BLOG KOLEKSI CERPEN , NOVEL & CERITA ONLINE

   LAMAN UTAMA  | KOLEKSI CERPEN  | KOLEKSI NOVEL  | HANTAR KARYA | HANTAR PESANAN | AJAK KAWAN | BUAT PERMINTAAN LAGU | IKUTI BLOG INI | FACEBOOK

      Radio Online

 

klik "STOP" untuk hentikan siaran radio. Semoga terhibur.

  Koleksi Cerpen 

Jika itu takdirNya

Takdir milik Allah

Disini mawar disana penawar

Bidadari cinta

Awekku gengster nyerr

Black vs white

Aku dan dia

Memang berbaloi

Best friend not boy friend, Nyah

Beda tipis

Aku tidak bernyawa lagi

Roommate yg romantik II

Loves comes around

Hati

Cinta remaja

Kasih anak

Selamat tinggal luqman

Kerana dia ayahku

Terima kasih cinta

Aku kan ader

Nilai sebuah persahabatan

Hanya kau

Mahakarya agung sebuah kemerdekaan

Kerana umar adha

Biarkan cinta itu pergi

1 Disember

Diari seorang lelaki

Sebuah memori

Suci nur kasih

Badai cinta pertama

Ceritera aku dan dia

Ku bawa memori itu

Darul Taqwa & dato Dr Johar

Kau boleh blah!!

My miss nanny

Seandainya ku tahu

Diari hati firdaus

Mimpi yang pasti

Sampai syurga

Memang ku cinta

Unsaid?

Cinta lagi?

Cinta bukan jaminan

Cinta hakiki

Aku, dia dan pantai

Bisikan hati

Selamanya Sarah

Peeya dan payus lagilah

Hikmah perpisahan II

Dia

Cinta dalam diam

Kata terakhir darimu is love u

Aku bukan siapa-siapa

Aril & Akim

Kalau ku turutkan kata hati

Minah skuter

Jadilah seperti aku

Privite investigator putput

Gadis kebaya putih

Isteriku

Adam II

Misteri tengah malam

Dollah loves joyah

Biarku sentuh cintamu

Lifetimes lover

Saat itu

Hanya dirimu

Kasih famili

Mulanya disini

Ikatan kasih

Dan akhirnya

Kembalilah sayang

Pelangi anganku musnah

Cinta dalam hati

Pergi tak kembali

Adakah dia milikku

Pungguk dan bulan

Cinta terlarang

Cintaku di RNR tapah

Lisa

Kasih aini hidayah

Kantoi, jodoh atau kebetulan

Adakah cinta bukan milikku

Kuning vs ungu

Pelangi cinta

Adam

Biarlah rahsia

Achmad firdaus

Jalan berliku

Rintihan kekasih

Namaku Aishah

Zani pencuri rambutan

Nur hawa balqis

Itu sudah takdirnya

You are my boss

Cinta

Antara 2 cinta

Tragedi zam & chom

Benang merah di-fa

Terima kasih sayang

Jiwa-jiwa luka

Taqdir cinta kita

Cintaku selamannya

1 hari aku jatuh cinta

Biarku sentuh cintamu

Aku dan kimi = cinta atau tidak?

Cincin untuk Aisyah

Kenapa begini jadinya

Cinta, i need you

Lakaran cinta abadi

Cioccolato Caldo

Tragedi lombong lama

Yang sebenarnya

Ketuk pintu hati

Dia masih sayang

Teman

Cinta untukmu

Adil fitri

Kau, aku & mereka gila

Hikmah perkahwinan

Mengenangmu

Mungkin Nanti

Mencintainya

Cinta si pengesek biola

Maafkan aku luftan hafiy

Kasih

Hanya itu yang ku mahu

Bermulanya diari cintaku

Menantu untuk mama

Sumpah itu hantu

Diari lukisan

Cinta gila

Romantik

Cintaku, dia dia kamu

Kau atau dia

Indahnya cinta maya

Seseorang itu

Nur alia natasya

Mamat disperate

Mencari jannah

Cukup sekadar disini

Sebuah memori

Keras dan lembut

Katak oh katak

Hacks 1437

Dialah suamiku

Selamat tinggal kawan terbaik

Pandangan matanya

Kerana mobil

Dia tunanganku

Maria dan azri

Aku terperasan je

Blind date

Roda hidup

Kasihku seputih salju

Wanginya bunga kantan

Mahligai rindu

Aku, dulu, kini dan selamannya

Prinsip cinta aina

Ikan emas, jom kawen

Man in black vs Dona karen penang

Cubit peha kiri

Bantal busuk

Hujan

Maafkan daku

Tombol pintu hidayah III

Gara-gara G

Diari seorang member

 

Klik disini untuk keseluruhan koleksi cerpen....

Novel Bersiri
      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      html banner

klik di bawah dan "paste" ke dalam website, homepage, blog, friendster, myspace anda

 

      Jumlah Pelawat

      Untuk Anda

 

  Kehidupan adalah anugerah utama Illahi. Anugerah kehidupan memberi gambaran kebesaranNya buat kita manusia, yang wajib kita syukuri dan hargai. Internet adalah kemudahan buat umat manusia. Justeru itu, manafaatkan ia untuk kesejahteraan diri kita dan umat sejagat. Sentiasalah kita beringat, apa yang kita lakukan, akan dipertanggung jawabkan pada kemudian hari.

  Gunakan sebaik-baiknya kurnia Allah swt kepada kita. Halalkan kegunaan akal, hati dan lidah pada perkara yang bakal membawa kecemerlangan diri kita dunia dan akhirat. Kita hidup hanya sekali. Sekali 'pergi' tak kan kembali. Buat baik berpada-pada, dan buat jahat JANGAN sekali-kali. Kewujudan website penulisan2u dengan blog sebagai wadah untuk meningkatkan nilai diri. Bermatlamatkan penyatuan ummah dengan ciri-ciri kemurnian budi dan budaya. Walaupun, dunia terus maju dengan teknologi, kita akan terus kekal dengan akhlak dan jati diri insani. 

 

PERCUMA KARYA CERPEN, NOVEL, CERITA TERBARU DAN AKAN DATANG DARI PIHAK KAMI TERUS KE EMAIL ANDA. MASUKKAN EMAIL ANDA:-

 

email:

 

Jumaat, Julai 10, 2009
Cerpen : Puncak Gunung saksi kita
Nama Pena : gennieviana

Puncak Gunung saksi kita


Cuti semester merupakan cuti yang ditunggu-tunggu bagi semua pelajar-pelajar Universiti Malaysia Sabah. Semuanya tidak sabar mahu pulang untuk jumpa keluarga yang ditinggalkan kerana menyambung pelajaran. Ada juga yang mengambil kesempatan ini mahu berjumpa dengan kekasih hati. Tapi ada juga sesetengah pelajar yang berasa tidak seronok untuk bercuti kerana tidak tahu apa yang mahu dilakukan nanti. Macam aku, cuti-cuti nilah buat aku bosan, bukan tak rindu keluarga tapi cuti tak seronok kalau tak buat apa-apa.


"Malaslah pula nak kemas barang..", Aku merunggut sendirin. Lalu aku mengambil beberapa baju yang bersangkut di almari dan meletakkan di atas katilku. Roomate ku yang lain dah berkemas, siap bawa dua, tiga beg, aku beg kecil pun tak berisi.


"Lily, saya dah nak jalan, u masih belum kemas?", kata Sue, budak cina dari KL, loghat cina makin hilang kerana duduk di sabah. Tapi dia kata dia suka Sabah.


"Rasa malaslah nak balik, bukannya seronok pun di rumah...", kata ku lagi.


"Kemas-kemas lah, kau nak duduk sini dua bulan? kau tak rindu keluarga kau?", kata Sue lagi lalu mencapai tas tangannya, Sue merupakan anak tunggal, bakal nak jadi CEO syarikat milik ayahnya, hanya tinggal setahun lagi akan mendapat Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan.


"Mestilah rindu tapi banyak sangat nak bawa, jadi malas pula.."


"Kau bawalah baju beberapa helai, rumah kau kan dekat, sejam dah sampai, yang penting laptop mesti bawa, saya jalan dulu, kawan saya dah sampai, kami mesti sampai ‘airport’ before jam2.."


"Kawan ke ‘boyfriend’?", kata ku menyakat sue, sempat lagi sue memukul katil tempat ku duduk tapi bukannya marah, aku hanya tersenyum kemudian kami melambai tanda perpisahan.


Aku membaringkan diri atas katil menghempap beberapa pakaian, rasa tak bersemangat hendak balik rumah. Kalau lah dapat pergi melancong kan best, kata ku bercakap sendirian. Baru lima minit Sue keluar, Farah pula masuk.


"Lily...ah ni mesti berangan lagi ni...", Farah mengejutkan ku lalu ketawa melihat aku terperanjat.


"Wei fa, kau ni selalu kejutkan orang, bila kau masuk? Entah-entah kau ni hantu kot...", kata ku sempat lagi aku melihat kaki Farah. Tapi memang betul Farah, tak dengar pula dia masuk.


"Sori, sori...saya saja kejutkan kau, apasal kau ni belum berkemas lagi, tak nak balik ke?", kata Farah lalu duduk di katil ku yang berselerak.


"Baliklah, ni je saya bawa, betul jg cakap sue tu, yang penting bawa laptop...", kata ku lalu memegang laptop kesayanganku yang dibeli arwah ayahku dua tahun lalu. Bagiku laptop itu sangat penting. Lebih penting dari ‘boyfriend’, oppss..lebih-lebih lah pula, tak dapat boyfriend baru tau...


"Oh ye, sebelum terlupa, saya ada berita baik yang mungkin kau nak dengar."


"Apa? Zafrul dah lamar kau ke? Bila kau nak bertunang?", kata ku tak sabar nak dengar sambil-sambil tu nak menyakat la kawanku yang dah ber’boyfriend’ ni.


"Tolong sikit ye...belum grade lg nak bertunang apa...Zafrul and the geng nak bawa pergi naik gunung, kau nak join tak?"


"Naik gunung? E tak nak lah, kau kan tahu saya ni takut tinggi, kau je lah pergi..", kata ku menolak, aku memang dari dulu takut tinggi, gayat, naik bangunan tinggi pun aku dah bergegar, inikan pula gunung, bergurau ke kawan aku ni.


"Janganlah macam tu, saya tak nak pergi kalau kau tak nak pergi, tapi kalau saya tak pergi zafrul mesti kecewa.", kata Farah sambil mengerutkan dahi tanda sedih.


"kau pergi je lah, kenapa pula nak ajak saya? Takutlah...", kata ku lalu berdiri mula mengemaskan baju dan memasukkan ke dalam beg.


"Jomlah, kalau kau nak tahu Daniel pun ikut sekali tau...", kata Farah tersenyum-senyum yakin pasti kali ini aku tak menolak.


"Betul ke? Daniel ikut...", kata ku mula membayangkan wajah Daniel yang mirip seperti pelakon korea. Dari tahun pertama lagi aku memang minat dengan Daniel, tapi aku selalu mengelak bila bertembung dengan lelaki tu sebab pasti jantungku berdegup kencang gila lagipun aku tak fikir Daniel ada hati denganku, mungkin tak pandang langsung getus hatiku.


"Wei, dah tak payah nak berangan, kau kan tak nak ikut..", kata Farah lalu menuju ke katilnya.


"Fa, saya nak ikut tapi takut tinggi..."


"Kalau macam tu ikut je lah, jangan risau, kalau ada apa-apa mesti buah hati kau tolong...", kata Farah tersenyum-senyum.


Aku merasa serba salah, tapi kerana Daniel aku sanggup juga bersetuju. Daniel, dia jadi kekasih dalam hati pun jadilah. Seminggu selepas balik ke rumah, aku, Farah dan beberapa kawan Zafrul mula berangkat, kami ada seramai 8 orang. Taman Kinabalu taklah jauh sangat, ia terletak di Kundasang daerah Ranau. Kami berkumpul di depan stesen dekat milimewa sementara menunggu Zafrul yang memandu bas ayahnya. Perjalanan dari Kota Kinabalu ke sana mengambil masa lebih kurang 3-4 jam. Dalam perjalanan kami tak banyak cakap sebab masing-masing menikmati pemandangan, ada juga yang tidur termasuk aku.


Selepas beberapa jam kami sampai di depan pintu masuk Taman Kinabalu, menghirup udara segar sahaja pun membuatkan hati begitu tenang, inikan pula melihat pemandanganya yang dipenuhi pokok-pokok dan beberapa jenis bunga. Selepas meletakkan bas di tempat yang disediakan, Zafrul meminta Farah menemaninya ke kaunter pendaftaran. Tinggallah aku, Daniel, Irfan, Josua, Akmal dan Rona. Pasti perempuan tu girlfriend Akmal sebab dia berdiri dekatnya fikir ku.


"Tengok apa tu?", Daniel menyapa ku.


"Eh..tak ada apa, tengok pokok...", kata ku sedikit gementar, jantungku dah mula mengepam dengan laju.


"Nasib baik Lily ikut, kalau tak, mesti saya kecewa.", kata daniel lalu memberi senyuman menambahkan ketampanannya.


"Ye ke?", aku juga senyum, bertambah berbungalah hatiku kerana pengakuan daniel yang tidak ku disangka. Tapi betulkah apa yang dia kata atau sekadar mahu berbual-bual? Mulanya aku juga merenung matanya yang bersinar-sinar tapi kemudian tunduk kerana berasa sangat gugup membalas renungan Daniel yang menembusi ke hujung mata.


"Ok guys, semua pendaftaran dah ‘settle’, seperti dijanjikan perbelanjaan korang saya tanggung, bukan nak tunjuk baik, pakcik saya tolong kita."


Zafrul dan Farah datang selepas beberapa minit, panjang lebar juga ucapannya menerangkan pada kami serba sedikit tentang pantang larang dan peraturan di Taman Kinabalu ini. Baik juga pakcik dia. Munkgin dia bagi peluang pada kami naik gunung kataku sambil tersenyum.


"Wei, apa kau senyum-senyum tu, dah terbayang-bayang Daniel tolong kau, dah cepat angkat barang kau, kita nak bertolak dah...", Farah menghalau semua bayanganku menyebabkan aku tersedar, nasib baik yang lain tak dengar.


Kami mengangkat barang masing-masing menuju ke pintu masuk utama di mana bermulanya pendakian. Di gerbang pintu masuk tertulis welcome to National Park. Di atas pintu gerbang ni ada balkoni kecil, boleh muat hingga 100 orang dalam satu masa. Kami juga tak mahu terlepas mahu melihat pemandangan melalui balkoni ni. Memang sangat indah, macam di luar negara pula padahal di negeriku sendiri.


"Lily, cepat, jom bergambar", Farah memanggilku. Kami bergambar hingga puas, yela bukan satu kemera je, hampir semua orang bawa kemera kecuali aku. Kemera pun bukan guna filem lagi.


"Erm...boleh tak kita bergambar?", sedang aku melihat pemandangan, tiba-tiba Daniel menyapaku.


"Boleh, tapi mungkin muka saya tak cantik sekarang...", kataku meraba-raba pipiku, dahlah rambut macam tak bersisir, muka pun nampak pucat tapi dia nak juga bergambar. Dia hanya melemparkan senyumanku mendengar kataku.


"Lily dekat lah sikit, nampak jauh tu macam bergaduh pula.", Farah mengomel. Ambil gambar pun susah tapi aku tak berganjak. Daniel kemudian mendekati ku, sangat rapat, tangannya memegang bahuku. Terasa tubuhku yang sejuk tu menjadi hangat. Farah mengambil gambar kami dua kali.


"Okey guys, gurls, oleh kerana dah jam4 petang kita menginap di resort dulu lah, pakcik saya dah tempah dua bilik untuk kita. Satu untuk perempuan, satu untuk lelaki. So kita rehat-rehat dulu menikmati petang, tak kisah lah korang nak pergi mana, yang penting jam8 malam nanti kita jumpa."


Macam ketualah pula Zafrul ni tapi kami tak kisah, ini memang rancangan dia, di universiti pun dia memang aktif jadi AJK, patutlah Farah suka.


Sampai di rumah penginapan, kami melihat sekelilingnya. Ada unggun api, macam rumah barat, bilik ada dua, bilik air ada air panas, memang patutlah ada, siapa la nak mandi sejuk-sejuk ni.


"Kita semua tidur sebilik nak? Jom pilih bilik yang bagus.", kata Farah, aku tak kisah bilik mana asalkan, jangan biarkan aku tidur sorang-sorang. Rona juga kata macam tu, dia nampak pendiam tapi mesra bila bercakap. Sesuai lah untuk kamal.


"Lily, saya nak keluar jap...", kata Farah, belum setengah jam dalam bilik, dah keluar, mesti jumpa Zafrul.

"Ke mana? Jumpa Zafrul lah tu kan...", kataku sambil tersenyum.


"Mestilah, kau tak keluar ke?", Kata Farah lagi.


"Nanti kejap lah, bukan ada sesiapa nak ajak keluar pun.", kataku tanpa memandangnya.


"Lah, merajuk lah pula..."


"Tak lah, pergi lah cepat nanti Zafrul marah baru tau..."


Selepas sepuluh minit Farah keluar, Rona pula bersiap-siap.


"Lily, nak ikut tak, kami nak jalan-jalan ni pusing satu Taman kalau boleh, rasanya daniel kau pun ikut juga.", kata Rona sambil menyikat rambutnya yang pendek berhadapan cermin. Pandai dah nak menyakat aku dia ni.


"Ai, perli nampak...", kataku tapi masih melemparkan senyuman, sedikit pun tiada rasa marah.


"Tak de lah, saja, so nak ikut ke tak? Jomlah..", katanya lagi sambil memandangku. Tapi aku tak rasa pula nak jalan.


"Tak pe lah, saya rasa nak baring-baring pula."


"Kalau macam tu saya pergi dulu."


Aku juga yang tinggal. Tak tahu lah kenapa aku rasa malas pula nak jalan. Aku membaringkan diri, katilnya taklah empuk macam di rumah aku tapi selimutnya selesa sangat, sesuai untuk cuaca sejuk. Beberapa minit kemudian tergerak hati ini pergi ke luar pintu. Duduk di balkoni ni pun best juga, menenangkan fikiran dan melupakan segala tekanan kerja-kerja ‘assignment’ dan peperiksaan yang dah lepas. Udara pun segar, pemandangannya susah nak digambarkan. Nasib baik tak ada kemera, pasti aku ambil gambar sorang-sorang.


Semasa aku melayan perasaan sambil menutup mata, tiba-tiba ada satu suara menyapaku. Aku terkejut melihat Daniel di depan ku, mulalah aku rasa gugup.


"Eh, Daniel, kenapa kau ada di sini? Daniel tak ikut jalan-jalan ke?"


"Saya tak jadi ikut sebab Lily tak de, so dengan harapan tipis saya datang sini, kalau lily tak suka saya pergi dulu lah.", kata Daniel, macam kecewalah pula.


"Tak lah, suka, duduklah kalau sudi.", aku pula mainkan drama. Tapi tak kisah, hati ini sebenarnya gembira sebab daniel depan mata.


"Daniel, dah berapa kali datang sini?", tanyaku mengalihkan pandangannya yang merenungku dari tadi.


"Masuk ni dah tiga kali tapi baru hari ni ada rasa nak naik gunung."


"Oh...", kataku, itu saja yang mampuku katakan. Aku tak tahu lagi apa nak cakap. Tiba-tiba dia bertukar tempat di sebelah ku.


"Lily, sebenarnya...saya...saya suka lily.."


"Suka saya?"


"Tak, maksud saya, suka berkawan dengan lily..", katanya tersekat-sekat. Berkawan je? Tak lebih dari itu? Dalam hati je kata macam tu.


"Oh ye ke? Kenapa?", saja aku bertanya, kalau dia kata sebab aku cantik, sah dia saja nak mainkan aku, aku memang tak suka lelaki yang suka seseorang sebab cantik. Bagi aku dia hanya nak kecantikan perempuan tu.


"Entahlah, senyuman lily selalu buat saya gembira, saya suka tengok lily sebab nampak tenang je.", katanya tanpa memandang aku. Nasib baik jawapan tak sama.


"Macam mana dengan lily?", tiba-tiba pula dia tanya aku soalan cepu emas. Aku memang minat kat kau tapi kau je tak tahu, kataku dalam hati.


"Kenapa dengan saya?"


"Dulu saya ada dengar lily minat saya...", merah padam muka ku, macam mana pula dia tahu ni, mesti farah ni bocor rahsia.


"Erm..ye minat tengok Daniel main gitar...", kataku tak mengaku, nasib baik terfikir jawapan tu. Daniel ni pelajar seni, dia ambil pengajian seni dan muzik. Dia memang pandai main gitar dan piano, salah satu sebab aku minat dia pun sebab dia pandai pikat seseorang dengan alunan muzik yang dia gubah sendiri.


"Sebab tu ke?"


"Ya, eh tak, maksud saya..err..", aku seperti tak tahu apa aku nak cakap. Tiba-tiba Farah dan Zafrul datang.


"Dating ke?", kata farah sambil tersenyum-senyum, mesti ada saja dia nak menyakat aku.


"Dan, bila kau merayap kat sini? Kau nak kacau anak orang ke?", kata Zafrul pula, tersipu-sipu Daniel lalu dia berdiri.


"Mana ada, saya lalu sini tadi, nampak dia sorang-sorang so saya saja nak borak-borak."


"Yela, jom balik, banyak masa lagi, jam8 nanti dapat jumpa juga..", kata Zafrul, daniel mengikutinya, sempat juga mataku melihat daniel memukul lembut bahu Zafrul, pasti dia rasa malu sebab Zafrul menyakatnya.


"Ah..mata tengok mana, dah, jom masuk, dah maghrib, Rona mana?", tanya Farah lalu kami masuk ke dalam rumah.


"Dia pun keluar tadi, kejap lagi balik la tu.", kataku dan tiba-tiba pintu terbuka dan Rona masuk.


"Panjang pun umur...", kataku.


"Oh mengumpat ye...", kami ketawa. Sambil-sambil bercerita sehingga jam8, kami bersiap untuk turun mencari makan malam.


Restoran di sini terletak di bahagian bawah, turun tangga sikit dah sampai, kami macam ada gaya-gaya pelancong pula, siap bawa kemera, sambil menikmati makan malam, kami bergambar hingga rasa tak larat nak senyum. Yela bukan selalu kita pergi ke tempat macam ni kan. Seleaps makan malam kami berjalan-jalan lagi menikmati udara malam, tak puas rasanya berjalan ni tapi memandangkan esok kena bangun awal, kami pun balik lebih kurang jam10 malam.


Esoknya jam6 lagi kami dah bertolak, masing-masing memikul beg di belakang, nasib baik beg ni tak berat, tak laratlah rasanya membawa beg berat sambil mendaki bukit ni. Kami memulakan perjalanan dari stesen pertama di Timpohon, pakcik Zafrul lah menjadi ‘guide’ kami, mula-mula seronoklah dapat berjalan sambil melihat pemandangan, sambil-sambil bergambar kami bercerita, Farah dah semestinya dengan Zafrul, Rona seperti rapat dengan akmal tapi kadang-kadang dia bercerita dengan Josua dan Irfan. Aku? Semestinyalah Daniel tapi kami tak banyak sembang, sebab tak tahu apa nak cakap. Kalau dengan orang yang kita suka memang segan nak bercerita banyak, nak tanya pasal kegemaran dia, family dia or anythinglah, memang ada dalam otak tapi nanti di kata labih-lebih pula kan. Setiap stesen yang kami lalui, kami akan berehat selama 5 minit, tak kira lah stesen itu hanya ada pondok je. Kalau rasa nak pergi tandas, terpaksa tunggu di tempat yang ada tandas awam, sebab tu sebelum mendaki kenalah pergi tandas dulu.


Baru sampai ke setesen Waras hut, aku dah rasa penat, bukit yang kami naik ni, kadang-kadang curam kadang-kadang macam bukit biasa. Kami meneruskan perjalanan sampai ke laban rata. Di sini ada rumah rehat, kalau nak pergi tandas pun boleh tapi kami tak menginap di sini. Sambil rehat-rehat ni bolehlah makan minum kalau rasa nak makan.


"Awak nak coklat?", tiba-tiba Daniel mengeluarkan coklat bersaiz sederhana dari begnya. Makan coklat dalam cuaca sejuk sambil naik gunung, romantik juga.


"Boleh juga..", kataku lalu tersenyum, dia mematahkan kecil-kecil kepingan coklat tersebut, oleh kerana keadaan di sini sangat sejuk, tangan kita juga akan sejuk so tangan kita tak berapa kuat untuk bekerja walaupun memakai sarung tangan, coklat yang hendak dipatahkan pula kerasnya macam batu. Tapi dia berusaha juga mematahkan kepingan coklat tersebut dan memberikan aku. Separuh dari coklat tu dia beri pada yang lain.


Kami meneruskan perjalanan, semasa dalam perjalanan itu, tiba-tiba aku tersepak batu lalu tergelincir, laluannya taklah licin tapi entah kenapa aku rasa badan aku ringan.


"Lily...", Farah berteriak mendapatkan aku. Daniel hampir-hampir nak pegang tangan aku tapi dia tak berani lalu Farah mengangkat aku. Nampak sangatlah aku ni tak biasa bersukan. Aku malu juga nasib baik semua orang faham lagipun yang lain ku tengok dah tak larat juga nak naik.


Kami sampai di setesen Panar laban tempat yang sesuai untuk menginap, lebih kurang 4-5 jam juga nak naik tapi kalau dah biasa mungkin kurang dari 3jam. Tengahari itu, kami makan berlaukan makanan dalam tin dan mee segera. Tapi entah kenapa aku tak berselera, rasa nak muntah adalah. Betul-betul tak berselera, mee segera yang dituang air panas, sekejap saja dah sejuk, makanan dalam tin juga dipanaskan kerana dah hampir membeku selepas dibuka. Aku meminta izin untuk berehat sebab kepala ku tiba-tiba rasa pening, tak tahulah kenapa. Di sini terdapat lebih dari sepuluh bilik dan bilik-bilik di sini terbuka, tapi tak bermaksud lelaki dan perempuan boleh tidur bersama, mungkin pelancong luar negara akan tidur bersama sebab selalunya yang mendaki gunung ni berpasangan, ramai juga rombongan hari ni, nasib baik bilik cukup.

"Lily, kau ok?", Farah masuk menjenguk ku, dia membawakan semangkuk mee segera yang masih panas tapi pasti beberapa minit lagi hilanglah panasnya.


"Ok, just rasa pening je."


"Ini saya bawa mee, masih panas ni, makanlah, tak baik biar perut kosong nanti tak larat kau nak naik gunung subuh besok."


"Ok, terima kasih, susahkan fa je.."


"Tak apa, kita kan kawan, saya keluar dulu la, jangan tak makan tau, nanti kalau kau dah ok, keluar lah, saya tengok Daniel macam risau kan kau, dia asyik tanya kau dah ok ke belum.", katanya lalu meletakkan mee tersebut di tepi ku.


Aku hanya mengikut kata Farah, walaupun tak berselera aku makan juga mee tersebut sebab kalau aku tolak tak baik juga, yela orang dah baik pada kita takan kita tolak. Selepas makan, aku tidur sebentar, taklah terus terlelap sebab tidur pun susah juga, sejuk sangat, walaupun baju dah berlapis, dah berstokin dan memakai selimut tebal, rasa tak selesa juga. Selepas lebih kurang sejam aku terbangun. Sejuknya makin terasa. Macam dalam peti sejuk. Aku keluar mencuci mangkuk kemudian beralih ke balkoni kecil di rumah rehat tersebut. Di belakang rumah rehat juga ada balkoni kecil. Aku mencari kelibat rakan-rakan tapi tidak kelihatan lalu aku duduk di balkoni belakang. Rasa segar udara dihirup walaupun dalam kesejukan.


"Lily dah ok?", tiba-tiba satu suara menyapa ku.


"Daniel...erm, dah ok..", tiba-tiba jantungku berdegup kencang apabila dia duduk berhadapan ku, pasti dia nak sambung perbualan kami semalam fikirku.


"Erm, lily kau dah ada bf?", BF tu singkatan pada boyfriend. Kebanyakannya pelajar universiti ni suka guna ayat singkatan. Aku dah rasa lain pula bila dia tanya macam tu.


"Tak de, siapalah nak saya ni, tak cantik macam Farah, tak comel macam Rona..", aku berbasi-basi kata macam tu, yela siapa suruh tanya soalan tu.


"Siapa kata Lily tak cantik, senyuman lily tu menawan, macam bunga ni.", tiba-tiba dia mengeluarkan bunga dari belakangnya patutlah tangan kanannya dari tadi diletakkan di belakang. Lalu dia memberikan bunga tu pada saya.


"Terima kasih."


Itu jelah yang aku cakap, bunga tu pun biasa je, dekat rumah pun ada, bunga kuning yang mekar waktu pagi. Di sini bila-bila masa ada sebab sentiasa sejuk.


"Macam tak suka je saya di sini?", tiba-tiba Daniel berubah muka. Kenapa pula la dia ni, saya dah lah rasa takut, sebenarnya saya teringin nak cakap saya suka Daniel tapi mau kah daniel suka aku? Nanti tak pasal-pasal dia kata aku perasan pula.


"Siapa cakap, lily tak suka, cuma lily segan je dengan Daniel, semua perempuan yang minat daniel, cantik-cantik, comel-comel, Daniel pula kacak..", kataku lalu memberikan senyuman yang paling manis padanya. Dia juga tersenyum sambil memandang tepat ke arah ku.


"Saya tak tengok seseorang dari paras rupa, saya lebih suka tengok lily yang merendah diri dan nampak tenang...", katanya lalu memandang ke arah pemandangan. Aku memerhatikan dia, tiba-tiba dia memandang aku terus aku tunduk sebab malu dia tahu aku pandang dia.


"Lily, saya ada sesuatu nak cakap, dari dulu lagi tapi selalu tak ada peluang."


"Apa dia?", kata ku, seperti hatiku dapat mengagak, jantungku yang reda tadi mula laju berdegup.


"Sebenarnya dari dulu lagi saya...erm...", belum sempat dia menghabiskan kata-kata tiba-tiba Farah muncul bersama Zafrul.


"Kat sini pula kau larikan diri, sekeliling saya cari..", kata Zafrul sebaik melihat kami.


"Ah, kedapatan korang dating lagi", kata Farah pula lalu duduk di sebelah ku.


Kacau daun betul lah, farah dengan Zafrul ni, bila Daniel nak cakap je mesti tak jadi. Tapi tak apa mungkin belum sampai masa lagi. Aku ketawa sendiri, farah asyik-asyik menyakat aku. kami bercerita-cerita sambil bergambar. Farah ni kalau ke mana-mana mesti bawa kemera. Nak letak di friendster lah tu, kataku. Friendster dia memanf banyak gambar.


Malam tu selepas makan kami tidur awal. Esoknya kami dibangunkan seawal jam3 pagi. Kami bersiap-siap hanya dengan membawa diri dan lampu suluh, kerana akan kembali juga di rumah rehat ni. Pagi tu bukan kami saja yang nak cuba tawan gunung kinabalu ni tapi ada tiga rombongan lagi. Curam juga perjalanan menuju ke puncak, kadang-kadang tak yakin dapat naik. Sepanjang perjalanan itu, macam-macam aku fikir boleh ke aku naik ke puncak, lama lagi ke sampai di puncak dan macam mana kalau tiba-tiba aku hilang atau jatuh, macam mana kalau kaki aku kebas sebab terlalu sejuk. Sampai di tempat bukit batu yang curam, aku jadi kaku, mendaki hanya menggunakan tali, dahlah takut tinggi ni, belum sempai setengah perjalanan aku dah takut. Aku membiarkan semua yang nak cepat naik dulu.


"Lily, kenapa berhenti?", kata farah dari atas. Yang lain juga melihat ke arah ku terutamanya daniel.


"Korang jalan dulu lah, saya penat ni, nanti saya kejar korang.", kataku berbohong.


"Penat ke takut?", kata farah tersenyum-senyum. Lalu Daniel tiba-tiba menuruni semula bukit yang tinggi itu mendapatkan aku. Yang lain meneruskan perjalanan setelah daniel memberi isyarat.


"Lily takut?", katanya sambil memegang tali.


"Tak lah, er daniel jalanlah, kenapa turun pula?"


"Saya nak tolong lily la, ah..lily pegang tali ni, kaki kanan naik dulu."


"Tapi saya takut jatuh...", kata ku, memang takut bukan pura-pura, terus terbayangkan diri aku ni di bangunan yang tinggi, macam mana kalau aku jatuh?


"Jangan takut, saya ada di belakang lily...", dia memegang tanganku, sambil memandang ke arah ku, pagi yang gelap tu membuatkan aku tidak nampak sangat muka dia, terasa ada kejutan eletrik bila dia pegang tanganku, tapi tu dia sebenarnya menarik tangaku ke arah tali, aku terus memegang tali itu, lampu suluh di tangan kiri ku hala ke arah tali dan ke atas, curam juga ni kata ku.


"Jangan suluh, biar gelap kita naik gunung supaya kita tak takut sangat ketinggian bukit ni..", katanya lagi lalu aku menutup lampu tu dan memasukkan ke dalam poket, lampu aku tu kecil je. Daniel juga tak berlampu, sebenarnya agak terang juga sebab orang lain menyuluh.


Aku naik perlahan-lahan menuju ke atas, takut jatuh tu hanya Tuhan saja yang tahu, tapi apa pun aku akan pastikan yang aku tak jatuh sebab tak mahu susahkan daniel. Selepas mengharungi bukit bertali, kami meneruskan perjalanan, aku mengeluarkan semula lampu suluh. Walaupun rasa penat dan kaki dah kebas aku teruskan juga, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke atas puncak kan. Hanya tinggal beberapa langkah lagi aku untuk tawan puncak kinabalu, disisi ku daniel, farah dan yang lain-lain dah sampai, siap panggil nama aku lagi.


"Wah, fa, aku tak sangka dah dapat naik gunung kinabalu, umur aku 21 tahun dah menjejak kaki di kaki gunung ni..", kataku, tak kisahlah, ada umur yang lebih rendah dah pernah naik, asalkan aku kini berada di atasnya.


"Dah tak takut tinggi lagi ke?"


"Entahlah, tak kot", kataku tersenyum-senyum.


"Wei fa, lily, kat sini, kita tengok matahari terbit, ada beberapa minit lagi ni nak terbit..", Rona memanggil kamu, daniel rupanya dah join mereka, betul-betul atas puncak, rombongan lain juga dah naik semua.


Aku duduk di tepi sambil memandang awan, betul-betul hampir dengan ku, tapi aku tak dapat pula capai awan tu, tangan dan kaki bukan sahaja sejuk malah dah nak beku, mujur badan aku selimutkan 3 pasang baju seluar.


"Lily ok?", Daniel mendekati ku lalu duduk di sebelah ku.


"Ok...tapi sejuk macam dalam peti ais..", kataku sambil mengosok-gosok telapak tangan ku. Tiba-tiba daniel memegang tanganku. Terasa ada sedikit hangat walaupun setiap yang ada di sini kesejukan. Aku hanya membiarkan dia memegang tanganku.


"Lily, sebenarnya, saya suka lily..", aku hanya diam, terkejut ke? Tak tahulah tapi tak sangka akhirnya dia mengaku juga, saya sebenarnya dapat rasa dia suka aku tapi aku buat tak kisah walaupun dalam hati aku nak cakap aku suka dia.


"Suka lily?", aku mengulangi ayat itu, mana tau dia tergagap-gagap lagi menjawab.


"Ya, dari awal kita jumpa di tahun pertama hingga sekarang suka tu dah hampir nak jadi sayang, tapi saya takut nak cakap sebab takut lily dah berpunya atau pun tak suka daniel."


"Tapi kenapa lily?"


"Tak boleh ke? Lily dah ada yang lain?", katanya sambil memandangku, samar-samar ku lihat muka daniel yang ala-ala korea ni.


"Er bukan, maksud lily, kenapa pilih lily? Ramai lagi perempuan cantik-cantik kat U kita, ada yang berkereta lagi.", kataku lalu tunduk, kedua-dua tanganku yang dipegang erat dilepaskan.


"Kalau lily tak suka daniel, tak apa la...", alamak aku cakap salah ke? Dia mula nak bangun tapi kemudian aku dengan berani menarik tangannya.


"Er, sori, saya nak suruh daniel duduk sebenar...", kataku lalu aku melepaskan tangannya. Dia kembali duduk. Kami diam sebentar.


"Daniel, saya sebenarnya suka daniel, dalam hati ni ada terlukis gambar daniel je...", tak tahulah kenapa aku mengaku dengan berani macam tu tapi, terlukis gambar, ayat mana pula aku tiru ni.


"Betul?", tanya daniel sambil memandangku, lalu memegangnya. Kemudian tiba-tiba dia berteriak.


"Yahoo...", dan saat itu juga matahari keluar memancarkan cahayanya. Indah betul matahari terbit. Aku dapat rasa banyak mata melihat ke arah daniel.


"Woi, daniel, takan hapy sangat tengok matahari terbit...", kata Zafrul teriak, yang lain juga ketawa, termasuklah rombongan lain yang faham bahasa kita. Daniel hanya tersenyum memandang mereka lalu dia mengajak aku berdiri sambil memegang tangan ku.


"Lily, sudikah kau menemaniku? Menjadi ‘girlfriend’ ku?", aku mengangguk dan tersenyum dengan gembira lalu tanganku diciumnya. Kesejukan yang kami rasai tidak lagi kami hirau. Atas puncak inilah kami menjadi pasangan kekasih. Puncak gunung kinabalu ini menjadi saksi cinta kami. Akhirnya aku dapat menawan gunung dan daniel. Semoga kekallah cinta kami selamanya. Tamat.


p/s: terima kasih kerana membaca, harap terhibur, sila komen jika banyak kesalahan tatabahasa.

posted by Penulisan2u @ 5:14 PG  

Kongsi Karya Ini Di Dinding Facebook Anda
8 Comments:
  • At 10/7/09 9:32 PG, Anonymous Tanpa Nama said…

    cayok2 penulis
    best bangat

     

  • At 12/7/09 1:29 PG, Blogger keSENGALan teserlah.. said…

    hahaa..
    comey2..
    romantic uh proposed atas gunung..

     

  • At 12/7/09 4:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    kejap aku..kejap saya..lain kali sblm posting cek la dulu penulisan tu..caiyok2

     

  • At 13/7/09 5:52 PTG, Blogger A'al said…

    wah.romantik giler siot.takde lagi kot citer cam ni.tapi ade arr sesetengah ayat yg cam mengarut dan takboleh sy fahami.

     

  • At 13/7/09 9:20 PTG, Anonymous gennieviana said…

    kpda yang dah terbaca, sori, bila saya baca balik memang banyak kesalahan, lain yang saya nak tulis, lain pula yang tertulis, sori, lain kali saya hati-hati...

     

  • At 13/7/09 9:27 PTG, Anonymous g said…

    Sori kpda yang dah baca, bila saya baca balik memang banyak salah ayat,lain yang saya nak tulis, lain pula yang tertulis, lain kali saya hati-hati...sori again..

     

  • At 18/7/09 8:22 PTG, Blogger [syarimoney] said…

    pening. skejap aku pastu i pastu saya pastu kau... mcm x sesuai cara penggunaan dia. aku-engkau I-you saya-awak...
    mcm ni lagi ok... tp bantai bace... try to ignore kesalahan tu ;)

     

  • At 19/7/09 4:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    best...
    pning nk fhm coz kta gnti nma tu b'campur.
    anyway,.keep it out.

     

Catat Ulasan

TINGGALKAN ULASAN DAN KOMEN, PADA SETIAP KARYA YANG ANDA BACA Penulis memerlukan ulasan dan komen, bagi memperbaiki penulisan dan memperbetulkan kesilapan. Komen dan ulasan anda akan memberi satu semangat kepada penulis, untuk terus menulis karya dan seterusnya menghasilkan karya yang menarik. Kerjasama & sokongan daripada pembaca amat kami hargai. Sebab itulah kami menyediakan HADIAH, sebagai penghargaan kepada penulis dan juga kepada pembaca yang aktif memberi komen & ulasan

<< Home

 

 

 NOVEL TERBARU DI PASARAN

 

 

"Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semuanya gara-gara dia mengoyak Carta Prince Charming—carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti, memang dia langsung tidak percaya dengan sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan Carta Prince Charming.

"Sumpahan puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku ni? Puteri bunian? Puteri lindungan bulan?”

Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahaja Prince Charming yang dicari-carinya. Namun, untuk mencari Prince Charming bukanlah mudah, namun dia yakin, antara mereka, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.

Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, Sayalah yang selamatkan awak daripada kena langgar semalam. Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari Prince Charming!

Tajuk: Prince Charming
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM19.90
Ulasan:

 


 

NOVEL HANGAT DIPASARAN

 

 

Pertemuan pertama memberi impak yang berbeza kepada dua insan. Maria malu mengenang, sedang Hisyam mahu mendekat. Maria semakin resah apabila Hisyam terus-terusan mendesak. Dalam benci ada rindu. Bijak Hisyam memujuk, mereka akhirnya disatukan.

Salina hadir menjadi duri dalam daging. Bagi Hisyam, gadis itu ialah sahabatnya yang terbaik. Insan paling dipercayai. Namun, dalam diam, Salina meracuni hubungan mereka. Salina ada agenda yang tersendiri.

Semakin hari, semakin nipis rasa percaya Maria terhadap Hisyam. Namun, dia tidak mungkin menghindar rasa kasih yang sudah menebal. Demi menunaikan permintaan Maria, Hisyam tega melamar Salina walau ada luka di hati.

Sanggupkah Hisyam menduakan Maria yang pernah dicintai sepenuh hati? Dan, Maria, mampukah membiarkan suami tersayang jatuh ke tangan Salina? Atau, Mariakah orang ketiga yang tidak lagi diperlukan kehadirannya oleh Hisyam?

 

Baca bab awal dari bab 1-15 di www.takmungkinkuhindar.blogspot.com
 

Tajuk: Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan: Fajar Pakeer

Harga: RM22.90
Ulasan:

 


       Karyaseni

www.karyaseni.my
www.karyaseni.com.my
       Menarik Klik Dibawah
    50 Karya Terbaru

  Info Karya Terkini

      Baca Karya Pilihan

  Pelukan Cinta - Novel cinta yang 90% adalah kisah benar, wujud lagikah manusia sebegini?

 

  Suami Aku Ustaz - Bila Suami Yang Merupakan ustaz kini menjadi suamiku, Sebuah novel yang banyak menekan nilai-nilai islamik

 

  Terlerai Kasih Sebuah novel yang heroinnya bertudung, novel yang begitu menarik. selamat membaca

 

  Kahwin Ganti - Novel yang pasti dapat memikat hati pembaca. bagaimana seorang yang sakit menjadi suamiku

 

  Kemilau Karya Kasih - Kisah  anti novel melayu, yang memandang jijik dan hina novel melayu. ikuti kisah menarik ini.

 

  Opps pintu hatiku - Kisah yang menarik pilihan yang mampu memberi keseronokan membaca

 

  Pilihan Mama - perlukah ikut pilihan mama, sedangkan pilihan mama umpama manusia yang tidak berperikemanusian

 

  Tak Mungkin Kuhindar - Novel yang mendapat sambutan dan popular di penulisan2u

 

  Dibius Cinta - Cucukan jarum cinta manakah yang mampu membius hatiku. Kalau sudah membaca novel ini kali pertama, pasti tidak akan berhenti.

 

 

klik pada tajuk untuk membaca karya pilihan di atas

 

      Iklaneka

 

125 

 

 

 

 

 

Berminat iklan di blog penulisan2u? hubungi kami di email : Bantuan@penulisan2u.net

      Tarikh Karya

 

Ikuti blog ini | Follow this blog

      Berita Hangat

Penulisan2u sedang berkerjasama dengan Penerbit Novel bagi memberi peluang kepada penulis-penulis berbakat dan karya yang menarik. Antara novel yang sudah di terbitkan

 

  Biarlah YM Berbicara

  Baju Pengantin Mak Andam

  Siapakah Di hatiku

  Hot Gimmick

  Pergilah Air Mata

  Sepupuku Suamiku

  Hadirmu Takdirku

  Cermin

  Tak Mungkin Kuhindar

  Bini Aku Tomboy Ke?

  Jodoh Atau Cinta

  Prince Charming

  AD + IZ 

 

Tunggu kemunculan novel-novel terbaru dari penulis penulisan2u setiap bulan di pasaran.

      Ingin Hadiah?

PERADUAN KUIZ . Tahniah kepada 10 Pemenang Kuiz, Hadiah ditaja oleh Syarikat Penerbitan Kaki novel Enterprise. Klik Disini untuk melihat Senarai pemenang.

 

UNTUK PENULIS. 5 Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan. akan menerima hadiah sebuah novel. Blog pertama dan satunya2 blog yang memberi hadiah kepada penulis. Klik Disini untuk melihat senarai Penulis terbaik pilihan pembaca setiap bulan

 

UNTUK PENGULAS & PEMBACA?

2 Pengulas paling AKTIF dengan memberi komen yang ikhlas dan membina, pada setiap karya cerpen / novel  di penulisan2u akan menerima hadiah sebuah NOVEL.

 

      Bilik Sembang

Info
TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

UCAPAN

1/1/2009:
Tahun baru misi baru, cerpen dan novel pun baru. semoga terhibur bersama blog kami

KATA HIKMAH

1) Cara yang pasti untuk terlepas dari berjaya ialah terlepas peluang

2)"Jika saya ingin memulakan kembali perniagaan saya, maka saya akan memilih perniagaan network (MLM)"DONALD TRUMPH

3) "ada menyebut, 9/10 daripada rezeki berpunca daripada perniagaan" HADIS

4)Dalam tempoh lima tahun akan datang hanya wujud 2 jenis perniagaan iaitu perniagaan yang menggunakan INTERNET sebagai platform ATAU perniagaan tanpa internet yang akan terkeluar dari persaingan dunia perniagaan.” Apabila ditanya kepada beliau, bagaimana awak boleh jadi di antara orang yang terkaya di dunia? Jawab beliau,“Saya berada ditempat yang betul tepat pada masanya, saya melihat VISI dan yang sangat penting. Saya melakukan TINDAKAN!!”. BILL GATES

5) "Daripada 40 orang terkaya yang berumur di bawah 40 tahun, separuh daripada mereka berjaya melalui INTERNET."  -MAJALAH FORTUNE-

6) Jika anda mahu melakukan sesuatu anda akan mencari jalan dan jika anda tidak mahu melakukan sesuatu anda akan mencari alasan

7) Siapa yang tidak pernah gagal, dia tidak akan menjadi kaya -charles h.spungeon-

8) Ingatlah Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri berusaha mengubahnya - al-Radu [13]: 11-

9) 99% kejayaan dibina dari kegagalan yang lalu, siapa yang mahu dan tidak bertindak, dia adalah haiwan perosak -willim blake-

9) Banyak hal yang kita sebut sebagai was-was untuk bertindak seringkali dapat diubah menjadi kejayaan dan keuntungan, hanya dengan mengubah sedikit sahaja sikap dalam diri seseorang daripada rasa takut bertukar untuk berjuang

10) semasa kita berhenti dari berfikir, kita biasanya terlepas satu peluang

11) Ilmu melalui bukunya, kemahiran melalui pengalamanya, kejayaan melalui usahanya


TAG

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita melayu

Inspirasi kejayaan yang cemerlang di
www.kerjaya.net
      Chit-Chat Corner

online
     Rakan Niaga

Rahsia dari 8 Jutawan Malaysia

Rahsia penjimatan elektrik

117 Idea Bisnes Luar Biasa

Webhosting Terbaik Malaysia

Video Tutorial Bisnes Internet

Peluang Bisnes SMS

Google Adsense jana Duit

Rahsia perniagaan digital

Business Internet

Cara Format PC

Perkakasan membina website

Cara membina Blog wordpress

Buat Duit dengan Ebook

Rahsia sistem merekrut MLM

Menjana pendapatan di EBAY

Tingkatkan Traffik ke website

Tiada duit untuk kahwin?

Rahsia Bisnes di Internet

Panduan asas membina blog

Jana wang dgn unit trust

Belajar design grafik

Bengkel website

10 Model Bisnes internet

Pakej bisnes internet

Belajar HTML website

Rahsia teknik bisnes di EBAY

      Novel pilihan

sinopsis klik pada gambar

   Diari Penulis

    • Aisya Sofea

    • Anis Ayuni

    • Bikash Nur Idris

    • Damya Hanna

    • Dhiya Zafira

    • Eny Ryhanna

    • Salina ibrahim

    Dina Najat

    • Ahadiat Akashah

    • Norhayati Berahim

    • Aina Emir

    • Hafirda Afiela

    • Hani Fazuha

    • Dewi Sukma

    • Sri Diah

    • Zn Isa

    • Lily Suraini

    • Lily Haslina

    • Nia Azalea

    • Rose Harissa

    • Norzailina Nordin

    • Aleya Aneesa

    • Liza Zahira

    • Ida Nardiel

    • Eka fahara

    Syima Syawal

    • Meen Zulaikha

    • Rose harissa

    • Aleya Aneesa

    • Lynn Dayana

    • Mersik Romoyu

         Ingin Menjadi Penulis?

Creative Enterprise Sdn. Bhd., sedang mencari manuskrip kanak-kanak atau remaja. Ini kerana pihak kami ingin memperluaskan dan memperbanyakkan bahan bacaan untuk kanak-kanak dan remaja. Di samping itu kami juga ingin memupuk minat membaca dalam kalangan kanak-kanak dan remaja. ( klik disini )

Karyaseni Enterprise ingin memaklumankan kepada anda yang berminat untuk menghantar manuskrip anda kepada KS untuk penilaian, sila email kan sinopsis dan tiga bab awal ke alamat email berikut: Manuskrip@karyaseni.my

KarnaDya Solutions Sdn Bhd. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? hantarkan karya anda. Sebelum anda menghantarkan manuskrip anda, sila hantarkan butiran berikut terlebih dahulu melalui emel/pos. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

NB Kara Sdn Bhd dengan berbesar hati menjemput mana-mana penulis yang merasakan diri mereka layak menjadi penulis yang versatil, menghantar manuskrip mereka kepada NB Kara Sdn Bhd. Tulisan anda terlebih dahulu akan dinilai oleh penulis prolifik Norhayati Berahim dan juga beberapa panel editor sebelum diluluskan untuk terbitan.
 ( klik disini )

Jemari Seni Publishing. Anda minat menulis? anda berbakat, anda ada cerita yang menarik, Anda Ada Karya Yang Ingin Diterbitkan? Untuk tujuan pengiriman manuskrip, JEMARI SENI telah menggariskan panduan kepada penulis-penulisnya. untuk maklumat lanjut ( klik disini )

 

Alaf 21 Sdn Bhd. Tahun 2008 bakal menjanjikan sinar kecemerlangan seandainya karya anda terpilih untuk diterbitkan oleh Alaf 21, penerbit novel tersohor di Malaysia. Jika anda mempunyai salah satu manuskrip tersebut, kami ingin menatap dan menilainya. Sekiranya sesuai, pihak kami ingin menerbitkannya di bawah jenama ALAF21. ( klik disini)

   Ahli Pelawat
      Novel Di Pasaran

Kenangan Terindah - Hezzy Azra

Serasi di hati - Nora Ismail

Nama aku N - Aina Emir

Bunga Syurga - Anita Aruszi

Episod cinta luka - Fateen Najwa

Sandaran kasih - Aini Marisha

Fitrah kasih - Ilani Mysara

Bukan yg pertama - Salina Ibrahim

Ternyata cinta - Damya Hanna

Selagi ada dia - Aisya Sofea

Kembalikan cintaku - Norhayati NB

Warna hati - Meen Zulaikha

Seribu kali sayang - Anis Ayuni

Menanti kasih - Norzailina nordin

Cahaya - Nura zulaikha

Dakapan cinta - Eny Ryhanna

Hanya kita berdua - Aina emir

Ku Utus Rindu - Intan Arnida

Usikan rindu - Qaira Qasidah

Segalanya untukmu - A.Anessa

 

Dapatkan dikedai berhampiran anda

      Bantuan Carian

Dua cara asas untuk memudahkan anda melayari laman blog penulisan2u pada masa akan datang. pastikan anda set laman penulisan2u sebagai  "homepage utama" atau dengan "add to favorite" di pelayar komputer anda. caranya dgn klik dibawah:-

 

      Web & Blog Terbaik

Koleksi cerpen & novel online terbaik dari Malaysia, Indonesia, SIngapore & Brunei. Layari di http://penulisan2u.net

Koleksi artikel isu semasa, artikel yang menarik dan hangat http://semasa2u.blogspot.com

tip kehidupan, zodiak, horoskop, petua, tip, puisi, pantun, sajak, dan pelbagai artikel menarik layari di http://istimewa2u.blogspot.com

Blog Berkaitan agama, topik-topik tazkirah, audio, video ceramah, mendengar 114 surah Al-quran secara online, radio-radio dakwah, layari di http://dakwah2u.blogspot.com

Blog Media, Tv streaming online, radio streaming online, surat khabar, rakaman drama, radio era, hot.fm, tv1, tv2,tv3 dan lain-lain. layari di http://mymedia2u.blogspot.com

Blog Koleksi cerita lawak, lucu, kelakar dan video lawak, lucu dan kelakar. layari di laman http://kelakar2u.blogspot.com

Laman web penerbit novel KarnaDya Penerbitan Karyaseni Syarikat penerbitan yang dimiliki oleh Penulisan2u. Novel-novel dari laman penulisan2u akan diterbitkan oleh Karyaseni http://www.karyaseni.my

Laman web syarikat penerbit novel Creative Enterprise Sdn Bhd (CESB). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.cesb.net.my

Laman web syarikat penerbit Kaki Novel Enterprise. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.kakinovel.com

Laman web syarikat penerbit NB kara Sdn Bhd. Dimiliki oleh penulis terkenal Norhayati Berahim, Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.nbkara.com.my

Laman web syarikat penerbit Buku Prima Sdn Bhd. Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.bukuprima.com.my

Laman web syarikat penerbit novel jemari Seni Publishing (JS Publishing). Untuk melihat novel-novel terbaru yang berada di pasaran, layari di http://www.jemariseni.com

Laman web syarikat penerbit novel Alaf21 Sdn Bhd (alaf21). Untuk melihat novel-novel terbaru dari Alaf21 layari di http://www.alaf21.com.my

Laman web syarikat penerbit novel Fajar Pakeer Sdn Bhd). Untuk melihat novel-novel terbaru  layari di laman http://www.fajarnovels.com.my

      Kata Kunci

koleksi novel, koleksi novel cinta, novel, novel online, novel melayu, novel malaysia, novel terbaik, novel cinta, novel masyarakat, cerpen, koleksi cerpen, koleksi cerpen cinta, koleksi cerpen cinta remaja, cerpen baru, koleksi cerpen terbaru, teratak cerpen, cerpen cinta, cerpen online, cerpen terbaik, cerpen melayu, koleksi cerpen cinta malaysia, cerpen malaysia, cerita seram, cerita, cerita cinta, cerita pendek, cerita melayu, cerita online

      Malaysia Group