibu yang terpaksa meninggalkan puterinya. Mona menghampiri Balqis. Dipeluk anak itu dan didukungnya.

"okey sayang, mama tak tinggalkan Balqis..." dia mengesat air mata sang puteri yang masih bersisa di kelopak mata. Balqis senyum dan memeluk Mona.

"mama promise?"

"mama...err, mari tidur sayang, mama bacakan Balqis cerita snow white, nak?" Mona cuba mengalih perhatian Balqis. Tidak sanggup dia mengukir kata janji kalau besok hati si kecil itu yang akan tercalar dengan janji yang dimungkiri.

"Mama promise dulu!" rengek Balqis. Mona serba salah, namun untuk menyenangkan hati Balqis dia mengangguk juga akhirnya. Balqis didukung ke kamar di tingkat atas bersebelahan bilik Syafiq. Malam itu, dalam kegelapan air mata Mona mengalir deras. Balqis yang sudah lena dipeluknya seolah-olah tidak mahu dilepaskan lagi. Esok, dia akan pergi dari rumah itu buat selama-lamanya. Dia akan kehilangan anak kesayangannya itu buat selama-lamanya. Mampukah dia untuk hidup tanpa Balqis? Persoalan itu tidak mampu dijawabnya.


_________________


Seawal jam 7 pagi, selepas menunaikan solat Subuh Mona menuju ke bilik Bik Suharti, pembantu rumahnya yang telah berkerja dengannya hampir 4 tahun sejak awal kelahiran puterinya Balqis.

"Bik, Mona tuliskan surat ni untuk Balqis. Balqis tak kan faham situasi Mona sekarang. Bila Balqis berusia 18 tahun nanti, Bik tolong bagikan surat ni pada dia, ya?" Air mata keibunya mengalir lagi. Mona memeluk Bik Suharti erat. Bik Suharti sudah dianggap seperti kakaknya sendiri. Bik Suharti turut merasakan kesedihan Mona. Dia turut sama mengalirkan air mata. Dia ingin membantu tapi apakan daya, dia hanya seorang pembantu rumah yang tidak berkuasa. Kelak dirinya juga yang akan merana.

"Bik, tolong jaga Balqis baik-baik. Sayangi dia sepenuhnya. Mona tak dapat bagi kasih sayang untuk dia lagi." Mona terus merintih. Terhenjut-henjut bahunya menahan esakan. Air matanya terus mengalir. Bik Suharti semakin erat dipeluknya.

"Jangan risau bu, Balqis akan saya jaga sebaiknya seperti puteri saya sendiri!" dia menyakinkan Mona. Mona mengangguk. Dia percayakan Bik Suharti. Dia berharap perpisahan ini bukan untuk selamanya. Suatu hari nanti dia berharap dapat bertemu puterinya semula.

Perlahan-lahan Mona menghayunkan kaki meninggalkan perkarangan banglo itu. Setelah 5 Tahun dia menginap di situ sebagai isteri Syafiq, kini segala-galanya telah berakhir. Belum pun 10 langkah dia pergi, dia sudah merindui Balqis. Tapi apakan daya, dia tidak boleh berpatah semula.

________________

"Mama jahat! Mama tipu Balqis! Mama mungkir janji!" Praanngg!! Pecah berkecai frame gambar Mona dilemparnya. Kaki dihentak-hentak ke lantai. Bik Suharti yang kelam-kabut jadinya. Lekas-lekas dia mengutip kaca yang bersepah takut kalau-kalau terpijak oleh si kecil itu nanti. Walau sudah sebulan Mona meninggalkan rumah, Balqis masih memberontak. Pening Syafiq tidak tahu bagaimana hendak memujuknya. Sudahnya dia pasang enjin kereta dan menghilang. Datin Sofia menjeling tajam cucunya itu. Hendak dipukul tidak sanggup, hatinya sayang pada anak itu. Tapi geram juga dia bila Balqis tak henti-henti mengamuk.


"Balqis, mama Balqis memang jahat! Buat apa Balqis nak ingatkan dia lagi!" Bentak Datin Sofia. Datuk Halim yang sedang membaca surat khabar di ruang tengah menggeleng kepala. Runsing dia dengan situasi itu. Dia mengangkat punggungnya membawa surat khabar ke luar banglo. Sunyi sedikit berbanding di dalam rumah.

"Mama tak sayang Balqis!!" jerit Balqis selantang-lantangnya. Datin Sofia menghampiri Balqis.

"Sudahlah sayang, nendakan ada...biarlah mama Balqis tu nak pergi mana pun, dia memang tak sayang Balqis sebab tu dia tinggalkan Balqis! Tapi nenda sayang Balqis, nenda tak akan tinggalkan Balqis." diusapnya rambut Balqis yang masih menangis. Balqis memeluk nendanya itu. Dia mula membenci Mona. Mamanya itu telah memungkiri janji yang dilafazkan. Tertikam Bik Suharti mendengar kata-kata Datin Sofia itu. Tidak sepatutnya seorang nenek berkata begitu tentang menantu yang juga ibu kepada cucunya. Kalau bukan kerana pangkat Datin Sofia sebagai ibu kepada tuannya dalam rumah itu, mahu sahaja dia menendang perempuan itu keluar dari situ.

"Balqis tak nak sayang mama lagi!" Balqis terus menangis. Datin Sofia tersenyum di sebalik pelukan Balqis yang erat. Puas dia mendengar ungkapan itu. Memang itu yang dia mahukan.

____________


"Mama nak Syafiq kahwin dengan Raina secepat mungkin" runsing Syafiq mendengar ayat yang sama berulang kali. Sejak akhir-akhir ini Datin Sofia tidak jemu-jemu menyuruhnya berkahwin dengan gadis pilihan ibunya itu. Kalau ikutkan hati, dia sebenarnya masih belum dapat melupakan Mona. Tetapi mengenang Mona yang telah berlaku curang mengundang benci di dalam hati. Masih terbayang di kepalanya ketika melihat Mona bersama lelaki di dalam rumahnya beberapa bulan yang lalu. Bencinya membuak-buak terhadap Mona. Kalau tak kerana Mona yang berjasa melahirkan puterinya, Mona sudah ditembak mati. Hanya mengenangkan Balqis dia berhasil mengawal perasaannya.

"Syafiq!" Tamparan Datin Sofia di bahunya mematikan lamunannya. Datin Sofia merenungnya tajam. Ibunya itu mengalah nenek sihir lagi bila merenung orang. Macam hendak ditelannya.

"Ma... nantilah Fiq fikirkan!" Malas dia hendak memikirkan hal itu. Dia rela membujang daripada ditipu oleh seorang isteri. Serik rasanya bila ditipu oleh seorang yang paling dicintainya.

"Fiq! Bukan semua perempuan macam Mona!" Bentak Datin Sofia. Dia kurang berpuas hati dengan respon yang diberikan oleh Syafiq. Ada saja helahnya hendak lari dari berkahwin dengan gadis pilihannya. Baginya Raina gadis yang paling layak menjadi menantunya. Kalau tak kerana Mona hadir dalam hidup Syafiq suatu ketika dahulu, sudah lama Raina menjadi isteri Syafiq. Ini semua gara-gara perempuan tak guna tu! Marahnya dalam hati.

"Fiq, Balqis masih kecil... dia perlukan seorang ibu. Fiq kena cepat-cepat kahwin dengan Raina supaya Balqis dapat lupakan perempuan tak guna tu!" spontan meja dihentak. Terkejut Syafiq dengan sikap ibunya yang tiba-tiba itu.

"Kenapa Raina?" mengenangkan Raina yang mengada-ngada, manja dan suka bergaya, Syafiq tidak yakin Raina dapat menjadi ibu yang baik kepada Balqis. Suruh buat air teh pun tidak reti bagaimana hendak membuat milo untuk Balqis. Anaknya itu gemar minum Milo.

"Bodohnya soalan kau ni Syafiq, dia yang paling layak dengan kamu! Bukan perempuan miskin yang tak ada asal-usul tu!" benci benar Datin Sofia pada Mona sehingga sanggup mengungkit kisah asal usul Mona. Syafiq terkedu. Dia teringat beberapa tahun dahulu ketika dia membawa Mona untuk dikenalkan kepada Datin Sofia, bukan main marah lagi Datin Sofia. Ketika itu persiapan untuk meminang Raina sudah disediakan tetapi segalanya musnah dengan kehadiran Mona. Kini Raina masih mahu menjadi suri dalam hidupnya walaupun dia pernah melukakan hati gadis itu suatu ketika dahulu. Mungkin ini balasan untuknya kerana tidak mendengar kata ibunya dahulu.

"Baiklah, mama buatlah semua persiapan. Syafiq ikut saja." Demi menebus kesilapan lalu, akhirnya dia bersetuju. Mungkin Raina boleh dibentuk. Sifat mengada-ngadanya itu mungkin datang kerana dia merupakan anak tunggal dalam keluarga yang mewah, jadi semua kemahuannya diturutkan ibu bapanya.

"betul?" Bukan main lebar lagi senyuman Datin Sofia mendengar jawapan itu. Puas hatinya. Tidak sia-sia penantiannya selama ini. Syafiq mengangguk perlahan tanpa merenung ke wajah ibunya.

__________________


Kini Raina sah menjadi isteri Syafiq. Pada awalnya Balqis seperti tidak mahu menerima kehadiran Raina sebagai pengganti mamanya tetapi Raina pandai mengambil hati kanak-kanak itu dengan membawanya berjalan-jalan di shopping complex dan membelikan permainan serta baju-baju yang cantik, sejak itu hubungan mereka menjadi rapat. Malah Balqis nampak lebih bahagia berada di samping Raina berbanding papanya. Syafiq turut lega melihat anaknya itu tidak lagi menangis setiap masa dan sudah kembali selera makan.

"auntie, Balqis nak tu..." jari kecilnya menuding pada board yang tergantung di sebuah booth ice cream atau lebih dikenali dengan New Zealand booth ice cream. Cita rasa mereka sama. Pure ice cream yang diimport dari New Zealand itu juga merupakan kegemaran Raina.

"Yang ini?" Raina menunjukkan satu corak ais krim di dalam menu. Balqis mengangguk laju.

"rocky road dua ya?" Raina membuat pesanan. Pekerja China itu mengangguk dan tersenyum pada si comel Balqis.

"Sedap?" Soal Raina. Balqis mengangguk . Asyik benar Balqis dengan ais krimnya. Habis comot wajah kecil itu dengan krim ais yang melekat di sekeliling mulutnya. Raina meraba-raba tisu di dalam tas tangannya. Mulut Balqis dilapnya. Perasaan sayangnya terhadap anak tirinya itu semakin hari semakin dalam. Balqis sudah dianggap seperti anaknya sendiri. Sejak menjadi ibu kepada Balqis, dia lebih matang dari sebelumnya. Sudah pandai berjinak-jinak dengan sudip dan kuali. Walaupun ada pembantu, dia lebih gemar memikat hati suaminya dengan masakannya sendiri.

"Sayang, auntie nak minta sesuatu boleh?"

"minta apa?" Balqis angguk.

"nak minta Balqis panggil auntie... Mama, boleh?"

"Hurm...boleh...mama..." perlahan saja suara itu kedengaran. Raina tersenyum senang. Balqis tersenyum manja. Akhirnya dia dipeluk Raina.

________________


"Kalau dari dulu kau dengar cakap mama, kan dah bahagia macam sekarang!" Ucap Datin Sofia. Syafiq di sebelah tidak bersuara. Asyik dengan laptopnya untuk urusan di syarikat. Datuk Halim yang baru muncul duduk di sofa berhadapan Datin Sofia. Bik Suharti datang menatang 3 cawan kopi dan dihidangkan setiap satunya.

"Bik, mana Balqis?" Soal Syafiq.
"Di kamarnya,tuan" Jawab Bik Suharti.
"Puan Raina?" Soal Syafiq lagi.
"Dia juga di kamar Balqis, sedang membacakan buku untuk Balqis" jawab Bik Suharti lagi kemudian berlalu setelah Syafiq mengangguk.

"Rapat betul Balqis dengan Raina." Suka benar Datin Sofia melihat Balqis yang dapat menerima Raina sebagai pengganti kepada menantu yang tidak disukainya itu. Syafiq dan Datuk Halim sekadar berbalas senyuman.

"kau dengan Raina pun jangan tunggu lama-lama... Balqis nak adik!" Tambah Datin Sofia lagi. Syafiq berhenti menaip. Bulat matanya merenung Datin Sofia dan Datuk Halim yang tersenyum-senyum. Dia masih belum terfikir sejauh itu. Baginya berkahwin dengan Raina bukan untuk mendapatkan anak tetapi untuk memberikan ibu kepada anaknya.

"Ayah pun sokong." Datuk Halim membela isterinya sambil ketawa. Syafiq diam. Malas dia hendak berkata apa-apa. Dia kembali meneruskan kerjanya.

_____________________

"Abang, boleh Raina tanya sikit?" Raina melabuhkan punggungnya ke atas katil. Syafiq yang baru selesai mandi menoleh ke arah isterinya itu. Menanti soalan apakah yang ingin diajukan Raina. Dia mengangkat keningnya.

"Kenapa abang bercerai dengan isteri abang?" tersentak Syafiq dengan soalan itu. Perlukah dibangkitkan lagi peristiwa lama?

"Dia curang dengan abang." Raina isterinya kini, dia berhak untuk tahu. Tidak salah untuk mempertahankan dirinya asalkan Raina mengetahui hal sebenar. Sekurang-kurangnya Raina tahu bahawa dia bukan suami yang mengabaikan isteri.

"Curang?" Raina menyoal semula. Syafiq angguk. Rambut yang basah digosok dengan tuala yang tersangkut di leher. Sebelum berbaring di sisi Raina, Tuala sudah disangkutkan di tempat yang sepatutnya. Raina mengiringkan badannya menghadap Syafiq. Suaminya itu tegak merenung syiling. Mungkin bermain dengan kenangan lama.

"abang masih sayangkan dia?" sudah hampir 3 bulan mereka mendirikan rumah tangga, tetapi tidak pernah sekalipun Syafiq ingin menyentuh dirinya sebagai seorang isteri. Mungkin Syafiq masih tidak dapat melupakan bekas isterinya.

"Kenapa tanya macam tu?" dia tidak selesa dengan soalan Raina. Terlalu peribadi untuk mempersoalkan soal kasih dan sayang. Untuk apa sayang kalau dia dipermainkan?

"Raina tahu abang masih sayangkan dia... sebab tu sampai sekarang abang tak pernah sudi nak sentuh Raina,kan?" Raina kembali menegakkan badannya. Dia turut merenung syiling. Terkedu Syafiq mendengar ungkapan itu. Dia faham apa yang dimaksudkan Raina. Raina isterinya yang sah tetapi dia masih belum menjalankan tanggunjawab zahir dan batin ke atas isterinya itu. Terasa berdosa kerana mengabaikan Raina selama 3 bulan. Malam itu, dia ingin menunaikan tanggungjawabnya. Biar lebih erat hubungan kasih mereka. Dia harus melupakan Mona yang masih bertakhta di hatinya. Mungkin dengan cara itu, dia akan lebih mengasihi Raina dan melupakan Mona. Untuk kali pertamanya mereka bersatu melaksanakan tanggungjawab sebagai suami dan isteri. Dalam kegelapan, Raina tersenyum bahagia. Dia memeluk erat suaminya.


________________


1 tahun berlalu...

Raina bakal melahirkan anak sulungnya. Sementara Syafiq tidak sabar-sabar menanti kehadiran puteri keduanya. Balqis pula bukan main gembira ingin menyambut kelahiran adiknya. Berkali-kali Raina dan Syafiq menasihati Balqis supaya menyayangi adik yang bakal lahir itu sepenuhnya kerana dia adalah darah daging Balqis sendiri yang lahir dari benih yang sama.

"Comelnya baby..." tidak jemu-jemu dikucupnya pipi si kecil dalam dukungan Raina. Balqis semakin ceria dengan kehadiran seorang adik. Hubungan Syafiq dan Raina juga semakin erat dengan kehadiran puteri yang diberi nama Elisa itu. Syafiq semakin menyayangi Raina walaupun dia sendiri tidak dapat membohongi dirinya bahawa dia masih belum dapat melupakan bekas isterinya.

"Mama, Elisya lagi comel dari Balqis..." ujar Balqis bangga dengan kecomelan adiknya tanpa sedar dia telah merendahkan dirinya sendiri. Raina tertawa kecil mendengar celoteh Balqis.

"Mana boleh, puteri sulung mama ni mestilah lebih comel!" Raina mencubit lembut pipi gebu Balqis. Balqis ketawa kecil. Syafiq di sisi turut ketawa. Dia bangga mempunyai isteri seperti Raina yang boleh menerima Balqis dan memberi kasih sayang yang lebih sempurna.

Petang itu Datin Sofia dan Datuk Halim datang melawat. Bukan main gembira lagi Datin Sofia mendukung cucu keduanya itu. Dia lebih bangga dengan cucunya yang itu berbanding Balqis kerana Elisa lahir dari perut menantu pilihannya.

"Comel betul anak kamu ni Raina, sama macam mamanya!" berkali-kali ubun si bayi dikucup. Giliran Datuk Halim mendukung si cucu.

"Mata ikut Raina, Hidung ikut syafiq" ucap Datuk Halim sambil menguis-nguis pipi si kecil yang masih kemerahan. Sesekali bayi itu menguap. Comel.

"Mulut dia ikut Balqis kan atok?" petah Balqis bertanya sambil menarik tangan kiri atuknya.

"Tak samalah, mulut baby lagi comel!" belum sempat Datuk Halim ingin menjawab Datin Sofia lebih dulu mencelah. Raina dan Syafiq saling berpandangan. Terkejut dengan kata-kata Datin Sofia. Tidak menyangkan Datin Sofia sanggup berkata begitu terhadap cucu yang kononnya disayangi selama itu.

"betul!" Balqis setuju. Anak kecil itu langsung dia mengerti maksud di sebalik kata-kata nendanya. Dia cukup suka bila adiknya dipuji walaupun dirinya diketepikan. Memang dia suka melihat wajah kecil Elisa dalam dukungan Datuk Halim itu. Datuk Halim turut merenung tajam isterinya yang bercakap seolah-olah ikut tak punya otak. Dengan cucu sendiri ingin dibeza-bezakan.

_________________________


Episod itu berlalu bagaikan angin yang bertiup membawa dedaunan kering berterbangan dari tempat asalnya. Balqis kini membesar sebagai anak gadis yang cantik dan comel dengan wajah ala-ala kebaratan mewarisi kecantikan asli ibu kandungnya. Setiap kali terpandangkan wajah ayu itu, ingatan Syafiq akan kembali kepada bekas isterinya dahulu. Ke mana agaknya Mona sekarang? Entah kenapa dia rindukan Mona setiap kali memandang wajah puteri sulungnya itu. Walaupun Mona bersalah dan telah menghancurkan hatinya suatu ketika dahulu tapi Mona tetap ibu kepada Balqis. Dia sepatutnya menghargai Mona dan memberi peluang kepada Mona untuk memberi penjelasan. Ketika itu usianya muda, panas barannya tidak dapat dikawal. Teringat lagi ketika dia melempang Mona sehingga jatuh ke lantai. Lelaki yang bersama Mona di dalam rumah mereka ketika itu lintang pukang lari membawa kasut meninggalkan banglo itu sebelum mukanya pula merasa penangan Syafiq. Ketika itu laju saja mulutnya melafazkan talak 3 sekaligus ke atas Mona dengan bersaksikan Datin Sofia, Datuk Halim, Balqis dan Bik Suharti. Mona tidak diberi peluang memberi penjelasan. Ketika itu dia merasakan untuk apa disimpan isteri yang tidak punya harga diri seperti itu. Depan bukan main sayang tapi bermain kayu tiga di belakang. Lebih memalukan apabila rumah mereka sendiri dijadikan kandang maksiat. Kemarahan Syafiq begitu meluap-luap ketika itu.

"Morning Papa!" ciuman yang singgah di pipi kanannya mematikan khayalan Syafiq. Terbang segala apa yang bermain di fikirannya tadi. Kenapa dia boleh berkhayal sejauh itu sedangkan sudah hampir 10 tahun peristiwa itu dilupakan. Balqis tersenyum sambil menarik kerusi di sebelah papanya. Sarapan pagi yang terhidang nampak menyelerakan. Raina keluar dari dapur menatang semangkuk sosej kegemaran Elisa.

"Mana Elisa ni?" Raina merungut sendiri sambil menoleh ke arah pintu bilik Elisa yang masih tertutup. Berkali-kali dia menggeleng kepala dengan perangai anak bongsunya yang susah hendak bangun pagi itu. Balqis dan Syafiq saling menyengih melihat Raina yang sedang berjalan menuju ke bilik Elisa.

"Papa tak kerja hari ini?" Soal Balqis sambil mencapai sosej yang masih panas dan disuapkan ke dalam mulutnya.

"Papa nak cuti hari ni, nak bawak Balqis jalan-jalan makan ais krim!" jawab Syafiq sambil tergelak. Bulat mata Balqis mendengar kata-kata papanya.

"Pa! Balqis dah besarlah. Janganlah cakap macam tu!" rungut Balqis. Macam budak kecil rasanya mendengar usikan papanya. Dia tahu papanya sengaja mengusik kerana sejak kecil kalau merajuk dia gemar dipujuk dengan dibelikan ais krim. Tapi kini dia sudah besar dan tidak merajuk lagi jadi tak perlu memujuknya dengan ais krim lagi. Buat malu saja kalau didengari kawan-kawan.

"Panjang papa termenung tadi, papa teringat seseorang ke?" seolah-olah dapat membaca fikiran papanya sebentar tadi. Lama dia berdiri di sebelah Syafiq tadi tetapi Syafiq langsung tidak mengendahkannya. Jadi dengan sekali ciumannya barulah Syafiq kembali ke dunia nyata.

"Eh, pandai-pandai je nak kenakan papa balik!" Dipulas manja telinga Balqis. Syafiq cuba mengawal perasaannya. Risau jika Balqis dapat membaca apa yang bermain di fikirannya tadi.

"Alah... Balqis dah besarlah pa, Balqis boleh tahu macam mana muka orang yang tengah berangan!" Balqis ketawa mengekek dengan kata-katanya sendiri. Dia menjeling manja papa di sebelahnya. Syafiq meletakkan cawan kopinya dan menoleh ke arah anaknya itu.

"Balqis, Balqis tak rindukan mama?" berkerut dahi Balqis mendengar pertanyaan itu. Syafiq merengus kasar. Bodohnya dia mengajukan soalan itu. Untuk apa dia mengembalikan ingatan Balqis yang telah hilang terhadap Mama kandungnya.

"Lupakan, makanlah!" Syafiq kembali mencapai cawannya dan cuba mengawal emosinya.

"rindu yang tak ada gunanya papa..." terkejut Syafiq dengan kata-kata puterinya itu. Rupanya Balqis memahami maksud di sebalik soalannya tadi. Balqis tersenyum pahit sambil mengunyah perlahan baki sosej di dalam mulut.

"Balqis, papa..." tak sempat dia hendak menghabiskan kata-katanya, perbualan itu terhenti sebaik melihat Raina datang dengan Elisa yang masih berbaju tidur. Syafiq cuba menghadiahkan senyuman buat isteri dan anak bongsunya itu bagi menutup rasa kalut yang hadir dalam dirinya sebentar tadi. Sementara Balqis di sebelah diam merenung air di dalam cawan.

______________________


Bik Suharti memegang erat sepucuk sampul surat berwarna biru yang telah sekian lama dalam simpanannya. Saat dia mengotakan janjinya telah tiba. Tetapi kekuatannya seakan hilang. Dia takut Balqis akan kembali bersedih setelah membaca warkah yang dikirimkan ibu kandungnya beberapa tahun dahulu. Ketika itu Balqis masih kecil mungkin kerana itu dia memberontak. Tapi sekarang anak itu sudah mencapai usia yang sepatutnya jadi haruslah Bik Suharti melaksanakan amanat bekas Puan Besarnya itu. Dia tidak tahu apa isi yang terkandung di dalam warkah itu. Dia takut kalau isinya akan melukakan hati Balqis. Dia tidak mahu Balqis bersedih setelah bahagia yang datang dalam kehidupannya setelah Raina hadir sebagai pengganti Mona.

Sudah berbelas tahun dia berkerja dengan keluarga itu. Dia mahu bersara. Mungkin dengan terlaksana amanatnya itu, maka dia akan mengakhirkan pengorbanannya untuk keluarga itu selama ini. Dia mahu pulang ke Indonesia, negara asalnya. Dia juga ada anak di sana yang harus dijejaki semula selepas dia bertekad beberapa tahun lalu semata-mata ingin berkerja sebagai pembantu rumah di Malaysia.

Sampul itu masih dipegang dan direnungnya. Peristiwa hitam beberapa tahun lalu bermain semula di fikirannya. Ketika itu dia sedang mencuci pinggan di dapur. Hujan lebat dengan kilat berdentam dentum membingitkan telinga. Mona tidak ke pejabat kerana pening kepala. Syafiq selaku bos di tempat kerjanya menyuruh isterinya itu berehat saja di rumah. Ketika itu Balqis sedang lena di dalam kamarnya. Tiba-tiba pintu diketuk seseorang. Bik Suharti bergegas ke ruang tamu untuk membuka pintu. Seorang lelaki yang sudah basah kuyup meminta ruang untuk tumpang berteduh. Sudah memang sifatnya mudah bersimpati dengan seseorang, Bik Suharti membenarkan lelaki itu masuk ke dalam rumah.

Ketika itu Mona sedang lena di sofa dan tidak sedar dengan kehadiran lelaki itu. Tidak sampai hati Bik Suharti ingin mengejutkan Puannya itu. Dibiarkan Mona terus lena. Bik Suharti hilang di dalam biliknya untuk mendapatkan tuala buat lelaki yang tidak dikenali itu. Sedang dia mencari tuala kering di biliknya almarinya dia terdengarkan bunyi tamparan yang kuat di ruang tamu. Bergegas dia ke ruang tamu melihat apa yang sedang terjadi. Mona sudah terduduk di depan Syafiq. Syafiq memaki hamun Mona dengan panggilan yang tidak sepatutnya. Dia mencari lelaki yang menjadi tetamu tak diundang sebentar tadi, sudah hilang entah ke mana. Datin Sofia dilihatnya berpeluk tubuh merenung Mona bagai hendak ditelan. Datuk Halim terduduk di sofa. Sementara Balqis merengek memeluk pintu biliknya di tingkat atas. Cepat-cepat Bik Suharti pergi mendapatkan Balqis. Apa yang terjadi sebenarnya ketika itu dia kurang mengerti. Kenapa Syafiq marah-marah? Sejak bila Syafiq pulang dan kenapa Datin Sofia dan Datuk Halim ada bersama? Kenapa Mona menangis? Di mana lelaki tadi? Adakah bunyi tamparan sebentar tadi adalah bunyi Syafiq menampar Mona? Apa yang telah terjadi? Bik Suharti bingung sejenak.


"Abang! I tak salah, please trust me!" meronta-ronta Mona minta diberi kesempatan untuk memberi penjelasan. Dia menarik-narik kaki Syafiq. Syafiq hilang pertimbangan dan menolah Mona sehingga sekali lagi wanita itu tersungkur. Balqis semakin kuat menangis apabila melihat mamanya diperlakukan sedemikian.

"Isteri tak guna! Tak ada maruah diri! Pening kepala konon, rupanya ada jantan lain!" herdik Syafiq sambil berlari ke dalam biliknya di tingkat atas.

"Kau memang menantu sial! Dalam rumah anak aku kau buat maksiat dengan lelaki lain!" giliran Datin Sofia menempelak Mona. Datuk Halim diam tak terkata. Dia tidak tahu apa yang harus dikatakan. Berkali-kali dia menggelengkan kepalanya. Tak sampai 5 minit Syafiq datang semula dengan sebuah beg pakaian dan dilemparkan ke kaki Mona.

"Mulai hari ini, Aku ceraikan kau dengan talak 3! Berambus kau dari sini!!" Syafiq berpaling ke belakang. Tidak sudi lagi melihat Mona. Bik Suharti ketika itu cuba menyimpulkan apa sebenarnya yang terjadi. Mungkin lelaki yang datang sebentar tadi cuba melakukan sesuatu kepada Mona yang sedang tidur. Dalam masa yang sama Syafiq pulang dari pejabat. Syafiq telah salah sangka!

"Tuan..." Bik Suharti cuba membuka mulut. Ketika itu Syafiq sudah berlalu dan tidak mengendahkan panggilan Bik Suharti. Hatinya marah. Dia mahu bersendirian. Sebaik sahaja enjin kereta dihidupkan, dia memandu laju meredah hujan lebat. Menggigil Bik Suharti ketika itu. Dia tahu Mona tak bersalah. Mona teraniaya!

"Bu..." Dia cuba meraih simpati Datin Sofia supaya mendengar penjelasannya. Melihat pandangan Datin Sofia yang mengerikan dia tidak jadi membuka mulut. Mungkin sekarang bukan masa yang sesuai untuk dia memberi penjelasan. Simpati dia melihat Mona yang merangkak mencapai beg pakaian yang dilemparkan Syafiq sebentar tadi. Dengan tangan kanan memegang pipi. Mungkin bisa akibat tamparan Syafiq masih terasa. Balqis berlari ke dalam pangkuan Mona. Mona dipeluknya erat dan dicium pipi Mona.

"mama sakit ya?" Balqis mengusap pipi Mamanya seolah-olah turut merasakan kesakitan itu.

"Papa jahat! Papa pukul mama" dia menangis lagi. Sebak Mona melihat anaknya menangis di situ. Datuk Halim yang sejak tadi membisu berdiri menghadap Datin Sofia.

"jom balik, saya tak sanggup nak tengok semua ni..." Datuk Halim berjalan terlebih dahulu ke arah keretanya di luar rumah. Datin Sofia cuba memastikan Datuk Halim sudah masuk ke dalam kereta. Pandangannya tajam ke arah Mona dan Bik Suharti bersilih ganti.

"Padan muka kau! Ini akibatnya berani nak kahwin dengan anak aku!" Datin Sofia ketawa. Dia cepat-cepat menutup mulutnya takut didengari suaminya yang sedang menunggu di dalam kereta. Mona cuba mencari maksud di sebalik kata-kata ibu mertuanya itu. Adakah Datin Sofia yang merancang semua ini?

"Suharti! Kau ingat, kalau kau cuba buka mulut, aku akan pastikan anak-anak kau di Indonesia musnah di tangan aku!" ugutan terakhir itu menyentak pendengaran Bik Suharti dan Mona. "Dan kau pula Mona, kalau kau tak mahu anak-anak Suharti mati di tangan aku, baik kau berambus dari hidup anak aku!" Dia merenung tajam ke arah Mona. Rupa-rupanya ini semua telah dirancang dan dalangnya adalah ibu mertuanya sendiri. Balqis yang tidak tahu apa-apa masih memeluk erat mamanya.

Datuk Halim dan Datin Sofia meninggalkan rumah itu. Menggigil Bik Suharti selepas mendengar ugutan itu. Dia tidak mahu terjadi perkara buruk kepada anak-anaknya. Dia memandang Mona. Cuba meraih simpati dari Mona. Menitis air mata mereka saat itu.

"Bik jangan risau ya, Ibu Sofia hanya mahu Mona pergi dari hidup anaknya... "

"tapi..."

"Jangan risau, Mona akan pergi. Dengan cara itu anak-anak bik tak akan diapa-apakan. Ibu simpan saja rahsia ini, ya?" bertambah deras air mata yang mengalir. Balqis yang mendengar kata-kata Mona meronta-ronta. Walaupun masih kecil, dia faham maksud kata-kata mamanya itu.

___________________


Guruh di langit mematikan lamunan Bik Suharti. Dia kembali tersedar. Diraba matanya, terasa basah. Tidak mustahil dia menangis kerana terkenangkan peristiwa itu. Saat itu dia sebenarnya saksi yang seharusnya membela Mona yang tidak bersalah. Tapi kerana ugutan dari Datin Sofia, dia tidak berani membuka mulut. Dia sayangkan anak-anaknya walaupun tiada di sisi mereka. Oleh itu sebagai membalas jasa Mona yang rela berkorban, Balqis dijaga dengan penuh kasih sayang.
Melihat Balqis yang membenci Mona sejak peristiwa itu, mengundang rasa bersalah Bik Suharti terhadap Mona. Keadaan harus diperbetulkan. Mona tidak bersalah. Mona wanita yang dianiayai ibu mertuanya sendiri. Dia harus membongkarkan rahsia itu. Setelah itu dia akan pulang ke Indonesia dan mencari anak-anaknya. Tidak mungkin Datin Sofia dapat menjejakinya di Indonesia kerana anak-anaknya telah dewasa dan mustahil untuk wanita itu dapat mengenali wajah anak-anaknya. Kali ini dia akan pulang untuk melindungi anak-anaknya.


Malam itu, dengan hanya bersuluhkan sebatang lilin, Bik Suharti mengarang sesuatu.

________________


"Puan, bisa enggak bibik yang menyediakan sarapan untuk pagi ini?" hari itu bakal menjadi hari terakhir dia di situ. Bik Suharti ingin menyediakan sarapan buat keluarga itu. Sarapan terakhir yang akan dibuatnya setelah hampir 10 tahun tugas menyediakan sarapan diambil alih oleh Raina. Raina tergelak kecil dengan permintaan Bik Suharti yang dianggap lucu.

"kenapa ni bik, Biar saya tolong bibik ya?"

"Ngak usah,Puan! Bibik bisa ngerjain semuanya. Puan duduk saja di meja bersama Tuan.." Beria-ia Bik Suharti menghalangnya. Berkerut kening Raina kehairanan. Namun dia mengalah jua dan membenarkan Bik Suharti menyediakan sarapan mereka pagi itu.

"Kenapa?" Soal Syafiq kehairanan melihat Raina datang dengan wajah yang sukar diduga.

"Bibik... beria-ia dia nak buat sarapan. Tak bagi Raina tolong pula tu!" rungut Raina sambil duduk di kerusi berhadapan Syafiq. Syafiq tersengih. Baginya tiada apa yang pelik. Apa salahnya Bik Suharti mahu membuat sarapan sekali sekala.

"Balqis dengan Elisa tak bangun lagi?" Soal Syafiq menukar topik. Raina menoleh ke arah pintu bilik yang masih tertutup. Seperti biasa, dia yang akan mengejutkan puteri-puterinya.

"Balqis pun lambat, biasanya dia yang paling awal!" Raina mengomel sendiri. Pagi itu mereka bersarapan dengan makanan yang dimasak Bik Suharti. Bihun goreng udang dengan sambal ikan bilis. Berselera Balqis dengan sarapan hasil air tangan bibik kesayangannya. Tersenyum Bik Suharti melihat Balqis begitu berselera dengan masakannya.

"Wah! Hebat bibik masak!" Puji Elisa. Balqis mengangguk setuju. Begitu juga Syafiq dan Raina. Mereka terus menjamu selera. Seronok Bik Suharti melihat keluarga itu begitu berselera menjamu hidangannya. Anak matanya terhenti pada wajah Syafiq. Tuan Besar itu masih tampan dan segak seperti berbelas tahun lalu ketika dia mula-mula berkhidmat di rumah itu. Sepadan benar dengan kecantikan Mona. Entah bagaiman rupa Mona sekarang, masih bernyawa lagikah wanita itu di muka bumi ini? Syafiq tidak bersalah kerana dia turut terperdaya dengan rancangan ibunya sendiri. Bik Suharti tunduk merenung lantai.

"Bik tak makan?" Soal Balqis mesra sambil menolak pinggan yang sudah kosong. Kenyang dia dua kali bertambah. Kedengaran Elisa bersendawa. Tergelak Raina dan Syafiq dengan tingkah anak bongsu itu.

"Tak apa, bibik makan nanti saja" balas Bik Suharti sambil tersenyum puas melihat pinggan Balqis yang sudah kosong.

_______________


"Bik! Bibik!" berkali-kali dia menjerit memanggil tetapi tiada sahutan. Raina mengeluh. Ke mana saja Bik Suharti menghilang? Dia memulas tombol pintu bilik Bik Suharti yang tidak berkunci. Kosong. Katil yang kemas dengan bantal tersusun rapi. Mata Raina tertancap pada 3 keping sampul surat di atas katil. 1 sampul berwarna biru 2 berwarna coklat. Tidak tertulis apa-apa di atas sampul berwarna biru itu. Namun di atas sampul berwarna coklat ada tertulis nama Balqis dan satunya lagi nama Syafiq. Raina kehairanan. Ke mana Bik Suharti dan untuk siapa surat-surat ini?

Ketiga-tiga sampul itu diberikan kepada Syafiq sebagai ketua keluarga, Balqis dan Elisa duduk di sofa berhadapan Raina dan Syafiq. Syafiq membuka sampul berwarna coklat yang ada tertulis namanya. Perlahan-lahan dirobek sampul itu.

"Elisa, tolong bacakan surat ni." Surat yang sudah dibuka lipatannya diserahkan kepada Elisa. Elisa mencapai surat yang dihulurkan papanya itu.

KEHADAPAN TUAN BESAR SYAFIQ,

BIBIK MEMOHON KEMAAFAN KERANA PERGI TANPA PAMIT. BIBIK TIDAK SANGGUP BERHADAPAN DENGAN PERPISAHAN INI. ADA SESUATU YANG HARUS BIBIK MAKLUMKAN KEPADA TUAN. PERKARA INI SUDAH BERTAHUN LAMANYA BIBIK PENDAM TANPA DIBERITAHU KEPADA SESIAPA. KETIKA ITU KELUARGA INI SEDANG BERANTAKAN. TUAN, DI SINI INGIN BIBIK KATAKAN BAHAWA PUAN BESAR MONA TIDAK BERSALAH. DIA TERANIAYA. SEGALA-GALANYA TELAH DIRANCANG OLEH IBU BESAR SOFIA. BIBIK SAKSI KEPADA SEMUA INI KERANA KETIKA ITU BIBIK YANG BERADA DI RUMAH. WAKTU ITU HUJAN LEBAT, KEDATANGAN SEORANG LELAKI YANG TIDAK BIBIK KENALI MENGETUK PINTU MINTA TUMPANG BERTEDUH. KERANA BERSIMPATI BIBIK BENARKAH DIA MASUK DUDUK DI RUANG TAMU. KETIKA ITU PUAN MONA SEDANG TIDAK SIHAT DAN TERBARING DI RUANG TAMU. KETIKA ITULAH BIBIK MENINGGALKAN RUANG TAMU. SUNGGUH TIDAK BIBIK SANGKA DALAM SEKELIP MATA PERKARA INI TERJADI. LELAKI ITU ADALAH UPAHAN DATIN SOFIA UNTUK MEMERANGKAP PUAN MONA. PUAN MONA TIDAK BERSALAH. DIA SAKIT KETIKA ITU DAN TIDAK SEDAR APA YANG TERJADI SEBENARNYA. DATIN SOFIA MENGUGUT BIBIK DAN MONA. JIKA BIBIK MEMBERITAHU TUAN TENTANG HAL INI, DAN JIKA PUAN MONA TIDAK PERGI DARI HIDUP TUAN, ANAK-ANAK BIBIK DI INDONESIA AKAN DIBUNUH! KERANA ITU PUAN MONA MENDIAMKAN DIRI DAN RELA PERGI. BETAPA MULIANYA HATI PUAN MONA. PERCAYALAH PADA BIBIK. DENGAN NAMA TUHAN BIBIK BERANI BERSUMPAH BAHAWA BIBIK TIDAK MENIPU! DI SINI BIBIK INGIN PERGI KERANA BIBIK TIDAK YAKIN MAMPU BERHADAPAN DENGAN TUAN DAN PUTERI BALQIS SETELAH RAHSIA INI TERBONGKAR. MAAFKAN BIBIK...



Elisa melipat semula surat itu. Syafiq bagaikan hilang kata-kata. Dia rasa kepalanya berat ketika itu. Balqis pula sudah menitik air matanya. Begitu juga Raina dan Elisa. Balqis lebih terasa kerana selama ini dia membenci mamanya dan menganggap mamanya seorang yang tak bertanggungjawab meninggalkan dia keseorangan. Balqis menghampiri Syafiq. Dua beranak itu akhirnya berpelukan. Syafiq tidak dapat berfikir dengan wajar. Ketika itu dia terbayangkan wajah Mona yang sayu meraih simpatinya berbelas tahun dahulu. Ketika itu dia tidak langsung memberi peluang kepada Mona untuk mempertahankan diri malah mengherdik dengan bermacam-macam penghinaan. Wajah Mona bersilih ganti dengan wajah bengis Datin Sofia.

Sungguh dia tidak sangka perasaan benci Datin Sofia terhadap Mona sehingga ke tahap itu. Sanggup menganiayai wanita yang tidak bersalah. Syafiq rasa amat bersalah ketika itu. Dia insan yang membawa Mona ke dalam agama Islam tapi tidak disangkanya Mona lebih mulia dari dirinya yang sejak lahir sudah beragama islam. Kekesalan Syafiq sudah terlalu lambat. Masa itu tidak boleh diputar semula. Syafiq meraup wajahnya berkali-kali. Kakinya bagaikan tidak memijak lantai. Dia tidak tahu apa yang bergelodak dalam jiwanya ketika itu. Dia hanya tersedar tatkala tangan Raina menyentuh bahunya. Raina mengangguk sayu. Isterinya itu sedang cuba memberikan sedikit kekuatan kepadanya. Dia tidak menafikan rasa kasihnya terhadap Raina sudah lama bertunjang di dalam hati tetapi dia tidak pernah mampu menepis rasa cinta terhadap Mona yang masih bernafas di dalam setiap detik nadinya. Apatah lagi kini setelah mengetahui Mona tidak bersalah, dia semakin rasa ingin menjejaki semula bekas isterinya itu tapi tidak tahu di mana. Berkali-kali dia menggeleng kepala seperti tidak percaya dengan kenyataan itu. Kenapa terlalu lama rahsia itu dipendam?

Raina mencapai sampul surat kedua yang ada tertulis nama Balqis. Kini dia tahu surat itu untuk Balqis. Dia menghulurkan surat itu kepada puteri sulung itu. Balqis menggeleng. Dia tidak mampu mengeluarkan suara ketika itu.

"Mama, can you read this for me? Please..." rayu Balqis. Raina bangun dan memeluk Balqis. Perlahan-lahan dia duduk semula di sisi Balqis dan membacakan warkah itu.


KEHADAPAN SI CANTIKKU, BALQIS...

MAAFKAN BIBIK KERANA MENINGGALKAN BALQIS KETIKA INI. BIBIK TERPAKSA KERANA BIBIK TAKUT TIDAK MAMPU BERHADAPAN DENGAN KENYATAAN YANG BAKAL BIBIK BONGKARKAN KEPADA PAPA BALQIS. BALQIS, HANYA SATU PERMINTAAN BIBIK. TOLONG JANGAN MEMBENCI MAMA MONA. DIA IBU TERBAIK DAN WANITA YANG MULIA. KERANA SAYANGKAN BALQIS DAN ATAS PERIKEMANUSIAAN SESAMA MANUSIA, DIA BERALAH DAN MENGUNDUR DIRI. TAPI ITU TIDAK BERMAKNA DIA TIDAK SAYANGKAN BALQIS... BIBIK SAKSI TANGISAN DIA PADA PAGI DIA PERGI MENINGGALKAN RUMAH INI. PERGI CARI IBUMU SAYANG... SEKALI LAGI BIBIK MEMOHON KEMAAFAN BUAT BALQIS DAN SEKELUARGA. SAMPAIKAN SALAM BIBIK BUAT SEMUA...



"WAALAIKUMSALAM..." jawab Raina sambil meletakkan semula surat itu. Dia tersenyum merenung Balqis. Balqis bertambah sebak. Dia memeluk erat Raina yang merenungnya. Dengan penuh kasih sayang Raina membalas pelukan itu. Raina benar-benar menyayangi Balqis. Tapi andainya sudah takdir Balqis kembali pada Ibu kandungnya, dia tidak berhak untuk menghalang.


Kali ini mata mereka tertumpu pada sampul berwarna biru yang tidak tercatat apa-apa nama. Buat siapa surat itu? Raina tertanya-tanya sendiri. Dia menyerahkan sekali lagi surat itu kepada suami tercinta. Biar Syafiq yang membacanya. Setelah helaian dibuka, nama pertama yang dibaca menyentak jiwanya. Tinta biru itu bukan buat dirinya tetapi buat puterinya Balqis. Balqis mengangguk tanda mengizinkan papanya untuk membacakan warkah itu. Syafiq seakan-akan cuba mengingati lenggok tulisan itu. Tidak salah lagi, itu tulisan Mona!


BUAT PUTERIKU BALQIS YANG AMAT DISAYANGI...

MAAFKAN MAMA KERANA MEMUNGKIRI JANJI. BALQIS KINI TELAH DEWASA SAYANG, PASTINYA SUDAH MENJADI GADIS YANG SANGAT CANTIK,kan?. MAMA RINDUKAN BALQIS. MAMA TAK TAHU APA YANG HARUS MAMA KATAKAN, MAMA KIRIMKAN SURAT INI KEPADA BIK SUHARTI SUPAYA HUBUNGAN MAMA DENGAN BALQIS TAK AKAN TERPUTUS SELAMANYA... MAMA TERLALU SAYANGKAN BALQIS... MAMA TAK SANGGUP TINGGALKAN BALQIS TAPI MAMA TERPAKSA...HANYA SATU YANG MAMA PINTA, JANGAN SESEKALI FIKIR MAMA TIDAK SAYANGKAN BALQIS. KERANA TERLALU SAYANGKAN BALQIS MAKA MAMA TERPAKSA PERGI. BALQIS ADALAH PUTERI MAMA YANG TIADA DUANYA. TOLONG JAGA PAPA BALQIS DENGAN BAIK. WALAUPUN PAPA DENGAN MAMA SUDAH TIDAK BERSAMA, MAMA AKAN TETAPKAN KASIHKAN PAPA SEPERTI PERTAMA KALI MAMA BERTEMU PAPA. MALAH BERTAMBAH SAYANG DENGAN KEHADIRAN PUTERI BALQIS YANG SANGAT COMEL. MAMA TAHU BALQIS MUNGKIN BENCIKAN MAMA DENGAN CERITA YANG BALQIS DENGAR TAPI BERILAH MAMA PELUANG UNTUK MENGATAKAN PADA DUNIA BAHAWA MAMA TIDAK BERSALAH. SIAPA YANG BERSALAH BIARLAH TUHAN YANG MEMBALASNYA. ANDAI BALQIS MASIH SAYANGKAN MAMA DAN MAHU MENERIMA MAMA, DATANGLAH CARI MAMA DI RUMAH IBU KANDUNG MAMA DI ITALI. PAPA BALQIS TAHU DI MANA ALAMATNYA KERANA DI SITULAH PERTEMUAN KAMI BUAT KALI PERTAMA DAHULU. MAAFKAN MAMA KERANA MAMA TIDAK BERDAYA KEMBALI SEMULA KE MALAYSIA. TAPI SEANDAINYA JODOH KITA TIDAK PANJANG, DATANGLAH MELAWAT KUBUR MAMA DI TANAH PERKUBURAN ISLAM DI BULLAMY,SEPANYOL.


Tersentak Balqis dengan ayat terakhir yang dikarang ibu kandungnya itu. Dia mahu berjumpa ibunya sebelum terlambat. Dia tidak mahu kehilangan ibunya lagi. Dia menoleh Syafia yang turut terkedu dengan bacaannya yang terakhir. Betapa mulianya Mona. Tidak mahu menyebut nama insan yang telah menganiaya dirinya. Mungkin kerana tidak mahu Balqis membenci nendanya sendiri. Air mata lelakinya sekali lagi mengalir.


"Papa!! Balqis tak nak kehilangan mama lagi!" kali ini Balqis seakan mahu menjerit. Dia berlari ke dalam bilik mengemas semua pakaiannya. Raina terpaku memeluk Elisa yang turut menangis memerhatikan semua surat-surat di atas meja. Syafiq mengejar Balqis.


_________________


Bagaikan terhenti degupan jantung saat mata mereka saling bertentangan. Melihat wanita yang masih jelita di atas kerusi roda. Kini fahamlah mereka kenapa dia tidak mampu menjejaki Balqis di bumi Malaysia. Balqis berlari memeluk Mona. Ketika itu tiada kata yang terucap selain air mata yang mengalir deras. Balqis memeluk erat tubuh Mona. Syukurlah masih belum terlambat untuk dia bertemu dengan ibu yang paling disayanginya itu. Raina yang melihat dari jauh merasa sebak. Begitu juga Elisa yang sudah teresak-esak melihat kakaknya yang menangis dalam pelukan ibu kandungnya. Mona lesu. Hanya mampu tersenyum dan membalas pelukan anaknya di atas kerusi roda. Dia tidak berdaya untuk berdiri. Nun dari jauh, seorang lelaki yang masih segak datang mendekati. Mona tidak mampu merenung mata itu. Dia malu untuk berhadapan dengan Syafiq. Dia tahu Syafiq membencinya. Dia bersedia seandainya Syafiq masih ingin mengherdiknya. Tambahan pula ketika itu matanya bertemu mata dengan Raina. Isteri bekas suaminya begitu cantik dan sempurna berbanding dirinya yang berkakikan kerusi roda. Dia malu dilihat seperti seorang pengemis. Dia tahu tempatnya di hati Syafiq sudah berganti dengan kehadiran Raina. Dia tidak kisah semua itu kerana apa yang penting kini adalah Balqis. Puteri itu nampaknya sudah memaafkannya dan menerima dirinya semula. Sebak dia ketika Balqis lari ke dalam dakapannya.


"Mona... maafkan abang!" betulkah apa yang didengarinya. Balqis meleraikan pelukannya dan mengangguk kepada Mona. Dia juga mahu memohon keampunan kerana pernah menyimpan benci terhadap ibu yang mulia itu. Mona tidak mengerti, bukankah aku perempuan yang kau anggap curang?

"Abang dah tahu segala-galanya!" Syafiq melutut di hadapan Mona. Mata mereka saling bertentangan. Tidak dihiraukan Raina dan Elisa yang memerhati dari jauh. Syafiq tidak mampu membendung rasa rindunya terhadap wanita itu. Dia menarik Mona ke dalam pelukannya. Mona terkedu. Dalam kepalanya sarat dengan pertanyaan.

"apa yang abang tahu?" Soal Mona.

"Semuanya! Bik Suharti dah ceritakan segalanya. Maafkan abang!" Syafiq terus memeluk erat bekas isterinya. Mona kurang selesa. Dia cuba menolak tubuh bekas suaminya itu.

"Kita bukan muhrim lagi..." sayu Syafiq mendengarnya. Terasa jauh dirinya dengan Mona. Bagi Mona, kalau benar pun segala rahsia telah terbongkar dan siapa yang membongkarkan, itu tidak penting. Hatinya hancur luluh saat Syafiq menjatuhkan talak ke atasnya dulu tanpa mendengar penjelasannya. Suaminya ketika itu langsung tidak mempercayainya. Sedangkan dia jatuh cinta pada Syafiq bukan setakat diri Syafiq malah agama yang dianuti Syafiq. Mana mungkin dia melakukan maksiat di belakang suami. Setelah diceraikan, dia membawa diri ke bumi asal dia dilahirkan. Dengan susah payah dia mempelajari kecantikan islam itu tanpa bantuan sesiapa melainkan Al-Quran pemberian Bik Suharti.

"Mama... please dont do this to us..." rayu Balqis sedih melihat Mona seperti tidak sudi menerima papanya. Dia mahu melihat papa dan mamanya kembali bersatu. Itu harapannya selama ini. Walaupun dia bahagia ada ibu seperti Raina, tapi tidak sama jika dibandingkan dengan nilai seorang ibu yang melahirkan dirinya.

"Bukan begitu... mama dengan papa bukan lagi suami isteri seperti dulu Balqis, mama tak boleh peluk papa!" tegas Mona berbicara tetapi dalam nada perlahan.

"Kalau begitu, kita kahwin!" laju saja ayat itu lahir dari bibir Syafiq. Mona dan Balqis kelihatan terkejut dengan tindakan drastik Syafiq. Entah akal mana yang menjengah dia sendiri tak pasti. Dia hanya mahu Mona kembali semula dalam hidupnya. Dia tidak pernah dapat membuang rasa cinta terhadap Mona yang wujud dalam dirinya walaupun dulu dia marah terhadap wanita itu. Apatah lagi kini wanita itu terbukti tidak bersalah, bertambah-tambah keinginannya untuk bersama Mona semula. Bagaikan tidak sedar yang Raina berada di belakangnya. Balqis merenung Raina. Mungkin Raina terluka mendengar lamaran Syafiq terhadap bekas isterinya. Mungkin juga Raina cemburu. Tapi Raina perlu menerima kenyataan bahawa Mona wanita pertama di hati Syafiq dan perpisahan mereka bukan kerana niat di hati. Balqis mahu mama dan papanya bersatu semula. Tapi dia juga tidak mahu mama Rainanya kesedihan.

"what are you talking about? Between me and you, we are over! Just look at your wife." Tegas Mona malu dilihat Raina dan Elisa. Pantas Balqis mengangkat kepalanya merenung Mona. Tergamak Mona menolak papanya. Menolak papa bererti menolak dirinya juga. Balqis berdiri.

"Mama tak sayang Balqis? If mama tak mahu accept papa it means that you do not love me too!" Balqis sedih. Dia tahu Mona terluka dengan tuduhan palsu papanya suatu ketika dahulu, tapi tidakkah dia sebenarnya masih menyintai bekas suaminya itu? Atau Mona cemburu dengan kehadiran Raina?

Mona serba salah. Dia sebenarnya malu diperlakukan begitu. Dia tidak harapkan pertemuan ini untuk bersatu semula dengan bekas suaminya. Cukup dengan mendapat semula Balqis dalam kehidupannya. Itu lebih bermakna. Dia tidak perlukan suami setelah hampir berbelas tahun dia hidup menjanda.

"Mona...please.. terima lamaran Syafiq..." tidak diduga, Raina bertindak sedemikian. Menjadi pemujuk agar Mona berkahwin dengan suaminya. Elisa tercengang melihat ibunya yang melutut di sisi Syafiq. Syafiq senyum memandang Raina. Kagum dia dengan isterinya itu. Raina jauh sekali dengan Raina sebelum menjadi isterinya dulu. Raina selepas menjadi isterinya seorang yang matang dan lemah lembut.

"awak tak sayangkan dia ke?" soal Mona ingin tahu. Isteri mana yang sanggup melamar wanita lain untuk suaminya?

"of course i do. But he loves you more than anything! Trust me..." Raina menyentuh jari jemari Mona. Cantik benar rupa paras wanita ini. Patutlah sehingga kini Syafiq masih tak dapat melupakannya. Raina tidak menafikan kecantikan itu. Apatah lagi wajah yang anggun dan bersih itu dihiasi dengan sehelai selendang berwarna hitam. Menyerlahkan lagi keayuan di wajah yang cerah itu. Terpegun Raina dengan kecantikan Mona. Terbit rasa cemburu, tapi untuk apa?

"betul cakap mama saya auntie..." Sokong Elisa. Dia tidak takut mempunyai ibu tiri kalau ibu tiri itu adalah wanita di hadapannya. Mona nampak baik dan lemah lembut. Balqis mewarisi kecantikan yang ada pada Mona. Mona mengangkat kepalanya bertentang mata dengan Elisa. Tersenyum dia ketika itu. Gadis muda ini tentunya anak Syafiq dengan Raina. Mona menduga. Dia tidak mahu Elisa mempunyai ibu tiri. Dia sudah lama memaafkan Syafiq. Tapi tak perlu rasanya menyatukan semula ikatan yang sudah bertahun terhurai.

"Mona... kita kahwin semula?" Sekali lagi Syafiq melamar setelah lama membisu. Mereka mengelilingi Mona mengharapkan jawapan yang positif darinya. Mona jadi malu. Namun terpandangkan wajah Balqis yang mengharap dan wajah lembut Raina dan Elisa, hatinya sedikit terusik. Syafiq juga nampak beria-ia. Tapi...

"Mama awak bencikan saya! Nanti akan apa-apakan anak-anak bibik" benar, bagaimana kalau dendam itu bangkit semula? Datin Sofia tak mustahil bertindak di luar jangkaan.

"Mama saya dah pun terima balasannya Mona. Dia kena strok dan sekarang lumpuh satu badan. Dia juga jadi bisu sekarang akibatnya penyakitnya tu. Dia hanya terbaring saja di katilnya. Dia tak mampu buat apa-apa. Mona tak perlu risau..." jelas Syafiq. Begitulah balasannya kalau ada niat jahat. Tuhan itu Maha adil. Setiap perbuatan jahat pasti ada balasannya.

"tak ada gunanya Syafiq, saya tak mampu bahagiakan awak lagi. Saya cacat sekarang!" Mona merendah diri. Sebak Balqis melihat Mona. Dia tahu mamanya itu menderita.

"Abang tetap cintakan Mona. Walau bagaimanapun keadaan Mona, Mona tetap wanita terhebat di mata abang!" bersungguh-sungguh Syafiq ingin menawan hati Mona semula. Raina mengangguk setuju. Dia tidak perlu cemburu dengan wanita sebaik Mona. Malah dia kagum dengan kekuatan dan ketabahan wanita itu. Balqis memeluk Mona untuk memberi kekuatan kepada ibunya itu.

"Mona tak boleh berjalan..."

"Abang akan jadi kaki untuk Mona berjalan..." Mona menangis lagi mendengar ungkapan Syafiq. Syafiq nampak ikhlas. Raina dan Elisa juga seperti berharap. Akhirnya, perlahan-lahan Mona mengangguk setuju. Syafiq begitu terharu. Bertambah dalam rasa cintanya untuk Mona. Setelah berbelas tahun dia berdosa kepada wanita itu, Dia masih sudi menerima dirinya. Dia mengucup jari jemari Mona. Bahagia tidak terucap dengan kata-kata.

"Thank mama!" Balqis memeluk erat mama kesayangannya itu. Bahagia sungguh dia dengan keputusan Mona. Mona turut menarik Raina dan Elisa ke dalam pelukannya. Tidak mustahil di zaman ini masih ada isteri yang sanggup berkongsi kasih dan saling berkasih.

Dalam diam Syafiq mengucap syukur ke hadrat Ilahi. Dia dapat semula kekasih hatinya. Dia berjanji, sisa-sisa hidup kali ini tidak akan dipersiakan lagi. Tidak akan dilukai lagi hati wanita sehebat Mona. Untuk Mona diberi kasih dan cinta yang dalam sedalam air di lautan malah lebih dalam lagi. Buat Raina diberi sayang yang sungguh bermakna.Kedua-duanya begitu bermakna buatnya. Mona cinta pertama yang menjadi isteri pertama dan terakhirnya...

-THE END-
posted by Penulisan2u @ 5:09 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
110 Comments:
  • At 10/7/09 7:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok
    teruskan usaha membuat certa yang menyeronokkan.

     

  • At 10/7/09 8:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best2..teruskn usaha wahai penulis

     

  • At 10/7/09 9:27 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    td ckp cerai talak 3...mane boleh kawen blk camtue jerk..........hukum mane leh wat main-main...

     

  • At 10/7/09 11:21 PG, Anonymous Dzulqarnain Shah said…

    wahai pengkomen di atas.
    mane ade die ckp die kawen balek.
    die ckp die dpt balek kekasih hati die
    j de la! nnt dorg kawen la tu.
    ak nyampah btol dgn org x abes2 bajet
    bgos ckp psl agama ni tp x chek btol2.
    kt youtube blambak mcm tu!
    pigidaah!!

     

  • At 10/7/09 11:23 PG, Anonymous Dzulqarnain Shah said…

    to writer,
    congrats 4 da nice story u created.
    i give u 4 star from 5.
    sincer,
    Dzul.

     

  • At 10/7/09 11:28 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tah!
    buta tu pengkomen kt atas tu.
    x bace ke part syafiq ajak
    mona tu kahwin blik.
    maknenye diorg tahu la hukum agama.
    kalo malas nak bace btol2 jgn la komen kan.
    nway cite ni best gile!
    penuh konflik jugak la

     

  • At 10/7/09 11:38 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul tu talak 3 mane bleh rujuk...kecuali kalo mona tu dah kahwin dgn lelaki lain ...barulh belh rujuk syafiq balik....

     

  • At 10/7/09 11:41 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    yup stuju ngn k0men ckp cerai talak 3 mana leh nk kawen blik..supp0se pnulis kana wat research btol2 sal hal2 agama mcm ni..kalu kn kwen balik,pttnye wat la cerai talak 1 0r 2 je..

     

  • At 10/7/09 11:42 PG, Anonymous Sharise said…

    thnx a lot 4 da all comment.
    jgn la gado² here.
    huhu.
    biar la..
    myb die slh bce kot
    n x fhm pe yg sy cube smpikan..
    actly smpi noktah yg terakhir
    tu mmg xde part yg Syafiq n Mona
    kawen balek..
    but they will la.
    thnx Dzulqarnain Shah n da others anonymous.

     

  • At 10/7/09 11:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalu mona dh kwen lain n cerai p0n still xleh kwen gak ngn syafiq c0z xde istilah "cina buta" dlm islam..haram hukumnya..pengomen2 sekalian,jgn la nk mrh x tentu psl..yg tegur 2,dh ckp elok2 dh..

     

  • At 10/7/09 11:47 PG, Anonymous Sharise said…

    OMG!
    ye la...
    im so sorry..
    sy da lupe bab cerai2 ni.
    sory a lot cuz x reseacrh dlu.
    xpe at least i jdkan pengajaran
    di mase akan dtg
    n xkn wat kesilapan yg same lg.
    thnx 4 da comment anyway.

     

  • At 10/7/09 11:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha.
    klaka la writer ni.
    xpe.xpe.
    jgn gawat2...
    kite anggap je dorg ni sbnrnye cerai talak 1.
    hahahaha.
    aku pulak pndi2 tukar ye!

     

  • At 10/7/09 11:56 PG, Anonymous anna.pasti said…

    iye ke? same la kite.. aku pon kalo x bace komen2 ni memang tak tau yg cerai talak 3 x bole kawin balik.sbb da lame tak belaja psl cerai2 ni. kawin pon belom tu yg x amek port sgt tu. heheheh.xpelah, kite andaikan je penulis ada sambungan lg.bak kate penulis td, end of this story part pon xde scene mona kawin balik dgn syafiq, so kite cipta penghujung yg Syafiq upah sorg laki utk kawin dgn mona dan cerai selepas sebulan tp jgn sentuh mona or pape pastu barulah dorg kawin balik.aku harap komen aku ni betol la! haha. jgn marah ye.

     

  • At 10/7/09 11:57 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    aku setuju dgn anna.pasti!
    hahaha.
    xpe penulis,krn jln cerite yg menarik
    kesilapanmu dimaafkan.
    hehehe.

     

  • At 10/7/09 12:02 PTG, Anonymous nik nadia said…

    betul tu anna.pasti!
    kesian penulis pasti rasa bersalah.
    cerita dah la sedih gile.
    tersebak aku bace tau!
    korg pon jgn la push yg salah tu je.
    to penulis, inilah dugaan yg anda kene terima.
    supaya lain kali jgn buat lg.
    papepon gaya penulisan dah cantik!
    tak serabut and senang nak faham
    i puji u ttg tu.

     

  • At 10/7/09 12:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    seronok! cerita sedih woooo!

     

  • At 10/7/09 12:05 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salah sikit je tu!
    nobody's perfect.
    gud job writer!

     

  • At 10/7/09 12:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    meletop cerita ni.
    ada part best dan tersalah part pon jd best.
    huhuhuhuu.

     

  • At 10/7/09 12:09 PTG, Anonymous Sharise said…

    waaa!!
    sha rase nak nanges woh
    bile da wat silap camni!
    thnx anna.pasti!
    best gk idea u tu..
    bole la cover erk?
    akaka...
    sory again to the others~
    n thnx 4 da greate comment.
    we shud learn from the mistakes ryte?
    ya i'll!

     

  • At 10/7/09 12:17 PTG, Anonymous Reena Hassan said…

    ala cian die..
    jgn nanes tau sharise!
    btol kate dorg..
    no one is perfect syg..
    n btul tu..
    learn from the mistake.
    nice try apepun.
    ayat snang faham..kalau akak mmg dah hancur nak buat cerpen.amik kesusasteraan melayu ke dulu?

     

  • At 10/7/09 12:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jahat gile mak mentua die!
    babi! babi!
    pemusnah kebahagiaan anak sendiri!
    mak apa ni??

     

  • At 10/7/09 12:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau ye pon jgn la mencarut-carut encik!

     

  • At 10/7/09 12:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    mmg babi pon mak mertua dia tu!!
    tp balqis cute la mcm comel gile je mase kecik

     

  • At 10/7/09 12:54 PTG, Anonymous fazira ami said…

    inilah dugaannye adik Sharise..
    jgn risau lah..
    silap sikit je tu...
    perbaiki ye dik.
    tp mmg betul, benci btol dgn mak syafiq tu.

     

  • At 10/7/09 12:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih+terharu=wuaaaaaaaa!!

     

  • At 10/7/09 1:36 PTG, Anonymous Sharise said…

    btol.
    sha mintak maaf not only 4 the people..
    but the most important is
    Allah s.w.t
    sha xde niat nk men dgn hukum..
    im seriously...hav no intention at all.
    sorry again n again...
    promise to never doin that again!!
    thnx semua yg bg komen ttg itu..
    sha amek as positif!
    at least kite yg xtaw jd taw kan...
    sha ni bkn xtaw tp da lame x amek taw..
    mcm da lupe some part of agama yg blaja dlu..
    psl2 cerai ni sha mcm x alert j.
    tp tu x bermakna sha lupe semua taw..
    sha still islam n syg islam..
    im sory again...
    mmg pengajaran..
    hal agama mmg x leyh wat maen..
    i know that!!
    thnx sgt!

     

  • At 10/7/09 1:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sedih!!!
    Nak nangis...
    I wish my parents will be like this too...
    I miss my papa...:(

     

  • At 10/7/09 1:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh,pengkomen atas ni...
    kes awk mcm ni ke? kesian awak..
    tabahkan hati ye...

     

  • At 10/7/09 2:03 PTG, Anonymous aku yang bernama NAMA said…

    wah! agak kontroversi ni.
    hehe.xpe la xpe..
    kesian pulak aku dkt sharise ni..
    dimaafkan ye..
    x penah pon tengok post cerpen sebelom ni?
    tp nukilan agak memuaskan..
    senang nak faham..ayat menarik

     

  • At 10/7/09 2:06 PTG, Anonymous maslin said…

    XPE LA SHARISE..
    semua org buat kesilapan..
    sharise ke sha?
    (sha lg manis kot..)
    tp akak stil respect sha boleh buat cerpen kisah keluarga mcm ni..
    umur berapa ni dik?

     

  • At 10/7/09 2:42 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    habis puase aku...bace sampai nanges...
    good job SHA, u made me cry!!!!

     

  • At 10/7/09 3:39 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah sha... u pandai buat i rawan tau. sedih tp besttt..

    atie ameen

     

  • At 10/7/09 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    isy..mane leh wat camtu cik anna syg oi..!!klu dh talak 3 mmg x leh kawin until mona kawin ngan laki lain br die leh kawin ngan syafiq.n then,mane leh wat citer syafiq upah owg suh kawin ngan mona n pastu cerai juz sbb nk rujuk blk ngan mona!kawin ni bkn bnd main2 tau.. wlupun cerai x salah tp itulah perkare halal yg plg dimurkai Allah tau. so,2 the writer,jgn wat citer camtu tau nnt x psl2 jd ikutan plak!well,citer die mmg best sgt tp biasela kite manusia, mst ade silapnye. pape pon,amik ni sbg iktibar ok! semoga writer trus bjaye wat citer2 yg best lg. assalamualaikum..

    ~YG E-CLASS~

     

  • At 10/7/09 6:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nak tanye.. mona tu kawin lain kea sebelum ni....
    kate tak leh lupakan ex hubby dia....
    kalu tak kawin lain & cerai cam mane nak kawin ngan ex hubby dia...
    hukum islam x leh buat mainlah....

     

  • At 11/7/09 1:21 PG, Anonymous Sharise said…

    sory lmbt reply..
    sha x dpt nk on9 lame..
    to maslin,sis is it?
    ok sis, sha da tua daa.
    20y.o tp stil ngok ngek en..
    sory again ye!
    to sis reena hassan,
    sha x amek papep0n claz sastera..
    ayat biase j la sis..
    theres nuthing special pon..neway
    thnx..
    ok thnx 4 da all supported comment.
    n thnx pd yg sudi memaafkan
    dan menerima kesilapan sha..
    pe yg pntg kemaafan dr Allah s.w.t..amin,
    luv u'll. mwahx.mwahx.

     

  • At 11/7/09 2:43 PG, Blogger Penulisan2u said…

    tegurlah dengan elok2. dengan perkataan yang baik, penulis bukannya nak langgar hukum Allah. cuma kesilapan kerena tidak tahu dari segi konteks penceraian, talak 3 tuh. bukan penulis nak mainkan hukum. tidak semua tahu pasal jenis talak.. kita yang tahu. bagitahu kesilapan. Untuk penulis.. menulis ni, kita kena banyak buat ulangkaji, kalau kita nak masukan sesuatu perkata, contoh undang2 malaysia.. jatuh hukuman berdasarkan hukuman.. kena ulangkaji, cari fakta tentang undang2. kalau hukum islam.. kena cari info tentang hukum islam.. good luck.. karya yang menarik

     

  • At 11/7/09 11:28 PG, Anonymous kak erna said…

    penulis ni baru 20 tahun la!
    standard la masa muda mcm ni buat kesilapan
    bab2 mcm ni...

    at least dia buat pengakuan jujur
    and berani mintak maaf kat semua org.
    biasalah bab2 cerai ni org muda
    tak ambik tau sgt..

    melainkan dia nak betul2 terjd mungkin
    masa tu baru diorg nak ambik pedulik.

    papepun untuk Sharise,
    teruslah menghasilkan karya-karya yg menarik lg.
    hasil penulisan yg baik
    dan berbakat.

     

  • At 11/7/09 12:19 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    lantaklah salah ke tak salah ke!
    janji cerita best!!
    aku suka sama yg nama raina tu

     

  • At 11/7/09 4:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    suke la cerita ni best!
    pandai cipta konflik!

     

  • At 11/7/09 4:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sharise yg tu blog awk ke?

     

  • At 11/7/09 4:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    peh!! tajuk cerita comel gile!
    heheheh

     

  • At 11/7/09 7:21 PTG, Blogger Org Ganu said…

    wahh kontroversi abeh cte ni eh?
    watever happen here..i truly like ur story..
    sy suka cte yang banyak konflik,
    teruskan berkarya ye..jangan pandang belakang..heheh

    p/s : kita kena belajar dari kesilapan utk menjadi seorang berjaya..so maafkanlah penulis kalo dia tersalah info pasal isu sensitif ni..i know dia tak sengaja n tak de niat nak main2kan hukum..setiap manusia tak boleh lari dari kesilapan..no body perfect!

     

  • At 11/7/09 9:36 PTG, Blogger Purple Pink said…

    great karya... really like it... kisah ini memang mungkin ada terjadi di sekeliling kita kan... bab pasal talak 3 tu,kesilapan yg boleh dimaafkan... bukan disengajakan pun ye tak?... drama komersil yang bersepah dekat tv tu pun kadang2 macam2 jugak kesilapannya... all the best... terus maju jaya...

     

  • At 12/7/09 12:58 PG, Anonymous lizz said…

    best..ada pengajaran disebalik cerita ni..masa baca cerita ni..ingatkan mona tak nak terima shafiq sbb dia dah ditalak 3...rupanya sbb dia cacat..tak diberitahu lak kenapa dia cacat?? Agaknya masa tulis cerita ni, idea dia mencurah2 bak air terjun..tu yg trlupa mona dah kena talak 3..hehe..anyway cerita ni meruntun hatiku..sedih..suami baran..cepat sgt kasi talak..banyak pulak tu..to writer keep it up good works..

     

  • At 12/7/09 12:59 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kepada en dzulqarnain shah, lain kali jgn nk mrh2 xtentu pasal. writer pon bgs sbb dia ngaku dia salah. awak tu patut selidik dulu sebelum marah2. think before u act.

     

  • At 12/7/09 7:24 PG, Anonymous ziela jamaludin said…

    penulis yg berpotensi adalah
    penulis yg mengakui kesilapan
    dan belajar menerima kritikan,
    syabas kpd penulis cerpen ini!
    mengakui kesilapan dan belajar
    dr kesilapan.
    cerpen menarik!

     

  • At 12/7/09 7:44 PG, Anonymous Sharise said…

    thnx sgt sha ucapkan
    buat sume readers yg still
    sudi bce cerpen Sha even
    de kesalahan.
    sha terima segale kritikan
    n sokongan dr semua..
    Neway, sblom ni sha de pnah post cerpen
    yg tah pape jugak [huhu =)]
    http://penulisan2u.blogspot.com/2009/02/cerpen-hahaha-padan-muka.html
    ehehe. [promot lak. pape tah kan.]

     

  • At 12/7/09 9:49 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sebuah cerpen yg menarik..
    sy menunggu cerpen awk yg seterusnya..

     

  • At 12/7/09 9:50 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sgt menarik!!

     

  • At 12/7/09 10:58 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best gak cite ni kalo dibace btol2.
    boleh meleleh air mate aku!

     

  • At 12/7/09 4:46 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i love that gurl name Mona and Raina..
    terasa macam nak diorang pulak
    yg jd laki dgn pempuan.macam pasangan lesbian. hehe

     

  • At 12/7/09 8:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kadang kala kesilapan mcm tu mmg tak disengajakan.
    cerita ni best gile.

     

  • At 12/7/09 8:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kalau sy diberi kesempatan
    utk mengubah cerita ni,
    sy nk ubah wakta raina tu
    jd bini yg gedik dan jahat.
    biar padan muka syafiq tu dgn mak dia!

     

  • At 12/7/09 8:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    baguslah kau ni sharise,berani berhadapan dgn kesilapan. jgn jd mcm org yg dah silap masih nak ego dan terus silap. ehehhee.teruskan berkarya sharise

     

  • At 12/7/09 8:33 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    terharu aku bace Sharise punya pengakuan tu!!
    waaaa!

     

  • At 12/7/09 9:50 PTG, Blogger Daniera said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 13/7/09 1:14 PG, Anonymous ee said…

    habis sekotak tisu mak aku!

     

  • At 13/7/09 1:00 PTG, Blogger A'al said…

    wah...blh tahap leleh air mate ni.sedih gile siot.goodtry arr.tahniah1

     

  • At 13/7/09 2:13 PTG, Anonymous aliq said…

    banjir la rumah aku kalauaku bg adik2
    aku bace same ni...
    kesah macam nak same je dgn kitorg..
    semoge mama balik rumah
    kami balik..

     

  • At 13/7/09 4:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best jugak..
    sedih bace.kalau panjang berisi mmg best bace.

     

  • At 13/7/09 8:16 PTG, Anonymous Sharise said…

    terima kasih semua krn
    sudi memberi pujian
    utk cerpen sy
    walopon ade kesalahan fakta..
    sy hargai sokongan semua.

     

  • At 13/7/09 9:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Firman Allah s.w.t: Sesudah (diceraikan dua kali), itu jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain.

    ...sape la yg ckp cerai talak 3 xleh khwin lg...

     

  • At 13/7/09 9:57 PTG, Blogger RYANie said…

    - Selepas talak tiga tidak boleh bagi bekas suami merujuk sehingga bekas isteri itu berkahwin dengan suami yang baru. Mengikut hadis sehingga dia telah bersama dengan suaminya yang baru kemudian diceraikan ketika itu barulah boleh bekas suami yang pertama berkahwin dengannya semula.

    - Talak tidak boleh dibuat main-main, lakonan dan bergurau senda kerana ia dikira sebagai jatuhnya talak.

    - Golongan yang berilmu dapat memahami keterangan Allah.

    * DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI ialah pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

     

  • At 13/7/09 11:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    penulis kan dah mintak maaf secara terbuka..
    jgnlah diungkit-ungkit lagi..
    kesian dkt dia
    macam bagus sgt je ko ni

     

  • At 14/7/09 2:29 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    syahdu cerita ini..
    buat aku sedih je

     

  • At 14/7/09 4:26 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerita ni sbnrnye penuh dgn konflik la
    i suke u!

     

  • At 14/7/09 7:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best best best

     

  • At 14/7/09 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kesiannye mona.

     

  • At 15/7/09 3:31 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    jln cte yg mnarik...n best sgt..adakah cta ini pnah m'jd stu reality?
    good 4 u'r writing......
    teruskan usaha anda

     

  • At 17/7/09 12:43 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    wah banyak komen2 yang terhangat ni....
    cite yg best dan sedih meremang bulu roma bace cite ni..
    a'ah tapi tak cite nape mona jd paralys kan

     

  • At 18/7/09 11:23 PG, Anonymous cokelat_stroberi said…

    i siap ngis lg bace citer ni..
    sungguh menyentuh hati..
    cograts!
    bru nk komen pasal talak..rupenye da jd isu pun..
    xpe..
    mne ade org perfect..da tow salah kite btol kn la..
    xd hal..
    apepun mmg best la..caya to penulis..

     

  • At 18/7/09 12:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    i think this story la kan
    boleh dijadikan sebuah filem.
    cume kesalahan yg serba sedikit tu
    perlu dibetulkan.
    sure tangkap leleh punye!!
    bkn korg je menangis wei!
    aku pon dah selsema ni! haha

     

  • At 21/7/09 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    same with cokelat_stroberi, citer
    nie mmg menyentuh hati....

     

  • At 22/7/09 7:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    PHEW BANYAK TOL KOMEN YG BEST AND PANAS...HAHA APE2 TETAP BEST...

     

  • At 23/7/09 7:04 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Hurmm tak sangka soal hukum agama yang asas sperti ini ader yanng masih tak tahu. apakah pembelajaran agama yang diajar disekolah tidak relevan? maaf sy tidak mnyalahkan penulis kesilapan penulis membuka mata betapa teruknya oengetahuan agama yg ada pada muslimin dan mulimat kita pada hari ini. Semakin maju negara kita semakin cetek ilmu agama muslimin n muslimat kita....

    **kepada penulis blajar lah dr kesilapan. Anda penulis yg berbakat.

     

  • At 24/7/09 5:23 PTG, Anonymous ~Emy Sellys~ said…

    pengkomen tanpa nama kat atas ni apsal la komen mcm tu.. tersinggung penulis ni kalau baca nnt.
    dia dah minta maaf byk kali kt atas tu ko masih
    nak sebut2.bodoh betol.

    papepun kpd penulis,jgn la ambik hati sgt.
    Tuhan pasti dah ampunkan kesilapan awk.
    yg silap jadikan pengajaran.
    hanya org yg bodoh je tak sedar kesilapan sendiri.
    Tuhan bersama org2 yg jujur dan berani mengaku kesalahan!

    ~Emy Sellys~

     

  • At 24/7/09 9:53 PTG, Anonymous arinemasar said…

    cdey giler, menitis air mata..

     

  • At 24/7/09 9:53 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cdey giler, menitis air mata..

     

  • At 25/7/09 12:56 PG, Blogger hida said…

    Sebab ramai yang dah komen tentang topik talak tu, dan penulis pun dah minta maaf, maka saya pun tak nak sentuh lagi. tapi, satu yang saya nak tegur, di perenggan ke-3 dari bawah, ada ditulis syafiq mengucup jari-jemari mona. walaupun kita dapat tengok pada hari ini yang fenomena pegang2 tangan antara bukan muhrim ni berleluasa, tapi sebagai penulis yang beragama Islam, anda berperanan untuk memperbetul keadaan. jangan masukkan babak sebegini ye. cuba baca balik kata alu-aluan blog penulisan2u ni kat atas. ada mesej yang baik kat situ. apapun, teruskan usaha!

     

  • At 25/7/09 3:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    sob...wuaaaa!!
    sedih ite ni.
    dah la.. korg jgn nk byk ckp lg..
    semua org buat kesilapan kan
    korg pon tak perfect mane

     

  • At 25/7/09 4:51 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    X KIRE la ape org lain nak cakap,
    bg aku cerita ni best gile!

     

  • At 25/7/09 5:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    ni kpd yg komen penulis x reti agama..
    beb..
    dia umo 20..
    mgkin ta kawen lagi..
    mgkin dia x amek tahu lagi pasal kawen2 ni..
    nk marah tentu tak tentu pasal napa??
    x semua org perfect laa..
    ko yg da kawen mgkin tahu n arif pasal CERAI2 ni..

    bnci tol aku kalu org kata mcm tu..
    mcm la dia hebat sgt..
    org yg berhemah x akn kata mcm tu..

    hee..
    menyampah..

    to writer,,
    tahniah da berjaya bt aku menangis..
    sebak rasa nya..
    nnti sambung len suh mona tu kawen ngn laki upahan bks mentua dia ka..
    bt laki tu bertaubat..
    huhuuhhuh..

    n cite gak pasal bibik tuh..
    kot2 bibik bahagia n anak2 dia berjaya..
    pastu mgkin anak2 bibik kunjung mlaysia n jmpe ngn fmly diorg..

    n mentu dia insaf dan minta maf sblm menghembus nafas yg terakhir?? (mcm nk suh dia cepat mati je =P)

    huhu..

    idea sy je..
    jgn plak kata sy pksa bt cmtu..

    anyway..
    jalan cerita best..
    xde ayat yg pening2..

    ni klu bt drama cmne erk???????
    lalalalal..

     

  • At 25/7/09 11:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    betul tu..aku sokong!
    kesian penulis ni asyik kene push
    je padahal die muda lg..
    lain la org yg komen tu dah arif psl cerai..
    kot2 dah penah bercerai ke..mmg lah tahu kan..
    kalo tak pernah pon mungkin tak lame lg bercerai la tu..
    wawawawa! nk kene cabai mulut aku ni.ahahaha

     

  • At 26/7/09 4:53 PG, Anonymous saziela musa said…

    penulis is the best! salah pun dia mengaku dah salah org ttp nak ungkit kan bebal btol! aku pon tak suka org yg hanya pndi nk kritik org!
    teruskan usaha adik melahirkan karya yang bagus
    krn penulisan adik sgt indah jln ceritanya

    saziela musa,

     

  • At 26/7/09 6:07 PTG, Anonymous Professor Aldin said…

    sesungguhnya tiada manusia yg sempurna sifat apatah lg pengetahuan agamanya.kalau tak,takdelah org masuk penjara!
    kesilapan penulis ni hanya sekecik zarah je berbanding kesalahan lain yg lebih besar di luar sana.jd tak perlulah terus diungkit-ungkit.kemaafan sudah dipinta,tuhan juga tentunya sudah mengampunkan.Kita tiada hak menghukum hamba Allah.
    maaf,itu pandangan sy shj.
    -Aldin

     

  • At 27/7/09 2:54 PTG, Blogger CrappyCrappy said…

    wah!
    terharu bce supported comment..
    yg critic pon xpe la..
    sy terima je...huhu..
    terima kasih buat semua~
    *maaflah baru skng dpt feed back.

     

  • At 27/7/09 2:57 PTG, Blogger CrappyCrappy said…

    thnx kpd anonymous yg back up
    sy pnjg lebar kt atas tu...
    huhu.
    InsyaAllah..
    ade mase sy cube
    wat sambungan..
    x jnji taw..
    sbb busy dgn stdy skng ni..
    exam year ni! huhu.
    wish me luck ok!
    thnx 4 all.
    mwahx!
    daaa~

    Sharise~

     

  • At 29/7/09 11:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    haha
    rilek je penulis cerita ni!

     

  • At 30/7/09 4:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    bagus! bagus!
    aku suka ini!

     

  • At 31/7/09 12:20 PG, Anonymous nazierah said…

    ok ape cerita ni walaupun ada skit kesalahan tu.
    biasalah kesalahan mcm ni...
    bkn semua org nak alert ttg perkahwinan pun.
    lagipun writer baru 20 tahun..masih terlalu mentah
    utk pikir ttg talak ni.

     

  • At 31/7/09 11:07 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cter nie mmg btul best...aku pon truja la gak kan...tp aku nak bg nsihat la sket..ble dah abis krg crpen 2..cek2 le blk yer...hehehehe

     

  • At 2/8/09 4:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cerite ni boleh buat drama 24 episode ni
    kalau dikembangkan lg jalan ceritanye!!
    cayalah beb!

     

  • At 5/8/09 2:06 PTG, Anonymous nad said…

    pergh byk giler komen, pasal hukum cerai ni.....hope aku org last komen.... tp bguih btol la, ade hikmah nye sharise tersalah hukum cerai dlm cite ni coz secara x langsung, ramai pembaca mula sedar betapa cetek nye ilmu bab kawen ni, kawen nk...hukum xtau..... bgus la sharise, u jgn nangis...atleast ramai pembaca sedar ttg hukum Allah...pepun cite ni mmmggggggg besttttttt tahap otromen... best gielr...bahasa menarik... jln cite pn best...good job... kalo wat novel hurai kn lg penceritaan ni lg bagus....tahniah..teruskan usaha anda.

     

  • At 5/8/09 11:51 PTG, Blogger CrappyCrappy said…

    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

     

  • At 5/8/09 11:55 PTG, Anonymous Sharise. said…

    salam,
    btol juge...
    krn kesilapan camni la at least dr xtaw sy jd taw~
    hurm...
    neway,
    utk other anonymous,
    sory la cuz post maen redah je..
    sy mmg kibut nk abeskan cerpen ni dlm 1 mlm tu..
    pastu maen post je!
    x swoh pon ckgu2 or ustazah ke checkkan dlu~
    hahhaa...
    sorey2!!
    next time x wat lg keyh!
    neway thnx 4 da comment n supported!

     

  • At 6/8/09 1:47 PTG, Blogger (^_^) Hani Hilman (^_^) said…

    talak 3 tu..
    mane bleh kawen...
    xde state plak cakap mona da kawen lain lepas cerai ngan syafiq,
    ape ke sengal la...

     

  • At 6/8/09 2:09 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    salam..huhu..frstly, congrte lah kpd wrter ney..u can be the best writer..just keep it up...cte hbat sngt..about mstke 2 ..nver mindlah,just forget it..nthing, law ada msa wat lg lah cte..pa pown..gud luck..tq..hehe..
    -hamba Allah-

     

  • At 6/8/09 11:01 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    tahniah sharise!
    karya yg menelus hatiku!
    hehehehe

     

  • At 7/8/09 10:54 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    writer....
    TALAK 3 MANA LEH RUJUK SEMULA!!!!!!
    JNGN MEIN-MEIN NGAN ISU AGAMA

     

  • At 8/8/09 2:48 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    korg ni x reti bahasa agaknye
    yg writer ni dah byk kali mintak maaf kt atas tu..
    jgn lah jd bangang sgt nk tunjuk hebat weh!
    selidik dulu sebelum nak salahkan org je keje!
    papepun aku mmg sedihlah jugak bace cerita ni.
    gud job writer!

     

  • At 9/8/09 12:09 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    walaupun ada yg ckp salah hukum ke apa ke,
    tp aku tengok semua nampaknya baca sampai
    ayat terakhir.bermakna cerpen ni x bosan.
    aku pun memula scroll panjang gile mcm malas nak bace
    tp bile baca skit nak baca lg.akhirnye abis sbb mmg best gile! huhuhu.

     

  • At 9/8/09 12:42 PG, Anonymous MiSz_LoBeR said…

    aslmkm....
    apa yg saya nak ckp,org dah ckp.... hehehehe.... komen turh bismillah dlu....
    nak beri komen turh,guna larh bahasa yang sedap d bca skit...
    igt senang karh nak tulis cerpen?
    20? erk? heheheheheh.... akak masih muda arh.... ahahahaha..
    tp,betul arh kak, kena buat research dlu...
    tp, still ble d maafkan... eheheheh... kpd pengk0men2=tolong jaga bahasa anda...jangan guna bahasa kesat... dah namanya nak beri komen,berilarh ko men yang membina,bukan mengutuk.... jagn marah... askum... PEACE NO WAR!!!!!!!!!!!!

     

  • At 9/8/09 1:30 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    dr pe yg aku tengok berbanding cerpen-cerpen lain sbnrnye penulis cerpen ni hanya silap dari segi hukum nikah tu je.
    yang lain semua cantik. ada cerpen tu aku tengok takde perenggan! panjang je smpi ke penutup pening kepale aku nak habiskan.kire penulis ni sbnrnye dah ok dah! cume kene byk buat research dulu je! papepun sy faham penulis masih muda n x pedulik sgt psl cerai2 ni.yang lain tu kalau nak komen biarlah agak2..xyah nak komen org mcm korg tu perfect sgt je!

     

  • At 21/9/10 10:46 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    nice story..congrat writter..after dis try 2 make da research ya..btw gud job

     

  • At 2/10/10 11:45 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    act,,dlm islam,,kalo da talak 3,,perempuan tu kene kawen laen dulu,,da bersame dgn suami baru die,,n da cerai,,baru bole kawen balek ngn suami yg cerai talak 3 tadi..kalo xclap la..tapi ape pon,,cite ni tersangat la bes..myb penulis bole tuka kpd talak 1..itu yg sgt sesuai nye..=)

     

  • At 3/10/10 12:10 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    eh3...sebenarnye,,saye pon xcnfirm kene kawen n bersame dulu, da cerai baru blh kawen balek ngn ex laki die tu,,betol ke x..kang saye kene hentam plak..hihihi..saye dgr2 je..p rasenye cite ni better tuka jadi talak 1 la..tu yg sgt sesuai...

     

  • At 20/12/10 7:15 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best cte dia tp sdh lak time dia org bce srt 2........
    keep on writing..
    :)H33 Yn6mT-

     

  • At 25/12/10 9:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    THE BEST STORY EVER... *sila bangga ye en/cik/pn penulis ngeh ngeh*
    silap sket kt talak tu je..tp bole dimaafkn lg kot.. *peace*

     

  • At 29/2/12 3:36 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    citer ney mmg best dan byak pengajarannye..but writer kalau u mnulis be careful...talak 3 mne bleh kwin balik..klaw nk wt part bercerai-berai n kwin balik pn ceraikan talak 1 or 2 jelah....jganlah smpai talak 3

     

  • At 15/4/12 3:37 PG, Blogger hambali's daughter said…

    best nya kalau jadi novel ,,, pastu tambah part mona pon kahwin laen kerana tepaksa or wateverlah kn ,, then perkahwinan kali-2 pon gagal ,,, so boleh buat bnyk konflik kat situ ,, n secara x langsung , untuk ending dye ,, xde lah keco2 pasal talak3 tu hehhehe ( cuma menyatakan cadangan kalau salah maaf )

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group